Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:33:
[...]

Nee, PV installaties 0% BTW.
Dan hadden ze mijn Deye met pv strings niet met btw hoeven factureren, omdat het meerwerk hier vooraf was ingecalculeerd heb ik dat aan BE betaald.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:34
Speedy-Andre schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:35:
[...]

Dan hadden ze mijn Deye met pv strings niet met btw hoeven factureren, omdat het meerwerk hier vooraf was ingecalculeerd heb ik dat aan BE betaald.
De Deye waar je mee handelt? Dan neem ik aan dat je dat pro rata zou moeten terugrekenen qua btw. :9

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Speedy-Andre schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:35:
[...]

Goed punt, en ergens is dat ook best plausibel. Er wordt een omvormer aan mijn PV strings gehangen. Echter, alleen het vervangen van een omvormer is 21% onderhevig. Samen met een paneel, 0% :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-09-2026 13:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jacovn
  • Laatst online: 21:59
0xygen500 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:27:
[...]

Beide nooit gezien bij mijn installatie :P
Ik ook niet , en denk meerendeel van mensen waarschijnlijk niet.
Wellicht maar mail sturen dat ik die ook nog wil hebben. Als ze slim zijn bieden ze een pdf versie aan ter download.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• 0xygen500
jacovn schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:43:
[...]

Ik ook niet , en denk meerendeel van mensen waarschijnlijk niet.
Wellicht maar mail sturen dat ik die ook nog wil hebben. Als ze slim zijn bieden ze een pdf versie aan ter download.
Die is beschikbaar op hun site, paar berichten hierboven is wel een link

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ze hebben het aardig compleet gedaan met de handleidingen, voor een standaard installatie en voor off-grid zijn er zelfs 3. Het (veilig) schakelen komt overeen met mijn handleiding, ze hebben alleen niet toegelicht waarom de diverse ATS schakelaars wel of niet standaard op handmatig of automatisch staan. Het komt wel aardig overeen met mijn verhaal, bij de nieuwe grote kast staat de ATS standaard op automatisch. Verder goed dat ze storingen behandelen en wat je dan kan doen. Mijn handleiding is aangepast met als eerste een link naar hun handleiding en dan mijn verhaal.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:40
Wolly schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:34:
[...]

Jij hebt het over Bijlaga A bij de Balans Batterij BV overeenkomst.
[Afbeelding]

Dat is wat anders dan de bijlage A bij de Balans Energie BV (Flex operator contract).
Ik zoek deze bij mij ook even uit. Had niet geregistreerd dat er 2 bijlage's A zouden zijn......

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Import van -53 cent. PV van +8000W en SOC van 87% :-(

Edit. Dat was een heel klein beetje import

[ Voor 28% gewijzigd door E-Transitie op 21-09-2026 15:25 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12
E-Transitie schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:23:
Geen enkele vorm van import op dit moment.

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:08
E-Transitie schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:23:
Ik had 'm ook. Direct de auto maar wat harder gezet en m'n waterpomp aan :)

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77HB-j1zrmmW2qGIpgchhWGhsdg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WT0ymsUAtY1QspNnO727gZwK.png?f=user_large

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:15
QuarkuS schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:24:
[...]

Geen enkele vorm van import op dit moment.
Hier gelukkig wel nog genoeg import. Het is alleen jammer dat Balans mijn PV niet uitschakelt zodat er maximaal van de negatieve prijzen geprofiteerd wordt.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• QuarkuS
Tasteless schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:27:
[...]

Hier gelukkig wel nog genoeg import. Het is alleen jammer dat Balans mijn PV niet uitschakelt zodat er maximaal van de negatieve prijzen geprofiteerd wordt.
Niks noppes nada. Behalve eerst heel even 1,8kW. Batterij doet geen steek nu.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj50Mde4Ch1g1T6mCVVeVZ_Q1i0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARYz7kzSSLlnWilhy76vvKMM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door QuarkuS op 21-09-2026 15:30 ]

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVYjV9u3nVxtbmVRglobhaOLXPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRaPFaavuy1PuI42wAWHmYl2.jpg?f=fotoalbum_large hier prima handelingen vind ik. Negatief inkopen, daarna weer ff verkopen

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

14kW import door de warmtepomp SWW legionella aan te zetten(uur eerder al gedaan ivm hoge soc en lage import prijs) en pv was al automatisch (SolarEdge via HA) uit bij import prijs onder de -20cent kaal.

Misschien dat ik legionella ook wel ga automatiseren. Obv soc >75% en import <2cent. De SWW vat is immers ook een warmtebatterij. Scheelt op de SWW run volgende dag

[ Voor 43% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 15:38 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Morgen weinig zon, geen wind en Day Ahead >50cent kaal eind van de dag. Wordt weer een geheel andere dag dan vandaag.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:35:
Morgen weinig zon, geen wind en Day Ahead >50cent kaal eind van de dag. Wordt weer een geheel andere dag dan vandaag.
Even kijken wat de EMS doet, en zorgen dat hij zijn accu niet leeg trapt vanavond...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• QuarkuS
Fascinerend. De accu doet niks, maar gaat spontaan van 89% naar 95%.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ0NTYFk2FrTYmToax0v914FF8I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xPHQxkMvS2juAKyn8yIUsbIl.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4xVDJwHkVHIEQ20YfcE2ZpEWKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjHoy1bvnOswD3sifAA3joUn.png?f=fotoalbum_large

Misschien zag hij dat aankomen, en heeft daarom de -0,51 EUR/kWh overgeslagen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En alle reden om vandaag de auto vol te laden.

• 0xygen500
Atlas schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:37:
[...]

Even kijken wat de EMS doet, en zorgen dat hij zijn accu niet leeg trapt vanavond...
Je gaat een "laadmoment plannen" inzetten? :9

• paQ
QuarkuS schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:40:
Fascinerend. De accu doet niks, maar gaat spontaan van 89% naar 95%.[Afbeelding] [Afbeelding]

Misschien zag hij dat aankomen, en heeft daarom de -0,51 EUR/kWh overgeslagen.
nee dat hoort bij het gedrag bovenin de laadcurve

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:40
Tja, alles werkt. Wel jammer dat ik m'n Enphase omgeving niet kan sturen......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW9StMQHgf8BR8O6X0b0hce23bw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p1Yoa9nWzcfVFa44ezBvjO6x.png?f=user_large is nu voor "geen geld" aan het terugleveren.....
En de auto is helaas nog niet terug..

[ Voor 6% gewijzigd door willem9503 op 21-09-2026 16:02 ]

• QuarkuS
paQ schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:43:
[...]

nee dat hoort bij het gedrag bovenin de laadcurve
Dit vind ik wel bizar. Sinds de batterij vol is, lijkt hij de PV te knijpen ofzo. M'n Enphase zit aan de GEN poort. Maar als ik naar de PV kijk in bijv HA, blijft die 2-3 kW leveren. Volgens HA verdwijnt die energie in een zwart gat. Moet ik toch maar een keer een extra HomeWizard 3-fase meter tussen m'n Enphase en de Deye GEN plaatsen, om te zien wat er nou echt gebeurt. Want dit ziet er wat merkwaardig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yn0fz8r2YPOlNHV0QTUWXQc36s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7PjzfWUjQsxnwBPpLFj63OmJ.png?f=fotoalbum_large
edit:
ik kijk niet goed. De PV gaat gewoon het net op. En intussen zitten er vast wolken voor. Want hierna ging de PV weer naar 3-4kW, het net op. Nog niet eerder meegemaakt, dat mijn bescheiden PV het net op gaat vanwege een volle batterij. Nouja, eens moet de eerste keer zijn.
Het is niet negatief, maar heel positief is de prijs nou ook weer niet (1,8 cent).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zqqVOjrnRcSpPk19IZVE9YhYVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bh8vZSwwaGwCr3FmncuOy5ru.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door QuarkuS op 21-09-2026 16:12 ]

• paQ
QuarkuS schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:02:
[...]

Dit vind ik wel bizar. Sinds de batterij vol is, lijkt hij de PV te knijpen ofzo. M'n Enphase zit aan de GEN poort. Maar als ik naar de PV kijk in bijv HA, blijft die 2-3 kW leveren. Volgens HA verdwijnt die energie in een zwart gat. Moet ik toch maar een keer een extra HomeWizard 3-fase meter tussen m'n Enphase en de Deye GEN plaatsen, om te zien wat er nou echt gebeurt. Want dit ziet er wat merkwaardig uit.

[Afbeelding]
prijs invoeden is nu helemaal niet negatief. dus waarom schakelen ze af?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:47
Best wel positief gedrag tot nu toe. De thuisaccu is nog steeds aan het laden, SoC van 86%. Er is 47 kWh geïmporteerd + 28 kWh uit solar. Een huisverbruik van 38 kWh waarvan 31 kWh de auto in nu en heeft nu een SoC van 71%, de EV is nu gewoon lekker aan het laden op zonne-energie omdat ik tijd heb.

Dus vanavond lekker stand-by staan voor hoge prijzen. Morgen zou het gemiddeld een dure dag kunnen zijn want er is weinig wind en zon voorspeld, dus hopelijk houden ze de accu een beetje vol voor morgen.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• 0xygen500
KoningSlakkie schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:26:
Best wel positief gedrag tot nu toe. De thuisaccu is nog steeds aan het laden, SoC van 86%. Er is 47 kWh geïmporteerd + 28 kWh uit solar. Een huisverbruik van 38 kWh waarvan 31 kWh de auto in nu en heeft nu een SoC van 71%, de EV is nu gewoon lekker aan het laden op zonne-energie omdat ik tijd heb.

Dus vanavond lekker stand-by staan voor hoge prijzen. Morgen zou het gemiddeld een dure dag kunnen zijn want er is weinig wind en zon voorspeld, dus hopelijk houden ze de accu een beetje vol voor morgen.
Balans verwacht hoge prijzen denk ik. EMS kiest er voor om mijn volle accu niet te ontladen, maar alleen de helft van mijn PV opbrengst op de markt te gooien. De andere helft gaat in de volle accu.

• cyberdad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
Hier word momenteel de accu geladen door mijn panelen, maar ook via het net.
Batterij nu op 93%
Inkoop schiet omhoog en import gelijk omlaag.
Er zitten gekke sprongen in de prijzen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:47
0xygen500 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:30:
[...]

Balans verwacht hoge prijzen denk ik. EMS kiest er voor om mijn volle accu niet te ontladen, maar alleen de helft van mijn PV opbrengst op de markt te gooien. De andere helft gaat in de volle accu.
Is dat omdat je accu het laadvermogen niet meer aan kan? De prijzen zijn heel lang laag. Hier is de accu ook al 89% met nog wat laadpiekjes van 3.6 - 8 kW. Zon loopt nog steeds de auto in op 1 fase.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:28
Accu 2 op 99,7% . . . . . Gemiddelde alle accu's op 95% . PV (SMA deel) was al afgeschakeld vanaf 1630 door HA).

Ik ben net thuis, de EV er aan gehangen, liever naar de EV dan export, maar ja, de EMS doet ook dingen, dus ook iets van 6000 watt aan export (PV wekt nog steeds 7000 watt op).

Hier nu 55 kWh opgewekt, en ongeveer 6 kWh import gehad vandaag, iets van 5 kWh export ook.

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 21-09-2026 18:03 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWPuafAtJAtP9xkeL9Q0OpbBnxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wOsazgLMetIvt3tf3OWl1PQ.jpg?f=fotoalbum_large
De tower of power staat, nu kan ik me ook voegen tot de klagers/kreuners. ;-)

LG-HM163MR-U34

• paQ
Denk je dat je genoeg hebt? :+

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

The_KnarF schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:34:
[Afbeelding]
Hoeveel PV haal je op een mooie dag?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29JkDZ1-hLN8uhwI1TvDLNnLhPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydq9WeyuxD59iES0qHGza3Qt.png?f=fotoalbum_large Sinds 14 uur in gebruik, maar deze probeert alleen net op 0 te houden. blijkbaar is mijn contract nog niet actief, morgen maar even bellen.

LG-HM163MR-U34

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
Weet niet of ik er slim aan doe, maar ik heb mijn laadmoment plannen "joker" gezet om (hopelijk) de accu wat voller (nu 60%) te houden voor morgen(avond)...

Zijn er al meer mensen die dit soort tactieken inzetten!? Zo, ja ben ik ben benieuwd of het enig effect heeft of dat het midden in de nacht alsnog keihard gedumpt gaat worden!?

• paQ
thijspillen schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:22:
Weet niet of ik er slim aan doe, maar ik heb mijn laadmoment plannen "joker" gezet om (hopelijk) de accu wat voller (nu 60%) te houden voor morgen(avond)...

Zijn er al meer mensen die dit soort tactieken inzetten!? Zo, ja ben ik ben benieuwd of het enig effect heeft of dat het midden in de nacht alsnog keihard gedumpt gaat worden!?
Morgenochtend staat naar verwachting nog een hoge vergoeding te wachten. Wellicht heb je dan nog wat. Het blijft altijd een gok natuurlijk

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:27
Nou die prijzen van negatief 50 cent heb ik hier niet gezien vandaag, geen aFRR uiteraard en dan ben je dus overgeleverd aan onbalans.

Maar gelukkig kon ik mijn 20kWh overschot PV gewoon kwijt in de batterij dus dat is een meevaller. Maar vanmorgen rond de klok van 9 of 10 (dat weet ik niet meer, het is hier nu een gekkenhuis ) Zag ik dat er leuk geëxporteerd was en de all-in verdiensten stonden zowaar al op €1,61.

Wel nu na de koffie op was lekker naar buiten want ik moest nog een hardhouten deur maken voor mijn stroomhuisje en nog wat A2 Ø6 x 100 en Ø5 x 70 schroeven halen en D3 houtlijm dus die Hornie Bach hebben we ook maar even met een bezoek vereerd. De vrouw is inmiddels met mijn oudste zoon op en neer naar Nijmegen (CWZ) want dan kon ik even lekker bezig blijven vandaag en hoefde ik deze keer niet na een uur klussen het gereedschap weer op te bergen :P .

Maar nu zit ik net weer achter mijn 27" oled monitor en wat schetst mijn verbazing accu weer de 100% aangetikt (zoals ik al zei wel incl mijn eigen PV die erin zat) Maar weg heel die opbrengst van de export van vanmorgen, sterker het was nu €1,23 aan kosten. en nadat ik toch maar eerst gegeten heb voordat ik hier alles ging terug lezen toch maar weer een screenschotje gemaakt en hebben we waarachtig €0,05 verdiend (y) Ik heb toch wel een beetje een raar onderbuik gevoel van de uitvoering van het businessplan qua inkoop en verkoop van energie door de beste mensen van de flexidienst. Als ik aFRR had gehad dan was ik denk er heel goed mee weg gekomen, maar met onbalans mag ik blij zijn dat er 20kWh uur van mijn eigen PV erin zit anders had het nog steeds het e.e.a. gekost vandaag. importeren voor ruim 40cent terwijl je net voor iets minder hebt verkocht die snap ik wel weinig tijd ertussen en misschien net iets te vroeg aangezet terwijl de verwachting lager was, maar als je dan over alle import heen kijkt en je ziet meerdere keren voor 30 cent en meer, en dat het dan uiteindelijk verkocht gaat worden voor in eerste instantie minder, dan denk ik echt "kom op BE dat kan beter!!!!" aan het eind van mijn vrij kort verhaal is dus conclusie, had niks verkocht nog ingekocht en je was net zo ver geweest, in mijn ogen was vandaag onnodig slijtage vorming van de componenten waar ik dik €10000,= voor betaald heb. .................. :P ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00LA10XKXtGuecE5SBi_AdwtuYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QsOzyb7YKCpEuab3X8TtRbZ.png?f=fotoalbum_large

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• 0xygen500
Ik had er voor de zekerheid toch 1 extra genomen 🤣

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:27
[Afbeelding]
wel heel gaaf zo een toren, Maar voordat die vol is ben je wel 8 uur continu aan het laden met het maximum van de omvormer, of gaat het laden hoger als je ook zonnepanelen aan de Mppt hangt?

;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:35
Dirkga schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:32:
[...]

wel heel gaaf zo een toren, Maar voordat die vol is ben je wel 8 uur continu aan het laden met het maximum van de omvormer, of gaat het laden hoger als je ook zonnepanelen aan de Mppt hangt?

;)
Mijn ervaring dusver is dat hij over meerdere dagen gaat bijladen, langzaam maar zeker, en dan ontlaad op gunstige momenten... maar mijn toren was zaterdag ewoon 100%... Datwas wel minder...

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:16
Dirkga schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:32:
[...]

;)
Gewoon de bedrading van de PV vastknutselen op de DC van de accu. :P

Maarre, 96kwh is heel deftig, gewoon omdat het kan. Nu nog een goeie busbar, want je absolute kabelverliezen zijn een stuk groter naarmate je meer accu's hebt. (Raar maar waar)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[Afbeelding]
Die wieltjes kreunen ook wel ja…

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
Door alle eerdere ervaringen/berichtgevingen van diverse tweakers ben ik toch (ook) gaan twijfelen of ik niet over moet op busbars (mijn installatie heb ik sinds medio januari). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyK4UfMmaZcOBKno1krDlOw5KUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hyLxczwxw5qxxbShYtgDN0dU.png?f=user_large

Ik heb hierover gemaild met Balans en zij gaven inderdaad aan dat zij tijdens de plaatsing van mijn installatie nog niet diagonaal monteerden, waardoor die van mij nog van boven naar onderen zijn doorgelust. Zij geven daarbij het volgende aan:

"Een busbar kan helpen om de stromen gelijkmatig te verdelen over alle drie de modules, maar betekent niet per definitie minder weerstand. Zo'n busbar aansluiting zou je prima door een externe installateur kunnen laten doen."

Als ik deze bestel (om door mijn installateur te laten plaatsen) https://www.amazon.nl/dp/B0B7RLB2VC/?coliid=IK8YMGVILSMGQ&colid=18UIB0PUZVFBP&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

Heb ik dan genoeg of heb ik nog andere zaken nodig? Ik twijfel over met name de kabels!?

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
paQ schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:33:
[...]

Nee, PV installaties 0% BTW.
Tot 15kWpiek toch?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thijspillen schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:41:
Door alle eerdere ervaringen/berichtgevingen van diverse tweakers ben ik toch (ook) gaan twijfelen of ik niet over moet op busbars (mijn installatie heb ik sinds medio januari). [Afbeelding]

Ik heb hierover gemaild met Balans en zij gaven inderdaad aan dat zij tijdens de plaatsing van mijn installatie nog niet diagonaal monteerden, waardoor die van mij nog van boven naar onderen zijn doorgelust. Zij geven daarbij het volgende aan:

"Een busbar kan helpen om de stromen gelijkmatig te verdelen over alle drie de modules, maar betekent niet per definitie minder weerstand. Zo'n busbar aansluiting zou je prima door een externe installateur kunnen laten doen."

Als ik deze bestel (om door mijn installateur te laten plaatsen) https://www.amazon.nl/dp/B0B7RLB2VC/?coliid=IK8YMGVILSMGQ&colid=18UIB0PUZVFBP&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

Heb ik dan genoeg of heb ik nog andere zaken nodig? Ik twijfel over met name de kabels!?
Een rode en zwarte kabel extra: https://www.dewitschijndel.nl/dws-accukabel-m8-m8-50-mm-rood-0-5-meter

En dus bijv duolock acryl voor bevestiging.

• 0xygen500
Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:05:
[...]

Een rode en zwarte kabel extra: https://www.dewitschijndel.nl/dws-accukabel-m8-m8-50-mm-rood-0-5-meter

En dus bijv duolock acryl voor bevestiging.
Is het nu al helder of ze zelf wel 50mm2 hebben gebruikt? Anders zou ik voor die paar tientjes alle accu kabels vervangen

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:27:
[...]

Is het nu al helder of ze zelf wel 50mm2 hebben gebruikt? Anders zou ik voor die paar tientjes alle accu kabels vervangen
Omdat de 240A na de Busbar verdeeld is over de kabels naar elke batterij (bij 3 batterijen dus 80A, bij meer batterijen nog lager), is daar niet zoveel mee aan de hand qua warmte ontwikkeling (wel relatief qua opgetelde weerstand/verlies op de aansluitingen). Het gaat dan met name om de Deye—>DC breaker —>Busbar. Die zou ik bij vervanging eerder naar 70mm2 brengen met dikker oog (waarvan Deye dus M10 vziw)

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 22:34 ]

• paQ
@thijspillen Die exact zelfde set vind je na wat zoeken ook voor ca 17 euro op amazon, of 15 op ali enz

Alles van 250A en hoger met M8 bouten volstaat.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".