• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 14:59
Kuusj schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Dat is dan support@zendure.com neem ik aan?

Daarnaast de algemene vragen die ik heb (ook mochten andere mensen dit willen doen) of je dit in het Nederlands doet of Engels (ik ga voor nu maar Engels doen), en als laatste lijkt het mij een probleem dat de AB3000X een heel ander formaat heeft. Hoe moet ik de oude spullen dan terugsturen? De dozen heb ik niet meer.
Ja, dat mail adres.

Oude spullen iun je verpakken in de dozen van de nieuwe (replace first, return later policy). Maar verzenden via postnl (ze sturen je labels) gaat niet. Ik heb ze vandaag een mail gestuurd dat PostNL de pakketten weigert en dat ik geen lithium batterijen per post mag versturen. Even afwachten waar ze meer komen.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:02
jelleeelco schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Huh... wat bedoel jij? Ik bedoelde dat ik geen issues heb gezien met de oudere 2400ACs.
Je reageert op iemand die juni 2025 gekocht heeft, in lijst connectorgevallen staat ook aankoop juli 2025. Was de 2400AC in Nederland voor juni 2025, of waren dat de eerste leveringen ???

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:49
Vraagje;

Stel ik zou een Email naar Zendure sturen en mijn zorgen kenbaar maken (incl. serie-nrs en aankoopfactuur) en Zendure gaat over tot vervanging van mijn apparatuur;

Dan, na ontvangst van de nieuwe apparatuur zal ik de oude apparatuur retour moeten sturen, maar kennelijk is dit i.v.m. gewicht en batterijinhoud nog wel een "dingetje" voor de vervoerders.

Kan ik de apparatuur eventueel ook terug brengen naar het bedrijf waar ik 'het spul' gekocht heb en hun verzoeken om de oude apparatuur i.v.m. garantie te retourneren ?, zijn ze daar toe verplicht ?

• jelleeelco
hschuurhof schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:21:
Vraagje;

Stel ik zou een Email naar Zendure sturen en mijn zorgen kenbaar maken (incl. serie-nrs en aankoopfactuur) en Zendure gaat over tot vervanging van mijn apparatuur;

Dan, na ontvangst van de nieuwe apparatuur zal ik de oude apparatuur retour moeten sturen, maar kennelijk is dit i.v.m. gewicht en batterijinhoud nog wel een "dingetje" voor de vervoerders.

Kan ik de apparatuur eventueel ook terug brengen naar het bedrijf waar ik 'het spul' gekocht heb en hun verzoeken om de oude apparatuur i.v.m. garantie te retourneren ?, zijn ze daar toe verplicht ?
Dat zou je het bedrijf moeten vragen. Ik weet niet of ze daartoe verplicht zijn.

Maar feitelijk is de oude set, na omruil, eigendom van Zendure. Het is aan hun om een fatsoenlijke retour te regelen. Ik heb er ook aan zitten denken om voor te stellen om alles bij techpunt in te leveren, maar is mij toch teveel moeite (ver rijden, zware dozen).

Ik heb gisteren Zendure verwittigd van het feit dat ik niet met PostNL kan verzenden en gevraagd om een passende oplossing. We wachten het af.

• jelleeelco
Vdvmark schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Je reageert op iemand die juni 2025 gekocht heeft, in lijst connectorgevallen staat ook aankoop juli 2025. Was de 2400AC in Nederland voor juni 2025, of waren dat de eerste leveringen ???
Je hebt helemaal gelijk joh. Tevreden?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:07
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:17:
[...]

Dat zou je het bedrijf moeten vragen. Ik weet niet of ze daartoe verplicht zijn.

Maar feitelijk is de oude set, na omruil, eigendom van Zendure. Het is aan hun om een fatsoenlijke retour te regelen. Ik heb er ook aan zitten denken om voor te stellen om alles bij techpunt in te leveren, maar is mij toch teveel moeite (ver rijden, zware dozen).

Ik heb gisteren Zendure verwittigd van het feit dat ik niet met PostNL kan verzenden en gevraagd om een passende oplossing. We wachten het af.
Ik heb dit geprobeerd, bij een bedrijf met een fysieke winkel. Daar wilden ze niet aan (ook niet toen ik aangaf bij hen een tweede 2400+ te willen kopen (wat ik uiteindelijk ook gedaan heb). Ik snap dat wel hoor.

Benieuwd naar de reactie van Zendure @jelleeelco

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ook ik heb net een aanbod gekregen om mijn 2400AC met 4 batterijen om te ruilen tegen een 2400AC+ met 3 batterijen, ze gaan wel erg snel overstag moet ik zeggen, ze worden naar een Duits postfiliaal gestuurd, benieuwd of ik die andere dan daar moet afgeven. Mijn set is van juli 2025

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:31:
[...]

Ik heb dit geprobeerd, bij een bedrijf met een fysieke winkel. Daar wilden ze niet aan (ook niet toen ik aangaf bij hen een tweede 2400+ te willen kopen (wat ik uiteindelijk ook gedaan heb). Ik snap dat wel hoor.

Benieuwd naar de reactie van Zendure @jelleeelco
Kan ook zomaar zijn dat transport volgens ADR helemaal naar Duitsland, inclusief de hele interne retour, duurder is dan de kosten van het apparaat (afhankelijk hoeveel je hebt uiteraard)

• Gramser
Nou precies. Ik vraag me wel af of iemand die 'm bij een fysieke winkel heeft gekocht, daar al eens geprobeerd heeft om te ruilen. Vermoedelijk niet?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:38
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:42:
Nou precies. Ik vraag me wel af of iemand die 'm bij een fysieke winkel heeft gekocht, daar al eens geprobeerd heeft om te ruilen. Vermoedelijk niet?
Ik heb het mijn reseller gevraagd maar die had instructie gekregen het via Zendure te laten lopen. Scheelt een laag die er dan niet tussen zit.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gramser
Ah kijk, resellers worden hier dus wel over geïnformeerd vanuit Zendure. Of was dat op navraag van de reseller?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:38
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:44:
Ah kijk, resellers worden hier dus wel over geïnformeerd vanuit Zendure. Of was dat op navraag van de reseller?
Ik heb het zelf bij reseller nagevraagd. Of hun het via Zendure hebben gehoord of zelf navraag hebben gedaan weet ik niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Kan ook zomaar zijn dat transport volgens ADR helemaal naar Duitsland, inclusief de hele interne retour, duurder is dan de kosten van het apparaat (afhankelijk hoeveel je hebt uiteraard)
Als dat zo is kunnen ze beter verzoeken het spul af te voeren. Maar ik ga er gewoon vanuit dat dit spul gerefurbished weer op de markt komt.

• jelleeelco
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Als dat zo is kunnen ze beter verzoeken het spul af te voeren. Maar ik ga er gewoon vanuit dat dit spul gerefurbished weer op de markt komt.
Ben bang dat je daar best eens gelijk in zou kunnen hebben...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Ben bang dat je daar best eens gelijk in zou kunnen hebben...
Hoezo bang? Tis geen onoplosbaar probleem lijkt me. Andere connector, eventueel softwarematige cap en we hebben een 1200AC. :P

• jelleeelco
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Hoezo bang? Tis geen onoplosbaar probleem lijkt me. Andere connector, eventueel softwarematige cap en we hebben een 1200AC. :P
Omdat nog niet eens bekend is waar het probleem zit... Mss is het de connector, mss is het de interne bedrading die niet goed is.

En haha dat zal een mooie wezen: een 2400AC opnieuw uitgebracht als een 1200AC :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jelleeelco dat wij het niet weten zegt niet dat zendure het niet weet. ;)

Voorlopig hier alweer even radiostilte.

• Manatwork
  • Laatst online: 22:31
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik vraag me sowieso af wat er met al die defecte en teruggestuurde batterijen gebeurt. Als ze niet gerefurbished kunnen worden krijg je een forse afvalstroom van onbruikbare lithiumcellen en elektronica. Het zou niet best zijn als dat allemaal op een of andere stortplaats in verweggistan belandt.

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:17
Er is ook een update beschikbaar voor de 2400AC, versie V1.0.23 Fixed known issues.

Misschien na aanleiding van de gesmolten stekkers?

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 12:25

Keida

dr.

jelleeelco schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Ja, dat mail adres.

Oude spullen iun je verpakken in de dozen van de nieuwe (replace first, return later policy). Maar verzenden via postnl (ze sturen je labels) gaat niet. Ik heb ze vandaag een mail gestuurd dat PostNL de pakketten weigert en dat ik geen lithium batterijen per post mag versturen. Even afwachten waar ze meer komen.
Dit wordt dan interessant inderdaad. Ik hoor het ook graag.

ook zojuist akkoord gegaan met omruilen/upgrade naar de AC2400+. Koop ik er wel drie nieuwe batterijen bij om enig verlies aan capaciteit op te lossen. Dit lost voor mij ook direct een probleem op met 1 van de omvormers die echt ander gedrag vertoonde (zonder schade aan de connector (nog))

IJsdikte op de Elfstedentocht

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
Keida schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Dit wordt dan interessant inderdaad. Ik hoor het ook graag.

ook zojuist akkoord gegaan met omruilen/upgrade naar de AC2400+. Koop ik er wel drie nieuwe batterijen bij om enig verlies aan capaciteit op te lossen. Dit lost voor mij ook direct een probleem op met 1 van de omvormers die echt ander gedrag vertoonde (zonder schade aan de connector (nog))
Ik zit hier ook met postnl labels. Ik dacht ik doe alsof mijn neus bloed en ik drop ze bij de karwei. Zal geen haan naar kraaien denk ik.
Of is er bij iemand daadwerkelijk een doos geweigerd?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Ik zit hier ook met postnl labels. Ik dacht ik doe alsof mijn neus bloed en ik drop ze bij de karwei. Zal geen haan naar kraaien denk ik.
PostNL hier vertelde 'nope'. Ben niet met de doos erheen gegaan maar gewoon gevraagd. Lijkt me ook dat het geweigerd wordt, er staat letterlijk op de doos dat er een batterij in zit...

Dan nog, dat het niet geweigerd wordt (omdat men niet ziet dat er een lithium batterij in zit) wil niet zeggen dat het OK is om zo te verzenden... En al is het risico klein dat er iets gebeurt, ALS er iets gebeurt ben ik aansprakelijk...

[ Voor 36% gewijzigd door jelleeelco op 09-06-2026 11:14 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 10:19
[...]

En dan komen ze erachter bij het distributiecentrum en gaat hij daar in de container en dan begint het circus.

Waarom niet gewoon naar Zendure sturen dat ze ze mogen komen ophalen / een dienst mogen regelen die batterij ophaalt en dat je anders rechtsbijstand erop zet?

• ctrl-tab
dehardstyler schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:21:
[...]

En dan komen ze erachter bij het distributiecentrum en gaat hij daar in de container en dan begint het circus.

Waarom niet gewoon naar Zendure sturen dat ze ze mogen komen ophalen / een dienst mogen regelen die batterij ophaalt en dat je anders rechtsbijstand erop zet?
Ja ben het er eigenlijk wel mee eens inderdaad.
Moet zeggen dat de units origineel ook gedeeld verzonden zijn. Het gros kwam met een speciale vervoerder, een gedeelte kwam met het standaard DHL busje.

Vervanging AC2400+ lijkt met een speciale vervoerder te komen, maar wel DHL volgens de Track and Trace.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• ctrl-tab
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:05:
[...]

PostNL hier vertelde 'nope'. Ben niet met de doos erheen gegaan maar gewoon gevraagd. Lijkt me ook dat het geweigerd wordt, er staat letterlijk op de doos dat er een batterij in zit...

Dan nog, dat het niet geweigerd wordt (omdat men niet ziet dat er een lithium batterij in zit) wil niet zeggen dat het OK is om zo te verzenden... En al is het risico klein dat er iets gebeurt, ALS er iets gebeurt ben ik aansprakelijk...
Is dat zo, dat jij aansprakelijk bent? (even los van het feit dat je op een publiek forum er over gesproken hebt, dat zou niet helpen natuurlijk ;) )

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:48:
[...]

Is dat zo, dat jij aansprakelijk bent? (even los van het feit dat je op een publiek forum er over gesproken hebt, dat zou niet helpen natuurlijk ;) )
Jazeker. En of ik er nou op een forum openlijk over spreek of niet, dat maakt niet uit. Je bent niet opeens minder aan voorwaarden gebonden als je er NIET over spreekt.

Op het label van PostNL staat heel duidelijk dat je aangeeft te voldoen aan hun verzendvoorwaarden...

Enfin - Zendure is teruggekomen en gaan regelen dat het via DPD afgegeven kan worden. Die hebben kennelijk wel een ADR certificering.

• jelleeelco
[...]

Waarom zou jij rechtsbijstand erop moeten zetten? Waar moet je die opzetten dan? Dit zijn hun spullen - zij regelen maar dat ze het komen halen toch? Zij kunnen hoogstens jouw aansprakelijk stellen voor de geleverde goederen, maar alleen als je onwil toont in het beschikbaar stellen van de producten.

• dehardstyler
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Waarom zou jij rechtsbijstand erop moeten zetten? Waar moet je die opzetten dan? Dit zijn hun spullen - zij regelen maar dat ze het komen halen toch? Zij kunnen hoogstens jouw aansprakelijk stellen voor de geleverde goederen, maar alleen als je onwil toont in het beschikbaar stellen van de producten.
Als Zendure geen actie onderneemt nadat jij gezegd hebt dat de batterijen niet door PostNL opgehaald worden omdat reden hierboven? Als Zendure dan niet iets anders regelt voor jou (dus andere verzender / Zendure die het zelf ophaalt), dan zet je rechtsbijstand erop. Niet zelf gaan klooien met verzenders etc, alleen met Zendure praten. En niks anders doen. Dus niet zelf gaan proberen het bij PostNL neer te gooien en te doen alsof je een gevulde bloempot verstuurd. ;)

• jelleeelco
dehardstyler schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Als Zendure geen actie onderneemt nadat jij gezegd hebt dat de batterijen niet door PostNL opgehaald worden omdat reden hierboven? Als Zendure dan niet iets anders regelt voor jou (dus andere verzender / Zendure die het zelf ophaalt), dan zet je rechtsbijstand erop. Niet zelf gaan klooien met verzenders etc, alleen met Zendure praten. En niks anders doen. Dus niet zelf gaan proberen het bij PostNL neer te gooien en te doen alsof je een gevulde bloempot verstuurd. ;)
Mijn vraag is: wat wil je met rechtsbijstand bereiken? Ze dwingen het op te komen halen? Je krijgt toch geen geld van hun, zij moeten hun spullen terughalen...

Ik heb op hun mail gereageerd dat ik niet in de gelegenheid ben om zulke zware pakketten naar een pakket punt (welke transporteur dan ook) te brengen. DPD verzorgt ook pickup services, dus dat kunnen ze wat mij betreft regelen.

En zolang ze het nog niet gehaald hebben staat dat ding gewoon hier. Staat mij niet in de weg, ik heb er geen enkel belang bij wanneer ze het komen halen.

• Gramser
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Enfin - Zendure is teruggekomen en gaan regelen dat het via DPD afgegeven kan worden. Die hebben kennelijk wel een ADR certificering.
Dat durf ik hier zomaar te betwijfelen - ik denk dat Zendure het gewoon op een andere manier probeert.

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Dat durf ik hier zomaar te betwijfelen - ik denk dat Zendure het gewoon op een andere manier probeert.
Nou, bij DPD Zakelijk staat inderdaad dat ze gevaarlijke goederen transporteren (volgens ADR). Als ik dan op die link klik, is het "deze pagina bestaat niet".

Volgens mij, als zij het komen ophalen ben ik niet langer de verzender, dus dat zou dan al een probleem minder zijn.

• Gramser
Komen ze het halen? Dan kan het inderdaad anders zijn. Maar je gaf aan: via DPD afgegeven kan worden. Dat klinkt gewoon als particulier naar pakketpunt brengen. Een snelle Google leert daarover:

DPD Nederland accepteert in haar reguliere netwerk uitsluitend gevaarlijke goederen in zeer kleine, zogeheten 'gelimiteerde hoeveelheden' (LQ). Een thuisbatterij valt hier nooit onder.

[ Voor 47% gewijzigd door Gramser op 09-06-2026 12:09 ]

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:04:
Komen ze het halen? Dan kan het inderdaad anders zijn. Maar je gaf aan: via DPD afgegeven kan worden. Dat klinkt gewoon als particulier naar pakketpunt brengen.
Klopt, daar heb ik op gereageerd dat ze het moeten komen halen...

Maar net de voorwaarden van DPD doorgenomen, ook daar staat dat alleen batterijen die vallen onder de regeling 188 van de ADR mogen worden verzonden. Daar vallen de accu's van Zendure never nooit niet onder.

Dit schreven ze t.a.v. DPD in hun mail:

"The team has advised switching the carrier to DPD in order to comply with lithium battery transport regulations."

• Gramser
Wat een gedoe he... ik heb de onschuld zelve gespeeld en mijn omvormer via PostNL laten terugsturen. Voelde niet goed. Gelukkig niks verkeerd gegaan in het transport.

Ben benieuwd hoe het afloopt, Zendure kan hier alleen maar van leren!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 15:22
Manatwork schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Ik vraag me sowieso af wat er met al die defecte en teruggestuurde batterijen gebeurt. Als ze niet gerefurbished kunnen worden krijg je een forse afvalstroom van onbruikbare lithiumcellen en elektronica. Het zou niet best zijn als dat allemaal op een of andere stortplaats in verweggistan belandt.
Het probleem zit in de connector; dus de lithiumcellen kunne zo hergebruikt worden. De electronica hangt er van af; behuizing is wellicht gietaluminium dus die kan de leverancier gewoon hersmelten en nieuwe van maken. Duurste zijn de cellen, en die zijn zo goed als nieuw en perfect herbruikbaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:12:
Wat een gedoe he... ik heb de onschuld zelve gespeeld en mijn omvormer via PostNL laten terugsturen. Voelde niet goed. Gelukkig niks verkeerd gegaan in het transport.

Ben benieuwd hoe het afloopt, Zendure kan hier alleen maar van leren!
Direct mail terug gekregen met de vraag wanneer ik thuis ben, zodat ze het kunnen komen ophalen.

Echt... even aandringen maar hun service is geweldig.

• Gramser
Netjes. Maar, sceptisch als ik ben: ik hoop dat Zendure dit nu ook als standaard procedure gaat hanteren, en dat dit niet ook piepsysteem is. Eerlijk is eerlijk, ze sturen nu eerst vervanging alvorens de defecte terug te vragen, dat deden ze eerst ook niet.

Wat ik zeg: ze kunnen er alleen maar van leren!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:11
Gramser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:20:
Netjes. Maar, sceptisch als ik ben: ik hoop dat Zendure dit nu ook als standaard procedure gaat hanteren, en dat dit niet ook piepsysteem is. Eerlijk is eerlijk, ze sturen nu eerst vervanging alvorens de defecte terug te vragen, dat deden ze eerst ook niet.

Wat ik zeg: ze kunnen er alleen maar van leren!
Beter regelen ze een omruilservice. Zowel bij UPS als TransMission kan je breng+haal orders inschieten. Hoef je maar 1x thuis te zijn.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ben ik benieuwd of ik ze ook in Duitsland moet retourneren bij het postfiliaal.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• ctrl-tab
Heb vandaag de resterende batterijen van de getroffen stapel even ondergebracht onder de nog werkende invertor.

De onderste batterij van de oude stapel zit nu direct onder de invertor.
Toch een significant verschil in heatloss/weerstand! Nu heel benieuwd of dit weer gaat groeien over-time omdat ik eerder significante degradatie zag op deze metric.

Gezien er nu 5 batterijen onder zitten in plaats van 3 is het logisch dat de temperatuurontwikkeling IN de batterij ook afneemt. Ok het is een andere batterij, wellicht niet handig, had beter dezelfde eronder kunnen hange.
Maar dit scheelt iig de helft in temperatuur toename. Ik geloof dat @geert1992 eerder gezien heeft dat het primair de stroomdoorvoer / bekabeling is die de grootste impact heeft op temperatuur. Maar cellen zullen toch ook wel bijdragen.

In elk geval is de conclusie dat batterijen swappen EN/OF meerdere batterijen op zijn minst tijdelijk ' verlichting ' kan bieden. wordt vervolgd....

Heat loss gisteren vs vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOxAyP5T361Bw3DOM7laOhDFgRU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zm81oytL7aqHIoGLtYsIhSfL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aC41LL4Q9354FXT6DWjUZB4ouc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bBiwwn2UiGqTKRqv295eIoXi.png?f=user_large

Gisteren laden met 3 batterijen
Na anderhalf uur kan ik 10 graden bij tikken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdAeVqGyyvWj2xl8Tk40ioTkLBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IyAWwYrcK7hI3Oou646aP47P.png?f=user_large

Vandaag laden met 5 batterijen
Na 2 uur kan ik 5 graden bij tikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAGTSA0xPsFPr5pnX7qH8YOHLd8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CYZrEM9JLupvXLWAenW8SkYg.png?f=user_large

• dehardstyler
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Mijn vraag is: wat wil je met rechtsbijstand bereiken? Ze dwingen het op te komen halen? Je krijgt toch geen geld van hun, zij moeten hun spullen terughalen...

Ik heb op hun mail gereageerd dat ik niet in de gelegenheid ben om zulke zware pakketten naar een pakket punt (welke transporteur dan ook) te brengen. DPD verzorgt ook pickup services, dus dat kunnen ze wat mij betreft regelen.

En zolang ze het nog niet gehaald hebben staat dat ding gewoon hier. Staat mij niet in de weg, ik heb er geen enkel belang bij wanneer ze het komen halen.
Ik zou willen dat ze hun brandgevaarlijke afval op komen halen ja? Zwaar en lastig en niet mijn probleem, dus kom het even lekker ophalen. Jij niet dan?

En zoals ik zeg: Dit gaat dus spelen als ze geen alternatief bieden. Als zij nu met DPD komen en die halen dat inderdaad op, is wat ik zeg niet aan de orde. Als ze blijven zeggen "ga toch maar naar PostNL" dan dus rechtsbijstand, snapte?

• jelleeelco
dehardstyler schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Ik zou willen dat ze hun brandgevaarlijke afval op komen halen ja? Zwaar en lastig en niet mijn probleem, dus kom het even lekker ophalen. Jij niet dan?
Lees even verder...ze komen het ophalen

• dehardstyler
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Lees even verder...ze komen het ophalen
dehardstyler schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:06:
[...]

En zoals ik zeg: Dit gaat dus spelen als ze geen alternatief bieden. Als zij nu met DPD komen en die halen dat inderdaad op, is wat ik zeg niet aan de orde. Als ze blijven zeggen "ga toch maar naar PostNL" dan dus rechtsbijstand, snapte?

• jelleeelco
Ik begrijp alleen je rechtsbijstand niet...Maar goed, beetje achterhaalde discussie want ze komen het toch halen.

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 09-06-2026 13:28 ]

• dehardstyler
jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:17:
Ik begrijp alleen je rechtsbijstand niet...Maar goed, beetje eindeloze discussie zo want ze komen het toch halen.
Ik reageerde op:
[...]

Mijn reactie:
[...]

Ik snap niet wat er niet aan te begrijpen is. Het komt eigenlijk neer op: levert Zendure een oplossing? Dan prima. Levert Zendure geen oplossing? Dan dus rechtsbijstand. Niet makkelijker of moeilijker dan dit.

En de oplossing hier is: Zendure neemt de leiding in het afhalen van die batterijen. Of ze daar nou PostNL / DPD / een zeer grote postduif voor gebruiken, mij om het even. Maar Zendure moet het oplossen en dan krijg je dus zelf helemaal geen gezeik om het verkeerd verzenden van die batterij. Als je wel zelf gaat klooien, kan het dus zijn dat jou pakket onderweg kwijt raakt / weggegooid wordt en dan moet je maar weer kijken wat je daar van kan maken. En hoe meewerkend Zendure blijft.

Ik zou hier dus niet zelf mee gaan klooien, maar Zendure de leiding laten houden want:

Als Zendure dus tegen de regels van DPD in gaat, zoals ik lees in de latere reacties van jou / @Gramser, dan alsnog gewoon meewerken want Zendure draagt dit aan als oplossing en neemt dus daarvoor de verantwoordelijkheid (zij geven jou een label en nemen dus verantwoordelijkheid). Gaat DPD toch steigeren? Dan weer naar Zendure, maar zorg dus dat Zendure de verantwoordelijkheid houdt.

Als ze dat niet doen of de oplossing duurt te lang (ook dat is gewoon een goede reden): rechtsbijstand.
edit:
zin verduidelijkt x2

[ Voor 3% gewijzigd door dehardstyler op 09-06-2026 13:39 ]

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Hier nu eindelijk, na veel verduidelijken naar Zendure toe, ook schot in de zaak.

Ze begrepen 1 van de facturen niet, maar uiteindelijk zijn ze toch akkoord gegaan.

Er komt nu 1 pallet met 1x ac+ en 5x ab3000l deze kant op. Vervoerder is Raben, dus in ieder geval gebruiken ze daar nu wel ADR gecertificeerde partners voor.

Dan verwacht ik nog 2x ac+ en 1x ab3000l. Benieuwd wanneer ik daarvan de tracking krijg.

En nog geen retourlabels, vraag me af of ze die straks gaan regelen via de juiste kanalen, aangezien er dus al klachten van Nederlanders zijn geweest over het retourneren via PostNL ;)

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)

• jelleeelco
dehardstyler schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Ik reageerde op:

[...]

Mijn reactie:

[...]

Ik snap niet wat er niet aan te begrijpen is. Het komt eigenlijk neer op: levert Zendure een oplossing? Dan prima. Levert Zendure geen oplossing? Dan dus rechtsbijstand. Niet makkelijker of moeilijker dan dit.

En de oplossing hier is: Zendure neemt de leiding in het afhalen van die batterijen. Of ze daar nou PostNL / DPD / een zeer grote postduif voor gebruiken, mij om het even. Maar Zendure moet het oplossen en dan krijg je dus zelf helemaal geen gezeik om het verkeerd verzenden van die batterij. Als je wel zelf gaat klooien, kan het dus zijn dat jou pakket onderweg kwijt raakt / weggegooid wordt en dan moet je maar weer kijken wat je daar van kan maken. En hoe meewerkend Zendure blijft.

Ik zou hier dus niet zelf mee gaan klooien, maar Zendure de leiding laten houden want:

Als Zendure dus tegen de regels van DPD in gaat, zoals ik lees in de latere reacties van jou / @Gramser, dan alsnog gewoon meewerken want Zendure draagt dit aan als oplossing en neemt dus daarvoor de verantwoordelijkheid (zij geven jou een label en nemen dus verantwoordelijkheid). Gaat DPD toch steigeren? Dan weer naar Zendure, maar zorg dus dat Zendure de verantwoordelijkheid houdt.

Als ze dat niet doen of de oplossing duurt te lang (ook dat is gewoon een goede reden): rechtsbijstand.
edit:
zin verduidelijkt x2
TLDR maar in het kort, ik ben dus ook nergens mee akkoord gegaan en heb ze juist aangegeven dat ze het maar moeten komen halen. En dat gaan ze vervolgens ook netjes doen.

Maar dank voor je advies :)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Ik overweeg ook de procedure te starten om mijn 2400 AC's omgeruild te krijgen voor een 2400 AC+, vanwege de veilgheid.

Echter: Mijn huidige stacks blijven mooi koel door de zendure fan die erop zit, throttlen niet etc.
Ik lees in het andere topic dat de 2400 AC+ nog flink warm wordt en dat er geen factory cooling optie is.. en dat lijkt me nou ook weer niet helemaal ideaal. Wat zouden jullie doen?

• ctrl-tab
stfn345 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:42:
Ik overweeg ook de procedure te starten om mijn 2400 AC's omgeruild te krijgen voor een 2400 AC+, vanwege de veilgheid.

Echter: Mijn huidige stacks blijven mooi koel door de zendure fan die erop zit, throttlen niet etc.
Ik lees in het andere topic dat de 2400 AC+ nog flink warm wordt en dat er geen factory cooling optie is.. en dat lijkt me nou ook weer niet helemaal ideaal. Wat zouden jullie doen?
Die temperatuur staat los van het issue. In mijn geval had ik er een koeler op liggen en zo zijn er meer.
Mogelijk doet het wel iets, maar niet noemenswaardig.

Wbt 2400AC+ , ik zou daar gewoon een koeler op een zigbee socket achter plakken/hangen. Ik hang koelers op bijna alles dat een koelvin heeft :P
Alle thuisbatterijen worden heet. Doe ermee wat je wilt, maar electronica gaat langer mee als het wat koeler blijft, is mijn regel.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-07 10:52

Dat is een dilemma waar ik ook mee worstel (alhoewel ik zelf geen fan gebruik voor mijn 2400AC). Voorlopig doe ik nog maar even niks. Misschien komt er ooit een 2400AC v2, en kan ik daartegen ruilen. Bij voorkeur voordat de boel hier smelt, zodat ik niet tijdelijk zonder thuisaccu hoef te zitten, én mijn bestaande unit beter/makkelijker gerefurbisht kan worden.

Of misschien zal ik het 'geluk' hebben dat mijn systeem i.c.m. mijn gebruik (alleen NOM) niet eerder tot een gesmolten connector gaat leiden dan dat ik mijn systeem afschrijf.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft die 2400+ geen poort voor de koeling? :?

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Die temperatuur staat los van het issue. In mijn geval had ik er een koeler op liggen en zo zijn er meer.
Mogelijk doet het wel iets, maar niet noemenswaardig.

Wbt 2400AC+ , ik zou daar gewoon een koeler op een zigbee socket achter plakken/hangen. Ik hang koelers op bijna alles dat een koelvin heeft :P
Alle thuisbatterijen worden heet. Doe ermee wat je wilt, maar electronica gaat langer mee als het wat koeler blijft, is mijn regel.
Inderdaad zeg! Net even provisorisch 4 12cm fans (Artic P12) aan elkaar geknoopt middels tyraps. Die weer aan twee stukjes metaal gehangen en tussen de muur en de omvormer gehangen, het rust nu op de bovenkant van de omvormer. Aangestuurd via een heatmeister - temp ging van 50 graden naar 35 in minder dan 10min....

• ctrl-tab
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Heeft die 2400+ geen poort voor de koeling? :?
Nee

• a2aan
ctrl-tab schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:48:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik geef alsnog de voorkeur aan producten die zonder additionele koeling gewoon hun werk doen, gedurende de levensduur waarvoor ze ontworpen zijn.

Dus dat een 2400AC+ zonder koeling gaat throttlen vind ik niet OK. Als je met koeling de levensduur van een 2400AC+ (hypothetisch) zou verlengen van 4 jaar naar 12 jaar, vind ik dat niet OK. Dan redeneer ik ook (net als ik weet niet meer wie hier) dat ik liever heb dat mijn systeem binnen de garantie stuk gaat, dan daarbuiten. En als je met koeling (wederom hypothetisch) de levensduur verlengt van 15 jaar naar 45 jaar, vind ik de koeling niet relevant.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Top... Nog 100 door het putje bij omruil...

• DrLivingstoned
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 05:25
Mijn zendure sf2400ac staat in huis, en ik voel me toch erg onprettig bij het idee dat er een stevige batterij binnen de muren staat die mogelijk (!) een gevaarlijke constructiefout heeft. Het was een bewuste keuze om deze, en niet de eerste de beste budget batterij, te kopen.
Juist met veiligheid als oogmerk.

Een A.I machine heeft op basis van de scripts in deze draad voor mij een tooltje in elkaar geknutseld waar de interne weerstand wordt gemeten en de resultaten zijn toch wel verontrustend. Echter hoe betrouwbaar is zo'n knutsel en hoe betrouwbaar zijn de metingen die de knutsel tot zich neemt?
Geen idee.

Ik ga dus absoluut niet iedere maand/week/dag de batterijen los halen om te kijken of de connectoren al zijn gesmolten. Daarmee maak je het risico alleen maar groter.

Hoe dan ook, een mail gestuurd naar zendure met de opmering dat ik me erg ongemakkelijk voel en de installatie heb uitgeschakeld. Als antwoord kwam een standaard bericht met montage instructies. Dat is weinig behulpzaam want het spul stond al recht en in de beugels. Ik heb liever garanties of een oplossing.

Zojuist een wat dringender mail de deur uit gedaan want ik voel me toch niet erg prettig met het idee dat er mogelijk een fout is. En daar verandert mijn fan niets aan. Met zo'n batterij wil ik geen spelletjes spelen.
Ik ben benieuwd en volg met meer dan interesse de ervaringen van de andere tweakers.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:05
Je moet het ook niet overdrijven.
Een gesmolten connector is nog lang geen batterij brand.
En wat zijn dan die waarden van die interne weerstand waar je onrustig van wordt?

Tot op heden zijn alle meldingen van gesmolten connectoren nog maximaal geëindigd met het afschakelen van de batterij en meer niet.
En tevens zijn het ook nog LifePo4 batterijen die vele malen veiliger zijn dan gewone Li-ion versies.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Los daarvan... Als die waardes wat gaan opleveren is het te laat toch...

• a2aan
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:46:
Los daarvan... Als die waardes wat gaan opleveren is het te laat toch...
Nou, tot nu toe kwam @mr_TTT nog het dichtste bij, met 'afwijkende' meetwaarden, al enkele dagen vóórdat de connector smolt.

Dus er zijn drie dingen die je kan doen:
  • Volledig preventief laten vervangen (maar dan krijg je denk ik altijd een 2400AC+, en dat moet je maar net willen)
  • Wachten tot je afwijkende meetwaarden ziet, en op basis daarvan proberen vervanging te regelen (geen idee of je dan wel een vervangende 2400AC kan krijgen, als je dat wil)
  • Wachten tot de connector gesmolten is, en dan een vervanging aanvragen (neem aan dat je een 2400AC kan krijgen, als je daarom vraagt)

• DrLivingstoned
De waarde die het scriptje geeft gaan van 132mOhm bij een lage belasting tot meer dan 1Ohm (opwarmen?) bij een belasting van 2200watt. Dat is voor een overgangsweerstand voor vermogen best veel.
Al wil ik hier niet te veel over zeggen want ik heb geen idee hoe betrouwbaar dit is.

En soms gaat het niet over wat er wel staat, maar gaat het er wel over wat er niet staat.

Het is leuk dat ze een montage instructie meesturen, maar wat ik mis is een statement dat er geen probleem is, en dat de eerder gerapporteerde problemen het gevolg zijn van aantoonbaar ondeskundig handelen. En dat het product daarom veilig is en er geen sprake is van een technisch probleem.
Maar dat staat er dus niet.

En nee, de kans dat ik morgen na mijn werk voor de na-smeulende puinhopen van wat ooit mijn woning was moet parkeren is klein, maar desondanks wil ik het toch liever uitsluiten. Een oververhitte batterij blussen is ook voor de brandweer een lastige taak.

• Ben(V)
Weestand is een beetje nutteloze waarde, een connector wordt warm door het vermogen wat erin gedissipeerd wordt.

Hier wordt bij een (ont)laad vermogen van 2400W nooit meer dan 18W in de eerste connector verstookt en dat is geen waarde om je druk over te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• a2aan
DrLivingstoned schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:09:
Het is leuk dat ze een montage instructie meesturen, maar wat ik mis is een statement dat er geen probleem is, en dat de eerder gerapporteerde problemen het gevolg zijn van aantoonbaar ondeskundig handelen. En dat het product daarom veilig is en er geen sprake is van een technisch probleem.
Maar dat staat er dus niet.
Gelukkig maar dat ze dat niet schrijven, want dat lijkt me intussen niet meer vol te houden, gezien de hoeveelheid gevallen die hier worden gemeld.

Het lijkt me evident dat er ergens sprake is van een ontwerp- en/of productiefout, alleen is de vraag waar, en wat de scope is (5%, 15% of 95% van alle op de markt gebrachte apparaten). Misschien weet Zendure dat ook (nog) niet, en misschien zullen ze het nooit helemaal precies te weten komen, als de connectoren (van een leverancier) 'random' (b)lijken te falen.

Wat ik wél steeds kwalijker vind, is dat Zendure hier in het openbaar niets over loslaat. Dat ze 1:1 heel coulant inruilen is mooi voor de mensen die daarom (willen en weten te) vragen, maar vind ik eigenlijk niet genoeg.

Een publiek statement in de trant van 'we zijn ons bewust van de problemen, doen er uitgebreid onderzoek naar, proberen te om in de toekomst iedereen duidelijkheid en perspectief te bieden, maar zijn nu nog niet zo ver, en snappen het als mensen het apparaat niet meer willen gebruiken tot de duidelijkheid er is, ook al hebben we geen aanwijzingen dat er (brand)gevaar is', zou ik toch wel op zijn plaats vinden. Of met welke andere inhoud ook, die beter de status en intenties van Zendure weerspiegelt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb de nvwa eens een berichtje gestuurd... Eens kijken wat die ermee doen...

• DrLivingstoned
P = I² × R zegt wat anders

• Ben(V)
Ja maar een weerstand zonder stroom doet niets en vermogen per tijdeenheid is warmte(joule) en daar gaat het om.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-07 10:24
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:29:
Heb de nvwa eens een berichtje gestuurd... Eens kijken wat die ermee doen...
Waarom zouden die er iets mee moeten doen? Er is vooralsnog geen enkele aanwijzing dat het defect een reëel (brand)gevaar oplevert.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-07 11:00
Ik had een mail gestuurd naar zendure om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van het doorsmelten van de connectoren. Vandaag kreeg ik een mail terug dat ze de batterij willen omwisslen.Momenteel ervaar ik geen enkel probleem met de batterij, wat zouden jullie doen? Wisselen of de huidige batterij houden?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Isdatzo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Waarom zouden die er iets mee moeten doen? Er is vooralsnog geen enkele aanwijzing dat het defect een reëel (brand)gevaar oplevert.
waarom zouden ze er niet iets mee doen als er spul wordt verkocht dat smelt?

Maar hoor het graag van ze...

• ctrl-tab
toxictooms schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:02:
Ik had een mail gestuurd naar zendure om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van het doorsmelten van de connectoren. Vandaag kreeg ik een mail terug dat ze de batterij willen omwisslen.Momenteel ervaar ik geen enkel probleem met de batterij, wat zouden jullie doen? Wisselen of de huidige batterij houden?
Alles vervangen. Door een ander type.
Dit ding moet nog 10 jaar mee. Dat moet gewoon goed zijn. Nu, en ook over 3 jaar als.je evt capciteit wilt uitbreiden en je tot de conclusie komt dat je connector niet of moeilijk los komt - ik noem maar een scenario.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-07 10:24
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:04:
[...]
waarom zouden ze er niet iets mee doen als er spul wordt verkocht dat smelt?

Maar hoor het graag van ze...
Jij doet de melding. Het lijkt me dus logisch dat, in in plaats van de vraag omdraaien, jij antwoord geeft op de vraag waarom jij meent dat de NVWA er iets mee zou moeten doen.

Een defect betekent nog niet direct dat het product onveilig is. Door sommigen hier wordt er wel met bijzonder veel gevoel voor drama gereageerd.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wat vind je zelf? Waarom die mail? Het zit je dan toch niet lekker.
Ik heb ook geen probleem maar of het nu een betrouwbaar product voor de lange termijn is daar geven ze geen uitsluitsel op dus dan maar ruilen bij voorbaat

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Isdatzo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Jij doet de melding. Het lijkt me dus logisch dat, in in plaats van de vraag omdraaien, jij antwoord geeft op de vraag waarom jij meent dat de NVWA er iets mee zou moeten doen.

Een defect betekent nog niet direct dat het product onveilig is. Door sommigen hier wordt er wel met bijzonder veel gevoel voor drama gereageerd.
Een defect is niet dat de shit smelt...

Er wordt een electrisch product verkocht dat smelt. Zelfs als er nog geen brand ontstaan is, betekent dat niet dat dit in de toekomst niet gaat gebeuren. Vandaar mijn vraag aan ze of dit wellicht nuttige info is voor ze.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-07 11:00
klump4u schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Wat vind je zelf? Waarom die mail? Het zit je dan toch niet lekker.
Ik heb ook geen probleem maar of het nu een betrouwbaar product voor de lange termijn is daar geven ze geen uitsluitsel op dus dan maar ruilen bij voorbaat
Ik vroeg mij gewoon af of de smeltende connectoren altijd vooraf gaat aan een bepaalde foutmelding" hot swap" of een andere manier dat ik kan merken dat er iets aan de hand is. Vandaar min vraag naar zendure.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier vanmiddag ook een waarde gemeten van 50 watt... Op de nieuwste unit...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
SETTLED AFTER 5 SEC - 2026-06-09 15:43:11

TRIGGER INFO:
Trigger entity: sensor.zendure_meterkast_connector_waarschuwing
From: OK
To: WAARSCHUWING
Trigger time: 2026-06-09 15:43:06

CURRENT STATUS:
Meterkast status: WAARSCHUWING
Schuur status: OK

=== METERKAST SETTLED ===
BatVolt: 51.66 V
Boven totalVol: 50.5 V
Midden totalVol: 51.2 V
Onder totalVol: 51.1 V

Boven current: 0.0 A
Midden current: 21.7 A
Onder current: 20.6 A

Inv→Boven loss: 49.07 W
Boven→Midden loss: 29.61 W
Midden→Onder loss: 2.06 W
Max segment loss: 49.07 W
Voltage spread: 0.7 V

Battery temp: 38.0 °C
Inverter temp: 41.0 °C
Overall temp: 41.0 °C

Meterkast settled reason estimate:

KRITIEK: spread 0.7 V > 0.6 V

=== SCHUUR SETTLED ===
BatVolt: 50.36 V
Boven totalVol: 49.9 V
Onder totalVol: 50.0 V

Boven current: 8.5 A
Onder current: 7.8 A

Inv→Boven loss: 7.5 W
Boven→Onder loss: 0.78 W
Max segment loss: 7.5 W
Voltage spread: 0.1 V

Battery temp: 29.0 °C
Inverter temp: 31.0 °C
Overall temp: 31.0 °C

Schuur settled reason estimate:

OK: loss 7.5 W, spread 0.1 V, temp 31.0 °C

=== MANAGER SETTLED ===
Zendure manager power: -3724 W
Manual power: 500 W
Weighted SOC: 98.0 %

• jelleeelco
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:54:

[...]
Al geupdate? Ben benieuwd of dat met de nieuwste firmware ook zo is (zal wel)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jelleeelco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Al geupdate? Ben benieuwd of dat met de nieuwste firmware ook zo is (zal wel)
Yup... Vanmorgen de laatst firmware erop gezet.

• ctrl-tab

[...]
Dat is wel hoog. Biven-midden ook veel te hoog. Zeker dat de batterij volgorde nog klopt in gielz?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-07 15:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb het aanbod ook. Ik twijfel ook ;)
Ik heb in ieder geval een mail teruggedaan dat ik voordat ik accepteer graag antwoord wil op 2 vragen, ten eerste of ze het naar een ander adres/land willen sturen (NL ipv DE) en ten tweede of ze op voorhand al kunnen aangeven dat het retour door een ADR gecertificeerd bedrijf opgehaald kan worden.

Het eerste is natuurlijk niet het probleem van Zendure maar dat van mij. Ik woon gelukkig dicht bij de grens maar als het ritje me bespaard kan blijven is dat alleen maar meegenomen natuurlijk. Het tweede vind ik het probleem van Zendure maar ik wil niet als de nieuwe set staat in een discussie met vervoerders/Zendure terecht komen.

Ik vermoed wel dat deze 'vrijgevigheid' vroeg of laat gaat ophouden. Vandaar mijn keuze om nu actie te ondernemen. Vanmorgen vroeg zakte de SoC opeens op 5 minuten van 40 naar 23%. Ik weet niet of dit wat te maken heeft met die connector maar ik zie dat de laatste weken wat vaker gebeuren.

Ik heb niet zo'n angst dat er iets mis gaat buiten die connector die eventueel doorfikt. Ik wil wel graag eventuele problemen voor zijn. Zeker omdat het 10+ jaar moet staan. Dan is natuurlijk nog niet gezegd dat de AC2400+ dan wel probleemloos blijft, aangezien de AC2400 ook pas na maanden gebruik deze fratsen begon te vertonen voor zover ik weet.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• ctrl-tab
Ik heb niet zo'n angst dat er iets mis gaat buiten die connector die eventueel doorfikt. Ik wil wel graag eventuele problemen voor zijn. Zeker omdat het 10+ jaar moet staan. Dan is natuurlijk nog niet gezegd dat de AC2400+ dan wel probleemloos blijft, aangezien de AC2400 ook pas na maanden gebruik deze fratsen begon te vertonen voor zover ik weet.
Precies dat. Maar, mijn unit was pas 7 weken in gebruik.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]
Hoe lang duurde deze waarde. m.a.w heb je meetfouten uitgesloten?

BatCur en BatVol/totalVol lopen niet synchroon. Je kunt bij op- en afregelen van het vermogen (zeker bij steile flanken) onterecht hoge waardes zien.

Als je die 50W in steady state ziet dan is het wachten tot het misgaat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ctrl-tab schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Dat is wel hoog. Biven-midden ook veel te hoog. Zeker dat de batterij volgorde nog klopt in gielz?
Gebruik geen gielz. Volgorde is correct.
Was een enkele korte piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y39oRlRvMmYOcmGKZhapUi-COnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lCiRwU4V8afCpQvbKUSENe61.png?f=fotoalbum_large

@Aardedraadje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ajKfIevIZ13uqYZYVsOFoT-gkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r8BGgPSVO3b4wVzUsl95NFNu.png?f=fotoalbum_large

@Kuusj ik heb het aanbod ook. Maar ik weiger een kWh in te leveren om een veilig / correct functionerend apparaat te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 09-06-2026 20:07 ]

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:43
MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je in de template / formule de vermogenssensor van fireson integratie? Je kan beter voltage vermenigvuldigen met stroom (die vermogenssensor loopt fractie achter) - toen had ik ook van die pieken...

Die zijn er nu uit. Ik snap alleen het zaagtand verloop niet goed. Terwijl er constante belasting is op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlEu7PPTQEnpv0h7zR5gzFBtlXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZE8IW0YBOlTlv7AW6U2dfoc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door hjw-001 op 09-06-2026 20:10 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hjw-001 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Gebruik je in de template / formule de vermogenssensor van fireson integratie? Je kan beter voltage vermenigvuldigen met stroom (die vermogenssensor loopt fractie achter) - toen had ik ook van die pieken...
Mn script staat ergens hier een stuk terug...

Ik gebruik de vermogenssensor niet in de connectorformule. Die staat alleen in de logging als context.

De connector-loss wordt berekend uit spanningsval × batterijstromen:

abs(Utot - Ubat1) × abs(Ibat1 + Ibat2 + Ibat3)

Bij mijn 49W-meting was dat dus ongeveer:
abs(51.66 - 50.5) × abs(0.0 + 21.7 + 20.6) = ~49W

Dus dat komt uit de voltage- en batcur-sensoren, niet uit de power-sensor. Wel blijft timing/asynchroon updaten van voltage/current natuurlijk een mogelijke bron van korte pieken, daarom kijk ik ook naar immediate vs settled en 10m mean.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

hjw-001 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Die zijn er nu uit. Ik snap alleen het zaagtand verloop niet goed. Terwijl er constante belasting is op dat moment.

[Afbeelding]
De zaagtand komt doordat BatVol van de omvormer een decimaal meer info bevat dan de TotalVol van de accupacks.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]

@Aardedraadje
[Afbeelding]

@Kuusj ik heb het aanbod ook. Maar ik weiger een kWh in te leveren om een veilig / correct functionerend apparaat te krijgen.
Houdt een minuut aan, maar wel te sporadisch om zomaar aan te nemen dat het klopt. Aan de curve te zien op de rest van de dag heb je van PV geladen, dus gewoon langere tijd op vol vermogen? Kun je deze grafiek eens afzetten tegen het vermogen van de omvormer?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aardedraadje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Houdt een minuut aan, maar wel te sporadisch om zomaar aan te nemen dat het klopt. Aan de curve te zien op de rest van de dag heb je van PV geladen, dus gewoon langere tijd op vol vermogen? Kun je deze grafiek eens afzetten tegen het vermogen van de omvormer?
Het was ongeveer het moment dat het spul vol begon te raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2q6nDb3fHYzvLDPezfdQduyEsA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gbAAEUV7MyrjDaHzm5Yc1fze.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 09-06-2026 20:19 ]

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:49
Ik ben maar een simpele/eenvoudige gebruiker en maak alleen gebruik van de Zendure App, geen HA of iets degelijks.
Gelukkig heb ik zover als ik het kan controleren nog geen problemen maar ben wel overwegende om, i.v.m. (on)veiligheid, op voorhand een mailtje naar Zendure te sturen.

Voor nu controleer ik in de App meerdere keren per dag de accutemperatuur van mijn twee batterijen, deze zijn tot nog toe niet hoger dan 30°C wat mij vrij normaal/ok lijkt (Locatie in huis, NOM, 2400W Ontladen, 1800W Laden).

Is er nog een andere 'trigger' binnen de App waaraan je een 'voorteken' voor connector-problemen kun zien ?

Heeft de laatste Firmware update (V1.0.23, welke ik nog niet heb uitgevoerd) toevallig nog een relatie met het connector issue ?

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik wil mij ook melden met het smeltende connector probleem.
Draai vanaf september 2025 met 2 accus toen nog op 800 watt laden en ontladen.
In Maart 2026 2 accus bij gekocht en begonnen met laden en ontladen op 2400 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIVjPle-zS5eKtBMtiy07p7y7n4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeZ9vGAhErStfdml4T4Vwr3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPHogNmi7iJZxCNGDE--RANTM0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yob9z0KNZrqrilh8bM4CD6sr.jpg?f=fotoalbum_large

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:42
Ik heb nog geen problemen, maar toch maar een bericht gestuurd naar zendure support. Krijg je via email geen terugkoppeling dat je ticket is ontvangen? Weet nu niet of het goed is doorgekomen...

• DrLivingstoned
Vraag aan whitedevil1988 :
Voor mijn nieuwsgierigheid ...heb je alles volgens de montage instructies geplaatst (je weet wel, de batterijen geklemd met de M4 boutjes, geen openingen en mooi recht etc.).

Mijn mail werd pas s'nachts of de volgende ochtend beantwoord.
Ik denk dat de customer service in china zit en zich bedient van A.I

[ Voor 25% gewijzigd door DrLivingstoned op 09-06-2026 21:49 ]

• whitedevil1988
Jazeker, alles zoals voorgeschreven staat in de handleiding

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:43
whitedevil1988 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:49:
Jazeker, alles zoals voorgeschreven staat in de handleiding
Op welk moment ging het mis? Volle belasting ontladen / opladen? etc Heb je wat informatie over de context van je situatie?

• whitedevil1988
Ik merkte de afgelopen 2 dagen dat de accus niet helemaal werden opgeladen. Bleef steken rond de 90% terwijl ik gewoon voldoende zon opwek had. Dacht eerst aan een communicatie probleem. Want de ene keer liep alles gewoon door en was er niks aan op te merken. Laden, ontladen alles werkte maar er leek zeg maar een vertraging in te zitten die er eerst niet was.

Vandaag keek ik op de Zendure app en zag ik weer dat die stand-by stond terwijl er meer verbruik was dan opwek van mijn zonnepanelen. Maar de omvormer sprong niet bij. Hierop alles in de app verwijderd en opnieuw toegevoegd. Maar het probleem bleef. Daarom ben ik de omvormer gaan verwijderen.

Vanaf Maart deed ik laden en ontladen op 2400 watt via de slimme meter modus. In totaal 4 accus.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:02
hschuurhof schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:50:
...

Heeft de laatste Firmware update (V1.0.23, welke ik nog niet heb uitgevoerd) toevallig nog een relatie met het connector issue ?
De vorige firmware update wel:

Offizielles Firmware-Update V1.0.19 für den SolarFlow 2400 AC – Details und Feedback

• Erweiterte Sicherheitsfunktionen: Das System überwacht die Batteriekontakte nun in Echtzeit. Bei Unregelmäßigkeiten oder potenziell schlechten Verbindungen erfolgt eine präventive Sicherheitsabschaltung.

Lijkt er op dat ze er al maanden mee bezig zijn.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:04

R.K

Ik ben zelf ook een gebruiker van de SF2400AC met 4 accu's sinds augustus 2025 en heb zelf (nog) geen problemen. Ik las dat er nu 18 systemen zijn met gesmolten connectoren, het lijkt mij ook interessant om te weten hoeveel 2400AC er nog geen problemen hebben. Dat geeft dan een idee hoeveel procent er problemen geeft.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:04
whitedevil1988 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:36:
Ik wil mij ook melden met het smeltende connector probleem.
Draai vanaf september 2025 met 2 accus toen nog op 800 watt laden en ontladen.
In Maart 2026 2 accus bij gekocht en begonnen met laden en ontladen op 2400 watt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie hier iets opvallends. De afdruk van de veertjes op de nog goede pool. (Dat is de hoge)

Je ziet dat de afdrukken precies op het puntje van de pin zitten. (Ik had ze een stukje lager verwacht)
We weten dat de min pool korter is. Zou het kunnen dat de veertjes de pin niet helemaal omvatten? Dus dat bij een bepaalde connectorbatch het vrouwtje van de min pool net zo diep heeft gelegen als het vrouwtje van de pluspool? Want dan zit het maar net-wel net-niet omsloten rond de pin. Met een korter mannetje moet het vrouwtje ook hoger zitten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Het was ongeveer het moment dat het spul vol begon te raken.

[Afbeelding]
Ziet er toch wel netjes uit dan, persoonlijk zou ik precies doen wat jij ook gedaan hebt; naar langere pieken kijken. Dit lijkt toch een meetfout geweest. Bij de hoge vermogens over de dag ziet je vermogensverlies er netjes uit.

• a2aan
Het niet verder laden dan 90%, zou dat het gevolg kunnen zijn van een (te) hoge voltage drop door de extra weerstand in de connector, waardoor er op een gegeven moment te weinig verschil meer is tussen de spanning van de omvormer met die in de accu, die oploopt naarmate de SoC stijgt?

Dan hebben we er een red flag bij (gerelateerd aan het fenomeen dat er grote verschillen kunnen ontstaan tussen het laadgedrag van verschillende accumodules binnen een stapel).

• ctrl-tab
a2aan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:36:
Het niet verder laden dan 90%, zou dat het gevolg kunnen zijn van een (te) hoge voltage drop door de extra weerstand in de connector, waardoor er op een gegeven moment te weinig verschil meer is tussen de spanning van de omvormer met die in de accu, die oploopt naarmate de SoC stijgt?

Dan hebben we er een red flag bij (gerelateerd aan het fenomeen dat er grote verschillen kunnen ontstaan tussen het laadgedrag van verschillende accumodules binnen een stapel).
bij mij stopten ze op gegeven moment ook rond de 95%, vorige week, de dagen voor het incident.

• jelleeelco
Nou heren, vanmorgen een iets andere mail van Zendure...

Ze komen terug op hun 'home pickup', dat wordt te duur voor ze (210euro).

Ik heb ze teruggestuurd dat ik niet in de gelegenheid ben om 5 dozen van ruim 30KG naar een drop-off punt te brengen (daar is overigens geen woord aan gelogen), en vraag ze om een passende oplossing.

Ik denk dat het best eens lastig kan gaan worden voor ze en dat het met de omruilactie op voorhand gauw over is.

EDIT: al een reactie dat ze het echt heel vervelend voor me vinden, maar ik moet het toch maar naar een pakketpunt brengen. Wederom een mail gestuurd dat dat niet gaat, en dat het geen 'matter of inconvenience' is maar een 'physical limitation'.

Wel enigszins benieuwd hoe dit gaat verlopen.

[ Voor 24% gewijzigd door jelleeelco op 10-06-2026 10:35 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste