• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

klant is koning schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:59:
[...]

dank voor het linkje Mezi. Ik heb vraag nu zelf uitgezet.
Houd ons op de hoogte aub?

• rud
  • Niet online

rud

Heeft iemand ervaring met de SR5000 in combinatie met de Shelly 3EM PRO?

Hoe is de ervaring met de SR5000 en zero feed-in? Ik mag namelijk niet terugleveren. Over een paar kWh gaan ze niet moeilijk doen, ze willen echter wel dat ik aan kan tonen dat ik in principe niet teruglever. Het gaat hier om een bijzondere situatie waarbij ik geen eigen aansluiting bij een netbeheerder heb maar legaal gebruik maak van de aansluiting van een derde.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:33

P_Tingen

omdat het KAN

Ik had hem al in mijn iBood winkelmand zitten toen ik bedacht om de reviews van iBood te bekijken. Nu twijfel ik toch wel flink. Ik zou de Pro kopen en incl verzending is dat toch zo'n duizend piek. Wel €300 goedkoper dan regulier, maar heb ik dat er voor over, mocht er iets mankeren aan het apparaat.

Ervaringen hier met de service van iBood?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Frums
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 07:49
Kun je bv 2x sr5000 en 1x sr5000pro ook combineren in 1 configuratie?

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:32
P_Tingen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:39:
Bij problemen zal het hoogstwaarschijnlijk Voltdeer zijn die de omruiling afhandelt. Dat zie je bij Marstek, Zendure en consorten ook.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Frums schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:12:
Kun je bv 2x sr5000 en 1x sr5000pro ook combineren in 1 configuratie?
wim2584 in "Het grote Voltdeer SR thuisaccu topic"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:24:
[...]

Bij problemen zal het hoogstwaarschijnlijk Voltdeer zijn die de omruiling afhandelt. Dat zie je bij Marstek, Zendure en consorten ook.
Ik laat hem schieten, geen zin in heen-en-weer gezeik in het geval van problemen, daar is het net wat te veel geld en gewicht voor

• gpdijks
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:11
Eerste2 jaar zijn door ibood afgedekt natuurlijk..

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

"The Sweetness of Low Price Never Equals the Bitterness of Poor Service"

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:11

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik heb prima ervaringen met Ibood als het aan hen is garantie te leveren. Je hebt niet veel aan ze als zij van oordeel zijn dat ze niet aan zet zijn of dat de garantietermijn verstreken is. Eerlijkgezegd, dat is niet anders bij de wat duurdere altnatieve aanbieders in mijn ervaring.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 17:11
P_Tingen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:39:
Ik had hem al in mijn iBood winkelmand zitten toen ik bedacht om de reviews van iBood te bekijken. Nu twijfel ik toch wel flink. Ik zou de Pro kopen en incl verzending is dat toch zo'n duizend piek. Wel €300 goedkoper dan regulier, maar heb ik dat er voor over, mocht er iets mankeren aan het apparaat.

Op zich levert iBood wel de garantieafhandeling die het moet doen, maar mijn probleem zit hem meer in de 2 jaar. Daarna mag je dus bij de fabrikant in China aankloppen. En wat als die zegt "stuur maar op?" Dit zagen we ook met de zonnepanelen uit China. Leuk garantie, maar toen de installateur failiiet ging, kon iedereen fluiten bij een defect naar de garantie. Is dat je 300 Euro waard?

Emos

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:53
Emos schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:38:
[...]

Op zich levert iBood wel de garantieafhandeling die het moet doen, maar mijn probleem zit hem meer in de 2 jaar. Daarna mag je dus bij de fabrikant in China aankloppen. En wat als die zegt "stuur maar op?" Dit zagen we ook met de zonnepanelen uit China. Leuk garantie, maar toen de installateur failiiet ging, kon iedereen fluiten bij een defect naar de garantie. Is dat je 300 Euro waard?
Tja...ik heb zonnepanelen 3 jaar terug lokaal besteld en laten installeren. Top prijs betaald en stonden bekend om goede service al jarenlang. Markt donderde in elkaar en jaar later kreeg ik bericht dat ze failliet waren. Weg nog jarenlange garantietermijn. Kreeg wel ineens aanbod dat ik voor een maandelijks bedrag een onderhoudscontract kon afsluiten bij een bevriend bedrijf met waarschijnlijk dezelfde eigenaar. Niet gedaan uiteraard. Kortom garantie voor komende twee jaar via iBood is dan in ieder geval nog iets in dit type markt.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

DualDevil schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:30:
Je hebt niet veel aan ze als zij van oordeel zijn dat ze niet aan zet zijn of dat de garantietermijn verstreken is.
Dit is dus precies het type gezeik waar ik geen zin in heb. Uiteraard is de kans vrij klein dat ik hierin beland, maar ik heb al eerder ervaringen met leveranciers die failliet gaan. In 2014 kocht ik zonnepanelen met micro-omvormers van Enecsys inclusief monitor-gateway á €200 én 20 jaar fabrieksgarantie. Die was alleen in no-time niet meer van toepassing omdat Enecsys failliet ging.

Toen vervolgens na 2 jaar een van de omvormers kapot ging is mijn lokale installateur (waar ik het gekocht had) bijzonder co-operatief geweest in het zoeken naar een oplossing. Uiteindelijk hebben we samen gekozen voor het kopen van een gereviseerd apparaat op Marktplaats die zij voor mij op het dak geplaatst hebben en hebben we de kosten gedeeld.

Dit maakt dat ik wel gevoelig ben voor een lokale partij in plaats van een dozenschuiver. Uiteraard snap ik ook dat als je wel goede ervaringen met iBood hebt, of het bedrag behoorlijk lager, dat je dan anders tegen de zaak aankijkt.

Soit, genoeg OT

[ Voor 8% gewijzigd door P_Tingen op 10-09-2026 15:00 ]

• DualDevil

DualDevil

Pylontech heeft een nederlandse vertegenwoordiger en 10y garantie. Ik zie dit binnen die 10y zolang pylontech leeft niet snel volledig mis gaan zonder mogelijkheid tot stappen om eea af te dwingen.

'Stuur maar naar China' komen ze met bovenstaande echt niet zomaar mee weg.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• gpdijks
Pay highprices and Pray for good service by high prices..

• Mezi
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20:36
PaPi36 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:56:
[...]

Welke van deze twee is aan te raden met aansluiten op stopcontact om grotendeels 0 op de meter te bereiken?

Eindelijk een 5kwh batterij onder de 1000 en dat had ik grof als limiet gesteld voor mijzelf voor het aanschaffen ervan. (Hoewel pro er net boven komt incl verzend kosten)

Update.... pro besteld want die gaat angetwijfeld snel uitverkopen.... En aangezien ik in dit forum zag staan dat die dan lagere standby verbruik zou hebben en stiller is..... Maar lijkt ook enigzins onbevestigd...., kan iemand aangeven of dit inderdaad zo is en welke andere praktische voordelen de Pro heeft?
Hier erg tevreden met 1 PRO op elke fase.
Het stand-by verbruik was voor mij ook belangrijk, maar voltdeer heeft gezegd het stand-by verbruik van de SR5000, met updates uiteindelijk naar de 10W te brengen. (Mogelijk dat dit al zo is).
De pro is kleiner en lichter en vooral gericht op een al bestaande pv-installatie.

Hier wat meer info: https://stekkerdeal.nl/merken/voltdeer/

Handleiding en meer info: https://plugin-batterij.nl/wp-content/uploads/2026/06/SR5000_Pro_User_Manual_EN.pdf - https://plugin-batterij.nl/product/voltdeer-pylontech-sr5000-ac-pro/

Ze draaien hier al een redelijke periode erg succesvol.

Erg tof om te zien dat nagenoeg alle opgewekte stroom wordt verbruikt in het eigen huishouden. Teruglevering is minimaal maar vol is vol uiteraard en dan gaat het richting het net. Hier zitten er twee op een eigen groep en 1 in een WCD. Hierdoor dekken de accu's bijna al het verbruik. Het correct instellen is dus wel van belang hier. Erg tevreden hier dus.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:55:
[...]

Dit is dus precies het type gezeik waar ik geen zin in heb. Uiteraard is de kans vrij klein dat ik hierin beland, maar ik heb al eerder ervaringen met leveranciers die failliet gaan. In 2014 kocht ik zonnepanelen met micro-omvormers van Enecsys inclusief monitor-gateway á €200 én 20 jaar fabrieksgarantie. Die was alleen in no-time niet meer van toepassing omdat Enecsys failliet ging.

Toen vervolgens na 2 jaar een van de omvormers kapot ging is mijn lokale installateur (waar ik het gekocht had) bijzonder co-operatief geweest in het zoeken naar een oplossing. Uiteindelijk hebben we samen gekozen voor het kopen van een gereviseerd apparaat op Marktplaats die zij voor mij op het dak geplaatst hebben en hebben we de kosten gedeeld.

Dit maakt dat ik wel gevoelig ben voor een lokale partij in plaats van een dozenschuiver. Uiteraard snap ik ook dat als je wel goede ervaringen met iBood hebt, of het bedrag behoorlijk lager, dat je dan anders tegen de zaak aankijkt.

Soit, genoeg OT
Ik snap je punt, maar helaas blijkt dus dat ook de lokale partij failliet kan gaan of er mee kan stoppen en dan heb je ook geen poot om op te staan. Ook niet als dezelfde mensen een soortgelijk bedrijf oprichten onder een nieuwe naam.

Zelf heb ik een warmtepomp aangeschaft via Coolblue Energie, toch een serieus te nemen naam zou je zeggen. Binnen een jaar hebben ze de hele boel verkocht aan Hoppenbrouwers. En dan heb je eigenlijk nog geluk dat er een partij is die de service en garantie overneemt.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Gister de twee voltdeer's aangesloten met een homewizard P1 meter (beiden kwamen wel met een eigen p1 meter, maar die zit nog in de doos).

Maar onbedoeld zie ik toch wel wat netafname omdat de twee batterijen (aparte fases) wat traag reageren. Zijn er users die ervaring hebben met aansturing via een shelly power meter, of de reactie dan een stuk sneller is?

WP: LG Therma V 9kW - 14 Zonnepanelen - 2x Voltdeer SR5000 - WTW: Orcon HRC400 Ecomax - EV

• DualDevil

DualDevil

Heeft iemand een indicatie van de snoer lengte van sr5000 ac? Ik wil de installatie hier vast voorbereiden, en hoop in 1x in de meterkast te komen zonder doos nodig te hebben in de gang.

[ Voor 3% gewijzigd door DualDevil op 12-09-2026 14:12 ]

• Mezi
DualDevil schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:11:
Heeft iemand een indicatie van de snoer lengte van sr5000 ac? Ik wil de installatie hier vast voorbereiden, en hoop in 1x in de meterkast te komen zonder doos nodig te hebben in de gang.
Het aansluitsnoer van de SR5000 PRO heeft een kabellengte van 1,40m.

[ Voor 10% gewijzigd door Mezi op 13-09-2026 09:19 ]

• DualDevil

DualDevil

Held, veel dank @Mezi

• jawaligt
  • Niet online
Antonl91 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:28:
Gister de twee voltdeer's aangesloten met een homewizard P1 meter (beiden kwamen wel met een eigen p1 meter, maar die zit nog in de doos).

Maar onbedoeld zie ik toch wel wat netafname omdat de twee batterijen (aparte fases) wat traag reageren. Zijn er users die ervaring hebben met aansturing via een shelly power meter, of de reactie dan een stuk sneller is?
Geen ervaring mee, maar mijn intuïtie is dat je dit niet veel beter gaat krijgen. Ik heb even aan Gemini gevraagd om een inschatting te maken van de vertraging. Nou kan Gemini er gerust een orde van grootte naast zitten, maar dit schetst wel het probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGSFbkJAp-bUjL-Pd6W-IHrKvNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aOC0roMhZAjlA2I67d99LA7y.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik op mijn allerbeste dag (batterij voortdurend vol, meer dan genoeg PV opwek, gebruikspatroon wat de batterij perfect kan opvangen) 0.05 kwh afgenomen van het net. Meestal gaat het op dat soort dagen echter richting de 0.5 kwh. Dat is overigens met de meegeleverde meter van Voltdeer. Het kan best zijn dat die koppeling iets sneller werkt.

• jawaligt
  • Niet online
DualDevil schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:11:
Wellicht ten overvloede, maar: pas wel op met dat snoer. Het is een widowmaker/suicide cord dat feitelijk in Europa helemaal niet mag. Hier had gewoon een IEC aansluiting op moeten zitten, of female CEE ofzo.

• PaPi36
jawaligt schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:51:
[...]

Wellicht ten overvloede, maar: pas wel op met dat snoer. Het is een widowmaker/suicide cord dat feitelijk in Europa helemaal niet mag. Hier had gewoon een IEC aansluiting op moeten zitten, of female CEE ofzo.
Hoe ben je erbij gekomen dat het een "widowmaker/suicide cord dat feitelijk in Europa helemaal niet mag" zou zijn?

Dan zou dit apparaat helemaal niet verkocht mogen worden in Europa en kan ik mij niet voorstellen. Nu zegt gemini ook niet alles maar er wordt aangegeven dat het een europees goedgekeurde kabel is met aansluitingen/stekkers is met waterdichte twist-lock connector (IP65) enerzijds en geaarde Schuko-stekker anderzijds.

• DualDevil

DualDevil

[...]

Ik ben voornemens een vaste aansluiting te maken, maar het deel aan de Voltdeer kant kan ik natuurlijk niet omheen. Als ik dat zelf ga knutselen wordt het niet veiliger 8)7

• gpdijks
Staat er wel een CE keurmerk op het apparaat vermeld? Dan is hij geschikt voor de EU markt..

• Antonl91
jawaligt schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:46:
[...]

Geen ervaring mee, maar mijn intuïtie is dat je dit niet veel beter gaat krijgen. Ik heb even aan Gemini gevraagd om een inschatting te maken van de vertraging. Nou kan Gemini er gerust een orde van grootte naast zitten, maar dit schetst wel het probleem.

[Afbeelding]

Volgens mij heb ik op mijn allerbeste dag (batterij voortdurend vol, meer dan genoeg PV opwek, gebruikspatroon wat de batterij perfect kan opvangen) 0.05 kwh afgenomen van het net. Meestal gaat het op dat soort dagen echter richting de 0.5 kwh. Dat is overigens met de meegeleverde meter van Voltdeer. Het kan best zijn dat die koppeling iets sneller werkt.
Het grote voordeel wat ik online zag van het aansturen doormiddel van een shelly power meter (in combinatie met home assistant) is dat je de cloud kunt overbruggen en daardoor sneller kunt reageren. Dat lijkt mij interessant, maar ik heb verder geen ervaring met home assistant.

WP: LG Therma V 9kW - 14 Zonnepanelen - 2x Voltdeer SR5000 - WTW: Orcon HRC400 Ecomax - EV

• arcoroosen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-09 19:41
Hallo. Ik heb vandaag mijn Voltdeer SR5000 binnen gekregen, met P1 meter. De installatie ging best soepel, alleen heb ik wat moeite met de app (Amber ROCK) . Ik wil hem graag gebruiken voor nul-op-de-meter en het ontladen op 2400watt zetten. Voor dit laatstewordt er een wachtwoord gevraagd in de app, geen idee waar ik dat kan vinden. Voor het eerste is de app voor mij niet duidelijk genoeg.

EDIT - zoeken op dit forum via mn telefoon had mij niet geholpen. Nu ik aan een pc zit gaat het beter :) Wachtwoord gevonden. Alleen weet ik nog niet zeker of ik de juiste instellingen voor nul-op-de-meter heb

Heeft hier iemand ervaring met de app en is die dan ook bereidt mij wat tips te geven?

Bvd. Grt. Arco

[ Voor 18% gewijzigd door arcoroosen op 17-09-2026 21:09 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

arcoroosen schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:11:
Hallo. Ik heb vandaag mijn Voltdeer SR5000 binnen gekregen, met P1 meter. De installatie ging best soepel, alleen heb ik wat moeite met de app (Amber ROCK) . Ik wil hem graag gebruiken voor nul-op-de-meter en het ontladen op 2400watt zetten. Voor dit laatstewordt er een wachtwoord gevraagd in de app, geen idee waar ik dat kan vinden. Voor het eerste is de app voor mij niet duidelijk genoeg.

Heeft hier iemand ervaring met de app en is die dan ook bereidt mij wat tips te geven?

Bvd. Grt. Arco
Volgens eerdere berichten hier is dat j-m-d, zie jwb1981 in "Het grote Voltdeer SR thuisaccu topic"

• Mezi
[...]

Geloof dat dit het geval was/is bij de SR5000, maar mogelijk is dit voor de nieuw geproduceerde modellen verholpen?

De aansluiting van de SR5000 PRO lijkt wel te voldoen aan de normering. Hier wat foto's van de stekker van het aansluitsnoer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDPwWOmrRZK3cA3VmYhSUXhTqg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sso91Uww56dWEX4u2d0q2r21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUL4iYXyO4G0CiMfw47vFwC5UxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHETd5pO8NuA4Ydg0dc5IXXO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier foto's van de aansluiting op de batterij zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gQWRyUC_ggDa32B-qYVcSNqBL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSt70YM0FgmR8ahsx0n5hxvt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFeoqG33I0bjxitGTita17UxENQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHyc9MsloSiej82ML2j2GU3S.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld, ondanks de wazige foto's.

• robbert1983
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 19:49
Gisteren ook de pro gekregen.
Aangesloten, app lijkt hem te zien. Nul op de meter lukt mij niet... Hoe moet ik dit ding ingodsnaam instellen. Hij ontlaad wel maar laden doet hij niet. Terwijl de dongle wel -1400W op het net aangeeft.

Is dit iemand al gelukt en met welke settings (ik heb geen dynamische stroom dus wel alleen overtollige zonne-energie opslaan)

• Mezi
robbert1983 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:33:
Gisteren ook de pro gekregen.
Aangesloten, app lijkt hem te zien. Nul op de meter lukt mij niet... Hoe moet ik dit ding ingodsnaam instellen. Hij ontlaad wel maar laden doet hij niet. Terwijl de dongle wel -1400W op het net aangeeft.

Is dit iemand al gelukt en met welke settings (ik heb geen dynamische stroom dus wel alleen overtollige zonne-energie opslaan)
Als je de installatie wat omschrijft zou dat handig zijn.
Hoeveel fases komen er binnen.

Hoeveel batterijen sluit je aan?

• robbert1983
Mezi schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:35:
[...]

Als je de installatie wat omschrijft zou dat handig zijn.
Hoeveel fases komen er binnen.

Hoeveel batterijen sluit je aan?
Installatie:

3x25A driefase aansluiting. Eén batterij, een SR5000 AC Pro van 5,12 kWh, sinds 17-09 in bedrijf. Die hangt op L3, dezelfde fase als de omvormer. Hij staat in een losstaande schuur op ongeveer 15 meter van het huis, op een 16A groep met 2,5 mm² waar verder alleen de buitenverlichting op zit, in een dubbele buitenwandcontactdoos. Plug-in dus, ik houd het voorlopig op 800W.

PV: 3,2 kWp op een Huawei SUN2000-4KTL-L1, in bedrijf sinds 2022. Die omvormer zit op een 4G dongle en hangt dus niet op mijn netwerk, geen lokale Modbus. Voor een AC-gekoppelde accu zou dat niet uit moeten maken, die hoort gewoon op de P1 te regelen.

Meting: Voltdeer P1 dongle op een HomeWizard actieve 3-poorts P1 splitter, naast mijn P1 Monitor. Die meting klopt aantoonbaar, want P1 Monitor en de Amberock app laten hetzelfde netvermogen zien, ook qua richting.

Geen dynamisch contract, vast tarief met nog twee jaar te gaan. Ik wil dus puur overschot opslaan, verder niks.

Wat ik heb ingesteld:

In Auto Mode: Zero Feeder-in aan, AI Mode uit. De helptekst bij Zero Feeder-in zegt letterlijk dat teruglevering niet is toegestaan als het aan staat.

Auto Mode lijkt zonder plan niets te doen, dus ik heb er via Set Plan één aangemaakt van 06:00 tot 22:00 met scene Smart Linkage, 1000W, SOC 10 tot 100%. Van de vijf scenes is Smart Linkage de enige die niet naar de stroomprijs kijkt: overschot gaat naar de accu en pas als laatste naar het net. De andere vier (Peaks, Troughs, Negative tariffs, Guardian Mode) zijn allemaal prijsgestuurd en dus nutteloos op een vast contract.

Resultaat tot nu toe: nog steeds geen laden. 1400W teruglevering op de meter, accu op 7%, AC Charging Power 0W. Hij is sinds de installatie geen enkele keer boven een paar watt laadvermogen gekomen.

Twee dingen die misschien relevant zijn voor anderen:

Ik had vanmorgen twee openstaande alarmen, netspanning overspanning en netfrequentie overfrequentie, allebei op exact dezelfde seconde. Maar die zijn nu hersteld?

Ik had de accu ook in Home Assistant via de AECC HACS integratie. Daar staat sinds gisteren een issue open (#25 in StekkerDeal/aecc-battery-local) waarin staat dat elke wijziging van Battery Direction of Battery Power de Work Mode forceert naar Custom/Manual, en dat Idle het vermogen op 0W zet. Mijn setpoint stond inderdaad op 0. Ik haal de integratie er nu uit om dat uit te sluiten. Als je HA gebruikt is dat het eerste dat ik zou checken.

Ik post het resultaat zodra ik het weet. En hoor graag of hij bij andere wel werkt met welke settings

• Mezi
robbert1983 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:43:
[...]

Installatie:

3x25A driefase aansluiting. Eén batterij, een SR5000 AC Pro van 5,12 kWh, sinds 17-09 in bedrijf. Die hangt op L3, dezelfde fase als de omvormer. Hij staat in een losstaande schuur op ongeveer 15 meter van het huis, op een 16A groep met 2,5 mm² waar verder alleen de buitenverlichting op zit, in een dubbele buitenwandcontactdoos. Plug-in dus, ik houd het voorlopig op 800W.

PV: 3,2 kWp op een Huawei SUN2000-4KTL-L1, in bedrijf sinds 2022. Die omvormer zit op een 4G dongle en hangt dus niet op mijn netwerk, geen lokale Modbus. Voor een AC-gekoppelde accu zou dat niet uit moeten maken, die hoort gewoon op de P1 te regelen.

Meting: Voltdeer P1 dongle op een HomeWizard actieve 3-poorts P1 splitter, naast mijn P1 Monitor. Die meting klopt aantoonbaar, want P1 Monitor en de Amberock app laten hetzelfde netvermogen zien, ook qua richting.

Geen dynamisch contract, vast tarief met nog twee jaar te gaan. Ik wil dus puur overschot opslaan, verder niks.

Wat ik heb ingesteld:

In Auto Mode: Zero Feeder-in aan, AI Mode uit. De helptekst bij Zero Feeder-in zegt letterlijk dat teruglevering niet is toegestaan als het aan staat.

Auto Mode lijkt zonder plan niets te doen, dus ik heb er via Set Plan één aangemaakt van 06:00 tot 22:00 met scene Smart Linkage, 1000W, SOC 10 tot 100%. Van de vijf scenes is Smart Linkage de enige die niet naar de stroomprijs kijkt: overschot gaat naar de accu en pas als laatste naar het net. De andere vier (Peaks, Troughs, Negative tariffs, Guardian Mode) zijn allemaal prijsgestuurd en dus nutteloos op een vast contract.

Resultaat tot nu toe: nog steeds geen laden. 1400W teruglevering op de meter, accu op 7%, AC Charging Power 0W. Hij is sinds de installatie geen enkele keer boven een paar watt laadvermogen gekomen.

Twee dingen die misschien relevant zijn voor anderen:

Ik had vanmorgen twee openstaande alarmen, netspanning overspanning en netfrequentie overfrequentie, allebei op exact dezelfde seconde. Maar die zijn nu hersteld?

Ik had de accu ook in Home Assistant via de AECC HACS integratie. Daar staat sinds gisteren een issue open (#25 in StekkerDeal/aecc-battery-local) waarin staat dat elke wijziging van Battery Direction of Battery Power de Work Mode forceert naar Custom/Manual, en dat Idle het vermogen op 0W zet. Mijn setpoint stond inderdaad op 0. Ik haal de integratie er nu uit om dat uit te sluiten. Als je HA gebruikt is dat het eerste dat ik zou checken.

Ik post het resultaat zodra ik het weet. En hoor graag of hij bij andere wel werkt met welke settings
Zou zeker kijken om de aansluiting correct te maken zodat er 2500W teruggeleverd kan worden. Het opladen doet dit uiteraard al wel.

Qua instellingen heb je al een goed beeld zo te zien.
Ik zelf heb de instellingen vrij simpel, daarbij is het wel belangrijk dat je eerst de fasedetectie uitvoert.
Hier is de geselecteerde modus:

auto-modus -> geavanceerde instellingen -> Intelligente koppeling , Tijdelijke stroom 10w , laadsoc 97% , ontlaadsoc 15% , begin 00:00 ~ einde 23:59 .

Null invoer ook aanvinken. (bij mij draait hij zonder deze instelling(null invoer) ook).

Auto-modus zal hierna vanzelf aan staan.

Raadzaam van te voren de installatie even te *resetten , onderaan in de modus selectie staat optie eenvoudig sluiten (dit staat onder fase detectie). Hierna de instellingen toepassen zoals hierboven omschreven geeft bij mij een goede werking.

Ik weet ook niet wat je nu gebruikt qua reguleringsmodus, maar ik raad aan voor het afdekken van in ieder geval 2 fase (mogelijk 3) met 1 batterij om totale vermogensregeling ( total power...) te gebruiken.

Je moet het zelf maar even vertalen, zal vast wat afwijken qua benamingen.

Ben benieuwd of dit je verder helpt.

Heb hier zelf 3 batterijen goed werken op deze manier.

• robbert1983
Mezi schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:08:
[...]

Zou zeker kijken om de aansluiting correct te maken zodat er 2500W teruggeleverd kan worden. Het opladen doet dit uiteraard al wel.

Qua instellingen heb je al een goed beeld zo te zien.
Ik zelf heb de instellingen vrij simpel, daarbij is het wel belangrijk dat je eerst de fasedetectie uitvoert.
Hier is de geselecteerde modus:

auto-modus -> geavanceerde instellingen -> Intelligente koppeling , Tijdelijke stroom 10w , laadsoc 97% , ontlaadsoc 15% , begin 00:00 ~ einde 23:59 .

Null invoer ook aanvinken. (bij mij draait hij zonder deze instelling(null invoer) ook).

Auto-modus zal hierna vanzelf aan staan.

Raadzaam van te voren de installatie even te *resetten , onderaan in de modus selectie staat optie eenvoudig sluiten (dit staat onder fase detectie). Hierna de instellingen toepassen zoals hierboven omschreven geeft bij mij een goede werking.

Ik weet ook niet wat je nu gebruikt qua reguleringsmodus, maar ik raad aan voor het afdekken van in ieder geval 2 fase (mogelijk 3) met 1 batterij om totale vermogensregeling ( total power...) te gebruiken.

Je moet het zelf maar even vertalen, zal vast wat afwijken qua benamingen.

Ben benieuwd of dit je verder helpt.

Heb hier zelf 3 batterijen goed werken op deze manier.
Dank voor de uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee. Een paar dingen.

Heb jij de AC Pro of de gewone SR5000? Pro toch?

Totale vermogensregeling heb ik gevonden en die staat goed. Fasedetectie zie ik daarentegen nergens. Eenvoudig sluiten staat er wel, maar een fasedetectie kom ik niet tegen. Waar zit die bij jou precies, of kun je er een screenshot van plaatsen? Ik heb screenshots meegestuurd van wat ik wel zie.

Je instellingen heb ik verder overgenomen. Intelligente koppeling oftewel Smart Linkage, ruim tijdvak, en in de geavanceerde instellingen stond "Lading en Netwerkverbindingvermogen" op 0. De helptekst daar zegt dat het systeem gaat laden zodra de slimme meter meer dan die waarde het net op ziet gaan. Op 50 W gezet en opgeslagen, wat neerkomt op jouw tijdelijke stroom van 10 W.

Helaas nog steeds geen laden.

Wat wel gewoon werkt: gisteren hield hij het net netjes op nul door te ontladen. De meterregeling doet het dus prima, hij leest de P1 en stuurt zijn ontlaadvermogen daar correct op. Alleen laden gebeurt niet. Ook niet als ik in Custom mode een plan over de hele dag zet in Charging Mode met een vast laadvermogen, en dat is een direct commando zonder meterregeling of prijslogica. AC Charging Power blijft dan gewoon op 0 W staan. Eén helft van het vermogenspad werkt en de andere niet.

Dat maakt me wel benieuwd naar jouw firmwareversie. Als jij schermen hebt die ik niet heb, zou dat het kunnen verklaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M5DckqMTg9F6ljPhD02vauGAs4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VAjYHJqGYOsw4yjFuB5ZVvWv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPDBcqsouTatQBWzcUCua1rDRvk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m4dfC9pNCXlSJQYBJKGprG8t.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83BS41I1pCjvvmWvZ_f4fkkRlS0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3nCLzSNGPZtNH7vpPMyY3SEO.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2FionRUC6H9PGS8DCIwNWzAZO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bejwTjqlnYsTcQOWW7BPy8rA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE2Kj-Sez0cmZzK_cCnxB0xdlEo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MWpvm2LrSdPeUhhs1c3QiLax.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMgmbQXTlAOd7S-MFc_8Ellk6dI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i1LzKsQinysmw9ETehgjmife.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg0DlGTucZ-i1EA9hOND5qQJek8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9nFDITEsJcsJIJFDuBCPXvvF.png?f=fotoalbum_tile

• Mezi
Heb wel wat screenshots hier voor je dat je kan vergelijken om een soortgelijke set-up te krijgen, sommige instellingen vergen iets meer toelichting dus neem niet direct alles over. Iphone oogt iets anders lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow01s1fMhkBaF5ire5-vxenw1aA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mUvRWue4Qlj3JV9TuTSxhiUe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4iwUJjYGrJc5-JwGWfharqgTfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W4yXpXN7LjJwWG8z9SyjqHKu.png?f=fotoalbum_large

De instellingen hierboven zoals beschreven, de 15 ontlaad gaat die toch hieronder soms, door deze wat hoger gezet te hebben (dus op 15%) komt de storingsmelding dat er een te lage accuspanning is nog zeldzaam voor. Helemaal volladen voorkomen ( dus instelling op 97% lijkt ook iets wat storingen verhelpt/verminderd).

Fase detectie als deze is uitgevoerd, staat in de modus menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGHbFMi14zEgfRNNwYrQ3zLMtH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDQL5Aq0hut8kswTaJVzbOyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Fase verdeling te zien + de status inzichtelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gugGww5wbhYQvMM_k2La8M1L5bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcShFsj9mGmj0pmDsU6gyq2f.jpg?f=fotoalbum_large

Hier voor het idee de impact van de thuisbatterij, deze rond 15juli geplaatst. Met later ook een probleem in het systeem welke na een week opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqCLEAExYW--usr4eGrH61zUCAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbU4RMf9uS0CUgda3KfCwmxw.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder nog de configuratie t.b.v. je hoofdzekering waar ook rekening mee gehouden wordt. Dit gaf voorheen ook een melding/storing. Deze staat nu afgesteld op 3x25 en elke fase afzonderlijk 25A aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwANJ0RannO3x_yH48QbdHi-X0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnIyUM0wxxsPNmF5MBsOh8OE.jpg?f=fotoalbum_large

• jawaligt
  • Niet online
Antonl91 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:02:
[...]

Het grote voordeel wat ik online zag van het aansturen doormiddel van een shelly power meter (in combinatie met home assistant) is dat je de cloud kunt overbruggen en daardoor sneller kunt reageren. Dat lijkt mij interessant, maar ik heb verder geen ervaring met home assistant.
Ahh, I see. Het probleem met aansturing via Home Assistant is dat je hem eigenlijk alleen "dom" kunt laten laden of ontladen met een vast vermogen. Je zou dus een soort automation moeten bouwen in de trant van "ALS pv overschot = x DAN laad met x" en vice versa voor het verbruiken van stroom. Ik vraag me af of dat uiteindelijk sneller is dan de AI mode van Voltdeer zelf. En je voegt een extra afhankelijkheid toe natuurlijk. Ben wel benieuwd naar de resultaten, mocht iemand zin hebben om dit te bouwen.

• jawaligt
  • Niet online
Mezi schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:44:
[...]

Geloof dat dit het geval was/is bij de SR5000, maar mogelijk is dit voor de nieuw geproduceerde modellen verholpen?

De aansluiting van de SR5000 PRO lijkt wel te voldoen aan de normering. Hier wat foto's van de stekker van het aansluitsnoer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier foto's van de aansluiting op de batterij zelf:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld, ondanks de wazige foto's.
Oh dit is echt top! Zo zou het moeten zijn. De non pro heeft een aansluiting met pinnen die veel minder diep zijn en die je dus relatief makkelijk kunt aanraken. Misschien geen probleem voor de tweaker, maar bij kinderen of niet technische personen die er aan gaan prutsen hou ik mijn hart vast.

• PaPi36
Mezi schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:56:
Heb wel wat screenshots hier voor je dat je kan vergelijken om een soortgelijke set-up te krijgen, sommige instellingen vergen iets meer toelichting dus neem niet direct alles over. Iphone oogt iets anders lijkt te zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De instellingen hierboven zoals beschreven, de 15 ontlaad gaat die toch hieronder soms, door deze wat hoger gezet te hebben (dus op 15%) komt de storingsmelding dat er een te lage accuspanning is nog zeldzaam voor. Helemaal volladen voorkomen ( dus instelling op 97% lijkt ook iets wat storingen verhelpt/verminderd).

Fase detectie als deze is uitgevoerd, staat in de modus menu:

[Afbeelding]

Fase verdeling te zien + de status inzichtelijk.

[Afbeelding]

Hier voor het idee de impact van de thuisbatterij, deze rond 15juli geplaatst. Met later ook een probleem in het systeem welke na een week opgelost is.

[Afbeelding]

Hieronder nog de configuratie t.b.v. je hoofdzekering waar ook rekening mee gehouden wordt. Dit gaf voorheen ook een melding/storing. Deze staat nu afgesteld op 3x25 en elke fase afzonderlijk 25A aangegeven.

[Afbeelding]
Dank voor de heldere schermpprints. Ik heb gister de pro op 1 fase aansluiting aangesloten maar vandaag pas werkend gekregen omdat ik nog voor de P1 meter een stekkerverdeeldoosje nodig had (aansluiting was te oud dus gaf te weinig stroom voor de P1 meter). Heb nu ook een schema erin gezet met intelligente koppeling.

Ik ben wel benieuwd waarom de laagste waarde op 15% is gezet ipv 10, kun je daar wat meer over vertellen? Nu gebruik je dan iets meer dan 80% van de batterij en met roundtrip efficiency van ook iets van 80% blijft er dan niet erg weinig over?

• Mezi
PaPi36 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:02:
[...]

Dank voor de heldere schermpprints. Ik heb gister de pro op 1 fase aansluiting aangesloten maar vandaag pas werkend gekregen omdat ik nog voor de P1 meter een stekkerverdeeldoosje nodig had (aansluiting was te oud dus gaf te weinig stroom voor de P1 meter). Heb nu ook een schema erin gezet met intelligente koppeling.

Ik ben wel benieuwd waarom de laagste waarde op 15% is gezet ipv 10, kun je daar wat meer over vertellen? Nu gebruik je dan iets meer dan 80% van de batterij en met roundtrip efficiency van ook iets van 80% blijft er dan niet erg weinig over?
Zal voor de levensduur van de accu geen verkeerde keuze zijn imo, iets minder conservatief dan de 20-80%.

Daarnaast is het vooral vanwege de meldingen, als hij te laag is zal de accu zich ook weer vol laden, wat ook een melding geeft. Als hij te hoog is ook, deze hierna niet meer gehad.

Zoals je ziet staat de accu toch onder de 15%. Dus het is een beetje puzzelen tot ze het bij voltdeer helemaal op orde hebben. Maar werkt verder prima hier.

Zonder intelligente koppeling heeft deze ook gewerkt dus enkel de 0 op de meter, echter kan je dan niet veel meer configureren. Maar er zijn dus meerdere mogelijkheden.

Ben benieuwd hoe je batterij het nu doet.

• Antonl91
PaPi36 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:02:
[...]
Ik wil die van mij ook op 15% gaan zetten, want toen ik die van mij voor het eerst aansloot had ik ook extra verbruik omdat de accu tot 10% ontlaadde rond een uur of 12 's nachts. Toen schakelde de batterij vanzelf uit, vervolgens zakte het percentage en ging de batterij zichzelf beschermen en dus midden in de nacht opladen.

Dan heb ik liever dat de batterij iets uitschakelt, want met het opladen en ontladen verlies je ook weer een deel en dat nog los van de vertraging via de cloud waardoor als de batterij doet wat het moet doen, je extra verbruik hebt.

• Mezi
Antonl91 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:40:
[...]

Ik wil die van mij ook op 15% gaan zetten, want toen ik die van mij voor het eerst aansloot had ik ook extra verbruik omdat de accu tot 10% ontlaadde rond een uur of 12 's nachts. Toen schakelde de batterij vanzelf uit, vervolgens zakte het percentage en ging de batterij zichzelf beschermen en dus midden in de nacht opladen.

Dan heb ik liever dat de batterij iets uitschakelt, want met het opladen en ontladen verlies je ook weer een deel en dat nog los van de vertraging via de cloud waardoor als de batterij doet wat het moet doen, je extra verbruik hebt.
Dat laatste is mij niet meer voorgekomen sinds de aanpassingen, dus blij mee. Het zou anders moeten werken, maar voor nu mogelijk een goede oplossing.

Daarnaast tbv de levensduur van de accus en de hoeveelheid lading hierin in de winter periode, kan deze wat verhoogd worden, aangezien hij met mijn pv installatie toch nooit vol zal laden. Dit zorgt dan voor minder stress op de batterij, dus van november tot en met februari maximaal 30a40% ontladen. Is allemaal veel gedoe en misschien is de winst minimaal na xx jaar, maar wil het voor het eerste jaar mogelijk wel gaan toepassen. Vermoed dat het me over 2 jaar al minder uit zal maken en ik dit niet meer ga aanpassen.

• Mezi
Mezi schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:56:
[...]

Dat laatste is mij niet meer voorgekomen sinds de aanpassingen, dus blij mee. Het zou anders moeten werken, maar voor nu mogelijk een goede oplossing.

Daarnaast tbv de levensduur van de accus en de hoeveelheid lading hierin in de winter periode, kan deze wat verhoogd worden, aangezien hij met mijn pv installatie toch nooit vol zal laden. Dit zorgt dan voor minder stress op de batterij, dus van november tot en met februari maximaal 30a40% ontladen. Is allemaal veel gedoe en misschien is de winst minimaal na xx jaar, maar wil het voor het eerste jaar mogelijk wel gaan toepassen. Vermoed dat het me over 2 jaar al minder uit zal maken en ik dit niet meer ga aanpassen.
De vertraging is hier met de meter van voltdeer zelf rondt 1a2 seconde. Zelfs op bewolkte dagen, dus geen constante waarde, is het terugleveren aan het net laag.

• PaPi36
Mezi schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:29:
[...]

Zal voor de levensduur van de accu geen verkeerde keuze zijn imo, iets minder conservatief dan de 20-80%.

Daarnaast is het vooral vanwege de meldingen, als hij te laag is zal de accu zich ook weer vol laden, wat ook een melding geeft. Als hij te hoog is ook, deze hierna niet meer gehad.

Zoals je ziet staat de accu toch onder de 15%. Dus het is een beetje puzzelen tot ze het bij voltdeer helemaal op orde hebben. Maar werkt verder prima hier.

Zonder intelligente koppeling heeft deze ook gewerkt dus enkel de 0 op de meter, echter kan je dan niet veel meer configureren. Maar er zijn dus meerdere mogelijkheden.

Ben benieuwd hoe je batterij het nu doet.
Ah OK...samen met de andere reactie begrijp ik het nu. Dan zou ik theoretisch over een paar dagen kunnen kijken hoever onder de 15% die zakt ondanks de limiet en als dat bv tot 2% daling is dan kan ik het aanpassen naar bv 13%.

Batterij lijkt het naar behoren te doen. Hij ontlaadt nu netjes vanaf de 95% die de batterij vandaag haalde sinds dat ik het werkend kreeg in de middag. Had nog wel na installatie dat mijn router en huisnetwerk ineens van slag was maar na reboot van de router en wifi punten werkt dat nu weer allemaal. Erg benieuwd om het komende dagen te tracken en ervan te leren. Bv welke devices wel erg veel verbruik hebben of waarom er ineens pieken in verbuik zitten in de avond terwijl er amper iets aan staat. Zal dan vast een koelkast of vriezer zijn de een tijdje aanspringt maar toch.

• jawaligt
  • Niet online
Antonl91 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:40:
[...]

Dit is heel irritant gedrag eigenlijk. Ik had hem op 5% gezet. Dit correspondeert ongeveer met 49.6v. Het vervelende is dat zo gauw de BMS 49.6v meet hij in beschermingsmodus schiet en weer op gaat laden tot dat hij de 53.6 aantikt (zakt meteen terug naar 52.3, dus de SOC is dan ongeveer 20%).

Vervolgens gaat hij dan natuurlijk weer vrolijk terugleveren. Het is raar dat Voltdeer dit zo heeft ingesteld, want het EOD voltage is 43.2v dus hij heeft nog wel wat marge. En vooral dat hij dan tot 20% gaat opladen, wat veel te veel is. Volgens mij deed hij dit in eerdere firmwareversies ook niet.

Ik heb hem nu op 10% gezet, hopelijk doet hij dit dan niet meer.

Voor de levensduur van de batterij heeft het in elk geval weinig zin om de max en min SOC te begrenzen. Voordat je een vermindering in capaciteit van de cellen gaat merken zijn de omvormer/BMS al lang versleten of is de batterijtechnologie zodanig verouderd is dat je hem sowieso wel wil vervangen. Denk aan binnen de 6 tot 9 jaar.

Voltdeer belooft minstens 6000 cycli, zelfs als je dagelijks volledig laadt en ontlaadt (onwaarschijnlijk) zit je dan boven de 16 jaar.

• DualDevil

DualDevil

Ik heb vandaag 2x over voltage protection gezien, en ik heb een gek probleem waar het schema een uur achter loopt (wijzigingen die voor 17.00 staan gaan 18.00 in). Herkent iemand dat? Draait verder goed, al kan AI modus in mijn ogen wel slimmer...
edit:
Schema loopt niet achter, hij blijft hangen in negative tariffs in de ai modus...Ik vind dit soort dingen wel irritant moet ik zeggen. Komt niet erg betrouwbaar over op dag 2.

Edit 2: nu alsnog gevonden, op een of andere manier de home tijd fout gezet. Die Amber rock app gaat alleen zo denk ik niet goed om met zomer en wintertijd?

[ Voor 42% gewijzigd door DualDevil op 19-09-2026 22:06 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben bezig geweest om de voltdeer in HBC te krijgen, dat is inmiddels gelukt.
Zal de code delen, wanneer alles goed is getest en uitgewerkt en naar github uploaden.
Het simuleert via yaml een marstek batterij, omdat de HBC code is gebaseerd op de code van Fonske
Dit icm de HA integratie van @Sleepyhead

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2026 07:22 ]

• Mezi
Voor de levensduur van de batterij heeft het in elk geval weinig zin om de max en min SOC te begrenzen. Voordat je een vermindering in capaciteit van de cellen gaat merken zijn de omvormer/BMS al lang versleten of is de batterijtechnologie zodanig verouderd is dat je hem sowieso wel wil vervangen. Denk aan binnen de 6 tot 9 jaar.

Voltdeer belooft minstens 6000 cycli, zelfs als je dagelijks volledig laadt en ontlaadt (onwaarschijnlijk) zit je dan boven de 16 jaar.
De mate waarin een LiFePo4 batterij degradeert kan weldegelijk positief beïnvloed worden. Heb het product daarintegen niet gekocht om het na 9jaar al af te schrijven, zou het mooi vinden als het zo lang mogelijk mee gaat en dan ook zo goed mogelijk.

Ik krijg de accus niet alle dagen vol, en voor mij is het iets hoger zetten van de ontlaad grens dan ook niet vreemd, zal hier niet heel veel verlies op hebben mocht hij toch eens vol laden.

Nu is het opladen onder de 20% of het langere tijd hier onder zitten (denk aan de winter) ook niet het beste voor de accu. Dus in mijn situatie zal het niet al te veel verlies geven, maar mogelijk dat de accus hierdoor wel langere tijd hun capaciteit behouden en makkelijker volladen.

Eigenlijk was de eerste reden om dit aan te passen toch wel de meldingen die ik kreeg, maar daarna begon dit ook wat te dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mezi op 19-09-2026 23:40 ]

• DualDevil

DualDevil

Zou Ai modus nog slimmer worden? Ik zie hem vannacht laden, dat had prima overdag gekund met pv. Huidige patroon kost me geld...

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DualDevil Nog even geduld, dan heb je het zelf in de hand
AUijtdehaag in "Het grote Voltdeer SR thuisaccu topic"

• DualDevil

DualDevil

Ik ga het erop gokken. Ben redelijk ontevreden over de software maar prima tevreden over de batterij, maar overweeg dus nog een beetje te retourneren. Maar met die signalen ga ik anders wel zelf sturen met hulp van fijne community inzet zoals de jouwe @AUijtdehaag

• Mezi
DualDevil schreef op zondag 20 september 2026 @ 07:13:
Zou Ai modus nog slimmer worden? Ik zie hem vannacht laden, dat had prima overdag gekund met pv. Huidige patroon kost me geld...
Je gebruikt de batterij om te handelen?

• DualDevil

DualDevil

Mezi schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:57:
[...]

Je gebruikt de batterij om te handelen?
Ja, een beetje...

Plan of verwachting (wellicht niet realistisch) van zo'n AI modus is dat hij leert op basis van weer forecast, verbruik op de meter en prijzen. Een slimme app zou dan berekenen/bedenken:
  • Hé, huis heeft ruim voldoende PV om volledig vol te komen op een normale dag
  • PV is goedkoper want geen belasting
  • Dus: We ontladen wat we niet nodig hebben voor de dag op de duurste momenten (maximaal ontladen op alle duurste kwartieren, voor ongeveer 3 of kwartier)
  • Resterende tijd draaien we nul op de meter om energiebelasting te voorkomen
Heb het nu "ondervangen" door een schema "smart-link" in te stellen tussen 10.30 en 16.30 (laden of ontladen op basis van PV overschot/tekort). en de rest van de dag peaks stand (uit PV putten wat nodig is en rest van PV wordt verkocht).

[ Voor 5% gewijzigd door DualDevil op 20-09-2026 15:23 ]

• DualDevil

DualDevil

Genoeg vragen... Hij wisselt elke 10 seconden van laden en ontladen en knalt dan eventjes 2500w het net op terwijl mijn panelen ruimschoots genoeg leveren voor het huis... Om daarna weer rustig wat bij te laden.

Ik denk dat hier echt iets niet goed gaat. Ik zal zo wat afbeeldingen plaatsen, maar als dit niet beter te krijgen is ga ik terugsturen want ook met day-ahead optimization of slimme sturing blijft dit onhandig:

Screenshot 1: Continue schakelen met log HA. Amber rock toont hetzelfde.
Screenshot 2: Wat dat doet op mijn P1 meter (Youless) met de batterij aan (midden deel). Voortdurend grote stoten van ontladen (orde 2000 - 2500w) De nauwkeurige, spikey gedeelten zijn met de app open, maar dat doet hij dus continu. Ps. De grovere stukken links zijn minder nauwkeurige logging omdat de app (of het scherm) dan uit gaat. Het gedrag is echter continu zo. Het rechterdeel van de screenshot is de batterij uit, grote rust in de meterkast. De grote dip van 2000 is waterkoker en dus normaal. Is dit soort continuë spikes zoals in het midden nou normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-GAXMQNWF_07sJwjcPVTzBUvSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZphHYylJSNOaP8H8egNEv5w.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L17yP_P0LRsYKc4CnPUZd3P-np0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c7wHSSrC5J7SOOE5VQpmmweL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door DualDevil op 20-09-2026 15:44 ]

• Mezi
DualDevil schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:21:
Genoeg vragen... Hij wisselt elke 10 seconden van laden en ontladen en knalt dan eventjes 2500w het net op terwijl mijn panelen ruimschoots genoeg leveren voor het huis... Om daarna weer rustig wat bij te laden.

Als hij niets zou doen gaat het beter...
Kijk of de fase goed gedetecteerd is. Daarnaast waren er ook mensen waarbij het overstappen naar de p1-meter van HW de oplossing bood, maar of dit met AI-regeling is durf ik niet te zeggen.
Contact opnemen met voltdeer zelf kan eventueel duidelijkheid geven, zij kunnen mogelijk de boel correct configureren of de firmware zelf verbeteren.

https://www.voltdeer.com/contact-us/

• PaPi36
nu paar dagen de setup met de pro en de meegeleverde P1 meter draaien en het lijkt naar behoren te werken. Merk wel dat het lijkt alsof de P1 meting weergave in de app blijft "hangen". Dan zie ik bv dat er volgens P1 meting 500watt verkocht wordt maar dat de batterij vanuit de zonnepanelen flink aan het laden is. Het lijkt een tijdje later ook niet in de grafiek te tonen dus het lijkt verder wel goed te gaan.

correctie.... er zijn toch wel pieken in de teruglevering naar het net deze (mid)dag over enige tijd intervallen terwijl de batterij nog aan het opladen is (staat nu op 92%). Heb het zo ingesteld dat de max laadvermogen op 2250 staat, zonnepanelen leveren max 2300 watt maar met regulier verbuik in huis zou er dus max 2000 de batterij ingaan. Er kan dan theoretisch nooit 600 teruglevering aan het net mogen plaatsvinden. Ook vreemd dat batterij nu op 93% blijft hangen en niet meer oplaadt terwijl de limiet op 98% gezet was....heb die weer naar 97% gezet en nu laadt hij weer door (maar wel naar 100%).

Is dit gedrag 1 van de redenen dat de P1 meter vervangen wordt voor een Home Wizard P1 meter?

[ Voor 37% gewijzigd door PaPi36 op 21-09-2026 15:45 ]

• DualDevil

DualDevil

PaPi36 schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:07:
nu paar dagen de setup met de pro en de meegeleverde P1 meter draaien en het lijkt naar behoren te werken. Merk wel dat het lijkt alsof de P1 meting weergave in de app blijft "hangen". Dan zie ik bv dat er volgens P1 meting 500watt verkocht wordt maar dat de batterij vanuit de zonnepanelen flink aan het laden is. Het lijkt een tijdje later ook niet in de grafiek te tonen dus het lijkt verder wel goed te gaan.

correctie.... er zijn toch wel pieken in de teruglevering naar het net deze (mid)dag over enige tijd intervallen terwijl de batterij nog aan het opladen is (staat nu op 92%). Heb het zo ingesteld dat de max laadvermogen op 2250 staat, zonnepanelen leveren max 2300 watt maar met regulier verbuik in huis zou er dus max 2000 de batterij ingaan. Er kan dan theoretisch nooit 600 teruglevering aan het net mogen plaatsvinden. Ook vreemd dat batterij nu op 93% blijft hangen en niet meer oplaadt terwijl de limiet op 98% gezet was....heb die weer naar 97% gezet en nu laadt hij weer door (maar wel naar 100%).

Is dit gedrag 1 van de redenen dat de P1 meter vervangen wordt voor een Home Wizard P1 meter?
Lijkt alsof hij bij jou ook begint te "stuiteren" van grote ontlaadstroom naar serieuze laadstroom.

Ik heb hierboven een schermafbeelding gezet van wat de batterij doet. Pieken en dalen van orde +2500w (teruglevering) en direct daarna laden met orde 500-2000w en dat voortdurend herhalen (elke paar seconden).

Voltdeer gaf aan dat het overshoots en pendelen zou zijn, maar pendelen zou altijd op basis van signalen vanuit overige apparaten moeten zijn. Daarvan is hier geen sprake. De rest van mijn huis is - vrijwel - stabiel. Veel panelen over verschllende dakvlakken, verder kleine verbruikers, niemand thuis. Fluctiaties kunnen daardoor max orde 100 a 200w zijn.

Ik heb een case lopen bij Voltdeer, maar die leidt nog niet tot oplossing. Ik heb geen HW meter, omdat ik een Youless in gebruik heb die verder naar tevredenheid werkt en in HomeAssistant geladen wordt.

• Nahpets
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 27-09 12:02
Heeft iemand een stappenplan hoe de p1 meter van Homewizard In Amber rock te koppelen? Eerst via de hw app koppelen of iets anders? Lukt me niet..

• Mezi
Nahpets schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:41:
Heeft iemand een stappenplan hoe de p1 meter van Homewizard In Amber rock te koppelen? Eerst via de hw app koppelen of iets anders? Lukt me niet..
In de amberrock app: Bij apparaat/devices -> apparaat toevoegen -> apparaat van derden (rechtsonderin) ->

Houdt twee seconden de homewizard meter knop ingedrukt.

Dan moet die daar verschijnen.

Gebeurt dat niet, kan je hem toevoegen via IP-adres, raadzaam wel het adres te reserveren.

• Nahpets
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 27-09 12:02
Mezi schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:15:
[...]

In de amberrock app: Bij apparaat/devices -> apparaat toevoegen -> apparaat van derden (rechtsonderin) ->

Houdt twee seconden de homewizard meter knop ingedrukt.

Dan moet die daar verschijnen.

Gebeurt dat niet, kan je hem toevoegen via IP-adres, raadzaam wel het adres te reserveren.
Thnx voor je antwoord. Werkt op beide manieren niet. Krijg de melding Offline terwijl de p1 meter gewoon in mijn Deco Router app met een sterke wifi verbinding zichtbaar is. In de HW app werkt ie wel via dezelfde wifi.
Mijn batterij idem dito, krijg m wel gekoppeld maar vervolgens ook offline (in AR zichtbaar met kruis door wifi). In Deco app wel zichtbaar met sterke verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdnLfgPL7iePhSpTO-3SMt7aNvc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HDevHtgmPBOgXIwadgL8jyR4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjgoi6_BSsKvmqa2W7DHFQUhYe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkajgDPsWaKiySYmuVg4WAcg.jpg?f=fotoalbum_large

• PaPi36
DualDevil schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:05:
[...]

Lijkt alsof hij bij jou ook begint te "stuiteren" van grote ontlaadstroom naar serieuze laadstroom.

Ik heb hierboven een schermafbeelding gezet van wat de batterij doet. Pieken en dalen van orde +2500w (teruglevering) en direct daarna laden met orde 500-2000w en dat voortdurend herhalen (elke paar seconden).

Voltdeer gaf aan dat het overshoots en pendelen zou zijn, maar pendelen zou altijd op basis van signalen vanuit overige apparaten moeten zijn. Daarvan is hier geen sprake. De rest van mijn huis is - vrijwel - stabiel. Veel panelen over verschllende dakvlakken, verder kleine verbruikers, niemand thuis. Fluctiaties kunnen daardoor max orde 100 a 200w zijn.

Ik heb een case lopen bij Voltdeer, maar die leidt nog niet tot oplossing. Ik heb geen HW meter, omdat ik een Youless in gebruik heb die verder naar tevredenheid werkt en in HomeAssistant geladen wordt.
Denk dat het niet hetzelfde is als ik op jouw screenshots zie. Ik denk eigenlijk dat het wel goed werkt over de dag bezien. Op de micro momenten zie ik vreemde dingen maar wellicht is real time kijken niet de bedoeling. Over de dag gisteren ziet het er eigenlijk heel logisch en normaal uit.

Wel houd ik de P1 van home wizard in de gaten als vervanging als die een keer in de aanbieding is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-sAHaqF7a11oflH9nC8efQvz18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2iQPJdgouaSnNIu2bHGqFcM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsg61XLBA2ccEwXRUYl0eiZKGaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pbp6c5rJWxMFNjYrDqYvUh0.jpg?f=fotoalbum_large

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 15:00
Ik heb sinds kort ook een Voltdeer SR5000 Pro. De bedoeling is om hem te laden met zonnestroom en te gebruiken als er geen zon is. Ik heb hem ongeveer ingesteld zoals @Mezi hier heeft laten zien in een post van een paar dagen geleden. De data krijgt hij van een HomeWizzard P1-meter. MIjn vraag is waarom in de app de hoeveelheid 'fotovoltaische' watt (oftewel de zonnestroom) op nul blijft. Hij lijkt wel goed te laden met het overschot, maar voor de statistieken is het niet juist.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ken Wood
De pro heeft geen pv ingangen?
Dus kan die ook niets registreren.
P1 is de zonnestroom en verbruik verrekend dus kan de voltdeer dat ook niet meten/berekenen

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2026 10:08 ]

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 15:00
@AUijtdehaag Ah, duidelijk. Pro heeft inderdaad geen PV-ingangen. Ik zou denken dat op het moment dat er meer wordt teruggeleverd dan er wordt verbruikt, het voor de Voltdeer duidelijk is dat dit zonnestroom is. Dan klopt het nog niet (want het verbruik is zit hier bij in), maar het komt dichter bij de waarheid dan nul.

Ik vind het vooral irritant dat de financiële opbrengst dan niet goed wordt weergegeven. Gisteren heeft de batterij namelijk wel opgeladen met zonnestroom, maar staat de opbrengst op € 0. In mijn hoofd is elke gratis stroom die in de batterij gaat en later wordt gebruikt opbrengst.

• Smartie5
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:06:
@Ken Wood
De pro heeft geen pv ingangen?
Dus kan die ook niets registreren.
P1 is de zonnestroom en verbruik verrekend dus kan de voltdeer dat ook niet meten/berekenen
Dus de P1 meter van Voltdeer en Homewizard kan de zonnestroom van mijn SMA omvormers niet meten? Sinds een paar dagen heb ik ook de 5000 Pro in gebruik. Nog niet op een aparte groep en zonder dynamisch contract. Voorlopig doel zoveel mogelijk “0 op de meter” s’nachts.

Maar er zijn dus geen mogelijkheden in de Amberock app de opgewekte zonnestroom van vaste SMA omvormers te meten?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Smartie5 Waarom zou je dat in een app van een chinese batterij fabrikant willen?
Het liefst verwijder ik de app. (en blokkeer ik de toegang)

Ik regel alles lokaal met home assistant en HBC, incl terugregelen van SMA bij negatieve energieprijzen. (HPVC).
Geeft je veel meer vrijheid in mogelijkheden.
(disclaimer: voor de dynamische prijzen binnen te halen wel internet nodig)

Voor wie HBC wil proberen in combinatie met de SR5000 (pro) (beste in combinatie met de aecc-battery-local integratie van @Sleepyhead
https://github.com/fonske...with%20aecc%20integration
Deze simuleert een marstek m(x) omdat HBC code nou eenmaal is gebaseerd is op marstek

- Je kan altijd terug naar de app sturing als je HBC control mode op manual zet en work mode op "Self-consumption (AI)"
- De batterij heeft een 5s nodig om te reageren zonder fouten. Dit is een bekende hardware beperking, maar kan heel soms lijden tot een "unavailable" in HA, maar heeft geen direct gevolg voor de sturing (gaat niet naar 0w of 0% soc daardoor). Dit is opgelost door een 6s sturing door een template sensor te maken van de HW p1 wifi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8ajL2vz_x2z30RyGn3ZMkEeDWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MtmqhzBB0nDn8yLa77uW6m4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 10:20 ]

• jawaligt
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:02:
@Smartie5 Waarom zou je dat in een app van een chinese batterij fabrikant willen?

Ik regel alles lokaal met home assistant en HBC, incl terugregelen van SMA bij negatieve energieprijzen. (HPVC).

Voor wie HBC wil proberen in combinatie met de SR5000 (pro) (beste in combinatie met de aecc-battery-local integratie van @Sleepyhead
https://github.com/fonske...er-batteries/AECC-battery
Deze simuleert een marstek m(x) omdat HBC code nou eenmaal is gebaseerd is op marstek

- Je kan altijd terug naar de app sturing als je HBC control mode op manual zet en work mode op "Self-consumption (AI)"
- De batterij heeft een 5s nodig om te reageren zonder fouten. Dit is een bekende hardware beperking, maar kan heel soms lijden tot een "unavailable" in HA, maar heeft geen direct gevolg voor de sturing (gaat niet naar 0w of 0% soc daardoor)

[Afbeelding]
Moet je hiervoor de RS485 poort op de Voltdeer aansluiten? Ik heb al een Elfin EW11 waarmee ik mijn SAJ/Zonneplan inverter aan HA heb gekoppeld, maar dan zou ik er dus nog een moeten kopen. Wat is dan het voordeel boven alleen de AECC battery integration gebruiken?

Moet zeggen dat het wel verleidelijk klinkt, want die Amber Rock app is zo onoverzichtelijk/onduidelijk en schiet alle kanten op. Is ook al een paar keer voor gekomen dat de instellingen ineens anders stonden zonder dat ik dit zelf heb aangepast.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jawaligt
Nee je hoeft niks aan te schaffen.
De AECC integratie werkt via json / modbus over TCP (via wifi dus, want geen ethernet poort) op poort 8080.
Ik heb een eigen aecc sturing getracht te schrijven (met mijn vriend claude en very beta versie) maar dat leverde meer time-outs op. Die versie staat ook op mijn github
Dus de AECC integratie werkte wat dat betreft beter/betrouwbaarder icm sturing HBC
(neem de laatste beta versie ivm extra sensoren)

De modbus RS485 moglijkheden zijn nog strikt geheim vanuit Voltdeer zo lijkt het.
Diverse navraag pogingen leverde niks op.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2026 14:31 ]

• Smartie5
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:02:

https://github.com/fonske...er-batteries/AECC-battery

- De batterij heeft een 5s nodig om te reageren zonder fouten. Dit is een bekende hardware beperking, maar kan heel soms lijden tot een "unavailable" in HA, maar heeft geen direct gevolg voor de sturing (gaat niet naar 0w of 0% soc daardoor)

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit met een HA integratie. Maar ik ben een fan van tweakers maar zelf maar een oudere softie tweaker. Nog wel een pine64 in doos maar ook niet genoeg tijd voor gevonden. Zou daar HA met HBC ook op draaien? Wel beter ja want vandaag thuis wat wifi problemen en na een rest van mn router is de Voltdeer en P1 dongle momenteel offline en kan dat vanaf mn werk niet herstellen..

Wordt vervolgd..

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Smartie5
Beter gaan voor een HP T630 / T640 / T655 (allen passief gekoeld en laag verbruik)
Deze is al voorgeinstalleerd op 64 gb ssd. Hij heeft ook 128 gb versies maar 64 gb is meestal wel voldoende.

Maar de batterij blijft daarmee ook nog op wifi communiceren, pak dan je wifi betrouwbaarheid eerst aan.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2026 18:11 ]

• DualDevil

DualDevil

Ik denk dat mijne toch retour gaat. Voltdeer krijgt de spikes er niet goed uit lijkt het. Ik kijk het nog heel even aan, maar geloof niet dat ik er op deze manier vertrouwen in heb.

• PaPi36
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:18:
@Smartie5
Beter gaan voor een HP T630 / T640 / T655 (allen passief gekoeld en laag verbruik)
Deze is al voorgeinstalleerd op 64 gb ssd. Hij heeft ook 128 gb versies maar 64 gb is meestal wel voldoende.

Maar de batterij blijft daarmee ook nog op wifi communiceren, pak dan je wifi betrouwbaarheid eerst aan.
Dank voor de tip. Heb nog een Pi5 liggen maar ben verder niet zo bekend ermee dus was daar nog niet ingedoken. Als zo'n oude server prima werkt tegen laag verbruik dan is dat een uitstekende optie zeker als het al voorgeinstalleerd is. Is het verder instellen van HA een grote rabbit hole of valt dat mee en is koppelen met batterij bv eenvoudig (heb geen codering skills bv)?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PaPi36
Als je nog nooit HA hebt gezien kan het tegenvallen.
Maar moeilijk is het niet.
- hacs installeren in HA (zoek op google)
- aecc-battery integratie installeren via hacs
- hbc installeren (veel uitleg van te vinden op youtube en homebatterycontrol.com en discord
- mijn yaml kopieren naar /packages (die directory heb je al ivm HBC)
- paar keer HA herstarten tussen elke stap.
- eventueel mijn menu (code in yaml) kopieren in een aangemaakt HA menu (drie puntjes -bewerken in yaml). Missende apex charts, etc installeren via hacs
- nog iets vegeten? Spelen maar.

Sd kaartjes vermijden en HAOS installeren ivm addons zoals nodered

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 07:46 ]

• PaPi36
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:12:
@PaPi36
Als je nog nooit HA hebt gezien kan het tegenvallen.
Maar moeilijk is het niet.
- hacs installeren in HA (zoek op google)
- aecc-battery integratie installeren via hacs
- hbc installeren (veel uitleg van te vinden op youtube en homebatterycontrol.com en discord
- mijn yaml kopieren naar /packages (die heb je al ivm HBC)
- paar keer HA herstarten tussen elke stap.
- eventueel mijn menu (code in yaml) kopieren in een aangemaakt HA menu (drie puntjes -bewerken in yaml)
- nog iets? Spelen maar.

Sd kaartjes vermijden en HAOS installeren ivm addons zoals nodered
Thanks....deze gaat in de bookmark. Erg veel afkortingen die mij nu nog weinig zeggen maar als ik er eenmaal in ga stappen dan zal het wel zichzelf wijzen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nog een aanvulling op de HBC besturing met de aecc integratie en de yaml.
De code is "as is" dwz er kunnen nog wat glitches in zitten (met name korte tijdelijke unavailable sensors, zoals eerder vermeld)
Ga je daar aan ergeren op het moment, begin er dan niet aan. Ik hoop dat er nog verbetering in aangebracht kan worden, maar dat kan wellicht even duren.

Edit: workaround mbv 6s timing HW p1 template sensor gevonden.
Zie: https://github.com/fonske...y-6-s-not-the-default-5-s

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2026 13:32 ]

• PaPi36
Ah ik zie nu wat het probleem is met de P1 dongle van Voltdeer. In de app loopt deze een uur achter. Hij toont nu bv dat hij 250W aan het kopen is terwijl de batterij met 1300W aan het opladen is en de zon vol schijnt. Maar de P1 dongle heeft in de grafiek als laatste tijdstip 12:35 staan....wat een uur geleden was. Blijkbaar geeft de dongle wel real time door naar de batterij maar niet in de app.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PaPi36
Ik kan me herrinneren dat er 2x een GMT +x tijd ingevuld moest worden bij het installeren van de app
Zou daar het verschil ik kunnen zitten?

• jawaligt
  • Niet online
PaPi36 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:40:
Ah ik zie nu wat het probleem is met de P1 dongle van Voltdeer. In de app loopt deze een uur achter. Hij toont nu bv dat hij 250W aan het kopen is terwijl de batterij met 1300W aan het opladen is en de zon vol schijnt. Maar de P1 dongle heeft in de grafiek als laatste tijdstip 12:35 staan....wat een uur geleden was. Blijkbaar geeft de dongle wel real time door naar de batterij maar niet in de app.
Vreemd. Als ik in de app kijk naar de meter zie ik wel dat de tijd in de grafiek een uur achter loopt, maar ik heb eerder het idee dat hij gewoon de actuele data labelt alsof het een uur eerder is. Hetzelfde gebeurt in de statistieken van de batterij (in de app) trouwens.

Ik lees de data in de P1 dongle apart uit in HA (hij publiceert namelijk een json op zijn eigen ip adres) en dat matcht altijd heel netjes met de "Grid / Meter Power" van de batterij via de AECC integratie, met een seconde vertraging ofzo.

• PaPi36
jawaligt schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:57:
[...]

Vreemd. Als ik in de app kijk naar de meter zie ik wel dat de tijd in de grafiek een uur achter loopt, maar ik heb eerder het idee dat hij gewoon de actuele data labelt alsof het een uur eerder is. Hetzelfde gebeurt in de statistieken van de batterij (in de app) trouwens.

Ik lees de data in de P1 dongle apart uit in HA (hij publiceert namelijk een json op zijn eigen ip adres) en dat matcht altijd heel netjes met de "Grid / Meter Power" van de batterij via de AECC integratie, met een seconde vertraging ofzo.
Je hebt gelijk, de batterij loopt in de grafiek ook een uur achter. Toch maar eerder in HA duiken dan. Toch die Pi5 maar eens uit de kast halen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:04:
@PaPi36
Ik kan me herrinneren dat er 2x een GMT +x tijd ingevuld moest worden bij het installeren van de app
Zou daar het verschil ik kunnen zitten?
Daar waar het gevraagd werd heb ik nederland gekozen. Zie ook geen mogelijkheid dit nu het draait ergens in de app aan te passen of te zien welke instelling het betreft. Niet bij batterij, bij P1 meter en niet in de basisapp.

• DualDevil

DualDevil

Zou iemand voor mij een Home Assistant Activity log willen delen voor de situatie waarin de batterij leeg is?

Ik zie dan dus het volgende, en dat continue schakelen vind ik vreemd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwfFtJsE0J8ixvgMufr4tQX68gE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xZ6qSOVrozGPai4bWoKVkiLI.png?f=fotoalbum_large

• jawaligt
  • Niet online
DualDevil schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:26:
Zou iemand voor mij een Home Assistant Activity log willen delen voor de situatie waarin de batterij leeg is?

Ik zie dan dus het volgende, en dat continue schakelen vind ik vreemd:

[Afbeelding]
Bij mij ziet hij er hetzelfde uit, hij wisselt om de paar seconden van charging naar discharging als de batterij leeg is. Het verbruik ("Battery Power") blijft al die tijd gewoon op -4 watt staan, dus daar maak ik me verder geen zorgen over. Lijkt me een soort glitch.

Helaas ook een paar keer meegemaakt dat hij na een tijd op min te hebben gestaan ineens naar 20% gaat laden, maar dat is dus een soort nood reactie van de BMS zodra het voltage onder de 49.6v gaat. Wil je dat absoluut vermijden dan ontkom je er denk ik niet aan om de min SOC op 15% te zetten. Nogmaals, volgens mij deed hij dit in eerdere firmware versies niet.

• PaPi36
Iets gevonden mbt de tijd. Ga naar Gebruiker - Beheer Familie - Tik het potloodje.... daar stond die bij mij op GMT+1 dus nu naar GMT+2 gezet. P1 meter grafiek geeft nu wel juiste tijd weer. Batterij grafiek nog niet maar wellicht slaapt die ofzo omdat de batterij nu vol is.

@jawaligt

Update: Ondertussen is ook de grafiek van de batterij met de juiste tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door PaPi36 op 24-09-2026 07:54 ]

• rud
  • Niet online

rud

Prijzen van de SR 5000 en de SR 5000 Pro zijn identiek aan vorige aanbieding op iBood. Wel zijn de verzendkosten gehalveerd van ongeveer 60 euro naar ongeveer 30 euro.

• R031
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-09 10:10
Goeie morgen,

Ik heb gisteren avond 3 accu's geïnstalleerd. Alles zit in de app en is online, maar verder gebeurt er niets. De accu's worden niet geladen of ontladen. Zie onderstaande screenshot. Iemand een idee?

Modus staat op aito modus, nul invoer aan en ai 1.7 ook aan.

Screenshot

• Smartie5
R031 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:11:
Goeie morgen,

Ik heb gisteren avond 3 accu's geïnstalleerd. Alles zit in de app en is online, maar verder gebeurt er niets. De accu's worden niet geladen of ontladen. Zie onderstaande screenshot. Iemand een idee?

[Afbeelding: Screenshot]
Is de accu en wifi dongle ook online? Bij apparaten in app.. Bij mij moest ik - de ene- Pro opnieuw met Wifi verbinden voordat ik activiteit zag bij laden/ ontladen.

Ik heb AI 1.7 uitgezet en alleen nul invoer - nog zonder dynamisch contract- werkt voor mij nu beter m.i. Zoek anders verder in dit forum voor aanpassingen in de app die wellicht nodig zijn / net regio instellingen e.a.

[ Voor 7% gewijzigd door Smartie5 op 24-09-2026 09:25 ]

• R031
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-09 10:10
De 3 accu's zijn online in de app. Ik gebruik homewizzard voor de p1 meter, die staat ook netjes in de app. Op dit moment registreert de app ook dat er overschot is en dus teruglevering naar het net, maar de accu's worden niet geladen..

• DualDevil

DualDevil

je afbeelding wil bij mij niet laden.

Paar dingen waar ik aan denk:
  • Welk schema staat aan? Als je Peaks aanzet en forced feed power op iets tussen 0 en zeg 30 watt zet, zorgt hij dat je geen net-afname hebt.
  • Hoe staat je tijd ingesteld. Ik en een andere gebruiker hierboven hadden vanuit de app verkeerde timezone ingesteld gekregen bij keuze voor NL. Daardoor klopten schema's niet. Ik denk dat ze dus sowieso niet goed om zullen gaan met zomer- en wintertijd wisselingen, even opletten in die periode dus.
  • Met meerdere accu's kunnen ze elkaar in de weg zitten, daarvoor heb je master-slave settings die je kunt instellen. Ik heb er maar 1, dus kan je verder niet helpen, maar wellicht dat deze pointer toch helpt.
Succes

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:38
R031 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:11:
Goeie morgen,

[Afbeelding: Screenshot]
Je screenshot doet het niet.

Home -> AI -> Auto mode AAN

Advanced Settings

Zero Feeder-in UIT als je nog wil zuruckleveren

AI Mode UIT als je geen AI wil

Dan doet ie iets bij mij als ik hem niet zelf vol laad of ontlaad via Home Assistant. Zie de lijn iets oplopen, momenteel gewoon het laden van de batterij door de zonnepanelen die er op aangesloten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz7zX_M4UpemJSQKiAkggekWzIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBehKUnVDKu31ct5BKleY2bB.jpg?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Ik zit eraan te denken om. De pro op ibood te kopen. Puur om het eigen verbruikt te verhogen.

Nu twijfel ik tussen deze of de solarcube van aeg. Maar die is €550 duurder. Aeg zal de garantie vast beter zijn. Maar dit verschil is wel erg groot.

Ik wil voornamelijk gewoon plug en play. Niet set en forget. Is deze dan geschikt of de AEG beter.

Kijk de aftersales van aeg zijn vast beter. Maar ik denk hier aan mijn zonnepanelen. Destijds best wat meer betaald voor Panasonic, die nu dus gestopt zijn. Dat was dus best kansloos achteraf.

En klopt het dat als ik nog geen eigen groep heb ik 800 watt kan terugleveren maar wel met 2500 watt kan laden

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vangoghnl
In de AEG zit hetzelfde protocol
https://github.com/Stekke...ry-local#supported-brands

AEG is een gekochte naam, er is genoeg over te vinden in het zonnepaneel topic.
Dus het blijft chinees

Die panasonics heb ik ook trouwens.

Laden kan met 800 W en ontladen 2400 watt (vrij aan te passen) op een niet-eigen groep inderdaad.
Ik heb hem op 2000 w gezet (wel eigen groep) omdat ik er dynamisch mee handel.
Dat wordt minder warm dan op 2500 w continue levering. (geen idee wat die max mag hebben zonder degradatie cellen)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 10:54 ]

• TFX77
vangoghnl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:25:
Ik zit eraan te denken om. De pro op ibood te kopen. Puur om het eigen verbruikt te verhogen.

Nu twijfel ik tussen deze of de solarcube van aeg. Maar die is €550 duurder. Aeg zal de garantie vast beter zijn. Maar dit verschil is wel erg groot.

Ik wil voornamelijk gewoon plug en play. Niet set en forget. Is deze dan geschikt of de AEG beter.

Kijk de aftersales van aeg zijn vast beter. Maar ik denk hier aan mijn zonnepanelen. Destijds best wat meer betaald voor Panasonic, die nu dus gestopt zijn. Dat was dus best kansloos achteraf.

En klopt het dat als ik nog geen eigen groep heb ik 800 watt kan terugleveren maar wel met 2500 watt kan laden
Het is alleen een stempel. Of je garantie beter is met AEG... dat zal de tijd leren. Pylontech is een grote speler. Ik neem niet aan dat zij hun naam te grabbel gooien qua garantie.

Als APEX Power Supplies onder licentie van AEG failliet gaat? Heb je dan nog rechten?

De meest slimme keuze zou in mijn ogen dan HomeWizard zijn (daar heb ik er naast de Voltdeer ook drie van). Volledig Nederlands, gratis geïntegreerde Slim Laden™ en Nederlandse support, garantie, etc.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TFX77
Hoe werkt je regeling met 3 HW en 1 Voltdeer?
Ben gewoon benieuwd.

• TFX77
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:57:
@TFX77
Hoe werkt je regeling met 3 HW en 1 Voltdeer?
Ben gewoon benieuwd.
Sure!

Ik gebruik een hevig door mijzelf aangepaste automation van Gielz en Devke (https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA) om mijn HomeWizard Plug-In Batteries en mijn Voltdeer SR5000 te laten laden en ontladen op dynamische prijzen. De Voltdeer gaat laden op de goedkoopste 2/3 uren en ontladen op de duurste 2/3 uren, de HomeWizard laden op de goedkoopste uren als de laad spread gehaald wordt en ontladen naar het huis op de duurste uren als de ontlaad spread gehaald wordt. Deze kunnen niet aan het net leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iajjFAWrbJGRCjJhE7sqFTCaMt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6SxImNiIFGdNWkbMRUOpmS6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hier de toevoegingen voor laden en ontladen in mijn automatisering voor Voltdeer.

Gebruikte extra sensoren:

binary_sensor.voltdeer_laad_uren_actief
Aan: Goedkoopste uren uit Nordpool, ongeveer 3 uren

binary_sensor.voltdeer_ontlaad_uren_actief
Aan: Duurste uren uit Nordpool, ongeveer 3 uren

Laden:
Django/Jinja: Laden Voltdeer HA Automation snippet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
if:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.dynamische_spread_gehaald
    state: 'on'
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.voltdeer_battery_soc
    below: 98
    entity_id: binary_sensor.voltdeer_laad_uren_actief
then:
  - action: select.select_option
    target:
      entity_id: select.voltdeer_work_mode
    data:
      option: Custom / Manual
    target:
      entity_id: select.voltdeer_battery_direction
    data:
      option: Charge
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id: number.voltdeer_power_setpoint
    data:
      value: '2400'
  - action: notify.send_message
    data:
        Voltdeer batterij gaat op handmatige oplaad modus (dynamisch goedkoopste
        uren). 

De batterijen zijn nog niet vol en de gewenste laadspread is gehaald.

Huidige modus PiBs {{ BatteryGroupMode }}

Voltdeer State of Charge= {{ vdsoc }}

Voltdeer laden= {{ vdpow }}

Voltdeer ontladen= {{ vdpow2 }}

Huidige prijs= {{ huidigeprijs }}

Hoogste prijs= {{ hoogsteprijs }}

Laagste prijs= {{ laagsteprijs }} 

P1Power {{ P1Power }}

SolarEdge={{ SolarEdge }}

Gewenste spread={{ gewenstespread }}

Berekening nu = {{ gewenstespread }} >= {{ hoogsteprijs }} - {{
        huidigeprijs }}
    target:
      entity_id: notify.telegram_bot_
else:
  - target:
    data:
      value: '0'
    action: number.set_value
  - target:
    data:
      option: Idle
    action: select.select_option
  - target:
    data:
      option: Self-Consumption (AI)
Ontladen:
Django/Jinja: Ontladen Voltdeer HA Automation snippet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
if:
    entity_id: binary_sensor.dynamische_ontlaad_spread_actief
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.voltdeer_battery_soc
    above: 11
    entity_id: binary_sensor.voltdeer_ontlaad_uren_actief
then:
    target:
    data:
      option: Discharge
    target:
    data:
      value: '-2400'
  - action: notify.send_message
    data:
        Voltdeer batterij gaat op handmatig ontlaad modus. Dynamisch duurste
        uur.

Huidige modus PiBs {{ BatteryGroupMode }} vdsoc= {{ vdsoc }}  Voltdeer
        laden= {{ vdpow }} Voltdeer ontladen= {{ vdpow2 }}

Huidige prijs={{ huidigeprijs }} Hoogste prijs={{ hoogsteprijs }}
        Laagste prijs={{ laagsteprijs }}

P1Power {{ P1Power }} SolarEdge={{ SolarEdge }}

Gewenste spread={{ gewenstespread }} Berekening nu = {{ gewenstespread
        }} >= {{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}
    target:
      entity_id: notify.telegram_bot_
else:
    target:
    data:
      value: '0'
    target:
    data:
      option: Idle
  - target:
    data:
      option: Self-Consumption (AI)
Resultaat van de afgelopen dagen (ik heb hem een paar dagen, vrijdag een week in huis maar het schrijven van de automatisering en maken van de cost/credit template sensoren, Reimann integral sensors en utility meters kosten altijd wat tijd.

Let niet op de €h de "hour" kan je niet deselecteren als je een Reimann sensor aanmaakt en voor flexibiliteit maak ik het liever in GUI dan dat ik niet aanpasbare sensoren aanmaak direct in de configuration.yaml. Ik moet nog even de €h overschrijven/overrulen naar € voor alle cost en credit sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKCYLL9UDGSowauYOhUHFzqGDEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWouXGuwS7Qa3DsQUuzBSZsY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TFX77 op 24-09-2026 12:13 ]

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 20:45
Ik begrijp 1 ding niet? Waarom zou je de pro verkiezen boven de gewone versie? Wat kan de pro meer? Want met de gewone versie kan ik in het geval van stroomstoring kan ik met de gewone versie 2 zonnepanelen aansluiten en dat gebruiken als noodvoorziening?

• rud
  • Niet online

rud

Ibood heeft de aanbieding offline gehaald omdat de verzendkosten op 29,95 stonden ipv 59,95. Ze hebben nu twee nieuwe Voltdeer aanbiedingen geplaatst die je kan vinden door te zoeken op Voltdeer. Prijzen zijn identiek aan aanbieding van een paar weken geleden.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Heb er net 2 besteld (ook een voor mijn ouders) via ibood. Inderdaad €60 verzendkosten. Ben benieuwd.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Leuk weetje.
Ik heb net een SMA omvormer (2.0 met 1 SF paneeltje) aangesloten op de backup uitgang met een schuko stekker, en hij laad de SR5000 Pro batterij op.
Zowel met als zonder netaansluiting.

Leuk als noodstroom oplossing.

Ik heb ineens wel PV power in de HA uitlezing. (SR5000 Pro zonder mppt's)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9DdWXQ9jnE9fIODZ2ghXfDGhaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi89uKmR14tiNz991RvvzKU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7M7xRGqQ5iABIVbQNdvbnWE2rc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eRFv5SFfm4MdOFnIC7703C6N.jpg?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 13:31 ]

• PaPi36
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:26:
Leuk weetje.
Ik heb net een SMA omvormer (2.0 met 1 SF paneeltje) aangesloten op de backup uitgang met een schuko stekker, en hij laad de SR5000 Pro batterij op.
Zowel met als zonder netaansluiting.

Leuk als noodstroom oplossing
goed te weten. ik had bijna even spijt van de pro versie omdat ik in de toekomst een schuurtje wil bouwen met extra panelen en de non-pro dan mooi meteen als omvormer had kunnen gelden. Maar als dit bv met extra instap omvormer (2e hands) ook gaat met de pro dan is dat helemaal prima.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste