Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Inderdaad héél bijzonder.
Ook hier wordt voor (all-in) 0,30€ ingekocht terwijl er een uur geleden werd geëxporteerd voor 0,34€..

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 22-09-2026 12:32 ]

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:15:
[...]

ja tegen echt vanalles...
In elk geval voor ongeveer van die bedragen waarvoor je het gisteravond hebt verkocht :|
Je zou zeggen: kijk even een dag vooruit en probeer enigszins te anticiperen dan. Niet alleen op SOC, maar ook gewoon op tarief!
Ik weet dat het in retrospect altijd makkelijk klagen is, maar er is op zich wel enige correlatie met prijsextremen op EPEX day ahead. Bovendien is het doelloos als je gisteren 4 euro verdiend, zodat (waardoor) je ze vandaag weer kunt (moet) uitgeven :?
Doordat BE 2cent per kWh vergoeding ontvangt (import & export) wordt dit ‘zinloos’ handelen wel bemoedigd…vrees ik. Een andere reden kan ik met gezond verstand niet bedenken.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:29:
[...]

In de nieuwe contracten staat een artikel waaraan de temperaturen op de installatielocatie aan moeten voldoen.
[Afbeelding]

Maar de fabrikant van de accucellen zegt dus dat die 0c niet correct is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvBf1Eh3ZQIW990_setBwzTrAuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOW8sF7SWyylGs3SSZeQxonK.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:29:
Heel bijzonder dat hier voor (kaal) 0,12€ wordt ingekocht nu terwijl er een half uur geleden werd geëxporteerd voor 0,19€..
Hier zit er toch vandaag meer dan 10 cent verschil in de inkoop/verkoop, in de ochtend wat verkocht voor prijzen van 21-24 cent kaal. SoC 40% en ben continue de auto aan het opladen op 4,2 kW en de warmtepomp van het zwembad aan (welke de opbrengst van PV wegsnoept).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoN-8ci_tv0We-yev8NW7YptPvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XwQQjv2SGrHlcjWGyWrj6vK.png?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:29:
[...]

In de nieuwe contracten staat een artikel waaraan de temperaturen op de installatielocatie aan moeten voldoen.
[Afbeelding]

Maar de fabrikant van de accucellen zegt dus dat die 0c niet correct is?
Die 0c is correct. Het was alleen wel zo prettig geweest als de accu (niet cel- of bms-) fabrikant het BMS had ingesteld op een beveiliging op 0c. :+

Die 0c is een prima voorwaarde om te stellen aan de installatielocaties.

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 12:37 ]

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:35:
[...]

Hier zit er toch vandaag meer dan 10 cent verschil in de inkoop/verkoop, in de ochtend wat verkocht voor prijzen van 21-24 cent kaal. SoC 40% en ben continue de auto aan het opladen op 4,2 kW en de warmtepomp van het zwembad aan (welke de opbrengst van PV wegsnoept).

[Afbeelding]
En nu tov gistermiddag / avond?

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11
Moby schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:03:
[...]

En, heb je nog meer over anders dan de standaard 30% Want de area under the curve voor de day ahead ziet er wel heel goed uit voor vanavond. Zo, dat is veel Engels in 1 zin.
Ik had savings off about 10% (lees 40%) compared tot normaal ;)

Ik heb hem nu opnieuw vastgezet (omdat het kan).

• DPtje
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 14:22
Ah sorry, ik zie wat je bedoelt. Nieuw op het forum en ik had dat niet goed gelezen.
Ik had al veel gelezen in de topics, maar was even benieuwd naar de gebruikers die al langere tijd hier zelf mee bezig zijn Want de gehele topic doorlezen is inmiddels wel een klusje ;)

• paQ
  • Nu online
Dit is misschien wel nog belangrijker bedenk ik me net
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nW3OPNT5qgj7AHhXVYJaGWgHbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aUSqyH6iTnUUCUhmfkD7H92.png?f=fotoalbum_large

Het systeem trekt zich vooralsnog niets aan van het CP bij een lage temp.
Volgas is bij een 3 pack stack ca 0.25. 0.27 CP

dat zou ongeveer deze curve moeten opleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZIFhT3uSWSZoSMty9hAaiAFGPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7TgvsUXMvkd6yBrDbilenT6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 22-09-2026 13:14 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zou toch mooi zijn om dan positief verrast te worden met verkoop op day ahead. Maakt de logica van in en verkoop tot nu toe deze dag enigszins logisch.

Maar dat zal denk ik niet.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:37:
[...]

En nu tov gistermiddag / avond?
Gisteren overdag was de auto thuis... Dus veel afname gedurende de dag tegen 0 cent (of lager), in de avond verkoop boven de 20 cent kaal. Hier even de 24 uurs grafiek, kan toch zeggen dat ik dit gedrag wel positief vind. Al is 10 cent spread niet overdreven veel natuurlijk, maar wil ook wel dat de accu vanavond wat voller is, dus auto stop ik zo qua laden denk ik. Tenzij er meer import voor 0 cent komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INfuVdjqneSBHrEvSCDM4Ac4_Sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBeyXxdC9KkcmVwmiqRpB39e.png?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Nu online
DPtje schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:39:
[...]

Ah sorry, ik zie wat je bedoelt. Nieuw op het forum en ik had dat niet goed gelezen.
Ik had al veel gelezen in de topics, maar was even benieuwd naar de gebruikers die al langere tijd hier zelf mee bezig zijn Want de gehele topic doorlezen is inmiddels wel een klusje ;)
Je kunt het ook beperken tot de laatste 5 paginas. Kwartiertje werk als je scannend leest.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:35:
[...]

Die 0c is correct. Het was alleen wel zo prettig geweest als de accu (niet cel- of bms-) fabrikant het BMS had ingesteld op een beveiliging op 0c. :+

Die 0c is een prima voorwaarde om te stellen aan de installatielocaties.
Daarom vraag ik het even voor de zekerheid, ik begrijp dat de linkerkant van dit plaatje de instellingen zijn zoals Balans het geheel oplevert.
Dat komt dus niet overeen met de specs van de fabrikant...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3pJlO9MXHdWdfbODM-S9xWLijk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InJ3s5JtcChI8k0b6emoLLUg.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:41:
[...]

Gisteren overdag was de auto thuis... Dus veel afname gedurende de dag tegen 0 cent (of lager), in de avond verkoop boven de 20 cent kaal. Hier even de 24 uurs grafiek, kan toch zeggen dat ik dit gedrag wel positief vind. Al is 10 cent spread niet overdreven veel natuurlijk, maar wil ook wel dat de accu vanavond wat voller is, dus auto stop ik zo qua laden denk ik. Tenzij er meer import voor 0 cent komt.

[Afbeelding]
Nou, dan pakt het toevallig goed uit. Maar dat vind ik nog niet hetzelfde als dat het goed werkt.
Ik had gisteren bij vol (boven de 90% is er een zeer lage verkoop drempel) exports van 15 tot 21 cent all in. Als ik ze deze ochtend moet terugkopen voor 27 en 28 slaat dat als lul op Dirk.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:46:
[...]

