Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Welke generatie batterij heb jij?Get!em schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:19:
[...]
Bij mij 1 cel die de hele stack beperkt in laden van 95% tot 100%.
De BMS1 rapporteert overigens soc 99-100%, maar afgaande op de cell voltage is het de onderste bundel (16:40-16:50u goed te zien) in onderstaand plaatje. Effectief is de soc dus eerder 90-92%. Ik mis dus gewoon 8-10% van de capaciteit van de hele stack hierdoor. En bovendien wordt de vermogen van de EMS erdoor geknepen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit; gemeld bij Balans en ze komen er op terug.
Als disclaimer vooraf: ik doe geen statement dat dit de oorzaak/oplossing was.paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:50:
[...]
Het... kan ook niets uitmaken....
Ik denk ook dat we voorzichtig moeten zijn met de suggestie te wekken dat dat wel zo is.
Elke BMS is zijn eigen apparaat met zijn eigen regeling, meting en settings, en communiceren onderling met elkaar. (RS485)
De "master" is niet meer dan het aansluitpunt die de hele rotzooi als gemiddelde doorgeeft aan de Deye, en communiceert (CAN) hoeveel stroom hij wel of niet mag doorlaten richting de accu's.
Niet per BMS, maar gewoon in totaal. De verdeling van die stroom hangt af van je kabelinrichting, of busbars.
Het is duidelijk gerelateerd aan cel voltage, en waarbij er bijv 1 cel sneller dan bedoeld, zijn max van 3.65V bereikt waardoor hij in een protect modus gaat, wat zoveel betekent als dat die BMS geen stroom meer toelaat, maar ook niet balanceert.
Waarom en hoe dat effect heeft op de overgebleven BMS-en probeer ik nu al maanden te begrijpen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Zoals al vaker gedeeld hier: nummer 4 lag altijd 15-20% achter op de rest.
Na wissel van master en de dipswitches zie ik een tegenovergestelde trend: inmiddels is 4 altijd de hoogste.
77-77-81-91%
Ik heb nog geen aanpassingen qua aandraaien en dergelijke gedaan. Komt als ik de busbar ga doen.
De tweede, die met zilver knopje op voorkant, maar zonder de dc switch op zijkant.
Ik heb zowel een ticket als ook al een antwoord (nee, niet alleen de auto reply ) dat ze er naar gaan kijken. Ik heb in afgelopen 14 dagen 4 dagen met dit gedrag nu gedocumenteerd.Dbm12 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:43:
[...]
@Get!em en @Ronald ,
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd naar Balans met twee vragen. (mochten jullie het ticketnummer willen dat ik heb ontvangen hoor ik dat wel, dan kunnen jullie daarnaar verwijzen met jullie melding)
1. De afwijking in 1 Cel van 1 batterypack met bewijsstukken en observaties en wat ze hieraan kunnen doen gezien nu het BMS ook duidelijke afwijkingen geeft in capaciteit.
2. Het onverklaarbare gedrag dat zodra alle batterypacks op 100% komen er opeens een discharge is van 1200W zonder dat dit noodzakelijk is (ik exporteerde namelijk al mijn solarplus) en alleen maar mijn export verhoogd richting het net.[Afbeelding]
Ik hoor het wel wat ze zeggen.
En als t moet heb ik van het hele jaar alles in mijn VictoriaMetrics.
Mijn probleem met de 100% is wel net even anders: de bms2 en bms3 hebben in al die tijd nog nooit 100% gehaald, omdat de bms1 zogenaamd op 100% staat (feitelijk obv cell voltage op 88-92%) en de andere compleet uitzet als ze 95% bereiken.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 07-09-2026 21:33 ]
Denk jij dat dit een generiek issue, of beter gezegd, doet zich dit meer voor bij andere installaties?Get!em schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:23:
[...]
Mijn probleem met de 100% is wel net even anders: de bms2 en bms3 hebben in al die tijd nog nooit 100% gehaald, omdat de bms1 zogenaamd op 100% staat (feitelijk obv cell voltage op 88-92%) en de andere compleet uitzet als ze 95% bereiken.
Diverse mensen hier hebben nog nooit de 100% gehaald, of max 1 accu van de stack.
Ik denk dat 99% van de mensen hier niet zo intensief er naar kijkt zoals jij dat doet, en begrijpt.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dat is SOC...Source90 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:15:
[...]
Als disclaimer vooraf: ik doe geen statement dat dit de oorzaak/oplossing was.
Zoals al vaker gedeeld hier: nummer 4 lag altijd 15-20% achter op de rest.
Na wissel van master en de dipswitches zie ik een tegenovergestelde trend: inmiddels is 4 altijd de hoogste.
77-77-81-91%
Ik heb nog geen aanpassingen qua aandraaien en dergelijke gedaan. Komt als ik de busbar ga doen.
[Afbeelding]
en... zo te zien daisy chain?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik was de eerste installatie waar ze officieel diagonaal gingen aansluiten, remember..
En ja, geen lilygo hier, ga enkel uit van de schermpjes.
Stopte hier geregeld met ontladen omdat de onderste onder de 13% SOC daalde terwijl de rest nog een hoop te leveren had.
Hopelijk loopt het los met de busbar binnenkort.
Het is niet perse een generiek issue. Wat ik vermoed is dat er een kwaliteitsissue is, zoals dat ook met de aansluiting interne busbar is random voorkomt , dat er ook aansluit issues zijn naar individuele cellen.blue eyes schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:45:
[...]
Denk jij dat dit een generiek issue, of beter gezegd, doet zich dit meer voor bij andere installaties?
Diverse mensen hier hebben nog nooit de 100% gehaald, of max 1 accu van de stack.
Ik denk dat 99% van de mensen hier niet zo intensief er naar kijkt zoals jij dat doet, en begrijpt.
Het is ook lastig te zien als je de originele aansluiting van kabels hebt. Dan is het issue met bekabeling en externe aansluiting al snel de grotere. Bij diagonaal aansluiten komt dit al sneller aan t licht.
Ik heb busbars en de Lilygo, dus als de cellvoltage en bijbehorende soc heel netjes op 1% afwijking met elkaar meebeweegt, zie je vervolgens elke afwijking meteen. Maar dan heb je wel de Lilygo nodig.
Hieronder zie je heel duidelijk dat die ene cell de bms 1 doet stoppen en meteen bms 2 en 3 beïnvloed. Bms1 cell voltage is de onderste bundel lijntjes als bms1 soc op 100% staat. Dus dat klopt gewoon niet.
Het is ook steeds dezelfde cell.
/f/image/gIw3SwpfKoVUtD8ifgtzdD16.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 07-09-2026 22:37 ]
Behalve dat die andere twee dan strak blijven steken op 99.00
[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 07-09-2026 22:55 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.