• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:06:

Dus… neem dat perspectief mee… op mij komen sommigen echt over als drammers… negativiteit waar ik geen behoefte aan hebt.
Dan zal deze drammer het voortaan verwoorden als "wanneer je het zelf doet nadat je weg bent." 8)7

Want dat is de gespannen voet waar we op staan. Anderzijds kun je veel van die errormarge die jij omschrijft wegpoetsen tot nagenoeg 0 door een heel klein beetje marge aan te houden in de accucapaciteit. + Initieel plannen voor 50% SoC aan het einde van day ahead dag. Reeds getest en werkend.

Mag ik je trouwens hieraan helpen denken:

https://balansenergie.nl/verdienmodellen/

Ze adverteren zelf dat ze op meerdere markten actief zijn, en vervolgens staat een day ahead markt.

@0xygen500 je boekt voor day-ahead bepaalde volumes in, en de residuals moet je kopen op de onbalansmarkt als leverancier zijnde.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 04-09-2026 09:29 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Het volume van stroom moet afgedekt zijn op niveau BE.

Epex is niet vrijblijvend, ook AFRR (dat is “waar ze net aan toegevoegd zijn”) is niet vrijblijvend.

Je kunt de taart opknippen… maar dat beperkt de bewegingsvrijheid ook op de eigen manier.

Onbalans is de sluitpost, maar daarvoor zijn de kosten en baten onbetrouwbaar… (toename regeltoestant 2)
Het hangt allemaal op irritante manier aan elkaar… en ik ben gruwelijk goed in verbanden zien (maar dat maakt ook dat het lastig uitleggen is)… de oplossing is gewoon niet eenvoudig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:11:
[...]

Zonder mid meter kan het ook. Zonneplan dongle meet ook hoeveel de zonnepanelen opwekken. In homeassistant kan ik die ook gebruiken om te laden op zonnestroom.
Oh hoe dan? Dat werkt dan alleen met je zonneplan omvormers neem ik aan?

Mijn advies gaat meer over een scenario zonder home assistant of evcc. Je moet sowieso meten op de juiste locatie om je overschot te kunnen meten, of het nou ct-klemmen zijn of mid meters. Je wilt je overschot weten en niet perse je daadwerkelijke productie.

Qua makkelijkheid.
  1. Ingebouwde laadpaal functie
  2. EVCC
  3. Home assistant (+EVCC)
@sander25nl Ik heb mijn homewizard meter gratis laten installeren door de monteur van balans energie. Zodat ik op zon kon laden via de peblar. Dezelfde week toch gewoon evcc geïnstalleerd en daarmee verder gegaan.
edit:
Zoals @Get!em inderdaad vermeld, ik heb off-grid en de meter werd tussen de accu en de groepenkast geplaatst bij de hoofdschakelaar van de groepenkast. Bij niet off-grid wordt het volgens mij wat complexer om te bepalen wat je overschot is, dan moet je wel homeassistant/evcc gebruiken. Ook wanneer je zonnepanelen direct koppelt met de Deye heb je waarschijnlijk HASS/EVCC nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-09-2026 10:01 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:38:
[...]

Mijn advies gaat meer over een scenario zonder home assistant of evcc. Je moet sowieso meten op de juiste locatie om je overschot te kunnen meten, of het nou ct-klemmen zijn of mid meters. Je wilt je overschot weten en niet perse je daadwerkelijke productie.

Qua makkelijkheid.
  2. EVCC
@sander25nl Ik heb mijn homewizard meter gratis laten installeren door de monteur van balans energie. Zodat ik op zon kon laden via de peblar. Dezelfde week toch gewoon evcc geïnstalleerd en daarmee verder gegaan.
Wel even vermelden dat bij een offgrid installatie, je de Homewizard 3 fase module tussen batterij en rest van groepenkast zet. Dus op de plek van de hoofdschakelaar van je huis/groepenkast.

In dat geval kan je de loadbalancing en solar charger van Peblar daarop koppelen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:33
Ronald schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:30:
Het volume van stroom moet afgedekt zijn op niveau BE.

Epex is niet vrijblijvend, ook AFRR (dat is “waar ze net aan toegevoegd zijn”) is niet vrijblijvend.

Je kunt de taart opknippen… maar dat beperkt de bewegingsvrijheid ook op de eigen manier.

Onbalans is de sluitpost, maar daarvoor zijn de kosten en baten onbetrouwbaar… (toename regeltoestant 2)
Het hangt allemaal op irritante manier aan elkaar… en ik ben gruwelijk goed in verbanden zien (maar dat maakt ook dat het lastig uitleggen is)… de oplossing is gewoon niet eenvoudig.
Ik zal er vast te simplistisch over hebben gedacht, maar anders vraag ik mij af hoe zij op epex willen handelen en afrrr en passieve onbalans?
KoningSlakkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:38:
[...]

Qua makkelijkheid.
  2. EVCC
Ja idd alleen met Zonneplan omvormer. Als je het op de deye omvormer aansluit zou je het ook kunnen doen met de entity van pv opbrengst in de solarman integratie.

[ Voor 4% gewijzigd door 0xygen500 op 04-09-2026 09:47 ]

• RoyWNL
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 11:06
Zojuist de aanvraag gedaan voor een batterij bij balans energie! Ben enthousiast! Meeste vragen konden al beantwoord worden via de telefoon.

Nog wel wat vragen over de basisinstallatie. Heb momenteel geen groepen vrij in de kast. Wat is onderdeel van de basisinstallatie, weten jullie dat?

Moet ik loze leiding leggen, plaatsen zij een kast bij in de meterkast? Hoeveel groepen?

En voor jullie ervaringsdeskundigen: gas wel of niet via hen laten lopen? Ik wil sowieso nog even dynamische gasprijzen aanhouden in de hoop dat dit weer daalt in het voorjaar.

• 0xygen500
RoyWNL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:52:
Zojuist de aanvraag gedaan voor een batterij bij balans energie! Ben enthousiast! Meeste vragen konden al beantwoord worden via de telefoon.

Nog wel wat vragen over de basisinstallatie. Heb momenteel geen groepen vrij in de kast. Wat is onderdeel van de basisinstallatie, weten jullie dat?

Moet ik loze leiding leggen, plaatsen zij een kast bij in de meterkast? Hoeveel groepen?

En voor jullie ervaringsdeskundigen: gas wel of niet via hen laten lopen? Ik wil sowieso nog even dynamische gasprijzen aanhouden in de hoop dat dit weer daalt in het voorjaar.
Ik zou zelf gas niet via hun laten lopen. Niet omdat ze niet goedkoop zijn ofzo, maar omdst het voor meer ruis zorgt. Ik heb beide, maar heb één voorschot. Het is dus wat lastig bepalen hoe ik nu er nu voor sta qua voorschot - kosten

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Dit lijkt me een spagaat: als je inschrijft op AFRR moet je ook leveren als je afgeroepen wordt.
Dus dan kun je het niet over passieve onbalans al dumpen. Daarvoor is die beschikbaarheid vergoeding ook.

Word je niet afgeroepen… dan heb je dus 2x niets.

Alleen Epex - vanuit collectief perspectief, dus balans energie - zit je met vergelijkbaar. Ook daar zit je vast aan een verplichting… kom je het niet na, dan krijg je het als onbalans op je dak…

Dus je kunt vrolijk beweren dat je over Epex meer resultaat hebt in je simulatie… maar het is niet volledig schoon om dat te beweren.
Stel BE gaat volledig Epex… en de zon voorspelling klopt niet… dan is er of tekort, of teveel om aan Epex te voldoen… dus heb je met onbalans te maken…

Dus… neem dat perspectief mee… op mij komen sommigen echt over als drammers… negativiteit waar ik geen behoefte aan hebt.
Ik kan begrijpen dat BE niet (volledig) over kan gaan op EPEX. Maar m.i. is het wel goed om te blijven kijken hoe het systeem presteert in verhouding met EPEX omdat "iedereen" met een dynamisch contract, een thuisbatterij en een klein beetje moeite kan handelen op die markt. Als de opbrengsten niet concurrerend zijn daarmee houdt het bestaansrecht van BE snel op ben ik bang (zeker als je met zelf aansturen het ook beter kunt aanpassen aan je eigen situatie (EV) en dadelijk ook nog de 70/30 in beeld komt)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
OK nieuwe stijl BE dashboard plugin
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD2EV1A2lzqM-JQhZEAv9yS_nHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAT7O0wv0PYbfFmOGKuhvZzf.png?f=fotoalbum_large
In wezen is alleen EB toegevoegd en heb ik me proberen aan te passen naar deze stijl van weergave. De informatie knopjes bieden meer uitleg wat het verschil tussen BE dashboard is en wat vervolgens de plugin doet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:50
Rick Astley schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]

Zojuist deze mail ontvangen. Zou dit de fix/update zijn voor de 13% idle bug?
Ik heb dit bericht ook ontvangen. Naar mijn idee heb ik geen last van de 13% idle-bug. Of zou dit op elk systeem aanwezig zijn? Van wanneer is jouw installatie?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• paQ
  • Nu online
Tieske88 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:11:
[...]

