• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:56
Mawlana schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:49:
[...]

Ik hoop niet dat hij slim genoeg is om, nu de aandacht op Iran is gevestigd, stilletjes Groenland wil innemen... :X
Tikje OT misschien, maar Denemarken had zich hier op voorbereid.

https://www.nu.nl/buitenl...lazen-bij-invasie-vs.html

Zou me niet verbazen als Denemarken nog steeds voorbereid is op een dergelijk situatie.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

unclero

MB EQA ftw \o/

saikol schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:30:
Zandbak? Ik noem het eerder een drijvende schietschijf als ze daadwerkelijk op kharg gaan landen.
Kharg? Dat is geen drijvende schietschijf. Dat is een gefortificeerde rotspuist tot de nok gevuld met brandbare vloeistoffen. En dat binnen schootsbereik van, laten we zeggen, een beetje 120mm mortier.
Dat noemen we een drijvend crematorium.

Een andere optie is dat ze een poging gaan wagen om middels een Operation Eagle Claw On Steroids het verrijkt uranium op te gaan halen.

Ik zou die laatste meer kans van slagen geven.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-03 17:00
nwagenaar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Persoonlijk vind ik dat deze kanttekening niet moet plaats vinden: we hebben al te vaak water bij de wijn gedaan richting Amerika/Trump ten tijde van eerdere onderhandelingen waarbij wij als Europa steeds zwakker werden gemaakt (binnen het economisch speelveld) voor de greater good, Amerika is een bondgenoot en met het idee dat de volgende President daadwerkelijk deze zaken gaat terugdraaien zodat het weer een stabiel economisch speelveld gaat worden.

Het enige wat nu wel duidelijk is binnen Europa is onze afhankelijkheid van Amerika (daarvoor van Rusland en nu dus ook van de VAE) op diverse vlakken (wapens en energievoorziening) waaronder dus ook LNG en dat we (wederom) wakker worden geschud.

Ik ben oprecht van mening dat afscheid nemen van gas op korte termijn enorm veel pijn zal doen en meer te investeren in vergroening van onze energiebehoefte en warmtevoorzieningen alsmede transort, maar voor de (middel)lange termijn de beste oplossing is om minder afhankelijk te worden van landen buiten Europa als het gaat om een primaire levensbehoefte: en dat is energievoorziening.

Als je deze stok wegneemt dan hebben landen als Rusland, Amerika, VAE, Saudi-Arabië, etc een zeer beperkte mogelijkheid om te slaan en ons (lees: Europa) te manouvreren in situaties waar wat effectief alleen een lose/lose situatie is of word.

[...]

Juist door situatie in 2022 en onze afhankelijkheid van Russisch gas had de ogen moeten openen om stappen te ondernemen op verduurzaming om minder afhankelijk te zijn (even afgezien van de uitdagingen in het kunnen faciliteren daarbij), daarentegen hoor ik primair commentaar over hoge benzineprijzen, hoge dieselprijzen en hoge gasprijzen met focus op oplossingen op de korte termijn (wat an sich begrijpelijk is, daarentegen hadden wel veel eerder stappen kunnen ondernemen op deze afhankelijkheid terwijl de politiek op landelijk en Europees niveau hebben gekozen om juist langer afhankelijk te zijn energiebehoeftes die primair van buiten Europa wordt geimporteerd)

Daarbij, die schepen met ruwe olie en-of LNG zijn normaal gesproken maanden onderweg naar het land van bestemming. Als ze aankomen moeten ze nog een behoorlijk proces ondergaan alvorens ze daadwerkelijk geschikt zijn voor gebruik.

De oorlog is enkele weken onderweg en de prijzen knalden zo goed als direct omhoog terwijl de invloed van deze schepen maanden ver weg zijn en de doorvoer van deze schepen is goed voor effectief 20% op de wereldmarkt over het gehele jaar: de de prijzen van olie, benzine, diesel en gas worden nu primair bepaald door speculatie en ik vind persoonlijk dit geen gegronde reden om Nederland of Europa te betrekken bij (effectief gezien) een grondstoffenoorlog waarmee wij geen of amper invloed op hebben gehad, maar als we meedoen wij mogelijk ver gaande consequenties gaan ontvangen omdat we gelieerd worden met Israel en Amerika.

[...]

Dit gaat niet werken, want Trump/Amerika hanteert momenteel geen constructieve en-of gebalanceerde manier van handelen met geen enkel land op deze wereldbol behalve als zij er (financieel) beter van worden.

Wat dat betreft is dit geen verrassing: we (lees: de politiek) hadden beter moeten weten dat de MAGA-beweging niet een one issue aangelegenheid was voor 1 termijn en dat er een enorme kans was dat Trump (of een opvolger van Trump) zijn intrede zou doen in het Witte Huis met alle gevolgen van dien.

Toen dat eenmaal gebeurde zijn er meer dan genoeg waarschuwingen geweest (iets met resultaten uit het verleden) wat de mogelijke gevolgen waren, desondanks blijven wij Trump/Amerika faciliteren vanuit "the greater good" terwijl hij simpelweg zich gedraagd als een maffiosi en-of bully richting ons en daar gewoon misbruik van maakt.

De enige manier om chaos-diplomacy vanuit Trump en Ameris te stoppen is simpelweg niet faciliteren in zijn gedrag en afstand te nemen: Nee zeggen is in deze omstandigheden meer dan acceptabel, laat Amerika en Israel de boel zelf maar oplossen en wellicht dat we op en duur de diplomatieke betrekkingen met het nieuwe bewind in Amerika en-of de Iran kunnen verstevigen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe minder wij energie afnemen uit het Midden-Oosten hoe minder geld ze hebben om producten uit de EU te kopen. In 2025 exporteerde de EU voor ongeveer €122 miljard naar de Golfstaten (GCC). China zal die ruimte met alle liefde innemen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
bloody schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:05:
Om maar even aan te geven wat voor ontzettende economische schok deze excursie van Trump teweeg gaat brengen: de verwachte inflatie is eventjes gestegen van ongeveer 2.5% naar een whopping 5.2% in een paar weken tijd.
Het eind is niet in zicht.

[X]
Op zich logisch dat de inflatie hard stijgt, zo'n beetje alles is gekoppeld aan energie. Europa zal vanzelf volgen en uiteindelijk zullen ook de boodschappen weer duurder worden.

March of the Eagles

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
President Trump laat via zijn eigen sociale medium Truth Social weten dat hij overweegt "militaire inspanningen" in het Midden-Oosten af te bouwen omdat volgens hem de militaire doelen bijna bereikt zijn. Hij somt vijf doelen op, waarvan drie betrekking hebben op het vernietigen van Iraanse militaire complexen en wapens.

Als vierde noemt hij het voorkomen dat Iran "nucleaire capaciteit" krijgt en als laatste het beschermen van Amerikaanse bondgenoten in de regio. Machtswisseling in Iran, een argument dat hij eerder aandroeg voor deze oorlog, noemt hij niet.
De Straat van Hormuz zal door de landen die er gebruik van maken moeten worden bewaakt, schrijft Trump daarnaast.

Begin vorige week zei de president ook al dat de oorlog bijna voorbij was. Vooralsnog lijkt dat niet het geval. Het ministerie van Defensie heeft het Congres om nog eens 200 miljard dollar voor de oorlog gevraagd, terwijl de kosten tot nu toe worden geschat op een miljard per dag.

Eerder vandaag melden Amerikaanse media dat er duizenden extra militairen naar het Midden-Oosten worden gestuurd.
NOS liveblog: https://nos.nl/liveblog/2...k-laat-vs-bases-gebruiken

Virussen? Scan ze hier!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
bloody schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:56:
We gaan weer een stapje verder richting Boots on the Ground.
Ik verwacht dat dat idd wel gaat gebeuren, want ja Trump gaat juist in de aanval als het tegenzit.
Zoveel opties heeft ie niet meer, dan kan BotG eventjes voor een mooie afleiding zorgen. Tot ze er achter komen dat het Iraanse terrein niet heul ideaal is voor dat.

[X]
Lijkt me zo dat als ze gaan, ze alleen een gebied rondom de Straat van Hormuz zullen proberen te bezetten zodat schepen er weer door kunnen.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08

HollovVpo1nt

I like gadgets

WaPo: Trump signals U.S. may leave allies to manage Iran fallout
His posture hardened over the course of the week, as European leaders deflected his calls for military assistance. Trump started the week by declaring that the U.S. no longer wanted help from American allies, writing “WE DO NOT NEED THE HELP OF ANYONE!” in a post on Truth Social. In the days after, he called NATO a “PAPER TIGER” and “cowardly.” By Friday afternoon, he had declared that the conflict he started in the Middle East could soon be the responsibility of his allies.
Overigens denk ik dat dit pure marktmanupulatie is van Trump. Het overwegen om de oorlog af te bouwen en voorbereiden om congres 200 miljard extra te vragen voor de oorlog matcht niet helmaal.

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-03-2026 06:38 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08

HollovVpo1nt

I like gadgets

Trigger warning, het fimpje is bijgesloten. Zo’n hart voor de Iraanse bevolking die Israeliers. Ze doen het allemaal om ze te bevrijden…. Van het leven ja.

Trita Parsi is evenverigens betrouwbare bron. hij is een academisch onderbouwde expert op het gebied van het Midden-Oosten met een behoorlijke CV en accreditaties. Niet zomaar een random twitteraar.

• wildhagen
  • Niet online
Dat is nu eenmaal de methode waarop zowel de VS als Israël al jarenlang vrede naar burgers te brengen: door bommen te droppen op diezelfde burgers te gooien en ze te vermoorden. And we call it liberation, freedom and democracy!

En dan vragen ze zich nog oprecht af waarom andere landen het niet zo op ze hebben....

Virussen? Scan ze hier!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:36
Van nu.nl liveblog.
Iran wil mogelijk Japan-gerelateerde schepen door Straat van Hormuz laten
Iran is bereid schepen met een Japanse band door de Straat van Hormuz te laten varen. Dat zou de Iraanse buitenlandminister Abbas Araqchi hebben gezegd tijdens een telefonisch interview met het Japanse persbureau Kyodo News.

Teheran is gesprekken begonnen met Tokio over een mogelijke openstelling van de straat, zou Araqchi hebben gezegd. De Japanse ministeries van Buitenlandse Zaken en Handel en het kabinet hebben nog niet gereageerd op vragen van Reuters over het bericht.
Als Japan het kan moet de EU dit ook kunnen onderhandelen lijkt mij. Japan heeft net als de EU ook sancties lopen tegen Iran dus dat moet geen belemmering zijn. Ja, Trump zal wel weer boos worden maar dat is zijn probleem.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00
Some Iranians in the diaspora dance and celebrate this, believing these are democracy bombs
Maar dat zag je vanaf het begin. Iraniers in het veilige Amsterdam, in andere grote steden, bij talkshows, die de oorlog / Netanyahu / Trump aanmoedigden zonder enige nuance of logische argumentatie hoe dat met redelijke verwachtingswaarde leidt tot een door hun gewenste uitkomst.

De naïviteit is ongeveer vergelijkbaar met wat we in NL kennen als de pacifistische vredesbeweging, maar dan net omgekeerd. Basale logica ontbreekt.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Milo85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:25:
Als Japan het kan moet de EU dit ook kunnen onderhandelen lijkt mij. Japan heeft net als de EU ook sancties lopen tegen Iran dus dat moet geen belemmering zijn. Ja, Trump zal wel weer boos worden maar dat is zijn probleem.
Men was overigens al vrij snel begonnen met onderhandelen.
Wat ik zo proef bij mijn Japanse zakenrelaties is dat men in Japan woest is op de Amerikanen en de Israeli's.
De brandstofprijzen zijn daar compleet door het dak gegaan, terwijl het land er economisch al niet zo florisant bij stond. En bedenkt u zich ook dat het nog winter is, er nog pakken sneeuw liggen, en de meeste mensen hun (matig geïsoleerde) huis verwarmen met kerosine, dat ze in jerrycans tanken bij de lokale kerosinepomp. En daar is de prijs in een paar weken tijd van 119 yen per liter naar 149 yen gegaan.
Premier Takaaichi kan het zich niet veroorloven dat er in de media bericht gaat worden dat er ergens een oud mens doodgevroren is.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• wildhagen
  • Niet online
Milo85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:25:
Van nu.nl liveblog.

[...]

Alleen is de EU traditioneel veel meer pro-VS en pro-Israel dan Japan, en natuurlijk ook nog grotendeels lid van de NAVO.

Dus of Iran dat nu ziet zitten is maar de vraag.

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:02
Ik verwacht dat Iran het prima zal vnden als landen buiten de vs en israel om akkoorden willen sluiten, daarmee verhogen ze hun eigen status nl. Iran heeft dit niet uitgelokt he,Bibi en Donald zijn de veroorzakers.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:54
wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:54:
Dat is nu eenmaal de methode waarop zowel de VS als Israël al jarenlang vrede naar burgers te brengen: door bommen te droppen op diezelfde burgers te gooien en ze te vermoorden. And we call it liberation, freedom and democracy!

En dan vragen ze zich nog oprecht af waarom andere landen het niet zo op ze hebben....
En vragen ze zich oprecht af hoe er iedere keer weer nieuwe generaties terroristen ontstaan vol haat tegen Israël en de VS...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Kleine moeite voor Israel / VS om een flase flag operatie uit te voeren op een Japanse / Indiase tanker toch?

‘Oh Iran pakt per ongeluk ook andere tankers aan. Zie je wel, niet te vertrouwen. Nul schepen door de straat totdat alle landen militair bijdragen’.

Dat is toch het eerste waar je aan denkt als je Israel of de VS bent?

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:36
wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:36:
[...]

Alleen is de EU traditioneel veel meer pro-VS en pro-Israel dan Japan, en natuurlijk ook nog grotendeels lid van de NAVO.

Tijden veranderen. En de NAVO heeft niks te maken met deze oorlog dus lijkt me ook geen belemmering. Mocht de Navo zich er toch mee gaan bemoeien kan Iran altijd weer de straat dichtzetten. Het lastige lijkt me meer te zitten in schepen die het risico willen nemen door de Straat te varen met toch een risico op een 'vergissing'.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:40
Trump lijkt de keutel weer in te trekken. Hij heeft 5 doelen bereikt volgens hem.
Zou de straat dan weer snel open gaan of blijft Iran dan bezig. Ze hebben dan in principe van usa gewonnen.
Wat een ongelooflijke agitatie maakt hij er van. Ik zal maar niet neertypen wat ik echt over hem en Maga denk …..

https://nos.nl/l/2606536

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Maar goed dat de Iraniërs niet massaal de straat op zijn gegaan. Die waren allemaal geëxecuteerd de komende maanden.

De naïviteit van de Iraniërs in Nederland is ook wel stuitend. Ze zijn nu verder weg van vrijheid in hun land dan ooit en de repressie gaat alleen maar erger worden.

• wildhagen
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:21:
Maar goed dat de Iraniërs niet massaal de straat op zijn gegaan. Die waren allemaal geëxecuteerd de komende maanden.

De naïviteit van de Iraniërs in Nederland is ook wel stuitend. Ze zijn nu verder weg van vrijheid in hun land dan ooit en de repressie gaat alleen maar erger worden.
Absoluut mee eens. Maar hetzelfde zou ik willen zeggen over naïviteit n Nederland bij mensen die echt denken dat Trump dit doet om de Iraanse bevolking te helpen.

Kijk naad het trackrecord van Trump en je ziet dat het enkel om zijn eigenbelang en het belang van MAGA gaat. Het belang van de Iraanse bevolking komt niet eens op zijn prioriteitenlijst voor.

Trump wil gewoon een pro-Amerikaanse puppet (zoals die zoon van de Shah die al aangaf belangstelling te hebben...) aan de macht, zodat alle olie direct naar de VS vloeit.

Iets met uitspraken van Trump als "drill baby, drill!" die hij herhaald gedaan heeft...

Dat zie je aan Venezuela wel. Eerste actie van het nieuwe regime die ze deden was miljoenen vaten olie "schenken" aan de VS....

Virussen? Scan ze hier!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Iran geen escalaties meer over?

*knip*, graag dergelijke stellingen onderbouwen.

Dit is een existentiële crisis voor het regime. NIETS kan worden uitgesloten qua reacties.

IMO zijn er twee oplossingen:

1) politiek oplossen met een akkoord
2) volledige militaire invasie Iran, met boots on the ground tot in Teheran.

[ Voor 31% gewijzigd door NMH op 21-03-2026 19:31 ]

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• Bvanham
Optie 2 is niet reëel, dat gaat tienduizenden doden kostten. Het akkoordje dan maar. Hopelijk een akkoord waar we de vs en Israel niet voor laten tekenen

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:26
PWM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:21:

Ik denk niet dat het (enkel) naïviteit is: dat is een te simpele westerse bik. Er is veel terechte haat richting het Iraanse regime vanuit de diaspora, dat ze elk tegengeluid - hoe kansloos het ook is - toejuichen.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-03 17:30
Bvanham schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:35:
Optie 2 is niet reëel, dat gaat tienduizenden doden kostten. Het akkoordje dan maar. Hopelijk een akkoord waar we de vs en Israel niet voor laten tekenen
Kan me niet voorstellen dat Trump een grondoffensief gaat beginnen in Iran. Hoewel, ik kon me ook niet voorstellen dat Amerika een grondoffensief in Irak en Afghanistan zou starten destijds. Dus zeg nooit nooit. Het gaat niets oplossen, maar soms staan de sterren zo dat het schijnbaar wel moet... Ach ja, de mens...

• wildhagen
  • Niet online
En dan maar hopen dat Trump zo'n akkoord toe zal staan en ons niet bombardeert met sancties en tariffs die de nu al torenhoge olieprijzen (en dys brandstof en energieprijzen) niet nog verder opjaagt waardoor de economische problemen (inflatie etc) nog groter worden.

Zo'n akkoord tussen EU en Iran is immers ongunstig voor de VS en MAGA.

En Israël zal zo'n akkoord ook snel raken met hun stokpaardje, door het anti-semitisch te noemen waardoor we als EU als zodanig gelabeld zullen worden.

Denk niet dat zo'n akkoord er zal komen zonder goedkeuring van zowel de VS als Israël...

Virussen? Scan ze hier!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07
wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:36:
[...]

En terughoudend in het veroordelen van de acties van de VS en Israël. En enkele landen stellen basissen beschikbaar.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:26
Ik zie geen enkele reden voor Iran om opeens op te houden met het afknijpen van de straat. Zelfs niet als de aanvallen stoppen. Want wat weerhoudt de VS/Israël om het binnenkort opnieuw te proberen?

Alle signalen staan op rood: verdere escalatie dreigt. Keer op keer wordt de situatie bagatelliseert. Net als Rusland: die houden het nog geen maand vol. Iran heeft net laten zien: we kunnen zelfs Europa bereiken met onze raketten. Bovendien kost het jaren om de (nu al) schade te herstellen

Dit is een existentiële crisis voor Iran. Waarom zouden ze niet zo ver gaan door verder te escaleren (als de 'vijand' niet stopt)?

Om op kort termijn te stoppen moeten er zeer goede herstelbetalingen op tafel komen lijkt me, of andere maatregelen, zoals extra heffingen die Iran gaat vragen voor alle schepen die passeren.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:53
Requiem19 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:32:

IMO zijn er twee oplossingen:

1) politiek oplossen met een akkoord
2) volledige militaire invasie Iran, met boots on the ground tot in Teheran.
Ik lees in de Financal Times (die heel dicht op bronnen zit in zowel de VS, golfstaten en Iran) dat er geen diplomatiek contact is. Dat Trump dit af en toe wel suggereert is alleen maar bedoeld om de markten te kalmeren.
Er is in mijn ogen een derde optie: VS verklaart dat de doelen zijn bereikt, trekt zich terug en gaat vervolgens vol op het orgel dat andere landen moeten zorgen voor veiligheid in de regio want “hunnie hebben er meer belang bij dan wij, wij hebben alleen de kolen voor ze uit het vuur gehaald” .
Vervolgens verlegt hij zijn aandacht weer snel naar iets anders waar hij de headlines mee kan domineren en Iran, die initieel nog wat aanvallen zal uitvoeren om te laten zien dat ze niet verslagen zijn, begint aan de wederopbouw en over 5 jaar krijgen we dit liedje weer van vooraf aan, met een nóg sterker Iran.
Winnaars: defensie bedrijven VS, Iraans regime (relatief natuurlijk maar moreel zeer zeker), JD Vance die zich redelijk afzijdig heeft gehouden en straks eventueel kan claimen dat hij heeft geprobeerd Trump op andere gedachten te brengen maar dat die niet wilde luisteren.
Verliezers: Golfstaten, Trump als hij dit niet weer weet te spinnen in zijn voordeel. Europa op korte termijn vanwege energie afhankelijkheid. op lange termijn zou dit voor Europa wel in het voordeel kunnen werken om strategische autonomie te realiseren. Never waste a good crisis.
En Israel? Dat blijft voor mij onduidelijk, zij hebben het het meeste baat bij dat de strijd door blijft gaan tot het regime verslagen is.

[ Voor 24% gewijzigd door Morales79 op 21-03-2026 10:51 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:30
Morales79 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:43:
Ik lees in de Financal Times (die heel dicht op bronnen zit in zowel de VS, golfstaten en Iran) dat er geen diplomatiek contact is. Dat Trump dit af en toe wel suggereert is alleen maar bedoeld om de markten te kalmeren.
To the surprise of no one.
Er is in mijn ogen een derde optie: VS verklaart dat de doelen zijn bereikt, trekt zich terug en gaat vervolgens vol op het orgel dat andere landen moeten zorgen voor veiligheid in de regio want “hunnie hebben er meer belang bij dan wij, wij hebben alleen de kolen voor ze uit het vuur gehaald” .
Vervolgens verlegt hij zijn aandacht weer snel naar iets anders waar hij de headlines mee kan domineren en Iran, die initieel nog wat aanvallen zal uitvoeren om te laten zien dat ze niet verslagen zijn, trekt zich terug en begint aan de wederopbouw en over 5 jaar krijgen we dit liedje weer van vooraf aan, met een nóg sterker Iran.
Het grote probleem is dat daarmee Iran niet direct geneigd zal zijn om de Straat weer vrij te geven. Ik denk namelijk niet dat de Amerikanen (en Israëli's) definitief gaan weglopen. En, belangrijker, de Iraniërs zullen dat niet geloven. Dus is het voor hun van belang de crisis zo lang mogelijk te rekken, en zoveel mogelijk pijn bij de Amerikaanse burgers te leggen.

Dus als dit de uitkomst is, dan zal Trump echt een gigantisch konijn uit de hoge hoed moeten trekken om de morrende Amerikanen die aan de pomp plots $6 per gallon moeten aftikken. Ik wil niet zeggen dat het niet kan - maar er is echt iets onvoorstelbaars nodig om ze van die realiteit af te leiden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:01
Wat wel of niet reëel is voor iemand, gaat uit van bepaalde perspectieven, normen, waarden e.d.
We zien in Oekraine honderduizenden slachttoffers in alleen al de afgelopen twee jaar voor ca 2% grondgebied, dat is in mijn ogen ook niet reëel, maar Putin heeft er duidelijk geen enkele moeite mee.
Hoewel Trump (nog) niet zo ver gaat, zijn de perspectieven, normen, waarden e.d. van hem niet te vergelijken met die van "ons". Daardoor is het lastig zo niet onmogelijk om in te schatten wat voor hem wel of niet reëel is en wat (wilt) hij gaat doen.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:53
Helixes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:52:

Dus als dit de uitkomst is, dan zal Trump echt een gigantisch konijn uit de hoge hoed moeten trekken om de morrende Amerikanen die aan de pomp plots $6 per gallon moeten aftikken. Ik wil niet zeggen dat het niet kan - maar er is echt iets onvoorstelbaars nodig om ze van die realiteit af te leiden.
Je ziet de voortekenen nu al van een internationale (Europese, Japan, Zuid Korea) missie naar S v Hormuz, zodra het geweld gestopt is.
Dit is denk ik het meest realistische scenario.
De vraag is alleen hoelang het gaat duren voor het zover is. Alleen al vanuit logistiek oogpunt gaat dit niet op korte termijn lukken.
Trump zal, zoals altijd, vol in de aanval gaan en anderen de schuld geven en vervolgens zijn aandacht weer verleggen. Zolang hij maar iemand anders de schuld kan geven en wat mensen kan ontslaan is de kans er dat zijn achterban het slikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Morales79 op 21-03-2026 11:05 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zolang Israel als een dolle hond landen om zich heen bombardeert kunnen zowel de VS als Iran geen afspraken maken.
Het land waar regime-change noodzakelijk is ligt er dik bovenop. Het is niet paaien naar vrede met Iran maar deksel op de neus van Israel dat nodig is. Gezien de politieke wind in Europa mbt Israel zal het nog lang onrustig blijven.

• wildhagen
  • Niet online
Met dank aan Trump en Netanyahu verslechterd ook de situatie in Irak nu in hoog tempo en glijdt ook dat land steeds verder af richting een burgeroorlog:
Terwijl de oorlog woedt in Iran, verslechtert de situatie in buurland Irak snel. Op steeds meer plekken vallen Amerikaanse strijdkrachten en pro-Iraanse milities elkaar aan. Ook Iran bestookt doelen in het land.

De regering in Bagdad probeert haar relaties met zowel Iran als de VS intact te houden. Een lastige spagaat. Vooral de verhoudingen met de VS staan onder druk.

"Voor de pro-Iraanse milities in Irak is dit conflict existentieel," zegt Lahib Higel, Irak-deskundige bij International Crisis Group, een denktank in Brussel. "Ze geven nu alles om het regime in Teheran te verdedigen, maar ook om zelf te overleven".
De gevechten in Irak begonnen op 28 februari, dezelfde dag dat Israël en de VS hun offensief begonnen tegen Iran. Bij een - vermoedelijk Amerikaanse - raketaanval op een basis van de pro-Iraanse militie Kata'ib Hezbollah, ten zuiden van Bagdad, werden zeker twee mensen gedood. De militie begon snel met vergeldingsaanvallen.

Begin maart raakte Noord-Irak betrokken toen Iran een Koerdische militie aanviel. De Koerden zouden met de Amerikanen hebben afgesproken de grens over te steken om Iran te destabiliseren. Sindsdien worden Koerdische doelen voortdurend bestookt. Ook het Amerikaanse consulaat in Erbil vielen ze aan.

Vorige week kwam het zuiden aan de beurt, met een Iraanse onderwaterdrone-aanval op twee olietankers. In de zuidelijke provincie Basra vielen pro-Iraanse milities wooncomplexen aan van werknemers van Amerikaanse oliemaatschappijen.
"Dit is een ongekende escalatie tussen de Amerikanen en de pro-Iraanse milities," zegt Irak-kenner Higel. "Tijdens vorige conflicten, zoals in Gaza, raakten ze ook slaags. Maar toen had noch Washington, noch Teheran zin in escalatie. Ze floten hun strijders terug. Nu laten ze zich niet meer tegenhouden en is het een open oorlog".

"De Amerikanen breiden hun doelen ook uit," zegt Higel. "Eerst joegen ze niet op militieleiders, nu wel. Alles komt in een stroomversnelling".
Zie https://nos.nl/artikel/26...eller-de-oorlog-ingezogen

Zo langzamerhand wordt het hele Miidden-Oosten meegezogen in deze waanzin die Trump en Netanyahu hebben gestart.

Gaat de olieprijzen (Irak is ook een grote producent) nog verder omhoog drijven en daarmee ook de brandstof- en energieprijzen.

Virussen? Scan ze hier!

• 49euro
wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:18:
Met dank aan Trump en Netanyahu verslechterd ook de situatie in Irak nu in hoog tempo en glijdt ook dat land steeds verder af richting een burgeroorlog:

[...]

[...]

[...]

Zie https://nos.nl/artikel/26...eller-de-oorlog-ingezogen

Zo langzamerhand wordt het hele Miidden-Oosten meegezogen in deze waanzin die Trump en Netanyahu hebben gestart.

Gaat de olieprijzen (Irak is ook een grote producent) nog verder omhoog drijven en daarmee ook de brandstof- en energieprijzen.
Dat heeft Iran dus aardig voor elkaar. Precies wat ze willen. Het conflict zo groot mogelijk maken zodat de rest van de wereld het niet meer kan negeren.

• wildhagen
  • Niet online
49euro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Dat heeft Iran dus aardig voor elkaar. Precies wat ze willen. Het conflict zo groot mogelijk maken zodat de rest van de wereld het niet meer kan negeren.
Het is niet Iran wat hiermee is begonnen maar de VS en Israël. Iran is pas begonnen met aanvallen als reactie op de aanval door die 2 landen op 28-2.

De echte schuldigen voor dit hele conflict houden zich schuil in Washington en Tel Aviv.

Virussen? Scan ze hier!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:00
Ik zou niet zoveel waarde hechten aan die woorden van Trump over verminderen aanwezigheid M-O en dat allerlei doelen bereikt zijn.

Want hij deed die uitspraak op een vrijdag, precies voor het weekend en het sluiten van de beurzen om weer wat te manipuleren. Dit zien we al meer dan een jaar.

• 49euro
wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Het is niet Iran wat hiermee is begonnen maar de VS en Israël. Iran is pas begonnen met aanvallen als reactie op de aanval door die 2 landen op 28-2.

De echte schuldigen voor dit hele conflict houden zich schuil in Washington en Tel Aviv.
Dat ontken ik toch ook niet? Ik denk dat Iran slim heeft gereageerd op het gestuntel van de US.

• wildhagen
  • Niet online
49euro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Dat ontken ik toch ook niet? Ik denk dat Iran slim heeft gereageerd op het gestuntel van de US.
Ah dan begreep ik je verkeerd, excuus. Ik dacht dat je bedoelde te zeggen dat Iran de schuldige was in deze kwestie :)

Dat is uiteraard niet het geval. In deze kwestie is Iran het slachtoffer, en de VS en Israël de dader.

Ik denk dat de regio en by extension de hele wereld (qua economie) nog vele, vele jaren de gevolgen gaat ondervinden van de door de VS en Israël gestarte waanzin.

Virussen? Scan ze hier!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:40
Trishul schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:28:
Ik zou niet zoveel waarde hechten aan die woorden van Trump over verminderen aanwezigheid M-O en dat allerlei doelen bereikt zijn.

Want hij deed die uitspraak op een vrijdag, precies voor het weekend en het sluiten van de beurzen om weer wat te manipuleren. Dit zien we al meer dan een jaar.
Kleine correctie: Hij deed deze uitspraak het sluiten van de beurzen.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:01
Morales79 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:43:
[...]
Als tweemaal de onderhandelaars van tegenpartij opblaast via een luchtaanval, dan moet het wel een hele domme ezel zijn om zich een derde keer aan dezelfde steen te botsen. Zoals al eerder door een VN ambassadeur is gezegd; Israël heeft geen lange termijn oplossing. Dit hadden ze niet voor Gaza en dit hebben ze ook niet voor Iran. Zoveel mogelijk doden, chaos en pijn verrichten is t doel. Daarmee onderhandelen is niet mogelijk. Tenzij je nog denkt dat dit om atoomwapens gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door FireBladeX op 21-03-2026 19:37 ]

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

nafofella schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:04:
Trump lijkt de keutel weer in te trekken. Hij heeft 5 doelen bereikt volgens hem.
Zou de straat dan weer snel open gaan of blijft Iran dan bezig.
Het probleem van tegen een wespennest schoppen, is dat de wespen bepalen wanneer het klaar is.
Iran zou kunnen stoppen. Maar bedenkt u zich dat wat er nu gebeurd, iets is wat men in de Iraanse militaire academie's ten uit en ten treure is onderwezen en bestudeerd. Dit is iets waar men zich decennia op heeft voorbereid. Dit is iets waar men een groot deel van hun BNP in heeft gestoken.
Ik vraag me oprecht af of ze kúnnen stoppen.
Trump kan wegrennen van het schaakspel, maar het bord blijft staan.
Fuujii schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:43:
Ik denk niet dat het (enkel) naïviteit is: dat is een te simpele westerse bik. Er is veel terechte haat richting het Iraanse regime vanuit de diaspora, dat ze elk tegengeluid - hoe kansloos het ook is - toejuichen.
De Iraanse diaspora heeft erg veel last van "Koloniale nostalgie".
Wat wij hier in Nederland wellicht kennen als "Heimwee naar Indië" en wat vrij aardig onderzocht is.
Bij de Britten kent men de Whenwes (aardige leestip).

Bij de Iraniërs - maar ook sommige jonge Hong Kongers lijken hier last van te hebben - zit daar ook een geromantiseerd beeld bij van "vroegah" waarover zij slechts hebben gelezen danwel in gefragmenteerde vlagen van hun ouders hebben gehoord.

Maar wanneer heimwee, hoop en onschuldige nostalgie omslaan in misplaatste wrok, en het toejuichen als in 'the old country' iets gruwelijk verkeerd gaat, is het een goed moment om gepaste afstand van deze mensen te nemen.

• bloody
  • Laatst online: 02:20

bloody

0.000 KB!!

Nu komt Doha aan de beurt zo te zien.
"Due to this area being used to host American forces and interests, as well as for incitement through its media platforms to kill the Iranian people, this area has become a legitimate target. For your safety, we order everyone to evacuate this area as soon as possible." - Iran

nope

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een Iraanse ballistische raket heeft een appartementsblok geraakt in de Israëlische stad Arad:

❗️🇮🇱 100+ injured: Iran strikes Israeli Arad with ballistic missiles. A state of emergency has been declared in the city. An entire block has been destroyed - 9 high-rise buildings. There are people under the rubble.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 21 maart 2026

An Iranian ballistic missile struck Arad in southern Israel, with casualties reported following the impact. #Israel

NOELREPORTS (@noelreports.com) 21 maart 2026

[ Voor 41% gewijzigd door XWB op 21-03-2026 23:07 ]

March of the Eagles

• Bvanham
XWB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:16:
Een Iraanse ballistische raket heeft een appartementsblok geraakt in de Israëlische stad Arad:

[Bluesky]
[Bluesky]
[edit]

Nog wat foto's van de schade:

[Bluesky]
Tja, Israel is natuurlijk begonnen. Heb liever dat Iran Israel bestookt en de rest met rust laat

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die lijken van half 2025 te zijn. Zie reactie onder de "bleet".

Dat zit wel Schnorr.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52
XWB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:16:

[Bluesky]
[Bluesky]
Ik betreur deze slachtoffers net zoveel als de slachtoffers aan de andere zijde. Israël kennende gaan ze deze aanval vergelden met nog grotere aanvallen, met tien keer zoveel slachtoffers. Het ironische hieraan is dat dit eigenlijk de vergelding is... :|

@Netanyahu: dit had je kunnen verwachten. Nu niet gaan huilen dat Iran je heeft aangevallen. Maar ja, die traantjes heeft hij nodig om zijn loopbaan te redden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Helixes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:34:
[...]

De interessante vraag is: Hoe kom je bij Kharg in de buurt? Als je met de boot wilt, moet je eerst door de Straat van Hormuz, en laat dát nou net het hele hete hangijzer zijn...
Het schip hoeft niet door de Straat van Hormuz, de mariniers kunnen vanuit de Noord-Arabische Zee met Osprey toestellen naar het eiland gevlogen worden.

Zie YouTube: Deep Intel on Marines Seizing Kharg Island voor een mogelijk scenario.

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
Trump wil de boel verder laten escaleren en komt met wat chantage:
President Trump heeft gedreigd dat de VS meer Iraanse energiecentrales zal aanvallen als Iran de Straat van Hormuz niet binnen 48 uur heropent. "Te beginnen met de grootste!", schreef Trump op zijn sociale medium Truth Social.

Iran heeft die strategisch gelegen doorvaarroute tussen de Perzische Golf en de Indische Oceaan vrijwel afgesloten na het begin van de Amerikaans-Israëlische aanvallen op het land. Dat leidt tot sterk gestegen mondiale gas- en olieprijzen.
https://nos.nl/liveblog/2...anval-op-energiecentrales

En hoe gaat het platleggen van de Iraanse energiecentrales de Iraanse bevolking helpen? Want dat was het doel van de oorlog, toch? Toch?!?!?

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.