Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Ik ben mijne verder aan het blacklinen, en ik wil de standaard uitlaat vervangen door een zwart exemplaar. Akrapovic, HP Corse staan reeds op mijn lijstje.
Tnx.RBH schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Ik moet toch wat vaker naar het oosten rijden om deze te spotten, wat een unit.
Heb m nu 3 jaar, en vind hem nog net zo mooi als de dag dat ik m kreeg. Pron op wielen.
Deze doe ik nooit meer weg.
Als je een keer in de buurt van Appingedam (meest noordoostelijk uithoekje van NL) bent dan dm me maar. Dan staat de koffie klaar. Ben altijd in de buurt behalve op dinsdagen.
[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 08-06-2026 13:52 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Eigenlijk is dat ook niet helemaal goed. Je wilt eigenlijk een paar heat cycles hebben.DrivinUCrazy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:13:
Ik herken dat eigenlijk niet zo, dat je nog wat ritjes moet maken om de kilometers er op te zetten.
Bij degenen die ik ken is het eerder 'vrijdag ophalen, dinsdag 1000km beurt'. Want maandag is de zaak natuurlijk dicht.
Maargoed, ik zie hier ook heel vaak motoren die net in elkaar zijn gezet: 10 minuten warm draaien en dan meteen 100% vollast draaien. Ik krijg er altijd een beetje de kriebels van.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Over dat ding achteraan: ja het is veel mooier zonder, ook zonder heel die pizza voor nr plaat etc.. Echter ben ik deze keer niet van plan hier iets aan te doen, want ik wil er ook langere tripjes mee doen, en dan loop je al gauw mogelijks tegen boetes of wat dan ook in andere landen, dus... we laten het zo.
@Willianv dat is de Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Deze heeft drie standen en ik ben er heel tevreden van. De garage heeft hem echter verkeerd besteld, want het hexagon-uitlaatstuk moest ook zwart zijn en dat hebben ze vergeten aan te vinken. Vrijdag hopelijk goed nieuws dat dit nog aangepast kan worden.
Die Akra vind ik eerlijk gezegd weggegooid geld als je geen decat doet. Dan ben je bovendien niet meer straatlegaal, wat voor mij echt een no go is. Ik heb heel wat avonden besteed aan kijken, luisteren, lezen en vergelijken, en deze kwam voor mij uiteindelijk als de mooiste en beste keuze naar voren.
@Chevy454 klopt, dat is ook mijn visie. Alleen staat het nergens in steen gebeiteld. Iedereen doet natuurlijk wat hij zelf wil.
Thanks @Fraggert !
[ Voor 15% gewijzigd door kazzzdafke op 08-06-2026 14:52 ]
Never ever financial advice...
Uitlaat-talkkazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:50:
@Format-C wat @rows zegt: het is vooral dat koppel dat je voelt. Die pk's zijn voor de topsnelheid, en dat boeit me eerlijk gezegd geen reet meer. Maar dat koppel is HEEL verslavend
Over dat ding achteraan: ja het is veel mooier zonder, ook zonder heel die pizza voor nr plaat etc.. Echter ben ik deze keer niet van plan hier iets aan te doen, want ik wil er ook langere tripjes mee doen, en dan loop je al gauw mogelijks tegen boetes of wat dan ook in andere landen, dus... we laten het zo.
@Willianv dat is de Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Deze heeft drie standen en ik ben er heel tevreden van. De garage heeft hem echter verkeerd besteld, want het hexagon-uitlaatstuk moest ook zwart zijn en dat hebben ze vergeten aan te vinken. Vrijdag hopelijk goed nieuws dat dit nog aangepast kan worden.
Die Akra vind ik eerlijk gezegd weggegooid geld als je geen decat doet. Dan ben je bovendien niet meer straatlegaal, wat voor mij echt een no go is. Ik heb heel wat avonden besteed aan kijken, luisteren, lezen en vergelijken, en deze kwam voor mij uiteindelijk als de mooiste en beste keuze naar voren.
@Chevy454 klopt, dat is ook mijn visie. Alleen staat het nergens in steen gebeiteld. Iedereen doet natuurlijk wat hij zelf wil.
Thanks @Fraggert !
- Gekeurd/Legaal, geen ge-piep met de police
- Bass, vooral diepe bas
- Niet luid, wil geen herrie, maar een mooie zachte diepe bas.
En helemaal eens met de koppel! Dat is voor mij het mooiste is qua gevoel. Snelheid is "niks"
Hoe lang moet de motor afkoelen tot het geldt als een heat cycle?Chevy454 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:28:
[...]
Eigenlijk is dat ook niet helemaal goed. Je wilt eigenlijk een paar heat cycles hebben.
Maargoed, ik zie hier ook heel vaak motoren die net in elkaar zijn gezet: 10 minuten warm draaien en dan meteen 100% vollast draaien. Ik krijg er altijd een beetje de kriebels van.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Je zit altijd met de verschillende temperaturen. Zo kan je koelwater warm zijn terwijl de olie nog koud is (bij het opwarmen). Bij het afkoelen gedraagd alles zich als een grote massa dus is het niet eenduidig om te zeggen wanneer iets koud genoeg. Maar een paar uur er tussen is wel aan te raden omdat de materialen de tijd krijgen om zich te zetten.DrivinUCrazy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:00:
Hoe lang moet de motor afkoelen tot het geldt als een heat cycle?
[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 08-06-2026 15:14 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Misschien is SC Project nog iets voor je? Ik koop ook alleen street legal en heb zelfs de standaard akra die BMW levert achterwege gelaten ten behoeve de sc project uitlaat. Geluid is geweldig, hoe subjectief dat ook mag zijn. Ik heb wel een hele andere motor dan jij (BMW S1000R).iMars schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Uitlaat-talkIk ben momenteel ook aan het kijken voor een andere uitlaat op mijn 2020 1290SAR. Het enige wat ik wil is:
Ik zit nu te kijken naar Remux 8 (de Remus 8 2.0 is er alleen voor EUR5, en niet voor mijn EUR4 helaas).
- Bass, vooral diepe bas
En helemaal eens met de koppel! Dat is voor mij het mooiste is qua gevoel. Snelheid is "niks"
Dank voor de suggestie, maar deze is bij mij afgevallen vanwege dat ik (persoonlijk) de uitlaat minder mooi vind staan op een GS.rows schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Misschien is SC Project nog iets voor je? Ik koop ook alleen street legal en heb zelfs de standaard akra die BMW levert achterwege gelaten ten behoeve de sc project uitlaat. Geluid is geweldig, hoe subjectief dat ook mag zijn. Ik heb wel een hele andere motor dan jij (BMW S1000R).
Mooie uitlaat, maar wat een prijs.....kazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:50:
@Willianv dat is de Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Deze heeft drie standen en ik ben er heel tevreden van.
Dat kan ik niet verkopen aan mezelf. Zeker niet omdat ik het met name om het cosmetische de uitlaat wil vervangen. Geluid hoeft van mij niet harder.
Is er ook voor de R1300 zie ik.
Ik moest ook nog serieus doorrijden voor mijn doen: 1100km in 3 weken, dat was meer dan ik in de 3 jaar ervoor had gedaanDrivinUCrazy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:13:
Ik herken dat eigenlijk niet zo, dat je nog wat ritjes moet maken om de kilometers er op te zetten.
Bij degenen die ik ken is het eerder 'vrijdag ophalen, dinsdag 1000km beurt'. Want maandag is de zaak natuurlijk dicht.
Ophalen bij de dealer met 5km op de teller thuis. Tassen er op, en de volgende dag naar Italië om daar bij een lokale Guzzi dealer de eerste beurt te laten doenDrivinUCrazy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:13:
Zo iets??
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wilde ik ook wel, maar zonder BA Baraccus skills duurde het ook nog even voordat ik een bagagerekje in elkaar geflanst hadBommes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Ophalen bij de dealer met 5km op de teller thuis. Tassen er op, en de volgende dag naar Italië om daar bij een lokale Guzzi dealer de eerste beurt te laten doen
Zo iets??
