Hoezo kop in het zand en doofpot? Er is toch een heldere uitleg gegeven waarom de reviews verwijderd zijn?magnifor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:58:
Kortom, kop in het zand. Doofpot en weer door.
Door deze te verwijderen belemmer je consumenten wel in het zelf vormen van een unbiased mening.
Ik ben 100% voor het verwijderen van opzettelijk kwetsendende zaken, die weinig te maken hebben met constructieve feedback.
Maar niet meningen van mensen die boos zijn door bepaalde ervaringen die zij hebben gehad ermee. Je kunt ook de consument zelf de mogelijkheid geven om zo’n boze review met een korrel zout te nemen.
Je hoeft dat toch niet te bepalen voor een ander?
Ik geloof bijvoorbeeld op Steam ten slotte ook niet elke copy paste review over terminale kinderen en hoe de game hun resterende leven betert.
Ook heb ik daar bijvoorbeeld nog nooit een “ongegronde” review bomb gezien. Daar ging altijd gedrag aan vooraf dat niet strookt met de community.
🤷🏼♂️
Ik ben 100% voor het verwijderen van opzettelijk kwetsendende zaken, die weinig te maken hebben met constructieve feedback.
Maar niet meningen van mensen die boos zijn door bepaalde ervaringen die zij hebben gehad ermee. Je kunt ook de consument zelf de mogelijkheid geven om zo’n boze review met een korrel zout te nemen.
Je hoeft dat toch niet te bepalen voor een ander?
Ik geloof bijvoorbeeld op Steam ten slotte ook niet elke copy paste review over terminale kinderen en hoe de game hun resterende leven betert.
Ook heb ik daar bijvoorbeeld nog nooit een “ongegronde” review bomb gezien. Daar ging altijd gedrag aan vooraf dat niet strookt met de community.
🤷🏼♂️
Naar mijn idee zijn review bombs praktisch gezien een typisch voorbeeld van toxisch gedrag dat voorkomt uit internetcommunities. Elkaar aanzetten of ophitsen tot een dusdanig niveau dat er collectief acties ondernomen worden die tegen de voorwaarden van een platform in gaan, is toch echt gedrag dat ik liever gisteren dan vandaag zie verdwijnen.bimmy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:02:
🤷🏼♂️
Snap ik, maar hoe dan wel? En bespaar me alsjeblieft de dooddoeners "vraag en aanbod, niet kopen als je het te duur vindt". Dat lost in het grotere plaatje niks op. Hoe kunnen we dan tot collectieve acties komen om op een goede constructieve manier dit gedrag van toch vooral deze ene webwinkel aan de kaak te kunnen stellen?dcm360 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:33:
[...]
Naar mijn idee zijn review bombs praktisch gezien een typisch voorbeeld van toxisch gedrag dat voorkomt uit internetcommunities. Elkaar aanzetten of ophitsen tot een dusdanig niveau dat er collectief acties ondernomen worden die tegen de voorwaarden van een platform in gaan, is toch echt gedrag dat ik liever gisteren dan vandaag zie verdwijnen.
Wat ik eerder al zei:
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:18:
[...]
Megekko is de grootste en bekendste PC/hardware webshop van Nederland. Het maakt reclame op diverse kanalen inclusief radio en tv. Megekko is de grootste klant van de Nederlandse importeurs, alleen Alternate heeft óók nog een aardige punt van de taart en daarmee heeft Megekko nog net geen monopoliepositie in Nederland in handen, maar ze verdrukken wel heel veel andere webshops uit de markt, en dat zie je ook, sommige kleinere webshops hebben de nieuwe populaire producten pas na batch 2 of 3.
Wanneer jij, ik en een aantal andere Tweakers daar niet meer kopen verandert er niets. In tegendeel, Adri Broos zal zichzelf bedenken "zie je wel, ik kom ermee weg". En zo gaat het van kwaad tot erger. Het gaat allang niet meer om die videokaarten, of cpus. Het gaat om een Megekko dat heel erg groot en machtig is en in een positie is om misbruik te maken daarvan. Daarnaast censureert Megekko ook nog eens kritiek. Dat doet het op haar social media kanalen, op haar eigen forum en op Google reviews.
Megekko is niet OK.
Nouja, een betere vraag is eigenlijk waarom nu het platform van een derde partij (Tweakers) de zooi op moet gaan ruimen? Net als dat 'niet kopen' op het grote geheel niets oplost, doen review bombs dat ook niet. En de kosten liggen nu bij het reviewplatform, en niet eens bij het bedrijf waartegen een lastercampagne gevoerd wordt. In die zin vind ik de vraag 'hoe moeten we wel een lastercampagne voeren?' sowieso ongepast.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Snap ik, maar hoe dan wel? En bespaar me alsjeblieft de dooddoeners "vraag en aanbod, niet kopen als je het te duur vindt". Dat lost in het grotere plaatje niks op. Hoe kunnen we dan tot collectieve acties komen om op een goede constructieve manier dit gedrag van toch vooral deze ene webwinkel aan de kaak te kunnen stellen?
Wat ik eerder al zei:
[...]
Hoezo lastercampagne? Ze leveren gewoon beroerde service met zelfs onwettige praktijken, maar je kunt/mag dat nergens melden.dcm360 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Nouja, een betere vraag is eigenlijk waarom nu het platform van een derde partij (Tweakers) de zooi op moet gaan ruimen? Net als dat 'niet kopen' op het grote geheel niets oplost, doen review bombs dat ook niet. En de kosten liggen nu bij het reviewplatform, en niet eens bij het bedrijf waartegen een lastercampagne gevoerd wordt. In die zin vind ik de vraag 'hoe moeten we wel een lastercampagne voeren?' sowieso ongepast.
De echt betere vraag blijft dan ook waarom dat niet mag. Ik zou juist op tweakers verwachten dat ze daar wel een goede manier voor zouden hebben.
[removed]
Als er sprake is van illegale of onwettige praktijken, lijkt mij de beste vervolgstap melding doen bij de ACM (of aangifte bij de politie, maar de ACM klinkt relevanter in dit geval). Publiek aan de schandpaal nagelen is niet nodig om een probleem op te lossen.redwing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:05:
[...]
Hoezo lastercampagne? Ze leveren gewoon beroerde service met zelfs onwettige praktijken, maar je kunt/mag dat nergens melden.
Als vraag en aanbod wordt gebruikt als manier om goed te praten dat die shops dit doen, dan zou onderdeel van dat argument moeten zijn dat er een goede marktwerking is, anders is vraag en aanbod natuurlijk ook niet iets wat goed is. Je zou het kunnen vergelijken met onze huizencrisis (let op dat tweede woordje: crisis), dat is ook gewoon vraag en aanbod, maar toch noemen we dat een crisis. Rara hoe komt dat?br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:24:
[...]
In dit topic is welgeteld 1 iemand naast jou die het woord marktwerking gebruikt? Ik ben geen ster in economie maar ik zie hier wel een effect van vraag & aanbod (wat vast een onderdeel is van marktwerking, maar nogmaals, geen ster).
Verder over de afwezigheid van Tweakers in deze discussie: @Microkid heeft uitgelegd waarom de reviews zijn verwijderd. Daar kan je van alles van vinden, maar deze discussie lijkt op dit moment vooral negatieve sentimenten op te wekken. Het liefst had ik gezien dat we deze discussie zonder het noemen van een specifieke webshop hadden gevoerd, want zoals te lezen is valt iedereen nu vooral over megekko. Er valt bijna geen inhoudelijke discussie meer te voeren als iedereen megekko sowieso al wil afvoeren als een stelletje matennaaiers en dit topic verworden is tot een grote bashput.
/Edit: ten overvloede, ik reageer hier als gewone user. Ik heb geen zeggenschap over de shopreviews en de PW.
Verder ben ik het eens met redwing hierboven (en anderen die iets soortgelijk hebben gezegd), de shopreview is juist de plek om dit soort gedrag aan te kaarten. Als het daar al niet kan, waar dan wel?
En "reviewbombing" met 40 man die zowaar hierdoor een negatieve ervaring hebben? Daar lijkt me weinig reviewbombing aan. Kijk als Tweakers nou op de pagina van Megekko een aantekening plaatst met "Let op: Deze winkel rekent soms exorbitante bedragen voor producten die schaars zijn of helpt zelfs schaarste te creëren", dan denk ik dat veel gebruikers daar ook vrede mee hebben, maar zolang Tweakers helemaal niets doet, ja dan klopt er toch iets niet? En wordt hier weer allemaal onzin uit de kast getrokken om dat goed te praten.
Wederom 'schandpaal', waarom? Ze doen dingen fout en de beste plek om dat te melden is een review. Dat is niet publiek aan de schandpaal nagelen, dat is gewoon ervaringen delen.dcm360 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:13:
[...]
Als er sprake is van illegale of onwettige praktijken, lijkt mij de beste vervolgstap melding doen bij de ACM (of aangifte bij de politie, maar de ACM klinkt relevanter in dit geval). Publiek aan de schandpaal nagelen is niet nodig om een probleem op te lossen.
En ACM klinkt leuk, maar ook die gaan weinig doen bij wat losse meldingen, zeker niet als er nergens negatieve reviews te vinden zijn.
[removed]
Dit kan je toch niet menen? Dat is toch vraag en aanbod? (Bijna) Elk goed waar je voor betaalt heeft een prijs die wordt bepaalt door vraag en aanbod. Dat een winkel daar "handig" gebruik van maakt kan je van alles van vinden, maar waar is de link met Tweakers?Snowdog schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:13:
[...]
Kijk als Tweakers nou op de pagina van Megekko een aantekening plaatst met "Let op: Deze winkel rekent soms exorbitante bedragen voor producten die schaars zijn of helpt zelfs schaarste te creëren", dan denk ik dat veel gebruikers daar ook vrede mee hebben, maar zolang
/Edit: nou hebben ze deze launch wel meer gedaan wat niet sjiek is, maar ook dan heeft Tweakers daar vrij weinig mee te maken. Als je aan de orde wilt brengen dat we ook reviews mogen schrijven als er geen aankoop is geweest, moet de discussie dáár overgaan, maar dat mist in veel reacties in dit topic...
[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 08-03-2025 15:21 ]
De pricewatchbr00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Dat een winkel daar "handig" gebruik van maakt kan je van alles van vinden, maar waar is de link met Tweakers?
Ze doen dingen die niet naar de zin zijn van een groep mensen ja, maar 'fout'? Als samenleving hebben we bedacht dat we een vrije-markteconomie willen, en dat hebben we ook gekregen (en zo lang er steeds rechtser gestemd wordt zal dit echt niet veranderen, maar dat terzijde). Een verkoper van luxeproducten vraagt hoge prijzen voor producten waar veel vraag naar is, maar het aanbod beperkt is. Pak de prijsvergelijker erbij (het schijnt dat Tweakers er 1 aanbiedt), en koop bij een partij met een betere prijs. En plaats vooral een review als de winkel prijsfouten maakt, foute productinformatie aanlevert of de verzending verprutst, maar het niet eens zijn met de prijsstelling is geen 'fout'.redwing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:15:
[...]
Wederom 'schandpaal', waarom? Ze doen dingen fout en de beste plek om dat te melden is een review. Dat is niet publiek aan de schandpaal nagelen, dat is gewoon ervaringen delen.
Ik begrijp je niet? Dat is toch gewoon een weergave van de prijzen. Ben je het niet eens met de handel en wandel van de winkel, dan richt je je toch daar naartoe?
Waar woon jij ergens? Zoals iemand hier eerder al opperde als de supermarkt nog maar 1 brood heeft, vind jij het dan normaal dat de prijs van dat brood ineens 2x zo hoog is? Als jij de laatste PS5 of LG TV in een winkel koopt, vind jij het dan normaal dat ze zeggen, sorry meneer, di's de laatste, die kost 300 euro meer? Dat is het namelijk absoluut niet en jij lijkt hier te insinueren dat dat wel het geval is. Of je noemt het "handig gebruik maken van de situatie". Ja, handig man, zo help je de hele samenleving wel naar de knoppen en dit is niet "gewoon vraag en aanbod".br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Dit kan je toch niet menen? Dat is toch vraag en aanbod? (Bijna) Elk goed waar je voor betaalt heeft een prijs die wordt bepaalt door vraag en aanbod. Dat een winkel daar "handig" gebruik van maakt kan je van alles van vinden, maar waar is de link met Tweakers?
/Edit: nou hebben ze deze launch wel meer gedaan wat niet sjiek is, maar ook dan heeft Tweakers daar vrij weinig mee te maken. Als je aan de orde wilt brengen dat we ook reviews mogen schrijven als er geen aankoop is geweest, moet de discussie dáár overgaan, maar dat mist in veel reacties in dit topic...
Nou, je ziet de link niet tussen Megekko en Tweakers. In mijn ogen is dat de pricewatch. Je kan niet via de achterdeur het geld binnen laten komen en aan de voorkant zeggen dat je er niks mee temaken wil hebben, toch?br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Ik begrijp je niet? Dat is toch gewoon een weergave van de prijzen. Ben je het niet eens met de handel en wandel van de winkel, dan richt je je toch daar naartoe?
Een brood is natuurlijk geen luxe product dus dat zal niet gebeuren (maar corrigeer me als dat wel zo is). Op langere termijn overigens wel. Zie de tekorten en oplopende broodprijzen nadat de oorlog in Oekraïne begon. Aangezien een videokaart/console/whatever een luxe product is, zou ik het vervelend vinden maar wel begrijpen.Snowdog schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Waar woon jij ergens? Zoals iemand hier eerder al opperde als de supermarkt nog maar 1 brood heeft vind jij het dan normaal dat de prijs van dat brood ineens 2x zo hoog is? Als jij de laatste PS5 of LG TV in een winkel koopt, vind jij het dan normaal dat ze zeggen, sorry meneer, di's de laatste, die kost 300 euro meer?
Als jij dat zo ziet is dat erg jammer.Dat is het namelijk absoluut niet en jij lijkt hier te insinueren dat dat wel het geval is. Of je noemt het "handig gebruik maken van de situatie". Ja, handig man, zo help je de hele samenleving wel naar de knoppen en dit is niet "gewoon vraag en aanbod".
Je bedoelt dat Tweakers een bedrag ontvangt voor de kliks oid, want je laat me een beetje in de dark. Beste is dan gewoon niet klikken?MarkyB schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Nou, je ziet de link niet tussen Megekko en Tweakers. In mijn ogen is dat de pricewatch. Je kan niet via de achterdeur het geld binnen laten komen en aan de voorkant zeggen dat je er niks mee temaken wil hebben, toch?
Misschien dat ik het verkeerd zie maar uiteindelijk is elke winkel in de Pricewatch gewoon een klant van Tweakers, toch? Ik neem aan dat een winkel gewoon betaalt om weergegeven te worden.br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:32:
[...]
Als jij dat zo ziet is dat erg jammer.
[...]
Je bedoelt dat Tweakers een bedrag ontvangt voor de kliks oid, want je laat me een beetje in de dark. Beste is dan gewoon niet klikken?
Bron: Over Tweakersdcm360 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Nouja, een betere vraag is eigenlijk waarom nu het platform van een derde partij (Tweakers) de zooi op moet gaan ruimen? Net als dat 'niet kopen' op het grote geheel niets oplost, doen review bombs dat ook niet. En de kosten liggen nu bij het reviewplatform, en niet eens bij het bedrijf waartegen een lastercampagne gevoerd wordt. In die zin vind ik de vraag 'hoe moeten we wel een lastercampagne voeren?' sowieso ongepast.
Ik highlight even wat woorden. Dus we zijn een community. Dat is dus niet alleen het bedrijf Tweakers.net maar óók jij en ik. Maar het is niet ok als de kracht van die community ingezet wordt om randzaken van die passie aan de kaak te stellen. Of is dat dan omdat de belangen van het bedrijf Tweakers misschien geraakt worden?Technologie brengt ons voortdurend mooie, maar ook ingewikkelde producten: simpel van buiten, complex van binnen. De stroom innovaties maakt het moeilijk om het overzicht te bewaren. Welk apparaat voorziet in jouw behoefte? Zijn die recensies echt? Kloppen de specificaties? Kortom: hoe maak je de juiste keuze?
Een onafhankelijke expert biedt uitkomst. Daarom is Tweakers er. Inmiddels bestaat onze community uit meer dan een half miljoen leden met één grote passie: technologie. Samen met die community is de redactie in staat om technologie kritisch te bekijken.
Waarom zou een promimente techsite als Tweakers niet dit soort zaken voor zijn community mogen oppakken.
Of zijn we soms alleen een community voor de leuk of wanneer het toevallig wel uitkomt
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-03-2025 15:38 ]
Hoe de financiering precies verloopt, weet ik niet. Ik reageer hier als userMarkyB schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:35:
[...]
Misschien dat ik het verkeerd zie maar uiteindelijk is elke winkel in de Pricewatch gewoon een klant van Tweakers, toch? Ik neem aan dat een winkel gewoon betaalt om weergegeven te worden.
Dan heeft Megekko er toch baat bij dat mensen doorklikken omdat alles wat ze lezen over die winkel positief is? Immers, de praktijken rondom de winkel, buitenom een afgerekende factuur, dat krijgen mensen niet te lezen. Feitelijk worden mensen dus misleid door de shopreviews omdat ze eigenlijk niet alles te zien krijgen.br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:32:
[...]
Je bedoelt dat Tweakers een bedrag ontvangt voor de kliks oid, want je laat me een beetje in de dark. Beste is dan gewoon niet klikken?
Beargumenteer dan vooral wat de meerwaarde voor de community is als er toegestaan wordt dat er reviews over winkels worden geplaatst zonder dat er een aankoop gedaan is. Ik zit zelf eigenlijk niet te wachten op ervaringen van niet-klanten, want ik wil bij reviews weten of een bedrijf goede service verleend na het doen van een aankoop. Of de prijzen goed zijn zie ik wel in een prijsvergelijker.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:37:
[...]
Bron: Over Tweakers
[...]
Ik highlight even wat woorden. Dus we zijn een community. Dat is dus niet alleen het bedrijf Tweakers.net maar óók jij en ik. Maar het is niet ok als de kracht van die community ingezet wordt om randzaken van die passie aan de kaak te stellen. Of is dat dan omdat de belangen van het bedrijf Tweakers misschien geraakt worden?
Waarom zou een promimente techsite als Tweakers niet dit soort zaken voor zijn community mogen oppakken.
Nee. Want dat is mijn inziens niet de manier. Maar dat had je al uit mijn eerdere posts kunnen halen hoe ik er wel tegenaan kijk.dcm360 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:40:
[...]
Beargumenteer dan vooral wat de meerwaarde voor de community is als er toegestaan wordt dat er reviews over winkels worden geplaatst zonder dat er een aankoop gedaan is. Ik zit zelf eigenlijk niet te wachten op ervaringen van niet-klanten, want ik wil bij reviews weten of een bedrijf goede service verleend na het doen van een aankoop. Of de prijzen goed zijn zie ik wel in een prijsvergelijker.
Ja, daaag, dat was vroeger. Tegenwoordig is het (al een hele tijd) gewoon een volwaardig commerciële toko, hoor. Ze hebben van de bezoekers nodig dat ze zich een community voelen, anders komen ze niet meer terug. Maar de klanten van Tweakers zijn de adverteerders en winkels in de pricewatch. En die paar abonnementhouders, natuurlijk.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:37:
[...]
Ik highlight even wat woorden. Dus we zijn een community. Dat is dus niet alleen het bedrijf Tweakers.net maar óók jij en ik.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik weet ook niet hoe de financiering precies verloopt, maar ik ga er even voor het gemak vanuit dat een vermelding in de Pricewatch niet kostenloos is. Er is dus geld mee gemoeid waardoor ik de houding van Tweakers ten opzichte van negatieve reviews wel begin te begrijpen.br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Hoe de financiering precies verloopt, weet ik niet. Ik reageer hier als user. Achter de schermen heb ik niks met de shopreviews en PW te maken.
Als ik op de Pricewatch klik dan zie ik onderaan de volgende tekst staan:
In princiepe vind ik Tweakers niet meer onafhankelijk op het moment dat de winkels er geld voor betalen en er tot zekere hoogte censuur plaatsvindt als het om reviews gaat. En dan heb ik het nu niet alleen over specifiek deze situatie.Tweakers Pricewatch is een onafhankelijke prijsvergelijker en bevat ruim 1 miljoen producten en 2,5 miljoen prijzen van onder andere mobiele telefoons, tablets, laptops en camera's. Vergelijk meer dan 3.000 winkels op basis van laagste prijs of beste gebruikerservaring en bepaal waar je een product het beste online kunt kopen.
Waarom er voor gekozen is geen reviews toe te staan waar geen koop heeft plaatsgevonden weet ik niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het komt om discussies zoals deze voor te zijn. Laten we wel wezen, er worden dagelijks reviews verwijderd om precies deze reden. Dit is echt niets nieuws. Het is nu zichtbaarder omdat er zoveel zijn verwijderd en omdat het door betrokkenen werd gemeld in het levertijdentopic.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:40:
[...]
Dan heeft Megekko er toch baat bij dat mensen doorklikken omdat alles wat ze lezen over die winkel positief is? Immers, de praktijken rondom de winkel, buitenom een afgerekende factuur, dat krijgen mensen niet te lezen. Feitelijk worden mensen dus misleid door de shopreviews omdat ze eigenlijk niet alles te zien krijgen.
Wil je antwoord waarom je een afgeronden koop moet hebben, stel dat dan als centrale vraag
Maar hoe is het censuur als er regels zijn opgesteld die je negeert? Stel dat Tweakers had bedacht dat elke review met een Q moet beginnen. Daar kunnen we dan toch gewoon op handhaven?MarkyB schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:46:
[...]
en er tot zekere hoogte censuur plaatsvindt als het om reviews gaat. En dan heb ik het nu niet alleen over specifiek deze situatie.
[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 08-03-2025 16:00 ]
Nouja, en mijn kijk is dus dat we als community sowieso fel tegen toxisch gedrag als review-bombing moeten zijn, en we ook helemaal geen goede community zijn als het niet lukt om ons te gedragen binnen de (niet bepaald recent uit de lucht gevallen) richtlijnen van het platform waar de community zich bevindt.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:42:
[...]
Nee. Want dat is mijn inziens niet de manier. Maar dat had je al uit mijn eerdere posts kunnen halen hoe ik er wel tegenaan kijk.
We zitten nu dus in de situatie dat de oproep voor review-bombing gedaan is, en 'ons' platform de reviews heeft opgeruimd omdat deze niet voldeden aan de voorwaarden. De hele discussie gaat vervolgens over alle randzaken, maar niet over een oplossing...
Nou ik probeer ook maar mee te denken, ik sta zelf aan de zijlijn van dit probleem en ik vind het onderwerp wel interessant. Hoe zou het zijn om die voorwaarden te herzien en hier de community in mee te nemen? Schijnbaar is er wel draagvlak voor het versoepelen van deze voorwaarden. Als een winkel veel negatieve reviews heeft dan lees ik daar graag zelf doorheen in plaats van dat ze nooit geplaatst kunnen worden.br00ky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:47:
[...]
Maar hoe is het censuur als er regels zijn opgesteld die je negeert? Stel dat Tweakers had bedacht dat elke review met een Q moet beginnen. Daar kunnen we dan toch gewoon op handhaven?
Stel dat ik een offerte aanvraag doe en ik voel dat ik als klant niet wordt gehoord of gezien dan vind ik dat ik best een review daarover zou mogen schrijven. Dat een winkel liever niet betaalt aan een platform waar ook negatieve reviews (makkelijker) worden doorgelaten begrijp ik ook. Ik heb dan ook het verlossende antwoord niet.
Mogelijk dat iemand vanuit de FP/PW hier inderdaad iets over kan toelichten.
Hoe verberg je ook alweer een topic? Kan alleen “Topic volgen” vinden.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ample Energy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:02:
Hoe verberg je ook alweer een topic? Kan alleen “Topic volgen” vinden.
offtopic:
In jouw post history op de rode min (-) klikken.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Is de functie misschien niet beschikbaar op de mobiele website? Ik zie het nog steeds niet.Room42 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ample Energy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:18:
[...]
Is de functie misschien niet beschikbaar op de mobiele website? Ik zie het nog steeds niet.
offtopic:
Dat zou kunnen. Even desktop-versie activeren in je browser.
Dat zou kunnen. Even desktop-versie activeren in je browser.
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 08-03-2025 16:25 ]
Review “bombs” gebeuren vaak organisch door een gelijkaardige reden, meestal een grote groep die het ergens niet mee eens is.dcm360 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:33:
[...]
Naar mijn idee zijn review bombs praktisch gezien een typisch voorbeeld van toxisch gedrag dat voorkomt uit internetcommunities. Elkaar aanzetten of ophitsen tot een dusdanig niveau dat er collectief acties ondernomen worden die tegen de voorwaarden van een platform in gaan, is toch echt gedrag dat ik liever gisteren dan vandaag zie verdwijnen.
En als het geen meerderheid is maar “40” reviews op een account van duizenden, waar hebben we het hier dan nog over? Verwaarloosbaar lijkt me. 40 schreeuwerts die iemand door de slijk halen op duizenden positieve stemmen? Wie gaat die dan serieus nemen? Het lijkt mij, als kritische consument, dat ik zelf wel kan bepalen of dat relevante reviews voor mijn aankoopbeslissing zijn of niet? Daar hoeft Tweakers mij niet voor te “behoeden”.
Tel daar bij op dat zowel Tweakers als Megekko natuurlijk financieel baat hebben bij een zo positief mogelijk beeld. Tweakers want click revenue, die moeten ook ergens van leven naast al die ad-blockende prosumers. En Megekko is natuurlijk obvious. Dan komt het nogal dubieus over als er min of meer regels bestaan in de trand van “niet betaald, geen review”.
Niemand gaat op youtube een review van Megekko opzoeken. Wel op Tweakers. Maar de financiële gains zijn belangrijker geworden dan de maatschappelijke functie zo lijkt het.
En er is daarnaast wel degelijk verschil tussen gewoon “veel” negatieve reviews als gevolg van een sterke ontevredenheid, en een gecoördineerde troll campagne.
Volgensmij hadden we het in dit geval over het eerste.
Wat is nu precies de bedoeling van 'de spelregels voor de shopreview' waarin staat dat een review om een afgeronde aankoopervaring moet gaan?
In de AV staat immers niets over het type ervaring waar het lid een review van kan maken, dit kan dus ook een niet-aankoopervaring zijn.
Wel staat er bij de spelregels het volgende, maar moet dat niet in de AV gemeld worden ipv op deze plek?
In de AV staat immers niets over het type ervaring waar het lid een review van kan maken, dit kan dus ook een niet-aankoopervaring zijn.
De AV maken ook geen melding van aanvullende voorwaarden voor reviews terwijl die er dus wel lijken te zijn?Het Lid kan zijn ervaringen met en beoordelingen van webshops toevoegen aan de Shopreview.
Wel staat er bij de spelregels het volgende, maar moet dat niet in de AV gemeld worden ipv op deze plek?
Deze regels gelden aanvullend op de Algemene Voorwaarden van Tweakers.
[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 08-03-2025 17:46 ]
Er zijn spelregels voor een shopreview, die zijn niet zonder reden bedacht (ik was er niet bij), maar reviewbombing en brigading zijn daar vast deel van geweest.
Dit topic blijft in hetzelfde cirkeltje rondgaan; mensen zijn het niet eens met een winkel, willen reviewbomben en dat mag niet. Voordat er nog 36 rondjes om dezelfde toren worden gepost, gaat er voor nu even een slot op tot de Pricewatch crew of HQ anders besluit.
Voorlopig moet je het doen met deze reactie, die het een stuk korter samenvat:
Dit topic blijft in hetzelfde cirkeltje rondgaan; mensen zijn het niet eens met een winkel, willen reviewbomben en dat mag niet. Voordat er nog 36 rondjes om dezelfde toren worden gepost, gaat er voor nu even een slot op tot de Pricewatch crew of HQ anders besluit.
Voorlopig moet je het doen met deze reactie, die het een stuk korter samenvat:
Microkid schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Ik heb daar weinig aan toe te voegen. Het is begrijpelijk dat velen van jullie teleurgesteld zijn over de prijzen die diverse webshops hanteren inzake deze nieuwe videokaarten, of balen dat een website van de shop er uit knalt. Echter betreft dat dus geen afgeronde bestelling. Indien je je ongenoegen wilt uiten kan je daarom het beste contact opnemen met de betreffende webshop. Het massaal schrijven van reviews zonder bestelling is niet de methode.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Dit topic is gesloten.