Dirkie74 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:30:
[...]
Ik heb sinds een paar dagen ook een SR5000pro (1e ervaring met een batterij). Er vallen me wat zaken op die me niet bevallen. Met de ergste de temperatuur van de batterij (uit de app). Idle is de batterij 38-39 graden. Met lage belasting loopt deze op naar 45 graden. Wat langere hogere belasting 50-52 graden. Eén keer zelfs 66 graden. Toen snel uitgezet. Nu gemiddeld de hele dag rond de 47 graden. Dat lijkt me aan de hoge kant. Ik hoor geen fan of voel luchtstroom uit het rooster. Batterij staat ook rondom ruim vrij. Wat is jullie ervaring?
s'nachts ontlaad de batterij met tussenpozen. Mijn nachtverbruik is gemiddeld 2,7 kwh. Afgelopen nacht is de batterij 1 kwh uur ontladen en is er 1,5 kwh nog uit het net gekomen. Dat mag ook niet. WIFI van zowel de P1 meter als de batterij is sterk.
De batterij reageert ook traag op hogere belastingen, bijvoorbeeld waterkoker. Ook niet goed toch?
De vraag is even over welke temperatuur we het hebbent. In de Amber rock app zie je bij device de inverter temperatuur staan. Als je hele datasets downloadt (via historical data > download icoontje) krijg je naast "inverter temperature" ook "pv radiator temperature", "transformer
temperature" en "temperature 4" te zien.
Over een inverter temperatuur van rond 65 graden maak ik me niet zo'n zorgen, als hij een tijd met 2400W heeft staan laden of ontladen. Zo warm wordt de vaste inverter van mijn zonnepanelen ook midden op de dag als het 35 graden is.
De hoogste transformer temperature die ik tot nu toe heb gezien is 77 graden. Vind ik ook nog niet het einde van de wereld. Want als ik naar de data kijk lijkt de ventilator bij mij vooral geactiveerd te worden als de transformator temperatuur > 65 graden is. Blijkbaar vindt Voltdeer tot die temperatuur passieve koeling nog acceptabel. Hij start dan met een duty cycle van 39%. Als de fan curve verder lineair loopt zou hij bij 100 graden transformator temperatuur op 100% zitten.
Vermoedelijk zal de ventilator ook activeren als een van die andere temperaturen een grens over gaat, maar is die bij mij nog nooit bereikt.
Ik heb Voltdeer een mailtje gestuurd met de vraag wat die temperature 4 is. Het zou de temperatuur van de cellen zelf kunnen zijn, maar ergens lijkt me dat onwaarschijnlijk, omdat ik overal lees dat een LFP batterij meestal door de BMS wordt uitgeschakeld vanaf 60 graden. En temperature 4 heeft bij mij al de 65 graden aangetikt terwijl de batterij vrolijk bleef doorwerken.
Ik heb één keer een thermische shutdown gehad ("BMS batterij over temperature" in de app), maar toen waren de hierboven genoemde temperaturen allemaal relatief laag. Daarom vermoed ik dat de temperatuur van het BMS en/of van de cellen voor ons niet uitleesbaar is. Tenzij dit een of andere software glitch was.
Maar er zitten dus ook gewoon thermische safeguards ingebouwd. De grens voor thermal runway voor een LFP batterij ligt ook (afhankelijk van welke bron je bekijkt) ergens tussen de 250 en 300 graden C. Je inverter, BMS en/of transformator gaan ruim daarvoor al stuk. Volgens Voltdeer kun je de batterij tot 60 graden omgevingstemperatuur gebruiken, al kun je je afvragen of hij dan nog in staat is om enigszins fatsoenlijke output te leveren (vermoedelijk knijpt hij dan het vermogen tot op een paar procent).
Mocht iemand het leuk vinden om meer data analyse te doen, dan graag. Ik ben er niet super handig mee en LLM's verslikken zich vooralsnog in de grote excelsheets die de app produceert.
Wel/niet en/of snel reageren op loads kan aan de instellingen in je app liggen of zou ik eens bij Voltdeer navragen. Helemaal instant gaat het natuurlijk nooit worden.
Het allerbeste wat ik tot nu toe gehaald heb (volgens het energy dashboard in HA) is slechts 0.05 kwh verbruik van het net in 24 uur. Maar op een gemiddeld etmaal ligt dit toch vaak rond de 0.5 kwh, zelfs als de batterij de hele dag voldoende gevuld was om het verbruik op te vangen.
Een modern huis komt ook makkelijk boven de 2400W als er veel aan staat. De rest komt dan onherroepelijk van het net.
[
Voor 7% gewijzigd door
jawaligt op 23-07-2026 18:52
]