Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:09:
[...]

Aannemelijk in de zin van dat je daadwerkelijk die kosten maakt. Ze moeten te verantwoorden zijn. Hoeft geen issue te zijn, maar ik heb dit jaar al 2 posts gezien op tweakers van mensen die daar tegenaan liepen.
Bij de werkgever? Hangt er natuurlijk vanaf hoe je het doet lijkt me. Maar E-Flux maakt het gewoon een openbare laadpaal, daar heeft de werkgever niets mee te maken. Dat is wezenlijk anders dan wanneer dat je lukraak durft om 50ct voor de stroom te declareren op het moment dat je werkgever betaalt voor de installatie van je laadpaal. Dan snap ik het wel. Werknemers met een huurhuis wordt ook niet gevraagd een laadpaal te installeren. Zolang je maar met je laadpas tegen normale (aantoonbaar) schappelijke tarieven laadt. Zolang je werkgever geen nadeel ondervind tov een gebruikelijke situatie maakt het verder niet uit lijkt me.

Desnoods is de paal gewoon van je partner en kun je daar verder niets over te beslissen. :+
paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:48:
[...]

Gemiddeld hebben alle Nederlanders 1 tiet.
En dit is een situatie met drie tieten. :+

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 01-09-2026 12:34 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:40
paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:19:
[...]

Is je maanddata weg wellicht?
Even alle maanden opnieuw all in laden.
Werkt ook niet, op andere PC, Mac ook niet.

No big deal.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Dogwhisperer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:03:
Goedemorgen tweakers,

Ik heb met grote belangstelling alle pagina's mbt Balans Energie doorgenomen, zowel mbt het vorige topic (158 pages!) als dit topic. Ik ben onder de indruk van de deskundigheid en goede adviezen van een aantal van jullie!

Ik heb zelf ingeschreven voor een thuisbatterij van Balans Energie (geplande plaatsing medio december), maar was erg nieuwsgierig naar de kwaliteit van het systeem en de realisatie van de voorspelde opbrengst. Wat betreft de kwaliteit is het uiteraard nog te vroeg om daar uitspraken over te doen, wat betreft de resultaten (tot nu toe, incl recentelijk afrr) lijkt het mij nog niet echt meevallen. Inmiddels ook elders rondgekeken (met name naar de al langer bestaande, maar duurdere merken), en toen kwam ik onderstaande tekst tegen in een ander topic mbt een Alpha ESS icm Frank Energie:

"Ik vroeg me af hoe dat nou kon. Ik had gehoopt dat Frank mijn accu zodanig zou aansturen dat ik er niets meer aan zou moeten doen en Frank een (voor mij) optimaal resultaat zou behalen.

Helaas. Ik krijg net een mail met uitleg over de werkwijze van hun algoritme;

"Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp je twijfels heel goed. Als je zelf ziet dat je met handmatige aansturing hogere resultaten behaalt, is het logisch dat je je afvraagt waarom onze aansturing andere keuzes maakt.

De belangrijkste reden is dat onze handelsstrategie niet is gebaseerd op het simpelweg laden tijdens de laagste EPEX-prijzen en ontladen tijdens de hoogste EPEX-prijzen. Hoewel dat op het eerste gezicht logisch lijkt, is dat voor een energieleverancier niet houdbaar.

Als leverancier kopen wij vooraf energie in op basis van een voorspelling van het verbruik van al onze klanten. Wanneer we vervolgens op grote schaal zouden afwijken van die planning omdat de EPEX-prijs gedurende de dag gunstiger blijkt te zijn, ontstaan er onbalanskosten. Die kosten zijn vaak hoger dan het voordeel dat op de EPEX-markt behaald kan worden. Uiteindelijk zouden die kosten terechtkomen bij al onze klanten.

Daarom sturen wij de batterij niet speculatief aan op de EPEX-prijzen. In plaats daarvan handelen we op verschillende energiemarkten en zoeken we een strategie die op de lange termijn een zo goed mogelijk resultaat oplevert, zonder onnodige onbalanskosten te veroorzaken. Daardoor kan het soms lijken alsof de batterij op "vreemde" momenten laadt of ontlaadt wanneer je alleen naar de EPEX-prijzen kijkt."

Dus; Frank kijkt niet naar de optimale opbrengsten voor de individuele gebruiker, maar voor henzelf (en alle gebruikers)."

Wellicht is dit ook de verklaring voor de tot nu toe tegenvallende opbrengsten via BE/BS; Hamvraag is nu, gaat dat nog verbeteren bij BE, of is dit een simpelweg een vaststelling, en zal dat ook in de toekomst zo blijven...?
Welkom! Ik ben wel tevreden over de installatie, al lijkt het erop dat verschillende teams net iets anders werken. In het begin was het een en ander niet helemaal goed aangesloten, of er was iets met de interne bedrading van de accu’s. Naar mijn idee is dat inmiddels opgelost.

Ik heb niet het idee dat mijn systeem superwarm wordt, maar ik heb ook geen warmtecamera gekocht. Wel heb ik een goedkope infraroodthermometer met laser, maar ik vraag me af in hoeverre die echt correct werkt.

Ik ben sowieso niet iemand die eindeloos zin heeft om aan het systeem te blijven tweaken. Bij mij moet het gewoon werken. We gaan het dus wel zien.

Ik ben vooral benieuwd of het uiteindelijk een beetje winstgevend wordt, want ik heb echt totaal geen idee wat ik ervan kan verwachten. De prijs was in ieder geval goed.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:40:
[...]

Werkt ook niet, op andere PC, Mac ook niet.

No big deal.
Da's wel echt weird gewoon....
Klik dan ander even op wis data, en bezoek alle maanden 1 voor 1 en zet de switch om.
Geeft het met schakelen ook elke keer even 2 of 3 sec om de data te laden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05
epicfailguy23 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:44:
[...]

Yes heb de accu draaien sinds eind nov zullen we maar zeggen, 1,5mnd dynamisch gehad (in de winter) zonder accu :X ;( . 2de EV sinds april ish.

Bij BE sta ik nu vanaf dec ish (laten we het eerlijk houden met alleen de accu) op een stroom kosten van 600euro. Als ik zie wat ik aan vergoeding krijg voor thuisladen + ERE's kom ik weer ver positief uit. Dus druk maken doe ik niet zo :+ maar ben meer benieuwd of de rest (van EV rijders) het zelfde zien.
Hier ook sinds april een 2e EV. Sinds eind april ook een andere laadpaal, vanwege ERE.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMj3atzjn1YJz0Rui-cTpCRX6lk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nhdiI6PjRkz3MAomrvpzHTqy.png?f=fotoalbum_large

Augustus is wel mijn beste maand tot duvser geweest, maar dat is enigzins vertekenend aangezien wij 3 weken van huis zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls1JXxEw9Z8uVjlbcyfbKIPwQNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpuoFXo1NqhbHBiIZr3p5a0k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door thijspillen op 01-09-2026 12:43 ]

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:48

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ik hoop dat balans wat in het spaarpotje heeft zitten :X , tot nu toe allemaal positieve saldo's die hier voorbij komen

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:50
Hmm ik hoor iedereen goede maanden hebben als ze maar op vakantie gaan. Nu gaan we stellen dat op vakantie gaan geld oplevert >:) . Ik zie optimalisaties door (nog) vaker te gaan :+ :7

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
Schuurman92 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:47:
Ik hoop dat balans wat in het spaarpotje heeft zitten :X , tot nu toe allemaal positieve saldo's die hier voorbij komen
daar hebben ze geen spaarpotje voor nodig, ze betalen of krijgen gewoon markt prijzen, en dan ook nog telkens die 2 cent, je hoeft je om balans geen zorgen te maken in dit geval, lijkt mij.

LG-HM163MR-U34

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
epicfailguy23 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:50:
Hmm ik hoor iedereen goede maanden hebben als ze maar op vakantie gaan. Nu gaan we stellen dat op vakantie gaan geld oplevert >:) . Ik zie optimalisaties door (nog) vaker te gaan :+ :7
Ik wil die pilot wel aangaan

LG-HM163MR-U34

• PietjePuk123
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:10
Ben benieuwd of ze het apart houden en niet omvallen als straks iedereen uitbetaald moet gaan worden.

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBfwS9IlwPBvq4sCsQ1fqZlIVdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGj6Z7FqBP7SqEcrUz6eyKAJ.png?f=fotoalbum_large Maak je niet druk, ik zal wel een kleine duit in het zakje doen.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@Schuurman92 @PietjePuk123 Supposedly krijgen we afgerekend bij Balans Stroom - die whitelabel toko, en vervolgens vereffent Balans Energie het restant.

Leuk detail: Ik heb betere resultaten op balans stroom op de day-ahead dan dat ik heb met balans energie. :+ Het is dus niet alleen dat ik en EMHASS betere algoritmes bouwen dan BE, BE's algoritme presteert voor mij dus ook nog eens beter op de markt waar het dus niet voor bedoeld is.

Scratch that. Ik was transportkosten en teruggave EB vergeten, welke BS wel meetelt. Het komt op ongeveer hetzelfde uit, net in het voordeel van de onbalansmarkt.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 01-09-2026 12:59 ]

• paQ
  • Nu online
BasSteve schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding] Maak je niet druk, ik zal wel een kleine duit in het zakje doen.
Schrik dan niet als je de all in schakelaar omzet 8)7

• BasSteve
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:59:
[...]

Schrik dan niet als je de all in schakelaar omzet 8)7
Is er nog ergens een verstopte "all in" knop die ik over het hoofd heb gezien?

Maar ik ben me ervan bewust dat hier nog wel wat euro's bij moeten hoor. In het Balans Stroom portaal zien de cijfers er ook behoorlijk anders uit en is deze 70 euro (met afstand) niet toereikend. Daar verbruiken we dan ook relatief veel energie voor, we wekken zelf eigenlijk te weinig op en de batterij had dan nog twee slagen groter moeten zijn, om echt andere/betere cijfers te krijgen.

• paQ
  • Nu online
BasSteve schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:03:
[...]

Is er nog ergens een verstopte "all in" knop die ik over het hoofd heb gezien?

Maar ik ben me ervan bewust dat hier nog wel wat euro's bij moeten hoor. In het Balans Stroom portaal zien de cijfers er ook behoorlijk anders uit en is deze 70 euro (met afstand) niet toereikend. Daar verbruiken we dan ook relatief veel energie voor, we wekken zelf eigenlijk te weinig op en de batterij had dan nog twee slagen groter moeten zijn, om echt andere/betere cijfers te krijgen.
Zie discussie een paar posts terug. Die 300 euro zijn kaal.
Dus zonder EB, zonder opslag, zonder BTW.

https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard

Download laatste versie, en ga alle maanden een voor een langs. Dan bij elke maand even de switch all in om zetten.
Daarna in her maandoverzicht (Dus een heel jaar) ook de schakelaar om.
edit:
gokje: rond de 920 euro?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12
scoobs schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:30:
[...]

Bij de werkgever? Hangt er natuurlijk vanaf hoe je het doet lijkt me. Maar E-Flux maakt het gewoon een openbare laadpaal, daar heeft de werkgever niets mee te maken. Dat is wezenlijk anders dan wanneer dat je lukraak durft om 50ct voor de stroom te declareren op het moment dat je werkgever betaalt voor de installatie van je laadpaal. Dan snap ik het wel. Werknemers met een huurhuis wordt ook niet gevraagd een laadpaal te installeren. Zolang je maar met je laadpas tegen normale (aantoonbaar) schappelijke tarieven laadt. Zolang je werkgever geen nadeel ondervind tov een gebruikelijke situatie maakt het verder niet uit lijkt me.

Desnoods is de paal gewoon van je partner en kun je daar verder niets over te beslissen. :+

[...]

En dit is een situatie met drie tieten. :+
In de situatie die jij omschrijft is de vergoeding die de backoffice van de laadpaal jou geeft gewoon omzet, waar je inkoopkosyen en afschrijving van solar, laadpaal en batterij tegen over mag zetten. Maargoed off topic.

Wel optopic is dat een auto gewoon niet samen gaat met een handelaar zoals die van balans, dat blijkt wel uit alle ervaringen tot dus ver. Leuk om een beetje te gokken op wat de intentie is, maar je kan er weinig mee.

Pas als ze een (meer) volwaardig ems gaan leveren welke rekening houd met, en sturing bied aan het huis gaat het goed samen. Balans heeft nog anderhalf jaar.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:03:
[...]

Die 50ct krijg je doordat je effectief een openbare laadpaal hebt. Jij bent toevallig de exploitant ervan. Aannemelijk maken is een kwestie van de 3 dichtsbijzijnde laadpalen te nemen en je tarief gelijk te stellen met de goedkoopste van de drie.
Maar dan ben je dus ondernemer en zul je de winst wel moeten opgeven.

• BasSteve
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:10:
[...]

Zie discussie een paar posts terug. Die 300 euro zijn kaal.
Dus zonder EB, zonder opslag, zonder BTW.

https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard

Download laatste versie, en ga alle maanden een voor een langs. Dan bij elke maand even de switch all in om zetten.
Daarna in her maandoverzicht (Dus een heel jaar) ook de schakelaar om.
edit:
gokje: rond de 920 euro?
Ik mag van de werkgever geen extensies inladen, dus ik moet vanavond even kijken thuis, of dit op een manier werkbaar krijgen op mn privé telefoon. Geen idee of dat uberhaupt functioneert.

Balans Stroom komt uit rond de 600, maar over de 900 zou ook zomaar kunnen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:22
Volgens mij niet zo'n groot spaarpotje, want ze hebben werkelijk afrekenen omgezet naar een maandelijks voorschot.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BasSteve schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:19:
[...]

een manier werkbaar krijgen op mn privé telefoon. Geen idee of dat uberhaupt functioneert.
Orion browser op de iPhone / iPad kan deze extensie inladen. En werkt prima.

• BasSteve
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:31:
[...]

Orion browser op de iPhone / iPad kan deze extensie inladen. En werkt prima.
'T lijkt wel alsof ik aan alle kanten verkeerde keuzes maak. Werkgever die geen chrome extensies laat inladen, privé een android ipv een iphone... Zijn er nog andere opties? Kiwi browser op android krijg ik ook geen extensies ingeladen helaas.
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste