Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier net de volgende investering gedaan. Na 1,5 jaar de Peblar Home, nu de Peblar Business besteld ter vervanging ivm ERE. Ik had dat toen beter meteen kunnen doen, maar ERE was toen tijdens het bestellen nog totaal iets onbekends, de eerste posts erover werden hier op tweakers zelfs als SPAM en referrals meteen weggehaald. Eigenlijk zonde geld, maar ik redeneer hem op dezelfde wijze als de balans batterij: ik ga meer EV rijden, en mocht ISO 15118 eindelijk gereed komen, dan is er dikke kans dat die ook mee kan in de EMS (welke dan ook) voor teruglevering.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Speedy-Andre schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Ik ga dat nog nader bekijken, kijk ik naar het dashboard dan wordt het verbruik niet hoger met de micro-inverter actief.

[...]

Het ging daar over de SG4 en SG5, het zal idd wel met de gebruiksvorm te maken hebben.
Zodra pv net actief is (en de SMA productie registreert) zie ik dat niet aan het verbruik uit de batterijen vs het huisverbruik, in dit geval gaat het kennelijk goed.
Mogelijk is het met off-grid bedrijf anders, dan is het logisch de Deye iets extra moet doen.
Er moet nog natuurlijk wel conversie plaatsvinden indien het naar DC gaat, maar dat is aan LAOD niets anders. (Of aan GRID for that matter)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:10
Get!em schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Ja, PV op AC of PV op Deye maakt qua verlies nog verschil. PV AC wordt helemaal een feestje van verlies: PV DC/AC, Deye AC/DC - Batterij - Deye DC/AC, EV AC/DC
De deye terugschroeven? Of bedoel je de aansturing op lager vermogen import/export.

Dat tweede doet Balans natuurlijk al genoeg bij aFRR. Tegelijkertijd zie je dat de 12kW al bijna te krap is om je batterij voldoende te exporteren op de juiste piekmomenten. Niet voor niets zijn de gemiddelde export-tarieven van degene met grotere batterij lager dan degene met minder.
PV op de aux omvormer zetten is wat dat betreft ook echt geen aanrader. Dat doe je het liefst dan ook alleen met PV die je gewoon niet op de deye kwijt kunt. Ik heb hier dan ook een klein 3kwp appendix stringetje op een externe omvormer hangen. De rest sluit je gewoon rechtstreeks aan.

Ik bedoel inderdaad aansturen op lager vermogen import/export. Balans doet dat inderdaad voor aFRR, maar niet voor de "resterende" 90% van de activaties. :+

Het klopt helemaal dat 12kw al regelmatig te krap is. Maar dat zijn vooral die momenten waarop de sell price 400-4000 euro/MWh is. Dat duurt maar een max een uurtje. Dan wil je inderdaad de volle 12kw, maar uitgedrukt in daadwerkelijk verhandelbare energie zijn die momenten slechts een paar procent van het geheel. Voor de generieke 100 tot 200 euro/MWh prijzen - de prijzen die constant zijn gedurende een best lange periode - kun je prima werken met een lager vermogen, 8 tot 10kw bijvoorbeeld. Zoiets ga je natuurlijk niet hardcoden, maar je werkt gewoon met een bepaalde penalty, waarbij de solver vanzelf meer vermogen vrijgeeft op het moment dat het nuttig lijkt te zijn.

Dat is ook wat ik met EMHASS heb zitten backtesten; als je een stress factor opgeeft kun je dus echt flink besparen op de hoeveelheid vermogen/geluid/slijtage/gebruikte energie die je systeem gebruikt, terwijl je je maar 0,1 tot 2% van je winst misloopt. De eerste 10% minder schuiven met energie scheelde zelfs maar 10ct op een omzet van ruim duizend euro.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:59
scoobs schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Sodeju, wat heb jij voor iets draaien dat 11u lang 2kw slurpt? Het duurt te lang voor SWW op te warmen, de buitentemp sluit klimaat uit. Is dat een EV op een grannycharger?
De vrouw zit er graag warm bij ;) Was inderdaad de auto die aan het laden was op minimaal vermogen. Zal idd wel suboptimaal zijn daar moet ik nog eens goed naar kijken. Zolang ik dit zelf niet goed het ingeregeld, dus met een aantal voorwaarden doe ik het op deze manier zodat het voorspelbaar is voor het EMS (hopelijk) en ik dus niet per ongeluk heel duur inkoop. Gister toevallig wat verder gereden maar op een werkdag gaat er maar een 6kWh in dus dat valt wel mee en dat gaat meestal zonder de battery leeg te trekken.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:34:
Hier net de volgende investering gedaan. Na 1,5 jaar de Peblar Home, nu de Peblar Business besteld ter vervanging ivm ERE. Ik had dat toen beter meteen kunnen doen, maar ERE was toen tijdens het bestellen nog totaal iets onbekends, de eerste posts erover werden hier op tweakers zelfs als SPAM en referrals meteen weggehaald. Eigenlijk zonde geld, maar ik redeneer hem op dezelfde wijze als de balans batterij: ik ga meer EV rijden, en mocht ISO 15118 eindelijk gereed komen, dan is er dikke kans dat die ook mee kan in de EMS (welke dan ook) voor teruglevering.
Grappig, hier heb ik ook over getwijfeld, maar de terug verdien tijd gaat al snel naar meer jaar. En de vraag is of er dan nog ERE zijn. Hoe ga jij hiermee om?

Ben idd ook benieuwd naar en of er een integratie komt.
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste