PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
De Deye waar je mee handelt? Dan neem ik aan dat je dat pro rata zou moeten terugrekenen qua btw.Speedy-Andre schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:35:
[...]
Dan hadden ze mijn Deye met pv strings niet met btw hoeven factureren, omdat het meerwerk hier vooraf was ingecalculeerd heb ik dat aan BE betaald.
Goed punt, en ergens is dat ook best plausibel. Er wordt een omvormer aan mijn PV strings gehangen. Echter, alleen het vervangen van een omvormer is 21% onderhevig. Samen met een paneel, 0%Speedy-Andre schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:35:
[...]
Dan hadden ze mijn Deye met pv strings niet met btw hoeven factureren, omdat het meerwerk hier vooraf was ingecalculeerd heb ik dat aan BE betaald.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-09-2026 13:42 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ook niet , en denk meerendeel van mensen waarschijnlijk niet.0xygen500 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:27:
[...]
Beide nooit gezien bij mijn installatie
Wellicht maar mail sturen dat ik die ook nog wil hebben. Als ze slim zijn bieden ze een pdf versie aan ter download.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Die is beschikbaar op hun site, paar berichten hierboven is wel een linkjacovn schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:43:
[...]
Ik ook niet , en denk meerendeel van mensen waarschijnlijk niet.
Wellicht maar mail sturen dat ik die ook nog wil hebben. Als ze slim zijn bieden ze een pdf versie aan ter download.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik zoek deze bij mij ook even uit. Had niet geregistreerd dat er 2 bijlage's A zouden zijn......Wolly schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:34:
[...]
Jij hebt het over Bijlaga A bij de Balans Batterij BV overeenkomst.
[Afbeelding]
Dat is wat anders dan de bijlage A bij de Balans Energie BV (Flex operator contract).
Edit. Dat was een heel klein beetje import
[ Voor 28% gewijzigd door E-Transitie op 21-09-2026 15:25 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Geen enkele vorm van import op dit moment.E-Transitie schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:23:
Import van -53 cent. PV van +8000W en SOC van 87%
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
Ik had 'm ook. Direct de auto maar wat harder gezet en m'n waterpomp aanE-Transitie schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:23:
Import van -53 cent. PV van +8000W en SOC van 87%
Hier gelukkig wel nog genoeg import. Het is alleen jammer dat Balans mijn PV niet uitschakelt zodat er maximaal van de negatieve prijzen geprofiteerd wordt.QuarkuS schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:24:
[...]
Geen enkele vorm van import op dit moment.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Niks noppes nada. Behalve eerst heel even 1,8kW. Batterij doet geen steek nu.Tasteless schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:27:
[...]
Hier gelukkig wel nog genoeg import. Het is alleen jammer dat Balans mijn PV niet uitschakelt zodat er maximaal van de negatieve prijzen geprofiteerd wordt.
[ Voor 50% gewijzigd door QuarkuS op 21-09-2026 15:30 ]
Misschien dat ik legionella ook wel ga automatiseren. Obv soc >75% en import <2cent. De SWW vat is immers ook een warmtebatterij. Scheelt op de SWW run volgende dag
[ Voor 43% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 15:38 ]
Even kijken wat de EMS doet, en zorgen dat hij zijn accu niet leeg trapt vanavond...Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:35:
Morgen weinig zon, geen wind en Day Ahead >50cent kaal eind van de dag. Wordt weer een geheel andere dag dan vandaag.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Je gaat een "laadmoment plannen" inzetten?Atlas schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:37:
[...]
Even kijken wat de EMS doet, en zorgen dat hij zijn accu niet leeg trapt vanavond...
nee dat hoort bij het gedrag bovenin de laadcurveQuarkuS schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:40:
Fascinerend. De accu doet niks, maar gaat spontaan van 89% naar 95%.[Afbeelding] [Afbeelding]
Misschien zag hij dat aankomen, en heeft daarom de -0,51 EUR/kWh overgeslagen.
is nu voor "geen geld" aan het terugleveren.....En de auto is helaas nog niet terug..
[ Voor 6% gewijzigd door willem9503 op 21-09-2026 16:02 ]
Dit vind ik wel bizar. Sinds de batterij vol is, lijkt hij de PV te knijpen ofzo. M'n Enphase zit aan de GEN poort. Maar als ik naar de PV kijk in bijv HA, blijft die 2-3 kW leveren. Volgens HA verdwijnt die energie in een zwart gat. Moet ik toch maar een keer een extra HomeWizard 3-fase meter tussen m'n Enphase en de Deye GEN plaatsen, om te zien wat er nou echt gebeurt. Want dit ziet er wat merkwaardig uit.paQ schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:43:
[...]
nee dat hoort bij het gedrag bovenin de laadcurve
/f/image/7PjzfWUjQsxnwBPpLFj63OmJ.png?f=fotoalbum_large)
ik kijk niet goed. De PV gaat gewoon het net op. En intussen zitten er vast wolken voor. Want hierna ging de PV weer naar 3-4kW, het net op. Nog niet eerder meegemaakt, dat mijn bescheiden PV het net op gaat vanwege een volle batterij. Nouja, eens moet de eerste keer zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door QuarkuS op 21-09-2026 16:12 ]
prijs invoeden is nu helemaal niet negatief. dus waarom schakelen ze af?QuarkuS schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:02:
[...]
Dit vind ik wel bizar. Sinds de batterij vol is, lijkt hij de PV te knijpen ofzo. M'n Enphase zit aan de GEN poort. Maar als ik naar de PV kijk in bijv HA, blijft die 2-3 kW leveren. Volgens HA verdwijnt die energie in een zwart gat. Moet ik toch maar een keer een extra HomeWizard 3-fase meter tussen m'n Enphase en de Deye GEN plaatsen, om te zien wat er nou echt gebeurt. Want dit ziet er wat merkwaardig uit.
[Afbeelding]
Dus vanavond lekker stand-by staan voor hoge prijzen. Morgen zou het gemiddeld een dure dag kunnen zijn want er is weinig wind en zon voorspeld, dus hopelijk houden ze de accu een beetje vol voor morgen.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5
Balans verwacht hoge prijzen denk ik. EMS kiest er voor om mijn volle accu niet te ontladen, maar alleen de helft van mijn PV opbrengst op de markt te gooien. De andere helft gaat in de volle accu.KoningSlakkie schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:26:
Best wel positief gedrag tot nu toe. De thuisaccu is nog steeds aan het laden, SoC van 86%. Er is 47 kWh geïmporteerd + 28 kWh uit solar. Een huisverbruik van 38 kWh waarvan 31 kWh de auto in nu en heeft nu een SoC van 71%, de EV is nu gewoon lekker aan het laden op zonne-energie omdat ik tijd heb.
Dus vanavond lekker stand-by staan voor hoge prijzen. Morgen zou het gemiddeld een dure dag kunnen zijn want er is weinig wind en zon voorspeld, dus hopelijk houden ze de accu een beetje vol voor morgen.
Batterij nu op 93%
Inkoop schiet omhoog en import gelijk omlaag.
Er zitten gekke sprongen in de prijzen.
Is dat omdat je accu het laadvermogen niet meer aan kan? De prijzen zijn heel lang laag. Hier is de accu ook al 89% met nog wat laadpiekjes van 3.6 - 8 kW. Zon loopt nog steeds de auto in op 1 fase.0xygen500 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:30:
[...]
Balans verwacht hoge prijzen denk ik. EMS kiest er voor om mijn volle accu niet te ontladen, maar alleen de helft van mijn PV opbrengst op de markt te gooien. De andere helft gaat in de volle accu.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5
Ik ben net thuis, de EV er aan gehangen, liever naar de EV dan export, maar ja, de EMS doet ook dingen, dus ook iets van 6000 watt aan export (PV wekt nog steeds 7000 watt op).
