I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is alweer een tijdje geleden dat überhaupt iets in die kleur uitkwam, zou dat inmiddels niet tot het verleden behoren?franssie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:05:
een dot red zou nog wel kunnen ooit, verder niet.
Have you tried turning it off and on again?
Nee duidelijk maar ik bedoel zouden de kleuren van het artikel (of andere kleuren) ook echt uitkomen. Snap dat Apple dat plaatje niet heeft geshopped en daarom sowieso die kleuren niet exact zullen worden gebruikt maar ik vind de huidige kleuren gewoon niet zo mooi. Ik hoop op de kleuren van de iMac eigenlijk.Greatsword schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:38:
[...]
Ziet er kapot nep uit en het is ook niet realistisch dat er nog kleuren bijkomen voor een refresh.
Als ze die paars ooit op een Neo zetten, zal mijn partner er eentje eisen!terracide schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:33:
[...]
Ik hoop op de kleuren van de iMac eigenlijk.
[Afbeelding]
Liege, liege, liegebeest!
[ Voor 99% gewijzigd door Liegebeest op 22-04-2026 08:41 . Reden: Mosterd na de maaltijd. ]
Liege, liege, liegebeest!
thanks! ga ik naar kijken!Greatsword schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:34:
@terracide Wellicht is een Dbrand Skin wat voor je https://dbrand.com/shop/skins/macbook-neo-skins
Ik heb het over de hardware. Net als DeNachtwacht:ThomasG schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:11:
[...]
Je haalt nu hardware en software door elkaar. De reden dat macOS de applicatie niet afsluit als je het document sluit is dat Apple een andere definitie van een applicatie heeft. Als je bij Windows bijvoorbeeld twee Word documenten opent, open je eigenlijk twee keer de applicatie. Voor ieder document een applicatie. Als je dan het hoofdvenster sluit, sluit je de applicatie (want zonder dat scherm heeft het geen bestaansrecht). Bij macOS heb je één keer de applicatie, die meerdere documenten opent. Sluit je een document, dan sluit je niet de applicatie. Tegenwoordig zijn veel Windows applicaties stiekem ook singleton, en een aantal Mac applicaties onder de motorkap stiekem meerdere processen. Maar van oudsher niet, en die verschillen daarin zie je nog steeds terug in bijvoorbeeld de developer guidelines.
Ik heb dat ook lang niet gesnapt maar na járen heb ik het door: het idee daarbij is dat je een Mac ook weinig geheel uitzet, net zoals je een iPad ook altijd meteen ready to use hebt.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Product RED zou heel welkom zijn inderdaad, maar het project lijkt bij Apple te zijn afgesloten.franssie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:05:
een dot red zou nog wel kunnen ooit, verder niet.
Die kleuren zien er niet Appleachtig uit. Ik ben heel blij met mijn frisse citrus Neo.terracide schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:35:
Zouden die "leaked" kleuren ook binnenkort uitkomen? Wat denken jullie of wachten ze daarmee tot de A19 chip aangezien ze al genoeg verkopen....
[Afbeelding]
Niets mis met Retro, ik zie dan liever deze kleuren voor de Neo.
Wie weet op termijn, iMac Neo. Er zijn wel al serieuze geruchten over een heel goedkope Mac Mini Neo. Voor iets van $299, wat bij ons waarschijnlijk 400 euro wordt, maar toch een prima deal.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Heb je links? Dat zou de ideale travel laptop zijn (en mijn Surface Go3 trekt het allemaal nog net/niet)Exirion schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:34:
[...]
Wie weet op termijn, iMac Neo. Er zijn wel al serieuze geruchten over een heel goedkope Mac Mini Neo. Voor iets van $299, wat bij ons waarschijnlijk 400 euro wordt, maar toch een prima deal.
Ah wat ik vind zou het een iMac zijn inderdaad waar ik overheen las, dus geen laptop mwwar we; een ideaal media centre oid
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 22-04-2026 18:38 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je zoekt op 'mac neo' en 'mac mini neo', genoeg te vinden.franssie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:36:
Heb je links? Dat zou de ideale travel laptop zijn (en mijn Surface Go3 trekt het allemaal nog net/niet)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Kanalen zoals Max Tech moet je sowieso niet serieus nemen (eerste hit voor mij)Exirion schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:37:
[...]
Als je zoekt op 'mac neo' en 'mac mini neo', genoeg te vinden.
Ik betwijfel dat dit echt gaat gebeuren, Apple had afdankertjes gebruikt voor de Neo, die zijn op maar de Neo is zo enorm populair dat ze nieuwe chips moeten produceren willen ze Macbook Neo blijven verkopen, dat zal Apple meer geld kosten dan in eerste instantie.
Ze kunnen het amper bijbenen dus dan lijkt mij stug dat ze die situatie nog erger (voor zichzelf) maken met een Mac Mini "Neo".
Misschien in de toekomst, maar ik zie dat dit jaar niet gebeuren.
en na het lezen van geruchten dat de normale iPhone 18 downgrades gaat krijgen tov de normale 17, zie ik Apple niet verlies willen maken op een nieuwe Neo product.
Dit denk ik ook, de Neo boort een nieuwe markt aan maar is ook een kannibaal richting de bestaande laptops. Bij een Mac Mini model is dat effect veel groter want laptops hebben onderwijs klanten die van Chrome en Windows overstappen. Bij een Mac Mini is dat effect verwaarloosbaar denk ik.Mizgala28 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:43:
[...]
Kanalen zoals Max Tech moet je sowieso niet serieus nemen (eerste hit voor mij)
Ik betwijfel dat dit echt gaat gebeuren, Apple had afdankertjes gebruikt voor de Neo, die zijn op maar de Neo is zo enorm populair dat ze nieuwe chips moeten produceren willen ze Macbook Neo blijven verkopen, dat zal Apple meer geld kosten dan in eerste instantie.
Ze kunnen het amper bijbenen dus dan lijkt mij stug dat ze die situatie nog erger (voor zichzelf) maken met een Mac Mini "Neo".
Misschien in de toekomst, maar ik zie dat dit jaar niet gebeuren.
en na het lezen van geruchten dat de normale iPhone 18 downgrades gaat krijgen tov de normale 17, zie ik Apple niet verlies willen maken op een nieuwe Neo product.
Het kanabaliseert inderdaad ook een stukje van de markt van de Air, met name de 'onderkant' van die markt. Ik denk dat ze dat prima vinden, zolang je maar een Apple laptop koopt is het natuurlijk prima dat de bottom-tier SoC een A- ipv M-series is. Maar het ding vernietigd de markt voor Chromebooks (en low-end Windows).franssie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:46:
[...]
Dit denk ik ook, de Neo boort een nieuwe markt aan maar is ook een kannibaal richting de bestaande laptops. Bij een Mac Mini model is dat effect veel groter want laptops hebben onderwijs klanten die van Chrome en Windows overstappen. Bij een Mac Mini is dat effect verwaarloosbaar denk ik.
Dat denk ik ook niet. Lijkt me niet echt een handige beslissing aangezien ze nu al chips te tekort komen. Lijkt me voor Apple totaal niet handig om die onderkant te bedienen.outlandos schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:49:
Een Mac Mini base model is toch al erg goedkoop? Lijkt me niet dat ze daar nog eens onder gaan zitten.
De Macbook Neo is een betere waarde voor je geld dan een base-model MacBook Air. Vooral voor studenten of gebruikers die wat mailen en browsen. Studenten die nu met een MacBook ipv een Windows laptop werken, zijn eerder geneigd om daarna - als ze meer te besteden hebben - weer een Mac te kopen, maar dan een duurdere. En ze komen in het Apple ecosysteem, wat ook weer meer geld oplevert.sebastius schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:43:
[...]
Het kanabaliseert inderdaad ook een stukje van de markt van de Air, met name de 'onderkant' van die markt. Ik denk dat ze dat prima vinden, zolang je maar een Apple laptop koopt is het natuurlijk prima dat de bottom-tier SoC een A- ipv M-series is. Maar het ding vernietigd de markt voor Chromebooks (en low-end Windows).
Waarom niet? Zo gaan meer mensen betalen voor de Apple diensten, wat veel geld oplevert. Daarnaast zijn de chip tekorten een tijdelijk probleem.terracide schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:02:
[...]
Dat denk ik ook niet. Lijkt me niet echt een handige beslissing aangezien ze nu al chips te tekort komen. Lijkt me voor Apple totaal niet handig om die onderkant te bedienen.
Apple kan, net als alle andere fabrikanten, geen chip wafers maken met een 100% yield. Dat lukt gewoon niet. De goede komen in de iPhone Pro's. De minder goede werden voorheen weggooit, of in bijvoorbeeld de Studio Display gestopt. Nu kunnen ze die in MacBook Neo stoppen. Ja, die chips zijn nu op. Maar iedere iPhone release zijn er weer nieuwe. En dus zeer waarschijnlijk ook een MacBook neo refresh.
Nu hebben ze een kort termijn probleem waar ze een oplossing voor moeten vinden, of niet.
Omdat je op die manier met jezelf concurreert, dat is de reden waarom Jobs dat ook nooit wilde doen en altijd alleen premium wilde produceren. Natuurlijk wil je mensen in je ecosysteem lokken maar gebruikers in het onderste segment zijn niet de gebruikers die je later iets duurs verkoopt. Ik denk dat de Neo en de Mini mooie en goede instappers zijn maar het zou me verbazen als ze nog lager/goedkoper dan dat gaan. En ik kan het fout hebben natuurlijk het is ook maar mijn mening en gelukkig mogen we er allemaal 1 hebben.ThomasG schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:33:
[...]
De Macbook Neo is een betere waarde voor je geld dan een base-model MacBook Air. Vooral voor studenten of gebruikers die wat mailen en browsen. Studenten die nu met een MacBook ipv een Windows laptop werken, zijn eerder geneigd om daarna - als ze meer te besteden hebben - weer een Mac te kopen, maar dan een duurdere. En ze komen in het Apple ecosysteem, wat ook weer meer geld oplevert.
Edit
Wat ik me wel kan voorstellen is dat IOS en MacOS een keer samenkomen en fuseren tot het zelfde OS en dat je apparaten als de iPad op verschillende manieren kan gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door terracide op 22-04-2026 23:23 ]
Die hoop is er al 15 jaar. Gaat niet gebeuren. Apple heeft er alle belang bij dat we meer dan 1 apparaat kopen. Het pijnlijke voor Apple is wel dat de Neo bewijst dat iets mindere hardware met macOS een stuk nuttiger is dan een dikke M5 met iPadOS.terracide schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:21:
Wat ik me wel kan voorstellen is dat IOS en MacOS een keer samenkomen en fuseren tot het zelfde OS en dat je apparaten als de iPad op verschillende manieren kan gebruiken.
Zeg nooit nooit. Met nieuwe devices zoals de aanstaande vouwbare iPad kan het maar zo zijn dat macos geen gek idee is op zo'n apparaat wat meer dan snel genoeg is.Exirion schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:42:
[...]
Die hoop is er al 15 jaar. Gaat niet gebeuren. Apple heeft er alle belang bij dat we meer dan 1 apparaat kopen. Het pijnlijke voor Apple is wel dat de Neo bewijst dat iets mindere hardware met macOS een stuk nuttiger is dan een dikke M5 met iPadOS.
Edit: en zeker als zo'n apparaat duurder gaat zijn dan een MacBook.
[ Voor 6% gewijzigd door terracide op 22-04-2026 23:48 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2333546
Zonet bij Coolblue een roze Neo Touch 512GB besteld voor haar. Ik kan hem straks gaan afhalen.
Mijn moeder was best blij met wat kleur ipv grijs alu. Ze kan zo bij OS blijven en nog blijer want nu kan ze die ook mee nemen van haar bureautje beneden bij ons naar haar schrijftafel op haar kamer.
Kunnen jullie nog adviseren wat een goede dock zou zijn (voor monitor, draadloze muis, extern toetsenbord en paspoort reader)?
En ook wat een goeie monitor zou zijn? 23” is ideaal, dat heeft ze nu op haar oude iMac. En kwalitatief zo goed als het scherm dat ze nu heeft aub.
Er zijn er wel een aantal genoemd. Ik gebruik zelf de Anker 8 in 1
Zoveel concurreren ze niet met zichzelf. Hooguit met een aantal iPads. Maar of deze mensen nu een iPad of een Neo, dat maakt voor Apple niet zoveel uit. Waar het vooral mee concurreert zijn de Windows laptops en Chromebooks. Dat kleine beetje concurreren met je zelf wordt goed gemaakt door een grote hoeveelheid nieuwe Mac gebruikers. En volgens Apple's eigen onderzoek hebben ze een customer retention van 90%. Dat ze dan nu voor een Neo kiezen ipv. nu een MacBook Air of een iPad, maakt dan niet zoveel uit. Want de kans is groot dat ze dat over een paar jaar alsnog doen, en daarna weer. Dat ze nu ineens direct kunnen concurreren met middenklasse Windows laptops is gewoon een hele goede zet. Wat dat kon de iPad niet. Dat die iPad hun workload misschien ook fantastisch aankan maakt niet uit, want die mensen kochten een Windows laptop en geen iPad.terracide schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:21:
[...]
Omdat je op die manier met jezelf concurreert, dat is de reden waarom Jobs dat ook nooit wilde doen en altijd alleen premium wilde produceren. Natuurlijk wil je mensen in je ecosysteem lokken maar gebruikers in het onderste segment zijn niet de gebruikers die je later iets duurs verkoopt. Ik denk dat de Neo en de Mini mooie en goede instappers zijn maar het zou me verbazen als ze nog lager/goedkoper dan dat gaan. En ik kan het fout hebben natuurlijk het is ook maar mijn mening en gelukkig mogen we er allemaal 1 hebben.
Edit
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben... mijn MBP 2018 was aan vervanging toe en omdat ik toch niet veel zwaars doe was ik op zoek naar "de goedkoopste moderne macbook"... dat was dus snel een Macbook Air geworden voor bijna de dubbele prijs. Ik denk dat er toch ook nog best wel een aantal mensen net als ik verrast zijn door de snelheid/kwaliteit van de Neo en dus die duurdere Air even laten voor wat het is... maar goed of dat echt grote aantallen zijn zal moeten blijken natuurlijk.ThomasG schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:48:
[...]
Zoveel concurreren ze niet met zichzelf. Hooguit met een aantal iPads.
Daar heb je wel een punt. Maar de vraag is dan wel of dat veel uitmaakt. Is de hogere winstmarge op de Air dan de Neo meer belangrijk dan jouw in het ecosysteem te houden? Ik denk het niet.DeNachtwacht schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:19:
[...]
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben... mijn MBP 2018 was aan vervanging toe en omdat ik toch niet veel zwaars doe was ik op zoek naar "de goedkoopste moderne macbook"... dat was dus snel een Macbook Air geworden voor bijna de dubbele prijs. Ik denk dat er toch ook nog best wel een aantal mensen net als ik verrast zijn door de snelheid/kwaliteit van de Neo en dus die duurdere Air even laten voor wat het is... maar goed of dat echt grote aantallen zijn zal moeten blijken natuurlijk.
Klopt, Maar de MacBook Air is ook genoeg verschillend met de Neo. Het belangrijkste is vooral de lage prijs als instapper. Met de Neo is de drempel opeens flink lager geworden voor toegang tot een Mac voor ook een hele grote nieuwe doelgroep die anders niet snel zou instappen. Briljante zet van Cook.DeNachtwacht schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:19:
[...]
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben... mijn MBP 2018 was aan vervanging toe en omdat ik toch niet veel zwaars doe was ik op zoek naar "de goedkoopste moderne macbook"... dat was dus snel een Macbook Air geworden voor bijna de dubbele prijs. Ik denk dat er toch ook nog best wel een aantal mensen net als ik verrast zijn door de snelheid/kwaliteit van de Neo en dus die duurdere Air even laten voor wat het is... maar goed of dat echt grote aantallen zijn zal moeten blijken natuurlijk.
Zelfs 40 verschillen Neo vs. Air.
https://www.macrumors.com/guide/macbook-neo-vs-air/
mijn punt was dat het geen kwestie van mij in het ecosysteem houden is (ik zit er namelijk al in), maar dat ik dus nu minder uitgeef dan ik voorheen zou doen. In plaats van een nieuwe M4/M5 is het een neo geworden. Dat was het enige punt dat ik wilde maken; het zou weleens kunnen zijn dat de Air hierdoor minder populair wordt.
Maar is dat erg? Veel mensen associëren/associeerde de MacBook Air met de instap/goedkoopste Macbook, en denken vaak dat dat altijd zo geweest is. Maar dat is helemaal niet zo. De productlijn van Apple veranderd voortdurend. Vroeger had je twee smaken: de MacBook, én de MacBook Pro. In 2008 is de MacBook Air daar qua prijsklasse tussen genomen. Het was dus niet: MacBook Air, MacBook, MacBook Pro. Maar MacBook, MacBook Air, MacBook Pro. De MacBook is toen bij de retina refresh uitgefaseerd, en heeft de Air de plek van de MacBook ingenomen. (De naam MacBook is trouwens nog tijdelijk terug gekomen als een mini MacBook Air, maar die bestaat ook niet meer).DeNachtwacht schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:54:
Dat was mijn punt niet, niemand betwist dat de Neo een hoop nieuwe mensen het ecosysteem in kan trekken.
mijn punt was dat het geen kwestie van mij in het ecosysteem houden is (ik zit er namelijk al in), maar dat ik dus nu minder uitgeef dan ik voorheen zou doen. In plaats van een nieuwe M4/M5 is het een neo geworden. Dat was het enige punt dat ik wilde maken; het zou weleens kunnen zijn dat de Air hierdoor minder populair wordt.
Nu komt de MacBook Neo, die vóór de MacBook Air wordt geplaatst. Wat is daar mis mee? Waarom zou het erg zijn als de MacBook Air daarmee minder populair wordt?
Vergeet niet dat mensen met een MacBook Neo waarschijnlijk sneller weer een nieuwe MacBook (Neo) komen, omdat ze een middellange levensduur hebben (qua specs) dan een Air. En omdat het goedkoper is, ook veel verleidelijker.
De andere vraag is: maakt Apple meer winst op de Air dan de Neo? De Air heeft een hogere winstmarge. Máár, de chips die ze nu in de Neo stoppen zouden anders worden weggegooid. Hierdoor is de winstmarge van de Neo misschien wel hoger dan van de Air.
Ik denk dat het meevalt.DeNachtwacht schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:19:
[...]
Ik had een MacBook Pro 2018 en ik heb die vorige week vervangen voor de nieuwe air.
VOOR de Apple silicon tijd was air wel echt inferieur aan pro en was een pro echt wel prettig voor een “stevige office gebruiker”. Tegenwoordig is de air voldoende voor alle soorten office werk en ook professionele muziek editing. Voor professionele video editing wil je waarschijnlijk toch wel een pro.
Dus de verschuiving van pro naar air zie ik wel.
Maar ik weet niet of Apple dat zo erg vind. Het prijsverschil vertegenwoordigt wel degelijk hardware kosten dus de winstmarge zal niet extreem anders zijn.
Een verschuiving van air naar Neo kost Apple denk ik wel geld. De winstmarge op de Neo is denk ik lager.
Maar….
Ik ben enorm gecharmeerd van de Neo en zal die zeer zeker aanraden aan kennissen in het “onder de 800 euro segment”. Maar als tweaker, techneut, liefhebber heb ik toch voor de air gekozen.
Ik heb de Neo serieus overwogen maar:
- ik kon het betalen (extreem belangrijk!)
- ik geniet van de extra luxe: verlicht keyboard, trackpad, macsafe, 16G ram
Net als mijzelf zie ik huidige gebruikers dus nog niet heel snel naar Neo gaan.
Ik ben overigens sowieso veel goedkoper uit dan in 2018. De pro kostte me toen ongeveer 2000 euro omdat ik gekozen had voor ram upgrade naar 16G. Dat was bedoeld om “future proof” te zijn en dat bleek ook het geval. Maar met zo’n upgrade heb je meteen een “custom configuratie” en heb je geen korting.
Maar daardoor kreeg ik het pas dit jaar over mijn hart om hem weg te doen en een “Apple silicon air” te kopen. Deze keer gekozen voor het basis model. Bij de coolblue nog wat korting op de Apple prijs en met 1129euro bijna 2x zo goedkoop als de pro van 2018.
Kortom… liever een voordelige standaard configuratie die ik na 6 a 7 jaar vernieuw dan een “future proof” custom configuratie die dan perse 8 a 9 jaar mee moet.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Overdrijven is ook wel een vak. De Macbook Air M4 kost op dit moment minder dan 900 euro, de goedkoopste Neo 700 euro. Als je perse het nieuwste model wil kost de Macbook Air M5 rond 1090 euro, de Neo kost dan 800 euro.DeNachtwacht schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:19:
[...]
... dat was dus snel een Macbook Air geworden voor bijna de dubbele prijs.
[...]
Dat is inderdaad wel wat duurder dan de Neo, maar niet bijna het dubbele. Apple is niet gek, die willen je altijd nudgen om tóch na te denken over een duurder model. Als de Air inderdaad bijna het dubbele zou kosten, zouden veel minder mensen een Air kopen. Nu krijg je voor een relatief klein bedrag heel veel meer als je tóch een Air koopt.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Tsja... omgedraaid overdrijf je zelf nu net zo hard in je eigen voordeel. Ik zei er netjes bij "wie het nieuwste model wil" dus dan valt de M4 even af, en natuurlijk zocht ik even de "extremen" op maar ik vergelijk netjes apples met appels... en jij met perenOf-Aaargh schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:33:
[...]
Overdrijven is ook wel een vak. De Macbook Air M4 kost op dit moment minder dan 900 euro, de goedkoopste Neo 700 euro. Als je perse het nieuwste model wil kost de Macbook Air M5 rond 1090 euro, de Neo kost dan 800 euro.
Want... je gaat de geupgrade Neo als "het nieuwste model" tegen de volle Apple prijs á €799 vergelijken met de goedkoopste online retailprijs van het basismodel M5. Dat is dus 2x appels met peren.
Als je die prijs wil pakken moet je natuurlijk óók de goedkoopste Neo retailprijs van het básismodel nemen en kom je uit op €649 tegenover €1090. Houden we de standaardprijs bij Apple aan dan begint een M5 bij €1199, en een Neo bij €699. Dat is waar ik het over had en keurig zoals gezegd komen beide gevallen dan redelijk in de buurt van de dubbele prijs.
Wel Apple's met appels vergelijken dus
[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-04-2026 21:02 ]
Als je appels met appels vergelijkt moet je het wel eerlijk doen. Als Apple zou willen, zouden ze natuurlijk nog steeds een Macbook Air M5 kunnen uitbrengen met dezelfde 8/256GB als de goedkoopste Neo. Maar aangezien die er niet is (en Apple heeft volgens velen terecht gekozen voor minimaal 16/512GB), moet je natuurlijk wel de opslag een beetje gelijk houden in een vergelijking, en dan kom je uit op het duurdere model Neo (al heeft die nog steeds slechts 8GB RAM).DeNachtwacht schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:35:
[...]
Tsja... omgedraaid overdrijf je zelf nu net zo hard in je eigen voordeel. Ik zei er netjes bij "wie het nieuwste model wil" dus dan valt de M4 even af, en natuurlijk zocht ik even de "extremen" op maar ik vergelijk netjes apples met appels... en jij met peren.
Want... je gaat de geupgrade Neo als "het nieuwste model" tegen de volle Apple prijs á €799 vergelijken met de goedkoopste online retailprijs van het basismodel M5. Dat is dus 2x appels met peren.
Als je die prijs wil pakken moet je natuurlijk óók de goedkoopste Neo retailprijs van het básismodel nemen en kom je uit op €649 tegenover €1090. Houden we de standaardprijs bij Apple aan dan begint een M5 bij €1199, en een Neo bij €699. Dat is waar ik het over had en keurig zoals gezegd komen beide gevallen dan redelijk in de buurt van de dubbele prijs.
Wel Apple's met appels vergelijken dus
En je zegt wel dat de M4 niet mee mag doen in een vergelijk omdat die niet het nieuwste is, de Soc van de Neo is dat ook niet, daarvoor gebruiken ze een oude voorraad Iphone-processoren uit 2024, namelijk de 'binned' exemplaren die destijds niet aan de kwaliteitsvereisten voldeden om in de Iphone 16 Pro te zetten. Door nu één core van die processoren uit te schakelen zijn ze nog prima bruikbaar in een budgetproduct. Een nadeel is wel dat de Iphone 16-soc niet meer dan 8 GB RAM aan kon spreken, dus vandaar slechts 8GB ook in de duurste Neo.
Hoe me tegoed, de Neo is een prima laptop voor licht gebruik, beter dan de meeste Windows of Chromebook budget-laptops. Alleen, de Air is voor een beetje meer geld een heel stuk beter.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Maar goed, dit begint nu een beetje een nondiscussie te worden dus ik laat het hier verder bij.
Ontopic; ik ben nog steeds erg tevreden met de Neo! Heb inmiddels ook een mooie hoes binnen van AliExpress, die bevalt prima. Begint ook steeds meer moois voor te verschijnen daar voor wie op zoek was. Ik heb in al mijn gebruik van de laptop nog steeds geen echte nadelen gevonden, het voelt voor mij echt als de fijnste mac aankoop in jaren (ook omdat ik bijv. geen notch ook gewoon fijner vindt om te hebben). Merk ook dat ik een stuk lekkerder rondloop qua waarde; het loopt toch lekkerder rond met een tas waarin geen poepdure laptop zit. Het eerste jaar van een nieuwe macbook was toch altijd een wat onprettig gevoel omdat je bij schade of diefstal toch niet direct een vervanger koopt. Met de Neo doe ik natuurlijk net zo zuinig, maar toch voelt die prijs daarom ook lekkerder bij dagelijks transport merk ik
Als het gaat om “functies per euro” is een Neo een goede deal, maar een air zoals @Of-Aaargh opmerkt zeer zeker ook (ik heb vorige week een air gekocht). Dat is echter helemaal niet het punt dat @DeNachtwacht probeert te maken.
Als je niet op zoek bent naar “functies per euro” maar “euro in je zak houden” en toch op de eerste rij zitten dan is de Neo stomweg een super ding.
En eerlijk gezegd is er dan heel veel te zeggen voor de basis versie van 699 euro. Zolang je geen foto’s of video’s op het ding zet heb je genoeg aan 256G en een fingerafdruk scanner is handig maar niet essentieel.
Wat dat betreft ook stomweg de klassieke “Apple prijs stelling”…. Voor 200 euro extra is er altijd een “heel erg aantrekkelijke upgrade”.
Mijn zoon heeft een bedrijf waarvan ik de IT doe. Momenteel hebben ze “instap model airs”, een volgende aanschaf wordt heel zeker een Neo. Vorig jaar model is daar ook “niet handig”, zodra het nieuwste OS er niet meer op kan worden ze vervangen. Met name filesharing via icloud (dat voor hun essentieel is) heeft de neiging op nieuwe OS releases niet meer compatibel te zijn met de oudere.
Nb… zie ook mijn eerdere post… er is heel wat voor te zeggen om te gaan voor een “minimum spec basis apple producten”. Ze gaan geheid 5 a 6 jaar mee. En tegen die tijd is er geheid een super gaaf nieuw ding dat je wil kopen (en wellicht heb je tegen die tijd een ruimere portemonnee). Terwijl “nu 200 euro extra uitgeven” je wellicht in staat stelt om langer met het apparaat te doen maar dan zit je na 7 jaar wel verlekkerd naar het nieuwe snoepgoed te kijken dat je eigenlijk nog niet mag kopen omdat je systeem het nog zo goed doet.
NB… dat is dus ook een heel goede reden om “heel goed te shoppen en speuren” naar een “vorig jaar model deal”.
Tja… kiezen kiezen kiezen kiezen….
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Maar in de basis is de Neo gewoon interessant te overwegen omdat we (zeker als tweakers) door hippe hogere specs snel verleid worden een stapje hoger te doen en niet altijd nadenken over noodzaak & gebruik van die hogere specs. Het gevoel van "de betere deal" zorgt bij mij er iig nog weleens voor dat ik toch iets duurders koop dan ik feitelijk nodig heb
Ik heb zelf ook op het punt gestaan de M4 of M5 te kopen maar ben blij dat ik het uiteindelijk niet gedaan heb. Simpelweg omdat je voor de instap prijs echt ruim voldoende Apple kwaliteit krijgt die je gewend bent en de Neo voor normaal gebruik genoeg is.
[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-04-2026 08:33 ]
Is dat een betere deal als eerste macbook als een Neo 8gb/512gb voor €699?
En de nieuwe Mac Mini met M5 chip is de volgende die ik ga halen zodra die uitkomt.
Het is dat ik nog steeds erg tevreden ben met mijn Google Pixel 10 Pro, maar anders had ik ook zeker overwogen om voor iPhone te gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door outlandos op 25-04-2026 13:55 ]
Nee 15" is zeker geen vereiste.kronolith schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:07:
Zeker niet. Via de Pricewatch kun je de M4 Air vinden voor €899. Dát is wel een goede deal. Is wel de 13", maar ik neem aan dat als je twijfelt tussen de Neo en een Air, de 15" uberhaupt geen vereiste is.
Ik heb de pricewatch bekeken en 899 voor m4 is echt wel nice. Dat is wel de betere machine voor 200 extra en dan krijg ik ook nog eens een lader erbij
Die Google Pixel 10 Pro is nu nog wat waard om door te verkopen, en dan kan je een hele mooie aanbieding vinden voor een iPhone 16 Pro die nu flink is afgeprijsd. (Welcome to the club)outlandos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:54:
Wat een geweldig apparaat is de Neo zeg. Ik heb er inmiddels ook AirPods 4 (met ANC) er bij gekocht en ook al wat apps in de Appstore. Strategie van Apple lijkt dus te werken, ik word langzaam maar zeker hun ecosysteem in gezogen.
En de nieuwe Mac Mini met M5 chip is de volgende die ik ga halen zodra die uitkomt.
Het is dat ik nog steeds erg tevreden ben met mijn Google Pixel 10 Pro, maar anders had ik ook zeker overwogen om voor iPhone te gaan.
Een paar jaar ervoor had ik al een iPod 10GB gekocht, maar in 2005 kocht ik een Mac Mini voor 499 euro als gadget. Binnen een week raakte in mijn PC niet meer aanoutlandos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:54:
Strategie van Apple lijkt dus te werken, ik word langzaam maar zeker hun ecosysteem in gezogen.