Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:28
Moby schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:06:
Mijn automatisering om de EV te laden als er een BE import is lijkt te werken, maar ik heb nog last van klappergedrag. Hoe hebben jullie dit opgelost?

[Afbeelding]
Hoe meet je dat een activatie start en hoe meet je dat de activatie stopt?

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zie hieronder, dit staat nu in een helper, maar ik leer net dat het netter is om dit in de entiteit zelf te bouwen: Moby in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" en verder
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p1 = states('sensor.power_usage') | float(0) %}
{% set ev = states('sensor.garage_easee_charge_max_vermogen') | float(0) * 1000 %}
{% set net = p1 - ev %}
{% set prijs = states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') | float(99) %}
{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | float(5000) %}
{% set plafond = states('input_number.max_prijs_bij_accu_import') | float(0.04) %}
{{ is_state('input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen', 'on')
   and states('sensor.2_status') in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start']
   and net > drempel
   and prijs <= plafond }}

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:14
Mijn automatisering om de EV te laden als er een BE import is lijkt te werken, maar ik heb nog last van klappergedrag. Hoe hebben jullie dit opgelost?

[Afbeelding]
Kernwoord met de EV automatisering is Hysterese, je wilt dat die start bij een bepaalde waarde. Dus zeg prijs >10cent beginnen met laden. Maar als hij dan 10cent of hoger is stop die en gaat die flipperen. Je kan ook zeggen start met prijs>10cent. bij >15cent stop je ermee. Ja dan is die hoger dan de eerste 10cent. maar voorkomt flipper gedrag. Hoe verder je deze uit elkaar zit het hoe minder het voorkomt :+

Kan natuurlijk ook met tijd, dus als er import is minimaal 3 (of insert random tijd) laden, daarna wederom checken wat de status is. --> nogsteeds import? doorladen tot dit stopt. of timer rest w/e. Wel met feedbackloop dan prijs niet boven X komt of export start :+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:49
scoobs schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:22:
[...]

Ik voorzie dat we over een jaar of 5 apparatuur gaan zien met heel degelijke EEPROMs en schakelingen als een soort third order effect van AI. :+
Dit was voor mij de reden om even te stoppen met het aansturen van de lader, inmiddels wel de weg gevonden.
Maar generieke toegang, EEPROM wegschrijven is leuk voor een uurtje testen, maar niet voor continue gebruik!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Vincent-H
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 17:33

[Afbeelding]
Ten eerste trigger ik op hoeveel stroom er de thuisbatterij ingaat. Het maakt niet uit of deze uit de zon of het net komt.
Na elk commando naar de lader heb ik een wachttijd ingesteld zodat er niet te veel commando's naar de lader gaan.

Gebruik bij de Easee lader altijd "easee.set_charger_dynamic_limit" om het laadvermogen aan te passen. Deze schrijft weg naar het werkgeheugen van de lader.
"set_charger_max_limit" nooit gebruiken in een automation

Verder heeft Easee een beta gereleased voor het aansturen van de lader zonder cloud: https://developer.easee.com/docs/ocpp-intro.

• PietjePuk123
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:22
Mocht iemand nog een Balans Energie-systeem laten installeren, ik zou ze om bewijs vragen van gebruikte aantal meters kabel.

Ik kreeg meerwerk van €400 op de factuur voor 23-32 meter kabel, terwijl het op zo'n 5-6 meter hemelsbreed zit. Blijkbaar heeft de monteur per ongeluk een staffel hoger aangevinkt. En ook nog even vergeten te vermelden dat er überhaupt sprake was van meerkosten. 8)7

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:51
PietjePuk123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:45:
Mocht iemand nog een Balans Energie-systeem laten installeren, ik zou ze om bewijs vragen van gebruikte aantal meters kabel.

Ik kreeg meerwerk van €400 op de factuur voor 23-32 meter kabel, terwijl het op zo'n 5-6 meter hemelsbreed zit. Blijkbaar heeft de monteur per ongeluk een staffel hoger aangevinkt. En ook nog even vergeten te vermelden dat er überhaupt sprake was van meerkosten. 8)7
Normaal maakt de installateur foto's van de kabel codering zodat je kan zien hoeveel mtr er gebruikt is. Ik heb daar bij installatie ook om gevraagd. Ik kwam ook op 32m en werd netjes als 30mtr gefactureerd..

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PietjePuk123 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:45:

Het is toch €100 per segment van tot 10m extra?

• jkouwenh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:05
Get!em schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:24:
[...]

SoC = State of Charge, oftewel hoe vol je batterij is. 95% SOC is dus bijna vol, er kan dan niet meer alle vermogen (12kW --> 3-5kW) in. Heb je dan dus 10kW PV productie, dan zal 5-7kW direct naar het net geexporteerd worden.

Met 65kWh PV productie op een topdag, gaat het probleem niet heel veel voorkomen op basis van historie dit jaar. Ik produceer 72kWh op een echte topdag en dat gaat bij mij ook in een 3module/48kWh. Het aantal hele kwartieren met negatieve onbalans en volle batterij is op 1 hand te tellen bij mij, maar er zijn mensen waar dit anders ligt, en dat ligt dan weer aan eventuele verbruik overdag door bijv koeling (airco/warmtepomp) en EV.

Een en ander is ook afhankelijk of het EMS van Balans je batterij leeg heeft gemaakt in de nacht. In september zijn er dagen geweest dat EMS te weinig exporteerde voordat de PV productie weer startte en je dus met halfvolle batterij (50% soc) de dag begon. Dan zit je dus ook eerder vol (>95% soc).

* het aantal kwartieren dat er (diep) negatieve onbalans/afrr tarieven zijn en het dus slim is om je PV te dimmen om de Batterij te vullen met kWh tegen vergoeding is wel wat groter, zeker als er diep negatieve tarieven zijn van lager dan -€1 /kWH. In jouw geval, als je dus 10kW PV productie hebt, zou er nog 2kW geimporteerd kunnen worden door Balans op zo'n moment. Dim je de PV productie, dan kan hij wel 12kW importeren. Op de paar dagen dit jaar dat het om -€1 tot -€4 (pasen!) / kWh ging, kon dat zomaar het verschil maken tussen €5 winst en €40 winst die dag.
Aha, bedankt voor de verduidelijking. Waar kan ik precies zien dat er op een moment (diep) negatieve onbalans/affr tarieven zijn en is het mogelijk om dan een geautomatiseerd seintje (email oid) te krijgen zodat ik handmatig kan dimmen?

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:22:
Is dit handig om in de plugin te hebben?
[Afbeelding]
Zeker, heel fijn als dat er in zou zitten. Held _/-\o_

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:28
Moby schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:43:
Zie hieronder, dit staat nu in een helper, maar ik leer net dat het netter is om dit in de entiteit zelf te bouwen: Moby in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" en verder
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p1 = states('sensor.power_usage') | float(0) %}
{% set ev = states('sensor.garage_easee_charge_max_vermogen') | float(0) * 1000 %}
{% set net = p1 - ev %}
{% set prijs = states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') | float(99) %}
{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | float(5000) %}
{% set plafond = states('input_number.max_prijs_bij_accu_import') | float(0.04) %}
{{ is_state('input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen', 'on')
   and states('sensor.2_status') in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start']
   and net > drempel
   and prijs <= plafond }}
@epicfailguy23 Inderdaad, dat is waar ik naar aan het vissen was: Wat is je hysterese. Je doet het al op basis van prijs, ik nog niet ;) Ik moet dat nog steeds inbouwen.

Ik zelf doe het zelf dus nog steeds op basis van import activatie qua vermogen als trigger. Dat kan dus 14 cent/zijn of 27 cent afhankelijk wat EMS beslist. Ik ga er van uit dat als EMS beslist te importeren dat het met een goede reden is. Met wat extra conditions bijv: dat de accu ook een bepaald SoC moet hebben en dat de accu ook vermogen (dis)chargen. Anders kan het zijn dat de activatie meting wordt getriggerd door de EV-lader zelf wanneer de accu leeg is, want alles komt sowieso van het net.

Bij mij gebeurt het boosten op activatie simpelweg door de modus van EVCC te schakelen van solar/smart naar fast-mode laden bij activatie trigger en weer terug naar smart/solar zodra activatie stopt. Smart/solar mode in EVCC pauzeert het laden met een countdown bij te weinig overschot vanzelf, dat is dus mijn tijd gebaseerde hysterese.

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:08

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Wij zijn al een tijdje aan het kijken naar een batterij :)

Zeker met het feit dat salderen eraf gaat natuurlijk.

Even wat achtergrond:
  • Twee onder 1 kap uit 2001 (toentertijd een project om energieneutrale woningen te bouwen.
  • Warmtepomp (Nibe S1256-8, geplaatst januari dit jaar, was een Itho hiervoor) vanuit de bouw met eigen bron.
  • 52 x 120wp zonnepanelen op het dak plus 8x 525wp op de garage
  • Elektrische auto (BMW iX3 oud model pre-LCI)
Nu weet ik van @Ronald dat hij al een tijdje aan de Balans Energie is :)

En ben ik daardoor wel met interesse aan het kijken, en heb dus even mijn gegevens ingevoerd in hun 'Bereken jouw voordeel' calculator. Die is wel héél erg optimistisch ;) denk ik nu ben ik dus wel benieuwd hoe optimisch is die berekening eigenlijk? Of toch juist wel realistisch? Want als die cijfers kloppen dan haal je de investering er relatief snel uit dan zou het dus €8899,- kosten en als je dan uitgaat van hun meest 'negatieve' door 8899/3086 te doen dan kom je uit op 2,88 jaar dus dan zou je al na 3 jaar de investering hebben terugverdiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_nmhUV7fsctJrp5ffYbFPRFUHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rp1gvjbmAGSNlrDvCHKODvqM.png?f=user_large
Wat is jullie mening? :D

• Wolly
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:48:

Even wat achtergrond:
  • Twee onder 1 kap uit 2001 (toentertijd een project om energieneutrale woningen te bouwen.
  • Warmtepomp (Nibe S1256-8, geplaatst januari dit jaar, was een Itho hiervoor) vanuit de bouw met eigen bron.

En ben ik daardoor wel met interesse aan het kijken, en heb dus even mijn gegevens ingevoerd in hun 'Bereken jouw voordeel' calculator. Die is wel héél erg optimistisch ;) denk ik nu ben ik dus wel benieuwd hoe optimisch is die berekening eigenlijk? Of toch juist wel realistisch? Want als die cijfers kloppen dan haal je de investering er relatief snel uit dan zou het dus €8899,- kosten en als je dan uitgaat van hun meest 'negatieve' door 8899/3086 te doen dan kom je uit op 2,88 jaar dus dan zou je al na 3 jaar de investering hebben terugverdiend.

[Afbeelding]
De meeste dromen zijn bedrog en het is een kwestie van dit topic doornemen.

Succes!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Onzin.
edit:
oe tussenposter. Wolly is dus geen onzin, de berekening is dat

[ Voor 89% gewijzigd door Moby op 30-09-2026 15:52 ]

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:08

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik had al wel zo het idee hoor ;) probeer het topic de laatste paar pagina's te volgen en het viel mij ook al op dat er niet een algehele tevredenheid heerst haha.

Maar in de basis klinkt het allemaal alsnog wel boeiend en vooral met het afschaffen van de saldering in het vooruitzicht natuurlijk.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Priyantha Bleeker schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:54:
Ik had al wel zo het idee hoor ;) probeer het topic de laatste paar pagina's te volgen en het viel mij ook al op dat er niet een algehele tevredenheid heerst haha.

