@
ibak @
paQ toevallig was ik bezig met schrijven toen jullie al aan het discussieren waren. Allicht dat onderstaande helpt.
/f/image/9gNnlLdprogLQ8qpjuVtoHNm.png?f=fotoalbum_large)
Hier de visuals van hoe balans het nu doet. Ik denk dat dat een goeie indicatie is; de groene lijn lijkt de stijging langzaamaan stop te hebben gezet, dus dat betekent dat een day-ahead trader niet meer uit loopt op wat Balans doet. Komende tijd is het een kwestie van monitoren. De moat van de hele premise van Balans is die groene lijn. Omlaag is goed bezig, omhoog is slecht bezig. De blauwe lijn is wat (ongeveer) ingebakken zit in de Deye zelf.
No battery zou zijn wat de winst zou zijn geweest zonder batterij op day ahead. Daarin is te zien dat met mijn setup over de gemeten periode, balans voor ongeveer 1000 euro euro meer omzet heeft opgeleverd dan zonder accu. Balans gebruikt ongeveer 1500 euro als waarde over diezelfde periode.
Hetgeen wat hieruit volgt is het volgende, en dat is wel interessant: de balans terugverdiencijfers voor de accu kloppen voor de situatie zoals die
nu is. Met ca 1000 euro hogere winst over ca 7 lente/zomermaanden is de 5 jaar terugverdientijd dus realistisch, voor mijn situatie, op basis van PV besparing. Echter, hun website kijkt niet naar PV besparing, maar naar handel.
Alleen: Hadden ze 0 moeite gestoken in het ontwikkelen van hun EMS en gewoon gepakt wat in de Deye zit, dan was het 1500 euro meerwaarde geweest.
De batterij heeft, om dit te bereiken, ongeveer 1,5x de cycles gemaakt tov wat de echte batterij heeft gedaan.
Ik moet een eerder statement van me intrekken, waarin ik beweerde dat Balans' op de day ahead markt min of meer hetzelfde zou verdienen. Dat bleek een foute interpretatie te zijn van wat ik op de balans stroom site zag: dat was alsnog onbalansdata, maar zonder de aFRR data erbij.
Een stukje dataverantwoording:
De day-ahead draait op een virtuele deye met een mengelmoes van echte en fictieve data: live verbruik, live opbrengst, en een correctie naar wat de effectieve opbrengst zou zijn geweest als de fysieke deye niet zou curtailen bij negatieve prijzen. en export surplus uit. De accu is idealistisch gemodelleerd naar de nameplate capaciteit. De echte accu lijkt iets meer capaciteit te hebben dan nameplate, dus dit is een voordeel van balans. Het nadeel van de echte accu is dat deze een ietwat vreemde curve heeft boven de 90% SoC: eerst flat, dan ineens 95+%.
De virtuele deye heeft zijn efficienties gemodelleerd aan twee maanden data verzamelen op de echte deye, en de actuators zijn ook een carbon copy van hoe de echte deye functioneert. Dit is getest op een tweede site met een SG04 die niet onder Balans' hangt. Dat betekent dat het EMS de vertaalslag moet maken tussen een voorspelling naar een omvormer die niet altijd 1:1 dezelfde aansturing heeft. Net zoals Balans dat moet doen.
Het live EMS voor de virtuele Deye zelf is EMHASS welke elk half uur een solve doet. Dit wordt gedaan op basis van de prijzen die op dat moment bekend zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een rolling window van 48: prijzen die niet bekend zijn worden aangevuld met epexpredictor.
Gezien het feit dat epexpredictor een model is dat continue hertrained wordt op rolling 180 dagen, kon deze niet ingezet worden om een forecast te geven in het verleden. (Het stuk voor de stippellijn in september, dus bijna alle data) Dus er moest een keuze gemaakt worden welke "kennis" het historisch EMS krijgt. Hiervoor heb ik getest tussen naive (we kopieren de prijzen van vandaag naar morgen, tot 13:00, daarna krijgt hij de prijzen van morgen) en forecast, dus we geven gelijk 48u vooruitzicht. Het blijkt dat dit ongeveer .2% verschil maakt in de verdiensten van het EMS over de gemeten periode. Ik heb de foresight loop er dus gewoon in gehouden, maar dit geeft geen onrealistisch voordeel.
Verder zitten er nog dingen in het EMS ingebakken als balancering, een cost voor extreem hoge en lage SoC, om dwelling in een geheel volle en lege staat tegen te gaan, zolang dat niet rendabel is, en een afschrijving per kwh, zodat er niet zomaar gehandeld wordt voor 1ct/kwh winst.
Tot slot: dit is mijn eigen situatie. Heel veel PV en geen bijster hoog verbruik. Data mist ook de wintermaanden, want toen was de situatie heel anders.