In solarman: External CT. = de modbus meter die balans heeft toegevoegd.jacovn schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:42:
Ik ga na de HS een meter zetten en die gaat dan door naar balans. Dan weet ik ook precies wat in en uit gaat.
Oh oh BMS is 100%, wat gaat de Deye doen (met dc strings) en wat doe ik? 
Een negatieve €2/kWh ook nog...
[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-09-2026 12:54 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
External CT doet hier niets, iets van 0 - 7 watt steady, en eens in de zoveel tijd uitschieters naar zelfs 180.000 watt (dat hebben users van dit forum).
Maar je weet, ik heb er geen verstand van, bovenstaand is wat mijn Solarman weer geeft. Dus wellicht broodje poep
Maar je weet, ik heb er geen verstand van, bovenstaand is wat mijn Solarman weer geeft. Dus wellicht broodje poep
[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 05-09-2026 12:57 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Fout
[ Voor 89% gewijzigd door E-Transitie op 05-09-2026 13:01 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Mijn accu ging de nacht in met 86%, er was heel veel wind energie zie ik. Maar de prijzen waren begin van de avond eigenlijk best hoog. Ik vind het goed dat ze de SoC een hoog houden maar helemaal naar 86% laden snap ik dan niet.En ik blijf voor de verandering thuis in het weekend, dus auto hoefde niet vol zijn in de ochtend.
De auto is wel leeg maar die laat ik laden op zonne-energie de komende dagen. Ben benieuwd wat balans nu gaat doen met mijn bijna volle accu (nu 80%). De accu zal met zijn solar energie niet vol raken want alles zal worden opgesnoept door het huis en de EV.
Maar nogmaals houd hem maar lekker aan de vollere kant. Zo zie ik het graag.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
Beetje lastig voor de EMS om te voorspellen dat je nu lekker thuis blijft ipv EV vol wilt hebben omdat je weg gaat 😅KoningSlakkie schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:06:
[Afbeelding]Mijn accu ging de nacht in met 86%, er was heel veel wind energie zie ik. Maar de prijzen waren begin van de avond eigenlijk best hoog. Ik vind het goed dat ze de SoC een hoog houden maar helemaal naar 86% laden snap ik dan niet.
En ik blijf voor de verandering thuis in het weekend, dus auto hoefde niet vol zijn in de ochtend.
De auto is wel leeg maar die laat ik laden op zonne-energie de komende dagen. Ben benieuwd wat balans nu gaat doen met mijn bijna volle accu (nu 80%). De accu zal met zijn solar energie niet vol raken want alles zal worden opgesnoept door het huis en de EV.
Maar nogmaals houd hem maar lekker aan de vollere kant. Zo zie ik het graag.
Ik ben blij stink mijn solar kan terugregelen. Door de vele import van gisteravond en de zon is de SOC 99%, teruglevering en bijna 2€ per kWh er op toeleggen wil je niet.
Begrijp nog steeds niet waarom er gisteren zo veel geladen is, de prijzen zijn vandaag overdag veel lager.
Begrijp nog steeds niet waarom er gisteren zo veel geladen is, de prijzen zijn vandaag overdag veel lager.
Dat snap ik, maar het lijkt er niet op alsof dit alleen bij mij het geval is. Het speelt bij meerdere mensen. Dit heeft dus niets te maken met de voorspelling voor mijn persoonlijke situatie. Edit: Wellicht is dit echt een aFRR behoefte vanuit tennet die niet te zien is via de onbalansprijs.0xygen500 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:16:
[...]
Beetje lastig voor de EMS om te voorspellen dat je nu lekker thuis blijft ipv EV vol wilt hebben omdat je weg gaat 😅
Overigens geen klacht maar een compliment, liever te vol dan te leeg. Want we gaan toch maar ergens naar toe, dus de energie komt goed van pas.
[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 05-09-2026 13:24 ]
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
Sinds 10:00 komt alles uit netwerk. De EMS klaagt dat hij de eastron niet kan vinden. De switch maar uitgezet waaruit de EMS gevoed wordt maar blijft het melden.
Wat een butt product of ik had gewoon de meest slechte installatie ploeg. Alle ethernet kabels aan de accu al vervangen. Zal nu de bedrading naar de eastron gaar zijn ?
Wat een butt product of ik had gewoon de meest slechte installatie ploeg. Alle ethernet kabels aan de accu al vervangen. Zal nu de bedrading naar de eastron gaar zijn ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Mijn Deye is momenteel 7kW het net in t pompen. Geweldig met deze prijzen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:51:
Never gonna let you down
De Eastron zit middels een USB C naar RS232 converter ingeplugd Op de EMS. Haal je EMS eens los (klein schroefje aan de onderkant) en check of die nog goed zit ingeplugd.jacovn schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:23:
Sinds 10:00 komt alles uit netwerk. De EMS klaagt dat hij de eastron niet kan vinden. De switch maar uitgezet waaruit de EMS gevoed wordt maar blijft het melden.
Never gonna let you down
Of, as per usual: laat het Balans fixen. Zij mogen ook wel een beetje pijn hebben aan de extra rondes die ze moeten doen wegens fouten die gemaakt worden. Dat stimuleert groei. 
In ieder geval; documenteer het richting Balans als onderdeel van zaken in de installatie die niet correct zijn na oplevering.
In ieder geval; documenteer het richting Balans als onderdeel van zaken in de installatie die niet correct zijn na oplevering.
[ Voor 33% gewijzigd door scoobs op 05-09-2026 13:37 ]
Zijn al je modules 100%? Hier komen 2 en 3 nog steeds niet verder dan 99. Nu @Get!em zijn methode geprobeerd door 5 min de EV op te laden uit de accu, daarna uitgezet zodat de accu weer kan laden...Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:51:
Jij doet een automation instellen waarbij export solar uitgezet wordt als prijzen onder de -50 euro/MWh zakken?Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:51:
En eentje die solar export aanzet als prijzen boven de 0 euro/MWh komen. Of je schuift het geheel zo'n 100MWh op naar beneden als je een netto verbruiker bent dit contractjaar.
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 05-09-2026 13:44 ]
Nou?blue eyes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:55:
External CT doet hier niets, iets van 0 - 7 watt steady, en eens in de zoveel tijd uitschieters naar zelfs 180.000 watt (dat hebben users van dit forum).
Dat klopt dan toch?
Dat is stroom die binnenkomt en naar buiten gaat aan die zijde van de omvormer.
Die artefacten van 180kW komen uit solarman.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb het al aan de storings dienst van balans gestuurd.scoobs schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:36:
Of, as per usual: laat het Balans fixen. Zij mogen ook wel een beetje pijn hebben aan de extra rondes die ze moeten doen wegens fouten die gemaakt worden. Dat stimuleert groei.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Idd, doordat de grafiek 180.000.000 watt weergeeft leek de lijn continue op 0 te staan, en deze ochtend, in het uurtje dat ik keek wat uitschieters naar 7 watt.paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:44:
[...]
Nou?
Dat klopt dan toch?
Dat is stroom die binnenkomt en naar buiten gaat aan die zijde van de omvormer.
Die artefacten van 180kW komen uit solarman.
Nu even ingezoomd op het laatste uur, en idd, de import wordt weergegeven.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Daar gaat ie weer 
Veel pv is uit en flink wat verbruik, een mooie bui hielp de vorige keer
Veel pv is uit en flink wat verbruik, een mooie bui hielp de vorige keer
[ Voor 63% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-09-2026 14:26 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Zojuist voor de tweede keer 'vol'. BMS 2 en 3 nog steeds niet hoger dan 99%. Nu maar weer even de auto laden, en dan opnieuw weer vullen!zunrob schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:36:
[...]
Zijn al je modules 100%? Hier komen 2 en 3 nog steeds niet verder dan 99. Nu @Get!em zijn methode geprobeerd door 5 min de EV op te laden uit de accu, daarna uitgezet zodat de accu weer kan laden...
Nou dit wordt een dure dag met de accu al sinds 12 uur op 100%….
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Je hebt geen optie om PV af te schalen, uit te zetten?Atlas schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:34:
Nou dit wordt een dure dag met de accu al sinds 12 uur op 100%….
Hele dag import, precies in dat kwartiertje NIET
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 05-09-2026 14:44 ]
Ja kan gewoon de inverter uitzetten. Maar dat doe ik liever ook niet al te teveel eerlijk gezegd. Zeker niet onder load.blue eyes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:35:
[...]
Je hebt geen optie om PV af te schalen, uit te zetten?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
@blue eyes zoiets iets niet realistisch om met het handje te doen telkens.
Ik bedoel software matig. Op mijn Enphase kan ik dat niet omdat ik niet de ringen in de MK heb, maar dit kan wel.
Mijn SMA stuur ik via de modbus aan. Er zijn opties.
Dat hangt er van af welke inverter je bedoelt, de Deye heeft Export surplus die dat regelt indien je pv direct daar op zit. Mijn SMA kon wel uit omdat er net een bui langs kwam.Atlas schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:43:
[...]
Ja kan gewoon de inverter uitzetten. Maar dat doe ik liever ook niet al te teveel eerlijk gezegd. Zeker niet onder load.
Lang geleden trouwens dat ik 100% SOC had en dit gedoe, destijds had ik minder middelen om iets te doen met de pv. M'n Hoymiles kan ik in HA uitschakelen of laten minderen. M'n SMA heeft ook een optie maar ik lees dat de netwerk kant er soms mee stopt als je dat doet
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat ik maar half aan het opletten was, en adhv the reactie op je eerdere post ineens ervanuit ging dat je hardwarematig bedoelde.blue eyes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:47:
Ik bedoel software matig. Op mijn Enphase kan ik dat niet omdat ik niet de ringen in de MK heb, maar dit kan wel.
Het was hier ook al afgeschakeld, maar niet direct wegens de -2000 euro, maar omdat de verkoop prijs al onder de -2 cent was gekomen 
De zon is best fel, ik heb nu weer pieken van boven de 13000 watt..... Ik kan weinig afromen door eigen, dus overschot, dus export.
Ik heb mijn auto op 77% staan nu, ik wil die 23% bewaren voor morgen.....
De zon is best fel, ik heb nu weer pieken van boven de 13000 watt..... Ik kan weinig afromen door eigen, dus overschot, dus export.
Ik heb mijn auto op 77% staan nu, ik wil die 23% bewaren voor morgen.....
Hmm om 13:45 ziet de EMS de meter weer en alles loopt nu weer in en uit de accu
Laat ze dinsdag maar een complete 'overhaul' doen, er zit weinig goed (vast) bij joujacovn schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:11:
Hmm om 13:45 ziet de EMS de meter weer en alles loopt nu weer in en uit de accu
Veel geklaag over 100% (al snap ik dat wel met deze negatieve prijzen), maar hier hangt de vlag uit.
Eindelijk alles gelijk getrokken op 99%
De onderste (master sinds enkele weken) lag constant 10-15% achter op de rest. Hopelijk blijft het nu een beetje homogeen tussen alle vier de accu's. Auto is inmiddels weer lekker aan het laden.
:strip_exif()/f/image/LSXUsGDv6pgMKuI6qMdfqgQ6.jpg?f=fotoalbum_large)
(Wel nog een verschil van 30-40 (!) CC tussen 1-3 en 4)
Misschien een kooi eromheen maken, wederhelft gaat nog wel eens met de (natte) fietstassen langs de accu en volgens mij is er ook al eens een grote zak met groen/snoeiafval langs gegaan
De onderste (master sinds enkele weken) lag constant 10-15% achter op de rest. Hopelijk blijft het nu een beetje homogeen tussen alle vier de accu's. Auto is inmiddels weer lekker aan het laden.
:strip_exif()/f/image/LSXUsGDv6pgMKuI6qMdfqgQ6.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien een kooi eromheen maken, wederhelft gaat nog wel eens met de (natte) fietstassen langs de accu en volgens mij is er ook al eens een grote zak met groen/snoeiafval langs gegaan
[ Voor 35% gewijzigd door Source90 op 05-09-2026 15:40 ]
Tot op heden ben ik de dans ontsprongen door veel wolkentreintjes en buitjes die over ons hoofd gingen. In combinatie met wat huishoudelijke apparatuur zit ik nu op 92%. Ik begon vanmorgen op 80%. Hopelijk kom ik binnen nu en een uur ook even op 100%. Zou wel weer eens fijn zijn. Is echt een tijd geleden.
Voor jullie te hopen dat er hoge prijzen komen vanavond, morgen nog meer opwek

Ik zit nu op 78% en verwacht nog zo'n 15 kWh aan opwek, minus verbruik. Morgen een iets betere dag dan vandaag (ook niet slecht voor september), dus ik hoop met jullie op goede prijzen, terug naar de 30% oid.
Ik zit nu op 78% en verwacht nog zo'n 15 kWh aan opwek, minus verbruik. Morgen een iets betere dag dan vandaag (ook niet slecht voor september), dus ik hoop met jullie op goede prijzen, terug naar de 30% oid.
[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 05-09-2026 15:54 ]
Daar komt ook een meter.paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:15:
[...]
Die zit er al, en kun je gewoon uit solarman vissen als external.
Het gaat (in off grid) om de Load zijde.
Super bedankt @paQ voor je nieuwe plug-in!! Opvallend dat resultaten in voorjaar beter zijn, zeker gezien het feit dat AFRR nu live is en de 70/30 regel nog niet eens van toepassing is. Fingers crossed as winter kicks in..paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:12:
OK nieuwe stijl BE dashboard plugin
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard/
[Afbeelding]
In wezen is alleen EB toegevoegd en heb ik me proberen aan te passen naar deze stijl van weergave. De informatie knopjes bieden meer uitleg wat het verschil tussen BE dashboard is en wat vervolgens de plugin doet.
[ Voor 10% gewijzigd door Bman op 05-09-2026 17:24 ]
Bij mij ook SOC 100, terwijl er normaal allang gedumpt zou worden. Zou goed kunnen dat iedereen even naar 100 gaat?
Je moet wel zon hebben om tot 100 te komen. Ik zit op 89% nu.
jacovn schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:48:
Je moet wel zon hebben om tot 100 te komen. Ik zit op 89% nu.
Nee hoor, vannacht door import gelukt en dat was toen geen probleem met vervolgens wat export.
Hier nu aanmeet dumpen voor 7 cent, terwijl ik nog 10% ruimte heb.. vanmorgen voor het dubbel ingekocht. Wat een geweldige handelaar toch, het is in elk geval duidelijk voor wie er gehandeld wordt.
Elke kW is natuurlijk zo 2 x 2 cent..overhyped schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:13:
Hier nu aanmeet dumpen voor 7 cent, terwijl ik nog 10% ruimte heb.. vanmorgen voor het dubbel ingekocht. Wat een geweldige handelaar toch, het is in elk geval duidelijk voor wie er gehandeld wordt.
Ik had blokken ingepland vannacht om tot 100% te komen. Gok dat dit niet nodig was geweest, met zoveel hier in de 100%.
Is wel fijn dat het pakket eens in de zoveel tijd naar 100 gaat, in mijn ogen. Vorige keer was paar maanden geleden.
Is wel fijn dat het pakket eens in de zoveel tijd naar 100 gaat, in mijn ogen. Vorige keer was paar maanden geleden.
Prognose erg onder voorbehoud he. Ik heb mei als ankermaand genomen, met name vanwege de verwacht meeste PV opwek en relatief weinig verbruik. Beetje de beste situatie kwa tussenseizoen.Bman schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:21:
[...]
Super bedankt @paQ voor je nieuwe plug-in!! Opvallend dat resultaten in voorjaar beter zijn, zeker gezien het feit dat AFRR nu live is en de 70/30 regel nog niet eens van toepassing is. Fingers crossed as winter kicks in..[Afbeelding]
Tuurlijk, snap m. We zijn allemaal benieuwd naar de jaarrekening en ROI. Ik kijk naar PV opbrengst en de BE strategie. Het extra stroomverbruik (Deye verliezen) à 200kWh/mnd neem ik voor lief en streep dat weg tegen mn PV opbrengst. In 2027 is dankzij dit batterijtje elke kWh die van het dak komt meer waard.paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:41:
[...]
Prognose erg onder voorbehoud he. Ik heb mei als ankermaand genomen, met name vanwege de verwacht meeste PV opwek en relatief weinig verbruik. Beetje de beste situatie kwa tussenseizoen.
Maar ik bedoel te zeggen dat PV in het voorjaar hoger was dan Aug. Ik laad thuis geen EV en huisverbruik is constant. Volgende week vakantie dus ook in Aug een gemiddeld verbruik, extra A/C verbruik daargelaten. AFRR heeft PV opbrengst niet duurder verkocht dan in Q1 toen we nog zonder AFRR zaten. Augustus was voor mij niet bijster goed, zie eerdere screenshot. Ben benieuwd hoe het straks ons vergaat bij de donkere dagen met slim(mere) AFRR strategie …
Das allemaal leuk, maar ben vandaag weer voor de helft aan het verkopen ten opzichte van inkoop vanmorgen, met in beide gevallen ruimte beide kanten op. Voor wie ‘t goed is, geen idee, maar niet voor mij.Bman schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:37:
Ben nog nooit met 75% de nacht uit gekomen en de dag begonnen. Met voorspelling PV was het evident dat de 100% hier vandaag bereikt zou worden. Ik hou het op een bewuste strategie van BE. Wat de kosten/baten zijn weet geen mens hier, ik vertrouw op BE en ga van het positieve uit. [Afbeelding]
Das allemaal leuk, maar ben vandaag weer voor de helft aan het verkopen ten opzichte van inkoop vanmorgen, met in beide gevallen ruimte beide kanten op. Voor wie ‘t goed is, geen idee, maar niet voor mij.Bman schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:37:
Ben nog nooit met 75% de nacht uit gekomen en de dag begonnen. Met voorspelling PV was het evident dat de 100% hier vandaag bereikt zou worden. Ik hou het op een bewuste strategie van BE. Wat de kosten/baten zijn weet geen mens hier, ik vertrouw op BE en ga van het positieve uit. [Afbeelding]
wat er nu gedumpt wordt kan beter vanavond m’n auto in
Inderdaad. Ik ben meestal vrij mild in mijn oordeel en vaak positief, maar dit specifieke punt is mijn grote frustratie.overhyped schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:34:
[...]
Das allemaal leuk, maar ben vandaag weer voor de helft aan het verkopen ten opzichte van inkoop vanmorgen, met in beide gevallen ruimte beide kanten op. Voor wie ‘t goed is, geen idee, maar niet voor mij.
De rest is prima; ik heb over het algemeen genoeg begrip voor en vertrouwen in BE. Ik word altijd goed geholpen en het contact is prettig als dat nodig is, al is hun generieke communicatie dan weer wat minder.
Waar ik over val, is het inkopen tegen een hogere prijs dan de verkoopprijs.
Over een hele dag genomen valt de schade vaak wel mee, omdat het weggestreept wordt tegen de uren waarop de kWh-verkoopprijs hoger ligt.
Het eindresultaat is onderaan de streep meestal wel positief, maar het had nóg beter kunnen zijn.
Waarom zou je überhaupt goedkoper verkopen dan je inkoopt?
Kijk naar vandaag: de gemiddelde inkoopsprijs is tot nu toe 12 cent netto en de gemiddelde verkoopprijs 22 cent netto. Als je de belasting en btw van 11 cent eraf haalt, draai je dus gemiddeld 1 cent verlies per kWh (2 cent BE in de bedragen verwerkt).
Zoals gezegd trekt dat gedurende de dag wel weer bij zodra de prijzen stijgen, maar het gaat mij om het principe. Het gaat niet om enorme bedragen, maar puur om het idee.
Of zouden ze 'domweg' met de netto verkoopprijzen rekenen en geen rekening houden met de saldering grenzen?
Dat kan toch veel slimmer? Je weet wat de huidige import en export is, je hebt een prognose en je weet ongeveer wat je onderaan de streep overhoudt.
Soms moet je een accu leeggooien (dumpen), maar waarom heb je dan vooraf tegen die prijs ingekocht?
[ Voor 40% gewijzigd door blue eyes op 05-09-2026 20:00 ]
nog even wachten en dan zet je elke avond een block als iedereen dat kan.overhyped schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:36:
[...]
Das allemaal leuk, maar ben vandaag weer voor de helft aan het verkopen ten opzichte van inkoop vanmorgen, met in beide gevallen ruimte beide kanten op. Voor wie ‘t goed is, geen idee, maar niet voor mij.
wat er nu gedumpt wordt kan beter vanavond m’n auto in
Mijn accu was vanaf 12:37u vol, why?!?! Bij BE moet je steeds 2 dagen wachten voordat je de gerealiseerde cijfers kunt inzien (toch? Ik ben pas actief sinds 1 week..), dus nog geen idee wat deze middag mij precies gaat kosten, maar dat het geld gekost heeft moge duidelijk zijn. Dit valt regelrecht onder een wanprestatie. Er wordt op de website geadverteerd met “
Geen terugleverkosten meer — daarboven op: alleen terugleveren bij de hoogste vergoedingen”. Zonder sterretjes of uitzonderingen. Ik heb nog nooit, maar dan nog nooit, met een dynamisch contract zulke kwartier prijzen moeten betalen voor mijn zonne-energie.
Eens zien of die accu nu vanavond dan wel helemaal leeg gaat tot 5%. En dan morgen tijdens de zonuren helemaal volladen, en dan savonds weer ontladen.
Ik ben pas een week klant, maar die aansturing slaat tot op heden nergens op.
Geen terugleverkosten meer — daarboven op: alleen terugleveren bij de hoogste vergoedingen”. Zonder sterretjes of uitzonderingen. Ik heb nog nooit, maar dan nog nooit, met een dynamisch contract zulke kwartier prijzen moeten betalen voor mijn zonne-energie.
Eens zien of die accu nu vanavond dan wel helemaal leeg gaat tot 5%. En dan morgen tijdens de zonuren helemaal volladen, en dan savonds weer ontladen.
Wanprestatie - Ik vind dat wel hele grote woorden, zeker na 1 week.
En, resultaten bekijk je niet op 1 dag.
En ja, ik ben zelf ook kritisch, zie boven. Maar relax ook een beetje
En, resultaten bekijk je niet op 1 dag.
En ja, ik ben zelf ook kritisch, zie boven. Maar relax ook een beetje
Dat gebeurt op basis van tarieven die dan gelden, of je wel of niet (en hoeveel dan) voor aFRR geactiveerd wordt, en je SOC forecast.markieboy schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:01:
Dat is de mix. (grosso modo)
Export tegen 40 cent all in nu.
markieboy schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:01:
Mijn accu was vanaf 12:37u vol, why?!?! Bij BE moet je steeds 2 dagen wachten voordat je de gerealiseerde cijfers kunt inzien (toch? Ik ben pas actief sinds 1 week..), dus nog geen idee wat deze middag mij precies gaat kosten, maar dat het geld gekost heeft moge duidelijk zijn. Dit valt regelrecht onder een wanprestatie. Er wordt op de website geadverteerd met “
Als je HA hebt draaien raad ik je aan om deze te implementeren: https://github.com/scobbyd/ha-energy-management
Schaamteloze plug van mijn eigen EMS dat een overlay vormt, maar dat wel competent reageert op zwaar negatieve prijzen.
@blue eyes mag ik vragen of jij ook al mitigerende maatregelen in HA hebt draaien welke deze niet-wanprestaties voorkomen? Het feit dat we na een vol seizoen van Balans nog altijd handmatig solar export moeten uitzetten is imho toch wel een beetje... tsja... laaghangend fruit is de uitdrukking die hier regelmatig voorbij komt.
[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 05-09-2026 20:31 ]
Omdat de tarieven vannacht hele nacht rond 0 lagen en verkopen in de nacht dus ook niet kon.markieboy schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:01:
Mijn accu was vanaf 12:37u vol, why?!?!
En als je zonnepanelen niet curtailed bij batterij 100% dan heb je kans dat er wat geld tegenaan moet ja. Zeker omdat je als nieuweling vaak nog zonder aFRR zit, dat pas later actief wordt.
Omgekeerd is dit jaar ook al vaker gebeurd: hoge prijzen ‘s nachts, dus batterij leeg verkocht . Maar overdag nauwelijks zon en blijvend hoge prijzen, die je dan dus vanuit t net moet halen.
[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 05-09-2026 20:53 ]
Bij mij kortstondig voor de 1ste keer 100% aangetikt vandaag
, hierna snel maar even de EV aangeknoopt. In de avond zijn de verkopen alweer gestart.
[ Voor 8% gewijzigd door FXZeRRo85 op 05-09-2026 20:58 ]
Deze zit er toch bij iedereen?
Onze nieuweling leest niet zo graag lijkt het, vragen over welke omvormer en hoe de pv is aangesloten beantwoordt ie niet maar rare dingen roepen kan hij als de beste. Sorry hoor, je mag zelf wel eens iets uitzoeken voor je hier gaat roepen...
Je had verbruikers aan kunnen zetten en weet ik wat om de ongewenste export te beteugelen, anderen doen dat ook en hebben dat gemeld..
Aan de andere kant geeft BE 0,0 informatie over hoe te handelen bij dit soort situaties, zal ik dat dan ook maar in mijn handleiding zetten die inmiddels wel erg lang wordt?
Ik heb een uitgebreide afschaling van mijn SMA installatie in HA gebouwd. Via modbus commando's.scoobs schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:26:
@blue eyes mag ik vragen of jij ook al mitigerende maatregelen in HA hebt draaien welke deze niet-wanprestaties voorkomen? Het feit dat we na een vol seizoen van Balans nog altijd handmatig solar export moeten uitzetten is imho toch wel een beetje... tsja... laaghangend fruit is de uitdrukking die hier regelmatig voorbij komt.
Wellicht na de herfst dat ik dit ook voor mijn Enphase kan doen; ik krijg binnenkort een nieuwe MK, waarbij ik dan wel de Enphase ringen kan monteren.
Verder ben ik bezig, overdenken, hoe de EV laadpaal te optimaliseren, maar ook voor bovenstaand in te zetten, mits thuis.
Bij overschot, en negatieve prijzen export, laadsessie starten.
Wellicht dadelijk ook 3 airco units, winterplannen, deze ook aanslingeren als er overschot en negatieve export is.
Nu is slakkie een keertje blij dat de accu aan de volle kant wordt gehouden
Ik ging de afgelopen nacht in met 85% SoC en de thuisaccu werd niet voller dan 87% vandaag.
Ik heb vandaag 59 kWh opgebruikt en de auto ging van 18%–>51%–>42%, morgen weer lekker de EV laden naar (hopelijk) 80% met zon en evt boost uit het net/thuisaccu op het laatste moment.
Ik ben erg tevreden met hoe de thuisaccu zich heeft gedragen. Nu is de thuisaccu ontladen naar 63% via exports. Spread moet ik even later bekijken maar dat zal wel weer gerommel in de marge zijn. Ik wil gewoon beschermd zijn tegen de 50-100 cent/kWh prijs pieken.
Ik denk echt dat ze twee schaduw pools moeten maken. Ik meld me aan bij de houd-mijn-accu-vol-team!
Ik heb vandaag 59 kWh opgebruikt en de auto ging van 18%–>51%–>42%, morgen weer lekker de EV laden naar (hopelijk) 80% met zon en evt boost uit het net/thuisaccu op het laatste moment.
Ik ben erg tevreden met hoe de thuisaccu zich heeft gedragen. Nu is de thuisaccu ontladen naar 63% via exports. Spread moet ik even later bekijken maar dat zal wel weer gerommel in de marge zijn. Ik wil gewoon beschermd zijn tegen de 50-100 cent/kWh prijs pieken.
Ik denk echt dat ze twee schaduw pools moeten maken. Ik meld me aan bij de houd-mijn-accu-vol-team!
In other news. Mijn mening over busbars "geneuzel voor puristen, nergens voor nodig" stel ik 180 graden bij. Met data, voor diegene die net als ik van mening zijn dat meningen onderbouwd moeten worden met cijfers.
De situatie was als volgt: bij elke dagelijkse cycle wilde de SoC tot 15% uiteen lopen. Dit was al met de correctie methode van aankoppelen, welke anders was dan hoe het Het Systeem eerst werd opgeleverd. Balans een of twee keer gemaild erover, maar geen reactie ontvangen. Prima dan. Het staat zwart op wit dat het gemeld is en ik een oplossing vraag, maar dat er geen reactie komt. Uiteindelijk toch maar eens gekozen voor busbars. Zeker omdat die interne busbars toch wel dunnetjes zijn, en er tot het volledige amperage overheen loopt. Een busbar met 100mm2 heeft dat wat minder.
Enfin, het resultaat tussen een paar dagen terug en vandaag:
/f/image/UVYvGvYIVQsix8uiiRtybCMJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i0xh1LSkkhJpGpoYMsXe0cta.png?f=fotoalbum_large)
Verder is de gemiddelde weerstand van het kabelpad op basis van de reeds beschikbare data (die is nog noisy met de beschikbare data) van 4,7 naar 2,1mOhm gezakt. Op packniveau, gemeten aan de Deye, komt dat neer op een drop van 8,3 naar 5,6mOhm. Als Balans dan op 12kw gaat ontladen is dat ongeveer 150w verschil in warmte-ontwikkeling. Dat is imho toch best significant. Deze wissel scheelt 5% op mijn dagelijks huisverbruik met alleen ontladen, uitgaande van ca 75% discharge op vol vermogen.
Ik heb nog steeds een paar kabels in het systeem zitten die van Balans zijn, met dunne kabelschoentjes. Dar zie je nog wel wat warmte-ontwikkeling, maar de batterijterminals worden niet meer echt heet.
Conclusie; busbars lijken toch echt wel een significant toegevoegde waarde.
De situatie was als volgt: bij elke dagelijkse cycle wilde de SoC tot 15% uiteen lopen. Dit was al met de correctie methode van aankoppelen, welke anders was dan hoe het Het Systeem eerst werd opgeleverd. Balans een of twee keer gemaild erover, maar geen reactie ontvangen. Prima dan. Het staat zwart op wit dat het gemeld is en ik een oplossing vraag, maar dat er geen reactie komt. Uiteindelijk toch maar eens gekozen voor busbars. Zeker omdat die interne busbars toch wel dunnetjes zijn, en er tot het volledige amperage overheen loopt. Een busbar met 100mm2 heeft dat wat minder.
/f/image/UVYvGvYIVQsix8uiiRtybCMJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i0xh1LSkkhJpGpoYMsXe0cta.png?f=fotoalbum_large)
Verder is de gemiddelde weerstand van het kabelpad op basis van de reeds beschikbare data (die is nog noisy met de beschikbare data) van 4,7 naar 2,1mOhm gezakt. Op packniveau, gemeten aan de Deye, komt dat neer op een drop van 8,3 naar 5,6mOhm. Als Balans dan op 12kw gaat ontladen is dat ongeveer 150w verschil in warmte-ontwikkeling. Dat is imho toch best significant. Deze wissel scheelt 5% op mijn dagelijks huisverbruik met alleen ontladen, uitgaande van ca 75% discharge op vol vermogen.
Ik heb nog steeds een paar kabels in het systeem zitten die van Balans zijn, met dunne kabelschoentjes. Dar zie je nog wel wat warmte-ontwikkeling, maar de batterijterminals worden niet meer echt heet.
Pfff ik ga toch zorgen dat ze de busbar gaan installeren zodra ze weer langs komen om mijn 13% idle bug te verhelpen. Zou niet veel werk moeten zijn… toch? Dan zorg ik dat ik de spullen klaar heb staan.scoobs schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:07:
In other news. Mijn mening over busbars "geneuzel voor puristen, nergens voor nodig" stel ik 180 graden bij. Met data, voor diegene die net als ik van mening zijn dat meningen onderbouwd moeten worden met cijfers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder is de gemiddelde weerstand van het kabelpad op basis van de reeds beschikbare data (die is nog noisy met de beschikbare data) van 4,7 naar 2,1mOhm gezakt. Op packniveau, gemeten aan de Deye, komt dat neer op een drop van 8,3 naar 5,6mOhm. Als Balans dan op 12kw gaat ontladen is dat ongeveer 150w verschil in warmte-ontwikkeling. Dat is imho toch best significant. Deze wissel scheelt 5% op mijn dagelijks huisverbruik met alleen ontladen, uitgaande van ca 75% discharge op vol vermogen.![]()
Precies, dat je niet altijd geluk hebt, en er soms naast zit, prima. Maar er gebeuren wel heel veel bewegingen die niet logisch zijn. Dacht net eigenlijk dat de accu’s nog extra geladen werden tegen 7 cent, in plaats van gedumpt.blue eyes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:42:
[...]
Inderdaad. Ik ben meestal vrij mild in mijn oordeel en vaak positief, maar dit specifieke punt is mijn grote frustratie.
De rest is prima; ik heb over het algemeen genoeg begrip voor en vertrouwen in BE. Ik word altijd goed geholpen en het contact is prettig als dat nodig is, al is hun generieke communicatie dan weer wat minder.
Waar ik over val, is het inkopen tegen een hogere prijs dan de verkoopprijs.
Over een hele dag genomen valt de schade vaak wel mee, omdat het weggestreept wordt tegen de uren waarop de kWh-verkoopprijs hoger ligt.
Het eindresultaat is onderaan de streep meestal wel positief, maar het had nóg beter kunnen zijn.
Waarom zou je überhaupt goedkoper verkopen dan je inkoopt?
Kijk naar vandaag: de gemiddelde inkoopsprijs is tot nu toe 12 cent netto en de gemiddelde verkoopprijs 22 cent netto. Als je de belasting en btw van 11 cent eraf haalt, draai je dus gemiddeld 1 cent verlies per kWh (2 cent BE in de bedragen verwerkt).
Zoals gezegd trekt dat gedurende de dag wel weer bij zodra de prijzen stijgen, maar het gaat mij om het principe. Het gaat niet om enorme bedragen, maar puur om het idee.
Of zouden ze 'domweg' met de netto verkoopprijzen rekenen en geen rekening houden met de saldering grenzen?
Dat kan toch veel slimmer? Je weet wat de huidige import en export is, je hebt een prognose en je weet ongeveer wat je onderaan de streep overhoudt.
Soms moet je een accu leeggooien (dumpen), maar waarom heb je dan vooraf tegen die prijs ingekocht?
Veel plezier alvast met nieuwe scheldwoorden bedenkenSpeedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:17:
[Afbeelding]
Hoe denken we over zo'n model? Volgens mij geeft dat minder weerstand indien dik genoeg enz.
(en het zit me veel te gevaarlijk dicht bij elkaar)
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-09-2026 21:20 ]
@KoningSlakkie Ik heb de goedkoopste busbar van aliexpress gehaald die het em gaf. In vergelijk met wat werd geleverd is het al een flinke upgrade.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006821154927.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.4.676779d2OrGPWw&gatewayAdapt=glo2nld
In hindsight zul je, als je meer accu's bij kevolt gaat kopen, wel tegen uitbreidingsproblemen aan gaan lopen; als je twee dikke kabels gelijk naast elkaar wilt leggen dan moet je de vijl pakken. Wel nog even een veerringetje en zo'n schijfje halen per aansluiting van de busbar. (Zoals de accu's ook hebben)
@Ronald cel of pack delta? Celdelta doet niet echt iets. Dat is blind voor wat er voor de accu's gebeurt. Het voltageverschil tussen de diverse packs is natuurlijk afgenomen als gevolg van de meer vergelijkbare verdeling van de stroom. De packs zelf zijn gezond; ik meet een ietwat lagere weerstand op pack 2 over de tijd heen, maar (iets van 9.8 vs 10.2mOhm geloof ik) maar van wat ik zag zit dat allemaal binnen 1 sigma van de noise floor die ik kan meten met de data die ik heb.
In hindsight zul je, als je meer accu's bij kevolt gaat kopen, wel tegen uitbreidingsproblemen aan gaan lopen; als je twee dikke kabels gelijk naast elkaar wilt leggen dan moet je de vijl pakken. Wel nog even een veerringetje en zo'n schijfje halen per aansluiting van de busbar. (Zoals de accu's ook hebben)
@Ronald cel of pack delta? Celdelta doet niet echt iets. Dat is blind voor wat er voor de accu's gebeurt. Het voltageverschil tussen de diverse packs is natuurlijk afgenomen als gevolg van de meer vergelijkbare verdeling van de stroom. De packs zelf zijn gezond; ik meet een ietwat lagere weerstand op pack 2 over de tijd heen, maar (iets van 9.8 vs 10.2mOhm geloof ik) maar van wat ik zag zit dat allemaal binnen 1 sigma van de noise floor die ik kan meten met de data die ik heb.
[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 05-09-2026 21:22 ]
paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:19:
[...]
Veel plezier alvast met nieuwe scheldwoorden bedenken
(en het zit me veel te gevaarlijk dicht bij elkaar)
Ik zou de grondplaat wel in 2 delen zagen, het gaat me meer om de vorm.
but why?Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:24:
[...]
![]()
Ik zou de grondplaat wel in 2 delen zagen, het gaat me meer om de vorm.
Neem gewoon twee losse. Die uit de link van @scoobs kosten echt 3 x niks.
Komt haast zeker uit dezelfde fabriek.
3x niks is me te veelpaQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:25:
[...]
but why?
Neem gewoon twee losse. Die uit de link van @scoobs kosten echt 3 x niks.
Komt haast zeker uit dezelfde fabriek.
ja, maandag in huis voor 52 euro!... vs de helft. Jouw feestjeSpeedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:27:
[...]
3x niks is me te veelBij Amazon vind je ze ook, dan heb je de extra douane shit van AliE niet en vaak de volgende dag in huis..
https://www.amazon.nl/WOD...%2Caps%2C103&sr=8-29&th=1
PS
https://www.amazon.nl/Str...&pd_rd_i=B0D2X2CRTH&psc=1
11 euro voor 2 stuks
[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 05-09-2026 21:37 ]
Je leest de helft niet (zie ik vaker hier), die prijs kan wel door 2 of door 3 want dit was de eerste hit voor een vierkante uitvoering die ik alleen wilde tonen voor het idee. Ze zijn er ook met + en - gescheiden zoals de strips. Die van AliE is wel handig met de zijkanten open.paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:36:
[...]
ja, maandag in huis voor 52 euro!... vs de helft. Jouw feestje
https://www.amazon.nl/WOD...%2Caps%2C103&sr=8-29&th=1
Now we're talking, heb je nog wat anders nodig dan gaat er nog eens 30% af
... je had de helft pas gelezen?Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:44:
[...]
Now we're talking, heb je nog wat anders nodig dan gaat er nog eens 30% af
ja... en jij pas 8 min daarna je post plaatstSpeedy-Andre schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:50:
[...]
Ja, dat gebeurt als jij je post edit
Maar goed, ik vind het noch het benoemen, noch het erover discussiëren waard.
Is het een (slecht) idee om een strip direct op een batterij klem te schroeven zodat je geen extra kabels nodig hebt (als de kabel lengte goed is)? Je zou dan 1 boutje eruit kunnen halen en eventueel het kunststof bodempje aanpassen. Dan hoef je hem ook niet ergens op te plakken. Eerst maar eens een batterij pool bekijken om te zien of daar ruimte voor is.
Nee, omdat er vrijdagavond volop werd ingekocht, terwijl de prijzen niet eens negatief waren. Ik ben het er mee eens dat het een wanprestatie is.Get!em schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:49:
[...]
Omdat de tarieven vannacht hele nacht rond 0 lagen en verkopen in de nacht dus ook niet kon.
En als je zonnepanelen niet curtailed bij batterij 100% dan heb je kans dat er wat geld tegenaan moet ja. Zeker omdat je als nieuweling vaak nog zonder aFRR zit, dat pas later actief wordt.
Omgekeerd is dit jaar ook al vaker gebeurd: hoge prijzen ‘s nachts, dus batterij leeg verkocht . Maar overdag nauwelijks zon en blijvend hoge prijzen, die je dan dus vanuit t net moet halen.
Wat had je ook alweer precies met de master gedaan?Source90 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:36:
Veel geklaag over 100% (al snap ik dat wel met deze negatieve prijzen), maar hier hangt de vlag uit.
[Afbeelding]
Ik heb die van mij vandaag enkele keren 'vol' laten gaan, maar zowel BMS 2 als 3 komen geen enkele keer boven de 99%. Eerst raakt BMS 4 vol, die gaat in OVP, en daarna nummer 1. En dan stoppen de andere ook na een tijdje met laden... Zou ze graag allemaal naar 100 krijgen.
Interessant btw dat bij jou geen enkele 100 aangeeft. Bij mij geven 1 en 4 dat wel aan zodra ze in OVP gaan.
Heb je toevallig ook een foto van de batterijstatus op dit moment? Vraag me af of het bij jou ook OVP was of idle. Dat laatste is hoe het imo zou moeten zijn, maar dat is bij mij nooit het geval.
We hebben het hier heel veel over de onbalansprijzen. Maar wat voor energie contract hebben jullie getekend? Ik was zelf in de veronderstelling dat ik een dynamisch contract zou krijgen en AFRR. Als ik ook mijn energie contract teruglees, dan leest dat als een dynamisch contract (EPEX SPOT) en geen onbalansprijzen. Wel kunnen de flexibiliteitsdiensten handelen op AFRR en onbalans en gelijk soortige markten, maar dat is om een vergoeding te bewerkstelligen. Ook in de app “MijnEnergie” (raar whitelabel gebeuren?), zie ik EPEX day-ahead prijzen vermeld worden. Je kunt tevens onbalans aanvinken, maar nul uitleg erbij wanneer het ene tarief geldt en wanneer het andere.
Ik merk dat een aantal slecht gaan op mijn term “wanprestatie”. Ik zit er redelijk juridisch in, er wordt een belofte gedaan, zowel in de marketing als in de overeenkomsten, het aankoopbedrag is een serieus bedrag - je koopt er een leuke 2e hands auto voor. Nu kan ik dat geld missen, vind ik dit een leuke hobby, en vind ik de techniek prachtig. Maar dat betekent niet dat BE zich mag gedragen als een hobbyist die (ogenschijnlijk) random de batterij aanstuurt, mijn inziens. Is er al iemand geweest die een spreadsheet heeft gemaakt die met de EPEX dayahead een rendementsvergelijking heeft gemaakt? Accu overdag (goedkoop) volladen en ‘s avonds (duur) ontladen? BE komt niet eens in de buurt van dat rendement… (bij mijn accu dan althans)
Ik merk dat een aantal slecht gaan op mijn term “wanprestatie”. Ik zit er redelijk juridisch in, er wordt een belofte gedaan, zowel in de marketing als in de overeenkomsten, het aankoopbedrag is een serieus bedrag - je koopt er een leuke 2e hands auto voor. Nu kan ik dat geld missen, vind ik dit een leuke hobby, en vind ik de techniek prachtig. Maar dat betekent niet dat BE zich mag gedragen als een hobbyist die (ogenschijnlijk) random de batterij aanstuurt, mijn inziens. Is er al iemand geweest die een spreadsheet heeft gemaakt die met de EPEX dayahead een rendementsvergelijking heeft gemaakt? Accu overdag (goedkoop) volladen en ‘s avonds (duur) ontladen? BE komt niet eens in de buurt van dat rendement… (bij mijn accu dan althans)
misschien... moet je het topic dan nog eens doornemen.
Inmiddels lopen ze weer aardig uit. Zit weer bijna 10% verschil tussen, alleen bijzonder genoeg nu 2-3 dede laagste en 1 en 4 (master) het hoogste percentage.zunrob schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:22:
[...]
Wat had je ook alweer precies met de master gedaan?
Ik heb die van mij vandaag enkele keren 'vol' laten gaan, maar zowel BMS 2 als 3 komen geen enkele keer boven de 99%. Eerst raakt BMS 4 vol, die gaat in OVP, en daarna nummer 1. En dan stoppen de andere ook na een tijdje met laden... Zou ze graag allemaal naar 100 krijgen.
Interessant btw dat bij jou geen enkele 100 aangeeft. Bij mij geven 1 en 4 dat wel aan zodra ze in OVP gaan.
Heb je toevallig ook een foto van de batterijstatus op dit moment? Vraag me af of het bij jou ook OVP was of idle. Dat laatste is hoe het imo zou moeten zijn, maar dat is bij mij nooit het geval.
Master heb ik alleen aangepast in UTP verwisselen en de dipswitches. Ik heb nog geen accu kabels verwisseld.
Doe ik als de busbar besteld is.
Dus jij hebt de BMS die altijd het traagste was master gemaakt?Source90 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:39:
[...]
Inmiddels lopen ze weer aardig uit. Zit weer bijna 10% verschil tussen, alleen bijzonder genoeg nu 2-3 dede laagste en 1 en 4 (master) het hoogste percentage.
Master heb ik alleen aangepast in UTP verwisselen en de dipswitches. Ik heb nog geen accu kabels verwisseld.
Doe ik als de busbar besteld is.
Ik heb hier met @paQ over gesproken, en eigenlijk zou dit theoretisch helemaal niks uit mogen maken voor het al dan niet bereiken van de 100%. Weet je toevallig of je packs ook OVP gaven?
Prijzen bij meeste inkoop lagen vziw onder de 2 cent kaal tijdens de imports. Alleen die van 20u is vreemde, maar blijkbaar afgeroepen door Tennet.deejeebv schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:03:
[...]
Nee, omdat er vrijdagavond volop werd ingekocht, terwijl de prijzen niet eens negatief waren. Ik ben het er mee eens dat het een wanprestatie is.
We zullen morgen zien of dit ook de achteraf vastgestelde prijzen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 05-09-2026 22:47 ]
Het... kan ook niets uitmaken....zunrob schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:44:
[...]
Dus jij hebt de BMS die altijd het traagste was master gemaakt?
Ik heb hier met @paQ over gesproken, en eigenlijk zou dit theoretisch helemaal niks uit mogen maken voor het al dan niet bereiken van de 100%. Weet je toevallig of je packs ook OVP gaven?
Ik denk ook dat we voorzichtig moeten zijn met de suggestie te wekken dat dat wel zo is.
Elke BMS is zijn eigen apparaat met zijn eigen regeling, meting en settings, en communiceren onderling met elkaar. (RS485)
De "master" is niet meer dan het aansluitpunt die de hele rotzooi als gemiddelde doorgeeft aan de Deye, en communiceert (CAN) hoeveel stroom hij wel of niet mag doorlaten richting de accu's.
Niet per BMS, maar gewoon in totaal. De verdeling van die stroom hangt af van je kabelinrichting, of busbars.
Het is duidelijk gerelateerd aan cel voltage, en waarbij er bijv 1 cel sneller dan bedoeld, zijn max van 3.65V bereikt waardoor hij in een protect modus gaat, wat zoveel betekent als dat die BMS geen stroom meer toelaat, maar ook niet balanceert.
Waarom en hoe dat effect heeft op de overgebleven BMS-en probeer ik nu al maanden te begrijpen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Hier kun je eigenlijk mooi zien wat er gebeurt.
:strip_exif()/f/image/BXp7DddY3RoIA0sYtkgp3EnI.jpg?f=fotoalbum_large)
Die "BL" dingen wijzigen elke seconde. Het zijn cellen die staan te balanceren. De twee rode raken heel even de 3.6V.
Dat veroorzaakt een "alarm". Maar dat is alleen nog maar een waarschuwing. Want als het goed is, is het een seconde later weer weg.
Echter, heb je een cel die doorschiet naar 3.65V, dan ben je over de max gegaan, en gaat de BMS in protect. Hij sluit zich dan af voor stroom toelaat. Ik moet het even nazoeken in de BMS, maar er is ook weer een 'onderdrempel' waar die cel dan ook weer onder moet zijn gekomen om die protect vrij te geven zodat hij weer normaal kan functioneren. Die raak ja vanzelf weer zodra je systeem gaat verbruiken uit de accu.
:strip_exif()/f/image/BXp7DddY3RoIA0sYtkgp3EnI.jpg?f=fotoalbum_large)
Die "BL" dingen wijzigen elke seconde. Het zijn cellen die staan te balanceren. De twee rode raken heel even de 3.6V.
Dat veroorzaakt een "alarm". Maar dat is alleen nog maar een waarschuwing. Want als het goed is, is het een seconde later weer weg.
Echter, heb je een cel die doorschiet naar 3.65V, dan ben je over de max gegaan, en gaat de BMS in protect. Hij sluit zich dan af voor stroom toelaat. Ik moet het even nazoeken in de BMS, maar er is ook weer een 'onderdrempel' waar die cel dan ook weer onder moet zijn gekomen om die protect vrij te geven zodat hij weer normaal kan functioneren. Die raak ja vanzelf weer zodra je systeem gaat verbruiken uit de accu.
Vandaag voor het eerst 100% SoC gehaald. Gelijk met het bereiken van deze mijlpaal zakte de capaciteit van een batterij van 313 Ah naar 280 Ah. De SoC is nu 27% maar de capaciteit krabbelt niet meer op. Is dat iets om me zorgen over te maken?
DAT je een FCC recount krijgt is op zich goed. Idealiter ga je nu naar 5%, en morgen weer lekker vol. Dan heb je een juiste telling calibratie achter de rug en zal het zo weer naar een andere waarde springen.ede schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:30:
[Afbeelding]
Vandaag voor het eerst 100% SoC gehaald. Gelijk met het bereiken van deze mijlpaal zakte de capaciteit van een batterij van 313 Ah naar 280 Ah. De SoC is nu 27% maar de capaciteit krabbelt niet meer op. Is dat iets om me zorgen over te maken?
Ik verwacht nog steeds dat de echte waarde ergens om en nabij de 330Ah zal liggen. Zodat je wat garantie kan verstrekken van 80% na x cycles
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 05-09-2026 23:32 ]
Dit is niet de FCC toch?paQ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:31:
[...]
DAT je een FCC recount krijgt is op zich goed. Idealiter ga je nu naar 5%, en morgen weer lekker vol. Dan heb je een juiste telling calibratie achter de rug en zal het zo weer naar een andere waarde springen.
Ik verwacht nog steeds dat de echte waarde ergens om en nabij de 330Ah zal liggen. Zodat je wat garantie kan verstrekken van 80% na x cycles
jawel
klopt, ik zou t echt iedereen aanraden. Minder warm op de aansluiting, meer gelijke voltages en amperes per batterij, meer gelijkoplopende cc (cycles).scoobs schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:07:
Heb bij mijn broer ook direct aangeraden dat te doen.
/f/image/hqFdSaLa6UDdNtKbhoe5d17k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oUTRfaBrCPZfTieHa8iTkwqL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WQRVZ0ZHiSo1SrOZKZm9H35F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mxusx3kgeqaxwIU2PXVLstny.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jpVWEyh0E79TbQsTeRg2ySgj.jpg?f=user_large)
/f/image/j2xa7bS21xWhPnJCM1aT8Juc.png?f=fotoalbum_large)