Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rickgndaal schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:25:
[...]

Die andere 40 panelen die niet aangesloten zijn op de deye staan nu uit (zelf gedaan) en zie nu nog van de panelen op de deye 2.8kw export voor -0,05 cent
-5 ct.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:38
[...]

Ja klopt inderdaad.

Die andere 40 panelen die niet aangesloten zijn op de deye staan nu uit (zelf gedaan) en zie nu nog van de panelen op de deye 2.8kw export voor -0,05 cent

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mag dit jaar nog salderen en er komt nog energiebelasting enz bij. Ik geloof dan het pas nadelig wordt lager dan -0,13 kaal. Wat precies de ondergrens is bij Balans weet niemand overigens.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• rickgndaal
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20:54
Tasteless schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:38:
[...]

Je mag dit jaar nog salderen en er komt nog energiebelasting enz bij. Ik geloof dan het pas nadelig wordt lager dan -0,13 kaal. Wat precies de ondergrens is bij Balans weet niemand overigens.
Bedankt! Dat maakt het al wat duidelijker we wachten af kan ook zijn dat die mijn voorspelde pv nog moet inschatten ivm te weinig data natuurlijk:) bedankt voor jullie antwoorden

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
In mijn ervaring is als de PV niet gekoppeld aan de Deye, met een EV, is het voor BE (of de AI van BE) slecht in te schatten.
De meeste schattingen van hun zitten er bij mij zeer vaak 50 - 300% er naast.

Vandaag bijvoorbeeld zou ik eindigen op 88% SoC, daar zat ik begin van de middag al op, de opwek zou 35 kWh zijn (ik heb al 55 kWh) en mijn verbruik zou 15 kWh zijn (inmiddels al 40 kWh, incluis slechts 10kWh voor de EV).
Op die waardes is fors ingekocht gisteren, dat is technisch gezien logisch, maar het klopt niet.
Als ik niet vandaag heel veel verbruik zou hebben was de accu overgelopen, met name door de forse import die niet nodig is.

Maar ja, kan AI dat beter weten, of nog steeds aan het leren.....
De AI leert iig heel erg langzaam :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Als je AC PV aan load hangt dan is het gissen ja.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:15
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 20-09-2026 21:15 ]

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:16
[...]

Ja klopt inderdaad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hoop dat je die andere 40 panelen weer aangezet hebt. uit leveren ze nu zeker niets op terwijl je nog minstens all-in een 6 á 7 cent per kWh had gepakt erop.

Wel ben ik het eens dat importeren bij een hoge SOC voor een erg lage prijs niet helemaal juist is als je dan later gratis zonne energie moet gaan terug leveren tegen een lagere prijs.

Of ze nu wel of niet via de deye aangesloten zijn. eigen gebruik eerst betekend ook eigen PV energie die batterij in en dus niet importeren bij een hoge soc aan het begin van de dag als je terug kan zien dat die klant nog best wat zonneproduktie heeft.

zo moeilijk is dat niet te berekenen ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• blue eyes
Je vergeet even voor het gemak de saldering, boven of onder de streep maakt zeker 11 cent uit he ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dirkga
blue eyes schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:18:
Je vergeet even voor het gemak de saldering, boven of onder de streep maakt zeker 11 cent uit he ;)
niet als ze je accu vullen voor 13 per kWh toch terwijl daar ook je PV in gekund had ;)

nogmaals dat "eigen gebruik" is wel een contract dingetje. Ik koop een accu met ruim voldoende capaciteit om mijn zonne energie in op te slaan, er is een contract die dat ook de prioriteit geeft, maar sinds een week is er maar 1 ding belangrijk en dat is die accu zo vol mogelijk zo vroeg mogelijk op de dag ongeacht de prijs zelfs in sommige gevallen. Het blijft vreemd te zien dat je aan het importeren bent tegen 30cent en dan 10 minuten later datzelfde aan het exporteren bent tegen 9 cent. ;)
edit:
Zou het kunnen zijn dat ze om een reden (in ieder geval mijn accu) zo vol duwen elke dag al zo vroeg op de dag? Als ik de reacties van sommige hier zie als ze dreigen de 100% SOC te halen en dat ze dat misschien een keer eerder gezien hebben, begon bij mij iets te knagen omdat ik denk al 4 a 5 dagen op een rij mijn accu volledig vol heb zo rond het middaguur.
Wat betreft je PV op de AC kant. ze kunnen gewoon exact zien aan de Load kant wat je aan PV overschot hebt en daarmee kunnen ze absoluut een voorspelling maken, en dat zie je ook terug in het dashboard, alleen die voorspelling deugt vaak van geen kant maar goed dat is solcast in mijn eigen HA ook al niet dus dat heeft niets met AC kant te maken op de Deye.

De reden dat het me nu dwars zit is niet prijs technisch want ik heb geen klachten aan mijn verbruik en kosten verder. Het gaat er mij meer om hoe het straks in de zomer gaat, Het moet niet zo zijn dat hun jouw accu helemaal gaan vol pompen en jij jouw opwek op het net moet gaan dumpen tegen een erg lage prijs puur en alleen omdat ze zogenaamd jouw opwek (beter gezegd je overschot) van je PV installatie niet kunnen berekenen. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Dirkga op 20-09-2026 19:41 ]

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• blue eyes
Gevoelsmatig klopt dat, kan ik hier ook zien. Feitelijk wellicht ook. Ik heb nog wel een overweging voor je...

Ik denk dat de imports gekoppeld zijn aan verwachtingen, AI, en noem maar op. Ik denk dat de meesten dat wel denken hier :P

Ik ben wel benieuwd of mensen waarbij de PV gekoppeld is aan de Deye een betere forecast hebben dan mensen zoals ik, de PV niet gekoppeld en onvoorspelbaar gebruik.
En dus minder imports omdat het veel beter in te schatten is.

• Dirkga
blue eyes schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:42:
Gevoelsmatig klopt dat, kan ik hier ook zien. Feitelijk wellicht ook. Ik heb nog wel een overweging voor je...

Ik denk dat de imports gekoppeld zijn aan verwachtingen, AI, en noem maar op. Ik denk dat de meesten dat wel denken hier :P

Ik ben wel benieuwd of mensen waarbij de PV gekoppeld is aan de Deye een betere forecast hebben dan mensen zoals ik, de PV niet gekoppeld en onvoorspelbaar gebruik.
Ja helemaal met je eens, maar ik meen al wel eens meldingen gezien te hebben van gebruikers die wel de PV aan de GEN poort hebben hangen dat de forecast misschien iets beter was maar weer bij een ander juist niet.

Dat de imports gekoppeld zijn aan een automatisering daar twijfel ik inmiddels niet over, zeker in weekenden niet. Maar ik hoop wel dat ze in 2027 (zeker als de saldering weg is) ze toch voor elke klant volledig de ruimte houden om je PV overschot in de accu te plaatsen uiteraard behalve in de gevallen dat de prijs voor export het toelaat om meteen je energie het net op te gooien, maar meestal als die gele rakker jouw energie aan het leveren is dan is de prijs om te exporteren over het algemeen niet gunstig genoeg om dat dan meteen vanaf het dak het net op te gooien (mijn inziens).

Maar nogmaals om bij een SOC van 80% (of zelfs zoals vandaag 92%) te zien dat er all-in ingekocht wordt voor €0,119/kWh en dat dan jouw energie van het dak af voor €0,08 kWh het net opgaat blijft een raar fenomeen, en dan het mooiste was nog dat er op een gegeven moment (na een uurtje ofzo wederom geïmporteerd werd met alweer die €0,119 kWh terwijl de SOc op 95% stond. Maar laten we het inderdaad houden op automatisering en het verfijnen van het geheel en dat zoiets tijd neemt. hopenlijk voor voorjaar 2027 prima werkend. :P
edit:
op het moment flinke exports tegen €0,35/kWh dus linksom of rechtsom toch erg mooie resultaten weer. Hmmmmmmmmm Zie je wel dat zeuren alleen maar energie kost en met tijd en wijle alles gewoon goed komt. haha 8)7 |:( O-) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dirkga op 20-09-2026 20:00 ]

• paQ
Dirkga schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:22:
[...]

Wat betreft je PV op de AC kant. ze kunnen gewoon exact zien aan de Load kant wat je aan PV overschot hebt en daarmee kunnen ze absoluut een voorspelling maken, en dat zie je ook terug in het dashboard, alleen die voorspelling deugt vaak van geen kant maar goed dat is solcast in mijn eigen HA ook al niet dus dat heeft niets met AC kant te maken op de Deye.
Alleen als het gemeten wordt (aan de GEN poort), anders niet. Dan wordt het gewoon weggestreept on the fly met je verbruik. En dat verbruik kan op dat moment alles zijn. Ook een ev lader die uren lang 11kW pakt bij wijzen van.
Dus de forecast kan alleen maar iets zinnigs zeggen over hetgeen dat niet in de accu gaat naar alle waarschijnlijkheid, maar dat is dus sterk afhankelijk van onbekend verbruik dat wordt weggestreept tegen onbekende opwek.

• blue eyes
Precies dat!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:42:

Er is niets AI bij BE, als je zo veel fouten maakt dan is er geen AI. Ik denk zelfs dat AI de fouten nog veel ernstiger zou maken als je niet controleert wat AI doet met je data. Hier zit een deel van de pv als een string op de Deye (1/3) en de rest (SMA) op de GEN. Of het daar door komt weet ik niet maar 100% SOC komt niet vaak voor (al helpt de 13% bug niet omdat er dan veel minder bruikbare capaciteit is). De pv opbrengst is al lang niet meer genoeg om de batterijen vol te krijgen dus de rol van pv wordt kleiner.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Dirkga
paQ schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:15:
[...]

Alleen als het gemeten wordt (aan de GEN poort), anders niet. Dan wordt het gewoon weggestreept on the fly met je verbruik. En dat verbruik kan op dat moment alles zijn. Ook een ev lader die uren lang 11kW pakt bij wijzen van.
Dus de forecast kan alleen maar iets zinnigs zeggen over hetgeen dat niet in de accu gaat naar alle waarschijnlijkheid, maar dat is dus sterk afhankelijk van onbekend verbruik dat wordt weggestreept tegen onbekende opwek.
ik snao wat je wilt zeggen, maar ik ben er niet mee eens. ze kunnen namelijk exact zien wat jij aan de load zijde verbruikt, ik ben het eens dat ze bv onregelmatig gebruik van een zware verbruiker zoals een EV niet helemaal kunnen inschatten, echter negatief verbruik op die poort kunnen ze wel degelijk iets mee, ze moeten het alleen willen. Vergeet niet dat er ook een contract is waar gesteld wordt dat jouw eigen verbruik voor gaat en dat ze voor elke klant een profiel maken waarmee ze kunnen inschatten hoe en wanneer ze bij jouw buy en sell acties kunnen doen. Bij de vraag of je jouw AC omvormer op de GEN poort moet aansluiten krijg je dan ook een duidelijk nee te horen omdat dat niet nodig zou zijn. Nu ben ik zelf erg diep in het hele verzekering gebeuren gedoken destijds en kwam ik erachter dat bij een brand je wel eens een probleem kunt hebben als je jouw op zich staande PV installatie gaat koppelen (zoals via een GEN poort aan je omvormer van je energie opslag systeem), dus ik ga dat zeker niet doen. ik laat EOS en PV volledig gescheiden. het aansluiten van meer PV op de eigen Mppt poorten is weer wel oké. dus ook daar zijn de richtlijnen die gehanteerd worden ook nog niet helemaal duidelijk. Maar goed dat is iets anders dan waar we het hier over hebben qua voorspelling.

Ze weten exact hoeveel WP er hier op het dak ligt en exact hoeveel ik in het verleden heb afgenomen van het Net alsook hoeveel er terug het net is opgegaan. daarnaast kunnen ze exact zien wat mijn eigen verbruik in huis is en dan is het een kwestie van deduceren om exact te bepalen wat teruglevering is dat de accu in kan en wat niet. (en dat ze dat nooit 100% kunnen voorpellen is duidelijk maar 60 á 70% zou al heel mooi zijn natuurlijk ). ;)

zoals je hieronder ziet weten ze echt wel wat ik aan PV op de load terug lever. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_avPkVXiRbN2FgMRfpzLLmgsis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRWO26ChmtJCSAdddSDonzeL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dirkga op 20-09-2026 20:36 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:15
@Dirkga dit is lastiger dan je denkt hoor. De eenvoudigste oplossing is een per site kwp per richting en hoek. (E.g. 3kwp op zzw, 40 graden, 2kwp nno, 40 graden.) Dan kun je adhv verwacht irradiance inschatten wat de opbrengst zou zijn per moment. Zelf ook een getest en het werkt best goed.

