Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij eerdere meet sessie was de min kant bij de accupool 125c en toen was de bovenkant van de DC schakelaar 45 celcius. De onderkant was toen kouder denk ik (geen foto gemaakt)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:22
Hehe, ik bedoelde eigenlijk meer of het niet aan de binnenzijde zit (volgens mijn installateurs zat daar voorheen het probleem).

Maar dan zal je het vast ook voelen. Mij is geleerd dat vragen stellen nooit dom is😅😂
(ik probeer me eronderuit te lullen)

[ Voor 5% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 02-09-2026 08:35 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50
Deze schakelaar was bij mij kapot, bij de initiele installatie, is toen vervangen door een beter model ook.

Vervangen is evident, maar ik dacht ook begrepen te hebben dat ze toen ook andere, betere schakelaars gingen gebruiken (19/1 installatie).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:24
ecn1985 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:57:
Resultaten augustus:

Beste resultaat tot nu toe, 22% hoger als resultaten van mei. Zoals vermeld 3 weken op vakantie geweest, dus geen EV verbruik en huisverbruik laag.

[Afbeelding]
Hmm 4e al met een goed resultaat als die op vakantie gaat >:)

Als ik over een paar weken weg ben en volgende maand is record voor mij, dan ga ik nog alleen maar op vakantie, het levert geld op zullen we maar zeggen :7

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• jacovn
  • Nu online
blue eyes schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:35:
Deze schakelaar was bij mij kapot, bij de initiele installatie, is toen vervangen door een beter model ook.

Vervangen is evident, maar ik dacht ook begrepen te hebben dat ze toen ook andere, betere schakelaars gingen gebruiken (19/1 installatie).
Ze waren hier op 3 februari. Ik ga ze zo wel proberen te bellen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:34:
[...]

Hehe, ik bedoelde eigenlijk meer of het niet aan de binnenzijde zit (volgens mijn installateurs zat daar voorheen het probleem).

Maar dan zal je het vast ook voelen. Mij is geleerd dat vragen stellen nooit dom is😅😂
(ik probeer me eronderuit te lullen)
Hehehe, ik kon het niet laten met die username. ;)

@jacovn (en de rest eigenlijk ook) passage 11.3 van je contract (even checken of je een equivalent hebt) stelt het volgende:

Klant meldt een schade‐incident schriftelijk binnen 30 dagen na ontdekking en treft redelijke maatregelen om verdere schade te voorkomen of te beperken; Leverancier is niet gehouden schade te vergoeden voor zover deze door niet‐melden of niet‐mitigeren is vergroot.

Bij te warme kabels (90 graden, soms 70, even nakijken wat op de mantel staat) is de eerste mitigerende maatregel het voorkomen van te hoge stromen. Voor de klanten zonder EV is dat eigenlijk uitsluitend veroorzaakt door het EMS. Een logische gevolgtrekking zou dan zijn om het EMS uit te schakelen nadat je dit hebt gemeld bij storingen@balansenergie. Just saying, voor als het wat sneller dan twee maanden opgelost moet zijn. ;)

Dat er gevolgschade kan ontstaan moge denk ik wel duidelijk zijn. Daarnaast stelt passage 2.1 van je contract (even checken of je een equivalent hebt) het volgende:

Leverancier levert en installeert het systeem conform NEN‐normen en de installatievoorwaarden van de fabrikant.

De maximale bedrijfstemperatuur staat in NEN1010, en afhankelijk van dit soort kabels meestal 90 graden onder normaal bedrijf.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 02-09-2026 09:09 ]

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:32

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

mooie inkoopprijs! goede reden om de import te stoppen 8)7

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• jacovn
  • Nu online
scoobs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:56:
[...]

Hehehe, ik kon het niet laten met die username. ;)

@jacovn (en de rest eigenlijk ook) passage 11.3 van je contract (even checken of je een equivalent hebt) stelt het volgende:

Klant meldt een schade‐incident schriftelijk binnen 30 dagen na ontdekking en treft redelijke maatregelen om verdere schade te voorkomen of te beperken; Leverancier is niet gehouden schade te vergoeden voor zover deze door niet‐melden of niet‐mitigeren is vergroot.

Bij te warme kabels (90 graden, soms 70, even nakijken wat op de mantel staat) is de eerste mitigerende maatregel het voorkomen van te hoge stromen. Voor de klanten zonder EV is dat eigenlijk uitsluitend veroorzaakt door het EMS. Een logische gevolgtrekking zou dan zijn om het EMS uit te schakelen nadat je dit hebt gemeld bij storingen@balansenergie. Just saying, voor als het wat sneller dan twee maanden opgelost moet zijn. ;)

De maximale bedrijfstemperatuur staat in NEN1010, en art 2.1 van je contract stelt dat de installateur zorgdraagt dat de installatie voldoet aan de geldende NEN-normen.
Ik heb al 3 incident nummers voordat ze reageren. Elkke eer zet ik oude incident nummere(s) in de subject, maar dat snapt het systeem niet.

Dus gemeld heb ik het..

• jacovn
  • Nu online
volgende week dinsdag komen ze met nieuwe kabels. Busbar niet want dan zijn er extra kabels nodig en dat kan niet. Ze kunnen wel diagonaal aansluiten mits de kabels lang genoeg zijn.

Dus moet ik die dan zelf maar bestellen. 4 voor Accus en een naar de DC schakelaar neem ik aan. even de maat meten en maar bij accunoord bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 02-09-2026 10:18 ]

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:53
even een off-topic vraagje (wat???? alweer? ja sorrie :P )

ik heb in Home assistant solarman geïnstalleerd en een MQTT logger voor de Deye gemaakt.

just checking of het zo klopt ik zie namelijk 201 entiteiten. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo-cpL4tRDZaKgWw32GYi_xR7EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tt0EG7z4xTj4wM4y011DwRY.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEmdjF6s8OA8zBWwZ97ijZES_sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9CeZMVHPKZPpG78AJjHBAWd.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFcDDKZgHcvnLW5r0-7J1IEZeIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1FICNZIg2jJtqBaIrrowdLt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcj4oQHUsEctKvWJrOtLQHeILrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pxPYjPwUkYNdzkzWjszawJH.jpg?f=fotoalbum_large

overigens al redelijk wat activaties gehad, gisteren een SOC van 80% en vanmorgen stond hij op 20% .

en as we speak alweer op 30% mede door de zon. (y) ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:17:
volgende week dinsdag komen ze met nieuwe kabels. Busbar niet want dan zijn er extra kabels nodig en dat kan niet. Ze kunnen wel diagonaal aansluiten mits de kabels lang genoeg zijn.
Ik denk niet dat ze dan 4km verderop een firmware gaan updaten, dat is niet 'op korte termijn' zoals BE dat ziet en ze maken liever nog een keer een lange rit :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Speedy-Andre schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:38:
[...]

Ik denk niet dat ze dan 4km verderop een firmware gaan updaten, dat is niet 'op korte termijn' zoals BE dat ziet en ze maken liever nog een keer een lange rit :+
Ze zijn morgen letterlijk een deur verder bij de buurman, maar helaas niks vernomen op mijn twee mails omtrent een firmware update mbt de 13% idle bug.....

Never gonna let you down

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rick Astley schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:43:
[...]

Ze zijn morgen letterlijk een deur verder bij de buurman, maar helaas niks vernomen op mijn twee mails omtrent een firmware update mbt de 13% idle bug.....
Email schiet zeker niet op, bovendien nemen ze maar 5% mee van wat er staat als er al een inhoudelijke reactie komt naast de algemene meldingen zonder duidelijke planning.
Het lijkt er op dat iemand die dat dat wel deed en z'n naam noemde daar al weer weg is.
Nu is het de onpersoonlijke Team die antwoord geeft met zo weinig mogelijk relevante informatie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• scoobs
  • Nu online
jacovn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:17:

Dus moet ik die dan zelf maar bestellen. 4 voor Accus en een naar de DC schakelaar neem ik aan. even de maat meten en maar bij accunoord bestellen.
Kijk, dat is gewoon een oke responsetijd voor de urgentie van het probleem. Mag ook gezegd worden.

Dat busbar niet erbij gedaan wordt valt imho wel te begrijpen, dat is een beetje een puristending.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:10
Ik kom "balans batterij" wel vaak tegen op Instagram en elders. Wel grappig om de comments te lezen onder de instagram advertentie.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:37
KoningSlakkie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:06:
Ik kom "balans batterij" wel vaak tegen op Instagram en elders. Wel grappig om de comments te lezen onder de instagram advertentie.
En wat zijn die comments? :+

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:58
Oke Paq, gisteren je extensie geinstalleerd gekregen en er daarna eigenlijk niet enorm veel meer naar gekeken, ook omdat de info van de laatste dag van de afgelopen maand nog ontbrak.

Kun je me eens proberen uit te leggen waar ik naar zit te kijken? Want als ik kijk naar de verschillende portalen die ik tot mijn beschikking heb (Balans Stroom, Balans Energie, HomeWizard P1 meter, Solax omvormer) komen de kWh'en in ieder geval behoorlijk overeen. Van de opgewekte kWh'en die in het solax portaal staan vraag ik me wel af of deze worden meegenomen in de import bij Balans.

Oftewel; ik heb ±600kWh opwek uit de solax, ±1265kWh import en ±195kWh export. Zit in import dan ook al de 400kWh die er als gat tussen de opwek en export zitten. Of zitten deze 400kWh al in de 1265kWh import?

De prijsvorming van die kWh'en is me momenteel wel echt een raadsel. Volgens jouw extensie zitten we voor de afgelopen maand op €283, volgens de kostentabel van Balans Stroom op €236, maar als ik de dagprijzen bekijk en bij elkaar optel kom ik netto maar op €124 uit terwijl Balans Energie zonder jouw extensie uitkomt op €56 netto. Twee portalen die op deze manier vier verschillende bedragen bieden en ik heb geen idee welk portaal of bedrag nou het daadwerkelijke bedrag is.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:10
Ik was de advertentie kwijt, ik heb hem al weer gevonden:
  1. Verdien je nooit meer terug
  2. Te mooi om waar te zijn
  3. Terugverdientijd 3-6 jaar haha...
  4. Alibaba explosie baterijen
  5. Oplichterij ten top dit
  6. Veel te duur

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5

• paQ
  • Nu online
BasSteve schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:16:
Oke Paq, gisteren je extensie geinstalleerd gekregen en er daarna eigenlijk niet enorm veel meer naar gekeken, ook omdat de info van de laatste dag van de afgelopen maand nog ontbrak.

Kun je me eens proberen uit te leggen waar ik naar zit te kijken? Want als ik kijk naar de verschillende portalen die ik tot mijn beschikking heb (Balans Stroom, Balans Energie, HomeWizard P1 meter, Solax omvormer) komen de kWh'en in ieder geval behoorlijk overeen. Van de opgewekte kWh'en die in het solax portaal staan vraag ik me wel af of deze worden meegenomen in de import bij Balans.

Oftewel; ik heb ±600kWh opwek uit de solax, ±1265kWh import en ±195kWh export. Zit in import dan ook al de 400kWh die er als gat tussen de opwek en export zitten. Of zitten deze 400kWh al in de 1265kWh import?

De prijsvorming van die kWh'en is me momenteel wel echt een raadsel. Volgens jouw extensie zitten we voor de afgelopen maand op €283, volgens de kostentabel van Balans Stroom op €236, maar als ik de dagprijzen bekijk en bij elkaar optel kom ik netto maar op €124 uit terwijl Balans Energie zonder jouw extensie uitkomt op €56 netto. Twee portalen die op deze manier vier verschillende bedragen bieden en ik heb geen idee welk portaal of bedrag nou het daadwerkelijke bedrag is.
De tarieven die Balans Energie Dashboard toont zijn kale stroomprijzen, reeds verrekend tegen de BalansStroom prijzen. Dus wat je uiteindelijk moet afrekenen. (naar verluid)
Maar zoals je ziet klinkt 7 cent per kWh heel leuk, maar daar moet nog van alles bij om tot de consumentenprijs te komen.
Wat de plugin doet is van alle kale prijzen, consumentenprijzen maken :)

Balansstroom toont trouwens wel alles incl (zonder voorschot). Balans Energie toont alleen de kale stroomprijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-09-2026 11:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:24
Dirkga schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:51:
[...]

Draait inmiddels gekruist aangesloten en alles ziet er keurig uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De bestelde kabels zijn nog steeds niet binnen, maar zodra die binnen zijn gaat alsnog het e.e.a. via busbars.

voor nu even kijken hoe alles draait (en kijken hoe lang het duurt voor dat ook ik ga zeuren over de handel :P :P :P ) haha

;)
ziet er wel erg netjes uit. Kan zo de volgende reclame foto van BE zijn.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
[...]

Maar zoals je ziet klinkt 0.07 cent per kWh heel leuk
Klinkt zeker leuk als je bedenkt dat dit in feite €0,0007 is :+

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:41:
[...]

Klinkt zeker leuk als je bedenkt dat dit in feite €0,0007 is :+
touche

aangepast

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

KoningSlakkie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:26:
[...]

Ik was de advertentie kwijt, ik heb hem al weer gevonden:
  1. Verdien je nooit meer terug
  2. Te mooi om waar te zijn
  3. Terugverdientijd 3-6 jaar haha...
  4. Alibaba explosie baterijen
  5. Oplichterij ten top dit
  6. Veel te duur
Klinkt als generieke comments op alles wat met verduurzaming te maken heeft (warmtepomp, EVs, you name it). Zijn complete trollen farms die dit automatisch posten.

Ik moest wel twee keer met m'n ogen knipperen toen deze advertentie in m'n Google feed voorbij kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ-hCWRruRkFFUJ1-puzk3nmuek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIMnjJSr6e5vVXqauCHIQ6UJ.jpg?f=fotoalbum_large

Never gonna let you down

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rick Astley schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:54:
[...]

Klinkt als generieke comments op alles wat met verduurzaming te maken heeft (warmtepomp, EVs, you name it). Zijn complete trollen farms die dit automatisch posten.

Ik moest wel twee keer met m'n ogen knipperen toen deze advertentie in m'n Google feed voorbij kwam:

~~~[Afbeelding]
Dat zijn dan ook veel kleinere pakketten van 5,1kWh ipv 16 van BE.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgMcmxkmJk92-KqwYT68IxrNX0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P66N2qlBBtco9QUUA50mhEXH.jpg?f=fotoalbum_large

2 torens op de foto hebben minder capaciteit dan de standaard 3 accu van BE.

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 02-09-2026 12:59 ]

• paQ
  • Nu online
[...]

~[Afbeelding]
hahah damn :D
Dat zijn.... busbar kasten 8)7

(foto is 41 kWh trouwens)

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:43
[...]

[Afbeelding]
Snap dat je twee keer moest kniperen...

Het volume is wel iets anders :?

Als ik de standaard omvang van Balans wil halen dan vraag je bijna af of ze de helft met cement afvullen 8)7 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gA82IUyTlLpjXrTPe4k8TttBUig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etEmKcfaCqpsCv8MUqkQUPb9.png?f=fotoalbum_large

De prijs kom wel redelijk in de buurt van ons systeem (excl. onze "korting")Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol493-8s1X151zw492KMnQ9bdvA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7pqTkNRicZiAiuUX0x5f6jXi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuIIeBT8Vtzoc4wdBunuKLhBaPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xe7l3zukh5dIV5qMXI9DufS3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq79TKNjeB178lHDR3OLwZObjwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jddWI1iKrQOHkeJ74j9snuDk.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
[...]

[Afbeelding]
Bijna net zo'n generiek logo als mijnenergie app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJRF7e6lWRc0bR7NhEs0C4ETOdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV3qrBcr1vcLH4S0RXzw1PGy.jpg?f=fotoalbum_large heb ik nou op onverklaarbare wijze 500W uit de lucht gekregen? :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding] heb ik nou op onverklaarbare wijze 500W uit de lucht gekregen? :P
Nee, dat zal de timing zijn.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Het lijkt erop dat het vandaag een dagje met geen/weinig import gaat worden. Nu zit ik op 0,8 kWh import vandaag en de prijzen zijn tot nu toe ook nog behoorlijk volatiel in combinatie met veel regeltoestand 2. Daarbij zie ik ook weinig aFFR activiteit tot nu toe.

Gelukkig door de zonnepanelen toch al de batterij op 50% gekregen.

• 0xygen500
Vraagje. Ik heb geen warmtecamera om te meten, maar wel een digitale thermometer. In huis geeft die 22 graden aan wat het ook ongeveer zal zijn. Als ik de rode kapjes meet tijdens een afrr laadsessie (7kw) dan worden die niet echt heet ofzo. Zijn er ander plekken was ik moet meten?

• Dbm12
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:00:
Vraagje. Ik heb geen warmtecamera om te meten, maar wel een digitale thermometer. In huis geeft die 22 graden aan wat het ook ongeveer zal zijn. Als ik de rode kapjes meet tijdens een afrr laadsessie (7kw) dan worden die niet echt heet ofzo. Zijn er ander plekken was ik moet meten?
Even het plastic kapje eraf halen dan kan je het metaal meten.

• jacovn
  • Nu online
scoobs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:51:
[...]

Kijk, dat is gewoon een oke responsetijd voor de urgentie van het probleem. Mag ook gezegd worden.

Dat busbar niet erbij gedaan wordt valt imho wel te begrijpen, dat is een beetje een puristending.
Ja de tijd is wel ok denk ik. Ik zet gewoon de DC schakelaar om als ik de EV wil laden. Dan maar paar cent meer betalen.

Ik heb de lengte van de kabels opgemeten:

DC breaker - bovenste accu - 75 cm en tussen Accus, 55 cm

Dus diagonaal aansluiten kan denk ik net. De 75 cm kabel haalt accu 2 (van boven 1,2,3,4 geteld) en met 55 cm kun je net een accu in pack overslaan.

Die 55 cm kabels zijn denk ik ook genoeg om van een busbar naar elke accu te gaan. Ik neem aan dat je die op de accu 2 of 3 vast plakt. Alleen heb ik er 1 te weinig.

Nu met halve load (solar accu in) is alleen de Min pool op accu 1 (vanuit DC schakelaar flink warmer dan de rest)

Als ik het nieuw wil bestellen heb ik nodig:

- 100 cm met een M10 en M8 oog (DC switch - busbar) (2x) a 20 = 40
- 50 cm met M8 M8 oog (busbar - accu) (8x) a 15 = 120,00
- busbar met 5 aanslutingen (4 accus) (2x) a 70,00 = 140,00

Ongeveer 300 euro

Of ik laat het kruislings aansluiten en wacht op volgende issue (scheef laden accus wordt minder, slechte kabels blijven)

• roundlet
Dbm12 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:03:
[...]

mogelijk dat een tweaker in je buurt woont met een camera

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:07:
[...]

Of ik laat het kruislings aansluiten en wacht op volgende issue (scheef laden accus wordt minder, slechte kabels blijven)
Je weet niet zeker of je weer slechte kabels krijgt en of er iets in een batterij aan de hand is.
Een installateur die troep levert en dat (voor eigen rekening) herstelt leert daar hopelijk iets van.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:15:
[...]

Je weet niet zeker of je weer slechte kabels krijgt en of er iets in een batterij aan de hand is.
Een installateur die troep levert en dat (voor eigen rekening) herstelt leert daar hopelijk iets van.
Ik ga ze nu vragen om ook de polen in de accu pack zelf maar te controleren en op moment vast te draaien. Ik denk dat ik maar de 300 euro investeer en het met een busbar regel. Lijkt me de beste weg.

De garage inlopen en smeulend plastik geur in je neus krijgen is niet fijn, dan slaap je niet lekker.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 02-09-2026 14:43 ]

• Dbm12
  • Nu online
jacovn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:16:
[...]

Ik ga ze nu vragen om ook de polen in de accu pack zelf maar te controleren en op moment vast te draaien. Ik denk dat ik maar de 300 euro investeer en het met een busbar regel. Lijkt me de beste weg.
Ik snap je overweging, en ik heb er ook over getwijfeld, maar als het straks diagonaal gewoon goed zit, zit het ook prima. Dan is 300 euro investeren natuurlijk een beetje zonde van je geld voor die paar procent betere verdeling.

• 0xygen500
roundlet schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:08:
[...]

mogelijk dat een tweaker in je buurt woont met een camera
Ik vraag mij af of het echt 30 graden gaat schelen tussen een camera en zo'n digitale. Als die aan de hoge kant is, zal ik eens kijken naar zo'n warmtebeeldcamera

• roundlet
0xygen500 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:23:
[...]

Ik vraag mij af of het echt 30 graden gaat schelen tussen een camera en zo'n digitale. Als die aan de hoge kant is, zal ik eens kijken naar zo'n warmtebeeldcamera
Als je weet waar je moet meten. Mooie aan deze camera is dat je precies ziet waar je hotspot zit.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dbm12 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:03:
[...]

De temperatuur van blank metaal is (bijna) onmogelijk te meten een IR-thermometer of een warmtebeeldcamera.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

roundlet schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:24:
[...]

Als je weet waar je moet meten. Mooie aan deze camera is dat je precies ziet waar je hotspot zit.
Dat zie je met een 'spot' meter ook, zo'n pistool met rode led spot van <€20.
Je hebt misschien geen overzicht maar je kijkt vooral naar aansluitingen en de kabels zelf.
Soms helpt het om glimmende oppervlakken af te plakken, echter zou ik dat hiermee niet doen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-09-2026 14:29 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

dunklefaser schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:27:
[...]

De temperatuur van blank metaal is (bijna) onmogelijk te meten een IR-thermometer of een warmtebeeldcamera.
Niet te moeilijk maken, even omwikkelen met mat-electrotape komt aardig in de buurt. Emissiviteit verschillen maken veel uit, vaak zie je ook misleidende beelden van warmtelekken op glas.
Maar met een beetje tape (wat door weinig massa behoorlijk snel zelf de temperatuur aanneemt) kun je toch aardig vooruit?

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:31:
[...]

Niet te moeilijk maken, even omwikkelen met mat-electrotape komt aardig in de buurt. Emissiviteit verschillen maken veel uit, vaak zie je ook misleidende beelden van warmtelekken op glas.
Maar met een beetje tape (wat door weinig massa behoorlijk snel zelf de temperatuur aanneemt) kun je toch aardig vooruit?
precies
Meten op het stukje krimpkous rond de oog-crimp is een perfecte plek.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jerra schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:31:
[...]

Ik wou een mogelijke oplossing voor de lage emissiviteit en mogelijke reflectie niet meteen noemen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• scoobs
  • Nu online
jacovn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:16:
[...]

Er zijn wat issues geweest met de batterijen intern. Dat zie je niet zonder de batterij open te schroeven. (Al ruik je het soms wel, vraag nomad maar.) Als je straks heel enthousiast bent geweest met busbars monteren, dan kan Balans het erop gooien dat het je eigen schuld is. Onhandige welles/nietes situatie. Ik zou je met klem willen aanraden om pas aan busbars te denken als de situatie "goed, maar het zou nog wat beter kunnen voor mijn smaak" is.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:52
Weet iemand waarom ik geen import pieken van 16kW meer zie? Momenteel ook "slechts" 7kW import met negatieve prijzen en 57% SoC.

• Dbm12
  • Nu online
bart997 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:52:
Weet iemand waarom ik geen import pieken van 16kW meer zie? Momenteel ook "slechts" 7kW import met negatieve prijzen en 57% SoC.
Dat is aFFR :-)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:29
Het wordt met dit soort lange activaties en de wat mindere zonopbrengst toch wel eens interessant om weer de auto lader automatisch te gaan triggeren... Nu was ik drie kwartier te laat... Nu ga ik nu wel richting de 14 kW afname (auto, zwembad warmtepomp, BE accu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI5Nb2xkiKwy58de7PscCLKEO5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mDHI1TTmfyhaPY07VwjhVLaD.png?f=fotoalbum_large
Gelukkig is de Peblar Business onderweg en kan ik straks de hele dag de lader rustig laten pruttelen en bij een activatie knallen.

• jacovn
  • Nu online
scoobs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:48:
[...]

Er zijn wat issues geweest met de batterijen intern. Dat zie je niet zonder de batterij open te schroeven. (Al ruik je het soms wel, vraag nomad maar.) Als je straks heel enthousiast bent geweest met busbars monteren, dan kan Balans het erop gooien dat het je eigen schuld is. Onhandige welles/nietes situatie. Ik zou je met klem willen aanraden om pas aan busbars te denken als de situatie "goed, maar het zou nog wat beter kunnen voor mijn smaak" is.
Dat is een prima overweging. Ik schat in dat diagonaal prima gaat met deze kabels. Dan kijk ik het nog even aan.

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:32:
[...]

precies
Meten op het stukje krimpkous rond de oog-crimp is een perfecte plek.
Gemeten na een half uur import op 7-8kwh. 63 bij de bovenste ogen. Daaronder nog minder heet. Zie ook verder geen apartheden qua vage krimpingen ofzo.

• 0xygen500
Net antwoord ontvangen op mijn mail van 30 augustus aan balans:

Ik heb begrepen dat het Battery Management System van mijn thuisbatterij periodiek naar 100% geladen moet worden om: BMS-kalibratie: Het BMS gebruikt de volladingsspanning als referentiepunt om zijn SOC-schatting (State of Charge) te resetten en zo zijn coulomb counting op nul te stellen.

SOC-drift voorkomen: Zonder regelmatige vollcycli accumuleert Coulomb counting-fout zich, wat leidt tot steeds grotere afwijkingen tussen werkelijke en weergegeven laadtoestand.

Voor de gezondheid van mijn batterijen zou ik het waarderen als dit wel zou kunnen.

Antwoorden balans:
We hebben je EMS aangepast zodat de batterij zal opladen tot een punt dat rekening houd met de voorspelling dat deze niet boven de 99% uitkomt. Met PV opwek zal je dan vaker de 100% 8aantikken. Daarnaast komt er op korte termijn een feature om aan te geven of je een vollere batterij nodig hebt, dit kan je dan ook hiervoor inzetten om de batterij voller te houden en aan te vullen met PV naar de 100%.
Klinkt goed 👍

• scoobs
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:15:
[...]

Gemeten na een half uur import op 7-8kwh. 63 bij de bovenste ogen. Daaronder nog minder heet. Zie ook verder geen apartheden qua vage krimpingen ofzo.
Ik wist niet dat jouw omvormer 15kw vermogen kon trekken. ;)

Grappen daargelaten, verliezen schalen kwadratisch met vermogen, temperatuurafgifte is in de praktijk iets meer dan lineair. E.g. op 12kw zou je zomaar 100c kunnen zien. (110c als dat ook een half uur duurt.)

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 02-09-2026 15:51 ]

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste