Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

• rickgndaal
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:14
jeeedeee schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:37:
@rickgndaal hele andere prijzen dan bij mij... gek, zit je nog niet op aFFR? Was jij degene met die tower of power van een paar dagen geleden :) Dit lijkt op de standaard onbalansprijs, die een stuk lager is dan de aFFR. Als het kwartje de verkeerde kant op valt in een dergelijk kwartier krijg je de laagste prijs ipv de geboden prijs. Zodra je op aFFR zit gaat dit beter worden, nu zullen ze wel verkopen omdat je anders wellicht vol gaat zijn.

Denk nog even geduld, en nu maar even accepteren dat de prijs iets lager kan uitvallen.
Ik zit inderdaad nog niet in de AFFR pool (sinds een week staat het hier). Maar mijn accu percentage zit op 24 momenteel vond het ook al vreemd dat er zoveel verschil in zit.

Merk inderdaad live ook dat er bijvoorbeeld export (0,12 staat) en dat die erna in het overzicht omlaag gecorrigeerd is. Maar dat kan dan precies jouw uitleg zijn bedankt daarvoor!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Wat zijn jullie SoC's? Ik begon op 22% en ik zit nu door 1 import activatie op 26% SoC. Ik ben de auto aan het laden op zon waardoor ik de thuisaccu discharging mode laat draaien van -200W.

Ik heb dus nog geen exports gehad.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Ik snap er niets van. Accu zit op 30% en haast alleen exports en wat solar maar zo geweldig is dat niet met allemaal wolken.

Het is wel haast alleen maar afFr export dus dat zal wel moeten

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 24-09-2026 12:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:45
@rickgndaal Kijk hier maar eens https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices, voor verkoop moet je dan de Feed prijs hebben. Voor invoeden zal je meestal de laagste prijs van het kwartier krijgen, maar dat wordt pas definitief vastgesteld aan het eind van de dag. Dus het blijft een inschatting.

• angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:36
rickgndaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:41:
[...]

Ik zit inderdaad nog niet in de AFFR pool (sinds een week staat het hier). Maar mijn accu percentage zit op 24 momenteel vond het ook al vreemd dat er zoveel verschil in zit.

Merk inderdaad live ook dat er bijvoorbeeld export (0,12 staat) en dat die erna in het overzicht omlaag gecorrigeerd is. Maar dat kan dan precies jouw uitleg zijn bedankt daarvoor!
Ik heb de accu`s nu ruim 3 weken staan maar zit ook nog niet in de afrr, dus de belofte van BE dat nieuwe aansluitingen vrijwel direct erin zitten klopt helaas niet. Als ik er eind volgende week nog niet in zit ga ik er een mailtje aan wagen om een verwachting te krijgen.

• cyberdad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:13
Idem, hier ook geen AFRR na een dikke 3 weken.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:05
scoobs schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:32:
Zijn het niet gewoon afrondingsverschillen op kwartierbasis die vervelend doen? De 0.1 vs 0.2kwh/kwartier problemen zegmaar?

Ik kan me voorstellen dat een 0.147 naar een 0.15 wordt afgerond, welke weer een .2 krijgt elders. Al zou dat wel de bias een paar kwh opkrikken op jaarbasis.

En vervolgens wordt voor de maandbasis eenzelfde berekening uitgevoerd op de totale data, waardoor de afwijking absoluut gezien practisch gelijk blijft tov de dagdata.

Enfin, ik zal ook eens in de data graven, kijken wat ik kan vinden. Het kan zomaar een onschuldig iets zijn dat hoogstens even in een mail benoemd hoeft te worden als geregistreerde melding.
Ik heb het al gemeld en antwoord gehad dat ze e.e.a. aangepast hadden en of het nu wel klopte, toen ik ging kijken was er letterlijk niets veranderd. Dus waar hun nu exact kijken is mij een raadsel. Bij mijn melding ging het trouwens niet op 1 enkele kWh op een dag maar een paar kWh aan import alsook export. Het vreemde alleen is dat op de resultaten pagina alles wel gewoon klopt. Dus ik vindt het wel oké zo als het bij de afrekening maar deugt, plus ik heb er dan in ieder geval melding van gemaakt in geschrift. Ik vraag me wel het volgende af, Als ze al afwijking hebben in de gemeten hoeveelheid kWh, Hoe weten ze dan welke kWh bij welke prijs hoort. ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• rickgndaal
angerblub schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb de accu`s nu ruim 3 weken staan maar zit ook nog niet in de afrr, dus de belofte van BE dat nieuwe aansluitingen vrijwel direct erin zitten klopt helaas niet. Als ik er eind volgende week nog niet in zit ga ik er een mailtje aan wagen om een verwachting te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YCR1alDcOUsg4KNzYGZXDv0yIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqY2WVK3KlCnWdeWfLG8J1ae.jpg?f=fotoalbum_large zie net dat bij mij aFFR geactiveerd is in het dashboard (sinds vandaag)

Afgelopen vrijdag de accu geplaatst dus is bij mij dan al wel erg snel gegaan

• angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:36
rickgndaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding] zie net dat bij mij aFFR geactiveerd is in het dashboard (sinds vandaag)

Goed om te weten! Dan ga ik er direct achteraan :)

• Dirkga
rickgndaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding] zie net dat bij mij aFFR geactiveerd is in het dashboard (sinds vandaag)

En je hebt jouw systeem nu 1 week?

Hmm hier al drie weken en ook nog steeds geen aFRR.

Wel vanmorgen een export van €0,22 all-in gehad en nu net een import van €0,28 all-in dat is dus en €0,04 plus €0,06 per kWh direct verlies. ????????????????? hahahahaha :D ik lach me slap. ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• rickgndaal
Dirkga schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:35:
[...]

En je hebt jouw systeem nu 1 week?

Hmm hier al drie weken en ook nog steeds geen aFRR.

Wel vanmorgen een export van €0,22 all-in gehad en nu net een import van €0,28 all-in dat is dus en €0,04 plus €0,06 per kWh direct verlies. ????????????????? hahahahaha :D ik lach me slap. ;)
Ja klopt sinds vrijdag 18 september staat die hier

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
rickgndaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:42:
[...]

Die ontzettende power of tower heeft voorhang gekregen!!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Dirkga
ecn1985 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:49:
[...]

Die ontzettende power of tower heeft voorhang gekregen!!
Inderdaad ja, mijn mail is al de deur uit :P ;)
rickgndaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:42:
[...]

Geluksvogel.............. nu ben ik nog meer jaloers hahahahaha :P :P (y) ;)

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:37
HanKr schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:21:
[...]

Wat hebben jullie als resultaten/stroomkosten voor 8/9 en 12/9:

Op 8/9 heb ik tot aan 13u bijna overal '--' als verkoop, van 17:45 tot 19:15 vrijwel onafgebroken € 5,062 (!), daarna weer hoofdzakelijk '--'. Met als nettoresultaat voor die dag + € 53,20. Een absoluut record, tot nu toe (v.a. mei) 2x + € 25 als max resultaat voor 1 dag.

Maar dan 12/9: v.a. 0.00u tot aan 3.00u hoofdzakelijk € 0,504 als inkoopprijs, met tussen 0:30-1.00u € 5,102. Ook aantal blokken van € 1,70-1,20. Helaas stond de auto vol te laden, dus netto resultaat die dag € 54,62 kosten. Ook een absoluut record...

Ik heb met mijn Homewizard vergeleken, die geeft met ca. 10-20% afwijking normaal eenzelfde resultaat als het Balans overzicht. Maar op 8/9 is dat € 4,62 opbrengst (ipv € 53,20 dus) en op 12/9 € 16,16 kosten (ipv € 54,62 dus).

Ben benieuwd wat jullie aan prijzen hebben staan. Of is dit te negeren en afwachten of er nog een correctie komt?
Ik heb helaas dezelfde situatie. De gegevens van 12/9 zijn volkomen onjuist. BalansStroom heeft geen kwartierdata ontvangen/verzameld voor die dag. Wel is er een totaalverbruik bekend. Dat verbruik is vervolgens middels een 'normaal verdeling' uitgesmeerd over de gehele dag (per kwartier).

Het is vrij eenvoudig te zien dat er iets niet juist is aan de data, want bij een normaal functionerende accu (met NoM) zou je nooit een dergelijk verbruik zien over alle kwartieren. Als je naar de SoC van je accu kijkt op die dag, zie je waarschijnlijk dat deze norrmaal functioneerde.

Ik heb dit bij BalansEnergie aangekaart en ik heb gelukkig ook alle data van mijn P1 waar een compleet ander beeld naar voren komt.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tweakurk schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:01:
[...]

Ik heb helaas dezelfde situatie. De gegevens van 12/9 zijn volkomen onjuist. BalansStroom heeft geen kwartierdata ontvangen/verzameld voor die dag. Wel is er een totaalverbruik bekend. Dat verbruik is vervolgens middels een 'normaal verdeling' uitgesmeerd over de gehele dag (per kwartier).

Het is vrij eenvoudig te zien dat er iets niet juist is aan de data, want bij een normaal functionerende accu (met NoM) zou je nooit een dergelijk verbruik zien over alle kwartieren. Als je naar de SoC van je accu kijkt op die dag, zie je waarschijnlijk dat deze norrmaal functioneerde.

Ik heb dit bij BalansEnergie aangekaart en ik heb gelukkig ook alle data van mijn P1 waar een compleet ander beeld naar voren komt.
Ik heb inmiddels antwoord dat ze er bewust van zijn en dat er nog een verwerking plaats vind later.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:47:
Wat zijn jullie SoC's? Ik begon op 22% en ik zit nu door 1 import activatie op 26% SoC. Ik ben de auto aan het laden op zon waardoor ik de thuisaccu discharging mode laat draaien van -200W.

Ik heb dus nog geen exports gehad.
SOC 45%, met 2kWh import en 10kWh export. Laagste soc was 23% vanochtend (48kWh).

• PietjePuk123
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:42
Dirkga schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:52:
[...]

Inderdaad ja, mijn mail is al de deur uit :P ;)

[...]

Geluksvogel.............. nu ben ik nog meer jaloers hahahahaha :P :P (y) ;)
Toen ik er naar vroeg van de week gaven ze aan dat ze voor activatie afhankelijk zijn van TenneT. Moest het even een week aankijken, dat klinkt beter dan de 3 weken waar het bij sommigen om gaat. Hier nog steeds ook niet geactiveerd na ongeveer een week.
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".