Volgens mij heeft u het over een andere situatie. Hier ging het om een SMA aangesloten op de backup aansluiting van een Voltdeer.Smartie5 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:48:
[...]
Dit gaat m.i. terug op het net. De Voltdeer, zeker de Pro ziet verder niets van de SMA omvormers.
Nee, dan wordt ik afgesloten:Nogal resoluut.. geen terugave, wordt je anders opgesloten🤓
"Hoe is de ervaring met de SR5000 en zero feed-in? Ik mag namelijk niet terugleveren. Over een paar kWh gaan ze niet moeilijk doen, ze willen echter wel dat ik aan kan tonen dat ik in principe niet teruglever. Het gaat hier om een bijzondere situatie waarbij ik geen eigen aansluiting bij een netbeheerder heb maar legaal gebruik maak van de aansluiting van een derde."
Om het helemaal duidelijk te maken, ik hang met een eigen meter achter een grootgebruiker > 500.000kWh/jaar. Die heeft contracten over teruglevering aan het net.
Blokkeer jij de batterij verder, zodat je zeker weet dat hij ook echt alleen lokaal draait?AUijtdehaag schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:12:
@PaPi36
Als je nog nooit HA hebt gezien kan het tegenvallen.
Maar moeilijk is het niet.
- hacs installeren in HA (zoek op google)
- aecc-battery integratie installeren via hacs
- hbc installeren (veel uitleg van te vinden op youtube en homebatterycontrol.com en discord
- mijn yaml kopieren naar /packages (die directory heb je al ivm HBC)
- paar keer HA herstarten tussen elke stap.
- eventueel mijn menu (code in yaml) kopieren in een aangemaakt HA menu (drie puntjes -bewerken in yaml). Missende apex charts, etc installeren via hacs
- nog iets vegeten? Spelen maar.
Sd kaartjes vermijden en HAOS installeren ivm addons zoals nodered
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Nog niet ben nog aan het testen met de voltdeer.
Maar dat is wel de bedoeling straks. Net als mijn marsteks inmiddels niet meer op internet zitten (geblokkeerd in de router)
Iedere 10 min data werd er verstuurd en marstek wil nog eens een foute firmware sturen (laatst modbus probleem met v150)
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 14:16 ]
Offline is hier een eis, vandaar dat ik nu een beetje twijfel met de Zendure 3000 (ook een goede aanbieding). Mocht er zicht zijn op het volledig offline kunnen houden van de Voltdeer, dan is de prijs en het feit dat ik er PV aan kan hangen natuurlijk een leuke extra boven de Zendure.AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:14:
@Brent
Nog niet ben nog aan het testen met de voltdeer.
Maar dat is wel de bedoeling straks. Net als mijn marsteks inmiddels niet meer op internet zitten (geblokkeerd in de router)
Iedere 10 min data werd er verstuurd en marstek wil nog eens een foute firmware sturen (laatst modbus probleem met v150)
Dit is inderdaad wel de vraag! De Marstek schakelt de noodstroom wcd uit wanneer deze op 100% staat en je blijft invoeden. Dat maakt het geen autonoom systeem, iets wat de SR5000 wel levert natuurlijk.AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:56:
[...]
De voltdeer (pro) ziet de SMA door PV power te registreren (op de noodstroom wcd)
Ik gooi hem even vol (HBC controlled "charge") om te kijken wat er gebeurt bij 100% met de PV
[ Voor 9% gewijzigd door cmegens op 24-09-2026 15:16 ]
Helaas is de zon hier al aan het verdwijnen op het "terras" setje met de SMA en de voltdeer nog niet op 100% vol.
Morgen weer een nieuwe kans op 100% geladen en de PV op de backup uitgang test.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2026 16:05 ]
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Ik kan mijzelf wel voor de koper slaan. De hele middag bezig geweest met opnieuw configureren, verwijderen, opnieuw instellen en noem het maar op. Blijkt dat de groepen waar de accu's op zitten uitgeschakeld stonden.. nu werkt het als een zonnetjeR031 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:44:
De 3 accu's zijn online in de app. Ik gebruik homewizzard voor de p1 meter, die staat ook netjes in de app. Op dit moment registreert de app ook dat er overschot is en dus teruglevering naar het net, maar de accu's worden niet geladen..
R031 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:23:
[...]
Ik kan mijzelf wel voor de koper slaan. De hele middag bezig geweest met opnieuw configureren, verwijderen, opnieuw instellen en noem het maar op. Blijkt dat de groepen waar de accu's op zitten uitgeschakeld stonden.. nu werkt het als een zonnetje
Fijn dat ook dit soort stommiteiten teruggekoppeld worden. Overkomt ons allemaal, mooi dat het nu werkt.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Heb je geen nieuwe firmware versie gekregen? (zie HA?)DualDevil schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:19:
Mijn accu lijkt tot rust gekomen. De voltdeer support heeft een hoop onzin uitgekraamd over de redenen in settings, dat had er allemaal niets mee te maken. Of tech support achter de schermen iets gedaan heeft weet ik niet, maar ik heb deze dagen de issues niet meer gezien.
Hier het antwoord van Voltdeer op het verschil van verbruik tussen SR 5000 en de pro. Zit hem dus niet in de DC invoeding.Alleen staat er wel "that stage is idle and draws almost nothing". 5W extra
Good day,
Thank you for your question, and for comparing the two models so carefully.
The difference is not really caused by the DC (PV) inputs themselves.
The MPPT/PV stage is only active when solar panels are connected and producing power; at night, or with no PV connected, that stage is idle and draws almost nothing.
The higher standby consumption of the standard SR5000 comes mainly from its different internal power architecture:While the unit is switched on and AC-connected, these control and communication circuits (BMS link, Wi-Fi/Bluetooth, display, fan control) stay powered.
- The standard SR5000 is a hybrid unit – it contains two MPPT solar chargers, bidirectional AC↔DC conversion, a cooling fan, and additional auxiliary/relay/driver circuits.
In addition, a 5W power difference, power fluctuations or sampling errors, etc., are completely normal phenomena.
- The SR5000 Pro is a more integrated, AC-coupled platform with no MPPT stage and no fan, and its auxiliary power supply and energy-saving/sleep strategy are optimised for lower self-consumption.
Best Regards,
VOLTDEER Service Team
[ Voor 3% gewijzigd door klant is koning op 24-09-2026 18:43 ]
De Voltdeer SR5000 (5,12 kWh), waarop rechtstreeks zonnepanelen kunnen worden aangesloten, is nog iets voordeliger en kost daar nu tijdelijk € 899 (incl. P1-meter).
[Zag te laat dat de aanbieding al hiervoor in dit forum was opgemerkt]
[ Voor 11% gewijzigd door rtavwijk op 25-09-2026 01:57 . Reden: Aanbieding was hier al opgemerkt ]
Ik heb daar twee geaarde stopcontacten zitten. Een aparte groep moet nog wel via de woningcorporatie geregeld worden.
Heb ik met deze thuisaccu ook recht op BTW teruggave in Nederland?
Het is natuurlijk altijd deels persoonlijk, maar volgens de specificaties kan dat gewoon ja. Ook recht op btw teruggave is er maar wel veel werk voor weinig winst (btw is orde 180, er wordt gerekend met orde 15eu per kWh niet aftrekbaar, blijft er orde 100 euro over en daarvoor moet je dan inschrijven als ondernemer, aangifte doen, afwachten en kor aanvragen. Ik heb besloten het niet te doen.Bull schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 06:55:
Kan ik de 5000 Pro in een houten buitenschuur plaatsen? Er zit een betonvloer in.
Ik heb daar twee geaarde stopcontacten zitten. Een aparte groep moet nog wel via de woningcorporatie geregeld worden.
De berging zit al op een aparte groep dus dat is al fijn. Wat betreft die BTW teruggave zou dit mij zelf wel gaan lukken.DualDevil schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:48:
[...]
Het is natuurlijk altijd deels persoonlijk, maar volgens de specificaties kan dat gewoon ja. Ook recht op btw teruggave is er maar wel veel werk voor weinig winst (btw is orde 180, er wordt gerekend met orde 15eu per kWh niet aftrekbaar, blijft er orde 100 euro over en daarvoor moet je dan inschrijven als ondernemer, aangifte doen, afwachten en kor aanvragen. Ik heb besloten het niet te doen.
Helaas is de desbetreffende Voltdeer thuisaccu bij iBOOD uitverkocht maar wie weet komt de aanbieding nog eens terug, het is ook nog geen 2027. 😉
Ik ga een gokje wagen. @AUijtdehaag ik ga me binnenkort melden als beta-tester
De temp. van de batterij was zo’n 53 gr. Vind ik nog aardig hoog. 1000 watt lijkt me ook genoeg om overdag te laden, ook nu de daglengte korter wordt. Wat vinden jullie?
Ik heb letterlijk dit nu zo draaien. Werkt prima. Ik heb mijn p1 data laten doorrekenen door Claude. een aparte groep had voor mij niet veel nut aangezien ik met 800w die batterij ook wel leegtrekBull schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 06:55:
Kan ik de 5000 Pro in een houten buitenschuur plaatsen? Er zit een betonvloer in.
Op netspanning en bij 100% lading:
- omvormer valt in storing (gridrelais valt af) op overspanning en frequentie (50.04 Hz), waarschijnlijk omdat hij zijn energie niet meer kwijt kan. Na even ontladen van de batterij naar 96%, gaat de omvormer weer aan. Bij 100% lading kan de omvormer wel een startpoging doen telkens. Maar valt uiteindelijk weer in storing.
Zonder netspanning en bij 100% lading:
- laden vanaf 96% op pv naar 100%,-> backup wcd valt uit bij het bereiken van 100%.
- wcd weer terug als de omvormer aan de netspanning gaat.
In de 2e situatie zal je de omvormer moeten beperken zodat batterij geen 100% haalt.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2026 13:54 ]
Waarom? Het werkt toch? De enige reden die ik kan bedenken is dat het niet goed voor de SMA is als hij opeens geen netspanning meer ziet terwijl er nog wel invoeding met PV plaats vindt?AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:55:
(...)
In de 2e situatie zal je de omvormer moeten beperken zodat batterij geen 100% haalt.
Mijn neefje heeft nog even updatje gedraaid, net voor weekendje weg. Niet handig.
Edit: was ook aan het autoladen....
Iemand problemen gekregen na de update met de sturing op self consumption(ai) of custom (eigen regeling)?
:strip_exif()/f/image/txFLeXg9e3QasYySK7K0AGjO.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Ik heb nu zelf geupdate, moest 2x vreemd genoeg via de app doen, maar uiteindelijk gelukt.
Wel alles voor de zekerheid stilgezet, zowel werking via aecc_batterij_local (integratie uitschakelen), en HBC stilgezet.
Ook verstandig in de app, wellicht de boel stilzetten (geen laden of ontladen) ook al staat die op self-consumption (AI)
[ Voor 122% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2026 16:29 ]
Mooie test, en leuk dat het ook gewoon in HA zichtbaar is!AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:26:
Leuk weetje.
Ik heb net een SMA omvormer (2.0 met 1 SF paneeltje) aangesloten op de backup uitgang met een schuko stekker, en hij laad de SR5000 Pro batterij op.
Zowel met als zonder netaansluiting.
Leuk als noodstroom oplossing.
Ik heb ineens wel PV power in de HA uitlezing. (SR5000 Pro zonder mppt's)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En over dat unavailable worden bij snel sturen: dat zit in v1.7.1-beta.1 die net online staat. Een antwoord dat na een timeout alsnog binnenkwam werd als antwoord op het volgende verzoek gelezen, en zo werd één traag antwoord een reeks mislukte polls. Antwoorden worden nu aan hun eigen verzoek gekoppeld. Jouw HBC-opstelling is de beste test die er is, dus als je hem wilt proberen: laat weten of de unavailable-momenten weg zijn, dan wordt het een gewone release.
Ik heb een Voltdeer SR5000Pro en gebruik de Sunpura App.Vandaag heb ik vanuit mijn ESP32 met "Set en Get commando’s gewerkt.
Het doel is zelf een regeling te maken.Het lukte me om hem te laten laden en ontladen naar mijn gewenste waardes.Daarna de ESP uitgezet en alles leek te werken, alleen werkt nu de nul op de meter niet meer als ik die selecteer in de Sunpura App.Hij laadt de accu wel op bij PV overschot, maar gaat niks uitsturen bij thuisverbruik.
Iemand een idee welke parameter dit is of hoe ik alle standaard/ default parameters weer terug kan zetten?Met deze heb ik gewerkt.
String p3000 = "1"; //EMS/energiebeheer aan (1)
String p3020 = "3"; //Custom/manual mode (6) 3 = Self Gen Self-Consumption 6 = Custom / Manual
String p3021 = "0"; //AI Smart Charge uit
String p3022 = "0"; //AI Smart Discharge uit
String p3023 = "15"; // min SOC
String p3030 = "0"; // Custom mode aan (1)
String p3003 = "1,00:00,23:59,400,0,6,5,0,0,100,11"; //Handmatige regeling, +400 W ontladen
String p30xx = "800"; //Maximaal vermogen 800 W
String meterSelector = "0";
String powerRegulationOperatingPoint = "10";
Die v1.7.1 beta versie geeft een heel stabiel beeld en geen unavailable sensors meer
Ik heb de HW p1 wifi terug op 5s gezet en hij lijkt het te volgen.
Soms duurt een reaktie op de aangestuurde waarde iets langer, maar hij lijkt zonder problemen gewoon te volgen.
HBC heeft ook een instelbare PID regelaar en een instelbare hysterese voordat hij de gewenste waarde uitstuurt. Maar met wat wolkjes aan de zonnige hemel schommelt dat ook wel en kom je weer op 5s triggers uit.
Deze versie is perfect. (getest met marsteks die op 0W willen houden en een voltdeer op 30 W
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2026 07:54 ]
Mag je PV hierop eigenlijk overdimensioneren, zoals bij een gewone omvormer ? Of is die 1000w per mppt echt wel een harde limiet?
net één gekocht bij ibood....dus vandaag ookrtavwijk schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 01:50:
Alleen vandaag nog is de Voltdeer SR5000 AC PRO (5,12 kWh) te koop bij iBood voor € 949 (incl. P1-meter). Dat lijkt een scherpe aanbieding.
De Voltdeer SR5000 (5,12 kWh), waarop rechtstreeks zonnepanelen kunnen worden aangesloten, is nog iets voordeliger en kost daar nu tijdelijk € 899 (incl. P1-meter).
[Zag te laat dat de aanbieding al hiervoor in dit forum was opgemerkt]
Ligt aan de modus waar je hem in zet. Is hij actief dan 50ish Watt. Zet je hem op Custom / Manual en Idle dan ongeveer 11 Watt. Echter dan is hij dus niets aan het doen.botn schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:27:
Heeft iemand nog het standby verbruik nagemeten van de niet pro versie? Ik overweeg de iBood deal maar is wel een heel belangrijk element lijkt me? Of zie ik dat te negatief?
Mag je PV hierop eigenlijk overdimensioneren, zoals bij een gewone omvormer ? Of is die 1000w per mppt echt wel een harde limiet?
Ik laad op de goedkoopste uren en ontlaad op de duurste uren. Ik heb hem nu een week. Ongeveer 13 euro winst. Als deze spreads aanhouden dan ongeveer 700 euro per jaar terugverdienen.
Hier het power overzicht van een hele dag vanuit Home Assistant
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler
ik weet niet of iemand hier al een oplossing voor had, Ik ga dus invoeden met 2x DC ( 750Wp per ingang en onder de 100V) op de SR 5000 Ik heb in de topic er verder niks( kan het gemist hebben...is de leeftijdwim2584 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:38:
ik heb nog een probleempje gevonden, als de acuu 100% vol is , dan stop de levering van zonnenergie van de direct op de SR5000 aangesloten panelen ook. zou de bedoeling zijn dat die dan gewoon aan net wordt teruggeleverd.
Wim
Nu even vraag uit gezet bij Voltdeer. Het is weekeind dus denk volgende week antwoord. zal het hier delen.
okee vandaag bericht van Voltdeer
| 10:35 (18 minuten geleden) | |||
| ||||
Best Regards,
VOLTDEER Service Team
daar schieten we nog niet veel mee op, maar opnieuw antwoord gevraagd
Groet René
[ Voor 27% gewijzigd door klant is koning op 27-09-2026 10:56 ]
1000W is geen 1000Wp ,ik bedoel te zeggen dat wat op panelen staat je eigenlijk nooit bereikt. Bij mij is het nog nooit gelukt om met 10x300wP de 3000W te halen . 80% is reëler. Als op het paneel 300Wp staat is dat bij ideale omstandigheden gemeten, lijkt op opgegeven verbruik auto's ...haal ze ook nooitbotn schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:27:
Heeft iemand nog het standby verbruik nagemeten van de niet pro versie? Ik overweeg de iBood deal maar is wel een heel belangrijk element lijkt me? Of zie ik dat te negatief?
ben ook wel benieuwd, was eigenlijk aan het denken om extra panelen te plaatsen en ipv een aparte omvormer ze aan de voltdeer te hangen.klant is koning schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:35:
[...]
ik weet niet of iemand hier al een oplossing voor had, Ik ga dus invoeden met 2x DC ( 750Wp per ingang en onder de 100V) op de SR 5000 Ik heb in de topic er verder niks( kan het gemist hebben...is de leeftijd) van gevonden.
Nu even vraag uit gezet bij Voltdeer. Het is weekeind dus denk volgende week antwoord. zal het hier delen
Groet René
Echter hebben we nog wel de vraag uit staan (ik kan zo snel geen antwoord vinden op het grote boze internet) hoe die backup/UPS functionaliteit werkt. Werkt dat bijv. óók als het stroomnet gewoon z'n werk doet? Maw; werkt het als een échte UPS?
Als ie vol is wel. Volgens mij > 10ms. Wel een hoog standby verbruik als deze functie aan staat heb ik begrepen. Denk aan constant 50ish Watt.MC Taz Man schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:53:
Gegroet nerdsWij hebben in de hunt de Voltdeer SR5000 AC Pro gekocht en deze komt, naar verwachting, rond 2 oktober aan. We zullen dan initieel gaan spelen, uiteindelijk komt 'ie uiteraard op z'n eigen groep voor de 2500Watt functionaliteit.
Echter hebben we nog wel de vraag uit staan (ik kan zo snel geen antwoord vinden op het grote boze internet) hoe die backup/UPS functionaliteit werkt. Werkt dat bijv. óók als het stroomnet gewoon z'n werk doet? Maw; werkt het als een échte UPS?
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler
Ik bedoel meer dat het stopcontact ook stroom geeft wanneer het stroomnet het normaal doet. Maw; stroomnet -> accu -> apparaat.TFX77 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:11:
[...]
Als ie vol is wel. Volgens mij > 10ms. Wel een hoog standby verbruik als deze functie aan staat heb ik begrepen. Denk aan constant 50ish Watt.
Dat de UPS functie werkt bij het uitvallen van de stroom, heb ik alle vertrouwen in. Maar als ik eerst apparaten moet verplaatsen van stopcontact, vóór ik deze kan gebruiken (wand naar accu dus), heeft deze functie voor mij bijzonder weinig nut.
Kwam die echt langs tijdens de hunt of was het de statische aanbieding? Wat was de prijs?MC Taz Man schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:53:
Wij hebben in de hunt de Voltdeer SR5000 AC Pro gekocht
TFX77 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:40:
[...]
Ik laad op de goedkoopste uren en ontlaad op de duurste uren. Ik heb hem nu een week. Ongeveer 13 euro winst. Als deze spreads aanhouden dan ongeveer 700 euro per jaar terugverdienen.
Heeft het nou zin om nu, voor salderen, je eigen verbruik af te dekken. Of is de strategie van alles dumpen op duurste momenten en volstampen (met pv of zelfs dat niet bewust?) op de goedkoopste en klaar?
Goedkoopste momenten is meestal ook zon. Dus PV doet mee, in de herfst/winter meer goedkope momenten met wind. Ik heb in totaal 5000Wp, 3380 zuid, 1000ish oost en 650ish west, dat is wel op zijn max, noord geloof ik niet echt in voor PV. Voor de Voltdeer daar zit 1775 Wp oost + west. Dat pakt ie automatisch en de rest is vol op het goedkoopste moment en leeg op het duurste moment of in de winter van goedkoopste dynamisch naar verwarming in de avond.DualDevil schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:52:
[...]
[...]
[...]
Heeft het nou zin om nu, voor salderen, je eigen verbruik af te dekken. Of is de strategie van alles dumpen op duurste momenten en volstampen (met pv of zelfs dat niet bewust?) op de goedkoopste en klaar?
950, een "gewone" aanbieding. Dus niet in de hunt zelf, wel bij de hunt. Was dezelfde aanbieding als even terug, was mijn vrouw achter gekomen.rud schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:59:
[...]
Kwam die echt langs tijdens de hunt of was het de statische aanbieding? Wat was de prijs?
[ Voor 15% gewijzigd door MC Taz Man op 26-09-2026 23:01 ]
Schijnbaar niet de eerste keer dat 'ie langs kwam. Als alles bevalt, en we kunnen het voor elkaar krijgen, wil ik uiteindelijk 1 per faseCranberry schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:09:
@MC Taz Man Mooie prijs. Hopelijk binnenkort een vergelijkbare aanbieding. Was zelf net te laat helaas.
Zie packing list (zit erbij)
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2026 08:16 ]
Ik heb een ziggo modem met daarachter een wifrouter.
Poort 8080 in het ziggo modem richting ip adres router blokkeren haalde niks uit in ieder geval.
Wellicht communiceert de app via een andere poort?
Iemand handig hiermee?
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2026 08:40 ]
Vond hier nog een uitleg van het ophangen
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2026 09:00 ]
Is er ook bekend hoe de cellen in het apparaat zitten? Ik heb ze graag rechtop dus misschien kan hij beter liggenAUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:59:
@WeakTweaker
Vond hier nog een uitleg van het ophangen
[YouTube: SR5000 AC Pro Operation Tutorial EN]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil graag het (wifi) ipadres behouden, maar als ik het mac adress in acces control blokkeer, heb ik ook geen toegang meer via het ipadres.Brent schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:41:
@AUijtdehaag Je moet het mac adres van de Voltdeer of evt een wifi zone de WAN toegang blocken.
Van buiten af is de batterij dan ook niet meer toegangelijk. Ik kan helaas niet alleen op wan blokkeren in de TP-link ac2300 wifirouter.
Invullen mac adres in ziggo modem doet ook niks, die ziet de batterij niet.
Valt me ook op dat de bluetooth aan blijft staan.
Kan ik de batterij van de buren dan ook toevoegen via de app?
Aanstaande vrijdag komt er een 2e batterij erbij (naast de 3 marsteks)
Vragen, vragen vragen
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2026 11:31 ]
ik krijg de SR5000, komt in de schuur te staan. De vraag is hoe ik m ga aansluiten. In de schuur zit een stekkerdoos, op die groep zitten alleen de schuur en een deel van de huiskamer met tv, randapparatuur en wat lampen.
Op de schuur liggen ook 12 zonnepanelen met microinverters, zitten op een eigen groep. Liggen oost-west.
Ik zie twee opties voor het aansluiten maar weet niet of optie 2 kan:
- Gewoon via de stekker. Dan dus het max dus 800w. Voor standaard gebruik ok maar als er kookplaat ofzo erbij komt gaan we dat denk ik niet met de accu kunnen doen
- Geen idee of het kan, maar als de panelen een eigen groep hebben zou ik dan een stekkerdoos ertussen kunnen zetten? Dan komt de accu op de zonnepaneelgroep en is de 800w beperking weg
Dat kan waarschijnlijk niet, want theoretisch kunnen de zonnepanelen en de accu tegelijkertijd terugleveren, en dan ga je over het maximale vermogen van die groep.hellboy1912 schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:36:
Geen idee of het kan, maar als de panelen een eigen groep hebben zou ik dan een stekkerdoos ertussen kunnen zetten? Dan komt de accu op de zonnepaneelgroep en is de 800w beperking weg
Zonder er verder veel van te weten lijkt het me dat die groep dat wel aan moet kunnen?
Verder heb je het over een stekkerdoos, daar heb ik dit beeld bij:
Bedoel je dat ook of gaat het om een wandcontactdoos (wcd):
Een thuisaccu altijd direct aansluiten op de wcd, niet via een stekkerdoos.
Ook als zou het kunnen om een PV verdeler op te hangen op die eigen groep van de micro omvormers, heb je kans dat bij het terugleveren van zowel batterij(en) en microomvormers de spanning op loopt en dat daar de micro omvormers op reageren, met het gevolg pendelen van de batterij (laden / ontladen) en aan/uit van de micro omvormers.hellboy1912 schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:36:
Veel mensen met technische kennis hier, dus een vraag die ik liever aan jullie overlaat dan aan een of andere AI:
ik krijg de SR5000, komt in de schuur te staan. De vraag is hoe ik m ga aansluiten. In de schuur zit een stekkerdoos, op die groep zitten alleen de schuur en een deel van de huiskamer met tv, randapparatuur en wat lampen.
Op de schuur liggen ook 12 zonnepanelen met microinverters, zitten op een eigen groep. Liggen oost-west.
Ik zie twee opties voor het aansluiten maar weet niet of optie 2 kan:Zonder er verder veel van te weten lijkt het me dat die groep dat wel aan moet kunnen?
- Gewoon via de stekker. Dan dus het max dus 800w. Voor standaard gebruik ok maar als er kookplaat ofzo erbij komt gaan we dat denk ik niet met de accu kunnen doen
- Geen idee of het kan, maar als de panelen een eigen groep hebben zou ik dan een stekkerdoos ertussen kunnen zetten? Dan komt de accu op de zonnepaneelgroep en is de 800w beperking weg
Om een beter beeld te schetsen heb ik nodig:
- Hoeveel watt zijn de micro omvormers, en wat is de helling van de panelen en hoeveel WP per paneel?
- dikte van de aders van de eigen groep naar de meterkast en hoeveel daar afgezekerd?
- lengte van de kabel van schuur naar meterkast.
Is er een nieuwe kabel mogelijk met dikkere aders? Maar dan nog beter is een nieuwe kabel te trekken en nieuwe groep te maken in je meterkast, los van de bestaande PV groep.
@Eärendil
Theoretisch inderdaad, vaak is het gewoon laden van de batterij uit de panelen, op basis van overschot wat de p1 registreert
Enige overbelasting van de bedrading wordt wel gewoon opgevangen door de zekering (of aardlek)autmaat in de meterkast.
Dus het mag gewoon, maar of het verstandig is is een 2e.
Wel voor zorgen dat de interne bedrading van de pv verdeler geschikt is voor hogere stromen.
(liefst een kamrail tussen de automaten en hoofdschakelaar van de pv verdeler)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2026 13:08 ]
oke ik dacht dat ik een accu had besteld maar zo te lezen ook een kachelDualDevil schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:25:
Wat voor temperaturen zien jullie op de omvormer en wat vinden jullie acceptabel? Ik heb hem net zijn plekje gegeven in de technische ruimte (stond tijdelijk woonkamer) maar zie temperaturen die hoger zijn dan ideaal denk ik. Orde 75graden transformer temp en 71 inverter temp. Voor nu deur technische ruimte even open gezet en daalt dan wel snel.
Van voltdeer:DualDevil schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:25:
Wat voor temperaturen zien jullie op de omvormer en wat vinden jullie acceptabel? Ik heb hem net zijn plekje gegeven in de technische ruimte (stond tijdelijk woonkamer) maar zie temperaturen die hoger zijn dan ideaal denk ik. Orde 75graden transformer temp en 71 inverter temp. Voor nu deur technische ruimte even open gezet en daalt dan wel snel.
To your questions:
- At what temperature does the fan kick in?
- At what temperature is the inverter throttled?
- At what temperature is shut off?
Hij wordt wel warm dus. Bij mij bij vol vermogen laden tot hij vol is, wordt de inverter temp 75. Wel in kleine berging, maar daar gewoon 22 graden.
Kun je ook zien hoeveel watt er van de panelen maximaal af komt op het hoogtepunt?hellboy1912 schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:23:
De omvormers zijn (volgens m’n enphase app) IQ7-60-2-NL (…?)
Dikte van de aders weet ik niet, is ooit aangelegd door een zonneboer. Hellingshoek is laag, ze liggen oost west en ik schat zo’n 25 a 30 graden?
[Afbeelding]
Anders even iets verzinnen dat we de deur niet vergeten te openen als we er niet werken.
Ik ga een eigen omschakelbox bouwen waarmee de accu’s bij netuitval het huis volledig van het net kunnen scheiden en vervolgens off-grid het hele huis kunnen voeden. Dus niet alleen een losse noodstroomgroep, maar de volledige woninginstallatie achter de accu’s.
Het plan is om de normale on-grid werking gewoon te behouden en daar zelf de off-grid/noodstroombedrijfsmodus aan toe te voegen.
Als daar interesse voor is, maak ik er hier een apart projecttopic voor aan. Dan zal ik stap voor stap laten zien hoe ik het opbouw, welke componenten ik gebruik, hoe de omschakeling geregeld wordt en natuurlijk of het in de praktijk ook allemaal doet wat ik bedacht heb.
Niet het mac blokkeren nee. Ik ken die router niet (alleen openwrt), maar meestal is et iets van firewall ofzo. Waar het om gaat is wan toegang voor een bepaald apparaat of zone of wifi te blokkereb. Kan zoiets?AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:17:
[...]
Ik wil graag het (wifi) ipadres behouden, maar als ik het mac adress in acces control blokkeer, heb ik ook geen toegang meer via het ipadres.
Van buiten af is de batterij dan ook niet meer toegangelijk. Ik kan helaas niet alleen op wan blokkeren in de TP-link ac2300 wifirouter.
Invullen mac adres in ziggo modem doet ook niks, die ziet de batterij niet.
Als ik ergens begin augustus kijk zo’n 2300 W, maar ik heb geen idee of dat de daadwerkelijke piekspanning is of dat dat de totale waarde in bv een kwartier is?AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:20:
[...]
Kun je ook zien hoeveel watt er van de panelen maximaal af komt op het hoogtepunt?
Wifi moet natuurlijk ook beschikbaar blijven, om je Home Assistant server met de Voltdeer te kunnen verbinden. Het enige is dat we niet 1 poort maar alle verbindingen van de Voltdeer naar Wan droppen. Klinkt alsof je router dit dan niet kan. Meeste ISP routers niet. Vandaar dat ik alles achter een Openwrt heb, dan heb je volledige controle.AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:45:
@Brent
Er is zoiets als Parental Control, maar dan moet je maar net weten welke service het is.
Heb er al veel geprobeerd die beschikbaar zijn, maar die blijft communiceren met ai-ec.cloud (vermoed ik)
Maar dan blijft het wifi IP wel beschikbaar.
Zodra ik de Voltdeers binnen heb zal ik dit zeker uitproberen. Het spul moet tenslotte offgrid kunnen werken, maar wel gestuurd door mijn HA.
Dan heb je nog 1350 watt over, tot de 16A.hellboy1912 schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:34:
[...]
Als ik ergens begin augustus kijk zo’n 2300 W, maar ik heb geen idee of dat de daadwerkelijke piekspanning is of dat dat de totale waarde in bv een kwartier is?[Afbeelding]
Ik zou er een PV verdeler (automaatjes van 16A en een hoofdschakelaar) van maken en de Voltdeer op 2000 watt ontlaad en 2500 watt laad afstellen.
Vaak ben je te bang. In de hoofdgroepenkast zit een B16/30 mA aardlekautomaat?
en koop een fatsoenlijk stopcontact voor de batterij.
abb 3640 ofzo (en een paar wagotjes (3P)
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2026 16:51 ]
Vooral doen om kennis te delen, zeker interessant!Ollie81 schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:46:
Ik heb gisteren 2× een Voltdeer SR5000 gekocht en ben van plan daar iets meer mee te doen dan alleen de standaard on-grid toepassing.
Ik ga een eigen omschakelbox bouwen waarmee de accu’s bij netuitval het huis volledig van het net kunnen scheiden en vervolgens off-grid het hele huis kunnen voeden. Dus niet alleen een losse noodstroomgroep, maar de volledige woninginstallatie achter de accu’s.
Het plan is om de normale on-grid werking gewoon te behouden en daar zelf de off-grid/noodstroombedrijfsmodus aan toe te voegen.
Als daar interesse voor is, maak ik er hier een apart projecttopic voor aan. Dan zal ik stap voor stap laten zien hoe ik het opbouw, welke componenten ik gebruik, hoe de omschakeling geregeld wordt en natuurlijk of het in de praktijk ook allemaal doet wat ik bedacht heb.
Op de aardlekautomaat van de groep staat B16 en dan DGB1nle-40A…AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:40:
[...]
Dan heb je nog 1350 watt over, tot de 16A.
Ik zou er een PV verdeler (automaatjes van 16A en een hoofdschakelaar) van maken en de Voltdeer op 2000 watt ontlaad en 2500 watt laad afstellen.
Vaak ben je te bang. In de hoofdgroepenkast zit een B16/30 mA aardlekautomaat?
en koop een fatsoenlijk stopcontact voor de batterij.
abb 3640 ofzo (en een paar wagotjes (3P)
en ik heb dus de SR5000 besteld, niet de pro versie. Wat ik heb begrepen maakt dat wel uit omdat ik ook micro inverters heb.
Maar gezien alle onduidelijkheid kan ik misschien beter niet zelf gaan knutselen en een elektricien gaan benaderen 🤷♂️
[ Voor 14% gewijzigd door hellboy1912 op 27-09-2026 17:11 ]
Groet en alvast bedankt!
Is het mogelijk via een functie of button in de app om de batterij (5000 pro) eenmalig ondanks de geldende AI instellingen vol te laden?
PB gestuurd.amozmail.com schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:48:
Beste leden, Ik heb sinds kort de SR5000 Pro gekocht en aangesloten. Nu heb ik deze op een aparte groep aangesloten en wil 2500w laten terugleveren. Nu lukt dat niet om in te stellen, in de software van Amberock wordt gezegd dat dit door een installateur moet geschieden. Weet iemand hoe dat wel kan??
Groet en alvast bedankt!
Wel belangrijk om te benoemen over welke temperatuur je het hebt. Want er zijn er minstens 4. Ik heb eerder wel eens geprobeerd een analyse te maken van de diverse temperaturen en of bepaalde waarden nu erg zijn.Smartie5 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:15:
Ik heb de 5000 Pro nog niet op een aparte groep. Er zitten nog wel meer gebruikers op deze huidige groep. Het laden wil ik wat beperken en heb ik nu van 1800 watt naar 1000 Watt gezet.
De temp. van de batterij was zo’n 53 gr. Vind ik nog aardig hoog. 1000 watt lijkt me ook genoeg om overdag te laden, ook nu de daglengte korter wordt. Wat vinden jullie?
Laden op 1000W beperken kan, maar waarom zou je? Hij laadt immers toch nooit op met meer dan je pv opwek min actueel zelfverbruik, dus als dat vanzelf laag is heeft het ook weinig zin om het verder te beperken. Ontladen zou ik sowieso liever op de max laten staan, je wilt immers graag zoveel mogelijk nul op de meter bereiken.
Bij mij -5 watt (5 wh), maar dat is wel wat hij zelf meet ("battery power" in HA).botn schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:27:
Overdimensioneren zou ik niet doen, de ervaring leert dat bepaalde temperaturen binnen de batterij best wel op kunnen lopen. Zeker als er meerdere omvormers tegelijk aan staan zou ik netjes binnen de limiet blijven, al was het maar om temperatuur shutdowns te voorkomen.
Hier hetzelfde, zie ook mijn eerdere post hierover.DualDevil schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:25:
Tot nu toe was mijn ervaring dat de batterij pas actief gaat koelen als de transformator temperatuur boven de 65 graden komt. Van mij mag dat overigens best eerder, maar heb hier van Voltdeer geen duidelijkheid over gekregen.
Ja, maar niet als ze naast elkaar staan. Ik denk eerder dat dit vraagt om meer koeling/ventilatie (actief of passief).AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:22:
@DualDevil Een 2e batterij bij plaatsen, dat scheelt alweer in temperatuur, verdeelt over 2 batterijen.
Waarom zou je dat willen? Overtollige PV opwek verschuiven naar zelfverbruik levert nu al geld op, tenzij je een contract hebt zonder terugleverkosten.PaPi36 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:37:
Ik denk eraan de batterij vol te laden en dan tot 1 januari uit te zetten......vraagje:
Is het mogelijk via een functie of button in de app om de batterij (5000 pro) eenmalig ondanks de geldende AI instellingen vol te laden?
Ik snap de vraag niet. Waarom zou je een UPS functie willen als de stroom niet is uitgevallen? Als de stroom het wel doet compenseert de batterij, mits niet leeg, gewoon je actuele verbruik tot aan de limiet (~2400W indien op een eigen groep). Stroom vanaf het net laden naar de accu en dan via het noodstopcontact ontladen levert sowieso 20% verlies op.MC Taz Man schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:19:
[...]
Ik bedoel meer dat het stopcontact ook stroom geeft wanneer het stroomnet het normaal doet. Maw; stroomnet -> accu -> apparaat.
Dat de UPS functie werkt bij het uitvallen van de stroom, heb ik alle vertrouwen in. Maar als ik eerst apparaten moet verplaatsen van stopcontact, vóór ik deze kan gebruiken (wand naar accu dus), heeft deze functie voor mij bijzonder weinig nut.
Volgens mij is het nog niet getest, maar ik ga ervan uit dat als er geen spanning staat op je huisinstallatie de batterij in elk geval geen stroom zal leveren via de gewone aansluiting. Als je hem aansluit op de backup/UPS aansluiting mogelijk wel (al moet je daar wel een gevaarlijke widowmaker kabel voor knutselen), maar ik vraag me af of je dat moet willen en of dat technisch goed werkt (o.a. omdat je P1 meter en wifi het dan ook niet doen).
Je zult dan wel ook je hoofdschakelaar om moeten zetten, anders kan dit gevaarlijk zijn, bv. voor werknemers van de netbeheerder die bezig zijn om de stroomvoorziening weer te herstellen.
[ Voor 4% gewijzigd door jawaligt op 28-09-2026 16:21 ]
Cool, ben heel benieuwd. Als ik verder naar dit topic kijk is er veel interesse in hoe je dit goed en veilig kunt doen.Ollie81 schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:46:
Ik heb gisteren 2× een Voltdeer SR5000 gekocht en ben van plan daar iets meer mee te doen dan alleen de standaard on-grid toepassing.
Overigens lijkt de bruikbaarheid mijn in de praktijk beperkt. Als het net uitvalt zijn het de apparaten die veel stroom gebruiken die je het hardste nodig hebt (bv. kookplaat, warmtepomp/boiler) en dat zijn nu net apparaten die je batterij in no time leeg trekken. Zo'n beetje de enige use case die ik zie is de koelkast/vriezer. Dat zal de batterij nog wel een tijdje uithouden en het is natuurlijk heel vervelend als de inhoud bederft.
Helaas gaat dit vaker fout. Ik heb ook al een keer mee gemaakt dat de update mislukt was.AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:29:
Iemand al een update gedraaid via de app en dat de aecc_battery niet meer de juiste waarden krijgt?
Mijn neefje heeft nog even updatje gedraaid, net voor weekendje weg. Niet handig.
Edit: was ook aan het autoladen....
Iemand problemen gekregen na de update met de sturing op self consumption(ai) of custom (eigen regeling)?
[Afbeelding]
Edit:
Ik heb nu zelf geupdate, moest 2x vreemd genoeg via de app doen, maar uiteindelijk gelukt.
Wel alles voor de zekerheid stilgezet, zowel werking via aecc_batterij_local (integratie uitschakelen), en HBC stilgezet.
Ook verstandig in de app, wellicht de boel stilzetten (geen laden of ontladen) ook al staat die op self-consumption (AI)
Hopelijk kunnen we op den duur echt lokale aansturing krijgen, in elk geval de standaard modus voor max zelfconsumptie vraagt ook niet zoveel ingewikkelde logica.
Heel simpel; Zo werkt een échte UPS gewoon. Ik heb er hier 1 staan. Die is zo aangesloten:jawaligt schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:19:
[...]
Ik snap de vraag niet. Waarom zou je een UPS functie willen als de stroom niet is uitgevallen? Als de stroom het wel doet compenseert de batterij, mits niet leeg, gewoon je actuele verbruik tot aan de limiet (~2400W indien op een eigen groep). Stroom vanaf het net laden naar de accu en dan via het noodstopcontact ontladen levert sowieso 20% verlies op.
Volgens mij is het nog niet getest, maar ik ga ervan uit dat als er geen spanning staat op je huisinstallatie de batterij in elk geval geen stroom zal leveren via de gewone aansluiting. Als je hem aansluit op de backup/UPS aansluiting mogelijk wel (al moet je daar wel een gevaarlijke widowmaker kabel voor knutselen), maar ik vraag me af of je dat moet willen en of dat technisch goed werkt (o.a. omdat je P1 meter en wifi het dan ook niet doen).
Je zult dan wel ook je hoofdschakelaar om moeten zetten, anders kan dit gevaarlijk zijn, bv. voor werknemers van de netbeheerder die bezig zijn om de stroomvoorziening weer te herstellen.
WCD -> UPS -> Machines.
Zolang er stroom op de WCD staat, krijgen de machines stroom via de bypass van de UPS (min of meer rechtstreeks van de WCD dus). Zodra de stroom uitvalt, neemt de UPS het over.
Zo werken UPS'en en mij is niet duidelijk of de Volteer ook zo werkt.
Maar dat heeft natuurlijk te maken met de capaciteit van de batterij. Voor zover ik het nu technisch voor mij zie zou bij stroomuitval de accu systemen het hele huis off grid moeten kunnen draaien waarbij de zonnepanelen ook actief bij kunnen blijven dragen aan het opladen van de accu's.jawaligt schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:25:
[...]
Cool, ben heel benieuwd. Als ik verder naar dit topic kijk is er veel interesse in hoe je dit goed en veilig kunt doen.
Overigens lijkt de bruikbaarheid mijn in de praktijk beperkt. Als het net uitvalt zijn het de apparaten die veel stroom gebruiken die je het hardste nodig hebt (bv. kookplaat, warmtepomp/boiler) en dat zijn nu net apparaten die je batterij in no time leeg trekken. Zo'n beetje de enige use case die ik zie is de koelkast/vriezer. Dat zal de batterij nog wel een tijdje uithouden en het is natuurlijk heel vervelend als de inhoud bederft.
Dus als iemand echt de mogelijkheid wilt om zo lang mogelijk off-grid te kunnen functioneren thuis zal een grote capaciteit batterij meer prioriteit hebben dan kijken naar een 'standaard' plug-in batterij die maar minimale capaciteit heeft en niet onbeperkt in parallel kunt blijven bijschakelen.
"Zo lang mogelijk" hoeft natuurlijk geen doel te zijn. Ik denk zelf meer aan het niet laten uitvallen van de vriezer en koelkast ten tijde van de voorspelde toename in stroomuitval het komende decennium. En het is fijn om 's avonds een paar lampje aan te kunnen zetten. Met 5kW kun je dat wel een tijdje volhouden, en zelfs evt laden van je panelen mocht dat nodig zijn/mocht je dat willen.Ollie81 schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:11:
[...]
Dus als iemand echt de mogelijkheid wilt om zo lang mogelijk off-grid te kunnen functioneren thuis zal een grote capaciteit batterij meer prioriteit hebben dan kijken naar een 'standaard' plug-in batterij die maar minimale capaciteit heeft en niet onbeperkt in parallel kunt blijven bijschakelen.
Bij korte uitval is het helemaal niet nodig het hele huis off-grid te kunnen halen, en bij lange uitval is al snel elke hoeveelheid opslag ontoereikend. In de winter de wp van de batterij draaien gaat hier ook met 50kW geen 24u lukken.
Ik denk erover om ooit een een wisselschakelaar 'onder' alle enkelfasegroepen te zetten, en daar een offgrid-poort op aan te sluiten: 1 stekker voor het hele huis, in noodbedrijf. Het zal dan vanzelf spreken dat er zuinig gedaan moet worden (vandaar niet de krachtgroepen, en daarmee geen gedoe met fase-verschuivingen) en zomaar een grootverbruiker inpluggen: helemaal prima als dat niet werkt, dat is precies mijn bedoeling
Mee eens, maar Jawaligt had het over grootverbruikers vandaag.Brent schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:11:
[...]
"Zo lang mogelijk" hoeft natuurlijk geen doel te zijn. Ik denk zelf meer aan het niet laten uitvallen van de vriezer en koelkast ten tijde van de voorspelde toename in stroomuitval het komende decennium. En het is fijn om 's avonds een paar lampje aan te kunnen zetten. Met 5kW kun je dat wel een tijdje volhouden, en zelfs evt laden van je panelen mocht dat nodig zijn/mocht je dat willen.
Bij korte uitval is het helemaal niet nodig het hele huis off-grid te kunnen halen, en bij lange uitval is al snel elke hoeveelheid opslag ontoereikend. In de winter de wp van de batterij draaien gaat hier ook met 50kW geen 24u lukken.
Ik denk erover om ooit een een wisselschakelaar 'onder' alle enkelfasegroepen te zetten, en daar een offgrid-poort op aan te sluiten: 1 stekker voor het hele huis, in noodbedrijf. Het zal dan vanzelf spreken dat er zuinig gedaan moet worden (vandaar niet de krachtgroepen, en daarmee geen gedoe met fase-verschuivingen) en zomaar een grootverbruiker inpluggen: helemaal prima als dat niet werkt, dat is precies mijn bedoeling
Mijn insteek is ook dat ik in de basis mijn huishouden kan blijven doen. Koken, koel/vries en evt verwarmen met airco. Meer vind ik in de basis niet nodig.
En aangezien de aanbieding van de SR5000 voorbij kwam leek het mij leuk om te kijken of ik het geheel volledig off-grid kan krijgen met blijvende werkende zonnepanelen om te blijven laden als de zon schijnt. Dan is dit een stuk betaalbaarder dan de grote accusystemen.
Maar kan je die dan nog "handmatig" weer aanzetten op het moment dat de stoom uitgevallen is?
Op een echt koude dag kan mijn warmtepomp zo 30 kwh verstoken. Voor een apparaat dat verwarmt is dat eigenlijk nog best bescheiden. Dus ik denk dat je in de praktijk niet veel verder komt dan koel/vries en misschien een snel eenpansgerecht op een kookplaatje.Ollie81 schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:33:
[...]
Mee eens, maar Jawaligt had het over grootverbruikers vandaag.
Mijn insteek is ook dat ik in de basis mijn huishouden kan blijven doen. Koken, koel/vries en evt verwarmen met airco. Meer vind ik in de basis niet nodig.
En aangezien de aanbieding van de SR5000 voorbij kwam leek het mij leuk om te kijken of ik het geheel volledig off-grid kan krijgen met blijvende werkende zonnepanelen om te blijven laden als de zon schijnt. Dan is dit een stuk betaalbaarder dan de grote accusystemen.
Evengoed vind ik het technisch heel interessant en ben ik wel oprecht benieuwd naar waar je mee komt.
Volgens mij moet hij automatisch weer aan gaan zo gauw je er een stekker in stopt en er stroomvraag is.Madman_K schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:17:
Ik heb zelf geen Voltdeer, maar vroeg mij wat af. Ik lees dat je de noodstroomfunctie (UPS) uit kan zetten zodat het standby vermogen een stuk lager is.
Maar kan je die dan nog "handmatig" weer aanzetten op het moment dat de stoom uitgevallen is?
Ahh nu snap ik wat je bedoelt. 99% zeker dat de Voltdeer niet zo werkt en er geen directe bypass is. Past denk ik niet echt binnen de filosofie achter het apparaat. Er was in dit topic een gebruiker die met de noodstroom aansluiting aan het knutselen was, misschien is die bereid om het te proberen.MC Taz Man schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:44:
[...]
Heel simpel; Zo werkt een échte UPS gewoon. Ik heb er hier 1 staan. Die is zo aangesloten:
WCD -> UPS -> Machines.
Zolang er stroom op de WCD staat, krijgen de machines stroom via de bypass van de UPS (min of meer rechtstreeks van de WCD dus). Zodra de stroom uitvalt, neemt de UPS het over.
Zo werken UPS'en en mij is niet duidelijk of de Volteer ook zo werkt.
Als je zoiets wilt zou je misschien iets kunnen kopen of knutselen met een soort switch die automatisch overgaat naar de tweede input als de spanning wegvalt op de eerste. Ik meen dat het noodstroom contact wel binnen 10 ms zou moeten reageren. Geen idee of dat vergelijkbaar is met een echte UPS trouwens.
Da's wel hoe de mijne werkt (<10ms). Heb je ook nodig voor servers en NAS'en, ivm service continuïteit en schijfcrashes.jawaligt schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:04:
[...]
Ahh nu snap ik wat je bedoelt. 99% zeker dat de Voltdeer niet zo werkt en er geen directe bypass is. Past denk ik niet echt binnen de filosofie achter het apparaat. Er was in dit topic een gebruiker die met de noodstroom aansluiting aan het knutselen was, misschien is die bereid om het te proberen.
Als je zoiets wilt zou je misschien iets kunnen kopen of knutselen met een soort switch die automatisch overgaat naar de tweede input als de spanning wegvalt op de eerste. Ik meen dat het noodstroom contact wel binnen 10 ms zou moeten reageren. Geen idee of dat vergelijkbaar is met een echte UPS trouwens.
We gaan het gewoon zelf testen
Data sheet voltdeer zeg ook binnen 10 ms te schakelen,dus kan niet anders dat het een bypass is en bij stroom uitval dat hij schakelt naar accuMC Taz Man schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:58:
[...]
Da's wel hoe de mijne werkt (<10ms). Heb je ook nodig voor servers en NAS'en, ivm service continuïteit en schijfcrashes.
We gaan het gewoon zelf testenAccu in de muur, apparaat op het stopcontact op de accu & aan die banaan
1 PVoutput . Dongen NB
Was ook de aanname die ik deed, maar blijkbaar zijn de thuis-accu nerds andere nerds dan de computer nerdsreneeke1970 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:05:
[...]
Data sheet voltdeer zeg ook binnen 10 ms te schakelen,dus kan niet anders dat het een bypass is en bij stroom uitval dat hij schakelt naar accu
Ah well, weer wat geleerd
Dan vraag ik me wel af hoe het zit met limieten. Als hij met 2400W staat te laden vanaf het net kan hij niet ook nog eens 2400 W (of zelfs 3600W gedurende 10 seconden) op de off grid interface leveren lijkt me.reneeke1970 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:05[...]
Data sheet voltdeer zeg ook binnen 10 ms te schakelen,dus kan niet anders dat het een bypass is en bij stroom uitval dat hij schakelt naar acc
Onderaan het aanmeldscherm staat een "toolbox" waar je volgens mij de batterij aan het netwerk kan hangen zonder in te loggen in de app (via bluetooth)
Vrijdag komt er weer een, eens proberen. (Dan heb ik de amber rock app ook niet meer nodig)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2026 17:18 ]
Als hij off grid is kan hij niet laden uit het netjawaligt schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:49:
[...]
Dan vraag ik me wel af hoe het zit met limieten. Als hij met 2400W staat te laden vanaf het net kan hij niet ook nog eens 2400 W (of zelfs 3600W gedurende 10 seconden) op de off grid interface leveren lijkt me.
1 PVoutput . Dongen NB
antwoord voltdeer is binnenNotehoutelade schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:48:
[...]
ben ook wel benieuwd, was eigenlijk aan het denken om extra panelen te plaatsen en ipv een aparte omvormer ze aan de voltdeer te hangen.
Dear Customer,
Thank you for your question.
As you did not specify the exact model, may I confirm whether you are referring to the SR5000 with two DC PV inputs?
For the SR5000, the power priority depends on whether Zero Export / Zero Feed-in is enabled.
1. Zero Export is NOT enabled
If no smart meter is installed, or if Zero Export is not enabled in the app, surplus energy is allowed to be exported to the grid.
The power priority is:
PV DC power → household loads via DC/AC conversion → charge the SR5000 battery → export remaining surplus power to the grid
So in this mode, once the household loads are supplied and the battery is fully charged, any remaining PV power can be converted to AC and exported to the grid.
2. Zero Export is enabled
If a compatible smart meter is installed and Zero Export / Zero Feed-in is enabled in the app, surplus power is not allowed to flow into the grid.
The power priority is:
PV DC power → household loads via DC/AC conversion → charge the SR5000 battery → limit/curtail further PV generation
In this case, once the household loads are supplied and the battery is fully charged, the SR5000 will reduce the PV input power rather than export the surplus to the grid.
So, if your goal is to maximize self-consumption while still allowing any remaining surplus energy to be exported, Zero Export should not be enabled, subject of course to the applicable local grid regulations and export permissions.
Best regards,
Voltdeer Team
Ik zie echter nu ( s’avonds dus) 1747watt uitvoer richting electr. net en de batterij onlaad niet.
Op de slimme meter zie ik een verbruik van 0,4 kwh staan. Niet echt logisch. Alles lijkt gewoon goed online te staan
Update: de wifi dongle losgekoppeld en weer aan—-> nu wel weer 0 op de meter.Smartie5 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:40:
Kan het zijn dat de Voltdeer cloud “eruit ligt”. Ik heb nul invoer als default staan.
Ik zie echter nu ( s’avonds dus) 1747watt uitvoer richting electr. net en de batterij onlaad niet.
Op de slimme meter zie ik een verbruik van 0,4 kwh staan. Niet echt logisch. Alles lijkt gewoon goed online te staan
Iemand anders ook last van gehad?

/f/image/YIDWcx3yzBVROczeZH1l7mox.png?f=fotoalbum_large)