FYI:Perkouw schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[modbreak]Titel change doorgevoerd en zie verder Shopping Forum Beleid voor mijn ingreep aangaande de shopnaam tussen
***members only***
[/]
Je 5de MO tag was niet goed gegaan.
FYI:Perkouw schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[modbreak]Titel change doorgevoerd en zie verder Shopping Forum Beleid voor mijn ingreep aangaande de shopnaam tussen
***members only***
[/]
Het is op zich heel erg simpel, @Grotbewoner eist zijn eigen (defecte) 4090 terug. Er is helemaal geen vervanging nodig, maar er is blijkbaar een reden waarom de winkel liever het geld terugstort dan het product in defecte staat weer terug moet.loki504 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:42:
[...]
officieel gezien wel. jij hebt keuze tussen vervangen of reparatie. waarbij vervangen kan worden geweigerd als het niet in proportie is. bv een nieuwe auto eisen omdat een lampje na 4 weken kapot gaat(extreem voorbeeld). maar wil je vervanging eisen moet het geloof ik wel het zelfde product zijn(dus niet een rx 4090 maar exact die) ze mogen wel een voorstel doen voor een gelijkwaardig product maar die mag je ook weer weigeren. en pas daarna komt ontbinden. Dus de vraag is hebben ze exact die zelfde rx 4090(tot ean nummer aan toe) zoja dan kan je die eisen. juridisch gezien dan. maar ik verwacht niet dat het zonder slag of stoot zal gaan.
De reden daarvoor zal vermoed ik simpelweg zijn omdat de winkel die kaart niet meer heeft. Dit soort zaken gaan voor RMA vaak naar een buitenlandse vestiging van de fabrikant (wanneer in EU vaak ergens in het oostblok), die bepalen dan na onderzoek of ze gaan repareren, vervangen (bij end of life producten vaak niet) of dat ze de winkel het aankoop bedrag terug geven.dcm360 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:37:
[...]
Het is op zich heel erg simpel, @Grotbewoner eist zijn eigen (defecte) 4090 terug. Er is helemaal geen vervanging nodig, maar er is blijkbaar een reden waarom de winkel liever het geld terugstort dan het product in defecte staat weer terug moet.
[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 14-03-2026 22:40 ]
[ Voor 12% gewijzigd door ViPER_DMRT op 18-03-2026 00:39 . Reden: typoooooo ]
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2026 01:46 . Reden: Naam winkel weggehaald zoals ook in het beleid staat ]
Het wordt nog triester, de winkel heeft vrijdag aan mij gevraagd wat mijn bankrekeningnummer is zodat ze de terugbetaling over kunnen maken. Ik heb op maandag gereageerd dat ik niet akkoord ga, ik mijn kaart terugwil en ik heb uiteraard géén bankrekeningnummer gecommuniceerd.ViPER_DMRT schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:38:
Wat een nachtmerrie (MSI 4090 Suprim X-eigenaar hier).
Je kunt altijd aankloppen bij de rechtsbijstandswinkel. Ben je relatief arm (student, etc.), dan wordt het vaak 100% vergoed. Zo niet, dan is een intakeadvies gratis. Het klinkt alsof de eerste de beste pro deo-advocaat die hierover een bericht ontvangt ineens van alles voor elkaar krijgt. Lees: they don't want that heat.
Dit klinkt allemaal ontzettend fout.
Ik hoop in ieder geval op een snelle en positieve oplossing.
[ Voor 7% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2026 10:31 ]
man man man wat slecht!Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Het wordt nog triester, de winkel heeft vrijdag aan mij gevraagd wat mijn bankrekeningnummer is zodat ze de terugbetaling over kunnen maken. Ik heb op maandag gereageerd dat ik niet akkoord ga, ik mijn kaart terugwil en ik heb uiteraard géén bankrekeningnummer gecommuniceerd.
Nu blijkt dat ze maandag vrolijk, zonder verificatie of communicatie aan mij, het geld hebben teruggestort op de rekening waarmee de kaart is gekocht.
Dat is dus de rekening van mijn ex-partner die deze kaart als cadeau voor mij had gekocht, destijds. Die krijgt dus ineens bijna 2000 euro op de rekening zonder verdere toelichting en wordt ineens in deze soap betrokken.
Dit is toch schandalig? Ja gaat toch niet zo maar 2000 euro het wilde westen in schieten zonder overleg?
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
En ik dacht dat ik door de coulante houding van Cablemod vrij zorgeloos het RMA-proces af kon wachten of de kaart nu door Gigabyte gerepareerd werd of niet... Nouja, maar even bellen dus.talin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:35:
[...]
man man man wat slecht!
ik zou eerst tot 10 tellen en dan in de telefoon klimmen.
laat ze maar zien hoe ze dat geld terug krijgen en niet eerder ophangen tot ik een overeenkomst per mail heb dat ik mijn kaart terug zou krijgen.
allemaal leuk en aardig dat RMA en garantie maar moet wel een optie blijven: "anders" waar dit onder moet vallen.
mocht per telefoon de starheid aanblijven had ik er een paar liter brandstof aan gewaagd en langs gegaan.
heel veel succes en keep us posted, wel benieuwd wat @fopjurist hier van gaat vinden.
De winkel heeft de plicht een deugdelijk product te leveren, overeenkomstig aan de overeenkomst. Een vervangend product kan dan immers ook betekenen om een andere videokaart van een andere fabrikant te leveren.vanaalten schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:31:
Ik heb geen verstand hiervan, maar optie 2 kan je denk ik beter meteen laten vervallen: als $winkel stelt "herstel of reparatie is niet mogelijk", dan heeft het denk ik weinig zin om $winkel te vragen te repareren.
Als je wel was overeen gekomen om de koop te ontbinden, hadden ze sowieso het geld overgemaakt die kant op. Jouw ex partner zou dan sowieso erin betrokken worden; het is immers het geld van de ex partner, niet de jouwe.Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Het wordt nog triester, de winkel heeft vrijdag aan mij gevraagd wat mijn bankrekeningnummer is zodat ze de terugbetaling over kunnen maken. Ik heb op maandag gereageerd dat ik niet akkoord ga, ik mijn kaart terugwil en ik heb uiteraard géén bankrekeningnummer gecommuniceerd.
Nu blijkt dat ze maandag vrolijk, zonder verificatie of communicatie aan mij, het geld hebben teruggestort op de rekening waarmee de kaart is gekocht.
Dat is dus de rekening van mijn ex-partner die deze kaart als cadeau voor mij had gekocht, destijds. Die krijgt dus ineens bijna 2000 euro op de rekening zonder verdere toelichting en wordt ineens in deze soap betrokken.
Dit is toch schandalig? Ja gaat toch niet zo maar 2000 euro het wilde westen in schieten zonder overleg?
Nu hebben ze dus mijn kaart gegijzeld en mag ik lekker gaan met de pet in de hand naar mijn ex-partner over dit gezeik. Bizar.
Ik zou van Fopjurist weinig meer verwachten, daar heeft hij - helaas - redenen voor.talin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:35:
[...]
man man man wat slecht!
ik zou eerst tot 10 tellen en dan in de telefoon klimmen.
laat ze maar zien hoe ze dat geld terug krijgen en niet eerder ophangen tot ik een overeenkomst per mail heb dat ik mijn kaart terug zou krijgen.
allemaal leuk en aardig dat RMA en garantie maar moet wel een optie blijven: "anders" waar dit onder moet vallen.
mocht per telefoon de starheid aanblijven had ik er een paar liter brandstof aan gewaagd en langs gegaan.
heel veel succes en keep us posted, wel benieuwd wat @fopjurist hier van gaat vinden.
dat is raar, stel ik heb dat ding 2de hands gekocht via Marktplaats, dan is het geld nog verder weg.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Als je wel was overeen gekomen om de koop te ontbinden, hadden ze sowieso het geld overgemaakt die kant op. Jouw ex partner zou dan sowieso erin betrokken worden; het is immers het geld van de ex partner, niet de jouwe.
ok, was mij niet bekend, dan een belletje naar juridisch loket of naar de rechtsbijstand zou ook kunnen helpen.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Ik zou van Fopjurist weinig meer verwachten, daar heeft hij - helaas - redenen voor.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
[ Voor 9% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2026 11:48 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dit is voor hun geen optie omdat dat gezien het consumentenrecht/garantie erg complex is. Ik zou gewoon lekker dat geld nemen en een andere kaart kopenGrotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
Ze hoeven niet eens reparatie door een derde partij te betalen zoals wel hun wettelijke plicht is, dat wil Cablemod doen! Zijn ze mijn kaart kwijtgeraakt? Hebben ze hem gewoon opgelapt en doorverkocht? Wat is dit voor een onzin?
Dan vervullen ze toch gewoon hun wettelijke plicht en laten ze de kaart repareren bij een derde partij?418O2 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:59:
[...]
Dit is voor hun geen optie omdat dat gezien het consumentenrecht/garantie erg complex is. Ik zou gewoon lekker dat geld nemen en een andere kaart kopen
[ Voor 10% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2026 12:03 ]
Dan moeten zij dus ook de garantie gaan afhandelen als er iets is met die reparatie. Dat is niet handig natuurlijk. Wat is je bezwaar tegen geld terug?Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:03:
[...]
Dan vervullen ze toch gewoon hun wettelijke plicht en laten ze de kaart repareren bij een derde partij?
Dit probleem is al honderden keren verholpen bij allerhande reparateurs.
kom op. letterlijk in de ts.418O2 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:04:
Wat is je bezwaar tegen geld terug?
Grotbewoner schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:18:
deelt mij nu mee dat herstel of reparatie niet mogelijk is en dat ik het aankoopbedrag terugkrijg. Het gaat om ongeveer 1900 euro. Helaas zijn de prijzen gestegen en zelfs een tweedehands 4090 kost nu zo'n 2500 euro. Deze oplossing voldoet dus m.i. niet als vervanging of reparatie van het gekochte product.
[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2026 12:09 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik heb de mogelijkheid om juridische hulp in te schakelen inderdaad. Dit heb ik ook aan *knip* Naam webwinkel laten weten, inmiddels.LankHoar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:13:
@Grotbewoner even terug naar de basis. Je hebt als consument als eerste recht op reparatie danwel vervanging. Mocht beiden niet mogelijk zijn, dan blijft ontbinding over, maar dat is enkel het recht vanuit de consument.
Reparatie is niet mogelijk, aldus Gigabyte. Dan heb je recht op vervanging, maar de winkelier heeft het product zelf niet meer op voorraad geef je aan. Echter, de Gigabyte 4090 wordt nog steeds verkocht, staat nog in de PW. Dat betekend dat de winkelier wel degelijk het product nog zou kunnen leveren. Dan kom je in het gebied van een "dekkingskoop" terecht. De vraag is of dat nu als redelijk geacht wordt, gezien het enorme prijsverschil met de aanschafprijs. Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Wel blijft ontbinding het recht van de consument, en heeft de winkelier een aantal zaken gedaan die zijn zaak niet helpen: geen vervanging willen leveren, niet in willen gaan op suggesties voor reparatie, rekeningnummer vragen maar vervolgens toch ongevraagd geld storten op een ander rekeningnummer.
Heb je rechtsbijstandsverzekering? Anders zou ik die eens contacteren. Het bedrag is hoog genoeg om er wat energie in te steken. Een nieuwe kaart krijgen zou toch fijn zijn, gezien je ook via de weg van reparatie door een derde partij geen zekerheid hebt of dit lukt, en hoe het dan met garantie zit daarna.
[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2026 13:15 . Reden: Naam winkel weggehaald zoals in het beleid staat ]
Ga er maar vanuit dat dit precies de reden is waarom Gigabyte zegt dat hij niet meer gerepareerd kan worden, zij hebben hem al lang gecrediteerd aan de webshop en daarmee is het voor Gigabyte klaar. Je gaat die kaart niet meer zien, dus ik zou zeggen, pak die €1900 en ga door met je leven.Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:08:
En los van dit alles, de kaart, kapot of niet, is gewoon mijn bezit. Als ik hem in kapotte staat terugwil dan moet dat gewoon kunnen. Als ze hem niet kunnen repareren dan gooien ze hem toch niet meteen in de prullenbak o.i.d.?
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Gelukkig heb ik al een andere videokaart gekocht toen deze kuren begon te vertonen (net voor de recente grote prijsstijgingen) en zit ik dus niet om een goede videokaart verlegen. Ik heb ook het geld niet direct nodig.Fanta schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:23:
[...]
Ga er maar vanuit dat dit precies de reden is waarom Gigabyte zegt dat hij niet meer gerepareerd kan worden, zij hebben hem al lang gecrediteerd aan de webshop en daarmee is het voor Gigabyte klaar. Je gaat die kaart niet meer zien, dus ik zou zeggen, pak die €1900 en ga door met je leven.
Dat de fabrikant de winkel betaald is tot daar aan toe, dat is een andere overeenkomst dan tussen consument en winkel. Als je dus als consument een andere oplossing wilt, is dat gewoon prima mogelijk. Het probleem van de winkel hoeft de winkel niet te forceren richting de klant.Fanta schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:23:
Ga er maar vanuit dat dit precies de reden is waarom Gigabyte zegt dat hij niet meer gerepareerd kan worden, zij hebben hem al lang gecrediteerd aan de webshop en daarmee is het voor Gigabyte klaar. Je gaat die kaart niet meer zien, dus ik zou zeggen, pak die €1900 en ga door met je leven.
[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2026 12:36 ]
Met welk nut heb je hun dit laten weten? Denk niet dat ze daar veel om geven, tot er daadwerkelijk actie ondernoemen wordt door een RBV bijvoorbeeldGrotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Ik heb de mogelijkheid om juridische hulp in te schakelen inderdaad. Dit heb ik ook aan knip laten weten, inmiddels.
M.i. is dit ruis. Zij hebben geen plicht om jou van deze informatie te voorzien. Ze hebben wel de plicht om te repareren danwel vervanging te leveren. Ik zou niet in discussie gaan over rapporten of communicatie tussen verkoper en diens leverancier, dat gaat je stom gezegd niets aanOverigens heb ik tot nu toe alleen van de winkel gehoord dat reparatie niet mogelijk is. Ik heb al meerdere keren gevraagd om het RMA-rapport en communicatie vanuit Gigabyte hierover. Tot nu toe moet ik de winkel maar geloven. Het is me ook niet duidelijk of Gigabyte of de winkel als laatste de kaart in handen had.
[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2026 13:15 ]
Het is meer omdat ik gewoon oplossing wil en dit me een redelijke manier lijkt. Met de oplossing die Cablemod had voorgesteld heeft de winkel zelf geen extra kosten en krijg ik reparatie van mijn videokaart, als alles goed gaat.LankHoar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:42:
[...]
M.i. is dit ruis. Zij hebben geen plicht om jou van deze informatie te voorzien. Ze hebben wel de plicht om te repareren danwel vervanging te leveren. Ik zou niet in discussie gaan over rapporten of communicatie tussen verkoper en diens leverancier, dat gaat je stom gezegd niets aan
[ Voor 9% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2026 12:55 ]
Plus ondersteun je hun positie dat zij die kaart echt wel gaan repareren en doorverkopen als refurbished tegen 1000 euro meer dan de vergoeding die zij TS geven. Goed verdienmodel wel.418O2 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Dan moeten zij dus ook de garantie gaan afhandelen als er iets is met die reparatie. Dat is niet handig natuurlijk. Wat is je bezwaar tegen geld terug?
[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2026 13:50 ]
Een retour creditering, waarbij het geld wordt teruggestort op dezelfde rekening waarmee de oorspronkelijke betaling is gedaan, is de standaardprocedure bij retourzendingen en creditnota's. Dit zorgt voor een sluitende administratie en voorkomt fraude.Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:24:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door njitter op 18-03-2026 13:41 ]
Als je iets cadeau krijgt is het van jou.njitter schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Een retour creditering, waarbij het geld wordt teruggestort op dezelfde rekening waarmee de oorspronkelijke betaling is gedaan, is de standaardprocedure bij retourzendingen en creditnota's. Dit zorgt voor een sluitende administratie en voorkomt fraude.
Dat de rekening nu van je Ex is lijkt me niet het probleem van het bedrijf. Zij heeft de betaling wel uitgevoerd destijds. En het was een kado dus sowieso niet jouw eigen geld
Met die logica kun je nooit van bankrekening wisselen of een product tweedehands kopen met behoud van garantie. Bovendien vroegen ze TS nog om een rekeningnummer ter bevestiging. Die bevestiging kregen ze niet, dus handelden ze maar op eigen houtje. Dat is absoluut wel het probleem van de verkoper, niet die van TS.njitter schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Een retour creditering, waarbij het geld wordt teruggestort op dezelfde rekening waarmee de oorspronkelijke betaling is gedaan, is de standaardprocedure bij retourzendingen en creditnota's. Dit zorgt voor een sluitende administratie en voorkomt fraude.
Dat de rekening nu van je Ex is lijkt me niet het probleem van het bedrijf. Zij heeft de betaling wel uitgevoerd destijds. En het was een kado dus sowieso niet jouw eigen geld
[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2026 19:27 ]
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
How are you doing?
Wel lezen, er is geld terug, maar niet naar de TS.Wesley-groet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:31:
Wat een moeilijk gedoe allemaal. Je hebt je geld terug, klaar. Als GB de kaart niet kan maken, en verkoper 'm niet meer kan leveren is dat maar zo.
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
En dan maar even zelf 1500 euro er bij moeten leggen als je een nieuwe kaart zou willen. Met dan is dat maar zo zou ik toch niet echt tevreden zijn.Wesley-groet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:31:
Wat een moeilijk gedoe allemaal. Je hebt je geld terug, klaar. Als GB de kaart niet kan maken, en verkoper 'm niet meer kan leveren is dat maar zo.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Het is allemaal moeilijk gedoe zolang jezelf niet gedupeerd raakt, maar TS heeft wel degelijk een punt.Wesley-groet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:31:
[ Voor 7% gewijzigd door liberque op 18-03-2026 17:45 . Reden: stukje dekkinskoop ]
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Het is alleen niet zo heel zwart-wit. Ze moeten zelf wel een vergelijkbare 4090 beschikbaar hebben, binnen redelijkheid.liberque schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:33:
Het is allemaal moeilijk gedoe zolang jezelf niet gedupeerd raakt, maar TS heeft wel degelijk een punt.
In de Nederlandse wet (Consumentenkoop) heb je bij een defect product recht op herstel of vervanging (Artikel 7:21 BW). De verkoper mag niet zomaar eenzijdig besluiten de koop te ontbinden en het aankoopbedrag terug te storten als herstel of vervanging nog mogelijk is.
Het ontslaat ze niet van leveringsplicht?Shop claimt dat ze geen voorraad hebben, maar dat ontslaat hen niet direct van de leveringsplicht. Als een product nog wel op de markt beschikbaar is (ook al is het duurder), moeten zij in principe een gelijkwaardig product leveren. Het prijsverschil is het ondernemersrisico van de verkoper. Als het omgekeerd zou zijn (4090 was bij aanschaf 1000 euro en kost nu 100 euro) dan plukken ze er immers wel de vruchten van en is vervangen opeens wel lucratief). Dan plots zouden ze ook niet meer dan de dagwaarde van het product vergoeden. Wedden?
Als ik kijk in de Pricewatch zijn er nog welgeteld 6 modellen welke voornamelijk bij marketplace handelaren beschikbaar zijn, zoals Bol.com Plaza en de Amazon Marketplace. Grote kans dat die bedrijfjes ook niet kunnen leveren, ook gezien de prijs van 3000 euro wat onrealistisch is.Als shop echt niet kan leveren of repareren en de koop ontbindt, heb je recht op aanvullende schadevergoeding (Art. 7:24 BW). Dit houdt in dat TS financieel in de positie moet worden gebracht waarin hij wel een vervangend product kan kopen. Als de huidige dagwaarde €2500 is, is een terugbetaling van €1900 inderdaad onvoldoende om de schade te dekken.
Dit lijkt me alleen van toepassing als @Grotbewoner daar toestemming voor had vanuit de winkel in kwestie, er lijkt dus geen sprake te zijn van een dekkingskoop en valt er dus ook geen verschil te vergoeden, aangezien het evident is dat de webshop dan liever de koopovereenkomst ontbindt en de koper dus in zijn geheel schadeloos stelt door het totaal bedrag terug te betalen aan de koper.Ga in bezwaar en geef ze een ultimatum van 2 weken. Verwijs daarbij naar Artikel 7:37 BW ofwel dekkingskoop. Dit houdt in: je bestelt een gelijkwaardige kaart elders en je stuurt de rekening naar de shop minus die €1900 die ze dan mogen lappen.
[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2026 18:09 ]
Dat is dus niet zo. Als het kreng elders leverbaar is is die technisch leverbaar.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:52:
[...]
Het is alleen niet zo heel zwart-wit. Ze moeten zelf wel een vergelijkbare 4090 beschikbaar hebben.
Er is een RMA gedaan wat valt onder de garantievoorwaarden. Ze kunnen niet repareren, maar dat ontslaat ze niet van de garantie: ergo het leveren van een werkend exemplaar.[...]
Het ontslaat ze niet van leveringsplicht?Dat hebben ze al gedaan, destijds is de 4090 immers geleverd. Men is verplicht gedurende de economische levensduur een deugdelijk product te leveren. Dat is wat anders.
Dat is niet de zorg van de consument. Als dat ding nergens te krijgen is dan een alternatief dat gelijkwaardig is of beter.[...]
Als ik kijk in de Pricewatch zijn er nog welgeteld 6 modellen welke voornamelijk bij marketplace handelaren beschikbaar zijn, zoals Bol.com Plaza en de Amazon Marketplace. Grote kans dat die bedrijfjes ook niet kunnen leveren, ook gezien de prijs van 3000 euro wat onrealistisch is.
Het verschil in die 1900 euro en wat TS nu kwijt is om een gelijkwaardig alternatief elders te kopen is de schade die TS nu ondervindt. Immers TS is het er terecht niet mee eens. Ergo: dekkingskoop.De kans is dus groot dat ontbinding van de koop de enige oplossing is. Echter mag een winkel dat niet zomaar zelf besluiten en niet zomaar het geld terugstorten, zoals hier wel is gebeurd. Geen idee waarom iemand dan recht zou hebben op schadevergoeding, een overeenkomst hoort immers door beiden ontbonden te worden verklaard en het geld gaat dan terug naar de afzender. Dus over welke schade heb je het dan precies?
Dekkingskoop is een vastgesteld consumentenrecht. Daar moet de winkel geen toestemming voor geven, maar wel een termijn voor krijgen. Een rechter zal zich daar dan over buigen mocht het zover komen.Dit lijkt me alleen van toepassing als @Grotbewoner daar toestemming voor had vanuit de winkel in kwestie, er lijkt dus geen sprake te zijn van een dekkingskoop en valt er dus ook geen verschil te vergoeden, aangezien het evident is dat de webshop dan liever de koopovereenkomst ontbindt en de koper dus in zijn geheel schadeloos stelt door het totaal bedrag terug te betalen aan de koper.
[ Voor 13% gewijzigd door liberque op 18-03-2026 18:14 . Reden: extra quote ]
Maar is TS dan schadeloos? Als je een jaar geleden voor 1000E product X kon kopen, ben je nu dan niet schadeloos als je voor bedrag Y product X of gelijkwaardig kan kopen?CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:52:
Dit lijkt me alleen van toepassing als @Grotbewoner daar toestemming voor had vanuit de winkel in kwestie, er lijkt dus geen sprake te zijn van een dekkingskoop en valt er dus ook geen verschil te vergoeden, aangezien het evident is dat de webshop dan liever de koopovereenkomst ontbindt en de koper dus in zijn geheel schadeloos stelt door het totaal bedrag terug te betalen aan de koper.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Kun je dit allemaal onderbouwen met feiten cq wetsartikelen? Wat ik namelijk lees:liberque schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:10:
[...]
Dat is dus niet zo. Als het kreng elders leverbaar is is die technisch leverbaar.
[...]
Er is een RMA gedaan wat valt onder de garantievoorwaarden. Ze kunnen niet repareren, maar dat ontslaat ze niet van de garantie: ergo het leveren van een werkend exemplaar.
[...]
Dat is niet de zorg van de consument. Als dat ding nergens te krijgen is dan een alternatief dat gelijkwaardig is of beter.
[...]
Het verschil in die 1900 euro en wat TS nu kwijt is om een gelijkwaardig alternatief elders te kopen is de schade die TS nu ondervindt. Immers TS is het er terecht niet mee eens. Ergo: dekkingskoop.
Sterker nog: TS is de kaart nu kwijt vanwege de interne processen van shop en fabrikant. Terwijl hij nergens afstand van heeft gedaan en niks met die interne processen van doen heeft.
Gezien de prijzen die gevraagd worden, is een vergelijkbaar product dus gewoon niet kosten effectief te regelen, daar heb ik het over, eea moet immers wel redelijk blijven. Met een kaart die nu 3000 euro kost, is dat gewoon geen redelijke oplossing.liberque schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:10:
Dat is dus niet zo. Als het kreng elders leverbaar is is die technisch leverbaar.
Waar de RMA onder valt doet er niet veel toe bij Nederlandse shops; zij hebben gewoon een deugdelijk product te leveren, binnen redelijkheid. Nogmaals, het is niet zo zwart-wit zoals je het nu stelt.Er is een RMA gedaan wat valt onder de garantievoorwaarden. Ze kunnen niet repareren, maar dat ontslaat ze niet van de garantie: ergo het leveren van een werkend exemplaar.
Jawel, want er wordt (hopelijk) altijd in redelijkheid gehandeld, dat geldt voor de koper alsmede de winkel. Je kunt niet verwachten dat een winkel bergen gaat verzetten om voor jou een oud(er) product (die niet meer gemakkelijk leverbaar is) kosteloos te vervangen want je hebt een overeenkomst.Dat is niet de zorg van de consument. Als dat ding nergens te krijgen is dan een alternatief dat gelijkwaardig is of beter.
Ik blijf erbij, ook een dekkingskoop doe je dan in overleg en in redelijkheid. Wel zou je de winkel kunnen vragen of er een videokaart is in de 5000 range dat wel qua performance redelijkerwijs in de buurt komt van de 4090. Als ze die wel kunnen leveren, kan dat ook gewoon en volgens mij mogen ze dan zelfs een bijbetaling vragen, al weet ik dit laatste niet 100% zeker.Het verschil in die 1900 euro en wat TS nu kwijt is om een gelijkwaardig alternatief elders te kopen is de schade die TS nu ondervindt. Immers TS is het er terecht niet mee eens. Ergo: dekkingskoop.
Sterker nog: TS is de kaart nu kwijt vanwege de interne processen van shop en fabrikant. Terwijl hij nergens afstand van heeft gedaan en niks met die interne processen van doen heeft.
Als de koop ontbonden wordt, wordt dus ook het volledige aankoop bedrag terugbetaald. Dan is er dus ook geen schade, want de gehele overeenkomst is ongedaan gemaakt.DirtyBird schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:12:
Maar is TS dan schadeloos? Als je een jaar geleden voor 1000E product X kon kopen, ben je nu dan niet schadeloos als je voor bedrag Y product X of gelijkwaardig kan kopen?
Art. 7:21 BWmorritz34 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:17:
[...]
Kun je dit allemaal onderbouwen met feiten cq wetsartikelen? Wat ik namelijk lees:
De winkel mag pas overgaan tot terugbetaling als:
Reparatie of vervanging onmogelijk is, of
Dit onevenredig duur is voor de winkel, of
Het probleem niet binnen een redelijke tijd opgelost kan worden
De fabrikant geeft aan dat de videokaart niet meer te repareren is. De winkel heeft dit model niet meer in hun assortiment dus vervangen is dus toch niet mogelijk?
Ps. Vraag dit als serieuze interesse, bedoel het niet belerend of iets in die geest. Voor het zo overkomt
[ Voor 7% gewijzigd door liberque op 18-03-2026 18:28 ]
Thanks! Maar zoals ik al eerder zei: de verkoper kan blijkbaar niet voldoen aan herstel (7:21B) en hebben ze het opgelost door geld terug te geven. Hebben ze dan echt zo fout gehandeld als dat hier geschetst wordt door sommige?liberque schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:23:
[...]
Art. 7:21 BW
Beantwoordt de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijs met ongedaanmaking rekening moest houden, teniet is gegaan of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor behoud ervan heeft gezorgd.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en het bijzondere gebruik dat daarvan kan worden gemaakt, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper zijn verplichtingen, bedoeld in lid 1, na te komen.
Art. 7:24 BW
De verkoper is verplicht de schade te vergoeden die de koper lijdt doordat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt (non-conform is).
Voor zover het gaat om schade door dood of letsel of schade aan een andere zaak dan het gekochte product zelf, geldt dat:
de regels van productaansprakelijkheid (uit Burgerlijk Wetboek Boek 6) van toepassing zijn.
De verkoper is niet aansprakelijk voor schade als:
het gebrek hem niet kan worden toegerekend, of
de aansprakelijkheid op grond van de wet is beperkt.
Nee, het enige dat ze wel fout hebben gedaan is enkelzijdig de koop ontbinden, dat had alleen in samenspraak gemogen met de koper, die is immers de overeenkomst aangegaan.morritz34 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:26:
Thanks! Maar zoals ik al eerder zei: de verkoper kan blijkbaar niet voldoen aan herstel (7:21B) en hebben ze het opgelost door geld terug te geven. Hebben ze dan echt zo fout gehandeld als dat hier geschetst wordt door sommige?
Absoluut. Vroeger gingen alle computerboeren failliet omdat ze voorraad moesten houden en de fabrikant opeens de prijzen omlaag donderde. Al de voorraad moest enorm op afgeschreven worden met alle gevolgen van dien. Daarom hebben we eigenlijk nog alleen maar grootjutters over. Nu is het omgekeerd: de voorraad die ze hadden is plots veel meer waard geworden. Leuk natuurlijk en alles verkocht tegen de mooie prijzen. Die marge kunnen ze als winst beschouwen, maar ze moeten daaruit wel reserveren voor rma's. Dat is wel zo eerlijk.morritz34 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:26:
[...]
Thanks! Maar zoals ik al eerder zei: de verkoper kan blijkbaar niet voldoen aan herstel (7:21B) en hebben ze het opgelost door geld terug te geven. Hebben ze dan echt zo fout gehandeld als dat hier geschetst wordt door sommige?
Waaruit maak je op dat de voorraad plots meer waard is geworden? Vanwege de torenhoge prijzen in bijvoorbeeld de Pricewatch? Dat kan wellicht ook komen omdat het product gewoon niet meer redelijkerwijs verkrijgbaar is, bijvoorbeeld omdat de producten niet meer geproduceerd worden of elders bij groothandels de voorraden ook op zijn.liberque schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:33:
Absoluut. Vroeger gingen alle computerboeren failliet omdat ze voorraad moesten houden en de fabrikant opeens de prijzen omlaag donderde. Al de voorraad moest enorm op afgeschreven worden met alle gevolgen van dien. Daarom hebben we eigenlijk nog alleen maar grootjutters over. Nu is het omgekeerd: de voorraad die ze hadden is plots veel meer waard geworden. Leuk natuurlijk en alles verkocht tegen de mooie prijzen. Die marge kunnen ze als winst beschouwen, maar ze moeten daaruit wel reserveren voor rma's. Dat is wel zo eerlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2026 19:05 ]
[ Voor 94% gewijzigd door liberque op 18-03-2026 19:32 ]
Wat heeft dat van doen met deze casus?
[ Voor 31% gewijzigd door Perkouw op 18-03-2026 21:14 ]
[ Voor 92% gewijzigd door liberque op 18-03-2026 19:33 ]
Sowieso is een verschil met die casus, dat (dezelfde) winkel hetzelfde product later alsnog aanbood, maar voor een (veel) hogere prijs en zogenaamd niet kon leveren voor het lagere bedrag. Hier is dat niet het geval, omdat het product simpelweg daadwerkelijk niet meer beschikbaar is (laat staan dat het nog geproduceerd wordt).
[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2026 19:20 ]
ik snap ook niet wat dit met dit topic heeft te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 18-03-2026 21:15 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Maximale wat je eruit kunt halen is de waarde van de overeenkomst. Dagwaarde van een defect product is niet veel kan ik je vertellen.Techman schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:55:
Ik zou zeggen dat ik de huidige marktwaarde waarde van het product wil.
[ Voor 61% gewijzigd door Techman op 18-03-2026 22:59 ]
Er staat hier een advertentie op V&A voor inkoop van defecte 4090s met power connector issue.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:56:
[...]
Maximale wat je eruit kunt halen is de waarde van de overeenkomst. Dagwaarde van een defect product is niet veel kan ik je vertellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grotbewoner op 19-03-2026 07:34 ]
Een nieuwe RTX 4090 kun je nergens meer vinden, drie jaar (bijna 4) na introductie...Techman schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:58:
De dagwaarde van de nieuwe natuurlijk... Je hebt recht op een vervangend product. Een nieuwe RTX4090 kost je bakken met cash nu.
[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 19-03-2026 23:13 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 19-03-2026 23:13 ]
Dan is dit hele probleem toch tenietgedaan?Grotbewoner schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Gelukkig heb ik al een andere videokaart gekocht toen deze kuren begon te vertonen (net voor de recente grote prijsstijgingen) en zit ik dus niet om een goede videokaart verlegen.
Hij is niet schadeloos gesteld.... als ik iets koop voor 1000 euro. en na 3 jaar gaat het kapot(te vroeg voor het product) en het opnieuw kopen kost mij nu 1500 euro. en ik krijg 1000 terug is mijn schade nog steeds 500 euro. zelfs om op een gebruikte 4090 uit te komen moet hij nog steeds bij betalen.RicardoForce schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:31:
[...]
Dan is dit hele probleem toch tenietgedaan?
Jij hebt een videokaart cadeau gekregen, deze is een poos later defect gegaan door een derde partij die zelf de schuld bekend. Vervolgens kan/wil Gigabyte en de webwinkel de videokaart niet repareren dus wordt je schadeloos gesteld door het aanschaf bedrag terug te krijgen.
Nu heb je dus een poos een gratis videokaart gehad + het originele bedrag terug + je hebt al een nieuwe videokaart.
Als je de afschrijving van de kaart meeneemt in je berekening dan is het volgens mij een prima deal.loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Hij is niet schadeloos gesteld.... als ik iets koop voor 1000 euro. en na 3 jaar gaat het kapot(te vroeg voor het product) en het opnieuw kopen kost mij nu 1500 euro. en ik krijg 1000 terug is mijn schade nog steeds 500 euro. zelfs om op een gebruikte 4090 uit te komen moet hij nog steeds bij betalen.
[ Voor 15% gewijzigd door Plucky op 24-03-2026 16:24 ]
Ontbinding(iets anders als schadeloos worden gesteld) komt pas aan het eind kijken. Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model..(sommige winkels doen niet zo moeilijk want die krijgen na bewijs ook dat geld van de fabrikant).Plucky schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:21:
[...]
Als je de afschrijving van de kaart meeneemt in je berekening dan is het volgens mij een prima deal.
Na 3 jaar de aanschafwaarde terugkrijgen zonder afschrijving lijkt mij zeer netjes.
Wellicht een gek voorbeeld maar als het andersom was geweest, dus dat een gebruikt exemplaar nu te koop was voor EUR500, zou men dan ook gezegd hebben dat ze niet de nieuwprijs maar slechts EUR500 hoeven te vergoeden?
[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 24-03-2026 16:40 ]
"Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model."loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Ontbinding(iets anders als schadeloos worden gesteld) komt pas aan het eind kijken. Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model..(sommige winkels doen niet zo moeilijk want die krijgen na bewijs ook dat geld van de fabrikant).
Het feit blijft wel dat de Winkel een videokaart waar TS nog eigenaar van was niet meer kan terug halen(kan gebeuren) moet TS dan genoegen nemen met extra betalen? ik denk het niet.
Als ik iets leen van jou en ik raak het kwijt wil je dan het geld wat je er voor betaald hebt? of wil je de huidige waarde?
nee dat bepaalde de wet. Ontbinden komt pas op het laatst kijken als 1 van de 2 partijen zich niet aan de overeenkomst houd.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:29:
[...]
"Daar voor had de winkel gewoon kunnen omruilen voor een gelijkwaardig model."
Dat bepaal jij? Of hoe kom je hierbij?
aangezien het begon met een vraag en je die niet beantwordt moet ik dat dan wel??"ik denk het niet." Kun je dit ook onderbouwen met feiten of blijft het enkel bij onderbuikgevoel?
Wat is er precies anders aan? Ik beide gevallen raakt iemand iets kwijt(product) door een ander. En mijn Aansprakelijkheid verzekering vergoed de schade om de ander schadeloos te stellen."Als ik iets leen van jou en ik raak het kwijt wil je dan het geld wat je er voor betaald hebt? of wil je de huidige waarde?"
Er is een verschil tussen iets uitlenen en deze overeenkomst. En een verschil tussen iets willen en iets waar je recht op hebt
Wederom geef je nergens concreet antwoord op maar kom je weer met allerlei antwoorden op wat jij vindt dat normaal is.loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:02:
[...]
nee dat bepaalde de wet. Ontbinden komt pas op het laatst kijken als 1 van de 2 partijen zich niet aan de overeenkomst houd.
[...]
aangezien het begon met een vraag en je die niet beantwordt moet ik dat dan wel??
[...]
Wat is er precies anders aan? Ik beide gevallen raakt iemand iets kwijt(product) door een ander. En mijn Aansprakelijkheid verzekering vergoed de schade om de ander schadeloos te stellen.
Ja en er is een verschil tussen wat de winkel wilt en ze wettelijk mogen. Laten we nu niet doen alsof TS iets raars vraagt.... hij vraagt zijn eigen rtx 4090 terug. Of hij wil schadeloos worden gestelt zodat hij een 2de hands 4090 kan kopen.
Jij komt anders ook niet met de andere waar ik om vroeg. En laat voor het gemak 1 belangrijk punt links liggen.... TS wil namelijk zijn defecte kaart terug. Maar dat wil of kan de winkel niet meer.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:30:
[...]
Wederom geef je nergens concreet antwoord op maar kom je weer met allerlei antwoorden op wat jij vindt dat normaal is.
De winkel mag pas overgaan tot terugbetaling als:
Reparatie of vervanging onmogelijk is, of
Dit onevenredig duur is voor de winkel, of
Het probleem niet binnen een redelijke tijd opgelost kan worden
[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 24-03-2026 20:17 ]
Ik vergeet niks, jij lijkt voor het gemak te vergeten dat de kaart niet teruggestuurd kan worden volgens de webwinkel. Maar de aap is al uit de mouw. Jij hebt (negatieve) ervaringen met deze winkel dus totaal niet meer objectief.loki504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Jij komt anders ook niet met de andere waar ik om vroeg. En laat voor het gemak 1 belangrijk punt links liggen.... TS wil namelijk zijn defecte kaart terug. Maar dat wil of kan de winkel niet meer.
De wet heeft het alleen over wat de koper kan eisen https://wetten.overheid.n...z=2026-01-01&g=2026-01-01
En tuurlijk als uiteindelijk niets meer mogelijk is is ontbinden logisch. Een voordering houden op rtx 4090 die nooit meer op voorraad komt is onlogisch. Maar het probleem is dat de winkel dit niet als optie bied maar als definitief besluit. Is in mijn ogen(gezien Wb7 art 21 een no go...
En ik heb aardig wat ervaring met die webwinkel.... en die hebben erg het wij doen het zo dus houd je daar maar aan. Of het nu positief of negatief is voor.
Ik vergeet niet dat hij niet meer terug gestuurd kan worden. Maar als dat niet meer mogelijk is dat je de persoon wel schadeloos moet stellen....(en dan kan je wel komen met dat is mijn onderbuik gevoel komen maar echt juridisch weerleggen kan je ook niet). dat heeft veder niets met mijn ervaring van de winkel nodig. Ik weet alleen wel dat het een erg stug bedrijf is. Waarin hun wil wet is. Maar het is eigenlijk net andersom.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:10:
[...]
Ik vergeet niks, jij lijkt voor het gemak te vergeten dat de kaart niet teruggestuurd kan worden volgens de webwinkel. Maar de aap is al uit de mouw. Jij hebt (negatieve) ervaringen met deze winkel dus totaal niet meer objectief.
Hij en vele andere hebben problemen met deze webwinkel gehad. Ik koop daar ook nooit meer iets. Maar goed in dit geval denk ik wel dat ze redelijk zijn. Ze geven het originele aankoopbedrag terug en TS heeft al een andere videokaart. Ook al staat hij misschien wel in zijn recht, recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.morritz34 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:10:
[...]
Ik vergeet niks, jij lijkt voor het gemak te vergeten dat de kaart niet teruggestuurd kan worden volgens de webwinkel. Maar de aap is al uit de mouw. Jij hebt (negatieve) ervaringen met deze winkel dus totaal niet meer objectief.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Het gaat er niet om dat het een relatief makkelijke reparatie is. Waar het om gaat, is dat de fabrikant dit geen makkelijke reparatie vindt en/of er geen garantie op wil geven, zeker niet als de reparatie door derden wordt uitgevoerd.GarBaGe schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:53:
Wel erg lullig.
Een 4090 is een dure kaart en een gesmolten connector is relatief eenvoudig te repareren.
De reparatie kosten zullen flink lager zijn dan de dagwaarde van de kaart.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
[ Voor 15% gewijzigd door Grotbewoner op 25-03-2026 15:28 ]
Hoe is je relatie met je ex? Die zal ook wel denken hey er is ineens een flink bedrag op mijn rekening terecht gekomenGrotbewoner schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:27:
Ik hoef ook geen garantie meer, ik wil gewoon mijn videokaart terug in dezelfde staat als dat ik hem heb opgestuurd. Ik heb nooit akkoord gegeven om mijn videokaart te laten verdwijnen in ruil voor het aankoopbedrag; ik zocht een reparatie of vervanging. Als de fabirkant en de winkel die niet willen bieden wil op het aanbod van Cablemod ingaan.
Verder stel ik de verdachtmaking niet echt op prijs. De situatie rond het betalen van de videokaart boeit hier verder niet, het punt is dat de winkel aan mij een rekeningnummer vraagt en daarna ongevraagd en zonder verdere correspeondentie het geld maar naar een rekening die 2 jaar geleden iets kocht stuurt.
How are you doing?
[ Voor 42% gewijzigd door macnerd op 27-03-2026 11:40 . Reden: Aanvulling ]
MacNerd
Forever raver!
Specs: Workstation Server
[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 27-03-2026 11:45 ]
Dat vind ik ook coulant van Cablemod. Hierdoor kon ik met een gerust gevoel de kaart opsturen omdat er linksom of rechtsom een oplossing leek te komen, dacht ik.Techno Overlord schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:22:
Weet je zeker dat het niet aan de CableMod adapter lag? Ik lees in je OP dat je de schuld geeft aan de 12vhpwr-connector van de Gigabyte kaart.
Ik heb mijne CableMod adapter direct verwijderd toen ik lucht kreeg van de terugroepactie van CableMod. Ik had er twee in gebruik en ik heb van beide het volledige bedrag teruggekregen van CableMod. Ik vind het daarom erg coulant van CableMod als ze je nu nog tegemoet komen. Men heeft namelijk uitvoerig gecommuniceerd naar iedereen die een dergelijke adapter heeft aangeschaft en alle grote tech-websites en YouTube-kanalen schreven er toen over.
[ Voor 9% gewijzigd door Grotbewoner op 27-03-2026 12:53 ]
Hiervoor kun je de IBAN naam check gebruiken. Als de huidige naam van de rekeninghouder overeenkomt met de naam die 2 jaar geleden bij de bestelling stond, dan is er geen rekeningnummer gewisseld, en kan de webwinkel dus veilig naar dit rekeningnummer overmaken.LankHoar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Met die logica kun je nooit van bankrekening wisselen of een product tweedehands kopen met behoud van garantie. Bovendien vroegen ze TS nog om een rekeningnummer ter bevestiging. Die bevestiging kregen ze niet, dus handelden ze maar op eigen houtje. Dat is absoluut wel het probleem van de verkoper, niet die van TS.
En het lost het probleem in dit geval dus niet op, want nu heeft de winkel er een probleem bij: ze mogen het geld terug gaan halen bij mijn ex. Die gelukkig begripvol is jegens mij is. Het probleem rond de terugbetaling is een zaak tussen hen nu. *knip*heeft het geld nog niet teruggevraagd.Raling schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:06:
[...]
Hiervoor kun je de IBAN naam check gebruiken. Als de huidige naam van de rekeninghouder overeenkomt met de naam die 2 jaar geleden bij de bestelling stond, dan is er geen rekeningnummer gewisseld, en kan de webwinkel dus veilig naar dit rekeningnummer overmaken.
Geen idee of de webwinkel deze check dan ook heeft uitgevoerd.
Ik ben het trouwens wel met je eens dat dit ruikt naar “snel overmaken en afhandelen voordat er nog moeilijkere vragen worden gesteld.” Vragen om rekeningnummer door te geven en vervolgens zonder bevestiging naar een andere rekeningnummer overmaken, is wel gek.
[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 27-03-2026 15:46 ]
In dagelijks taalgebruik boeit het niet zo, maar als je de juridische kant op gaat, is het handig om de juiste termen te gebruiken. Je hebt nog wel het eigendom van de kaart, maar hij is niet in je bezit (want anders hadden we dit topic niet nodig).Grotbewoner schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:44:
De kaart is nog steeds mijn bezit, maar ik krijg hem niet terug.
Het is nog steeds zijn bezit, misschien niet in zijn bezit maar zeker wel zijn bezit.celshof schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:17:
[...]
In dagelijks taalgebruik boeit het niet zo, maar als je de juridische kant op gaat, is het handig om de juiste termen te gebruiken.
Ik doe al vrij veel water bij de wijn want ze hoeven niet eens de reparatie van de kaart te betalen zoals ze wel door de wet verplicht zijn om te doen, Cablemod wil dat betalen. Het enige dat ze hoeven te doen is mijn kaart terug te geven en het rapportje van Gigabyte te delen. Dat is alles! Dan zijn we allebei van het gezeik af.DeNachtwacht schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:58:
@Grotbewoner ik zou nog eenmaal een mail naar ze sturen in een poging het netjes op te lossen waarbij je verwijst naar het antwoord van de ACM/consuwijzer. Mooi zou natuurlijk zijn als je dat schriftelijk mee zou kunnen sturen. Ik zou bij consuwijzer vragen of ze het kort schriftelijk willen formuleren. En dan natuurlijk daarna wel aangeven dat als ze dit weigeren je juridische stappen neemt.
Ik heb hetzelfde een keer met een jas die voor 50% in de aanbieding was gekocht, gehad bij bever toen de rits kapot ging. Deze is toen ter reparatie opgestuurd en toen ik een week later terug kwam om hem op te halen kreeg ik doodleuk een tegoedbon in mijn handen met de melding dat hij niet repareerbaar meer en dus al geshredderd was. Ik ging daar natuurlijk niet mee akkoord want voor die bon kon ik geen vergelijkbare jas terug kopen (op dat moment). Na een paar mails en juridisch advies uiteindelijk erop uit gekomen dat ik met een kleine bijbetaling (ik geloof 20%) vd aankoopwaarde) een nieuwe jas kon kopen (ipv 50% bij moeten leggen), wat ook wel redelijk is omdat de jas wel al 2 jaar oud was. Kortom wijs is hier misschien niet allebei vol de loopgraven in te gaan maar inzien dat het voor beide partijen een lastige situatie is en elkaar opzoeken.
Waarbij de balans natuurlijk wel zo moet zijn dat jij het minst water bij de wijn doet want primair ligt de verantwoordelijk voor de passende oplossing natuurlijk wel bij de webwinkel.
Voor de winkel is de kous afgedaan, zij hebben enkelzijdig ontbonden (wat niet netjes of toegestaan is), mogelijk onder het mom dat je niet echt meewerkte in hun optiek. Omdat je hun vragen niet beantwoord hebt zoals zij verwachtten, hebben zij (ook weer enkelzijdig) besloten om dan maar degene terug te betalen die de videokaart destijds kocht.Grotbewoner schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:06:
[...]
Ik doe al vrij veel water bij de wijn want ze hoeven niet eens de reparatie van de kaart te betalen zoals ze wel door de wet verplicht zijn om te doen, Cablemod wil dat betalen. Het enige dat ze hoeven te doen is mijn kaart terug te geven en het rapportje van Gigabyte te delen. Dat is alles! Dan zijn we allebei van het gezeik af.
Het lijkt de winkel tot nu toe weinig te interesseren. Ze vinden het vervelend dat ik niet tevreden bent en ook vervelend voor mij dat ze per ongeluk bijna 2000 euro naar de verkeerde persoon hebben gestuurd. Daar blijft het tot nu toe bij.
[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2026 23:30 ]
[ Voor 135% gewijzigd door Yorinn op 28-03-2026 01:39 ]