• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:59
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Je hoeft niet zo gebeten te reageren, stippel eens uit wat je advisereert: gewicht toevoegen op een niet-ondersteund punt van het voertuig buiten het zwaartepunt. Ik kon zelf ook wel al voorspellen dat dit een slecht idee zou zijn zónder het advies van @Joris748 :P.
Ja dat ga ik dus niet doen, iets met een ezel die zich niet twee keer aan een steen wil stoten. Ik ben al op m'n nummer gezet. Als ik in mijn uitstippeling nu een tweede fout maak dan ga ik weer de bietenbrug op.

Heb er echt geen zin in. Af en toe gaat het me echt te ver in dit topic.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:09
badkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Ja dat ga ik dus niet doen, iets met een ezel die zich niet twee keer aan een steen wil stoten. Ik ben al op m'n nummer gezet. Als ik in mijn uitstippeling nu een tweede fout maak dan ga ik weer de bietenbrug op.

Misschien een beetje kort door de (linker) bocht van mij, maar heb mijn reactie puur inhoudelijk gehouden. Jammer dat je je zo aangevallen voelt. Niemand hier is foutloos, en de ene keer wordt dat wat subtieler gecorrigeerd dan de andere keer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
De waarheid ligt ook een beetje in het midden, een enkele zak cement is wat weinig in verhouding met een volledig persoon, daarom kan een beetje extra hefboom (voor in de bak) zorgen voor wat extra 'gewicht' welke weer extra stabiliteit geeft.

Zelf denk ik dat je met een zijspan dusdanig voorzichtig rijd, dat een zak cement, waar ook geplaatst, altijd het gewenste effect heeft op de stabiliteit en je met mogelijke bijwerkingen automatisch al rekening houd door voorzichtig te rijden. Dat maakt het advies van @badkuip prima!

Extra balast op de as zou ook kunnen verschuiven bij sterk acceleren en daarmee zorgen voor een ongeweste wheelie of verminderde grip op het voorwiel. Een beetje nuance in je advies is daarom wel gewenst @Joris748. Het is allemaal niet zo zwart wit! Toch @Destruction ??

• Joris748
BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:41:
De waarheid ligt ook een beetje in het midden, een enkele zak cement is wat weinig in verhouding met een volledig persoon, daarom kan een beetje extra hefboom (voor in de bak) zorgen voor wat extra 'gewicht' welke weer extra stabiliteit geeft.

Zelf denk ik dat je met een zijspan dusdanig voorzichtig rijd, dat een zak cement, waar ook geplaatst, altijd het gewenste effect heeft op de stabiliteit en je met mogelijke bijwerkingen automatisch al rekening houd door voorzichtig te rijden. Dat maakt het advies van @badkuip prima!

Extra balast op de as zou ook kunnen verschuiven bij sterk acceleren en daarmee zorgen voor een ongeweste wheelie of verminderde grip op het voorwiel. Een beetje nuance in je advies is daarom wel gewenst @Joris748. Het is allemaal niet zo zwart wit! Toch @Destruction ??
Hierbij de nuance ;)

Trek een denkbeeldige lijn tussen contactvlak van voorwiel en zijspanwiel, als je gewicht toevoegt voor in de bak (waar de voeten zitten), zit je voor die lijn. Wat behoorlijk nadelig werkt in linkerbochten. Het achterwiel wil namelijk van nature omhoog en kantelt daarbij om die denkbeeldige lijn. Plaats een gewicht voor die lijn en de hefboom wordt versterkt.

Dus als je al gewicht toevoegt, doe het dan achter de lijn tussen voorwiel en zijspanwiel, ergo op het zitje van de passagier of heel kort daarvoor (en zorg idd dat het niet kan gaan schuiven).

Maar uiteindelijk is dat vooral symptoombestrijding, het wiel komt voornamelijk omhoog als je teveel stuurt. Met een trekkende motor forceer je de combinatie om rechtsaf te gaan, waardoor je minder hoeft te sturen en het zijspan minder snel omhoog komt.

De fanatieke zijspanrijders die ik ken, rijden niet zo voorzichtig en hebben geen extra gewicht in de bak. En met niet zo voorzichtig bedoel ik regelmatig een gecontroleerd zwevend zijspanwieltje en op 3 wielen driftend glijdend over rotondes.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 09-06-2026 18:57 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44

Destruction

(ex-)Automonteur

BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:41:
Het is allemaal niet zo zwart wit! Toch @Destruction ??
Het is niet altijd 100% zwart of wit, nee. Iets anders heb ik niet beweerd :)

Zolang je die zak cement niet op mijn nek gooit zal het me een rotzorg zijn wat je ermee doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 19:08 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• BasvanS
Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Hierbij de nuance ;)

Trek een denkbeeldige lijn tussen contactvlak van voorwiel en zijspanwiel, als je gewicht toevoegt voor in de bak (waar de voeten zitten), zit je voor die lijn. Wat behoorlijk nadelig werkt in linkerbochten. Het achterwiel wil namelijk van nature omhoog en kantelt daarbij om die denkbeeldige lijn. Plaats een gewicht voor die lijn en de hefboom wordt versterkt.

Dus als je al gewicht toevoegt, doe het dan achter de lijn tussen voorwiel en zijspanwiel, ergo op het zitje van de passagier of heel kort daarvoor (en zorg idd dat het niet kan gaan schuiven).

Maar uiteindelijk is dat vooral symptoombestrijding, het wiel komt voornamelijk omhoog als je teveel stuurt. Met een trekkende motor forceer je de combinatie om rechtsaf te gaan, waardoor je minder hoeft te sturen en het zijspan minder snel omhoog komt.

De fanatieke zijspanrijders die ik ken, rijden niet zo voorzichtig en hebben geen extra gewicht in de bak. En met niet zo voorzichtig bedoel ik regelmatig een gecontroleerd zwevend zijspanwieltje en op 3 wielen driftend glijdend over rotondes.
Als we dan nu nog even naar de zijspan van @HTT-Thalan kijken en een denkbeeldige lijn van de buitenkant zijspanwiel naar de as van het voorwiel trekken, dan lijkt me 2/3 van de de vlakke voetruimte/bak geschikt voor het plan van @badkuip waarbij het laagste punt van die bak zelfs volledig binnen de door jou genoemde lijn lijkt te vallen. Advies zou dan wel zijn die zak cement vast te binden zodat hij niet kan gaan schuiven bij een scherpe bocht naar links!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:22

Format-C

Tracing Rays

badkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Niet te druk om maken. Ga er vanuit dat je alles met goede intenties zegt. En als er iemand anders is die het beter weet, en dat aangeeft, dan heeft @HTT-Thalan er misschien alsnog iets aan. En dan heeft jouw reactie onder de streep alsnog zin gehad. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 09-06-2026 19:15 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Joris748
BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Als we dan nu nog even naar de zijspan van @HTT-Thalan kijken en een denkbeeldige lijn van de buitenkant zijspanwiel naar de as van het voorwiel trekken, dan lijkt me 2/3 van de de vlakke voetruimte/bak geschikt voor het plan van @badkuip waarbij het laagste punt van die bak zelfs volledig binnen de door jou genoemde lijn lijkt te vallen. Advies zou dan wel zijn die zak cement vast te binden zodat hij niet kan gaan schuiven bij een scherpe bocht naar links!
Dat valt nogal tegen, is zelfs nog minder dan ik verwacht had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drVJowGyDDKwP__4dO0e77JOqc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4fEVBLQxiwtS8sBzxTQ8Q9L.jpg?f=fotoalbum_large

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:25

botoo

💀 too old to die young

Veel driewielig verstand en ervaring hier _O-

Tijd voor?

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/2675a32f-7559-3b56-a664-1dd3671ce7cb.jpg?width=800&height=800&aspect_ratio=800:800

[ Voor 61% gewijzigd door botoo op 09-06-2026 19:36 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

En anders kan @HTT-Thalan misschien een zijspan lesje volgen.

https://knmv.nl/opleidingen/zijspan/

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Joris748
botoo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:27:
:Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CXjSlnvjksAegiNOBmttQAxIvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUeOFr8jq3EXcVDmip76ycMe.jpg?f=fotoalbum_large

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27
Hi allen,

Ik ga mogelijk de komende dagen de gok wagen om een motor uit Duitsland te importeren, het loont toch echt wel om die moeite te nemen dus ik wil het er maar eens op gaan wagen. Morgen proefrit, als hij bevalt kan ik hem donderdag meenemen.

Maar nu ik nog eens extra kijk naar het import proces kom ik op drie vragen die ik zo niet terug krijg gevonden in dit topic of elders op internet. Ik kan uiteraard morgen even met de RDW bellen, maar wellicht dat hier ervaringsdeskundige zitten die mij vanavond al wat informatie kunnen geven zodat ik enigzins voorbereid naar de proefrit ga (bij een particulier, mocht dat wat uitmaken).

De motor komt uit 2010 en heeft ongeveer 40k gelopen, betreft een BMW F800 GS mocht het relevant zijn.
  1. Het stappenplan op de RDW site is vrij duidelijk (https://www.rdw.nl/invoeren-exporteren-doorvoeren/invoeren-binnen-europa), maar het Certificaat van Overeenstemming stuk is mij niet helemaal helder. Heb ik dit nu wel of niet nodig? De verwarring bij ontstaat door de tweede zin, voor het bepalen van de BPM zou hij weer wel nodig zijn.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCgU5mHKbiJ7xqVkaLyi_NNWkYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKyoRC4jRfJMRZhGvLJulKOS.png?f=fotoalbum_large
    1. Elders lees ik dat een TUV gekeurde motor dit ook niet meer nodig zou hebben, klopt dat?
  2. Vraag 2, op motorrijders.nl staat dit artikel:https://motorrijders.nl/motorrijden/motor-kopen/een-motor-importeren-doe-je-zo/ ,daarin noemt men de ADAC koop overeenkomst. Is deze echt nodig of aan te raden? De RDW noemt er niets over namelijk.
  3. Laatste vraag, over de BPM. Moet ik in het formulier de originele nieuwprijss vermelden, of de prijs waarvoor ik hem ga aanschaffen? Zie het formulie rop dezze link, vraag 7. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aang-meld-opg-bpm-bpm0111z13fol.pdf
Alvast ontzettend bedankt!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Je mag van mensen, die niet verder kijken dan hun motorkap, niet verwachten dat ze zien dat jouw bus 7 meter is, laat staan dat er een aanhanger achter hangt.

Maar mensen die zelfs boos uit de auto stappen, die mogen wat mij betreft hun rijbewijs inleveren. Dan laat je zien dat je het echt niet begrijpt.
Ik verwacht ook vooral dat de juiste instanties iets zouden doen aan dat type bestuurder, maar helaas hoeven we daar ook al niet op te rekenen. Immers kun je dit soort gedrag niet met een flitsbusje aanpakken.
[...]

Maar goed, volgens mij zitten we wel op 1 lijn hier.
We zitten zeker op 1 lijn :) En die opmerking, tsja als de manier waarop een agent mij dan evt. aanspreekt die indruk wekt, zal ik hem/haar daar ook zeker naar vragen. In de zin zoals ik die al eerder omschreef: De wetgever heeft vast niet bedoelt....
botoo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:27:

Tijd voor?

[Afbeelding]
Ja, hier zou ik dus vooraan de file positie kiezen uiterst rechts op de vluchtstrook. Met voldoende ruimte tussen de voorkant van de file en mijzelf zodat hulpdiensten er ongehinderd langs kunnen. Probleem opgelost.

Een kinderfiets met zijspan heb ik nooit gehad overigens. Ik had dan weer wel een aanhanger achter mijn skelter vroeger, dus achteruit rijden met een kar kon ik al toen ik 6 was ofzo :+

[ Voor 68% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 22:48 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 21:22
Michel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:17:
Hi allen,

Ik ga mogelijk de komende dagen de gok wagen om een motor uit Duitsland te importeren, het loont toch echt wel om die moeite te nemen dus ik wil het er maar eens op gaan wagen. Morgen proefrit, als hij bevalt kan ik hem donderdag meenemen.

Maar nu ik nog eens extra kijk naar het import proces kom ik op drie vragen die ik zo niet terug krijg gevonden in dit topic of elders op internet. Ik kan uiteraard morgen even met de RDW bellen, maar wellicht dat hier ervaringsdeskundige zitten die mij vanavond al wat informatie kunnen geven zodat ik enigzins voorbereid naar de proefrit ga (bij een particulier, mocht dat wat uitmaken).

De motor komt uit 2010 en heeft ongeveer 40k gelopen, betreft een BMW F800 GS mocht het relevant zijn.
  1. Het stappenplan op de RDW site is vrij duidelijk (https://www.rdw.nl/invoeren-exporteren-doorvoeren/invoeren-binnen-europa), maar het Certificaat van Overeenstemming stuk is mij niet helemaal helder. Heb ik dit nu wel of niet nodig? De verwarring bij ontstaat door de tweede zin, voor het bepalen van de BPM zou hij weer wel nodig zijn.
    [Afbeelding]
    1. Elders lees ik dat een TUV gekeurde motor dit ook niet meer nodig zou hebben, klopt dat?
  2. Vraag 2, op motorrijders.nl staat dit artikel:https://motorrijders.nl/motorrijden/motor-kopen/een-motor-importeren-doe-je-zo/ ,daarin noemt men de ADAC koop overeenkomst. Is deze echt nodig of aan te raden? De RDW noemt er niets over namelijk.
  3. Laatste vraag, over de BPM. Moet ik in het formulier de originele nieuwprijss vermelden, of de prijs waarvoor ik hem ga aanschaffen? Zie het formulie rop dezze link, vraag 7. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aang-meld-opg-bpm-bpm0111z13fol.pdf
Hoeveel scheelt ongeveer met Nederland onder aan de streep?

• Michel
rows schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Hoeveel scheelt ongeveer met Nederland onder aan de streep?
De Duitse versies hebben voor hetzelfde geld veel minder km gelopen. Gaat al snel over 1500 euro maar is lastig een goed vergelijk te maken doordat ze in Nederland veelal hogere km standen hebben (als je kijkt naar onder de 7.000 euro)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CVO, wat een gedrocht dat document. Maargoed, sinds 2000 ofzo heb je dat eigenlijk niet meer nodig want die hebben allemaal een Europese keuring en dat is een E-nummer. Die is overal binnen Europa aanvaard.

Die E-nummer staat denk ik op Fahzeugbrief 1 en of 2. Maar een collega die recent een motor importeerde uit DE naar NL had de CVO wel nodig zei hij, mogelijk om het wat makkelijker te maken.

Het CVO of COC kan je wel online aanvragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2026 21:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Die staat ook zeker op de rol! Zeker na deze eerste paar ritten is het me direct duidelijk geworden dat les nemen écht nodig is. Het 'gewoon ermee rijden' is echt niet moeilijk, ik moet (wil) vooral leren wat je moet doen als het allemaal even wat minder mooi gaat: te hard een bocht in, uitwijken, noodstop, wat nou als die bak gaat vliegen, en ga zo maar door. Waardevolle levensreddende kennis.

Na goed, vandaag dus mijn eerste rit in de stromende regen :X. Het is gewoon erg dom van me dat ik die losers bij buienradar maar blijf vertrouwen. Ik wist dat er rond 8 uur even regen zou zijn (deze hele dag blijven checken) maar dat begon dus al om half 8 waardoor ik te laat was om Igor even de garage in te douwen bij de rijschool. Daarna klaarde het (zoals voorspeld) weer op maar een kwartier later kwam het alsnog met bakken uit de lucht zetten. Het is dat ik een dekje over het span heb anders had ik er nu karpers in kunnen houden }:|. Nu ook een flinke remtest bij nat weer uitgevoerd. Het eerste wiel dat ging schuiven was het zijspan wil, en dat trok dus ook iets naar voren. Dat is ook het slechtste wiel (qua leeftijd) dus ik denk dat ik ook daar misschien een wat recenter rubbertje wil monteren :P.

Het viel me ook op dat het 'accu spanning' lampje knippert tijdens het rijden (eerste rit bij minder dan fel daglicht). Het flikkert af en aan een keertje, maar vooral bij richting aangeven, en dan ook 'in ritme'. Kunnen spoken zijn maar kan natuurlijk ook zijn dat het laadcircuit zwak is (dynamo) dus dat ga ik binnenkort eens testen met een multimeter.

Verder natuurlijk veel bekijks gehad. Iedereen vind zoiets grappig om te zien rijden.

Wat betreft dat gewicht in het zijspan: Het advies wat ik van een officiele trainer kreeg (Koops uit Assen, tientallen jaren ervaring als zijspan instructeur) is max 15kg gewicht in het span op de passagiersstoel. Binnen de lijnen van het frame dus. Leeg is ook prima, zeker niet direct met (te) veel gewicht willen gaan rijden. De neus van het span zit gewoon zwaar buiten de lijn dus daar ga ik echt geen gewicht in leggen.

Last but not least: De naam is besloten. Er is unaniem over gestemd binnen ons gezin (ik bracht de stem namens de hond uit natuurlijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AONRryHrksUQiaXDFl66kAuO8EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZp3Xdbas60ne2IdNT1mXVYa.png?f=fotoalbum_large

Die ga ik binnenkort even mooi achterop het span bevestigen.

• HTT-Thalan
Michel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:17:
Hi allen,

[Afbeelding]
Ik heb twee jaar geleden een CB500 uit 2003 geïmporteerd vanuit Duitsland. Ik had oa de kenteken documenten maar verder alleen dekra/tüv keuringen bij. Toen ze die stapel papier zagen met groot TÜV erop was het direct akkoord :+. Ding werd met alleen een check op framenummer ingevoerd. "Als het voor de Duitsers goed is, dan voor ons zeker" of woorden tot die strekking.

• HTT-Thalan
We hebben ook reactie vanuit de gemeente Emmen:

"Geachte heer X,

Op 1 juni 2026 heeft u een verzoek om informatie op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo)ingediend. In uw verzoek geeft u aan informatie te willen ontvangen over de rotonde op de Hondsrugweg. Letterlijk stelde u de vraagstelling als volgt: “Meldingen t.a.v. schade, ongevallen of staat v.h. wegdek op beide rotondes over de laatste 5 jaar.” Wanneer krijgt u antwoord? Uw verzoek is omvangrijk, omdat uw verzoek betrekking heeft op documenten die afkomstig zijn uit verschillende teams. Vanwege deze redenen moeten wij gebruik maken van artikel 4.4 van de Woo om zo onze beslissing te verdagen met twee weken. U kunt daardoor uiterlijk 13 juli 2026 onze beslissing tegemoet zien."

@Bommes betekent deze reactie dat er ook echt iets te halen valt qua info? Of alleen dat het gewoon 2 weken gaat duren voor ze het archief doorgespit hebben? Ik heb hier nul ervaring mee.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:41
@HTT-Thalan Het betekent dat de informatie van meerdere ambtenaren moet komen en dat zij die informatie dan ook nog moeten nalopen of die informatie nog met je gedeeld mag worden. Er wordt enkel aangegeven dat ze meer tijd nodig hebben. Dit zegt niets over de informatie die ze tot nu toe gevonden hebben.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:01:
Last but not least: De naam is besloten. Er is unaniem over gestemd binnen ons gezin (ik bracht de stem namens de hond uit natuurlijk):

[Afbeelding]

Die ga ik binnenkort even mooi achterop het span bevestigen.
Igor Zijspanovic dan? :P

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
rykers:
Dat onderhoud laten uitvoeren is wel een ding geloof ik. Maanden van tevoren een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt en check ivm afloop garantietermijn. Gisteren motor gebracht zodat ik vandaag einde thuiswerkdag hem weer op kon halen. Helaas, ze zijn er nog niet aan toegekomen. Het is enorm druk/chaos momenteel in de werkplaats. :|
Communicatie en planning. Een van de grootste hiaten bij garages.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Michel
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Ik heb twee jaar geleden een CB500 uit 2003 geïmporteerd vanuit Duitsland. Ik had oa de kenteken documenten maar verder alleen dekra/tüv keuringen bij. Toen ze die stapel papier zagen met groot TÜV erop was het direct akkoord :+. Ding werd met alleen een check op framenummer ingevoerd. "Als het voor de Duitsers goed is, dan voor ons zeker" of woorden tot die strekking.
Dan ga ik daar straks even extra op letten, Dankje!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Michel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:47:
Dan ga ik daar straks even extra op letten, Dankje!
Voor België heeft de Duitse HU keuring enkel waarde als die minder als 2 maanden oud is. Weet niet hoe dat voor Nederlandse RDW is.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2026 07:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-07 20:15
Chevy454 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:49:
[...]

CVO, wat een gedrocht dat document. Maargoed, sinds 2000 ofzo heb je dat eigenlijk niet meer nodig want die hebben allemaal een Europese keuring en dat is een E-nummer. Die is overal binnen Europa aanvaard.

Die E-nummer staat denk ik op Fahzeugbrief 1 en of 2. Maar een collega die recent een motor importeerde uit DE naar NL had de CVO wel nodig zei hij, mogelijk om het wat makkelijker te maken.

Het CVO of COC kan je wel online aanvragen.
Het CVO of COC kun je ook bij je merkdealer aanvragen zitten wel hoge kosten aan verbonden somige vragen wel 250 euro voor een certificaat het is het geboorte bewijs van je motor en aan de EU voldoet. dan wel via de importeur, yamaha eu kan het niet meer deze documenten aanvragen .

Dan de vraag is de motor begrenst op vermogen vaak met inport dan stansdaart vol vermogen vanuit de fabriek en je wilt de begrenser er af halen en op kenteken zetten heb je COC nodig anders kunt je het niet op vol vermogen op kenteken zetten bij RDW zonder die certificaat, dan krijg je het vermogen op kenteken die is begrenst. die je hebt geimporteerd uit het land dat neemt de RDW gewoon 1 op 1 over

Dus belangrijk de papieren met import goed na kijken of het wel of niet begrenst is kun je makkelijk controleren, naar specifikatie fabrikant f van bepaalde type motoren en vergelijken,

Het kan je veel kosten schelen met het omzetten naar vol vermogen dan wel de technische aanpassingen in kosten en dat verschilt per motor dan is het voordeel van import weg wegens de hoge kosten, is de motor niet begrenst met import scheelt het je veel poen achteraf .

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-06-2026 09:15 ]

• HTT-Thalan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT1LgCHogg2f7f2zmDhkVF5FIwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kt5b3V6vE9YMNmbpMpEW1OHy.png?f=fotoalbum_large

Ik heb even mijn licht opgestoken bij de verkoper. De banden zijn inderdaad allemaal uit de periode 1990. Maar dat is een bewuste keuze: De banden zijn 'new old stock' en naar wat het zich laat aanzien netjes bewaard want immers niet verdroogd of gescheurd. Ze zijn stijf, maar op 'moderne' banden zou het span veel te veel gaan wandelen en drijven. Hij heeft wel expres vier dezelfde uitgekozen, en truth be told, de motor reageert helemaal prima in nat én droog (zelf getest). Ik ga het hier voorlopig dus bij houden. Als ik meer ervaring (en wensen) heb kan ik moderne zijspan banden halen maar dat is natuurlijk best prijzig.

De temperamentvolle stroominrichting lijkt ook prima te werken. Acculampje is wat nerveus maar de accu laad prima bij (13,9 volt bij toeren) en misschien is de accu zelf wat oud/zwak maar dat is makkelijk opgelost mocht dat later blijken.

Voor een sovjetbak gedraagt hij zich dus ongewoon voorbeeldig. Lekt geen olie, start zonder moeite, wil graag vooruit, remt zoals het hoort en is vrijwel roestvrij. De boutjes die ik tot nu toe los heb moeten halen voor onderhoud en aanpassingen hadden een standaard maat en behoefden geen wd40, geweld of hitte, ze kwamen gewoon op normale wijze los. Ik denk echt dat ik wel dikke vrienden ga worden met Igor.

[ Voor 66% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-06-2026 10:16 ]

• 4x2
  • Laatst online: 14:31

4x2

lộn xộn quá

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:57:
Ik denk echt dat ik wel dikke vrienden ga worden met Igor.
!remind me 10-06-2027 :+

leeg

• HTT-Thalan
4x2 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:32:
[...]

!remind me 10-06-2027 :+
"Gore gloeiende kutcommunist, START NOU KRENG" _O-.

You never know :P. Beter dan een Honda word het natuurlijk nooit, maar mijn Transalp was ook vooral betrouwbaar omdat ik er veel aan deed. Onderaan de streep is het gewoon allemaal ouwe troep natuurlijk. Duimen dat ik de KNMV pechhulp straks niet nodig heb voor mijn eerste toerrit met Igor. Wat wel ironie zou zijn, is wanneer één van mijn Honda's me eerder laat staan dan het span.

Morgenavond één van mijn laatste stagelessen voor de motor, trouwens. Nog enkele uurtjes en ik mag examen doen! Eindelijk mijn A instructie compleet... kan ik daarna doorstuderen voor zijspan instructeur :+. Ik heb wel al het advies gehad van een KNMV instructeur om direct door te gaan voor de KGI opleiding. Ze zeggen dat het mijn lesgeven direct gaat verbeteren.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:18

geert_s

Gamertag: Brulbak

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:39:
[...]

You never know :P. Beter dan een Honda word het natuurlijk nooit, maar mijn Transalp was ook vooral betrouwbaar omdat ik er veel aan deed. Onderaan de streep is het gewoon allemaal ouwe troep natuurlijk. Duimen dat ik de KNMV pechhulp straks niet nodig heb voor mijn eerste toerrit met Igor. Wat wel ironie zou zijn, is wanneer één van mijn Honda's me eerder laat staan dan het span.

Morgenavond één van mijn laatste stagelessen voor de motor, trouwens. Nog enkele uurtjes en ik mag examen doen! Eindelijk mijn A instructie compleet... kan ik daarna doorstuderen voor zijspan instructeur :+. Ik heb wel al het advies gehad van een KNMV instructeur om direct door te gaan voor de KGI opleiding. Ze zeggen dat het mijn lesgeven direct gaat verbeteren.
Wel handig, die 125cc past vast in de zijspan, dus die kun je gewoon ophalen/wegbrengen als -ie je ooit laat staan. Je kunt hem ook standaard meenemen als contragewicht, dan heb je altijd een backup.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:10
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Oh ja, de KNMV pechhulp: je moet wel je kenteken daar registreren. Dat staat tegenwoordig niet meer op naam, maar op kenteken.
Controleer dus even of dat nog up to date is. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07 15:05

Hegeman

Weet van alles wat

Ik draag onder mijn helm altijd een buff/nekwarmer. Deels om de vliegen tegen te houden en mijn nek te 'beschermen' anderzijds om mijn oren strakker tegen mijn hoofd aan te leggen zodat het opzetten van de helm wat makkelijker gaat. Dus ik trek hem over mijn achterhoofd over mijn oren heen.

Ik gebruikt hiervoor altijd nekwarmers die ik voor MTB nog had liggen, maar ik merk dat de rek daar snel uitgaat. Zijn er nog ervaringen met types die langer goed blijven?

• DrivinUCrazy
Ik heb ze alleen van Buff (letterlijk de merknaam), en daar heb ik geen slechte ervaringen mee.
Ja, de buff die ik sinds de rijlessen al gebruik begint nu wat gaatjes te vertonen. 15 jaar later, dan mag dat. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:18

geert_s

Gamertag: Brulbak

Hegeman schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:44:
Ik draag onder mijn helm altijd een buff/nekwarmer. Deels om de vliegen tegen te houden en mijn nek te 'beschermen' anderzijds om mijn oren strakker tegen mijn hoofd aan te leggen zodat het opzetten van de helm wat makkelijker gaat. Dus ik trek hem over mijn achterhoofd over mijn oren heen.

Ik gebruikt hiervoor altijd nekwarmers die ik voor MTB nog had liggen, maar ik merk dat de rek daar snel uitgaat. Zijn er nog ervaringen met types die langer goed blijven?
Ik heb er een stuk of 5 liggen. Een hele dunne van de motorbeurs (met motorbeurslogo's), een winddichte van Rev'it en eentje van Buff van Merino wol. Die laatste is erg prettig, maar voor de zomer soms wat warm. Als het echt koud is doe ik de Buff onder de Rev'it, dan komt er geen zuchtje wind of druppel water doorheen.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:07
DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:46:
Ik heb ze alleen van Buff (letterlijk de merknaam), en daar heb ik geen slechte ervaringen mee.
Ja, de buff die ik sinds de rijlessen al gebruik begint nu wat gaatjes te vertonen. 15 jaar later, dan mag dat. :)
Heb inderdaad een tiental buffs, die allemaal ook 15+ jaar oud zijn die werken nog dikke prima. Beter dan die gratis dingen van veel dealers en merken.

Ook fijn om ze nat te maken en om de nek te hangen in de zomer.

• DrivinUCrazy
Ja precies, ik heb ook een paar varianten. Een superdun (tegen de insecten), een iets warmer die eventueel ook wat vocht absorbeert. Inderdaad, die koelt lekker af als je die nat maakt. Dit is ook de meest gebruikte trouwens.
En een fleece-variant voor de winter. En vervolgens van ieder type weer enkele exemplaren zodat ik niet misgrijp als ze in de was zitten. :)

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07 15:05

Hegeman

Weet van alles wat

@geert_s @kneusteun @DrivinUCrazy bedankt voor de feedback, ik ga bij Buff kijken!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:29
DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:16:
Ja precies, ik heb ook een paar varianten. Een superdun (tegen de insecten), een iets warmer die eventueel ook wat vocht absorbeert. Inderdaad, die koelt lekker af als je die nat maakt. Dit is ook de meest gebruikte trouwens.
En een fleece-variant voor de winter. En vervolgens van ieder type weer enkele exemplaren zodat ik niet misgrijp als ze in de was zitten. :)
Ik heb ook een stapeltje van die Buffs, in allerlei kleuren omdat je er natuurlijk ook een beetje modieus uit wil zien. Bij elke motor jas een bijpassend Buffje 8)

On a more serious note, ik moest voor het Alpen tripje nog een fatsoenlijke lader oplossing hebben op de Vespa. De standaard USB-A uitgang die in het handschoenenkastje zit is van het type: weinig stroom, lang laden, dit is het net niet. Dus heb ik via Amazon een China rommel lader/socket besteld, want die zijn natuurlijk veul beter.
Daar moet die komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrnJwWvOiR4UW6GRy91tmhckEaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbV24UigDQR7NlMo9cqSnlOk.jpg?f=fotoalbum_large
Maar daar zit de ontvanger van de keyless starter. Dus zomaar een boor er inzetten was geen optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVd6dtBhTztXdc0_A8Zlx4QgcsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9g0kYpFvBPhUPRKSOEkquse.jpg?f=fotoalbum_large
Rommeltje uit elkaar geschroefd, zodat ik kon zien waar ik niet moest boren.
Zag er een beetje tegenop, maar het was al met al een klusje van max 3 kwartier.
Nu netjes 2 USB-C en nog een USB-A plug er bij, niet echt een super dikke output maar met 3Amp genoeg om mijn oude Samsung S10 tijdens het rijden, met navi app aan op te laden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Joris748
Mijn (bijna) moment van gisteren: ik zag een Vespa wachten bij een verkeerslicht. Toen ik dichterbij kwam dacht ik: "is hij het? is hij het?" Dikke teleurstelling ... het was iemand anders ;(

• kneusteun
Joris748 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
Mijn (bijna) moment van gisteren: ik zag een Vespa wachten bij een verkeerslicht. Toen ik dichterbij kwam dacht ik: "is hij het? is hij het?" Dikke teleurstelling ... het was iemand anders ;(
“The man, the myth on a legend” 😂

• kneusteun
Iemand hier ervaring met een kleine 230v powerstation?

gaan 3 weken door Europa trippen en wil laptop en drones beetje kunnen vullen zonder steeds een stroompunt te moeten vinden.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:39
kneusteun schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:02:

gaan 3 weken door Europa trippen en wil laptop en drones beetje kunnen vullen zonder steeds een stroompunt te moeten vinden.
Neem je dat mee op de moto?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:10

fdees

Trust me I'm an Engineer

Kan het gewoon beide niet via USB-C?

Scheelt namelijk best veel gewicht, ruimte tov iets met een DC-AC conversie. Plus minder adapters mee te slepen

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eensch, ik heb gewoon een 30W USB-C in de topkoffer, en die houd de drone/powerbank/telefoon prima vol.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• kneusteun
Adder28 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Neem je dat mee op de moto?
Nee auto daktent combi ;)

• kneusteun
fdees schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Kan het gewoon beide niet via USB-C?

Scheelt namelijk best veel gewicht, ruimte tov iets met een DC-AC conversie. Plus minder adapters mee te slepen
Kan, maar wil misschien wel een kleine met 230v zodat ik wat flexibel ben. Ook oog op toekomst.

Heb al wel zonnepanelen en powerbanks, maar 230v maakt dat we nog wat vrijer zijn.

Drone met 4 accu’s, MacBookpro, brekertje en GoPro’s etc is wel chill om wat reserve te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 11-06-2026 11:17 ]

• Adder28
Het is mss naast de kwestie, maar ben je dan niet meer met een verlengkabel met daarin meerdere stekkers? Er is altijd ergens wel een stekker te vinden om te gebruiken. Dat in combi met iets ingebouwd in de auto om op te laden. Want die batterij duurt ook "eeuwen" om op te laden. En zijn de batterijen plat, dan is het maar zo.

Als ik ga motorrijden voor meerdere dagen, heb ik meestal een multistekker mee en wat GAN-opladers die snel gaan. Kan je een heel eind met 1 stopcontact.

[ Voor 29% gewijzigd door Adder28 op 11-06-2026 11:22 ]

• kneusteun
Als ik ga motorrijden heb ik genoeg bij me omdat ik dan niet veel devices mee heb.

Wij gaan met de auto vaak van weiland naar bos naar random natuurcamping, lang niet altijd met stroompunten.

Dus naast alle antwoorden als powerbanks etc. Het ging mij echt even om 230v

Anders hebben we straks weer een nieuwe discussie te pakken 😂

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:10

fdees

Trust me I'm an Engineer

kneusteun schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Kan, maar wil misschien wel een kleine met 230v zodat ik wat flexibel ben. Ook oog op toekomst.

Heb al wel zonnepanelen en powerbanks, maar 230v maakt dat we nog wat vrijer zijn.

Drone met 4 accu’s, MacBookpro, brekertje en GoPro’s etc is wel chill om wat reserve te hebben.
Okay, zeker als het met auto is zou ik niet perse heel moeilijk doen qua formfactor. Dan iets van Jackery , ecoflow ofzo. Of heb je specifieke zonnepanelen van een merk die je ergens op kan aansluiten?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• kneusteun
fdees schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Okay, zeker als het met auto is zou ik niet perse heel moeilijk doen qua formfactor. Dan iets van Jackery , ecoflow ofzo. Of heb je specifieke zonnepanelen van een merk die je ergens op kan aansluiten?
Ja, ik zag die en wat andere merken al wat vaker voorbij komen.

Vooral benieuwd hoe die in gebruik is, heb namelijk op werk een grote die zodra die aanstaat al ontlaad (super stom design) en dat stond niet in de specsheet. Dus als je hem loskoppelt en aanzet verbruikt ie al best veel van zichzelf…. Zonder dat je er iets aanhangt 😭

Note is dat niet fromfactor onbeperkt is, ondanks dat het lomp klinkt doen we alles redelijk “ultra light” omdat we de achterbank gewoon leeg willen houden.

Maar thnx ik ga vanavond wel even wat YT verder spitten.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
@fdees Proficiat! :)

I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• Adder28
kneusteun schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:29:
Als ik ga motorrijden heb ik genoeg bij me omdat ik dan niet veel devices mee heb.

Wij gaan met de auto vaak van weiland naar bos naar random natuurcamping, lang niet altijd met stroompunten.

Dus naast alle antwoorden als powerbanks etc. Het ging mij echt even om 230v

Anders hebben we straks weer een nieuwe discussie te pakken 😂
Ok excuseer, dat was dus informatie die ontbrak.
Ik heb ooit voor een vriend een gekocht van XTORM https://www.xtorm.nl/collections/powerstations
Ze hebben nu ook acties inclusief zonnepanelen, dus misschien de ideale moment om iets te hebben dat je 99% onafhankelijk maakt

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Tijdens het rijden kan ik de USB stekkers in mijn frunk gebruiken (e-motor) en in het hotel hadden we een verlengblok met verschillende usb plugs die het eea konden opladen. Powerbank meer voor nood on-the-go.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:18
In een auto zou ik een 12V naar 230V omvormer inbouwen. Desnoods neem je een tweede accu mee. Op m'n werk worden omvormers wel eens ingebouwd voor medewerkers in de buitendienst.

• kneusteun
O88088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:42:
In een auto zou ik een 12V naar 230V omvormer inbouwen. Desnoods neem je een tweede accu mee. Op m'n werk worden omvormers wel eens ingebouwd voor medewerkers in de buitendienst.
Ook nog een goede! niet aan gedacht.

Wel gedacht aan een starthulp, ivm leegtrekken accu inderdaad ;)

• Adder28
kneusteun schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Ook nog een goede! niet aan gedacht.

Wel gedacht aan een starthulp, ivm leegtrekken accu inderdaad ;)
Ooit gelezen dat je best elke 5 jaar je autobatterij vervangt preventief. Het is een tip voor je vertrekt om zeker te zijn :) (Geldt ook voor motoren)

• kneusteun
Adder28 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Ooit gelezen dat je best elke 5 jaar je autobatterij vervangt preventief. Het is een tip voor je vertrekt om zeker te zijn :) (Geldt ook voor motoren)
Bij de motor net gedaan, bij de auto even checken inderdaad.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:10

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

In opvolging van mijn eerder trieste mededeling Hét grote motortopic - Deel 28 (2026) - Mobiliteit - GoT
Nu een mooi bericht, ben net gebeld door de politie uit Utrecht, hij is terecht!
Nu heb ik er afstand van gedaan en staat er een nieuwe klaar, maar ik ben blij dat er iemand is opgepakt.

Hij is nog heel, rijdend en zonder al te veel schade opgepakt (inclusief bestuurder), dus de verzekering kan zijn schade heel goed beperken.
Hoe dan? Rijdend door/omgeving Utrecht, vals kenteken, ongeval veroorzaken en doorrijden. Politie in achtervolging en gepakt.
Zaak wordt nog verder uitgezocht over diefstal bij mij, inzet (activiteiten) van deze motor door de bestuurder en de heling.

Ik ben ineens heel vrolijk en een niet verwachte gerechtigheid (dat die nog zou komen)!
Hulde!

Nu nog even (extra) bewijs aanleveren aan de politie over de motor en eigendom overdracht.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:51

Herman

FP ProMod
@ollie1965 Mooi nieuws! Fijn dat er toch iemand verantwoordelijk voor gehouden kan worden :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:40

jeroenathome

Een regel tekst

@kneusteun Let goed dat de omvormer een sinusspanning uitstuurt. Niet alle omvormers doen dit waardoor de apparaten vreemd gaan werken of stuk gaan. Een simpele waterkoker is geen probleem, maar elektronica kan wel problemen geven.

Door een verkeerde omvormer meerdere ledverlichting om zeep geholpen. Als de ledverlichting geluid maken gaat er iets mis ben ik op de harde manier achter gekomen. :?

@ollie1965 Mooi om te horen dat jouw motor gevonden is. Ik weet hoe het voelt om de Teneré kwijt te raken. De mijne werd gestolen in Dublin. Dankzij de ingebouwde tracker is de motor teruggevonden. Nu nog de schade laten repareren.

Misschien toch een tip aan criminelen geven. (Huidige stand crimineel 0 - eigenaar 2)

Blijf met je tengels van de Teneré af. Deze wordt zeker teruggevonden en dan ben je de klos.

[ Voor 35% gewijzigd door jeroenathome op 11-06-2026 13:00 ]

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• kneusteun
jeroenathome schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:54:
@kneusteun Let goed dat de omvormer een sinusspanning uitstuurt. Niet alle omvormers doen dit waardoor de apparaten vreemd gaan werken of stuk gaan. Een simpele waterkoker is geen probleem, maar elektronica kan wel problemen geven.

Door een verkeerde omvormer meerdere ledverlichting om zeep geholpen. Als de ledverlichting geluid maken gaat er iets mis ben ik op de harde manier achter gekomen. :?
Ja die had ik door inderdaad thnx.

Zit nu ook naar de BLUETTI Elite 30 V2 te kijken, lijkt tot nu toe een goede optie.

Eidt: https://www.femkesrooftoptents.com/daktent/alu-khosi-2-personen

Deze gaan we testen en als het bevalt gaan we hem kopen, gewoon makkelijker en vaker een weekendje weg.

[ Voor 16% gewijzigd door kneusteun op 11-06-2026 13:04 ]

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
Kalevandaal schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:47:
@mvn23 ik heb de koffers opgehangen aan een draadeind (ik meen rond 6).
Twee klossen per koffer gezaagd, gat rond 8 geboord en vervolgens het draadeind erin gefietst.
De koffers hangen aan de muur op het draadeind in hun beugels waarmee ze onder de buddy aan de motor hangen
Gisteren de koffers van pa z'n F800ST aan de muur gehangen, ik denk op ongeveer dezelfde manier. In plaats van klosjes heb ik één en ander geprint.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:39

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb een jackery-explorer-240-v2 voor het opladen van mijn motor accu in de garage box.
Ik kan er ongeveer 20 uur een druppellader aanhangen.
Ik heb deze aangeschaft, omdat een druppellader een laag vermogen heeft en zwaardere powerstations wel eens willen uitschakelen, als er een te lage belasting aanhangt.
https://www.jackery.com/p...v2-portable-power-station

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

kneusteun schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Ja die had ik door inderdaad thnx.

Zit nu ook naar de BLUETTI Elite 30 V2 te kijken, lijkt tot nu toe een goede optie.

Eidt: https://www.femkesrooftoptents.com/daktent/alu-khosi-2-personen

Deze gaan we testen en als het bevalt gaan we hem kopen, gewoon makkelijker en vaker een weekendje weg.
Wel goed kijken welke uitvoering je koopt. Ze zijn er ook met 110 V en VS-aansluiting. Vraag mij wel af wat deze optie betekent.

Bijzondere optie

• Bommes
Het is ook niet helemaal een discussie voor het motor topic toch? Powerbank okay, maar dit soort grote power stations krijg je toch niet fatsoenlijk mee op de motor.
Zou nog beter passen in het kampeertopic daar komt het wel vaker voorbij.

[ Voor 25% gewijzigd door Bommes op 11-06-2026 18:06 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
Eens, my bad.

• Bommes
Geen Bad zeker niet :+

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 11-06-2026 19:34 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:10

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mocht iemand nog een Australische road safety campaign willen zien over beschermende kleding.......
Het is iets anders dan men het in NL doet, iets explicieter ....... YouTube: Protect your entire body on every ride 30 MA15+

Maar ja, dat doen ze al +40 jaar heel goed daar, hoe ziet een Bloody Idiot's girlfriend eruit?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4hvl_Nj9B6yJpOL8LTEm4Tv_HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j06Er6EsLSJlO0C301syDMoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPbWtDd0_k4tgIZWkrb2EiREQvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSbzyqM2L4O1n0VOLVR6QX8N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog steeds bezig met de Shadow diesel, ondanks een vrij druk leven; eergisteren een begin gemaakt met het deksel voor de primaire ketting.
Professioneel CAD (cardboard aided design) werk en daarna uit een 4mm dikke aluminium plaat gehakt met de slijptol en lintzaag (die ik steeds meer begin te waarderen)

Of ik m oliedicht ga proberen te maken ben ik nog niet helemaal over uit, al is dat sowieso een utopie gezien de combinatie van chinese en indiase onderdelen...

leeg

• Adder28
Voor de rode kruizendiscussie, ik wil ze niet verderzetten, maar even oogpunt van onze blauwe collega's zeggen:

Wettelijk moet je blijven staan waar je staat als alle banen afgezet zijn en mag je onder geen enkel beding doorrijden, maar veel agenten gaan begrip hebben als je jezelf op de pechstrook zet op een lege autostrade om jezelf in veiligheid te brengen. Er gaat geen begrip zijn als je doorrijd.

Indien je de hulpdiensten dan wel hindert als ze willen aanrijden over de pechstrook, kun je geverbaliseerd worden.

Dus kort: Niet doorrijden, maar er is begrip voor de pechstrook bij een lege autostrade.

Af en toe helpt het om er een paar te kennen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Adder28 op 12-06-2026 11:44 ]

• DrivinUCrazy
Klinkt door het gebruik van Autostrade als België, voor zover dat relevant is?

• Adder28
BE inderdaad

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 12:48
mvn23 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Gisteren de koffers van pa z'n F800ST aan de muur gehangen, ik denk op ongeveer dezelfde manier. In plaats van klosjes heb ik één en ander geprint.
Exact, ik heb hetzelfde gedaan, maar dan met een speedboor een gat geboord in 4 klosjes (2 per draadeind).
3D printen is niet echt mijn ding, hout heb ik meer affiniteit mee :)

• HTT-Thalan
Nou, ik ben weer wat verder geintroduceerd in het wereld van oude Russische techniek. Van de week wat gesleuteld (vooral onderzoek) en de accu vernieuwd omdat het lampje wat flikkerde. Maar de laadinstallatie werkt goed (13,9 volt bij rijden) en de accu is nieuw, de knipperlichten werken nu na wat contacten schoonmaken hier en daar betrouwbaar, dus ik moet het maar onder 'charme' scharen. Dat argument word sterker nu ik vandaag ontdekte dat ik helemaal geen moeite heb met neutraal vinden (zoals ik eerst dacht): het lampje is gewoon temperamentvol. Soms brand hij gewoon niet :').

Vandaag dus een ritje gemaakt richting Jumbo om wat boodschapjes te doen voor het avondeten. Krat in het zijspan geflikkerd en gas erop. Die hele startprocedure zoals de dealer die voordeed is blijkbaar onnodig: Choke erop, een schop tegen de kickstarter en we zijn los. Onderweg voor het eerst kennisgemaakt met lift off sturen: bij wat hogere toeren het gas eraf en de boel trekt naar links. Gas er weer op, en we gaan richting berm. Ik zeg gas erop, het ding rijdt als een oude landbouwtrekker dus het heeft meer weg van een Golf 1 dieseltje. Je kunt 0 naar 100 met een kalender meten maar de meter zelf lijkt aardig accuraat, zo vond in ieder geval het 'u rijdt zo snel' bordje bij Emmerschans. Ook voor het eerst een valse neutraal gehad. Ik snap nu ook wel waarom de schakelpook een tweede uitsteeksel heeft naar achteren om met de hak van je laars op te schakelen: Je moet gewoon echt trappen en niet voorzichtig met je neus de pook omhoog nudgen. Die japanse tederheid werkt niet bij een ouwe rus.

Eenmaal bij de Jumbo kom je er dan achter dat die parkeerautomaat echt voor automobilisten gebouwd is, want ticket met je linkerhand pakken. Jammer weer. Handrem ook nodig gehad want anders rolde igor zo de straat op. Die super soepel rollende wiellagers zijn natuurlijk met het milieu in gedachten ontworpen. En dan vooral om het schuldgevoel weg te poetsen als je de mussen achter je dood ziet neervallen wanneer je optrekt. Na het verplichte zwaaien naar wat kinderen (kijk mama: ouwe motor!) weer weggeknord. Ding ruikt echt wel naar een tweetakt scooter. Binnenkort maar even checken waar de olie erin moet en even een vat bestellen.

Met behulp van ChatGPT een beetje forensisch onderzoek gedaan. Ik lijk een 'originele' Ural te hebben, gebouwd ergens net voor of net na de val van de Sovjet Unie. Framenummer en plaatje lijken origineel. Het ding is pas in 1996 typegoedgekeurd in NL en de mijne ook pas in 1998 ingevoerd, maar hij is dus ouder dan dat. Deelde het straatbeeld met Lada's, Moskvichs en Volga's. Toen nog gewoon vervoer en geen leukigheid voor welvarende westerlingen. Ondanks de 'nieuwigheden' zoals 12 volt, Pekar Carbs en (later toegevoegde) elektronische ontsteking is het ontwerp ergens in 1938 een keer uitgetekend, en dat is heel goed te voelen in de bediening. Toen ik gisteren op de Africa Twin stapte en wegreed dacht ik voor een 'split second' dat de koppelingskabel afgebroken was, want zo licht hoort zoiets niet te voelen...

• Joris748
Nou vandaag liep dus anders dan gepland. Was aan het klussen thuis en kwam een paar handen tekort, dus mijn pa gebeld waar hij uithing. Die zat dus in Koningslust voor een zijspanrit met gehandicapte kinderen. Maar besloten daar even gaan te kijken.

Eerst naar Gennep geknort om daar TET sectie 3 op te pikken. Die heb ik gevolgd tot aan Venlo. Zitten echt behoorlijk lange stukken offroad in, veel meer dan ik van tevoren verwachtte. Was erg leuk!

Eenmaal in Koningslust, zag ik wel een heel bekend zijspan. Heb dus even kennis gemaakt met @harley 8-)

Daar gesocialized, frietje gegeten en weer huiswaarts.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sypie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Vandaag was ik in de gelegenheid om even wat langer te testen alvorens te (kunnen) gaan rijden.

Na het starten een paar minuten laten draaien, ik weet dat de boel daar niet echt warm van wordt. Ook nu weer een paar keer de koppeling helemaal ingeknepen, in de versnelling tikken en dan op laten komen.
Om even terug te komen op het koppelingsprobleem van destijds: Begin mei was ik redelijk eigenwijs en dacht ik wel even een ritje naar mijn werk te kunnen maken. Op zich ging dat ook prima, ware het niet dat ik de versnelling met geen mogelijkheid hoger kreeg dan de 3e. ANWB laten komen, die kon geen oplossing bieden anders dan auto-ambulance en naar een aangewezen plaats brengen. Ik heb 'm naar een dealer laten brengen bij mij in de buurt.

Eerste bericht was: ergens half juni ben je aan de beurt. Tussendoor nog een paar telefoontjes: de koppelingscilinder bij het blok was flink vervuild en had revisie nodig. (bij mijn vorige motor nog helemaal zelf gedaan...) Toen ook nog: het balhoofdlager heeft een dip in het midden. Prima, vervang maar. Later nog: kleppenstellen, is dat gebeurd bij xx kilometers? Ehm, nee. Doe die er ook maar bij. En aanvullend van mijn kant: doe ook maar een nieuwe spiegelunit, aangezien die vorig jaar stukgereden is door een auto. En nog even een tweede keyfob er bij.

Totaaltje van €2300. Monteur was niet erg te spreken van de algehele staat. Motor heeft afgelopen winter buiten gestaan zonder kleedje er over. Dat heeft z'n sporen achtergelaten. Dus nu staat de motor onder dak, straks na de verhuizing komt die in de garage te staan.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdihHWQwGMLvx97ojXiDrCvW9dI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AyacezlMywU5Hek5k9AbiBw1.jpg?f=user_large

Ennn ik ben onderweg! 3 weken op de planning, dag 1 was alvast een succes!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:04
Zo, vandaag een dagje Full Control gedaan van de KNMV. Leerzame dag geweest.
Waar de noodstop tijdens avb nog best spannend was met 50 km/h ging 80 km/h nu prima :)

Ook de helling proeven 12/18/30% gingen soepel. Dat was niet voor iedere deelnemer zo. De hill hold van een GS helpt wel met stil blijven staan, maar afslaan kan nog prima :+

Ook heb ik al wat meer vertrouwen in de bochten, maar daar zit nog wel genoeg verbetering, dus misschien volgend jaar de masterclass cornering doen.

Helaas niet veel mee kunnen krijgen van de zijspannen die er ook waren.

• HTT-Thalan
rykers schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:46:
Zo, vandaag een dagje Full Control gedaan van de KNMV. Leerzame dag geweest.
Waar de noodstop tijdens avb nog best spannend was met 50 km/h ging 80 km/h nu prima :)

Ook de helling proeven 12/18/30% gingen soepel. Dat was niet voor iedere deelnemer zo. De hill hold van een GS helpt wel met stil blijven staan, maar afslaan kan nog prima :+

Ook heb ik al wat meer vertrouwen in de bochten, maar daar zit nog wel genoeg verbetering, dus misschien volgend jaar de masterclass cornering doen.

Helaas niet veel mee kunnen krijgen van de zijspannen die er ook waren.
Goed dat je zoiets onderneemt! Dat extra gevoel van veiligheid maakt het motorrijden zóveel aangenamer en leuker. Ik dacht ook dat ik best wel kon remmen tot wij tijdens een vergelijkbare training 'in water' noodstops mochten gaan maken. Het water wat op het filmpje te zien is, is best wel diep en ik kom met ongeveer 108km/u op de teller aansjezen. Daar moest ik wel naar opbouwen, want eerst was inderdaad 50km/u ook wel al spannend.

YouTube: Duik in de waterplas (Noodstop op nat wegdek)

Zo leerden we dus dat nat wegdek echt geen belemmering hoeft te zijn om te remmen.

Je krijgt er wel natte poten van, dus gelukkig had ik laarzen + waterdichte broek meegenomen.

Op het zijspan ga ik later dit jaar ook training volgen. Ik ben nu al veel aan het oefenen hier in de regio.

• Joris748
Pyr0_ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:37:
[Afbeelding]

Ennn ik ben onderweg! 3 weken op de planning, dag 1 was alvast een succes!
Veel plezier! Hoe heb je je remmerij-shit opgelost?

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@HTT-Thalan Zo te zien is dit op het DIBO terrein in Emmen. Daar ben ik in april geweest voor de training rijden in regen en remmen op glad wegdek. Blijft leuk om zulke trainingen te doen. Al kan ik nog veel verbeteren.

• Joris748
HTT-Thalan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Goed dat je zoiets onderneemt! Dat extra gevoel van veiligheid maakt het motorrijden zóveel aangenamer en leuker. Ik dacht ook dat ik best wel kon remmen tot wij tijdens een vergelijkbare training 'in water' noodstops mochten gaan maken. Het water wat op het filmpje te zien is, is best wel diep en ik kom met ongeveer 108km/u op de teller aansjezen. Daar moest ik wel naar opbouwen, want eerst was inderdaad 50km/u ook wel al spannend.

YouTube: Duik in de waterplas (Noodstop op nat wegdek)

Zo leerden we dus dat nat wegdek echt geen belemmering hoeft te zijn om te remmen.

Je krijgt er wel natte poten van, dus gelukkig had ik laarzen + waterdichte broek meegenomen.

Op het zijspan ga ik later dit jaar ook training volgen. Ik ben nu al veel aan het oefenen hier in de regio.
Dat lukt dus echt niet met een auto, die heeft al veel eerder aquaplaning.

• HTT-Thalan
jeroenathome schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:15:
@HTT-Thalan Zo te zien is dit op het DIBO terrein in Emmen. Daar ben ik in april geweest voor de training rijden in regen en remmen op glad wegdek. Blijft leuk om zulke trainingen te doen. Al kan ik nog veel verbeteren.
Klopt, daar werk ik namelijk :P. Dus morgenochtend ga ik daar ook nog even een rondje met Igor overheen rijden en nog even een stagelesje geven om mijn portfolio compleet te krijgen. En dan in de middag gelijk opsturen naar het IBKI, dan mag ik binnenkort mijn finale stage-examen gaan afleggen :).

En trainen is zo leuk! Ik geniet nog elke keer van op de motor stappen en zoiets ondernemen.

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqEFRwZUgQ0veUC56tilOrCumtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTMo58GK2ie9uAzQqwedfNuE.jpg?f=fotoalbum_large

Nog één laatste ritje voordat ik woensdag aan mijn meniscus geopereerd wordt. Die hoopte ik tot na het seizoen te kunnen doorschuiven maar het lot bepaalde anders 🙈. Dat wordt 4-6 weken afzien, vrees ik…

• Pyr0_
Joris748 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Veel plezier! Hoe heb je je remmerij-shit opgelost?
Thanks! Uiteindelijk heeft de garage het weten te fixen door de zuigers fatsoenlijk schoon te maken. Wiel gaat nu iig weer een keer rond voordat de weerstand em stopt. Blijf het uiteraard in de gaten houden.

• HTT-Thalan
Nou, het werd eens tijd voor een in-depth studie van mijn kofferbak. Voordat ik er een lange(re) trip mee durf te maken (zoals richting een zijspan training buiten de provincie) wil ik enkele zaken in zicht en op orde hebben. De verlichting, massa en accu zijn aangepakt en (voor nu :+) in orde.

Maar er kan natuurlijk van alles mis gaan onderweg. En ik zou geen prepper zijn als ik de beschikbare vrije ruimte in mijn motorfiets niet goed zou benutten. @Bommes eat your heart out :7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4ryOYBIl231djucBHp_DXqXLbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0oRgrxUNdus67p1sfAb551X.jpg?f=fotoalbum_large

Het zakje tegen de kofferklep bevat voornamelijk gereedschap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9njfjWWzbSy02ZYBkqTY6jiVk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmNIYIwhhLHPZngoWVEXyT7b.jpg?f=fotoalbum_large

In principe genoeg om de hele fiets uit elkaar te trekken. Deze kit wil ik verder gaan uitbreiden. Het zakmes heb ik er al bij gelegd - van mijn wijlen (Duitse stief) opa geweest, dus prima periode-geschikt. De bandenspanningsmeter draagt nog de russische tekst en indeling. Extra bougie want natúúrlijk verwacht je dat ook dát onderweg ineens voor kan komen _O-. Sommige zaken zijn motor-specifiek. Ik wil er sowieso nog een set bouten en moeren in diverse maten bij stoppen en een dikke ouderwetsche hamer. Sikkel laten we achterwege want daar komen we in het openbaar niet mee weg vrees ik. Ik moet ook nog een reserve gas- en koppelingskabel regelen want die zijn notoir zwak op dit model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtdB1pqb0p_cESgzFV3G44J6KrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIo5qCCKtNR65G2XNPluruTd.jpg?f=fotoalbum_large

De originele bandenpomp, ook uit de Sovjet tijd. Beenkappen voor op het frame om in de winter uit de wind te zitten. In de zomer niet aan te raden want het blok kookt vrij makkelijk. In dat mysterieuze gele bundeltje vinden wij een heuze bandenplakset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgfXjLhL_wCBSjYA3iXOJO7kqtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvPTWorPAw1EY5Iy4irUkP32.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er voor het gemak wel even van uit dat die lijm en rubbers niet 100% meer zijn dus ik bewaar ze puur uit nostalgie. Er moet dan wel iets moderns bij om dat te vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEwHpuSHQJfoG3EBxVjgYMLxDE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5XllbNUl1ogDcqq97DjgiyA.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier kan ik nog wel op uitbreiden. Ik kreeg ergens de tip zelf-vulkaniserende tape mee te nemen en wat stukken oude spijkerstof komen onderweg ook wel van pas denk ik. De schep is om een wiel uit te kunnen graven voor demontage of simpelweg omdat je te dapper een stukje modder mee probeerde te pakken. Slang voor benzine en tie-rips + duct tape want ja, dat werkt altijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_JqEefUg1UMa-K1gwvrqXhEaGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7b6C7dZWXsPPlDXFt1CQvBWe.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog wat in de 'overige' categorie. Beetje elektrische tape + ijzerdraad (reminds me: ik moet een oude tang zien te vinden anders heb je er weinig aan) en de vulnek van de jerrycan die aan het span hangt (ja, die is operationeel en gevuld). De verbandtrommel is gelukkig niet uit vervlogen tijden en het plastic zakje bevat wat papier, nylon handschoenen (want olie en benzine enzo), oordopjes en mijn verzekerings + kentekenbewijs.

Voor de spiegels kreeg ik ineens een creatieve ingeving:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR1wmbKdA8YBANGTli2f6p0A-Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erZsHBNAQivCRDyHExffI58j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4crncaasl-t38vj4bBrtcSFHOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXkscBgV5bBjIXxaVLRa1Hlx.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe spiegels hebben een te korte draad om boven en onder een moer te monteren maar ik bedacht me ineens dat dat natuurlijk niet hóeft. Met een zelfborgende moer onderop en een ring bovenop die achter de verdikking op de steel blijft hangen hoefde ik er alleen maar genoeg spanning op te zetten en de boel zit nu goed vast. Desalniettemin zit er nu ook een sleutel 13 in mijn setje, mocht dit toch lostrillen onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2YdE68XR9USIqYn5WC3W8tbNTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is1sEqgLJPpyK7BLYwasNHLA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is ook nog wat werk nodig: Oliepeil. Er moet van die dikke slaolie in, 20W50 dus daar ga ik morgen even om. Heb vast nog wel ergens een klassiek ogende container of fles liggen om een voorraadje onderweg bij te hebben en een trechtertje natuurlijk, want op een lange trip zal hij wel wat gebruiken.

Ik ontdekte dat het zitje van het span eenvoudig eruit te pakken is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFA9cynhSE0tIkoUX94TVzSBL14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubqNJ8HCtQpRR4CShlgz7zcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XLG3_Oo8ojWt2xN9hXULOaS7-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDoTSM4SgmTVmRckuHDc2Cz7.jpg?f=fotoalbum_large

... en dat daaronder een beetje roest zit. Dat ga ik dus gauw aanpakken en zwart spuiten zodat het daar bij blijft. Het zitje zelf heeft betere tijden gezien (puur in overdrachtelijke zin gesproken, ik denk dat hij in West Europa een beter leven heeft) en er zitten wormgaatjes in dus dat hout ga ik vervangen. Ik maak dan gelijk een houten vlonder voor de bak zodat mijn hond daar comfortabel in kan zitten.

En wat ik via deze post niet over kan dragen natuurlijk: de geur. Overal hangt zo'n dikke mix van oud leer, olie, stof en algehele mufheid aan. Zo'n geur die je wel kent van een oude werkplaats.

Ik ga nog wat ritjes maken om het olieverbruik te kunnen inschatten, naar oud gereedschap jagen en een houten kistje maken voor de kofferbak, zodat alles een plekje krijgt. Kan er ook een matje in voor je knieën/rug en wat proviand voor als het écht lang gaat duren :P. Op lange(re) termijn overweeg ik ook nog het proberen scoren van een handlier, zoeklicht voor op de voorkant en een sleepkabel. Er zou ook nog een 2e zadel op de achterkant moeten kunnen maar die zijn wat lastiger te scoren, net als een origineel windschermpje. Genoeg te doen in ieder geval de komende tijd.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-07 07:03
Ziet er maar uit dat je een hele goeie koop hebt gedaan @HTT-Thalan en dat je er veel plezier mee hebt !
Gisteren inderdaad onverwachts meer zeker niet erg @Joris748 leren kennen na het rijden van de 25 savelbergrun. (En heb er maar 1 gemist)
Misschien eens samen een stukje TET rijden.
Zijn vader rijdt de savelbergrun ook al jaren en nog steeds ondanks 80 jaar oud, respect !

.

• Joris748
harley schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:58:
Ziet er maar uit dat je een hele goeie koop hebt gedaan @HTT-Thalan en dat je er veel plezier mee hebt !
Gisteren inderdaad onverwachts meer zeker niet erg @Joris748 leren kennen na het rijden van de 25 savelbergrun. (En heb er maar 1 gemist)
Misschien eens samen een stukje TET rijden.
Zijn vader rijdt de savelbergrun ook al jaren en nog steeds ondanks 80 jaar oud, respect !
Was leuk om ff kennis te maken. En in het echt is je zijspan nog veel mooier dan op de foto's! TET is altijd goed, leuk idee! *O*

Kleine correctie: mijn pa wordt 'pas' in oktober 80 ;) Maar wel bijzonder dat hij dit op deze leeftijd nog doet. En mijn moeder niet te vergeten, wordt bijna 77! Samen nog overal met het zijspan naartoe, meerdere weekenden per jaar kamperen met een tent. En nooit als eerste naar bed gaan als het gezellig is ... FOMO :X

Zonder gekheid, ik geniet er enorm van dat ze dit nog doen en er zoveel plezier in hebben.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Daniel L. schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:27:
[Afbeelding]

Nog één laatste ritje voordat ik woensdag aan mijn meniscus geopereerd wordt. Die hoopte ik tot na het seizoen te kunnen doorschuiven maar het lot bepaalde anders 🙈. Dat wordt 4-6 weken afzien, vrees ik…
Sterkte en beterschap. Mooie motor!! :)

Ik moet de 23e weer naar de chirurg en moet ook nog een keer onder het mes. (De 23e doornemen wat er precies moet gaat gebeuren en wanneer (zal wel.snel.zijn vermoed ik)) Dus ik ga ook nog een redelijk groot deel van dit motor seizoen missen helaas. Sowieso moet ik na de operatie nog wel een week of 4 tot 5 plat denk ik. Maar goed. Tis niet anders. En de motor loopt niet weg. Dus dat komt wel weer.

Ik ga komende anderhalve week nog maar wat rijden nu t nog kan. :) :|

[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 14-06-2026 21:16 ]

• Pyr0_
Gaaf om dat allemaal te lezen en zien @HTT-Thalan !

En sterkte @Daniel L., hopelijk toch nog ff kunnen genieten van je ritje!

Ik ben ondertussen aangekomen in de Vogezen. Vorig jaar heb ik hier vrijwel iedere dag een verslagje geschreven van die dag. Maar dit jaar heb ik besloten het anders aan te pakken, ik plaats (iedere dag?) een verhaaltje en foto's op blogger. Geeft me wat te doen in de avond en zo bied ik vrienden en familie ook makkelijk de gelegenheid mee te lezen. Ik zal hier dan een leuk motor gerelateerd plaatje posten met de link na de blog. Wil je het lezen, leuk, zo niet; ook goed. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckZzDTDPF2XjBlKx_NQ9gKPlMEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQjDCBFmSyoHM1CHYoZzaWC8.jpg?f=fotoalbum_large

Linkje

[ Voor 8% gewijzigd door Pyr0_ op 14-06-2026 21:21 ]

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:09
Wij zijn vandaag aangekomen in de Zuid-Eifel, voor een weekje toeren.

Vooruitzichten zijn prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbixqVjA8DYjbSORVtZk7IYpW8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpaDbZdeiQnzKXtHUY5fTlFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat word de komende week genieten, hoop ik

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo1G_WfhDLB9wjI0zzhypX1UZT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nupiP4hfRMetFcFS1VmFqIUY.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hobby: motorhandschoenen kopen, dit is paar 6 of 7 :+
Wilde langere zomerhandschoenen hebben (die dus wat meer over de pols vallen)
Bleek nogal een uitdaging zonder meteen R33SZZZZ dingen te kopen van 300€
Nu zijn het Macna Tanamax in een achterlijke kleurstelling zodat ik ze makkelijk terug kan vinden.

Verder gewoon lekker gereden vandaag, de Crossrunner bevalt eigenlijk bijzonder goed.
Het ali spoilerruitje maar 3x bijna kwijtgeraakt omdat ik besloten had om via Berlicum/Heeswijk/Veghel terug te rijden (if you know you know, Belgie is dr niks bij), maar het werkt wel goed, dus ik denk dat ik gewoon ff met secondelijm aan de gang ga.

leeg

• Joris748
4x2 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:42:
[Afbeelding]

Mijn hobby: motorhandschoenen kopen, dit is paar 6 of 7 :+
Wilde langere zomerhandschoenen hebben (die dus wat meer over de pols vallen)
Bleek nogal een uitdaging zonder meteen R33SZZZZ dingen te kopen van 300€
Nu zijn het Macna Tanamax in een achterlijke kleurstelling zodat ik ze makkelijk terug kan vinden.

Verder gewoon lekker gereden vandaag, de Crossrunner bevalt eigenlijk bijzonder goed.
Het ali spoilerruitje maar 3x bijna kwijtgeraakt omdat ik besloten had om via Berlicum/Heeswijk/Veghel terug te rijden (if you know you know, Belgie is dr niks bij), maar het werkt wel goed, dus ik denk dat ik gewoon ff met secondelijm aan de gang ga.
Die wieltjes zijn ook te klein en de veerwegen te kort voor die klinkers. Dikke adventure bike kopen jonguh :+

Berlicum naar Heeswijk-Dinther is slecht. Maar het stuk naar Veghel is goed te doen toch?

• Bommes
@HTT-Thalan waarom moet ik mijn hart er uit eten??

• DrivinUCrazy
@Pyr0_ Veel plezier! Na je vakantie gaan we wel weer eens samen rijden, kun je gelijk je verhalen in levende lijve vertellen. Dat heeft toch meer dan een geschreven verhaaltje.

Maar alsnog vind ik die geschreven verhaaltjes ook leuk, ook om terug te lezen later. Daarom heb ik voor mezelf een domeintje opgezet waar ik mijn routes in kan archiveren én mijn reisverhalen kan neerpennen.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Joris748 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Die wieltjes zijn ook te klein en de veerwegen te kort voor die klinkers. Dikke adventure bike kopen jonguh :+

Berlicum naar Heeswijk-Dinther is slecht. Maar het stuk naar Veghel is goed te doen toch?
Alles is te doen, goed is anders ;)

leeg

• HTT-Thalan
Bommes schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:18:
@HTT-Thalan waarom moet ik mijn hart er uit eten??
Klaagde jij niet pas over te weinig opbergruimte op/in je motor?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nieuwe floorboards zijn binnen! Vanmiddag gelijk even installeren :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlLao_e8kT56zcZWb0fUyD6EROE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mns9ONs73oLrDclmhTl1SnCI.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:35
Wat zijn floorboards ?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Van die dingen waar je je voeten op zet :P

In dit geval zijn het deze.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Waar je je voeten op zet, idd. (kmoest de mooie bike toch ff hier plakken. Want..mooi. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJK0GbiBIEqLqAXWThhiEwDG4yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmqP5TyLoyPeemmj8Vj3QtIk.png?f=fotoalbum_large

I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

Pagina: 1 ... 46 ... 55 Laatste