+85 jarige die er dagelijks uren op werkt: PC of weer iMac?

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views

Vraag

• Aerty Barty
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-04 18:04
Mijn moeder, 85+ maar nog heel bijdehands, werkt nog dagelijks op de computer - véél Word en mail. De afgelopen 25 jaar was dat steeds een iMac. Deze laatste is nu 14 jaar en begeeft het. Dus dringend op zoek naar iets nieuws.
Vroeger waren de voordelen van Apple duidelijk, ik weet niet of dat nog steeds zo is. Sowieso zou overschakelen van een 14 jaar oude Mac naar een nieuwe ook een groot verschil maken dus de herkenbaarheid zal in beide gevallen niet vanzelfsprekend zijn Voor het werk gebruik ik een HP, vrouw en dochter hebben een PC van/voor school. Ik heb privé nog een oude MacBook Air.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gewoon mailen, de krant online lezen en office-toepassingen. De computer gaat aan om 07h en uit rond 22h. Heel veel Word.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat nodig is, zonder te overdrijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Laserprinter Kyocera EcoSys MA2100 cwfx en inktjet Epson ET2860.
Office abonnement hebben we.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goeie monitor. Volledig toetsenbord. Muis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. De dochter vindt haar huidige laptop van HP wel veel aangenamer dan haar vorige Dell. Misschien betekent dat niets.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Staat op van ’s morgens to ’s avonds dus niet te luid.

Wat verwacht je van ons?
Eenvoud en prijs zijn belangrijk.

Best opnieuw terug naar de (dure) iMac via de Macstore (en trek uw plan) of misschien toch een goeie All-in-one PC met Office aangekocht bij een lokale zaak bekend om zijn goeie service?
Ik dacht dat dit misschien ook de kans zou zijn om op Ubuntu over te gaan of ga ik te ver nu?

Dank voor de adviezen.

Alle reacties

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48
Wat heb je zelf al gevonden?

Mijn mening: met 85 niet meer over laten schakelen naar een nieuw OS. Als geld een rol speelt kan je ook kijken naar refurbished of 2e hands. Heel snel hoeft het niet te zijn iig.

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Voor een 85 jarige zou ik inderdaad niet naar de een ander OS gaan... je zou ook een Mac Mini + een externe monitor kunnen nemen.

Scientia potentia est

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
uitvoering: Apple Mac Mini 2024 M4 10-core CPU, 10-core GPU, 16GB ram, 256GB ...

Dit is toch best betaalbaar? Kan je weer 14 jaar vooruit.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Gun je moeder wat stabiliteit en wissel niet van besturingssysteem. Het zou wat anders zijn als je aan Windows en een budget gebonden was, dan zijn sommige Linux distributies wel een alternatief.

Een Mac Mini M4 ligt voor de hand.

Kyocera is overigens in het algemeen niet goed voor mensen die weinig printen. De afvalbak raakt heel snel (nodeloos) vol met toner. Die apparaten stinken ook naar ozon, ventilatie is een must.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:48
Eens met voorgaande Tweakers, ik zou niet meer switchen naar een ander OS.

Ik ben nog niet de helft van 85, maar toen ik een jaar geleden overstapte van Microsoft naar een Macbook was dat bij tijd en wijle toch wel even schelden (spreekwoordelijk). Hele leven altijd met Windows pc/laptops gewerkt, wel al jaren een iPhone en iPad en toch was het flink wennen. Ik zou dat op die leeftijd niet meer willen.

Mac Mini of Macbook Neo volstaat ruimschoots lijkt mij. Desnoods een gebruikte Mini of Air.
Hele dag op een laptop werken zou ik niet doen, dus in beide gevallen een los scherm plus toetsenbord/muis. Heeft ze die niet nog van haar huidige Mac?

• Aerty Barty
Bedankt al allemaal.
Ik begrijp het en had al zo’n vermoeden.

Mac Mini… interessant wel…

Maar dan moet er wel een kwalitatief scherm bij dat zeker niet minder is dan het scherm van de 14-jarige iMac. Suggesties?

De Kyocera maakt 20-30 prints per dag maar heeft nu problemen met de drum. Misschien omdat die niet genoeg print?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik weet weinig van Apple, maar hoe groot is het verschil tussen de iOS versie die op de iMac draaide van wat nu actueel is als je een nieuwe Apple koopt?

Als dat verschil groot is, dan kun je eventueel, als het veel in kosten uitmaakt, op Windows overstappen, maar vermoedelijk is het prijsverschil niet de moeite waard om over te stappen.

Wel leuk om te horen dat je moeder nog zo actief is. Daar mag je blij mee zijn (niet iedereen is dat meer op die leeftijd, icm computers). Kun je haar een compliment geven ;-).

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Aerty Barty schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:41:
Bedankt al allemaal.
Ik begrijp het en had al zo’n vermoeden.

Mac Mini… interessant wel…

Maar dan moet er wel een kwalitatief scherm bij dat zeker niet minder is dan het scherm van de 14-jarige iMac. Suggesties?

De Kyocera maakt 20-30 prints per dag maar heeft nu problemen met de drum. Misschien omdat die niet genoeg print?
Ik heb een laserprinter, ook 14+ jaar oud en die doet het nog prima. Weet je zeker dat het de drum is? Dan is het de vraag of die nog te krijgen is. De toner kan ook gewoon op zijn. Ik zie voor mijn eigen (HP) laserprinter dat (originele) toner wel heel erg duur is geworden. In principe heeft een laserprinter nauwelijks last van 'stil staan'. Wel kan de drum kapot zijn. Bij mijn HP speelt dat niet (drum en toner zit in 1 cartridge).

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
Als je moeder met een laptop overweg kan is de Apple Macbook Neo voor haar gemaakt

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Aerty Barty schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:41:

Dit is veel printen voor een consument.
Ben benieuwd wat voor boek je moeder aan het schrijven is :-)

Als ik naar mijn eigen ouders kijk, dan is verandering lastig als je ouder wordt. Ik zou dus ook niet naar een MAC mini gaan maar ook gewoon bij een laptop blijven (maar niet alle mensen zijn gelijk, wellicht geldt dit niet voor je moeder)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
martyw schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:50:
Als je moeder met een laptop overweg kan is de Apple Macbook Neo voor haar gemaakt
Dan gaat ze wel van een 21.5" scherm naar een 13" scherm. En zeker iets om te overwegen hoor, zodat ze hem ook op de bank kan gebruiken bijvoorbeeld. Maar heeft ze daar geen behoefte aan, dan lijkt mij een Mac Mini een betere optie.

• Aerty Barty
kdekker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:42:
Wel leuk om te horen dat je moeder nog zo actief is. Daar mag je blij mee zijn (niet iedereen is dat meer op die leeftijd, icm computers). Kun je haar een compliment geven ;-).
Dankjewel. Ik heb het doorgegeven. Ze woont bij ons in maar is heel zefstandig. Ik weet dat we veel geluk hebben. En ik heb gezet 85+ maar eigenlijk is ze 94…

Ze schrijft (nog) geen boek maar doet veel voor de parochie, en verschillende sociale organisaties. Ze maakt ook de verjaardagskaarten voor iedereen zelf op computer en kan dingen mee die ik niet kan. :D

De MacBook Neo kende ik nog niet en is idd zeer interessant.
Dat zou ook een dilemma oplossen daar ze soms ook graag haar computer eens naar het bureau op haar kamer zou hebben, en met de iMac staat die nu vast op haar bureau beneden.

Maar dan hebben we wel een paar goeie monitors nodig. 23” of 27”.
Nu heeft ze een 23”.
Ik neem aan dat een aparte monitor aanschakelbaar is?

[ Voor 3% gewijzigd door Aerty Barty op 22-04-2026 17:09 ]

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 14:11
is de oude imac niet als extern scherm te gebruiken?

• Aerty Barty
Stormrider nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:15:
is de oude imac niet als extern scherm te gebruiken?
Ik heb dat jaren geleden eens nagevraagd voor een andere iMac en dat ging toen niet. Ik weet niet of dat ondertussen veranderd is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De Neo kan je aan een hub hangen met hdmi, usb, etc, zie ook het Neo topic.
Dan heeft ze beide werelden. Voor gebruik in de Neo voldoende lijkt mij.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 14:11
Aerty Barty schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:20:
[...]

Ik heb dat jaren geleden eens nagevraagd voor een andere iMac en dat ging toen niet. Ik weet niet of dat ondertussen veranderd is.
Als ik google op imac 2012 als extern beeldscherm gebruiken lijkt wellicht mogelijk zitten mogelijk wel mitsen en maaren aan .

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

21'5 is full hd. Dus als ze dat prettig vindt zo houden, anders 1440 .

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Een Mac Mini of een MacBook Neo zou een goede keuze zijn, maar je moeder is denk ik wel gewend aan een iMac. Ik zou haar op die leeftijd ook niet laten omschakelen naar Windows, dat lijkt mij echt niet prettig.

Een M1 iMac van 2021 of een M3/M4 iMac uit 2023 zou bijvoorbeeld prima volstaan. Hoef je verder geen scherm te kopen en muis en keyboard dit daar bij als je hem nieuw koopt. Er staat er bijvoorbeeld 1 op V&A voor 600 euro (weliswaar zonder muis en keyboard).

Als prijs toch nog een beetje uitmaakt, dan is een Mac Mini of een Neo een prima keus!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[b]Aerty Barty schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:19:[/<> Deze laatste is nu 14 jaar en begeeft het. <>
Oh ja - maak backups :P

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS kan ook eigen macbook doorschuiven en op een houder zetten met los keyboard en muis.
Want oma gaat niets intensiefs doen waardoor iets nieuws geen noodzaak is.

d:)b :henk d:)b

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.