Gister was het zover, hoog tijd om de ketting en tandwielen te vervangen. Eerst goed ingelezen, filmpjes bekeken, werkplaatshandboek erbij, juiste tools gehaald en vol zelfvertrouwen eraan begonnen.
:strip_exif()/f/image/q4Pw0uw7Ed262088ftV6c8BG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eerst maar eens beginnen met het voortandwiel los te halen, wat zat dat ding vast zeg, op internet een truukje gezien met de hamer op de sleutel te tikken terwijl je kracht zet maar ding kwam niet los. Bij mij om de hoek zit een autogarage, daar even naartoe en gevraagd of ze met de impactgun het even wilden los halen, dat wilde ze wel doen, dus dat was snel genoeg gebeurd. Ding weer 'handvast' gedraaid en stapvoets terug na huis gereden. Ding weer terug in het hok en toen moest de ketting los. Had voor de lieve som van 55e een kettingpons setje gehaald bij Datona, wat ik ook zou moeten kunnen gebruiken om de ketting te breken. Ik de instructies gevolgd, ding erop en kracht zetten.. geen beweging, nog wat meer kracht... geen beweging, f*cking h*ll. Haal het weer eraf, nog geen deukje in de ketting, maar de kettingpons?
:strip_exif()/f/image/hjGIoB3eovAER1PNsskIPog0.jpg?f=fotoalbum_small)
Gewoon weten te buigen.
Goed, heb een slijptol met nog 1 hele oude disk eraan, die op de ketting gezet en met wat moeite de ketting door. Dan kunnen de tandwielen zo van de assen af worden geschoven, toch? Nope, muurvast. Gelukkig had ik een '
sprocket puller' gekocht op voorhand en daarmee kreeg ik ze beide zonder veel moeite los, de 16e dubbel en dwars waard. Vervolgens het achtertandwiel los halen, maar natuurlijk zit dat ook muur en muur vast dus maar ff geklemd:
Alle losse bouten en dingen die terug de motor op ondertussen in een sopje en toen kon ik gaan schoonmaken, ook wel nodig ook, wat een taffeszooi zit daar verstopt zeg.
Toen de tandwielen weer geassembleerd, en met het nodige vet weer terug erop, eitje.
Toen kwam het leuke gedeelte... De ketting.
/f/image/TUUuHYQZHS9H0WhvXHDeKe5e.webp?f=fotoalbum_medium)
Erop ging prima, beetje vet erop, x-ringetje en de verbinding was ook zo gemaakt. Maar toen... Het plaatje aan de andere kant erop klemmen, tooltje van Datona erbij, ding erop schroeven wat kracht zetten en klaar.. toch? Oh hell no, met de grootste moeite krijg je de gaatjes op de goede plek en dan moment dat je aanschroeft verschuift ie net weer wat. Zeker een halfuur zitten klooien om dat plaatje erop te krijgen. Goed, aanhouder wint. En dan moet je het uitstekende deel uit elkaar duwen zodat ie het plaatje klemt, dus Datona tooltje weer erbij, ding erop, kracht zetten en... niks. Het bolletje wat er voor moet zorgen dat het uit elkaar gedrukt wordt, is veel te klein en niet bol genoeg, totaal waardeloos.
Ondertussen etenstijd, ik wist dat Louis in Aken de
AFAM kettingpons op voorraad had, dus na het avondeten even daarheen gekacheld met het blik. Bij thuiskomst dat ding erop en het was zo gepiept. Alleen weet ik nou niet of het echt genoeg uiteen is gedrukt, het is van 5mm na 5.6mm gegaan.. Daarna nog even de ketting op de goede spanning gezet en toen moest alleen nog even de moeren van de tandwielen op moment worden gezet, 186nm en 230nm. Juist. Met de motor op de zijstandaard kan ik zoveel kracht zetten dat de motor wilt rollen, maar ik haal niet eens de 186nm... Nja, ik heb zoveel kracht gezet dat het vast niet zomaar los komt, en het is geborgd. Dus ik rij zo nog ff voorzichtig richting een motorzaak hier en vraag het hun maar eens. En dan -eindelijk- weer eens een echt ritje maken in de Ardennen!
Fototje van het eindresultaat houden jullie tegoed. Vergeten