• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 18:10

4POX

Everybody is wired

Matched: hub
Ik denk dat de Youtubers werken met een NDA. Ze hebben de laptop nu al gekregen en mogen erover praten. Maar op 11 maart mogen ze pas met de details naar buiten treden. Dan pas de benchmarks en hoe goed de camera is. Hoe de muziek klinkt. etc

YouTube: Macbook Neo Impressions: Reincarnated!

[edit]

Ik denk dat de Macbook Neo technisch niet meer dan 8 GB kan aanspreken vanwege het design. Volgend jaar, (of later) krijgen wij de opvolger die dan 12 GB heeft. Net als de Iphone 17 Pro nu ook heeft. Daarom ook maar 1 snelle USB poort. Zou mij niet verbazen dat die tweede USB-poort op een HUB hangt met de webcam, toetsenbord en trackpad. Ik kan niet wachten op de eerste teardowns.

[ Voor 36% gewijzigd door 4POX op 05-03-2026 13:41 ]

AKA Rinkel weblog

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:52
4POX schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:38:

Ik denk dat de Macbook Neo technisch niet meer dan 8 GB kan aanspreken vanwege het design. Volgend jaar, (of later) krijgen wij de opvolger die dan 12 GB heeft. Net als de Iphone 17 Pro nu ook heeft. Daarom ook maar 1 snelle USB poort. Zou mij niet verbazen dat die tweede USB-poort op een HUB hangt met de webcam, toetsenbord en trackpad. Ik kan niet wachten op de eerste teardowns.
Dat is ook zo: de A18 pro chip kan niet meer dan 8 GB adresseren, daarom is er ook geen 16 GB upgrade optie.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 17:41
Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:37:
Stel ik sluit de Neo aan op een scherm met ingebouwde poorten, denken jullie dan eigenlijk dat die overige USB A/C poorten ook werken? Ik twijfel hierover omdat het natuurlijk geen Thunderbolt is.
Je bedoeld één USB-C kabel van MacBook naar de monitor?

Als die USB-C poort van de monitor DisplayPort Alt Mode (voor beeld) en USB data (voor de hub) tegelijk doorgeeft, dan werken de USB-poorten op het scherm als hub.

Thunderbolt is hiervoor niet nodig geloof ik. Dit is “gewoon” USB-C met DP Alt Mode + USB.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Je bedoeld één USB-C kabel van MacBook naar de monitor?

Als die USB-C poort van de monitor DisplayPort Alt Mode (voor beeld) en USB data (voor de hub) tegelijk doorgeeft, dan werken de USB-poorten op het scherm als hub.

Thunderbolt is hiervoor niet nodig geloof ik. Dit is “gewoon” USB-C met DP Alt Mode + USB.
Ja precies, als dat werkt dan is dat in ieder geval mooi meegenomen voor randapparatuur en accessoires.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:22

franssie

Save the albatross

Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Ja precies, als dat werkt dan is dat in ieder geval mooi meegenomen voor randapparatuur en accessoires.
Ik gebruik USB hubs voor Windows, Android, Mac, Linux, ChromeOS.
Dat werkt gewoon als het op je huidige computer ook werkt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rollah
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:54
Een ideale ‘on-the-go’ machine, ook voor creatieven

Ik zocht een compact device voor erbij (naast mijn editing desktop) voor wat leisure, lichte editing en klantgesprekken.

Na twee weken serieus testen kan ik zeggen dat hij gewoon doet wat ik ervan verwachtte.
Ik heb bewust geprobeerd alles zonder mijn pc te doen, puur om te zien hoe ver je met de Neo komt.
En eerlijk: dat viel allesbehalve tegen.

Natuurlijk is het geen machine voor zware 4K-edits met bakken effects (al kwam ik met wat voorrenderen nog best ver), maar mijn verwachtingen lagen vooraf eigenlijk lager.

Zie het als een portable verlengstuk van een vaste workstation.

Mobiliteit & bouw:
Super licht en voelt degelijk aan.
Ideaal voor op de bank, onderweg of even in een café.

Accu:
Echt een verademing t.o.v. mijn vorige laptops.
Met meerdere tabbladen, documenten en wat editing open haal ik zonder moeite 10 tot 14 uur.

Display:
Mooi scherp, goede kleuren en lekker helder.
60Hz (dus geen 120Hz), maar toch rustig voor de ogen.
En eventueel gewoon aan een tweede (externe) monitor: 4K @ 60Hz of 1080p @ 144Hz draait hij zonder gedoe.

Het trackpad:
Is de eerste in een laptop die me mijn muis (bijna) doet vergeten.
Zelfs vergeleken met HP Pavilion x360, Lenovo Thinkpad, Alienware en Lenovo Legion laptops is dit simpelweg de fijnste die ik ooit dagelijks heb gebruikt.

Geen toetsenbordverlichting:
Klinkt als een gemis, maar in de praktijk totaal niet storend.
Het scherm geeft genoeg licht en de toetsen blijven goed leesbaar.

I/O:
Eén USB 3-poort. Via een hub (of rechtstreeks) hang ik daar zonder moeite een monitor, SSD, kaartlezer, etc. aan.
De tweede (USB 2) poort is dan voor laden of wat randapparatuur.

A18 Pro chip:
Verrast me echt positief en is extreem zuinig.
Voor een mobiele chip voelt hij gewoon vlotter dan veel laptop-CPU’s.
Voor lichte foto- en videobewerking (onderweg) meer dan prima.
En ook met wat zwaardere video’s kom je er mee weg, zeker als je af en toe even voorrendert. (Zie mijn vergelijking onderaan.)

8GB RAM:
Die snelle on-chip structuur en memory swap vangen veel op.
12 of 16GB was mooier geweest, maar in de praktijk prima werkbaar.

Stille werking:
De processor verbruikt weinig energie, waardoor actieve koeling vrijwel overbodig is.
Dat werkt heerlijk stil, al lever je wel wat in op rekenkracht.

Ecosysteem:
De synergie met iPhone/iPad (Handoff) werkt naadloos en is echt een workflow-verbeteraar.
Dat scheelt echt tijd.

Al met al een hele capabele machine als mobiliteit en efficiëntie belangrijker zijn dan pure ‘Pro’-kracht.

Natuurlijk geen vervanger voor een MacBook Pro of een editing desktop, maar wel een verrassend efficiënte en capabele machine (als aanvulling of lichte werkmaat).

Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen vooraf lager.
Ik ben achteraf erg blij dat ik mobiliteit boven brute kracht heb verkozen.

Even ter vergelijking:

Werklaptop:
LENOVO Legion Slim 5 16 inch uit 2024 met i7 13700H, 32GB RAM en RTX 4070 8GB
Die heeft een groter scherm en presteert bij zwaardere edits natuurlijk beter.
Hij is wel bijna 2x zo zwaar (2,3kg vs 1,2kg) en de accu gaat maar ±3-5 uur mee met dezelfde load.
De aanschafwaarde was ongeveer 1600 euro.

Editing PC:
Acer Nitro uit 2021 met i5 11400F, 24GB RAM en RTX 3060Ti 8GB
Kan beter tegen zware edits kwa videokaart, maar de processor is (hoe gek dit maar loudt) minder sterk dan de A18 Pro in de Neo.
Destijds was dit met 1300 euro een scherpe deal (was toen met 16GB RAM geleverd), maar door extra investeringen in extra 8GB RAM, een tweede M.2 SSD en twee HDD's liep de totale waarde op naar €1800. (Plus wat randapparatuur zoals een monitor, toetsenbord, muis, etc. nog 500+ euro.)

De cijfers van een voorbeeldvideo waar ik toch al mee bezig was, puur even voor vergelijking:

De edit bestaat uit een mix van opnames met Sony A7 IV, DJI Action 2, iPhone 15, DJI Mini 4 Pro (25, 50 en 100 fps gemengd).
Meerdere lagen video's en foto's (deze bewust op hoge resolutie van 33MP, 24MP en 12MP gelaten), tekst met effecten, color grading, wat grafische effecten, transition effecten, ondertiteling, voiceover, muziek, etc. Dus een relatief zware edit.
Uitput: 4K, 25 fps van 3:05 min.

Lenovo Legion - 6:35 min
Acer Nitro - 5:48 min
Macbook Neo - 8:27 min

Verschillen zijn er dus zeker, maar als je het afzet tegen formaat, gewicht en accuduur van die Neo…
Dan is het eerlijk gezegd best indrukwekkend wat eruit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzAsMO_302oHIqZP-QJhJgO6Q3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DKFhiKyj93xXO84SDsSCOZs.jpg?f=fotoalbum_large

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ja, dat was natuurlijk te verwachten bij succes, de nieuwe iPhone heeft immers ook voor het eerst 12GB. Moet zeggen dat ik daar dus ook eerst wat over twijfelde maar nu ik een klein weekje met de Neo speel alsnog geen greintje spijt dat ik er nu al voor gegaan ben. Simpelweg omdat je bij dat lichte werk waarvoor ik hem gebruik nergens snelheidsverlies merk dus ook die 12GB is gewoon niet nodig.

Moet zeggen dat ik vooralsnog alleen maar verbaasd blijf over hoeveel premium gevoel de laptop meeneemt. Batterij houdt het ook lekker vol. Het enige minpuntje dat ik vooralsnog heb is dat ik het jammer vind dat beide usb poorten aan 1 kant zitten. Dat is net ff meer gerommel als je zowel een USB hub als oplader eraan wil hangen, maar vooral net even minder flexibel bij opladen omdat je soms nu eenmaal op een plek zit waar het stopcontact rechts van je zit. Zeer in de categorie first world problems natuurlijk, en als dat het enige is...

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:09
Hij is binnen, mooi ding hoor!

Enige waar ik tegenaan loop is dat ik eigenlijk 2 usb-c 3.0 poorten nodig heb. Ik heb al hubs gezien maar die komen met van alles en nog wat erbij, terwijl ik eigenlijk alleen een extra usb 3.0 nodig heb. Zijn daar geen goede producten voor die dat probleem kunnen verhelpen?

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:09
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:04:
@outlandos Dit is er eentje met PD waardoor je ook nog kan laden (al kan je daar natuurlijk ook de USB-C 2 poort voor gebruiken)
https://www.amazon.nl/UGR...bel-MacBook/dp/B0D9Q9WCLX

Of bedoel je wat anders?
Bedankt, ik ga deze testen

Een externe monitor zou moeten werken toch via deze hub? Verder wil ik er een netwerkkabel in doen via mijn Ugreen ethernet to usb-c (2,5gbit). Hoop dat dat ook werkt.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:22

franssie

Save the albatross

outlandos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:28:
[...]

Bedankt, ik ga deze testen

Een externe monitor zou moeten werken toch via deze hub? Verder wil ik er een netwerkkabel in doen via mijn Ugreen ethernet to usb-c (2,5gbit). Hoop dat dat ook werkt.
Maar waarom koop je dan niet gewoon een anker 8 in 1? Die heeft HDMI, Ethernet, PD én een SD kaart lezer (micro en standaard) - die gebruik ik zelf ook, ideaal ding. Weet niet of het 1 GB of 2,5 GB is overigens, is voor mij niet zo relevant.

edit: deze https://www.amazon.nl/dp/B087QZVQJX?

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 15-04-2026 14:38 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:52
outlandos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:07:
[...]

Juist omdat die 1gbit max is. Dan kan ik net zo goed de wifi gebruiken. Ik download veel grote bestanden en ben dus gebaat bij een 2,5gbit aansluiting. Met wifi haal ik de helft daarvan.
Ze zijn er wel, usb-c hubs met 2.5 ethernet: https://amzn.eu/d/01GIpsR7
https://amzn.eu/d/07V8YfBM

Geen ervaring mee overigens, kwestie van recenties lezen en/of uitproberen.
Pagina: 1