• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:32
Ok, ik heb even wat meedenk hulp nodig: ik zoek een mooie manier om wat 12V accesoires te connecten. Ik wil de onschakelde 10A voeding via een relais geschakeld maken adhv de geschakelde 1A voeding. Beide zitten in de koplamp behuizing, dus niet volledig vochtvrij, maar ook zeker niet vol in de regen. Ik wil hier mijn 12V socket, GPS voeding en wellicht in de toekomst nog wat mistlampen aanhangen. Opzich ben ik hier best handig mee en heb het ook al wel eerder gedaan, maar ik zoek een mooie manier om de connecties van die verschillende accesoires te maken. Idealiter kan dat ook weer los, en is het ook mogelijk er later nog wat bij te prikken. Ik wil niet zo'n complex power distributie ding als alle Amerikanen hebben, maar vind mijn eerste idee van WAGO's ook net wat te gebeund....
Iemand de gouden tip? Ik heb al wat gezocht op busbar, connector terminal etc maar nog geen gouden ei...

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
BasvanS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Ergens bij Roermond in de buurt idd 🫣 Whooping 196km terug naar huis daarna 🤣
ik zag hem ook staan, hier woon ik gelukkig iets dichterbij en hopelijk heeft die binnenkort een blauwe versie er staan

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:26

Rick-Jan

always connected

DRAFTER86 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:24:
Ok, ik heb even wat meedenk hulp nodig: ik zoek een mooie manier om wat 12V accesoires te connecten. Ik wil de onschakelde 10A voeding via een relais geschakeld maken adhv de geschakelde 1A voeding. Beide zitten in de koplamp behuizing, dus niet volledig vochtvrij, maar ook zeker niet vol in de regen. Ik wil hier mijn 12V socket, GPS voeding en wellicht in de toekomst nog wat mistlampen aanhangen. Opzich ben ik hier best handig mee en heb het ook al wel eerder gedaan, maar ik zoek een mooie manier om de connecties van die verschillende accesoires te maken. Idealiter kan dat ook weer los, en is het ook mogelijk er later nog wat bij te prikken. Ik wil niet zo'n complex power distributie ding als alle Amerikanen hebben, maar vind mijn eerste idee van WAGO's ook net wat te gebeund....
Iemand de gouden tip? Ik heb al wat gezocht op busbar, connector terminal etc maar nog geen gouden ei...
Healtech thunderbox? Niet bepaald complex en schakelt netjes uit bij afzetten contact.

https://www.healtech-electronics.com/products/tb/

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:34

ozzynator

Nevermind.

ibothead schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:04:
[...]

jaloers ik wil die ook :+ 8) Zekers in limburg gekocht!
Nu je het zegt, dat is bij Ruud.

Moette doen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Project 40: the game is on

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oqU_rzY0mnn-iCTkASCj1hOyCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOHvdHdnlv0odF0RR8qAQ3Mz.jpg?f=fotoalbum_large

Even deze schakelpook eraf halen. Die las daar kan geen kwaad. Maar loskomen wou die niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsqF5AxuF44vRAxDHLet9GlQqx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTNWXlGHcEo8dUS7Q83wLUhy.jpg?f=fotoalbum_large

Ingekort om beter met de dremel erbij te komen om de spanning eraf te halen om die te kunnen open splijten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGkRqk3AR4ln62S6y1tSf6rl5lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot0Ze5EZAkMrnjrCqV3cxG6T.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal 2,5 uur later!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQPJdbqHdjtpkAmuS4XyGevfNqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmH6nclrmM5euaQq1WUpCSGz.jpg?f=fotoalbum_large

Deze was door het lassen gaan vervormen en kwam er dus niet meer over de groef.

Morgen even met mijn schakelpook voelen of alles nog goed werkt :X

Ook even op de andere vevor bok geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDhtw86fuqK1nuhCDrh7QgXmE88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qO4BxYDBi2tPEJuAW7aKI71.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik kan nu eindelijk de vloer gaan schrobben want vanaf dit punt is het enkel opbouwen (nadat het blok uit het frame is getild en in het ander frame is gemonteerd)

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2026 20:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DRAFTER86
Rick-Jan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Healtech thunderbox? Niet bepaald complex en schakelt netjes uit bij afzetten contact.

https://www.healtech-electronics.com/products/tb/
Interessant, dat lijkt gewoon een slim relais? En ze gebruiken ook gewoon WAGO's... Ik zoek juist een makkelijke, robuuste, meer poorts connectie box oid. Naja, ik denk dat het gewoon WAGO's met isolatie tape en krimpkous gaat worden.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:22
In plaats van wago's en tapen (leuk voor een testje, niet voor definitief), zou ik nette stekkerverbindingen maken. Bijvoorbeeld met AMP superseal connectoren. Daar desnoods een Y-splitter mee maken zodat je meerdere accessoires kunt aansluiten.

Met bullet connectors kan het ook, is wel compacter. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-03-2026 20:32 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 11:58
Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen. Is mij al jaren geleden vlug geleerd............

[ Voor 3% gewijzigd door f2ride2001 op 07-03-2026 20:56 ]

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04 22:04
Ik heb er 1tje van Quadlock voor de draadloze lader, je zou hier de USB vanaf kunnen knippen en dat netjes wegwerken:
https://www.quadlockcase....-12v-to-usb-smart-adaptor

Ding is geschakeld op “uit” / “aan” / “accuspanning > 14v = aan”

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 01:18
Weet iemand hoe dat zit met het registreren op motor-forum.nl en account vereisten? Elk account dat ik maak word steevast geweigerd. In contact komen met iemand lukt natuurlijk niet want, geweigerd account... Via het contactformulier geen reactie, waarschijnlijk omdat mijn emailadres dus geweigerd is. Beetje jammer.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:55

Destruction

(ex-)Automonteur

-MD- schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:18:
Weet iemand hoe dat zit met het registreren op motor-forum.nl en account vereisten? Elk account dat ik maak word steevast geweigerd. In contact komen met iemand lukt natuurlijk niet want, geweigerd account... Via het contactformulier geen reactie, waarschijnlijk omdat mijn emailadres dus geweigerd is. Beetje jammer.
Hangt @duderuud hier nog rond? Die is volgens mij administrator op MF en kan je vast verder helpen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 07-03-2026 22:54 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:26

Rick-Jan

always connected

Volgens mij was er onderhoud op de website vanavond....

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:33
@BasvanS ben wel gen lankhoar maar heb je erbij gezet ( alleen de regio niet)
@LankHoar ik heb niet heel veel extra opgeschoond dacht ik maar graag gedaan :+

Gisteren eindelijk de BMW F850GS kunnen testen daar waar die voor gekocht is in oktober.
Had er al ruim 3000km bijgezet maar niks onverhard.
Gisteren een 120km van de TET sectie 4 gereden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Phpzr6iHOw_VFS4Vx9FPzkJpyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZtZlKhU1EGTtZmhqdFvBks3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIStX8AA4Tf42YeFUOG5dZlNbNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2N8Ax8sC3akrXtWpcCAmP0g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvZ481OaQNIXMQknXts9jetT_DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yp8iudR5zQCg77TAkGFfr1Co.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjzbSXCLcz4QdHbnFScKKg6QFGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfB23ykhVtjqVlnzz850a3uw.jpg?f=fotoalbum_large

Diverse conclusies :
De BMW heeft echt 2x zoveel vermogen als de tenere :+
De quickshifter ( up/down) is echt wel handig
Het is toch nog koud met 10 graden in doorwaaikleding
Michelin anakee III doen het helemaal zo slecht nog niet, wilde kijken hoe ver ik kwam en behalve de echte modderstukjes hebben ze zich goed gedragen.
-Gewicht was geen probleem, alleen voetsteunen mogen wel wat lager zodat ik wat grip met mijn knieën kan krijgen, en minder voorover hoef te hangen om mijn stuur te bereiken (die is al verhoogd)
-Touratech zadel werkt perfect
-En geen last van mijn polsen 🥳
Moest ( zoals altijd) echt weer even opbouwen qua snelheid, maar heb me goed vermaakt !

[ Voor 5% gewijzigd door harley op 08-03-2026 09:23 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:42
@harley of @LankHoar de regio is Gelderland!

• DRAFTER86
harley schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:15:
@BasvanS ben wel gen lankhoar maar heb je erbij gezet ( alleen de regio niet)
@LankHoar ik heb niet heel veel extra opgeschoond dacht ik maar graag gedaan :+

Gisteren eindelijk de BMW F850GS kunnen testen daar waar die voor gekocht is in oktober.
Had er al ruim 3000km bijgezet maar niks onverhard.
Gisteren een 120km van de TET sectie 4 gereden :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Diverse conclusies :
De BMW heeft echt 2x zoveel vermogen als de tenere :+
De quickshifter ( up/down) is echt wel handig
Het is toch nog koud met 10 graden in doorwaaikleding
Michelin anakee III doen het helemaal zo slecht nog niet, wilde kijken hoe ver ik kwam en behalve de echte modderstukjes hebben ze zich goed gedragen.
-Gewicht was geen probleem, alleen voetsteunen mogen wel wat lager zodat ik wat grip met mijn knieën kan krijgen, en minder voorover hoef te hangen om mijn stuur te bereiken (die is al verhoogd)
-Touratech zadel werkt perfect
-En geen last van mijn polsen 🥳
Moest ( zoals altijd) echt weer even opbouwen qua snelheid, maar heb me goed vermaakt !
Lekker bezig! Mocht je andere willen dan kan ik de stepjes van Bosley aanraden, die kun je ook extra laag krijgen.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:52
Vandaag diverse wijze ondervindingen gedaan:

- Ook als je zo'n kek geel kabeltje aan je schrijfremslot maakt, kun je hem vergeten
- Zowel slot als reminrichting zijn steviger dan je denkt
- Een Twin op zijn kant is erg zwaar
- Bij een wedstrijd Africa Twin vs. betonvloer, wint de eerste
- Alpinestars heeft vooruit gepland op domme zondagrijders want de airbag ging niet af

Daarna wel een fijn ritje over de baan gemaakt met een collega om wederom AVB te oefenen. Daarbij ging alles goed behalve toen ik iets te moedig en snel op de uitwijk af kwam en rechtdoor schoot, het gras in. Gelukkig heb ik daar dan weer redelijk wat ervaring mee en ben ik gewoon doorgereden, andere kant eruit en weer het asfalt op.

Al met al een sportief en beweeglijk begin van mijn zondag _O-.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:45

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Doorgevoerd. En mezelf ook even overgeheveld van Overijssel naar Gelderland. Vanaf vandaag woon ik officieel op de Veluwe :) Hopelijk houd het mooie weer aan en kan ik deze week flink meters maken met inrichten, dan haal ik de bike uit haar winterslaap en ga ik lekker rondjes Veluwe rijden 8)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Chevy454
  • Niet online
Het plan versus de realiteit. Hier was het schrobben van de garage, opruimen en dan met de F800GT of de SV650S gaan rijden. De realiteit is dat de hond ziek is en ons om 05.30 heeft wakker gemaakt dus we zijn niet scherp genoeg om te rijden ;(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• harley
Ik had op de Tenere deze in gebruik :
Afbeeldingslocatie: https://www.dcamotorcycles.nl/wp-content/uploads/2024/02/CN-8179034515474879-1.jpg
1x rechstreeks op de accu, 1x op een geschakelde plus, 4 geschakelde en apart gezekerde uitgangen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hier ook net een heerlijk rondje gereden.
Ik merk dat er steeds meer zelfvertrouwen komt op de fiets.

Helaas is na het reinigen van de connector van de roze kabel in het klokkenhuis de snelheidsmeter helemaal gestopt.

En bij een adresje even de db killers verwijdert, klinkt super vet, maar wel te hard helaas.

Ik ga in de gaten houden wanneer je weer gratis een geluidsmeting kunt laten doen en dan gaan we gewoon eens kijken of het mag zonder die dingen. :9

• Pyr0_
  • Laatst online: 15:46
Vandaag m'n eerste echte rit van 2026 gereden. En kan wederom bevestigen dat het de allerbeste manier is om je zondagmiddag door te brengen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RsHIumdYVDjmCShw5LvFmFiev4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bgwsi5aS7jtH3U8I5JyS6z4j.jpg?f=user_large

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-04 14:55
Even een verslagje van de afgelopen dagen:
Woensdag voor m'n A geslaagd, donderdag ochtend meteen naar gemeentehuis Capelle a/d IJssel om met spoed m'n rijbewijs aan te vragen (die paar tientjes extra kunnen er ook nog wel bij). Met motor kleding aan, helm in de arm vrijdag ochtend rijbewijs opgehaald, meteen door met OV naar Premium (nu ACN) Motors te Apeldoorn. 2 uur later daar aangekomen, en een klein uurtje later (administratie afhandelen ed) stond ik weer buiten met mijn eerste motor. Zoals eerder al vermeld, de Kawasaki Vulcan S 2020.

Eerst maar eens lekker de langzame bochten opgezocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dXApDYqKalk2Hc3U6Hk170Q73Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6b74Ow0M1W80l5RqbBzOUdk.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het anders wel heul erg lang ging duren dat ik weer thuis was, vervolgens de snelweg opgezocht. Ondanks het windscherm toch wel erg last van buffeting(?). Toch maar eens binnenkort kijken of een andere helm want ik heb 't idee dat m'n Scorpion Exo 491 toch iets te ruim zit. Kan me niet voorstellen dat het normaal is, als ik jullie zonder windscherm veel sneller zie gaan.

Bijna thuis, onderschat ik de enorme drempels op de Bostelweg, en wordt bijna letterlijk gelanceerd. Gelukkig kom ik weer goed recht op de 2 bandjes terecht, maar dat was niet voor herhaling vatbaar.

Thuis aangekomen, krijg m nauwelijks (met de paniers) door de tuindeur, maargoed. Geparkeerd in de tuin, zie ik ineens dat m'n kentekenplaat mist. 😱

Bijde schroeven zitten er nog, met plastic restanten, geen plaat. Betekend dat ik dus alsnog niet dit weekend met de motor kan, en zelfs waarschijnlijk niet begin van de week. Moet namelijk het kentekenbewijs nog met de post krijgen voordat een vervanging kan worden aangevraagd.

Zit niets anders op dan maar alvast wat te klussen. Wilde toch de knipperlichten ervan vervangen, de koplamp, en een alie expres android auto schermpje. Die avond krijg ik een ingeving en ga met de auto kijken langs die verdraaide drempels, of het daar niet is afgebroken. Maar helaas, kan niets vinden in het inmiddels donker.

Baal de volgende ochtend nog steeds als een stekker en bel de dealer om ze te informeren over het voorval. Gezien de reclame op de houder zou een vinder de dealer weleens kunnen bellen dat ze m gevonden hebben. Ik acht de kans klein, ga er ergens vanuit dat ik m op de snelweg al verloren was.

Maar warempel 🥳 iemand heeft m gevonden, meldt later die dag de dealer mij! De goeie vader die belde (en z'n zoon die de vondst daadwerkelijk had gedaan), had m inderdaad aan de bostelweg, Nieuwerkerk gevonden. En zei woonden niet eens zoveel van mij vandaan. Ik was bereid naar Groningen te rijden (met de auto) als het moest, maar gelukkig was ik met een half uur weer thuis. Andere plek op de houder gevonden, ringetjes en moertjes juiste manier gemonteerd, en ik mocht weer!

Meteen even langs familie en kennissen om 'm te laten zien.
Vanochtend (brr koud) op en neer naar Eindhoven voor een spreekbeurt voor m'n kerk, weg terug was aangenamer, hier en daar kwam de zon door. Nog even langs mijn schoonouders voor lunch, en thuis weer voldaan aangekomen. Genoten van het zonnetje, al wordt het nu snel weer kouder nu dat de avond valt.

Morgen weer op en neer naar Veldhoven, ditmaal voor m'n werk. Zal s'ochtends weer fris zijn, maar de middag weer lekker in de zon.

Klopt het dat snelweg bereik voor een Vulcan S maar 225 km is op een tank? Reed heen 120, terug gem 110. Er ging zo'n 10 liter 98 in.

Kawasaki Vulcan S (2020)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP5nBjr-LyaZyLZInZ9ggqMy66s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dOfPQgaIDxwOWyrYwMEagpAW.jpg?f=user_large

Het oude kreng doet 't weer *O*

Wat was er nou mis mee? De brandstofpomp was inderdaad dood. Morsdood. Hartstikke dood. Nieuwe pomp gemonteerd en hij deed nog exact hetzelfde :/ Relais doorgemeten, eigenlijk alle elektra gecheckt, alles in orde. wtf, waarom loopt 't kreng niet :?

En wat blijkt nu? Die nieuwe pomp is eigenlijk het verkeerde type en dat betekent o.a dat deze pomp precies andersom draait. Letterlijk het enige dat ik nog niet had getest bleek uiteindelijk het issue te zijn. Brandstof slangen omgewisseld, starten en lopen.

Vanmiddag 230km gereden. Eenmaal op temperatuur heb ik 'm een paar keer richting revlimiter getrapt, wat denkt dat kreng wel, een beetje kapot gaan 8)7 :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 14:57

duderuud

Sliden is koel

Destruction schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Hangt @duderuud hier nog rond? Die is volgens mij administrator op MF en kan je vast verder helpen :)
Soms... :P

Account is (handmatig) goedgekeurd. De mails worden wel degelijk gelezen hoor...

[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 08-03-2026 18:59 ]

Motor-Forum.nl

• Loei123
  • Nu online
Nou na het nalopen van de kabels van de sensor en zachtjes aan de kabel trekken om te zien in welk contact het stekkertje ging, had ik zo ineens dat stekkertje los.

Nu goed vastgeklikt en ja hoor, de snelheidsmeter werkt weer. :7

Met het wegzetten viel me op dat de motor tikte/ratelde en wat blijkt nu, de ketting gaat over de uitlaat heen.
Dit is me tijdens het rijden niet ongevallen en heb ik nog nooit gehoord bij het verzetten van de motor.

Bij aankoop heeft de motor een beurt en nieuwe kettingsets gehad.

Iemand enig idee of dit normaal is en of ik hier mee door kan rijden?

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

@Loei123 Ik ben geen monteur, maar iets zegt me dat zoiets niet hoort. Maar kan een feature zijn die mij niet bekend is.

Moette doen.

• DrivinUCrazy
Vandaag lekker een ronde Eifel gedaan. Heel veel motoren gezien. En een laser controle, maar die kon nog wel eens duur uitpakken want die zag ik pas toen ik ernaast was, en je mocht daar blijkbaar maar 70. Geen 100. :X

Ik kon me wel voor mijn kop slaan, met zo'n eerste weekend dat iedereen er op uit gaat, en niet voldoende op de borden letten. |:( |:(

Maar goed, niets meer aan te doen, dus ik heb het geprobeerd uit mijn hoofd te zetten en lekker te rijden.

Op de snelweg naar huis valt me opeens iets op. Een onregelmatig zwakker en dan weer helderder rood lampje in het dashboard. Geen motorstoring, geen oliedruk melding. Nee, een sleutel symbooltje. Echt een sleutel, geen steeksleutel. Het lampje dat na uitschakelen nog 24 uur moet knipperen als signaal dat de startonderbreker actief is.
De motor liep verder prima.

Ik vreesde een lage accuspanning, dus 2 versnellingen terug om hoger in de toeren te rijden, niet gaan tanken, gewoon op huis aan. Zo heb ik zeker 30 minuten nog gereden.
Daar aangekomen hang ik het obd-tooltje (dat van Yamaha vrijwel niets uitleest, maar ok) er aan. Geen meldingen. Actuele waardes: prima, voor zover uitleesbaar.

En wat schetst mijn verbazing? Gedurende een kwartier dat de motor op contact staat, wordt het lampje zwakker en zwakker terwijl de rest gewoon blijft functioneren, totdat dat sleuteltje weer doet wat het moet doen. Uit als het uit moet zijn, en aan als het aan moet zijn. :? :?

Vocht op een plek waar het niet hoort zou heel sterk zijn, want de motor is al 1000+ km niet nat geworden. Een kapotte printplaat of ergens? Ik hoop het niet, dan kon het nog wel eens duur gaan worden...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 13:41

4x2

lộn xộn quá

Loei123 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:25:
Met het wegzetten viel me op dat de motor tikte/ratelde en wat blijkt nu, de ketting gaat over de uitlaat heen.
Dit is me tijdens het rijden niet ongevallen en heb ik nog nooit gehoord bij het verzetten van de motor.

Hoe staat je kettingspanning? Zat even terug te kijken naar de foto's van m'n ex-Firestorm, maar de ketting blijft best een eindje bij de uitlaat uit de buurt.

leeg

• Loei123
  • Nu online
4x2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Hoe staat je kettingspanning? Zat even terug te kijken naar de foto's van m'n ex-Firestorm, maar de ketting blijft best een eindje bij de uitlaat uit de buurt.
Geen idee?
Ik dacht dat de firestorm automatische spanners had maar lijkt er volgens mij niet op, hier twee foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEYVpHFqAypWdQ_UKk7eZeFK1s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JgvqmhvQhhhvQDGuBQyo57v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GszFg1DkUXyD5sIoRBCzaYJp6SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBJUHcUukZpoPPDNIwW8hMcS.jpg?f=fotoalbum_large

• Pyr0_
Loei123 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Geen idee?
Ik dacht dat de firestorm automatische spanners had maar lijkt er volgens mij niet op, hier twee foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kettingspanning even nameten volgens het boekje, zo alleen foto zegt niet zo veel ;)

@DrivinUCrazy Gek zeg. Je hebt geen keyless toch, kan niet een waarschuwing zijn voor t batterijtje in je sleutel?

Vanmiddag in de Ardennen ook idioot veel motorrijders gezien. Kwam op een gegeven moment achter 2 van die boys met knieschuivers, beentasje, dikke Ducati streetfighter en monster met akra's, zo'n typetjes.. Rijden in een dorp achter 3 auto's waarvan de voorste wat langzaam gaat, gaan ze alle 2 nonstop toeteren 8)7 Vervolgens vet leip (al toeterend) inhalen waar dat eigenlijk niet kan. Bocht verder alle plek ging ik er zelf voorbij en zie ik de achterste constant volledig langs zn zadel hangen en z'n knie uitsteken :? (En dan net 20° lean angle hebben ofzo)
Stukje verder staan we weer stil achter een afslaand busje, wou verder niet geassocieerd worden met ze dus heb een flinke dot gas gegeven en ze ondanks de bochtige weg, niet meer gezien achter me :z

[ Voor 3% gewijzigd door Pyr0_ op 08-03-2026 20:37 ]

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

@DrivinUCrazy das balen ja.

Vandaag rondje Nideggen gedaan en daar was het ook highlife. Heel veel motorrijders, de een nog harder dan de ander. 3 dik inhalen, heerlijk. Not.

Daarna nog 2 fietsers op de B264, kom je daar aan met 70, schrik je toch even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhD7g8K2qY7SClxkvxEIKWUcxuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZAfYrNPEuCN5qttjm2kDvVr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door ozzynator op 08-03-2026 20:25 ]

Moette doen.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:14
[...]

Geen idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zou ik even (laten) spannen.
Die ketting zo op je uitlaat wil je niet hebben, dat is wachten op een gat in je uitlaat.
Alhoewel, als je er echt op gaat zitten, voetjes van de vloer, de ketting spanning die het in veren van de achtervering, wel wat strakker wordt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Geen idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Automatische kettingspanners op motors met meer dan 50pk heb ik nog nooit van gehoord. Je nokkenaskettingen wel ja ;P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Loei123
  • Nu online
Bedankt @Pyr0_ en @Bommes.

Ik zal me eens verdiepen in het spannen, dat kan niet heel moeilijk zijn toch?

En om hoeveel kilometer is het normaal dat je dit moet doen? Er ligt namelijk een nieuwe set op.

• Loei123
  • Nu online
_eLMo_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Automatische kettingspanners op motors met meer dan 50pk heb ik nog nooit van gehoord. Je nokkenaskettingen wel ja ;P
Oeps.
Heb er dan ook (nog) echt geen verstand van. :X

• _eLMo_
  • Niet online
@Loei123 misschien handig je boekje eens op te duiken en kijken wat er nog meer regelmatig gebeuren moet.

Kettingspannen is vaak 1-2x na nieuwe set, dan een tijd niet, als hij weer begint te rekken plan je vast een nieuwe in.

• DrivinUCrazy
@Pyr0_ Dat is wel inderdaad de eerste hit die je vindt als je hier op googlet, maar keyless zit er pas vanaf 2025 op. Deze is 4 jaar ouder.

Voor de zekerheid de optimate er maar eens aan gehangen, en binnenkort wat kleine stukjes rondom het dorp rijden met de reservesleutel op zak. Ik heb verder ook geen idee.

• harley
Loei123 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:25:
Nou na het nalopen van de kabels van de sensor en zachtjes aan de kabel trekken om te zien in welk contact het stekkertje ging, had ik zo ineens dat stekkertje los.

Nu goed vastgeklikt en ja hoor, de snelheidsmeter werkt weer. :7

Nee dat hoort zeker niet
Maar een nieuwe ketting rekt heel vlug dus moet na 100 en na 500km zeker gesteld worden.

• Pyr0_
harley schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Nee dat hoort zeker niet
Maar een nieuwe ketting rekt heel vlug dus moet na 100 en na 500km zeker gesteld worden.
Dit wist ik ook niet, goed dat je het zegt. Voorlopig maar even in de gaten houden dan.
+2 tandjes op t achterwiel heeft mn Multi wel goed gedaan btw, rijdt net dat beetje soepeler op lage snelheid.

• DrivinUCrazy
Dat hoor ik vaker, maar heb ik nog nooit meegemaakt. Heb ik dan geluk gehad of zo?

• Loei123
  • Nu online
harley schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Nee dat hoort zeker niet
Heel weg bedankt en ook @_eLMo_.
Hoort dus bij een nieuwe kettingset.

Nu uitzoeken of ik dit zelf kan. :9

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:19:
Dat hoor ik vaker, maar heb ik nog nooit meegemaakt. Heb ik dan geluk gehad of zo?
Jij rijdt blijkbaar zo rustig dat je je ketting niet eens echt op spanning komt te staan >:)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:00
Wordt een lange week ... vrijdagochtend mijn nieuwe motor ophalen. En dan het hele weekend niet kunnen rijden, omdat de kinderen bij mij zijn. Hoop alleen voor jullie dat het het komend weekend mooi weer is O+

Begin nu toch weer te twijfelen over een Arai, zit werkelijk als gegoten. Alleen geen photochromic vizier :-(

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelhelmen.nl/cdn-cgi/image/format=auto/media/catalog/product/image/208137c3e8/arai-tour-x5-it-us.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 08-03-2026 21:49 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:19:
Ik kan het me ook niet voorstellen. De schakels van een ketting rekken niet, er komt gaandeweg speling op de bussen en pinnen, waardoor de ketting langer wordt.

Kan het me niet herinneren dat ik ooit een ketting binnen 500 km na heb moeten spannen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• DrivinUCrazy
@Pyr0_ Dat zal het zijn inderdaad! :Y

Trouwens maar goed dat ze me niet staande hebben gehouden in Duitsland. Achterband zit op 2mm aan de zijkanten, en 1mm in het midden. Daar is 1,6mm immers het verplichte minimum.
Ik vond de band al vierkant aanvoelen; naar links valt die nog even door in de bocht. Net alsof die een paar cm wegdrift iedere keer.

Uiteraard wist ik dat al, de nieuwe set is al besteld ;) Maar ik ben vanmorgen wél legaal vertrokken.

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:13
Zondagmiddag weer goed besteed :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6KJDr1lNv1ifrwPP8OpK-TT2i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBZRYhzpWkQLMxLip6OwpiER.jpg?f=fotoalbum_large

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Als je zelf al iets hebt voor het relais dan zou je puur voor de connector een SAE connector kunnen gebruiken. Toen ik mijn motor kocht zaten de verwarmde handvatten daarmee aangesloten. Was vervolgens makkelijk een gezekerde SAE splitter in te zetten om de tracker aan te sluiten. Als je ze niet nodig hebt kun je ze afsluiten met een rubber dopje dus geen kans op vocht of per ongeluk contact met het frame.

...

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-04 17:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1n3B0nuf_fNiTBNTM_N-f-Zg70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvUZ2Y1FIWSaHy8E1T3FHycK.jpg?f=fotoalbum_large

Het moest en zou vanmorgen gebeuren: de eerste kilometers van het jaar. In de stad was het allemaal nog prima, maar naar mate ik verder weg kwam werd de mist ook dichter. Ik moest en zou naar Termunten rijden voor een kibbeling en dat is gelukt. Onderweg nog even een foto gemaakt op de plek van het voormalige dorp Oterdum. Wel lekker rustig op de weg vanmorgen.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04 21:36
SuHwak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:35:
Maar warempel 🥳 iemand heeft m gevonden, meldt later die dag de dealer mij! De goeie vader die belde (en z'n zoon die de vondst daadwerkelijk had gedaan), had m inderdaad aan de bostelweg, Nieuwerkerk gevonden. En zei woonden niet eens zoveel van mij vandaan. Ik was bereid naar Groningen te rijden (met de auto) als het moest, maar gelukkig was ik met een half uur weer thuis. Andere plek op de houder gevonden, ringetjes en moertjes juiste manier gemonteerd, en ik mocht weer!
Schrijf voor een volgende keer even op de achterkant van je kentekenplaat je GSM-nummer. Als je hem dan eens kwijtraakt ergens in het buitenland heb je meer kans dat hij terugkomt ;)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
Klein wereldje vanochtend buiten in de kop van Noord-Holland.
Met de huidige benzineprijzen met de 125cc naar het werk 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH1UoZCAq9sgsGS7lBFsjnNjmEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qulKQ3qbXmsxFsScuo9JknFC.jpg?f=fotoalbum_large

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:52
Hoop mensen in het weekend weer op de motor. Het is hier altijd goed te merken, en voor mij een goed moment om in de tuin te werken en dan door de week te gaan rijden. Beetje hetzelfde verhaal als hier al geschreven werd, in het weekend rijden er soms gewoon malloten op de weg. 8)7

@Loei123 je had het inmiddels al wel door, maar op een Firestorm zit geen automatische kettingspanner.
@SuHwak, mooi ritje om door het Vierhouterbos te rijden met je nieuwe motor. 8)

• DRAFTER86
Bestaan er überhaupt motoren met automatische kettingspanners? Anders dan de de nokkenasketting?

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-03 20:27
Zoals zovelen hier het weekend de motor gepakt. Niet om kilometers te maken maar om wat techniek te oefenen voordat ik me ga wagen aan de TET.

In de buurt een stukje zand gevonden en begonnen met een slalom. Wat ik merkte is dat ik nog teveel stuur ipv de motor afschuin, bandenspanning te hoog en verkeerde banden. Maar wat andere en erg leuke demensie tov het asfalt.

Nu nog opzoek naar een leuk training voor niet al te veel die ook wel te doen zou zijn op de anakee adventure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsFfP94wTFkep4bXMWC3Ah7c-Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iypAA9zq8CQWmzpF3qAOOK1l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Bauke87 op 09-03-2026 09:28 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:31

A13X

Dude

Bauke87 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:26:
Zoals zovelen hier het weekend de motor gepakt. Niet om kilometers te maken maar om wat techniek te oefenen voordat ik me ga wagen aan de TET.

In de buurt een stukje zand gevonden en begonnen met een slalom. Wat ik merkte is dat ik nog teveel stuur ipv de motor afschuin, bandenspanning te hoog en verkeerde banden. Maar wat andere en erg leuke demensie tov het asfalt.

Nu nog opzoek naar een leuk training voor niet al te veel die ook wel te doen zou zijn op de anakee adventure.

[Afbeelding]
Elles Dijkhuizen, goede training voor schappelijk prijsje zeker als je niet alleen gaat.

Awesome

• Chevy454
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:19:
Bestaan er überhaupt motoren met automatische kettingspanners? Anders dan de de nokkenasketting?
Motoren met een vaste as locatie, meestal custom bikes.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:52
WiLLoW_TieN schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:19:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TkNNkJ-YMl61DH_1gZxDxIY9Ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A36QpFcISyj3SosbiiyKeAUs.jpg?f=fotoalbum_large

125cc fist bump :w.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:14

[Afbeelding]
Leuk nog iemand die zijn V85 offroad neemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPZgetJrTO_IutpH686rgPSIOxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cujcEOe2jSTNeRzZSRRouavU.jpg?f=fotoalbum_large

Tip van flip:
Als je nog geen andere voorvering hebt, met name iets dat wat minder doorzakt onder alleen al het rijders gewicht dan is dat een volmondige aanrader. Ik had Hyperpro er voorin, op mijn gewicht afgesteld/uitgezocht.
Daarnaast: voorpoten maximaal doorsteken in de kroonplaten, dus ve voorkant maximaal omhoog.
Stuur wat voorover draaien/kantelen.
Achtervering, ook dat helpt heel veel als je die vervangt voor een andere veer/schokdemper combi, maar ook daar geld: Stel de veervoorspanning wat hoger in zodat de motor onder jouw gewicht wat hoger blijft.

En dan nog wat betreft banden, daar is geen goed of slecht in want zoveel mensen zoveel meningen, maar ik kan je wel mijn ervaringen geven:
Bridgestone adventure cross AX41, ik vond die achter lekker veel grip geven maar voor vond ik met name offroad de V85 nog vrij zoekerig, weinig vertrouwen.
Dat werd een heel stuk beter met de TKC80's voor en achter. Wel gaf die weer als nadeel dat achter de grip wat minder was. Dat kun je ook als voordeel zien, want de motor brak wat makkelijker uit achter, daardoor kon je met je gas ook wat makkelijker mee sturen op het zand.
Laatste set waar ik mee reed:
Achter Mitas E-09 enduro (die is ondertussen vervangen voor?? dat ben ik ff vergeten) en de TKC 80 voor.
Die achterband vond ik offroad fijner dan de TKC80, op de weg ook goede grip. Helaas bleek die niet bestand tegen flink wat snelweg, met volle bepakking en 30+ graden. Daarvan werd het ding te warm en begon die noppen op te vreten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iINMWUP38fS8IuT--nJQRs6hcqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHV4k1ywZSyJgKmv594k443Q.jpg?f=fotoalbum_large
Maar al met al vond ik het een erg fijne reis/offorad/alle dag motor O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 17:36

[Afbeelding]
Kijk hier eens --> https://www.berrt.nl/ ;)

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

WiLLoW_TieN schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:19:

[Afbeelding]
Heeft die zoveel (NC achtige) compressie dan, dat de lucht zonder brandstof toch tot ontploffing komt?

Moette doen.

• Loei123
  • Nu online
Bedankt voor alle antwoorden omtrent de kettingspanners! :)

Aangezien ik geen momentsleutel heb en ik in de buurt woon van een motorzaak heb ik maar besloten het van de week daar te laten doen.
Qua kosten hoop ik dat het meevalt aangezien het een vrij standaard klusje is (?).

• BvZwolle
  • Laatst online: 15:13
@Loei123 waar in de buurt woon je dan? Zonde om je motor weg te brengen voor kettingspannen. Dat is echt een simpel klusje. Ik heb wel een momentsleutel.

• Loei123
  • Nu online
BvZwolle schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:24:
@Loei123 waar in de buurt woon je dan? Zonde om je motor weg te brengen voor kettingspannen. Dat is echt een simpel klusje. Ik heb wel een momentsleutel.
Ik woon in Twente en woon 2 minuten van een zaak af. :P

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@Bauke87
Eerlijk, ik zou training eerst even overslaan.
Probeer eerst gewoon de TET op te gaan, het is zo erg niet in NL.
Misschien iemand in je buurt die beetje kan meerijden en rust kan geven mocht het mis gaan.

Je zult snel merken dat je wat ontspannen gaat zitten en staan na wat oefeningen, en dan kan je een trainingsdag doen.
Dan ga je veel meer van de techniek opsteken en minder nog druk met hoe eng het allemaal is en de eerste keren zand.

• kneusteun
  • Nu online
Loei123 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Ik woon in Twente en woon 2 minuten van een zaak af. :P
Afhankelijk van welke zaak gaan ze daar geen geld voor vragen mag ik hopen.
Anders roep maar heb ook wel een momentsleutel liggen in twente.

• _eLMo_
  • Niet online
Loei123 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:17:

Aangezien ik geen momentsleutel heb en ik in de buurt woon van een motorzaak heb ik maar besloten het van de week daar te laten doen.
Qua kosten hoop ik dat het meevalt aangezien het een vrij standaard klusje is (?).
Een gekalibreerde heb je voor 40 euro morgen binnen, goede maat dop erbij, en gaan met die banaan. Eventueel gelijk de kleine mee bestellen voor kleinere aanhaal momenten.

Maar een keer afkijken bij een ervaren monteur is ook altijd een goed idee :)

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 09-03-2026 10:36 ]

• Loei123
  • Nu online
Bedankt @BvZwolle en @kneusteun .

Probleem is een beetje dat ik niet weet of ik hier nog wel mee kan rijden, en die motorzaak is letterlijk 2 minuten, als ik dat al haal die kant op.

Woon zelf in Almelo.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-04 14:06
Gisteren even 450km heen terug dinant gedaan en het comfort is toch wat zoek. Na 100 km heb ik al eens een 10 min nodig om te stretchen, en daarna toch eens om de 70 km. Na 300+ km is de concentratie ook op en is het automatische piloot rijden, wat het plezier wel teniet doet.

Nu vraag ik mij af, hebben jullie tips en hints om het comfort te verhogen of het langer vol te houden? Ik drink al voldoende tijdens de rit, stop dus ook voldoende. Vaak gebruik ik ook een koersbroek om zadelpijn te bestrijden en dat werkt heel goed. Maar ik vermoed dat ik gewoon te weinig beweeg tijdens het rijden en daardoor stram wordt.

Ik rij met een versys 1000 SE met custom zadel (van vorige eigenaar), dus eigenlijk zou dat toch voldoende comfort moeten zijn?

• Joris748
Adder28 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:06:
Gisteren even 450km heen terug dinant gedaan en het comfort is toch wat zoek. Na 100 km heb ik al eens een 10 min nodig om te stretchen, en daarna toch eens om de 70 km. Na 300+ km is de concentratie ook op en is het automatische piloot rijden, wat het plezier wel teniet doet.

Nu vraag ik mij af, hebben jullie tips en hints om het comfort te verhogen of het langer vol te houden? Ik drink al voldoende tijdens de rit, stop dus ook voldoende. Vaak gebruik ik ook een koersbroek om zadelpijn te bestrijden en dat werkt heel goed. Maar ik vermoed dat ik gewoon te weinig beweeg tijdens het rijden en daardoor stram wordt.

Ik rij met een versys 1000 SE met custom zadel (van vorige eigenaar), dus eigenlijk zou dat toch voldoende comfort moeten zijn?
Hoe zit je op de motor? Bekken naar voren of bekken naar achter gekanteld?

• Adder28
Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Zo recht mogelijk, maar ik probeer zoveel mogelijk te verschuiven in het zadel om de spieren niet stram te laten worden. Maakt de houding van het bekken veel uit?

• Joris748
Adder28 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Zo recht mogelijk, maar ik probeer zoveel mogelijk te verschuiven in het zadel om de spieren niet stram te laten worden. Maakt de houding van het bekken veel uit?
Ja, als je in je rug hangt wordt je rug zwaarder belast. Door het bekken naar voren te kantelen, ontlast je je rug en worden je zitbotjes beter ondersteund. Het laatste zorgt ervoor dat je meer op de zitbotjes en minder op weefsel zit, waardoor je minder last van je kont krijgt. Daarom heb ik ook liever een harder, dan een zachter zadel.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:41

Clush

Do as I say...

Tussen de ritjes door me weer ingeschreven voor de Elfstedentocht! Vond het vorig jaar echt lachen om mee te doen, dus dit wordt wel een blijvertje, denk ik.
Gisteren even 450km heen terug dinant gedaan en het comfort is toch wat zoek.

...

450km is ook gewoon veel, dat voelt iedereen.

En het is niet gezegd dat een custom zadel van de vorige eigenaar ook werkt voor jou. Én ik weet niet hoe lang je bent, maar voor mij (1.98) is het verlagen van de voetsteuntjes zeker geen overbodige luxe.

Maar het kan ook gewoon zoiets zijn dat je het stuur te krampachtig vasthoudt.

... not as I do.

• Adder28
Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Ja, als je in je rug hangt wordt je rug zwaarder belast. Door het bekken naar voren te kantelen, ontlast je je rug en worden je zitbotjes beter ondersteund. Het laatste zorgt ervoor dat je meer op de zitbotjes en minder op weefsel zit, waardoor je minder last van je kont krijgt. Daarom heb ik ook liever een harder, dan een zachter zadel.
Dus als ik het goed begrijp, een meer sportievere houding aannemen, dan kan je het langer volhouden?

• Adder28
Clush schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:46:
Tussen de ritjes door me weer ingeschreven voor de Elfstedentocht! Vond het vorig jaar echt lachen om mee te doen, dus dit wordt wel een blijvertje, denk ik.

[...]

450km is ook gewoon veel, dat voelt iedereen.

En het is niet gezegd dat een custom zadel van de vorige eigenaar ook werkt voor jou. Én ik weet niet hoe lang je bent, maar voor mij (1.98) is het verlagen van de voetsteuntjes zeker geen overbodige luxe.

Maar het kan ook gewoon zoiets zijn dat je het stuur te krampachtig vasthoudt.
Ik ben inderdaad ook al eens aan het kijken voor het zadel te laten aanpassen, want nu kom ik ook tekort met mijn korte beentjes (enkel de tippen op de grond beide kanten). Iemand tips in/rond belgie?

• kneusteun
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ik merk dat als ik echt kilometers moet maken ik een niergordel alleen al fijn vindt als ondersteuning.
Voel me dan wel een oude bok, maar het is zoveel beter dan zonder.

• Adder28
kneusteun schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Ik merk dat als ik echt kilometers moet maken ik een niergordel alleen al fijn vindt als ondersteuning.
Die helpt je houding veel rechter houden dan?

• kneusteun
  • Nu online
Ja, dan wordt ik net iets meer gedwongen om niet te gaan hangen.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Admin Softe Goederen
Daar heb ik over 2 weken een training gepland staan, en Berrt is een hoop, maar niet echt 'voor niet al te veel' ;)
Loei123 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:17:

Zoals anderen ook al aangaven, grote kans dat het je niks kost. Al helemaal als het geen wildvreemde dealer is. Ik kan bij de dealer waar ik mijn onderhoud laat doen gewoon onaangekondigd langsrijden, en dan sta ik meestal 5 minuten later weer buiten met een ketting die netjes op spanning staat (althans, tot nu toe, zul je zien dat ik volgende keer een uur mag wachten :P )

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• kneusteun
  • Nu online
Ook een stukje klant binding.
Als iemand mij netjes helpt dan kom ik zeker weer.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Jolke schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:08:
[..]Beetje hetzelfde verhaal als hier al geschreven werd, in het weekend rijden er soms gewoon malloten op de weg. 8)7
Vaak in spandex/lycra :P

Meer bochtjes pakken, en die ook lekker actief pakken: kont schuiven in (of van) t zadel, kissing the mirror, je kent het wel. Juist dát wat op een SUV-motor wat minder nodig is. Op de rechte stukken letten op je rug, niet doorhangen maar actieve zit houden: licht naar voren leunen met rechte rug.

Verder zweer ik bij Grip Puppies (grip verdikker) want heb grote handen. Mn stuur is zo veel fijner vast te houden, heb geen neiging meer in mn stuur te knijpen.

[ Voor 8% gewijzigd door noes op 09-03-2026 13:34 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Loei123
  • Nu online
Ik weet nu al zeker dat ze dit niet gratis gaan doen. :P

Verder heb ik me nog niet verdiept in waar ik eventueel verder onderhoud wil laten uitvoeren, eerst de ervaring van het ketting spannen maar eens afwachten.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Ik merk zelf ook vaak dat ik de neiging heb om in mijn rug te gaan hangen zoals jij het omschrijft. Het doorzakken. Ik heb 2 keer een hernia gehad in het verleden en mede daardoor is dat natuurlijk een probleem. Ik weet eigenlijk niet heel goed hoe ik dat het beste oplos, ik zou misschien liever iets hoger op de motor zitten, misschien een ander zadel, ik weet het nog niet.

• Adder28
noes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Meer bochtjes pakken, en die ook lekker actief pakken: kont schuiven in (of van) t zadel, kissing the mirror, je kent het wel. Juist dát wat op een SUV-motor wat minder nodig is. Op de rechte stukken letten op je rug, niet doorhangen maar actieve zit houden: licht naar voren leunen met rechte rug.
Doe ik vaak al, op de snelweg of elders ga ik vaak iets vertragen en dan zwaai ik een beetje heen en weer op het rijvak, ook om de banden niet constant op hetzelfde vlak te laten rijden. Maar uiteindelijk verkrampt toch alles blijkbaar...

• Joris748
kneusteun schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Ik houd in de sportschool actief mijn core sterk (rug- en buikspieren). Dat maakt echt een wereld van verschil, daardoor nog geen niergordel nodig.

• DrivinUCrazy
Adder28 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Doe ik vaak al, op de snelweg of elders ga ik vaak iets vertragen en dan zwaai ik een beetje heen en weer op het rijvak, ook om de banden niet constant op hetzelfde vlak te laten rijden. Maar uiteindelijk verkrampt toch alles blijkbaar...
Voor de slijtage van de banden maakt dat echt niet uit. Met een beetje geslinger op de snelweg kom je echt vrijwel niet buiten het midden van het loopvlak. Je zult, ook voor je zithouding overigens, veel meer bochten moeten rijden, want dat houdt je actiever.

Geef me liever 7 uur aan bochten op een dag dan 2 uur snelweg, want dat eerste is weliswaar vermoeiend, maar dat laatste sloopt me. :)

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-03-2026 15:41 ]

• Adder28
DrivinUCrazy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Geef me liever 7 uur aan bochten op een dag dan 2 uur snelweg, want dat eerste is weliswaar vermoeiend, maar dat laatste sloopt me. :)
Mij ook, maar helaas is het 1u40 rijden eer ik deftige wegen en bochten tegenkom. Dus die 3u+ snelweg hakt er wel in.

• DRAFTER86
Adder28 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Mij ook, maar helaas is het 1u40 rijden eer ik deftige wegen en bochten tegenkom. Dus die 3u+ snelweg hakt er wel in.
Waar woon je dan wel niet :o
Death Valley?

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: langzaam aan de komende dagen.

De komende dagen heb ik quality time met onze zoon dus wordt er weinig geklust. Veel gepuzzeld en spelletje gespeeld maar verder dan de K&N filter te wassen en in te oliën zal het vandaag niet worden. Morgen de orginele carb proberen te reinigen en woensdag mijn motorframe voor de verandering weer eens uit elkaar halen 8)7

En dan is het donderdag motorblok wisselen en dan is het vrijdagavond alles opbouwen maar dan alle bouten op moment aan te trekken. Ergens volgende week hoop ik alles terug in elkaar te hebben (bijvoorkeur voor de andere sidequest van tuinhuis plaatsen begint...).

Dan zijn we 3 weken bezig geweest met de donor te demonteren en extra motorblokken te regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 09-03-2026 20:47 ]

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:08

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Gisteren nieuwe banden besteld voor mijn Honda VFR, namalijk Michelin Road 6.

Ik laat ze door banden service Kruiswijk uit Heeten bestellen en monteren, dit is lekker dicht bij in de buurt.

Ik zat ook te denken aan Dunlop Roadsmart IV en zelfs aan de Dunlop Mutant.
Het zijn toch de road 6 geworden, en waarom, eerlijk gezegd vind ik het profiel van de road 6 erg mooi 😃.

Dit neemt niet weg dat de genoemde banden ook erg goed scoren bij testen, hierover heb ik gelezen op het internet.

De banden die er afgaan zijn Bridgestone Bt023 waarop ik ong 2000 km mee heb gereden na aanschaf van de motor in april 2025.

Daarna maar eens lekker gaan rijden.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-04 16:29
Dan gaat je motor echt veel lekkerder sturen. BT23 zijn k*t banden

• DrivinUCrazy
Ligt er wel aan waar je van houdt. Bridgestones zijn qua vorm wat 'vlakker/ronder', waardoor je wat meer moeite moet doen om ze in de bocht te leggen. Michelins zijn wat spitser, waardoor die makkelijker de bocht in vallen. Sommige rijders vinden dat laatste nerveus gedrag, en op sommige motoren snap ik dat zelfs wel.

Zelf houd ik er wel van om de motor de bocht in te laten vallen, en dan op te vangen als ik de juiste hellingshoek bereikt heb. Daarom past Michelin me zo goed.
In de loop der jaren verschillende merken geprobeerd, maar ik blijf bij de Road serie terugkomen. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. :)

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:01
Dat scheelt enorm per motor.
Mijn Yamaha FZR1000 reed verschrikkelijk op Bridgestones, die kwam met Michelin Pilot Power helemaal tot leven. Op de Yamaha TRX altijd met Dunlop gereden, maar op de TDM850 kon ik het het beste vinden met BT023's :)
Op de Appie RSV zaten Pirelli Diablo Rosso's, erg prettig maar snel op ;) Op dit moment Pirelli Angel GT's op de R1100S maar die worden binnenkort vervangen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Adder28
DRAFTER86 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:59:
[...]

Waar woon je dan wel niet :o
Death Valley?
Gent, dus de leuke wegen rond dinant/ardennen beginnen op 1u40 van mijn deur.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Adder28 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Gent, dus de leuke wegen rond dinant/ardennen beginnen op 1u40 van mijn deur.
Mijn eerste gedachte was dat je ook in jouw omgeving leuke weggetjes kan vinden maar dat je creatiever moet zijn in je routes uitstippelen. Maar na snel wat spelen in kurviger is het beste advies dat ik je kan geven om te verhuizen :+

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:27

geert_s

Gamertag: Brulbak

Ik vind tot nu toe de Pirelli Angel GT II banden het lekkerste rijden. Wat slijtvaster dan de Angel GT, heel voorspelbaar rijgedrag. Gaat makkelijk de bocht in, maar zonder er echt 'in te vallen'. Maar goed, ik hou van voorspelbaarheid op de motor, dat zullen sommigen misschien wat saai vinden.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus... Ik dacht weer eens met de motor naar werk te gaan. Ook al omdat ik een auto miste vanmorgen...

Had niet gerekend op een bak regen obv het weerbericht van gisteren :X

Recent ook een stel bluetooth remotes besteld bij Ali om eens uit te proberen. Vooral voor Gemini en media bediening. Werken technisch op zich goed. Maar er viel er eentje af met de bediening met handschoenen. Een ander door onmogelijke bevestiging (moet om het handvat heen, daar heb ik te grote handen voor).

Lijkt erop dat we een winner hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYGIiScP3qW74PGwkS8y62P8NmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KgcVCXOqY83MSfB8BdfAhmSH.png?f=fotoalbum_large

Nog ff nieuw houdertje printen, zodat ie rechts van de startknop kan.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2026 10:16 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:25
Ik word binnenkort als het goed is eigenaar van een Piaggio MP3 310. Of jullie dat onder de noemer motor plaatsen, weet ik niet. Maar ik wel in ieder geval.

Ik ga een HJC F31 motorhelm kopen met de 21B communicatieset. Raden jullie deze combi aan? Zijn er ervaringsdeskundigen? :-)

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04 22:04
@turkeyhakan
Ik heb alleen ervaring met de F71, maar zonder ruitje is dat echt niet ok qua lawaai.
Zonder ruitje == op een supersport zitten.

Collega heeft wel de combi met de RPHA met de 21b en daar is hij heel content mee. (Weliswaar wel achter een ruitje)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:25
Deshmir schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:38:
@turkeyhakan
Ik heb alleen ervaring met de F71, maar zonder ruitje is dat echt niet ok qua lawaai.
Zonder ruitje == op een supersport zitten.

Collega heeft wel de combi met de RPHA met de 21b en daar is hij heel content mee. (Weliswaar wel achter een ruitje)
Het zal zelden gebeuren dat ik sneller dan 80 km/u zal rijden. Ik heb ook geen motorrijbewijs, vandaar de keus voor de Piaggio. Is dat dan wel OK qua geluid?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:15

fdees

Trust me I'm an Engineer

turkeyhakan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
Ik word binnenkort als het goed is eigenaar van een Piaggio MP3 310. Of jullie dat onder de noemer motor plaatsen, weet ik niet. Maar ik wel in ieder geval.

Ik ga een HJC F31 motorhelm kopen met de 21B communicatieset. Raden jullie deze combi aan? Zijn er ervaringsdeskundigen? :-)
@turkeyhakan Verschillende zaken.
  1. Pasvorm van een helm is heel persoonlijk, ieder hoofd is anders qua vorm en ook per merk zitten verschillende modellen van helmen soms anders. Dus ga hem passen en niet online bestellen
  2. Gebruik oordoppen hoe stil een helm ook is je oren gaan je dankbaar zijn
  3. NEEM motorrijlessen, je gaat jezelf daarna zoveel prettiger voelen in het verkeer en weten hoe je jezelf moet positioneren op de weg. Je bent veel kwetsbaarder dan in een auto
  4. Communicatiesetje is geïntegreerd dus als je over 2 jaar je helm laten vallen en je moet die vervangen zit je vast aan dit merk en type helm en die zal dan net uit de markt zijn. Ik ben een grotere voorstander van een universeel systeem
  5. Naast een helm welke kleding wil je ook nog gaan gebruiken?
Maar je gaat echt een gigantische discussie hier losmaken als je denkt dat je gewoon veilig kan rijden met een 3-wieler in de vorm van een motor zonder dat je weet hoe je als motorrijder moet gedragen tov auto's en ander verkeer. Dus zorg voor je eigen veiligheid en zoek een instructeur die je kan helpen. Ik zeg niet dat je een A rijbewijs moet gaan halen, maar zorg wel dat je les krijgt hoe je moet gedragen als een motorrijder in het verkeer. Want ook met 80 km/u gaat een ongeluk pijn doen.

[ Voor 13% gewijzigd door fdees op 10-03-2026 11:00 ]

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Adder28
Waaj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Mijn eerste gedachte was dat je ook in jouw omgeving leuke weggetjes kan vinden maar dat je creatiever moet zijn in je routes uitstippelen. Maar na snel wat spelen in kurviger is het beste advies dat ik je kan geven om te verhuizen :+
Haha inderdaad, de leuke baantjes zijn al altijd minstens een uurtje rijden. Wil je de echt leuke baantjes, is het minstens 2u rijden. Alles ertussen is plat, recht en vooral veel behuizing dus weinig interessant.
Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste