Nou, het werd eens tijd voor een in-depth studie van mijn kofferbak. Voordat ik er een lange(re) trip mee durf te maken (zoals richting een zijspan training buiten de provincie) wil ik enkele zaken in zicht en op orde hebben. De verlichting, massa en accu zijn aangepakt en (voor nu :+) in orde.
Maar er kan natuurlijk van alles mis gaan onderweg. En ik zou geen prepper zijn als ik de beschikbare vrije ruimte in mijn motorfiets niet goed zou benutten. @
Bommes eat your heart out

.
Het zakje tegen de kofferklep bevat voornamelijk gereedschap:
In principe genoeg om de hele fiets uit elkaar te trekken. Deze kit wil ik verder gaan uitbreiden. Het zakmes heb ik er al bij gelegd - van mijn wijlen (Duitse stief) opa geweest, dus prima periode-geschikt. De bandenspanningsmeter draagt nog de russische tekst en indeling. Extra bougie want natúúrlijk verwacht je dat ook dát onderweg ineens voor kan komen

. Sommige zaken zijn motor-specifiek. Ik wil er sowieso nog een set bouten en moeren in diverse maten bij stoppen en een dikke ouderwetsche hamer. Sikkel laten we achterwege want daar komen we in het openbaar niet mee weg vrees ik. Ik moet ook nog een reserve gas- en koppelingskabel regelen want die zijn notoir zwak op dit model.
De originele bandenpomp, ook uit de Sovjet tijd. Beenkappen voor op het frame om in de winter uit de wind te zitten. In de zomer niet aan te raden want het blok kookt vrij makkelijk. In dat mysterieuze gele bundeltje vinden wij een heuze bandenplakset:
Ik ga er voor het gemak wel even van uit dat die lijm en rubbers niet 100% meer zijn dus ik bewaar ze puur uit nostalgie. Er moet dan wel iets moderns bij om dat te vervangen:
Ook hier kan ik nog wel op uitbreiden. Ik kreeg ergens de tip zelf-vulkaniserende tape mee te nemen en wat stukken oude spijkerstof komen onderweg ook wel van pas denk ik. De schep is om een wiel uit te kunnen graven voor demontage of simpelweg omdat je te dapper een stukje modder mee probeerde te pakken. Slang voor benzine en tie-rips + duct tape want ja, dat werkt altijd.
Dan nog wat in de 'overige' categorie. Beetje elektrische tape + ijzerdraad (reminds me: ik moet een oude tang zien te vinden anders heb je er weinig aan) en de vulnek van de jerrycan die aan het span hangt (ja, die is operationeel en gevuld). De verbandtrommel is gelukkig niet uit vervlogen tijden en het plastic zakje bevat wat papier, nylon handschoenen (want olie en benzine enzo), oordopjes en mijn verzekerings + kentekenbewijs.
Voor de spiegels kreeg ik ineens een creatieve ingeving:
De nieuwe spiegels hebben een te korte draad om boven en onder een moer te monteren maar ik bedacht me ineens dat dat natuurlijk niet hóeft. Met een zelfborgende moer onderop en een ring bovenop die achter de verdikking op de steel blijft hangen hoefde ik er alleen maar genoeg spanning op te zetten en de boel zit nu goed vast. Desalniettemin zit er nu ook een sleutel 13 in mijn setje, mocht dit toch lostrillen onderweg.
Hier is ook nog wat werk nodig: Oliepeil. Er moet van die dikke slaolie in, 20W50 dus daar ga ik morgen even om. Heb vast nog wel ergens een klassiek ogende container of fles liggen om een voorraadje onderweg bij te hebben en een trechtertje natuurlijk, want op een lange trip zal hij wel wat gebruiken.
Ik ontdekte dat het zitje van het span eenvoudig eruit te pakken is:
... en dat daaronder een beetje roest zit. Dat ga ik dus gauw aanpakken en zwart spuiten zodat het daar bij blijft. Het zitje zelf heeft betere tijden gezien (puur in overdrachtelijke zin gesproken, ik denk dat hij in West Europa een beter leven heeft) en er zitten wormgaatjes in dus dat hout ga ik vervangen. Ik maak dan gelijk een houten vlonder voor de bak zodat mijn hond daar comfortabel in kan zitten.
En wat ik via deze post niet over kan dragen natuurlijk: de geur. Overal hangt zo'n dikke mix van oud leer, olie, stof en algehele mufheid aan. Zo'n geur die je wel kent van een oude werkplaats.
Ik ga nog wat ritjes maken om het olieverbruik te kunnen inschatten, naar oud gereedschap jagen en een houten kistje maken voor de kofferbak, zodat alles een plekje krijgt. Kan er ook een matje in voor je knieën/rug en wat proviand voor als het écht lang gaat duren

. Op lange(re) termijn overweeg ik ook nog het proberen scoren van een handlier, zoeklicht voor op de voorkant en een sleepkabel. Er zou ook nog een 2e zadel op de achterkant moeten kunnen maar die zijn wat lastiger te scoren, net als een origineel windschermpje. Genoeg te doen in ieder geval de komende tijd.