Volgens mij lopen hier een paar dingen door elkaar. Ik reageerde op dat je een meter nodig zou hebben om te kunnen zonneladen, daar kwam ERE nog niet ter sprake.Tao schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:01:
[...]
Als je inkomsten via ERE certificaten wil ontvangen, zul je verplicht een gecertificeerde MID meter moeten hebben.
Mijn keuze is: ik krijg een vaste vergoeding van de baas per kWh.Get!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:43:
[...]
Voor mij is het voorlopig verstandigste keuze om te fast laden wanneer aFRR/onbalans onder een bepaalde grens is. Die grens heb ik nu nog hard, maar wil ik dynamischer gaan maken obv ervaring. Evenals de grens waarboven de lader niks doet.
Onder de onder grens fast, want ik verwacht ems import, boven de boven grens stop, want ik verwacht export. Er tussenin op PV. Op PV is ook EVCC in the lead qua planning.
Ik heb een hele keuze boom gemaakt in HA die nu op t eerste gezicht te uitgebreid is, maar waar ik op termijn gemakkelijk condities per scenario toevoeg.
De inkoopprijs is voor mij HET item om wel of niet te laden. Uiteraard bij import.
En de scoping die BE heeft aangegeven probeer ik dan rekening mee te houden, maar in periodes dat ik veel moet rijden kan dat gewoon niet.
Nog niet ingebouwd, is er een omslag, wel of niet uit de accu, voor het huis een zekere bodem houden.
Ik kan ook langs de weg of op het werk laden.
Op dit moment dus maximaal laden, prijzen onder de 20 cent all in zijn prima. We zitten nu zelfs een stuk lager met 11,5 cent
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 04-09-2026 15:57 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Voor mij is het allemaal privé.blue eyes schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:50:
[...]
Mijn keuze is: ik krijg een vaste vergoeding van de baas per kWh.
De inkoopprijs is voor mij HET item om wel of niet te laden. Uiteraard bij import.
Nog niet ingebouwd, is er een omslag, wel of niet uit de accu, voor het huis een zekere bodem houden.
Ik kan ook langs de weg of op het werk laden.
Op dit moment dus maximaal laden, prijzen onder de 20 cent all in zijn prima. We zitten nu zelfs een stuk lager met 11,5 cent
En wat ik nu zie: als ik bij prijzen onder de 2 cent kaal ga EV laden, dan gaat de eerste 10%/kwartier uit batterij en vervolgens gaat de import van Balans compenseren om de voorspelling van de balansbatterij soc te halen. Ik kom op die dagen dus qua soc even hoog uit dan als ik alleen met pv zou halen en niet pv zou laden.
Dat dacht ik al 
Ik weet ook niet precies, maar die 15 minuten zou kunnen, vertraging, ik heb dat niet gecheckt of perse gezien.
Wel als de prijzen laag zijn, zet ik de amperes van de auto op maximaal, 16a, dan gaat de wagen met 11500 watt laden.
Ik HOOP dan de EMS te triggeren om te gaan importeren. HOOP, meestal gaat het dan ook wel importeren, nu met 14500 watt.
(nu nog handmatig - ik moet nog, nu ik eindelijk toegang heb tot de paal, dit proces automatiseren, incluis load balancing voor de laadpaal)
Ik weet ook niet precies, maar die 15 minuten zou kunnen, vertraging, ik heb dat niet gecheckt of perse gezien.
Wel als de prijzen laag zijn, zet ik de amperes van de auto op maximaal, 16a, dan gaat de wagen met 11500 watt laden.
Ik HOOP dan de EMS te triggeren om te gaan importeren. HOOP, meestal gaat het dan ook wel importeren, nu met 14500 watt.
(nu nog handmatig - ik moet nog, nu ik eindelijk toegang heb tot de paal, dit proces automatiseren, incluis load balancing voor de laadpaal)
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 04-09-2026 16:28 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Zou interessant zijn om te weten dat ze op de achtergrond een MILP hebben draaien met 15-minute re-eval. Dan kun je wel gewoon de oplossing reverse-engineeren. Wat gebeurt er als je 5-10 min buiten het kwartier start?Get!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:59:
[...]
Voor mij is het allemaal privé.
En wat ik nu zie: als ik bij prijzen onder de 2 cent kaal ga EV laden, dan gaat de eerste 10%/kwartier uit batterij en vervolgens gaat de import van Balans compenseren om de voorspelling van de balansbatterij soc te halen. Ik kom op die dagen dus qua soc even hoog uit dan als ik alleen met pv zou halen en niet pv zou laden.
[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 04-09-2026 16:05 ]
Mijn gemiddelde inkoopprijzen volgens de BE-resultaten:Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:33:
Volgens de Balans FAQ:
"In de winter van 2025 hebben wij gemiddelde prijzen gerealiseerd van 0.035 – 0.05 per kWh."
Kan/wil iemand bevestigen dat dit klopt?
Er staat verder niets bij, ik neem aan dat dit de kale stroomprijs is.
november: € 0,069 / kWh
december: € 0,080 / kWh
januari: € 0,106 / kWh
februari: € 0,092 / kWh
maart: € 0,065 / kWh
Dat komt niet in de buurt van hun verzinsel maar dat was te verwachten.ede schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:16:
[...]
Mijn gemiddelde inkoopprijzen volgens de BE-resultaten:
Op zich wel nette prijzen voor de 'dure' maanden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Om discussie te voorkomen, misverstanden.ede schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:16:
[...]
Mijn gemiddelde inkoopprijzen volgens de BE-resultaten:
Dit is exclusief de heffing en btw, ongeveer 11 cent? En de 2 cent?
Dit zijn de all-in bedragen die de Paq-plugin toont:blue eyes schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:25:
[...]
Om discussie te voorkomen, misverstanden.
Dit is exclusief de heffing en btw, ongeveer 11 cent? En de 2 cent?
november: € 0,180 / kWh
december: € 0,191 / kWh
januari: € 0,217 / kWh
februari: € 0,203 / kWh
maart: € 0,175 / kWh
Ik denk dan excl heffing en btw, inclusief de 2 cent van BE. Exact wat de tool doet idd.
Mooie prijzen toch? Fors lager dan mijn vaste contract van afgelopen jaar
Mooie prijzen toch? Fors lager dan mijn vaste contract van afgelopen jaar
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 04-09-2026 16:37 ]
hier
nov 0.091
dec 0.090
jan 0.120
feb 0.104
Daar staat bij:
Import-gewogen gemiddelde inkoopprijs (€/kWh) over de periode. Financiële bedragen en prijzen zijn inclusief btw en € 0,02 leverkosten per kWh.
Dus doe je er eb bij, dan is dit all in:
nov 0.202
dec 0.201
jan 0.231
feb 0.215
En dat klopt weer met de plugin weergave.
edit
Helemaal kaal kom ik op dit
nov 0.059
dec 0.058
jan 0.083
feb 0.069
En dat is volgens mij waar de website aan refereert.
nov 0.091
dec 0.090
jan 0.120
feb 0.104
Daar staat bij:
Import-gewogen gemiddelde inkoopprijs (€/kWh) over de periode. Financiële bedragen en prijzen zijn inclusief btw en € 0,02 leverkosten per kWh.
Dus doe je er eb bij, dan is dit all in:
nov 0.202
dec 0.201
jan 0.231
feb 0.215
En dat klopt weer met de plugin weergave.
edit
Helemaal kaal kom ik op dit
nov 0.059
dec 0.058
jan 0.083
feb 0.069
En dat is volgens mij waar de website aan refereert.
[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 04-09-2026 16:44 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
In de voorspelling dashboard staat de tijd van bijwerken er gewoon bij.scoobs schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:04:
[...]
Zou interessant zijn om te weten dat ze op de achtergrond een MILP hebben draaien met 15-minute re-eval. Dan kun je wel gewoon de oplossing reverse-engineeren. Wat gebeurt er als je 5-10 min buiten het kwartier start?
Het is nooit exact activatie op kwartier, zeker niet met aFRR. Het gebeurt zelfs dat aFRR import 4kW is en dat de auto 11kW laad en dat er dus uit de batterij bij komt.
Toen ik dit liet meelopen dinsdag, was er netto meer import dan dat de ev in ging.
Klopt, hier zag ik net de lage prijzen en ook de auto even ingeplugd, na een paar minuten ging de import naar 14-14,5 kW. Ideaal zo.Get!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:40:
[...]
In de voorspelling dashboard staat de tijd van bijwerken er gewoon bij.
Het is nooit exact activatie op kwartier, zeker niet met aFRR. Het gebeurt zelfs dat aFRR import 4kW is en dat de auto 11kW laad en dat er dus uit de batterij bij komt.
Toen ik dit liet meelopen dinsdag, was er netto meer import dan dat de ev in ging.
[ Voor 24% gewijzigd door jeeedeee op 04-09-2026 16:45 ]
Hoeveel van die 14 gaat er dan naar je EV? Ik neem aan alles wat je gevraagd hebt en dat de batterij wat geknepen wordt?jeeedeee schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:44:
[...]
Klopt, hier zag ik net de lage prijzen en ook de auto even ingeplugd, na een paar minuten ging de import naar 14-14,5 kW. Ideaal zo.[Afbeelding]
Werd er in die maanden helemaal niet op onbalans/epex-day-ahead gehandeld? Of heb je netto wel geld verdiend, doordat de accu op goedkope momenten stroom laadde en op dure momenten ontlaadde?ede schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:29:
[...]
Dit zijn de all-in bedragen die de Paq-plugin toont:
november: € 0,180 / kWh
december: € 0,191 / kWh
januari: € 0,217 / kWh
februari: € 0,203 / kWh
maart: € 0,175 / kWh
Beta test laadmoment plannen
Plaatje is klikbaar, want erg groot.Beste BETA tester en klant,
Bedankt en leuk dat je mee wilt doen als BETA-tester!
In het dashboard vind je vanaf nu de nieuwe functie Laadmoment plannen. Hiermee kun je aangeven wanneer je stroom uit je thuisbatterij nodig verwacht te hebben, bijvoorbeeld voor het laden van je auto,vanwege aangekondigde werkzaamheden aan het elektriciteitsnet of voor iets anders.
Je kiest een datum en tijdvak. Vervolgens kun je kiezen uit:
Volledige bescherming: tijdens het beschermingstijdvak verkopen we geen stroom uit je batterij.
Slimme reserve: je kiest hoeveel procent van de batterij minimaal beschikbaar moet blijven. Het dashboard toont daarbij ook het bijbehorende aantal kWh. Boven deze reserve kan de batterij nog wel stroom verkopen.
Als er ruimte is om de batterij op te laden, krijgt deze 6 uur voor en ook tijdens het gekozen moment voorrang bij laadacties.
Belangrijk om te weten: deze functie geeft geen laadgarantie. We kunnen dus niet garanderen dat je batterij op het gekozen moment volledig geladen is. De functie bestuurt ook niet je auto of laadpaal. Daarnaast kan het beschermen van energie betekenen dat je hoge verkoopprijzen mist waarop we anders stroom uit de batterij hadden verkocht.
Wat verwacht ik van jou?
Niets is verplicht! Maar het zou wel fijn zijn als je de functie deze week een keer probeert en daarbij kijkt:
Werkt de functie zoals je verwacht?
Doet de planning wat je denkt dat deze zou moeten doen?
Is de uitleg in het dashboard duidelijk genoeg?
Is de interface logisch en makkelijk te gebruiken?
Waar zie je nog fouten of verbeterpunten?
Tegen welke dingen loop je aan?
Alle feedback is welkom. Je kunt daarvoor gewoon op deze e-mail reageren. Als je vragen of feedback hebt voor andere onderdelen van onze dienstverlening dan kan je die stellen aan info@balansenergie.nl.
Het is de bedoeling om Laadmoment plannen na ongeveer één week testen voor iedereen beschikbaar te maken.
Alvast bedankt voor je hulp en veel plezier met testen!
Met vriendelijke groet,
Guust Hilte
Balans Energie BV
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Moby schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:50:
[...]
Plaatje is klikbaar, want erg groot.
[Afbeelding]
hier twee momenten gepland. Tot 18:00 om de accu op 100% te krijgen.
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:47:
[...]
Hoeveel van die 14 gaat er dan naar je EV? Ik neem aan alles wat je gevraagd hebt en dat de batterij wat geknepen wordt?
Ah ja, er stond niet dat je er hier niet over mocht postenMoby schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:50:
[...]
Plaatje is klikbaar, want erg groot.
[Afbeelding]
/f/image/gpmeqpFo0n26bRzOk2d8BQRZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Get!em op 04-09-2026 17:13 ]
Ik heb netto geen geld verdiend in de wintermaanden omdat ik verwarm met airco's die in die periode 1800 kWh verstookten. Ik heb wel geprofiteerd van de lage inkoopprijzen en hoge verkoopprijzen, zodat ik uiteindelijk goedkoper uit was dan in dezelfde periode van de afgelopen jarenmarkieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:50:
[...]
Werd er in die maanden helemaal niet op onbalans/epex-day-ahead gehandeld? Of heb je netto wel geld verdiend, doordat de accu op goedkope momenten stroom laadde en op dure momenten ontlaadde?
Allright met de nu lopende (beperkte groep) bèta, voor laadmomenten , is dit probleem mogelijk wel getackeld.Get!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:49:
[...]
Erg duidelijk dat zonder batterij een onbalans/afrr tarief niet gunstig is als je het verbruik niet heel erg aanpast aan de momenten.
Indirect kun je daar dus ook uit afleiden dat als je geforceerd aan het importeren bent omdat de batterij niet toereikend is (hoog WP verbruik, EV) het dus ook snel ongunstig wordt. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat lopen in de wintermaanden. De buffer voor eigen gebruik in de batterij moet flink omhoog voor all-electric woningen.
*(sidenote, 10 pagina’s in een ochtend is echt enorme hoeveelheid berichten om bij te lezen, ongelofelijk hoe actief we hier zijn).
Dan moet een dag met -10c en ev laden wel te overbruggen zijn. Op mijn topdag begin dit jaar zat ik aan 110kWh voor warmtepomp en ev charging en huisverbruik.
Ik ben vooral benieuwd of de 100% echt gehaald wordt, en hoe het gaat als je 2 momenten redelijk vlak achter elkaar instelt zoals @0xygen500 doet.
Als iemand anders die niet in de beta zit nog op- en aanmerkingen heeft op de mail en hoe het er uit ziet hoor ik het graag, dan neem ik het mee
Als iemand anders die niet in de beta zit nog op- en aanmerkingen heeft op de mail en hoe het er uit ziet hoor ik het graag, dan neem ik het mee
Klopt, 10 kW naar de auto en rest wat overblijft naar de accu.0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:47:
[...]
Hoeveel van die 14 gaat er dan naar je EV? Ik neem aan alles wat je gevraagd hebt en dat de batterij wat geknepen wordt?
Toppie @paQ
Ook hier de mail gehad voor een service bezoek om te updaten, en dat terwijl het systeem letterlijk nu 3 dagen staat
Het energie dashboard in HA is wel enorm stoeien dus nog eens erg goed het vorig topic door lezen, vooral ivm de helpers die schijnbaar nodig zijn voor sommige solarman entiteiten.
qua live lijkt het te kloppen maar in het overzicht mis ik ineens de zonne-energie in het overzicht per uur. en die extra 3 f kWh meter erbij zetten geeft weer dubbele verbruiken dan wel "niet getraceerd verbruik" of "over gerapporteerde consumptie" dus maar tijdelijk vanuit geschiedenis een kaart gemaakt met de voor mij belangrijke entiteiten om zo toch enig overzicht te houden.
Die solarman is leuk maar schijnbaar niet direct geschikt voor het standaard energie dashboard van HA.
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
De gegevens die je met de Solarman Stick Logger (https://github.com/davidrapan/ha-solarman) uitleest kan je in het energie dashboard gebruikenDirkga schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:09:
Die solarman is leuk maar schijnbaar niet direct geschikt voor het standaard energie dashboard van HA.![]()
Onze mening doet er niet toe voor BalansEnergie.tweakurk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:31:
Momenteel veel export bij - naar mijn idee - minimale prijzen. 130E/MWh (omgerekend 0,13 E/kWh). Daar gaan we het toch niet mee verdienen.
Tuurlijk, er waren vandaag ook important voor minder geld, maar de marge blijft zo wel heel klein.
Wat is jullie mening hierover?
[Afbeelding]
Benieuwd wat de batterij gaat doen nu die aan het ontladen is, maar ik met middernacht minimaal 60% wil hebben.
Geen sterke mening, grote plaatje enzo. Morgen wordt er weer meer zon verwacht dus gooi maar leeg.tweakurk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:31:
Momenteel veel export bij - naar mijn idee - minimale prijzen. 130E/MWh (omgerekend 0,13 E/kWh). Daar gaan we het toch niet mee verdienen.
Tuurlijk, er waren vandaag ook important voor minder geld, maar de marge blijft zo wel heel klein.
Wat is jullie mening hierover?
~~~[Afbeelding]
100% niet gehaald. Ga nu mee in de exportmodus.Moby schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:58:
Ik ben vooral benieuwd of de 100% echt gehaald wordt, en hoe het gaat als je 2 momenten redelijk vlak achter elkaar instelt zoals @0xygen500 doet.
Welke mail? Dat ze langs komen voor een aanpassing? Want die heb ik ook nog niet gehad. En ik weet zeker dat ik niet op.een zwarte lijst sta.Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:13:
Ik sta denk ik op een zwarte lijst, geen upgrade mail voor mij
[ Voor 178% gewijzigd door Moby op 04-09-2026 19:22 ]
Nee, het is geen dwingende import tot doel soc. Het is een bescherming tegen export zolang je onder die soc zit, en een beetje voorrang bij import wanneer Balans geactiveerd wordt.Moby schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:58:
En bovendien kun je dit niet oneindig instellen. Max 2x per week.
Je kan wel 2x elke dag instellen en dit laten herhalen de weken ernaGet!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:25:
[...]
Nee, het is geen dwingende import tot doel soc. Het is een bescherming tegen export zolang je onder die soc zit, en een beetje voorrang bij import wanneer Balans geactiveerd wordt.
En bovendien kun je dit niet oneindig instellen. Max 2x per week.
Was een geintje, als ze >200 adressen af moeten gaan dan duurt het wel even.Moby schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:15:
[...]
Welke mail? Dat ze langs komen voor een aanpassing? Want die heb ik ook nog niet gehad. En ik weet zeker dat ik niet op.een zwarte lijst sta.
Het zal wel per regio (en/of installateur) gaan.
Graag vragen stellen over de 'features' die beloofd worden met deze upgrade
Ik kan me er weinig bij voor stellen als het enkel om de batterijen gaat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AfAvF136qMZbzAriFInGHpJa.jpg?f=user_large)
Wat een onrustige avond zeg? Mini import, mini exports, erg kort ook.
Van Guust:0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:30:
[...]
Je kan wel 2x elke dag instellen en dit laten herhalen de weken erna
Maar dit is de reden waarom het maar 2x per week mag worden gebruikt. Om misbruik tegen te gaan.
Ik heb ook een mail gehad voor upgrade. Heb nog nooit de 5% gezien, wel idle op 13%. Balans komt ook voor service BMS1 die laatste tijd wat vreemd gedrag vertoont
Ik heb BE screenshots gedeeld, dankzij LilyGo ben ik erachter gekomen. Verder ben ik tevreden over de communicatie met team Balans. Ja het neemt wat tijd in beslag, maar ze komen netjes met reactie. Mag ook wel eens gezegd worden hier…
Ik heb BE screenshots gedeeld, dankzij LilyGo ben ik erachter gekomen. Verder ben ik tevreden over de communicatie met team Balans. Ja het neemt wat tijd in beslag, maar ze komen netjes met reactie. Mag ook wel eens gezegd worden hier…
[ Voor 40% gewijzigd door Bman op 04-09-2026 19:56 ]
Ik heb min of meer dezelfde mail gekregen. Ik denk niet dat ze blij zijn met de lilygo en de logging..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja maar je kan volgens mij met 1 handeling meerdere dagen aanklikken toch?
De mail die gedeeld was had keuzemogelijkheden voor 1 week. Het zou mij niets verbazen als ze per regio alles proberen bij te werken in verband met rijtijden tussen locaties.Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:13:
Ik sta denk ik op een zwarte lijst, geen upgrade mail voor mij
Waarschijnlijk val jij voor hun in een andere regio en krijg je de mail over een week, of de week daarna, of die daarna.
Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.
Nee0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:54:
[...]
Ja maar je kan volgens mij met 1 handeling meerdere dagen aanklikken toch?
Ik hoor graag bij de voorhoedefenrir schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:54:
[...]
De mail die gedeeld was had keuzemogelijkheden voor 1 week. Het zou mij niets verbazen als ze per regio alles proberen bij te werken in verband met rijtijden tussen locaties.
Waarschijnlijk val jij voor hun in een andere regio en krijg je de mail over een week, of de week daarna, of die daarna.
De urgentie is nu wat lager omdat het ontladen tot 13% blijkbaar voorkomen wordt, dat kan toeval zijn want wie die bug niet heeft zou dan ook beperkt worden als dat niet per systeem werkt.
Ik heb de update al een aantal weken, die voorhoede wordt dus lastigSpeedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:
[...]
Ik hoor graag bij de voorhoede![]()
De urgentie is nu wat lager omdat het ontladen tot 13% blijkbaar voorkomen wordt, dat kan toeval zijn want wie die bug niet heeft zou dan ook beperkt worden als dat niet per systeem werkt.
Toen werd mij ook verteld dat een iemand van beter stroom bij iedereen de BMS updates zou gaan doen.
Sindsdien ben ik nog 1 keer in idle mode gekomen, maar dat was omdat 1 accu naar de 2% was gegaan en de anderen nog iets boven de 5 % zaten.
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:02:
[...]
.m[Afbeelding] ah als ik op dagen zou klikken zie ik zeker maar keuze voor 1 dag. Herhalen elke week kan wel
Eens testen heb nu de auto ingesteld om maximaal vermogen te laden, zou voldoende reserve in de battery moeten zitten hiervoor..
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
@Bman lijkt wel of 1 accu (BMS1) slechte communicatie heeft, maar het verder gewoon goed doet. Zeker weten dat de link-utp kabels allemaal goed 'geklikt' hebben?
M.a.w., het kan ook een foute meting / weergave zijn via je ESP.
(Die flatline wijst eerder op een stale waarde in HA)
Wer viel misst, misst viel Mist
M.a.w., het kan ook een foute meting / weergave zijn via je ESP.
(Die flatline wijst eerder op een stale waarde in HA)
Wer viel misst, misst viel Mist
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 04-09-2026 20:22 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zie na een blok ontladen nu weer een blok laden ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Is er iets verbeterd waardoor batterijen eerder uit idle komen (na opladen door pv)? Met de bug mocht je tot 30% wachten voor ze weer actief werden.fenrir schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:04:
[...]
Ik heb de update al een aantal weken, die voorhoede wordt dus lastig![]()
Toen werd mij ook verteld dat een iemand van beter stroom bij iedereen de BMS updates zou gaan doen.
Sindsdien ben ik nog 1 keer in idle mode gekomen, maar dat was omdat 1 accu naar de 2% was gegaan en de anderen nog iets boven de 5 % zaten.
Dank je wel voor het opmeten. Als ik het goed zie 23 mm brede ogen aan de 70 mm2 kabel. Die moeten in de klemmen van de Deye passen als ik dat goed onthouden heb.Sii schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:18:
Ter info:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wbt kabel(oog) kwaliteit; ik heb 2x1,5m besteld (70mm2) voor busbar naar Deye bij accunoord. Best een zware doos waarin het kwam. Vooral de massa/dikte van de kabelogen vallen op
Het percentage waarbij er weer leven in zat weet ik zo niet meer, maar zeker onder de 30%. Uit mijn hoofd begon alles het weer netjes te doen toen alle accu’s elk boven de 5% zaten.Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:23:
[...]
Is er iets verbeterd waardoor batterijen eerder uit idle komen (na opladen door pv)? Met de bug mocht je tot 30% wachten voor ze weer actief werden.
Dat is een stap vooruit, wellicht doen de vorige series dat en hebben ze gevraagd dat erin te zetten.fenrir schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:08:
[...]
Het percentage waarbij er weer leven in zat weet ik zo niet meer, maar zeker onder de 30%. Uit mijn hoofd begon alles het weer netjes te doen toen alle accu’s elk boven de 5% zaten.
Hier gekozen voor laden tot 100% in de nacht, echter geeft het portaal aan dat het al per 1700 in ging (gekozen voor late avond/nacht). Hoop een keer tot 100% te komen om de batterijen gelijk te trekken.
1, 2 en 3 verschillen nog geen 0,25% van elkaar, batterij 4 (al enige tijd als master) zit daar nog steeds >10% onder.
Wat wel fijn zou zijn is als er een prognose zou zijn met verwachte kosten voor mijn keuze. Als in:
Je wilt tot 100%
Je zit nu op 64% gemiddeld
Er moet nog 36% bij
Dat gaat ongeveer dit kosten deze nacht
Al tijdje nu lekker op 12,5 kW naar binnen aan het halen (tegen dus onbekend tarief).
1, 2 en 3 verschillen nog geen 0,25% van elkaar, batterij 4 (al enige tijd als master) zit daar nog steeds >10% onder.
Wat wel fijn zou zijn is als er een prognose zou zijn met verwachte kosten voor mijn keuze. Als in:
Je wilt tot 100%
Er moet nog 36% bij
Al tijdje nu lekker op 12,5 kW naar binnen aan het halen (tegen dus onbekend tarief).
[ Voor 51% gewijzigd door Source90 op 04-09-2026 21:23 ]
Is hier dan al een oplossing voor? Bij mij gaat deze in idle rond 15,16 of 17%. Als dit wordt opgelost kan er toch weer 10kWh extra worden ontladen. De batterij ontwaakt pas weer boven de 35%. Tot die tijd wordt de load van mijn huis door het net gevoed en de direct aangesloten zonnepanelen laden de batterij op. Als de zonnepanelen van mijn huis voldoende produceren om de load van het huis te overstijgen, dan ben ik wat sneller uit de idle zone.Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:33:
[...]
[...]
Elke batterij krijgt een firmware update, die je beter als reparatie kan zien.
Als je nog geen ontlading tot 13% hebt gehad dan merk je het niet, als dat wel gebeurt dan wordt de batterij in 'idle' gezet en gaat je verbruik via het net ipv de batterijen.
Met pv worden ze wel opgeladen en pas bij 30-35% zijn ze weer actief wat de capaciteit mogelijk langdurig op slot zet tenzij je de batterijen uit/aan doet met de rode schakelaar achterop (alleen de master uit/aan werkt soms al).
Na de update zal het 5% zijn, het is bedoeld als beveiliging tegen te diep ontladen.
Eerdere series halen 5%, die hebben dus 8% meer capaciteit om te handelen.
BE heeft niet gecheckt wat ze nu eigenlijk bestelden, of ging blind uit van de oude specs.
[ Voor 13% gewijzigd door Quaros op 04-09-2026 21:35 ]
Wat waren je temps?k-eviin schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:28:
[...]
Dank voor de reactie, gaat idd om de eerste versie met losse DC. We gaan toch afscheid nemen van de kast, vond de temp zelfs met extra ventilatoren deze zomer wel erg hoog worden. [Afbeelding]
Ik heb dezelfde kast, op zuidoost en volgens SOLARMAN is de Dye nooit warmer geworden dan kortstondig 60 grc.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Huh? Jouw BE accu doet precies het tegenovergestelde van die van mij? Die van mij zit al op 80% vol en besluit op het duurste moment (althans epex day-ahead prijzen dan), te gaan laden, waar jij juist ontlaad acties hebt?!Moby schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:46:
[Afbeelding]
Wat een onrustige avond zeg? Mini import, mini exports, erg kort ook.
Ze lezen toch email, mijn opmerking over zakelijk is binnen gekomen 
Je betaald 0% vooraf,
Wat kost het?
De prijs per Balans Systeem is €6.999* inclusief standaard installatie. Dus als je 3 systemen koopt kost het €20.997*.
Nu deze nog:Je betaald 0% vooraf,
na installatie ontvang je een factuur.
Ik begrijp er ook niets van, 80% SOC en nog aan het laden voor kaal 7ct per kWh. Ben bang dat ik morgen mijn zonnestroom niet kwijt kan.markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:42:
[...]
Huh? Jouw BE accu doet precies het tegenovergestelde van die van mij? Die van mij zit al op 80% vol en besluit op het duurste moment (althans epex day-ahead prijzen dan), te gaan laden, waar jij juist ontlaad acties hebt?!
[Afbeelding]
Ze kunnen neit zeggen hoeveel het kost, want alles is op onbalansSource90 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:19:
Hier gekozen voor laden tot 100% in de nacht, echter geeft het portaal aan dat het al per 1700 in ging (gekozen voor late avond/nacht). Hoop een keer tot 100% te komen om de batterijen gelijk te trekken.
Je wilt tot 100%
Er moet nog 36% bij
[Afbeelding]
Ze lezen toch email, mijn opmerking over zakelijk is binnen gekomen (was €10997) 
Je betaald 0% vooraf,
Wat kost het?
De prijs per Balans Systeem is €6.999* inclusief standaard installatie. Dus als je 3 systemen koopt kost het €20.997*.
Nu deze nog:Je betaald 0% vooraf,
na installatie ontvang je een factuur.
O bij mij wordt ie wel eens warmer hoor, maar dat lijkt me niet zo een groot probleem.Puppetmaster schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:35:
[...]
Wat waren je temps?
Ik heb dezelfde kast, op zuidoost en volgens SOLARMAN is de Dye nooit warmer geworden dan kortstondig 60 grc.
Maar zeg, hoe komt iedereen en z’n moeder in de bèta-test en ik niet? 
@paQ dank voor de plug-in, BE dashboard zonder slaat nu als een tang op een varken.
@paQ dank voor de plug-in, BE dashboard zonder slaat nu als een tang op een varken.
[ Voor 36% gewijzigd door The Legend op 04-09-2026 23:11 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Mensen die klagen worden overgeslagen.The Legend schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:10:
Ik had ook geen optie tot beta testen.
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 04-09-2026 23:29 ]
Had ik dan toch een EV moeten hebben (wie heeft er een voor me) ?The Legend schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:10:
Ik heb nog wel een Electrische Vrasmaaier over voor je😛Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:31:
[...]
Had ik dan toch een EV moeten hebben (wie heeft er een voor me) ?
Hoeveel kWh kan daar inBman schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:35:
[...]
Ik heb nog wel een Electrische Vrasmaaier over voor je😛
:strip_exif()/f/image/O3rSi4b6CxHN90w5L9okzSF5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z5jgD2QpiwTncQbANwITGz94.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jkb6ewFTjY5ac9FjTjWE8Wli.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DWZ2zSb3oeHclLYEaWNg2v14.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fkA25qXiwmUFPVu5D0lCWLDi.jpg?f=fotoalbum_large)