Is dat op de Pro of op de gewone uitvoering?AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:26:
Ik heb net een SMA omvormer (2.0 met 1 SF paneeltje) aangesloten op de backup uitgang met een schuko stekker, en hij laad de SR5000 Pro batterij op.
Als de Voltdeer aangesloten is op netaansluiting, wat doet hij dan als hij vol is en je hem ingesteld hebt op nooit (PV) terugleveren, alleen NOM? Levert hij het overschot aan PV dan toch terug aan het net of laat hij het voltage op de backup aansluiting zodanig oplopen dat de SMA stopt met leveren?
Ik mag namelijk niet terugleveren, hooguit een heel klein beetje.
Twee vraagjes:
- ik zie een notificatie van een nieuwe update op de Pro: versie:10:10.0.14. iemand deze al gedaan en werkt het allemaal nog naar behoren?
- Is er een optie/button ergens (zelf niet kunnen vinden) om de batterij eenmalig helemaal vol te laden vanaf het net (ik heb nu 0 op de meter ingesteld)?
Dit gaat m.i. terug op het net. De Voltdeer, zeker de Pro ziet verder niets van de SMA omvormers.rud schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:35:
[...]
Is dat op de Pro of op de gewone uitvoering?
Als de Voltdeer aangesloten is op netaansluiting, wat doet hij dan als hij vol is en je hem ingesteld hebt op nooit (PV) terugleveren, alleen NOM? Levert hij het overschot aan PV dan toch terug aan het net of laat hij het voltage op de backup aansluiting zodanig oplopen dat de SMA stopt met leveren?
Ik mag namelijk niet terugleveren, hooguit een heel klein beetje.
Nogal resoluut.. geen terugave, wordt je anders opgesloten🤓
De voltdeer (pro) ziet de SMA door PV power te registreren (op de noodstroom wcd)Smartie5 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:48:
[...]
Dit gaat m.i. terug op het net. De Voltdeer, zeker de Pro ziet verder niets van de SMA omvormers.
Nogal resoluut.. geen terugave, wordt je anders opgesloten🤓
Ik gooi hem even vol (HBC controlled "charge") om te kijken wat er gebeurt bij 100% met de PV
Volgens mij heeft u het over een andere situatie. Hier ging het om een SMA aangesloten op de backup aansluiting van een Voltdeer.Smartie5 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:48:
[...]
Dit gaat m.i. terug op het net. De Voltdeer, zeker de Pro ziet verder niets van de SMA omvormers.
Nee, dan wordt ik afgesloten:Nogal resoluut.. geen terugave, wordt je anders opgesloten🤓
"Hoe is de ervaring met de SR5000 en zero feed-in? Ik mag namelijk niet terugleveren. Over een paar kWh gaan ze niet moeilijk doen, ze willen echter wel dat ik aan kan tonen dat ik in principe niet teruglever. Het gaat hier om een bijzondere situatie waarbij ik geen eigen aansluiting bij een netbeheerder heb maar legaal gebruik maak van de aansluiting van een derde."
Om het helemaal duidelijk te maken, ik hang met een eigen meter achter een grootgebruiker > 500.000kWh/jaar. Die heeft contracten over teruglevering aan het net.
Blokkeer jij de batterij verder, zodat je zeker weet dat hij ook echt alleen lokaal draait?AUijtdehaag schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:12:
@PaPi36
Als je nog nooit HA hebt gezien kan het tegenvallen.
Maar moeilijk is het niet.
- hacs installeren in HA (zoek op google)
- aecc-battery integratie installeren via hacs
- hbc installeren (veel uitleg van te vinden op youtube en homebatterycontrol.com en discord
- mijn yaml kopieren naar /packages (die directory heb je al ivm HBC)
- paar keer HA herstarten tussen elke stap.
- eventueel mijn menu (code in yaml) kopieren in een aangemaakt HA menu (drie puntjes -bewerken in yaml). Missende apex charts, etc installeren via hacs
- nog iets vegeten? Spelen maar.
Sd kaartjes vermijden en HAOS installeren ivm addons zoals nodered
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
@Brent
Nog niet ben nog aan het testen met de voltdeer.
Maar dat is wel de bedoeling straks. Net als mijn marsteks inmiddels niet meer op internet zitten (geblokkeerd in de router)
Iedere 10 min data werd er verstuurd en marstek wil nog eens een foute firmware sturen (laatst modbus probleem met v150)
Maar dat is wel de bedoeling straks. Net als mijn marsteks inmiddels niet meer op internet zitten (geblokkeerd in de router)
Iedere 10 min data werd er verstuurd en marstek wil nog eens een foute firmware sturen (laatst modbus probleem met v150)
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 14:16 ]
Offline is hier een eis, vandaar dat ik nu een beetje twijfel met de Zendure 3000 (ook een goede aanbieding). Mocht er zicht zijn op het volledig offline kunnen houden van de Voltdeer, dan is de prijs en het feit dat ik er PV aan kan hangen natuurlijk een leuke extra boven de Zendure.AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:14:
@Brent
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dit is inderdaad wel de vraag! De Marstek schakelt de noodstroom wcd uit wanneer deze op 100% staat en je blijft invoeden.AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:56:
[...]
De voltdeer (pro) ziet de SMA door PV power te registreren (op de noodstroom wcd)
Ik gooi hem even vol (HBC controlled "charge") om te kijken wat er gebeurt bij 100% met de PV