• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:40
Omdat het de gemeentes zijn die strooien??
Geen idee hoor ik zeg maar wat.

[ Voor 27% gewijzigd door Bommes op 24-06-2026 20:28 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:48
Bommes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
Misschien heb je gelijk. Dan zou dat dus gebeuren enkel op bebouwde kom wegen. Zou kunnen natuurlijk gezien het in de steden warmer is dan daarbuiten.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58
Was weer genieten vandaag, wat kan die multi toch heerlijk tot leven komen op de juiste weg! Linkje verslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhJWx6rmg-eG7qDBDGkZEw3Cp8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPni6Hdxh2VqWj367xxFs2bg.jpg?f=fotoalbum_large
Enigste motorfoto van vandaag, indrukwekkendere plaatjes te vinden na de klik ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Pyr0_ op 24-06-2026 20:57 ]

• ibothead
  • Laatst online: 16:14
Barista schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:31:
[...]

Misschien heb je gelijk. Dan zou dat dus gebeuren enkel op bebouwde kom wegen. Zou kunnen natuurlijk gezien het in de steden warmer is dan daarbuiten.
Eindhoven heeft gestrooid dat weet ik zekers want delen van industrie de hurk waren spier wit en glad van 38 graden lucht temperatuur en zonnekracht 10. Eindhoven heeft de krachtste zon meting ooit gehaald vandaag!!!
Was ook wel te merken de tering wat voelde die zon niet fijn aan en zat vaak zat asfalt aan mijn werkschoenen helaas! Ben dan ook al heb ik mijn 4 keer ingesmeerd vandaag goed verbrand :'(

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Barista schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:31:
[...]

De gemeentegrenzen houden niet op bij einde bebouwde kom :)
Als er bij warmte wordt gestrooid is dat vooral op rotondes en in bochten omdat daar de belasting op het asfalt het grootste is.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jeroenathome schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:28:
@beyazz06 Als je richting de bergen gaat wordt aangeraden om de tocht te beginnen met nieuwe banden. Je kan er ook voor kiezen om tijdens de reis ergens lokaal de banden te laten vervangen. Je kan de bandenboer in nl vragen of de huidigebanden opgeslagen kunnen worden tot de nieuwe versleten zijn.

Afhankelijk van de rijstijl kan je zelfs een nieuwe banden met 8000 km oprijden. Dus vervangen zou ik zeker doen. Al meerdere keren gehad dat ik de banden vervangen heb terwijl er nog voldoende profiel op zat. Ik wil zonder zorgen rondrijden op vakantie. Niet dat ik mij druk moet maken om een garage te vinden die tijd heeft.
Allen dank voor de reacties!

De optie om de huidige banden op te slaan had ik nog niet in het vizier wat wel de beste oplossing lijkt!

Inmiddels heb ik bij een bandenboer een afspraak staan om zowel de voor als achterband te vervangen. Er komt een setje Michelin Road 6 bandjes op.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:48
Waaj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:14:
[...]

De gemeentegrenzen houden niet op bij einde bebouwde kom :)
Als er bij warmte wordt gestrooid is dat vooral op rotondes en in bochten omdat daar de belasting op het asfalt het grootste is.
Nee, dat weet ik maar de n-wegen worden beheerd door provincies. Als daar wordt gestrooid, verwacht ik wel dat dat op die website zichtbaar wordt die ik deelde.

• Waaj
  • Niet online
Barista schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Nee, dat weet ik maar de n-wegen worden beheerd door provincies. Als daar wordt gestrooid, verwacht ik wel dat dat op die website zichtbaar wordt die ik deelde.
Om eerlijk te zijn heb ik op die site nog nooit de N-wegen zien staan die ik rij, alleen autowegen en snelwegen. Het is ook de site van rijkswaterstaat, niet van provinciale waterstaten. En zoals ik in mijn vorige post ook al zei, wat er nu gsetrooid wordt is echt heel erg lokaal, een kruising hier, rotonde daar. Het is in het algemeen niet zo dat wegen kilometers lang gestrooid worden in de zomer.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Bommes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Volgens mij ben ik hem vorig jaar bij het ABR festival in England bij het tankstation tegen gekomen.
Vraag hem maar of hij daar geweest is in 2025.
Onze ontmoeting was te kort voor hem om te herinneren maar dat ik iemand daarvandaan heb ontmoet op zijn eigen motor weet ik me dan weer wel te herinneren. Volgens mij op zondag, de laatste dag van het festival bij het tankstation in de hoek van het festival terrein.
Zal hem morgen vragen.

Volgens mij is ie dit jaar begonnen in Europa.

Hij is vanaf Londen naar Frankrijk, Spanje en Italië gegaan, wil nog naar de Balkan en vliegt dan terug. (Hoewel ie ook over Noorwegen vertelde, dus misschien inderdaad ook wel abr) En dan volgend jaar weer terug vliegen naar Kroatië om daar weer verder te trekken. In Aus had ie nog een 890 en een triumph 800 rally, plus een camper waarvan ik wel even foto’s ga vragen want ik heb nog nooit zoiets gezien!!! Een soort mega pick-up met 8 achterwielen en een plek voor de motor met lift. Een aanhanger erachter die eruit zag als een pantservoertuig 🫣

Heeft als militair over de hele wereld gewerkt/gereden en zat vol verhalen, prachtig dat soort figuren!

Zijn helinox kloon, niks meer Australië dan zo’n merknaam 😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq415gIzgOYsifsvICVUeyFHKNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfGuHDda0Ib2LRQEji3tS3OP.jpg?f=fotoalbum_large

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:53
Pyr0_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:51:
Was weer genieten vandaag, wat kan die multi toch heerlijk tot leven komen op de juiste weg! Linkje verslag.

[Afbeelding]
Enigste motorfoto van vandaag, indrukwekkendere plaatjes te vinden na de klik ;)
Lekker man, Camping Steiner! Ik zou momenteel en spreekwoordelijke moord doen voor een Steiners Hauspizza en een halve liter Weizen ernaast!

Gave foto's ook!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ibothead schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:00:
Eindhoven heeft gestrooid dat weet ik zekers want delen van industrie de hurk waren spier wit en glad van 38 graden lucht temperatuur en zonnekracht 10.
Weert heeft ook gestrooid, bij de rotondes duidelijk zichtbaar.

Dat wordt vanavond even de motor met ruim water afspoelen en dan vrijdagavond de motor wassen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kneusteun schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:39:
[...]

plus een camper waarvan ik wel even foto’s ga vragen want ik heb nog nooit zoiets gezien!!! Een soort mega pick-up met 8 achterwielen en een plek voor de motor met lift. Een aanhanger erachter die eruit zag als een pantservoertuig 🫣
Dan heeft hij waarschijnlijk een conversion off roader. Ken je de Hi-Lux en Landcruiser van Toyota (of andere offroaders)?
Dit doen ze ermee in Australia https://patriotcampers.com.au/the-megatourer/ https://sixwheeler.com.au/ https://www.mazda.com.au/mazda-news/vacation-equation/
Ze doen ook gekker maar die kan ik even niet zo snel voor je vinden Volgens mij waren dat Hino trucks van + 7,5t
EDIT
De caravan's zijn overigens ook allemaal een tikkeltje ruiger,,,,, gewoon off-road ermee
https://www.swagcampertra...sct18-off-road-family-4b/

[ Voor 10% gewijzigd door ollie1965 op 25-06-2026 09:04 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Fraggert
  • Laatst online: 15:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bommes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
FWIW: dat lijkt te kloppen

RWS strooit niet in principe (is de wegbeheerder voor grotere wegen, ZOAB is meer hittebestendig bijkt)

https://www.omroepbrabant...treme-hitte-dit-is-waarom

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:03
Morgen op de brommer naar Assen! Gisterenavond nog 'even' het Mosko Moto Rackless setje passend gemaakt. Viel dat ff tegen met boutjes die net iets te kort zijn. Te lang uitgesteld, waardoor het op de warmste avond van het jaar moest 8)7 Maar het zit erop en vanavond spulletjes in de tassen laden.

Gisteren weer opvallend veel menselijke stoepkrijtjes op motoren gezien. Korte broek, T-shirt, snelweg :X Gelukkig is het niet mijn weefsel wat het asfalt gaat kleuren :o

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• sagaramarjit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:31
Kijk al een tijdje mee in dit topic, even kort voorstellen:

In 2023 geslaagd voor mijn motorrijbewijs, in september van dat jaar ook mijn eerste motor gekocht (Honda VFR 800X - Crossrunner, 2017 - Zuid-Holland @LankHoar /@harley voor in de TS). Tot en met dit jaar vooral veel ritjes in NL gedaan. SInds maart van dit jaar ook woon-werk verkeer wat me goed bevalt.

Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u35iQ3HyShVtYXAK7U6FCujdwSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkrO7DNPT9Ixtcn1KcjRToaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zou nu graag wat verder weg (richting de bergen) willen en ook wat training om mijn vaardigheden wat op te poetsen (op de weg). Nu kwam ik een combinatie van dit tegen via de site: https://motorcursussen.nl/trainingen/bergvaardigheidstraining
Heeft iemand hier ervaring mee?

Aan de andere kant denk ik gewoon in me eentje op pad te gaan richting de Moezel/Eifel en een hotel te nemen en daar rustig op mijn gemak wat wegen te verkennen en zo wat comfortabeler te worden met het rijden in de bergen.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:02

ozzynator

Nevermind.

Ik ben vandaag ook op de motor naar het werk, want naar een andere vestiging en die is buiten fietsafstand.

Afijn, voor me bij het laatste stoplicht voor de snelweg stond er ook 1. Mr. Marvis broek aan, t shirt en moccasins. Lekker gassen op de GSX en met 130 de A76 op. Dan maar warm, lijkt me beter dan de rest van het leven revalideren (als dat nodig is).

Moette doen.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:48

geert_s

Gamertag: Brulbak

ozzynator schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:53:
Ik ben vandaag ook op de motor naar het werk, want naar een andere vestiging en die is buiten fietsafstand.

Afijn, voor me bij het laatste stoplicht voor de snelweg stond er ook 1. Mr. Marvis broek aan, t shirt en moccasins. Lekker gassen op de GSX en met 130 de A76 op. Dan maar warm, lijkt me beter dan de rest van het leven revalideren (als dat nodig is).
Nu is het lekker, vanmiddag vind ik het gewoon te warm en daardoor te gevaarlijk om te rijden. Met zulke hitte is mijn focus ook gewoon weg, en dat is niet handig op een drukke A20 vol automobilisten die normaal ook al niet opletten. Vandaag dus maar het gekoelde koekblik gepakt.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• ollie1965

ollie1965

Moreel dilemma.
Nee, eigenlijk moet ik het niet meer doen. Waarom zou ik dat doen, dan geef ik hem/haar erkenning en dat wil ik niet. Nee, ik denk dat ik naar sommige motorrijders niet meer ga zwaaien ondanks dat ik dat al bijna 43 jaar doe......

Vanmorgen vroeg kwam mij iemand tegemoet, t-shirt (model tanktop), korte broek, sneakers en geen handschoenen 8)7 ;w .

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Admin Softe Goederen
sagaramarjit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
Maar ik zou nu graag wat verder weg (richting de bergen) willen en ook wat training om mijn vaardigheden wat op te poetsen (op de weg). Nu kwam ik een combinatie van dit tegen via de site: https://motorcursussen.nl/trainingen/bergvaardigheidstraining

Aan de andere kant denk ik gewoon in me eentje op pad te gaan richting de Moezel/Eifel en een hotel te nemen en daar rustig op mijn gemak wat wegen te verkennen en zo wat comfortabeler te worden met het rijden in de bergen.
Ik kan niet inschatten hoe je skills zijn, maar volgens mij, als je een beetje kunt rijden, en het rustig opbouwt heb je zo'n training niet nodig. Ik ben begonnen met 'berg' rijden in luxemburg (rondom Vianden), en vanaf daar richting Zwarte Woud, Kartinhie, en vorig jaar de Alpen. Dit jaar staat de Dolomieten op de planning. Wel allemaal via een reisorganisatie, geen specifieke trainingen. Al bouwt deze organisatie wel hun ritten op zodat de 'lastigste' op het einde zitten, en je er dus relatief rustig in kunt komen.

Xbox
Even the dark has a silver lining

• sagaramarjit
BM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Ik kan niet inschatten hoe je skills zijn, maar volgens mij, als je een beetje kunt rijden, en het rustig opbouwt heb je zo'n training niet nodig. Ik ben begonnen met 'berg' rijden in luxemburg (rondom Vianden), en vanaf daar richting Zwarte Woud, Kartinhie, en vorig jaar de Alpen. Dit jaar staat de Dolomieten op de planning. Wel allemaal via een reisorganisatie, geen specifieke trainingen. Al bouwt deze organisatie wel hun ritten op zodat de 'lastigste' op het einde zitten, en je er dus relatief rustig in kunt komen.
Zou jij de reisorganisatie kunnen delen waar jij goede ervaringen mee hebt?

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:57

In 2023 geslaagd voor mijn motorrijbewijs, in september van dat jaar ook mijn eerste motor gekocht (Honda VFR 800X - Crossrunner, 2017 - Zuid-Holland @LankHoar /@harley voor in de TS). Tot en met dit jaar vooral veel ritjes in NL gedaan. SInds maart van dit jaar ook woon-werk verkeer wat me goed bevalt.

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]

Mooie Honda! Kun je vertellen hoe een VFR 800X Crossrunner zich met de 4 cilinder verhoudt tot vele andere 2 pitters zoals de BMW F850GS of de HONDA Transalp 750? Of heb je geen proefritten gemaakt met 2 cilinder motoren?
Had deze zelf ook op mijn lijstje staan maar ben uiteindelijk voor een F700GS gegaan mede wegens de reputatie van de blokken uit die tijd, oerdegelijk gebouwd en heb er een kunnen bemachtigen die als nieuw is met 15k KM op de klok.
Kom zelf van een CBR600 F af en dacht een 2 cilinder dat is mij te zenuwachtig maar achteraf helemaal tevreden mee, uiteraard mede wegens de soort wegen en kilometeres die ik maak met woon-werk verkeer.

Wat betreft bergtrainingen, heb deze zelf niet gedaan maar wel een volledige dag doorgebracht aan het eind van de motor lessen in zuid Limburg. Wellicht is het handig om daar eens te beginnen met de Mergellandroute die te volgen is met bordjes, die is niet extreem lang maar bevat wel leuke bochtjes. Simpel te bereiken door de A2 in zuidelijke richting te volgen en afslag 50 (Ulestraten) te nemen. Bij de stoplichten naar rechts en vervolgens direct naar links (Geulle) dan zie je in de berm het bordje Mergelland route staan.
Probeer van te voren YouTube video's te kijken zodat je weet waar je op moet letten en welke positie op de weg de juiste is, heel belangrijk in bergbochten! :)

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

@sagaramarjit Mergellandroute moet je alleen niet in het weekend doen en al helemaal niet met dit weer, want slalom met fietsers en wielrenners. Maar om mee te beginnen is het een goed idee. Kun je eventueel daarna nog door naar de Ruhrsee. Is ongeveer 3 kwartier rijden.

Moette doen.

• Waaj
  • Niet online
ollie1965 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:57:
[...]
Vanmorgen vroeg kwam mij iemand tegemoet, t-shirt (model tanktop), korte broek, sneakers en geen handschoenen 8)7 ;w .
Ik zwaai ook naar dat soort types, maar verwacht niet van mij dat ik stop als ze ergens langs de weg in de kreukels liggen. Hoogstens een stukje verder om de hulpdiensten te waarschuwen. Maar om eerlijk te zijn zie ik gelukkig de meeste motorrijders nu in beschermende kleding rondrijden en zijn dit soort rijders in de minderheid.

En blijkbaar ben ik een watje want ik vind de vliegjes die ik tegen mijn gezicht krijg als ik met open vizier rijd al pijnlijk. Hoe doen die mooiweerkledingrijders dat eigenlijk?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]

Ik speel vals doordat ik zo kort bij de Eifel/ardennen/Moezel woon. (Tegen lunchtijd aan de Moezel is geen probleem)

Maar de bergtrainingen die ik gezien heb, als passant dan, daar was ik tot nu toe niet van onder de indruk.
Ga liever met een ervaren rijder een paar ritten in die regio doen. Vooral aan de Moezel zijn wat leuke oefenweggetjes te vinden. Houd vooral bij bochten naar links aan de buitenkant aan en blijf weg van de middellijn. Bij krappe bochten naar rechts, doorkijken en houd de bocht ook gewoon krap. Ja, dat is in het begin wat moelijker, maar daarna wordt het een tweede natuur en heb je niet meer per definitie de hele breedte van de weg nodig. De motor wat wijder laten lopen kun je dan altijd nog.
Velen doen dat andersom: altijd heel breed aansnijden, maar als er dan tegenverkeer komt hebben ze paniek omdat ze niet meer in durven kantelen. En dán gaat het fout.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Barista schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:25:
[...]

https://rijkswaterstaatstrooit.nl/

Waarom zou dat niet op deze kaart staan dan? Er staat dat er vandaag 0kg zout is gestrooid.
Wordt nu niet bijgehouden, maar idd, er is gestrooid op bepaalde delen ivm smelten asfalt, brugdelen o.a., maar niet dus zoals in de winter hele dorpen of steden vol

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:55
EenVandaag heeft een artikel over het zout strooien op hete dagen:

Zout strooien, niet vanwege kou maar hitte: in Hilversum zoeken ze oplossing voor beschadigd asfalt

• Mikejux
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:39

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]

Ik heb 'n jaar of 15 geleden 'n weekendbergtraining gevolgd rond de moezel. M'n motormaatje en ik hebben een heel leuk en leerzaam weekend gehad. We waren destijds best sportieve rijders. Het tempo van de groep was niet heel hoog. Maar daardoor hadden we ook eigelijk best veel geleerd.

Dus mijn idee. Bij twijfel nooit verkeerd om 'n keertje te doen. Gezelligheid en leerzaam.

Het weekend eindigde voor m'n motormaatje in 'n crash en de motor total los. Dus geen garantie dat je het motorrijden dan 100% beheerst😬

Ook heb ik 3 maal circuit training en vrijrijden geboekt. Niet dat je er op de weg heel veel aan hebt. Maar ervaring en voortuigbeheersing bewust verbeteren is nooit verkeerd.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Ik speel vals doordat ik zo kort bij de Eifel/ardennen/Moezel woon. (Tegen lunchtijd aan de Moezel is geen probleem)
opschepper..... :*)

Moette doen.

• BM
  • Nu online

BM

Admin Softe Goederen
sagaramarjit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Heb ze hier al vaker genoemd, maar ik ben heel erg blij met Trip Motorreizen. Onwijs leuke eigenaren/begeleiders, en eigenlijk altijd top georganiseerd. Moet beetje je stijl zijn, maar dat zal je bij elke organisatie wel hebben. Ik kom altijd erg blij weer terug, lekker gereden, en lekker gelachen :)

Xbox

• sagaramarjit
Gringjammer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Mooie Honda! Kun je vertellen hoe een VFR 800X Crossrunner zich met de 4 cilinder verhoudt tot vele andere 2 pitters zoals de BMW F850GS of de HONDA Transalp 750? Of heb je geen proefritten gemaakt met 2 cilinder motoren?
Had deze zelf ook op mijn lijstje staan maar ben uiteindelijk voor een F700GS gegaan mede wegens de reputatie van de blokken uit die tijd, oerdegelijk gebouwd en heb er een kunnen bemachtigen die als nieuw is met 15k KM op de klok.
Kom zelf van een CBR600 F af en dacht een 2 cilinder dat is mij te zenuwachtig maar achteraf helemaal tevreden mee, uiteraard mede wegens de soort wegen en kilometeres die ik maak met woon-werk verkeer.

Wat betreft bergtrainingen, heb deze zelf niet gedaan maar wel een volledige dag doorgebracht aan het eind van de motor lessen in zuid Limburg. Wellicht is het handig om daar eens te beginnen met de Mergellandroute die te volgen is met bordjes, die is niet extreem lang maar bevat wel leuke bochtjes. Simpel te bereiken door de A2 in zuidelijke richting te volgen en afslag 50 (Ulestraten) te nemen. Bij de stoplichten naar rechts en vervolgens direct naar links (Geulle) dan zie je in de berm het bordje Mergelland route staan.
Probeer van te voren YouTube video's te kijken zodat je weet waar je op moet letten en welke positie op de weg de juiste is, heel belangrijk in bergbochten! :)
Vorig jaar heb ik een proefrit gemaakt op de Transalp 750 en die beviel me eigenlijk erg goed. Vooral het lagere gewicht vond ik prettig; dat merkte ik direct tijdens het rijden. Dat is op dit moment ook eigenlijk het enige minpunt dat ik aan mijn Crosrunner kan bedenken: hij is wat zwaarder, en dat merk je vooral bij lage snelheden en wanneer je hem bijvoorbeeld de tuin in of uit moet manoeuvreren.

Over het algemeen spreken tweecilinders me iets minder aan. Ik heb ooit een lang weekend een Suzuki V-Strom 650 gehuurd, maar dat was kort nadat ik mijn rijbewijs had gehaald. Toen was ik nog niet zo bewust bezig met de karakteristieken van verschillende blokken, dus daar heb ik niet echt een uitgesproken mening aan overgehouden.

Wat ik juist zo leuk vind aan de Crosrunner is het karakter van het V4-blok. Zodra je voorbij de 6.000 à 7.000 toeren komt, gaan dankzij het VTEC-systeem extra kleppen meedoen en verandert het hele karakter van de motor. Het geluid wordt voller, hij trekt gretiger door en dat bezorgt me elke keer weer een glimlach.

Zelf ben ik ook behoorlijk gecharmeerd geraakt van de Kawasaki ZX-4R. Die vier-in-lijn heeft echt iets bijzonders; het geluid wanneer je hem doortrekt is geweldig. Dat heerlijke gejank wist meerdere keren een brede glimlach op mijn gezicht te toveren.

Ik ga de Mergelandroute zeker eens proberen heb via de de ANWB site ook een GPX gevonden:https://www.anwb.nl/eropuit/dagje-uit/autoroute/routes/anwb-mergellandroute

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:53
BM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Heb ze hier al vaker genoemd, maar ik ben heel erg blij met Trip Motorreizen. Onwijs leuke eigenaren/begeleiders, en eigenlijk altijd top georganiseerd. Moet beetje je stijl zijn, maar dat zal je bij elke organisatie wel hebben. Ik kom altijd erg blij weer terug, lekker gereden, en lekker gelachen :)
En hoe zijn de hotels? Ik overweeg meer de individuele reizen vanwege het gemak (dus leuke begeleiders zijn dan geen overweging) om af te wisselen met de reizen waarbij ik zelf alles plan. Heb hiermee wel ervaringen met Horizon Motorreizen.

• WilbertNeems
DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Maar de bergtrainingen die ik gezien heb, als passant dan, daar was ik tot nu toe niet van onder de indruk.
Als passant, omdat je zo'n groep op de weg tegen kwam? In dat geval heb je misschien vooral een indruk gekregen van het niveau van de rijders die zo'n training dus juist nodig hebben en aan het oefenen zijn.

@sagaramarjit Bergtrainingen heb ik nooit gedaan. Wel rijvaardigheidstrainingen via de KNMV op een niet-openbaar terrein, daar ben ik wel positief over. Doordat de omgeving veiliger is durf je de grenze wat verder op te zoeken, bouw je snel vaardigheden op en als je dan naar huis rijdt voelt je motor de helft lichter in de bochten.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
Adder28 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:43:
Ik was nog een klein maar belangrijk detail vergeten, de helm spoelen langs de BUITENkant :) De buitenschaal afkoelen dus.
Dat is met deze temperaturen helenaal nutteloos. Als ik een helm koel doe ik dat wel via de binnenkant :)

Mijn helm zit vol met ventilatiegaten

• WilbertNeems
@DrivinUCrazy Wou je nog bewust maken van jouw referentiekader benoemen; jij zegt ga met een ervaren rijder mee. Dat is natuurlijk wat jij veel doet en ik denk vooral geschikt als je al een vrij goed niveau en wat vertrouwen hebt.

Als je nog iets minder vertrouwen hebt in bochten kan het meerijden met een "ervaren" rijder ook soort van intimiderend werken. Bij zo'n georganiseerde training omgeef je je met "lotgenoten" die ook nog veel moeten leren wat ook prettig kan zijn, zeker i.c.m. uitgebreide instructies.

• BM
  • Nu online

BM

Admin Softe Goederen
WilbertNeems schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:12:
[...]

En hoe zijn de hotels? Ik overweeg meer de individuele reizen vanwege het gemak (dus leuke begeleiders zijn dan geen overweging) om af te wisselen met de reizen waarbij ik zelf alles plan. Heb hiermee wel ervaringen met Horizon Motorreizen.
Over het algemeen prima. Er zit 1 hotel in de langere reizen die wat minder is, maar dat weten ze zelf ook, en dat is vooral bij gebrek aan alternatieven in die regio. Maar neem anders even contact met ze op, ik denk dat ze je zelf beter kunnen vertellen wat ze bieden dan ik :)

Xbox

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:21

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]

Welkom in de OP! :)

Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik eerst meerdere jaren zo nu en dan een motor geleend van de rijschool (handig, zulke vrienden). Pas na 7 jaar heb ik mijn eerste eigen motor kunnen kopen. Ik was toen best bang dat ik niet genoeg vaardigheid meer had, maar ben gewoon rustig gaan rijden. Wennen hoor, zo'n Harley als je alleen maar Honda lesmotoren gewend bent :+

Na een paar maanden heb ik toen mijn eerste internationale rit gedaan, van Tsjechië naar Nederland. Gelijk in de vrieskou, het laatste weekend van oktober. Geen idee wat me bezielde, maar heb er wel veel van geleerd. Het jaar erop de bergen in in Zwitserland, en sindsdien elk jaar minstens 1 langere rit van 3K of meer.

Kortom, mijn advies is: gewoon lekker gaan rijden. Niet te bang zijn voor bergen of iets anders, gewoon rustig jouw eigen rit rijden, en je leert dan prima. Een extra vaardigheidscursus kan geen kwaad hoor, ik denk daar zelf ook wel eens over, maar ook door gewoon lekker te rijden leer je veel bij :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Een paar pagina's terug ging het over het gebruik van een camera tijdens het rijden.

Ik heb twee GoPro's (10 en 12) die ik meeneem. Mijn maatje gebruikt er een en ik. We hebben ze op de kin van de helm geplakt.

Ik vind het echt een toegevoegde waarde om herinneringen te bewaren. Mijn geheugen is nog goed en toch kijk ik de filmpjes vaak terug.

Het is een pokkenwerk om al het materiaal netjes te bewerken. Doordat GoPro het programma Quik niet meer ondersteunt voor de PC is het martelen. lk wil niet alles op een telefoon doen. (Tips welkom voor een handig programma op de pc).

Een voorbeeld is deze van afgelopen vakantie in onder andere Kroatië: YouTube: Ik zag een beer op de weg... Letterlijk!

Jullie zullen hem waarschijnlijk niet zien, maar op 0:28 seconden steekt hij over. Vergeef me mijn enthousiasme en taalgebruik... Ik word hier gewoon erg blij van.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Naar motorzaak gereden, conclusie: band is toch lek, dus er komt een nieuwe band op. Ohja, remblokken achter zijn ook al op, dus die ook maar meteen meenemen... Lekker begin zo net met 3 weken mijn rijbewijs. :P

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:48

geert_s

Gamertag: Brulbak

RBH schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:18:
Naar motorzaak gereden, conclusie: band is toch lek, dus er komt een nieuwe band op. Ohja, remblokken achter zijn ook al op, dus die ook maar meteen meenemen... Lekker begin zo net met 3 weken mijn rijbewijs. :P
Misschien je rem niet meer als voetsteun gebruiken dan? :+

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:25

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Waaj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:14:
@mkrmr Veel plezier alvast! Als ik 2 tips mag geven, ik zou in Finland een oostelijkere route aanhouden en bijvoorbeeld net onder punt 9 weg 843 van Suomussalmi naar Kuusamo nemen (en het winteroorlog-museum bij Suomussalmi is ook interessant)

[Afbeelding]

En in Zweden een extra lusje via de Vildmarksvägen tussen Vilhelmina en Östersund.

[Afbeelding]
Net terug van de expeditie door Scandinavie en bovenstaande suggesties meegenomen. De Vildmarksvagen was prachtig maar wel koud (7 graden, regen en veel wind) en ook de rest van de trip van allerlei weer gehad. Van 10 graden en regen tot 38 graden gisteren toen ik terug door Duitsland en Nederland reed.... Meeste dagen gelukkig 10 tot 20 graden en redelijk wat zon, dus dat was met (waterdichte) motorkleding goed te doen. Bestemming was de Poolcirkel en langs bij de Kerstman in Rovaniemi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYF7cLolp9IHaW29v_uNlD1lq00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrM24mmreeR6pfpvbH3sgbak.jpg?f=fotoalbum_large

Als je van rust, natuur en lange rechte wegen houdt, met af en toe lange doordraaiers is het een prachtige bestemming, als je van hard rijden, bergen en haarspeldbochten houdt niet uiteraard.

Ruim 7300 km gereden, het was een prachtige reis!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tcgl23hZ91PC4szw1SKDOBjNIak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3LKz9HXxlZnznEm4FkDMZfr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqNPqCldqktEo_oTOMbuxse0q2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqF4QfaZbi58EWMgu9p12rk0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvZO10gyj_PfgO2KPc-HpTJ6OZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1kJjGvPusCQdVDsxIRSPh2d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3oC9vfG4IVY4IYZ4HGSM1hAIjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkpO0sqm19PSVjIJp2JsfMni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHEYhAmKobR8kvYV-nFFRzapJzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOAIS3ursfIsuVvFWZpyOohh.jpg?f=fotoalbum_tile

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn trip naar India is geannuleerd :(

Zou voor mijn werk daar een training verzogen, maar op het laatste moment gaat dat niet door. Jammer, want ik had al met een lokale collega afgesproken om en week motor te rijden. Hele planning gemaakt om door zuid India te toeren. Enfin, dat is nu dus van de planning af, wellicht einde van het jaar of begin volgend jaar nieuwe kans.

Om het toch positief te houden heb ik dan nu al mijn pijlen gericht op mijn trip naar Noorwegen in augustus. Ik hoop dat ik het allemaal ga redden, maar hoop via Denemarken > Kristiansand tot Trondheim en iets noordelijker nog te toeren, en dan via de kust weer terug :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
mkrmr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Net terug van de expeditie door Scandinavie en bovenstaande suggesties meegenomen. De Vildmarksvagen was prachtig maar wel koud (7 graden, regen en veel wind) en ook de rest van de trip van allerlei weer gehad. Van 10 graden en regen tot 38 graden gisteren toen ik terug door Duitsland en Nederland reed.... Meeste dagen gelukkig 10 tot 20 graden en redelijk wat zon, dus dat was met (waterdichte) motorkleding goed te doen. Bestemming was de Poolcirkel en langs bij de Kerstman in Rovaniemi.

[Afbeelding]

Als je van rust, natuur en lange rechte wegen houdt, met af en toe lange doordraaiers is het een prachtige bestemming, als je van hard rijden, bergen en haarspeldbochten houdt niet uiteraard.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er uit als een prachtige rit! Mooi stukje sturen :)

Ik heb in 2022 een stuk door Zweden gereden, en een stuk door Noorwegen. Vond dan zelf Noorwegen wat indrukwekkender qua wat je ziet. Zweden vooral veel bos. Is dat ook jouw ervaring?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54
WilbertNeems schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:23:
@DrivinUCrazy Wou je nog bewust maken van jouw referentiekader benoemen; jij zegt ga met een ervaren rijder mee. Dat is natuurlijk wat jij veel doet en ik denk vooral geschikt als je al een vrij goed niveau en wat vertrouwen hebt.

Als je nog iets minder vertrouwen hebt in bochten kan het meerijden met een "ervaren" rijder ook soort van intimiderend werken. Bij zo'n georganiseerde training omgeef je je met "lotgenoten" die ook nog veel moeten leren wat ook prettig kan zijn, zeker i.c.m. uitgebreide instructies.
Goede en terechte opmerking. Ik heb het rijden vooral van ervaren rijders geleerd die me niet zoek probeerden te rijden. Dat was absoluut niet intimiderend voor mij als beginner (die groep was nota bene aangeraden door mijn toenmalige rij-instructeur!), ook toen ik net mijn papiertje op zak had. En zeker in het begin was ik geen natuurtalent.
Die rijders reden de lijnen goed voor, en qua bochtendsnelheid eerst rustig binnen mijn comfortzone. Later bouwden ze dat op naar nog steeds beheerst, maar wel ietsje sneller dan mijn comfortzone. En dan klikt het opeens van 'aha, zo kan het dus ook!'
Dán ben je aan het leren imho.

Maar dan moet je die rijder(s) inderdaad wel kennen, zeker waar. :)

Wat ik tot nu toe heb gezien van bergtrainingen, inderdaad door er achter terecht te komen terwijl ik zelf aan het rijden ben, blijven ze juist allemaal ruim binnen die comfortzone. Ik vraag me af of je dan veel leert. :)

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-06-2026 13:26 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:25

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

LankHoar schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Ziet er uit als een prachtige rit! Mooi stukje sturen :)

Ik heb in 2022 een stuk door Zweden gereden, en een stuk door Noorwegen. Vond dan zelf Noorwegen wat indrukwekkender qua wat je ziet. Zweden vooral veel bos. Is dat ook jouw ervaring?
Finland en Zweden is inderdaad veel bos, maar ook veel meren, mooie rivieren en watervallen. De westkant van Zweden, tegen Noorwegen aan, is inderdaad wat indrukwekkender, meer bergachtig.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:40
mkrmr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Geweldige trip, en thanks voor het delen.
Gezien je opmerking in het begin, niet geheel mijn omgeving, te recht, te braaf zeg maar.
Maar echt prachtige bike, super afstand en mega tof!!

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
mkrmr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Finland en Zweden is inderdaad veel bos, maar ook veel meren, mooie rivieren en watervallen. De westkant van Zweden, tegen Noorwegen aan, is inderdaad wat indrukwekkender, meer bergachtig.
Hoeveel weken ongeveer onderweg geweest? Ik heb eenzelfde route in mijn hoofd en vraag mij af wat reeël is qua tijd. Ik houd wel van bos. Lange rechte stukken (met vermoedelijk een houten kont) is dan weer minder...

• ollie1965

ollie1965

Blomminator schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Hoeveel weken ongeveer onderweg geweest? Ik heb eenzelfde route in mijn hoofd en vraag mij af wat reeël is qua tijd. Ik houd wel van bos. Lange rechte stukken (met vermoedelijk een houten kont) is dan weer minder...
398,44 uur rijden...... Hoeveel uur per dag rij jij?

@mkrmr Iron But verdient?

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:04
sagaramarjit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:12:
[...]

De vraag was niet aan mij gericht, maar ik beantwoord hem alsnog:
Ik ben 2x met https://moto-active.nl weggeweest. Goed bevallen. Fijne instructeurs, niet te grote groepen, herindeling naar mate het weekend vordert en prima overnachtingsplekken.

• kneusteun
  • Nu online
ollie1965 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Dan heeft hij waarschijnlijk een conversion off roader. Ken je de Hi-Lux en Landcruiser van Toyota (of andere offroaders)?
Dit doen ze ermee in Australia https://patriotcampers.com.au/the-megatourer/ https://sixwheeler.com.au/ https://www.mazda.com.au/mazda-news/vacation-equation/
Ze doen ook gekker maar die kan ik even niet zo snel voor je vinden Volgens mij waren dat Hino trucks van + 7,5t
EDIT
De caravan's zijn overigens ook allemaal een tikkeltje ruiger,,,,, gewoon off-road ermee
https://www.swagcampertra...sct18-off-road-family-4b/
Die auto komt in de buurt maar zat een hele metalen constructie op, de caravan was nog extremer dan die van je link.

Hij is even naar de top van mont blanc ik hoop dat ik een foto van hem kan krijgen. Ik was impressed!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:51

4x2

lộn xộn quá

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
Friendje O+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHrwS21mucT7l1a4KHovpXI3bw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXR0LypG62PyYSMTnviqfczn.jpg?f=fotoalbum_large

leeg

• WilbertNeems
VFRiendje zul je bedoelen. ;)

• Kars
  • Registratie: November 2010
Leuke / goede suggesties gevraagd:
Mijn vader rijdt ook motor, hij heeft een mooie Honda ST1100. Maar nu hij wat ouder wordt (hij wordt 75 dit jaar), merkt hij dat het gewicht van de Pan European hem onzeker maakt met motorrijden. Afgelopen jaar heeft 'ie de motor twee keer neer moeten leggen (gelukkig bij stapvoets rijden) maar ik merk dat het hem niet in de koude kleren is gaan zitten.
Hij heeft de motor al lang, destijds gekocht om lekker samen met mijn moeder achterop te touren. Nu de kans klein is dat mijn moeder nog achterop gaat, overweegt hij toch te kijken naar een lichtere motor.

Ik heb al een paar suggesties (niet té doorsnee):
- BMW F650 Scarver (licht, vlot genoeg, zuinig, apart, riemaandrijving)
- Moto Guzzi Breva 750 / 850 (750 is erg licht, cardan, nét even anders)
- Honda NC700 S/X (bruut vermogen!!!, zuinig, frunk)
- Honda Deauville (simpel, goedkoop, zuinig, heel erg beige)

Op zich is bijna alles lichter dan een ST1100 :) maar mochten jullie nog een leuke suggestie hebben, dan hoor ik het graag!

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• kneusteun
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-Y3t5Az4inkAdWmT8-yq1EitVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ihe0dfP3zJyD4qEhrSos3VkI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0tZ1tjIpRnH6DfwZp03nFGBIDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8KgcA1DT2Il2W48aVQDF2F7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HzFWimDLku_2fc_-hUrG7IIZqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp5tWIxYzgZlJz9pKvqe3uq2.jpg?f=fotoalbum_large

#lifegoals

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
die laatste foto.
dat is de shit zeg.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste