The problem with communication is the illusion it has taken place.
Wat TS natuurlijk ook nog kan doen is contact opnemen met Cablemod. Zij willen blijkbaar de kosten vergoeden, dan kunnen zij ook de kosten vergoeden voor de meerkost van een nieuwe kaart daar Gigabyte weigert de originele kaart terug te sturen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Maximale wat je eruit kunt halen is de waarde van de overeenkomst. Dagwaarde van een defect product is niet veel kan ik je vertellen.Techman schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:55:
Ik zou zeggen dat ik de huidige marktwaarde waarde van het product wil.
[ Voor 61% gewijzigd door Techman op 18-03-2026 22:59 ]
Er staat hier een advertentie op V&A voor inkoop van defecte 4090s met power connector issue.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:56:
[...]
Maximale wat je eruit kunt halen is de waarde van de overeenkomst. Dagwaarde van een defect product is niet veel kan ik je vertellen.
Omdat dit natuurlijk relatief eenvoudig te repareren is.
[ Voor 8% gewijzigd door Grotbewoner op 19-03-2026 07:34 ]
Een nieuwe RTX 4090 kun je nergens meer vinden, drie jaar (bijna 4) na introductie...Techman schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:58:
De dagwaarde van de nieuwe natuurlijk... Je hebt recht op een vervangend product. Een nieuwe RTX4090 kost je bakken met cash nu.
[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 19-03-2026 23:13 ]
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 19-03-2026 23:13 ]
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
Dan is dit hele probleem toch tenietgedaan?Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Gelukkig heb ik al een andere videokaart gekocht toen deze kuren begon te vertonen (net voor de recente grote prijsstijgingen) en zit ik dus niet om een goede videokaart verlegen.
Jij hebt een videokaart cadeau gekregen, deze is een poos later defect gegaan door een derde partij die zelf de schuld bekend. Vervolgens kan/wil Gigabyte en de webwinkel de videokaart niet repareren dus wordt je schadeloos gesteld door het aanschaf bedrag terug te krijgen.
Nu heb je dus een poos een gratis videokaart gehad + het originele bedrag terug + je hebt al een nieuwe videokaart.
Hij is niet schadeloos gesteld.... als ik iets koop voor 1000 euro. en na 3 jaar gaat het kapot(te vroeg voor het product) en het opnieuw kopen kost mij nu 1500 euro. en ik krijg 1000 terug is mijn schade nog steeds 500 euro. zelfs om op een gebruikte 4090 uit te komen moet hij nog steeds bij betalen.RicardoForce schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:31:
[...]
Dan is dit hele probleem toch tenietgedaan?
Jij hebt een videokaart cadeau gekregen, deze is een poos later defect gegaan door een derde partij die zelf de schuld bekend. Vervolgens kan/wil Gigabyte en de webwinkel de videokaart niet repareren dus wordt je schadeloos gesteld door het aanschaf bedrag terug te krijgen.
Nu heb je dus een poos een gratis videokaart gehad + het originele bedrag terug + je hebt al een nieuwe videokaart.
Als je de afschrijving van de kaart meeneemt in je berekening dan is het volgens mij een prima deal.loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Hij is niet schadeloos gesteld.... als ik iets koop voor 1000 euro. en na 3 jaar gaat het kapot(te vroeg voor het product) en het opnieuw kopen kost mij nu 1500 euro. en ik krijg 1000 terug is mijn schade nog steeds 500 euro. zelfs om op een gebruikte 4090 uit te komen moet hij nog steeds bij betalen.
Na 3 jaar de aanschafwaarde terugkrijgen zonder afschrijving lijkt mij zeer netjes.
Wellicht een gek voorbeeld maar als het andersom was geweest, dus dat een gebruikt exemplaar nu te koop was voor EUR500, zou men dan ook gezegd hebben dat ze niet de nieuwprijs maar slechts EUR500 hoeven te vergoeden?
[ Voor 15% gewijzigd door Plucky op 24-03-2026 16:24 ]
Ontbinding(iets anders als schadeloos worden gesteld) komt pas aan het eind kijken. Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model..(sommige winkels doen niet zo moeilijk want die krijgen na bewijs ook dat geld van de fabrikant).Plucky schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:21:
[...]
Als je de afschrijving van de kaart meeneemt in je berekening dan is het volgens mij een prima deal.
Na 3 jaar de aanschafwaarde terugkrijgen zonder afschrijving lijkt mij zeer netjes.
Wellicht een gek voorbeeld maar als het andersom was geweest, dus dat een gebruikt exemplaar nu te koop was voor EUR500, zou men dan ook gezegd hebben dat ze niet de nieuwprijs maar slechts EUR500 hoeven te vergoeden?
Het feit blijft wel dat de Winkel een videokaart waar TS nog eigenaar van was niet meer kan terug halen(kan gebeuren) moet TS dan genoegen nemen met extra betalen? ik denk het niet.
Als ik iets leen van jou en ik raak het kwijt wil je dan het geld wat je er voor betaald hebt? of wil je de huidige waarde?
[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 24-03-2026 16:40 ]
"Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model."loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Ontbinding(iets anders als schadeloos worden gesteld) komt pas aan het eind kijken. Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model..(sommige winkels doen niet zo moeilijk want die krijgen na bewijs ook dat geld van de fabrikant).
Het feit blijft wel dat de Winkel een videokaart waar TS nog eigenaar van was niet meer kan terug halen(kan gebeuren) moet TS dan genoegen nemen met extra betalen? ik denk het niet.
Als ik iets leen van jou en ik raak het kwijt wil je dan het geld wat je er voor betaald hebt? of wil je de huidige waarde?
Dat bepaal jij? Of hoe kom je hierbij?
"ik denk het niet." Kun je dit ook onderbouwen met feiten of blijft het enkel bij onderbuikgevoel?
"Als ik iets leen van jou en ik raak het kwijt wil je dan het geld wat je er voor betaald hebt? of wil je de huidige waarde?"
Er is een verschil tussen iets uitlenen en deze overeenkomst. En een verschil tussen iets willen en iets waar je recht op hebt
nee dat bepaalde de wet. Ontbinden komt pas op het laatst kijken als 1 van de 2 partijen zich niet aan de overeenkomst houd.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:29:
[...]
"Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model."
Dat bepaal jij? Of hoe kom je hierbij?
aangezien het begon met een vraag en je die niet beantwordt moet ik dat dan wel??"ik denk het niet." Kun je dit ook onderbouwen met feiten of blijft het enkel bij onderbuikgevoel?
Wat is er precies anders aan? Ik beide gevallen raakt iemand iets kwijt(product) door een ander. En mijn Aansprakelijkheid verzekering vergoed de schade om de ander schadeloos te stellen."Als ik iets leen van jou en ik raak het kwijt wil je dan het geld wat je er voor betaald hebt? of wil je de huidige waarde?"
Er is een verschil tussen iets uitlenen en deze overeenkomst. En een verschil tussen iets willen en iets waar je recht op hebt
Ja en er is een verschil tussen wat de winkel wilt en ze wettelijk mogen. Laten we nu niet doen alsof TS iets raars vraagt.... hij vraagt zijn eigen rtx 4090 terug. Of hij wil schadeloos worden gestelt zodat hij een 2de hands 4090 kan kopen.
Wederom geef je nergens concreet antwoord op maar kom je weer met allerlei antwoorden op wat jij vindt dat normaal is.loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:02:
[...]
nee dat bepaalde de wet. Ontbinden komt pas op het laatst kijken als 1 van de 2 partijen zich niet aan de overeenkomst houd.
[...]
aangezien het begon met een vraag en je die niet beantwordt moet ik dat dan wel??
[...]
Wat is er precies anders aan? Ik beide gevallen raakt iemand iets kwijt(product) door een ander. En mijn Aansprakelijkheid verzekering vergoed de schade om de ander schadeloos te stellen.
Ja en er is een verschil tussen wat de winkel wilt en ze wettelijk mogen. Laten we nu niet doen alsof TS iets raars vraagt.... hij vraagt zijn eigen rtx 4090 terug. Of hij wil schadeloos worden gestelt zodat hij een 2de hands 4090 kan kopen.
De winkel mag pas overgaan tot terugbetaling als:
Reparatie of vervanging onmogelijk is, of
Dit onevenredig duur is voor de winkel, of
Het probleem niet binnen een redelijke tijd opgelost kan worden
Jij komt anders ook niet met de andere waar ik om vroeg. En laat voor het gemak 1 belangrijk punt links liggen.... TS wil namelijk zijn defecte kaart terug. Maar dat wil of kan de winkel niet meer.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:30:
[...]
Wederom geef je nergens concreet antwoord op maar kom je weer met allerlei antwoorden op wat jij vindt dat normaal is.
De winkel mag pas overgaan tot terugbetaling als:
Reparatie of vervanging onmogelijk is, of
Dit onevenredig duur is voor de winkel, of
Het probleem niet binnen een redelijke tijd opgelost kan worden
De wet heeft het alleen over wat de koper kan eisen https://wetten.overheid.n...z=2026-01-01&g=2026-01-01
En tuurlijk als uiteindelijk niets meer mogelijk is is ontbinden logisch. Een voordering houden op rtx 4090 die nooit meer op voorraad komt is onlogisch. Maar het probleem is dat de winkel dit niet als optie bied maar als definitief besluit. Is in mijn ogen(gezien Wb7 art 21 een no go...
En ik heb aardig wat ervaring met die webwinkel.... en die hebben erg het wij doen het zo dus houd je daar maar aan. Of het nu positief of negatief is voor.
[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 24-03-2026 20:17 ]
Ik vergeet niks, jij lijkt voor het gemak te vergeten dat de kaart niet teruggestuurd kan worden volgens de webwinkel. Maar de aap is al uit de mouw. Jij hebt (negatieve) ervaringen met deze winkel dus totaal niet meer objectief.loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Jij komt anders ook niet met de andere waar ik om vroeg. En laat voor het gemak 1 belangrijk punt links liggen.... TS wil namelijk zijn defecte kaart terug. Maar dat wil of kan de winkel niet meer.
De wet heeft het alleen over wat de koper kan eisen https://wetten.overheid.n...z=2026-01-01&g=2026-01-01
En tuurlijk als uiteindelijk niets meer mogelijk is is ontbinden logisch. Een voordering houden op rtx 4090 die nooit meer op voorraad komt is onlogisch. Maar het probleem is dat de winkel dit niet als optie bied maar als definitief besluit. Is in mijn ogen(gezien Wb7 art 21 een no go...
En ik heb aardig wat ervaring met die webwinkel.... en die hebben erg het wij doen het zo dus houd je daar maar aan. Of het nu positief of negatief is voor.
Ik vergeet niet dat hij niet meer terug gestuurd kan worden. Maar als dat niet meer mogelijk is dat je de persoon wel schadeloos moet stellen....(en dan kan je wel komen met dat is mijn onderbuik gevoel komen maar echt juridisch weerleggen kan je ook niet). dat heeft veder niets met mijn ervaring van de winkel nodig. Ik weet alleen wel dat het een erg stug bedrijf is. Waarin hun wil wet is. Maar het is eigenlijk net andersom.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:10:
[...]
Ik vergeet niks, jij lijkt voor het gemak te vergeten dat de kaart niet teruggestuurd kan worden volgens de webwinkel. Maar de aap is al uit de mouw. Jij hebt (negatieve) ervaringen met deze winkel dus totaal niet meer objectief.
Hij en vele andere hebben problemen met deze webwinkel gehad. Ik koop daar ook nooit meer iets. Maar goed in dit geval denk ik wel dat ze redelijk zijn. Ze geven het originele aankoopbedrag terug en TS heeft al een andere videokaart. Ook al staat hij misschien wel in zijn recht, recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:10:
[...]
Ik vergeet niks, jij lijkt voor het gemak te vergeten dat de kaart niet teruggestuurd kan worden volgens de webwinkel. Maar de aap is al uit de mouw. Jij hebt (negatieve) ervaringen met deze winkel dus totaal niet meer objectief.
Als ik TS was dan had ik gewoon het geld geaccepteerd en verder gegaan met mijn leven. Meerdere jaren een gratis videokaart gehad en hij hoeft het geld niet nu gelijk aan een andere videokaart te spenderen. Moest hij nu wel echt een vervangende kaart hebben dan had ik zijn standpunt nog wel gesnapt
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Een 4090 is een dure kaart en een gesmolten connector is relatief eenvoudig te repareren.
De reparatie kosten zullen flink lager zijn dan de dagwaarde van de kaart.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Het gaat er niet om dat het een relatief makkelijke reparatie is. Waar het om gaat, is dat de fabrikant dit geen makkelijke reparatie vindt en/of er geen garantie op wil geven, zeker niet als de reparatie door derden wordt uitgevoerd.GarBaGe schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:53:
Wel erg lullig.
Een 4090 is een dure kaart en een gesmolten connector is relatief eenvoudig te repareren.
De reparatie kosten zullen flink lager zijn dan de dagwaarde van de kaart.
Ik vind het trouwens maar een raar verhaal. Om te beginnen, wie geeft zijn partner een videokaart van bijna 2 ruggen cadeau? Ok, ik kan niet over ieders financiële huishouding oordelen, maar de feiten op een rijtje zettend (cadeau van 2 ruggen, probleem is al opgelost, geen geld nodig, geen nieuwe videokaart nodig) doet mij vermoeden dat @Grotbewoner zijn nick eer aan doet en ons gewoon aan het trollen is..
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Verder stel ik de verdachtmaking niet echt op prijs. De situatie rond het betalen van de videokaart boeit hier verder niet, het punt is dat de winkel aan mij een rekeningnummer vraagt en daarna ongevraagd en zonder verdere correspeondentie het geld maar naar een rekening die 2 jaar geleden iets kocht stuurt.
[ Voor 15% gewijzigd door Grotbewoner op 25-03-2026 15:28 ]
Hoe is je relatie met je ex? Die zal ook wel denken hey er is ineens een flink bedrag op mijn rekening terecht gekomenGrotbewoner schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:27:
Ik hoef ook geen garantie meer, ik wil gewoon mijn videokaart terug in dezelfde staat als dat ik hem heb opgestuurd. Ik heb nooit akkoord gegeven om mijn videokaart te laten verdwijnen in ruil voor het aankoopbedrag; ik zocht een reparatie of vervanging. Als de fabirkant en de winkel die niet willen bieden wil op het aanbod van Cablemod ingaan.
Verder stel ik de verdachtmaking niet echt op prijs. De situatie rond het betalen van de videokaart boeit hier verder niet, het punt is dat de winkel aan mij een rekeningnummer vraagt en daarna ongevraagd en zonder verdere correspeondentie het geld maar naar een rekening die 2 jaar geleden iets kocht stuurt.
Ik denk in jouw situatie dat je vooral praktisch moet kijken. Kan je het geld van je ex krijgen? Mooi dan is dat opgelost en zou ik het erbij laten. Tenzij je er een principe kwestie van wil maken. En je Juridische stappen wil ondernemen om zo je gelijk te halen. Maar daar gaat een hoop tijd. moeite, en geld in zitten en de vraag is ben je bereid om dat erin te stoppen. Vooral als de rechter besluit te zeggen, iedere partij zijn eigen kosten te dragen. Dan kan je zelfs nette verlies lijden.
Bezint eer begint is mijn advies in deze.
How are you doing?
Het is de keuze van de winkel geweest om de beoordeling van het defecte product niet zelf te doen, maar om dit uit te besteden aan een externe partij. Daarmee is het niet terugsturen door die externe partij de verantwoordelijkheid van de winkel geworden. Dat maakt ze m.i. aansprakelijk voor de huidige marktprijs, ook al ligt die prijs boven de oorspronkelijke aankoopprijs.
Daarnaast heeft de winkel geld overgeboekt naar een bankrekening waarvan ze dachten dat die van @Grotbewoner is. Zoals door anderen aangegeven kunnen er meerdere redenen zijn waarom het oorspronkelijke rekeningnummer niet het rekeningnummer is van de eigenaar van het product. In dit geval gaat het om een gift, maar tweedehands gekocht kan een andere reden zijn. Mijn eigen bankrekening bij ING, werd een gezamenlijke bankrekening voor mijn vriendin en mij, en daarna een gezamenlijke rekening voor mijn inmiddels ex en haar nieuwe partner. De winkel had moeten controleren of de rekening correct was om (ook om fraude tegen te gaan). Nu zullen zij de ex van @Grotbewoner moeten verzoeken om het geld terug te storten, en los daarvan ook @Grotbewoner schadeloos moeten stellen.
Ben geen advocaat of jurist overigens.
[ Voor 42% gewijzigd door macnerd op 27-03-2026 11:40 . Reden: Aanvulling ]
MacNerd
Ik heb mijne CableMod adapter direct verwijderd toen ik lucht kreeg van de terugroepactie van CableMod. Ik had er twee in gebruik en ik heb van beide het volledige bedrag teruggekregen van CableMod. Ik vind het daarom erg coulant van CableMod als ze je nu nog tegemoet komen. Men heeft namelijk uitvoerig gecommuniceerd naar iedereen die een dergelijke adapter heeft aangeschaft en alle grote tech-websites en YouTube-kanalen schreven er toen over.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
De kaart is nog steeds mijn bezit, maar ik krijg hem niet terug. Dus we gaan nu van het consumentenrecht naar het civiele of zelfs strafrechtelijke recht. Nouja, ik ga in gesprek met een jurist over de vervolgstappen.
[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 27-03-2026 11:45 ]
Dat vind ik ook coulant van Cablemod. Hierdoor kon ik met een gerust gevoel de kaart opsturen omdat er linksom of rechtsom een oplossing leek te komen, dacht ik.Techno Overlord schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:22:
Weet je zeker dat het niet aan de CableMod adapter lag? Ik lees in je OP dat je de schuld geeft aan de 12vhpwr-connector van de Gigabyte kaart.
Ik heb mijne CableMod adapter direct verwijderd toen ik lucht kreeg van de terugroepactie van CableMod. Ik had er twee in gebruik en ik heb van beide het volledige bedrag teruggekregen van CableMod. Ik vind het daarom erg coulant van CableMod als ze je nu nog tegemoet komen. Men heeft namelijk uitvoerig gecommuniceerd naar iedereen die een dergelijke adapter heeft aangeschaft en alle grote tech-websites en YouTube-kanalen schreven er toen over.
De winkel of Gigabyte hebben echter niet gecommuniceerd dat de adapter een probleem was. Ik heb er helemaal niks over gehoord verder, terwijl de adapter dus nog aan de opgestuurde kaart vastzat.
Ik wil overigens nu gewoon mijn bezit terug, dus zelfs als de adapter het probleem was en deze garantie had geschonden, zit ik nog steeds in dezelfde situatie. Ik had me alleen niet voor kunnen stellen dat ze mijn kaart zouden gijzelen. Misschien zou de situatie waarbij zij mij garantie hadden geweigerd wel beter zijn geweest!
[ Voor 9% gewijzigd door Grotbewoner op 27-03-2026 12:53 ]
Hiervoor kun je de IBAN naam check gebruiken. Als de huidige naam van de rekeninghouder overeenkomt met de naam die 2 jaar geleden bij de bestelling stond, dan is er geen rekeningnummer gewisseld, en kan de webwinkel dus veilig naar dit rekeningnummer overmaken.LankHoar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Met die logica kun je nooit van bankrekening wisselen of een product tweedehands kopen met behoud van garantie. Bovendien vroegen ze TS nog om een rekeningnummer ter bevestiging. Die bevestiging kregen ze niet, dus handelden ze maar op eigen houtje. Dat is absoluut wel het probleem van de verkoper, niet die van TS.
Geen idee of de webwinkel deze check dan ook heeft uitgevoerd.
Ik ben het trouwens wel met je eens dat dit ruikt naar “snel overmaken en afhandelen voordat er nog moeilijkere vragen worden gesteld.” Vragen om rekeningnummer door te geven en vervolgens zonder bevestiging naar een andere rekeningnummer overmaken, is wel gek.
En het lost het probleem in dit geval dus niet op, want nu heeft de winkel er een probleem bij: ze mogen het geld terug gaan halen bij mijn ex. Die gelukkig begripvol is jegens mij is. Het probleem rond de terugbetaling is een zaak tussen hen nu. *knip*heeft het geld nog niet teruggevraagd.Raling schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:06:
[...]
Hiervoor kun je de IBAN naam check gebruiken. Als de huidige naam van de rekeninghouder overeenkomt met de naam die 2 jaar geleden bij de bestelling stond, dan is er geen rekeningnummer gewisseld, en kan de webwinkel dus veilig naar dit rekeningnummer overmaken.
Geen idee of de webwinkel deze check dan ook heeft uitgevoerd.
Ik ben het trouwens wel met je eens dat dit ruikt naar “snel overmaken en afhandelen voordat er nog moeilijkere vragen worden gesteld.” Vragen om rekeningnummer door te geven en vervolgens zonder bevestiging naar een andere rekeningnummer overmaken, is wel gek.
Ik heb zelf nog geen cent gezien dus ik heb er verder niks mee te maken. Ik heb een ander probleem.
[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 27-03-2026 15:46 ]
Maar trap niet in het verhaal dat je "maar" 3 jaar garantie hebt.
Hier in Nederland is het zo dat je recht hebt op een goed werkend product en afhankelijk van wat iets kost kan dat zelfs heel lang duren.
Ik raad je ook aan mits je een rechtsbijstand verzekering hebt deze in te schakelen dan wel naar het juridische loket te gaan (ook online mogelijk).
In dagelijks taalgebruik boeit het niet zo, maar als je de juridische kant op gaat, is het handig om de juiste termen te gebruiken. Je hebt nog wel het eigendom van de kaart, maar hij is niet in je bezit (want anders hadden we dit topic niet nodig).Grotbewoner schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:44:
De kaart is nog steeds mijn bezit, maar ik krijg hem niet terug.
Het is nog steeds zijn bezit, misschien niet in zijn bezit maar zeker wel zijn bezit.celshof schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:17:
[...]
In dagelijks taalgebruik boeit het niet zo, maar als je de juridische kant op gaat, is het handig om de juiste termen te gebruiken.
Het zjjn in dat opzicht gewoon synoniemen, als je toch zout wilt leggen op slakken pak dan wel de goede slakken.
Ik heb hetzelfde een keer met een jas die voor 50% in de aanbieding was gekocht, gehad bij bever toen de rits kapot ging. Deze is toen ter reparatie opgestuurd en toen ik een week later terug kwam om hem op te halen kreeg ik doodleuk een tegoedbon in mijn handen met de melding dat hij niet repareerbaar meer en dus al geshredderd was. Ik ging daar natuurlijk niet mee akkoord want voor die bon kon ik geen vergelijkbare jas terug kopen (op dat moment). Na een paar mails en juridisch advies uiteindelijk erop uit gekomen dat ik met een kleine bijbetaling (ik geloof 20%) vd aankoopwaarde) een nieuwe jas kon kopen (ipv 50% bij moeten leggen), wat ook wel redelijk is omdat de jas wel al 2 jaar oud was. Kortom wijs is hier misschien niet allebei vol de loopgraven in te gaan maar inzien dat het voor beide partijen een lastige situatie is en elkaar opzoeken.
Waarbij de balans natuurlijk wel zo moet zijn dat jij het minst water bij de wijn doet want primair ligt de verantwoordelijk voor de passende oplossing natuurlijk wel bij de webwinkel.
Ik doe al vrij veel water bij de wijn want ze hoeven niet eens de reparatie van de kaart te betalen zoals ze wel door de wet verplicht zijn om te doen, Cablemod wil dat betalen. Het enige dat ze hoeven te doen is mijn kaart terug te geven en het rapportje van Gigabyte te delen. Dat is alles! Dan zijn we allebei van het gezeik af.DeNachtwacht schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:58:
@Grotbewoner ik zou nog eenmaal een mail naar ze sturen in een poging het netjes op te lossen waarbij je verwijst naar het antwoord van de ACM/consuwijzer. Mooi zou natuurlijk zijn als je dat schriftelijk mee zou kunnen sturen. Ik zou bij consuwijzer vragen of ze het kort schriftelijk willen formuleren. En dan natuurlijk daarna wel aangeven dat als ze dit weigeren je juridische stappen neemt.
Ik heb hetzelfde een keer met een jas die voor 50% in de aanbieding was gekocht, gehad bij bever toen de rits kapot ging. Deze is toen ter reparatie opgestuurd en toen ik een week later terug kwam om hem op te halen kreeg ik doodleuk een tegoedbon in mijn handen met de melding dat hij niet repareerbaar meer en dus al geshredderd was. Ik ging daar natuurlijk niet mee akkoord want voor die bon kon ik geen vergelijkbare jas terug kopen (op dat moment). Na een paar mails en juridisch advies uiteindelijk erop uit gekomen dat ik met een kleine bijbetaling (ik geloof 20%) vd aankoopwaarde) een nieuwe jas kon kopen (ipv 50% bij moeten leggen), wat ook wel redelijk is omdat de jas wel al 2 jaar oud was. Kortom wijs is hier misschien niet allebei vol de loopgraven in te gaan maar inzien dat het voor beide partijen een lastige situatie is en elkaar opzoeken.
Waarbij de balans natuurlijk wel zo moet zijn dat jij het minst water bij de wijn doet want primair ligt de verantwoordelijk voor de passende oplossing natuurlijk wel bij de webwinkel.
Het lijkt de winkel tot nu toe weinig te interesseren. Ze vinden het vervelend dat ik niet tevreden bent en ook vervelend voor mij dat ze per ongeluk bijna 2000 euro naar de verkeerde persoon hebben gestuurd. Daar blijft het tot nu toe bij.
Je staat in je recht maar handelen zo omdat ze niet geloven dat je die stap daadwerkelijk gaat zetten.
Voor de winkel is de kous afgedaan, zij hebben enkelzijdig ontbonden (wat niet netjes of toegestaan is), mogelijk onder het mom dat je niet echt meewerkte in hun optiek. Omdat je hun vragen niet beantwoord hebt zoals zij verwachtten, hebben zij (ook weer enkelzijdig) besloten om dan maar degene terug te betalen die de videokaart destijds kocht.Grotbewoner schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:06:
[...]
Ik doe al vrij veel water bij de wijn want ze hoeven niet eens de reparatie van de kaart te betalen zoals ze wel door de wet verplicht zijn om te doen, Cablemod wil dat betalen. Het enige dat ze hoeven te doen is mijn kaart terug te geven en het rapportje van Gigabyte te delen. Dat is alles! Dan zijn we allebei van het gezeik af.
Het lijkt de winkel tot nu toe weinig te interesseren. Ze vinden het vervelend dat ik niet tevreden bent en ook vervelend voor mij dat ze per ongeluk bijna 2000 euro naar de verkeerde persoon hebben gestuurd. Daar blijft het tot nu toe bij.
Aan de andere kant vraag ik mij af hoe vruchtbaar het gaat zijn om hiermee naar een kantonrechter te stappen. Ook een rechter kan niet magisch jouw videokaart terugtoveren, die is hoogstwaarschijnlijk bij Gigabyte door de shredder gegaan. Het enige wat een rechter nog zou kunnen afdwingen, is dat de winkel het bedrag laat storneren en contact opneemt met jouw ex, om het vervolgens naar jou over te maken, maar dat is het dan.
Hou er echter wel rekening mee, dat jouw ex de koper is, (jouw ex is immers de overeenkomst aangegaan) dus technisch gezien heeft de winkel gedaan wat het moest of nog kon doen. Dit zijn dingen die hier in het forum door de jaren heen vaker zijn voorgekomen, dus ik denk niet dat je nog veel kunt verwachten.
Juridische stappen zetten lijkt dan misschien aanlokkelijk, maar eer je daar een antwoord uit krijgt is een tweede, waarbij de kans groot is dat je dan alsnog te horen krijgt dat je jouw (defecte) videokaart niet terug gaat krijgen omdat de videokaart reeds vernietigd is.
Hou er dus rekening mee dat zij al uit coulance met jou het contact onderhielden, een uitzondering maakten door jou te vragen naar welke rekening er terugbetaald diende te worden, ook al kon je een factuur overdragen.
[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2026 23:30 ]
[ Voor 135% gewijzigd door Yorinn op 28-03-2026 01:39 ]
Zijn ex heeft het eigendom overgedragen aan Grotbewoner. En de (wettelijke) garantie volgt het product, niet degene die het gekocht heeft.CH4OS schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:14:
[...]
Hou er echter wel rekening mee, dat jouw ex de koper is, (jouw ex is immers de overeenkomst aangegaan) dus technisch gezien heeft de winkel gedaan wat het moest of nog kon doen. Dit zijn dingen die hier in het forum door de jaren heen vaker zijn voorgekomen, dus ik denk niet dat je nog veel kunt verwachten.
Winkel houdt zich niet aan de wettelijke regels. Dat zou ik geen coulance noemen. Dat ze zonder een correct rekeningnummer te hebben gekregen geld gaan overmaken is echt het risico van de winkel, niet dat van een ander.Hou er dus rekening mee dat zij al uit coulance met jou het contact onderhielden, een uitzondering maakten door jou te vragen naar welke rekening er terugbetaald diende te worden, ook al kon je een factuur overdragen.
Is juridisch gezien de kaart dan niet van je ex (vanuit de winkel gezien?)Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Het wordt nog triester, de winkel heeft vrijdag aan mij gevraagd wat mijn bankrekeningnummer is zodat ze de terugbetaling over kunnen maken. Ik heb op maandag gereageerd dat ik niet akkoord ga, ik mijn kaart terugwil en ik heb uiteraard géén bankrekeningnummer gecommuniceerd.
Nu blijkt dat ze maandag vrolijk, zonder verificatie of communicatie aan mij, het geld hebben teruggestort op de rekening waarmee de kaart is gekocht.
Dat is dus de rekening van mijn ex-partner die deze kaart als cadeau voor mij had gekocht, destijds. Die krijgt dus ineens bijna 2000 euro op de rekening zonder verdere toelichting en wordt ineens in deze soap betrokken.
Dit is toch schandalig? Ja gaat toch niet zo maar 2000 euro het wilde westen in schieten zonder overleg?
Nu hebben ze dus mijn kaart gegijzeld en mag ik lekker gaan met de pet in de hand naar mijn ex-partner over dit gezeik. Bizar.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Voor de casus is dit niet relevant (zie post hierboven, garantie/conformiteit volgt het product), de discussie verzandt dan snel in wettelijke definities/ argumenten. Volgens de wet wordt de bezitter vermoed de rechthebbende te zijn (3:119BW) dus op die grond is hij al eigenaar. Zoals gezegd, bij het geven van een cadeau wordt eigendom overgedragen immers het is geen bruikleen of leenconstructie (zie 3:90 BW, aan alle voorwaarden is voldaan). Dus hoe men het keert of wendt, juridisch gezien is OP volledig eigenaar/rechthebbende van de kaart, laat de webwinkel maar bewijzen dat dat niet zo is.CrankyGamerOG schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:16:
[...]
Is juridisch gezien de kaart dan niet van je ex (vanuit de winkel gezien?)
In het geval van een juridische procedure kan OP - indien in het gelijk gesteld - recht hebben op (een gedeelte van de) gevolgschade, te denken valt aan het verschil van de aankoopwaarde en huidige nieuwprijs of de prijs van een huidige kaart die vergelijkbaar is met de huidige kaart. met de huidige prijzen kan die gevolgschade aardig in de papieren lopen.
Ik plaats wel de kanttekening dat afhankelijk van noncormiteit of garantie er een beperking kan zijn op herstelmogelijkheden / schadevergoeding, echter als koper doe je een beroep op beide argumenten en kies je voor die weg die jou als eiser het beste uitkomt.
Weet niet of dat heel enig is maar het is wel de enige manier.UltraInstinct schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:21:
Enigste manier om hun mening te veranderen is aanklagen. Heb ik ook gedaan en toen kon alles wel ;/
All I had to do was follow the damn train.
Heb ook iets soortgelijks met deze webshop meegemaakt. Ik had een GPU gekocht en retour gestuurd na 2 dagen. Ze hebben het erna gekrast en terug gestuurd en zeiden 'er zitten krassen op dus we nemen het niet meer aan'. Ze zeiden ook 'verkoop maar op marktplaats'. Na een paar keer mailen hadden ze nog steeds dezelfde mening en toen ik hun had aangeklaagd namen ze gelijk contact met mij op en wouden me zelfs 1000 euro extra betalen als ik zou stoppen met de procedure.-CJ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:22:
[...]
Weet niet of dat heel enig is maar het is wel de enige manier.
Je moet naar ervaringen googlen, ze doen dit extreem vaak. Heel vaak komen ze ermee weg want niet iedereen heeft de tijd/geld om ze aan te klagen.DeNachtwacht schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:43:
Ik denk inderdaad dat een gerechtelijke stap of een geschillencommissie een verstandige is om te doen. Ik moet trouwens ook zeggen dat ik het van deze shop niet gedacht had... mijn volgende bestelling gaat daar niet zijn heb ik al besloten.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Mijn juridisch adviseur heeft bevestigd dat de videokaart is nog steeds mijn bezit blijft gedurende het reparatieproces en dat *knip* Naam winkel niet de koop kan ontbinden zonder mijn instemming. Als ik mijn bezit terugvraag, dan moet ik het terug krijgen.
Mochten zij de videokaart hebben vernietigd of op een andere manier kwijt zijn geraakt dan is er sprake van een onrechtmatige daad en dan zijn zij aansprakelijk voor de door mij geleden schade.
[ Voor 19% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 14:32 ]
review: Geld terug is ineens een slechte deal: je garantierechten bij stijgen...
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Heb je een status update? Ik ben namelijk wel benieuwd of er nog sprake is van een overeenkomst nu de webwinkel reeds terugbetaald heeft, ook al is dat (helaas voor jou) eenzijdig besloten (en had dat niet gemogen).Grotbewoner schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:37:
Ik heb de winkel inmiddels in gebreke gesteld en hen gevraagd mijn kapotte videokaart te retourneren of een vervangende videokaart tegen huidige dagprijs te betalen en ik wacht op repliek van hen.
Mijn juridisch adviseur heeft bevestigd dat de videokaart is nog steeds mijn bezit blijft gedurende het reparatieproces en dat knip niet de koop kan ontbinden zonder mijn instemming. Als ik mijn bezit terugvraag, dan moet ik het terug krijgen.
Mochten zij de videokaart hebben vernietigd of op een andere manier kwijt zijn geraakt dan is er sprake van een onrechtmatige daad en dan zijn zij aansprakelijk voor de door mij geleden schade.
[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 14:32 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 10:49 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat zou niet uit moeten maken, want TS is duidelijk de rechtmatige eigenaar. Garantie is product gebonden, niet persoons gebonden.Señor Sjon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:00:
Als het allemaal gejuridiseeerd wordt, in welke mate wordt het dan een probleem dat niet TS, maar zijn ex de aankopende partij is? Zij is degene waarmee Webwinkel een overeenkomst had en niet de ontvanger van het cadeau.
[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 10:50 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 10:53 ]
hun willen gewoon de koop ontbinden, zodat ze klaar ermee zijn.Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Het wordt nog triester, de winkel heeft vrijdag aan mij gevraagd wat mijn bankrekeningnummer is zodat ze de terugbetaling over kunnen maken. Ik heb op maandag gereageerd dat ik niet akkoord ga, ik mijn kaart terugwil en ik heb uiteraard géén bankrekeningnummer gecommuniceerd.
Nu blijkt dat ze maandag vrolijk, zonder verificatie of communicatie aan mij, het geld hebben teruggestort op de rekening waarmee de kaart is gekocht.
Dat is dus de rekening van mijn ex-partner die deze kaart als cadeau voor mij had gekocht, destijds. Die krijgt dus ineens bijna 2000 euro op de rekening zonder verdere toelichting en wordt ineens in deze soap betrokken.
Dit is toch schandalig? Ja gaat toch niet zo maar 2000 euro het wilde westen in schieten zonder overleg?
Nu hebben ze dus mijn kaart gegijzeld en mag ik lekker gaan met de pet in de hand naar mijn ex-partner over dit gezeik. Bizar.
Dat de winkel dit fout afhandelt heb je overal. Webwinkel is geen heilige meer. Maar goed voor ons om te weten hoe Webwinkel reageert, is toch wel afweging waard dus om te kopen ja of nee!
[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 10:50 ]
Nee hoor daar zeg je wat fout.LankHoar schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:01:
[...]
Dat zou niet uit moeten maken, want TS is duidelijk de rechtmatige eigenaar. Garantie is product gebonden, niet persoons gebonden.
In heel europa is dat het zelfde. Wie het heeft gekocht is ook direct de eigenaar van dat product.
Ik had hier in Duitsland een PS5 + disc drive gekocht,. Disc drive bleek kapot te zijn achteraf.
De bon had ik nog vna de vorige eigenaar. Ik had toen OTTO opgebeld dit en dat. Die hebben de garantie geweigerd omdat ik niet de eigenaar koper ben van dat product! En zo dus met een kapotte discdrive zat.
Gelukkig was de verkoper van de ps5+disc drive netjes, en had alsnog in zijn naam RMA aangevraagd en een machtigign gemaakt dat ik de nieuwe eigenaar ben.
Dus jij bent niet de eigenaar van het product als jij het koopt van iemand niet uit een winkel!
Dit klopt niet. En pas s.v.p. op met het verspreiden van onjuiste informatie over dit soort onderwerpen.theduke1989 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:59:
[...]
Nee hoor daar zeg je wat fout.
In heel europa is dat het zelfde. Wie het heeft gekocht is ook direct de eigenaar van dat product.
Ik had hier in Duitsland een PS5 + disc drive gekocht,. Disc drive bleek kapot te zijn achteraf.
De bon had ik nog vna de vorige eigenaar. Ik had toen OTTO opgebeld dit en dat. Die hebben de garantie geweigerd omdat ik niet de eigenaar koper ben van dat product! En zo dus met een kapotte discdrive zat.
Gelukkig was de verkoper van de ps5+disc drive netjes, en had alsnog in zijn naam RMA aangevraagd en een machtigign gemaakt dat ik de nieuwe eigenaar ben.
Dus jij bent niet de eigenaar van het product als jij het koopt van iemand niet uit een winkel!
Wettelijke garantie zit op het product en is gewoon overdraagbaar
Niet waar. Het BW regelt eigenaarschap en niet OTTO.theduke1989 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:59:
[...]
Nee hoor daar zeg je wat fout.
Maar bij Otto was ik niet de rechtmatige eigenaar en kon dus niet ookal had ik de factuur van de verkoper. Alsnog niet omruilen. op internet staat dit wordt vaak door de winkel zelf bepaald
Important Exceptions:
- Private Sellers: Buying from another individual (e.g., via eBay Kleinanzeigen, Facebook Marketplace) usually means no legal warranty applies, unless stated otherwise.
ik denk dat ik dan daar in die categorie gevallen ben,.
die hebben me echt geweigerd, kon dus niks doen.
Nee, OTTO deed alsof jij niet de rechtmatige eigenaar was. Dat was jij dus wel, maar OTTO zag een mogelijkheid om zich er tussenuit te wurmen. Webshops proberen heel vaak allemaal trucjes, maar dat betekent niet dat de webshop ook gelijk heeft. Als je dit soort dingen langs de rechter of geschillencomissie laat gaan zul je dan ook altijd gelijk krijgen.theduke1989 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:15:
Maar bij Otto was ik niet de rechtmatige eigenaar en kon dus niet ookal had ik de factuur van de verkoper. Alsnog niet omruilen. op internet staat dit wordt vaak door de winkel zelf bepaald
Recht hebben, recht krijgen, en de webwinkel die je recht direct en vrijwillig erkent zijn heel andere dingen. Heel veel mensen hebben simpelweg geen zin in het soms lange proces om hun recht te halen, of geloven de webshop op hun blauwe ogen. Daarom proberen ze dit soort ongein, en vaak komen ze er nog mee weg ook.
Het leuke is ook dat vaak een brief van je rechtsbijstand al genoeg is, terwijl als de webshop daadwerkelijk gelijk had ze hun proceskosten gewoon vergoed zouden krijgen. Maar ze weten dat ze fout zitten.
vergeet niet dat veel op het internet niet over het europees recht, maar amerikaans recht gaat. Daar werken dingen inderdaad vaak anders
[ Voor 7% gewijzigd door dec0de op 10-05-2026 10:40 ]
Zij geven aan hun aanbod redelijk te vinden en willen mijn videokaart niet teruggeven. Ik moet dus helaas echt naar de rechter stappen. Daar beraad ik me nu op.
Zoals vele hier al hebben aangegeven. Is dat in jouw geval dus ook de beste keuze. Je hebt van die rechtsbijstands huisjes in Nederland kan je altijd terecht volgens mij voor een gesprek doe dat en ja gewoon via rechter..Grotbewoner schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:34:
Even een update: de winkel heeft gereageerd op mijn ingebrekestelling waarin ik heb sommeer om mijn videokaart in dezelfde staat als dat ik hem heb opgestuurd terug te geven.
Zij geven aan hun aanbod redelijk te vinden en willen mijn videokaart niet teruggeven. Ik moet dus helaas echt naar de rechter stappen. Daar beraad ik me nu op.
Webwinkel in dit geval heeft fout geanticipeerd!!
[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 10:51 ]
"Wij van WC Eend vinden ons aanbod redelijk"Grotbewoner schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:34:
Zij geven aan hun aanbod redelijk te vinden en willen mijn videokaart niet teruggeven. I
Ik vermoed dat dit ook komt omdat heel veel mensen dreigen, maar slechts heel weinig mensen echt de stappen ondernemen. Houd ons vooral op de hoogte zodra de eerste brief van rechtsbijstand of uitnodiging bij de kantonrechter bij hun binnen is
Tweakers Discord
En dan doen ze heel slim want net als @theduke1989 laat bijna iedereen het er bij zitten.dec0de schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:42:
[...]
"Wij van WC Eend vinden ons aanbod redelijk"
Ik vermoed dat dit ook komt omdat heel veel mensen dreigen, maar slechts heel weinig mensen echt de stappen ondernemen. Houd ons vooral op de hoogte zodra de eerste brief van rechtsbijstand of uitnodiging bij de kantonrechter bij hun binnen is
Gewoon doorzetten en ik ben benieuwd of ze het echt voor de rechter willen laten komen of na de dagvaarding toch willen schikken.
Zaak is uitermate kansrijk, afgezien van een marktconforme waarde van 2500 - 3000 euro, heb je recht op een schade vergoeding voor de periode de dat je geen gebruiksgenot hebt mogen ervaren van dit product. Bijvoorbeeld omdat je met terugwerkende kracht voor 25 euro per dag een alternatief inhuurt (ook van jezelf c.q. een gelieerde BV) dit kun je opeisen vanaf ingebrekestelling, zodoende dek je eventuele meerkosten die ontstaan voor inhuur van een gemachtigde - die niet altijd volledig worden gedekt bij (proceskosten)veroordeling.Grotbewoner schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:34:
Even een update: de winkel heeft gereageerd op mijn ingebrekestelling waarin ik heb sommeer om mijn videokaart in dezelfde staat als dat ik hem heb opgestuurd terug te geven.
In principe kun je in dit stadium van een eventuele zaak zelf dagvaarden/betekenen voor een zitting bij de kantonrechter om de kosten in de hand te houden. Kortom je laat alleen de jurist meekijken op de juistheid van de opgestelde dagvaarding. Aangezien het bewijs overweldigend is dat ze zich niet aan de wet hebben gehouden, noch de juiste etiquettes hebben gehanteerd in de communicatie (oliedom dus).
Zodra ze de dagvaarding zien bij deze webwinkel, zullen ze samen met de ODM overgaan tot het bijpassen van die 600 tot 1100 euro is mijn persoonlijke overtuiging.
Dat ze nog steeds volharden in het zogenoemde feit dat het een redelijke oplossing/aanbod is (wat niet zo is), is veelzeggend ... meer kun je ook niet zeggen als je feitelijk al schaakmat staat. T lijkt ook meer een vraag (aan een rechter)dan een constatering dat het redelijk is.
De vraag gaat dan ook niet over het product, maar de overeenkomst.LankHoar schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:01:
Dat zou niet uit moeten maken, want TS is duidelijk de rechtmatige eigenaar. Garantie is product gebonden, niet persoons gebonden.
Maar Otto was een heel andere situatie. Dat ging om bestelde TVs die nooit geleverd zijn. Dat kun je niet met garantie vergelijken.theduke1989 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:15:
nja, ik wil niet er diep op ingaan.
Important Exceptions:Uitzonderingen: Sommige garanties zijn strikt persoonlijk en niet overdraagbaar. [1, 2, 3]
- Private Sellers: Buying from another individual (e.g., via eBay Kleinanzeigen, Facebook Marketplace) usually means no legal warranty applies, unless stated otherwise.
ik denk dat ik dan daar in die categorie gevallen ben,.
Gek genoeg heb ik ook bij de betreffende webshop destijds veel moeite moeten doen om tot een redelijke oplossing te komen, maar men hield voet bij stuk. Een gang naar de rechter heb ik uiteindelijk laten varen, omdat het bedrag daarvoor simpelweg te beperkt was. Dan wordt het vooral een principiële kwestie, en zoals @Blommie01 al aangeeft: in de praktijk laten veel mensen het er dan bij zitten.
Kortom: juist bij een bekende Nederlandse hardwarewebshop, die bovendien een Tweakers Award 2023/2024 heeft gewonnen, vond ik dat opvallend. Zowel de afhandeling van de situatie als het winnen van die award heeft mij destijds verbaasd.
Omdat de meeste mensen een dagvaarding bij de kantonrechter intimiderend vinden om te doen. Terwijl dit stadium heel goed zelf gedaan kan worden, het is immers een 'leken' forum.rvdijk schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:41:
Met deze casus is er voor mij sprake van een breder patroon. Bij deze webwinkel heb ik eerder een vrijwel identieke ervaring gehad, destijds met een Gigabyte RTX 3080. Die kaart ging binnen de garantieperiode defect (nog sterker, de kaart zou vandaag de dag nog steeds onder garantie vallen). Inmiddels waren de prijzen van dat model ook gestegen, waardoor ik de situatie niet zonder extra kosten zelf kon oplossen.
Gek genoeg heb ik ook bij de betreffende webshop destijds veel moeite moeten doen om tot een redelijke oplossing te komen, maar men hield voet bij stuk. Een gang naar de rechter heb ik uiteindelijk laten varen, omdat het bedrag daarvoor simpelweg te beperkt was. Dan wordt het vooral een principiële kwestie, en zoals @Blommie01 al aangeeft: in de praktijk laten veel mensen het er dan bij zitten.
Kortom: juist bij een bekende Nederlandse hardwarewebshop, die bovendien een Tweakers Award 2023/2024 heeft gewonnen, vond ik dat opvallend. Zowel de afhandeling van de situatie als het winnen van die award heeft mij destijds verbaasd.
Kortom met behulp van AI én een expert oog, kun je met 1 a 2 uurtjes van een jurist, de zaak aanhangig maken.
Ik heb zelf mijn zakelijke inkopen bij deze webwinkel gestaakt, omdat ze er een dubieuze moraal erop nahoudt bij retour/garantie. Stemmen met je voeten c.q. portemonnee is het beste wapen.
De kaart is onrechtmatig vernietigd en ik begrijp uit veel reacties dat het vergoeden van de dagwaarde dan gangbaar is, maar gaat het dan niet over de dagwaarde van het defecte product?
Die zal waarschijnlijk lager zijn dan het originele aankoopbedrag en omdat er nog garantie was heb je daar recht op.
Fabrikant kan claimen dat reparatie niet mogelijk was (ik vrees dat je geen bewijs hebt dat er niet meer defect was dan de kabel/connector), verkoper kan claimen dat product niet meer te koop is dus vervanging onmogelijk.
Deze situatie ontstaat door de prijsstijgingen. Andersom zou je dan niet meer het aankoopbedrag terug kunnen krijgen, omdat een nieuwe met dezelfde specs goedkoper is geworden en je dus met een afslag te maken krijgt. Dat is overigens weleens geprobeerd door winkels vroeger. Weet niet hoeveel kans je nog hebt met een 2,5 jaar oude kaart.Vliegtuigje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:29:
[...]
Zaak is uitermate kansrijk, afgezien van een marktconforme waarde van 2500 - 3000 euro, heb je recht op een schade vergoeding voor de periode de dat je geen gebruiksgenot hebt mogen ervaren van dit product. Bijvoorbeeld omdat je met terugwerkende kracht voor 25 euro per dag een alternatief inhuurt (ook van jezelf c.q. een gelieerde BV) dit kun je opeisen vanaf ingebrekestelling, zodoende dek je eventuele meerkosten die ontstaan voor inhuur van een gemachtigde - die niet altijd volledig worden gedekt bij (proceskosten)veroordeling.
In principe kun je in dit stadium van een eventuele zaak zelf dagvaarden/betekenen voor een zitting bij de kantonrechter om de kosten in de hand te houden. Kortom je laat alleen de jurist meekijken op de juistheid van de opgestelde dagvaarding. Aangezien het bewijs overweldigend is dat ze zich niet aan de wet hebben gehouden, noch de juiste etiquettes hebben gehanteerd in de communicatie (oliedom dus).
Zodra ze de dagvaarding zien bij deze webwinkel, zullen ze samen met de ODM overgaan tot het bijpassen van die 600 tot 1100 euro is mijn persoonlijke overtuiging.
Dat ze nog steeds volharden in het zogenoemde feit dat het een redelijke oplossing/aanbod is (wat niet zo is), is veelzeggend ... meer kun je ook niet zeggen als je feitelijk al schaakmat staat. T lijkt ook meer een vraag (aan een rechter)dan een constatering dat het redelijk is.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik snap je punt niet.Señor Sjon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:02:
[...]
Deze situatie ontstaat door de prijsstijgingen. Andersom zou je dan niet meer het aankoopbedrag terug kunnen krijgen, omdat een nieuwe met dezelfde specs goedkoper is geworden en je dus met een afslag te maken krijgt. Dat is overigens weleens geprobeerd door winkels vroeger. Weet niet hoeveel kans je nog hebt met een 2,5 jaar oude kaart.
De webwinkel heeft een plicht tot reparatie/vervangend aanbod. Hoe dat geschiedt doet niet ter zake. 3 jaar garantie via de webwinkel/fabrikant is volkomen normaal en dus marktconform - dan geldt er 100% vervanging/reparatie tenzij aantoonbaar ondeugdelijk gebruik.
Daarna is er nog iets als een wettelijke garantie termijn, welke bij dit soort kaarten deze termijn van 3-jaar, naar de te verwachten economische levensduur van 5-jaar verlengt.
Eenzijdig een overeenkomst ontbinden/opzeggen staat volkomen los van enige prijsstijging of daling - de webwinkel heeft eigenstandig zonder toestemming van eigenaar gehandelt - tegen haar belang(en) in.
Let op mijn woorden, zodra ze een brief van de rechtbank ontvangen zullen ze direct contact met je opnemen om het op te lossen en of je alles kan laten vallenGrotbewoner schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:34:
[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 12:28 ]
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst en zal dit topic dan ook zeker blijven volgen!
Ik benoemde eerder dat ik hoop dat ze uit "coulance" een 5080 geven, maar dat is eigenlijk niet realistisch en juridisch denk ik ook niet haalbaar. Wat wel realistisch is, is de dagwaarde van een 4090 of een nieuwe 4090. Dus ik ben benieuwd wat het gaat worden!
[ Voor 24% gewijzigd door iStijn op 10-05-2026 12:57 ]
Heb idd het idee dat of gigabyte of de webshop gewoon de kaart zelf gehouden heeft om te repareren en refurbished te verkopen, helemaal omdat de kaart verder werkte en de reparatie hier voor goed bekend en te doen is.
Ik snap de comments ook niet helemaal die ingaan op dat je reparatie (indien mogelijk) of geld terug moet accepteren, want er is gewoon een 3e optie (zoals je zelf weet en mee bezig bent), het product terugkrijgen in on-gerepareerde staat.
Voor mijn idee is de discussie hier niet of de webshop deze moet repareren, maar puur en alleen al of jij je product terug kan krijgen zodat je deze via Cablemod kan laten repareren.
Ik hoop dat je de kaart of de daadwerkelijke waarde terug krijgt, houd ons up to date.
De naam van de webshop knippen ze hier, zal een vast een reden hebben. Echter ‘na’ de zaak, zou ik voor 3 euro een domein kopen en een site hosten met een TDLR van het gebeuren en een stappenplan zodat elke gebruiker, ook non-Tweakers, exact dezelfde actie kunnen eisen en refereren aan het zaaknummer met de bijhorende uitspraak.
Maarja, dat ben ik dan.
1 van mijn ram-stiks raakte defect en vroeg een rma aan. Gezien het product niet meer gemaakt werdt (DDR3) boden ze mij aan om een DDR4 stick op te sturen. Daar was ik erg verbaasd over en maak ze op hoge poten duidelijk dat ik daar natuurlijk niets mee kan in een systeem dat alleen kan werken met ddr3.
We hebben verder ook geen oplossing, was het volgende antwoordt.
Mijn antwoord daarop was; er zijn een paar andere webshops die het product nog wel verkopen. Bestel daar maar een set en stuur mij op waar ik recht op heb!
En zo het geschiedde.
Dus @Grotbewoner Dit zou je nog kunnen voorstellen......? Dan zou het de webshop maar een paar honderd euro kosten. (als ik in de pricewatch kijk)
categorie: Videokaarten
Die site met stappenplan bestaat al een tijdje. Daar hebben diverse mensen al succesvol gebruik van gemaakt.slijkie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:53:
@Grotbewoner , succes met de zaak, ik zou het principieel ook gewoon tot de hoogste rechter spelen, elke schade die er gemaakt is door geen kaart te hebben verhalen.
De naam van de webshop knippen ze hier, zal een vast een reden hebben. Echter ‘na’ de zaak, zou ik voor 3 euro een domein kopen en een site hosten met een TDLR van het gebeuren en een stappenplan zodat elke gebruiker, ook non-Tweakers, exact dezelfde actie kunnen eisen en refereren aan het zaaknummer met de bijhorende uitspraak.
Maarja, dat ben ik dan.
Het zou wel mooi zijn (nu het ook een frontpage artikel is) als een jurist hier op het forum TS bij deze casus zou kunnen helpen. Dan is er direct een voorbeeld waar anderen uit kunnen putten.
[ Voor 13% gewijzigd door Blommie01 op 10-05-2026 14:20 ]
Waar kan ik deze site vinden?Blommie01 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:13:
[...]
Die site met stappenplan bestaat al een tijdje. Daar hebben diverse mensen al succesvol gebruik van gemaakt.
Het zou wel mooi zijn (nu het ook een frontpage artikel is) als een jurist hier op het forum TS bij deze casus zou kunnen helpen. Dan is er direct een voorbeeld waar anderen uit kunnen putten.
Ik moest ff graven, maar ik denk dat https://sites.google.com/view/zelf-procederen/ bedoeld wordt.
Tweakers Discord
Ik vind dit wel een mooie en denk ik ook slimme oplossing als ik de *knip* Opmerkingen als deze voegen niets toe. noemen zou zijn. Het wordt steeds duidelijker dat deze shop een overduidelijke fout heeft gemaakt door eigenhandig te beslissen de kaart te "vernietigen" als "handige oplossing" want als klant kun je dan natuurlijk niks anders meer. Dus om die fout te onderstrepen hebben ze dat geld ook meteen maar even overgemaakt aan nota bene een verkeerd bankrekeningnummer. Feitelijk dus een dubbele chantage in plaats van klantvriendelijke oplossing.WeirdScience schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:13:
Mijn antwoord daarop was; er zijn een paar andere webshops die het product nog wel verkopen. Bestel daar maar een set en stuur mij op waar ik recht op heb!
En zo het geschiedde.
Ik snap best dat het voor een webwinkel ook pijnlijk is dat je ineens een veel duurdere kaart ter garantie moet opsturen maar dat staat met de klant samen tot een redelijke oplossing komen natuurlijk niet in de weg. Inmiddels zijn we echter zo ver daarvandaan dat ik ook vind dat ze met de billen bloot mogen en het geheel vergoeden (mits dit juridisch natuurlijk de juiste weg is). Ook omdat ze nu simpelweg nóg proberen ermee weg te komen door de kosten voor een gang naar de rechter als afschrikmiddel te gebruiken.
Is het dus niet een idee om hier een crowdfunding te starten om die zaak te gaan voeren?
Los van alles wil je als klant gewoon niet zo behandeld worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 10-05-2026 15:24 ]
In deze dure tijd waarbij menig consument op de prijs moet letten, is een aankoop van 1000+ euro al gauw iets waar men toch overwegingen op maakt. Een bestelling plaatsen van zo'n product bij een winkel waarvan nu bewezen is dat die het niet nauw nemen met de wet en consumentenrecht.... Genoeg mensen die n.a.v. deze situatie met een grote boog hieromheen gaan (en Tweakers die de shop in de prijsvergelijker doorstrepen).
@Grotbewoner: Ik weet niet of je ook al een shopreview hebt geplaatst, maar dat zou op zich ook niet geheel misplaatst zijn. Ik kon er geen vinden, maar er is een kans dat die begraven is door reviews die geplaatst zijn omdat "ik maak kans op een prijs". Veel succes, en laat aub weten wat eruit is gekomen.
-- Edit: maar zoals hieronder aangegeven door @DeNachtwacht , hier loopt het uiteindelijk iets anders omdat de kaart vernietigd is zonder overleg met de klant. In een geval zoals dit mag duidelijk wel iets meer van de verkoper verwacht worden, de kaart was nog steeds eigendom van de koper namelijk.De ACM merkt op dat een koper geen herstel of vervanging kan eisen als dat in de praktijk onmogelijk is. Als dit het geval is, is terugbetaling de voor de hand liggendste oplossing. Daarbij krijgt de koper dus het originele aankoopbedrag terug. Dat het product duurder is geworden, verplicht de verkoper er in zo'n geval niet toe om méér dan het aankoopbedrag uit te keren.
Zulke gevallen zijn volgens de ACM relatief zeldzaam: "Hiervan zal slechts sprake zijn als een product dat identiek is aan het geleverde product niet meer te verkrijgen is. Toch kan dit (verzoek tot vervanging, red.) nog wel in bepaalde omstandigheden geweigerd worden, namelijk als de kosten voor vervanging onredelijk zijn omdat de kosten daarvan aanzienlijk hoger liggen dan de kosten van uitoefening van een ander recht of vordering. Het is onwaarschijnlijk dat de gestegen prijs van het product een legitieme reden is om niet te vervangen."
[ Voor 67% gewijzigd door Wildfire op 10-05-2026 20:05 ]
Er waren wel degelijk allerlei oplossingen te bedenken en als je dan op basis van die gesprekken als winkel tot de conclusie komt "dit is voor ons niet haalbaar, de enige logische optie is geld terug" dan is het al een heel ander verhaal.
Een heel redelijk voorstel was bijvoorbeeld geweest dat een externe partij de GPU tegen vrij beperkte kosten had gerepareerd op risico van de koper, maar op kosten van de webwinkel (of tegen gedeelde kosten). Lijkt mij vrij sterk dat een rechter dat gaat bestempelen als "onrealistische/te dure oplossing".
En daar gaat het dus mis... een welwillende koper op zoek naar een gezamenlijke oplossing krijgt niet eens de kans daartoe. En dat is gek als dat gaat over iets waar je zelf juridisch eigenaar van bent.
[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-05-2026 18:39 ]
Sterker nog, het was niet de winkel, maar de fabrikant die dat even enkelzijdig besloot.DeNachtwacht schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:33:
Het punt is dat die hele discussie niet relevant is want de koper kreeg niet eens de kans iets te eisen want de webwinkel besloot eigenhandig de kaart te vernietigen zonder dat dat gesprek zelfs maar gestart was.
Ik denk dat de winkel dan ook wel de videokaart kon vervangen, maar gezien de prijzen en het een wat oudere kaart is, waren de voorraden ook nog eens precies 0, zeg maar. Had de fabrikant de kaart teruggestuurd naar de winkel, had de winkel het weer kunnen doorsturen, of de winkel het elders laten repareren (zodat @Grotbewoner zijn garantie niet verloor (tenzij men in overleg akkoord was gegaan als hijzelf eea zou (laten) repareren.Er waren wel degelijk allerlei oplossingen te bedenken en als je dan op basis van die gesprekken als winkel tot de conclusie komt "dit is voor ons niet haalbaar, de enige logische optie is geld terug" dan is het al een heel ander verhaal.
Waarom? Ook de winkel kan besluiten om een videokaart door een derde partij te laten repareren. De winkel is in NL immers verantwoordelijk voor de garantie, niet de fabrikant. De winkel doet daar echter niet aan, omdat de winkel dan ook de garantie via de fabrikant verliest.Een heel redelijk voorstel was bijvoorbeeld geweest dat een externe partij de GPU tegen vrij beperkte kosten had gerepareerd op risico van de koper, maar op kosten van de webwinkel (of tegen gedeelde kosten). Lijkt mij vrij sterk dat een rechter dat gaat bestempelen als "onrealistische/te dure oplossing".
Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe deze casus zich uiteindelijk ontvouwd.En daar gaat het dus mis... een welwillende koper op zoek naar een gezamenlijke oplossing krijgt niet eens de kans daartoe. En dat is gek als dat gaat over iets waar je zelf juridisch eigenaar van bent.
Kijk ook even naar het eerste bericht van vandaag 10 Mei.Wildfire schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:19:
Is toch een kwestie met wat meer nuances... zie artikel van vandaag over geld terug bij garantiekwesties review: Geld terug is ineens een slechte deal: je garantierechten bij stijgen...
[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 10-05-2026 21:01 ]
Maar dan even het standpunt van de ACM baggetaliseren als "ook een mening" is op zijn zachtst gezegd wat opmerkelijk. Jij denkt serieus dat een toezichthouder, die moet toetsen of marktpartijen zich aan de wet houden, dat net als wij hier op het forum zo even uit de losse pols zonder ondersteuning van juristen doen en zonder kennis van de wet doen?
[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-05-2026 21:13 ]
Als het puur dat connector probleem is kunnen ze dat wel fixen.
Sterker nog TS, heeft een bedrijf die dat zou kunnen fixen.
Voor de volgende keer bij een claim eerst maar even bellen hoe of wat met de webshop.
Dit moet je vooraf afspreken:
"als die niet te maken is volgens leverancier, stuur m dan maar terug as-is. Dan heb ik een alternatief."
Of vragen aan ze wat de procedue is en dat je niet zit te wachten op aanschaf waarde terug.
[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 10-05-2026 23:21 ]
Be nice, You Assholes :)
Ongeacht wat je van *webwinkel* vindt, vind ik dit soort insinuaties beneden alle peil en niets toevoegen aan de discussie.3DDude schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:15:
Ik geloof er niks van dat ze de kaart vernietigd hebben. Mogelijk fixen ze hem zelf en gaat die gewoon in de voorraad...
Ik zie geen aanleiding te denken dat de webwinkel te kwader trouw is. Ik denk wel dat ze onzorgvuldig gehandeld hebben. Ik heb hier vaker mee te maken en de klant krijgt altijd de keuze tussen laten vernietigen en vervanging of schadeloosstelling, en ongerepareerd retour. Op eigen houtje als leverancier de keuze voor een klant maken is not done. Dat lijkt hier echter wel gebeurd te zijn.3DDude schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:15:
Ik geloof er niks van dat ze de kaart vernietigd hebben. Mogelijk fixen ze hem zelf en gaat die gewoon in de voorraad...
Als het puur dat connector probleem is kunnen ze dat wel fixen.
Sterker nog TS, heeft een bedrijf die dat zou kunnen fixen.
Voor de volgende keer bij een claim eerst maar even bellen hoe of wat met de webshop.
Dit moet je vooraf afspreken:
"als die niet te maken is volgens leverancier, stuur m dan maar terug as-is. Dan heb ik een alternatief."
Of vragen aan ze wat de procedue is en dat je niet zit te wachten op aanschaf waarde terug.
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite