Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
had @Speedy-Andre die niet bij zijn git staan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nee, maar wel via de handleiding pagina ;)
Dat betreft het nieuwste model, voor zo ver ik weet zijn er van de oudere geen boekjes of scans.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-09-2026 14:47 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Nu online

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
ecn1985 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:31:
[...]

Dat gevoel begin ik ook steeds meer te krijgen, ik krijg steeds meer het beeld dat ze achter de feiten aanlopen en niet meer in controle zijn. Graag zou ik het tegenovergestelde zien maar dat is helaas nu niet het geval.
Een maandelijkse update mail zou al veel schelen. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat de pilot over is bijvoorbeeld.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:39
@Source90 ja ik was een van de eerste, de ferrietkernen kunnen wat verstoringen van frequenties verminderen, maar zijn meestal niet nodig en als je niets in de buurt hebt wat gevoelig is niet nodig.
Omdat ik overdreven veel aandacht voor stroom heb ivm audio hobby heb ik ze gekregen en wel geplaatst.
Ik raad ze niet gelijk iedereen aan en denk dat weglaten als standaard prima is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:14:
@Source90 ja ik was een van de eerste, de ferrietkernen kunnen wat verstoringen van frequenties verminderen, maar zijn meestal niet nodig en als je niets in de buurt hebt wat gevoelig is niet nodig.
Omdat ik overdreven veel aandacht voor stroom heb ivm audio hobby heb ik ze gekregen en wel geplaatst.
Ik raad ze niet gelijk iedereen aan en denk dat weglaten als standaard prima is.
Gaat het om frequenties die bijv wifi en zigbee verstoren, of om hoorbare frequenties en piepgeluiden? Of verstoring van ontvangst van andere RF?

Mbt de hoorbare piepfrequentie bij SG04, heb ik de Low Noise mode aangezet. Hierdoor is de piep verschoven van 15k naar 20k, wat voor meeste mensen onhoorbaar is. Heb geen idee welke andere voor/nadelen dat heeft. Maar gezien de hele omvormer op een andere frequentie werkt, is de werking wel diep in het systeem.

Begreep dat de SG05 op bepaalde firmware de optie ook heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 29-09-2026 15:34 ]

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Wolly schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:46:
[...]

Daarom vraag ik het even voor de zekerheid, ik begrijp dat de linkerkant van dit plaatje de instellingen zijn zoals Balans het geheel oplevert.
Dat komt dus niet overeen met de specs van de fabrikant...?
[Afbeelding]
Zijn dit de waardes na de recente firmware update die de 13% idle bug verhielp?

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo

• zunrob
  • Niet online
Een tijdje geleden al als bug gerapporteerd: dit aan uit gedrag per tien seconden. Zien jullie dat ook nog steeds?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKTh03C_O3nd8dFcsea19tu5nwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eH34qNOmC3z2AupOpJkoO7RM.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
@scoobs , ik kan alleen bij mij meten met 70mm2 en mijn temperatuur van 57c melden en vind 100c of 115c gewoon erg hoog daardoor.
Misschien is je contactvlak niet schoon, niet vlak, je krimp niet goed of staat je momentsleutel verkeerd of weet ik wat maar dat is dus nog beter contact zou kunnen verkrijgen lijkt mij meer als duidelijk tenzij je meetwaarden niet correct zijn..
Ik zou als eerste zorgen dat je ogen vlak zijn zonder ingeslagen putten oid en met isoprophyl alcahol ontvetten en echt goed aandraaien.
Succes!

• jkouwenh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:51
Bij voorbaat mijn excuses voor mijn post op deze plek, maar dit is mijn eerste post en ik kan niet vinden of mijn vraag al is gesteld en ook niet hoe ik een nieuw topic kan starten.

Over 2 weken wordt bij mij de thuisbatterij van BalansEnergie geinstalleerd. Ik heb hun een vraag gesteld waar ik geen duidelijk antwoord op krijg. Mijn vraag gaat er vanuit dat het bij negatieve stroomprijzen wenselijk is om de zonnepanelen te "dimmen" en stroom van het net af te nemen om de thuisbatterij te laden. Ik vroeg me af hoe het EMS dat doet als hun omvormer niet is gekoppeld aan mijn zonnepanelenomvormer (dat is nl. zo in mijn geval). Ik maak wel gebruik van de zonnedimmerapp en -dongel dus kan zelf wel instellen dat er geen opwek is van de zonnepanelen bij negatieve prijzen, maar ik weet niet hoe goed dit gaat werken met de thuisbatterij van BalansEnergie en of deze dan "snapt" dat er stroom van het net gebruikt moet worden als de prijs negatief is.

Alvast bedankt voor jullie reactie, Jaap

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:32
jkouwenh schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:51:
Bij voorbaat mijn excuses voor mijn post op deze plek, maar dit is mijn eerste post en ik kan niet vinden of mijn vraag al is gesteld en ook niet hoe ik een nieuw topic kan starten.

Over 2 weken wordt bij mij de thuisbatterij van BalansEnergie geinstalleerd. Ik heb hun een vraag gesteld waar ik geen duidelijk antwoord op krijg. Mijn vraag gaat er vanuit dat het bij negatieve stroomprijzen wenselijk is om de zonnepanelen te "dimmen" en stroom van het net af te nemen om de thuisbatterij te laden. Ik vroeg me af hoe het EMS dat doet als hun omvormer niet is gekoppeld aan mijn zonnepanelenomvormer (dat is nl. zo in mijn geval). Ik maak wel gebruik van de zonnedimmerapp en -dongel dus kan zelf wel instellen dat er geen opwek is van de zonnepanelen bij negatieve prijzen, maar ik weet niet hoe goed dit gaat werken met de thuisbatterij van BalansEnergie en of deze dan "snapt" dat er stroom van het net gebruikt moet worden als de prijs negatief is.

Als het niet aan je Deye hangt ziet die het als negatief eigen gebruik. Afregelen doet de Deye dan niet.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:55
zunrob schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:45:
Een tijdje geleden al als bug gerapporteerd: dit aan uit gedrag per tien seconden. Zien jullie dat ook nog steeds?

[Afbeelding]
Niet herkenbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVs8Aurd6p8IyqXOEcY98rnFuuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxZRFnyQQO0q81EruIfVAwxp.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zojuist van BalansStroom antwoord ontvangen dat 8 september probleem echt gelijk is aan probleem van afgelopen donderdag. Ze zijn er mee bezig te herstellen.

Ben benieuwd.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:07
Get!em schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:32:
[...]

Gaat het om frequenties die bijv wifi en zigbee verstoren, of om hoorbare frequenties en piepgeluiden? Of verstoring van ontvangst van andere RF?

Mbt de hoorbare piepfrequentie bij SG04, heb ik de Low Noise mode aangezet. Hierdoor is de piep verschoven van 15k naar 20k, wat voor meeste mensen onhoorbaar is. Heb geen idee welke andere voor/nadelen dat heeft. Maar gezien de hele omvormer op een andere frequentie werkt, is de werking wel diep in het systeem.

Begreep dat de SG05 op bepaalde firmware de optie ook heeft.
Dit lijkt mij puur voor storing (interference) van stroom op bijvoorbeeld data kabels.
Reden dat in principe stroom ook niet in dezelfde goot of buis als data moet.
Als het niet nodig is, laat ik het wel zo.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Negatieve stroomprijs van aFRR en Onbalans waarop Balans Energie momenteel opereert is ongerelateerd (niet op zelfde moment) aan de Epex Day Ahead. aan de prijzen binnen zonnedimmer app heb je dus niks.

Aparte zonnepanelen omvormers moet je dus zelf dimmen. Het automatiseren daarvan zal via HomeAssistant moeten, op basis van de scraper / REST sensor die we van Tenergy onbalans prijzen gemaakt hebben (in dit topic is de yaml daarvoor te vinden).

Overigens is dit alleen echt nodig als je batterij >95% soc is, dan is er risico op directe teruglevering, of als je PV omvormer >12kW overschot heeft. Dimmen tijdens negatieve prijs bij lagere SOC is alleen een kleine optimalisatie om de Deye omvormer van balans de kans te geven maximaal te importeren.

• ibak

Hoeveel kwh opwek heb je maximaal in een dag? En hoeveel modules?
Ik heb 52kwh per dag en heb 3x gehad dit jaar dat ik wat terugleverde tegen negatieve bedragen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Get!em schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:07:
[...]

Negatieve stroomprijs van aFRR en Onbalans waarop Balans Energie momenteel opereert is ongerelateerd (niet op zelfde moment) aan de Epex Day Ahead. aan de prijzen binnen zonnedimmer app heb je dus niks.

Aparte zonnepanelen omvormers moet je dus zelf dimmen. Het automatiseren daarvan zal via HomeAssistant moeten, op basis van de scraper / REST sensor die we van Tenergy onbalans prijzen gemaakt hebben (in dit topic is de yaml daarvoor te vinden).

Overigens is dit alleen echt nodig als je batterij >95% soc is, dan is er risico op directe teruglevering, of als je PV omvormer >12kW overschot heeft. Dimmen tijdens negatieve prijs bij lagere SOC is alleen een kleine optimalisatie om de Deye omvormer van balans de kans te geven maximaal te importeren.
Of als je zoveel panelen hebt dat je per definitie al teruglevert :D Maar dat zeg je idd ook al.

Overigens zie ik boven de 90% dit al meer gebeuren Get!em.

Ik heb zelf een forse overschot op zomerse dagen. Ik was hier ook bang voor, daarom zelfs een extra accu gekocht (niet kijken naar financien, maar sec naar kWh volume). Ik heb 80 kWh aan accu capaciteit, en op de dikste zomerdag wek ik 120 kWh op.

Het is mij erg meegevallen. Ja, overschot, meer dan Deye kan verwerken.
Maar dit overschot is niet continue, met name tussen 11 - 17 uur. Dat scheelt al iets, en, nog belangrijker, de prijzen zijn verre van altijd negatief.....

Dit jaar valt het nog meer, immers saldering, dus valt het kwartje iets mijn kant op.
Volgend jaar wordt het anders.

De derde actie om te mitigeren / aantal dagen met overschot met negatieve prijs te verminderen - ik stemde het laadgedrag van mijn EV er op af - je kan overwegen om thuiswerkdagen aan te passen, of eerder naar huis te gaan.
De vierde, je zwembadwater naar 40 graden brengen :D :D

Maar het viel mij erg mee, en ja, je hebt van die dagen (maar ik heb ook export nodig om te salderen, dan liever een paar centen betalen, dat weegt wel op tegen het salderingsvoordeel toch ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 29-09-2026 16:35 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• jacovn
  • Nu online
Eerste export voor 0,21 cent kaal. Feest begint werr

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:44:
Eerste export voor 0,21 cent kaal. Feest begint werr
...met 2.5 kW -O-

• jacovn
  • Nu online
8.3 kW affr export

Verreweg meeste imports staat ook affr bij. Dus niets vanwege lage prijs

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 29-09-2026 16:52 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
  • Nu online
lucky basterd

• paQ
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:48:
[...]

Verreweg meeste imports staat ook affr bij. Dus niets vanwege lage prijs
aFRR prijs hoeft niet af te wijken van de onbalansprijs he.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:15:
[...]

Hoewel het aanbrengen niet veel werk is wil ik eerst zien wat de aangedraaide kabels doen wat de gespreide SOC's betreft, daar blijf ik toch mee zitten omdat 1 batterij 324Ah is en de anderen 314Ah.
Bij mij zitten de batterijen op 325/346/388Ah.

Moet ik mij daar nu ook al zorgen om maken :?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:03:
[...]

Bij mij zitten de batterijen op 325/346/388Ah.

Moet ik mij daar nu ook al zorgen om maken :?
Je krijgt er geen gelijklopende SOC's van, 388Wh vind ik wel hoog. Het zou zichtbaar moeten zijn dat die als laatste vol en leeg is als dat getal klopt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:40
Ik snap dat er vandaag meerdere mensen aangeven dat ze toch afzien van de balans energie batterij. Hoewel ik dat snap na het lezen van deze posts op deze Tweakers-forum, er nogal een negatieve toon naar boven komt. Dit had ik immers in het begin ook na het lezen van de warme kabels etc. Is het wel zo dat het ook een beetje met korrel zout genomen moet worden. Ik vind best wel dat mensen feedback mogen geven, maar het is vaak wel met een negatieve toon. Als je het bijvoorbeeld vergelijk met een elektrische auto, brandstof auto of koelkast, ook hier halen ze zelden hun beloofde capaciteit, verbruik, range of top snelheid. Dus in die zin vind ik het niet helemaal fair dat de batterij zo onder de loep wordt genomen. De genoemde verbeteringen aan het product zijn zeker relevant, zijn er blijkbaar ook genoeg mensen die gewoon met de huidige bekabeling en EMS werking, een positieve ervaring hebben met de accu.

Afgelopen tijd ben ik met best veel bedrijven bezig geweest voor een alternatief. Maar voor dit geld, kan ik het niet gevonden krijgen. Daarbij verwacht ook niet dat de getallen op de site van BE gehaald zullen worden. Maar je moet eens de verkoop praat van andere grote partijen aanhoren als je een beetje verstand hebt van de techniek. De cijfers en loze beloften vliegen je om de oren en ben je 2 tot 3x zoveel kwijt.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

roundlet schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:40:
Ik snap dat er vandaag meerdere mensen aangeven dat ze toch afzien van de balans energie batterij. Hoewel ik dat snap na het lezen van deze posts op deze Tweakers-forum, er nogal een negatieve toon naar boven komt. Dit had ik immers in het begin ook na het lezen van de warme kabels etc. Is het wel zo dat het ook een beetje met korrel zout genomen moet worden. Ik vind best wel dat mensen feedback mogen geven, maar het is vaak wel met een negatieve toon. Als je het bijvoorbeeld vergelijk met een elektrische auto, brandstof auto of koelkast, ook hier halen ze zelden hun beloofde capaciteit, verbruik, range of top snelheid. Dus in die zin vind ik het niet helemaal fair dat de batterij zo onder de loep wordt genomen. De genoemde verbeteringen aan het product zijn zeker relevant, zijn er blijkbaar ook genoeg mensen die gewoon met de huidige bekabeling en EMS werking, een positieve ervaring hebben met de accu.
Het negeren van standaarden zoals kabeldiktes, maximale ampèrages, aandraaimomenten, en fabrikantvoorschiften is compleet iets anders dan 'beloofde capaciteit, verbruik, range of top snelheid'. Het gaat hier (mede) over veiligheid, efficiëntie en een (langdurig) correcte werking van het systeem

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo

• jacovn
  • Nu online
Verbruik van mijn auto haal ik ook niet inderdaad. Topsnelheid op de teller haalt hij wel, tenminste de vorige die ik had. Deze heeft paar pk meer dus zal het ook wel halen (limiet op 250)

• zunrob
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:30:
Ik heb mee gekeken toen mijn dc kabels werden aangedraaid, bij de 3e batch zit de kabel binnen de batterij aan de buitenste polen (enkele of dubbele kabel in 1 oog). Ik wil de interne busbars vermijden (4 stuks) en zet de kabels naar mijn busbars op de buitenste polen. Zijn intern beide polen gebruikt dan heb je daar nog wat verlies. Kijk ik naar hoe BE het heeft aangesloten dan beginnen ze bij de buitenste polen, echter gaat er door de 1e interne busbar nog stroom voor 2 batterijen en de volgende van 1 batterij. Met aparte busbars kan je 4 interne busbars overslaan (3,3mm dik).

Ik schroef de busbars eerst met een langere M4 bout in een gat van de klep, hij zit dan bijna klem tussen een pool en een zijkant. Iets steviger is een smal plankje met 2 bouten en de busbar daar op met 2 schroeven. Op deze manier blijft de batterij kast zoals hij is. Verder komt de kabel naar de Deye op 1 van de middelste bouten zodat niet alle stroom door een deel van de busbar gaat en op de laatste bout komt mijn AWG0 kabel zodat de verliezen gelijkmatig verdeeld worden.

[Afbeelding]

Schets met 1 pool hoe ik het wil maken:

[Afbeelding]
Dit is hoe Victron het aanraadt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V21B-EAQ_wjUa7GlA499ZRuVmEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZW5Kn6yqp19hAd3QX6Ya0TBj.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als hun busbar dik genoeg is dan werkt dat prima, ik heb een Chinese die ik een beetje wil ontzien zonder gekke dingen te hoeven doen.

• jacovn
  • Nu online
De weerstand in de busbar zal vast stuk lager zijn dan de kabel. Ik dacht een 5 voudige voor 4 accus te nemen en de verbinding naar de deye op de middelste. Maar de bovenstaande methode ziet er goed uit. En Victron zal er wel veel ervaring mee hebben. Enoge issues is kabel lengte verschil naar de blauwe doos. Die had ik even lang verwacht.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:19:
[...]

Als hun busbar dik genoeg is dan werkt dat prima, ik heb een Chinese die ik een beetje wil ontzien zonder gekke dingen te hoeven doen.
Dan is je hele accu systeem chinesium. Dat is wel consequent:)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:22:
[...]

Dan is je hele accu systeem chinesium. Dat is wel consequent:)
Op de LOAD heb ik een ABB geplaatst, richting de groepenkast graag zo min mogelijk Chinesium.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:26:
[...]

Op de LOAD heb ik een ABB geplaatst, richting de groepenkast graag zo min mogelijk Chinesium.
Gelijk heb je bij mij komt er abb voor en na als ik de meterkast vervang.

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".