Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
da's... wel echt te diep... Weet haast zeker door je ev.0xygen500 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:26:
[...]
Hier is die tot 3% ontladen. Geen idee of dat door Balans komt of door de EV
Ja precies, zoiets zit ik ook te denken, dat het gedrag (met kennis van van de interne zaken) perfect te verklaren is maarja... Voor ons is het ezeltjeprik spelenpaQ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:32:
[...]
wellicht fleet als geheel 'te leeg', waardoor constant vermogen niet gegarandeerd kan worden?
Als die op 5% stopt is er in mijn situatie genoeg over, ik neem niet aan dat de tarieven de hele nacht rond de euro blijven hangen.Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:30:
[...]
Gelukkig maar, ik vind 15% (bijna op idle) wel laag genoeg en inkopen met pieken hoeft van mij niet.
En ja, de idle bezitters hebben meer pech.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 24-09-2026 20:37 ]
Je zit op onbalans, waarschijnlijk ga je over twee dagen googlen wat regeltoestand 2 betekentAnkie321 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:34:
Bij mij lijkt het nog niet zo slecht. Afgelopen dinsdagmiddag is bij ons de batterij geplaatst. Nog geen last van de lerende AI. Vanmorgen met een SOC 22% gestart. Vanmiddag is er ingekocht om samen met de zonnepanelen de batterij op 84% te krijgen. Vanavond leuk verkocht en momenteel zit de batterij nog op SOC 45%.
[Afbeelding]
Je weet dat er een film van is? The Stepford Wives. Versie 1975 is volledig op YouTube. Versie 2004 was een bizar slap aftreksel. YouTube: The Stepford Wives Full Movie (1975) | Mystery Sci-Fi Drama | English MoviepaQ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:56:
[...]
Volgende keer als ze een watterstaafje gebruikt, moet je vragen of ze hem even 5 sec ingedrukt houdt. Gaat ze naar fabrieksinstellingen.
Maar even off grid euhhh nee nee off topic sorrie
Eindelijk mijn deur van mijn stroomhuisje klaar en erin gehangen, Merantie 40 x 90 mm en dat dan dubbel (dikte deur 80mm) is toch wel een zware deur geworden, dus maar 4 forse RVS scharnieren gebruikt. Al met al ben ik niet ontevreden met het resultaat zover. en dat voor iemand die al een uur nodig heeft om bij te komen als hij zich in de ochtend gewassen en aangekleed heeft
Als alle puntjes op de I staan zal ik uiteraard ook die foto`s hier delen
kijk niet naar de rotzooi, moet nog het e.e.a. opruimen
:strip_exif()/f/image/xHWTkZnEMUhmx7zpcbGyKrc5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ln2CkEsIezqyfA4coaXayuSB.jpg?f=fotoalbum_large)
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
Dacht misschien ook doordat ik nog niet met busbar heb aangesloten dat ems dacht tot 5% en het eigenlijk 3% waspaQ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:33:
[...]
da's... wel echt te diep... Weet haast zeker door je ev.
Door de slimme reserve, heb dan ook geen export gehad. Iemand anders stelde het al eens voor. Instelling dst er biven de x cent wel geëxporteerd mag worden. Was nu wel fijn geweest....
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗
Waarschijnlijk een domme instelling die denkt midden op de dag dat het nog wel goed komt met solar en lage inkoop.
[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 24-09-2026 21:49 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Vorige had iedereen de hele week ev laden tegen 0cent. Ik ben al 3 dagen aan het loeren op mooi tarief. Dat was het rond se middag dus lekker laden. Accu stond op 20ish procent met de goede prijzen van de avond.
Nu dus 5% en ouderwets uit het net plukken
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Nu afnemen voor 75 cent all in dus nee 😅epicfailguy23 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:47:
Zo ik ben weer eens terug van vakantie. Ik kan ondertussen wel stellen. Bij mij op vakantie gaan levert niet zoveel op als bij de meeste hier![]()
Vorige had iedereen de hele week ev laden tegen 0cent. Ik ben al 3 dagen aan het loeren op mooi tarief. Dat was het rond se middag dus lekker laden. Accu stond op 20ish procent met de goede prijzen van de avond.![]()
Nu dus 5% en ouderwets uit het net plukkenhopen dat de elektrokosten goden een beetje goed gezind zijn vannacht
![]()
Kijk maar niet naar de prijzen, nu afnemen voor €0,66 (kaal)epicfailguy23 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:47:
Nu dus 5% en ouderwets uit het net plukkenhopen dat de elektrokosten goden een beetje goed gezind zijn vannacht
![]()
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Als de wp maar niet bedenkt om een random legionella run te doen (ja het is zo'n dom apparaat)
Daarbuiten lijkt het me over het algemeen de juiste taktiek om bij prijzen van >1 euro maximaal te ontladen (totdat de accu plat staat).
Ja je hebt dan de kans dat je een deel van de nacht uit het net moet trekken, zelfs tegen nog hogere prijzen, maar nacht verbruik zal over het algemeen een paar honderd watt zijn en dus zelfs met een kwartiertje 5 euro maar beperkt impact hebben.
Op dure momenten niet ontladen om zo ‘de nacht door te komen’ zou een beetje penny wise pound foolish zijn.
Uit het net, dat gaat volgens mij dan niet met dezelfde waarde als je verbruik, maar gewoon tegen een paar duizend watt?Yaay schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:59:
Het is natuurlijk zuur en onnodig dat er in de middag voor een appel en een ei verkocht wordt.
Daarbuiten lijkt het me over het algemeen de juiste taktiek om bij prijzen van >1 euro maximaal te ontladen (totdat de accu plat staat).
Ja je hebt dan de kans dat je een deel van de nacht uit het net moet trekken, zelfs tegen nog hogere prijzen, maar nacht verbruik zal over het algemeen een paar honderd watt zijn en dus zelfs met een kwartiertje 5 euro maar beperkt impact hebben.
Op dure momenten niet ontladen om zo ‘de nacht door te komen’ zou een beetje penny wise pound foolish zijn.
Ik ben nog niet op dat punt geweest, maar dacht dat een keer hier gelezen te hebben.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat is nog maar 3 updates van Balans verderjacovn schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:26:
Nog maar een jaar en een paar maanden en dan naar iets anders zoeken denk ik.
Bij mij even geleden dat ik plat heb gestaan, maar gebruik ging toen direct van het net, pas bij enigszins acceptabele prijzen werd er inkoop getriggerd.blue eyes schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:10:
[...]
Uit het net, dat gaat volgens mij dan niet met dezelfde waarde als je verbruik, maar gewoon tegen een paar duizend watt?
Ik ben nog niet op dat punt geweest, maar dacht dat een keer hier gelezen te hebben.
Wellicht kan iemand die nu plat staat dit bevestigen of ontkrachten?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ze hebben nu 3 maanden Afrr en het fysieke gedrag van de verschillende systemen. Iets meer geduld is mijn inziens wel redelijk. Geen idee in hoeverre hun acties b.v. het systeem beinvloeden.jacovn schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:26:
Nog maar een jaar en een paar maanden en dan naar iets anders zoeken denk ik.
Blijft wel dat de communicatie (ook hier) matig is.
Ik deed ook mee voor 30 cent terwijl ik op 9 procent stond. Was niet nodig geweest wat mij betreft, red het wel de nacht door met die paar procent. Geeft in elk geval aan dat niet elke laad actie op een individu positief hoeft te zijn, maar voor de gemene deler dan misschien weer wel.epicfailguy23 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:44:
Net korte inkoop 2%ish van 30cent kaal om van de 5 af te komen. Dus ik zie wat ik ook verwacjt, kleine spurtjes van dan 'acceptable' prijs om kort naar volgende uur te overbruggen om dan weer te proberen
En as we speak weer prijzen van 1,50. Hopelijk is iedereen alweer wat van de 5/13 procent af
[ Voor 7% gewijzigd door jeeedeee op 24-09-2026 23:06 ]
Ik met mijn grote mond “kom met de 40% (~ 6,5kW) wel de nacht door. Zie hier inderdaad de export voor 1,50 kaal, waardoor percentage in eens met >10% kelderde 🤣jeeedeee schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:04:
[...]
