Wat wil je nu precies gaan doen? Wat bedoel je met 'een eigen zekering'?VittunWasted schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:55:
Was van plan een Marstek Venus E te kopen, maar ik kan deze Volteer nu sneller en goedkoper krijgen, met het voordeel dat ik dat één los paneel ook nog eens zou kunnen gebruiken.
Nu deze ga ik niet via een stopcontact aansluiten, maar rechstreeks op een eigen zekering. Dus voor mij is het belangrijk dat ik die 2400W AC uit kan aanzetten. Ik lees hier nu over een watchwoord dat mogelijk jjjj-mm-dd zou zijn... Kan iemand bevestigen of dit het geva is en ofdat daarmee effectief de 2400W optie kan worden geactiveerd?
Rechtstreeks aangesloten op zijn volledig eigen circuit met een correcte zekering. Geen stopcontact gedoe. Heb plaats om 'em onder de meterkast te zetten dus moet ik niet eens veel kabel trekken.jawaligt schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:03:
[...]
Wat wil je nu precies gaan doen? Wat bedoel je met 'een eigen zekering'?
In elk geval is het blijkbaar geen probleem on de AC out op 2400W te zetten, alleen was het nu wel goed om bevestiging te krijgen hoe dat nu gaat. Want de ene zegt dat je niets moet doen, de andere zegt dat het werkt maar bevestigt niets over het passwoord...
Ah, je bedoelt dat je hem op een eigen (exclusieve) afgezekerde groep in de groepenkast wilt aansluiten via een lasdoosje o.i.d.?VittunWasted schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Rechtstreeks aangesloten op zijn volledig eigen circuit met een correcte zekering. Geen stopcontact gedoe. Heb plaats om 'em onder de meterkast te zetten dus moet ik niet eens veel kabel trekken.
In elk geval is het blijkbaar geen probleem on de AC out op 2400W te zetten, alleen was het nu wel goed om bevestiging te krijgen hoe dat nu gaat. Want de ene zegt dat je niets moet doen, de andere zegt dat het werkt maar bevestigt niets over het passwoord...
Ja dat kan, en dan kun je middels dat password de teruglevering in je huis/naar het net op max 2400W zetten. Standaard staat dit begrensd op 800W.
Het afnemen vanuit je huis (pv)/van het net gaat wel standaard tot 2400W, dit kun je helaas niet instellen (behalve in "domme" modus, waarbij hij dan bv stug constant 1000W gaat inladen ongeacht wat je zonnepanelen op dat moment opleveren).
NIet zeker over de juiste terminologie BE vs NL. Maar ik denk inderdaad dat we het over hetzelfde hebben.jawaligt schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:42:
[...]
Ah, je bedoelt dat je hem op een eigen (exclusieve) afgezekerde groep in de groepenkast wilt aansluiten via een lasdoosje o.i.d.
Dat had ik inderdaad zo begrepen. Alleen kan blijkbaar niemand zeggen wat dat passwoord is en hoe je het kan krijgen... In eerdere berichten is er een suggestie van chatgpt gebaseerd op Pylontech paswoorden, en dan is er iemand die suggereert dat het jjjj-mm-dd zou zijn. En dan nog iets over een formulier. Want als ik nu achter dat paswoord moet gaan jagen dan liever de Marstek waar je het gewoon kan instellen na te bevestigen dat je weet wat je doet...Ja dat kan, en dan kun je middels dat password de teruglevering in je huis/naar het net op max 2400W zetten. Standaard staat dit begrensd op 800W.
Dat is geen probleem, ik stuur dat zowieso toch apart via Home Assistant aan. Volgens de documentatie van de integratie moet het mogelijk zijn om het laadvermogen in te stellen.Het afnemen vanuit je huis (pv)/van het net gaat wel standaard tot 2400W, dit kun je helaas niet instellen (behalve in "domme" modus, waarbij hij dan bv stug constant 1000W gaat inladen ongeacht wat je zonnepanelen op dat moment opleveren).
Dat ww is inderdaad gewoon jjjj-mm-dd en dat formulier kent niemand verder op 1 persoon na. Ik verwacht garantie als dat ding stuk is in de garantieperiode en mijn verkopers kennen dat formulier ook niet. Niet te moeilijk maken
Geweldig! Bedankt! Nu kan ik die dan zonder zorgen bestellen.Notehoutelade schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:38:
Dat ww is inderdaad gewoon jjjj-mm-dd en dat formulier kent niemand verder op 1 persoon na. Ik verwacht garantie als dat ding stuk is in de garantieperiode en mijn verkopers kennen dat formulier ook niet. Niet te moeilijk maken
yyyy-mm-dd werkt inderdaad gewoon om het ontlaadvermogen hoger te zetten :-).VittunWasted schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:04:
[...]
NIet zeker over de juiste terminologie BE vs NL. Maar ik denk inderdaad dat we het over hetzelfde hebben.
[...]
Dat had ik inderdaad zo begrepen. Alleen kan blijkbaar niemand zeggen wat dat passwoord is en hoe je het kan krijgen... In eerdere berichten is er een suggestie van chatgpt gebaseerd op Pylontech paswoorden, en dan is er iemand die suggereert dat het jjjj-mm-dd zou zijn. En dan nog iets over een formulier. Want als ik nu achter dat paswoord moet gaan jagen dan liever de Marstek waar je het gewoon kan instellen na te bevestigen dat je weet wat je doet...
[...]
