Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Daar heb je nu een punt @paQ maar als straks de saldering eraf is wil je toch naar een scenario waarbij je zo min mogelijk net afname wil omdat je geen dubbele belasting wilt betalen. Een extra aansluiting helpt daar niet bij, al zou ik als ik hem had hem niet laten weghalen. Voor de drie wintermaanden zou het persoonlijk bij mij enigszins nuttig zijn, de andere maanden ben ik in principe zelfvoorzienend op enkele dagen zoals vandaag na. Al kan ik het laden ook wel uitstellen, maar verwacht niet dat de stroom heel veel goedkoper wordt deze week.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Is ook erg lastig te vergelijken, neem alleen al prive vs werk, dat maakt al een enorm verschil.

En dan nog de andere zaken, veel factoren.

Het is voor mij ook meer het principe dan dat het echt maximaliseren van opbrengst, etc. is. Dat is niet mijn doel.
Maar weggooien ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 13-09-2026 13:20 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik heb hier geen SAP. En gemiddeld gezien lijkt uit de accu laden goedkoper te zijn dan een SAP (in iedergeval in de lente + zomer periode). Heeft ook vooral te maken dat vanwege de saldering je aandeel energiebelasting+ BTW kleiner is op je kwh-prijs dan wanneer je op SAP laadt zonder PV, dus altijd volle mep EB+BTW. Dus vanaf volgend jaar na einde saldering zal SAP vaker gunstiger zijn vergeleken met pap.

Maar dat is blijft afhankelijk van hoeveel je rijdt/laadt en vooral wanneer je laadt. Ik heb geen cijfers om het te onderbouwen.

Maar wat ik nu echt mis, is de planbaarheid met het huidige systeem. Vandaag bijvoorbeeld is mijn accu vanaf de ochtend al leeg (10%). Nog steeds geen import geweest. En ik ben echt bang voor extreme prijspieken zoals je mijn eerdere berichten wellicht hebt gelezen. Dat is echt een reële risico. Want hoewel we in een paar kwartieren 65 euro kunnen verdienen. Kunnen we dat ook makkelijk verliezen als de accu je niet kan beschermen omdat die leeg is, en je ben een auto aan het laden voor 4.20 euro/kWh kaal.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 13-09-2026 13:33 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Beetje Russische roulette vandaag, nu hopelijk even laden tegen -14 cent… -53 cent zie ik nu in het BE dashboard 😃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPQRciEsIIto3iPcBerOlmNgsqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNLL6FXWwZaQCQuohZLI0KDo.jpg?f=fotoalbum_large

@KoningSlakkie kan je niet uitschakelen bij extreme prijspieken? Bij mij pauzeert de Zappi een half uur bij hogere prijzen dan 40 cent

[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 13-09-2026 13:38 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
jeeedeee schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:36:
Beetje Russische roulette vandaag, nu hopelijk even laden tegen -14 cent… -53 cent zie ik nu in het BE dashboard 😃
[Afbeelding]

@KoningSlakkie kan je niet uitschakelen bij extreme prijspieken? Bij mij pauzeert de Zappi een half uur bij hogere prijzen dan 40 cent
Dat kan ik en doe ik ook (nog steeds niet kunnen testen). Maar niet iedereen kan dat doen omdat ze geen HASS gebruiken. Die mensen lopen wel echt risico. Het lijkt bijna verplicht te zijn om HASS te draaien als je een balans accu neemt.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:25
Ben ik nu aan het importeren voor -€0,50/kWh ????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMAf08TVGbyCwL1SUVNvY9-4ink=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sV7ceIUYS3ZFvaPcKStoZzPn.png?f=fotoalbum_large

Ik beschouw mezelf best wel als erg begrijpend maar op het moment twijfel ik een beetje omdat op mijn energie app de laagste prijs rond de €0,30/kWh lag maar hij nu voor elke kWh toch een halve euro cadeau lijkt te geven. :P :P ;)

?????????????? schiet mij maar lek nog geen twee minuten later en nu ineens is de prijs volledig gewijzigd en zo ook de opbrengst. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbbB9kYI3CAHtzU0ozpD9Ri0j54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6nI55li21xH3dgPbWBk4NU1.png?f=fotoalbum_large

funny the way the cookie crumbles :P ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Dirkga op 13-09-2026 13:52 ]

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21
jeeedeee schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:09:
Daar heb je nu een punt @paQ maar als straks de saldering eraf is wil je toch naar een scenario waarbij je zo min mogelijk net afname wil omdat je geen dubbele belasting wilt betalen. Een extra aansluiting helpt daar niet bij, al zou ik als ik hem had hem niet laten weghalen. Voor de drie wintermaanden zou het persoonlijk bij mij enigszins nuttig zijn, de andere maanden ben ik in principe zelfvoorzienend op enkele dagen zoals vandaag na. Al kan ik het laden ook wel uitstellen, maar verwacht niet dat de stroom heel veel goedkoper wordt deze week.
Hoe zo dubbele belasting?
Of de accu nu moet volladen die je leegtrekt aan je EV met dubbele conversie, of dat je rechtstreeks uit de SAP laadt, kost even veel (import) eb.

Als het zo uitpakt, kan ik in de zomermaanden de EV zo op de PAP schakelen aan de PV bijv. Maar dan mis je wellicht weer goeie verkoopmomenten omdat het niet meer in je accu zit. Kom ik weer terug bij de planbaarheid. Ik staar me niet blind op die af en toe "nu was het goedkoper via de accu" geweest. Het gaat om dagelijkse inzet zonder hordes.
Moet ik alleen een andere lader regelen voor de ERE. Nu loopt mijn ERE op de SAP meter zelf namelijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:16

The Legend

*Plop*

Deze update van het dashboard had ik ook nog niet gezien: live prijzen in de tabel. Dit komt wel in de buurt bij wat we nodig hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55eOHASoFadpEHwlioS7fv5fitg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSPVWq2RD46QJme1YAn6rkE6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

• blue eyes
Wat PaQ zegt klopt ook wel, kijk niet naar het moment an sich, maar een nivo hoger.

Maar voor de begripsvorming is dat lastig, bijv; zojuist op -528,52 euro forse import. Begrijpelijk. Maar daarna, inmiddels al 5 minuten doorgaan met importeren terwijl de prijs al 5 minuten plus 30 cent is (128 euro per MWh kaal). SoC 42%, dus niet perse een reden om te importeren.
Wederom, ja hoogover kijken, het gaat niet om die paar centen.
Maar ik begrijp er niets van :D :D

(en....... AFRR. Als je alleen onbalans, Tennet kijkt...... mis je ook wat :D :D)

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 13-09-2026 14:09 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
The Legend schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:54:
Deze update van het dashboard had ik ook nog niet gezien: live prijzen in de tabel. Dit komt wel in de buurt bij wat we nodig hebben :)

[Afbeelding]
En onderin de grafiek houdt hij (met plugin dan) je dagresultaat live bij. (zonder HA)

• paQ
hahaha die tarieven. wie had dat gedacht :D

• Dirkga
blue eyes schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:54:
Wat PaQ zegt klopt ook wel, kijk niet naar het moment an sich, maar een nivo hoger.

Maar voor de begripsvorming is dat lastig, bijv; zojuist op -500 euro forse import. Begrijpelijk. Maar daarna, dus nu, al 5 minuten door importeren terwijl de prijs al 5 minuten plus 30 cent is (128 euro per MWh kaal).
Wederom, ja hoogover kijken, het gaat niet om die paar centen.
Maar ik begrijp er niets van :D :D
exact, op het grote plaatje valt het best allemaal mee, maar als je net als ik zojuist even live kijkt en denkt "hé dat is mooi import en toch een leuk resultaat" maar je dan na 2 minuten ziet dat dat resultaat toch 180° gedraaid is.

ach ja we zijn even goed een zéér tevreden gebruiker. ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• blue eyes
Idd Dirkga ;)

Ik denk niet dat de prijzen kloppen in dat overzicht van BE?
Er staat nu: Import ≈ € -1,079/kWh

Actuele onbalansprijs is 128 euro, dus iets onder de 30 cent. Of mijn browser, PC, cache zit mij vor de gek te houden :D :D

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vervolgens geeft ie -€1/kWh weer, prima toch? :*) Kijk je naar Tenergy dan moet je weten dat ie achter loopt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
Tenery idd.
15 Minuten geleden -528 afnemen, -528 leveren. Daarna naar 128 euro gegaan, en gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdL-ToIfoxMk_LsDSqqHeRwAsE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k14illfZZVTnFu4Zt0vmxN2S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 13-09-2026 14:05 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Tijdens het ISP-kwartier van 13.45-14.00 was de hoogste importprijs 1€/kWh. Krijgen wij die prijs dan voor alle import tijdens dat ISP-kwartier?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• paQ
blue eyes schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:01:
Idd Dirkga ;)

Ik denk niet dat de prijzen kloppen in dat overzicht van BE?
Er staat nu: Import ≈ € -1,079/kWh

Actuele onbalansprijs is 128 euro, dus iets onder de 30 cent. Of mijn browser, PC, cache zit mij vor de gek te houden :D :D
Waaorm zou het niet kloppen?

De onbalans is enorm
Als tennet je activeert krijg je het beste tarief van die twee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m4o7Jx8trGbf7GqkcXYayRBEYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/col36I67bf8oC4olgnP0jk1y.png?f=fotoalbum_large
Klopt net exact met wat het BE dashboard aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBE5wcPcPws3I5aYXwmaPOQF18s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0V2HkDirOnaQhqdYucz9K3Ig.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 13-09-2026 14:05 ]

• paQ
E-Transitie schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:03:
Tijdens het ISP-kwartier van 13.45-14.00 was de hoogste importprijs 1€/kWh. Krijgen wij die prijs dan voor alle import tijdens dat ISP-kwartier?
ja

• blue eyes
O wacht, ik vergeet o zo dom, aFRR . . . . . Dam# , niet de eerste keer :D

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Ai vertelde het volgende: De hoogste activering telt: De netbeheerder (TenneT) roept per minuut partijen op om het stroomnet in balans te houden (bijvoorbeeld via aFRR). Het duurste bod dat in dat kwartier geactiveerd moet worden om de balans te herstellen, bepaalt de prijs voor het volledige kwartier.

Dat is dan mooi in ons voordeel.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• paQ
E-Transitie schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:09:
[...]

Ai vertelde het volgende: De hoogste activering telt: De netbeheerder (TenneT) roept per minuut partijen op om het stroomnet in balans te houden (bijvoorbeeld via aFRR). Het duurste bod dat in dat kwartier geactiveerd moet worden om de balans te herstellen, bepaalt de prijs voor het volledige kwartier.

Dat is dan mooi in ons voordeel.
Het is precies het verschil tussen invoeden en afnemen, - 4 cent.
Is het verschil kleiner dan 5 cent, dan geldt het afnemen of het invoeden tarief, afhankelijk of je resp. afneemt, of invoedt.
Zo gebruik ik het in HA al weken. Wel mooi om te zien dat het BE dasdhboard nu precies hetzelfde aangeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 13-09-2026 14:11 ]

• Dirkga
blue eyes schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:06:
O wacht, ik vergeet o zo dom, aFRR . . . . . Dam# , niet de eerste keer :D
alleen ik heb die nog niet dus vandaar misschien dat mijn prijs in hetzelfde kwartier wel wijzigde. regeltoestand 2 ?? hij is nu tegen ongeveer 12 cent aan het importeren ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dirkga op 13-09-2026 14:25 ]

• blue eyes
Wil jij exporteren tegen -1000 euro?

Ok, je had die zin al weggehaald :D

[ Voor 34% gewijzigd door blue eyes op 13-09-2026 14:26 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:15:
Met betrekking tot team Den Haag:
Het team Den Haag van begin dit jaar werk niet meer voor Balans, het zijn nu andere mensen heb ik begrepen van Beter Stroom.
markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:24:
[...]

Hoofddorp (is dat omgeving Den Haag?). 2 Indiërs die hun vak overigens prima verstonden. En 1 Oekraïner, die ook echt wel wist wat hij deed. Op kabels doortrekken na, volledig getwistte UTP kabels. Maar verder alles netjes aangesloten. Alleen nul uitleg gegeven over het systeem, dat wat ze vertelde begreep ik weinig van, ze kwamen slecht uit hun woorden.
Het Haagse sterrenteam bestond bij mij ook uit die samenstelling van nationaliteiten, die zijn dus nog gewoon aan het 'werk'.

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

paQ schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:10:
[...]

Het is precies het verschil tussen invoeden en afnemen, - 4 cent.
Is het verschil kleiner dan 5 cent, dan geldt het afnemen of het invoeden tarief, afhankelijk of je resp. afneemt, of invoedt.
Zo gebruik ik het in HA al weken. Wel mooi om te zien dat het BE dasdhboard nu precies hetzelfde aangeeft.
Nu nog instellen dat bij -1€/kWh import de pv wordt terug geschakeld, want de zon verpeste :) de import zojuist.

[ Voor 5% gewijzigd door E-Transitie op 13-09-2026 14:34 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@paQ Dank voor de plugin, je doet ons er echt een groot plezier mee.

Kunnen we met de cijfers in het nieuwe dashboard van Balans nu eindelijk concluderen dat de 2 ct(incl btw) over alle verbruik en handel gaat? Dit omdat er eerder discussie was dat Balans ooit toegezegd had dat aFRR buiten die 2ct opslag viel.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".