Ik kan begrijpen dat BE niet (volledig) over kan gaan op EPEX. Maar m.i. is het wel goed om te blijven kijken hoe het systeem presteert in verhouding met EPEX omdat "iedereen" met een dynamisch contract, een thuisbatterij en een klein beetje moeite kan handelen op die markt. Als de opbrengsten niet concurrerend zijn daarmee houdt het bestaansrecht van BE snel op ben ik bang (zeker als je met zelf aansturen het ook beter kunt aanpassen aan je eigen situatie (EV) en dadelijk ook nog de 70/30 in beeld komt)
Ja ben dat wel grotendeels eens.
Handelen op een vast contract is zinloos, want er is niets te handelen. Dat doe je vanzelfsprekend op dynamische tarieven, of een markt waarin de tarieven constant wijzigen.
Echter, wordt wel een resultaat voorgehouden ten op zichte van een vast contract (zonder saldering)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[Afbeelding]

Hier nog niets gezien, Ik lig wel vaker onder op de stapel.
Dat kan haast niets anders dan de 13% idle bug zijn waarna hij 'nog beter 8)7 ' werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Nu online
Hier ook geen mail, maar zover ik weet heb ik die issue ook niet.

• Is_ Y_ Serious?
paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:15:
Hier ook geen mail, maar zover ik weet heb ik die issue ook niet.
Ik heb wel die mail gehad.
Ik ben me echter niet bewust van enige storingen.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:12:
https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_4_0_1.zip

[Afbeelding]
In wezen is alleen EB toegevoegd en heb ik me proberen aan te passen naar deze stijl van weergave. De informatie knopjes bieden meer uitleg wat het verschil tussen BE dashboard is en wat vervolgens de plugin doet.
Wellicht vermeldt BE het niet omdat er ook een vermindering EB is (vast bedrag).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• KoningSlakkie
  • Nu online
[Afbeelding]

Geen mail ontvangen, ik heb wel de 13% (in mijn geval 15%) idle bug.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5

• KoningSlakkie
  • Nu online

Ze zullen ongetwijfeld vragen naar een tekening qua afstand en route en foto's daarvan. Op basis daarvan zullen ze met een advies geven en verwachtte kostenpost.

Ze hebben bij mij twee kastjes bijgeplaatst, 1x in de meterkast en 1x in de schuur. Ik had ze vooraf verteld dat ik ook een HW-meter erbij wou laten plaatsen dus ze hebben daarmee rekening gehouden qua extra benodigde slots. In mijn geval was 10 meter volgens mij inbegrepen, maar ze doen niet aan graafwerkzaamheden. Dus ik heb zelf 25 meter gegraven (lag toen nog geen oprit). 2x mantelbuis van 75mm gelegd + 6mm2 + 10mm2 + 2x UTP kabel. Hiervoor kreeg ik wel een beetje korting. De kabels lagen los tegen de muur van het huis en de schuur. Zij hebben het naar binnen geboord en netjes verwerkt en aangesloten.

• 0xygen500
Hier ook geen mail ontvangen, maar ik kan gewoon naar 5% ontladen

• markieboy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:45
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:46:
[...]

Ik zal er vast te simplistisch over hebben gedacht, maar anders vraag ik mij af hoe zij op epex willen handelen en afrrr en passieve onbalans?
Jij denkt er zeker niet te simplistisch over. Sterker nog, BE belooft op hun website heel duidelijk dat zij óók met EPEX Day-Ahead werken én met EPEX-intraday én met AFFR én met passief onbalans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8fjPHS3igYIkMn_lXRy-v58Z78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxYr2IBFS1k9dodMXctLktG3.png?f=fotoalbum_large

En ze vermelden tevens op hun website dat zij de allerlaagste prijs voor stroom leveren én alleen terugleveren bij de hoogste vergoedingen. Beide gebeurt op dit moment overduidelijk niet. Ik was met mijn EPEX day-ahead bij Zonneplan zónder accu goedkoper uit vooralsnog. Dan kon ik de auto volladen bij (kale) prijzen van 0 cent of goedkoper. En ik laadde alle zonnestroom direct de auto in als de prijs overdag laag was (zuid/oost ligging), en in de ochtenden en avonden leverde ik terug tegen een hoge EPEX prijs.

Nu is het een inefficiënt gebeuren geworden, BE laadt mijn auto vanuit de BE-accu (80% verlies), en de BE-accu wordt op dure momenten geladen en niet op de goedkope (day-ahead) prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtZwSW8JWSSbrRHr9lJJ3d-hqDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojhCr7vTVtoAOeVf4mdAocrZ.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast doet BE amper iets met de accu, dat ding is 48kWh groot, maar ik zie dagelijks maar zo'n 10-15kwh geladen/ontladen, dat is grofweg het huisverbruik. Weinig tot geen handel dus. Terwijl ik in de 'Flexibiliteitsdiensten Overeenkomst' in artikel 3.2 lees dat zij tot 2 cycli per dag van de accu mogen doen. En in artikel 2.3 dat zij een inspanningsverplichting hebben om de gezamenlijke opbrengsten te maximaliseren. Echter je kunt dit onmogelijk een poging tot maximaliseren noemen als je nog geen 25% van de accu per dag gebruikt en dat er niet gehandeld wordt op de EPEX day-ahead als de spread 20 cent of meer is.

Als ik hun dashboard vergelijk met Zonneplan dan hebben ze dat overigens echt heel vaag ingericht. Ze pretenderen transparanter te zijn dan andere partijen, in plaats daarvan publiceren cijfers die fictief zijn. Een soort girl-math. Je hebt vandaag 4 euro bespaart. Maar de feitelijke opbrengst is maar 1 euro. Dat is alsof ik een Porsche koop die adverteert met: Je bespaart 500.000 euro bij aankoop van een Porsche. (in vergelijking met het kopen van een Mclaren).
Of zoals mijn vrouw na het shoppen altijd 300 euro rijker thuiskomt, doordat ze heel veel kleren in de 50% korting heeft gekocht. BE heeft iets te veel girl-math vibes in hun dashboard.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De upgrade gaat om de batterijen met een DC schakelaar/zekering en zonder DC schakelkast.

• Is_ Y_ Serious?
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:22:
De upgrade gaat om de batterijen met een DC schakelaar/zekering en zonder DC schakelkast.
En wat wordt er dan uitgevoerd?

• 0xygen500
markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:21:
[...]

Jij denkt er zeker niet te simplistisch over. Sterker nog, BE belooft op hun website heel duidelijk dat zij óók met EPEX Day-Ahead werken én met EPEX-intraday én met AFFR én met passief onbalans.

[Afbeelding]

En ze vermelden tevens op hun website dat zij de allerlaagste prijs voor stroom leveren én alleen terugleveren bij de hoogste vergoedingen. Beide gebeurt op dit moment overduidelijk niet. Ik was met mijn EPEX day-ahead bij Zonneplan zónder accu goedkoper uit vooralsnog. Dan kon ik de auto volladen bij (kale) prijzen van 0 cent of goedkoper. En ik laadde alle zonnestroom direct de auto in als de prijs overdag laag was (zuid/oost ligging), en in de ochtenden en avonden leverde ik terug tegen een hoge EPEX prijs.

Nu is het een inefficiënt gebeuren geworden, BE laadt mijn auto vanuit de BE-accu (80% verlies), en de BE-accu wordt op dure momenten geladen en niet op de goedkope (day-ahead) prijzen.

[Afbeelding]

Daarnaast doet BE amper iets met de accu, dat ding is 48kWh groot, maar ik zie dagelijks maar zo'n 10-15kwh geladen/ontladen, dat is grofweg het huisverbruik. Weinig tot geen handel dus. Terwijl ik in de 'Flexibiliteitsdiensten Overeenkomst' in artikel 3.2 lees dat zij tot 2 cycli per dag van de accu mogen doen. En in artikel 2.3 dat zij een inspanningsverplichting hebben om de gezamenlijke opbrengsten te maximaliseren. Echter je kunt dit onmogelijk een poging tot maximaliseren noemen als je nog geen 25% van de accu per dag gebruikt en dat er niet gehandeld wordt op de EPEX day-ahead als de spread 20 cent of meer is.

Als ik hun dashboard vergelijk met Zonneplan dan hebben ze dat overigens echt heel vaag ingericht. Ze pretenderen transparanter te zijn dan andere partijen, in plaats daarvan publiceren cijfers die fictief zijn. Een soort girl-math. Je hebt vandaag 4 euro bespaart. Maar de feitelijke opbrengst is maar 1 euro. Dat is alsof ik een Porsche koop die adverteert met: Je bespaart 500.000 euro bij aankoop van een Porsche. (in vergelijking met het kopen van een Mclaren).
Of zoals mijn vrouw na het shoppen altijd 300 euro rijker thuiskomt, doordat ze heel veel kleren in de 50% korting heeft gekocht. BE heeft iets te veel girl-math vibes in hun dashboard.
Mooi uiteengezet. Nu ze bij alle markten zijn aangemeld verwacht ik dat ze daar dus ook actief op gaan handelen. Als er weinig verbeting is dan wordt het overstappen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:20

Jerra

Beunhaas in wording

Mooi uiteengezet, maar het seksisme kunnen we achterwegen laten toch...

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:17:
[...]

Ik heb wel die mail gehad.
Ik ben me echter niet bewust van enige storingen.
Elke batterij krijgt een firmware update, die je beter als reparatie kan zien.
Als je nog geen ontlading tot 13% hebt gehad dan merk je het niet, als dat wel gebeurt dan wordt de batterij in 'idle' gezet en gaat je verbruik via het net ipv de batterijen.
Met pv worden ze wel opgeladen en pas bij 30-35% zijn ze weer actief wat de capaciteit mogelijk langdurig op slot zet tenzij je de batterijen uit/aan doet met de rode schakelaar achterop (alleen de master uit/aan werkt soms al).
Na de update zal het 5% zijn, het is bedoeld als beveiliging tegen te diep ontladen.
Eerdere series halen 5%, die hebben dus 8% meer capaciteit om te handelen.
BE heeft niet gecheckt wat ze nu eigenlijk bestelden, of ging blind uit van de oude specs.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Daar is mijn nieuwe overzicht voor augustus met de Paq plug-in (klik even voor hogere resolutie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHQfKdynjg8YQWFtiuCyx8laA_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xQyU8V4ClJseQwzFiUzikbcL.png?f=fotoalbum_large

En volgens het "balans-math"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAROFIvr44hcPcXVB3kxLA_f6MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dt44T69CeAsQfX7FqOHTlmbA.png?f=fotoalbum_large

Het probleem in augustus is dat hun EMS flink wat steken heeft laten vallen. Er werd gehandeld wat naar mijn mening gerommel in de marge is. Ik was niet beschermd tegen extreme hoge pieken, wat gegarandeerd voor zal komen en waar de grootste winst/besparing gerealiseerd kan worden.

Ik heb een EV en flink meer verbruik dan wat ik produceer via solar (zeker omdat er nog verlies bijkomt vanwege de thuisaccu). Waarbij er niet genoeg goedkope energie werd ingekocht door balans, mijn zonne energie werd te laag verkocht, vervolgens in de nacht moest ik het netto duurder terugkopen. Ik heb vaak vanwege de idle bug energie van het net af moeten halen voor hogere prijzen.

[ Voor 33% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-09-2026 10:49 ]

• markieboy
Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:32:
Mooi uiteengezet, maar het seksisme kunnen we achterwegen laten toch...
Haha, girl-math ervaar ik zelf niet als seksisme, het is een internet trend die vooral vrouwen op grappige wijze zo delen en ook zo labelen. (zoek maar eens rond). Indien wel zo ontvangen als seksisme, excuus daarvoor.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:33:
[...]

[...]

Elke batterij krijgt een firmware update, die je beter als reparatie kan zien.
Als je nog geen ontlading tot 13% hebt gehad dan merk je het niet, als dat wel gebeurt dan wordt de batterij in 'idle' gezet en gaat je verbruik via het net ipv de batterijen.
Met pv worden ze wel opgeladen en pas bij 30-35% zijn ze weer actief wat de onbruikbare capaciteit mogelijk langdurig op slot zet tenzij je de batterijen uit/aan doet met de rode schakelaar achterop (alleen de master uit/aan werkt soms al).
Na de update zal het 5% zijn, het is bedoeld als beveiliging tegen te diep ontladen.
Eerdere series halen 5%, die hebben dus 8% meer capaciteit om te handelen.
BE heeft niet gecheckt wat ze nu eigenlijk bestelden, of ging blind uit van de oude specs.
Ik heb dezelfde leveringen batterij (eerste pool) en thuis al eens een firmware update gehad, ze kwamen toen langs om specifiek de batterijen up te daten omdat ze "de boven en onderkant niet goed konden benutten".

Ik heb het vermoeden dat ze een stukje BMS communicatie hebben geschreven/ontwikkeld om dit op afstand te doen. Ze noemen het firmware update maar volgens mij gaat het om de tabellen waarin voltage wordt geijkt aan percentage.
(Simplistisch beschreven, de SoC bepalen is een complex geheel, maar bij temperatuur-correctie, geen-belasting/open-klem-spanning, kun je de SoC berekeningen corrigeren)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:33:
Daar is mijn nieuwe overzicht voor augustus met de Paq plug-in (klik even voor hogere resolutie)
[Afbeelding]

En volgens het "balans-math"
[Afbeelding]

Het probleem in augustus dat hun EMS flink wat steken heeft laten vallen. Er werd gehandeld wat naar mijn mening gerommel in de marge is. Niet beschermd tegen extreme hoge pieken, die gegarandeerd zullen voorkomen. Ik heb een EV en flink meer verbruik dan wat ik produceer (zeker omdat er nog verlies bijkomt vanwege de thuisaccu). Waarbij er niet genoeg goedkope energie werd ingekocht, mijn zonne energie werd te laag verkocht, vervolgens in de nacht moest ik het netto duurder terugkopen. Ik heb vaak vanwege de idle bug energie van het net af moeten halen voor hogere prijzen.
Bij Balans Stroom zie je dat je elke maand Vermindering EB krijgt, die mag je wel meerekenen.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@paQ Net je nieuwe plugin versie geinstalleerd, bedankt wederom voor je werkzaamheden hieraan!

Ik begin in de uitleg van de tabellen ondertussen wel een cynische houding te proeven of niet ;)
Veel nadruk op wat Balans weglaat of wat je werkelijk kwijt bent.

Vind het overigens compleet terecht, ontzettend bijzonder dat ze bij een grote update (er staat ook niet meer (BETA) bij resultaten) dit prijscomponent weglaten...

• markieboy

[Afbeelding]
Wauw, zojuist je plugin even geprobeerd, wat een verademing. Dit is de transparantie die BE belooft, maar volledig ontbrak. Heel erg bedankt voor deze plugin!

• KoningSlakkie
  • Nu online
markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:37:
[...]

Haha, girl-math ervaar ik zelf niet als seksisme, het is een internet trend die vooral vrouwen op grappige wijze zo delen en ook zo labelen. (zoek maar eens rond). Indien wel zo ontvangen als seksisme, excuus daarvoor.
offtopic:
Ik ken het ook van de instagram memes als zelfspot onder de vrouwen. Maar dan geld weer als man mag je dezelfde benaming niet gebruiken.

Maar je hebt ook de boy-math versie vaak met gereedschappen:
Als een boormachine bijvoorbeeld 500 euro kost en het bespaart je een professional 500 euro te betalen voor een klus, dan heb je dus gratis een boormachine gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-09-2026 10:46 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:37:
[...]

Fijn om te horen dat je het niet zo bedoelde, dan ligt het in dit geval aan de ontvangende kant, ook mijn excuses :)

• Is_ Y_ Serious?
Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:38:
[...]

Ik heb dezelfde leveringen batterij (eerste pool) en thuis al eens een firmware update gehad, ze kwamen toen langs om specifiek de batterijen up te daten omdat ze "de boven en onderkant niet goed konden benutten".

Ik heb het vermoeden dat ze een stukje BMS communicatie hebben geschreven/ontwikkeld om dit op afstand te doen. Ze noemen het firmware update maar volgens mij gaat het om de tabellen waarin voltage wordt geijkt aan percentage.
(Simplistisch beschreven, de SoC bepalen is een complex geheel, maar bij temperatuur-correctie, geen-belasting/open-klem-spanning, kun je de SoC berekeningen corrigeren)
Wie kwam er toen langs? Een monteur die eerder is geweest of echt iemand van Balans Energie?

• markieboy
KoningSlakkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:43:
[...]
offtopic:
Ik ken het ook van de instagram memes als zelfspot onder de vrouwen. Maar dan geld weer als man mag je dezelfde benaming niet gebruiken.

Maar je hebt ook de boy-math versie vaak met gereedschappen:
Als een boormachine bijvoorbeeld 500 euro kost en het bespaart je een professional 500 euro te betalen voor een klus, dan heb je dus gratis een boormachine gekocht.
Ik heb recent ruim 4k verdient, door de BE accu te kopen, als ik tenminste de komende 2 jaar uitzit bij BalansStroom. Binnenkort komt er een nieuwe TV, laptop en nog wat zonnepanelen van dat geld. Wel nog even wachten tot BlackFriday, dan verdien ik er namelijk nog wat aan ipv dat het me geld kost. :+ En dóóóór....

• markieboy
Balans-math, die houd ik erin _O-

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:38:
[...]

Dat is dan een andere bug of voorziening, als het een eerdere serie betreft.
Mogelijk komt er nu ook iets dergelijks in zodat ze niet meer alles ter plekke moeten updaten.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:06
Vast contract vergelijking:
voor diegenen die van een vast contract komen, het een soort van vergelijking zijn, maar alleen dan als de bedragen ongeveer gelijk zijn.

Ik hou dat voor mij zelf wel bij, ik vergelijk de vaste prijzen, onbalans en dynamisch.
Het is theorie, het is benaderen, en gaat bij inkoop en verkoop op het moment, en gebruik dan die prijzen, terwijl je wellicht met dynamisch op een ander moment zou kopen.

Puur voor mijn eigen, hoog over trend.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
[...]

Dit lijkt me een spagaat: als je inschrijft op AFRR moet je ook leveren als je afgeroepen wordt.
Dus dan kun je het niet over passieve onbalans al dumpen. Daarvoor is die beschikbaarheid vergoeding ook.

Word je niet afgeroepen… dan heb je dus 2x niets.

Alleen Epex - vanuit collectief perspectief, dus balans energie - zit je met vergelijkbaar. Ook daar zit je vast aan een verplichting… kom je het niet na, dan krijg je het als onbalans op je dak…

Dus je kunt vrolijk beweren dat je over Epex meer resultaat hebt in je simulatie… maar het is niet volledig schoon om dat te beweren.
Stel BE gaat volledig Epex… en de zon voorspelling klopt niet… dan is er of tekort, of teveel om aan Epex te voldoen… dus heb je met onbalans te maken…

Precies, en ik denk dat het managen van die spagaat de kunst is. Ik heb begrepen dat oprichter en investeerders van Balans uit cryptosoftware komen, daar zul je ongetwijfeld vergelijkbare dillema's hebben waar je aan wilt kunnen rekenen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:41:
@paQ Net je nieuwe plugin versie geinstalleerd, bedankt wederom voor je werkzaamheden hieraan!

Ik begin in de uitleg van de tabellen ondertussen wel een cynische houding te proeven of niet ;)
Veel nadruk op wat Balans weglaat of wat je werkelijk kwijt bent.

Vind het overigens compleet terecht, ontzettend bijzonder dat ze bij een grote update (er staat ook niet meer (BETA) bij resultaten) dit prijscomponent weglaten...
Sja niet bewust, maar gewoon om te duiden waar het mi scheef loopt.
De energiebelasting op de stroom (niet als vast component op je aansluiting @Speedy-Andre ) is vrijwel altijd het zwaarwegendste prijscomponent.
Prima dat dat bij export volgend jaar afvalt, maar dan moet je hem alsnog wel betalen bij import.
Daarbij kunnen we nog gewoon salderen, dus het doet er ook gewoon nog toe het bij export ook te verrekenen.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@Is_ Y_ Serious? @Speedy-Andre
Misschien heb ik het niet goed gelezen, dacht nu ook dat het ging om de eerste partij accu's.

BE heeft toen een service afspraak ingepland, nadat ik de installatie een maand had, onder andere Jelco was hier bij.

Hier wordt die service afspraak genoemd. Niet ontladen onder de 20%, lijkt idd een andere bug te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Jerra op 04-09-2026 11:05 ]

• 0xygen500
Hier ff deye gekoppeld met de deye app. Dit ging echt bijna instant. Zag ook al de knop van Deye copilot, dus dat is fijn :)

• markieboy

Check even deze BE manual (gemaakt door @Speedy-Andre ): https://dutchandre.infinityfreeapp.com/?i=3

Die vond ik pas gisteren, ik snap niet dat BE niet zelf dat document ergens publiceert.

En check even deze email (is verouderd, dus de prijzen zijn volgens mij nu anders):
Op bovengenoemde datum komen wij de batterij installeren. De aankomsttijd kan met één uur uitlopen. Mocht deze datum niet goed uitkomen, laat dit dan weten door op deze e-mail te reageren.

Op basis van de door jou aangeleverde foto’s is vastgesteld dat er mogelijk graafwerkzaamheden nodig zijn. Graafwerkzaamheden vallen buiten onze service en ben je zelf verantwoordelijk voor. Voor de voorbereiding vragen we een keuze te maken uit onderstaande optie A of B.

Let op: Wanneer de benodigde kabels reeds aanwezig zijn, hoeft er natuurlijk niet gegraven te worden en kun je reageren met 'optie B'.

A) Jij graaft, wij leggen de kabels
-Jij zorgt dat er vóór de installatiedag een sleuf en/of extra ruime vrije mantelbuis klaar ligt van meterkast naar batterijlocatie.
-Wij trekken en plaatsen de kabels tijdens de installatie.
-Afwerking/dichtmaken van de sleuf doe je zelf.
-Meerprijs kabeltraject per staffel:
0-12m: €0,-
13-22m: €100,- Basis installatie of €200,- totaal bij Off-grid
23-32m: €200,- Basis installatie of €400,- totaal bij Off-grid
33-42m: €300,- Basis installatie of €600,- totaal bij Off-grid

B) Jij graaft én legt zelf de kabels / kabels reeds aanwezig
-Jij regelt de sleuf/tracé, koopt de kabels en legt de kabels.
-Hieronder bij "Specificaties & eisen" vind je de links naar de juiste kabels en benodigdheden bij een leverancier die het naar je toe kan sturen.
-Korting op factuur voor materiaalkosten eerste 10m: € 100 (€ 200 bij Off-grid).
-Op de installatiedag sluiten wij alles aan, meten door en testen.
Over zelf kabels plaatsen (en de bijbehorende korting): https://balansenergie.nl/zelf-kabels/

Over de meerkwerkkosten: https://balansenergie.nl/wp-content/uploads/2026/01/Meerwerk-2026.pdf

Let echt heel erg op bij het meerwerk. Mijn accu is afgelopen vrijdag geplaatst. In de overeenkomst met BE staat duidelijk dat eventueel meerwerk altijd op voorhand met je besproken wordt en goedkeuring gevraagd wordt voor de extra kosten. Dat gebeurt in de praktijk niet. Ik kreeg achteraf te horen dat er maarliefst 35m stroomkabel getrokken was (ze sneden extreme hoeveelheden lengte af aan beide kanten, ja zo kom ik ook op 35m...).

En ik had zelf een extra UTP kabel klaar gelegd met de vraag of die meegetrokken kon worden of dat dat niet zou passen: Was geen probleem, paste makkelijk. Achteraf: Dat is dan 165 euro excl btw. Er viel met het installatie team niet uit te komen (gebrekkig NL en EN). Ik heb geweigerd te tekenen voor het meerwerk. Overigens wel akkoord met een deel van dat meerwerk, maar dat was onbespreekbaar. Dat ging er niet heel gezellig aan toe op het eind, bedreiging/dwang tot ondertekenen wil ik het niet noemen, maar vriendelijk overleg was het zeker niet.

Gisteren heb ik de factuur ontvangen. Waarop opeens nóg meer meerwerk is bijgeschreven. Nog 10m extra stroomkabel. Verleggen van laadpaal schakelaar in meterkast. Totaal: 1000 euro excl BTW.

Het is zeg maar geen prettige start van een 2 jarige samenwerking. Ik wacht nu op het kantoor van BE wat ze hiermee gaan doen. Maar ze zouden serieus moeten overwegen om het installatieteam in eigen beheer te nemen en niet van die externen die er blijkbaar nogal belang bij hebben om de meerkwerkkosten (stiekem) op te hogen.

• 0xygen500
markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:05:
[...]

Check even deze BE manual (gemaakt door @Speedy-Andre ): https://dutchandre.infinityfreeapp.com/?i=3

Die vond ik pas gisteren, ik snap niet dat BE niet zelf dat document ergens publiceert.

En check even deze email (is verouderd, dus de prijzen zijn volgens mij nu anders):

[...]

Over zelf kabels plaatsen (en de bijbehorende korting): https://balansenergie.nl/zelf-kabels/

Over de meerkwerkkosten: https://balansenergie.nl/wp-content/uploads/2026/01/Meerwerk-2026.pdf

Let echt heel erg op bij het meerwerk. Mijn accu is afgelopen vrijdag geplaatst. In de overeenkomst met BE staat duidelijk dat eventueel meerwerk altijd op voorhand met je besproken wordt en goedkeuring gevraagd wordt voor de extra kosten. Dat gebeurt in de praktijk niet. Ik kreeg achteraf te horen dat er maarliefst 35m stroomkabel getrokken was (ze sneden extreme hoeveelheden lengte af aan beide kanten, ja zo kom ik ook op 35m...).

En ik had zelf een extra UTP kabel klaar gelegd met de vraag of die meegetrokken kon worden of dat dat niet zou passen: Was geen probleem, paste makkelijk. Achteraf: Dat is dan 165 euro excl btw. Er viel met het installatie team niet uit te komen (gebrekkig NL en EN). Ik heb geweigerd te tekenen voor het meerwerk. Overigens wel akkoord met een deel van dat meerwerk, maar dat was onbespreekbaar. Dat ging er niet heel gezellig aan toe op het eind, bedreiging/dwang tot ondertekenen wil ik het niet noemen, maar vriendelijk overleg was het zeker niet.

Gisteren heb ik de factuur ontvangen. Waarop opeens nóg meer meerwerk is bijgeschreven. Nog 10m extra stroomkabel. Verleggen van laadpaal schakelaar in meterkast. Totaal: 1000 euro excl BTW.

Het is zeg maar geen prettige start van een 2 jarige samenwerking. Ik wacht nu op het kantoor van BE wat ze hiermee gaan doen. Maar ze zouden serieus moeten overwegen om het installatieteam in eigen beheer te nemen en niet van die externen die er blijkbaar nogal belang bij hebben om de meerkwerkkosten (stiekem) op te hogen.
Omgeving den haag?

Van wie heb je de factuur gekregen? Van de installateur zelf of van Balans?

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

[Afbeelding]
Paq, je ben een topper. Rendement en opbrengst zijn flink gezakt tov "oude plugin"

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• paQ
  • Nu online
Tasteless schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:11:
[...]

Paq, je ben een topper. Rendement en opbrengst zijn flink gezakt tov "oude plugin"
Hmm. Ik heb hooguit wat afrondingsverschillen.
Maar, browsercache kan ook echt een bitch zijn.

Of exporteer je meer dan je importeert?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:47:
[...]

Wie kwam er toen langs? Een monteur die eerder is geweest of echt iemand van Balans Energie?
Bij mij kwam er iemand van Beter Stroom langs, een directe collega van Jelco. Dus niet iemand van team noord, zuid, Den Haag.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Met betrekking tot team Den Haag:
Het team Den Haag van begin dit jaar werk niet meer voor Balans, het zijn nu andere mensen heb ik begrepen van Beter Stroom.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Is_ Y_ Serious?
fenrir schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:12:
[...]

Bij mij kwam er iemand van Beter Stroom langs, een directe collega van Jelco. Dus niet iemand van team noord, zuid, Den Haag.
Dat zou fijn zijn. De kundigheid wisselt namelijk enorm. Als ik vragen heb, zou ik graag een deskundig en duidelijk antwoord willen krijgen. Dat verschilt nu nogal, afhankelijk van welke monteur er aanwezig is.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ik heb voor augustus en 2026 tot nu toe in mijn homewizard app even gespeeld met de tarieven voor vast-contract en dynamisch contract. Dus dat is op basis van mijn groepenkast meter en niet op basis van P1 meter. En Balans energie kosten overzicht heb ik van Balans energie dashboard met de @paQ plug-in.

Augustus 2026
Balans energie resultaat volgens BE-math: € 183,38
Kosten Augustus vergelijkingKostenBesparing vs Balans Paq plug-in
Vast contract  (obv 0,299 EUR/kwh en netto teruglevering 0,1495 EUR/kWh) € 194,03 € 182,41
Dynamisch tarief € 157,72 € 146,10
Balans Energie Paq-plug in € 11,62
2026 tot nu toe
Balans energie resultaat volgens BE-math: € 1.170,88
Kosten 2026 tot nu toe vergelijkingKostenBesparing vs Balans Paq plug-in
Vast contract  (obv 0,299 EUR/kwh en netto teruglevering 0,1495 EUR/kWh) € 1.158,57 € 954,77
Dynamisch tarief € 866,46 € 662,66
Balans Energie Paq-plug in € 203,80
edit:
Betreft dynamisch contract, ik laad wel eens de auto op om de energie uit de accu te halen rond 17-19uur. Dat betekent dat ik dynamisch gezien niet altijd op de juiste tijdstip aan het laden ben. Qua gedrag zou ik wel iets meer op gunstige tijdstippen de EV laden als ik geen thuisaccu had en daardoor meer besparen op dynamisch contract.

[ Voor 24% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-09-2026 11:32 ]

• blue eyes
Thx PaQ !

Dat ene puntje, kWh prijs over het gehele jaar op 0 euro is nu ook weg. Enkelen hier hadden dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1Hkr8gDVxwP1D4SSN8oX9ACWSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ddTyglMh6FdCQewSOB2K6th.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un6Z_r3BV45h0l1EkEK0qbx06-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FcVn6q2LqXOyekYe0AcNWuPx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXIHnG9YmLDvAxQgpoQAghdbqGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YO0Gu8siRPHHnvI1fotStKcK.png?f=fotoalbum_large

Mooi verschil in resultaat (ik neem aan dat ik naar opbrengst moet kijken bij je plugin @paQ )

• Tasteless
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:12:
[...]

Hmm. Ik heb hooguit wat afrondingsverschillen.
Maar, browsercache kan ook echt een bitch zijn.

Of exporteer je meer dan je importeert?
Ik heb me er nog niet in verdiept maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr2QjTPbO2VEyi1C91PRjkuHyyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRHDfGSdqqXJUDI4yVQC19UV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5yz8_f5vzdozVuXRo1i51x5RyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/faBIpIaoKeHPQeUtW3aQOouR.png?f=fotoalbum_large

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Sportmind schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:55:
[...]

Precies, en ik denk dat het managen van die spagaat de kunst is. Ik heb begrepen dat oprichter en investeerders van Balans uit cryptosoftware komen, daar zul je ongetwijfeld vergelijkbare dillema's hebben waar je aan wilt kunnen rekenen.
Yes… overigens heb ik zeker de indruk dat het EMS in augustus tekort geschoten is. Domweg relatief weinig cycli/volume… (en in eerdere maanden was volume ook ver onder wat je zou verwachten bij 30.000kWh per jaar wat ik na navraag gemeld gekregen heb)

Er zijn veel schuifjes om aan te trekken (verbruik, opwek, AFRR, Epex, onbalans). Individueel moeten de schuifjes ook nog eens verschillend staan dan het collectief (ook weer schuifjes)

Trek aan schuifje 1… dan gaat schuifje 2-3-4 ook bewegen. patronen is iets waar AI goed in is… maar ik ga deze week op dinsdag 50kWh in de auto prakken en volgende week op donderdag… daar kan AI weinig mee…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• markieboy
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:10:
[...]

Omgeving den haag?

Van wie heb je de factuur gekregen? Van de installateur zelf of van Balans?
Hoofddorp (is dat omgeving Den Haag?). 2 Indiërs die hun vak overigens prima verstonden. En 1 Oekraïner, die ook echt wel wist wat hij deed. Op kabels doortrekken na, volledig getwistte UTP kabels. Maar verder alles netjes aangesloten. Alleen nul uitleg gegeven over het systeem, dat wat ze vertelde begreep ik weinig van, ze kwamen slecht uit hun woorden.

• blue eyes
Zinnetje van BE onder de grafieken en verklaringen, ook wel eens hier de discussie geweest. KWh boven de saldering is verkoop zonder EB, in de saldering is het wegstrepen.

BE stelt op de resultaten pagina: "— daarover komt geen € 0,11085/kWh energiebelasting terug, dus € xxx,xx minder dan wanneer er ruimte was." .

In mijn denken is dit anders, immers, je krijgt het niet terug, je hebt het ook niet ontvangen, je krijgt gewoon de verkoopprijs minus de 2 cent, that simple (voor dat deel boven de saldering, onder de grens is het wegstrepen, dit jaar nog).

De kunst is denk zoveel te exporteren dat je 0,1 kWh onder de grens blijft?

Ik heb veel ruimte nu, maar NOV en DEC komen nog ;)

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi verschil in resultaat (ik neem aan dat ik naar opbrengst moet kijken bij je plugin @paQ )
die 90 euro is je stroomopbrengst voor wat het datum filter aangeeft.

Verder naar beneden staat net als bij je vorige plugin alles verrekend over je contractperiode.

• Sportmind
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:47:
[...]

Bij mij de twee monteurs, maar één daarvan had de installatie ontworpen/uitgedacht (van BalansEnergie zelf dus).

Trouwens; redelijk wat aFRR laden hier op dit moment. Wat ik me afvraag; is deze stroom gebruiken dan dus per definitie gunstig?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:30:
[...]

die 90 euro is je stroomopbrengst voor wat het datum filter aangeeft.

Verder naar beneden staat net als bij je vorige plugin alles verrekend over je contractperiode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljmqTzm1FwUhRgW8aGhe7GDE-js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvi8IpnM339v08QoaBrpUqxy.png?f=fotoalbum_large Dus 354,92 tegen 639,98 zoals balans aangeeft over deze periode?

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:29:

In mijn denken is dit anders, immers, je krijgt het niet terug, je hebt het ook niet ontvangen, je krijgt gewoon de verkoopprijs minus de 2 cent, that simple (voor dat deel boven de saldering, onder de grens is het wegstrepen, dit jaar nog).
Het is semantisch.
Maar ik bekijk het zo: Elke kWhdie ik binnen de salderingsregling kan exporteren, heeft een hogere waarde dan elke kWh die overschrijdt.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding] Dus 354,92 tegen 639,98 zoals balans aangeeft over deze periode?
ik kan niet in je dashboard kijken, dus dat weet ik niet precies.
Maar wat gaf de vorige plugin versie aan bij je? (grosso modo)

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:38:
[...]

ik kan niet in je dashboard kijken, dus dat weet ik niet precies.
Maar wat gaf de vorige plugin versie aan bij je? (grosso modo)
Ook ongeveer ~350. Zal dus wel juiste gebied zijn waar ik kijk

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@Tasteless @paQ
Wat voor verschillen kan zorgen is dat dagen zonder batterij, maar met contract, nu ook zichtbaar zijn.
Voor mij persoonlijk is dit heel fijn, want het zijn echte kosten die alleen nog stonden in het BS portaal, nu met de nieuwe plugin en het nieuwe BE dashboard zie ik voor het eerst echt in 1 overzicht hoe ik ervoor sta.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Waar februari dus eerst zo'n 40 in de min stond is dat eigenlijk 230 in de min, en januari is er nog bijgekomen.

Je ziet wel het nadeel van het contract wat te vroeg in ging, ik had daar dezelfde gevoelens over als @Speedy-Andre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9-6QdlBTXDm0FoYR2bp6yK2-_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/429dnLUNF8kicCXcbbAJHDnj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Jerra op 04-09-2026 11:45 ]

• Tasteless
  • Nu online
sander25nl schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 07:12:
Ik krijg deze maand de Balansaccu , en heb 16 zonnepanelen .
Ik rijd een tesla , moet nog een laadpaal kopen , is de Tesla Wall Connector Gen 3 een goed idee , of is het beter een ander type laadpaal te kopen met meer mogelijkheden , zoals direct laden op zonnestroom etc ?
Ik heb een Gen 3 met mid meter opgehangen ivm met ERE certificaten en dit werkt prima. Kijk even welke opties je extra denkt nodig te hebben. Overigens is er met tesla mate in HA ook veel mogelijk maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:44:
[...]

Waar februari dus eerst zo'n 40 in de min stond is dat eigenlijk 230 in de min, en januari is er nog bijgekomen.

Je ziet wel het nadeel van het contract wat te vroeg in ging, ik had daar dezelfde gevoelens over als @Speedy-Andre

[Afbeelding]
Erg duidelijk dat zonder batterij een onbalans/afrr tarief niet gunstig is als je het verbruik niet heel erg aanpast aan de momenten.

Indirect kun je daar dus ook uit afleiden dat als je geforceerd aan het importeren bent omdat de batterij niet toereikend is (hoog WP verbruik, EV) het dus ook snel ongunstig wordt. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat lopen in de wintermaanden. De buffer voor eigen gebruik in de batterij moet flink omhoog voor all-electric woningen.

*(sidenote, 10 pagina’s in een ochtend is echt enorme hoeveelheid berichten om bij te lezen, ongelofelijk hoe actief we hier zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 04-09-2026 11:50 ]

• Sportmind
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ8_-XyOZauAV-A065P9L_AwC8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/li0NlM8NTv9JkXhdQ8uRgeKo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgNnb4m1V0Dq1AVJ1Xcj7ARF8P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oLp0aP3w7Z0iisc9MjdPukqi.png?f=fotoalbum_large
Mijn resultaten vergeleken met Balans. Dank @paQ voor de nieuwe versie!

[ Voor 13% gewijzigd door Sportmind op 04-09-2026 11:51 ]

• 0xygen500
Get!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:49:
[...]

Erg duidelijk dat zonder batterij een onbalans/afrr tarief niet gunstig is als je het verbruik niet heel erg aanpast aan de momenten.

Indirect kun je daar dus ook uit afleiden dat als je geforceerd aan het importeren bent omdat de batterij niet toereikend is (hoog WP verbruik, EV) het dus ook snel ongunstig wordt. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat lopen in de wintermaanden. De buffer voor eigen gebruik in de batterij moet flink omhoog voor all-electric woningen.

*(sidenote, 10 pagina’s in een ochtend is echt enorme hoeveelheid berichten om bij te lezen, ongelofelijk hoe actief we hier zijn).
Ja het nadeel van onbalans als je geen buffer hebt is dat je gewoon mag afrekenen tegen huidige koersen en je niet vooruit kan plannen.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:23:
[...]

Yes… overigens heb ik zeker de indruk dat het EMS in augustus tekort geschoten is. Domweg relatief weinig cycli/volume… (en in eerdere maanden was volume ook ver onder wat je zou verwachten bij 30.000kWh per jaar wat ik na navraag gemeld gekregen heb)
Ik had ook verwacht dat ik onderhand de 10 MWh import wel zou overschrijden. Dat gaat net niet lukken tegen het einde van dit jaar. Was wel leuk geweest qua energiebelastingsschijf met een tarief van € 0,06671 EUR/kWh. Dan was handelen in Q4 bij een lagere spread een stuk interessanter.

• markieboy
Is hier iemand dit deze grafieken begrijpt? Als voorbeeld heb ik er 1 kwartier uitgepakt:

Historie (5:30u): Batterij heeft 1,1kWh ontladen en ik heb 1,6kWh geexporteerd. Knap. Ik heb geen andere manieren om energie op te wekken om 5:30u, dus waar komt die extra 0,5kWh vandaan? (overigens in mijn voordeel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZv7kK83va-jGMAF4nizhXZM-Sg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQ7H5BO4ZvJWb5b3P9eH4vWI.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens, Resultaten (5:30u). Opbrengst: 0.51 euro. Dat is dan 0,32 euro per kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrN1Is6S9ou9kuj_mov4O6HVPIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8QxsABgj6VMXXnuxbKdP7Yz.png?f=fotoalbum_large

Volgens de EPEX day-ahead was de kwartier prijs 0.3365 inclusief alle belastingen. En 0.1689 zonder belastingen. De onbalansprijs was 0.291 (toch?). Op welke markt is nou wat afgerekend/verdiend door BE? Waarom staat er niet bij: EPEX day-ahead inkomsten, Onbalans inkomsten, AFRR inkomsten, EPEX Intraday kosten.

Of mis ik hier iets obvious en is dit voor jullie wel direct duidelijk / transparantie / inzichtelijk?

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Get!em schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:49:
[...]

Helemaal mee eens, ben ontzettend benieuwd hoe dit zich gaat vormen, ik kan me voorstellen dat er een soort minimum grens moet zijn.

Deze hoeveelheid energie X hebben we echt nodig, dus ongeacht alles regel je maar dat je het ingekocht/opgeslagen hebt. En een soort nice-to-have, ik wil vanavond, indien de prijzen het toelaten, de auto/thuisaccu nog wel voller krijgen. Maar alleen als het echt interessante tarieven zijn.

Voor de komende winter verwacht ik in de koudste weken eigenlijk wel 100% van de accu te gebruiken. Er zijn dagen geweest vorig jaar waarin er 44kWh in de WP ging...

• paQ
  • Nu online
markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:55:

Vervolgens, Resultaten (5:30u). Opbrengst: 0.51 euro. Dat is dan 0,32 euro per kWh.

[Afbeelding]

Volgens de EPEX day-ahead was de kwartier prijs 0.3365 inclusief alle belastingen. En 0.1689 zonder belastingen. De onbalansprijs was 0.291 (toch?). Op welke markt is nou wat afgerekend/verdiend door BE? Waarom staat er niet bij: EPEX day-ahead inkomsten, Onbalans inkomsten, AFRR inkomsten, EPEX Intraday kosten.

Of mis ik hier iets obvious en is dit voor jullie wel direct duidelijk / transparantie / inzichtelijk?
Staat in je dagresultaat

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Al 20 minuten geen nieuw bericht, best wel vreemd.

Veel heen en weer pompen in september tot nu toe. Meer dan in augustus.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• k-eviin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
Zijn er ervaringen met het tijdelijk ontkoppelen van de batterij modules. We willen de batterij tijdelijk verplaatsen om een betonvloer te leggen. Hiervoor contact gehad met installateur en geven aan dat het in principe zelf kan. Klopt onderstaand stappenplan of mis ik nog iets. Het belangrijkste is dat het veilig kan, anders laat ik ze toch even komen.:
  • Systeem afsluiten op de omvormer
  • AC groepen uitschakelen
  • DC-scheidingsschakelaar uit zetten
  • Wachten tot DC kabels spanningsloos zijn
  • Modules ontkoppelen

• paQ
  • Nu online
Dan verplaats je alles. Als het alleen om de stack gaat hoef je in wezen alleen je DC schakelaar om te zetten bij versie 1, en als je ze op de accu hebt, ja dan kun je de deye ook beter uit zetten, gezien je de kabels in je deye moet loshalen al. (Of vanaf de accu's terug opbinden tijdelijk, maar dan nog wel met deye uit)

Ergo:
Heb je de eerste versie van de installatie met losse DC schakelaar, dan is het wat makkelijker.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]
Met dat verbruik tikt dat wel hard aan, ik had toen liever een lagere rekening van de vorige energieboer gehad omdat ik daar langer had willen salderen.
Met als toetje de rekening van €35 die BE 6 april presenteerde voor mijn pv stroom omdat ik toen geen batterijen had :X
Daar kwam ik te laat achter, anders had ik de pv wel uitgeschakeld.
Dat was toen je niet wist of iets geld opleverde of kostte en tegen welk tarief, zo vaag was het.
Mei en juni hebben wat goedgemaakt maar dit soort onduidelijkheid moet niet kunnen/mogen.

• Tasteless
  • Nu online
Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:40:
@Tasteless @paQ
Wat voor verschillen kan zorgen is dat dagen zonder batterij, maar met contract, nu ook zichtbaar zijn.
Voor mij persoonlijk is dit heel fijn, want het zijn echte kosten die alleen nog stonden in het BS portaal, nu met de nieuwe plugin en het nieuwe BE dashboard zie ik voor het eerst echt in 1 overzicht hoe ik ervoor sta.
Dat kan wel een rol spelen inderdaad maar ik zie nu ook de melding: The maximum currently-supported manifest version is 3, but this is 4. Certain features may not work as expected.

Ik gebruik nu Chrome op het werk :z en helaas worden updates niet automatisch vrij gegeven. Ik zal het straks eerst thuis nog een keer checken.

• Sii
  • Nu online

Sii

deejeebv schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Als @NovaDesu al in de KOR zit dan moet hij zich daarvoor eerst afmelden en pas over het kwartaal daarna BTW aangifte doen. Je kunt dan pas na een jaar weer uit in de KOR.
Kort vraagje hieromtrent. Bij mij worden er 3 modules en off grid laatste week van deze maand geinstalleerd. Maakt het uit of ik het BTW nr eind september of in Q4 aan vraag? Maw als ik het eind september heb moet er dan al aangifte over Q3 gedaan worden? Anders doe ik alleen aangifte over Q4 voordat in in Q1 2027 de KOR in ga.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJOsrjGCJmetOLMNmYwZG1WXwSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/peFuquXtcqrqKWvOKXvYpNmq.png?f=fotoalbum_large @paQ je bent een genie, bedankt voor de update. Is lekker overzichtelijk ook op dagelijkse basis direct onder elkaar wat de opbrengsten / kosten zijn.

Nog wel een vraag:

Als ik kijk naar de 15e zie ik een verschil tussen opbrengst in het maandoverzicht en het dagoverzicht wat is hiervan de rede?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9L36d2sOWRVaLrhQeC4PzFhJnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YGnVkXxwP922aeD8sMswUKj.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf9bCaq6oybXk03nkVgjEK7NX5w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R9OS4hSES7eNkA5bzyfTyWTT.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door ecn1985 op 04-09-2026 13:07 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:53

Tao

DPC DE_KOMETEN

0xygen500 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:11:
[...]

Zonder mid meter kan het ook. Zonneplan dongle meet ook hoeveel de zonnepanelen opwekken. In homeassistant kan ik die ook gebruiken om te laden op zonnestroom.
Als je inkomsten via ERE certificaten wil ontvangen, zul je verplicht een gecertificeerde MID meter moeten hebben.

Diablo3

• ecn1985

Denk dat je altijd beter af bent gas af te nemen bij een andere partij, doet dit zelf ook. Omdat mij verbruik laag is ga ik altijd voor de zo hoogst mogelijke welkomstbonus = jaarlijks overstappen.

Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic zie hier voor advies / info.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• daanoontje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:11
@paQ Kun je wellicht aangeven hoe ik de plugin installeer in Firefox? Of kan dat nog niet?

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:00:
[Afbeelding] @paQ je bent een genie, bedankt voor de update. Is lekker overzichtelijk ook op dagelijkse basis direct onder elkaar wat de opbrengsten / kosten zijn.

Nog wel een vraag:

Als ik kijk naar de 15e zie ik een verschil tussen opbrengst in het maandoverzicht en het dagoverzicht wat is hiervan de rede?

[Afbeelding] [Afbeelding]
check

Volgens mij al een bugje gevonden ja. Ik saldeer nu per dag zo te zien. Misschien dat @Jerra zijn issue daar ook uit voorkomt. Ik ga even kijken hoe op te lossen.

• paQ
  • Nu online
daanoontje schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:24:
@paQ Kun je wellicht aangeven hoe ik de plugin installeer in Firefox? Of kan dat nog niet?
Moet kunnen met iets als tampermonkey bijv.

Wacht even op de bijgewerkte versie trouwens

• markieboy
Nu ik langzaam begin te realiseren wat voor ondoorzichtig gebeuren de kwartier prijzen zijn, vraag ik mij af: Voorheen had ik mijn Zappi v2 laadpaal zo geprogrammeerd dat op basis van de day-ahead prijzen en het percentage van de accu op de goedkoopste momenten de auto fullspeed ging laden. En overdag laadde de auto zonnen-energie van mijn eigen PV. Maar als ik de auto nu fullspeed laadt, dan trekt hij de BE accu leeg, wat een nogal inefficient gebeuren is.

Nu overweeg ik het volgende: Stel BE importeert stroom van het net, zou dat automatisch óók het moment zijn dat ik mijn laadpaal moet programmeren om dat de auto te gaan laden? De praktische uitvoering qua sensoren en data etc dat komt wel goed, ik vraag me meer af of dit financieel dan de verstandigste keuze is?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

KoningSlakkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:54:
[...]

Ik had ook verwacht dat ik onderhand de 10 MWh import wel zou overschrijden. Dat gaat net niet lukken tegen het einde van dit jaar. Was wel leuk geweest qua energiebelastingsschijf met een tarief van € 0,06671 EUR/kWh. Dan was handelen in Q4 bij een lagere spread een stuk interessanter.
zoals ik het begrijp gaat het uit van het netto resultaat dus import - export = xxx waaraan de EB staffel gekoppeld is.

Maar ik kan ernaast zitten….

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Nu online

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:35:
Nu ik langzaam begin te realiseren wat voor ondoorzichtig gebeuren de kwartier prijzen zijn, vraag ik mij af: Voorheen had ik mijn Zappi v2 laadpaal zo geprogrammeerd dat op basis van de day-ahead prijzen en het percentage van de accu op de goedkoopste momenten de auto fullspeed ging laden. En overdag laadde de auto zonnen-energie van mijn eigen PV. Maar als ik de auto nu fullspeed laadt, dan trekt hij de BE accu leeg, wat een nogal inefficient gebeuren is.

Nu overweeg ik het volgende: Stel BE importeert stroom van het net, zou dat automatisch óók het moment zijn dat ik mijn laadpaal moet programmeren om dat de auto te gaan laden? De praktische uitvoering qua sensoren en data etc dat komt wel goed, ik vraag me meer af of dit financieel dan de verstandigste keuze is?
Voor mij is het voorlopig verstandigste keuze om te fast laden wanneer aFRR/onbalans onder een bepaalde grens is. Die grens heb ik nu nog hard, maar wil ik dynamischer gaan maken obv ervaring. Evenals de grens waarboven de lader niks doet.

Onder de onder grens fast, want ik verwacht ems import, boven de boven grens stop, want ik verwacht export. Er tussenin op PV. Op PV is ook EVCC in the lead qua planning.

Ik heb een hele keuze boom gemaakt in HA die nu op t eerste gezicht te uitgebreid is, maar waar ik op termijn gemakkelijk condities per scenario toevoeg.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
alias: EVCC change mode - tennet price / export active
description: ''
triggers:
  - trigger: power.crossed_threshold
    target:
      entity_id: sensor.p1_meter_vermogen
    options:
      behavior: each
      for:
        hours: 0
        minutes: 1
        seconds: 0
      threshold:
        type: below
        value:
          active_choice: number
          unit_of_measurement: kW
          number: -4
  - trigger: state
    entity_id:
      - >-
        sensor.garage_balance_delta_high_resolution_afrr_export_tarief_obv_tennet_onbalans
      - >-
        sensor.garage_balance_delta_high_resolution_afrr_import_tarief_obv_tennet_onbalans
    for:
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.evcc_peblar_home_connected
    state:
      - 'on'
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - alias: Modus off
            condition: select.is_option_selected
            target:
              entity_id: select.evcc_peblar_home_mode
            options:
              behavior: any
              for:
                minutes: 5
              option:
                - 'off'
          - condition: power.is_value
            target:
            options:
              threshold:
                type: above
                value:
                  number: -2
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: >-
                      sensor.garage_balance_delta_high_resolution_afrr_import_tarief_obv_tennet_onbalans
                    below: input_number.evcc_high_price
                    above: input_number.evcc_low_price
                sequence:
                  - action: select.select_option
                    metadata: {}
                    target:
                    data:
                      option: pv
              - conditions:
                    below: input_number.evcc_low_price
                sequence:
                    target:
                    data:
                      option: now
        alias: 'From modus off :  to modus pv or fast'
      - conditions:
          - alias: Modus Solar
            target:
            options:
              for:
              option:
                - pv
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    above: input_number.evcc_high_price
                    target:
                    options:
                      threshold:
                        value:
                      for:
                sequence:
                    target:
                    data:
                      option: 'off'
                alias: 'High price or export: modus off'
              - conditions:
                    target:
                    options:
                      threshold:
                        value:
                sequence:
                    target:
                    data:
                alias: 'midprice and not modus pv: set modus pv'
              - conditions:
                    target:
                    options:
                      threshold:
                        value:
                sequence:
                    target:
                    data:
                alias: 'Low price : set modus fast'
        alias: 'From modus pv: to modus off or fast'
      - conditions:
          - alias: Modus Solar
            target:
            options:
              for:
              option:
                - now
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    above: input_number.evcc_high_price
                    target:
                    options:
                      threshold:
                        value:
                      for:
                sequence:
                    target:
                    data:
                      option: 'off'
                alias: 'High price or export: modus off'
              - conditions:
                    target:
                    options:
                      threshold:
                        value:
                sequence:
                    target:
                    data:
                alias: 'midprice and not modus pv: set modus pv'
              - conditions:
                    target:
                    options:
                      threshold:
                        value:
                sequence:
                    target:
                    data:
                alias: 'Low price : set modus fast'
        alias: 'From modus fast: to modus off or pv'
  - if:
      - condition: template
        value_template: >-
          {{ as_timestamp(now()) | int -
          as_timestamp(states.select.evcc_peblar_home_mode.last_changed) | int <
          15 }}
    then:
      - action: notify.mobile_app_iphone15_gti
        data:
            EVCC mode to: {{states('select.evcc_peblar_home_mode')}}.

Tarief: Inkoop
            {{states('sensor.garage_balance_delta_high_resolution_afrr_import_tarief_obv_tennet_onbalans')}}
            en Verkoop
            {{states('sensor.garage_balance_delta_high_resolution_afrr_export_tarief_obv_tennet_onbalans')}}.

P1 vermogen: {{states('sensor.p1_meter_vermogen')}}
          title: 'HA: EVCC mode automation'
mode: single

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mijn jaar performance ratio sprong van 1,50 naar 1,59 met de 4.0.1 naar 4.0.2.

Saldering gaat denk ik nu goed. Gezien ik factor 2 overschot heb en de EB bij export de helft is, van import. Ook op jaar overzicht.

• scoobs
  • Nu online
@Get!em Allicht kun je voor een globale benadering kijken of de huidige prijs 1 of 2 stdevs onder de trailing 24/48h is, waarbij je zegt dat je auto dan x% vol moet zijn. Evt met een filter dat alleen gekeken wordt naar de uren waarop een calendar input zegt dat gekeken mag worden.

Voor wekelijkse/tweewekelijkse rebalancing opties doe je dan gewoon de grenzen wat verleggen. -> als de batterij van je auto al twee weken geen >98% heeft gezien voor tenminste een uur, dan schuif je die grenzen gewoon op.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:53:
@Get!em Allicht kun je voor een globale benadering kijken of de huidige prijs 1 of 2 stdevs onder de trailing 24/48h is, waarbij je zegt dat je auto dan x% vol moet zijn. Evt met een filter dat alleen gekeken wordt naar de uren waarop een calendar input zegt dat gekeken mag worden.

Voor wekelijkse/tweewekelijkse rebalancing opties doe je dan gewoon de grenzen wat verleggen. -> als de batterij van je auto al twee weken geen >98% heeft gezien voor tenminste een uur, dan schuif je die grenzen gewoon op.
Evcc is bij mij in the lead qua planning en target soc van auto. Gezien grootste gedeelte van de tijd hij op gemiddeld tarief zit en daar dus op pv mode staat, gaat dat nu eigenlijk heel goed. Auto is nu vaak eerder vol dan planning doordat lage prijzen best vaak voorkomen deze maand.

Je idee voor standaard deviatie zat ik idd ook mee te spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 04-09-2026 13:55 ]

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:10
Sii schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:52:
[...]

Kort vraagje hieromtrent. Bij mij worden er 3 modules en off grid laatste week van deze maand geinstalleerd. Maakt het uit of ik het BTW nr eind september of in Q4 aan vraag? Maw als ik het eind september heb moet er dan al aangifte over Q3 gedaan worden? Anders doe ik alleen aangifte over Q4 voordat in in Q1 2027 de KOR in ga.
ik ben dat zelf nu ook aan het uitzoeken.
ik vermoed dat de BD kijkt naar installatie datum, dus als je in oktober of sept aanvraagt maakt denk ik niet uit, maar ik weet dat niet zeker

LG-HM163MR-U34

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:16

Trackerfire

BTC HODLER

Waarom reageert @Balans Energie hier niet in het topic of het dashboard van @paQ simpelweg beter in de buurt komt dan hun eigen (nu nog) ondoorzichtige dashboard. Dingen afzetten tegen t.o.v. een vaste prijs contract zegt degene die 'm hebben niet zoveel. Die willen zien wat t ding überhaupt heeft opgeleverd, of de fee van BE er al af is et cetera.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• ecn1985

• k-eviin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
paQ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:24:
Dan verplaats je alles. Als het alleen om de stack gaat hoef je in wezen alleen je DC schakelaar om te zetten bij versie 1, en als je ze op de accu hebt, ja dan kun je de deye ook beter uit zetten, gezien je de kabels in je deye moet loshalen al. (Of vanaf de accu's terug opbinden tijdelijk, maar dan nog wel met deye uit)

Ergo:
Heb je de eerste versie van de installatie met losse DC schakelaar, dan is het wat makkelijker.
Dank voor de reactie, gaat idd om de eerste versie met losse DC. We gaan toch afscheid nemen van de kast, vond de temp zelfs met extra ventilatoren deze zomer wel erg hoog worden ;). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rhKXWYX3etl7JK6GG-28uiTITY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVAiks1xbRnaAIgejIjBawpR.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
markieboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:35:
Nu ik langzaam begin te realiseren wat voor ondoorzichtig gebeuren de kwartier prijzen zijn.........
Nog erger, de prijzen zijn per minuut :)

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

[ Voor 52% gewijzigd door blue eyes op 04-09-2026 14:32 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens de Balans FAQ:
"In de winter van 2025 hebben wij gemiddelde prijzen gerealiseerd van 0.035 – 0.05 per kWh."

Kan/wil iemand bevestigen dat dit klopt?
Er staat verder niets bij, ik neem aan dat dit de kale stroomprijs is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

(Eigenlijk elke 12 seconden)

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:36:
[...]

zoals ik het begrijp gaat het uit van het netto resultaat dus import - export = xxx waaraan de EB staffel gekoppeld is.

Maar ik kan ernaast zitten….
Ah vanwege de salderingsregeling inderdaad, dat zou na 2027 dus wel gunstig uit kunnen pakken als we met een groter volume gaan handelen (wat ik wel zeer sterk betwijfel).

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Was er een bugje bij mij? Ik zie dezelfde getallen volgens mij, de werkelijke kosten zijn gelijk tussen v4.0.1 en v4.0.2

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:07:
[...]

Was er een bugje bij mij? Ik zie dezelfde getallen volgens mij, de werkelijke kosten zijn gelijk tussen v4.0.1 en v4.0.2
Oh sorry. Dan heb ik de verkeerde getagd.

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste