Verwijderen van ruim 40 recensies bij Megekko

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.432 views

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 07:48
Bij de shopreviews zijn afgelopen avond meer dan 40 reviews verwijderd. Wat is de beweegreden dat deze verwijderd zijn?

Er is in onvrede binnen de community over de praktijken die Megekko hanteert, daar mogen aspirant Tweakers die een aanschaf willen doen toch op gewezen worden. Daarnaast zijn de praktijken niet conform de Europese wetgeving. Zie de reactie van @Artiblade
zo wordt bij alle 9070 xt modellen (op dit moment) een "op = op" icoon zien bij kaarten die gewoon opnieuw in voorraad zouden moeten komen. Dat mag niet volgens EU wetten (https://europa.eu/youreur...al-practices/index_en.htm False use of limited offers).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Tweakers schermt met hun algemene voorwaarden, specifiek dan de regel dat reviews alleen gedaan kunnen worden als je daadwerkelijk een aankoop hebt gedaan.

M.i. niet altijd ten dienste van de community maar die "strijd" hebben we ook al eens met MAXict gehad.

Helaas biedt Tweakers geen andere oplossing om vooraf potentiële klanten te waarschuwen voor de m.i. waardeloze praktijken van deze webshops.

Je kan er wel voor kiezen om de Tweakers pricewatch volledig links te laten liggen voor toekomstige vergelijkingen of alleen de aankopen.

Ik gebruik voor mijzelf maar dit als reminder:

Megekko doorstrepen in pricewatch

[ Voor 13% gewijzigd door whyz op 07-03-2025 10:03 ]

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 23:44
Wat ik overigens ook mis bij tweakers reviews is dat je totaal niet kan zoeken of sorteren. Ik wil alleen maar de 1, 2 en 3 sterren zien en dan bijvoorbeeld bij klantenservice. Maar dat gaat niet ( niet dat dit hier thuis hoort )

Ik bestel overigens ook nooit meer bij Megekko. Uitermate slechte service en ze naaien je waar ze kunnen. Zodra er ook maar iets kapot gaat of niet goed gaat dan heb je pech

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wel frappant. Zelf (gelukkig) geen slechte ervaringen met Megekko, en eind 2023 wonnen ze nog de beste webshop award nadat ze bijna 31% van de stemmen van de Tweakers hebben ontvangen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:03
Winkels zijn erg gesteld op het shopreview systeem van Tweakers, maar dit systeem zegt dus alleen iets over aankopen die gedaan zijn. Het verteld helemaal niets over het soort gedrag een winkel vertoont en daar mag best voor gewaarschuwd worden.

Tweakers zou best wel wat meer gebruik mogen maken van haar rol in de Nederlandse tech community door hufter webshops tot verantwoording te roepen en proberen een vuist te maken tegen de praktijken die gaande zijn.

Wat dat betreft zijn een Jayz2cents en Steve (GN) niet bang om de waarheid te vertellen, ook al raakt dat hun commerciële belangen.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenNietDoen op 07-03-2025 10:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:31:
Wel frappant. Zelf (gelukkig) geen slechte ervaringen met Megekko, en eind 2023 wonnen ze nog de beste webshop award nadat ze bijna 31% van de stemmen van de Tweakers hebben ontvangen.
Ik ben al lang geen fan van ze, maar dit is gewoon typisch internet gedrag, ineens is iedereen boos erover, en dus gaan we review bomben. En dat je hier ontevreden over bent mag natuurlijk prima, maar review bombing zorgt dat de negatieve reviews in geen verhouding meer staan tot het aantal klanten wat negatieve ervaringen heeft.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:32:
Winkels zijn erg gesteld op het shopreview systeem van Tweakers, maar dit systeem zegt dus alleen iets over aankopen die gedaan zijn. Het verteld helemaal niets over het soort gedrag een winkel vertoont en daar mag best voor gewaarschuwd worden.

Tweakers zou best wel wat meer gebruik mogen maken van haar rol in de Nederlandse tech community door hufter webshops tot verantwoording te roepen en proberen een vuist te maken tegen de praktijken die gaande zijn.
Ik zou er niet teveel van verwachten eerlijk gezegd. In het nieuwste draadje over de praktijken van MaxICT, waar al talloze klachten over binnen gekomen zijn, is er al ruim 2 maanden radiostilte vanuit Tweakers. Best bijzonder in een Tweakers feedback subforum.

Ik heb Tweakers best hoog zitten als tech entiteit, maar de Pricewatch valt daar in ieder geval niet onder. Zonde.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Denman schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ik zou er niet teveel van verwachten eerlijk gezegd. In het nieuwste draadje over de praktijken van MaxICT, waar al talloze klachten over binnen gekomen zijn, is er al ruim 2 maanden radiostilte vanuit Tweakers. Best bijzonder in een Tweakers feedback subforum.

Ik heb Tweakers best hoog zitten als tech entiteit, maar de Pricewatch valt daar in ieder geval niet onder. Zonde.
Correct me if I'm wrong Tweakers: Ik denk dat dat vooral komt door de commerciële belangen van Tweakers zelf. Bedrijfsjuristen zullen wellicht adviseren dat het gebruiken van hun positie als een voorbeeldrol gevolgen kan hebben. Webshops zullen het niet op prijs stellen als Tweakers publiekelijk foute shops ter verantwoording gaat roepen. En Tweakers wordt gesponsord door webshops meen ik, volgens mij doen ze ook zaken met Megekko.

Zelfbehoud dus vooral denk ik. Het oude Tweakers had denk ik toch meer gestrekt been erin gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 07-03-2025 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-05 23:02

3_s

whyz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:16:
Tweakers schermt met hun algemene voorwaarden, specifiek dan de regel dat reviews alleen gedaan kunnen worden als je daadwerkelijk een aankoop hebt gedaan.
Los van al de rest, maar is dat niet logisch? Anders ben je toch maar reviews aan het doen obv horen zeggen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Ik ben al lang geen fan van ze, maar dit is gewoon typisch internet gedrag, ineens is iedereen boos erover, en dus gaan we review bomben. En dat je hier ontevreden over bent mag natuurlijk prima, maar review bombing zorgt dat de negatieve reviews in geen verhouding meer staan tot het aantal klanten wat negatieve ervaringen heeft.
Het gaat hier over een groep mensen die probeert een product te bestellen maar vervolgens misleid wordt door de webshop over de voorraad en de prijs. Als deze mensen dus inderdaad een negatieve ervaring hebben dan staat wel in verhouding, dus volg je reactie niet helemaal.

Als het inderdaad zo zou zijn dat hele legers mensen reviews gaan schrijven ondanks dat ze de kaart niet bij de winkel zouden proberen te kopen geef ik je gelijk, maar met 40 reviews gaat dat hier dus niet op.

Daarnaast mag je in vraag en aanbod ook wel een review schrijven over een slechte ervaring ondanks dat je het product uiteindelijk niet opgestuurd krijgt. Het tweakers beleid is dus er vreemd te noemen aangezien voor webshops andere regels gehanteerd worden.

Maar goed dat zijn we inmiddels wel gewend kijkend naar hoe tweakers omgaat met maxict.
3_s schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Los van al de rest, maar is dat niet logisch? Anders ben je toch maar reviews aan het doen obv horen zeggen?
Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Ik probeerde zelf gisteren een product te kopen op megekko echter ging de site down met een 500 server foutmelding en kon ik dus niet bestellen. Vervolgens (iets van een uur later) ging de site weer online en was het product opeens 100 euro duurder.

Dat is toch een negatieve ervaring? Waarom zou dit geen review waard zijn?

Vervolgens zijn de producten niet meer op voorraad volgens de website, om even later opeens toch weer op voorraad te zijn voor weer iets van 50 á 100 euro meer.

[ Voor 37% gewijzigd door Nopheros op 07-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:56
Ik vind @patviev reactie dan ook een beetje overtrokken. Er zijn nu eenmaal enorme leveringsproblemen met de nieuwe generatie GPU's, niet alleen de 9070 XT. Productiecapaciteit is beperkt, en de import/export regels van Trump helpen niet.

Megekko wil niets liever dan veel meer kaarten verkopen natuurlijk maar ook zij zijn afhankelijk van hoeveel ze geleverd krijgen van de distributeurs. Om ze dan meteen als boevenbende neer te zetten lijkt mij onredelijk. Megekko is gewoon een legitieme webshop, en natuurlijk gaat daar wel eens wat mis maar het zijn geen oplichters of misleiden niet zoals een MaxICT.

Ze proberen gewoon een modus te vinden om jouw te wijzen op het feit dat de vraag naar die kaarten heel hoog is en de voorraad extreem beperkt en dat daarom ook niet is te voorspellen wanneer kaarten wel weer op voorraad komen (misschien komt diezelfde SKU/EAN wel helemaal niet meer maar alleen een nieuwe revisie). Mijn inziens dus volledig legitiem om daar "Op=Op" bij te zetten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
Davidshadow13 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:59:
Ik vind @patviev reactie dan ook een beetje overtrokken. Er zijn nu eenmaal enorme leveringsproblemen met de nieuwe generatie GPU's, niet alleen de 9070 XT. Productiecapaciteit is beperkt, en de import/export regels van Trump helpen niet.

Megekko wil niets liever dan veel meer kaarten verkopen natuurlijk maar ook zij zijn afhankelijk van hoeveel ze geleverd krijgen van de distributeurs. Om ze dan meteen als boevenbende neer te zetten lijkt mij onredelijk. Megekko is gewoon een legitieme webshop, en natuurlijk gaat daar wel eens wat mis maar het zijn geen oplichters of misleiden niet zoals een MaxICT.

Ze proberen gewoon een modus te vinden om jouw te wijzen op het feit dat de vraag naar die kaarten heel hoog is en de voorraad extreem beperkt en dat daarom ook niet is te voorspellen wanneer kaarten wel weer op voorraad komen (misschien komt diezelfde SKU/EAN wel helemaal niet meer maar alleen een nieuwe revisie). Mijn inziens dus volledig legitiem om daar "Op=Op" bij te zetten.
Onzin. Er was/is een vrij grootte voorraad beschikbaar. Zelfs nu nog is er voorraad beschikbaar op megekko, alleen voor een paar honderd euro per kaart extra.

Als megekko volgens jouw niets liever wil dan meer kaarten verkopen dan hadden ze gewoon de normale prijs kunnen hanteren. In plaats daarvan doen ze net of de voorraad op is zodat ze even later opeens toch weer voorraad hebben alleen voor een hogere prijs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15
Enige reactie is dan toch niet kopen en ze er niet mee weg laten komen. Zolang mensen wel blijven kopen is het gewoon katjing weer €300 extra winst per kaart.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
winwiz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:05:
Enige reactie is dan toch niet kopen en ze er niet mee weg laten komen. Zolang mensen wel blijven kopen is het gewoon katjing weer €300 extra winst per kaart.
Uiteraard, maar waarom zou er niet meer gedaan kunnen worden? Zoals een GamersNexus of Jayz2cents die hun media inzetten om dergelijke praktijken aan de kaak te stellen en onder de aandacht te brengen zodat meer mensen hun geld niet uitgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Niet meer dan stemmingmakerij. Genoemde vloggers zitten er ook alleen maar in voor de klikjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:31:
Niet meer dan stemmingmakerij. Genoemde vloggers zitten er ook alleen maar in voor de klikjes.
Dan nog, nog altijd beter dan op je handen blijven zitten en accepteren dat het gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 16-05 23:44
Tsjah er blijven altijd mensen op de wereld ( beetje net zoals bij Apple ) die gewoon het nieuwste willen hebben ongeacht de prijs. Zie ook de laatste review op megekko:

"Enorm snel, had in minder dan 4 uur mijn pakje al. Echter jammer dat ze in essentie scalpen. De 5090 hoort 2000 te zijn, niet 4000 zoals de kaarten die ik daar zie. Beetje overdreven."

Als we dan flink wat paginas scrollen in de reviews zie je dat er toch veel problemen zijn met de customer service / RMA. Daarom zou ik ook graag een zoek functie willen zien en een sorteer knop

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CosmicByte
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-05 09:07
Naar mijn mening zijn de shop reviews niet om gedrag aan te spreken - hoe goed de bedoeling ook is. Nieuws publicaties, social media en fora zijn wellicht beter om de gehele context over te brengen.
Neem nu de woede over de GPU prijzen. Dat is makkelijk af te reageren op webshops die er overduidelijk óók gretig winst op pakken etc. Ik weet het, allemaal heel vervelend.

Maar al gauw krijg je een gevalletje review bombing, en dan? Wat voor nut heeft het straks als dit specifieke probleem is overgewaaid?
De kortdurige emotie vertekent op lange termijn het beeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Dan nog, nog altijd beter dan op je handen blijven zitten en accepteren dat het gebeurt.
Persoonlijk vind ik het allemaal nogal overtrokken. Gaan we ook allemaal huilen bij douwe egberts voor de deur omdat die de koffieprijzen aan het opdrijven zijn?

Het is maar vraag en aanbod in optima forma. Bevalt de prijs je niet.... koop vooral niet. Bevalt de prijs je wel.... koop dan wel. Het is allemaal niet zo moeilijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:49:
[...]
Het is maar vraag en aanbod in optima forma. Bevalt de prijs je niet.... koop vooral niet. Bevalt de prijs je wel.... koop dan wel. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Sorry, ik vind dit zo'n dooddoener. Een webshop wordt nergens verplicht daar aan mee te doen.

Daarnaast, dit gaat niet meer om vraag en aanbod, maar gewoon hufterpraktijken. Het bewust op uitverkocht zetten van producten om ze vervolgens een uur later voor €300,- boven de adviesprijs te verkopen heeft niks met vraag en aanbod te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Sorry, ik vind dit zo'n dooddoener. Een webshop wordt nergens verplicht daar aan mee te doen.

Daarnaast, dit gaat niet meer om vraag en aanbod, maar gewoon hufterpraktijken. Het bewust op uitverkocht zetten van producten om ze vervolgens een uur later voor €300,- boven de adviesprijs te verkopen heeft niks met vraag en aanbod te maken.
Open je ogen eens.... Dat heeft 100% te maken met vraag en aanbod.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Megekko komt 0 negatief in het nieuws want reviews worden verwijderd. Er worden geen nieuwsartikelen geplaatst. Als je kijkt op de PW hebben ze steeds bijna 5 sterren. Kortom, ze komen er mee weg en worden beloond ook. Dit is toch krom? Niemand gaat zeiken als je wat extra marge toevoegen maar wat megekko doet is bijna malafide. Ja vrije markt en vraag/aanbod blabla maar vind het meer kwalijk dat de grootste techsite van de benelux niet “opkomt voor ons belangen” en een paar centjes belangrijker vinden dan ethiek, fatsoen en principe. Wat mij betreft mag megekko echt wek even aan de schandpaal en mogen ze het “voelen”. Als ik op hun site kijk zijn alle kaarten op voorraad maar 300-400 euro duurder. Dit is gewoon schofterig. Bij nvidia kon je nog zeggen er is geen aanbod dus hogere prijzen als we wel kunnen leveren. Nu is het graaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:45
stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Klopt en daarom is het wettelijk ook verboden. En het zou wel handig zijn als Tweakers daar wel iets mee zou doen. Daarbij kun je al veel slechte ervaringen hebben voordat je iets koopt. En die worden nu niet meegenomen in het review systeem terwijl ze voor een koper heel belangrijk zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
[...]

Dat er vraag is betekent nog niet dat je als bedrijf vervolgens je als hufter moet voordoen. Dat is precies wat Megekko doet. Lees je even in wat ze met RTX5000 en de Radeon release uitgehaald hebben. Lusten de honden geen brood van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PeacekeeperNL schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:31:
De Tweakers Awards waren dan ook nooit echt de awards voor daadwerkelijk de beste, maar de populairste. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je nieuws: Nederlandse webshops hebben duizenden RX 9070 (XT)-videokaarten op vo... gemist hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het is natuurlijk vreemd dat er niet een review mag worden geschreven over illegale praktijken.

Volgens de AV van Tweakers is dit namelijk wel toegestaan.
5.5 Het Lid kan zijn ervaringen met en beoordelingen van webshops toevoegen aan de Shopreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:12
Nu het meer en meer over Tweakers zelf gaat vind ik het vermelden waard dat het me erg irriteert dat je een threshold voor een aankoop bedrag invult en dat dan je een melding krijgt dat je prijs gehaald is, en al klik je in 1 minuut erop de prijs nooit zo geweest is of zg een foutje en Tweakers er niets aan doet. Gebeurt vaak bij dezelfde winkel ketens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:23:
Nu het meer en meer over Tweakers zelf gaat vind ik het vermelden waard dat het me erg irriteert dat je een threshold voor een aankoopbedrag invult en dat dan je een melding krijgt dat je prijs gehaald is, en al klik je in 1 minuut erop de prijs nooit zo geweest is of zgn een foutje en Tweakers er niets aan doet. Gebeurt vaak bij dezelfde winkel ketens.
Dit heeft met het topic toch helemaal niks te maken? :? Denk dat je hier even een eigen topic moet openen als je iets wilt aankaarten: Pricewatch

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nopheros schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Het gaat hier over een groep mensen die probeert een product te bestellen maar vervolgens misleid wordt door de webshop over de voorraad en de prijs. Als deze mensen dus inderdaad een negatieve ervaring hebben dan staat wel in verhouding, dus volg je reactie niet helemaal.

Als het inderdaad zo zou zijn dat hele legers mensen reviews gaan schrijven ondanks dat ze de kaart niet bij de winkel zouden proberen te kopen geef ik je gelijk, maar met 40 reviews gaat dat hier dus niet op.

Daarnaast mag je in vraag en aanbod ook wel een review schrijven over een slechte ervaring ondanks dat je het product uiteindelijk niet opgestuurd krijgt. Het tweakers beleid is dus er vreemd te noemen aangezien voor webshops andere regels gehanteerd worden.

Maar goed dat zijn we inmiddels wel gewend kijkend naar hoe tweakers omgaat met maxict.
Als dat allemaal mensen zijn die tijdens het bestelproces ineens niet meer konden bestellen, en het daarna duurder werd, ja dan ben ik het eens dat het 40 terechte reviews zijn. Maar ik betwijfel nogal of die allemaal precies op dat moment het probeerde, of dat er toch gewoon een hele hoop tussen staan die of sowieso niet wilde kopen, of later het wilde doen. Je ziet hier ook nu reacties die boos zijn simpelweg omdat de prijs hoger is. Dus helemaal los van hoe het verhoogd was, gewoon omdat de prijs hoog is.

En als dat het punt is, moet ik dan ook een negatieve review bij Paradigit achterlaten omdat ze 30% meer vragen voor een geheugenreepje? uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Dat er vraag is betekent nog niet dat je als bedrijf vervolgens je als hufter moet voordoen. Dat is precies wat Megekko doet. Lees je even in wat ze met RTX5000 en de Radeon release uitgehaald hebben. Lusten de honden geen brood van.
Dat je het woord hufter gebruikt geeft al aan dat het niet meer als een emotioneel geladen mening van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:23:
Het is natuurlijk vreemd dat er niet een review mag worden geschreven over illegale praktijken.

[...]
Illegale praktijken? Nou word het spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Nee hoor, zeker gezien. Maar blijkbaar waren zelfs die duizenden kaarten niet genoeg. Geeft wel aan hoe groot de gaming markt in nederland is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Wolly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:23:

[...]
En hoeveel mensen hebben dat letterlijk ervaren? Gewoon al het feit dat TS weet dat het om een 40-tal reviews gaat lijkt erop te wijzen dat er een gecoordineerde plaatsing van die reviews is geweest, dat iemand gaan bijhouen is hoeveel en welke het zijn om dan op te kunnen merken dat ze verdwenen zijn.

En als een uiting van "OP=OP" het ergste is wat er op die site stond, terwijl de prijzen niet absurd hoog of laag waren, er geen foutieve voorraadindicatie is of wat voor andere vreemde dingen dan ook, dan vind ik het net zeer spijtig dat men het nodig vindt om zomaar even te proberen een webshop door het slijk te halen. Want laat ons eerlijk zijn, men roept hier over het feit dat Megekko de consument misleidt, maar is dat wel zo?

Natuurlijk gaan er gelijkaardige kaarten in de toekomst binnenkomen. Maar zijn dat dezelfde? Dat durf ik niet zeggen. Dat hebben we in het verleden ook al gezien. Gaat dat aan dezelfde voorwaarden (bijv. zelfde prijs) zijn? Dat durf ik niet zeggen. Er ontbreekt zoveel nuance in heel dat geheel.

Als er geen voorraad is staan we volop te klagen, als er wel voorraad is staan we volop te klagen. Het enige wat we tegenwoordig nog doen is klagen, klagen en klagen. Alles wat ons ook maar een beetje tegenzit moeten we uitvergroten en op dat grote boze internet zetten in een zoektocht naar mensen die ons willen steunen, op zoek gaan naar mensen die ons gelijk geven.

Zie je iets dat niet klopt met wet- of regelgeving? Dien een klacht in op de juiste plaats. En als het vergrijp ernstig genoeg is, dan zal er door de juiste instantie een onderzoek volgen en mogelijks een veroordeling. Dat is hoe je met zulke dingen moet omgaan. We leven in een rechtstaat. De tijd van de schandpaal ligt ver achter ons en we moeten niet zelf proberen op te treden als rechter, jury en beul.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Illegale praktijken? Nou word het spannend.
in strijd is met de wettelijke bepalingen
Zie topicstart waarin dit is beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:43:
[...]

En hoeveel mensen hebben dat letterlijk ervaren? Gewoon al het feit dat TS weet dat het om een 40-tal reviews gaat lijkt erop te wijzen dat er een gecoordineerde plaatsing van die reviews is geweest, dat iemand gaan bijhouen is hoeveel en welke het zijn om dan op te kunnen merken dat ze verdwenen zijn.

En als een uiting van "OP=OP" het ergste is wat er op die site stond, terwijl de prijzen niet absurd hoog of laag waren, er geen foutieve voorraadindicatie is of wat voor andere vreemde dingen dan ook, dan vind ik het net zeer spijtig dat men het nodig vindt om zomaar even te proberen een webshop door het slijk te halen. Want laat ons eerlijk zijn, men roept hier over het feit dat Megekko de consument misleidt, maar is dat wel zo?

Natuurlijk gaan er gelijkaardige kaarten in de toekomst binnenkomen. Maar zijn dat dezelfde? Dat durf ik niet zeggen. Dat hebben we in het verleden ook al gezien. Gaat dat aan dezelfde voorwaarden (bijv. zelfde prijs) zijn? Dat durf ik niet zeggen. Er ontbreekt zoveel nuance in heel dat geheel.

Als er geen voorraad is staan we volop te klagen, als er wel voorraad is staan we volop te klagen. Het enige wat we tegenwoordig nog doen is klagen, klagen en klagen. Alles wat ons ook maar een beetje tegenzit moeten we uitvergroten en op dat grote boze internet zetten in een zoektocht naar mensen die ons willen steunen, op zoek gaan naar mensen die ons gelijk geven.

Zie je iets dat niet klopt met wet- of regelgeving? Dien een klacht in op de juiste plaats. En als het vergrijp ernstig genoeg is, dan zal er door de juiste instantie een onderzoek volgen en mogelijks een veroordeling. Dat is hoe je met zulke dingen moet omgaan. We leven in een rechtstaat. De tijd van de schandpaal ligt ver achter ons en we moeten niet zelf proberen op te treden als rechter, jury en beul.
Mooie rant, maar feit blijft dat volgens de AV ervaringen gedeeld mogen worden. Een ervaring is ook de winkel binnenlopen, rond kijken, misschien het personeel iets vragen en weglopen zonder aankoop. En als die ervaring negatief is mag dat dus volgens de AV gedeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:47:
[...]

[...]

Zie topicstart waarin dit is beschreven.
Ohhhh het gaat niet eens over de prijzen, maar nu is op=op het probleem. Tsjah.... sinds de covid crypto hype zijn webshops niet meer zo happig op het aannemen van backorders op gpu's. Kan ze geen ongelijk geven.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CosmicByte
  • Laatst online: 16-05 09:07
Kan me wel vinden in wat Blokker zegt. Wat me ook opvalt aan diverse reacties is dat men omtovert tot juridisch expert zodra ze tegen de schenen getrapt zijn.
Ineens zijn de EU regeltjes tot detailniveau uit Google getrokken en roept men van de hoogste toren over illegale praktijken. Man man man.

De op=op label regelgeving mag dan ergens beschreven zijn - maar voldoet dit scenario daaraan?
Denk dat de grote vraag (na Nvidia's gestunt) best kan betekenen dat ze een relatief vlugge uitverkoop verwachten. En wie weet is de 'duizenden voorraad' ook dunner dan gedacht. Weet dat alles zo recht of krom te lullen is, maar ik en vele anderen zijn geen experts. Dus kalm aan mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:56
magnifor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:12:
Megekko komt 0 negatief in het nieuws want reviews worden verwijderd. Er worden geen nieuwsartikelen geplaatst. Als je kijkt op de PW hebben ze steeds bijna 5 sterren. Kortom, ze komen er mee weg en worden beloond ook. Dit is toch krom? Niemand gaat zeiken als je wat extra marge toevoegen maar wat megekko doet is bijna malafide. Ja vrije markt en vraag/aanbod blabla maar vind het meer kwalijk dat de grootste techsite van de benelux niet “opkomt voor ons belangen” en een paar centjes belangrijker vinden dan ethiek, fatsoen en principe. Wat mij betreft mag megekko echt wek even aan de schandpaal en mogen ze het “voelen”. Als ik op hun site kijk zijn alle kaarten op voorraad maar 300-400 euro duurder. Dit is gewoon schofterig. Bij nvidia kon je nog zeggen er is geen aanbod dus hogere prijzen als we wel kunnen leveren. Nu is het graaien.
Wat voor nieuwsbericht zou je moeten plaatsen. Tenzij iemand hier bij Megekko werkt of Adri Broos kent dan zie ik alleen nog maar aanames.

Feitelijk is dat Megekko dus kaarten aanbied, welke op vooraad zijn, voor prijzen die helemaal niet zo heel veel afwijken van de concurrenten (voor zover en andere winkels zijn die ze uberhaupt al aanbieden).

uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 XT OC
uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC
uitvoering: Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT

Het gaat hier niet om honderden euro's, maar om 10tjes tot 100 euro verschil. Het feit dat er voor veel kaarten uberhaupt maar 2 of 3 aanbieders zijn geeft al aan dat de leverbaarheid slecht is. Het is dus niet vreemd dat Megekko enkel de huidige voorraad voor de huidige prijs kan verkopen. Immers bij slecht leverbare producten fluctureert de prijs bij leveranciers ook enorm. Het laatste wat je dan als B2C shop wil is na bestelling niet kunnen leveren of de prijs moeten verhogen. In die zin snap ik de "op = op" aanduiding ook wel. Immers is niet te garanderen dat dezelfde aanbieding (hetzelfde product, tegen dezeflde prijs) nog terugkomt.

Het is Megekko ook helemaal niet aangelegen om woekermarges te hanteren, ze hebben veel liever tevreden klanten en een hoger volume qua omzet. Het enige wat ik tot nu toe hier lees zijn veel verontwaardige influencers en mensen die op basis van aannames wat roepen zonder enige feitelijke informatie van bij Meggeko zelf.

@WoutF misschien een goed idee voor een achtergrond artikel met wederhoor aan de zijde van Megekko? Ik denk dat Adri zeker wel bereid is om hier een beetje tekst en uitleg te scheppen over hoe het gaat achter de schermen bij zo'n grote GPU release.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
CosmicByte schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:53:
Kan me wel vinden in wat Blokker zegt. Wat me ook opvalt aan diverse reacties is dat men omtovert tot juridisch expert zodra ze tegen de schenen getrapt zijn.
Ineens zijn de EU regeltjes tot detailniveau uit Google getrokken en roept men van de hoogste toren over illegale praktijken. Man man man.

De op=op label regelgeving mag dan ergens beschreven zijn - maar voldoet dit scenario daaraan?
Denk dat de grote vraag (na Nvidia's gestunt) best kan betekenen dat ze een relatief vlugge uitverkoop verwachten. En wie weet is de 'duizenden voorraad' ook dunner dan gedacht. Weet dat alles zo recht of krom te lullen is, maar ik en vele anderen zijn geen experts. Dus kalm aan mensen.
Ik proef vooral een emotioneel gedreven drang tot vergelding. Zag hier gisteren ook al redenaties tot 'machtsmisbruik' om een of andere EU instantie lastig te vallen. Die mensen moeten toch rollend van hun bureau weggaan? Die mensen zitten daar serieus werk te doen om mensenhandel en misbruik tegen te gaan... Krijgen ze een of ander relaas van een tweaker die vind dat hij 100 euro teveel moet betalen voor zijn videokaart. Relativeer even mensen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:42:
Nee hoor, zeker gezien. Maar blijkbaar waren zelfs die duizenden kaarten niet genoeg. Geeft wel aan hoe groot de gaming markt in nederland is :)
Of de voorraden waren toch niet zo groot als geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
CH4OS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:08:
[...]
Dan heeft tweakers slecht journalistiek werk geleverd... Maar daar ga ik nog niet vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 10:31
[...]
of wel, want er is voldoende voorraad beschikbaar.

Het probleem is dan ook niet voorraad, maar dat de voorraad zogenaamd op was, en vervolgens uit het winkelmandje voor een hogere prijs opnieuw verschijnt.

Het probleem is dat wij als consument geen andere directe toegang hebben tot AMD video kaarten, en dat de webwinkels nu kunstmatig de prijs hoog houden. En de manier waarop is het probleem, en het onderwerp van dit topic.

Edit; Azerty heeft op moment van schrijven meer dan 110 9070XT liggen in Raalte.
Bij leverancier nog eens het dubbele. (volgens hun site)

Er is dus geen schaarste.

[ Voor 12% gewijzigd door kleefei op 07-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:29
[...]
Je kan in het levertijden topic gewoon de prijzen omhoog zien gaan als er weer wat voorraad is. Lijkt me sterk dat ze meerdere keren een pallet gevonden hebben in het magazijn die ze kwijt waren oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 14:04
patviev schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:02:
Er is in onvrede binnen de community over de praktijken die Megekko hanteert, daar mogen aspirant Tweakers die een aanschaf willen doen toch op gewezen worden. [...]
De kern zit in het woord review :-).

Het gaat gewoon om een aankoop/service ervaring, niet om een mening van wat toetsenbordridders die het ergens niet mee eens zijn. Meningen plaatsen als review komt gewoon neer op censuur, net wat sommigen ook met MaxICT willen doen.

Gewoon zelf niet kopen, je hoeft hier de wereld niet te beschermen tegen iets waar jij het persoonlijk niet mee eens bent. Er gewoon niet kopen, en als iemand anders dat wel doet en tevreden is verder niet zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kleefei schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:16:
[...]

of wel, want er is voldoende voorraad beschikbaar.

Het probleem is dan ook niet voorraad, maar dat de voorraad zogenaamd op was, en vervolgens uit het winkelmandje voor een hogere prijs opnieuw verschijnt.

Het probleem is dat wij als consument geen andere directe toegang hebben tot AMD video kaarten, en dat de webwinkels nu kunstmatig de prijs hoog houden. En de manier waarop is het probleem, en het onderwerp van dit topic.

Edit; Azerty heeft op moment van schrijven meer dan 110 9070XT liggen in Raalte.
Bij leverancier nog eens het dubbele. (volgens hun site)

Er is dus geen schaarste.
Als er voldoende voorraad is, is er toch ook geen noodzaak om te zeggen "op = op"? :) Of mis ik nu iets? :) Volgens mij zijn we het wel roerend met elkaar eens. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jip_86 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:27:
Je kan in het levertijden topic gewoon de prijzen omhoog zien gaan als er weer wat voorraad is. Lijkt me sterk dat ze meerdere keren een pallet gevonden hebben in het magazijn die ze kwijt waren oid.
Als een concurrent van de webshop meer dan 100 dozen heeft staan in eigen magazijn en de groothandel/leverancier heeft nog eens het dubbele, denk ik echt niet dat voorraad het issue is. :) Zie ook de reactie van Keefel, boven jouw reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2025 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patviev
TweakGP schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:28:
[...]

De kern zit in het woord review :-).

Het gaat gewoon om een aankoop/service ervaring, niet om een mening van wat toetsenbordridders die het ergens niet mee eens zijn. Meningen plaatsen als review komt gewoon neer op censuur,
Een review is per definitie subjectief, het is namelijk de ervaring/mening van een individu. Begrijp dan ook niet je aanmatigende toon over toetsenbordridders die het ergens niet mee eens zijn.
Gisteren hebben diverse Tweakers melding gemaakt dat ze een product probeerden aan te schaffen bij Megekko. De website uit de lucht ging en het product ineens een aanzienlijke prijsstijging doormaakte. Verder was een product uitverkocht om een uur later voor een hogere prijs beschikbaar te stellen. Wellicht dat jij daar geen probleem mee hebt, maar ik vind dat niet okay. Vandaar dat ik over mijn ervaring een review (dat is de kern ;-) ) plaats.

Je redenatie met meningen plaatsen en censuur is voor mij niet te volgen. Dat is in mijn ogen namelijk onwelgevallige zaken te verwijderen. Zie ook de definitie in de dikke van Dale toezicht van een overheid of kerk op voor publicatie bestemde teksten, films, voorstellingen enz., met de mogelijkheid om die te verbieden of er delen uit te schrappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 08:29
CH4OS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Als een concurrent van de webshop meer dan 100 dozen heeft staan in eigen magazijn en de groothandel/leverancier heeft nog eens het dubbele, denk ik echt niet dat voorraad het issue is. :) Zie ook de reactie van Keefel, boven jouw reactie.
Dat is min of meer wat ik probeerde te zeggen. Je weet als bedrijf prima wat je voorraad is. Je krijgt niet toevallig in een half uur tijd meerdere leveringen binnen van hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
[...]

Niet zo heel moeilijk als je kan rekenen. Mijn review was nummer zoveel en rond middernacht waren het er pak en beet 40 minder.

Mooi dat je het hebt over een gecoördineerde actie, ik neem aan dat je het hebt over het verwijderen van reviews ;-)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Normaal doe ik niet mee met discussies als deze, maar serieus wat een droevig verhaal zeg.

Iedereen wil zijn producten graag zo goedkoop mogelijk aanschaffen toch? Zolang de kwaliteit hetzelfde is (bijvoorbeeld hetzelfde product bij verschillende leveranciers) dan kopen we bij de goedkoopste. Niets vreemds aan, toch?!

Nu weet ook iedereen dat er een behoorlijke tijd een schaarste op de markt was met de videokaarten en dat die prijzen ook gigantisch door het dak gingen. Dat noemen we dan vraag en aanbod en we zeiken vooral die cryptominers af die de kaarten voor onze neus weggraaien. (En er veel meer voor over hebben).

Dan komt er goed nieuws: nieuws: Nederlandse webshops hebben duizenden RX 9070 (XT)-videokaarten op vo... en iedereen zit op het puntje van zijn stoel. Veel voorraad, dus misschien lage prijzen! Adviesprijzen van 695 of 639 euro klinkt ons als muziek in de oren, toch?!

Vervolgens bereiken we de deadline en de verkoop start. De gekte barst los en webwinkels worden overspoeld door 'vraag'. Dus ze doen wat verkopers al sinds jaar en dag doen en verhogen de prijzen. Laat maar eens zien wat je er voor over hebt... En vergeet ook niet dat ze de concurrentie wellicht ook in de gaten houden.

Als je een koe voor 1000 euro wilt verkopen en er is 1 koper dan is het niet gek dat je uiteindelijk 750 euro vangt. Zijn er 10 kopers voor die koe dan kan het zomaar zijn dat je met 1500 euro naar huis gaat. Maar als er nog andere kopers zijn, mag je blij zijn dat je nog 500 euro kunt vragen. Een simpel stukje vraag en aanbod.

HEB IK HIERBOVEN NU IETS GESCHREVEN WAT JE NOG NIET WIST?!

Nee? Dan weet je dondersgoed dat het verhogen van prijzen heel normaal is wanneer de vraag hoog is. Wacht even een maandje en de prijzen zullen wel weer zakken als de vraag afneemt en die niet kunstmatig wordt hoog gehouden. Dat is ook niets nieuws toch?!

Wat betreft de voorraad die zogezegd op is terwijl dat niet het geval is, dat is toch ook logisch te verklaren? Als ik als verkoper veel voorraad heb en ik weet nog niet wat de concurrentie gaat doen met de prijzen, dan ga ik toch niet mijn hele voorraad ineens tegen de laagste prijs dumpen? Nee dan maak ik batches zodat ik de prijs kan verhogen wanneer dat kan.

Uiteindelijk wil iedereen zijn spullen zo goedkoop mogelijk hebben. En een webshop die vaak de laagste prijzen hanteert moet ook zijn bedrijfskosten kunnen betalen met de minimale marges die ze voeren. Immers, lage prijzen zijn kleine marges. Kun je het dan een webshop kwalijk nemen dat ze van een goedlopend product waar in een keer veel vraag naar is een extra hoge marge gaan hanteren? Dat ze gewoon de regels van vraag en aanbod toepassen?

Wat mij betreft, ik hoef niet zo nodig een nieuwe videokaart. Maar mensen, koop jullie kaart vooral bij die winkel, dan kunnen ze de prijs voor mijn spullen lekker laag houden.

Huftergedrag? Nee... vraag en aanbod.

En moet je die webshop daarom in de shop-reviews met de grond gelijk maken?
Nee, als je een product hebt gekocht en je hebt er dan negatieve ervaringen mee, DAN kun je dat doen. Maar ga niet lopen huilen als een product duurder wordt dan jij er voor had willen of kunnen betalen. Had je maar eerder moeten zijn, had je maar naar een andere webshop moeten gaan, of... je wacht even tot de prijzen weer stabiliseren.

Zoals zo vaak bij ICT spullen, wil je het nieuwste van het nieuwste? Dan betaal je daar gewoon de hoofdprijs voor. En dat is ook niets nieuws toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
patviev schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Niet zo heel moeilijk als je kan rekenen. Mijn review was nummer zoveel en rond middernacht waren het er pak en beet 40 minder.

Mooi dat je het hebt over een gecoördineerde actie, ik neem aan dat je het hebt over het verwijderen van reviews ;-)
Ik was diegene in het topic een oproep deed en de eerste review plaatste. Daarna een kettingreactie. Niks geen coördinatie. Het enige wat ik weet is dat er op een gegeven moment 2 paginas’s aan negatieve reviews stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Klopt. ergens aan het eind van de middag werd er in het levertijden topic een oproep gedaan om zoveel mogelijk negatieve reviews te plaatsen. Moderatie heeft dit inmiddels (terecht) verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

magnifor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Ik was diegene in het topic een oproep deed en de eerste review plaatste. Daarna een kettingreactie. Niks geen coördinatie. Het enige wat ik weet is dat er op een gegeven moment 2 paginas’s aan negatieve reviews stonden.
"Coördineren" oftewel "samen regelen" is wat je per definitie doet als één iemand en plein public voorstelt "zullen we X doen", en iedereen volgt. Dan ís het een gecoördineerde actie.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-05 16:56
Grappige is, ik heb gebogen X670E aorus master (zeker halve centimeter aan beide kanten), volgens de wet van online kopen mag ik hem 14 dagen retour zenden. Megekko weigerde. Dit is legale review :D Alleen had er niet veel zin en en was niet echt boos genoeg.

Maar nu verwijderen ze de review waar ik wel echt boos ben. Misschien dat ik hem toch plaats brookie. (tenzij er termijnen op reviews staan maar ook dat is niet fair). Ik ga wel naar trustpilot dan.

brookie en andere mods schermen met 2 zaken, regels (kan ik verstaan, maar soms maken ze geen zin), maar nog meer 'het is gewoon vraag en aanbod, shops mogen dit doen'.

Ok nogmaals heel duidelijk: we leven in zotte wereld. Sinds corona weten we dat kaarten overpriced kunnen zijn. Dat feit - hoe vervelend ook - aanvaard ik. Dus als Megekko 1100€ voor 9070 xt wil vragen mij goed. Beslissing snel genomen geen koop. Geen review voor nodig. Iedereen blijft in z'n bubbel. (Ik wil goedkoper en Megekko wil veel geld verdienen maar we vallen elkaar niet aan).

Waar ik wel een gigantisch probleem me heb: is het fomo misbruik van Megekko. Het is extreem duidelijk dat alles met opzet is geplant. Er was zeker 300 misschien zelfs 2000 9070 xt op voorraad bij Megekko, dat is nu wel duidelijk. Ze weten dit, dus 15 minuten na launch al 'geen voorraad' zetten is liegen dat je zwart ziet. Bovendien zijn er duidelijk mensen die wel voorbij 4 pagina's zonder gateway 502 error raakten en anderen niet, dit is niet hoe 'een site die plat ligt' werkt. Bovendien dan komt nieuwe voorraad maar duurder, maar als je in je winkelmandje zet, heb je zelfs een garantie dat ook dat gerespecteerd wordt qua 'in voorraad' of qua prijs.

Nog erger en misbruik rechtstreeks naar Amd: Het is geweten dat er een soort verborgen (onder NDA verborgen) regel bestaat dat MSRP modellen (zeker in het begin) ook aan die prijs verkocht moeten worden. Er is duidelijk met de winkels rekening gehouden, ik denk dat ze 50 a 100€ winst maken per kaart. Dus nergens over te klagen e? Maar dan gaat Megekko dit hele fomo systeem opzetten en gevoelsmatig 80-90% van hun msrp modellen voorraad aan 899€ zetten. Daar kan ik echt niet bij.

Alternate.nl (jammer genog slecht voor Belgische klanten door vertraging met offerte), was daarin veel eerlijker Je kuns bezwarensnoemend zeggen dat 900€ AIB (betere modellen) goedkoop is. Maakt niet echt blij... maar er was duidelijk onderscheid tussen msrp modellen en die andere. Je had dus de keuze. Ook al viel je uit de boot omdat je de laat was, je had een kans. Dat voelt eerlijker.

Alternate.be is dubbel. Aan ene kant nooit goedkope kaarten gezien, dus je kunt stellen 'eerlijk'. Maar ook hun msrp modellen zijn nooit aan die prijs verkocht, das dan weer jammer, en Alternate heeft zeer weinig concurrentie. bv voor monster hunder wilds game code, denk dat Alternate enigste shop is. Beetje misbruik van positie maar bon.

Moet ik nu echt naar Duitsland gaan of Amazon om gewoon nog maar pakweg 789€ (niet msrp model) te kopen?

Pas op van mij mag een launch duurder zijn voor early adopters. Er zijn 2 problemen die het nu heel erg onzeker maken. Vele geruchten dat kaarten na launch niet meer die prijzen van Amd krijgen en dus automatisch duurder worden, wereld op z'n kop launch = goedkoper.

Tweede is de verziekte voorraad gpu's in de wereld, ik denk dat we met tekort van 2 tot 50 miljoen zitten voor verzadigde markt te krijgen. Bv al die 1080 gtx achtige kaarten die nu pas willen upgraden naar 9070xt zegt zéér veel. Zelfs ik ben verrast hoeveel mensen met 7 jaar oude kaart er zijn en zoals mij 9070 xt eindelijk goed vinden. Dit maakt dat met beperkte hoeveelheid wafers voor gpu's er zeker een leveringsprobleem is.

Ik moet bijna saddistisch zijn en denken... Eens Nvidia weer op voorraad is en zij terug verkopen (wil dit eigenlijk niet voor concurrentie en omdat Nvidia zo'n slechte Blackwell launch doet maar bon), - even voor eigenbelang - zodat de amd hype over is, komen in voorraad, megekko verkoopt bijna niets meer moeten prijzen omlaag, en daar is het... de goeie 9070 xt koop. Maar dit is geen zekerheid, daarom dat ik veel eieren in deze launch had gezet.

En ik ben vrij redelijk vind ik Puur prijs technisch moet de Red devil / Nitro + (9070 xt), 760/790€ kosten als 7800xt/7900 GRE beste spread (tussen msrp kaart en deze after market modellen). Maar ik weet ook, winkels willen winst, er is schaarste, enzovoort. Ook al had ik bijna 7900xt hellhound voor 680€ gekocht en mijzelf voorgenomen 'ik blijf onder 700€', wil ik wel tot 850€ gaan. Puur om de hele discussie 'maar wij aib's moeten geld verdienen, wij shops moeten geld verdienen' enzovoort, zeg maar een fooi om van het gedoe af te zijn (zoals bij Megekko launch).

Maar dat was buiten Megekko gerekend, maar ook alternate.be en andere shops.

Nu zien wat de voorraad doet.

Dus naar Tweakers toe: dubbel gevoel. Mods respecteren regels doen in principe niets verkeerd. Maar dit is ook vorm van censuur. Het gewoon tijdens launch op zowel technisch vlak, fomo vlak, beloftes vlak (msrp regel niet nagekomen), liegen over voorraad (is op, maar is niet op), is meer dan genoeg 'een case' om mensen een slechte shopervaring mee te delen, want dit was het ook. Ik was bereid en ging dit ook doen (zoals gezegd) om 849€ een topmodel te kopen. Die zijn nog altijd in voorraad... alleen voor 1049€. En tis geen vraag en aanbod issue. Ze hebben nog reuze aanbod. Plan B was Reaper of Pulse (msrp modellen) voor 695€. Keurige klant e? Moeilijk om te leur te stellen, toch gebeurd.

Stel dat informatique en andere belgische shops a la Codima 30% van kaarten die Megekko bij launch kreeg, krijgt, dan denk ik dat deze scalping nooit zo'n vaart gelopen zou hebben. Snap niet wie er beslist dat Megekko 1000+ kaarten krijgt, groot of niet, er zijn genoeg concurrenten, Azerty kreeg duidelijk minder, en Alternate helft ofzo? Caps zeker minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Laatst online: 13:50
stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Klopt. ergens aan het eind van de middag werd er in het levertijden topic een oproep gedaan om zoveel mogelijk negatieve reviews te plaatsen. Moderatie heeft dit inmiddels (terecht) verwijderd.
Dan vraag ik me af of @patviev er op de hoogte van was dat er een oproep was?
En of hij nu hij dit weet en dat inderdaad zou is, even zijn orginele post wil updaten. Dit lijkt me namelijk érg relevante informatie voor dit topic.....

Als ik zo nu het topic lees zonder deze info lijkt het of er gewoon wat negatieve reacties verwijdert zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
canonball schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Dan vraag ik me af of @patviev er op de hoogte van was dat er een oproep was?
En of hij nu hij dit weet en dat inderdaad zou is, even zijn orginele post wil updaten. Dit lijkt me namelijk érg relevante informatie voor dit topic.....

Als ik zo nu het topic lees zonder deze info lijkt het of er gewoon wat negatieve reacties verwijdert zijn.
Ik was daar niet van op de hoogte. Anders had ik daar ook niet over geklaagd.
Ben/was benieuwd naar de beweegredenen van Tweakers om de reviews te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Puur qua regels waren sommige post niet in orde (heb zelf ook bijgeleerd). Maar het is heel simpel en normaal begonnen. De Consensus dat Megekko een loopje nam met klantvriendelijkheid tijdens launch werdt zo consistent dat iemand zei (terecht vind ik, ook al is het regeltechnisch niet in orde): wauw zo slecht Megekko dit verdient een slecht review, en zo zijn mensen zoals mij gevolgd.

Nogmaals als Megekko 'gierig' is, mag van mij, direct 1100€ vragen mag. Maar dit hele fomo/liegen/met opzet site platleggen/msrp modellen niet respecteren (is regel van Amd, niet van mij - ook al is hij niet officieel te achterhalen), dat maakt mij bozer dan een gebogen moederbord dat ze niet terugwillen. Beetje vreemd dat ik over hetgene waar ik 'bozer' over ben geen review mach schrijven, en over andere wel, wereld op z'n kop.

Persoonlijk vind ik dat kleine/niet breekbare items en grote breekbare dure items aparte review moeten krijgen. Megekko heeft what? 10 000 reviews? Veel alvast. Veel van die reviews zijn gewoon 'pakje is geleverd, alles ok. Maar dat moet ook 90-97% van markt zijn of je bent niet goed bezig als winkel e :) Maar dan bv 800€ moederboard niet terugnemen voor fake redenen, zelfs al zijn er 50 reviews boost hierover, dan zijn 50 reviews over geleverde usb stick (onbreekbaar dus altijd 5 sterren), genoeg om gemiddelde terug in orde te zetten. Vertekend beeld dus.

Natuurlijk alleen negatieve reviews zijn ook vertekend beeld, stel dat iemand wel in moeilijk omstandigheden goed geholpen is, moet dat er ook zeker dan bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Dat is geen waar, nu zouden er pakweg 50-100 negatieve reviews zijn (er waren er 40 zei brookie dus ik reken nog wat extra. Megekko heeft 1940 reviews. Velen voelen aan als artikelen die niet breekbaar zijn. Bv SSD bracket, hoofdtelefoon met lage uitval, muizen en toetsenborden met lage uitval, usb sticks, geheugen, SSD's. Puur door fabrikanten (niet Megekko eigenlijk buiten de verzending) is dat product 5 sterren waard. En zo ontstaat er een gigantische 5 sterren trein. Ook daar komen ze nu pakweg beet 150 echte negatieve shop reviews en pakweg 100 'review bombing (wat nog altijd schuld van Megekko is, ze mogen gierig zijn, maar de manier waarop is klantontbindend, is hun eigen schuld). DAn nog zijn er pakweg 1500-1700 5 sterren reviews op 1940. Kan je zakken tot ten laagste 4.1 sterren. Niets haalt 5 sterren (4.8 meestal beste) en laatste ster altijd 'deels gevuld' is, is 4.1 vs 4.7 op 5 sterren voor mensen status quo qua gevoel, zeker de minder kritische mensen.

Hoezo review bombing alarmerend voor Megekko? Elke 3 usb sticks maken dat een slechte gpu (1000€!) geen impact maakt op de rating, onder 4/5.

Dus neen Megekko gaat niet uit business hierdoor, zeer zeker niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Matti7950 op 07-03-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:47
Nogmaals als Megekko 'gierig' is, mag van mij, direct 1100€ vragen mag. Maar dit hele fomo/liegen/met opzet site platleggen/msrp modellen niet respecteren (is regel van Amd, niet van mij - ook al is hij niet officieel te achterhalen)
Het probleem met zo'n afspraak (ik zou het geen regel noemen in deze context met de consumentrelatie) is dat het een afspraak is tussen AMD en haar partners, maximale prijzen afspreken mag, maar wel tussen winkel en leverancier, het is maar de vraag of AMD hier leverancier en dus nog wat af kan dwingen bij de winkelier, of dat AMD het moet afdwingen bij hun klant (de AIB's) en dat het daarna klaar is voor AMD, en dat de AIB het vanaf dan moet afdwingen (wat ze duidelijk niet doen).

Maar dan nog is dat iets dat een afspraak is tussen 2 B2B partijen, en voor zover ik weet niet direct afdwingbaar voor de consument. De leverancier van Megekko zou dan wel kunnen zeggen, 'Hey Megekko, je volgt onze afspraken niet, dus wij leveren niet meer aan jou vanaf morgen, of bijvoorbeeld bij de volgende launch', maar daar heeft de consument niet direct iets aan. En gaan zo'n leverancier dat überhaupt doen, of zijn die afspraken boterzacht? Immers Megekko zal ook een boel omzet in het laatje brengen voor de partijen waar zij inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Eerlijk met 200-400€ markups, of het nu aan Megekko verkocht werd of andere shop: zelfde resultaat, evenveel winst voor retailer (groothandel).

Vind het jammer dat Megekko duidelijk grootste deel van Gpu taart krijgt. Ze kopen meer kaarten (= goedkoper), maar vragen er meer voor. Ja ja ik weet het, ze mogen dat. Maar je vraagt je af waarom informatique (toch redelijk goede shop) dan zo weinig voorraad krijgt, ik ben er zeker van dat ook zei dat geld willen winnen op zo'n overhypte launch. Dus iemand beslist, dat Megekko meer kaarten krijgt. Oftewel bieden ze meer, oftewel is het het typische 'amazon' achtige model, waarbij alleen grote winkels, grote leveringen krijgen bij launch (is veek zo voor veel producten), maar dan kun je bezwarend stellen dat andere shops eerlijke kans kregen.

Als ik toch zoveel markup moet betalen, waarom dan de slechte service van Megekko er bij nemen (bv azerty is al ietsje beter, en shops als Infortmatique nog pak meer), maar je denk dan 'cpu gaat niet stuk dus mag bij megekko'.

Had bijna 7950x3d bij Megekko gekocht, zeer blij dat ze daar geen geld aan mij verdiend hebben (kwam door slechte service met moederbord).

Ik vraag mij af of Megekko beseft dat ze iemand die graag hardware koopt en goed geld spendeerd niet alleen nu maar ook in toekomst verliezen, is dat die 300€ markup (ipv bv redelijke 140€ markup) waard?

Wat ze ook geen sympathie oplevert van mij: 1049 € voor Red Devil is duidelijk te veel want de voorraad (tijdens gigantische gehypte launch - ook naar mijns verrassing), blijft sterk in voorraad. Zet dan 879€ ofzo, is nog steeds veel maar ik weet dat er mensen (niet mij) zijn die dat zouden betalen, dan gaat je voorraad omlaag, maak je winst, en zullen klanten ook niet 'maar je hebt nog gigantische voorraad' tegen je gebruiken.

Ben heel benieuwd of de voorraad 9070xt bij Megekko ooit opraakt (zolang deze prijzen aanhouden). Ik denk van niet, Want hiermee betreedt je Nvidia prijs niveau, en we weten allemaal dat meeste 'mensen die veel spenderen' Nvidia willen. (Zie 7900 xtx vs 4080).

Eerlijk als ik van Megekko baas was (en je ik ben geen expert, is gewoon een gevoel /ingeving - moet wel zeggen dat ik heel goed met cijfers ben - dan zou ik msrp modellen tussen 700-750€ verkopen, tussen modellen 810 en hoge modellen 899. DAn heb je en monster winst, daalt je voorraad sneller dan nu wat ook mensen in toekomst rijkhalzend doet uitkijken naar nieuwevoorraad, en de goodwill bij veel mensen is nog net aanvaardbaar genoeg (bij 1049€ dood je die best wel naar m'n aanvoelen). Megekko lijkt ook te vergeten (tenzij ik mij helemaal vergis in de markt en AMD plots mega gewild is bij klanten door RT/FSR4 verbeteringen) dat Amd minder rek heeft qua klanten dan Nvidia. Bij Nvidia zou ik gerust 5090 voor 6000€ proberen, je weet dat er mensen zijn met fomo op zo'n kaart :D 9070 xt ligt helemaal anders, is geen high-end kaart, is net trager (niet RT) dan 7900 xtx (die nu zelfs goedkoper us, wtf dan 9070xt), de hype van de 9070xt ligt hem juist in het gevoel 'omg 700€ vor 1200€performance (4080). Dat kapot maken, maakt ook de hype kapot, en misschien je toekomstige verkopen.

de 7900xt verkopen gingen heel slecht bij Megekko als ik hun voorraad en zelfs prijsverlagingen zag. Het is nu wel duidelijk dat megekko een wolfs in schapenvacht is, prijsverlagingen, gebeuren alleen bij voorraad wanhoop, dus 7900xt werd slecht verkocht, dat is mijn mening :D Eens zien hoe snel 9070 xt in die boot terechtkomt.

Amd heeft het meeste invloed op dit, als ze in het geheim gigantische hoeveelheden RDNA 4 wafers bakken, om toch marktaandeel te winnen, dan kan de prijs snel zakken. Anders blijft het fomo kaart in verziekte markt.

Indirect is Nvidia ook zeer schuldig hieraan. Ze hebben 4000 series al jaar niet meer geproduceerd (dit gebeurd normaal nooit, oude serie is nuttig als budget optie), en 5000 serie slechtste voorraad launch ooit, bovendien zitten we door Corona en mining en AI, met nog altijd mensen die niet durfden up te graden. Zieke situatie.

Blijft weinig anders opzitten dan geduldig te zijn. Ik vertel er ook bij als abstract feit: Megekko zal geen aankopen van mij krijgen. Niet door vraag en aanbod, daar ben ik niet boos over. Over de manier waarom. Wees dan gewoon transparant, '15 kaarten mspr, 15 kaarten +50 eur, 15 kaarten +100€, welk systeem ze gewoon opzetten, wees er eerlijk over. Nu ga ik bij launch zelfs niet meer op megekko klikken, ze zijn gewoon slecht bij launches :D feit technisch te weinig kans om hem daar te krijgen. Dan ook geen moeite daar doen.

Grappige is, had juist bij hen gehoopte omdat ik weet dat ze monster voorraden gpu's hebben. Dit hebben ze ook (naar mijn gevoel 2000 RDNA 4 kaarten), maar meer dan de helft zit in upmarked gebied.

Misschien stom, maar wat wint Megekko er nu mee met actieve voorraad (bv 20) 9070 xt red devils nog aan 1049€te laten staan? Iedereen die dat wou betalen zou al uit fomo gekocht hebben, zie niet plots mensen in het weekend nog kopen, dus voorraad blijft? Zelfs al is het maar 20€ ik als Megekko baas zou er 20€ per 3 uur afhalen tot bv 900€ en stoppen als de verkoop terug begint, dat lijkt mij slimmer (om de hype levend te houden). Maar jah wie ben ik he, blijkbaar geen expert,m oet ook niet. Maar ik ken de gpu markt (en prijzen), beter dan Adri van Megekko dus dat moet ook voor wat ervaring tellen :) Ik ken bijna elke amd prijzen grafiek uit m'n hoofd, ik weet bv wanneer in het schema ze heel vaak het goedkoopste zijn en dan lang aan zelfde prijs blijven, weet Adri dat ook? (dit laatste is beetje kinderachtig, maar dit is uit anticipatie voor de 'jij bent geen expert, stop ermee'. Ik had bv ooit lens te koop die door overaanbod en vernieuwde versie niet echt gewild was, zelfs niet voor goede deal. Ik heb dan -50€ elke dag gedaan (bodem was wel 1100€ voor mij) maar bon... Daar nooit gekomen :D Plots was iemand enthousiast 'wow das goeie prijs voor beginner, ik wil hem wel', was direct verkocht, voor 1150€. High target was 1300€ low target 1100, al bij al heel blij (en koper ook trouwens). Ik weet dus dat zoiets werkt, op rommelmarkt ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:47

br00ky

Moderator Harde Waren
patviev schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Ik was daar niet van op de hoogte. Anders had ik daar ook niet over geklaagd.
Ben/was benieuwd naar de beweegredenen van Tweakers om de reviews te verwijderen.
Microkid schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Ik heb daar weinig aan toe te voegen. Het is begrijpelijk dat velen van jullie teleurgesteld zijn over de prijzen die diverse webshops hanteren inzake deze nieuwe videokaarten, of balen dat een website van de shop er uit knalt. Echter betreft dat dus geen afgeronde bestelling. Indien je je ongenoegen wilt uiten kan je daarom het beste contact opnemen met de betreffende webshop. Het massaal schrijven van reviews zonder bestelling is niet de methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 10:31
RiDo78 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:12:
Normaal doe ik niet mee met discussies als deze, maar serieus wat een droevig verhaal zeg.

.. rant...

Vervolgens bereiken we de deadline en de verkoop start. De gekte barst los en webwinkels worden overspoeld door 'vraag'.

.. rant

HEB IK HIERBOVEN NU IETS GESCHREVEN WAT JE NOG NIET WIST?!
ja, dat er dus helemaal niet zo een gekte is, en dat er inderdaad voldoende voorraad is, en dat die voorraad nu stof aan het happen is omdat niet iedereen mee wilt doen met die prijzen.

En dat de webshops nu kunstmatig de prijs hoog houden.
Dit is niet goed voor AMD, want die willen chips afzetten, niet goed voor de consument want die haakt af (zie comment over voorraad)

Dus ja, je mist een beetje.
verder wel een leuk verhaaltje geschreven hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Matti7950 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:51:

Misschien stom, maar wat wint Megekko er nu mee met actieve voorraad (bv 20) 9070 xt red devils nog aan 1049€te laten staan? Iedereen die dat wou betalen zou al uit fomo gekocht hebben, zie niet plots mensen in het weekend nog kopen, dus voorraad blijft? Zelfs al is het maar 20€ ik als Megekko baas zou er 20€ per 3 uur afhalen tot bv 900€ en stoppen als de verkoop terug begint, dat lijkt mij slimmer (om de hype levend te houden). Maar jah wie ben ik he, blijkbaar geen expert,m oet ook niet. Maar ik ken de gpu markt (en prijzen), beter dan Adri van Megekko dus dat moet ook voor wat ervaring tellen :) Ik ken bijna elke amd prijzen grafiek uit m'n hoofd, ik weet bv wanneer in het schema ze heel vaak het goedkoopste zijn en dan lang aan zelfde prijs blijven, weet Adri dat ook? (dit laatste is beetje kinderachtig, maar dit is uit anticipatie voor de 'jij bent geen expert, stop ermee'. Ik had bv ooit lens te koop die door overaanbod en vernieuwde versie niet echt gewild was, zelfs niet voor goede deal. Ik heb dan -50€ elke dag gedaan (bodem was wel 1100€ voor mij) maar bon... Daar nooit gekomen :D Plots was iemand enthousiast 'wow das goeie prijs voor beginner, ik wil hem wel', was direct verkocht, voor 1150€. High target was 1300€ low target 1100, al bij al heel blij (en koper ook trouwens). Ik weet dus dat zoiets werkt, op rommelmarkt ook.
Lijkt me niet dat het doel is om die kaarten NU voor het weekend uit te verkopen? Daar is gewoonweg geen noodzaak voor.... Sterker nog, als je weet dat elke 3 uur de prijs omlaag gaat waarom zou je als consument dan kopen? Er word gewoon gezocht naar een evenwicht tussen vraag en aanbod..... Een winkel schiet er niks mee op om hun voorraad binnen 2 uur/dagen uit te verkopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 23:58
hollandnick schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:25:
Wat ik overigens ook mis bij tweakers reviews is dat je totaal niet kan zoeken of sorteren. Ik wil alleen maar de 1, 2 en 3 sterren zien en dan bijvoorbeeld bij klantenservice. Maar dat gaat niet ( niet dat dit hier thuis hoort )

Ik bestel overigens ook nooit meer bij Megekko. Uitermate slechte service en ze naaien je waar ze kunnen. Zodra er ook maar iets kapot gaat of niet goed gaat dan heb je pech
Die zijn dan redelijk rap afgegleden. Ik had er vooralsnog best oké ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Product en shopreviews door elkaar gehaald.

[ Voor 79% gewijzigd door FirePuma142 op 07-03-2025 17:10 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Matti7950 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:53:
Puur qua regels waren sommige post niet in orde (heb zelf ook bijgeleerd). Maar het is heel simpel en normaal begonnen. De Consensus dat Megekko een loopje nam met klantvriendelijkheid tijdens launch werdt zo consistent dat iemand zei (terecht vind ik, ook al is het regeltechnisch niet in orde): wauw zo slecht Megekko dit verdient een slecht review, en zo zijn mensen zoals mij gevolgd.

Nogmaals als Megekko 'gierig' is, mag van mij, direct 1100€ vragen mag. Maar dit hele fomo/liegen/met opzet site platleggen/msrp modellen niet respecteren (is regel van Amd, niet van mij - ook al is hij niet officieel te achterhalen), dat maakt mij bozer dan een gebogen moederbord dat ze niet terugwillen. Beetje vreemd dat ik over hetgene waar ik 'bozer' over ben geen review mach schrijven, en over andere wel, wereld op z'n kop.

Persoonlijk vind ik dat kleine/niet breekbare items en grote breekbare dure items aparte review moeten krijgen. Megekko heeft what? 10 000 reviews? Veel alvast. Veel van die reviews zijn gewoon 'pakje is geleverd, alles ok. Maar dat moet ook 90-97% van markt zijn of je bent niet goed bezig als winkel e :) Maar dan bv 800€ moederboard niet terugnemen voor fake redenen, zelfs al zijn er 50 reviews boost hierover, dan zijn 50 reviews over geleverde usb stick (onbreekbaar dus altijd 5 sterren), genoeg om gemiddelde terug in orde te zetten. Vertekend beeld dus.

Natuurlijk alleen negatieve reviews zijn ook vertekend beeld, stel dat iemand wel in moeilijk omstandigheden goed geholpen is, moet dat er ook zeker dan bijstaan.
Maar die andere negatieve ervaring staat er compleet los van. Dat heeft niks te maken met deze situatie.

Echter stel je voor, jij had dat probleem, en je had er een topic over gemaakt. Wij vonden ook allemaal dat Megekko je slecht behandeld had. Was het dan realistisch geweest dat we met 20 man een negatieve review achterlaten? En wat je zegt van hoeveelheid positieve reviews is waar (nu laten die meestal geen review achter, en daarom gaan webshops weer wat verloten onder reviews, zodat meer mensen het wel doen). Dat is het hele probleem als je een webshop 4 sterren geeft want ze hebben geleverd, zonder verdere bijzonderheden: Dat is zelfde cijfer als je krijgt wanneer 20% van je pakketjes nooit aankomen, en de andere 80% allemaal goede reviews achterlaten omdat hun pakketje wel is aangekomen.

Maar het staat ook nog geheel los van deze casus. Je wil niet hebben dat impact van reviews vooral bepaald wordt door hoeveel andere mensen je kan oproepen mee te doen aan een review bomb.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Mickey77

Allround ICT-er

Ik vind het verweer dat steeds wordt gemaakt niet terecht: " dit is hoe vraag en aanbod werkt"

Stel ik sta op een mooie dag in een supermarkt bij een vriezer en pak een doos ijs waar een bordje 3,99 euro bij staat. Ik loop naar de kassa en voor ik het ga afrekenen wordt ofwel de doos uit mijn handen gerukt en de doos gaat in een vriezer waar een prijs van 5,99 euro op staat? Vinden we dat een kwestie van vraag een aanbod? Een winkel is geen veiling, daarom zijn er regels.

De supermarkt bedenkt per 1 of 2 weken wat ze in de aanbieding zetten en dan kijken ze ook naar het weer. Megekko had ook vooraf gewoon een hogere prijs kunnen zetten voor dit product. Dan had iedereen de keuze om daar te kopen of elders. Maar dat producten uit het mandje vallen en terugkeren voor een hogere prijs... dat is niet conform de regels. Dus is het illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:23

SomerenV

It's something!

Mickey77 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:06:
Ik vind het verweer dat steeds wordt gemaakt niet terecht: " dit is hoe vraag en aanbod werkt"

Stel ik sta op een mooie dag in een supermarkt bij een vriezer en pak een doos ijs waar een bordje 3,99 euro bij staat. Ik loop naar de kassa en voor ik het ga afrekenen wordt ofwel de doos uit mijn handen gerukt en de doos gaat in een vriezer waar een prijs van 5,99 euro op staat? Vinden we dat een kwestie van vraag een aanbod? Een winkel is geen veiling, daarom zijn er regels.

De supermarkt bedenkt per 1 of 2 weken wat ze in de aanbieding zetten en dan kijken ze ook naar het weer. Megekko had ook vooraf gewoon een hogere prijs kunnen zetten voor dit product. Dan had iedereen de keuze om daar te kopen of elders. Maar dat producten uit het mandje vallen en terugkeren voor een hogere prijs... dat is niet conform de regels. Dus is het illegaal.
Alleen is het in dit geval puur graaien, als het inderdaad klopt dat er gewoon voldoende voorraad is. Dat betekent dat er niet meer vraag dan aanbod is, en dus geen reden de prijs omhoog te gooien. Dat zijn gewoon ronduit smerige praktijken. Nou vind ik er ook wel wat van als winkeliers hun prijzen omhoog gooien om er meer vraag is dan aanbod, puur omdat het kan. 'Het is maar wat de gek er voor over is' zeg maar. Vanuit de winkelier snap ik het wel, want meer geld, maar je naait je klanten er gewoon zó hard mee. Degene die de hogere prijs betalen naai je, maar degene die de hogere prijs niet (kunnen) betalen naai je er wellicht nog wel harder mee.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
*knip* dit topic is geen vrijbrief om een ongerelateerde rant te plaatsen.

[ Voor 79% gewijzigd door RoD op 07-03-2025 19:52 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
djmuggs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:37:
[mbr]*knip* dit topic is geen vrijbrief om een ongerelateerde rant te plaatsen.[/]
Ok dan maar ontopic.

Waarom wordt getolereerd dat het gedrag van bepaalde onbeschofte webshops door mag gaan?

Ik stel alleen maar vragen :+

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
De tijd van de schandpaal ligt ver achter ons en we moeten niet zelf proberen op te treden als rechter, jury en beul.
Dat doet niemand hier, een review is natuurlijk niet te vergelijken met rechter/jury of beul dat slaat echt nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaknerd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 15:17
winwiz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:05:
wel grappig dat ze nu rond 900-1k wel heel de tijd op voorraad zijn :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Ohhhh het gaat niet eens over de prijzen, maar nu is op=op het probleem. Tsjah.... sinds de covid crypto hype zijn webshops niet meer zo happig op het aannemen van backorders op gpu's. Kan ze geen ongelijk geven.....
En daarom worden orders gecancelled omdat het 'niet leverbaar' is, om dan een week later hetzelfde artikel weer te verkopen voor 200 euro meer ? Of mensen lokken met een lage prijs terwijl ze het artikel helemaal niet hebben. En zo kun je nog wel even door gaan.

Het is gewoon vaag dat er zoveel dingen fout kunnen gaan voordat er een transactie kan zijn, welke allemaal niet via een review aangekaart mogen worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 11:07
tweaknerd schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:09:
[...]

wel grappig dat ze nu rond 900-1k wel heel de tijd op voorraad zijn :9~
Ja, nee, dat komt dus door vraag en aanbod. Deze batches gaan minder hard want hogere vraagprijs. Dat is normaal. Aldus, logica van mensen die dit normaal verkoopgedrag vinden. Wat ik hiervan meepik is dat de verkoopprijs gecalibreerd wordt adhv hoe snel dingen verkopen. Men doet dan meerdere runs en dan steeds met een hogere prijs. Tot het de normale verkooppatronen volgt en de winst gemaximaliseerd is.

Tja, persoonlijk vind ik dit een misselijk anti consumer trucje. Anderzijds, yay geld en die kant snap ik voor de webshop. Leuk is anders. Ga een tent niet reviewbomben, ik koop er echter ook nooit meer wat. Megekko spant echt de kroon deze keer.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Als je er niets koopt hoef je ook geen review te plaatsen. Simpel zat.

Dit valt onder dezelfde categorie als een steam game reviewen voor het uit is. Wat heb ik daar een hekel aan.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Visgek82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:57:
Als je er niets koopt hoef je ook geen review te plaatsen. Simpel zat.

Dit valt onder dezelfde categorie als een steam game reviewen voor het uit is. Wat heb ik daar een hekel aan.
Maar wat als je wel iets wil kopen, maar door vage praktijken dat niet voor elkaar krijgt? Zoals cancellen voordat het geleverd wordt (en dan een week later het wel verkopen voor 200 meer), net doen of iets op voorraad is terwijl het dat niet is e.d.? Dan zou ik toch graag een review achter laten. En dat is dan toch een heel andere review dan die steam-reviews waar je het over hebt. Want die slaan inderdaad nergens op.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 07-03-2025 23:15 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:15:
[...]

Maar wat als je wel iets wil kopen, maar door vage praktijken dat niet voor elkaar krijgt? Zoals cancellen voordat het geleverd wordt (en dan een week later het wel verkopen voor 200 meer), net doen of iets op voorraad is terwijl het dat niet is e.d.? Dan zou ik toch graag een review achter laten. En dat is dan toch een heel andere review dan die steam-reviews waar je het over hebt. Want die slaan inderdaad nergens op.
Zodra er geld van hand gewisseld is, is het geen willen kopen meer, dat is gekocht hebben. En daar kan je prima een shopreview over schrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 07-03-2025 23:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
redwing schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:15:
[...]

Er is geen transactie en geen produkt verzonden. Het is dus complete onzin om daar een review over te schrijven.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Visgek82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:34:
[...]

Er is geen transactie en geen produkt verzonden. Het is dus complete onzin om daar een review over te schrijven.
Nee want een ervaring mag gedeeld worden in de shopreview. Een ervaring is niet noodzakelijkerwijs een transactie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bimmy
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 07:50
Wat ik me afvraag is wat voor belang mensen hebben om hele essays hier te typen in verdediging van het zogenaamde “vraag/aanbod” gedrag van Megekko. Mensen lijken hier ook de CEO op first name basis te noemen dus dit ruikt allemaal op zijn zachtst gezegd niet helemaal fris.

Ik had feedback hierop achtergelaten op Megekko’s eigen forum. AL de feedback die ik en anderen daar achterlieten is ook verwijderd en ik ben inmiddels zonder waarschuwing gebanned. Op netwerk niveau zelfs.

Als dat geen boekdelen spreekt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bimmy
RiDo78 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:12:

Als je een koe voor 1000 euro wilt verkopen en er is 1 koper dan is het niet gek dat je uiteindelijk 750 euro vangt. Zijn er 10 kopers voor die koe dan kan het zomaar zijn dat je met 1500 euro naar huis gaat. Maar als er nog andere kopers zijn, mag je blij zijn dat je nog 500 euro kunt vragen. Een simpel stukje vraag en aanbod.
Volgensmij heb je niet echt goed opgelet bij economie vroeger of wel? Dat is niet helemaal hoe marktwerking werkt.

En als ik me niet vergis heeft Megekko op verschillende kanalen nogal te koop gelopen met het feit dat ze flinke aantallen hadden. (Tiktok en dergelijke) Andere shops reflecteren dit ook. Zoals Azerty waar nog duidelijk staat dat er in sommige gevallen honderden stuks van sommige kaarten beschikbaar waren.

Echter heeft Megekko handig ingespeeld hierop en hun realtime stock nummers weggehaald. Eveneens voor de leverancier stock. Handig voor ze. Zo kunnen ze mensen “op=op” voorhouden en FOMO aanjagen.

[ Voor 4% gewijzigd door bimmy op 08-03-2025 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 20:53
patviev schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:02:
Bij de shopreviews zijn afgelopen avond meer dan 40 reviews verwijderd. Wat is de beweegreden dat deze verwijderd zijn?

Er is in onvrede binnen de community over de praktijken die Megekko hanteert, daar mogen aspirant Tweakers die een aanschaf willen doen toch op gewezen worden. Daarnaast zijn de praktijken niet conform de Europese wetgeving. Zie de reactie van @Artiblade

[...]
Op welke praktijken wil je precies wijzen?
Gaat dat om het tonen van "op=op"?

Als ik het goed zie, stelt tweakers deze eisen aan shopreviews: https://tweakers.net/info/faq/pricewatch/#review-beoordeling
Ik zou denken dat die verwijderde reviews daar niet aan voldeden.

Wat betreft de "op=op" lijkt me vooral dit relevant:
"Het gaat erom dat je ervaring met een webwinkel een afgeronde aankoop betreft. Je kunt daarom altijd, als hier specifiek om wordt gevraagd, een ordernummer of bestelbevestiging overleggen. Je hebt daarnaast geen openstaande acties meer met of bij de webwinkel, tenzij de wettelijke periode van 30 dagen tot levering is overschreden en je nog geen product hebt mogen ontvangen van de webshop."

Kennelijk gaat tweakers er vanuit dat je ervaring met een shop pas begint wanneer een bestelling is geplaatst.

Zelf zou ik denken dat de ervaring met een shop al begint bij het bezoeken van de website. Daar kan je al geconfronteerd worden met oneerlijke handelspraktijken. Het tonen van "op=op" bij producten die gewoon weer op voorraad komen lijkt mij oneerlijk. Lijkt mij prima om mensen daar op te wijzen.

Mijn vraag is vooral waarom tweakers denkt dat de ervaring met een shop pas begint na bestelling en niet al bij het bezoeken van de website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

redwing schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:10:
[...]

En daarom worden orders gecancelled omdat het 'niet leverbaar' is, om dan een week later hetzelfde artikel weer te verkopen voor 200 euro meer ? Of mensen lokken met een lage prijs terwijl ze het artikel helemaal niet hebben. En zo kun je nog wel even door gaan.

Het is gewoon vaag dat er zoveel dingen fout kunnen gaan voordat er een transactie kan zijn, welke allemaal niet via een review aangekaart mogen worden.
Als dat zo is, kun je dacht ik gewoon nalevering van de overeenkomst vorderen. Is hier al meermaals op het forum voorbij gekomen in verschillende zaken.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Visgek82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:34:
[...]

Dus als ik naar een winkel ga en daar onbeschoft behandeld wordt, is het onzin om dat in een review te noemen omdat er nog niets gekocht is? Voor mij is zoiets toch echt een ervaring die ik graag vooraf zou weten, zeker als meer mensen die ervaring hebben bij een bepaalde winkel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Hahn schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:18:
[...]

Zodra er geld van hand gewisseld is, is het geen willen kopen meer, dat is gekocht hebben. En daar kan je prima een shopreview over schrijven.
Probeer het maar eens. Zulke reviews worden dus ook regelmatig weggehaald omdat er geen daadwerkelijke transactie geweest is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:19:
[...]

Als dat zo is, kun je dacht ik gewoon nalevering van de overeenkomst vorderen. Is hier al meermaals op het forum voorbij gekomen in verschillende zaken.
Wettelijk gezien zou dat kunnen ja, in de praktijk is het een stuk lastiger en als je er een review over schrijft wordt ie dus weggehaald omdat er geen transactie is geweest. En vooral over dat laatste gaat het hier nu.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MallePietje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:18:
[...]
Mijn vraag is vooral waarom tweakers denkt dat de ervaring met een shop pas begint na bestelling en niet al bij het bezoeken van de website.
Inderdaad gaat het naar mijn idee precies hierover. Veel slechte ervaringen zorgen er juist voor dat er geen transactie plaats vind. Waarom zou je dat soort ervaringen uitsluiten voor een review?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

redwing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:17:
[...]

Wettelijk gezien zou dat kunnen ja, in de praktijk is het een stuk lastiger en als je er een review over schrijft wordt ie dus weggehaald omdat er geen transactie is geweest. En vooral over dat laatste gaat het hier nu.
Als het goed is, is er wel een transactie tot stand gekomen. Je hebt een overeenkomst gesloten, waarbij de leverancier een leveringsverplichting is aangegaan, en de koper een betalingsverplichting. Of je nu kiest voor achteraf betalen of dat je direct hebt betaald, de overeenkomst is gesloten, er is een transactie geweest, jij hebt een bestelnummer, en met dat bestelnummer kan jij op Tweakers een shopreview achterlaten.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
redwing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:16:
[...]

Probeer het maar eens. Zulke reviews worden dus ook regelmatig weggehaald omdat er geen daadwerkelijke transactie geweest is.
Ik zei letterlijk als er geld van hand gewisseld is. Dat heet een transactie. Dat je bestelling geannuleerd wordt en je je geld terugkrijgt betekent dat er 2 transacties plaatsvinden, niet dat het terug gaat naar nul :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb er geen problemen mee dat een winkel meer vraagt voor een product dan de vraagprijs. Dat is marktwerking. Ik snap de ophef ook niet over MeGekko (same met de ophef over MaxICT).

Reviews gaan over mensen die een koop hebben gedaan. Zolang je niks koopt heb je toch ook geen nadeel aan een shop als MeGekko of MaxICT? Koop gewoon ergens anders als marktwerking tegen je eigen principes in werkt.

Lekker laten gaan.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
bimmy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 03:34:
Wat ik me afvraag is wat voor belang mensen hebben om hele essays hier te typen in verdediging van het zogenaamde “vraag/aanbod” gedrag van Megekko. Mensen lijken hier ook de CEO op first name basis te noemen dus dit ruikt allemaal op zijn zachtst gezegd niet helemaal fris.

Ik had feedback hierop achtergelaten op Megekko’s eigen forum. AL de feedback die ik en anderen daar achterlieten is ook verwijderd en ik ben inmiddels zonder waarschuwing gebanned. Op netwerk niveau zelfs.

Als dat geen boekdelen spreekt…
Geen idee. Dat vroeg ik mij ook al af wat hun belangen zijn om de praktijken van Megekko te verdedigen. Maar goed, ook Tweakers.net schittert in afwezigheid in dit topic, en dat zal grotendeels om dezelfde redenen zijn vermoed ik :?

Megekko is de grootste en bekendste PC/hardware webshop van Nederland. Het maakt reclame op diverse kanalen inclusief radio en tv. Megekko is de grootste klant van de Nederlandse importeurs, alleen Alternate heeft óók nog een aardige punt van de taart en daarmee heeft Megekko nog net geen monopoliepositie in Nederland in handen, maar ze verdrukken wel heel veel andere webshops uit de markt, en dat zie je ook, sommige kleinere webshops hebben de nieuwe populaire producten pas na batch 2 of 3.

Wanneer jij, ik en een aantal andere Tweakers daar niet meer kopen verandert er niets. In tegendeel, Adri Broos zal zichzelf bedenken "zie je wel, ik kom ermee weg". En zo gaat het van kwaad tot erger. Het gaat allang niet meer om die videokaarten, of cpus. Het gaat om een Megekko dat heel erg groot en machtig is en in een positie is om misbruik te maken daarvan. Daarnaast censureert Megekko ook nog eens kritiek. Dat doet het op haar social media kanalen, op haar eigen forum en op Google reviews.

Megekko is niet OK.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bimmy
Laten we het zo stellen dan. Waar zou je anders dergelijke ervaringen zoals dingen die uit winkelmandjes gehaald worden, websites die tijdens je winkelsessie prijzen veranderen van producten die in je winkelwagentje zitten etc.

Consumenten kijken toch juist naar reviews om te vinden wat mensen van een webwinkel vinden? Dan is toch de gunstigste plek voor iedereen om die ervaringen dan ook daar te kunnen vinden? Waarom zou iemand niet benadeeld kunnen worden zonder dat er geld van hand gewisseld is?

Dat is wel een heel zwart witte manier om naar een probleem te kijken dat in werkelijkheid niet zwart wit is. De transactie is immers enkel een detail van het volledige plaatje.

Zo creëer je toch inherent een onrealistisch beeld van een webwinkel?

Wat er “heel toevallig” wel is, is een financiële incentive bij beide partijen om ze allebei negatieve reviews weg te halen en de verkopende partij zo kunstmatig beter te laten lijken.

Hoe je dat kunt interpreteren zal ik in het midden laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bimmy
Voor degenen die denken dat we het hier over marktwerking hebben:

Er is pas sprake van goede marktwerking wanneer:

1. Er zijn veel vragers en aanbieders en daarmee is er veel concurrentie. Geen enkele partij is groot genoeg om invloed te kunnen hebben op de prijs. 🤔

We hebben het hier in de praktijk eigenlijk alleen over Megekko en Alternate, en in een klein gevalletje nog Azerty. Om dit nou “veel” aanbieders te noemen, is wel erg kort door de bocht. En in de praktijk zie je dat deze 2 partijen eigenlijk min of meer de prijs bepalen.

2. Er is sprake van een homogeen product of dienst. Ergo: consumenten zien geen wezenlijk verschil in de diensten of producten van de verschillende aanbieders. ✅

De kaarten zijn homogeen, alle verkopers verkopen dezelfde modellen kaarten.

3. Er is sprake van een transparante markt. Daardoor weten zowel vragers als aanbieders welke goederen of diensten waar en tegen welke prijs worden gevraagd en aangeboden. 🤔

In een “transparante” markt was Megekko gewoon transparant geweest over hun voorraden. Maar ook dat is in hun nadeel omdat het nu dus hun prijzen “rechtvaardigt” aldus sommigen hier.

Dus op zijn zachtst gezegd spreken we hier van een zeer “ongezonde” “marktwerking”. Als je het uberhaupt zo kunt noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door bimmy op 08-03-2025 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Inmiddels 3 dagen verder, alle kaarten op voorraad volgens de site en nog steeds zulke prijzen aanhouden. Zegt heel veel over het bedrijf en hun mentaliteit. Heb niet het idee dat ze nu veel kaarten verkopen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hahn schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Ik zei letterlijk als er geld van hand gewisseld is. Dat heet een transactie. Dat je bestelling geannuleerd wordt en je je geld terugkrijgt betekent dat er 2 transacties plaatsvinden, niet dat het terug gaat naar nul :P
Dat hoef je mij niet uit te leggen, maar zulke recensies worden alsnog vaak weggehaald. Ik vind juist dat je dan wel en evt. zelfs zonder aankoop (maar dus wel bij contact met de winkel) er een recensie zou moeten kunnen.
Want dat zijn de ervaringen die nu missen, maar wel veel over een winkel zeggen

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
bimmy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:46:
Voor degenen die denken dat we het hier over marktwerking hebben:
In dit topic is welgeteld 1 iemand naast jou die het woord marktwerking gebruikt? Ik ben geen ster in economie maar ik zie hier wel een effect van vraag & aanbod (wat vast een onderdeel is van marktwerking, maar nogmaals, geen ster).

Verder over de afwezigheid van Tweakers in deze discussie: @Microkid heeft uitgelegd waarom de reviews zijn verwijderd. Daar kan je van alles van vinden, maar deze discussie lijkt op dit moment vooral negatieve sentimenten op te wekken. Het liefst had ik gezien dat we deze discussie zonder het noemen van een specifieke webshop hadden gevoerd, want zoals te lezen is valt iedereen nu vooral over megekko. Er valt bijna geen inhoudelijke discussie meer te voeren als iedereen megekko sowieso al wil afvoeren als een stelletje matennaaiers en dit topic verworden is tot een grote bashput.

/Edit: ten overvloede, ik reageer hier als gewone user. Ik heb geen zeggenschap over de shopreviews en de PW.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 08-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:24:
[...]
als een stelletje matennaaiers
Bijzondere woordkeuze :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Matennaaien slaat op megekko. Want zo leest de discussie en de gemiddelde tekst van gewiste reviews. Dat lijkt me niet de juiste houding om een constructieve discussie te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Kortom, kop in het zand. Doofpot en weer door.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.