Gisteravond mailtje gestuurd voor offerte. 9:15 mailtje met prijsopgave. 9:30 betaling voldaan. In de middag was het klaar om op te halen. Ze hebben wel klote tijden met ophalen, maar verzenden is ook gewoon mogelijk. Ze zeggen zelf 1-3 werkdagen verwerkingstijd.KoningSlakkie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:47:
Check 3M dual lock, daar zocht ik naar inderdaad.
Wat is de levertijd bij hun @Rick Astley @0xygen500 ? Ik ga zorgen dat Balans dit kosteloos gaat installeren samen met een nodige service bezoek. Dan moet ik de afspraak wel ruim genoeg in moeten gaan plannen.
Waarom niet de TBS 600A voor een tientje meer? Mocht je ooit nog een accu erbij willen zetten scheelt dat weer vervangen, plus zwaarder uitgevoerd.Rick Astley schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:37:
[...]
[...]
Ik verwacht mijn bestelling van Accu Noord morgen. Dit was mijn bestellijstje voor een 3 module off-grid installatie:
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ROOD 100 CM – M8 1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ZWART 100 CM – M8 3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ROOD 50 CM – M8 3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ZWART 50 CM – M8
2x Victron Busbar 250A 4-polig + afdekkap
Totale kosten: 284,2 euro incl. verzenden
Ik heb er dus voor gekozen om alle kabels te vervangen, dus ook die tussen busbar en accu. Buy once, cry once
Voor wat betreft het vastzetten van de busbar, ga ik voor de approach van @paQ : 3M Dual Lock
PS. Ik denk dat ik aandelen ga kopen in Accu Noord. Die beste man moet me nu toch opeens een piek qua bestellingen zien met allemaal dezelfde soort kabels.
Is in dit topic al een paar keer de revue gepasseerd. (Artikel TBS-5075160 bij Accunoord).
Herpderp, gewoon eventjes een uurtje nominaal belasten, dan kun je ze wel in vorm smeden.Speedy-Andre schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:31:
[...]
Als ze niet op een muur anker lijken zal het wel passen, die van BE bijvoorbeeld
@Wolly Ik heb niet specifiek geteld hoeveel er aan die alibar zaten, maar je kunt bijvoorbeeld de schep aan de ene kant monteren, en de Balans Originals aan de andere kant. De busbars zijn goed genoeg om daar tegen te kunnen. Of je kijkt voor een iets betere/grotere busbar, maar het hoeft echt niet een luxe apparaat te zijn.
Kunnen ze geen pakketten aanbieden, een voor 3 accus, 4 accus, 5 accus, etc. etc.

met code TWEAKERS 20% korting
p.s. Oktober begint goed, dit keer 31 en het is de beste maand ooit
[ Voor 24% gewijzigd door blue eyes op 01-10-2026 20:54 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Inderdaad ook over getwijfeld. Uiteindelijk voor de Victron gegaan omdat die meer ruimte heeft tussen de studs, wat wellicht van pas komt bij montage. Plus nu kan ik zeggen dat ik ook een Victron accusysteem hebSource90 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:50:
[...]
Waarom niet de TBS 600A voor een tientje meer? Mocht je ooit nog een accu erbij willen zetten scheelt dat weer vervangen, plus zwaarder uitgevoerd.
Is in dit topic al een paar keer de revue gepasseerd. (Artikel TBS-5075160 bij Accunoord).
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
Balans Originals
Het is eigenlijk wachten tot de eerste Balans Originals Set samen met de schuur/garage/hok afbrandt, dan zal Balans wel op eigen kosten fatsoenlijke bekabeling moeten leveren aan de overige bezitters.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 01-10-2026 21:02 ]
Zal dan eerder liggen aan het Balans originals aandraai moment. Na open zagen waren de kabels uit China prima geperst.Wolly schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:02:
[...]
![]()
![]()
![]()
Het is eigenlijk wachten tot de eerste Balans Originals Set samen met de schuur/garage/hok afbrandt, dan zal Balans wel op eigen kosten fatsoenlijke bekabeling moeten leveren aan de overige bezitters.
Het is het alleen net niet qua Europese maten, voor degene met AWG1 dan. Die zou ik toch adviseren er een soortgelijke set bij te halen.
Balans kan er deftige AccuNoord kabels op zetten met kabelschoenen die je met meneer in twee woorden aanspreekt, echter zijn deze nog steeds gevaarlijk als het zo los wordt aangedraaid als nu.
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 01-10-2026 21:07 ]
Prima geperst wil niet zeggen dat ze correct zijn uitgevoerd.Source90 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:06:
[...]
Zal dan eerder liggen aan het Balans originals aandraai moment. Na open zagen waren de kabels uit China prima geperst.
Het is het alleen net niet qua Europese maten, voor degene met AWG1 dan. Die zou ik toch adviseren er een soortgelijke set bij te halen.
Balans kan er deftige AccuNoord kabels op zetten met kabelschoenen die je met meneer in twee woorden aanspreekt, echter zijn deze nog steeds gevaarlijk als het zo los wordt aangedraaid als nu.
Te kleine diameter kabel volgens de NEN of klein uitgevoerde kabelschoenen waar de stroom niet voldoende doorheen kan gaan kan prima uitgevoerd worden met een prima geperste kabel en toch is het niet correct.
Volgens mij is er bij installatie (versie 2) wel weer 70mm gebruikt. @0xygen500 had die van jou niet 70mm2, vanuit balans?Wolly schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:12:
[...]
Prima geperst wil niet zeggen dat ze correct zijn uitgevoerd.
Te kleine diameter kabel volgens de NEN of klein uitgevoerde kabelschoenen waar de stroom niet voldoende doorheen kan gaan kan prima uitgevoerd worden met een prima geperste kabel en toch is het niet correct.
Waarom ze daar bij versie 3 vanaf gestapt zijn is mij een raadsel. En de NEN discussie heeft al een paar keer het topic gepasseerd, daar staat zover ik weet nog steeds niet in wat de minimale diameter van een kabel moet zijn.
In bepaling 526 staat dat alle elektrische verbindingen zowel elektrisch als mechanisch blijvend betrouwbaar moeten zijn; wat redelijk open is voor eigen interpretatie.
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 01-10-2026 21:24 ]
TBS-5075160 ga je hem niet op vinden bij accunoord, Deze busbarSource90 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:50:
[...]
Waarom niet de TBS 600A voor een tientje meer? Mocht je ooit nog een accu erbij willen zetten scheelt dat weer vervangen, plus zwaarder uitgevoerd.
Ik heb gen 1 versie en die heeft 50mm2Source90 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:22:
[...]
Volgens mij is er bij installatie (versie 2) wel weer 70mm gebruikt. @0xygen500 had die van jou niet 70mm2, vanuit balans?
Waarom ze daar bij versie 3 vanaf gestapt zijn is mij een raadsel. En de NEN discussie heeft al een paar keer het topic gepasseerd, daar staat zover ik weet nog steeds niet in wat de minimale diameter van een kabel moet zijn, alleen dat deze deugdelijk moet zijn uitgevoerd; wat vrij is voor interpretatie.
Die AWG1 kabeldikte is wel/ook wat in het Deye boekje staat.Wolly schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:12:
[...]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Het plaatje en product info op Accu Noord zegt 50V / 600A. De handleiding van TBS zelf spreekt over 60 A / 600 A voor hetzelfde artikelnummer... best verwarrend. Ook de breedte komt niet overeen (100mm vs 150mm). Wellicht een andere revisie?0xygen500 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:22:
[...]
TBS-5075160 ga je hem niet op vinden bij accunoord, Deze busbar
https://tbs-electronics.nl/wp-content/uploads/sites/2/2025/05/DC_Modular_Busbar_Manual_Rev5endfsp.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Rick Astley op 01-10-2026 21:41 ]
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
@Puppetmaster well, you're not wrong.... Het staat in het boekje.
Maar wij hebben de 12kw versie.
Maar wij hebben de 12kw versie.
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 01-10-2026 21:45 ]
Betreffende uw vraag mbt de TBS busbar, inderdaad dit is 60V, geen 50. Aldus Accu noord op mijn vraag hierover.Rick Astley schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:39:
[...]
Het plaatje en product info op Accu Noord zegt 50V / 600A. De handleiding van TBS zelf spreekt over 60 A / 600 A voor hetzelfde artikelnummer... best verwarrend.
https://tbs-electronics.nl/wp-content/uploads/sites/2/2025/05/DC_Modular_Busbar_Manual_Rev5endfsp.pdf
Wat bedoel je met 31?blue eyes schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:53:
Kunnen ze geen pakketten aanbieden, een voor 3 accus, 4 accus, 5 accus, etc. etc.![]()
Hij wil 31 dagen dezelfde winst. Dus 31 dagen zoals vandaag, incl.
Met jouw getallen is het inderdaad frustrerend.The_KnarF schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:16:
[Afbeelding]
Nu hebben we zelfs vannacht een hele mooie export gehad van 1,5 en zelfs een import van -1,- vanochtend.
Als ik dan zie dat er 24,9 import en 21,9 export is geweest word ik niet heel blij van dit resultaat.
reken ik goed als ik dan (24,9 + 21,9) laat ik het afronden 47X 2 cent betaal en dan ook nog rekening moet houden met de EB en BTW . blijft er uiteindelijk van al dat geschuif een half glaasje pils over. of een paar druppeltjes, afhankelijk van je salderingsruimte).
Laat ik omvorm verliezen ook nog buiten beschouwing
reken ik verkeerd?
Hier andere getallen.
En daar wil ik er wel 31 van ja. Genoeg import tegen heerlijke tarieven. En als t goed is doet de paq plug-in z’n werk, en is de 2 cent, en en belasting hierin verrekend, op dagbasis saldering.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 01-10-2026 22:51 ]
Jij had vandaag duidelijk meer zon. Bij mij was 1kWh/kWp het maximaal haalbare. Daardoor nauwelijks export mogelijk.blue eyes schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:51:
Idd - wellicht was het beter om "maal" te gebruiken.
Ik zit nu op een dikke 13 euro, dan komen we op een dikke 400 euro, prima maand dan toch
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 01-10-2026 22:53 ]
Ik las het alsof ie vandaag al 31 euro had gepakt! Hier 6 euro btw, met 18 kWh import en 21 kWh export.Get!em schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:40:
[...]
Hij wil 31 dagen dezelfde winst. Dus 31 dagen zoals vandaag, incl.
Mijn beste maand so far
september 2026
30 dagen · alleen afname en teruglevering
+ € 146,71
stroomkosten
| Afname van het net | 612 kWh à € 0,135 | − € 82,73 |
| Teruglevering | 425 kWh à € 0,529 | + € 225,12 |
| Voorlopige kosten / opbrengsten | 1 dag(en) · nog niet definitief | + € 4,32 |
| Stroomkosten | + € 146,71 |
Zolang de data van 8 september eruit is, geen uitspraak daarover.
Blijft debiel dat die data weg is.
hmm dat gaan ik hier niet halen, zelfs niet met de dubbele hoeveelheid import t.o.v. jouw. Ohja en zelfs niet met €-1000/MWh aan import erbij niet . en toch redelijk wat activaties hiero.blue eyes schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:51:
Idd - wellicht was het beter om "maal" te gebruiken.
Ik zit nu op een dikke 13 euro, dan komen we op een dikke 400 euro, prima maand dan toch
[Afbeelding]
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
September valt hier wel wat tegen, zeker als ik andere resultaten zie.
:strip_exif()/f/image/PXWZqFJGRmQSpNydInswzGg1.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gemiddelde €/kWh ligt een stukje lager ook.
:strip_exif()/f/image/PXWZqFJGRmQSpNydInswzGg1.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gemiddelde €/kWh ligt een stukje lager ook.
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 02-10-2026 00:28 ]
Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
/f/image/ZxIWU8tueht1SibRQUF9b3LL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RScGGYuhYl63dLj9WzaC6v2f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pV5GPZSzfCaB7Mwomftey2ln.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6NdRgpEyOkOj5kT9hbjwWLdp.png?f=fotoalbum_large)