PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Vrijdag nog minder zon in nieuwe (landelijke) verwachting, maar wel heel veel wind op zee/land. De Day Ahead zal richting 3 cent kaal gaan, en mogelijk zal daarmee onbalans nog dieper. Dus zal wel een import dagje worden (net als vandaag trouwens, net al weer paar kWh imports gehad).Get!em schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:08:
Vrijdag nog minder zon in huidige verwachting. Vind t wel mooi dat ze de zon opwek verwachting nu beter meenemen in de minimum soc van de avond ervoor en ook de target soc bij tarief aanpassen.
Landelijke forecast:
[Afbeelding]
ja, in theorie wel. De busbar kun je natuurlijk nog isoleren op de plekken waar geen aansluitpunt zit.jacovn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:13:
je bedoeld een kale strip over de contacten leggen ? Ik neem toch aan dat je de busbar zo moet maken dat je hem niet aan kunt raken ? 48 volt en paar honderd Ampere is denk niet goed voor je..
het is DC. Als je verder niets aanraakt is er weinig aan de hand.jacovn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:13:
je bedoeld een kale strip over de contacten leggen ? Ik neem toch aan dat je de busbar zo moet maken dat je hem niet aan kunt raken ? 48 volt en paar honderd Ampere is denk niet goed voor je..
De binnenkant van je accu heeft zo'n verbindingsstrip waarmee je de pods met elkaar doorverbindt. Daar zit geloof ik zelfs maar M6 op.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Aanraken is geen probleem - hoewel je de contactpunten vetvrij wilt houden. 48vdc is een beetje irritant als je beide polen vastpakt. Problematischer is het wanneer er iets tussen komt dat wel goed geleid. Dat is vele malen spectaculairder dan dan een stopcontact.jacovn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:13:
Wat ik ooit leerde is dat niet alleen het oppervlak van het oog de stroom doorgeeft maar juist ook de bout waarmee het vast zit. zit er dan een ring tussen het oog en het spanvlak van de aansluiting dan creëer je daar al onnodig extra weerstand omdat er dan meer stroom door de bout gaat. Dus altijd tussen oog en opspanvlak niets ertussen. tussen bout en oog mag dan weer wel een ring dan wel sluitring tussen. Dan is er natuurlijk nog de speling tussen de draad van de bout en de draad van het gat van het aansluit punt. hoe groter de speling des te minder werkelijke oppervlakte er zit tussen de draad van de bout en de draad van het gat (miereneukerij maar daar zit het verschil in kwaliteit). Dan het oog zelf hoe dikker het oog des te dikker is het materiaal wat tussen de kabel en de bout zit en ook daar dus minder weerstand en dus minder warmte ontwikkeling. Verder mag duidelijk zijn dat het goed vast aangedraaid dient te worden. En dat je met een goede regelmaat bout en oog controleert in verband met uitzetten en krimpen als gevolg van de warmte ontwikkeling tussen alle delen.Guido7619 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:34:
Uiteraard zijn er verschillende types kabelogen en oogjes. Die op de accu kabels zitten van balans zijn perskabelogen. Rechterplaatje.
Maar waar gaat het fout? Is de persing niet goed genoeg, of matige kwaliteit kabeloog wat slecht persing geeft. Of heeft het punt waar het M8 boutje zit niet voldoende contact oppervlak.
Ik heb ook zo'n gesmolten kabel gehad. En je ziet wel duidelijk dat het platte deel van het kabeloog veel breder is als het punt waar het op vastgebout wordt.
Die oude kabel heb ik nog steeds liggen. Zal m toch eens in de bankschroef zetten en kijken of ik de kabel eruit kan trekken. Bij een juiste persing zou dat niet zomaar moeten kunnen.
[Afbeelding]
Dit is hoe ik het ooit geleerd heb en zelf toepas daar waar ik het ooit gebruikt heb.
Wat betreft die 92mm² en 120mm² heel leuk dat ze dat voorstellen in de manual maar als ik alleen al kijk naar 92mm² met een degelijk M10 oog dan past dat oog niet eens op de Deye aansluiting aangezien het M10 oog voor 92mm² Ø26mm rondom het gat van Ø10.5 is, en bij 120mm² is dat zelfs Ø28mm terwijl de aansluiting op de Deye hooguit 25mm is. (wat ik zo snel kon zien tijdens installatie).
Ik heb zelf 70mm² kabel besteld met een dik oog met een gat van Ø10.5 en een buitendiameter van Ø23.5 en denk dat dat net gaat passen.
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
Maar dan moet je ook een M10 busbar aanschaffen. Een M8 oog aan een 90 kabel zal misschien nieteens bestaan? (weet ik niet maar lijkt me een rare combi)
Kijk dat wilde ik ook gaan doen maar iemand hier in dit topic wees me op een heel belangrijk punt. Door warmte ontwikkeling zal die strip uitzetten en krimpen, de accu`s wegen afzonderlijk 135Kg, je gaat dus als het ware bij uitzetting in eens de accu`s wegdrukken met alle gevolgen van dien op de aansluiting van de accu`s. Ik zou de strip gewoon bevestigen zoals meerdere hier gedaan hebben aan de achterkant van de accu en dan de bestaande kabels gebruiken van en naar de busbar en de accu alsook de Deye. je zal dan wel nog een extra rode en zwarte 50mm² kabel van 50cm (of is het tegenwoordig 55cm? ) moeten bestellen voor de derde en volgende accu (mits je er meer dan drie hebt) aangezien er maar twee per kleur bij zitten bij het systeem met drie accu`sGuido7619 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:59:
[...]
Dus het idee van de busbars is om vanaf de Deye naar de busbar te gaan, en vanaf de busbar naar elke accu afzonderlijk.
Nu ben ik toevallig net in het bezit gekomen van koper strip 25x6mm van een meter lang. Ik zat te denken om daar op de juiste plek 8mm gaatjes in te boren om op die manier alle 3 de accu's te koppelen. En vanaf die strip met de bestaande kabels naar de Deye te gaan. Eventueel zelfs 2 per strip. Maar weet niet je die wel kwijt kunt in de Deye zelf.
De koperen strips komen uit het hoofdschakelbord van een schip dus ze hebben al wat ervaring zeg maar.
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
En klopt het dat ik elke dag maximaal iets van 10-15kwh import/export zie? Ookal zijn de EPEX prijzen behoorlijk uiteenlopend en zou het mijn inziens de moeite lonen om de accu 1 of soms zelfs 2 volledige cycles te laten doen per dag?
Voor mijn gevoel handelt BE amper met de accu. Er zit niet voor niks 48kWh in, elke dag maar 10-15kwh handelen gaat natuurlijk nooit het beoogde rendement opleveren? Of mis ik hier iets?
als die strip uit gaat zetten dan drukt ie toch de hele accu iets omhoog? De strip blijft dan nog steeds bevestigt lijkt mij. Of de boutverbinding moet slapper dan die 135 kg zijn en los komen.Dirkga schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:51:
[...]
Kijk dat wilde ik ook gaan doen maar iemand hier in dit topic wees me op een heel belangrijk punt. Door warmte ontwikkeling zal die strip uitzetten en krimpen, de accu`s wegen afzonderlijk 135Kg, je gaat dus als het ware bij uitzetting in eens de accu`s wegdrukken met alle gevolgen van dien op de aansluiting van de accu`s. Ik zou de strip gewoon bevestigen zoals meerdere hier gedaan hebben aan de achterkant van de accu en dan de bestaande kabels gebruiken van en naar de busbar en de accu alsook de Deye. je zal dan wel nog een extra rode en zwarte 50mm² kabel van 50cm (of is het tegenwoordig 55cm? ) moeten bestellen voor de derde en volgende accu (mits je er meer dan drie hebt) aangezien er maar twee per kleur bij zitten bij het systeem met drie accu`s
En 0.825mm per 50 graden uitzetting lijikt mij bijna te verwaarlozen.
De voorspelde import en export gaat uit van een situatie dat er geen handel gedaan wordt, enkel opwek met PV en gebruik.markieboy schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:00:
Is bij iedereen de “voorspelling” altijd op 0kwh import en export? Werkt die voorspelling uberhaupt?
En klopt het dat ik elke dag maximaal iets van 10-15kwh import/export zie? Ookal zijn de EPEX prijzen behoorlijk uiteenlopend en zou het mijn inziens de moeite lonen om de accu 1 of soms zelfs 2 volledige cycles te laten doen per dag?
Voor mijn gevoel handelt BE amper met de accu. Er zit niet voor niks 48kWh in, elke dag maar 10-15kwh handelen gaat natuurlijk nooit het beoogde rendement opleveren? Of mis ik hier iets?
[Afbeelding]
Ik zag voorspelde export die weleens gevuld aan het einde van een zonnige dag (Met SOC bijv op 80%) als volgende dag dan nog veel zon voorspeld werd zou dat niet in de accu passen en wordt er dus export voorspeld.
Denk dat de opmerking meer bedoeld was of de uitzetting van de strip en de krachten die dat geeft, schade kan opleveren aan de accu's, niet of de bevestiging los gaat.Guido7619 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:03:
[...]
als die strip uit gaat zetten dan drukt ie toch de hele accu iets omhoog? De strip blijft dan nog steeds bevestigt lijkt mij. Of de boutverbinding moet slapper dan die 135 kg zijn en los komen.
0,8mm waarbij je dus de afstand tussen de ene en andere accu probeert te vergroten terwijl die bovenste dan 135kilo weegt maar die 0,8mm tussen de onderste en de middelste moet al 270kilo wegdrukken. ik vindt dat nogal behoorlijke zijdelingse druk op je M8 boutje van de accu aansluiting of diens behuizing. Als je begrijpt wat ik bedoel.Guido7619 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:03:
[...]
als die strip uit gaat zetten dan drukt ie toch de hele accu iets omhoog? De strip blijft dan nog steeds bevestigt lijkt mij. Of de boutverbinding moet slapper dan die 135 kg zijn en los komen.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 03-09-2026 14:29 ]
Krimpen en uitzetten door temperatuur zal zeker reden zijn van loskomende verbindingen, zeker aangezien de busbar een ander materiaal soort is dan de gebruikte bout plus het volume is anders, wat betekend dat de aan elkaar verbonden materialen als gevolg van temperatuur verschillend uitzetten en krimpen t.o.v. elkaar en dus theoretisch los kunnen gaan zitten.paQ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:29:
...zou dat een reden kunnen zijn van losraken bij de interne busbars? (op M6)
[ Voor 17% gewijzigd door Dirkga op 03-09-2026 14:36 ]
Oke, en nu met wat genuanceerdere nummers.Dirkga schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:28:
[...]
0,8mm waarbij je dus de afstand tussen de ene en andere accu probeert te vergroten terwijl die bovenste dan 135kilo weegt maar die 0,8mm tussen de onderste en de middelste moet al 207kilo wegdrukken. ik vindt dat nogal behoorlijke zijdelingse druk op je M8 boutje van de accu aansluiting of diens behuizing. Als je begrijpt wat ik bedoel.
@Guido7619 heeft het over een strip van 150mm2 dikte. En niet te vergeten dat de "ogen" die ooit het probleem waren, ook simpelweg niet meer bestaan. Dat betekent een fractie van de warmte-ontwikkeling, en het zou me niets verbazen als je nog maar een delta hebt van 10c met de omgeving (mits goed aangedraaid natuurlijk, contacten schoon etc.) lijkt me dat best reeel.
*naast minder warmte ontwikkeling is een blote busbar - dat geeft me trouwens wel de kriebels -natuurlijk beter in hitte dissipantie dan een kabel, en er is een groter contactoppervlak met de lucht voor koeling.
Daarnaast is de afstand tussen accu 1 en 3 geen 100, maar 50cm. koper heeft een uitzettingscoefficient van. Als we dat keer 10c doen, dan is dat 10c*0,5m* 16*10−6m/m K -> 0,08mm.
De vraag is, is 0,08mm flex een probleem? Ik zou het niet weten. In theorie is de statische druk die de bar zonder flex kan uitoefenen bij een delta van 10c ongeveer 270kg, maar er is altijd wel iets dat een fractie van een milimeter kan bewegen zonder probleem.
[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 03-09-2026 14:45 ]
ah, precies wat ik nodig had. Ik ben niet thuis maar weet nu dus dat het 50 cm tussen het onderst en bovenste aansluitpunt is?scoobs schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:37:
[...]
Oke, en nu met wat genuanceerdere nummers.
@Guido7619 heeft het over een strip van 150mm2 dikte. En niet te vergeten dat de "ogen" die ooit het probleem waren, ook simpelweg niet meer bestaan. Dat betekent een fractie van de warmte-ontwikkeling, en het zou me niets verbazen als je nog maar een delta hebt van 10c met de omgeving (mits goed aangedraaid natuurlijk, contacten schoon etc.) lijkt me dat best reeel.
Daarnaast is de afstand tussen accu 1 en 3 geen 100, maar 50cm. koper heeft een uitzettingscoefficient van. Als we dat keer 10c doen, dan is dat 10c*0,5m* 16*10−6m/m K -> 0,08mm.
De vraag is, is 0,08mm flex een probleem? Ik zou het niet weten.
Die uitzetting ben ik niet zo bang voor. Die flexibiliteit zit ook nog wel in de plastic behuizing, en er zit ook nog wat speling in het te boren gaatje want anders krijg je het niet over het boutje geschoven.
Ik denk best de moeite om dit te gaan testen.
Als je HA hebt draaien icm een ESP32 op de accu's kan ik je wel een script geven tzt wat adhv de voltages in de accu's en deye kan zeggen of je busbar begint los te zitten.*
*het kan ongemeten weerstand registreren.
[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 03-09-2026 14:49 ]
scoobs schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:37:
[...]
Oke, en nu met wat genuanceerdere nummers.
*naast minder warmte ontwikkeling is een blote busbar - dat geeft me trouwens wel de kriebels -natuurlijk beter in hitte dissipantie dan een kabel, en er is een groter contactoppervlak met de lucht voor koeling.
De vraag is, is 0,08mm flex een probleem? Ik zou het niet weten. In theorie is de statische druk die de bar zonder flex kan uitoefenen bij een delta van 10c ongeveer 270kg, maar er is altijd wel iets dat een fractie van een milimeter kan bewegen zonder probleem.
En eerlijk gezegd toen ik dat idee had lazen we veel over de situaties waarbij er soms wel 70° gemeten werd op de aansluitingen maar nu ikzelf het hele systeem heb staan en al meerdere activaties gehad heb zie ik dat de aansluitingen op de accu hooguit handwarm zijn (zal tussen de 30° á 40° C zijn) dan zal je op de genoemde busbar nauwelijks wat voelen qua warmte en dus uitzetten op de busbar van Guido geen probleem zijn, en inderdaad het kunststof zal voldoende speling hebben op de behuizing.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het effect.
Nu met Belasting, BTW, leverkosten!
[ Voor 111% gewijzigd door Get!em op 03-09-2026 17:45 ]
Of, plottwist, Paq werkt bij Balans en is hier gewoon stiekem aan het peilen waar de behoefte ligt
:strip_exif()/f/image/dyz4f1KeOM8cfiAxef9iNgcJ.png?f=user_large)
We vragen niet veel. Gewoon een resultatenpagina van de inkomsten/verliezen per dag/maand/jaar, met daarin een (uitklikbare) selectie van vaste en variabele kosten, inclusief energiebelasting. Je weet wel, zoals Balans Stroom dat heeft, maar dan met de tarieven die van ons van toepassing zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door scoobs op 03-09-2026 16:15 ]
Dat dus. Die "bespaarde terugleverkosten" kan me niet interesseren, moderne inverters leveren ook niet terug.scoobs schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:08:
hoewel: Wat is dit voor bullshit als headliner. Geef me gewoon een winst/verliesrekening. Interesseert mij wat wat een vast contract zou doen.
[Afbeelding]
En ook, is dit inclusief ODE, energiebelasting en belasting op de belasting? Niet dat we ANWB praktijken krijgen met 21% op de kale prijs en dan claimen dat dat "inclusief belasting" is
...Ten opzichte van een vast energiecontract.Guido7619 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:24:
Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van. Als je op het Info icoontje klikt zeggen ze toch dat dit de resultaten zijn die zijn gerealiseerd door het balans systeem.
Tov Day-Ahead zouden ze niet durven. Daar loopt balans met hun super fancy algoritme ca 3% uit op wat balans stroom me tegen zou afrekenen.
Dit lezende heb ik het gevoel dat er een addertje onder het gras zit dat me naait waar ik bij sta. Klinkt alsof ze dit bedrag willen gaan gebruiken als de 70/30 ratio...
Het hoeft niet, maar ondertussen vertrouw ik ze zo ver als ik ze kan gooien qua interpretaties.
[ Voor 31% gewijzigd door scoobs op 03-09-2026 16:35 ]
weet ik niet, maar ik zie 0 verwijzing naar EB.Source90 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komt wel aardig in de buurt. Hebben ze jou al uitgezocht voor de plug-in, @paQ 🤣
€97 vs €90. Zouden hier ook al de energiebelasting teruggave in zitten?
Die grote schreeuwende “bespaard ivm TLK” mag er wel uit ja..
Niet in de kostenkant en ook niet in de verkoopkant.
Het bestaat uit opbrengsten en besparingen.Get!em schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:03:
Wow, big upgrade van Balans Dashboard - Resultaten pagina.
[Afbeelding]
219,23 in augustus. 111 is hier van besparing terugleverkosten. Lekker mooi weergeven, maar ik had hiervoor altijd dynamisch, dus ik heb maar 107 bespaart ipv 219.
waar zie jij (welke) belasting?Get!em schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:03:
Wow, big upgrade van Balans Dashboard - Resultaten pagina.
[Afbeelding]
Te snel, is idd alleen btw. En bij nader inzien ook onduidelijkheid nu met “besparing” als onderdeel van de grafiek.
Ze moeten gewoon helder zijn in de te verwachten afrekening.
Ja dit maakt het ergens nog onduidelijker.Get!em schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:37:
[...]
Te snel, is idd alleen btw. En bij nader inzien ook onduidelijkheid nu met “besparing” als onderdeel van de grafiek.
Ze moeten gewoon helder zijn in de te verwachten afrekening.
Er gaat echt zo ontzettend veel focus naar vergelijkingen "ten op zichte van".
Het is nieteens heel belangrijk bovendien.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 03-09-2026 16:40 ]
136 euro in 2025 heb ik als resultaat. 18,13 door winst in en verkoop, krijg ik dit uitbetaald?
Slim inkopen heeft mij 106 euro bespaart, dit is natuurlijk al een voordeel wat is verrekend met de energienota.
Terugleverkosten, mooi maar ik had al een dynamisch contract.
Ik kan dus neem ik aan 18,13 nog terug ontvangen?
https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/high-current-connectors-hv-m8-1-3049301jacovn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:49:
[...]
Waar staat dat een M8 max 150A is ? Als dat klopt is de standaard installatie niet volgens een norm.
Een gerenommeerd merk die hun "high current" M8 variant op 150A nominaal vermeld.
En een andere site met sizing tabel.
https://www.erichgeiss.de/en/start/terminal-boards-1/current-carrying-bolts
En zoals we dus door dit topic heen lezend ervaren, is de standaard installatie dus inderdaad niet goed, wat erg kwalijk is.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
If anything, dan is dit wel een voorzetje op het terugverdienstaatje bij de uitleg op de website.jeeedeee schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:42:
Fantastisch resultaat, alleen jammer dat ik het zelf met een dynamisch contract nog een stuk beter had kunnen doen 🤣 snap inmiddels wel waar al die positieve berekeningen op de website vandaan kwamen… wanneer gaan we eens echt verdienen met AFFr? Tot nu toe zijn de EPEX prijzen in de avond vaak beter. [Afbeelding]
Dus een deel uit besparing, deel uit handel, enz.
Ik heb ze nogmaals een e-mail gestuurd om mij de berekening/verrekening van voorschot, balansstroom en balans energie voor 1 maand te geven.paQ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:39:
[...]
Ja dit maakt het ergens nog onduidelijker.
Er gaat echt zo ontzettend veel focus naar vergelijkingen "ten op zichte van".
Het is nieteens heel belangrijk bovendien.
paQ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:47:
[...]
If anything, dan is dit wel een voorzetje op het terugverdienstaatje bij de uitleg op de website.
Dus een deel uit besparing, deel uit handel, enz.
Daar rekenen ze toch al mee? 750 besparing terugleverkosten
Het is een opbouw die zou moeten aantonen waar die 2860 uit voortkomen.0xygen500 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:50:
[...]
[Afbeelding] Daar rekenen ze toch al mee? 750 besparing terugleverkosten
Dat komt soort van overeen met wat je du bij dat 'resultaat' ziet.
Volstrekt een raadsel echter waarom het duurste aspect van een stroomprijs eruit wordt gelaten.
Zo’n product pagina zegt natuurlijk precies niets. Dat zijn geen normen of regels die stellen dat M8 max 150A mag doen. Plus dat je kijkt naar een hoog voltage variant van 1000V met 150A.HellStorm666 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:47:
[...]
https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/high-current-connectors-hv-m8-1-3049301
Een gerenommeerd merk die hun "high current" M8 variant op 150A nominaal vermeld.
En een andere site met sizing tabel.
https://www.erichgeiss.de/en/start/terminal-boards-1/current-carrying-bolts
En zoals we dus door dit topic heen lezend ervaren, is de standaard installatie dus inderdaad niet goed, wat erg kwalijk is.
Dit is ook een gerenommeerd merk en verkoopt ze in verschillende smaken;
Waaronder M8 (of M10) 600A:
https://accunoord.nl/accu...r-3-stud-busbar-50v-600a/
Ze hebben zelfs M4 (!!) en M6 op 300A:
https://accunoord.nl/accu...ular-m8-stud-8xm6-busbar/
https://accunoord.nl/accu...lar-m8-stud-12xm4-busbar/
Bovenstaande zijn van het Nederlandse TBS Electronics uit Zwaag (naast Hoorn), die voldoen gewoon aan de Nederlandse normen en wetgeving.
https://tbs-electronics.nl/product/dcm-busbars/
Nominale amperage is 600A, mag zelfs tot 1200A worden belast voor maximaal 5 minuten.
Victron verkoopt ook >250A op M8.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 03-09-2026 17:44 ]
Een 600A busbar is niet bedoeld voor 600A op 1 aansluitingSource90 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:25:
[...]
Zo’n product pagina zegt natuurlijk precies niets. Dat zijn geen normen of regels die stellen dat M8 max 150A mag doen.
Dit is ook een gerenommeerd merk en verkoopt ze in verschillende smaken;
Waaronder M8 (of M10) 600A:
https://accunoord.nl/accu...r-3-stud-busbar-50v-600a/
Ze hebben zelfs M4 (!!) en M6 op 300A:
https://accunoord.nl/accu...ular-m8-stud-8xm6-busbar/
https://accunoord.nl/accu...lar-m8-stud-12xm4-busbar/
Bovenstaande zijn van het Nederlandse TBS Electronics uit Zwaag (naast Hoorn), die voldoen gewoon aan de Nederlandse normen en wetgeving.
https://tbs-electronics.nl/product/dcm-busbars/
Nominale amperage is 600A, mag zelfs tot 1200A worden belast voor maximaal 5 minuten.
Victron verkoopt ook >250A op M8.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
In de berekening zit de besparing, veel mensen, geen idee of dat hier ook is, rekenen alleen met het geld wat ze krijgen of betalen.
Ik zeg niet dat de besparing het bedrag is wat BE neerzet, maar besparing an sich is voor mij een belangrijk item.
En PaQ moet zijn plugin weer aanpassen - nieuwe site, werkt dan niet meer
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik teken ervoor de komende maanden 13,8 cent gemiddeld. Dan tel ik mijn zegeningen welpaQ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:26:
zon blijft echt enorm achter vandaag
~[Afbeelding]
Toch wel al best veel ingekocht. 2.27 all in voor 16.5 kWh
Gemiddeld 13,8 cent per kWh all in.
Hier 6,5 kWh geimporteerd tegen gemiddeld 17 cent, ook prima.
Ik heb hier toch nog 41 kWh binnen gehaald, SoC nu op 80% plus (met de opmerking dat er ook vannacht met prijzen boven de 200 euro niets is verkocht).
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 03-09-2026 17:59 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Komt bij dat nu nog raadselachtig is dat zowel in balansstroom als balansenergie dashboard wel de 2 cent opslag/afslag nu gerekend wordt over dezelfde kWh.paQ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:52:
[...]
Het is een opbouw die zou moeten aantonen waar die 2860 uit voortkomen.
Dat komt soort van overeen met wat je du bij dat 'resultaat' ziet.
Volstrekt een raadsel echter waarom het duurste aspect van een stroomprijs eruit wordt gelaten.
De belastingen , heffingskorting en netbeheer dan weer niet . Daardoor is het ook niet meer simpel optellen of aftrekken van de twee getallen om tot je daadwerkelijke maandtotaal te komen. En zijn beide portalen niet compleet .
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 03-09-2026 18:26 ]
/f/image/zKSquz76XafqcTnkV1EbVvyu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LC3IblLHZUAgvLSNFcBypodY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tBI2fSIZs3Uf4c9KqeJ5utcD.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VviV5HzzPbg3EjYZQVUYn35l.jpg?f=fotoalbum_large)