• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:58
@turkeyhakan Ik sluit me 100% aan bij @fdees, die verwoordt het al perfect.

Zoals in je andere topic waar je eerst nog een quad wilde werd gevraagd: je hebt je rijbewijs B toch wel voor 19 januari 2013 gehaald, zodat je legaal op zo'n ding kunt zitten? (zo nee = rijden zonder rijbewijs, en dus ook niet verzekerd) Bron

Los daarvan: ik zou je wél een aantal lessen A aanraden. Zowel de voertuigbeheersing als verkeersdeelname. Je leert dan tenminste een aantal zaken, zoals het kijkgedrag, vooruitkijken en een defensieve positie op de weg kiezen. Als je vanuit de auto komt en je gaat voor je A lessen, merk je dat je heel veel slechte gewoontes hebt aangeleerd. Het grootste probleem: dat heeft iedereen om jou heen óók gedaan, en daar leer je op anticiperen. :)

Qua helmkeuze; altijd passen. Een helm die te los zit, of een drukpunt waardoor je na een half uur een knallende hoofdpijn hebt, is geen veilige helm. Al is die nog zo mooi.

Herriebeleving: het grootste deel is afhankelijk van turbulentie rond je helm. Dat kun je aanpassen met andere ruitjes. Vaak is het goed om óf een grote ruit te hebben zodat de turbulentie over je heen gaan, of juist een hele lage (of geen) ruit, zodat de turbulentie op je borst terecht komt. Liever met je helm vol in de wind, maar wel een schone luchtstroom, dan turbulente luchtstroming.
Dat maakt het ook lastig om één universeel advies te geven.

Diezelfde windruis én turbulentie zorgt ook voor de meeste herrie, en daarom is gehoorbescherming ook zeer sterk aan te raden. En nee, airpods bieden geen bescherming. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-03-2026 11:29 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Waarom zou ik een discussie losmaken? Ik vraag toch om advies/jullie ervaringen m.b.t. een helm? Wat maakt het uit wat ik met de motor ga doen? Hoe weten jullie nou hoe ik mij in het verkeer gedraag?? Jammer dat het (weer) op deze manier moet.

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 10-03-2026 12:03 ]

• DrivinUCrazy
Ik ervaar dit topic als zeer prettig, met mensen die in de regel niet veel hoeven te bewijzen ten opzichte van elkaar (vergelijk dat maar eens met motor-forum, nofi), en die naar elkaar omkijken. Zo zijn de reacties ook bedoeld. :)

Jouw reactie die direct in de verdediging (waarop?) schiet, vind ik erg jammer. :|

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:01:
Waarom zou ik een discussie losmaken? Ik vraag toch om advies/jullie ervaringen m.b.t. een helm? Wat maakt het uit wat ik met de motor ga doen? Hoe weten jullie nou hoe ik mij in het verkeer gedraag?? Jammer dat het (weer) op deze manier moet.
Jammer dat je niet open staat voor algemene zaken die motorrijders vaker zien gebeuren. Ook is dit iets wat al vaker ter spraken is gekomen hier op het forum, daar haal ik het punt van een discussie vandaan. Die hier al vaker is over ontstaan, dat is net zoiets als db-killers etc. Als je langer mee draait in zo een topic komen bepaalde zaken gewoon terug.

Persoonlijk iedereen die ik ken die zijn A rijbewijs heeft gehaald na B, geeft aan dat ze anders zijn gaan kijken en rijden ook met de auto. Ik geloof ook dat dit de tendens is hier in het topic. Het vraagt gewoon een hele andere skillset. Maar momenteel rij jij nog niet op een motorfiets(achtig) voertuig in het verkeer als ik je verhaal hoor, ik stel dan de open vraag hoe gedraag jij je als motorrijder in het verkeer?

Voor mij part ga je ermee naar Dakar rijden in een korte broek op teenslippers en een tanktop.

Maar voor de rest succes, doe wat je zelf goed vind en lijkt. Maar ook zoals @DrivinUCrazy aangeeft een helm is persoonlijk en afhankelijk van de combinatie met de motor.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52
2 cent in het zakje van iemand die rij-instructeur is dan:

Iedereen die vanaf de auto op de motor stapt gaat rijden zoals hij of zij denkt dat goed is. Maar op de motor moet je heel ander gedrag vertonen en leer je hele andere aandachtspunten dan in de auto. Zonder rijles op de motor is de kans vrijwel 100% dat je ook zult rijden zoals je dat in de auto doet. Dat is geen verwijt naar jou persoonlijk, ik zie dat bij iedereen want het is een logisch gevolg.

Zonder waardeoordeel naar wat je rijdt, neem het advies aan en neem enkele avd lessen op dat apparaat om te leren hoe je jezelf veilig houd - de meeste verkeersdeelnemers zijn niet getraind op het herkennen van en het omgaan mét motorrijders in het verkeer en dat is voor jou een extra gevaar.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:16

jeroenathome

Een regel tekst

fdees schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:59:
  1. Communicatiesetje is geïntegreerd dus als je over 2 jaar je helm laten vallen en je moet die vervangen zit je vast aan dit merk en type helm en die zal dan net uit de markt zijn. Ik ben een grotere voorstander van een universeel systeem
Het zal steeds lastiger worden om op nieuwe helmen een universeel setje te gebruiken. Een van de eisen in de ECE 20.06 (norm voor helmen) is dat de fabrikant moet kunnen aantonen dat de veiligheid niet vermindert door het monteren van accessoires. Er zullen weinig fabrikanten zijn die alle accessoires (com. set, actioncam, getint vizier) gaan testen voor elk type helm.

Niet voor niets hebben nieuwe helmen de mogelijkheid voor een geïntegreerde headset.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-03 21:19
turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Het zal zelden gebeuren dat ik sneller dan 80 km/u zal rijden. Ik heb ook geen motorrijbewijs, vandaar de keus voor de Piaggio. Is dat dan wel OK qua geluid?
Ligt heel erg aan de helm en hoe je zit. Als je in de buurt van Tilburg woont kan je naar de Louis vestiging. Daar mag je allerlei helmen uit proberen in een windtunnel (die gaat tot ~100+km/h). Dan heb je in ieder geval een beetje het idee hoe het lawaai in de helm is.

• turkeyhakan
  • Nu online
Deshmir schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Ligt heel erg aan de helm en hoe je zit. Als je in de buurt van Tilburg woont kan je naar de Louis vestiging. Daar mag je allerlei helmen uit proberen in een windtunnel (die gaat tot ~100+km/h). Dan heb je in ieder geval een beetje het idee hoe het lawaai in de helm is.
Wat gaaf! Goede tip. Dank je wel!
Deshmir schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:53:
[...]

wind tunnel in motorzaak? dat is wel cool, nog nooit van gehoord maar goed idee!

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Dit is een sociaal topic waar men niet wil dat mensen zichzelf of anderen in gevaar brengen..
Zo is er regelmatig een ATGATT discussie (en terecht).
Dus als jij zegt ik ga op een B rijbewijs op een scooter zitten gaan er veel alarmbellen af en wil mensen je tips geven om te voorkomen dat je jezelf (of andere) schade aan doet.. deels is dat ook zelfbescherming natuurlijk want door een aantal idioten kan de hele motor community een foute naam krijgen..
En als ik eerlijk ben zijn MP3 rijders vaak niet een voorbeeld van verstandige rijders..
Positieve is je vraagt iig niet naar de sterotype roof helm ;)

Maar terug naar je orignele vraag, een open face helmet is altijd een stuk lawaaiiger dan een integraal helm.. en een stuk minder veilig (geen enkele bescherming voor je kin, welke als eerste het asfalt raakt..)
Dus je kan IMHO beter gaan kijken naar een modular helmet waarmee je zowel open als dicht kan rijden.. let dan wel op dat je er een koopt die wel certified is voor zowel open als dicht..
En passen passen passen.. elk hoofd en persoon is anders en de enige manier op erachter te komen wat werkt voor jou is passen.. en niet opzetten en denken dit is wel ok, maar gewoon een kwartier ophouden om te zien of er drukpunten zijn.. een goede helm kost geld en kan je niet ruilen dus passen is key..

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:53

Destruction

(ex-)Automonteur

Dutchgixxer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:14:
Dan gaat je motor echt veel lekkerder sturen. BT23 zijn k*t banden
+1, hier ook een zeer tevreden Road6 gebruiker.

Bij autobanden ben ik alles behalve te spreken over Michelin maar op de motor is het een goede band.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• turkeyhakan
  • Nu online
ToolkiT schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:26:
[...]
Maar terug naar je orignele vraag, een open face helmet is altijd een stuk lawaaiiger dan een integraal helm.. en een stuk minder veilig (geen enkele bescherming voor je kin, welke als eerste het asfalt raakt..)
Dus je kan IMHO beter gaan kijken naar een modular helmet waarmee je zowel open als dicht kan rijden.. let dan wel op dat je er een koopt die wel certified is voor zowel open als dicht..
En passen passen passen.. elk hoofd en persoon is anders en de enige manier op erachter te komen wat werkt voor jou is passen.. en niet opzetten en denken dit is wel ok, maar gewoon een kwartier ophouden om te zien of er drukpunten zijn.. een goede helm kost geld en kan je niet ruilen dus passen is key..
Ik heb moeite met helmen die over mijn kin heen gaan (moet dan kokhalzen). Vandaar de keus voor een open helm. Als er betere (duurdere) merken zijn die minder geluid produceren, dan is dat helemaal prima. Daarom ben ik hier ook in dit topic :-) Het liefst met een vanuit de fabriek gemonteerde communicatiesysteem..

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 10-03-2026 13:31 ]

turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb moeite met helmen die over mijn kin heen gaan (moet dan kokhalzen). Vandaar de keus voor een open helm. Als er betere (duurdere) merken zijn die minder geluid produceren, dan is dat helemaal prima. Daarom ben ik hier ook in dit topic :-) Het liefst met een vanuit de fabriek gemonteerde communicatiesysteem..
heb je dat probleem ook met het nekbandje? Want als je die niet vast doet kan je jezelf een boel geld besparen en gewoon een petje opzetten..

• turkeyhakan
  • Nu online
ToolkiT schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:37:
[...]

heb je dat probleem ook met het nekbandje? Want als je die niet vast doet kan je jezelf een boel geld besparen en gewoon een petje opzetten..
Nee, gelukkig geen last van gehad met het nekbandje.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:28:
Ligt er wel aan waar je van houdt. Bridgestones zijn qua vorm wat 'vlakker/ronder', waardoor je wat meer moeite moet doen om ze in de bocht te leggen. Michelins zijn wat spitser, waardoor die makkelijker de bocht in vallen. Sommige rijders vinden dat laatste nerveus gedrag, en op sommige motoren snap ik dat zelfs wel.

Zelf houd ik er wel van om de motor de bocht in te laten vallen, en dan op te vangen als ik de juiste hellingshoek bereikt heb. Daarom past Michelin me zo goed.
In de loop der jaren verschillende merken geprobeerd, maar ik blijf bij de Road serie terugkomen. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. :)
Ik vind nieuwe Michelins wel fijn rijden, maar na wat slijtage (licht vierkant) kost het meer moeite om de bocht aan te zetten, maar vallen ze daarna door. Dat geeft mij weinig vertrouwen. Maar moet eerlijk zeggen dat de Pilot Road 4 de laatste Michelin was die ik heb gehad, die was na iets minder dan 8000km versleten maar al minstens 1000km niet meer fijn (maar nog niet "op"). Die band deed het overigens wel goed in de regen.

Continental bandjes zijn ook lekker wendbaar maar blijven (redelijk) consistent gedurende de levensduur, daardoor geven die meer vertrouwen (bij mij iig). Die kan ik dus tot de slijtnokken op rijden zonder rijstijl (noemenswaardig) aan te passen.

Die Pilot Road 4 (nieuw geleverd op mn R1250RS) had ik vervangen voor een Conti SportAttack (4 dacht ik) - en die rijd ik in zo'n 7500km op (achter). Dus qua slijtage wint de Michelin maar nauwelijks, terwijl de SportAttack wel een zachter compound heeft.

Recent ook de K1600GT uitgerust met een RoadAttack 4 GT voorband. De T33 daarop was schuin afgesleten - veel slijtage net naast het midden (links voornamelijk), ik rem blijkbaar veel met hellingshoek :). De T32 GT/T33 vond ik verder prima banden, maar de Continental maakt de motor duidelijk lichtvoetiger.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• DrivinUCrazy
noes schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:48:
Ik vind nieuwe Michelins wel fijn rijden, maar na wat slijtage (licht vierkant) kost het meer moeite om de bocht aan te zetten, maar vallen ze daarna door. Dat geeft mij weinig vertrouwen. Maar moet eerlijk zeggen dat de Pilot Road 4 de laatste Michelin was die ik heb gehad, die was na iets minder dan 8000km versleten maar al minstens 1000km niet meer fijn (maar nog niet "op"). Die band deed het overigens wel goed in de regen.
Maar één oplossing voor. Meer bochten rijden. :Y)
Recent ook de K1600GT uitgerust met een RoadAttack 4 GT voorband. De T33 daarop was schuin afgesleten - veel slijtage net naast het midden (links voornamelijk), ik rem blijkbaar veel met hellingshoek :). De T32 GT/T33 vond ik verder prima banden, maar de Continental maakt de motor duidelijk lichtvoetiger.
Dat had ik met de af-fabriek T31's op de Tracer. De zijkanten waren weg, en in het midden nog prima profiel Uiteindelijk had de band van voren gezien zo'n vorm: /\. Die wilde wel de bocht in vallen ja. :+

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:55

geert_s

Gamertag: Brulbak

turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Nee, gelukkig geen last van gehad met het nekbandje.
Wat is het dan precies waar je last van hebt? Want het kinstuk van een integraal of systeemhelm raakt je keel of kin niet? Oprechte vraag..

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• turkeyhakan
  • Nu online
geert_s schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Wat is het dan precies waar je last van hebt? Want het kinstuk van een integraal of systeemhelm raakt je keel of kin niet? Oprechte vraag..
Opgesloten gevoel icm de druk vanuit de zijkanten van de helm maakt dat ik extra gevoelig ben.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:15

ozzynator

Nevermind.

turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
Ik word binnenkort als het goed is eigenaar van een Piaggio MP3 310. Of jullie dat onder de noemer motor plaatsen, weet ik niet. Maar ik wel in ieder geval.

Ik ga een HJC F31 motorhelm kopen met de 21B communicatieset. Raden jullie deze combi aan? Zijn er ervaringsdeskundigen? :-)
Geen ervaring met die helm, wel met de communicatieset. Daar is bijna niets mis mee, mist alleen mesh, zodat je wat lastiger met andere merken kunt koppelen. Evt. kun je me een dm sturen, want voor de juiste prijs mag die weg.

Heb zelf naast een rpha91 ook 2 open helmen, in de zomer bij 35° is het wel prettig. Enige nadeel is inderdaad zoals gezegd dat je kin er aan gaat als je onderuit gaat, door welke reden dan ook.

Maarja, ik heb een dempende baard _/-\o_

Moette doen.

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-03 19:01
Heb zelf naast een rpha91 ook 2 open helmen, in de zomer bij 35° is het wel prettig. Enige nadeel is inderdaad zoals gezegd dat je kin er aan gaat als je onderuit gaat, door welke reden dan ook.

Ik ben 1x flink onderuit gegaan met een jet helm , op het puntje van mn neus na was alles kapot, brrr :X sindsdien altijd een full face helm gedragen .

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12
Korte update (in een lang parcours :) )

Ondertussen lijkt de zoektocht naar een opvolger, een meer comfortabele alleskunner, naar een eindspurt te evolueren.

De Tiger 1200 Alpine valt af, omdat ik naar mijn gevoel te veel betaal voor oudere technologie. Natuurlijk moet je een motor niet kiezen op basis van de technologie, maar alle puntjes vergelijken heeft dit wel de doorslag gegeven.

Nu gaat het tussen de R1300GS Triple Black en de Multistrada V4S.
Voor beide heb ik op 28/03 een testrit geboekt en hopelijk kan ik daarna snel beslissen.

Never ever financial advice...

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48
kazzzdafke schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:10:

Ondertussen lijkt de zoektocht naar een opvolger, een meer comfortabele alleskunner, naar een eindspurt te evolueren.

De Tiger 1200 Alpine valt af, omdat ik naar mijn gevoel te veel betaal voor oudere technologie. Natuurlijk moet je een motor niet kiezen op basis van de technologie, maar alle puntjes vergelijken heeft dit wel de doorslag gegeven.

Voor beide heb ik op 28/03 een testrit geboekt en hopelijk kan ik daarna snel beslissen.
Dat zijn niet de minste zeg. Ik ben benieuwd naar je ervaring!

• turkeyhakan
  • Nu online
von smallhausen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:01:

Ik ben 1x flink onderuit gegaan met een jet helm , op het puntje van mn neus na was alles kapot, brrr :X sindsdien altijd een full face helm gedragen .
Met een MP3 onderuitgaan is denk ik iets lastiger toch dan met een tweewieler?

Hebben jullie tips voor een goede (open) helm?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:53

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou een open helm afraden. Als het fout gaat wil je nog een beetje bescherming hebben. De kans dat je met een 3wieler onderuit gaat is wellicht minder dan bij een 2wieler, als je face-first richting wegdek gaat ben je heel erg blij als je gewoon een integraalhelm op had. Dan vangt de helm de klap op, en niet je kin/kaak.

Als zo'n MP3 nog altijd onder het B rijbewijs valt zou ik je ook met klem aanraden om een paar motorrijlessen te nemen. Veilig rijden met een wat snellere 2wieler is echt iets anders dan met een auto, het vraagt om ander kijkgedrag etc. Dat hebben wij met onze rijopleiding A netjes ingestampt gekregen, bij B wordt daar niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Niet om negatief te doen maar een oprecht advies waar ook jouw eigen veiligheid onderweg bij gebaat is. Automobilisten letten over het algemeen zeer slecht op, zeker op de wat smallere voertuigen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• DrivinUCrazy
turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:41:
[...]

:?
Want je bent op een MP3 onoverwinnelijk tegenover andere weggebruikers?

Misschien rem je je iets minder snel onderuit, dat kan. Maar ik denk niet dat de totale kans op een ongeval daar zo drastisch door afneemt.

• fdees
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

[...]

Het gaat niet over dat jij zelf onderuit gaat, het gaat erom dat er 12 miljoen mensen met een B-rijbewijs zijn die jouw als doelwit hebben. Ze zien je niet of schatten je snelheid, afstand compleet verkeerd in.

Maar is een Crosshelm of ADV helm als Scorpion ADF-9000 geen optie. Die zijn vaak ruimer aan de onderkaak, maar bieden nog steeds extra berscherming.

• fdees
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Waarin doet de Tiger onder voor de GS en Multistrada qua techniek, want ik had altijd het idee dat deze vrij gelijk zijn.

Tiger heeft geen adaptive cruise, maar dan wel weer blindspot detectie. Qua gewicht en vermogen is deze ook zeer competitief. Daarnaast vond ik die triple heerlijk rijden.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:24
Nou heren, het spannen van de ketting was toch gratis en voor niks en zo gepiept!

Nu weer hopen op mooi weer. :*)

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@kazzzdafke mooie shortlist heb jij zeg :-)
Maarre, kan je de de GS in Triple black ook met een kleurtje kiezen?

Dat auto's tegenwoordig allemaal grijs en zwart zijn maakt het al zo saai op de weg.
Een beetje kleur in het leven (bij auto's en motoren) is toch veel mooier? :P

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Wil je serieus van je nieuwe hobby gaan genieten, of word je de zoveelste met een MP3 die geen flauw idee heeft waar hij mee bezig is?

Motorrijden is veel meer dan niet onderuit gaan tijdens het remmen. Voor de gemiddelde automobilist ben je een rijdende schietschijf. Het is aan jou om hier op te anticiperen door je plaats op de weg te kiezen en je snelheid aan te passen.

Neem een paar motorrijlessen en leer in ieder geval hoe kwetsbaar je bent.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:02
Hij vraagt om advies over een helm en een com set, zullen we de belerende vingertjes gewoon maar achterwege laten. Voegt niets toe dan ruis in dit topic.
Als hij rijles had gewild of advies daarover had hij er wel om gevraagd., Klaar en door.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48
badkuip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:36:

Dat auto's tegenwoordig allemaal grijs en zwart zijn maakt het al zo saai op de weg.
Eensch. Daarom: Ducati Rood d:)b

• Bommes
Switchgear, van mooi Chrome :r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Uv581vP1DIo9JsSfy2DsGm3CRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVeDHnuOho0kDrKZJ2NaBcDz.jpg?f=fotoalbum_large

Naar mat zwart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jImnE3SL5pibScwkv691iX0iLH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2rgCbGyzIOL8lMC6KD5I04v.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat had wel 1,5 uur knutselen nodig.
Want bij Vespa hebben ze bedacht dat dit als 1 unit verkocht wordt, kap, knipjes, kabelboom, enz. A 150 euro. Losse matzwarte kapjes verkochten ze niet bij Vespa (misschien ondertussen wel) wel op Aliexpress.
Achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNAQEPrgDn9yccMqdwOEbMyFSD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7Xl24zWSC0d5aVtHM6kPsB5.jpg?f=fotoalbum_large
Die knopjes moeten er dus vanaf, maar daarvoor moeten de meeste compleet uit elkaar. Want switch zit aan 1 zijde van het kapje, het aanraak gedeelte aan de andere zijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRnTJzCwJKtnze_X-IsojXlWCCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hY1AYBA2A0bzrb8Zo7Gqnt1s.jpg?f=fotoalbum_large

De meest vervelende was de Killswitch, die wilde niet uit elkaar, en toen dat uit eindelijk toch lukte viel niet vee later een onderdeeltje er uit, met een palletje, veertje en 2 kleine kogelballetjes. Dat terug in elkaar zetten heeft me zeker 20 minuten gekost.. Waarbij ik gelukkig niks gesloopt heb, want knopjes zijn niet los verkrijgbaar, dus hele unit bestellen wat dus die 150 euro kost.
\Maar resultaat mag er wat mij betreft zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM3jcA45K-h15VnwmAhG6C02JUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7K3vGjhjIubZmXSZ887wALN.jpg?f=fotoalbum_large

En op de Vespa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62TVFAHDmCUXbsP5_K1BOGZ-31k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGXm0gx28tnMnfzAQCo6kg3.jpg?f=fotoalbum_large
Nog te gaan in de de-chrome quest:
Spiegels, handvatten (zit een chrome ring omheen), stuurgewichten, kapje op de voorvork, badges rondom, en nog vast wel wat zooi.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Joris748
  • Nu online
Bommes schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:12:
Switchgear, van mooi Chrome :r
[Afbeelding]

Naar mat zwart:
[Afbeelding]

Maar dat had wel 1,5 uur knutselen nodig.
Want bij Vespa hebben ze bedacht dat dit als 1 unit verkocht wordt, kap, knipjes, kabelboom, enz. A 150 euro. Losse matzwarte kapjes verkochten ze niet bij Vespa (misschien ondertussen wel) wel op Aliexpress.
Achterzijde:
[Afbeelding]
Die knopjes moeten er dus vanaf, maar daarvoor moeten de meeste compleet uit elkaar. Want switch zit aan 1 zijde van het kapje, het aanraak gedeelte aan de andere zijde.
[Afbeelding]

De meest vervelende was de Killswitch, die wilde niet uit elkaar, en toen dat uit eindelijk toch lukte viel niet vee later een onderdeeltje er uit, met een palletje, veertje en 2 kleine kogelballetjes. Dat terug in elkaar zetten heeft me zeker 20 minuten gekost.. Waarbij ik gelukkig niks gesloopt heb, want knopjes zijn niet los verkrijgbaar, dus hele unit bestellen wat dus die 150 euro kost.
\Maar resultaat mag er wat mij betreft zijn.[Afbeelding]

En op de Vespa:
[Afbeelding]
Nog te gaan in de de-chrome quest:
Spiegels, handvatten (zit een chrome ring omheen), stuurgewichten, kapje op de voorvork, badges rondom, en nog vast wel wat zooi.
Op weg naar een Vespa single black edition d:)b

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
Nee want er komt ook oranje in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CFsbELA7sMKNay4C1H9E2Ilu0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2HSF5d0FvNS0BFL2Y5xtACr.jpg?f=fotoalbum_large
Dan net zichtbare stuk lime groene stikker gaat er nog vanaf.

Stikker set voor de GTV versie is ook al besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxWOs7cOumcsRWMBjIyrQXr__YM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/YfebAn5ke1601x6cjXXVzLB2.webp?f=user_large
En de oranje stuur gewichten heb ik ook al gevonden. *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 10-03-2026 21:31 ]

• kazzzdafke
fdees schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Waarin doet de Tiger onder voor de GS en Multistrada qua techniek, want ik had altijd het idee dat deze vrij gelijk zijn.

Tiger heeft geen adaptive cruise, maar dan wel weer blindspot detectie. Qua gewicht en vermogen is deze ook zeer competitief. Daarnaast vond ik die triple heerlijk rijden.
Om te beginnen is het scherm ongelooflijk onresponsief. Het is gewoon traag en laggy.
Het tweede, heel storende punt is dat er geen enkel scherm is dat alle parameters toont die je wil zien, of zeg maar de meest interessante. Dat kan voor iedereen anders zijn, maar het is wel een veel voorkomende klacht dat het altijd of, of, of is. Dat is veel netter bij BMW en Duc.
Ten derde is er inderdaad het ontbreken van front radar, adaptive cruise en front collision warning.
Verder is dan specifiek de BMW Telelever wel heel erg lekker richting anti dive en net zoals het scherm is die adaptive ride height gewoon traag.
Ik voel het dus echt aan als een .. net gemiste kans. Want hij rijdt wel lekker hoor..

Ik ken de triples, ben daar ook heel blij mee en denk er daarom aan om de Speed RS ook nog te houden en niet direct te verkopen. Je weet maar nooit.
badkuip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:36:

Wel ik was nog even aan het kijken en zag in een filmpje de blauw en mat witte voorbij komen.. Toch eens even in het echt ook maar bekijken.

Maar heb al een witte S1000R gehad, witte Speed RS...

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kazzzdafke schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:23:
[...]

Wel ik was nog even aan het kijken en zag in een filmpje de blauw en mat witte voorbij komen.. Toch eens even in het echt ook maar bekijken.

Maar heb al een witte S1000R gehad, witte Speed RS...
De tank van de Triple Black is mooi, maar 80% rijd in Triple Black rond als ik de dealer mag geloven. En zwart is geen kleur. De Trophy is mooier imho.
Ik heb wel die iele metalen plaatjes voor bovenop de tank laten vervangen door de normale zwarte rubberen (€60 ofzo). En als je lang genoeg bent, laat het comfort zadel (zadelverwarming) zitten, die komen alleen in grijs… Ik heb hem erbij gekocht, maar zoveel doet ‘t niet voor je in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8fdQaai5bMXrbKU0tIdX8sEjmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFX6eXrgtEFLUIlQpz5Kw6oQ.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een zwart/wit filter aan zet en er veranderd praktisch niks, heb je geen kleur zeg ik altijd B)

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 11-03-2026 07:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Maar één oplossing voor. Meer bochten rijden. :Y)
Doe ik zat met de RS, maar toch sleten ze zo af.
[...]

Dat had ik met de af-fabriek T31's op de Tracer. De zijkanten waren weg, en in het midden nog prima profiel Uiteindelijk had de band van voren gezien zo'n vorm: /\. Die wilde wel de bocht in vallen ja. :+
De T33 had ik vervangen voordat het echt erg was, maar de laatste paar honderd km gaf een bocht naar links duidelijk minder vertrouwen.

K1600 gaat sowieso niet zo zacht om met zn bandjes, dus liever ietsjes te vroeg vervangen. Al helemaal met mijn rijstijl en route (woon-werk pak ik de Lekdijk).

• kazzzdafke
_eLMo_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:34:
[...]

**knip**

Als je een zwart/wit filter aan zet en er veranderd praktisch niks, heb je geen kleur zeg ik altijd B)
Mooi maar.. das een GSA, geen GS. Qua kleuren en hoe het er allemaal uitziet verschilt het nog al :)
Ah dus het verwarmde zadel vind je geen meerwaarde?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kazzzdafke schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Mooi maar.. das een GSA, geen GS. Qua kleuren en hoe het er allemaal uitziet verschilt het nog al :)
Ahja, de GS is kak met de nieuwe kleuren. De Trophy is bijna wit idd. En voor de rest moet je of de basis kleur pakken (die best okay is), of gelijk €3k bijlappen voor Option719 (niet mijn ding).

Koop een jongebruikte trauma tuna (of Trophy)? Heb je alles wat je wil + een goeie prijs. Voor €27k heb je er wel een met <10.000km erop, full options.

Ik heb een verwarmd zadel gehad op de 901, die vond ik niks. Op de GSA is hij beter, maar of het echt veel toevoegde toen ik laatst met 4 graden 120km moest. Mwah, dat viel wel mee naar mijn mening. Als ik moest kiezen tussen een mooi kleurend zadel of zadelverwarming, kleur every time.
De reden dat ik hem erbij kocht op de GSA is omdat het comfort zadel een verdomd handig sjorpunt erin heeft zitten voor zachte bagage. Dus op reizen zet ik het comfort achterzadel erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ox6vNS3uTH6u5KaL4II4EY0Dhg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/btrezfGXtEvCGAfBJp8U1A5L.jpg?f=user_large

Niet zeker of de GS dit ook heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door _eLMo_ op 11-03-2026 07:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• HTT-Thalan
Hey mensen, hoe zien jullie dit:

Iemand die ik ken zegt dat ik mijn motor mishandel door vanaf de middenbok weg te rijden. Het zou slecht zijn voor de bok, mijn aandrijving, frame en vering.

Ik, HTT 'gestrekt been' Thalan, call bullshit. De bok kan het gewicht een berijder op de motor prima hebben, zodra je eraf rolt is dat sowieso geen factor meer want hij klapt in, de aandrijving heeft (in mijn geval) rubberen dempers in het wiel zitten (want koppelrijk Twin blok enzo) en vering/frame zijn wel op iets meer berekend dan van ~20cm hoog landen, beetje vlot over een verkeersdrempel is erger.

Sowieso staat hij dan in zijn een, ik gebruik slippende koppeling met iets gas en rij met ~10km/u weg bij het neerkomen.

What say you?

• Joris748
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:10:

Iemand die ik ken zegt dat ik mijn motor mishandel door vanaf de middenbok weg te rijden. Het zou slecht zijn voor de bok, mijn aandrijving, frame en vering.

Ik, HTT 'gestrekt been' Thalan, call bullshit. De bok kan het gewicht een berijder op de motor prima hebben, zodra je eraf rolt is dat sowieso geen factor meer want hij klapt in, de aandrijving heeft (in mijn geval) rubberen dempers in het wiel zitten (want koppelrijk Twin blok enzo) en vering/frame zijn wel op iets meer berekend dan van ~20cm hoog landen, beetje vlot over een verkeersdrempel is erger.

Sowieso staat hij dan in zijn een, ik gebruik slippende koppeling met iets gas en rij met ~10km/u weg bij het neerkomen.

What say you?
Ik denk dat je de middenbok zo wel onnodig belast. Voor de rest zie ik niet zoveel bezwaren.

Was jij pas diegene waar de middenbok los was gekomen? >:)

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat je de middenbok zo wel onnodig belast. Voor de rest zie ik niet zoveel bezwaren.

Was jij pas diegene waar de middenbok los was gekomen? >:)
Ja, maar dat was niet door mechanische schade :P. Er was simpelweg een borgmoertje losgekomen, die ik sinds heb vervangen met een zelfborgende moer.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Op mn 1290 ben ik vrij snel well done :+

Was gisteren wel ff lekker. Kouder dan verwacht.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:40

Rick-Jan

always connected

En niet om die persoon te zijn, maar als aspirant instructeur wil je toch dat je het goede voorbeeld geeft? Vind het CBR het goed als een leerling zo weg rijdt?

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• DrivinUCrazy
Niets van aantrekken.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de bok is berekend op het gewicht van de motor, niet op motor+berijder.
Rick-Jan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:25:
En niet om die persoon te zijn, maar als aspirant instructeur wil je toch dat je het goede voorbeeld geeft? Vind het CBR het goed als een leerling zo weg rijdt?
Ik vind het wel fijn als bij een rijles of VRO de docent meer skills heeft dan ik, zodat ik het gevoel heb dat ik daar nog wat van kan leren.
Zo doet Brett Tkacs nog wel eens al rollend afstappen. Wel gaaf, maar ik ga het zelf niet proberen. ;)

• Joris748
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Ja, maar dat was niet door mechanische schade :P. Er was simpelweg een borgmoertje losgekomen, die ik sinds heb vervangen met een zelfborgende moer.
Jaja, aannames ;)

Je duwt de motor nu wel op een hele andere manier over het dode punt heen (met meer belasting). Dus ik zou niet uitsluiten dat jouw manier van wegrijden en de losgelopen moer geen relatie hebben.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Verwarmd zadel op de K1600GT vond ik deze winter best fijn :Y

What say you?
Ik haal de motor vrijwel altijd van de middenbok terwijl ik erop zit. Dat is makkelijker, en veiliger: zo kan de motor niet van me weg vallen. Of je dat dan doet en meteen wegrijdt, of hem daarna pas start maakt niet uit lijkt me. Nouja, in mijn geval wel, want anders rijd ik mn garage in ipv uit. 8)7

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Ik heb een Ducati Multistrada 1200 V2 2 jaar gehad. Machtige machine, maar pas leuk als deze een beetje op toeren komt. Ook behoorlijke doorgave van trillingen.

Na de multi heb ik een 1250 GS in de HP kleurstelling gehad, deze heb ik 5 jaar gereden.

De GS rijdt veel makkelijker dan een Duc, echt een heerlijke machine.
De reden dat ik hem heb verkocht? Ik ben gaan proefrijden op een 1300 GS, en tja, dan ben je verkocht.
De 1250 was al een top motor, de 1300 overtreft het nog meer.

Dus sinds september heb ik hier een 1300 GS in Triple Black staan. Ik heb gekozen voor ASA en heb daar geen moment spijt van.

Mijn grijns loopt echt van oor tot oor als ik op deze machine onderweg ben. Wat rijdt dat makkelijk!
Alleen wel uitkijken als je je rijbewijs wilt behouden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Willianv op 11-03-2026 08:47 ]

• Joris748
  • Nu online
noes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Verwarmd zadel op de K1600GT vond ik deze winter best fijn :Y

[...]

Ik haal de motor vrijwel altijd van de middenbok terwijl ik erop zit. Dat is makkelijker, en veiliger: zo kan de motor niet van me weg vallen. Of je dat dan doet en meteen wegrijdt, of hem daarna pas start maakt niet uit lijkt me. Nouja, in mijn geval wel, want anders rijd ik mn garage in ipv uit. 8)7
@HTT-Thalan rijdt eerst weg, waardoor de motor van de middenbok gaat. Jij staat over de motor om hem met spierkracht eraf te duwen.

Inderdaad de beste manier om omvallen te voorkomen.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:16

jeroenathome

Een regel tekst

@Bommes Afgelopen weekend een Duitser met een Vespa verbaasd laten kijken. Hij vroeg aan mij of er leuke stuurwegen in Nederland waren. Toen ik vroeg of hij met zijn Vespa naar Nederland ging keek hij of ik wel goed bij mijn hoofd was. (Denken meer mensen🤪)

Hij geloofde ook niet dat er iemand op een scooter naar Italië was gereden.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:52:
[...]

@HTT-Thalan rijdt eerst weg, waardoor de motor van de middenbok gaat. Jij staat over de motor om hem met spierkracht eraf te duwen.

Inderdaad de beste manier om omvallen te voorkomen.
Nee dan heb ik het niet helemaal goed uitgelegd:

Ik schakel in 1, slippende koppeling en ietsje gas, en duw/leun dan naar voren zodat hij van de bok af klapt. Omdat het achterwiel al draait, rijdt ik dan dus ook gelijk weg zonder voeten aan de grond nodig te hebben.

• Joris748
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Nee dan heb ik het niet helemaal goed uitgelegd:

Ik schakel in 1, slippende koppeling en ietsje gas, en duw/leun dan naar voren zodat hij van de bok af klapt. Omdat het achterwiel al draait, rijdt ik dan dus ook gelijk weg zonder voeten aan de grond nodig te hebben.
Oh, dan zal het allemaal wel los lopen (figuurlijk dan :+)

• Jolke
  • Laatst online: 10:53
@Bommes, mooi man dat je erbij schrijft waar welk schroefje voor is. Dat klinkt naar ervaring. O-)

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:31
Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Ik houd in de sportschool actief mijn core sterk (rug- en buikspieren). Dat maakt echt een wereld van verschil, daardoor nog geen niergordel nodig.
Maar ik heb het dan ook over een dag lang saai snelweg jagen.
Vaak ga ik dan vanzelf hangen en die herinnert mij eraan dat ik mijn rug in de gaten moet houden.

Gister moeten werken op dak van Laurenskerk in Rotterdam, in 1 dag 45+ verdiepingen afgelegd op een trap van 80cm breed uit het jaar nul naar 70m hoog. Ik kon zo goed merken dat ik 40kg kwijt ben en aan mijn conditie heb gewerkt., 3x op en neer met 50+kg aan gereedschap op de rug.

Even naar de WC.. mag je weer een helemaal naar beneden |:( steeksleutel vergeten? en nog een rondje!

• HTT-Thalan
Nou ik weet niet meer van welke tweaker het advies destijds af kwam, maar ik heb het opgevolgd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkKbJ92-EjLC0M1dz3VTToU_wfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zBYSQj3vPr6F5R0ns6hsQhjo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYKi0Rwyvo-2IyIrpqfJsfbEqX8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u2IL0fDsyDL2scVRqQwcpX9w.png?f=fotoalbum_large

Honda heeft de bar end gewichtjes gewoon in het stuur vastgelast. Eruit halen betekende de handvaten eraf en de laspunten uitboren en daar had ik dus echt geen trek in.

Dus: met boortje 5 een gat gecentreerd in het metaal geboord en daarna getapt met M6. Uiteraard brak mijn ali tapje af dus toen moest ik wachten op een tap extractor die gisteren aankwam. Daarmee gelukkig probleemloos tap restant uit het gat gehaald en toen met een HBM tap gat verder afgemaakt.

M6 inbus erin en voila. Ik heb kekke smoke handkapjes op de brommer.

Ik heb ook een compacte valbeugel voor het motorblok maar die bouten zitten waarschijnlijk of loeivast of met loctite geborgd want ik krijg ze niet los. Dat gaat ten Kate voor me regelen zodra hij voor de 500km beurt gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-03-2026 10:11 ]

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:13
Heeft er iemand ervaring met het polijsten van plastic kappen? Volgens mij zijn die van mij gespoten, maar ik durf niet zo goed de polijstmachine erop te zetten. Met de tank heb ik minder moeite.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
What say you?
Het klopt dat er energie in het systeem wordt gebracht dat ergens naar toe moet.
En mishandelen: geld moet toch rollen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:45
kazzzdafke schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:23:
[...]

Ten derde is er inderdaad het ontbreken van front radar, adaptive cruise en front collision warning.
V

[...]
Pfffffffffff waar heb je al die zooi voor nodig? Je kijkt toch gewoon uit je doppen in het verkeer?? :X
Als ik al die zooi wil hebben rij ik wel auto. :+

• Jolke
  • Laatst online: 10:53
Mensen die deze zomer richting Tirol willen. De Silvretta-Hochalpenstraße blijft ook in 2026 gesloten:

https://www.silvretta-bie...ilvretta-hochalpenstrasse

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:55

geert_s

Gamertag: Brulbak

f2ride2001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Pfffffffffff waar heb je al die zooi voor nodig? Je kijkt toch gewoon uit je doppen in het verkeer?? :X
Als ik al die zooi wil hebben rij ik wel auto. :+
Zou voor mij ook een reden zijn om voor de Tiger te gaan haha. Al dat gedoe is nergens voor nodig.
Motor doet braaaap, Geert grote blij.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• turkeyhakan
  • Nu online
Qua helm ga ik denk ik toch voor de RPHA 31 van HJC (ja, het is een jethelm, bewust). Ik wil graag ook de communicatieset 21B aanschaffen van HJC. Is dit eenvoudig zelf te doen? Ik heb geen ervaring met helmen demonteren namelijk.

• fdees
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

turkeyhakan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:04:
Qua helm ga ik denk ik toch voor de RPHA 31 van HJC (ja, het is een jethelm, bewust). Ik wil graag ook de communicatieset 21B aanschaffen van HJC. Is dit eenvoudig zelf te doen? Ik heb geen ervaring met helmen demonteren namelijk.
Is goed te doen, zoek even een video op youtube op en zorg dat je het met beleid eruit trekt.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste