• jwb1981
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 29-05 16:13
Twee zonnepanelen in serie kan 1 ingang/mppt op de voltdeer zat hebben. Spanning zal 60 tot 80 volt maximaal zijn met 2 paneeltjes in serie. Het is ook beter als de spanning 20 tot 30% hoger is dan de spanning van de accu.eindspanning van de accu max 58,4vdc 16s lifepo4, wat wel mooi is want de pylontech US5000 units zijn maar 15 lfp cellen in serie.

Met 4 paneeltjes van 350 tot 475wp laad je de 5kwh accu zat van 10% naar 100% met de uren licht die je in deze tijd van het jaar krijgt.

Meeste mensen hebben eigenlijk veels te veel pv op het dak, en ook heel wat een te grote accu. 2500wp en 5kwh accu is vaak voldoende als je geen ev hebt. De voltdeer is eigenlijk best wel een handig ding met 2x1000watt pv opname 👌

• NatteKrant
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 09:21
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:12:
@NatteKrant
Maar de panelen laden dan nog steeds de batterij bij "Zero feeder in"?
Dat wil je ook niet met -47 ct, maar enkel vanuit het grid opladen.
Nee, maar dat was ook niet de uitgesproken zorg. Dat ging over "paneel opwek kost dan geld".

Dan kun je beter kijken naar de AI mode optie "negatif tariffs". Die voorziet daar volgens mij voor een groot deel in.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@NatteKrant
Misschien kan iemand wat screenshots sturen van de app via wetransfer linkje
Dan zal ik ze aan de startpost toevoegen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jwb1981
De voltdeer sr5000 werkt bij mij nu ook perfect met de p1 meter van homewizard.
De complete unit is echt wel een mooi ding voor het geld, echter jammer dat die p1 meter die zij er bij verkopen niet juist werkt.
Mail contact met voltdeer: ze gaan het bekijken maar waren nu nog met vakantie 😎

Als je alles eenmaal goed hebt staan naar jou wens is het een systeem die zijn werk vanzelf goed doet.

Pylontech accu/cellen worden ook tot 3.43Vdc per cel geladen 100% circa 55Vdc bij mij. Cellen zouden volgens specs op 3.65Vdc 100% vol zijn, ik vermoed dat dit de oorzaak was ( bij de us2000 en 5000 serie pylontech) van de problemen met cellen die bol gingen staan=gassen
Hierdoor werd soms zelfs de behuizing compleet uit elkaar gedrukt.

• Dorpjes
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 22:39
Ook interesse in de Voltdeer. De P1 van van Homewizard werkt goed lees ik. Werkt die P1 dan ook onafhankelijk van Homewizard of heb je daar dan weer meer voor nodig?

• jwb1981
Je maakt de homewizard p1 aktief, profiel maken en app downloaden. Verbinden op de zelfde wiffi als de voltdeer accu. In de amberock/voltdeer app voeg je rechts boven op het plus een nieuwe apparaat toe en de app van amberock kan er mee werken. Je kunt deze p1 meter dus verbinden en gebruiken voor meerdere slimme apparaten...slim je auto laden etc

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zit op de lunergy app, maar dat werkt verder precies hetzelfde. Meer instelmogelijkheden, mocht je daar behoefte aan hebben.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
jwb1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:28:
Je maakt de homewizard p1 aktief, profiel maken en app downloaden. Verbinden op de zelfde wiffi als de voltdeer accu. In de amberock/voltdeer app voeg je rechts boven op het plus een nieuwe apparaat toe en de app van amberock kan er mee werken. Je kunt deze p1 meter dus verbinden en gebruiken voor meerdere slimme apparaten...slim je auto laden etc
Dat ie met de HWP1 werkt oke, maar het verbruik wat de voltdeer nodig heeft , heb je daar ook een idee van?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• jwb1981
tweeek schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Dat ie met de HWP1 werkt oke, maar het verbruik wat de voltdeer nodig heeft , heb je daar ook een idee van?
Als de accu net gekoppeld is staat de inverter continue aktief gelijk aan het grid en zal dan 40 tot 60watt verbruiken. Omvormer moet kunnen geven of nemen als die vraag er is....spanning vanuit de omvormer moet dan hoger of lager dan het net zijn, ook zal hij uit gaan als het grid plat ligt zodat de mensen die eventueel werken aan bet grid geen stroom krijgen van jou omvormer ( net als pv omvormers dat moeten). Daarom moet de inverter gewoon synchroon lopen met het net, dat is omvormen van dc accu naar ac net en kost gewoon wat vermogen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
jwb1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:14:
[...]

Als de accu net gekoppeld is staat de inverter continue aktief gelijk aan het grid en zal dan 40 tot 60watt verbruiken. Omvormer moet kunnen geven of nemen als die vraag er is....spanning vanuit de omvormer moet dan hoger of lager dan het net zijn, ook zal hij uit gaan als het grid weg plat ligt zodat de mensen die eventueel werken aan bet grid geen stroom krijgen van jou omvormer ( net als pv omvormers dat moeten). Daarom moet de inverter gewoon synchroon lopen met het net, dat is omvormen van dc accu naar ac net en kost gewoon wat vermogen.
Dat was me duidelijk van de ondervinding van wim.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• jwb1981
Ik zal eens meten wat de inverter off grid verbruikt met de bespaarmodus aan, blauwe lampje ac out knippert dan als het goed is.

• locutusweb
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 21:23
jwb1981 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:52:
Met 4 paneeltjes van 350 tot 475wp laad je de 5kwh accu zat van 10% naar 100% met de uren licht die je in deze tijd van het jaar krijgt.
Ik heb nog geen panelen en dit is juist mijn plan. Weet iemand de Voltdeer doet iets slims doet met de mppt: ik bedoel daarmee, dat je eerst je gebruik afdekt en het overschot van de zonnepanelen in de accu propt. Of gaat de stroom sowieso eerst de accu in en dan naar de verbruikers?

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-06 23:24

HermanGast

Exige GT3

locutusweb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Ik heb nog geen panelen en dit is juist mijn plan. Weet iemand de Voltdeer doet iets slims doet met de mppt: ik bedoel daarmee, dat je eerst je gebruik afdekt en het overschot van de zonnepanelen in de accu propt. Of gaat de stroom sowieso eerst de accu in en dan naar de verbruikers?
Goede vraag, er lijken allerlei opties mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7zbEDnY--SqHrVuofssJ-75tl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci9wnsnV4Ux1MRxv0CTR5787.jpg?f=fotoalbum_large

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik ga er eigenlijk vanuit dat, mits je 0 op de meter nastreeft, dat ding slim genoeg is om te voeden als er vraag is, en pas de batterij te laden als er 'over' is?

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Notehoutelade schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:32:
Ik ga er eigenlijk vanuit dat, mits je 0 op de meter nastreeft, dat ding slim genoeg is om te voeden als er vraag is, en pas de batterij te laden als er 'over' is?
Dat lijkt de makkelijkste instelling met AC PV. Maar nog onbekend wat directe PV input gaat doen daarmee. Wellicht volgend weekeinde eens proberen. Jammer dat ze zo zwaar zijn, dat maakt het niet makkelijker.

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Notehoutelade
  • Niet online
volgens mij had @wim2584 daar wat ervaring mee, eerder in dit topic. Maar ik weet niet welke instellingen hij hanteert.

• jwb1981
locutusweb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Dat zou iemand moeten testen die geen ac gekoppeld pv systeem heeft.
stroom van de zonnepanelen die je rechtstreeks op de mppt´s aansluit gaat altijd eerst als DC stroom de accu in, bij stroom vraag in huis zal de omvormer 230V wisselstroom vanuit de unit gaan leveren.

Normaal zou hij gewoon door moeten laden en zou de accu wisselstroom aan de vraag in huis leveren om de meter op nul te houden zero feed in.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Nu een paar dagen de SR5000 aan. Stroomverbruik valt me mee. Standaard instellingen. Zonder Noodstroom en geen PV aangesloten schommelt het rond de 25Watt. Gemeten met een Carlo Gavazzi EM24 meter.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 04-05-2026 18:02 ]

• jwb1981
HermanGast schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:01:
Nu een paar dagen de SR5000 aan. Stroomverbruik valt me mee. Standaard instellingen. Zonder Noodstroom en geen PV aangesloten schommelt het rond de 25Watt. Gemeten met een Carlo Gavazzi EM24 meter.
Zelfde waarden hier met de carlo gavazzi meter die mijn victron voorziet van de 3 fasen stroomwaarden. Circa 21watt als de voltdeer iddel staat. Wat mij wel opvalt is dat de voltdeer erg ruim en rommelig op de p1 meter reageerd tov mijn victron multiplus ess met carlo gavazzi meter. De victron schommelt tussen de 200watt plus en 200watt min tijdens heel stabiel bewolkt weer , de voltdeer schommelt er ruim tusse 500watt plus en 500watt min.
De victron instelling staat op -20watt, dat werkt in mijn situatie stabieler en houd hij het totaal meer onder nul en veel minder boven de nul watt lijn.
Eerste foto is de voltdeer, 2e victron mp2 met carlo gavazzi meter Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXX_PhqaSJ7UDoepenb6-9fp3Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WLzd8FtpqLkLBVq4WZKWD4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kUAKh56gltV5wJBSh2QXxzl3Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljqUVNmMGlhrMYw0b5terc7B.jpg?f=fotoalbum_large

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

jwb1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Zelfde waarden hier met de carlo gavazzi meter die mijn victron voorziet van de 3 fasen stroomwaarden. Circa 21watt als de voltdeer iddel staat. Wat mij wel opvalt is dat de voltdeer erg ruim en rommelig op de p1 meter reageerd tov mijn victron multiplus ess met carlo gavazzi meter. De victron schommelt tussen de 200watt plus en 200watt min tijdens heel stabiel bewolkt weer , de voltdeer schommelt er ruim tusse 500watt plus en 500watt min.
De victron instelling staat op -20watt, dat werkt in mijn situatie stabieler en houd hij het totaal meer onder nul en veel minder boven de nul watt lijn.
Eerste foto is de voltdeer, 2e victron mp2 met carlo gavazzi meter [Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het verschil kunnen komen doordat de Victron meerdere malen per seconde een update krijgt en de Voltdeer minder vaak?

• raoul68
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 14:56
Heb mijn heel verhaal weggehaald, nu poging met anderecapp kon ik eindelijk de firmware update kon doen. Batterij laad nu.

[ Voor 93% gewijzigd door raoul68 op 05-05-2026 19:16 ]

• jwb1981
Zorg dat er een goede Wi-fi verbinding is voor de firmware update.Kan even tijd kosten en 1e keer niet 100% goed gaan. Na de 3e keer voltooide hij de updat naar nieuwste firmware wel met succes. Unit uit/aan zetten en uit/inloggen op de app zou kunnen helpen als hij de update niet tot 100% voltooid.

• jwb1981
HermanGast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Zou het verschil kunnen komen doordat de Victron meerdere malen per seconde een update krijgt en de Voltdeer minder vaak?
Dat kan het zijn, kan ook zijn dat de voltdeer te direct op het vermogen boven de nul watt reageerd en juist daardoor verder door schiet zowel in de min als plus. P1 meter voltdeer gaat over wifi en de victron bekabeld rs485 modbus, kan daar ook in zitten natuurlijk.

Als het totaal maar aardig op nul blijft en de meeste pv overschot in de accu komt en huisvraag tot 2400watt gedekt wordt vanuit de accu 😇

• raoul68
Toch nog even een vraagje.

Ik heb geprobeerd om de SR5000 in home assistant te krijgen, maar dat wil niet lukken. Ik heb het ip adres goed ingevuld en heb port 8080 gebruikt, maar daar wil die niet op connecten, Als ik een port scan draai op dit ip, dan ziet die alleen port 8080 van de rest krijgt die geen response, dus lijkt de goede port.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3itgNv0RThcFBLYj8_-UFm8ArOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NKbpLa4seU8PGHgm5aakZVIB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMFFzxieE4LIi12-y8DxIfHSrzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FkqFxmX00ieViVOydaZ94a7W.png?f=fotoalbum_large

Mijn DSMR meter wordt via de P1 ook via WIFI uitgestuurd ook al is HA via netwerk verbonden, maar kan de SR5000 pingen op het ip adres en als ik probeer te connecten op port 8080 met bijvoorbeeld mobaXterm met zowel telnet als ssh op die port lijkt het of die connect is, blijft een mooi zwart scherm.
Als ik in MobaXterm een browser sessie naar de SR500 probeer krijg ik een foutmelding dat de webpagina niet getoond kan worden.

Doe ik iets fout of mis ik een configuratie stap.

Misschien maakt het uit dat ik nu 2 P1 meters via een actieve splitter aan mijn DSMR heb hangen. Alhoewel beide connected zijn en ik die kan bereiken.

Ik kan ook nog steeds live data zien van mijn DSMR en dat wordt ook door een P1 meter doorgestuurd.

Enige tips zodat ik verder kan zoeken wordt zeer gewaardeerd.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:33
Wat zijn eigelijk de ervaringen de combinatie batterij en een dynamisch contract bij b.v zonneplan ?
Want in de winter levert de zon niets op maar zijn de tarieven dan laag genoeg om de batterij te vullen?
Ben me nog steeds aan het oriënteren wat nou het handigste is aangezien ik in de winter verwarmt met airco's en volgens mij dan de stroomprijs hoog is en de batterij niet vol stroomt.
Misschien hoort deze vraag niet thuis in deze, maar ik heb deze batterij op het oog, of een marstek vandaar.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

merlin1201 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:03:
Wat zijn eigelijk de ervaringen de combinatie batterij en een dynamisch contract bij b.v zonneplan ?
Want in de winter levert de zon niets op maar zijn de tarieven dan laag genoeg om de batterij te vullen?
Ben me nog steeds aan het oriënteren wat nou het handigste is aangezien ik in de winter verwarmt met airco's en volgens mij dan de stroomprijs hoog is en de batterij niet vol stroomt.
Misschien hoort deze vraag niet thuis in deze, maar ik heb deze batterij op het oog, of een marstek vandaar.
In het AI tool zitten de Europese prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoWjILkvrlDhSo_JYCvAhRpZHmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKFbB2OxQm8J8tKUvDZ74erp.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik heb nog niet helder hoe de software hier mee om gaat.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

raoul68 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:25:
Toch nog even een vraagje.

Ik heb geprobeerd om de SR5000 in home assistant te krijgen, maar dat wil niet lukken. Ik heb het ip adres goed ingevuld en heb port 8080 gebruikt, maar daar wil die niet op connecten, Als ik een port scan draai op dit ip, dan ziet die alleen port 8080 van de rest krijgt die geen response, dus lijkt de goede port.

Mijn DSMR meter wordt via de P1 ook via WIFI uitgestuurd ook al is HA via netwerk verbonden, maar kan de SR5000 pingen op het ip adres en als ik probeer te connecten op port 8080 met bijvoorbeeld mobaXterm met zowel telnet als ssh op die port lijkt het of die connect is, blijft een mooi zwart scherm.
Als ik in MobaXterm een browser sessie naar de SR500 probeer krijg ik een foutmelding dat de webpagina niet getoond kan worden.

Enige tips zodat ik verder kan zoeken wordt zeer gewaardeerd.
Voor zover ik kan ontdekken zit er geen webserver in de Voltdeer en is modbus ??? over rs485 wellicht de enige optie (nog niet geprobeerd).
Hoe de apps (Lunergy of Amber rock) aan hun data komen weet ik ook nog niet…

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Dit is wat de zoekmachine voor gewenste antwoorden er van maakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saAwpjSjPQswEW_jiPCplV9wXYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7z1OVgz3mh7wiNNsdJn09ag.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEtyzw0N3cy_Kdu4KT4ZdLrnebc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CZR58I73JDGnqe3Esc9RViN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door HermanGast op 05-05-2026 23:34 ]

• Notehoutelade
  • Niet online
HermanGast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:09:
[...]
Hoe de apps (Lunergy of Amber rock) aan hun data komen weet ik ook nog niet…
via de chinese cloud natuurlijk :)

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Bij m’n buurman kregen we de HomeWizard P1 niet aan de praat voor de Voltdeers. Van alles geprobeerd, hele WiFi setup vernieuwd maar zonder succes. De meegeleverde Voltdeer P1 dongle deed het wel meteen.

(De HW P1 deed het al jaren wel prima in de HomeWizard app.)

Wellicht een andere firmware oid. Geen idee.

[ Voor 15% gewijzigd door HermanGast op 06-05-2026 19:46 ]

• raoul68
Ik heb alles nu aan de praat en het lijkt goed te werken kwa software. Wel krijg ik elke avond een foutmelding als de batterij vol is en gaat die niet automatisch ontladen als er geen stroom van de PV meer komt. Ik moet dan de unit uit zetten, van het stroom halen (10 sec wachten) dan stekker er weer in en unit aanzetten. Op moment dat ik dit gedaan heb en naar de app ga, zie ik dat de batterij netjes gebruikt wordt.

Dit is compleet onverwachts en kon niks op het internet vinden hierover. Is er een defect aan een van de onderdelen van de batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nqVKlRujkFjpbqr8mGfNG9Ptak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jRID7forgXef4ZPutNbig0s.jpg?f=fotoalbum_large

• raoul68
Notehoutelade schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:39:
[...]

via de chinese cloud natuurlijk :)
Als je in de Aecc app kijkt naar de P1 meter, kan je zien waar die naar toe gaat.

Bij mij is dat : mqtt.ai-ec.cloud

• Notehoutelade
  • Niet online
raoul68 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:13:
Ik heb alles nu aan de praat en het lijkt goed te werken kwa software. Wel krijg ik elke avond een foutmelding als de batterij vol is en gaat die niet automatisch ontladen als er geen stroom van de PV meer komt. Ik moet dan de unit uit zetten, van het stroom halen (10 sec wachten) dan stekker er weer in en unit aanzetten. Op moment dat ik dit gedaan heb en naar de app ga, zie ik dat de batterij netjes gebruikt wordt.

Dit is compleet onverwachts en kon niks op het internet vinden hierover. Is er een defect aan een van de onderdelen van de batterij?

[Afbeelding]
Dat automatisch ontladen gebeurt hier prima. 2 units elk op een eigen groep, worden parallel geladen/ontladen afhankelijk van wat de p1meter ervan vindt. Ik vind persoonlijk dat ie het verbruik best wat zuiverder kan volgen, want 100% nul op de meter is het nog niet, maar ik hoop een keer dat zelf te gaan aansturen met modbus als ik die ooit eens aan de praat heb.

• Messi_93
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 08:34
Hi Crew, Ik heb er een in huis. Dit excemplaar gaat van Overvoltage error naar Overvoltage error. Systeem staat soms 3+ uur uit, terwijl die energie moet leveren aan het huis... met een manuele herstart werkt het wel weer even.. Erg kak..

Contact proberen op te nemen met ome China, maar weken geen reactie.

Deze gaat hoogstmogelijk retour...

Standby trouwens 5 watt. (gemeten in HA).

• Messi_93
raoul68 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:13:

[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde; de vorige comment van mij gaat hier precies over! Fijn dat ik niet alleen ben.. mogelijk is het op te lossen met een SWupdate. Ik heb gekeken naar de netspanning... die is al 3 jaar onder de wettelijke 355volt max spanning, dus daar ligt het niet aan.. :)

• Messi_93
HermanGast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:43:
Bij m’n buurman kregen we de HomeWizard P1 niet aan de praat voor de Voltdeers. Van alles geprobeerd, hele WiFi setup vernieuwd maar zonder succes. De meegeleverde Voltdeer P1 dongle deed het wel meteen.

(De HW P1 deed het al jaren wel prima in de HomeWizard app.)

Wellicht een andere firmware oid. Geen idee.
Je moet de HW dongle in de AmberRock app (AR) toevoegen;

in de AR:"Add devices en dan de HWizard dongle 2 seconden indrukken(connectmode) - het kan zijn dat de ring blauw wordt, maar dat is niet zeker.. als dat niet zo is, is het ook oké.. Het gaat er om dat je de knop 2 seconden hebt ingehouden! Dan zal de P1 in AR bijkomen. Laat weten of het is gelukt.

Check wifi's: laat de accu en HW op dezelfde wifi werken.

Let op: dongle niet 5 seconden(reset) ingedrukt houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Messi_93 op 10-05-2026 20:25 ]

• Messi_93
Sorry voor de spam, maar Ik heb een menu gevonden laatst; Daarin kon ik de max SOC aangeven en de overgangs SOC van zonne laden naar passtrough leveren aan het net. De app is zó instabiel, dat dit menu niet meer tevoorschijn komt. :D

Komtie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtVLy3pJqczVcM-xCOcCiHcsvAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oQzVxjqKyKAyGlr18FHXWRO2.png?f=fotoalbum_large

• Notehoutelade
  • Niet online
Even zitten spelen met wat apps. De amber rock is zeer beperkt. Lunergy lijkt qua layout grotendeels hetzelfde en tot voor kort kon ik in de instellingen van de batterij, maar daar staat nu 'under development'. In de aec app kan ik dan wel weer bij. De app ziet er ook wat anders uit, maar zo op het oog veel (en herinnering dezelfde) instelmogelijkheden als lunergy, zo ook een max soc als ik me niet vergis. En bij ze alledrie met hetzelfde account in te loggen :)

• wim2584
  • Laatst online: 21-06 21:56
die standby verbruiken meet ik direkt bijj de accu, dus aan de schukko stekker, ik heb nog niet lager dan 50 Watt gemeten (sr5000) . maar dit stoor klein vermogen meten gaat niet goed met een stroomtransformator, moet eigenlijk met een shunt gemeten worden (zoals mijn directe meting), tevens is er een slechte cosQ, (door de SMPS), maar meten nog lastiger.

• Messi_93
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKMJoOThrAk0xMhsLc_8wtgtzU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQlrifaWJDgOD0zL3BycbCyE.png?f=fotoalbum_large

• jwb1981
Mijne die op het net zit geeft nu opeens ook het zelfde gedonder 🫠

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp5x9W9JAmBuyt6qgCgiz4Ss5UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyRt7xRq7LXqSV5rJocjkhOo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOelt4rQ1GnsCzv_XqEZccyTEDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVh6lSPEiJUjmfHSBpVHhAv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UO7iH73ACcGy0bwcKMdE4q_t5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSeZsf03smlm0JhM9n0Hn3Ll.jpg?f=fotoalbum_large

• ed.b
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 14:28
Goed om te lezen dat dat voltage probleem wordt opgelost. Ik heb het al twee keer gehad met mijn systeem. Nu hopen dat ze ook de daad bij het woord voegen.

Bij mij hangt het systeem ook aan zn eigen groep, maar het wachtwoord voor het wattage veranderen heb ik nergens gevonden. Waar hebben jullie deze vandaan?
edit:
Bedankt! WW werkt

[ Voor 6% gewijzigd door ed.b op 11-05-2026 23:23 . Reden: Update voor een vraag ]

• raoul68
Bij mij heeft de batterij het nu 2 dagen goed gedaan. Ondanks de foutmelding over de softwareoverspanning heeft die de melding zelf een status ' restored' gegeven en gaat de batterij netjes ontladen indien nodig. Ik hoop dat dit zo blijft want dan kan ik hem naar de juiste plek verplaatsen.

Ik moet min groepenkast nog vernieuwen en dan maak ik gelijk een nieuwe groep aan zodat die netjes op een eigen groep komt en hou ik gelijk rekening met de mogelijkheid dat ik er nog 1 bij aanschaf. Ik heb deze nu bewust al gekocht om voor het einde van de saldering te kijken wat voor voordeel ik hiermee kan halen. Op dit moment kom ik er geen avond/nacht mee door, ergens rond 03:30 is de batterij leeg. Dat zal wel iets beter worden als de zon nog wat langer/later gaat schijnen. Vol is die in ieder geval (tot nu toe) wel elke dag.

• Messi_93
De overspanning heeft niks te maken met het net of je meterkast. Het is echt de fw in de BMS/inverter.

[ Voor 4% gewijzigd door Messi_93 op 12-05-2026 09:06 ]

• Messi_93
2026-05-13

Let wel op; er is een zogenaande waiver van Voltdeer die leveranciers mee moeten geven aan klanten(die 2400watt willen) en ondertekend terug moeten hebben. Hierin staat het volgende (o.a. garantieverlies)

Ik heb gemailt dat ik het op 800watt laat staan, omdat ik garantie behoud wil hebben :P

Komtie:

Dear Service Team,

I am the end user of SR5000. I clearly understand the EU & local grid regulations: the legal maximum feed-in power to public grid for residential balcony PV&ESS is 800W.

I voluntarily apply to unlock 2400W charge/discharge power mode of my SR5000 device.

I confirm that I will enable strict anti-backflow function permanently, ensure NO excess power feedback to public power grid, all extra power will be stored in battery for household self-use only.

I hereby undertake full and sole legal & economic liability for all consequences caused by 2400W mode operation:
  • Grid penalty, power cut-off, administrative fines
  • Grid voltage instability, power grid safety accidents
  • Device warranty invalidation, equipment damage & property loss
The manufacturer shall not bear any responsibility, claim or compensation related to non-compliant high-power grid-connected operation.

I agree all above terms unconditionally, please help enable 2400W mode for my unit.

Device SN: _____________

User Name: ____________

Country: _______________

Date: ____________

Best regards

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 20-05-2026 23:24 ]

• jwb1981
opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door jwb1981 op 14-05-2026 19:49 ]

• jwb1981
Messi_93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:03:

Let wel op; er is een zogenaande waiver van Voltdeer die leveranciers mee moeten geven aan klanten(die 2400watt willen) en ondertekend terug moeten hebben. Hierin staat het volgende (o.a. garantieverlies)

Ik heb gemailt dat ik het op 800watt laat staan, omdat ik garantie behoud wil hebben :P

Komtie:

Dear Service Team,

I am the end user of SR5000. I clearly understand the EU & local grid regulations: the legal maximum feed-in power to public grid for residential balcony PV&ESS is 800W.

I voluntarily apply to unlock 2400W charge/discharge power mode of my SR5000 device.

I confirm that I will enable strict anti-backflow function permanently, ensure NO excess power feedback to public power grid, all extra power will be stored in battery for household self-use only.

I hereby undertake full and sole legal & economic liability for all consequences caused by 2400W mode operation:
  • Grid penalty, power cut-off, administrative fines
  • Grid voltage instability, power grid safety accidents
  • Device warranty invalidation, equipment damage & property loss
The manufacturer shall not bear any responsibility, claim or compensation related to non-compliant high-power grid-connected operation.

I agree all above terms unconditionally, please help enable 2400W mode for my unit.

Device SN: _____________

User Name: ____________

Country: _______________

Date: ____________

Best regards
Dus je koopt een auto die in de folder 200km/h kan..... maar als je dit wil moet je eerst een document ondertekenen waarin staat dat de auto dan wel stuk kan gaan en je dan geen garantie of beperkte garantie hebt? ofziets 8)7

Wordt nu echt een vaag verhaal met Voltdeer.

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2026 15:33 . Reden: quote van aangepaste reactie aangepast ]

• Notehoutelade
  • Niet online
Niks over gehoord van mijn leverancier en ik verwacht ook gewoon garantie als ie stuk gaat, zolang ik gebruik maak van de instellingen die de app mogelijk maken.

• jelmersdejong
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-06 13:10
Notehoutelade schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:56:
Niks over gehoord van mijn leverancier en ik verwacht ook gewoon garantie als ie stuk gaat, zolang ik gebruik maak van de instellingen die de app mogelijk maken.
Hier hebben wij niks over gehoord van Voltdeer. Zeer bizar document.

• Messi_93
Ik hoop dat ze snel die update uitrollen. Mijn accu gaat in storing zodra hij de ingestelde 95% haalt. Erg irritant. >.>

• raoul68
Mijn accu heeft het 2 dagen goed gedaan, Daarna heb ik ook weer dat als die vol is er een foutmelding komt en die dus 's avonds niet ontlaad.

Heel vervelend want ik heb de accu buiten onder mijn afdak staan buiten het zicht dus het valt ook niet gelijk op en om nu elk moment in de app te kijken of je de accu moet resetten is ook niet handig.

Ik hoop dat dit inderdaad met een FW opgelost kan worden en dat die dan snel uitkomt.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet iemand hoe ik een firmware update kan triggeren? En wat is nu het wachtwoord om zaken te kunnen aanpassen? (mag ook via pb)

• jwb1981
jawaligt schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:04:
Weet iemand hoe ik een firmware update kan triggeren? En wat is nu het wachtwoord om zaken te kunnen aanpassen? (mag ook via pb)
Welke firmware update? Er is geen nieuwe versie volgens mij ....en of die er komt?

Wachtwoord kun je niet heel veel mee aanpassen. j-m-d 2026-05-16

• jwb1981
raoul68 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:40:
Mijn accu heeft het 2 dagen goed gedaan, Daarna heb ik ook weer dat als die vol is er een foutmelding komt en die dus 's avonds niet ontlaad.

Heel vervelend want ik heb de accu buiten onder mijn afdak staan buiten het zicht dus het valt ook niet gelijk op en om nu elk moment in de app te kijken of je de accu moet resetten is ook niet handig.

Ik hoop dat dit inderdaad met een FW opgelost kan worden en dat die dan snel uitkomt.
Niet buiten neerzetten, klimaat hier met hoge luchtvochtigheid gaat deze unit niet leuk vinden.heb hem los gehad om wat aanpassingen aan de ac out te doen ivbm geen aarding en zwevende nul. Beetje vocht wat gaat condenseren als de zon er op staat zal op den duur storingen gaan geven.

• jawaligt
  • Niet online
jwb1981 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:12:
[...]

Welke firmware update? Er is geen nieuwe versie volgens mij ....en of die er komt?

Wachtwoord kun je niet heel veel mee aanpassen. j-m-d 2026-05-16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cZVGMKsdsnXDRmEqRMN43d35jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKIKYFQzbsOmEUjtGfZM2qE9.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zit ik nog op een vrij oude firmware. Van zowel inverter als module heb ik nieuwere versies voorbij zien komen in dit topic. Ik krijg geen optie om automatisch te update en als ik er op tik vraagt hij om dat wachtwoord.

Op termijn wil ik de batterij op een eigen groep aansluiten. Dan wil ik de output dus op 2400 W zetten.. wachtwoord voor nodig.

Ik wil graag de energy saving mode aanzetten.. wachtwoord voor nodig |:(

Kortom, ik kan precies niks ;)

--

EDIT: dus het wachtwoord is gewoon yyyy-mm-dd van de huidige dag? Dit is dan elke dag anders?

Gek genoeg geeft hij aan dat ik bij alles op de laatste versie zit. Maar de energy saving mode heb ik nu wel kunnen aanzetten, dank.

[ Voor 9% gewijzigd door jawaligt op 17-05-2026 00:01 ]

• Messi_93
Er zouden wel uodates moeten zijn, maar als de batterij nu goed werkt, zou ik daar blijven. Mijn versienummer is bagger... enorm; batterij vol? Dan standaard 3-5 uur geen charge of discharge... :) #FML.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwxQ2b95af-evLWVAzYNgrfOt_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFxr6DP7RgPAnamO7WUGLV4b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 20-05-2026 23:25 ]

• jawaligt
  • Niet online
Okee, dit vond ik dus even heel spannend. De zon breekt door en het ding begint ineens met 2000w te laden!

En dat terwijl de on grid output in de app op 800W staat (had ik nog niet aangepast omdat de batterij geen eigen groep heeft) en ik bij mijn weten ook nergens anders het maximum heb aangepast

Via de HA integratie (AECC battery) de battery power nog eens op 800W gezet, en nu lijkt hij het wel te maximeren. In de integratie moet je ook eerst een vinkje aanzetten om de slider naar 2400W te kunnen zetten, dat heeft bij mij ook altijd uit gestaan.

Weet iemand hoe dit kan?

EDIT: overigens bleef hij daarna lekker door laden met 800W vanaf het net nadat de zon weer weg was. Dat was dus ook niet de bedoeling, maar is blijkbaar een gevolg van die HA instelling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_OpHd4QaR7ywh4dUO7zPRo77mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ61TqRa3I195TkAA019Sb6Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door jawaligt op 17-05-2026 14:43 ]

• Notehoutelade
  • Niet online
Was het niet zo dat laden altijd maximaal kon, maar ontladen op max op 800W gaat? Meen dat ergens gelezen te hebben, maar weet zo gauw niet meer waar.

• jawaligt
  • Niet online
Notehoutelade schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:37:
Was het niet zo dat laden altijd maximaal kon, maar ontladen op max op 800W gaat? Meen dat ergens gelezen te hebben, maar weet zo gauw niet meer waar.
Hmm zou kunnen. Wat is wijsheid. Misschien de instellingen in dit menu maar overal op 800W maximeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t96Z34KjsuCG9agZorssSBslrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsyl6TTK2XuZXqxeGLnRWnGB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jawaligt op 17-05-2026 15:05 ]

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
jawaligt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:22:
Okee, dit vond ik dus even heel spannend. De zon breekt door en het ding begint ineens met 2000w te laden!

En dat terwijl de on grid output in de app op 800W staat (had ik nog niet aangepast omdat de batterij geen eigen groep heeft) en ik bij mijn weten ook nergens anders het maximum heb aangepast

Via de HA integratie (AECC battery) de battery power nog eens op 800W gezet, en nu lijkt hij het wel te maximeren. In de integratie moet je ook eerst een vinkje aanzetten om de slider naar 2400W te kunnen zetten, dat heeft bij mij ook altijd uit gestaan.

Weet iemand hoe dit kan?

EDIT: overigens bleef hij daarna lekker door laden met 800W vanaf het net nadat de zon weer weg was. Dat was dus ook niet de bedoeling, maar is blijkbaar een gevolg van die HA instelling. [Afbeelding]
Laden kan altijd zonder restrictie, je waterkoker verbruikt toch ook gewoon 2000+ watt vermogen. Wel kortstondiger, maar ook je vaatwasser of wasmachine, etc. Het ontladen is wel gemaximaliseerd op 800 watt tenzij eigen groep. Dus ik zie vooralsnog geen probleem met je batterij.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• raoul68
Messi_93 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:50:
@jawaligt ja, het ww is vandaag 2026-05-17, morgen 2026-05-18. Elke dag anders ja. :)

Er zouden wel uodates moeten zijn, maar als de batterij nu goed werkt, zou ik daar blijven. Mijn versienummer is bagger... enorm; batterij vol? Dan standaard 3-5 uur geen charge of discharge... :) #FML.

[Afbeelding]
Ik draai op dezelfde firmware versie. Dat zal dan ook wel de laatste zijn want toen ik de battery voor het eerst aanzette ging die gelijk een update doorvoeren.

Heb wel Voltdeer een mail gestuur met screenshots van de error en uitleg wat er precies gebeurd en met de vraag of ze dit nog gaan oplossen. Ben benieuwd of ik een reactie ga krijgen.

• jawaligt
  • Niet online
clubeddie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:53:
[...]

Laden kan altijd zonder restrictie, je waterkoker verbruikt toch ook gewoon 2000+ watt vermogen. Wel kortstondiger, maar ook je vaatwasser of wasmachine, etc. Het ontladen is wel gemaximaliseerd op 800 watt tenzij eigen groep. Dus ik zie vooralsnog geen probleem met je batterij.
Ik heb even geprobeerd om de phase A power limit en total power limit op 800W te zetten (en phase B en C op 0, want ik zit nog op 1 fase). Maar de resulteert er in dat de batterij niets meer bijlevert zodra het verbruik vanaf het net >800 W zit. Dus dat schiet niet op.

Vooralsnog lijkt er dus geen manier te zijn om het laadvermogen te maximeren :-(.

Wel jammer want ik vind 10,5 A een beetje veel over een stopcontact dat ik niet zelf heb aangesloten en een groep die niet helemaal leeg is. Er zit ook nog een verlengsnoer tussen (geen haspel/stekkerdoos o.i.d., gewoon een individueel, nieuw geaard 16A verlengsnoer).

Ik heb de vraag ook nog even bij Voltdeer neergelegd via whatsapp. Ben benieuwd wat zij gaan zeggen.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
jawaligt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb even geprobeerd om de phase A power limit en total power limit op 800W te zetten (en phase B en C op 0, want ik zit nog op 1 fase). Maar de resulteert er in dat de batterij niets meer bijlevert zodra het verbruik vanaf het net >800 W zit. Dus dat schiet niet op.

Vooralsnog lijkt er dus geen manier te zijn om het laadvermogen te maximeren :-(.

Wel jammer want ik vind 10,5 A een beetje veel over een stopcontact dat ik niet zelf heb aangesloten en een groep die niet helemaal leeg is. Er zit ook nog een verlengsnoer tussen (geen haspel/stekkerdoos o.i.d., gewoon een individueel, nieuw geaard 16A verlengsnoer).

Ik heb de vraag ook nog even bij Voltdeer neergelegd via whatsapp. Ben benieuwd wat zij gaan zeggen.
Volgens mij is laadvermogen ook niet te maximaliseren. Maar als je het niet vertrouwd dan is een extra groep zonder andere verbruikers aanleggen je beste optie. Voor het laden zou ik me echt geen zorgen maken, ontladen boven de 800 watt moet je zeker niet willen op de plek waar hij nu is aangesloten.

Maar lees even https://plugin-batterij.nl/800-watt-limiet-bij-plug-in-batterijen/ voor meer achtergrondinformatie over het maximale laden en ontladen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• jwb1981
jawaligt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Als er over die fase A een vermogen hoger dan 800Watt wordt gemeten door de P1 meter krijg je een melding en geeft de voltdeer ook alarm weer, zelfs als de accu niets ontvangen of geleverd heeft!Stel dit dus per fase (25A) in op 5750Watt of ruim 5000Watt en totaal van alle fasen op 17250Watt...anders krijg je vroeg of laat een keer alarm.

Het stopcontact waar jou accu nu in zit was al aanwezig in jou huis en deze moet gewoon 10A continue en 16A pieken aan kunnen, is dit niet zo dan gebruik je dit stopcontact niet voor een verbruiker die 2000Watt vermogen kan vragen.....en zeker niet met nog een verlengsnoer er tussen! daar wordt het alleen maar minder veilig door.

Het opladen staat gewoon vast op max 2000Watt, dat moet elk stopcontact gewoon aan kunnen en maakt niets uit dat de groep niet vrij is want de stroom die er gevraagt wordt gaat gewoon over je automaat/groepenkast en het is dus beveiligd.

Waarom staat het ontladen op het zelfde stopcontact dan wel op 800watt als deze niet achter een eigen vrije groep zit ? omdat de stroom van de accu zijde niet over je groepenkast gaat en als er meer dan enkel jou accu op deze groep zit kun je over de max van vaak 25A/5750Watt gaan op 1 groep.Dat vindt de kabel van vaak 1.5 of 2 kwadraat niet fijn en word als snel warm.

Even wachten op een firmware update en de stekker van de voltdeer niet over een verlengsnoer gaan aansluiten op het net, een nieuw goed stopcontact monteren is de oplossing voor jou...vrije groep en je kunt het nog eens op een hoger vermogen zetten zodat je meer vraag kan dekken.

[ Voor 8% gewijzigd door jwb1981 op 18-05-2026 11:06 ]

• raoul68
@Allen

Ik heb antwoord van Voltdeer ontvangen, zie onder :
Hope you are doing well.

I’m Arvin from the VOLTDEER after-sales team.

We have received your information, Firstly ,let me explain this issue to you:

it's an overvoltage alarm after being fully charged.

There is no need to worry , it doesn't affect the use of the product.

This is indeed a small logic vulnerability in the system, We have fixed this issue and new version of the software program is currently being tested.

I will follow up on this matter,

After the testing is completed,it will be pushed to you for operate online upgrade.

----------------------------------------

Dus er is nog hoop dat het probleem gaan oplossen en dat ik niet elke avond de stekker uit de batterij moet halen om te zorgen dat die stroom gaat leveren

• jawaligt
  • Niet online
jwb1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Als er over die fase A een vermogen hoger dan 800Watt wordt gemeten door de P1 meter krijg je een melding en geeft de voltdeer ook alarm weer, zelfs als de accu niets ontvangen of geleverd heeft!Stel dit dus per fase (25A) in op 5750Watt of ruim 5000Watt en totaal van alle fasen op 17250Watt...anders krijg je vroeg of laat een keer alarm.

Het stopcontact waar jou accu nu in zit was al aanwezig in jou huis en deze moet gewoon 10A continue en 16A pieken aan kunnen, is dit niet zo dan gebruik je dit stopcontact niet voor een verbruiker die 2000Watt vermogen kan vragen.....en zeker niet met nog een verlengsnoer er tussen! daar wordt het alleen maar minder veilig door.

Het opladen staat gewoon vast op max 2000Watt, dat moet elk stopcontact gewoon aan kunnen en maakt niets uit dat de groep niet vrij is want de stroom die er gevraagt wordt gaat gewoon over je automaat/groepenkast en het is dus beveiligd.

Waarom staat het ontladen op het zelfde stopcontact dan wel op 800watt als deze niet achter een eigen vrije groep zit ? omdat de stroom van de accu zijde niet over je groepenkast gaat en als er meer dan enkel jou accu op deze groep zit kun je over de max van vaak 25A/5750Watt gaan op 1 groep.Dat vindt de kabel van vaak 1.5 of 2 kwadraat niet fijn en word als snel warm.

Even wachten op een firmware update en de stekker van de voltdeer niet over een verlengsnoer gaan aansluiten op het net, een nieuw goed stopcontact monteren is de oplossing voor jou...vrije groep en je kunt het nog eens op een hoger vermogen zetten zodat je meer vraag kan dekken.
Tja. In mijn geval zit ik nog eventjes op 1 fase en zou het dus om 8050 watt gaan.

Wat betreft die schuko stekkers lees ik heel verschillende verhalen hier op Tweakers. Volgens sommigen zal het goed gaan, anderen zeggen dat de wcd/bekabeling (zeker indien oud/onzeker en geen 100% garantie dat het goed is aangesloten) bij een langdurige continue belasting van 10.5 A voor problemen gaan zorgen. De theorie is dan dat de meeste andere grootverbruikers niet continu dat soort vermogens vragen, omdat ze b.v. een hitte element of pomp hebben die aan- en afschakelt.

Overigens kwam hij bij mij al op bijna 2400 watt laden, niet 2000. De oplossing zou m.i. zijn dat Voltdeer (en ook andere fabrikanten) gewoon de mogelijkheid bieden om ook het maximale laadvermogen te beperken. Het moet triviaal zijn om dat te regelen.

Het AC aansluitsnoer van de Voltdeer is ook zeer kort te noemen.

Je opmerking over max 25A op 1 groep kan ik niet plaatsen, bedoel je niet per fase? Want die groep van mij heeft vast geen overbemeten kabels.

• jwb1981
jawaligt schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Tja. In mijn geval zit ik nog eventjes op 1 fase en zou het dus om 8050 watt gaan.

Wat betreft die schuko stekkers lees ik heel verschillende verhalen hier op Tweakers. Volgens sommigen zal het goed gaan, anderen zeggen dat de wcd/bekabeling (zeker indien oud/onzeker en geen 100% garantie dat het goed is aangesloten) bij een langdurige continue belasting van 10.5 A voor problemen gaan zorgen. De theorie is dan dat de meeste andere grootverbruikers niet continu dat soort vermogens vragen, omdat ze b.v. een hitte element of pomp hebben die aan- en afschakelt.

Overigens kwam hij bij mij al op bijna 2400 watt laden, niet 2000. De oplossing zou m.i. zijn dat Voltdeer (en ook andere fabrikanten) gewoon de mogelijkheid bieden om ook het maximale laadvermogen te beperken. Het moet triviaal zijn om dat te regelen.

Het AC aansluitsnoer van de Voltdeer is ook zeer kort te noemen.

Je opmerking over max 25A op 1 groep kan ik niet plaatsen, bedoel je niet per fase? Want die groep van mij heeft vast geen overbemeten kabels.
Een groep zit achter 1 fase, achter 1 fase kun je maximaal 3 groepen aansluiten, 1 fase heeft meestal een hoofdzekering van 25A.Bedoel dus per fase.

Als je niet zeker bent over het schakelmateriaal/wandcontacten in jou woning zou ik toch eerst dat op orde brengen en dan eens die stekkeraccu aansluiten.

Ik trek gewoon ruim een half uur lang continue 2000 Watt uit de voltdeer over een goed stopcontact....wcd en pennen van de stekker ijskoud. kan dus zat en laden is het zelfde als dat jij jou waterkoker aan zet a 2150Watt. Je moet niet gaan invoeren vanaf je stopcontact als deze groep al voorzien is van meer verbruikers/stopcontacten of zware apparatuur, zelfde als bij een pv installatie die moet gewoon op een eigen groep komen omdat je invoert vanaf de verbruikerskant.

het meten over de p1 met de voltdeer p1 meter werkt met een 1 fase aansluiting wel juist?

Nu maar duimen dat echt die firmware uit gaan rollen en dat de bugs dan opgelost zijn _/-\o_

• jwb1981
Nieuwe firmware upgrade staat klaar.

Zelf wacht ik even de resultaten af voor ik hem laat uitvoeren 😁

• raoul68
jwb1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:58:
Nieuwe firmware upgrade staat klaar.

Zelf wacht ik even de resultaten af voor ik hem laat uitvoeren 😁
Als ik via de app kijk draai ik nog steeds op de laatste versie. Waar heb je de nieuwe firmware gezien?

• jwb1981
@raoul68: je krijgt een melding in de amberock app. zorg voor een goede Wi-Fi verbinding.

Laatste Versie zou 6.90-1.2 zijn en deze firmware upgrade staat als het goed is klaar in jou app.....kan zijn dat ze het beetje bij beetje uitrollen naar serienummers en niet in 1x.

ik zal mijn net gekoppelde voltdeer straks wel updaten en kijken wat het brengt......ik laat het zsm weten en dan kun je met een gerust hart naar die nieuwe versie firmware O-)

[ Voor 24% gewijzigd door jwb1981 op 19-05-2026 09:07 ]

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik wacht ook even tot vanavond dan :+

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:21
jwb1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:27:
[...]

Een groep zit achter 1 fase, achter 1 fase kun je maximaal 3 groepen aansluiten,
Nope. Wel moet je zaken als gelijktijdigheid en de regels daarvoor in de gaten houden (kortom: totaalbelasting), maar bij 3 zit je daar in een gewoon huis nog lang niet aan. Hier 4 krachtgroepen en 3 enkelfase groepen op elke fase. En dan zitten we nog niet in een land waar een groep per stopcontact/aansluiting gangbaar is ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ed.b
Ik heb mijn inverter zojuist geupdate naar V6.9-V1.21. De update duurde een paar minuten maar verder zonder problemen. De accu is nu weer netjes aan het opladen. Of het het overvoltage probleem oplost weet ik nog niet. Daar kom ik eind van de dag wel achter als hij vol is.

• Messi_93
Zag de update ook inderdaad. Fingers crossed op een goed werkende batterij!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMed_xmnymskJZP0aFEDt2uVc7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eTSduL21QHS7f8Rhp9saVfig.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Messi_93 op 19-05-2026 12:16 ]

• raoul68
Ook bij mij is de update nu binnengekomen, gelijk geïnstalleerd dus vanavond weten we (hopelijk) meer.

• ed.b
Even een update over de software update.
Mn batterij is momenteel 100% vol en laad ook niet op. Mijn panelen leveren nu ook terug op het net, met het kleine beetje zon dat er nog is.

Geen overvoltage storing tot nu toe, maar ik had er ook niet elke dag last van.

• jwb1981
Brent schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Nope. Wel moet je zaken als gelijktijdigheid en de regels daarvoor in de gaten houden (kortom: totaalbelasting), maar bij 3 zit je daar in een gewoon huis nog lang niet aan. Hier 4 krachtgroepen en 3 enkelfase groepen op elke fase. En dan zitten we nog niet in een land waar een groep per stopcontact/aansluiting gangbaar is ;)
Denk dat jij 2 dingen door elkaar haald..wat is bij jou een groep?

• Brent
jwb1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:32:
[...]

Denk dat jij 2 dingen door elkaar haald..
Neuh, denk ik niet ;)
wat is bij jou een groep?
Datgene wat je in je groepenkast hebt B) Ook wel eindgroep (in de NEN1010), een circuit wat je afzonderlijk afzekert. Ik gok dat jij denkt aan het aan groepen achter 1 aardlek (dat aantal is overigens 4).

• jwb1981
Brent schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:43:
[...]

Neuh, denk ik niet ;)

[...]

Datgene wat je in je groepenkast hebt B) Ook wel eindgroep (in de NEN1010), een circuit wat je afzonderlijk afzekert. Ik gok dat jij denkt aan het aan groepen achter 1 aardlek (dat aantal is overigens 4).
Bedoel eigenlijk aantal aardlekken achter 1 fase, dat is volgens mij 3...en daar kun je dan in totaal 12 groepen achter zetten toch? NEN1010 is leuk.....maar ik denk dat er niet veel installaties zijn die hier 100% aan voldoen ( er is altijd wel iets wat niet klopt volgens de regels in Nederland )

• jwb1981
ed.b schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:18:
Even een update over de software update.
Mn batterij is momenteel 100% vol en laad ook niet op. Mijn panelen leveren nu ook terug op het net, met het kleine beetje zon dat er nog is.

Geen overvoltage storing tot nu toe, maar ik had er ook niet elke dag last van.
werkt hier ook gewoon stabiel! even afwachten of dit zo blijft. Verder geen grote veranderingen te merken. Kan iemand waarvan de P1 meter die voltdeer er bij doet niet werkte eventueel checken of deze nu wel correct werkt op de nieuwe firmware?

• jawaligt
  • Niet online
Interessant die nieuwe update. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik dacht eerst dat er release notes bij stonden, maar het is blijkbaar gewoon een generiek tekstje.

Iets anders: kan iemand iets zinnigs zeggen over hoe warm de inverter van de batterij over langere tijd mag worden?

Intussen heb ik Voltdeer gemaild met het verzoek om een mogelijkheid aan de software toe te voegen om ook de laadsnelheid te maximeren. Volgens mij zijn daar genoeg argumenten voor en hoeft het ook technisch niet al te ingewikkeld te zijn.

• Notehoutelade
  • Niet online
Ben benieuwd wat ze zeggen. Ik had ook al eens gevraagd naar de pinout van de modbus maar dat mocht ie niet delen, was geheim :+

• Brent
jwb1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:31:
[...]

Bedoel eigenlijk aantal aardlekken achter 1 fase, dat is volgens mij 3...en daar kun je dan in totaal 12 groepen achter zetten toch?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik gebruik enkel alamats, dus zekering en aardlek in 1 unit, en zo geteld heb ik veel meer dan 3 aardlekken op 1 fase. Kan me ook niet indenken waarom dat een beperking zou zijn. Sowieso niet voor het aantal eindgroepen, hoe meer hoe beter (selectiever). Uiteraard moet je je, ongeacht het aantal groepen, altijd bewust zijn van de zwaarte van de hoofdaansluiting: die is 3x25A (in de meeste gevallen), en met 3x25A Ckar afgezekert. Een fase structureel meer dan 25A belasten gaat dus niet.
NEN1010 is leuk.....maar ik denk dat er niet veel installaties zijn die hier 100% aan voldoen ( er is altijd wel iets wat niet klopt volgens de regels in Nederland )
Je moet bij aanleg/onderhoud van een groepenkast deze altijd conform NEN1010 achterlaten. Die norm krijgt om de paar jaar updates, sure, maar je hoeft die pas toe te passen bij (groot) onderhoud aan de kast.

In elk geval is het feit dat niet alles 100% up to date is geen reden je niet aan de voorschriften te houden. En als je er vanaf wijkt, moet je goed begrijpen wat je dan wel doet en waarom in jouw geval afwijken acceptabel is.

Een andere die hier wellicht relevant is: zekeringen zijn gerate op 80% belasting. Dus een 16A zekering moet je bij continuebelasting als max 13A zien. Dit omdat zekeringen meestal 2 mechanismes om af te schakelen kennen, waarvan 1 gebaseerd op warmteontwikkeling. Wil je dus enkele uren dag 16A kunnen trekken/leveren, zou ik geen 16A zekering zetten. Nouja, als het echt max een uur of 2 is misschien nog wel.

• mooseman76
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 19:23
jelmersdejong schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:54:
[...]

Goeie vraag.... de pro wordt ook nog duurder dan de huidige SR5000. Qua specs zijn ze zeer vergelijkbaar. De pro is een stukje compacter. Weet zo niet of het van binnen ook anders is qua veiligheid, dat zou ik eens na moeten vragen.
Voor zover ik kan nagaan heeft de pro wel een aerosolblusser en de ‘gewone’ versie niet. Bij NKON vermelden ze dat de pro een ontlaadstroom van 68 A heeft tov 47 A voor de ‘gewone’.

• mooseman76
jwb1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:27:
[...]

Een groep zit achter 1 fase, achter 1 fase kun je maximaal 3 groepen aansluiten, 1 fase heeft meestal een hoofdzekering van 25A.Bedoel dus per fase.

Als je niet zeker bent over het schakelmateriaal/wandcontacten in jou woning zou ik toch eerst dat op orde brengen en dan eens die stekkeraccu aansluiten.

Ik trek gewoon ruim een half uur lang continue 2000 Watt uit de voltdeer over een goed stopcontact....wcd en pennen van de stekker ijskoud. kan dus zat en laden is het zelfde als dat jij jou waterkoker aan zet a 2150Watt. Je moet niet gaan invoeren vanaf je stopcontact als deze groep al voorzien is van meer verbruikers/stopcontacten of zware apparatuur, zelfde als bij een pv installatie die moet gewoon op een eigen groep komen omdat je invoert vanaf de verbruikerskant.

het meten over de p1 met de voltdeer p1 meter werkt met een 1 fase aansluiting wel juist?

Nu maar duimen dat echt die firmware uit gaan rollen en dat de bugs dan opgelost zijn _/-\o_
Volgens mij is dit correct! Ik heb ook een één fase aansluiting en daar drie aardlek groepen achter zitten. Elke aardlek groep kan vervolgens 4 16 A zekering schakelaars hebben (ik heb er 3 per groep). Mijn meterkast is in 2023 volledig vervangen, dit was toen in ieder geval de standaard.

M.b.t maximaal vermogen; de zonnepanelen op je dak leveren op een zonnige dag ook continu zeker wel 10A terug over een dedicated groep. Bij mij is dan dan ook zeker wel een uurtje of 7 aan een stuk.

Waar ik nog benieuwd naar ben (kan het nergens vinden). Als ik voor de aparte groep naar de voltdeer een aparte kabel trek met 5 aders van 6m2 dan kan ik in theorie 2 zekering schakelaars van 32A aansluiten (ik ga maar 2x16 gebruiken dus genoeg marge)Als ik dan het output stopcontact van de voltdeer (de ups) gescheiden terug laat lopen naar de meterkast op een automatische noodstroom schakelaar (ATS) en vervolgens mijn belangrijkste apparatuur (koelkast/vriezer/internet) in een extra meterkastunit met eigen aardlekgroep zet achter de ATS dan heb ik een noodstroomvoorziening voor mijn belangrijkste apparatuur. De aardlek groep wordt dan verplaatst vanuit de hoofdkast naar de extra meterkast unit samen met maximaal 3 zekering schakelaars samen met de ATS. Zolang het net spanning levert krijgt deze aardlekgroep gewoon stroom van het net.Als de stroom op het net dan wegvalt dan slaat de ATS om van netlevering naar levering door de voltdeer. De (piek)spanning mag dan niet boven de 3600W komen.

Waar ik benieuwd naar ben is of er een manier te bedenken is waardoor mijn zonnepanelen wel kunnen blijven invoeden op deze noodstroom cirkel. Ik moet de PV zekeringsgroep volgens mij dan ook op de aparte meterkast unit zetten, maar ik weet niet of de voltdeer wel kan laden als de UPS functie actief is.

Ik weet dat batterijen zonder stekker dit wel kunnen als er een victron multiplus omvormer wordt gebruikt.

Zou mooi zijn om een noodstroomvoorziening te hebben die ervoor zorgt dat de panelen ook kunnen blijven leveren. Benieuwd hoe bijvoorbeeld powerstations met zonnepanelen dit regelen.

• jwb1981
@mooseman76 je zult voor de noodstroomuitgang die een zwevende nul heeft een eigen aarde moeten maken. Op deze manier kun je ook je aardlekbeveiliging goed laten werken. Of je dan een TT of TN stelsel moet maken weet ik niet zeker. je wil dat de stroom over de aarde of nul kan weg stormen als je koelkast intern stuk gaat en fase verbonden is met de behuizing...aanraken is dan niet handig als het off grid systeem geen goede aarde heeft.

Aarde van netbeheerder mag je niet gebruiken voor je eigen net meende ik.

De pv voor je noodstroom zou ik gewoon lekker over de mppts in de voltdeer zelf laten lopen, geen gedoe en minder omvormen dus minder verlies. 1 pv ingang kun je 2x475Wp in serie op zetten, piekvermogen met dit weer is circa 700 tot 900Watt. Als je 4x475Wp aansluit heb je altijd zat invoer en dat werkt gewoon off-grid.

• raoul68
Goed nieuws, sinds de update geen problemen meer gehad en alles werkt zoals gewenst/verwacht

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Na de laatste upgrade probleemloos bij buurman (2 stuks) en bij mezelf (1x). Buurman draait probleemloos nul-op-de-meter met 13 panelen en op 2 fasen beetje beperkt tot 2000Watt elk.

Bij mij gaat NOM niet lukken omdat dan Victron en de Voltdeer beide de regie nemen en elkaar zo flink tegenwerken. Voor het moment een op tijd gestuurde laad- en ontlaad schema.

In de Lunergy app mist een scherm met instellingen die in de AmbeRock app weer wel werkt, dus ook al geen probleem.

Al met al heel tevreden over Voltdeer.

• Notehoutelade
  • Niet online
Hier ook geen klachten. Merk wel dat zodra de airco aanstaat (24x7 met dit weer), die dingen te snel leeg zijn, ik haal de nacht niet, maar dat kan ik voltdeer niet aanrekenen :+

• jwb1981
Notehoutelade schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:51:
Hier ook geen klachten. Merk wel dat zodra de airco aanstaat (24x7 met dit weer), die dingen te snel leeg zijn, ik haal de nacht niet, maar dat kan ik voltdeer niet aanrekenen :+
Een airco die juist werkt trekt toch maar 300 tot 600Watt? Tenminste de 3.5kw split airco die ik gebruik om 50m2 te koelen. De voltdeer staat dan al vol om 11 uur en de zonnestroom voert hij door om de airco te dekken...gisteren heel de dag van 8 tot 20:00 20,5 graden, voltdeer soc100% .Na 20:00 moest de accu pas 100watt bij leveren om de airco te dekken ( heb verder ook niets anders achter de voltdeer dan de airco en een klein koelkastje op het off grid stopcontact)

[ Voor 11% gewijzigd door jwb1981 op 27-05-2026 14:50 ]

• Notehoutelade
  • Niet online
Klopt, maar er is nog een heel huishouden dat ook niet stopt als de zon ondergaat, zo gaat de afwasmachine vaak nog een keer aan, maar ook spelcomputer, tv, koelkasten, vriezer, computers. Al met al telt het gauw op :)

• Messi_93
Vanmiddag is die 2 uur en 10 minuten in storing geweest op de nieuwe softwareupdate.

Deze accu gaat retour. - heb er echt geen goed gevoel bij. 10 jaar fabrieksgarantie, maar de eerste maand al ellende..

Wellicht over naar een ander merk... even kijken wat de mogelijkheden zijn bij NKON. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Messi_93 op 28-05-2026 14:00 ]

• jwb1981
Messi_93 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:59:
Vanmiddag is die 2 uur en 10 minuten in storing geweest op de nieuwe softwareupdate.

Deze accu gaat retour. - heb er echt geen goed gevoel bij. 10 jaar fabrieksgarantie, maar de eerste maand al ellende..

Wellicht over naar een ander merk... even kijken wat de mogelijkheden zijn bij NKON. :)
En welke storing heeft jou accu nu dan? bij onze accu's tot op vandaag nog geen nieuwe problemen ondervonden _/-\o_ werkt super mooi eigenlijk.

• Messi_93
jwb1981 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:18:
[...]

En welke storing heeft jou accu nu dan? bij onze accu's tot op vandaag nog geen nieuwe problemen ondervonden _/-\o_ werkt super mooi eigenlijk.
Dezelfde high voltage bus overspanning. Voor de update had ik vaak 3 tot 5 uur outage. Na de update vaak minuten, soms uren outage. Zoals in de screenshot.

Even kijken of ik deze kan omruilen. Doch heb ik er een slecht gevoel bij; meer mensen hebben dit probleen. Dit is gewoon defect product/bouwkwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmltTX6LE3iOXMg9xnRBYmcohjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zweys3vPGyZfM0BEyn1JjUjO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Messi_93 op 29-05-2026 08:50 ]

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik herken het niet. Ik heb het voor de recente update wel 1x gezien, maar die herstelde zich vanzelf. Sinds de update niet meer gehad. Ik vind het prima dingen, neerzetten, insteken en niet meer naar kijken. Al doe ik dat laatste wel, om te zien dat ze niet in storing staan :+

• ed.b
Bij mij komt de storingsmelding nog wel naar voren, maar herstelt hij automatisch binnen een minuut. Hetzelfde als de derde warning in de screenshot van Messi_93. Dat is ook altijd op het moment wanneer mijn accu vol is, en m'n panelen nog leveren. Ik mis dus geen stroom. Dat is nu 4x gebeurd sinds ik ik de update heb uitgevoerd op de 19e van deze maand.

Practisch merk ik het dus niks van.

• VittunWasted
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-06 11:36
Was van plan een Marstek Venus E te kopen, maar ik kan deze Volteer nu sneller en goedkoper krijgen, met het voordeel dat ik dat één los paneel ook nog eens zou kunnen gebruiken.

Nu deze ga ik niet via een stopcontact aansluiten, maar rechstreeks op een eigen zekering. Dus voor mij is het belangrijk dat ik die 2400W AC uit kan aanzetten. Ik lees hier nu over een watchwoord dat mogelijk jjjj-mm-dd zou zijn... Kan iemand bevestigen of dit het geva is en ofdat daarmee effectief de 2400W optie kan worden geactiveerd?

• ed.b
@VittunWasted Mijne draait daarmee op 2400W ontladen

• jwb1981
VittunWasted schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:55:
Was van plan een Marstek Venus E te kopen, maar ik kan deze Volteer nu sneller en goedkoper krijgen, met het voordeel dat ik dat één los paneel ook nog eens zou kunnen gebruiken.

Nu deze ga ik niet via een stopcontact aansluiten, maar rechstreeks op een eigen zekering. Dus voor mij is het belangrijk dat ik die 2400W AC uit kan aanzetten. Ik lees hier nu over een watchwoord dat mogelijk jjjj-mm-dd zou zijn... Kan iemand bevestigen of dit het geva is en ofdat daarmee effectief de 2400W optie kan worden geactiveerd?
Ac out geeft gewoon 2500watt en zit een korsluitbescherming op de inverter+zekering. Heb je dus geen wachtwoord voor nodig, je moet de bespaar modus wel uit zetten, anders heb je niet veel aan de ac out in off grid.

• mooseman76
jwb1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:26:
@mooseman76 je zult voor de noodstroomuitgang die een zwevende nul heeft een eigen aarde moeten maken. Op deze manier kun je ook je aardlekbeveiliging goed laten werken. Of je dan een TT of TN stelsel moet maken weet ik niet zeker. je wil dat de stroom over de aarde of nul kan weg stormen als je koelkast intern stuk gaat en fase verbonden is met de behuizing...aanraken is dan niet handig als het off grid systeem geen goede aarde heeft.

Aarde van netbeheerder mag je niet gebruiken voor je eigen net meende ik.

De pv voor je noodstroom zou ik gewoon lekker over de mppts in de voltdeer zelf laten lopen, geen gedoe en minder omvormen dus minder verlies. 1 pv ingang kun je 2x475Wp in serie op zetten, piekvermogen met dit weer is circa 700 tot 900Watt. Als je 4x475Wp aansluit heb je altijd zat invoer en dat werkt gewoon off-grid.
Top, dank je wel! Ik ga onderzoeken hoe ook dat realiseer. Ik heb nu een Solar Edge omvormer die moet ik er dan volgens mij tussenuit halen...
Pagina: 1 2 3 Laatste