Dogwhisperer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:03:
Goedemorgen tweakers,
Ik heb met grote belangstelling alle pagina's mbt Balans Energie doorgenomen, zowel mbt het vorige topic (158 pages!) als dit topic. Ik ben onder de indruk van de deskundigheid en goede adviezen van een aantal van jullie!
Ik heb zelf ingeschreven voor een thuisbatterij van Balans Energie (geplande plaatsing medio december), maar was erg nieuwsgierig naar de kwaliteit van het systeem en de realisatie van de voorspelde opbrengst. Wat betreft de kwaliteit is het uiteraard nog te vroeg om daar uitspraken over te doen, wat betreft de resultaten (tot nu toe, incl recentelijk afrr) lijkt het mij nog niet echt meevallen. Inmiddels ook elders rondgekeken (met name naar de al langer bestaande, maar duurdere merken), en toen kwam ik onderstaande tekst tegen in een ander topic mbt een Alpha ESS icm Frank Energie:
"Ik vroeg me af hoe dat nou kon. Ik had gehoopt dat Frank mijn accu zodanig zou aansturen dat ik er niets meer aan zou moeten doen en Frank een (voor mij) optimaal resultaat zou behalen.
Helaas. Ik krijg net een mail met uitleg over de werkwijze van hun algoritme;
"Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp je twijfels heel goed. Als je zelf ziet dat je met handmatige aansturing hogere resultaten behaalt, is het logisch dat je je afvraagt waarom onze aansturing andere keuzes maakt.
De belangrijkste reden is dat onze handelsstrategie niet is gebaseerd op het simpelweg laden tijdens de laagste EPEX-prijzen en ontladen tijdens de hoogste EPEX-prijzen. Hoewel dat op het eerste gezicht logisch lijkt, is dat voor een energieleverancier niet houdbaar.
Als leverancier kopen wij vooraf energie in op basis van een voorspelling van het verbruik van al onze klanten. Wanneer we vervolgens op grote schaal zouden afwijken van die planning omdat de EPEX-prijs gedurende de dag gunstiger blijkt te zijn, ontstaan er onbalanskosten. Die kosten zijn vaak hoger dan het voordeel dat op de EPEX-markt behaald kan worden. Uiteindelijk zouden die kosten terechtkomen bij al onze klanten.
Daarom sturen wij de batterij niet speculatief aan op de EPEX-prijzen. In plaats daarvan handelen we op verschillende energiemarkten en zoeken we een strategie die op de lange termijn een zo goed mogelijk resultaat oplevert, zonder onnodige onbalanskosten te veroorzaken. Daardoor kan het soms lijken alsof de batterij op "vreemde" momenten laadt of ontlaadt wanneer je alleen naar de EPEX-prijzen kijkt."
Dus; Frank kijkt niet naar de optimale opbrengsten voor de individuele gebruiker, maar voor henzelf (en alle gebruikers)."
Wellicht is dit ook de verklaring voor de tot nu toe tegenvallende opbrengsten via BE/BS; Hamvraag is nu, gaat dat nog verbeteren bij BE, of is dit een simpelweg een vaststelling, en zal dat ook in de toekomst zo blijven...?