Hier nu 55 kWh opgewekt, en ongeveer 6 kWh import gehad vandaag, iets van 5 kWh export ook.
[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 21-09-2026 18:03 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Hoeveel PV haal je op een mooie dag?The_KnarF schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:34:
[Afbeelding]
De tower of power staat, nu kan ik me ook voegen tot de klagers/kreuners. ;-)
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Zijn er al meer mensen die dit soort tactieken inzetten!? Zo, ja ben ik ben benieuwd of het enig effect heeft of dat het midden in de nacht alsnog keihard gedumpt gaat worden!?
Morgenochtend staat naar verwachting nog een hoge vergoeding te wachten. Wellicht heb je dan nog wat. Het blijft altijd een gok natuurlijkthijspillen schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:22:
Weet niet of ik er slim aan doe, maar ik heb mijn laadmoment plannen "joker" gezet om (hopelijk) de accu wat voller (nu 60%) te houden voor morgen(avond)...
Zijn er al meer mensen die dit soort tactieken inzetten!? Zo, ja ben ik ben benieuwd of het enig effect heeft of dat het midden in de nacht alsnog keihard gedumpt gaat worden!?
Maar gelukkig kon ik mijn 20kWh overschot PV gewoon kwijt in de batterij dus dat is een meevaller. Maar vanmorgen rond de klok van 9 of 10 (dat weet ik niet meer, het is hier nu een gekkenhuis ) Zag ik dat er leuk geëxporteerd was en de all-in verdiensten stonden zowaar al op €1,61.
Wel nu na de koffie op was lekker naar buiten want ik moest nog een hardhouten deur maken voor mijn stroomhuisje en nog wat A2 Ø6 x 100 en Ø5 x 70 schroeven halen en D3 houtlijm dus die Hornie Bach hebben we ook maar even met een bezoek vereerd. De vrouw is inmiddels met mijn oudste zoon op en neer naar Nijmegen (CWZ) want dan kon ik even lekker bezig blijven vandaag en hoefde ik deze keer niet na een uur klussen het gereedschap weer op te bergen
Maar nu zit ik net weer achter mijn 27" oled monitor en wat schetst mijn verbazing accu weer de 100% aangetikt (zoals ik al zei wel incl mijn eigen PV die erin zat) Maar weg heel die opbrengst van de export van vanmorgen, sterker het was nu €1,23 aan kosten. en nadat ik toch maar eerst gegeten heb voordat ik hier alles ging terug lezen toch maar weer een screenschotje gemaakt en hebben we waarachtig €0,05 verdiend
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
Ik had er voor de zekerheid toch 1 extra genomen 🤣
wel heel gaaf zo een toren, Maar voordat die vol is ben je wel 8 uur continu aan het laden met het maximum van de omvormer, of gaat het laden hoger als je ook zonnepanelen aan de Mppt hangt?The_KnarF schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:34:
[Afbeelding]
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
Mijn ervaring dusver is dat hij over meerdere dagen gaat bijladen, langzaam maar zeker, en dan ontlaad op gunstige momenten... maar mijn toren was zaterdag ewoon 100%... Datwas wel minder...Dirkga schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:32:
[...]
wel heel gaaf zo een toren, Maar voordat die vol is ben je wel 8 uur continu aan het laden met het maximum van de omvormer, of gaat het laden hoger als je ook zonnepanelen aan de Mppt hangt?
Gewoon de bedrading van de PV vastknutselen op de DC van de accu.Dirkga schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:32:
[...]
wel heel gaaf zo een toren, Maar voordat die vol is ben je wel 8 uur continu aan het laden met het maximum van de omvormer, of gaat het laden hoger als je ook zonnepanelen aan de Mppt hangt?
Maarre, 96kwh is heel deftig, gewoon omdat het kan. Nu nog een goeie busbar, want je absolute kabelverliezen zijn een stuk groter naarmate je meer accu's hebt. (Raar maar waar)
Die wieltjes kreunen ook wel ja…The_KnarF schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:34:
[Afbeelding]
Ik heb hierover gemaild met Balans en zij gaven inderdaad aan dat zij tijdens de plaatsing van mijn installatie nog niet diagonaal monteerden, waardoor die van mij nog van boven naar onderen zijn doorgelust. Zij geven daarbij het volgende aan:
"Een busbar kan helpen om de stromen gelijkmatig te verdelen over alle drie de modules, maar betekent niet per definitie minder weerstand. Zo'n busbar aansluiting zou je prima door een externe installateur kunnen laten doen."
Als ik deze bestel (om door mijn installateur te laten plaatsen) https://www.amazon.nl/dp/B0B7RLB2VC/?coliid=IK8YMGVILSMGQ&colid=18UIB0PUZVFBP&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1
Heb ik dan genoeg of heb ik nog andere zaken nodig? Ik twijfel over met name de kabels!?
Tot 15kWpiek toch?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Een rode en zwarte kabel extra: https://www.dewitschijndel.nl/dws-accukabel-m8-m8-50-mm-rood-0-5-meterthijspillen schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:41:
Door alle eerdere ervaringen/berichtgevingen van diverse tweakers ben ik toch (ook) gaan twijfelen of ik niet over moet op busbars (mijn installatie heb ik sinds medio januari). [Afbeelding]
Ik heb hierover gemaild met Balans en zij gaven inderdaad aan dat zij tijdens de plaatsing van mijn installatie nog niet diagonaal monteerden, waardoor die van mij nog van boven naar onderen zijn doorgelust. Zij geven daarbij het volgende aan:
"Een busbar kan helpen om de stromen gelijkmatig te verdelen over alle drie de modules, maar betekent niet per definitie minder weerstand. Zo'n busbar aansluiting zou je prima door een externe installateur kunnen laten doen."
Als ik deze bestel (om door mijn installateur te laten plaatsen) https://www.amazon.nl/dp/B0B7RLB2VC/?coliid=IK8YMGVILSMGQ&colid=18UIB0PUZVFBP&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1
Heb ik dan genoeg of heb ik nog andere zaken nodig? Ik twijfel over met name de kabels!?
En dus bijv duolock acryl voor bevestiging.
Is het nu al helder of ze zelf wel 50mm2 hebben gebruikt? Anders zou ik voor die paar tientjes alle accu kabels vervangenGet!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:05:
[...]
Een rode en zwarte kabel extra: https://www.dewitschijndel.nl/dws-accukabel-m8-m8-50-mm-rood-0-5-meter
En dus bijv duolock acryl voor bevestiging.
Omdat de 240A na de Busbar verdeeld is over de kabels naar elke batterij (bij 3 batterijen dus 80A, bij meer batterijen nog lager), is daar niet zoveel mee aan de hand qua warmte ontwikkeling (wel relatief qua opgetelde weerstand/verlies op de aansluitingen). Het gaat dan met name om de Deye—>DC breaker —>Busbar. Die zou ik bij vervanging eerder naar 70mm2 brengen met dikker oog (waarvan Deye dus M10 vziw)0xygen500 schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:27:
[...]
Is het nu al helder of ze zelf wel 50mm2 hebben gebruikt? Anders zou ik voor die paar tientjes alle accu kabels vervangen
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 22:34 ]
Alles van 250A en hoger met M8 bouten volstaat.
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
:strip_exif()/f/image/MRaPFaavuy1PuI42wAWHmYl2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HjHoy1bvnOswD3sifAA3joUn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9wOsazgLMetIvt3tf3OWl1PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ydq9WeyuxD59iES0qHGza3Qt.png?f=fotoalbum_large)