Daarom vraag ik het even voor de zekerheid, ik begrijp dat de linkerkant van dit plaatje de instellingen zijn zoals Balans het geheel oplevert.
Dat komt dus niet overeen met de specs van de fabrikant...?
[Afbeelding]
correct
nuance:
Zoals de fabrikant van de accu's ze aan Balans heeft geleverd ws. Rechts is volgens de specs van de cel fabrikant.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-09-2026 12:47 ]

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:49
Heb toch niet het idee dan het vandaag heel raar doet. Geen idee of day-ahead beter had geweest, ik ken al die markten en opties onvoldoende merk ik. Heb hoop geleerd van dit topic.

Eitherway vind ik het gedrag vandaag niet zo heel spannend, paar keer kleine import momentjes maar niet eens dat de batterij echt iets wilt doen, meer dat er klein beetje spanning van het net gevraagd is.

Overigens tussen 0945+-10:30 geen data want de Rus die ook de installatie had gedaan een maand terug kwam nu de firmware updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7oNAs1wiDb6KknL4UPxzpBJ7dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkBwmBPCqXwfofsUvL6aeQ7e.png?f=fotoalbum_large
Misschien snap ik het zelf niet goed genoeg hoor maar ik zie toch minder vaak en minder extreem stomme dingen gebeuren dan andere 8)7

• scoobs
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:47:
[...]

correct
nuance:
Zoals de fabrikant van de accu's ze aan Balans heeft geleverd ws. Rechts is volgens de specs van de cel fabrikant.
Nog een verdere nuance: rechts is zoals ik ze wilde hebben, wat nog net wat strakker is dan de fabrikant. :+

Voornamelijk omdat onder de 5c toestaan alleen maar nadelen heeft, en de oplossing imho bijster makkelijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 12:51 ]

• DPtje
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 14:22
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:44:
[...]

Je kunt het ook beperken tot de laatste 5 paginas. Kwartiertje werk als je scannend leest.
Ook gedaan hoor, in het andere topic over balansenergie ook een 15 pagina's gelezen.
Maar de context er uit halen als je minder technisch onderlegd bent en niet vol in de materie zit maakt dat conclusies trekken lastiger is.
Maar fair enough, ik zal volgende vragen specifieker stellen, want ik snap de gedachte wel van wat je zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door DPtje op 22-09-2026 12:52 ]

• paQ
  • Nu online
DPtje schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:51:
[...]

Ook gedaan hoor, in het andere topic over balansenergie ook een 15 pagina's gelezen.
Maar de context er uit halen als je minder technisch onderlegd bent en niet vol in de materie zit maakt dat conclusies trekken lastiger is.
Maar fair enough, ik zal volgende vragen specifieker stellen, want ik snap de gedachte wel van wat je zegt.
Het is ook veel en een pittige leercurve.
Prijs is ondanks verhogingen 'aantrekkelijk' te noemen.
terugverdientijd technisch is er heel veel blijven liggen. In elk geval had het op Epex day ahead veel beter gepresteerd, maar dat is niet hoe de pilot ooit begon. Dus daar kan ik niets over zeggen.
Wel is er een behoorlijk aandeel laaghangend fruit, dat ondanks toezeggingen eigenlijk nog steeds niet geplukt wordt. :F

• Wolly
  • Niet online
[...]

correct
nuance:
Dat wordt een mailtje naar Balans, zij zijn voor ons de leverancier en dus verantwoordelijk voor de juiste instellingen.
Vooral belangrijk voor het geval er schade optreedt, zie ook art. 6.2 en 6.3, dat Balans hiervan op de hoogte is en niet straks de klant de schuld kan geven.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pXTKS4P3/screenshot-670.png

• paQ
  • Nu online
Odeanathus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:49:
Heb toch niet het idee dan het vandaag heel raar doet. Geen idee of day-ahead beter had geweest, ik ken al die markten en opties onvoldoende merk ik. Heb hoop geleerd van dit topic.
Day ahead heeft vandaag een spread van 60 cent :+

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:58:
[...]

Dat wordt een mailtje naar Balans, zij zijn voor ons de leverancier en dus verantwoordelijk voor de juiste instellingen.
Vooral belangrijk voor het geval er schade optreedt, zie ook art. 6.2 en 6.3, dat Balans hiervan op de hoogte is en niet straks de klant de schuld kan geven.
[Afbeelding]
Neem daar dan ook meteen het max CP in op bij <12 gr cel temp 8)

(register 108 in de Deye, max charge current)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 22-09-2026 13:00 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:54
Per dag lijkt het op zich ok.

Maar ik kijk naar het geheel, net als PaQ ook al zegt.

Waarom vandaag weer inkopen tegen bijna, of gelijke prijs als gisteren op delen van de dag?
De enige met voordeel is BE die 2 maal of meer de 2 cent ontvangt. Kost ook nog eens cycles.

Het lijkt mij niet dat BE op die manier de omzet omhoog wil halen, hoe beter de business case voor ons, hoe meer zijn ook gaan verdienen.

Maar er zit iets kroms wat gewoon niet logisch is.

BE roept altijd, naar het grote plaatje, naar het geheel. En ook hier weer, sommige zeggen wel goede resultaten te hebben.
Prima. Maar in deze tijd is dat best wel meer op het systeem zelf te optimaliseren ipv de grote gemene deler....

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• scoobs
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:58:
[...]

[Afbeelding]
Als je het zo wilt spelen, dan moet je ook maatregelen treffen die schade beperken, dus in dit geval bij celtemperaturen onder de 15 graden de elementen uitschakelen die zorgen voor meer dan .2C aan laadsnelheid op je pack.

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:02:
[...]

Als je het zo wilt spelen, dan moet je ook maatregelen treffen die schade beperken, dus in dit geval bij celtemperaturen onder de 15 graden de elementen uitschakelen die zorgen voor meer dan .2C aan laadsnelheid op je pack.
... en als die niets doen, lopen ze verder leeg en wordt de temperatuur nog lager :+

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:03
Vanmiddag ben ik van plan mijn Busbars welke al even op de plank liggen eindelijk eens te plaatsen. https://www.amazon.nl/dp/B0CTN3DLXH?psc=1&smid=A2ITG3U79VPZKX&ref_=chk_typ_imgToDp

Alle spulletjes in huis, 3M Dual Lock, 2 extra DC kabels laten maken bij Accunoord.

Nu heb ik de laatste generatie batterijen icm Off grid installatie. Ik wil mijn woning als het even kan niet spanningsloos zetten. Op elke batterijmodule een DC Schakelaar en een Aan/Uit schakelaar(BMS) aan de achterkant.

Ik ben van plan eerst alle BMS schakelaars uit te zetten. Daarna de DC schakelaars van de modules uit te schakelen. Ik ga er vanuit dat de Deye hierop schakelt naar Grid modus. Kan iemand dit bevestigen?

DC kabels vanaf Deye blijven (is mijn veronderstelling) wel op spanning staan, dus deze even voorzichtig losdraaien, beschermd weghangen en pas als laatste op de busbars monteren. aanhaalmoment op de busbar 15Nm.

Iemand hier ook veerringen gebruikt? Dus Busbar, DC kabelschoen, vlakke ring, veerring, moer. Veerring zou de thermische uitzettingen tegen moeten gaan en hierdoor blijft alles netjes op moment.

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV

• scoobs
  • Nu online
Gewoon de DC schakelaar omzetten naar de accu en klaar. Althans, dat is hoe ik het heb gedaan.

Veerringen heb ik ook gebruikt; die zitten ook in de originele bouten.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 13:31 ]

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:02:
[...]

Dat klopt, maar wel met de kanttekening dat ik niet technisch ben en slechts afga op de informatie uit dit topic. Vandaar dat contact met Balans slim is, dan leg je het risico weer waar het hoort en mogen zij uitleggen of de settings wellicht wel kloppen of dat ze als de sodemieter gaan werken aan een verbetering zodat de accu's geen schade oplopen (waar zij dan wel verantwoordelijk voor zijn want als je met die kennis alsnog de accu's vol laat performen op lage temperaturen is dat roekeloos te noemen).

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:30:
Gewoon de DC schakelaar omzetten naar de accu en klaar. Althans, dat is hoe ik het heb gedaan.

Veerringen heb ik ook gebruikt; die zitten ook in de originele bouten.
die is er niet bij GEN3. en in dit soort gevallen idd. een PITA

@shaft83 als je geen off grid hebt, kun je de omvormer gewoon afschakelen in zijn geheel.
Als je dat wel hebt, dan wordt het wat lastiger, en zul je eigenlijk alle verbruikers moeten afschakelen.
Alhoewel ik niet zeker weet wat er gebeurt DC zijdig als alle BMS-en uit staan.
Als je een klemmeter hebt kun je kijken of de stroom van de DC bus geheel wegblijft.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 22-09-2026 13:40 ]

• shaft83
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:36:
[...]

die is er niet bij GEN3. en in dit soort gevallen idd. een PITA

@shaft83 als je geen off grid hebt, kun je de omvormer gewoon afschakelen in zijn geheel.
Als je dat wel hebt, dan wordt het wat lastiger, en zul je eigenlijk alle verbruikers moeten afschakelen.
Alhoewel ik niet zeker weet wat er gebeurt DC zijdig als alle BMS-en uit staan.
Als je een klemmeter hebt kun je kijken of de stroom van de DC bus geheel wegblijft.
Oke daar was ik al bang voor. Heb idd Off grid installatie. spanningsloos met een volgeboekte B&B is niet handig nu.. Zie in Solarman wel de schakelaar Off grid (staat nu Aan). Misschien door deze uit te zetten forceer ik de Deye naar het Grid. Ik zal straks even bellen met Balans voor de zekerheid

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Over de temperaturen discussie, ik vroeg mij dit natuurlijk ook af met mijn (aangekondigde) buitenshuis installatie.
"2.9 Klant zorgt ervoor dat de beoogde installatielocatie permanent voldoet aan de ventilatie‐ en temperatuurlimieten van de fabrikant. De optimale ruimtetemperatuur is 25 °C tot 35 °C.
Het temperatuurbereik van de omvormer is -40 °C tot 60 °C. Het temperatuurbereik van de batterijen is 0 °C tot 60 °C. In een normale installatie zorgt de warmte die de omvormer produceert voor voldoende warmte om de temperatuur van de batterijen boven 0 °C te houden."

Op de website staat echter;
Bedrijfstemperatuur Laden 0 °C – 50 °C
Ontladen -20 °C – 60 °C
En "Opslagtemperatuur" staat niet vermeld.

Kan de BMS zelf er niet voor zorgen dat er niet geladen wordt onder de 0 graden celsius?
En zou er in de voorwaarden niet moeten staan dat de klant ten alle tijde een temperatuur moet garanderen boven de -20 graden ipv 0 graden?
Reactie destijds:
Kan de BMS zelf er niet voor zorgen dat er niet geladen wordt onder de 0 graden celsius? 
Het BMS en EMS zullen de batterij niet laten opladen als deze < 0 graden zijn.

En zou er in de voorwaarden niet moeten staan dat de klant ten alle tijde een temperatuur moet garanderen boven de -20 graden ipv 0 graden?
Ontladen kan wel als het <0 graden is.

Normaliter houd de omvormer de locatie warm waar de batterijen staan.

• paQ
  • Nu online
shaft83 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:01:
[...]

Oke daar was ik al bang voor. Heb idd Off grid installatie. spanningsloos met een volgeboekte B&B is niet handig nu.. Zie in Solarman wel de schakelaar Off grid (staat nu Aan). Misschien door deze uit te zetten forceer ik de Deye naar het Grid. Ik zal straks even bellen met Balans voor de zekerheid
Nee die schakelaar zegt niet perse iets.

welke omschakelaar / ATS heb je?

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:03:
Over de temperaturen discussie, ik vroeg mij dit natuurlijk ook af met mijn (aangekondigde) buitenshuis installatie.

[...]

[...]
ja prima, maar bij 3 graden dus wel. (?)

• shaft83
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:09:
[...]

Nee die schakelaar zegt niet perse iets.

welke omschakelaar / ATS heb je?
Gen2, dus die witte met grijze schakelaar. Staat manueel geforceerd door de Deye. ATS zelf heeft dus geen functie

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:10:
[...]

ja prima, maar bij 3 graden dus wel. (?)
Ja logischerwijs wel, gezien dat volgens Balans Energie de toegestane temperatuur is voor opladen.

Bedrijfstemperatuur Ontladen -20 °C – 60 °C

Maar ik houd het de komende tijd nog in de gaten. Wordt voor mij de eerste koude periode met de batterij, mogelijk ga ik zelf aan de slag met andere batterijwaardes (of een plintverwarmer >:) ) wanneer er tussen de 0 en 5 graden boven nul nog "vol" wordt geladen.

Temperatuurwaardes van o.a. @zunrob lieten echter zien dat het zo ver niet komt in de huidige ervaringen.

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:18:
[...]

Ja logischerwijs wel, gezien dat volgens Balans Energie de toegestane temperatuur is voor opladen.

Bedrijfstemperatuur Ontladen -20 °C – 60 °C

Maar ik houd het de komende tijd nog in de gaten. Wordt voor mij de eerste koude periode met de batterij, mogelijk ga ik zelf aan de slag met andere batterijwaardes (of een plintverwarmer >:) ) wanneer er tussen de 0 en 5 graden boven nul nog "vol" wordt geladen.

Temperatuurwaardes van o.a. @zunrob lieten echter zien dat het zo ver niet komt in de huidige ervaringen.
Het gaat om de max CP bij temperaturen onder de 15.

• paQ
  • Nu online
shaft83 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:17:
[...]

Gen2, dus die witte met grijze schakelaar. Staat manueel geforceerd door de Deye. ATS zelf heeft dus geen functie
Ja dan gaat je huis wel off grid als je de omvormer uit zet.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Weet iemand hoe ik hier een vollast kan afdwingen in het systeem?
Dus bijv. 10min. lang op 12kW laden (of ontladen)?

Ik heb dit nodig voor een EOS-inspectie die ik aan ga vragen.

BalansEnergie blijft volhouden dat 50mm² voldoende is. En dat kabels die warmer worden dan 70gr. (niet aansluitingen, maar echt de kabels) geen enkel probleem is.
Om die hele discussie voor eens en voor altijd op te lossen, wil ik dus een EOS-Inspectie (incl NEN-1010, NEN-4288 en NTA 8220) laten uitvoeren door een gecertificeerde instantie.

Maar, daarvoor is wel een geforceerde vollast actie nodig.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:20

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

HellStorm666 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:27:

BalansEnergie blijft volhouden dat 50mm² voldoende is. En dat kabels die warmer worden dan 70gr. (niet aansluitingen, maar echt de kabels) geen enkel probleem is.
Om die hele discussie voor eens en voor altijd op te lossen, wil ik dus een EOS-Inspectie (incl NEN-1010, NEN-4288 en NTA 8220) laten uitvoeren door een gecertificeerde instantie.

auto aan de lader zetten, als je die hebt.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• paQ
  • Nu online

10 min is niet lang genoeg denk ik. Bij die hele lange activaties loopt het pas op.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:42

Op het EMS kon de monteur ook ontladen geforceerd starten. Maar ik weet niet hoe hij dat deed :P

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

Ik ben heel benieuwd, keep up updated. Inderdaad de enige manier is een auto laten laden in het donker + eventueel wat huisverbruik die je solar vermogen weg neemt. Maar niets blijft echt 10 minuten vol vermogen vragen. Een waterkoker en een oven bijv. bereikt zijn doel temperatuur vrij snel.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• paQ
  • Nu online
LuPo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:34:
[...]

Op het EMS kon de monteur ook ontladen geforceerd starten. Maar ik weet niet hoe hij dat deed :P
Dat (die functie) is maar 1 min.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-09-2026 14:35 ]

• scoobs
  • Nu online

Wellicht ten overvloede, maar de operating temps die zojuist door balans genoemd zijn moet je ook meenemen voor een volledig beeld. ;) Als de kabels nu net binnen de 70c blijven, dan zijn ze op een deftige zomerdag natuurlijk veel te heet.

Ik zie nu pas dat ik iets riep wat natuurlijk al lang naar boven zou komen tijdens een dergelijke controle. Als je een Deye SG04 hebt, dan kun je gelijk eens een nen 505491 keuring laten doen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 14:43 ]

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:40:
Dit is misschien wel nog belangrijker bedenk ik me net
[Afbeelding]

Het systeem trekt zich vooralsnog niets aan van het CP bij een lage temp.
Volgas is bij een 3 pack stack ca 0.25. 0.27 CP

dat zou ongeveer deze curve moeten opleveren:
[Afbeelding]
Dus bij lager dan 20 moeten we al afremmen, volgens de specs, als we dit in de BMS instellen dan hanteert de Deye deze limieten?
Of moeten we hiervoor in de Deye duiken?

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:49:
[...]

Dus bij lager dan 20 moeten we al afremmen, volgens de specs, als we dit in de BMS instellen dan hanteert de Deye deze limieten?
Of moeten we hiervoor in de Deye duiken?
*Lager dan 15 gr cel temp.

Dat is niet via de BMS te regelen. Daarin moet voorzien worden aan de Deye zijde. Bijv door Charge current te verlagen. De EMS is daar de baas over.

Bij een stack van 4 is dit pas kouder een probleem; de CP per accu ligt dan lager.

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:35:
[...]

Dat (die functie) is maar 1 min.
Zou, voor een keuring, voldoende zijn voor de spanningsval te meten. Ik neem aan dat de limieten liggen op het reproduceerbare en gemakkelijk te meten limieten.

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Niet volgens jouw plaatje? of dan lees ik die verkeerd.

• scoobs
  • Nu online
@Jerra @HellStorm666 Een keuring gaat waarschijnlijk al af op het feit dat de batterijen volgens mij maar max 200A mogen hebben. Met Balans' manier van doorlussen gaat er 240A over de interne busbars.

De oplossing daarvoor zou zijn: busbars!

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 14:55 ]

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:53:
[...]

Niet volgens jouw plaatje? of dan lees ik die verkeerd.
Die lees je dan verkeerd :+

"vol gas" bij onze 12kW is 240A
Het heeft geen zin om naar max CP te kijken die we toch niet halen.

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ha.. Misschien had ik ook even naar je tweede plaatje moeten kijken in de aangehaalde post... :+

• HellStorm666

HellStorm666

Ik heb de SUN-12K-SG04LP3-EU.
En 4 accu's, nog de "oude" dus zonder zekering of breaker er in.

Bij mij gaat er vanaf de Deye een 50mm² naar de 320A DC Breaker. En daarvandaan met 50mm² naar de accu's (die sinds gisteren dan kruislings aangesloten zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxhoD6TtRXYJEMGEXY2D2l11bYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaDAdESFsyvoKbBPWnYh2RHv.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan je zien dat de kabel zelf, aan de buitenkant dus, al 75,8gr wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uwl5jF3vTgWuQmkKMLrd7rtgSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVwQQMAm8zaeHLOTugM6HTNx.jpg?f=fotoalbum_large

En de krimpkous bij het oog 66,5gr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DxCQ5YugrFOVSc6BvXlS2wdTWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SINXJWXFc6AHCXk5Ps31zIuk.jpg?f=fotoalbum_large

En de kabel, een IEC60228, van PVC is, en dus maar 70gr. mag worden (interne temp.)

Los daarvan staat in de NEN1010 ook dat 50mm² maximaal maar 219A mag hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nITXxSPQg1tPIa8kgH1z7rWFc8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/986UrvZvWcd2KxpvKf6tvszd.png?f=fotoalbum_large

En, zoals je ziet, is met 320A (DC Breaker) 95mm² echt het minimum.

Maar.... blijkbaar geldt voor BalansEnergie een andere regel/wet-geving...

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:53:
@Jerra @HellStorm666 Een keuring gaat waarschijnlijk al af op het feit dat de batterijen volgens mij maar max 200A mogen hebben. Met Balans' manier van doorlussen gaat er 240A over de interne busbars.

De oplossing daarvoor zou zijn: busbars!
De grap is, gisteren waren ze hier.
Ik heb een Victron Lynx busbar mét 150A zekeringen per accu.
En die probeerde ze aan te sluiten met 50cm kabels. Dat lukte niet.
En dus besloten ze het kruislings aan te sluiten. Zonder busbar (die ik zelf gekocht en betaald heb, vooraf afgesproken).

Scientia Potentia Est

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo18zloZJEgUAFej2YFPB26Tis0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cURvJXkl4kewXKYZKlmlW8Yd.png?f=fotoalbum_large Ik weet nog niet zo goed wat ik moet vinden van die kwartierprijzen, je ziet het volume natuurlijk niet zo goed, maar het is in ieder geval geen goede reclame zo.
De export van gisteravond ten opzichte van de import van vanmiddag...

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:16:
[Afbeelding] Ik weet nog niet zo goed wat ik moet vinden van die kwartierprijzen, je ziet het volume natuurlijk niet zo goed, maar het is in ieder geval geen goede reclame zo.
De export van gisteravond ten opzichte van de import van vanmiddag...
Helemaal mee eens.
@jeeedeee Dit is wat ik eerder vandaag nou bedoelde. Het is leuk dat het op de dag zelf wellicht positief uitpakt, maar het kan geen kwaad een wat meer vooruitziende blik proberen te hebben.

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:35:
[...]

Helemaal mee eens.
@jeeedeee Dit is wat ik eerder vandaag nou bedoelde. Het is leuk dat het op de dag zelf wellicht positief uitpakt, maar het kan geen kwaad een wat meer vooruitziende blik proberen te hebben.
Maar kloppen de all in prijzen in de screenshot? Zonder plugin zie ik hele andere prijzen. Als ik all in aanzet, gaan bij mij de export prijzen van gisteren niet omhoog... Is dat een bug in de plugin? Of zie ik iets verkeerd.

Met all in aan, de prijzen voor gisteren veranderen niet mee. (lijkt erop dat er geen EB over wordt berekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQCjuJeKQJcrkpWWSKfUXc4XmFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBX903yxLSehKknKLitORIJ1.png?f=fotoalbum_large
Met all in uit, dat ziet er in 1 keer veel beter uit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oac7AZPIu-nVi5KiacYr7qm5i0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZfAfjwRSAUPvncVpb4Tuk1b.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
@jeeedeee goed punt! ga ik naar kijken :)

Maar dan blijft mijn eigen voorbeeld nog steeds staan. Verkopen 27-34 cent, inkopen de volgende dag voor 28-30 cent, voelt als een compleet nutteloze actie.

[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 22-09-2026 15:47 ]

• jeeedeee
  • Nu online
Top! Ik draai 4.5 btw :)

• paQ
  • Nu online
@jeeedeee
opgelost in 4.5.2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IewbDINROsfj6BPYbRxVcvFObMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmqBF3TSnCIGw7liMKRRG1Mj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzQzWEEhutYtqr9VAP-U3NfmzH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSzLvHB0Oi9kME8iyMVfAgz5.png?f=fotoalbum_large

• Ron467
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:08
shaft83 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:28:

Nu heb ik de laatste generatie batterijen icm Off grid installatie. Ik wil mijn woning als het even kan niet spanningsloos zetten. Op elke batterijmodule een DC Schakelaar en een Aan/Uit schakelaar(BMS) aan de achterkant.

Ik ben van plan eerst alle BMS schakelaars uit te zetten. Daarna de DC schakelaars van de modules uit te schakelen. Ik ga er vanuit dat de Deye hierop schakelt naar Grid modus. Kan iemand dit bevestigen?

In de off-grid kast de schakelaar links bovenin uitzetten, daarmee schakel je de omvormer los van huis/net. Hierna kan je de omvormer zelf (de drukknop en de schakelaar links op de kast) en de accu’s (de schakelaar rechts op elke module en evt het kleine schakelaartje achterop maar die is voor de kabels niet echt nodig denk ik)ongestraft uitzetten.

Vandaag zijn ze geweest om de firmware van de accu’s te updaten, dus goed opgelet😁

• Ron467
Vorig bericht een beetje vreemd gequote zie ik.

Maar vandaag dus firmware update gehad van de accu’s en gezien hoe die veilig spanningsloos te maken.

Aleen is bijgevoegd gedrag van het laden/ontladen nu normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMDx770-FXuH7CUM_Bt7Y_cV9Sc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XiWtl0sEAweGHjUTyF68Ifrb.png?f=fotoalbum_large

• Ron467
Als je het gequote bericht uitklapt zie je:

In de off-grid kast de schakelaar links bovenin uitzetten, daarmee schakel je de omvormer los van huis/net. Hierna kan je de omvormer zelf (de drukknop en de schakelaar links op de kast) en de accu’s (de schakelaar rechts op elke module en evt het kleine schakelaartje achterop maar die is voor de kabels niet echt nodig denk ik)ongestraft uitzetten.

Vandaag zijn ze geweest om de firmware van de accu’s te updaten, dus goed opgelet😁

• paQ
  • Nu online
@jeeedeee Hier net weer zoiets. En ik zie dit sinds donderdag of vrijdag...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67p3TCbh2yq7cvqMCPyknTa_CsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2EletpAACoNdKKF6p1eNDbT.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Nu online
HellStorm666 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:00:

[Afbeelding]

En de kabel, een IEC60228, van PVC is, en dus maar 70gr. mag worden (interne temp.)
tenminste wel 50mm, ipv AWG1 (42,4 mm) :+

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:54
@ PaQ - vandaag ingekocht 30 cent tov gisteren raar, tov prijs nu, weer heel goed :P

Mijn vraag alleen - gok, of wetenschap. Het een sluit de ander niet uit. Waarom dan gisteren verkocht.
Maw, zolang we niet de ideale situatie hebben is er wel wat te klagen.

(mijn ergenis - niet perse bovenstaand - maar er geen logica in kunnen vinden ;) )

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• shaft83
Ron467 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:23:
Als je het gequote bericht uitklapt zie je:

Duidelijk verhaal. De Deye moet dus echt uit voor de firmware update van de Batterijen. Aangezien ik de ATS manueel heb staan en altijd door de Deye sta zal de woning tijdelijk zonder spanning komen te staan. Begreep vanmiddag van Jelco ook al dat online naar Nobatt mode schakelen niet de gewenste uitkomst heeft. Ik wacht wel met de busbars tot de mannen langskomen voor de firmware update. Dan kan alles in een keer meegenomen worden hier.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrz6ALgq-Azb3q8zb4NEPZZp5yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpIx2eqO2Y1utI4uWixsL4Ik.png?f=fotoalbum_largeHet eerste dagje dat ik meedoe, leuke handel zo.
misschien was er op EPEX meer mogelijk, maar ik ben tevreden.
ook de temperatuur (nu al 1:45 uur volle bak aan het exporteren).
Ik meet geen bijzonderheden qua temperatuur (max 60gr C) op de aansluiting op de Daye

LG-HM163MR-U34

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:57
shit.. na een paar mooie maanden denk ik dat mijn batterij kapot is. Hij blijft al dagen tegen de 100% zitten :-( Maar even een mail gestuurd naar Balans, ik had al gebeld, maar toen werd er doodleuk gezegd dat er geen hoge prijzen waren (maar dit was zeker niet het geval). De dame die ik sprak wist niet eens het verschil tussen aFRR energie en capaciteit, dus ik ben bang dat ik een beetje het bos in gestuurd benAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO-a043HnyiWgjSiv2U6LlpyCnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6fWVfoFd3AwOklaBpdKwD3xG.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

brammmmmm schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:56:
shit.. na een paar mooie maanden denk ik dat mijn batterij kapot is. Hij blijft al dagen tegen de 100% zitten :-( Maar even een mail gestuurd naar Balans, ik had al gebeld, maar toen werd er doodleuk gezegd dat er geen hoge prijzen waren (maar dit was zeker niet het geval). De dame die ik sprak wist niet eens het verschil tussen aFRR energie en capaciteit, dus ik ben bang dat ik een beetje het bos in gestuurd ben[Afbeelding]
24u met een nacht en de SOC erbij is wat duidelijker, hij lijkt wel NOM te doen zodra pv weg is. Verder denk ik dat hij online is, anders zou je geen activatie zien (hoe klein ook).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Rick Astley schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:15:
[...]

Ik wilde deze busbars gaan bestellen totdat ik deze review zag:

[Afbeelding]

Wat een boefjes
Ga gewoon voor kwaliteit ! Die paar tientjes extra op het totale plaatje 😅

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:32
The_KnarF schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:30:
[Afbeelding]Het eerste dagje dat ik meedoe, leuke handel zo.
misschien was er op EPEX meer mogelijk, maar ik ben tevreden.
ook de temperatuur (nu al 1:45 uur volle bak aan het exporteren).
Ik meet geen bijzonderheden qua temperatuur (max 60gr C) op de aansluiting op de Daye
Mooi resultaat, maar komt denk ik ook door de enorme capaciteit, en de battery zat al aardig vol meen ik te zien gister? Wat @paQ aangeeft het is stuivertje wisselen, dan moet je het van het verschil tussen in en export hebben zeker als de opwek wat minder wordt. Laat dat nu net niet altijd even goed worden geregeld helaas.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ik heb wel een spread van 15-20cent vandaag per kWh. Veel beter dan dat hadden ze het ook niet echt kunnen doen vandaag. De rare exports die sommige van jullie hebben, heb ik zelf niet gehad.
edit:
Het blijft uiteraard stuivertjes wisselen maar dat wisten we al. Ik ben blij dat ze het aandurven om in te kopen bij hogere prijzen. Alleen de accu is nu wel heel leeg aan het raken (32%).

[ Voor 35% gewijzigd door KoningSlakkie op 22-09-2026 19:43 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rick Astley schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:15:
[...]

Ik wilde deze busbars gaan bestellen totdat ik deze review zag:

[Afbeelding]

Wat een boefjes
Goed om te weten, dan zal het allemaal met dat uiterlijk en voor dat geld dezelfde troep zijn. Wel lastig om dat vooraf in te schatten, gelukkig kan die zooi gratis retour.

Deze dus.

[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-09-2026 19:54 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

ReKo1977 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:30:
[...]

Ga gewoon voor kwaliteit ! Die paar tientjes extra op het totale plaatje 😅
Eens, maar wat is nou echt een goede busbar? Ik weet het, dit onderwerp is meerdere malen aan bod gekomen in dit topic, maar optisch zien ze allemaal hetzelfde uit. Hoe weet je, zonder te testen, dat je niet eenzelfde soort busbar te pakken hebt? Duurder is niet automatisch beter.

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)

• jacovn
  • Laatst online: 22:17
Accunoord lijkt wel goede te verkopen, welk flink duurder dan amazon met €60 per stuk (voor 5 voudige waar ik naar gekeken heb)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ReKo1977
  • Nu online
Rick Astley schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:41:
[...]

Eens, maar wat is nou echt een goede busbar? Ik weet het, dit onderwerp is meerdere malen aan bod gekomen in dit topic, maar optisch zien ze allemaal hetzelfde uit. Hoe weet je, zonder te testen, dat je niet eenzelfde soort busbar te pakken hebt? Duurder is niet automatisch beter.
Eens, ik heb de TBS DCM 5x8 busbars gekocht. Duur .... maar goed we zullen zien. A.s. maandag word het boeltje geïnstalleerd.

• scoobs
  • Nu online
[...]

Vlak en voldoende mm2 aan diameter. Het is echt geen hogere wiskunde. :+

Als je busbar koel blijft onder full load, dan is hij goed.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Iets beter? Tenminste een massieve bar van 5mm dik.

• Wolly
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 22-09-2026 20:22 ]

• Source90
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:13:
[...]

Vlak en voldoende mm2 aan diameter. Het is echt geen hogere wiskunde. :+

Als je busbar koel blijft onder full load, dan is hij goed.
De vraag gaat -lijkt mij- meer over hoe je weet of het kwaliteit is.

Pagina of wat geleden ging het ook over de busbar. Toen werd er ook geroepen dat die Chinese merk van 12-20€ een dik blok koper was.
Nu blijkt maar weer dat ze goed zijn in het “per ongeluk” gebruiken van ander materiaal. Zit je dadelijk met 7k aan accu’s op een busbar die RVS (of niet eens) blijkt te zijn :o

Anderzijds is het ook vrij logisch dat twee van dergelijke stukken koper geen 12 euro kunnen kosten inclusief montage, verzenden en winst.

• Source90
  • Nu online
Zou zelf voor deze gaan als je de kabels niet gaat vervangen. Indien wel kabels vervangen ben ik nog steeds blij met de Victron.

Deze is trouwens een tientje goedkoper bij Accunoord.
https://accunoord.nl/accu...r-5-stud-busbar-50v-600a/

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:01:
@jeeedeee Hier net weer zoiets. En ik zie dit sinds donderdag of vrijdag...?
[Afbeelding]
Dank voor de nieuwe versie van de plugin, die heb ik weer binnen en hij toont de prijzen nu goed.

Die export rond 16:00 is inderdaad gek dat die doorloopt, de prijs in het eerste deel tot 16:00 lijkt nog redelijk positief(misschien had je al een erg hoge SoC)? Ik had geen activatie rondom dat tijdstip. Mijn SoC was 57%, geen idee waarom hij bij jou triggered, maar wellicht toch eerder omdat je al een hogere SoC had... Ik heb alleen vanochtend export gehad, en nu vanavond tegen vrij positieve prijzen..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In mijn vorige post (of 2e) link ik die met het review. Je kan wel zien dat niet elke klant er ook echt zo veel stroom doorheen perst. Zelfde shit bij andere verkopers.

• Source90
  • Nu online
Opzich redelijke prijzen in de laatste export, echter nu wel de accu bijna leeg.

Met de busbar lopen de voltages en SOC nu redelijk gelijk (en de boosdoener, accu 4, is niet aangesloten nu). Ben benieuwd of ik nog steeds last heb van de bug bij 13%. Heb na de mail over de firmware update niets meer gehoord over een datum :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7PRlyQDxXqv15CmEr6RdbiZ0Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gb8h3YMvX4nNLwxqJQlnOiSC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 22-09-2026 20:32 ]

• ReKo1977
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:22:
[...]

Zou zelf voor deze gaan als je de kabels niet gaat vervangen. Indien wel kabels vervangen ben ik nog steeds blij met de Victron.

Deze is trouwens een tientje goedkoper bij Accunoord.
https://accunoord.nl/accu...r-5-stud-busbar-50v-600a/
Oh ... mmmmm nou ja tis dr al 😅

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:31:
Opzich redelijke prijzen in de laatste export, echter nu wel de accu bijna leeg.