Ik denk dat ik pillen moet gaan slikken om dat vol te houden idd om dat adhd brein enigszins onder controle te houden. Ik ben ook echt wel een hardrijder zeg ik met enige schaamte. Ben toevallig nu ook bezig met een airback vest voor nog een beetje (schijn) veiligheid.Stalensnuitje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:44:
@kazzzdafke hoe erg moest jij je inhouden bij het inrijden dan? Ik vond vooral de eerste 100 mijl afzien, max 3500rpm betekende 90 in 6Nu nog 40km totdat er weer 1000 bij op mag en dan tegen de tijd dat we bij Maastricht de grens over tokkelen (Harz out, kutweer dit weekend…) kunnen we echt los
[Afbeelding]
Ik zoek dus ook die bass... en dat krijg ik alleen zonder db-killer en dat is niet te doen.iMars schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Uitlaat-talkIk ben momenteel ook aan het kijken voor een andere uitlaat op mijn 2020 1290SAR. Het enige wat ik wil is:
Ik zit nu te kijken naar Remux 8 (de Remus 8 2.0 is er alleen voor EUR5, en niet voor mijn EUR4 helaas).
- Bass, vooral diepe bas
Inmiddels db-killers met een binnenmaat van 32m, dit was 25, maar eigenlijk geen (noemenswaardig) verschil..
Is hier nog wat aan te doen of wordt het gewoon weer een nieuwe kopen? (de vorige was ook na een jaar op, best zonde van een broek van 180 euro). Bij een nieuwe ga ik wel naar een duurder merk kijken, of zijn die net zo gevoelig hiervoor?
Kijk anders eens bij Biker Outfit in Amsterdam, die hebben heel vaak Revit in de aanbieding en die hebben prima waterdichte (zover dat bestaat) kleding. Een ook vaak samples van Revit voor de helft van de prijs. Je krijgt dan alleen geen garantie meer.Boudewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:39:
Ik rijd op dit moment met een Richa Camargue Evo motorbroek, en deze is na ongeveer 9 maanden dagelijks gebruik behoorlijk aan het lekken. Met name in de tussen mijn bovenbenen en onderbuik, daar waar je horizontale been overgaat in je verticale buik. Niet gek, dat deel buigt natuurlijk telkens, en ik vermoed dat de coating daar niet meer waterdicht is. Net voor de 2e keer in een week goed nat geworden, en het is niet mijn rits (rond mijn kruis was het allemaal droog, het komt puur uit deze hoek).
Is hier nog wat aan te doen of wordt het gewoon weer een nieuwe kopen? (de vorige was ook na een jaar op, best zonde van een broek van 180 euro). Bij een nieuwe ga ik wel naar een duurder merk kijken, of zijn die net zo gevoelig hiervoor?
[ Voor 4% gewijzigd door rows op 08-06-2026 18:47 ]
Wat heb je zelf exact gedaan?Pyr0_ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:02:
&#&!Q(#&! hoe genaaid ben ik....
Denk net ff leuk laatste rondje rond de kerk te doen voordat ik donderdag vertrek richting z-frankrijk... afgelopen week nieuwe bandjes gemonteerd en toen viel me al op dat het voorwiel wat stroef draaide en pads wat aanliepen. Maar ik dacht 'joh met wat rijden komt dat wel weer los'. Niet dus. Ik net na een paar km ding maar eens aan de kant gezet voor een inspectie, en ff met m'n hand tegen de schijven en jawel, hartstikke warme, zo niet hete schijven. Nog een paar km gereden en erop gelet niet de voorrem te gebruiken, en alleen met de achterrem tot stilstand gekomen en nog eens gevoeld, tering heet...
Ik heb dus in het voorjaar de remcilinders allemaal zo goed en kwaad als het kon schoon gemaakt en ingevet (met het juiste vet), precies om dit te voorkomen. En nu dit, 4 dagen voor m'n vakantie, nja beter hier dan ergens in z-Frankrijk. Morgen maar eens de motorzaak bellen en kijken wat die zegt, maar ik ben bang dat de conclusie gaat zijn dat die remklauwen uit elkaar moeten en écht schoon gemaakt moeten worden met nieuwe seals. En dat zal dus geen klusje zijn wat ie ff tussendoor doet denk ik zo...
Ik heb met heel wat moeite de scheldwoorden grotendeels uit de tekst weten te laten, maar jullie kunnen je voorstellen hoe ik nu erbij zit...
Helemaal uit elkaar gehad of niet?
Dat is van een Triumph?Stalensnuitje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:44:
@kazzzdafke hoe erg moest jij je inhouden bij het inrijden dan? Ik vond vooral de eerste 100 mijl afzien, max 3500rpm betekende 90 in 6Nu nog 40km totdat er weer 1000 bij op mag en dan tegen de tijd dat we bij Maastricht de grens over tokkelen (Harz out, kutweer dit weekend…) kunnen we echt los
[Afbeelding]
Officieel zegt BMW: niet boven de 5000 rpm tot 1000km.
Dat lap ik mooi aan mijn laars. Iedere motor is anders, maar ik hou me bij elke nieuwe motor wel aan een aantal vaste principes:
- Ik laat hem ongeveer 30 seconden tot maximaal 1 minuut stationair draaien.
- Daarna vertrek ik en accelereer ik heel rustig.
- Ik probeer zoveel mogelijk te schakelen, met gebruik van de koppeling.
- Ik probeer nooit langer dan 20 à 30 seconden dezelfde snelheid aan te houden. Dat is tegenwoordig niet eenvoudig met alle trajectcontroles en snelheidsbeperkingen.
- Ik vermijd absoluut om vanuit te lage toeren op te trekken en daarbij veel koppel te vragen van de motor.
- Van 0 tot 150 km: maximaal 4.000 rpm.
- Van 150 tot 300 km: maximaal 4.500 rpm.
- Van 300 tot 600 km: maximaal 5.500 rpm en heel af en toe eens 6.000 rpm. Vanaf ongeveer 500 km al eens wat steviger accelereren en vanaf 600 naar een 6500 rpm.
- Vanaf 700 km regelmatig tot 7.000 rpm, goed doortrekken en eigenlijk al redelijk hooligan rijden. Dat was zondag dus. Ik heb er toen ook wat stukken autostrade tussen gestoken om in vijfde en zesde versnelling eens richting die 7.000 rpm te gaan.
Dat doet toch deugd na al die ellendige eerste kilometers. 😄
Nee dat is een ander blok. Nieuwer. En op de V2 zit veel meer en geavanceerdere electronica. En heeft net wat meer power. Standaard. Die ik heb is ahw een afgeleide van de 1299 /1199 maar dan met minder CC. Daarom zou hij ook iets "duurzamer" moeten zijn omdat het blok dan minder te lijden heeft. Een 1299 heeft ~215pk.rows schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:20:
Heeft die Panigale 899 hetzelfde blok als de V2 streetfighter van 2024? Daar heb ik toen een middag op rondgestuurd en was een leuke motor om op te rijden.
Ik vind een V2 Street fighter ook wel erg mooi.
[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 08-06-2026 19:30 ]
Ik had mijn bagage rekje op de leen V85 die ik tijdelijk thuis had in elkaar gelanst.Stalensnuitje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Wilde ik ook wel, maar zonder BA Baraccus skills duurde het ook nog even voordat ik een bagagerekje in elkaar geflanst had
:strip_exif()/f/image/W9rVYDMy2t3vg4MD82Y4qhyb.jpg?f=fotoalbum_large)
Na levering van mijn 2de nieuwe V85 (eerste levering was een vrijdag middag modelletje dus terug genomen door dealer, waarop ik een nieuwe nieuwe kreeg) zag het er zo uit op de ochtend van vertrek:
:strip_exif()/f/image/C19G8FYfrhnOP7yk7pID7zFx.jpg?f=fotoalbum_large)
En terug zoekend in die foto,'s zie ik nu dat ik eerder gejokt had, de teller stond op 11km toen ik vertrok richting Italië.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nee, niet helemaal. Toen de zuigers zover als ik durfde eruit laten komen, met een tandenborstel en zeepsop schoon geboend en met wat vet weer ingesmeerd. En dat tot in de treurnis herhaald voor m'n gevoel. Ben er toen een uur of 3 mee bezig geweest. Ik herinner me dat ze op het einde allemaal relatief soepel gingen, maar ook weer niet 'zoals nieuw'. Ik vermoed dat ik teveel vet heb gebruikt wat rotzooi heeft vastgehouden en nu ik de zuigers weer heb ingeduwd om ze van de schijf te halen (om m'n band te wisselen) de rotzooi ertussen is gekomen en de zuigers dus 'plakken'.f2ride2001 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:09:
[...]
Wat heb je zelf exact gedaan?
Helemaal uit elkaar gehad of niet?
Vanmiddag contact gehad met m'n garage, die was niet heel blij met me (want druk druk) maar hoorde wss de wanhoop in m'n stem en zei, zet 'm maar neer, ik kan mss eind van de week er wel ff naar kijken'. Dus morgenvroeg ff rustig die kant op, en hopen dat ie indd er even tijd voor heeft. Ik wil er zelf niet weer aan beginnen, het was écht een rotklus en als zo'n zuiger eruit schiet dan ben ik nog veel verder van huis. Gelukkig heb ik de tijd om de vakantie een paar dagen uit te stellen, wellicht zelfs een 'blessing in disguise'; zo kan ik op m'n gemak alle zaakjes thuis op orde krijgen, en opgeruimd en ongehaast vertrekken.
Ik was mijn kleding (gortex) 2x per jaar met zo'n speciaal goedje. Het eerste wat ze vragen wanneer je een garantie claim doet is: wanneer heb je het voor het laatst gewassen? Advies is 1 a 2x per jaar.Boudewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:39:
Ik rijd op dit moment met een Richa Camargue Evo motorbroek, en deze is na ongeveer 9 maanden dagelijks gebruik behoorlijk aan het lekken. Met name in de tussen mijn bovenbenen en onderbuik, daar waar je horizontale been overgaat in je verticale buik. Niet gek, dat deel buigt natuurlijk telkens, en ik vermoed dat de coating daar niet meer waterdicht is. Net voor de 2e keer in een week goed nat geworden, en het is niet mijn rits (rond mijn kruis was het allemaal droog, het komt puur uit deze hoek).
Mijn twee Gortex pakken doe ik om-en-om zodat ik altijd backup heb
Mja, als ik halverwege het filmpje kijk en luister denk ik, hmm .... maar de laatste ~8 seconde denk ik dan weer ja, dat klinkt weer beter.Loei123 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Ik zoek dus ook die bass... en dat krijg ik alleen zonder db-killer en dat is niet te doen.
Inmiddels db-killers met een binnenmaat van 32m, dit was 25, maar eigenlijk geen (noemenswaardig) verschil..
Kan toch prima met een adventure motor? Asfalt is zo saaisypie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:02:
Welk visitekaartje is hier bezig geweest? Geen goede reclame op deze manier: https://www.nu.nl/327202/...t-tussen-takken-door.html
Hoort het? Natuurlijk niet. Snap ik het met dat weer en er nog niemand aan het werk is? Eh, ja.sypie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:02:
Welk visitekaartje is hier bezig geweest? Geen goede reclame op deze manier: https://www.nu.nl/327202/...t-tussen-takken-door.html
Nee, gewoon nee. De weg is afgekruist en dan ga je niet zelf bepalen dat je er nog wel door kan.Stalensnuitje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:34:
[...]
Hoort het? Natuurlijk niet. Snap ik het met dat weer en er nog niemand aan het werk is? Eh, ja.
Mijn keuze was: snelheid minderen, alarmlichten aan, en rustig aan verder rijden tot de eerstvolgende afrit. Stil gaan staan op de snelweg vond ik namelijk een nóg minder goed idee. Ik koos voor mijn veiligheid.
Andere situatie: in Duitsland mag je niet filefilteren. Ik doe dat wél. Tot op zekere hoogte. Ik zet de alarmlichten aan, ik ga er een kort stukje tussendoor met gepaste snelheid, en vervolgens zoek ik een plekje en voeg ik in. Op die manier sta ik niet achteraan, en kies ik voor mijn eigen veiligheid. Dat durf ik ook prima te verdedigen tegenover de politie.
Op de beelden zie je in de montage eerst de file, en de hulpdiensten. Daarna zie je de motorrijder. Maar als je die montage even wegdenkt en alleen naar de motorrijder kijkt, zie je dat het weer nog een stuk donkerder is, en er nog geen hulpdiensten aan de slag zijn. Dat lijkt dan ook éérder te hebben plaatsgevonden dan de beelden die je daarvoor zag.
Ik weet niet hoe het hier verder was, maar kan het zijn dat stil blijven staan op een bepaalde plek óók geen echt veilige oplossing was, dus dat je dan maar een andere manier zoekt om een veilig plekje te vinden? (of het dan de slimste keuze is, is een héél andere discussie)
Alles wat ik zeg is: het is makkelijk oordelen vanuit een paar seconden beeld, waar misschien ook nog eens creatief in geknipt en geplakt is.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik ben hier heel zwart/wit in: bij een rood kruis ga je niet zelf bepalen of dat wel of niet voor jou geldt. Voor de veiligheid kun je bijvoorbeeld een plekje op de vluchtstrook zoeken. Zet je motor bij de vangrail en klim er zelf overheen.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:23:
Ok, stel nou, je rijdt snachts over de snelweg. Stel hè. De snelweg is in principe leeg, op die paar medeweggebruikers na. Voor je gaan opeens alle matrixborden op een rood kruis. Alle banen tegelijk. Geen wegversmalling, geen snelheidsbeperking, maar alles op rood. Wat doe je?
Mijn keuze was: snelheid minderen, alarmlichten aan, en rustig aan verder rijden tot de eerstvolgende afrit. Stil gaan staan op de snelweg vond ik namelijk een nóg minder goed idee. Ik koos voor mijn veiligheid.
Andere situatie: in Duitsland mag je niet filefilteren. Ik doe dat wél. Tot op zekere hoogte. Ik zet de alarmlichten aan, ik ga er een kort stukje tussendoor met gepaste snelheid, en vervolgens zoek ik een plekje en voeg ik in. Op die manier sta ik niet achteraan, en kies ik voor mijn eigen veiligheid. Dat durf ik ook prima te verdedigen tegenover de politie.
Op de beelden zie je in de montage eerst de file, en de hulpdiensten. Daarna zie je de motorrijder. Maar als je die montage even wegdenkt en alleen naar de motorrijder kijkt, zie je dat het weer nog een stuk donkerder is, en er nog geen hulpdiensten aan de slag zijn. Dat lijkt dan ook éérder te hebben plaatsgevonden dan de beelden die je daarvoor zag.
Ik weet niet hoe het hier verder was, maar kan het zijn dat stil blijven staan op een bepaalde plek óók geen echt veilige oplossing was, dus dat je dan maar een andere manier zoekt om een veilig plekje te vinden? (of het dan de slimste keuze is, is een héél andere discussie)
Alles wat ik zeg is: het is makkelijk oordelen vanuit een paar seconden beeld, waar misschien ook nog eens creatief in geknipt en geplakt is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Op zich mee eens, maar als alles op rood gaat zou ik ook niet zomaar op niks gaan staan wachten. Je komt vanzelf iemand tegen.Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Ik ben hier heel zwart/wit in: bij een rood kruis ga je niet zelf bepalen of dat wel of niet voor jou geldt. Voor de veiligheid kun je bijvoorbeeld een plekje op de vluchtstrook zoeken. Zet je motor bij de vangrail en klim er zelf overheen.
Of je gaat er vanuit dat je niet voor niks staat te wachten, daar gaat het mis in jouw interpretatie. Jij kunt niet bepalen of je wel of niet voor niks staat te wachten.MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:45:
[...]
Op zich mee eens, maar als alles op rood gaat zou ik ook niet zomaar op niks gaan staan wachten. Je komt vanzelf iemand tegen.
Als je iemand tegenkomt is dat een hulpverlener, die heeft wel iets anders aan zijn hoofd dan rekening houden met mensen die rode kruizen negeren.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Persoonlijk zou ik sowieso door de file naar voren rijden. Of ik dan verder door de rode kruizen rijd is een inschatting die ik pas op dat moment zou maken of dat veilig kan, ook omdat er nog steeds takken naar beneden kunnen komen.
@Joris748 Hulpdiensten rijden normaal gesproken ook niet tegen het verkeer in. Voor hetzelfde geldt is iemand op de vluchtstrook gestopt nadat hij door de takken is geraakt (en voordat de rode kruizen zijn aangegaan), heeft zijn auto gecontroleerd en rijdt dan weer met 100km/h verder om dan opeens een spookrijdende brandweerauto tegen te komen ...
[ Voor 34% gewijzigd door Waaj op 09-06-2026 09:00 ]
Dit dus. Een evt. file rijdt je wel tussendoor, maar als je vooraan komt en rode kruizen ziet dan is het gewoon wachten geblazen. Of iemand moet jou specifiek de aanwijzing geven dat je door mag rijden, maar anders vooraan de file blijven staan.Wild Chocolate schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:05:
[...]
Nee, gewoon nee. De weg is afgekruist en dan ga je niet zelf bepalen dat je er nog wel door kan.
En ALS ik al zou doorrijden (dat zou ik niet doen, maar stel) dan is dat met een heel lage snelheid. Want de weg is niet voor niks afgekruist.
[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 08:59 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Helemaal prima. Mijn wereld is alleen niet zo zwart wit, bij mij zitten er ook nog een aantal tinten grijs in.Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Ik ben hier heel zwart/wit in: bij een rood kruis ga je niet zelf bepalen of dat wel of niet voor jou geldt. Voor de veiligheid kun je bijvoorbeeld een plekje op de vluchtstrook zoeken. Zet je motor bij de vangrail en klim er zelf overheen.
Voor zover ik weet is de vluchtstrook een plek voor pechgevallen waar je alléén in geval van nood, als je niet verder kúnt, gaat staan. En met kunnen bedoel ik hier: het voertuig kan fysiek niet verder. Het is géén parkeerstrook. Dus omdat er een rood kruis aangaat de motor daar parkeren, vind ik óók geen voor de hand liggende optie. Daarvoor worden me te veel mensen ( / pijlwagens / botsabsorbers) aangereden op de vluchtstrook. Dus ja, ik rij in sommige gevallen met beleid door. Sue me.
Ik geef ook aan: of de gemaakte keuze de slimste was, is een heel andere discussie.
En daar heb je de reden waarom ik het in dit geval waarschijnlijk NIET gedaan zou hebben.Waaj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:57:
Het verkeer aan de andere kant rijdt ook nog door, dus dit is vóórdat de hulpdiensten arriveren.
Persoonlijk zou ik sowieso door de file naar voren rijden. Of ik dan verder door de rode kruizen rijd is een inschatting die ik pas op dat moment zou maken of dat veilig kan, ook omdat er nog steeds takken naar beneden kunnen komen.
Kan, de vraag is wat anderen zouden doen. En ik geef aan dat ik niet op een lege snelweg stil ga staan. Dus ik sluit me aan bij @DrivinUCrazy in deze.Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:57:
[...]
Of je gaat er vanuit dat je niet voor niks staat te wachten, daar gaat het mis in jouw interpretatie. Jij kunt niet bepalen of je wel of niet voor niks staat te wachten.
Als je iemand tegenkomt is dat een hulpverlener, die heeft wel iets anders aan zijn hoofd dan rekening houden met mensen die rode kruizen negeren.
Als er in dat proces iets opdoemt voor me kan ik altijd nog stoppen.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 09-06-2026 09:05 ]
Mijn wereld is ook verre van zwart/wit, maar niet bij rode kruizen. Omdat het op de weg een teringzooi wordt als jan en alleman zelf gaat interpreteren of de situatie veilig is. Misschien kun jij die inschatting wel maken, maar heel veel anderen kunnen dat niet.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Helemaal prima. Mijn wereld is alleen niet zo zwart wit, bij mij zitten er ook nog een aantal tinten grijs in.![]()
Voor zover ik weet is de vluchtstrook een plek voor pechgevallen waar je alléén in geval van nood, als je niet verder kúnt, gaat staan. En met kunnen bedoel ik hier: het voertuig kan fysiek niet verder. Het is géén parkeerstrook. Dus omdat er een rood kruis aangaat de motor daar parkeren, vind ik óók geen voor de hand liggende optie. Daarvoor worden me te veel mensen ( / pijlwagens / botsabsorbers) aangereden op de vluchtstrook. Dus ja, ik rij in sommige gevallen met beleid door. Sue me.
Ik geef ook aan: of de gemaakte keuze de slimste was, is een heel andere discussie.
[...]
En daar heb je de reden waarom ik het in dit geval waarschijnlijk NIET gedaan zou hebben.
Ik citeerde het woord tegenkomen, misschien had ik het even tussen aanhalingstekens moeten zettenWaaj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:57:
Het verkeer aan de andere kant rijdt ook nog door, dus dit is vóórdat de hulpdiensten arriveren.
@Joris748 Hulpdiensten rijden normaal gesproken ook niet tegen het verkeer in. Voor hetzelfde geldt is iemand op de vluchtstrook gestopt nadat hij door de takken is geraakt (en voordat de rode kruizen zijn aangegaan), heeft zijn auto gecontroleerd en rijdt dan weer met 100km/h verder om dan opeens een spookrijdende brandweerauto tegen te komen ...
Waarom laat je de motor eigenlijk stationair draaien? Het blok warmt toch niet op, en bouwt toch ook weinig oliedruk op, dus dit klinkt me juist slecht in de oren?kazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:13:
[...]
Dat is van een Triumph?
Officieel zegt BMW: niet boven de 5000 rpm tot 1000km.
Dat lap ik mooi aan mijn laars. Iedere motor is anders, maar ik hou me bij elke nieuwe motor wel aan een aantal vaste principes:Voor de GS zag dat er ongeveer zo uit:
- Ik laat hem ongeveer 30 seconden tot maximaal 1 minuut stationair draaien.
- Daarna vertrek ik en accelereer ik heel rustig.
- Ik probeer zoveel mogelijk te schakelen, met gebruik van de koppeling.
- Ik probeer nooit langer dan 20 à 30 seconden dezelfde snelheid aan te houden. Dat is tegenwoordig niet eenvoudig met alle trajectcontroles en snelheidsbeperkingen.
- Ik vermijd absoluut om vanuit te lage toeren op te trekken en daarbij veel koppel te vragen van de motor.
Ik volg dat altijd heel nauwgezet. Ik ben nogal gehecht aan die dingen en mijn motoren zijn daardoor altijd in zeer goede staat. Na een onderhoud krijg ik ook regelmatig opmerkingen van techniekers zoals: "Amai, die verbruikt weinig olie" of "Die rijdt echt soepel."
- Van 0 tot 150 km: maximaal 4.000 rpm.
- Van 150 tot 300 km: maximaal 4.500 rpm.
- Van 300 tot 600 km: maximaal 5.500 rpm en heel af en toe eens 6.000 rpm. Vanaf ongeveer 500 km al eens wat steviger accelereren en vanaf 600 naar een 6500 rpm.
- Vanaf 700 km regelmatig tot 7.000 rpm, goed doortrekken en eigenlijk al redelijk hooligan rijden. Dat was zondag dus. Ik heb er toen ook wat stukken autostrade tussen gestoken om in vijfde en zesde versnelling eens richting die 7.000 rpm te gaan.
Dat doet toch deugd na al die ellendige eerste kilometers. 😄
Of bedoel je dat je de motor juist zo kort mogelijk stationair laat draaien? (Maar zo lees ik het niet)
Teveel anderen kunnen dat niet:Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Mijn wereld is ook verre van zwart/wit, maar niet bij rode kruizen. Omdat het op de weg een teringzooi wordt als jan en alleman zelf gaat interpreteren of de situatie veilig is. Misschien kun jij die inschatting wel maken, maar heel veel anderen kunnen dat niet.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4705070/traumaheli-kan-niet-landen-omdat-automobilisten-rood-kruis-negeren
En, op hoeveel wielen ging je de rotonde rond?HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:50:
[Afbeelding]
Eerste werkritje! Ook eerste keer 70 rijden en rotondes.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Dat is linksom dus niet zo'n issuegeert_s schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:55:
[...]
En, op hoeveel wielen ging je de rotonde rond?
Ha, alleen bij het rotonde verlaten dan.
Je gaat toch echt eerst naar rechts de rotonde op, dan links om en dan weer naar recht er af.
Dat zijn 2 mogelijkheden om de bak de lucht in te krijgen.
Is dat een lege snelweg?roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:53:
[...]
Teveel anderen kunnen dat niet:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4705070/traumaheli-kan-niet-landen-omdat-automobilisten-rood-kruis-negeren
Rode kruis is rode kruis, period. Mogen ze wat mij betreft veel zwaarder bestraffen.
Doet dat er toe? Als iemand niet snapt waarom een weg(vak) is afgekruisd, dan betekent dat niet dat er geen reden is!
Helaas dat dus,...kneusteun schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:01:
Zwaarder bestraffen doet niks als er geen handhaving is..... helaas iets wat in Nederland gewoon drama is.
En vooral kudde gedrag. Omdat er een of meerdere aso's het negeren, denken anderen: dan ga ik ook (uit frustratie, haast)roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:02:
[...]
Doet dat er toe? Als iemand niet snapt waarom een weg(vak) is afgekruisd, dan betekent dat niet dat er geen reden is!
Maar daar gaan we toch niet uitkomen, want een kruis is een kruis.
Het zou IMO sterk afhangen van de exact situatie, er zijn ook wel situaties te verzinnen waarin je die rode kruizen zou kunnen zien als een rode vlag op 't circuit inderdaad.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:16:
En tóch vind ik nog steeds dat er wel een verschil is tussen een weg waar je je al bevindt, en die dan wordt afgekruisd (waarbij mijn keuze dan is om deze rustig en met beleid te verlaten bij de eerstvolgende mogelijkheid, wat ook een parkeerplaats kan zijn!), en er terug óp rijden.
Maar daar gaan we toch niet uitkomen, want een kruis is een kruis.
En nee, hiermee beweer ik niet dat een rood kruis wettelijk zou kunnen betekenen dat je nog door mag rijden tot de eerste de beste afrit en/of dat je daar geen boete voor zou kunnen krijgen. Ik moet dat er tegenwoordig kennelijk bij zetten
Als ik stil sta bij een rood kruis zou ik in ieder geval kijken of ik de oorzaak kan achterhalen. Mocht ik daarna tot de conclusie komen dat het voor mij (als motorrijder) toch niet zo heel veilig is om op de rijbaan stil te blijven staan zou ik de afweging maken tussen blijven staan (maar dan met draaiende motor en in de versnelling zodat ik weg kan rijden als er iemand met z'n telefoon zit te kloten ipv op te letten) of toch doorrijden, maar dan heel voorzichtig (dus echt met lage snelheid). En dan inderdaad bij de eerste de beste mogelijkheid eraf, of dat nou een parkeerplaats is of een echte afrit. Want zoals ik ook al eerder schreef, het is niet voor niks afgekruist dus het is uiteraard niet de bedoeling om domweg door te blijven rijden. Dat je als motorrijder een gelegenheid zoekt om veilig stil te kunnen staan valt ook nog te verdedigen IMO.
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 11:31 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Als je het gevoel hebt dat het onveilig is om op de weg te blijven (wat ik me ook wel kan voorstellen), lijkt het me logischer om op de vluchtstrook af te wachten dan maar door te rijden.
Over die vluchtstrook komen de hulpdiensten aan die waarschijnlijk ook bij de situatie moeten zijn waarvoor er uberhaupt rode kruizen boven de weg zijn geplaatst. Dus of dat nou zo'n handige plek is..roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:34:
In 2025 zijn er blijkbaar meer dan 5500 boetes uitgedeeld voor het negeren van een rood kruis. (bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/weginspecteurs-krijgen-te-maken-met-agressie-en-worden-aangereden-ook-ivar-maakt-het-mee-je-krijgt-alle-ziektes-over-je-heen-gestort-163561) Het werkelijke aantal mensen dat een rood kruis negeert ligt vermoedelijk wel een stukje hoger. Allemaal situaties waarbij degene die negeert denkt dat ie het beter weet dan degene die om (nog) onduidelijke redenen de weg heeft afgesloten.
Als je het gevoel hebt dat het onveilig is om op de weg te blijven (wat ik me ook wel kan voorstellen), lijkt het me logischer om op de vluchtstrook af te wachten dan maar door te rijden.
Ja dat doet ertoe. Het scenario was een lege snelweg. Niks te zien. Dus ook geen idee waar je je bevindt in de afzetting. En dan rij ik rustig door totdat ik de situatie beter kan inschatten.roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:02:
[...]
Vervolgens worden er allerlei andere scenarios van gemaakt hier... Prima hoor, maar dat was de vraag niet.
Dat is dus precies wat ik bedoel. "niets te zien". Dat jij iets niet ziet, betekent niet dat er geen goede reden is om de weg op dat punt al af te kruizen. De snelweg was overigens niet leeg op dat filmpje, maar lag vol takken. En volgens mij waaide het ook nog flink. Betekent dus ook dat het minder veilig is voor eventuele hulpverleners die moeten komen opdraven omdat iemand het beter wist.MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:36:
[...]
Ja dat doet ertoe. Het scenario was een lege snelweg. Niks te zien. Dus ook geen idee waar je je bevindt in de afzetting. En dan rij ik rustig door totdat ik de situatie beter kan inschatten.
Vervolgens worden er allerlei andere scenarios van gemaakt hier... Prima hoor, maar dat was de vraag niet.
Nogmaals... @DrivinUCrazy schetste een scenario waarin er op een lege snelweg ineens volledig afgekruist werd. Daar werd op gereageerd. Wat heeft dat van doen met je filmpje?roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:42:
[...]
Dat is dus precies wat ik bedoel. "niets te zien". Dat jij iets niet ziet, betekent niet dat er geen goede reden is om de weg op dat punt al af te kruizen. De snelweg was overigens niet leeg op dat filmpje, maar lag vol takken. En volgens mij waaide het ook nog flink. Betekent dus ook dat het minder veilig is voor eventuele hulpverleners die moeten komen opdraven omdat iemand het beter wist.
Nog los van het feit dat tussen de afgewaaide takken gaan staan ook niet heel bijdehand is.
Het gaat erom dat iedereen en zn moeder maar denkt dat ie het beter weet dan degenen die de wegen afkruizen. Dat afkruizen gebeurt echt niet voor de lol en om weggebruikers te pesten. Iedereen heeft belang bij een goede doorstroming. Als er dus afgekruisd wordt, is er iets aan de hand. Als jij het niet ziet, ook al is de snelweg leeg, dan kun je bedenken: boeie, ik rij door. Of je denkt, ik weet niet wat er aan de hand is, laat ik maar even de regels opvolgen.MikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Nogmaals... @DrivinUCrazy schetste een scenario waarin er op een lege snelweg ineens volledig afgekruist werd. Daar werd op gereageerd. Wat heeft dat van doen met je filmpje?
Nog los van het feit dat tussen de afgewaaide takken gaan staan ook niet heel bijdehand is.
Het moge duidelijk zijn, ik kies voor het tweede.
Een tijdje terug was er een discussie mbt STOP borden bij kruispunten. Ik gaf daar aan dat 't niet altijd helemaal zwart wit is en dus (imo, let op, ik schrijf imo) niet altijd noodzakelijk is om geheel tot stilstand te komen. Meteen werd er getwijfeld aan mijn rijvaardigheid/verkeersinzicht en werd er gedaan alsof ik beweerde dat het volkomen legaal is etc... Totaal naast het puntMikeyMan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:36:
Het is nou eenmaal niet altijd 100% zwart of wit. Soms hoort grijs er ook gewoon bij en zou het een rotzooitje worden als mensen altijd zwart of wit zouden doen. Het ding is alleen dat de theorieboeken voor de rijbewijzen gigantisch veel dikker zouden worden als iedereen de grijze situaties erbij moet leren bedenken.
Je kunt niet alles 100% afvangen met wetten en regels, imo moet een goede bestuurder ook zelf in staat zijn om zijn hersenen te gebruiken en een (op dat moment) beter passende oplossing te bedenken. Helaas blijkt steeds vaker dat de evolutie van de mens al een aantal jaren geleden is gestopt, we zijn aan het revolueren. Ofwel, we worden steeds dommer en zijn niet meer in staat om zelf na te denken.
Dat laatste is ook waarom ik soms ruzie heb in het verkeer, als mensen mij (van rechts komende) voorrang willen verlenen omdat ik nou eenmaal van rechts kom... Maar als ik daar sta met een bus en grote aanhanger heb ik er veel meer aan als die bestuurder van links gewoon door rijdt. Of wil die bestuurder dan écht ontzettend graag dat ik met de aanhanger over zijn auto heen rijdt ofzo
Ik in de basis ook, tenzij de regels volgen mij dwingt tot het stil blijven staan op een voor mij (als motorrijder) in principe gevaarlijke plaats. Dan ga ik toch echt kijken wat het beste is, en dan wordt het waarschijnlijk precies wat @DrivinUCrazy al schreef: Met lage snelheid doorrijden en bij de 1e beste gelegenheid de snelweg verlaten. Ook als dat een parkeerplaats of tankstation is, helemaal goed. Daar is het voor een motorrijder nou eenmaal veiliger om stil te staan.roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Het gaat erom dat iedereen en zn moeder maar denkt dat ie het beter weet dan degenen die de wegen afkruizen. Dat afkruizen gebeurt echt niet voor de lol en om weggebruikers te pesten. Iedereen heeft belang bij een goede doorstroming. Als er dus afgekruisd wordt, is er iets aan de hand. Als jij het niet ziet, ook al is de snelweg leeg, dan kun je bedenken: boeie, ik rij door. Of je denkt, ik weet niet wat er aan de hand is, laat ik maar even de regels opvolgen.
Het moge duidelijk zijn, ik kies voor het tweede.
Ik heb het dus niet over rode kruizen negeren en gewoon domweg doorrijden, en ik denk ook niet dat iemand hier dat bedoeld
[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 12:05 ]
Om nou niet te laten denken dat jij ontzettend veel interesse hebt in die marktplaats advertentie (en Marktplaats voortaan alleen maar jou KTM's aanbied) heb ik even je link gestript na het vraagteken
https://www.marktplaats.n...uperenduro-enduro-bj-2006
Zo werkt ook en denkt Marktplaats niet dat jij er tig keer na gekeken hebt vanuit verschillende IP adressen, maar dat de overige Tweakers dat hier gedaan hebben
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Een rood kruis negeren en "slim" of "voorzichtig" doorrijden, is ook een rood kruis negeren. Zonder dat je werkelijk weet wat er aan de hand is en dus mogelijk iets of iemand in de weg zit waarvoor dat wegvak is afgekruisdDestruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Ik heb het dus niet over rode kruizen negeren en gewoon domweg doorrijden, en ik denk ook niet dat iemand hier dat bedoeld
Je klinkt nu toch een beetje als die automobilist die graag wil dat ik (van rechts komende) mijn voorrang gebruik en daarmee met mijn aanhanger over je auto heen rijdtroelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Een rood kruis negeren en "slim" of "voorzichtig" doorrijden, is ook een rood kruis negeren. Zonder dat je werkelijk weet wat er aan de hand is en dus mogelijk iets of iemand in de weg zit waarvoor dat wegvak is afgekruisd
Niemand beweerd dat evt. doorrijden legaal is. Maar als het goed is weet ook jij hoe vaak automobilisten hun telefoon belangrijker vinden dan goed opletten. En de wetgever heeft ook vast niet bedoeld dat ik mij in die situatie van mijn motor (en waarschijnlijk de kist in) moet laten kegelen. Ik ga dus iets doen om de kans dat dat gebeurd zo klein mogelijk te maken. Heb ik de keuze om veilig langs de kant van de weg te staan? Dan doe ik dat. Is die mogelijkheid er niet? Tsja.... Ook dan moet ik voor mijn eigen veiligheid kiezen. Dat valt ook prima te verdedigen.
[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 12:15 ]
Dit is een prima voorbeeld waarbij je de specifieke situatie anders aanvliegt dan de regels strikt voorschrijven. Maar dat doe je door te communiceren met de andere partij. Soms gaat dat makkelijker dan anders. Dat snapt iedereen. Ik ken de door jou geschetste situatie niet. Is jouw aanhanger zo lang dat ie uitzwaait over de motorkap van degene die jou voorrang wil geven? Heeft degene jouw aanhanger wel gezien? Allemaal dingen die de communicatie kunnen verstoren. Maar het feit dat er communicatie is, dat kan uiteindelijk tot een oplossing leiden.Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:13:
[...]
Je klinkt nu toch een beetje als die automobilist die graag wil dat ik (van rechts komende) mijn voorrang gebruik en daarmee met mijn aanhanger over je auto heen rijdtEen voorbeeld dat ik noem in mijn vorige post. Ik maak dit vaak mee en het is een heel goed voorbeeld om aan te geven dat 100% zwart of wit volgen ook regelmatig tot een rotzooitje zal leiden.
Hier kun je dus niet met de andere partij communiceren. En besluit je dus op eigen houtje iets te doen wat de andere partij (we weten dus niet wie of wat dat is en waarom die weg leeg moet) niet verwacht. Waardoor je dus mogelijk een probleem veroorzaakt.Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:13:
Niemand beweerd dat evt. doorrijden legaal is. Maar als het goed is weet ook jij hoe vaak automobilisten hun telefoon belangrijker vinden dan goed opletten. En de wetgever heeft ook vast niet bedoeld dat ik mij in die situatie van mijn motor (en waarschijnlijk de kist in) moet laten kegelen. Ik ga dus iets doen om de kans dat dat gebeurd zo klein mogelijk te maken. Heb ik de keuze om veilig langs de kant van de weg te staan? Dan doe ik dat. Is die mogelijkheid er niet? Tsja.... Ook dan moet ik voor mijn eigen veiligheid kiezen. Dat valt ook prima te verdedigen.
Ik vind het wat makkelijk om te zeggen dat als je de regels volgt, dat je dan blijkbaar niet meer in staat wordt geacht om na te denken. Ik ben het daar dan ook pertinent mee oneens.
Het zijn maar UTM parameters voor Google Analytics. Hiermee ziet marktplaats alleen maar in de statistieken terug dat er een sharelink is gebruikt. Staan geen persoonlijke identifiers in. Maar goed, beetje offtopic wellicht.ollie1965 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:01:
[...]
Om nou niet te laten denken dat jij ontzettend veel interesse hebt in die marktplaats advertentie (en Marktplaats voortaan alleen maar jou KTM's aanbied) heb ik even je link gestript na het vraagteken![]()
https://www.marktplaats.n...uperenduro-enduro-bj-2006
Zo werkt ook en denkt Marktplaats niet dat jij er tig keer na gekeken hebt vanuit verschillende IP adressen, maar dat de overige Tweakers dat hier gedaan hebben
De bus is bijna 7 meter lang, en de aanhanger een meter of 5. En ja, ook de aanhanger is in die situatie nog zichtbaar. Ik mag toch hopen dat iedereen met een rijbewijs snapt dat je de ruimte die deze voorrang verlenende auto inneemt gewoon nodig hebt om de draai te maken?roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:20:
[...]
Ik ken de door jou geschetste situatie niet. Is jouw aanhanger zo lang dat ie uitzwaait over de motorkap van degene die jou voorrang wil geven? Heeft degene jouw aanhanger wel gezien? Allemaal dingen die de communicatie kunnen verstoren. Maar het feit dat er communicatie is, dat kan uiteindelijk tot een oplossing leiden.
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik dit meemaak....
Ik ben het in ieder geval pertinent oneens met de stelling dat ik mij dan maar door een automobilist die zijn of haar telefoon belangrijker vindt van mijn motor moet laten kegelen, hetgeen zeer waarschijnlijk mijn dood betekent. Zeker als dat kegelen met een hoge snelheid gebeurd. Dat zal ook leuk staan in mijn rouwadvertentie "Hij volgde braaf de regels!"[...]
Ik vind het wat makkelijk om te zeggen dat als je de regels volgt, dat je dan blijkbaar niet meer in staat wordt geacht om na te denken. Ik ben het daar dan ook pertinent mee oneens.
Dan ga ik toch echt kiezen voor mijn eigen veiligheid. Als een agent mij daar dan voor wil bekeuren staat hij/zij in principe in zijn/haar recht, maar doet dat er imo niets aan af dat de agent in kwestie kennelijk liever heeft dat ik wordt dood gereden.
[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 12:28 ]
Omdat veel mensen niet eens zien dat je er een aanhanger achter hebt hangen, laat staan dat ze weten welke ruimte dat ding nodig heeft. Je overschat de capaciteiten van een deel van je medeweggebruikers.Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
[...]
De bus is bijna 7 meter lang, en de aanhanger een meter of 5. En ja, ook de aanhanger is in die situatie nog zichtbaar. Ik mag toch hopen dat iedereen met een rijbewijs snapt dat je de ruimte die deze voorrang verlenende auto inneemt gewoon nodig hebt om de draai te maken?Maar nee, 100% zwart of wit "dit zijn nou eenmaal de regels"
![]()
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik dit meemaak....
Je kunt overdrijven, er zijn andere opties om te voorkomen dat je doodgereden wordt. Bijvoorbeeld in de spiegels blijven kijken of het verkeer achter je stopt. Of motor op de zijstandaard zetten en over de vangrail klimmen.[...]
Ik ben het in ieder geval pertinent oneens met de stelling dat ik mij dan maar door een automobilist die zijn of haar telefoon belangrijker vindt van mijn motor moet laten kegelen, hetgeen zeer waarschijnlijk mijn dood betekent. Zeker als dat kegelen met een hoge snelheid gebeurd. Dat zal ook leuk staan in mijn rouwadvertentie "Hij volgde braaf de regels!"![]()
Dan ga ik toch echt kiezen voor mijn eigen veiligheid. Als een agent mij daar dan voor wil bekeuren staat hij/zij in principe in zijn/haar recht, maar doet dat er imo niets aan af dat de agent in kwestie kennelijk liever heeft dat ik wordt dood gereden.
Ik zeg toch juist dat het prima is om het op te lossen op een manier die anders is dan de regels voorschrijven. Na de juiste communicatie over die oplossing.Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
[...]
De bus is bijna 7 meter lang, en de aanhanger een meter of 5. En ja, ook de aanhanger is in die situatie nog zichtbaar. Ik mag toch hopen dat iedereen met een rijbewijs snapt dat je de ruimte die deze voorrang verlenende auto inneemt gewoon nodig hebt om de draai te maken?Maar nee, 100% zwart of wit "dit zijn nou eenmaal de regels"
Ik zou je in eerste instantie ook voorrang geven, gewoon omdat je daar recht op hebt. Ik snap heus dat het handiger voor jou is om mij voor te laten gaan, maar die voorrang neem ik dan niet automatisch. Ik wacht echt wel even totdat jij aangeeft dat we het eens zijn over de te hanteren volgorde.
Niemand beweert dat jij je van je motor moet laten kegelen. Maar jij weet niet waarom die weg leeg moet. En dat hanteer je dan maar als argument om niet de aanwijzingen op te volgen. Terwijl er misschien wel meer mogelijkheden zijn om jezelf in veiligheid te brengen en toch niet het rode kruis te negeren.Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
Ik ben het in ieder geval pertinent oneens met de stelling dat ik mij dan maar door een automobilist die zijn of haar telefoon belangrijker vindt van mijn motor moet laten kegelen, hetgeen zeer waarschijnlijk mijn dood betekent. Zeker als dat kegelen met een hoge snelheid gebeurd. Dat zal ook leuk staan in mijn rouwadvertentie "Hij volgde braaf de regels!"![]()
Je maakt het nu wel een beetje absurd door te zeggen dat ik beweer dat je je door een automobilist moet laten doodrijden. Op die manier ben ik wel een beetje klaar met de discussie
Really off-topic: ik weet wat er kan en mogelijk is en dat Google Analytics werkwijze in sommige landen verboden is vanwege GDPR ik wacht nog op het besluit van de EDPB tot een algeheel verbod van Google Analyticsgeert_s schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:25:
[...]
Het zijn maar UTM parameters voor Google Analytics. Hiermee ziet marktplaats alleen maar in de statistieken terug dat er een sharelink is gebruikt. Staan geen persoonlijke identifiers in. Maar goed, beetje offtopic wellicht.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Waar exact heb ik gezegd dat jij beweert dat ik mij moet laten dood rijden? Dat schrijf ik helemaal nergens.roelfp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Je maakt het nu wel een beetje absurd door te zeggen dat ik beweer dat je je door een automobilist moet laten doodrijden. Op die manier ben ik wel een beetje klaar met de discussie
Als je de discussie op een dergelijk toxische manier wil sturen dan ben ik er inderdaad ook klaar mee.
Ik interpreteerde dit zo:Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Waar exact heb ik gezegd dat jij beweert dat ik mij moet laten dood rijden? Dat schrijf ik helemaal nergens.
Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
[...]
Ik ben het in ieder geval pertinent oneens met de stelling dat ik mij dan maar door een automobilist die zijn of haar telefoon belangrijker vindt van mijn motor moet laten kegelen, hetgeen zeer waarschijnlijk mijn dood betekent. Zeker als dat kegelen met een hoge snelheid gebeurd. Dat zal ook leuk staan in mijn rouwadvertentie "Hij volgde braaf de regels!"
Dat laatste is inderdaad vrij duidelijk. Ik verwacht van medeweggebruikers toch een bepaald inzicht en hersencapaciteit. En inderdaad, ik weet ook dat dat een grove overschatting is. Helaas.Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Omdat veel mensen niet eens zien dat je er een aanhanger achter hebt hangen, laat staan dat ze weten welke ruimte dat ding nodig heeft. Je overschat de capaciteiten van een deel van je medeweggebruikers.
Die aanhanger is niet heel erg onopvallend of klein. Het grootste probleem is dat je meerdere keren gebaard "rijdt maar door" en dat men na een aantal van die gebaren boos uit stapt en op je af komt "Kun je niet rijden? Jij hebt voorrang hoor!" En vaak snappen ze het pas als ik ze vraag of ze écht willen dat ik met de aanhanger over hun auto heen rijdt.... Kansloos is dat
Natuurlijk is het licht overdreven, het is om aan te geven dat ik ten aller tijde zal kiezen voor de meest veilige oplossing. Kan ik terplekke veilig aan de kant van de weg staan? Dan doe ik dat. Probleem opgelost[...]
Je kunt overdrijven, er zijn andere opties om te voorkomen dat je doodgereden wordt. Bijvoorbeeld in de spiegels blijven kijken of het verkeer achter je stopt. Of motor op de zijstandaard zetten en over de vangrail klimmen.
Ja, dat gedeelte van de post heb ik na jouw opmerking nog eens opnieuw gelezen. Maar ik slaag er niet in jouw naam te vinden in dat gedeelte van de tekst. Dus waar beweer ik dat jij specifiek wenst dat ik mij - door exact de regels te volgen - laat dood rijden? Nergens!
Nogmaals, niks mis met een normale discussie maar als je de zaak op een dergelijke manier wil sturen dan houdt het voor mij op.
[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 09-06-2026 13:03 ]
Ah, je hebt in de discussie, die op dat moment wel een beetje tussen jou en mij ging, mijn naam niet genoemd. Naja goed hoor.Destruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Ja, dat gedeelte van de post heb ik na jouw opmerking nog eens opnieuw gelezen. Maar ik slaag er niet in jouw naam te vinden in dat gedeelte van de tekst. Dus waar beweer ik dat jij specifiek wenst dat ik mij - door exact de regels te volgen - laat dood rijden? Nergens!
Nogmaals, niks mis met een normale discussie maar als je de zaak op een dergelijke manier wil sturen dan houdt het voor mij op.
De meeste teleurstellingen zijn het gevolg van je eigen verwachtingenDestruction schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Dat laatste is inderdaad vrij duidelijk. Ik verwacht van medeweggebruikers toch een bepaald inzicht en hersencapaciteit. En inderdaad, ik weet ook dat dat een grove overschatting is. Helaas.
Die aanhanger is niet heel erg onopvallend of klein. Het grootste probleem is dat je meerdere keren gebaard "rijdt maar door" en dat men na een aantal van die gebaren boos uit stapt en op je af komt "Kun je niet rijden? Jij hebt voorrang hoor!" En vaak snappen ze het pas als ik ze vraag of ze écht willen dat ik met de aanhanger over hun auto heen rijdt.... Kansloos is dat
Je mag van mensen, die niet verder kijken dan hun motorkap, niet verwachten dat ze zien dat jouw bus 7 meter is, laat staan dat er een aanhanger achter hangt.
Maar mensen die zelfs boos uit de auto stappen, die mogen wat mij betreft hun rijbewijs inleveren. Dan laat je zien dat je het echt niet begrijpt.
Het helpt niet in de discussie dat je schrijft: "maar doet dat er imo niets aan af dat de agent in kwestie kennelijk liever heeft dat ik wordt dood gereden."[...]
Natuurlijk is het licht overdreven, het is om aan te geven dat ik ten aller tijde zal kiezen voor de meest veilige oplossing. Kan ik terplekke veilig aan de kant van de weg staan? Dan doe ik dat. Probleem opgelost
Maar goed, volgens mij zitten we wel op 1 lijn hier.
Ik ken wel een aantal mensen die dit eigenlijk eens zouden moeten horen (in mijn privé sfeer, om verwarring te voorkomen). Maar die haken waarschijnlijk af voordat het is afgelopen. Helaas.Barista schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:01:
Bij de discussie over het rode kruis moet ik denken aan een essay van Tim Franssen (top cabaretier en schrijver) van laatst: https://open.spotify.com/episode/2f2wOEiiT0JnXUHXz6gdzC?si=sGA6Ie89TrKTTR5YJX8Rbw
snip: verder niet nodig
Nu weer ontopic
Show je Motor bij een Molen was het toch
[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 12:01 ]
In een poging om verder te gaan met iets anders dan het rode kruizen-gesprek, ik ken iemand die voorin in het zijspan bij de plek van de voeten een zak cement of zak zand heeft gelegd voor wat meer gewicht. Schijnt het rijden iets comfortabeler of voorspelbaarder te maken.
Ik weet niet of je dat al doet of er al van gehoord hebt, maar misschien helpt het jou ook bij het rijden met een leeg zijspan?
Leg die zak liever vlak voor of bovenop de as. Als het achterwiel de lucht in gaat en het bakkie bijt zich in het asfalt, dan ga je over de kop.badkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:
[...]
In een poging om verder te gaan met iets anders dan het rode kruizen-gesprek, ik ken iemand die voorin in het zijspan bij de plek van de voeten een zak cement of zak zand heeft gelegd voor wat meer gewicht. Schijnt het rijden iets comfortabeler of voorspelbaarder te maken.
Ik weet niet of je dat al doet of er al van gehoord hebt, maar misschien helpt het jou ook bij het rijden met een leeg zijspan?
Ook fijn dat dit meteen ferm en recht door zee gecorrigeerd wordt. Gaat lekker af en toe hier.Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Leg die zak liever vlak voor of bovenop de as. Als het achterwiel de lucht in gaat en het bakkie bijt zich in het asfalt, dan ga je over de kop.
Ik ga weer pakken voor m'n a.s. weekendtrip
Hoewel goed bedoelt, gaf je een gevaarlijk advies. Daar ga ik op aanbadkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Ook fijn dat dit meteen ferm en recht door zee gecorrigeerd wordt. Gaat lekker af en toe hier.
:strip_exif()/f/image/1i89B7CHTlBHRorsajLWoc54.jpg?f=fotoalbum_large)
Een foto uit mijn motor tocht in 2011, van een BMW K100 RS 16V uit 1990
[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 09-06-2026 15:37 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Een hele mooie bike. Ik kreeg spontaan Miami Vice vibes.PeteSplit schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:26:
Show je motor bij een berg, Pics de Combeynot (F)
[Afbeelding]
Een foto uit mijn motor tocht in 2011, van een BMW K100 RS 16V uit 1990
I love it when a plan comes together :7
Je hoort dat de motor eerst hoog in toeren gaat, de vroegere "choke" zeg maar. Daar rij ik liever niet op weg.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:11:
[...]
Waarom laat je de motor eigenlijk stationair draaien? Het blok warmt toch niet op, en bouwt toch ook weinig oliedruk op, dus dit klinkt me juist slecht in de oren?
Of bedoel je dat je de motor juist zo kort mogelijk stationair laat draaien? (Maar zo lees ik het niet)
Ik knip de motor aan, doe dan mijn helm op en strap em dicht, dan de handschoenen. Das net binnen de 20/30 sec en hoor je de motor zich settelen op een steady rpm ipv dat hogere.
Dat geeft mij de go om te vertrekken.
Dat wordt dus lastminute wat met mijn werk gaan regelen om hem alsnog donderdag of vrijdag op te kunnen halen zodat ik hem weer heb voor de KNMV training zondag.
Je hoeft niet zo gebeten te reageren, stippel eens uit wat je advisereert: gewicht toevoegen op een niet-ondersteund punt van het voertuig buiten het zwaartepunt. Ik kon zelf ook wel al voorspellen dat dit een slecht idee zou zijn zónder het advies van @Joris748 :P.badkuip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Ook fijn dat dit meteen ferm en recht door zee gecorrigeerd wordt. Gaat lekker af en toe hier.
:strip_exif()/f/image/7rGn6XktCFxzERixrfWmBYVW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wJElYHv88PrLSUycWTGrvA7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AjtjrqASIcvIGToEdJZJoP33.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MFMf1SzX9EB9ouk7gFZhuaAT.jpg?f=fotoalbum_large)