WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:51
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Je hoeft niet zo gebeten te reageren, stippel eens uit wat je advisereert: gewicht toevoegen op een niet-ondersteund punt van het voertuig buiten het zwaartepunt. Ik kon zelf ook wel al voorspellen dat dit een slecht idee zou zijn zónder het advies van @Joris748 :P.
Ja dat ga ik dus niet doen, iets met een ezel die zich niet twee keer aan een steen wil stoten. Ik ben al op m'n nummer gezet. Als ik in mijn uitstippeling nu een tweede fout maak dan ga ik weer de bietenbrug op.

Heb er echt geen zin in. Af en toe gaat het me echt te ver in dit topic.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
badkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Ja dat ga ik dus niet doen, iets met een ezel die zich niet twee keer aan een steen wil stoten. Ik ben al op m'n nummer gezet. Als ik in mijn uitstippeling nu een tweede fout maak dan ga ik weer de bietenbrug op.

Misschien een beetje kort door de (linker) bocht van mij, maar heb mijn reactie puur inhoudelijk gehouden. Jammer dat je je zo aangevallen voelt. Niemand hier is foutloos, en de ene keer wordt dat wat subtieler gecorrigeerd dan de andere keer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:09
De waarheid ligt ook een beetje in het midden, een enkele zak cement is wat weinig in verhouding met een volledig persoon, daarom kan een beetje extra hefboom (voor in de bak) zorgen voor wat extra 'gewicht' welke weer extra stabiliteit geeft.

Zelf denk ik dat je met een zijspan dusdanig voorzichtig rijd, dat een zak cement, waar ook geplaatst, altijd het gewenste effect heeft op de stabiliteit en je met mogelijke bijwerkingen automatisch al rekening houd door voorzichtig te rijden. Dat maakt het advies van @badkuip prima!

Extra balast op de as zou ook kunnen verschuiven bij sterk acceleren en daarmee zorgen voor een ongeweste wheelie of verminderde grip op het voorwiel. Een beetje nuance in je advies is daarom wel gewenst @Joris748. Het is allemaal niet zo zwart wit! Toch @Destruction ??

• Joris748
BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:41:
De waarheid ligt ook een beetje in het midden, een enkele zak cement is wat weinig in verhouding met een volledig persoon, daarom kan een beetje extra hefboom (voor in de bak) zorgen voor wat extra 'gewicht' welke weer extra stabiliteit geeft.

Zelf denk ik dat je met een zijspan dusdanig voorzichtig rijd, dat een zak cement, waar ook geplaatst, altijd het gewenste effect heeft op de stabiliteit en je met mogelijke bijwerkingen automatisch al rekening houd door voorzichtig te rijden. Dat maakt het advies van @badkuip prima!

Extra balast op de as zou ook kunnen verschuiven bij sterk acceleren en daarmee zorgen voor een ongeweste wheelie of verminderde grip op het voorwiel. Een beetje nuance in je advies is daarom wel gewenst @Joris748. Het is allemaal niet zo zwart wit! Toch @Destruction ??
Hierbij de nuance ;)

Trek een denkbeeldige lijn tussen contactvlak van voorwiel en zijspanwiel, als je gewicht toevoegt voor in de bak (waar de voeten zitten), zit je voor die lijn. Wat behoorlijk nadelig werkt in linkerbochten. Het achterwiel wil namelijk van nature omhoog en kantelt daarbij om die denkbeeldige lijn. Plaats een gewicht voor die lijn en de hefboom wordt versterkt.

Dus als je al gewicht toevoegt, doe het dan achter de lijn tussen voorwiel en zijspanwiel, ergo op het zitje van de passagier of heel kort daarvoor (en zorg idd dat het niet kan gaan schuiven).

Maar uiteindelijk is dat vooral symptoombestrijding, het wiel komt voornamelijk omhoog als je teveel stuurt. Met een trekkende motor forceer je de combinatie om rechtsaf te gaan, waardoor je minder hoeft te sturen en het zijspan minder snel omhoog komt.

De fanatieke zijspanrijders die ik ken, rijden niet zo voorzichtig en hebben geen extra gewicht in de bak. En met niet zo voorzichtig bedoel ik regelmatig een gecontroleerd zwevend zijspanwieltje en op 3 wielen driftend glijdend over rotondes.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 09-06-2026 18:57 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:16

Destruction

(ex-)Automonteur

BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:41:
Het is allemaal niet zo zwart wit! Toch @Destruction ??
Het is niet altijd 100% zwart of wit, nee. Iets anders heb ik niet beweerd :)

Zolang je die zak cement niet op mijn nek gooit zal het me een rotzorg zijn wat je ermee doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 19:08 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:09
Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Hierbij de nuance ;)

Trek een denkbeeldige lijn tussen contactvlak van voorwiel en zijspanwiel, als je gewicht toevoegt voor in de bak (waar de voeten zitten), zit je voor die lijn. Wat behoorlijk nadelig werkt in linkerbochten. Het achterwiel wil namelijk van nature omhoog en kantelt daarbij om die denkbeeldige lijn. Plaats een gewicht voor die lijn en de hefboom wordt versterkt.

Dus als je al gewicht toevoegt, doe het dan achter de lijn tussen voorwiel en zijspanwiel, ergo op het zitje van de passagier of heel kort daarvoor (en zorg idd dat het niet kan gaan schuiven).

Maar uiteindelijk is dat vooral symptoombestrijding, het wiel komt voornamelijk omhoog als je teveel stuurt. Met een trekkende motor forceer je de combinatie om rechtsaf te gaan, waardoor je minder hoeft te sturen en het zijspan minder snel omhoog komt.

De fanatieke zijspanrijders die ik ken, rijden niet zo voorzichtig en hebben geen extra gewicht in de bak. En met niet zo voorzichtig bedoel ik regelmatig een gecontroleerd zwevend zijspanwieltje en op 3 wielen driftend glijdend over rotondes.
Als we dan nu nog even naar de zijspan van @HTT-Thalan kijken en een denkbeeldige lijn van de buitenkant zijspanwiel naar de as van het voorwiel trekken, dan lijkt me 2/3 van de de vlakke voetruimte/bak geschikt voor het plan van @badkuip waarbij het laagste punt van die bak zelfs volledig binnen de door jou genoemde lijn lijkt te vallen. Advies zou dan wel zijn die zak cement vast te binden zodat hij niet kan gaan schuiven bij een scherpe bocht naar links!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:14

Format-C

Tracing Rays

badkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Niet te druk om maken. Ga er vanuit dat je alles met goede intenties zegt. En als er iemand anders is die het beter weet, en dat aangeeft, dan heeft @HTT-Thalan er misschien alsnog iets aan. En dan heeft jouw reactie onder de streep alsnog zin gehad. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 09-06-2026 19:15 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Joris748
BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Als we dan nu nog even naar de zijspan van @HTT-Thalan kijken en een denkbeeldige lijn van de buitenkant zijspanwiel naar de as van het voorwiel trekken, dan lijkt me 2/3 van de de vlakke voetruimte/bak geschikt voor het plan van @badkuip waarbij het laagste punt van die bak zelfs volledig binnen de door jou genoemde lijn lijkt te vallen. Advies zou dan wel zijn die zak cement vast te binden zodat hij niet kan gaan schuiven bij een scherpe bocht naar links!
Dat valt nogal tegen, is zelfs nog minder dan ik verwacht had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drVJowGyDDKwP__4dO0e77JOqc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4fEVBLQxiwtS8sBzxTQ8Q9L.jpg?f=fotoalbum_large

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:12

botoo

💀 too old to die young

Veel driewielig verstand en ervaring hier _O-

Tijd voor?

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/2675a32f-7559-3b56-a664-1dd3671ce7cb.jpg?width=800&height=800&aspect_ratio=800:800

[ Voor 61% gewijzigd door botoo op 09-06-2026 19:36 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:14

Format-C

Tracing Rays

En anders kan @HTT-Thalan misschien een zijspan lesje volgen.

https://knmv.nl/opleidingen/zijspan/

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Joris748
botoo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:27:
:Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CXjSlnvjksAegiNOBmttQAxIvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUeOFr8jq3EXcVDmip76ycMe.jpg?f=fotoalbum_large

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:44
Hi allen,

Ik ga mogelijk de komende dagen de gok wagen om een motor uit Duitsland te importeren, het loont toch echt wel om die moeite te nemen dus ik wil het er maar eens op gaan wagen. Morgen proefrit, als hij bevalt kan ik hem donderdag meenemen.

Maar nu ik nog eens extra kijk naar het import proces kom ik op drie vragen die ik zo niet terug krijg gevonden in dit topic of elders op internet. Ik kan uiteraard morgen even met de RDW bellen, maar wellicht dat hier ervaringsdeskundige zitten die mij vanavond al wat informatie kunnen geven zodat ik enigzins voorbereid naar de proefrit ga (bij een particulier, mocht dat wat uitmaken).

De motor komt uit 2010 en heeft ongeveer 40k gelopen, betreft een BMW F800 GS mocht het relevant zijn.
  1. Het stappenplan op de RDW site is vrij duidelijk (https://www.rdw.nl/invoeren-exporteren-doorvoeren/invoeren-binnen-europa), maar het Certificaat van Overeenstemming stuk is mij niet helemaal helder. Heb ik dit nu wel of niet nodig? De verwarring bij ontstaat door de tweede zin, voor het bepalen van de BPM zou hij weer wel nodig zijn.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCgU5mHKbiJ7xqVkaLyi_NNWkYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKyoRC4jRfJMRZhGvLJulKOS.png?f=fotoalbum_large
    1. Elders lees ik dat een TUV gekeurde motor dit ook niet meer nodig zou hebben, klopt dat?
  2. Vraag 2, op motorrijders.nl staat dit artikel:https://motorrijders.nl/motorrijden/motor-kopen/een-motor-importeren-doe-je-zo/ ,daarin noemt men de ADAC koop overeenkomst. Is deze echt nodig of aan te raden? De RDW noemt er niets over namelijk.
  3. Laatste vraag, over de BPM. Moet ik in het formulier de originele nieuwprijss vermelden, of de prijs waarvoor ik hem ga aanschaffen? Zie het formulie rop dezze link, vraag 7. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aang-meld-opg-bpm-bpm0111z13fol.pdf
Alvast ontzettend bedankt!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Je mag van mensen, die niet verder kijken dan hun motorkap, niet verwachten dat ze zien dat jouw bus 7 meter is, laat staan dat er een aanhanger achter hangt.

Maar mensen die zelfs boos uit de auto stappen, die mogen wat mij betreft hun rijbewijs inleveren. Dan laat je zien dat je het echt niet begrijpt.
Ik verwacht ook vooral dat de juiste instanties iets zouden doen aan dat type bestuurder, maar helaas hoeven we daar ook al niet op te rekenen. Immers kun je dit soort gedrag niet met een flitsbusje aanpakken.
[...]

Maar goed, volgens mij zitten we wel op 1 lijn hier.
We zitten zeker op 1 lijn :) En die opmerking, tsja als de manier waarop een agent mij dan evt. aanspreekt die indruk wekt, zal ik hem/haar daar ook zeker naar vragen. In de zin zoals ik die al eerder omschreef: De wetgever heeft vast niet bedoelt....
botoo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:27:

Tijd voor?

[Afbeelding]
Ja, hier zou ik dus vooraan de file positie kiezen uiterst rechts op de vluchtstrook. Met voldoende ruimte tussen de voorkant van de file en mijzelf zodat hulpdiensten er ongehinderd langs kunnen. Probleem opgelost.

Een kinderfiets met zijspan heb ik nooit gehad overigens. Ik had dan weer wel een aanhanger achter mijn skelter vroeger, dus achteruit rijden met een kar kon ik al toen ik 6 was ofzo :+

[ Voor 68% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 22:48 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:28
Michel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:17:
Hi allen,

Ik ga mogelijk de komende dagen de gok wagen om een motor uit Duitsland te importeren, het loont toch echt wel om die moeite te nemen dus ik wil het er maar eens op gaan wagen. Morgen proefrit, als hij bevalt kan ik hem donderdag meenemen.

Maar nu ik nog eens extra kijk naar het import proces kom ik op drie vragen die ik zo niet terug krijg gevonden in dit topic of elders op internet. Ik kan uiteraard morgen even met de RDW bellen, maar wellicht dat hier ervaringsdeskundige zitten die mij vanavond al wat informatie kunnen geven zodat ik enigzins voorbereid naar de proefrit ga (bij een particulier, mocht dat wat uitmaken).

De motor komt uit 2010 en heeft ongeveer 40k gelopen, betreft een BMW F800 GS mocht het relevant zijn.
  1. Het stappenplan op de RDW site is vrij duidelijk (https://www.rdw.nl/invoeren-exporteren-doorvoeren/invoeren-binnen-europa), maar het Certificaat van Overeenstemming stuk is mij niet helemaal helder. Heb ik dit nu wel of niet nodig? De verwarring bij ontstaat door de tweede zin, voor het bepalen van de BPM zou hij weer wel nodig zijn.
    [Afbeelding]
    1. Elders lees ik dat een TUV gekeurde motor dit ook niet meer nodig zou hebben, klopt dat?
  2. Vraag 2, op motorrijders.nl staat dit artikel:https://motorrijders.nl/motorrijden/motor-kopen/een-motor-importeren-doe-je-zo/ ,daarin noemt men de ADAC koop overeenkomst. Is deze echt nodig of aan te raden? De RDW noemt er niets over namelijk.
  3. Laatste vraag, over de BPM. Moet ik in het formulier de originele nieuwprijss vermelden, of de prijs waarvoor ik hem ga aanschaffen? Zie het formulie rop dezze link, vraag 7. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aang-meld-opg-bpm-bpm0111z13fol.pdf
Hoeveel scheelt ongeveer met Nederland onder aan de streep?

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:44
rows schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Hoeveel scheelt ongeveer met Nederland onder aan de streep?
De Duitse versies hebben voor hetzelfde geld veel minder km gelopen. Gaat al snel over 1500 euro maar is lastig een goed vergelijk te maken doordat ze in Nederland veelal hogere km standen hebben (als je kijkt naar onder de 7.000 euro)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CVO, wat een gedrocht dat document. Maargoed, sinds 2000 ofzo heb je dat eigenlijk niet meer nodig want die hebben allemaal een Europese keuring en dat is een E-nummer. Die is overal binnen Europa aanvaard.

Die E-nummer staat denk ik op Fahzeugbrief 1 en of 2. Maar een collega die recent een motor importeerde uit DE naar NL had de CVO wel nodig zei hij, mogelijk om het wat makkelijker te maken.

Het CVO of COC kan je wel online aanvragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2026 21:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
Die staat ook zeker op de rol! Zeker na deze eerste paar ritten is het me direct duidelijk geworden dat les nemen écht nodig is. Het 'gewoon ermee rijden' is echt niet moeilijk, ik moet (wil) vooral leren wat je moet doen als het allemaal even wat minder mooi gaat: te hard een bocht in, uitwijken, noodstop, wat nou als die bak gaat vliegen, en ga zo maar door. Waardevolle levensreddende kennis.

Na goed, vandaag dus mijn eerste rit in de stromende regen :X. Het is gewoon erg dom van me dat ik die losers bij buienradar maar blijf vertrouwen. Ik wist dat er rond 8 uur even regen zou zijn (deze hele dag blijven checken) maar dat begon dus al om half 8 waardoor ik te laat was om Igor even de garage in te douwen bij de rijschool. Daarna klaarde het (zoals voorspeld) weer op maar een kwartier later kwam het alsnog met bakken uit de lucht zetten. Het is dat ik een dekje over het span heb anders had ik er nu karpers in kunnen houden }:|. Nu ook een flinke remtest bij nat weer uitgevoerd. Het eerste wiel dat ging schuiven was het zijspan wil, en dat trok dus ook iets naar voren. Dat is ook het slechtste wiel (qua leeftijd) dus ik denk dat ik ook daar misschien een wat recenter rubbertje wil monteren :P.

Het viel me ook op dat het 'accu spanning' lampje knippert tijdens het rijden (eerste rit bij minder dan fel daglicht). Het flikkert af en aan een keertje, maar vooral bij richting aangeven, en dan ook 'in ritme'. Kunnen spoken zijn maar kan natuurlijk ook zijn dat het laadcircuit zwak is (dynamo) dus dat ga ik binnenkort eens testen met een multimeter.

Verder natuurlijk veel bekijks gehad. Iedereen vind zoiets grappig om te zien rijden.

Wat betreft dat gewicht in het zijspan: Het advies wat ik van een officiele trainer kreeg (Koops uit Assen, tientallen jaren ervaring als zijspan instructeur) is max 15kg gewicht in het span op de passagiersstoel. Binnen de lijnen van het frame dus. Leeg is ook prima, zeker niet direct met (te) veel gewicht willen gaan rijden. De neus van het span zit gewoon zwaar buiten de lijn dus daar ga ik echt geen gewicht in leggen.

Last but not least: De naam is besloten. Er is unaniem over gestemd binnen ons gezin (ik bracht de stem namens de hond uit natuurlijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AONRryHrksUQiaXDFl66kAuO8EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZp3Xdbas60ne2IdNT1mXVYa.png?f=fotoalbum_large

Die ga ik binnenkort even mooi achterop het span bevestigen.

• HTT-Thalan
Michel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:17:
Hi allen,

[Afbeelding]
Ik heb twee jaar geleden een CB500 uit 2003 geïmporteerd vanuit Duitsland. Ik had oa de kenteken documenten maar verder alleen dekra/tüv keuringen bij. Toen ze die stapel papier zagen met groot TÜV erop was het direct akkoord :+. Ding werd met alleen een check op framenummer ingevoerd. "Als het voor de Duitsers goed is, dan voor ons zeker" of woorden tot die strekking.

• HTT-Thalan
We hebben ook reactie vanuit de gemeente Emmen:

"Geachte heer X,

Op 1 juni 2026 heeft u een verzoek om informatie op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo)ingediend. In uw verzoek geeft u aan informatie te willen ontvangen over de rotonde op de Hondsrugweg. Letterlijk stelde u de vraagstelling als volgt: “Meldingen t.a.v. schade, ongevallen of staat v.h. wegdek op beide rotondes over de laatste 5 jaar.” Wanneer krijgt u antwoord? Uw verzoek is omvangrijk, omdat uw verzoek betrekking heeft op documenten die afkomstig zijn uit verschillende teams. Vanwege deze redenen moeten wij gebruik maken van artikel 4.4 van de Woo om zo onze beslissing te verdagen met twee weken. U kunt daardoor uiterlijk 13 juli 2026 onze beslissing tegemoet zien."

@Bommes betekent deze reactie dat er ook echt iets te halen valt qua info? Of alleen dat het gewoon 2 weken gaat duren voor ze het archief doorgespit hebben? Ik heb hier nul ervaring mee.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:50
@HTT-Thalan Het betekent dat de informatie van meerdere ambtenaren moet komen en dat zij die informatie dan ook nog moeten nalopen of die informatie nog met je gedeeld mag worden. Er wordt enkel aangegeven dat ze meer tijd nodig hebben. Dit zegt niets over de informatie die ze tot nu toe gevonden hebben.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:01:
Last but not least: De naam is besloten. Er is unaniem over gestemd binnen ons gezin (ik bracht de stem namens de hond uit natuurlijk):

[Afbeelding]

Die ga ik binnenkort even mooi achterop het span bevestigen.
Igor Zijspanovic dan? :P

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:49
rykers:
Dat onderhoud laten uitvoeren is wel een ding geloof ik. Maanden van tevoren een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt en check ivm afloop garantietermijn. Gisteren motor gebracht zodat ik vandaag einde thuiswerkdag hem weer op kon halen. Helaas, ze zijn er nog niet aan toegekomen. Het is enorm druk/chaos momenteel in de werkplaats. :|
Communicatie en planning. Een van de grootste hiaten bij garages.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste