@
a2aan
Inderdaad, ik probeer het even samen te vatten:
1. Eerste opvallende signaal: zeer ongelijke verdeling over batterijen
Vrij snel viel op dat het laadvermogen niet netjes verdeeld werd over de batterijmodules. Eén batterij kreeg soms een disproportioneel hoog aandeel van het totaalvermogen, terwijl andere modules veel minder deden.
Voorbeelden: bij totaal laden rond 2400 W kreeg één module soms richting
1200–1350 W, terwijl andere modules veel lager bleven.
Dat voelde als eerste “early warning”: het systeem laadt wel, maar de interne verdeling lijkt niet logisch of stabiel.
2. SOC-gedrag niet betrouwbaar / rare sprongen
Daarna begonnen ook de SOC-waarden vreemd te doen. Sommige modules liepen niet logisch mee en er waren momenten waarop een batterij/SOC plots naar
100% leek te springen.
Dat maakt het moeilijk om te weten of het systeem echt correct balanceert, of dat de BMS/SOC-kalibratie intern niet goed zit.
3. Controller werd fysiek zeer warm
De controller/omvormer voelde bij 2400 W laden heel warm aan. In Home Assistant leek de controller-temperatuur eerst laag, bijvoorbeeld rond
27°C, maar dat bleek achteraf niet te kloppen.
Via de lokale API bleek de echte waarde hyperTmp veel hoger te liggen. Omgerekend zat de controller soms rond
60–63°C.
Belangrijke vaststelling: de HA/cloud-temperatuursensor leek dus fout, stale of niet representatief. De lokale API lijkt betrouwbaarder.
4. Thermische derating rond 60°C controller
Bij die hoge controller-temperaturen begon het laadvermogen af te vlakken. In plaats van 2400 W zakte het systeem naar bijvoorbeeld
2300 W / 2270 W.
Wat vooral opviel: als die beperking eenmaal getriggerd was, leek het systeem niet snel opnieuw naar 2400 W terug te gaan, zelfs als de temperatuur later daalde. Dat voelt als hysterese of een interne beschermmodus die pas later reset.
5. Batterijpositie / bovenste batterij warmer
Na het wisselen van batterijposities bleef duidelijk dat de module dichtst bij de controller / bovenaan thermisch zwaarder belast wordt.
De bovenste batterij zat geregeld meerdere graden hoger dan de rest. Niet per se meteen gevaarlijk, maar wel een duidelijke asymmetrie. Dat lijkt ook door andere gebruikers herkend te worden: de batterij onder de omvormer/controller krijgt extra warmte mee.
6. Actieve koeling gaf groot effect
Ik heb daarna externe fans geplaatst op/rond de controller. Dat maakte een enorm verschil, maar wellicht dat het dan al te laat was ...
De controller-temperatuur zakte van ongeveer
60–63°C naar eerder
45–46°C, en later met extra fans zelfs rond
36–39°C.
Dat bevestigt voor mij dat de controller thermisch behoorlijk zwaar belast wordt bij 2400 W werking. Koeling helpt dus duidelijk, maar het roept ook de vraag op waarom dit standaard niet beter geregeld is.
7. Beperking onder 2400 W bleef soms bestaan, ook mét lage temperatuur
Later zag ik dat het systeem soms nog altijd niet naar 2400 W ging, ondanks:
- voldoende zonneoverschot
- ingestelde limiet 2400 W
- controller koel, rond 36–39°C
- SOC nog niet hoog genoeg om normale tapering te verwachten
Op een bepaald moment vroeg Home Assistant/Gielz effectief 2400 W, maar de AC accepteerde intern maar ongeveer
1690–1700 W.
Dat wijst voor mij niet meer op controller-temperatuur, maar eerder op interne BMS-/firmware-/modulelogica.
8. Random AC/grid disconnects
De meest verontrustende bug: de SolarFlow 2400 AC is meerdere keren spontaan van AC/grid losgekoppeld.
Symptomen:
- toestel disconnecteert van netstroom
- gaat verder op batterij
- rood bliksem-/protectie-icoon
- externe zekering springt niet
- stopcontact blijft actief
- probleem trad ook op op een ander stopcontact / andere kring
Voor mij is dit geen gewone optimalisatiebug meer, maar een betrouwbaarheids- en mogelijk veiligheidsprobleem.
Dit heb ik dan een 4-tal keer voorgehad, daarna was het gedaan en bleef het toestel een rood bliksem-/protectie-icoon geven ... .