Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ibak schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:45:
Ik verwacht de eind afrekening met een maandje en ben optimistisch!
Ik had bij aanvang verwacht dat ik 300,- á 500,- duurder uit ging zijn het eerste jaar als voorheen met salderen omdat alles nog moest ontwikkelen.
Dat lijkt op 0 uit te komen! en met alle ontwikkelingen vind ik dat BE het ontwikkelings doel wel aardig haalt en dat binnen het jaar!
Handel was NIET het doel toen ik mee ging doen, de capaciteits vergoeding was het primaire doel, de handel op plaats 3 achter goedkope inkoop en opslag eigen pv.
Dat nu ook dat capaciteits doel behaald is zal hopelijk de inkomsten nog laten stijgen.
Best vreemd dat niemand hier daar interesse voor toont en er wel naar handelsresultaten wordt gekeken vind ik.
Ik heb ook nog steeds niemand gehoord die een betere oplossing heeft gevonden en verwacht dit ook niet snel dus ik laat de roepers die zeggen wat anders te gaan doen links liggen want ze doen het tot nu en volgens mij ook over een jaar niet.
Nou uh...
Paar dingen op een rijtje dan
HANDELSopbrengsten 1500 per jaar. No where near
Capaciteits aFRR heb ik netjes in de startpost bijgewerkt, is zeker ter sprake gekomen maar er is vooralsnog geen enkel bericht over naar buiten gekomen vanuit BE.
Er zijn al tal van 'betere' (handels)opbrengsten gepresenteerd hoor.

Kijk, ik zie een duidelijk shift in de afgelopen 2 maanden. Sinds aanvang aFRR stijgt mijn zelfbedachte "FPR" ook :+ Deze maand in het bijzonder. Maar let wel: zoals het deze maand gaat is wel hoe het altijd zou moeten gaan wil dat stukje slagen.

De besparingen waar jij bij jezelf naar kijkt, had je ook kunnen bewerkstelligen met een Epex day ahead contract en simpelweg in 2 muisklikken de Deye co-pilot aanzetten. Ik weet haast zeker dat je dan een beter resultaat had gehad.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ReKo1977 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:58:
[...]

Lang genoeg om van Accu naar busbar te gaan.
Hij valt over de 70mm --> 70mm2

De 75cm lengte stond alleen bij de eerste :)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:29
PietjePuk123 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:35:
Mijn vraag kwam misschien wat lui over, maar ik heb wel degelijk veel gelezen de afgelopen maanden. En daarbij krijg ik het idee dat mensen steeds negatiever worden. Maar betekent dit enkel dat men teleurgesteld is dat het niet is wat het zou kunnen zijn, maar toch blij zijn met het systeem zelfs gezien de fikse korting? Of had men inmiddels een andere keuze gemaakt? Ik kan het uit de meeste reacties niet opmaken.
Ik was er vroeg bij, dus prima korting gekregen. De opbrengsten vallen idd tegen. Als hier nog 70% vanaf gaat, dan blijft er weinig rendement over. Gelukkig kan ik na volgend jaar dan simpel overstappen op een dynamisch contract en de deye gemakkelijk aansturen. Verder vallen de grillen van de onbalans tkch wat anders dan ik had verwacht, misschien ook omdat ik tegenwoordig een ev heb en het dan snel. Op kan lopen als je laad op het verkeerde moment

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:30
Get!em schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:59:
[...]

Hij valt over de 70mm --> 70mm2

De 75cm lengte stond alleen bij de eerste :)
Ah 😅 pas het aan

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@ReKo1977, ga zelf ook voor een redelijke overkill installatie met de Victron Power-in, daar geen commentaar op. Ben echter wel benieuwd wat de keuze was om voor de veel langzamere MEGA zekering te gaan i.p.v. een Class-T (die ook gelijk M10 is, van TBS). Die MEGA zou je per kabel naar de accu kunnen doen, voor de hoofdkabel wil je (los van of het nodig is in deze installatie, die discussie staat tientallen pagina's hiervoor) denk ik een Class-T hebben.

Mijn lijstje, voordat ik de Victron kocht, was namelijk ook de M8 5x busbar van TBS met een Class-T zekeringshouder (600A) met M10 aansluiting.

https://tbs-electronics.n.../2025/05/DCMD-EN-REVE.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 14-09-2026 12:05 ]

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:30
Source90 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:01:
@ReKo1977, ga zelf ook voor een redelijke overkill installatie met de Victron Power-in, daar geen commentaar op. Ben echter wel benieuwd wat de keuze was om voor de veel langzamere MEGA zekering te gaan i.p.v. een Class-T (die ook gelijk M10 is, van TBS). Die MEGA zou je per kabel naar de accu kunnen doen, voor de hoofdkabel wil je (los van of het nodig is in deze installatie, die discussie staat tientallen pagina's hiervoor) denk ik een Class-T hebben.

Mijn lijstje, voordat ik de Victron kocht, was namelijk ook de M8 5x busbar van TBS met een Class-T zekeringshouder (600A) met M10 aansluiting.
Omdat ik de kabels al m8-m10 had laten persen 😅

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:07
Speedy-Andre schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:51:
[...]

Ik ben benieuwd of hij vervolgens bij 5% weer dat gedrag vertoont, met steeds minder zon wordt de kans kleiner dat je ze met pv genoeg kan opladen. Wellicht heb ik ook batterijen uit die batch, echter is er in mei 1 vervangen die dit misschien niet heeft.

Straks kan BE een volgende firmware laten maken die de 30-35% aanpast naar een lagere SOC }:O
Lijkt erop alsof er nog weinig succes behaald is. Rond kwart voor 9 is er een kleine klim ingezet en gingen we rustig naar de 7%, rond 10u naar de 10% en intussen zitten we gewoon weer op de 5% vast. Aan de telefoon zeiden ze dat het best een dag kon duren voor t probleem verholpen was, dus we wachten nog even rustig af. Maar vooralsnog ben ik niet mega hoopvol.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@ibak @paQ toevallig was ik bezig met schrijven toen jullie al aan het discussieren waren. Allicht dat onderstaande helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZdRLYUTsVGfRnrvJKVM9exnobQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gNnlLdprogLQ8qpjuVtoHNm.png?f=fotoalbum_large
Hier de visuals van hoe balans het nu doet. Ik denk dat dat een goeie indicatie is; de groene lijn lijkt de stijging langzaamaan stop te hebben gezet, dus dat betekent dat een day-ahead trader niet meer uit loopt op wat Balans doet. Komende tijd is het een kwestie van monitoren. De moat van de hele premise van Balans is die groene lijn. Omlaag is goed bezig, omhoog is slecht bezig. De blauwe lijn is wat (ongeveer) ingebakken zit in de Deye zelf.

No battery zou zijn wat de winst zou zijn geweest zonder batterij op day ahead. Daarin is te zien dat met mijn setup over de gemeten periode, balans voor ongeveer 1000 euro euro meer omzet heeft opgeleverd dan zonder accu. Balans gebruikt ongeveer 1500 euro als waarde over diezelfde periode.

Hetgeen wat hieruit volgt is het volgende, en dat is wel interessant: de balans terugverdiencijfers voor de accu kloppen voor de situatie zoals die nu is. Met ca 1000 euro hogere winst over ca 7 lente/zomermaanden is de 5 jaar terugverdientijd dus realistisch, voor mijn situatie, op basis van PV besparing. Echter, hun website kijkt niet naar PV besparing, maar naar handel.
Alleen: Hadden ze 0 moeite gestoken in het ontwikkelen van hun EMS en gewoon gepakt wat in de Deye zit, dan was het 1500 euro meerwaarde geweest. :+

De batterij heeft, om dit te bereiken, ongeveer 1,5x de cycles gemaakt tov wat de echte batterij heeft gedaan.

Ik moet een eerder statement van me intrekken, waarin ik beweerde dat Balans' op de day ahead markt min of meer hetzelfde zou verdienen. Dat bleek een foute interpretatie te zijn van wat ik op de balans stroom site zag: dat was alsnog onbalansdata, maar zonder de aFRR data erbij.
Een stukje dataverantwoording:
De day-ahead draait op een virtuele deye met een mengelmoes van echte en fictieve data: live verbruik, live opbrengst, en een correctie naar wat de effectieve opbrengst zou zijn geweest als de fysieke deye niet zou curtailen bij negatieve prijzen. en export surplus uit. De accu is idealistisch gemodelleerd naar de nameplate capaciteit. De echte accu lijkt iets meer capaciteit te hebben dan nameplate, dus dit is een voordeel van balans. Het nadeel van de echte accu is dat deze een ietwat vreemde curve heeft boven de 90% SoC: eerst flat, dan ineens 95+%.

De virtuele deye heeft zijn efficienties gemodelleerd aan twee maanden data verzamelen op de echte deye, en de actuators zijn ook een carbon copy van hoe de echte deye functioneert. Dit is getest op een tweede site met een SG04 die niet onder Balans' hangt. Dat betekent dat het EMS de vertaalslag moet maken tussen een voorspelling naar een omvormer die niet altijd 1:1 dezelfde aansturing heeft. Net zoals Balans dat moet doen.

Het live EMS voor de virtuele Deye zelf is EMHASS welke elk half uur een solve doet. Dit wordt gedaan op basis van de prijzen die op dat moment bekend zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een rolling window van 48: prijzen die niet bekend zijn worden aangevuld met epexpredictor.
Gezien het feit dat epexpredictor een model is dat continue hertrained wordt op rolling 180 dagen, kon deze niet ingezet worden om een forecast te geven in het verleden. (Het stuk voor de stippellijn in september, dus bijna alle data) Dus er moest een keuze gemaakt worden welke "kennis" het historisch EMS krijgt. Hiervoor heb ik getest tussen naive (we kopieren de prijzen van vandaag naar morgen, tot 13:00, daarna krijgt hij de prijzen van morgen) en forecast, dus we geven gelijk 48u vooruitzicht. Het blijkt dat dit ongeveer .2% verschil maakt in de verdiensten van het EMS over de gemeten periode. Ik heb de foresight loop er dus gewoon in gehouden, maar dit geeft geen onrealistisch voordeel.
Verder zitten er nog dingen in het EMS ingebakken als balancering, een cost voor extreem hoge en lage SoC, om dwelling in een geheel volle en lege staat tegen te gaan, zolang dat niet rendabel is, en een afschrijving per kwh, zodat er niet zomaar gehandeld wordt voor 1ct/kwh winst.

Tot slot: dit is mijn eigen situatie. Heel veel PV en geen bijster hoog verbruik. Data mist ook de wintermaanden, want toen was de situatie heel anders.

• scoobs
  • Nu online
@PietjePuk123 Zelfde hardware, in eigen beheer. De Deye heeft een prima ingebakken EMS. @Dirkga Ik snap het, maar ik zie "besparen" en "geld verdienen" als een continuiteit van elkaar. Dat sommigen hier al tevreden zijn met de helft van de belofte, wil nog niet zeggen dat maar de helft van de belofte ingewilligd moet worden. Wat nu als ik bij de helft van de belofte een andere keuze zou hebben gemaakt? Dan voel ik me fijn genaaid.

[ Voor 87% gewijzigd door scoobs op 14-09-2026 12:27 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:45:
Ik verwacht de eind afrekening met een maandje en ben optimistisch!
Ben heel erg benieuwd hoeveel tijd er tussen gaat zitten tussen voltooiing contractjaar en de uiteindelijke jaar afrekening.

Qua optimistisch: ik krijg sterk het gevoel dat dit nog wel eens langer kan gaan duren, zeker gezien de beloofde maandelijkse afrekening, 2 maanden na de afgeronde maand, nooit gegeven is. Bovendien zit je nog een paar maanden met saldering, dus ze zouden voor ieder met een contractjaar eindigend in 2026 nogmaals een kort salderingsafrekening moeten maken per 31dec.
Ik had bij aanvang verwacht dat ik 300,- á 500,- duurder uit ging zijn het eerste jaar als voorheen met salderen omdat alles nog moest ontwikkelen.
Dat lijkt op 0 uit te komen! en met alle ontwikkelingen vind ik dat BE het ontwikkelings doel wel aardig haalt en dat binnen het jaar!
Ik had ook ingecalculeerd dat dit jaar duurder zou zijn dan in de situatie vastcontract zonder batterij met volledige saldering en zonder terugleverkosten (ik had nog zo'n contract).
Handel was NIET het doel toen ik mee ging doen, de capaciteits vergoeding was het primaire doel, de handel op plaats 3 achter goedkope inkoop en opslag eigen pv.
Dat nu ook dat capaciteits doel behaald is zal hopelijk de inkomsten nog laten stijgen.
Best vreemd dat niemand hier daar interesse voor toont en er wel naar handelsresultaten wordt gekeken vind ik.
Er is wel interesse, maar hoeveel geld gaat het uiteindelijk om. Er is nog nul communicatie over.
Ik heb ook nog steeds niemand gehoord die een betere oplossing heeft gevonden en verwacht dit ook niet snel dus ik laat de roepers die zeggen wat anders te gaan doen links liggen want ze doen het tot nu en volgens mij ook over een jaar niet. Grootspraak tot nu imo en laat de eerste die echt wat anders gaat doen het maar eens aantonen hoeveel beter dat dan is.
Belangrijk blijft voor mij:
- al mijn pv past erin dus geen teruglevering
- goedkope stroom inkoop in de winter voor het hele huis verbruik iedere dag weer.
- mooi meegenomen dat we opbrengsten en capaciteits vergoedingen krijgen, blij mee

Dat de marketing van BE probeert het plaatje van dat laatste waar ze naar streven wat te rooskleuriger af te beelden is om de kracht ervan voor onbekenden ervanaf te laten stralen, wie zich aan niet precies passende marketing stoort heeft zeker vaak gelijk maar het is zo gangbaar (en dat vind ik ook jammer)
Ik zal meedelen hoe de eerste afrekening hier ervaren wordt ook al is de weergave erg achterhaald omdat de onwikkelingen de resultaten op het laatst flink verbeterd hebben en dus heb ik er vermoedelijk niks aan om iets van af te leiden.
Thanks, ben ook benieuwd!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BasSteve schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:07:
[...]

Lijkt erop alsof er nog weinig succes behaald is. Rond kwart voor 9 is er een kleine klim ingezet en gingen we rustig naar de 7%, rond 10u naar de 10% en intussen zitten we gewoon weer op de 5% vast. Aan de telefoon zeiden ze dat het best een dag kon duren voor t probleem verholpen was, dus we wachten nog even rustig af. Maar vooralsnog ben ik niet mega hoopvol.
Dat betekent (denk ik) dat de batterijen niet in idle staan als ze kunnen ontladen. Kan je eens een screenshot van je dashboard maken (24u weergave) om te zien wat er gebeurt? Met je verhalen tot nu toe is het lastig te zeggen wat er na de update speelt, je kan een hoog verbruik hebben of heel weinig pv opbrengst waardoor het niet opschiet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• scoobs
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:23:
[...]

Ben heel erg benieuwd hoeveel tijd er tussen gaat zitten tussen voltooiing contractjaar en de uiteindelijke jaar afrekening.
6 weken, anders schort je het contract op wegens betalingsachterstanden. ;)

Nog een reden dat een SAP handig is. (Ik moet even @paQ voor blijven hier.)

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 14-09-2026 12:29 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
paQ schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:59:
[...]

Nou uh...
Paar dingen op een rijtje dan
HANDELSopbrengsten 1500 per jaar. No where near
Capaciteits aFRR heb ik netjes in de startpost bijgewerkt, is zeker ter sprake gekomen maar er is vooralsnog geen enkel bericht over naar buiten gekomen vanuit BE.
Er zijn al tal van 'betere' (handels)opbrengsten gepresenteerd hoor.

Kijk, ik zie een duidelijk shift in de afgelopen 2 maanden. Sinds aanvang aFRR stijgt mijn zelfbedachte "FPR" ook :+ Deze maand in het bijzonder. Maar let wel: zoals het deze maand gaat is wel hoe het altijd zou moeten gaan wil dat stukje slagen.

De besparingen waar jij bij jezelf naar kijkt, had je ook kunnen bewerkstelligen met een Epex day ahead contract en simpelweg in 2 muisklikken de Deye co-pilot aanzetten. Ik weet haast zeker dat je dan een beter resultaat had gehad.
Hey paq, no offence 😉
Niet vergeten dat mijn positie en blikrichting er een is van iemand die niet wil programmeren en er straks niet meer naar om wil kijken, dan zie ik niks beters als dit als totaalpakket. Dus geen aparte dingen zelf uitzoeken aparte contracten of zelf iets doen aan de Deye
Misschien ben jij het dan die echt weg gaat straks want jouw vaardigheden overtreffen de mijne enorm, laat maar weten dan en wat dat dan meer doet, vooralsnog ben ik dan nieuwschierig.
De 1500,- die geschreven is interesseert me inderdaad niks dat las je wel goed, ik ben mee gaan doen omdat ik het wil zien ontwikkelen en het concept het enige was waar ik voor mijn situatie voor de lange termijn in geloof.
Dat het lukt en uitrolt en ontwikkelt vind ik veel belangrijker als mijn persoonlijke verdienste in de eerste jaren.
De positieve input (ook positief vind ik als het iets aan de kaak stelt) helpt erbij, top dus.

• scoobs
  • Nu online
ibak schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:49:
Niet vergeten dat mijn positie en blikrichting er een is van iemand die niet wil programmeren en er straks niet meer naar om wil kijken, dan zie ik niks beters als dit als totaalpakket.
Deye app -> selecteer je omvormer -> tabje data -> control mode -> deye copilot. -> tabje terug -> advanced settigns -> strategy -> maximum earnings.
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".