Heck... Kon je dit nu maar gewoon invoeren op de site. ;)

• paQ
Dirkga schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:26:
[...]

ik snao wat je wilt zeggen, maar ik ben er niet mee eens. ze kunnen namelijk exact zien wat jij aan de load zijde verbruikt, ik ben het eens dat ze bv onregelmatig gebruik van een zware verbruiker zoals een EV niet helemaal kunnen inschatten, echter negatief verbruik op die poort kunnen ze wel degelijk iets mee, ze moeten het alleen willen. Vergeet niet dat er ook een contract is waar gesteld wordt dat jouw eigen verbruik voor gaat en dat ze voor elke klant een profiel maken waarmee ze kunnen inschatten hoe en wanneer ze bij jouw buy en sell acties kunnen doen. Bij de vraag of je jouw AC omvormer op de GEN poort moet aansluiten krijg je dan ook een duidelijk nee te horen omdat dat niet nodig zou zijn. Nu ben ik zelf erg diep in het hele verzekering gebeuren gedoken destijds en kwam ik erachter dat bij een brand je wel eens een probleem kunt hebben als je jouw op zich staande PV installatie gaat koppelen (zoals via een GEN poort aan je omvormer van je energie opslag systeem), dus ik ga dat zeker niet doen. ik laat EOS en PV volledig gescheiden. het aansluiten van meer PV op de eigen Mppt poorten is weer wel oké. dus ook daar zijn de richtlijnen die gehanteerd worden ook nog niet helemaal duidelijk. Maar goed dat is iets anders dan waar we het hier over hebben qua voorspelling.

Ze weten exact hoeveel WP er hier op het dak ligt en exact hoeveel ik in het verleden heb afgenomen van het Net alsook hoeveel er terug het net is opgegaan. daarnaast kunnen ze exact zien wat mijn eigen verbruik in huis is en dan is het een kwestie van deduceren om exact te bepalen wat teruglevering is dat de accu in kan en wat niet. (en dat ze dat nooit 100% kunnen voorpellen is duidelijk maar 60 á 70% zou al heel mooi zijn natuurlijk ). ;)
Agree to disagree dan.
Net zoals jouw P1 meter ook helemaal niet kan weten wat je verbruik is als je PV hebt.
Die weet alleen import en export; niet wat je echte huisverbruik is.
En dat is in een load of grid aangesloten AC PV niet anders. Je kunt hooguit een schatting doen.

GEN is overigens gekoppeld aan LOAD, dus het mag verzekeringstechnisch helemaal niets uitmaken. Het is dezelfde AC bus. Alleen er zit nog een telwerk aan de GEN zijde (want een relais). That's all.

• paQ
Dirkga schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:26:
[...]

zoals je hieronder ziet weten ze echt wel wat ik aan PV op de load terug lever.;)
ja... terug lever ja... Overschot na verbruik dus.

• jacovn
  • Laatst online: 21:03
scoobs schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:35:
@Dirkga dit is lastiger dan je denkt hoor. De eenvoudigste oplossing is een per site kwp per richting en hoek. (E.g. 3kwp op zzw, 40 graden, 2kwp nno, 40 graden.) Dan kun je adhv verwacht irradiance inschatten wat de opbrengst zou zijn per moment. Zelf ook een getest en het werkt best goed.

Ze kunnen dat voor mij zo aflezen hier..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Dirkga
paQ schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:36:
[...]

Agree to disagree dan.
Net zoals jouw P1 meter ook helemaal niet kan weten wat je verbruik is als je PV hebt.
Die weet alleen import en export; niet wat je echte huisverbruik is.
En dat is in een load of grid aangesloten AC PV niet anders. Je kunt hooguit een schatting doen.

GEN is overigens gekoppeld aan LOAD, dus het mag verzekeringstechnisch helemaal niets uitmaken. Het is dezelfde AC bus. Alleen er zit nog een telwerk aan de GEN zijde (want een relais). That's all.
Maar een dergelijke telwerk zit er op de load toch ook? Ten slotte laat de Deye precies zien wanneer er over de load kant PV uit het huis komt. Dus er is een meting en kan je er wat mee.

Er is mij duidelijk verteld dat het aansluiten van mijn micro-omvormers op de GEN poort niet nodig zou zijn.

de eerste twee weken dat ik aangesloten was liep het ook perfect, (en er was ook meer opwek) mijn overschot kon makkelijk in de accu. alleen de afgelopen week lijkt er wat veranderd te zijn en wordt bij mij althans elke dag vanaf een uur of 06:00 uur de accu zo snel als mogelijk naar de 100% gebracht, en of mijn pv nu wel of niet zichtbaar is maakt denk ik weinig uit. ;)

• blue eyes
Iedereen het hier invoeren en koppelen met BE ;)

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

• Dirkga
paQ schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:37:
[...]

ja... terug lever ja... Overschot na verbruik dus.
precies dat. ;)

• paQ
Dirkga schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:43:
[...]

Maar een dergelijke telwerk zit er op de load toch ook? Ten slotte laat de Deye precies zien wanneer er over de load kant PV uit het huis komt. Dus er is een meting en kan je er wat mee.

Er is mij duidelijk verteld dat het aansluiten van mijn micro-omvormers op de GEN poort niet nodig zou zijn.
Je Load kan alleen verbruik (of invoer) meten. En je 'negatieve verbruik' (je AC PV) is daar onderdeel van. Ergo: het is de som van verbruik + invoer.
Heb je zelf geen telwerk aan je verbruikers, dan weet jij jouw exacte verbruik ook nieteens ;)
"verbruik" voor je energieleverancier is wat anders dan je daadwerkelijke huisverbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 20-09-2026 20:50 ]

• Dirkga
scoobs schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:35:

haha in HA werkt dat ook zo met solcast, maar die heeft het zelden juist. hoor ;)

Maar even kort ze hebben het eigenlijk niet nodig, Je kan echt wel inschatten wat iemand aan ruimte nodig heeft in de accu als je weet dat ze een bepaalde hoeveelheid PV hebben.

Het gaat dan ook tegen alle logica in om rond het middaguur de accu op 100% vol te hebben, zeker als nota bene de laagste prijzen nog moeten komen. bij de negatieve 5 cent kaal was hier de batterij al vol vandaag ondanks dat deze om 6 uur vanochtend nog pas 40% was. ;) m.a.w. ik denk dat dat hele PV gebeuren op dit moment niet eens naar gekeken wordt Via gen of load of wat dan ook. (althans bij mij ) ;)

• paQ
Dirkga schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:53:
[...]

Maar even kort ze hebben het eigenlijk niet nodig, Je kan echt wel inschatten wat iemand aan ruimte nodig heeft in de accu als je weet dat ze een bepaalde hoeveelheid PV hebben.
Zij weten niet welke panelen jij hebt, of hoeveel, in welke windrichting of welke hoek, en hoeveel schaduw enz. Dat is waar solcast op functioneert. De PV forecast van BE werkt op basis van gemeten hoeveelheden icm verandering in lokaal weer.

• blue eyes
Solcast zit hier veel en veel dichter tegen de werkelijkheid aan, vandaag 48 voorspelt, 56 kWh opgewekt, dat is wel wat anders dan BE hun voorspelling van 35 kWh.

Het zou al helpen als BE standaard hun voorspelling maal 1,5 zou doen :D :D

• paQ
blue eyes schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:56:
Solcast zit hier veel en veel dichter tegen de werkelijkheid aan, vandaag 48 voorspelt, 56 kWh opgewekt, dat is wel wat anders dan BE hun voorspelling van 35 kWh.

Het zou al helpen als BE standaard hun voorspelling maal 1,5 zou doen :D :D
35 kWh wat de batterij in kan / wat na direct verbruik er van overblijft.
Solcast is wat je naar verwachting aan PV opwek hebt die dag.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-09-2026 20:58 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:43:
[...]

de eerste twee weken dat ik aangesloten was liep het ook perfect, (en er was ook meer opwek) mijn overschot kon makkelijk in de accu. alleen de afgelopen week lijkt er wat veranderd te zijn en wordt bij mij althans elke dag vanaf een uur of 06:00 uur de accu zo snel als mogelijk naar de 100% gebracht, en of mijn pv nu wel of niet zichtbaar is maakt denk ik weinig uit. ;)
Er is niet zoveel aangepast aan algoritme voor zover ik kan zien. Het is domweg dat we weer meer richting herfst zitten en er landelijk meer wind energie is op meer momenten. Na een zomer met landelijk weinig wind en veel pv met een patroon in de dag/nacht grafieken , zie je dat de prijs grafieken nu niet perse logisch de dagpatronen volgen en dat er dus op andere momenten onder een prijsdrempel komt en BE algo gaat inkopen.

Vervolgens heb je te maken met de voorspelling van BE mbt vulling van je batterij. Die lijkt me niet al te slim en volgt deels de landelijke verwachting. Is bij jou lokaal de pv dagproductie dan toch hoger dan gemiddeld, loop je over. Bij mij is pv productie afgelopen weken juist steeds 30% onder landelijke trend (zelfs mijn goed geconfigureerde solcast zit er ineens weken naast) en ik kom steeds tot max 80-90%.

• blue eyes
paQ schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:57:
[...]

35 kWh wat de batterij in kan / wat na direct verbruik er van overblijft.
Solcast is wat je naar verwachting aan PV opwek hebt die dag.
Met die 35 kWh doelde ik op de PV voorspelling van BE, die overigens nu op 30 kWh staat.]
Dus maak er dus maar factor 2 van tov BE en werkelijkheid ;)

Maar goed, met PaQ eens, dat het gewoon lastig voor BE is.
Maar ik heb het idee dat met deze waardes wel een bepaalde strategie wordt bepaald.

• Dirkga
paQ schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:56:
[...]

Zij weten niet welke panelen jij hebt, of hoeveel, in welke windrichting of welke hoek, en hoeveel schaduw enz. Dat is waar solcast op functioneert. De PV forecast van BE werkt op basis van gemeten hoeveelheden icm verandering in lokaal weer.
Dat is nu exact wat ik probeer aan te geven, en in veel gevallen komt dat redelijk uit qua ruimte in je accu, alleen sinds de laatste dagen lijkt het erop dat ze er niets mee doen.

klein voorbeeld in de voorspelling staat dat ik vandaag ongeveer 6,5kWh aan PV zou hebben, dat is natuurlijk aan overschot want wat ik daadwerkelijk opwek weten ze niet. Dat betekend dus dat ik van de accu minimaal zelf een 6,5kWh nodig heb (verliezen even buiten beschouwing) dat is 13,48% van de accu capaciteit, maar om 12:20uur was hier de SOC al 100%. en dat al meerdere dagen. terwijl nota bene de lagere prijzen dan nog moeten komen. M.a.w. dan is er toch iets niet in orde ??? buiten het hele PV gebeuren om? of is dat bij iedereen zo dat er al 4 á 5 dagen rond het middaguur de accu vol is ? ;)

• paQ
Ja dat stuk ben ik met je eens. Maar onderschat niet dat een heldere telling aan de GEN poort best wat waard kan zijn. Ook voor BE.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:10
Ik zal vast flink te moet door de bocht zijn, maar als je laten invullen wat je pv set up is inclusief ligging, dan kunnen ze daar toch mee rekenen?

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:10:
Ik zal vast flink te moet door de bocht zijn, maar als je laten invullen wat je pv set up is inclusief ligging, dan kunnen ze daar toch mee rekenen?
Dan wordt de werking user input afhankelijk. Ik vind de huidige methode juist wel wat hebben :)
Om je solcast goed te krijgen moet je ook even goed voor gaan zitten hoor. Dat vinden we hier op GoT misschien wel leuk, maar ik vraag me af of de doorsnee klant daar op zit te wachten.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 20-09-2026 21:13 ]

• Dirkga
paQ schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:09:
Ja dat stuk ben ik met je eens. Maar onderschat niet dat een heldere telling aan de GEN poort best wat waard kan zijn. Ook voor BE.
Wie weet, ga ik ooit toch overstag die route op :P En ja ik weet natuurlijk exact waar zowat elke kWh blijft hier in huis. Maar ik heb wel gezien dat dat eigenlijk niet eens nodig is zolang de import en export cijfers op de slimme meter netjes op elkaar inspelen en je onder aan de streep er niet op achteruit gaat, wat ook zo is, voor zover ik kan zien heb ik alleen maar voordelen sinds de batterij van BE hier staat.

;)

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".