Maar in de basis klinkt het allemaal alsnog wel boeiend en vooral met het afschaffen van de saldering in het vooruitzicht natuurlijk.
Dit is misschien nog wel de meest realistische terugverdien bereken tool die er bestaat:

https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij/terugverdientijd-berekenen

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21
Rick Astley schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:57:
[...]

Dit is misschien nog wel de meest realistische terugverdien bereken tool die er bestaat:

https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij/terugverdientijd-berekenen
ja? Vind je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU3NMzRymID_-ImgC8tcs3deWVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kKBuc3xTCoAsH3ypMrrVDVZz.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Denk dat er ook aardig wat te halen valt door de relatief oude (en kleine, gezien de hoeveelheid op een 2^1 kap) 120WP panelen te vervangen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Met die tool wordt de batterij een deel van de erfenis voor de achter kleinkinderen🤣

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Dat is wel een heel bijzondere uitkomst. Ik stel voor de berekening van BE te middelen met die van Jeroen ;)

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo

• paQ
Nieuwe versie 4.6 staat online.
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard

Inschakelbare tarief-grafiek toegevoegd. Het lopende kwartier toont de actuele tarieven. Als het kwartier is afgerond wijzigt dat in het vastgestelde tarief. De (voorlopige) opbrengsten of kosten van dat kwartier worden in het tijdvak getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebPq5e-dc8Hd4c60m-Xe2K7ft4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9x5ZxUIflAMK4DTJneXUE5p.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
En HEUL erg beta @Rick Astley een dark-mode in de settings.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:09
@Priyantha Bleeker Geen idee of ik het ooit al eens ter sprake had gebracht hier, maar de Deye omvormer die Balans levert heeft een EMS ingebouwd dat het beter lijkt te doen dan het Balans EMS dat zij leveren. Je zult alleen een installateur moeten vinden die je de Deye en 3x16kwh batterijen installeert voor een schappelijk bedrag. Stukje CAPEX vs OPEX verschillen vergelijken over de eerste twee jaar.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zoals altijd bedankt @paQ.

Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in de automatie hoek, ik heb mijn discussie verplaatst en van alles aangepast. Dan vervuil ik de boel hier niet met lappen code

Moby in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

paQ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:10:
offtopic:
Dat heb je snel voor elkaar. Mijn complimenten, voor een 'HEUL erg beta' versie ziet het er goed uit ;)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Priyantha Bleeker schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:48:

Even wat achtergrond:

[Afbeelding]
Je moet in die berekening heel erg oppassen wat “winst” en “besparing” is. Bovendien valt de berekening gek uit als ie afgelopen jaren door saldering een lage energierekening had.

Concreet voor hier in 8 maanden (met saldering en middels paq plug-in ook incl btw en eb):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blYInm3EYvQWtYkfp3pehetMu60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT2yiyy6q3eTlFOxxrgHHcWg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht komende 2 maanden nog 2000kWh extra import t.o.v. export. Dus de energiebelasting kan nog verder gesaldeerd worden.

Er is dus wel een besparing tov zonder batterij te verwachten, zeker nadat saldering vervalt.

Mijn oorspronkelijke import/ export zonder batterij was 6MWh/6MWh met daarbij nog 4MWh directe consumptie vanuit panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-09-2026 16:50 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:10:
Nieuwe versie 4.6 staat online.
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard

Inschakelbare tarief-grafiek toegevoegd. Het lopende kwartier toont de actuele tarieven. Als het kwartier is afgerond wijzigt dat in het vastgestelde tarief. De (voorlopige) opbrengsten of kosten van dat kwartier worden in het tijdvak getoond.

[Afbeelding]
offtopic:
Top dat de dark mode gelukt is en ook fijn dat de prijzen in de extra grafiek horizontaal staan _/-\o_

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:47
Gaaaaaaf!! Bedankt TOPPER!!!

Vraagje... gisteravond 23:15u geeft nieuwe Plugin andere (hoge) tarieven dan BE dash...? How cum?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoP4wW3wmo7FJKeB5MoMhqIPNHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SpUCahiqVwYIGdlv59nBL9D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Bman op 30-09-2026 16:59 ]

• paQ
hoezo? Klopt toch gewoon?
Er is alleen geen actie geweest / ondernomen.

• Bman
Dus BE genereert geen actie bij onbalans 61cent. Op lager tarief zien we wel activaties. Heeel bijzonder….

[ Voor 25% gewijzigd door Bman op 30-09-2026 17:40 ]

• Bman
Maar ja, het is zoals het is. Soms zijn activaties , of het uitblijven ervan, onnavolgbaar zoals we allemaal constateren. Bedankt @paQ voor de welkome toevoeging, erg blij mee👌

[ Voor 14% gewijzigd door Bman op 30-09-2026 17:47 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bman schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:38:
Dus BE genereert geen actie bij onbalans 61cent. Op lager tarief zien we wel activaties. Heeel bijzonder….
BE doet een bod. Het is aan tennet om dat te activeren.

Het is niet uit onwil van BE dat er soms niet vol vermogen of helemaal noet geactiveerd wordt. Dat is de consequentie voor keuze van op aFRR inschrijven.

• paQ
Er komt straks wel een update aan vanwege een bug historische gegevens zie ik. Kan zijn dat je nu een foutief dagresultaat ziet vanwege ontbrekende im- of export..

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:09:
[...]

BE doet een bod. Het is aan tennet om dat te activeren.

Het is niet uit onwil van BE dat er soms niet vol vermogen of helemaal noet geactiveerd wordt. Dat is de consequentie voor keuze van op aFRR inschrijven.
In dit geval betekent het dus dat BE geen bod heeft gedaan van 30,40,50 of zelfs 59ct.

In dat geval waren ze namelijk zeker geactiveerd.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:19
Wolly schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:25:
[...]

In dit geval betekent het dus dat BE geen bod heeft gedaan van 30,40,50 of zelfs 59ct.

Als BE een bod doet moeten ze ook zeker weten dat ze dat kunnen nakomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 30-09-2026 18:32 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:25:
[...]

Het is een heel miniem piekje geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R51FAF7mdqEFFEJx0XvcsxunjXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UWGpervzBuZXDoGUKYXunDCw.png?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Vandaag bij thuiskomst was hij druk bezig, dus ff gecheckt bij BE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USBM_FULCfoLQA9DLr39D5v5Kss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgqXdu2c9Tyc31kkZg6jRwU2.jpg?f=fotoalbum_large
Idd, over ruim een uur op en af staan stampen. :)
Dus weer een tempering:
Deye 50 grc
Kabels uit de Deye en achter de accu’s 62.

Vreemd genoeg voelen ze niet zo warm aan, maar mogelijk doordat ze braided zijn?
En de IR daar doorheen kijkt oid?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Source90 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:55:
[...]
Denk niet dat je daar de enige in bent :7

Hier inmiddels ook;
- Alle kabels vervangen (+ busbar aangesloten; dat was optioneel);
- 5x6mm² in zowel Deye als meterkast beter gestript, dit was echt broddelwerk (naar verdeelblok gelijk vervangen voor 10mm² draad);
- De UTP opnieuw geknepen omdat dit idem broddelwerk was vanuit BE;
- Alle moeren op moment aangedraaid, deze zaten echt te los (en nogmaals bij vervangen kabels);
- Chinesium in de meterkast vervangen voor ABB (gelijk bij oplevering);
- Zelf de kabel getrokken van meterkast > plek van Deye

Deel is ook optioneel (zoals ABB/busbar) maar sommige dingen waren gewoon onveilig uitgevoerd.
En het probleem is dat jij nu hebt moeten betalen (zowel € als uren) om prutswerk van BalansEnergie op te lossen.
En dat prutswerk is bij iedereen (al dan niet in mindere mate) van toepassing.

Dat is dan iets dat BE zou moeten oplossen/vergoeden. En niet de eindgebruiker.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".