Met de busbaan lopen de voltages en SOC redelijk gelijk

[Afbeelding]
Ik heb hier achter een busbaan, die is niet in gebruik voor de batterijen :+

Stop eens met dat editten, ik heb ook al 2 weken na het mailtje nog niks gehoord. Ik heb liever niet dat hij pas bij 25% uit idle komt en wat mij betreft wordt dat 10 of 15%.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-09-2026 20:36 ]

• scoobs
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:19:
[...]

Pagina of wat geleden ging het ook over de busbar. Toen werd er ook geroepen dat die Chinese merk van 12-20€ een dik blok koper was.
Nu blijkt maar weer dat ze goed zijn in het “per ongeluk” gebruiken van ander materiaal. Zit je dadelijk met 7k aan accu’s op een busbar die RVS (of niet eens) blijkt te zijn :o

Anderzijds is het ook vrij logisch dat twee van dergelijke stukken koper geen 12 euro kunnen kosten inclusief montage, verzenden en winst.
Ik heb naar volle tevredenheid deze:

https://a.aliexpress.com/_EIJWFty

Kijk, ik ga niet beweren dat de kwaliteit tipt aan die victron van jou, maar de totale weerstand van mijn pack is met 25% afgenomen sinds ik de busbar heb gemonteerd. Het stuk voor wat het BMS kan meten is met 45% oid afgenomen, en daar zit dus ook nog een meter of twee aan 50mm2 bij, een DC switch, en een extra set connecties. Dat grapje was 30 euro (+ een setje kabels van paq, zeg een additionele 30 euto) Ik noem dat een extreem effectieve vooruitgang. Feit is gewoon dat zelfs als ik de kabels monteer op een m3 blok aan koper, er gewoon niet veel meer valt te winnen, zonder gelijk te kijken naar nieuwe hoofdkabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du2DNPThJtZWMPyoDooQ5zI2p4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dKA2WOtX3KIexUohhuSFmelf.png?f=user_large

Ik kan je deze sensors en rekenmethodes doorsturen als je behoefte hebt om in kaart te brengen hoeveel verschil er is tussen de oplossingen?

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 20:42 ]

• scoobs
  • Nu online
Het punt wat ik vooral naar huis wil drijven is dat een degelijke oplossing misschien iets van 70 euro toevoegt op de hele installatie. Ik vind het gewoon jammer dat het nog steeds niet standaard gedaan wordt. Die busbar van een paar tientjes vertegenwoordigt hier dus een reductie van 5% op het totale huisverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 20:44 ]

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Source90 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:19:
[...]

Correct. Sinds zelfs der8auer is gescammed bij de aankoop van koper, ben ik toch iets voorzichtiger met dit soort zaken direct aan te schaffen in China. Ja ik weet het, uiteindelijk komt het spul daar allemaal vandaan, maar er zit een groot verschil tussen suppliers onderling.

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:58
[...]

Nou, dan pakt het toevallig goed uit. Maar dat vind ik nog niet hetzelfde als dat het goed werkt.
Ik had gisteren bij vol (boven de 90% is er een zeer lage verkoop drempel) exports van 15 tot 21 cent all in. Als ik ze deze ochtend moet terugkopen voor 27 en 28 slaat dat als lul op Dirk.
Ga jij dat effe op iemand anders doen en laat mij erbuiten :P :P ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
De accu is bij mij alweer leeg gepompt naar 26%. Daar ga ik de avond en nacht niet mee redden (ivm 13% bug), dus dat wordt ergens vannacht weer ‘duur’ inkopen en wachten tot de accu eindelijk uit idle stand komt (ga ik natuurlijk niet op wachten en ik zal daarom morgenochtend de accu’s even aan/uit zetten).

Waar het mij om gaat is dat ik niet begrijp dat BE geen rekening houdt met de werkelijke situatie (ondanks de zgn ai learning). Bovendien weten ze dat de firmware bij mij nog moet worden geüpdate (helaas nog steeds geen bevestiging voor een afspraak daarvoor, ondanks 2x telefonisch contact). Waarom is het zo moeilijk om voldoende capaciteit te reserveren, zodat mijn huis/systeem prima de nacht door kan komen? Ik vind het echt betreurenswaardig dat ik met een 48kWh accu nog steeds niet of maar net de nacht kan overbruggen. Veel mensen realiseren dat momenteel met een simpele plug-in batterij van een paar kWh. Daar sta je dan met je 48kWh volledig geïntegreerde accu met noodstroom functionaliteit…. Gaat niet werken als de accu vroegtijdig in idle stand, omdat de stroom voor een paar centen extra moest worden verkocht.

Telefonsich mooie praatjes dat BE er zelf ook belang bij heeft dat het systeem voldoende rendeert. Maar als ik ze voorhoud dat door ondoordachte keuzes t.a.v. handel, alleen de eigenaar de rekening gepresenteerd krijgt en BE de dans ontspringt, omdat zij alleen de winst pakken en niet verantwoordelijk worden gehouden voor enig verlies, blijft het ernstig stil…. Wij betalen de meerkosten voor het inkopen tegen onbalans tarief, omdat BE onvoldoende capaciteit in de accu heeft bewaard om de nacht door te komen.

We zullen zien of we de avond/nacht kunnen volmaken op de accu. Ruimte voor enige handel is er sowieso niet.

Oh en mocht je vermoeden dat ik inmiddels enigszins negatief ben geworden…ja dat klopt. De resultaten van 4,7,12,16 & 17 september ontbreken of zijn onjuist. Er zitten dagen bij dat er volkomen onjuiste data wordt gepresenteerd. Het verbruik wordt dan evenredig uitgesmeerd over alle kwartieren. Voor een energiemaatschappij die middels onbalans energie prijzen per kwartier wil factureren is dat een absolute NO-GO. Naar mijn idee is het tevens een heel eenvoudige indicatie voor BE dat er iets niet klopt. Immers de belofte van nul-op-meter is dan zoek. Helaas moet IK dan weer gaan bellen om BE hiervan op de hoogte te stellen. En wat schets mijn verbazing… zij verwijzen naar BalansStroom, want daar krijgen zij de data van.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn incident deze zomer, waar de accupolen door brandden, er 1 fase in huis gelijktijdig uitviel, doordat - wat bleek achteraf - de monteur een aantal schroeven niet goed had aangedraaid…

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• jacovn
  • Laatst online: 22:17
Hier 26% dat wordt ook wel of niet de nacht doorkomen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• KoningSlakkie
  • Nu online
tweakurk schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:10:
De accu is bij mij alweer leeg gepompt naar 26%. Daar ga ik de avond en nacht niet mee redden (ivm 13% bug), dus dat wordt ergens vannacht weer ‘duur’ inkopen en wachten tot de accu eindelijk uit idle stand komt (ga ik natuurlijk niet op wachten en ik zal daarom morgenochtend de accu’s even aan/uit zetten).

Waar het mij om gaat is dat ik niet begrijp dat BE geen rekening houdt met de werkelijke situatie (ondanks de zgn ai learning). Bovendien weten ze dat de firmware bij mij nog moet worden geüpdate (helaas nog steeds geen bevestiging voor een afspraak daarvoor, ondanks 2x telefonisch contact). Waarom is het zo moeilijk om voldoende capaciteit te reserveren, zodat mijn huis/systeem prima de nacht door kan komen? Ik vind het echt betreurenswaardig dat ik met een 48kWh accu nog steeds niet of maar net de nacht kan overbruggen. Veel mensen realiseren dat momenteel met een simpele plug-in batterij van een paar kWh. Daar sta je dan met je 48kWh volledig geïntegreerde accu met noodstroom functionaliteit…. Gaat niet werken als de accu vroegtijdig in idle stand, omdat de stroom voor een paar centen extra moest worden verkocht.
Dat is ook wat mij heel erg dwars zit, ik kom niet door de nacht heen zoals ik dat wel had kunnen doen met een stekker batterij. Daarnaast was het EV-laden ook nog eens planbaar geweest. Ik heb ook last van de 13% bug (in mijn geval de 15% bug). Ik mis dus meer dan een Marstek aan capaciteit :+ met mijn 4 module configuratie. Het was eerst nog 25-28%, dat hebben ze dus deels verholpen door de boel beter aan te draaien. Gelukkig.

Ik weet niet wat nu de status is van de firmware update maar dat lijkt eigenlijk nog eens niet te bestaan. Het voelt als een gerucht eerlijk gezegd. Heeft iemand die hier überhaupt gekregen om de idle-bug te verhelpen? Ik kreeg begin september te horen dat ze bezig waren met het plannen van service bezoeken, ik zou binnen enkele weken een mail krijgen, nog steeds wachtende.

Om het positief af te sluiten, ze hebben in ieder geval nog bijgekocht om het toch nog duurder te verkopen vandaag. En potentieel hadden ze energie in de accu bij extreme prijzen. Paar weken terug had hun EMS helemaal niets geladen vanwege de hoge prijzen. Dus dat is goed om te zien.

Toch weer 5 euro verdient all-in verdient. Meer kans was er vandaag niet, behalve de energie van gisteren gebruiken om te exporteren. Maar ik denk dat ze nog niet verder kijken dan 12 uur in de tijd.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:14:
[...]

Dat is ook wat mij heel erg dwars zit, ik kom niet door de nacht heen zoals ik dat wel had kunnen doen met een stekker batterij. Daarnaast was het EV-laden ook nog eens planbaar geweest. Ik heb ook last van de 13% bug (in mijn geval de 15% bug). Ik mis dus meer dan een Marstek aan capaciteit :+ met mijn 4 module configuratie. Het was eerst nog 25-28%, dat hebben ze dus deels verholpen door de boel beter aan te draaien. Gelukkig.

Ik weet niet wat nu de status is van de firmware update maar dat lijkt eigenlijk nog eens niet te bestaan. Het voelt als een gerucht eerlijk gezegd. Heeft iemand die hier überhaupt gekregen om de idle-bug te verhelpen? Ik kreeg begin september te horen dat ze bezig waren met het plannen van service bezoeken, ik zou binnen enkele weken een mail krijgen, nog steeds wachtende.
Het bestaat wel, maar het ging al een paar keer behoorlijk mis. Zo kreeg iemand de verkeerde firmware waardoor de batterijen onbruikbaar werden en bij een ander bleef de SOC <10% omdat het BMS de weg kwijt was (werd nauwelijks opgeladen en de update is in idle toestand gedaan). Ik snap dat het lastig is en tijd kost, maar ik betwijfel of er wel eerst getest wordt voor ze het uitrollen. Wellicht zijn deze resultaten een reden om de rem erop te zetten. Daarbij is het grote gat van uit idle komen (SOC moet +20% zijn) niet veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-09-2026 22:31 ]

• KoningSlakkie
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:30:
[...]

Het bestaat wel, maar het ging al een paar keer behoorlijk mis. Zo kreeg iemand de verkeerde firmware waardoor de batterijen onbruikbaar werden en bij een ander bleef de SOC <10% omdat het BMS de weg kwijt was (werd nauwelijks opgeladen en de update is in idle toestand gedaan). Ik snap dat het lastig is en tijd kost, maar ik betwijfel of er wel eerst getest wordt voor ze het uitrollen. Wellicht zijn deze resultaten een reden om de rem erop te zetten. Daarbij is het grote gat van uit idle komen (SOC moet +20% zijn) niet veranderd.
Ik heb liever dat ze het nog even goed testen voordat ze het bij mij installeren. Als ze in de tussentijd maar rekening houden door de ontlaaddrempel met ~10% te verhogen dan kom het wel goed. Ik ben nog in gestapt onder de noemer Pilot, dat is dan maar zo voor de komende 15 maanden.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

KoningSlakkie schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:14:
[...]

Heeft iemand die hier überhaupt gekregen om de idle-bug te verhelpen? Ik kreeg begin september te horen dat ze bezig waren met het plannen van service bezoeken, ik zou binnen enkele weken een mail krijgen, nog steeds wachtende.
Ja, de firmware update heeft de 13% idle bug bij mij verholpen. Er zijn meerdere in dit topic geweest die 'm gekregen hebben.
tweakurk schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:10:
Oh en mocht je vermoeden dat ik inmiddels enigszins negatief ben geworden…ja dat klopt. De resultaten van 4,7,12,16 & 17 september ontbreken of zijn onjuist. Er zitten dagen bij dat er volkomen onjuiste data wordt gepresenteerd. Het verbruik wordt dan evenredig uitgesmeerd over alle kwartieren. Voor een energiemaatschappij die middels onbalans energie prijzen per kwartier wil factureren is dat een absolute NO-GO. Naar mijn idee is het tevens een heel eenvoudige indicatie voor BE dat er iets niet klopt. Immers de belofte van nul-op-meter is dan zoek. Helaas moet IK dan weer gaan bellen om BE hiervan op de hoogte te stellen. En wat schets mijn verbazing… zij verwijzen naar BalansStroom, want daar krijgen zij de data van.
Ook dit is voor mij een pijnpunt c.q. aandachtspunt voor potentiële nieuwe klanten; ik heb mijn twijfels over de volledigheid en correctheid van alle data in het portaal. Voor ons als eindgebruiker is dat nagenoeg niet te controleren, al helemaal niet het prijsaspect. En dan heb ik het nog niet gehad over het energiecontract wat op papier EPEX is maar in de praktijk op onbalansprijzen wordt afgerekend. Leg dat maar eens uit aan de gemiddelde consument. En verwijzen naar Balans Stroom, kom op zeg.

Overigens begrijp ik niks van de oorverdovende stilte aan de kant van BE over alle positieve ontwikkelingen die recent zijn geweest. Er zijn mooie updates doorgevoerd in het portaal zoals duidelijkere prijs indicaties, laadmomenten plannen, handleidingen, aFFR capaciteit vergunning binnen, maar helemaal niks wordt gecommuniceerd richting klanten; geen mail, geen blogpost, geen forumpost hier... Waarom?

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".