En as we speak weer prijzen van 1,50. Hopelijk is iedereen alweer wat van de 5/13 procent af
Huis verbruik circa 500Wh, dan is deze ook binnen een uur of twee tegen de 13% grens.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 24-09-2026 23:35 ]
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)
Gen 3? Heb je al nieuwe software? Wat zijn de individuele waardes per accu?Rick Astley schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:47:
Dit is nieuw voor mij.. accu in standby bij 8%?
[Afbeelding]
Gen 3 met nieuwe software ja. Ahja, de individuele waardes verklaren het...zunrob schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:48:
[...]
Gen 3? Heb je al nieuwe software? Wat zijn de individuele waardes per accu?
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)
Diagonaal aangesloten? Dan nog zou ik niet zo een verschil verwachten. Wat zijn de spanningen van de packs?Rick Astley schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:49:
[...]
Gen 3 met nieuwe software ja. Ahja, de individuele waardes verklaren het...
[Afbeelding]
Ja, diagonaal aangesloten.zunrob schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:50:
[...]
Diagonaal aangesloten? Dan nog zou ik niet zo een verschil verwachten. Wat zijn de spanningen van de packs?
Daar gaat iets niet lekker met BMS1... Heeft BMS1 geen update gehad? Lijkt wel alsof die in idle staat.Rick Astley schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:51:
[...]
Ja, diagonaal aangesloten.
[Afbeelding]
Welke status staat nu op het display van je packs?
Edit 2: zitten de kabels er nog goed op vast? Wat zie je als je wat verder terugkijkt in de tijd?
[ Voor 29% gewijzigd door zunrob op 24-09-2026 23:57 ]
[ Voor 23% gewijzigd door scoobs op 24-09-2026 23:58 ]
Ze zijn alle drie geupdated, ik ben er destijds bij gebleven. Hopelijk wel alle drie met de juiste versie...zunrob schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:55:
[...]
Daar gaat iets niet lekker met BMS1... Heeft BMS1 geen update gehad? Lijkt wel alsof die in idle staat.
Welke status staat nu op het display van je packs?
Edit 2: zitten de kabels er nog goed op vast? Wat zie je als je wat verder terugkijkt in de tijd?
Ik ben momenteel helaas niet in staat om te kijken wat er fysiek op de packs staat... dat antwoord blijf ik je dus schuldig.
Ik heb een maandje geleden nog met de Flir gekeken; toen zag alles er nog goed uit, maar ik zal een dezer dagen nog eens een check uitvoeren. Ik wil sowieso overstappen op busbars, dan loop ik alles nog eens na.
Als ik verder terug kijk in de stats, zie ik dat BMS1 in het verleden wel naar circa 6 procent is gezakt en kan ik zo niks geks ontdekken...

Currents overlappen ook nagenoeg netjes, wat volgens mij een van de eerste indicatoren zou zijn indien de kabels niet meer goed vast zouden zitten (meen ik me te herinneren):

Scherp gezien, dat lijkt me inderdaad niet te kloppen.scoobs schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:57:
Ik zie ook een interessante temperatuur op je BMS1, lijkt me stug dat dat klopt.
Dat fenomeen met BMS1 heb ik ook. Ik mail printscreentjes met tijdstippen ter onderbouwing en blijf netjes in contact met Balans in afwachting op een fix. Hier ook kruislings aangesloten. Een FW update heeft geen verbetering gebracht. Vandaag nog appje van Jelco gehad, dan komt het wel in orde verwacht ik.Rick Astley schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:49:
[...]
Gen 3 met nieuwe software ja. Ahja, de individuele waardes verklaren het...
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Bman op 25-09-2026 00:49 ]
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
:strip_exif()/f/image/PUC970Y5xxkIHIFOggeU5JvC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/adAAOVDWwP3yco4OMkOuOttR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WiQ7Umf7UJyjFhAIuUhxES1z.jpg?f=fotoalbum_tile)