Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:46
Rick Astley schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:44:
[...]

Ja, de firmware update heeft de 13% idle bug bij mij verholpen. Er zijn meerdere in dit topic geweest die 'm gekregen hebben.

[...]

Ook dit is voor mij een pijnpunt c.q. aandachtspunt voor potentiële nieuwe klanten; ik heb mijn twijfels over de volledigheid en correctheid van alle data in het portaal. Voor ons als eindgebruiker is dat nagenoeg niet te controleren, al helemaal niet het prijsaspect. En dan heb ik het nog niet gehad over het energiecontract wat op papier EPEX is maar in de praktijk op onbalansprijzen wordt afgerekend. Leg dat maar eens uit aan de gemiddelde consument. En verwijzen naar Balans Stroom, kom op zeg.

Overigens begrijp ik niks van de oorverdovende stilte aan de kant van BE over alle positieve ontwikkelingen die recent zijn geweest. Er zijn mooie updates doorgevoerd in het portaal zoals duidelijkere prijs indicaties, laadmomenten plannen, handleidingen, aFFR capaciteit vergunning binnen, maar helemaal niks wordt gecommuniceerd richting klanten; geen mail, geen blogpost, geen forumpost hier... Waarom?
En niet te vergeten: waarom heeft balans energie geen mailing gestuurd dat ze 1% korting geven bij ERE inboeker Joulo :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBfdTCufBFNC8Svp6cEu3m_UPOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jed7tWA5cBClIaJ2OY2ehnSk.jpg?f=fotoalbum_large

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:27
0xygen500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:36:
[...]

En niet te vergeten: waarom heeft balans energie geen mailing gestuurd dat ze 1% korting geven bij ERE inboeker Joulo :+

[Afbeelding]
Thanks voor de tip. Ik zag dat ik die van mij op Greenchoice had staan })

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

0xygen500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:36:
[...]

[Afbeelding]
Goeie tip! Bij mij stond deze al op Balans Stroom maar dat had ik al ingesteld voordat ze 1 procent korting gaven. Ik moest even een andere energie leverancier aanklikken en toen weer terug zetten op Balans Stroom voordat de korting actief werd. Thanks!

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik hoop dat ze hun data(verbruik/tarief)-proces echt gaan verbeteren. Dashboard voor september is nu voor mijn gevoel compleet onbetrouwbaar met missende data (8 en 17 september), bogus data bij balansstroom, dagen waar ik de afrr verrekening niet duidelijk terug zie.

Maand september staat hier nu op bedragen waarvan ik van sommigen een screenshot heb gezien die ze alleen al op 8 september hebben gehad.

Ticket bij balans gemaakt eerder al, maar ik moest maar afwachten tot eind van de maand.....

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 10:16 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:47
Weet je wat ik nog mis in het Balans Dashboard? Een CO2 calculator! Om mooi te laten zien hoe groen je bezig bent door productie te verplaatsen van lage CO2/kwh naar hoge CO2/kwh momenten. Het "goed voor het milieu" argument is verbazingwekkend afwezig in het marketingmateriaal. :)

Maar dan wel een eerlijke die start met een paar ton schuld ivm productiekosten, en idealiter gebruikmakend van een gemodelleerd marginaal signaal, ipv een gemiddelde.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:09

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

scoobs schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:16:
Weet je wat ik nog mis in het Balans Dashboard? Een CO2 calculator! Om mooi te laten zien hoe groen je bezig bent door productie te verplaatsen van lage CO2/kwh naar hoge CO2/kwh momenten. Het "goed voor het milieu" argument is verbazingwekkend afwezig in het marketingmateriaal. :)

Maar dan wel een eerlijke die start met een paar ton schuld ivm productiekosten, en idealiter gebruikmakend van een gemodelleerd marginaal signaal, ipv een gemiddelde.
Is wel mooi voor de leuk, maar voordat ze daar naar gaan kijken zie ik toch heel graag eerst andere verbeteringen :X

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Nou is zo'n hele grote thuisaccu, veel groter dan je nachtverbruik, ook primair bedoeld voor financieel gewin en het tegengaan van netcongestie, en niet echt zoveel beter voor het milieu.

We hebben geen (bijna nergens, en bijna nooit) echt overschot van zonne energie in NL, zolang het direct afgenomen kan worden is terugleveren aan het net altijd beter dan opslaan.
Echter voelen we dat teveel in onze portomonnee :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:16:

Die loopt hier in EVCC en Homeassistant wel mee en houd dus rekening met de mix van Solar energie, en de gemiddelde CO2 in mix van import stroom per uur.

Homeassistant vermeldt nu 80% koolstof arme stroom YTD.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 10:26 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40
Jerra schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:20:
Nou is zo'n hele grote thuisaccu, veel groter dan je nachtverbruik, ook primair bedoeld voor financieel gewin en het tegengaan van netcongestie, en niet echt zoveel beter voor het milieu.

We hebben geen (bijna nergens, en bijna nooit) echt overschot van zonne energie in NL, zolang het direct afgenomen kan worden is terugleveren aan het net altijd beter dan opslaan.
Je beschrijft nu een hypothetische situatie dat er nergens een congestie probleem is. OVeral waar batterijen in opmars zijn zie je wel degelijk een afname van de duck curve, en minder fossiel gebruik daardoor. Als wat jij zeg waar was dan werd er wel een goede prijs betaald voor zonne energie om 12:00.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jerra schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:20:

Klopt. Hier heb ik een direct PV verbruik van 40% YTD (dus voordat het de balans batterij in gaat). Neem ik de roundtrip via balansbatterij mij, dan wordt het "slechts" 50%, doordat het EMS alle opgeslagen PV productie duur verkoopt savonds (en de verliezen).

Zou de instelling op maximaal PV verbruik staan, dan had daar nu een 80-90% kunnen staan. Maar dan waren de opbrengsten in € lager geweest.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

overhyped schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:23:
[...]

Je beschrijft nu een hypothetische situatie dat er nergens een congestie probleem is. OVeral waar batterijen in opmars zijn zie je wel degelijk een afname van de duck curve, en minder fossiel gebruik daardoor. Als wat jij zeg waar was dan werd er wel een goede prijs betaald voor zonne energie om 12:00.
Ja ik focus misschien weer teveel de andere kant op, maar het heeft veel raakvlakken. Ook netcongestie bestaat bijna niet en bijna nooit, zeker niet als we kijken naar onze plek van de batterij, het laagspanningsnet in de woonwijken.
Dit raakt dus ook het "kwijtraken" van je zonne energie.

Maar het prijs model is niet gebaseerd op congestie maar op totale vraag en aanbod, met allerlei invloeden van andere landen en markten, en interne zaken zoals congestie op midden of hoogspannings netten.

Er zijn wel degelijk congestie problemen in Nederland, net als overschot lokaal gezien wel echt bestaat. Maar op puur energetisch niveau, in de ideale situatie qua transport, zouden we alle PV en Wind in NL kunnen gebruiken, voor 99% van de tijd, zonder dit op te hoeven slaan.
Hiermee zou je alle laad en ontlaadverliezen kunnen ontwijken, en dus de totale energievraag drukken.

Zolang we deze, en vele andere problemen, wel ervaren kunnen we natuurlijk ook impact hebben op het mileu. Zelf 's nachts (windstille nachten dan) bijvoorbeeld geen fossiele energie aanspreken maar onze buffers gebruiken. En voorkomen dat gascentrales bijspringen als er voldoende buffer capaciteit/vermogen snel genoeg kan reageren in het land.

Ik denk dat het CO2 arm energieleveren niet hoog op de prioriteitenlijst staat van ons systeem, omdat het inhaakt op markten die daar niet primair op sturen.
En dat alle effecten en invloeden het behoorlijk lastig maken om een betrouwbare indicator te maken van "bespaarde/verminder voetafdruk".

• 0xygen500
Eerst het verbruik/kosten/opbrengsten cijfers juist voordat ze uberhaupt eens gaan denken aan co2 cijfertjes.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:15:
Ik hoop dat ze hun data(verbruik/tarief)-proces echt gaan verbeteren. Dashboard voor september is nu voor mijn gevoel compleet onbetrouwbaar met missende data (8 en 17 september), bogus data bij balansstroom, dagen waar ik de afrr verrekening niet duidelijk terug zie.

Maand september staat hier nu op bedragen waarvan ik van sommigen een screenshot heb gezien die ze alleen al op 8 september hebben gehad.

Ticket bij balans gemaakt eerder al, maar ik moest maar afwachten tot eind van de maand.....
Je mag kiezen:
- Hoop doet leven!
- Hoop is uitgestelde teleurstelling.

Het is natuurlijk niet gezegd dat de getallen die bij anderen getoond worden wel kloppen. Wat wel duidelijk is dat er zaken bij Balans Energie niet kloppen én dat wij als klant geen mogelijkheid hebben om de cijfers op correctheid te beoordelen.

Bij Balans Stroom zullen de eisen wat hoger liggen qua correctheid van de cijfers.

• 0xygen500
Wolly schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:21:
[...]

Je mag kiezen:
- Hoop doet leven!
- Hoop is uitgestelde teleurstelling.

Het is natuurlijk niet gezegd dat de getallen die bij anderen getoond worden wel kloppen. Wat wel duidelijk is dat er zaken bij Balans Energie niet kloppen én dat wij als klant geen mogelijkheid hebben om de cijfers op correctheid te beoordelen.

Bij Balans Stroom zullen de eisen wat hoger liggen qua correctheid van de cijfers.
Balans energie krijgt ze van balans stroom doorgestuurd 😅

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:22:
[...]

Zijn de cijfers van Balans Stroom bij jou dan niet correct?
Als een energieleverancier niet de juiste cijfers kan tonen is er wel iets ernstigs aan de hand.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:22:
[...]

Voor zover ik kan nagaan gaat het twee routes langs:

P1 data gaat via Balansstroom
Modbusmeter / MID gaat direct via Balans Energie (aFRR getallen)
Wolly schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:28:
[...]

Als een energieleverancier niet de juiste cijfers kan tonen is er wel iets ernstigs aan de hand.
8 september is bij mij bij Balansstroom en Balans Energie stuk (template bogus dagwaarden voor een gemiddeld huishouden zonder batterij) (waarschijnlijk dus P1 data).

Op balans energie: De aFRR kWh getallen zijn er wel in de resultatenpagina en lijken correct, maar zijn niet verrekend. Op de historie pagina staat de bogus data.

Op 8 september is in mijn dashboard nu de Bogus kWh waarden * onbalans prijs gedaan, en dat is nu mijn resultaat. Quatsch.....

Op 17 september is er bij mij in BalansStroom wel mijn echte verbruik/teruglevering, maar in Balans Energie een foutmelding "geen data". Dus zowel geen kwh als prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snXDkPSMbSwifuIdNvlNVGRrqRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXjq2LEBDucUM7neJ4nFZH7j.jpg?f=fotoalbum_large

Deze curve is dus tegen de (negatieve) onbalans prijzen aan gehouden. Levert een heel gek beeld op in de resultaten pagina. Zelfde beeld bij BS. (Had de afkorting van Bull…. )

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 11:39 ]

• 0xygen500
Wolly schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:28:
[...]

Balans Energie heeft gezegd tegen mij dat ze de data niet goed doorkregen van Balans stroom op 8 september. Dus ik zeg alleen wat zij mij verteld hebben.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:46:
[...]

Balans Energie heeft gezegd tegen mij dat ze de data niet goed doorkregen van Balans stroom op 8 september. Dus ik zeg alleen wat zij mij verteld hebben.
Dan snap ik de smiley niet.
Een energieleverancier moet aan allerlei wettelijke eisen voldoen, zie de Energiewet.

Dat Balans Energie er een zooitje in het dashboard van maakt of dat de koppeling niet goed werkt is het probleem van Balans Energie. Feitelijk is dat gewoon een bedrijfje wat rommelt met cijfers uit diverse bronnen en er een rapport over maakt, in dit geval een onduidelijk rapport wat ook nog eens regelmatig niet klopt. Er zal geen wettelijke audit zijn op het dashboard van Balans Energie, zo'n audit zou ik wel verwachten bij de cijfers die Balans Stroom presenteert.

PS. Zie ook de disclaimer op de Resultaten pagina.
De weergegeven resultaten zijn indicatief en kunnen afwijken van de uiteindelijke waarden.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 23-09-2026 12:07 ]

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".