Het negatieve effect van vrijdag kwam pas zaterdag, zeker voor mensen die hun PV niet konden afschakelen.
En nog 2,20 energiebelastingfenrir schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:14:
@jacovn
Ik heb een positief resultaat voor afgelopen vrijdag. Het is nog geen twee hele euro's, maar wel positief.code:en
1 2 3 4 5 6 7 8 Kosten stroomafname € 1,51 Opbrengst teruglevering € 3,38 Gem. Inkoop prijs € 0,038 / kWh Gem. Verkoop prijs € 0,180 / kWhcode:
1 2 Import: 39,6 kWh Export: 18,8 kWh
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Energiebelasting en BTW is gewoon diefstal door de roverheid. Allemaal hobby projecten van regeringen uit verleden en heden die ermee betaald moeten worden. Het is treurig.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat verschilt per persoon, ik ben er denk ik "tussendoor gelopen" , volgens eigen berekeningen 7 euro in de plus, maar ik heb de accu ook niet volgekregen.deejeebv schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:26:
Het negatieve effect van vrijdag kwam pas zaterdag, zeker voor mensen die hun PV niet konden afschakelen.
Wel rare prijzen op inkoop vs verkoop. Maar het middelt vaak wel uit in de volume aan verkoop, maar goed. Dat is een discussie die boven al verteld is.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Tja. Je kan ook emigreren, het is feitelijk.jacovn schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:45:
Energiebelasting en BTW is gewoon diefstal door de roverheid. Allemaal hobby projecten van regeringen uit verleden en heden die ermee betaald moeten worden. Het is treurig.
We hebben het HEEL ERG goed in NL. En dat wordt gefinancieerd, mede mogelijk gemaakt door jouw bijdrage per kWh
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
4 jaar op vakantie geweest waar je wel naar emigreren kan, maar dat is ook niet alles. De overheid werkt daar minder (je betaald er ook minder) verwarmen hoef je niet alleen koelen.blue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:46:
[...]
Tja. Je kan ook emigreren, het is feitelijk.
We hebben het HEEL ERG goed in NL. En dat wordt gefinancieerd, mede mogelijk gemaakt door jouw bijdrage per kWh![]()
![]()
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik ben ook niet op 100% gekomen gister, ondanks start met 86%.blue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:45:
[...]
Dat verschilt per persoon, ik ben er denk ik "tussendoor gelopen" , volgens eigen berekeningen 7 euro in de plus, maar ik heb de accu ook niet volgekregen.
Wel rare prijzen op inkoop vs verkoop. Maar het middelt vaak wel uit in de volume aan verkoop, maar goed. Dat is een discussie die boven al verteld is.
Sowieso was het regenachtig en bewolkt meer dan helft van de dag, dus ook solcast was te positief. (50% van solcast voorspelling gehaald). Maar tevens ook EV geladen, geforceerde legionella gedaan en ‘s middags wat oven gerechten gemaakt.
Daardoor zelfs geïmporteerd. Als dat alsnog tegen -€2/kWh is gegaan is dat nog positief ook
En vergeet niet dat je via je energierekening ook een teruggave energiebelasting krijgt van € 628,96 per jaar. En uiteraard moet een regering belasting heffen.jacovn schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:45:
Hoe lang heb je de batterij al? Kan de EMS al geleerd hebben hoeveel pv opwek je normaal hebt?JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:18:
[...]
Ik heb meer dan genoeg PV, heb gewoon geen import nodig tenzij de voorspelling droevig is, maar die was voor die dag gewoon relatief hoog. Dus zaterdag gaat nog slechter zijn hier.. (start soc 85%, deel PV moeten leveren tegen zwaar negatieve prijzen)
kleine 3 maanden. Ik heb voor installatie het piekvermogen PV op ZW incl luchtfoto aan BE doorgegeven. Het ems zou hier rekening mee houden en deed dat ook aardig goed (bij voldoende voorspelling altijd ontladen tot 23%; dat is hier nog steeds de, te hoge, minimum soc). Die imports vrijdag waren hier gewoon totaal niet te gebruiken. De voorspelling alleen zou de akku al makkelijk vullen en die voorspelling is ook nog voor het zonnige zw NL regelmatig te voorzichtig.0xygen500 schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:04:
[...]
Hoe lang heb je de batterij al? Kan de EMS al geleerd hebben hoeveel pv opwek je normaal hebt?
Ik heb goed opgelet (pv snel uit) en die €2 was voor invoeden, afnemen kostte bijna niks.Get!em schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:55:
[...]
Daardoor zelfs geïmporteerd. Als dat alsnog tegen -€2/kWh is gegaan is dat nog positief ook
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Klopt denk ik, als ik nu terugkijk. Heb ook 97% gehaald voor paar minuten blijkbaar.Speedy-Andre schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:19:
[...]
Ik heb goed opgelet (pv snel uit) en die €2 was voor invoeden, afnemen kostte bijna niks.
Dat deel is op zich logisch. Maar wat ik niet snap is de negatieve prijzen(kosten) voor een afrr. Zoals ik het begreep is afrr iets wat tennet afroept en dus voor betaald. Waarom zou het dan geld kosten?0xygen500 schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:15:
[...]
Zit je daarvoor niet teveel in te zoomen? Stel vrijdag in de ochtend hebben ze verkocht wat ze donderdag hebben ingekocht. Hier kregen ze bijvoorbeeld €1,50 voor. In de middag hebben ze weer ingekocht. Dit heeft €1,60 gekocht. Dan heb je idd een negatief resultaat, maar als je dat de dag er na voor €2,50 verkoopt heb je gewoon winst op die ingekochte kwh
De biedladder afregelen is lang niet altijd negatief.klavertje3 schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:51:
[...]
Dat deel is op zich logisch. Maar wat ik niet snap is de negatieve prijzen(kosten) voor een afrr. Zoals ik het begreep is afrr iets wat tennet afroept en dus voor betaald. Waarom zou het dan geld kosten?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nog maar een keer afrr nalezen, waarom zou BE daarin meegaan. Het blijft een bied systeem.Ronald schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:57:
[...]
De biedladder afregelen is lang niet altijd negatief.
Omdat het gunstig kan zijn voordelig genoeg in te kopen. Vraag en aanbod.
Inkopen op onbalans is ook onderhevig aan prijsgrillen, dan koop je mogelijk in tegen hoger dan je denkt. Dat gebeurt met afrr niet.
Inkopen op onbalans is ook onderhevig aan prijsgrillen, dan koop je mogelijk in tegen hoger dan je denkt. Dat gebeurt met afrr niet.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Owja tnx. de spot kan zo'n 2euro piek krijgen, Afrr niet daar heb je zekerheid voor dat tijdsblok
[ Voor 7% gewijzigd door klavertje3 op 06-09-2026 11:33 ]
Het is tactiek, je kan te laag bieden waardoor je waarschijnlijk zelden afgeroepen worden. Wanneer je te hoog biedt verlies je teveel geld door te weinig marge. Het gaat uiteindelijk om de spread van inkoop prijs versus verkoop prijs.klavertje3 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:18:
[...]
Nog maar een keer afrr nalezen, waarom zou BE daarin meegaan. Het blijft een bied systeem.
Zie het zo, je krijgt stroom met een gegarandeerde lage prijs prijs, hoeft niet atijd tegen een negatieve prijs te zijn. De momenten dat de prijzen daadwerkelijk negatief zijn er ook niet altijd (en dus betaald wordt bij afnemen). Als je te veel wacht op negatieve prijzen dan is de kans groot dat je een lege accu hebt en moeten gebruikers dan rechtstreeks van het net afnemen en staan daarmee volledig bloot aan eventuele prijspieken.
De spread is per dag en per seizoen anders. In de zomer 1 cent/kWh inkoop en 15 cent/kWh verkoop bijvoorbeeld. In de winter zal dat 8 cent/kWh inkopen zijn en 25 cent/kWhverkopen. In de zomer 1 cent/kWh inkoop en 15 cent/kWh verkoop bijvoorbeeld. Je moet inschatten wat de markt gaat doen qua prijzen en wat je gebruikers gaan doen qua huisverbruik en solarproductie.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
Oei zou dit dan mijn eerst ""zeurpost" zijn betreffende de handel ????
hahaha nee hoor, ondanks dat er minder opbrengst is dan kosten, toch erg tevreden. Nog geen aFRR overigens die staat nog op "binnenkort"
/f/image/taaGEVgq6MsohPThwn7VDjvI.png?f=fotoalbum_large)
hahaha nee hoor, ondanks dat er minder opbrengst is dan kosten, toch erg tevreden. Nog geen aFRR overigens die staat nog op "binnenkort"
/f/image/taaGEVgq6MsohPThwn7VDjvI.png?f=fotoalbum_large)
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
Vrijdag van 18.45 tot 22.00 hier aFFR inkopen met alleen maar negatief resultaat en al hoge soc en flinke zon voorspelling voor de zaterdag (zie mijn vorige berichten) Daar is toch niets logisch aan?Ronald schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:27:
Omdat het gunstig kan zijn voordelig genoeg in te kopen. Vraag en aanbod.
Nee, maar je moet afstappen van "negatief resultaat".JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:02:
[...]
Van 18.45 tot 22.00 hier aFFR inkopen met alleen maar negatief resultaat en al hoge soc en flinke zon voorspelling voor de zaterdag (zie mijn vorige berichten) Daar is toch niets logisch aan?
Je hebt stroom ingekocht en DAAROM is het "negatief". Je betaalt nog steeds voor stroom he.
(Op hoge uitzonderingen na dat je geld toe krijgt om in te kopen)
Ergo: Het zit daarna ook opgeslagen in je batterij.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 06-09-2026 12:05 ]
Ok, zal proberen die term niet meer te gebruiken, maar het is toch overduidelijk dat ik die import totaal niet nodig heb en dat deze voor de volgende dag ook problemen veroorzaakt? (mn dagelijks gebruik staat op 1-3 kWh)
Goed punt PaQ.
Ik reken voor mij zelf het sowieso als positief als ik inkoop voor minder dan ik had in mijn vaste contract, of het gemiddelde bedrag van nu, zeg minder dan 25 cent.
Voor mijzelf, buikgevoel, onder de 20 cent is per definitie erg positief!
Vandaag alweer 9 kWh geimporteerd tegen 11,5 cent per kWh, prima! Mits.... bekend verhaal

(even los van discussie, inkoop/ verkoop, SoC, opwek)
Ik reken voor mij zelf het sowieso als positief als ik inkoop voor minder dan ik had in mijn vaste contract, of het gemiddelde bedrag van nu, zeg minder dan 25 cent.
Voor mijzelf, buikgevoel, onder de 20 cent is per definitie erg positief!
Vandaag alweer 9 kWh geimporteerd tegen 11,5 cent per kWh, prima! Mits.... bekend verhaal
(even los van discussie, inkoop/ verkoop, SoC, opwek)
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 06-09-2026 12:18 ]
Het is een handel systeem...... niet sec een verbruik systeem voor je zelf, daar zit wellicht een deel van je antwoord.JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:06:
Ok, zal proberen die term niet meer te gebruiken, maar het is toch overduidelijk dat ik die import totaal niet nodig heb en dat deze ook voor de volgende dag ook problemen veroorzaakt? (mn dagelijks gebruik staat op 1-3 kWh)
Dat het resultaat dan minder is, of niet, andere discussie.
Je kunt een enkel ongunstig lijkend moment niet los zien van het geheel.
Ik probeer dat al tijden duidelijk te maken… we zitten in een systeem van verbanden. Een spinnenweb is er niets bij… wat lijd tot de overzichtelijkheid van een bord spaghetti
Ik probeer dat al tijden duidelijk te maken… we zitten in een systeem van verbanden. Een spinnenweb is er niets bij… wat lijd tot de overzichtelijkheid van een bord spaghetti
Yep. Vrijdag was het wat "losjes ingekocht" denk ik.
En ja, dat was aFRR geactiveerd vermogen, dus je ziet rode kwartier 'resultaten.
Was het te veel voor een te hoog tarief? Ja wellicht wel. Bij mij ook.
En ja, dat was aFRR geactiveerd vermogen, dus je ziet rode kwartier 'resultaten.
Was het te veel voor een te hoog tarief? Ja wellicht wel. Bij mij ook.
Tja, als het meerwaarde zou geven zou ik het overwegen.Get!em schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:41:
[...]
klopt, ik zou t echt iedereen aanraden. Minder warm op de aansluiting, meer gelijke voltages en amperes per batterij, meer gelijkoplopende cc (cycles).
Heb bij mijn broer ook direct aangeraden dat te doen.
Op dit moment veel onbalans activaties en zie hieronder effect op de accu's. Daar kan ik toch vrijwel niks aan verbeteren? Of mis ik iets?
@JackOat het is je dag!. Er was een import tegen een negatief tarief, wat betekent dat je een positief resultaat hebt uit een import.
Speciaal voor @JackOat
paQ schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:20:
@JackOat het is je dag!. Er was een import tegen een negatief tarief, wat betekent dat je een positief resultaat hebt uit een import.
Duidelijk dat we de herfst in gaan. De PV haalt de 13000W niet meer, hooguit 12000W. Ondanks strak blauwe lucht. Vanochtend begonnen met Soc 18% en nu al 79% hoewel dat ook groeide door een import moment met 50 cent negatief zojuist. Nu maar hopen dat zich dat niet zometeen herhaald als de accu vol is en ik tegen negatieve prijzen moet terugleveren
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Mijn soc gaat lanzaam onhoog. De EV laad. Zag wel veel activaties gaat het even naar dik 14 kW uit net
Nu weer dergelijke situatie. Zou het een foute ESP meting zijn? BMS1 meet 0 A en de SOC gemiddelde over de drie batterijen volgens Liliy 57,7+79,1+82,2=219/3=73%paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:19:
@Bman lijkt wel of 1 accu (BMS1) slechte communicatie heeft, maar het verder gewoon goed doet. Zeker weten dat de link-utp kabels allemaal goed 'geklikt' hebben?
M.a.w., het kan ook een foute meting / weergave zijn via je ESP.
(Die flatline wijst eerder op een stale waarde in HA)
Wer viel misst, misst viel Mist
BE dashboards geeft 71% aan in ongeveer hetzelfde tijdvak, dus dat klopt wel. Ik denk niet dat het een meetfout is, anders had BE een hogere SOC weergegeven?
Jij hebt toevallig perfect.dof schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:02:
[...]
Tja, als het meerwaarde zou geven zou ik het overwegen.
Op dit moment veel onbalans activaties en zie hieronder effect op de accu's. Daar kan ik toch vrijwel niks aan verbeteren? Of mis ik iets?
[Afbeelding]
Nope, dat klopt helemaal. In jouw geval is er niets nodig, maar jij hebt dan ook een ESP32 aangesloten waarmee je dat kunt zien. Dat is al niet bepaald standaard. Wat doet jouw cycle count? Die zit waarschijnlijk binnen een band van een paar procent zeker?dof schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:02:
[...]
Tja, als het meerwaarde zou geven zou ik het overwegen.
[Afbeelding]
Na een nachtje erover slapen denk ik dat cycle count de beste proxy is die iedereen - dus ook de mensen zonder HA of ESP's - gebruiken voor hoe "correct" de verdeling is. Voordat ik de bekabeling omwisselde zat ik geloof ik op iets van 25% verschil tussen de batterijen. Solarman gaf ook gewoon doodleuk aan dat de batterijcapaciteit 30kwh was, op basis van hoe snel de SoC veranderde. Maar dat was omdat de onderste batterij gewoon geen spanningsverschil zag.
Sinds Juni heb ik een ESP eraan hangen. De afwijking die tot 15% op kon lopen in SoC tussen batterijen vertaalde zich naar 12% snellere cycles voor batterij 1. Batterij 3 werd naderhand altijd wel meegetrokken als batterij 1 lang genoeg vol of leeg was. Daarmee is te zien dat voor mij het correct bekabelen het probleem al significant verbeterde. Ik heb minimaal een week aan cycles nodig om officieel te kunnen concluderen dat de nieuwe situatie minstens even goed is qua cycle count, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat het verschil in cycles vanaf nu wel binnen de 1-2% blijft. Vermoedelijk dus binnen de foutmarge van de meting.
En dat maakt dat iedereen eigen vrij snel voor zichzelf kan concluderen of die busbars nodig heeft op zijn accu's: blijft het verschil in cycle count onder de 5%, dan is de toegevoegde waarde maar beperkt.* Anderzijds zou je ook de packweerstand kunnen meten en zeggen dat op basis van gemeten weerstand je toch voor busbars wilt gaan.
*Niet lezen als absoluut statement, maar als een richtlijn die ik net ter plekke heb verzonnen op basis van wat educated guesses.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 06-09-2026 14:48 ]
Voor iemand zoals ik, zonder meetapparatuur en benodigde kennis, interessant.scoobs schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:55:
[...]
En dat maakt dat iedereen eigen vrij snel voor zichzelf kan concluderen of die busbars nodig heeft op zijn accu's: blijft het verschil in cycle count onder de 5%, dan is de toegevoegde waarde maar beperkt.* Anderzijds zou je ook de packweerstand kunnen meten en zeggen dat op basis van gemeten weerstand je toch voor busbars wilt gaan.
*Niet lezen als absoluut statement, maar als een richtlijn die ik net ter plekke heb verzonnen op basis van wat educated guesses.
Cyclecount varieert van 83 (aansluiting naar Deye) tot 80,73 en 70. Dat zou dan betekenen dat busbars hier een meerwaarde hebben ? (of count nog te laag mss?)
Ik wacht op dinsdag voor beter aansluiten en kabel van DC schakelaar naar bovenste accu vervanging. Die wordt zo 40 graden warmer dan alle andere kabels. Als ze dat probleem opgelost hebben ga ik maar weer nadenken over busbars.
Kan iemand met busbars eens een foto maken hoe e.e.a aangesloten is. Ik neem aan kabel van de deye naar de busbar en dan vanaf de busbar met drie kabels naar de batterijen.
ik zag busbar voor 11 euro bij Amazon voorbij komen, daar kun je buil aan vallen
ik zag busbar voor 11 euro bij Amazon voorbij komen, daar kun je buil aan vallen
[ Voor 19% gewijzigd door deblaauwesigaar op 06-09-2026 14:19 ]
Hier ook max de EV laden, daarmee de import indirect activeren. Opwek is erg dik, ik zag net nog 14000 plus langskomen, dus dik voor het jaar, import nu ook 15000.
Helaas is de auto al bijna vol. De BE accu is nu op 60%, ik kom vast in de buurt van de 90%.
Helaas is de auto al bijna vol. De BE accu is nu op 60%, ik kom vast in de buurt van de 90%.
[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 06-09-2026 14:46 ]
deblaauwesigaar schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:18:
Kan iemand met busbars eens een foto maken hoe e.e.a aangesloten is. Ik neem aan kabel van de deye naar de busbar en dan vanaf de busbar met drie kabels naar de batterijen.
:strip_exif()/f/image/Lclag9q2aNTQGUHREdOZbf3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Moest even goed kijken. Maar ik snap hem. Je hebt de busbar met dubbelzijdig tape aan batterij geplakt.
Nee dat valt wat tegen want is (accu 1 tot 3) 122 - 105 - 96 . Maar installatie is van 10 febr. en werd later kruislings aangesloten: 13 april. Dus 62 dagen na installatie.scoobs schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:55:
[...]
Nope, dat klopt helemaal. In jouw geval is er niets nodig, maar jij hebt dan ook een ESP32 aangesloten waarmee je dat kunt zien. Dat is al niet bepaald standaard. Wat doet jouw cycle count? Die zit waarschijnlijk binnen een band van een paar procent zeker?
Kruislings aangesloten tegelijk met de bms fix. Toen lagen lagen de SOC's ook wat verder uit elkaar (zo'n 5 % even naar foto's gekeken)..
Maar die Cycle Count is wel interessant. 'k Heb even wat zitten nakijken en ik had een foto gemaakt (10 april) vlak voor de BMS fix en daar waren de CC's 45 - 31 - 26 ( dus CC verschillen tussen A1 en A2 = 14 en A2 en A3 = 5)
Dus als je naar de CC verschillen kijkt VANAF 13 april tot nu, dat is dus 146 dagen, met CC's 122 -105 -96 (dus CC verschillen tussen A1 en A2 = 17 en A2 en A3 = 9) dan is het verschil na 146 dagen maar een beetje opgelopen 0 - 3 - 4 .
Ik denk dus dat je gelijk hebt na nachtje overdenkenNa een nachtje erover slapen denk ik dat cycle count de beste proxy is die iedereen - dus ook de mensen zonder HA of ESP's - gebruiken voor hoe "correct" de verdeling is.
Mooi beroert, mijn zoon die een vriendin kiest die volgens hem te ver weg woont om te fietsen en de EV pakt...
Dus niet meer laden, en nu door de hoge opwek teruglevering, kortom, PV is afgeschaald

Ik durf te wedden dat de EMS van BE dit niet heeft voorzien
lol
Dus niet meer laden, en nu door de hoge opwek teruglevering, kortom, PV is afgeschaald
Ik durf te wedden dat de EMS van BE dit niet heeft voorzien
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 06-09-2026 14:53 ]
Laat hem fastned tarief betalen voor de rest van de ruimte in de EV accublue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:46:
Mooi beroert, mijn zoon die een vriendin kiest die volgens hem te ver weg woont om te fietsen en de EV pakt...
Dus niet meer laden, en nu door de hoge opwek teruglevering, kortom, PV is afgeschaald![]()
Ik durf te wedden dat de EMS van BE dit niet heeft voorzien![]()
lol
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 06-09-2026 14:57 ]
Met 3M DUO lockdeblaauwesigaar schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:34:
[...]
Moest even goed kijken. Maar ik snap hem. Je hebt de busbar met dubbelzijdig tape aan batterij geplakt.
Vooralsnog durf ik voorzichtig te stellen dat het wel een verschil gaat maken in een dergelijke case. Maar je hebt het over 83 bij de aansluitingen naar de Deye -> betekent dat dat bij jou dezelfde accu (de bovenste bijv) zowel de + als - naar de Deye heeft lopen? Want dan is de eerste fix het correct bedraden van de accu's. Daarna zie je wel of busbar nog zin heeft.JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:10:
[...]
Voor iemand zoals ik, zonder meetapparatuur en benodigde kennis, interessant.
Cyclecount varieert van 83 (aansluiting naar Deye) tot 80,73 en 70. Dat zou dan betekenen dat busbars hier een meerwaarde hebben ? (of count nog te laag mss?)
Ja, fair enough, die nuance is wel van belang.dof schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:46:
Dus als je naar de CC verschillen kijkt VANAF 13 april tot nu, dat is dus 146 dagen, met CC's 122 -105 -96 (dus CC verschillen tussen A1 en A2 = 17 en A2 en A3 = 9) dan is het verschil na 146 dagen maar een beetje opgelopen 0 - 3 - 4 .
Ik denk dus dat je gelijk hebt na nachtje overdenken
Jij hebt dan geluk gehad.
jacovn schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:55:
[...]
Laat hem fastned tarief betalen voor de rest van de ruimte in de EV accu
Je weet wie hem heeft opgevoed (of juist niet) en dit ook nog toelaat he...blue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:46:
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Voor straf een Renault Twizy aanschaffen en verplicht vervoermiddel voor hem maken.blue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:46:
Dus niet meer laden, en nu door de hoge opwek teruglevering, kortom, PV is afgeschaald![]()
Ik durf te wedden dat de EMS van BE dit niet heeft voorzien![]()
lol
wacht maar
Dat ding kun je huren voor rondjes fun… is dus niet erg genoeg ;-)Source90 schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:59:
[...]
Voor straf een Renault Twizy aanschaffen en verplicht vervoermiddel voor hem maken.
Vandaag weer ff 100% aangetikt. Enige irritante is dat ik Zonneplan one optimized omvormer heb, die natuurlijk niet afgeschakeld kan worden door jezelf.. Gelukkig is de export nu maar 800w
Ik was niet duidelijk inderdaad; van verschillende akku’s. Van boven naar onder cc 80, 83, 73,74.scoobs schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:02:
[...]
Vooralsnog durf ik voorzichtig te stellen dat het wel een verschil gaat maken in een dergelijke case. Maar je hebt het over 83 bij de aansluitingen naar de Deye -> betekent dat dat bij jou dezelfde accu (de bovenste bijv) zowel de + als - naar de Deye heeft lopen? Want dan is de eerste fix het correct bedraden van de accu's. Daarna zie je wel of busbar nog zin heeft.
Overmorgen, heel weinig zon verwacht.
Ik kan 2 maal per week de export blokkeren, ik ben de nieuwe "EV tool" aan het testen.
"Misbruik" aantonen is ook testen toch
.
Als ik nu maandagavond en nacht blokkeer, heb ik nog wat kWh in de accu voor de dinsdag zonder geforceerd in te moeten kopen zoals al een paar keer is voorgekomen
Ik kan hiermee discussie voorkomen, te lege accu, hoge prijzen en de accu wat hoger houden voor komende dinsdag
Ik kan 2 maal per week de export blokkeren, ik ben de nieuwe "EV tool" aan het testen.
"Misbruik" aantonen is ook testen toch
Als ik nu maandagavond en nacht blokkeer, heb ik nog wat kWh in de accu voor de dinsdag zonder geforceerd in te moeten kopen zoals al een paar keer is voorgekomen
Ik kan hiermee discussie voorkomen, te lege accu, hoge prijzen en de accu wat hoger houden voor komende dinsdag
/f/image/dkYFIZ42Rk2icndrbhzzKOaz.png?f=fotoalbum_large)
90, 90 en 85% klapt ineens naar 100…
Want ff dus ik draai nu effectief tussen 13 en 90% met module 3 minder diep en minder hoog… dat is me een brug te ver…. Herkent iemand anders dit?
Mijn accustack zit nu ook tegen 100% aan. Module 1 zit op 100, 2 en 3 op 97-98%. Direct maar ff cell voltages gecheckt, maar hier zie ik wel wat geks. Ik zie cellen met 3400mV maar ook cellen met 3500mV. Mag daar zoveel verschil in zitten? Ik heb geen liligo helaas.
Ik ben toch malle pietje niet!
Wat mij betreft allemaal teveel.JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:36:
[...]
Ik was niet duidelijk inderdaad; van verschillende akku’s. Van boven naar onder cc 80, 83, 73,74.
Is er op moment aangehaald bij de installatie?
Gisteren de 100 aangetikt met alle 3 modules, nu denken er twee vol te zitten bij slechts 90%. BMS1 is dronken en ligt de hele middag al knock out in bed vlg mij…Ronald schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:06:
[Afbeelding]
90, 90 en 85% klapt ineens naar 100…
Want ff dus ik draai nu effectief tussen 13 en 90% met module 3 minder diep en minder hoog… dat is me een brug te ver…. Herkent iemand anders dit?
geen momentsleutel gezien, maar kan t niet uitsluiten. Ben er niet continu bij geweest. ( installatie door ploeg Den Haag begin juni overigens, vriendelijke mannen, maar moeizame communicatie en weinig/geen toelichting)Ronald schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:14:
[...]
Wat mij betreft allemaal teveel.
Ik heb vandaag geprobeerd de Solaredge export aangesloten op de MI poort te beperken als de batterij vol is. Het is niet echt gelukt:
Bij 1) heb ik de instelling gewijzigd naar "MI export to Grid cutoff:
De percentages heb ik hoog gekozen (90/98%) terwijl de accu rond de 80% stond. Ik had verwacht dat de accu gewoon geladen zou worden door de SolarEdge, maar nee.
Wat ik zie tot aan 2), waar ik "MI export to Grid cutoff" weer uitzet, is dat de Solaredge steeds opstart maar al na een paar minuten weer uit gaat (het is een rampup, er was voldoende zon om tot een paar kW te gaan). Wat is ook niet begrijp, is dat het einde van de activatie van Balans gelijk valt met het einde van de Solaredge levering.
Heeft iemand hier meer ervaring mee of een verklaring?
Bij 1) heb ik de instelling gewijzigd naar "MI export to Grid cutoff:
De percentages heb ik hoog gekozen (90/98%) terwijl de accu rond de 80% stond. Ik had verwacht dat de accu gewoon geladen zou worden door de SolarEdge, maar nee.Wat ik zie tot aan 2), waar ik "MI export to Grid cutoff" weer uitzet, is dat de Solaredge steeds opstart maar al na een paar minuten weer uit gaat (het is een rampup, er was voldoende zon om tot een paar kW te gaan). Wat is ook niet begrijp, is dat het einde van de activatie van Balans gelijk valt met het einde van de Solaredge levering.
Theo
wat zijn de exacte socs nu (of daar bovenin)Ronald schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:14:
[...]
Wat mij betreft allemaal teveel.
Heb het minutieus zitten volgen vandaag. Ik heb die status sinds medio mei nooit meer bereikt. en ik ben er nog niet precies achter waarom niet. Verder herken ik het zeer.... Module 2 als eerste "vol" maar ook als eerste "leeg".
Onderin 40mV verschil, bovenin 140mV verschil op 1 cel in die accu.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 06-09-2026 17:25 ]
Goed moment om te melden bij Balans wat er speelt, of dit normaal is, en of er een oplossing voor het probleem gegeven kan worden.JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:19:
[...]
geen momentsleutel gezien, maar kan t niet uitsluiten. Ben er niet continu bij geweest. ( installatie door ploeg Den Haag begin juni overigens, vriendelijke mannen, maar moeizame communicatie en weinig/geen toelichting)
Die oplossing wordt niet gegeven/er komt geen reactie, maar je hebt het iig op papier staan.
Een busbar lost het probleem op. Nu zal er vast wel wat verteld worden over verschillende lengtes kabel, maar het verschil op deze kabellengtes gaat geen invloed hebben op de SoC uitwerking. Zeker als je de kortere kabels verdeelt over pack 1 en 2. (0.1mOhm verschil, dat is niet meetbaar)
[ Voor 22% gewijzigd door scoobs op 06-09-2026 17:31 ]
Ik heb mijn communicatie met Jelco even teruggelezen, toen had dat team waarschijnlijk nog geen momentsleutel. Ik had hetzelfde team.JackOat schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:19:
[...]
geen momentsleutel gezien, maar kan t niet uitsluiten. Ben er niet continu bij geweest. ( installatie door ploeg Den Haag begin juni overigens, vriendelijke mannen, maar moeizame communicatie en weinig/geen toelichting)
Bij mij zaten er grote verschillen, bijna gelijk na vrij stevig aanhalen (de 25Nm die jelco mij gaf is waarschijnlijk wat ruig)
Dat werkt alleen in off grid.xah5kiDe schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:20:
Ik heb vandaag geprobeerd de Solaredge export aangesloten op de MI poort te beperken als de batterij vol is. Het is niet echt gelukt:
[Afbeelding] Bij 1) heb ik de instelling gewijzigd naar "MI export to Grid cutoff:
[Afbeelding] De percentages heb ik hoog gekozen (90/98%) terwijl de accu rond de 80% stond. Ik had verwacht dat de accu gewoon geladen zou worden door de SolarEdge, maar nee.
Wat ik zie tot aan 2), waar ik "MI export to Grid cutoff" weer uitzet, is dat de Solaredge steeds opstart maar al na een paar minuten weer uit gaat (het is een rampup, er was voldoende zon om tot een paar kW te gaan). Wat is ook niet begrijp, is dat het einde van de activatie van Balans gelijk valt met het einde van de Solaredge levering.
Heb al een paar goede tips ontvangen als leek, maar lees wel wat zaken over het meerwerk. Dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen uiteraard. Hier moet men via een inpandig schuur achter schotten, waarvan ik weet dat dit lastig wordt. Ik wil dus eigenlijk loze leidingen vooraf leggen tussen de meterkast en de balans energie accu / omvormer. Volstaat een 50mm pvc buis hier voor qua diameter?
Afstand is een meter of 12 aan kabel verwacht ik. Hoeveel meerwerk kan ik dan aan de kabels verwachten?
En ik las ook dat er cat5e kabels getrokken moeten worden, daarvoor geldt hetzelfde lijkt mij? Dan leg ik ook vast een loze leiding naar de modem/switch.
En moet ik iets voorbereiden voor het aansluiten op de zonnepanelen? Ik begreep dat terugleveren bij een volle accu automatisch afgeschakeld wordt? Dat zou echt top zijn!
Afstand is een meter of 12 aan kabel verwacht ik. Hoeveel meerwerk kan ik dan aan de kabels verwachten?
En ik las ook dat er cat5e kabels getrokken moeten worden, daarvoor geldt hetzelfde lijkt mij? Dan leg ik ook vast een loze leiding naar de modem/switch.
En moet ik iets voorbereiden voor het aansluiten op de zonnepanelen? Ik begreep dat terugleveren bij een volle accu automatisch afgeschakeld wordt? Dat zou echt top zijn!
Als je geen off-grid hebt afgenomen volstaat 50mm wel mits er geen rare bochten in zit. Heb je wel off-grid dan heb je een grotere buis nodig want dan moet er 5x6mm2 in èn een 5x10mm2 doorheen.RoyWNL schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:49:
Heb al een paar goede tips ontvangen als leek, maar lees wel wat zaken over het meerwerk. Dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen uiteraard. Hier moet men via een inpandig schuur achter schotten, waarvan ik weet dat dit lastig wordt. Ik wil dus eigenlijk loze leidingen vooraf leggen tussen de meterkast en de balans energie accu / omvormer. Volstaat een 50mm pvc buis hier voor qua diameter?
Dat laatste begreep je verkeerd. Er wordt geen sturing op PV gedaan. Eigen verantwoording.
[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 06-09-2026 19:05 ]
Ook niet als die aan de deye inverter gekoppeld is?scoobs schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:04:
Dat laatste begreep je verkeerd. Er wordt geen sturing op PV gedaan. Eigen verantwoording.
Dan wel inderdaad maar wellicht niet zoals je het zou willen. Zo had ik vandaag graag mijn pv volledig laten uitschakelen om max te importeren tegen de negatieve prijzen.0xygen500 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:08:
[...]
Ook niet als die aan de deye inverter gekoppeld is?
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Als een grotere mantelbuis niet past: ik had geen ruimte voor een grotere mantelbuis, en heb daarom 3x een 40mm mantelbuis gebruikt. Uiteindelijk één reserve gehouden. De flexibele 5x10mm2 kabel ging daar heel eenvoudig door heen de 5x6mm met 3x utp (ook één reserve) ging met iets moeite maar ook nog goed er doorheen. Mantelbuizen liggen wel nagenoeg n een rechte lijn van de MK naar de batterij. Afstand is ongeveer 10 meter.Nomad schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:04:
[...]
Als je geen off-grid hebt afgenomen volstaat 50mm wel mits er geen rare bochten in zit. Heb je wel off-grid dan heb je een grotere buis nodig want dan moet er 5x6mm2 in èn een 5x10mm2 doorheen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er in het weekend niet geboden werd op aFFR? Dit lijkt nu duidelijk niet het geval met al 2 uur onafgebroken export. Een record voor mij. Straks even aan de kabels gaan voelen😁
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Wat is denk je het omslagpunt om de PV uit te zetten?Tasteless schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:15:
[...]
Dan wel inderdaad maar wellicht niet zoals je het zou willen. Zo had ik vandaag graag mijn pv volledig laten uitschakelen om max te importeren tegen de negatieve prijzen.
Je betaald bij inkoop ook nog ongeveer 13 (11 heffing, btw + 2 cent voor BE) boven de kale prijs.
Even ruwweg, -13 cent all in is ongeveer je omslagpunt.
Simpel negatief is niet perse beter dan de opwek. Onder de -13 cent kan je beter de PV afschalen, daarboven is het beter gratis PV te gebruiken
Als je op de exacte cent, financiele maximalisatie wil gaan zitten
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 06-09-2026 19:33 ]
Ik meende van niet nee. Maar @Tasteless beweert het tegenovergestelde. Misschien dat @markieboy even kan zeggen of zijn PV op de deye hangt of niet. Die had een dag of twee terug nog last van de export bij negatieve prijzen.0xygen500 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:08:
[...]
Ook niet als die aan de deye inverter gekoppeld is?
Ik zie wel wat activiteit in HA qua sturing op export surplus, maar dat is nog voordat het licht is. Het kan best zijn dat ik simpelweg niet de acties van balans zie omdat mijn EMS ze voor is qua PV sturing. Dat is nog een restant van het voorjaar, toen dat duidelijk niet werkte en we eventjes 30 euro kwijt waren op een dag.
Klopt, ik meen me te herinneren bij -13 cent. Dit meerdere malen mogen ervaren in de Lente. Sinds ik de extra module heb, heb ik hier sowieso minder last van.blue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:24:
[...]
Wat is denk je het omslagpunt om de PV uit te zetten?
Je betaald bij inkoop ook nog ongeveer 13 (11 heffing, btw + 2 cent voor BE) boven de kale prijs.
Even ruwweg, -13 cent all in is ongeveer je omslagpunt.
Simpel negatief is niet perse beter dan de opwek. Onder de -13 cent kan je beter de PV afschalen, daarboven is het beter gratis PV te gebruiken
Halve euro nu…Get!em schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:08:
Smullen van de tarieven nu. 25-40cent kaal.
Hier ook al ruim 2uur dump, batterij had net de 100% aangetikt voor het eerst. Nieuwsgierig naar het resultaat idd.Tasteless schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:22:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er in het weekend niet geboden werd op aFFR? Dit lijkt nu duidelijk niet het geval met al 2 uur onafgebroken export. Een record voor mij. Straks even aan de kabels gaan voelen😁
Ik vind het raar dat ems dat niet zo zelf bedenktTasteless schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:15:
[...]
Dan wel inderdaad maar wellicht niet zoals je het zou willen. Zo had ik vandaag graag mijn pv volledig laten uitschakelen om max te importeren tegen de negatieve prijzen.
maar last van export bij negatieve prijzen is dan enkel als de accu helemaal vol zou zijn. Anders vloeit alles nog steeds de batterij in toch.scoobs schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:26:
[...]
Ik meende van niet nee. Maar @Tasteless beweert het tegenovergestelde. Misschien dat @markieboy even kan zeggen of zijn PV op de deye hangt of niet. Die had een dag of twee terug nog last van de export bij negatieve prijzen.
Ik zie wel wat activiteit in HA qua sturing op export surplus, maar dat is nog voordat het licht is. Het kan best zijn dat ik simpelweg niet de acties van balans zie omdat mijn EMS ze voor is qua PV sturing. Dat is nog een restant van het voorjaar, toen dat duidelijk niet werkte en we eventjes 30 euro kwijt waren op een dag.
Ik heb namelijk een hele domme growat omvormer die ik niet aan kan regelen. Kan nog niet eens lezen wat ie aan oprbrengst doet.
thijspillen schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:48:
[Afbeelding] Ik heb vandaag vooral de auto's volgegooid... Ben benieuwd of jullie denken of ik hier wijs aan gedaan heb?
Auto vol (is PHEV, dus max. 18,82kWh), 2x was (60gr en 90gr), afwasmachine, batterij van grasmaaier (was ook weer eens nodig na week van regen)en de regulier gebruik. SoC 100% weer eens aangetikt, was al even geleden. En eigenlijk geen bijzondere acties ondernomen op PV opbrengst, SoC en prijs. Gewoon de zondag afgewerkt.....
En als de opwek minus direct verbruik lager is dan de accu zelf aan kan verwerkenGuido7619 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:54:
[...]
maar last van export bij negatieve prijzen is dan enkel als de accu helemaal vol zou zijn. Anders vloeit alles nog steeds de batterij in toch.
Indien meer, dan heb je ook export.
[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 06-09-2026 19:57 ]
't Is nu toch wel heftig non-stop dumpen. Nog niet eerder zo ervaren. Ook voor het eerst vandaag boven 91 % SOC .
Eerst een half uur op 9,1 kW, daarna daarna vijf kwartier op 11,8 kW en daarna een kwartiertje met nabrander export van 8 kW. In 1 keer van 91 % naar 31 %.
Ze hebben zeker gelezen dat ik zo'n gezonde accupack heb
.
Eerst een half uur op 9,1 kW, daarna daarna vijf kwartier op 11,8 kW en daarna een kwartiertje met nabrander export van 8 kW. In 1 keer van 91 % naar 31 %.
Ze hebben zeker gelezen dat ik zo'n gezonde accupack heb
[ Voor 36% gewijzigd door dof op 06-09-2026 20:51 ]
Oh dat zal niet gebeuren met 12x275 paneeltjes. Met veel geluk haal ik een 2200 watt. En mijn record opbrengst op 1 dag is 21 KW. Dus ik zit wat betreft ongewenste export wel behoorlijk safe.blue eyes schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:56:
[...]
En als de opwek minus direct verbruik lager is dan de accu zelf aan kan verwerken( < 12000 watt)
Indien meer, dan heb je ook export.
Maar voor een onwetende zoals mij de beste optie? Ik wil er vooral niet veel mee bezig te hoeven zijn en de maandlasten laag houden. Voelt voor mij in ieder geval raar om deze investering te doen en dan alsnog een terugleverboete te moeten betalen.Tasteless schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:15:
[...]
En alle panelen kunnen koppelen aan die deye inverter? Ik heb Hoymiles panelen met microinverters.
Prima op een dag met veel zon en negatieve tarieven, maar als je het vooral vanmiddag gedaan hebt, is je batterij niet meer tot 80-100% vol geïmporteerd. Beter start je op zo’n dag met ev laden in de ochtend vanaf balansbatterij soc 40%, dan trigger je parallel ook extra import en heb je eind van de dag zowel auto’s vol als ook batterij.thijspillen schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:48:
[Afbeelding] Ik heb vandaag vooral de auto's volgegooid... Ben benieuwd of jullie denken of ik hier wijs aan gedaan heb?
Hier ook de ev vol gedaan, maar wel de grootste bulk vanaf 9:30 tot 12u tot EV soc 90%. De laatste 10% ev doe ik dan tijdens de middag indien er diep negatieve tarieven zijn en de balans batterij alsnog vol dreigt te raken. Zoals vandaag dus.
En dan kun je zoals vanavond ook nog profiteren van goede export tarieven. Die heb jij zo te zien nu gemist, dus dat is dan wel jammer.
[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 06-09-2026 20:08 ]
Heb je toevallig plaatjes van de Lilygo op dat moment? Wat was het voltage en het verschil tussen laagste en hoogste cel?0xygen500 schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:31:
Vandaag weer ff 100% aangetikt. Enige irritante is dat ik Zonneplan one optimized omvormer heb, die natuurlijk niet afgeschakeld kan worden door jezelf.. Gelukkig is de export nu maar 800w
Dat gevoel kreeg ik ook een beetje. Al begon ikzelf wel redelijk leeg (door avond dump van het EMS zelf)Get!em schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:05:
[...]
Prima op een dag met veel zon en negatieve tarieven, maar als je het vooral vanmiddag gedaan hebt, is je batterij niet meer tot 80-100% vol geïmporteerd. Beter start je op zo’n dag met ev laden in de ochtend vanaf balansbatterij soc 40%, dan trigger je parallel ook extra import en heb je eind van de dag zowel auto’s vol als ook batterij.
Hier ook de ev vol gedaan, maar wel de grootste bulk vanaf 9:30 tot 12u tot EV soc 90%. De laatste 10% ev doe ik dan tijdens de middag indien er diep negatieve tarieven zijn en de balans batterij alsnog vol dreigt te raken. Zoals vandaag dus.
En dan kun je zoals vanavond ook nog profiteren van goede export tarieven. Die heb jij zo te zien nu gemist, dus dat is dan wel jammer.
Mijn redenatie is nu gewoon, vandaag lage prijzen dus de auto's gaan vol. Dit weekend ook veel gereden... Echter twijfel ik soms of plukjes laden (zeg 15 kwh per dag) slimmer is!?
Over het algemeen is dat slimmer, zeker doordeweeks. Weekenden met veel zon en wind zijn er niet altijd.thijspillen schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:37:
[...]
Dat gevoel kreeg ik ook een beetje. Al begon ikzelf wel redelijk leeg (door avond dump van het EMS zelf)[Afbeelding]
Mijn redenatie is nu gewoon, vandaag lage prijzen dus de auto's gaan vol. Dit weekend ook veel gereden... Echter twijfel ik soms of plukjes laden (zeg 15 kwh per dag) slimmer is!?
Ik zie dat je nu op 6% staat. Dat is redelijke kans dat je behalve de gemiste export vanavond ook nog gedwongen import krijgt vannacht. Dus dubbel nadeel van tot laat in de middag laden. Met twee EV kun je dat beter over meerdere dagen spreiden.
Heerlijk dagje hier, nog 70 kWh opwek, twee auto’s bij/volgeladen (50 kWh totaal), zwembad naar 28 graden(20 kWh) en nog 50 kWh geïmporteerd tegen negatieve prijzen die nu voor 15-20 cent verkocht wordt… leuke hobby zo, merkte wel dat als ik traag ging laden dat ik minder geactiveerd werd dus snel weer naar volle bak laden.
Tegen 11 ct all in je auto laden om export van 40-70 cent te missen is wel zuur.thijspillen schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:37:
[...]
Dat gevoel kreeg ik ook een beetje. Al begon ikzelf wel redelijk leeg (door avond dump van het EMS zelf)[Afbeelding]
Is het toch nog duur geworden.
Dubbel.
[ Voor 93% gewijzigd door zunrob op 06-09-2026 20:51 ]
Foutje.
[ Voor 97% gewijzigd door zunrob op 06-09-2026 20:57 ]
Dat valt mee, benzine was een stuk duurder geweest en je kan niet alles weten 😃 en het was ook weer niet zo lang zo duur, al klaag ik ook niet over de 20-30 cent kwartierenpaQ schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:48:
[...]
Tegen 11 ct all in je auto laden om export van 40-70 cent te missen is wel zuur.
Is het toch nog duur geworden.
Wat heeft de benzineprijs te maken met je gemiste opbrengstenjeeedeee schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:53:
[...]
Dat valt mee, benzine was een stuk duurder geweest en je kan niet alles weten 😃 en het was ook weer niet zo lang zo duur, al klaag ik ook niet over de 20-30 cent kwartieren
Maar dit zijn de grillen van de onbalansmarkten. Het komt grofweg 1 a
2 keer in de maand voorbij en we weten niet wanneer.
Mijn PV hangt direct aan de Deye en ik had export bij negatieve prijzen.scoobs schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:26:
[...]
Ik meende van niet nee. Maar @Tasteless beweert het tegenovergestelde. Misschien dat @markieboy even kan zeggen of zijn PV op de deye hangt of niet. Die had een dag of twee terug nog last van de export bij negatieve prijzen.
Never gonna let you down
/f/image/Z7pWreZVRCBOQlRKdkKdvUzY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VIN8recxukubEvie8nnHbKrU.png?f=fotoalbum_large)