Eerlijk met 200-400€ markups, of het nu aan Megekko verkocht werd of andere shop: zelfde resultaat, evenveel winst voor retailer (groothandel).
Vind het jammer dat Megekko duidelijk grootste deel van Gpu taart krijgt. Ze kopen meer kaarten (= goedkoper), maar vragen er meer voor. Ja ja ik weet het, ze mogen dat. Maar je vraagt je af waarom informatique (toch redelijk goede shop) dan zo weinig voorraad krijgt, ik ben er zeker van dat ook zei dat geld willen winnen op zo'n overhypte launch. Dus iemand beslist, dat Megekko meer kaarten krijgt. Oftewel bieden ze meer, oftewel is het het typische 'amazon' achtige model, waarbij alleen grote winkels, grote leveringen krijgen bij launch (is veek zo voor veel producten), maar dan kun je bezwarend stellen dat andere shops eerlijke kans kregen.
Als ik toch zoveel markup moet betalen, waarom dan de slechte service van Megekko er bij nemen (bv azerty is al ietsje beter, en shops als Infortmatique nog pak meer), maar je denk dan 'cpu gaat niet stuk dus mag bij megekko'.
Had bijna 7950x3d bij Megekko gekocht, zeer blij dat ze daar geen geld aan mij verdiend hebben (kwam door slechte service met moederbord).
Ik vraag mij af of Megekko beseft dat ze iemand die graag hardware koopt en goed geld spendeerd niet alleen nu maar ook in toekomst verliezen, is dat die 300€ markup (ipv bv redelijke 140€ markup) waard?
Wat ze ook geen sympathie oplevert van mij: 1049 € voor Red Devil is duidelijk te veel want de voorraad (tijdens gigantische gehypte launch - ook naar mijns verrassing), blijft sterk in voorraad. Zet dan 879€ ofzo, is nog steeds veel maar ik weet dat er mensen (niet mij) zijn die dat zouden betalen, dan gaat je voorraad omlaag, maak je winst, en zullen klanten ook niet 'maar je hebt nog gigantische voorraad' tegen je gebruiken.
Ben heel benieuwd of de voorraad 9070xt bij Megekko ooit opraakt (zolang deze prijzen aanhouden). Ik denk van niet, Want hiermee betreedt je Nvidia prijs niveau, en we weten allemaal dat meeste 'mensen die veel spenderen' Nvidia willen. (Zie 7900 xtx vs 4080).
Eerlijk als ik van Megekko baas was (en je ik ben geen expert, is gewoon een gevoel /ingeving - moet wel zeggen dat ik heel goed met cijfers ben - dan zou ik msrp modellen tussen 700-750€ verkopen, tussen modellen 810 en hoge modellen 899. DAn heb je en monster winst, daalt je voorraad sneller dan nu wat ook mensen in toekomst rijkhalzend doet uitkijken naar nieuwevoorraad, en de goodwill bij veel mensen is nog net aanvaardbaar genoeg (bij 1049€ dood je die best wel naar m'n aanvoelen). Megekko lijkt ook te vergeten (tenzij ik mij helemaal vergis in de markt en AMD plots mega gewild is bij klanten door RT/FSR4 verbeteringen) dat Amd minder rek heeft qua klanten dan Nvidia. Bij Nvidia zou ik gerust 5090 voor 6000€ proberen, je weet dat er mensen zijn met fomo op zo'n kaart

9070 xt ligt helemaal anders, is geen high-end kaart, is net trager (niet RT) dan 7900 xtx (die nu zelfs goedkoper us, wtf dan 9070xt), de hype van de 9070xt ligt hem juist in het gevoel 'omg 700€ vor 1200€performance (4080). Dat kapot maken, maakt ook de hype kapot, en misschien je toekomstige verkopen.
de 7900xt verkopen gingen heel slecht bij Megekko als ik hun voorraad en zelfs prijsverlagingen zag. Het is nu wel duidelijk dat megekko een wolfs in schapenvacht is, prijsverlagingen, gebeuren alleen bij voorraad wanhoop, dus 7900xt werd slecht verkocht, dat is mijn mening

Eens zien hoe snel 9070 xt in die boot terechtkomt.
Amd heeft het meeste invloed op dit, als ze in het geheim gigantische hoeveelheden RDNA 4 wafers bakken, om toch marktaandeel te winnen, dan kan de prijs snel zakken. Anders blijft het fomo kaart in verziekte markt.
Indirect is Nvidia ook zeer schuldig hieraan. Ze hebben 4000 series al jaar niet meer geproduceerd (dit gebeurd normaal nooit, oude serie is nuttig als budget optie), en 5000 serie slechtste voorraad launch ooit, bovendien zitten we door Corona en mining en AI, met nog altijd mensen die niet durfden up te graden. Zieke situatie.
Blijft weinig anders opzitten dan geduldig te zijn. Ik vertel er ook bij als abstract feit: Megekko zal geen aankopen van mij krijgen. Niet door vraag en aanbod, daar ben ik niet boos over. Over de manier waarom. Wees dan gewoon transparant, '15 kaarten mspr, 15 kaarten +50 eur, 15 kaarten +100€, welk systeem ze gewoon opzetten, wees er eerlijk over. Nu ga ik bij launch zelfs niet meer op megekko klikken, ze zijn gewoon slecht bij launches

feit technisch te weinig kans om hem daar te krijgen. Dan ook geen moeite daar doen.
Grappige is, had juist bij hen gehoopte omdat ik weet dat ze monster voorraden gpu's hebben. Dit hebben ze ook (naar mijn gevoel 2000 RDNA 4 kaarten), maar meer dan de helft zit in upmarked gebied.
Misschien stom, maar wat wint Megekko er nu mee met actieve voorraad (bv 20) 9070 xt red devils nog aan 1049€te laten staan? Iedereen die dat wou betalen zou al uit fomo gekocht hebben, zie niet plots mensen in het weekend nog kopen, dus voorraad blijft? Zelfs al is het maar 20€ ik als Megekko baas zou er 20€ per 3 uur afhalen tot bv 900€ en stoppen als de verkoop terug begint, dat lijkt mij slimmer (om de hype levend te houden). Maar jah wie ben ik he, blijkbaar geen expert,m oet ook niet. Maar ik ken de gpu markt (en prijzen), beter dan Adri van Megekko dus dat moet ook voor wat ervaring tellen

Ik ken bijna elke amd prijzen grafiek uit m'n hoofd, ik weet bv wanneer in het schema ze heel vaak het goedkoopste zijn en dan lang aan zelfde prijs blijven, weet Adri dat ook? (dit laatste is beetje kinderachtig, maar dit is uit anticipatie voor de 'jij bent geen expert, stop ermee'. Ik had bv ooit lens te koop die door overaanbod en vernieuwde versie niet echt gewild was, zelfs niet voor goede deal. Ik heb dan -50€ elke dag gedaan (bodem was wel 1100€ voor mij) maar bon... Daar nooit gekomen

Plots was iemand enthousiast 'wow das goeie prijs voor beginner, ik wil hem wel', was direct verkocht, voor 1150€. High target was 1300€ low target 1100, al bij al heel blij (en koper ook trouwens). Ik weet dus dat zoiets werkt, op rommelmarkt ook.