RoyWNL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:52:
Zojuist de aanvraag gedaan voor een batterij bij balans energie! Ben enthousiast! Meeste vragen konden al beantwoord worden via de telefoon.
Nog wel wat vragen over de basisinstallatie. Heb momenteel geen groepen vrij in de kast. Wat is onderdeel van de basisinstallatie, weten jullie dat?
Moet ik loze leiding leggen, plaatsen zij een kast bij in de meterkast? Hoeveel groepen?
En voor jullie ervaringsdeskundigen: gas wel of niet via hen laten lopen? Ik wil sowieso nog even dynamische gasprijzen aanhouden in de hoop dat dit weer daalt in het voorjaar.
Check even deze BE manual (gemaakt door @
Speedy-Andre ):
https://dutchandre.infinityfreeapp.com/?i=3
Die vond ik pas gisteren, ik snap niet dat BE niet zelf dat document ergens publiceert.
En check even deze email (is verouderd, dus de prijzen zijn volgens mij nu anders):
Op bovengenoemde datum komen wij de batterij installeren. De aankomsttijd kan met één uur uitlopen. Mocht deze datum niet goed uitkomen, laat dit dan weten door op deze e-mail te reageren.
Op basis van de door jou aangeleverde foto’s is vastgesteld dat er mogelijk graafwerkzaamheden nodig zijn. Graafwerkzaamheden vallen buiten onze service en ben je zelf verantwoordelijk voor. Voor de voorbereiding vragen we een keuze te maken uit onderstaande optie A of B.
Let op: Wanneer de benodigde kabels reeds aanwezig zijn, hoeft er natuurlijk niet gegraven te worden en kun je reageren met 'optie B'.
A) Jij graaft, wij leggen de kabels
-Jij zorgt dat er vóór de installatiedag een sleuf en/of extra ruime vrije mantelbuis klaar ligt van meterkast naar batterijlocatie.
-Wij trekken en plaatsen de kabels tijdens de installatie.
-Afwerking/dichtmaken van de sleuf doe je zelf.
-Meerprijs kabeltraject per staffel:
0-12m: €0,-
13-22m: €100,- Basis installatie of €200,- totaal bij Off-grid
23-32m: €200,- Basis installatie of €400,- totaal bij Off-grid
33-42m: €300,- Basis installatie of €600,- totaal bij Off-grid
B) Jij graaft én legt zelf de kabels / kabels reeds aanwezig
-Jij regelt de sleuf/tracé, koopt de kabels en legt de kabels.
-Hieronder bij "Specificaties & eisen" vind je de links naar de juiste kabels en benodigdheden bij een leverancier die het naar je toe kan sturen.
-Korting op factuur voor materiaalkosten eerste 10m: € 100 (€ 200 bij Off-grid).
-Op de installatiedag sluiten wij alles aan, meten door en testen.
Over zelf kabels plaatsen (en de bijbehorende korting):
https://balansenergie.nl/zelf-kabels/
Over de meerkwerkkosten:
https://balansenergie.nl/wp-content/uploads/2026/01/Meerwerk-2026.pdf
Let echt heel erg op bij het meerwerk. Mijn accu is afgelopen vrijdag geplaatst. In de overeenkomst met BE staat duidelijk dat eventueel meerwerk altijd op voorhand met je besproken wordt en goedkeuring gevraagd wordt voor de extra kosten. Dat gebeurt in de praktijk niet. Ik kreeg achteraf te horen dat er maarliefst 35m stroomkabel getrokken was (ze sneden extreme hoeveelheden lengte af aan beide kanten, ja zo kom ik ook op 35m...).
En ik had zelf een extra UTP kabel klaar gelegd met de vraag of die meegetrokken kon worden of dat dat niet zou passen: Was geen probleem, paste makkelijk. Achteraf: Dat is dan 165 euro excl btw. Er viel met het installatie team niet uit te komen (gebrekkig NL en EN). Ik heb geweigerd te tekenen voor het meerwerk. Overigens wel akkoord met een deel van dat meerwerk, maar dat was onbespreekbaar. Dat ging er niet heel gezellig aan toe op het eind, bedreiging/dwang tot ondertekenen wil ik het niet noemen, maar vriendelijk overleg was het zeker niet.
Gisteren heb ik de factuur ontvangen. Waarop opeens nóg meer meerwerk is bijgeschreven. Nog 10m extra stroomkabel. Verleggen van laadpaal schakelaar in meterkast. Totaal: 1000 euro excl BTW.
Het is zeg maar geen prettige start van een 2 jarige samenwerking. Ik wacht nu op het kantoor van BE wat ze hiermee gaan doen. Maar ze zouden serieus moeten overwegen om het installatieteam in eigen beheer te nemen en niet van die externen die er blijkbaar nogal belang bij hebben om de meerkwerkkosten (stiekem) op te hogen.