4090 RMA, geld terug maar geen vervangend product

Pagina: 1
Acties:

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:27
Ik had een 4090 kaart van gigabyte waarbij de power connector was gesmolten, waardoor deze vastgesmolten was aan de adapter van Cablemod die ik gebruikte. Een bekend probleem bij de 12vhpwr-connector die helaas op deze kaarten zit. Dit gebeurde binnen de garantietermijn van drie jaar.

Daarop nam ik contact op met cablemod: zij boden mij aan om reparatie door een derde partij te vergoeden indien Gigabyte de RMA zou weigeren. Daar was ik blij mee, het leek dat dit dus met weinig kosten kon worden verholpen, zelfs als Gigabyte niet thuis zou geven.

Dus nam ik contact op met Gigabyte voor een RMA. Zij verwezen me naar
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, waar ik de kaart had gekocht.

Dus nam ik contact op met
Members only:
. Ik stuurde de kaart naar hen, zij hebben hem door gestuurd naar Gigabyte voor RMA. Het RMA-proces duurde uiteindelijk zo'n twee maanden.
Members only:
deelt mij nu mee dat herstel of reparatie niet mogelijk is en dat ik het aankoopbedrag terugkrijg. Het gaat om ongeveer 1900 euro. Helaas zijn de prijzen gestegen en zelfs een tweedehands 4090 kost nu zo'n 2500 euro. Deze oplossing voldoet dus m.i. niet als vervanging of reparatie van het gekochte product.

Ik heb aan
Members only:
gevraagd of ik de videokaart terug kan krijgen zodat ik op het aanbod van Cablemod in kan gaan en de reparatie bij een derde partij te laten geschieden. Volgens mij is dit ook prima mogelijk; de kaart deed het immers nog toen ik hem opstuurde, enkel kreeg ik de connector niet los.

[mo]Megekko[/] vertelt mij nu dat dit geen aanbod is maar een definitief besluit en dat de videokaart nog bij Gigabyte is en niet retour zal komen. Hiermee stellen zij als verkopende partij feitelijk voor om de koop te ontbinden, maar volgens mij kan alleen ik dat doen, als kopende partij. Ik heb nog steeds recht op reparatie of een vervangend product. Reparatie is in dit geval ook goed mogelijk bij een derde partij, denk ik.

Wat kan ik nu doen? Ik wil de volgende opties voor een oplossing voorstellen:
1: Dat
Members only:
de videokaart vervangt met een andere 4090. Zij hebben deze echter niet meer op voorraad, denk ik.
2: Dat
Members only:
de videokaart laat repareren bij een derde partij.
3: Dat
Members only:
mij de som van een tweedehands 4090 betaalt (€2500) zodat ik zelf een vervangend product kan aanschaffen.

Voordat ik ruzie ga maken met
Members only:
wil ik toch even vragen hoe anderen naar dit geval kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 13-03-2026 16:51 . Reden: Zie onze regels, webshopnaam is zo niet toegestaan ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Ik heb geen verstand hiervan, maar optie 2 kan je denk ik beter meteen laten vervallen: als $winkel stelt "herstel of reparatie is niet mogelijk", dan heeft het denk ik weinig zin om $winkel te vragen te repareren.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

BLACKfm

O_o

Je zal wellicht gehecht zijn aan de 4090, maar wellicht toch voor het geld gaan en maar gaan voor een kleine downgrade naar een 7900xtx of 5080?

Het zijn barre tijden op de GPU en Geheugenmarkt, maar 1900 euro is 1900 euro.
En met een beetje zoeken kun je vast wel iemand overtuigen zijn 4090 voor een dergelijke prijs te verkopen als het persee een 4090 moet zijn.

Ik denk niet dat
Members only:
, of welke winkel dan ook, gaat speculeren op de markt en bij bijvoorbeeld een defect aan een ramstick je nu 500 euro gaat uitkeren terwijl je er ooit 200 voor betaald hebt omdat het geheugen nou ineens zo duur is geworden...

[ Voor 25% gewijzigd door Perkouw op 13-03-2026 16:51 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Titel change doorgevoerd en zie verder Shopping Forum Beleid voor mijn ingreep aangaande de shopnaam tussen
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 13-03-2026 16:53 ]

• Grotbewoner
BLACKfm schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:37:
Je zal wellicht gehecht zijn aan de 4090, maar wellicht toch voor het geld gaan en maar gaan voor een kleine downgrade naar een 7900xtx of 5080?

En met een beetje zoeken kun je vast wel iemand overtuigen zijn 4090 voor een dergelijke prijs te verkopen als het persee een 4090 moet zijn.

Ik denk niet dat
***members only***
, of welke winkel dan ook, gaat speculeren op de markt en bij bijvoorbeeld een defect aan een ramstick je nu 500 euro gaat uitkeren terwijl je er ooit 200 voor betaald hebt omdat het geheugen nou ineens zo duur is geworden...
Ik heb dan ook liever dat ze hem gewoon repareren, ik denk dat er genoeg reden is om aan te nemen dat dat mogelijk is. Of dat een derde partij (betaald door Cablemod) dat voor mij doet zoals zij hebben voorgesteld. Nogmaals, de kaart deed het gewoon toen ik hem opstuurde. Er zat enkel wat gesmolten plastic in de power connector.

Gigabyte kan de kaart als refurbished kaart voor wel 3000 euro verkopen, denk ik. Dus ik was al bang dat er zoiets ging gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door Grotbewoner op 13-03-2026 17:06 ]

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:59

De Nelis

en anders maar niet...

Je kan het allicht proberen, maar waarom zou de winkel je 600,- meer geven dan wat je betaald hebt? Die snap ik even niet, zij krijgen het inkoopbedrag terug (wat ze destijds hebben betaald) van Gigabyte en ook niet wat de kaart nu zou kosten.

Ik vind het overigens wel netjes dat ze dit aanbieden, een andere winkel had waarschijnlijk gezegd, je hebt een 3e partij kabel gebruikt en daar komt het door dus we kunnen je niet helpen. Is natuurlijk niet zo, maar toch he.

Ik zou me in ieder geval neerleggen bij de 1900 of op je strepen gaan staan (maar geen ruzie maken, gewoon redelijk blijven. Dan krijg je uiteindelijk meer voor elkaar, het zijn ook maar mensen.) dat je de kaart terug krijgt want jouw eigendom nog steeds.

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 13-03-2026 17:41 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32
Een beetje Tweaker die goed kan desolderen en opnieuw solderen kan zo'n powerconnector wel vervangen, maar het blijft een behoorlijke operatie. Ik kan me voorstellen dat het voor een fabrikant zelf financieel gezien niet rendabel is om daar iemand van hunzelf voor een paar uur voor in te schakelen. Tevens is het maar de vraag of ze de kennis en de apparatuur in huis hebben om een dergelijke reparatie uit te voeren aangezien die kaarten door robots worden geassembleerd.
Je kunt eisen dat je de kaart terugkrijgt en dan hier rond vragen of er iemand is die voor jou er een nieuwe connector op zet. Je verliest dan wel alle garantie en je moet hopen dat de operatie succesvol verloopt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Helaas zijn de prijzen gestegen en zelfs een tweedehands 4090 kost nu zo'n 2500 euro.
Mwah als ik zo snel kijk zijn er redelijk wat voor minder te krijgen, vandaag nog eentje voor €1950 op Marktplaats erbij gekomen.

Het lastige hier is ook natuurlijk wie de schuldige is. De connector heeft zo zijn issues, dat is bekend. Tegelijk is er een reden dat Cablemod wel reparatie wil betalen: Volgens mij is het percentage kaarten met issues waarbij hun kabel is gebruikt significant hoger dan gemiddeld, gewoon gebaseerd wat ik heb langs zien komen. En de bewijslast ligt in dit geval bij jou.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

BLACKfm schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:37:

Ik denk niet dat
***members only***
Toch ben ik wel benieuwd: wat gaat een webwinkel doen als je een RAM-stick die je nu voor €500 koopt over twee jaar stuk gaat? Als de prijzen tegen die tijd weer normaal zijn, krijg je waarschijnlijk gewoon een nieuwe in plaats van je geld terug. (Zoals het overigens ook hoort: eerst repareren of vervangen, geld terug is pas de laatste optie.)

Ontopic /Advies voor TS:
Vraag om het rapport waarin staat waarom Gigabyte denkt dat de kaart niet te repareren is. Als de kaart verder prima werkte en het enige defect een vastgesmolten connector is, lijkt dat eerlijk gezegd geen bijzonder ingewikkelde reparatie. Mocht Gigabyte dat niet kunnen, dan vraag ik me sterk af wat voor reparaties ze wél kunnen uitvoeren wanneer een kaart ter reparatie wordt aangeboden.

In principe heeft de verkoper de keuze om te repareren of te vervangen. Geld terug is eigenlijk altijd de laatste optie, zolang jij dat niet wilt.

Wat je ook nog kunt proberen voor te stellen, is een deel van het geld terug te krijgen en de kaart zelf terug te ontvangen. Daarbij neem je wel het risico dat er mogelijk al iets met de kaart is gebeurd waardoor hij verder beschadigd is. Bijvoorbeeld: ze hebben geprobeerd de kaart te repareren, maar dat is mislukt. Als dat risico goed uitpakt, zou je hem daarna naar CableMod kunnen sturen en op hun voorstel kunnen ingaan.

Als er een reparatierapport is waarin staat waarom de reparatie niet is gelukt, krijg je bovendien meer inzicht in de staat van de kaart op het moment dat hij wordt teruggestuurd.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:42
Galinsky schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:26:
[...]

Toch ben ik wel benieuwd: wat gaat een webwinkel doen als je een RAM-stick die je nu voor €500 koopt over twee jaar stuk gaat? Als de prijzen tegen die tijd weer normaal zijn, krijg je waarschijnlijk gewoon een nieuwe in plaats van je geld terug. (Zoals het overigens ook hoort: eerst repareren of vervangen, geld terug is pas de laatste optie.)

Ontopic /Advies voor TS:
Vraag om het rapport waarin staat waarom Gigabyte denkt dat de kaart niet te repareren is. Als de kaart verder prima werkte en het enige defect een vastgesmolten connector is, lijkt dat eerlijk gezegd geen bijzonder ingewikkelde reparatie. Mocht Gigabyte dat niet kunnen, dan vraag ik me sterk af wat voor reparaties ze wél kunnen uitvoeren wanneer een kaart ter reparatie wordt aangeboden.

In principe heeft de verkoper de keuze om te repareren of te vervangen. Geld terug is eigenlijk altijd de laatste optie, zolang jij dat niet wilt.

Wat je ook nog kunt proberen voor te stellen, is een deel van het geld terug te krijgen en de kaart zelf terug te ontvangen. Daarbij neem je wel het risico dat er mogelijk al iets met de kaart is gebeurd waardoor hij verder beschadigd is. Bijvoorbeeld: ze hebben geprobeerd de kaart te repareren, maar dat is mislukt. Als dat risico goed uitpakt, zou je hem daarna naar CableMod kunnen sturen en op hun voorstel kunnen ingaan.

Als er een reparatierapport is waarin staat waarom de reparatie niet is gelukt, krijg je bovendien meer inzicht in de staat van de kaart op het moment dat hij wordt teruggestuurd.
Ik kan je zeggen die winkel ontbind eigenlijk altijd. Ook als je nu je dure ram koopt. Ook een keer gehad met een GPU kon gratis 2 generaties upgraden op die manier😆

• Grotbewoner
loki504 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:44:
[...]

Ik kan je zeggen die winkel ontbind eigenlijk altijd. Ook als je nu je dure ram koopt. Ook een keer gehad met een GPU kon gratis 2 generaties upgraden op die manier😆
Maar mogen zij de koop ontbinden? Ik dacht dat alleen de kopende partij dat mag (of daarmee instemmen).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:42
Grotbewoner schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Maar mogen zij de koop ontbinden? Ik dacht dat alleen de kopende partij dat mag (of daarmee instemmen).
officieel gezien wel. jij hebt keuze tussen vervangen of reparatie. waarbij vervangen kan worden geweigerd als het niet in proportie is. bv een nieuwe auto eisen omdat een lampje na 4 weken kapot gaat(extreem voorbeeld). maar wil je vervanging eisen moet het geloof ik wel het zelfde product zijn(dus niet een rx 4090 maar exact die) ze mogen wel een voorstel doen voor een gelijkwaardig product maar die mag je ook weer weigeren. en pas daarna komt ontbinden. Dus de vraag is hebben ze exact die zelfde rx 4090(tot ean nummer aan toe) zoja dan kan je die eisen. juridisch gezien dan. maar ik verwacht niet dat het zonder slag of stoot zal gaan.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:47
Wees blij dat je een paar jaar gratis hebt kunnen genieten van een videokaart ;)
Ga desnoods van een 5070ti onder de 1000

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Als je het aankoop bedrag terug krijgt heb je dus meerdere jaren gratis gebruik kunnen maken van de kaart. Als ze deze kaart niet meer op voorraad hebben dan lijkt het me een mooie oplossing.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Perkouw schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[modbreak]Titel change doorgevoerd en zie verder Shopping Forum Beleid voor mijn ingreep aangaande de shopnaam tussen
***members only***
[/]
FYI:
Je 5de MO tag was niet goed gegaan.
Pagina: 1