Dat is geen probleem, ik stuur dat zowieso toch apart via Home Assistant aan. Volgens de documentatie van de integratie moet het mogelijk zijn om het laadvermogen in te stellen.
Ik gebruik die HA integratie ook (AECC Battery), maar tot nu toe betekent het laadvermogen instellen automatisch dat hij uit de AI mode gaat en "dom" het maximaal ingestelde vermogen gaat laden dat ik heb ingesteld. Hij houdt dan dus geen rekening meer met de actuele pv opwek van dat moment. Nu zag ik wel dat er recent een nieuwe versie van de integratie is uitgekomen. Ik heb deze nog niet getest dus weet niet of er iets veranderd is.
niet bij mij aankloppen als je geen garantie krijgt heVittunWasted schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Geweldig! Bedankt! Nu kan ik die dan zonder zorgen bestellen.
Ik doe al zoiets met mijn HS-A2. Ik heb een automatie die om de 10s het maximale vermogen instelt. Gebaseerd op de overschot die het net opgaat. Werkt vrij goed. Ga die nu alleen moeten aanpassen om twee batterijen te laden. In de winter wordt het zowieso goedkoop laden om te gebruiken wanneer het duur is. Dynamisch tarief hier.jawaligt schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:40:
[...]
Ik gebruik die HA integratie ook (AECC Battery), maar tot nu toe betekent het laadvermogen instellen automatisch dat hij uit de AI mode gaat en "dom" het maximaal ingestelde vermogen gaat laden dat ik heb ingesteld. Hij houdt dan dus geen rekening meer met de actuele pv opwek van dat moment.
Let op, je accu heeft max 2000watt zonnepaneel ingang. 2x 1000 watt.mooseman76 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Top, dank je wel! Ik ga onderzoeken hoe ook dat realiseer. Ik heb nu een Solar Edge omvormer die moet ik er dan volgens mij tussenuit halen...
Als je Solar edge een hoger vermogen kan leveren, zou ik je omvormer er tussen laten en je accu op AC aansluiten;
Want mocht je >2kW aan apparaat aan hebben staan, dan kan je met je Solaredge meer apparaten/meer vermogen voorzien van zonnestroom.
Gr.
Ahh, I see. De Voltdeer kan dit ook zelf met koppeling aan de meegeleverde P1 meter (schijnbaar is hij ook compatibel met andere modellen). Dat werkt hier goed.VittunWasted schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:09:
[...]
Ik doe al zoiets met mijn HS-A2. Ik heb een automatie die om de 10s het maximale vermogen instelt. Gebaseerd op de overschot die het net opgaat. Werkt vrij goed. Ga die nu alleen moeten aanpassen om twee batterijen te laden. In de winter wordt het zowieso goedkoop laden om te gebruiken wanneer het duur is. Dynamisch tarief hier.
De "Ai mode" kan in de winter ook "voorladen" op basis van het verwachtte dynamisch tarief inderdaad, heb ik nog niet getest.
Hallo, bij mij knippert het 'AC OUT'-lampje, waardoor er geen stroom wordt geleverd aan het huisnetwerk. Heeft iemand hier ook ervaring mee of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Axel.
Kan je even kijken in de app als je je huis ziet, rechtsbovenaan "messages" welke melding krijg je daar?blocknix schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:44:
Hallo, bij mij knippert het 'AC OUT'-lampje, waardoor er geen stroom wordt geleverd aan het huisnetwerk. Heeft iemand hier ook ervaring mee of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Axel.
ik heb inmiddels twee Voltdeer accu's 1 x SR5000 en 1 x de SR5000pro
ik heb ze nu staat als sr5000 master en de sr5000pro als excecuter, eea werkt redelijk goed, maar volgens voltdeer is het beter twee sr5000 of twee sr5000pro te hebben, en niet temengen, ik vind ook dat de reactie op snel wisselende belasting trager is geworden dan 1 accu. (maar ben nog in test fase)
qua uiterlijk is de SR5000pro , veel netter, profesioneler, maar mist de directe PV ingangen,
het standby verbruik van de SR5000 pro is < 10 watt (groot verschil met de sr5000 waar ik >50 watt meet).
verder is de sr5000pro nu voorzien van een aan de IEC normen voldoende pluggen! , ook de IP classificering is beter, er zit een brandblus aerosol in , ook de gebruiksaanwijzing voldeoen steeds meer aan de EU normen.
mijn ervaring met Voltdeer is uitstekend, krijg goede reactie op vragen.
de acuus hebben een CB certificaat , de unit zelf een CE verklaring
Conclusie: de SR5000 Pro is een heel mooi apparaat wat bij mij goed werkt, afwachten wat er in de toekomst gebeurd, (maar dat heb je met al die accu's)
ik heb ze nu staat als sr5000 master en de sr5000pro als excecuter, eea werkt redelijk goed, maar volgens voltdeer is het beter twee sr5000 of twee sr5000pro te hebben, en niet temengen, ik vind ook dat de reactie op snel wisselende belasting trager is geworden dan 1 accu. (maar ben nog in test fase)
qua uiterlijk is de SR5000pro , veel netter, profesioneler, maar mist de directe PV ingangen,
het standby verbruik van de SR5000 pro is < 10 watt (groot verschil met de sr5000 waar ik >50 watt meet).
verder is de sr5000pro nu voorzien van een aan de IEC normen voldoende pluggen! , ook de IP classificering is beter, er zit een brandblus aerosol in , ook de gebruiksaanwijzing voldeoen steeds meer aan de EU normen.
Conclusie: de SR5000 Pro is een heel mooi apparaat wat bij mij goed werkt, afwachten wat er in de toekomst gebeurd, (maar dat heb je met al die accu's)
hierbij het standby verbruik van de SR 5000 en de SR5000 pro, beide laatste firmware (gemeten over 1 uur snachts (geen levering geen laden , en accu op min SOC)
de SR 5000 komt op 25 Watt , de SR 5000pro op 5 Watt
de SR 5000 komt op 25 Watt , de SR 5000pro op 5 Watt
Messi_93 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 03:28:
[...]
Kan je even kijken in de app als je je huis ziet, rechtsbovenaan "messages" welke melding krijg je daar?
[Afbeelding]Er zijn geen berichten opgenomen.
Heb je een geaard stopcontact mischien? En is de kabel goed aan de accu gebonden? Is je P1 meter gekoppeld aan de accu?
Wat heb jij al geprobeerd?
Wat heb jij al geprobeerd?
[ Voor 11% gewijzigd door Messi_93 op 18-06-2026 23:55 ]
Is het iemand al gelukt om het max laadpercentage te begrenzen? Liefst vanuit de app.
Ik heb hem via de AECC battery integration gemaximeerd op 95%, maar hij blijft vrolijk doorladen tot 100%.
Ik heb hem via de AECC battery integration gemaximeerd op 95%, maar hij blijft vrolijk doorladen tot 100%.
Heb even gemaild met de customer support. Het lijkt erop dat dit niet in te stellen is, tenzij je voor de Peaks of Troughs modus kiest. Maar dan laadt hij ook vanaf het net, en dat wil ik nou weer net niet.jawaligt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:58:
Is het iemand al gelukt om het max laadpercentage te begrenzen? Liefst vanuit de app.
In de AI instellingen staat een max SoC:jawaligt schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Heb even gemaild met de customer support. Het lijkt erop dat dit niet in te stellen is, tenzij je voor de Peaks of Troughs modus kiest. Maar dan laadt hij ook vanaf het net, en dat wil ik nou weer net niet.
[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 21-06-2026 20:25 ]
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ja mij is het gelukt.jawaligt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:58:
AECC cloud app; maak daar een account en Zet daar je accu in. (bluetooth)
Je accu zal dan uit de Amberrock gaan, dus als je klaar bent in de AECC, weer je accu in de amberrock zetten...
In de AECC ga naar je batterijinstellingen. DAar kan je ergens je max charge veranderen.
Ik heb laatst van 95 juist naar 100% weer terug gezet. met als reden dat je accu laad tot 100, maar loopt rustig leeg naar +-95% om vervolgens weer te laden, dat heeft mij overgehaald om weer op 100 te zetten.
anyway. 'tis geen uitgebreide handleiding, maar het is met deze app aan te passen. Ik hoop dat je handig bent. :)
Volgens mij is die 100% die je bij vol geladen accu in de app ziet al geen 100% maar eerder 90 a 95%. Aan de hand van het voltage is het bij een lifepo accu vrij lastig te zeggen wat het percentage is, echter weet ik wel dat deze 16S Lifepo4 accu cellen geladen kunnen worden tot 3,65Volt. Echte 100% vol zou dan een eindspanning van 58,4Volt zijn. Ik zie maximaal 55,2Volt als de accu 100% vol is, circa 3,45/3,43V per cel wat perfect is voor een lange levensduur.Messi_93 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:34:
[...]
Ja mij is het gelukt.
AECC cloud app; maak daar een account en Zet daar je accu in. (bluetooth)
Je accu zal dan uit de Amberrock gaan, dus als je klaar bent in de AECC, weer je accu in de amberrock zetten...
In de AECC ga naar je batterijinstellingen. DAar kan je ergens je max charge veranderen.
Ik heb laatst van 95 juist naar 100% weer terug gezet. met als reden dat je accu laad tot 100, maar loopt rustig leeg naar +-95% om vervolgens weer te laden, dat heeft mij overgehaald om weer op 100 te zetten.
anyway. 'tis geen uitgebreide handleiding, maar het is met deze app aan te passen. Ik hoop dat je handig bent. :)
Als je de accu maar tot max 90% zou laten opladen is dit dus eerder 80%.
Nergens voor nodig dus om hem minder vol te laden want dat hebben ze bij pylontech al ingebakken via de bms/software.
Thanks! Maar ik herken dit scherm niet. Hoe kom je hier? Is dit in de Amber Rock app of ergens anders?HermanGast schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:24:
[...]
In de AI instellingen staat een max SoC:[Afbeelding]
Amber rock
AI
Geavanceerde instellingen
En als de parameter daar ingesteld wordt, houdt de accu dat daarna aan ook als je geen AI gebruikt.
AI
En als de parameter daar ingesteld wordt, houdt de accu dat daarna aan ook als je geen AI gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door HermanGast op 24-06-2026 06:24 ]
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ah helder, dankjewel. Bij die max charging soc staat iets over dat dit geldt tijdens daluren, maar dat klopt dus niet?HermanGast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:11:
Amber rock
AI
[Afbeelding]En als de parameter daar ingesteld wordt, houdt de accu dat daarna aan ook als je geen AI gebruikt.
Inderdaad, wat ik ook doe, soc blijft onder de 95%.
Ik heb recent ook een Voltdeer SR5000 aangeschaft en die lijkt bij mij prima te werken voor “zero feed-in” in combinatie met mijnHomeWizard P1 meter.
Na wat rondlezen in dit topic heb ik hem als volgt ingesteld (uitgaande van een 3x25 aansluiting):
Wat ik verder merk: de “zero feed-in”, AI en planning in de Amber Rock app vind ik niet echt heel duidelijk of flexibel uitgelegd.
Bijvoorbeeld: ik wil eigenlijk dat hij niet ontlaadt en alleen laadt op overschot tussen 12:00 en 17:00 in het weekend. Maar in de app lijkt het alsof je alleen tijden kunt instellen die dan voor alle dagen gelden.
Iemand een idee hoe je dat specifieker kunt instellen (weekend vs weekdagen)? Of lukt dat misschien wel via andere apps? Ik zie dat er alternatieven genoemd worden, maar welke gebruiken jullie zelf en waarom?
Na wat rondlezen in dit topic heb ik hem als volgt ingesteld (uitgaande van een 3x25 aansluiting):
- Latest firmware update uitgevoerd
- System: 3-fase, total power 17.250W en phase limit 5.750W
- Energy saving mode: aan (scheelt standby verbruik als je geen AC-out gebruikt)
- Grid standard: EN50549
- On-grid output: afhankelijk van je situatie (bij mij beperkt tot 2400W op een aparte groep)
Wat ik verder merk: de “zero feed-in”, AI en planning in de Amber Rock app vind ik niet echt heel duidelijk of flexibel uitgelegd.
Bijvoorbeeld: ik wil eigenlijk dat hij niet ontlaadt en alleen laadt op overschot tussen 12:00 en 17:00 in het weekend. Maar in de app lijkt het alsof je alleen tijden kunt instellen die dan voor alle dagen gelden.
Iemand een idee hoe je dat specifieker kunt instellen (weekend vs weekdagen)? Of lukt dat misschien wel via andere apps? Ik zie dat er alternatieven genoemd worden, maar welke gebruiken jullie zelf en waarom?
Wil je hem dan altijd met de hand op ontladen zetten?krusha03 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:15:
Ik heb recent ook een Voltdeer SR5000 aangeschaft en die lijkt bij mij prima te werken voor “zero feed-in” in combinatie met mijnHomeWizard P1 meter.
Na wat rondlezen in dit topic heb ik hem als volgt ingesteld (uitgaande van een 3x25 aansluiting):Mis ik nog iets belangrijks in deze basis setup?
- Latest firmware update uitgevoerd
- System: 3-fase, total power 17.250W en phase limit 5.750W
- Energy saving mode: aan (scheelt standby verbruik als je geen AC-out gebruikt)
- Grid standard: EN50549
- On-grid output: afhankelijk van je situatie (bij mij beperkt tot 2400W op een aparte groep)
Nee, ik wil juist niet handmatig hoeven schakelen. Wat ik eigenlijk wil is dat de batterij in het weekend tussen 12:00 en 17:00 niet ontlaadt. In die periode mag hij alleen laden met overtollige zonne-energie. Als er onvoldoende opwek is, mag het huis gewoon stroom van het net afnemen.jawaligt schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:46:
[...]
Wil je hem dan altijd met de hand op ontladen zetten?
Daarnaast viel me nog iets op: je moet de tijdzone handmatig instellen, anders zit er een tijdsverschil in de planning. Betekent dit dat we zelf moeten wisselen tussen GMT+1 in de winter en GMT+2 in de zomer, of wordt dat ergens automatisch gecorrigeerd?
Ik begrijp niet helemaal waarom je dat zou willen, maar volgens mij moet dat in theorie in te stellen zijn door auto mode en ai mode aan te zetten, en dan tijdschema's te definiëren met een scene. Waarschijnlijk kun je dan het beste voor Valleys kiezen in die periode.krusha03 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:45:
[...]
Nee, ik wil juist niet handmatig hoeven schakelen. Wat ik eigenlijk wil is dat de batterij in het weekend tussen 12:00 en 17:00 niet ontlaadt. In die periode mag hij alleen laden met overtollige zonne-energie. Als er onvoldoende opwek is, mag het huis gewoon stroom van het net afnemen.
Daarnaast viel me nog iets op: je moet de tijdzone handmatig instellen, anders zit er een tijdsverschil in de planning. Betekent dit dat we zelf moeten wisselen tussen GMT+1 in de winter en GMT+2 in de zomer, of wordt dat ergens automatisch gecorrigeerd?
Evengoed is de uitleg per scene niet erg duidelijk en lijkt Voltdeer er vooral vanuit te gaan dat je als gebruiker alleen wilt kiezen tussen alles automatisch/"AI" of alleen dom geforceerd laden of ontladen. Zie ook mijn eerdere posts over wat er allemaal niet kan en de workarounds die mensen hebben ontdekt of bedacht om zaken toch voor elkaar te krijgen.
Mijn SR5000 is ineens gestopt met nul op de meter nastreven. Hij laadt of ontlaadt niet meer maar blijft op 0. Terwijl hij voor 58% vol zit en het meterverbruik gewoon zichtbaar is in de app. Ik kan hem alleen nog handmatig laten laden/ontladen.
Niets veranderd in de instellingen, geen foutmeldingen, hij staat in "Auto mode". Iemand dit al eens mee gemaakt?
Niets veranderd in de instellingen, geen foutmeldingen, hij staat in "Auto mode". Iemand dit al eens mee gemaakt?
[ Voor 8% gewijzigd door jawaligt op 30-06-2026 18:45 ]
Even helemaal uitzetten, stekker eraf en weer aan? Eventueel weer opnieuw toevoegen aan de app ook al geprobeerd?
Aan/uit van de batterij zelf leverde niets op. Nadat ik ook de P1 meter uit het stopcontact en de P1 poort had gehaald en weer ingeplugd werkte het weer. Blijkbaar kreeg de Voltdeer de grid/meter power niet meer goed door van de P1 meter. Achteraf was dit in HA bij de entities van de batterij ook te zien omdat de waarde al een paar uur niet geüpdatet was.Notehoutelade schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:50:
Even helemaal uitzetten, stekker eraf en weer aan? Eventueel weer opnieuw toevoegen aan de app ook al geprobeerd?
Het vreemde is alleen dat hier in de Amber Rock app totaal niets van te zien was. Die kreeg gewoon nog alles door en alles was verbonden met voldoende bereik. Nog gekker: de P1 meter liet al die tijd ook gewoon netjes de actuele data per fase zien in HA (ik lees dit los van de batterij uit met een rest API). Dus op het eerste gezicht geen enkele indicatie dat er iets mis was.
Dus ik concludeer dat het puur in de tijdelijke weggevallen verbinding tussen batterij en Voltdeer P1 zat. Heel vreemd. Maar mogelijk helpt het als iemand anders hier ook tegen aan loopt.
Gebruik je de meegeleverde voltdeer p1 meter? Ik niet, heb de homewizzard hier, dat voltdeer ding maakte zijn eigen waarheid van de output van de p1 meter. Of is dat intussen verbeterd met een update ofzo?
Werkt hier eigenlijk prima. Toen ik nog op 1 fase zat was hij alleen in de war over de spanning (dit las hij als 400V). Vermogen ging toen wel goed. Als je naar het ip van de Voltdeer P1 meter gaat serveert hij je eigenlijk de inhoud van een .json file die je met de RESTful integratie in HA kunt uitlezen. Je kunt dan live het vermogen per fase zien (positief of negatief) en de voltages. En de totalen voor levering en teruglevering, ook nog uitgesplitst naar hoog en laag tarief.Notehoutelade schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:48:
Gebruik je de meegeleverde voltdeer p1 meter? Ik niet, heb de homewizzard hier, dat voltdeer ding maakte zijn eigen waarheid van de output van de p1 meter. Of is dat intussen verbeterd met een update ofzo?
Omdat HA raar in elkaar zit moet je dat dan wel handmatig definiëren in configuration.yaml
Blijkbaar kan het dus gebeuren dat de verbinding tussen de Voltdeer P1 en de batterij wegvalt, of althans dat de batterij de actuele meterdata niet meer ververst. Terwijl zowel de batterij als de meter nog wel gewoon los van elkaar verbonden met wifi en uitleesbaar/aanstuurbaar zijn. En zonder dat je een foutmelding krijgt.
Ik weet niet hoe de batterij op de achtergrond de informatie doorkrijgt, wellicht heeft hij de backend van Voltdeer nodig en was die even uitgevallen o.i.d.? Want ik zag op dat moment geen (terug)leveringsdata op dat plaatje in de Amber Rock app. De AECC battery integration en de uitlezing van de P1 meter zijn goddank puur lokaal en niet afhankelijk van de cloud.
Dit is code om de Voltdeer P1 zelf uit te lezen trouwens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| rest:
- resource: http://<ip adres>
scan_interval: 1 # Hoe vaak hij moet verversen in seconden
sensor:
# --- TOTAAL RATINGS ---
- name: "P1 Huidig Vermogen Totaal"
value_template: "{{ value_json.device.status.total_power }}"
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement
- name: "P1 Totaal Verbruik"
value_template: "{{ value_json.device.status.Positive_total_electric }}"
unit_of_measurement: "kWh"
device_class: energy
state_class: total_increasing
- name: "P1 Totaal Teruglevering"
value_template: "{{ value_json.device.status.Reverse_total_electric }}"
unit_of_measurement: "kWh"
device_class: energy
state_class: total_increasing
# --- FASE 1 (Lijn A) ---
- name: "P1 Vermogen Fase 1"
value_template: "{{ value_json.device.status.la_power }}"
- name: "P1 Spanning Fase 1"
value_template: "{{ value_json.device.status.la_voltage }}"
unit_of_measurement: "V"
device_class: voltage
- name: "P1 Stroom Fase 1"
value_template: "{{ value_json.device.status.la_current }}"
unit_of_measurement: "A"
device_class: current
# --- FASE 2 (Lijn B) ---
- name: "P1 Vermogen Fase 2"
value_template: "{{ value_json.device.status.lb_power }}"
- name: "P1 Spanning Fase 2"
value_template: "{{ value_json.device.status.lb_voltage }}"
- name: "P1 Stroom Fase 2"
value_template: "{{ value_json.device.status.lb_current }}"
# --- FASE 3 (Lijn C) ---
- name: "P1 Vermogen Fase 3"
value_template: "{{ value_json.device.status.lc_power }}"
- name: "P1 Spanning Fase 3"
value_template: "{{ value_json.device.status.lc_voltage }}"
- name: "P1 Stroom Fase 3"
value_template: "{{ value_json.device.status.lc_current }}"
state_class: measurement |
Hier telde dat voltdeer ding fases op minus een andere zodra er werd teruggeleverd. Weet het niet meer precies maar ik kon het terugrekenen waar hij fout ging en het sloeg nergens op :P. Leverancier stuurde me toen een homewizzard op (top service!). Ik heb dat ding daarna nooit meer gebruikt.
Hmm nee dat heb ik gelukkig nog niet gehad :-). Volgens mij is deze P1 meter ook een redelijk standaard component dat ook door andere fabrikanten gebruikt wordt. Growatt bijvoorbeeld, zij noemen dit ding de RS02.Notehoutelade schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:57:
Hier telde dat voltdeer ding fases op minus een andere zodra er werd teruggeleverd. Weet het niet meer precies maar ik kon het terugrekenen waar hij fout ging en het sloeg nergens op :P. Leverancier stuurde me toen een homewizzard op (top service!). Ik heb dat ding daarna nooit meer gebruikt.
In principe is de reden niet zo belangrijk (in mijn geval omdat ik in het weekend in die periode goedkopere stroom heb). Mijn punt is eigenlijk dat ik in de app alleen een tijd kan selecteren en geen dagen van de week. Daardoor geldt zo'n schema automatisch voor alle dagen (zie screenshot).jawaligt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Ik begrijp niet helemaal waarom je dat zou willen, maar volgens mij moet dat in theorie in te stellen zijn door auto mode en ai mode aan te zetten, en dan tijdschema's te definiëren met een scene. Waarschijnlijk kun je dan het beste voor Valleys kiezen in die periode.
Evengoed is de uitleg per scene niet erg duidelijk en lijkt Voltdeer er vooral vanuit te gaan dat je als gebruiker alleen wilt kiezen tussen alles automatisch/"AI" of alleen dom geforceerd laden of ontladen. Zie ook mijn eerdere posts over wat er allemaal niet kan en de workarounds die mensen hebben ontdekt of bedacht om zaken toch voor elkaar te krijgen.
Is er een manier om dit alleen voor bepaalde dagen, bijvoorbeeld alleen in het weekend, in te stellen?
Ik denk dat dit inderdaad niet vanuit de app kan, maar je zou Voltdeer kunnen mailen met de vraag of dit toch op de een of andere manier mogelijk is.krusha03 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:20:
[...]
In principe is de reden niet zo belangrijk (in mijn geval omdat ik in het weekend in die periode goedkopere stroom heb). Mijn punt is eigenlijk dat ik in de app alleen een tijd kan selecteren en geen dagen van de week. Daardoor geldt zo'n schema automatisch voor alle dagen (zie screenshot).
Is er een manier om dit alleen voor bepaalde dagen, bijvoorbeeld alleen in het weekend, in te stellen?
[Afbeelding]
Wat sowieso wel kan is dat je de batterij koppelt aan Home Assistant en hem daar laat afschakelen, bv. zolang de soc =>95% en je in de periode met goedkope stroom zit (wel instellen dat hij daarna weer in auto/AI mode gaat). Op die manier laadt hij op met overschot pv (al geeft hij daarbij nog wel prioriteit aan nul op de meter), maar ontlaadt hij vervolgens niet meer zolang de stroom goedkoop is.
Of dit iets oplevert is volgens mij afhankelijk van je gebruikspatroon trouwens. Want als je je batterij gemiddeld genomen niet gedurende de nacht volledig leeg trekt voor de pv opwek weer start zit je alsnog te betalen voor stroom die in principe gratis was.
Ik wil graag deze accu aanschaffen. Ik heb nu de volgende panelen :
8 x Ja Solar 580 WP, 51 Volt Open, 14,5 A
4 op oost en 4 op west voor goede verdeling over de dag.
en een Omniksol 2500 omvormer.
Met de 100V max input en 16 A max, hoe kan ik deze aansluiten op de voltdeer?
4 op oost en 4 op west voor goede verdeling over de dag.
en een Omniksol 2500 omvormer.
Ik heb de Sr5000 sinds enkele dagen en heb geen dynamische tarieven.
In deze tijd van het jaar heb ik (net als de meeste mensen) een groot overschot aan PV energie. Nu is het zo dat de zero-feeding regeling strak naar nul probeert te regelen. Hierdoor is de sr5000 in de vroege ochtend met relatief laag vermogen heel krampachtig rondom nul aan het regelen en is de batterij rondom 13.30 al vol en staat de rest van de dag in storage mode. Dat moet slimmer kunnen!
Tevens heb je ten gevolge van regelvertraging altijd nog best wat onnodige netto import tijdens het regelen aar nul.
Een simpele verbetering is om (bij verwacht overschot) een deadband toe te voegen, dus pas starten met laden als de netto teruglevering >100w is. De optie 'trigger charging' in het screenshot lijkt qua beschrijving exact dit te doen (met max setting van 50w en zonder weersafhankelijkheid). Echter wanneer ik deze setting in schakel blijft de sr5000 laadvermogen regelen voor rondom 0 Watt op de P1 (gemeten op de homewizard). Dit lijkt mijn inziens een bug.
Zijn er mensen die dit al wel werkend hebben gekregen?
In deze tijd van het jaar heb ik (net als de meeste mensen) een groot overschot aan PV energie. Nu is het zo dat de zero-feeding regeling strak naar nul probeert te regelen. Hierdoor is de sr5000 in de vroege ochtend met relatief laag vermogen heel krampachtig rondom nul aan het regelen en is de batterij rondom 13.30 al vol en staat de rest van de dag in storage mode. Dat moet slimmer kunnen!
Tevens heb je ten gevolge van regelvertraging altijd nog best wat onnodige netto import tijdens het regelen aar nul.
Een simpele verbetering is om (bij verwacht overschot) een deadband toe te voegen, dus pas starten met laden als de netto teruglevering >100w is. De optie 'trigger charging' in het screenshot lijkt qua beschrijving exact dit te doen (met max setting van 50w en zonder weersafhankelijkheid). Echter wanneer ik deze setting in schakel blijft de sr5000 laadvermogen regelen voor rondom 0 Watt op de P1 (gemeten op de homewizard). Dit lijkt mijn inziens een bug.
[ Voor 4% gewijzigd door richard5786 op 15-07-2026 15:57 ]
1 paneel per mppt... 2 panelen in serie gaat over het maximale voltage, en 2 of meer in parallel heeft geen zin gezien dat die panelen dan veel meer dan 16A kunnen leveren.HerrieV schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:17:
Ik wil graag deze accu aanschaffen. Ik heb nu de volgende panelen :
Je moet die helemaal niet aansluiten, want de Voltdeer kan ook met de bijgeleverde meter zelf het overschot opslaan, maar dan met een extra AC -> DC stap.
Even voor mijn beeld: wat vind jij het nadeel van strak naar nul regelen en dat de batterij om 13.30 vol zit?richard5786 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:42:
Ik heb de Sr5000 sinds enkele dagen en heb geen dynamische tarieven.
[Afbeelding: Dead band serring]
Uiteindelijk is de prioriteit toch
PV opwek direct zelf gebruiken > 0 levering/teruglevering op de meter > batterij volladen
Of gaat het jou om beperkte efficiency van de omvormer bij laag vermogen?
Heeft iemand hier al ervaring met het separaat aansluiten van 3 Voltdeer SR5000 batterijen op iedere fase? 1 SR5000 op L1, 1 SR5000 op L2 en 1 SR5000 op L3.
Ik begreep dat de Homewizard P1 meter slechts 1 Voltdeer SR5000 kan aansturen, de Voltdeer P1 meter (RS02) zou wel 3 separaat aangesloten batterijen kunnen aansturen.
Ik begreep dat de Homewizard P1 meter slechts 1 Voltdeer SR5000 kan aansturen, de Voltdeer P1 meter (RS02) zou wel 3 separaat aangesloten batterijen kunnen aansturen.
Ik heb 2 voltdeers met een homewizzard p1. Werkt helemaal prima
. Kan me niet voorstellen dat een derde opeens problemen zou geven.
[ Voor 33% gewijzigd door Notehoutelade op 18-07-2026 20:03 ]
Het nadeel zit vooral dat bij het strak naar nul regelen tijdens het laden er nog steeds iets (onnodige) inkoop van energie plaatsvind door vertraging / nauwkeurigheid in de regeling. (zie screenshot)jawaligt schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Even voor mijn beeld: wat vind jij het nadeel van strak naar nul regelen en dat de batterij om 13.30 vol zit?
Uiteindelijk is de prioriteit toch
PV opwek direct zelf gebruiken > 0 levering/teruglevering op de meter > batterij volladen
Of gaat het jou om beperkte efficiency van de omvormer bij laag vermogen?
Dit zijn totaal geen hele grote vermogens maar volledig overbodig; je zou prima een marge kunnen houden door te regelen op netto 50-100 W teruglevering. Dan is de accu misschien een half uurtje later vol maar komt alle energie wel van de PV.
Deze functie lijkt echter niet te werken.
Nb. Ook tijdens het ontladen zou het fijn zijn om naar een kleine netto teruglever vermogen te kunnen regelen voor de zomer dagen waarin je accu over hebt. Deze mogelijkheid heb ik niet gevonden. In een halve dag heb ik nu ca 0.3 kWh aan net consumptie.
Ik heb sinds een paar dagen ook een SR5000pro (1e ervaring met een batterij). Er vallen me wat zaken op die me niet bevallen. Met de ergste de temperatuur van de batterij (uit de app). Idle is de batterij 38-39 graden. Met lage belasting loopt deze op naar 45 graden. Wat langere hogere belasting 50-52 graden. Eén keer zelfs 66 graden. Toen snel uitgezet. Nu gemiddeld de hele dag rond de 47 graden. Dat lijkt me aan de hoge kant. Ik hoor geen fan of voel luchtstroom uit het rooster. Batterij staat ook rondom ruim vrij. Wat is jullie ervaring?wim2584 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:43:
ik heb inmiddels twee Voltdeer accu's 1 x SR5000 en 1 x de SR5000pro
s'nachts ontlaad de batterij met tussenpozen. Mijn nachtverbruik is gemiddeld 2,7 kwh. Afgelopen nacht is de batterij 1 kwh uur ontladen en is er 1,5 kwh nog uit het net gekomen. Dat mag ook niet. WIFI van zowel de P1 meter als de batterij is sterk.
De batterij reageert ook traag op hogere belastingen, bijvoorbeeld waterkoker. Ook niet goed toch?
De vraag is even over welke temperatuur we het hebbent. In de Amber rock app zie je bij device de inverter temperatuur staan. Als je hele datasets downloadt (via historical data > download icoontje) krijg je naast "inverter temperature" ook "pv radiator temperature", "transformerDirkie74 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:30:
[...]
Ik heb sinds een paar dagen ook een SR5000pro (1e ervaring met een batterij). Er vallen me wat zaken op die me niet bevallen. Met de ergste de temperatuur van de batterij (uit de app). Idle is de batterij 38-39 graden. Met lage belasting loopt deze op naar 45 graden. Wat langere hogere belasting 50-52 graden. Eén keer zelfs 66 graden. Toen snel uitgezet. Nu gemiddeld de hele dag rond de 47 graden. Dat lijkt me aan de hoge kant. Ik hoor geen fan of voel luchtstroom uit het rooster. Batterij staat ook rondom ruim vrij. Wat is jullie ervaring?
s'nachts ontlaad de batterij met tussenpozen. Mijn nachtverbruik is gemiddeld 2,7 kwh. Afgelopen nacht is de batterij 1 kwh uur ontladen en is er 1,5 kwh nog uit het net gekomen. Dat mag ook niet. WIFI van zowel de P1 meter als de batterij is sterk.
De batterij reageert ook traag op hogere belastingen, bijvoorbeeld waterkoker. Ook niet goed toch?
temperature" en "temperature 4" te zien.
Over een inverter temperatuur van rond 65 graden maak ik me niet zo'n zorgen, als hij een tijd met 2400W heeft staan laden of ontladen. Zo warm wordt de vaste inverter van mijn zonnepanelen ook midden op de dag als het 35 graden is.
De hoogste transformer temperature die ik tot nu toe heb gezien is 77 graden. Vind ik ook nog niet het einde van de wereld. Want als ik naar de data kijk lijkt de ventilator bij mij vooral geactiveerd te worden als de transformator temperatuur > 65 graden is. Blijkbaar vindt Voltdeer tot die temperatuur passieve koeling nog acceptabel. Hij start dan met een duty cycle van 39%. Als de fan curve verder lineair loopt zou hij bij 100 graden transformator temperatuur op 100% zitten.
Vermoedelijk zal de ventilator ook activeren als een van die andere temperaturen een grens over gaat, maar is die bij mij nog nooit bereikt.
Ik heb Voltdeer een mailtje gestuurd met de vraag wat die temperature 4 is. Het zou de temperatuur van de cellen zelf kunnen zijn, maar ergens lijkt me dat onwaarschijnlijk, omdat ik overal lees dat een LFP batterij meestal door de BMS wordt uitgeschakeld vanaf 60 graden. En temperature 4 heeft bij mij al de 65 graden aangetikt terwijl de batterij vrolijk bleef doorwerken.
Ik heb één keer een thermische shutdown gehad ("BMS batterij over temperature" in de app), maar toen waren de hierboven genoemde temperaturen allemaal relatief laag. Daarom vermoed ik dat de temperatuur van het BMS en/of van de cellen voor ons niet uitleesbaar is. Tenzij dit een of andere software glitch was.
Maar er zitten dus ook gewoon thermische safeguards ingebouwd. De grens voor thermal runway voor een LFP batterij ligt ook (afhankelijk van welke bron je bekijkt) ergens tussen de 250 en 300 graden C. Je inverter, BMS en/of transformator gaan ruim daarvoor al stuk. Volgens Voltdeer kun je de batterij tot 60 graden omgevingstemperatuur gebruiken, al kun je je afvragen of hij dan nog in staat is om enigszins fatsoenlijke output te leveren (vermoedelijk knijpt hij dan het vermogen tot op een paar procent).
Mocht iemand het leuk vinden om meer data analyse te doen, dan graag. Ik ben er niet super handig mee en LLM's verslikken zich vooralsnog in de grote excelsheets die de app produceert.
Wel/niet en/of snel reageren op loads kan aan de instellingen in je app liggen of zou ik eens bij Voltdeer navragen. Helemaal instant gaat het natuurlijk nooit worden.
Het allerbeste wat ik tot nu toe gehaald heb (volgens het energy dashboard in HA) is slechts 0.05 kwh verbruik van het net in 24 uur. Maar op een gemiddeld etmaal ligt dit toch vaak rond de 0.5 kwh, zelfs als de batterij de hele dag voldoende gevuld was om het verbruik op te vangen.
Een modern huis komt ook makkelijk boven de 2400W als er veel aan staat. De rest komt dan onherroepelijk van het net.
[ Voor 7% gewijzigd door jawaligt op 23-07-2026 18:52 ]
Die PV inverter zit echter niet op centimeters afstand van tientallen kilo's batterij...jawaligt schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:40:
[...]
Over een inverter temperatuur van rond 65 graden maak ik me niet zo'n zorgen, als hij een tijd met 2400W heeft staan laden of ontladen. Zo warm wordt de vaste inverter van mijn zonnepanelen ook midden op de dag als het 35 graden is.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik heb een Voltdeer SR5000 Pro met software 1.7 Vraag hoe kan ik hem instellen op zijn eigen groep op 2400 Watt ? En ik wil hebben dat hij bij zooneschijn opgeladen wordt door mijn panelen en dat hij ontlaadt naar mijn huis als de zonneschijn weg is. Wie kan mij helpen?
Hoe ga jij hier mee om?Brent schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:48:
[...]
Die PV inverter zit echter niet op centimeters afstand van tientallen kilo's batterij...
P1 adapter configureren, Amber rock app installeren, even checken of net instellingen goed staan en ai modus gebruiken.zettertje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:27:
Ik heb een Voltdeer SR5000 Pro met software 1.7 Vraag hoe kan ik hem instellen op zijn eigen groep op 2400 Watt ? En ik wil hebben dat hij bij zooneschijn opgeladen wordt door mijn panelen en dat hij ontlaadt naar mijn huis als de zonneschijn weg is. Wie kan mij helpen?
Voor eigen groep, automaat toevoegen in meterkast en leiding trekken. Voor 2400W het passwoord gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 25-07-2026 23:28 ]
:strip_exif()/f/image/1s5tqMzQDPdRrOOVQWrXRmNK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xvbguS8jC5kBef4DQWLlHuuY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jl2Xgjt9qmQaffxD27a5heBg.png?f=fotoalbum_large)