• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Oooh ik weet niet of ik dat ga trekken, half 9 op zondagochtend. Maar wel een vette spot, dankjewel! Ik overleg het met vrouwlief.

• HTT-Thalan
WilbertNeems schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:02:
[...]

De naam van de opleiding: Full Control Zijspan. Een contradictio in terminis. :P

Wel heel leuk zo'n zijspan, maar de kans op onverwachte dingen is nooit lager met een zijspan.
Ik denk dat alle pk's bij mij niet meer aanwezig zijn na al die jaren en het was al niet veel, hoe erg kan het zijn :+.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Oooh ik weet niet of ik dat ga trekken, half 9 op zondagochtend. Maar wel een vette spot, dankjewel! Ik overleg het met vrouwlief.
Ga eerst eens lekker aankloten op een parkeerterrein of jullie oefenterrein. Het is niet bepaald een intimiderend apparaat en de snelheid zijn niet heel hoog.

Tips:
  • Bij gas los gaat hij linksaf en blijft het achterwiel bij de grond
  • Bij gas bij gaat hij rechtsaf (al zal het effect met met 25 pk minder zijn dan met 145 pk) en blijft het zijspanwiel bij de grond
  • Bij sturen naar rechts wil het zijspanwiel omhoog (daarom trekkende motor)
  • Bij (te lomp) sturen naar links komt het achterwiel omhoog (daarom motorrem gebruiken)
@harley kan je vast meer tips geven

* Joris748 heeft vroeger eens een zijspancursus gevolgd en wat ervaring met de FJR1300 met EML bak van zijn pa.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 04-06-2026 10:55 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

Lachen, zo'n Ural! Heb ~10 jaar geleden eens een middagje met zo'n ding gereden. Behoorlijk antiek en je moet geen haast hebben (en ook neit bumperkleven want je staat sneller stil door af te remmen met je schoenen!).
Het rijden had ik snel door en na een uurtje reed ik al op 2 wielen door de bocht 8) Volgens mij moet je wel van sleutelen houden, want origineel Russisch zijn ze niet zo heel best.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 11:21
Bijpassend filmpje:

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 15:41
HTT-Thalan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:46:
Nou, de grote bekendmaking :P. Ik kan zo ondertussen mijn eigen (deel van de) startpost gaan beginnen maar heb mijn vrouw plechtig moeten beloven dat het nu écht klaar is met verzamelen. En ik ben blij met elke motorfiets die ik heb en rij. Ik geniet van de kneuterige ritjes op de 125, het legaal straatracen met de 500 en de troon die de 1000cc AT is, maar dit is wel een beetje een jongensdroom die uitkomt.

U ziet hier dus staan in originele staat (voorzover dat gezegd kan worden van een Russisch namaakproduct) een 1990 Ural IMZ zijspan.
Leuke toevoeging aan de collectie. Dan hoor je nu ook bij de club van n > 3 :P

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22 - FJR 1300 '08

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 10:23

geert_s

Gamertag: Brulbak

Barista schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:35:
Mochten jullie voor komende zondag nog geen plannen hebben: in Wageningen wordt de Hondadag georganiseerd, zie: https://www.hondavereniging.nl/home

Het is speciaal voor Honda motor-/bromfietsen tot 125cc. Je kunt het terrein gratis op als bezoeker en vanaf 11u start de rit. Het belooft een drukke editie te worden met 550 aanmeldingen!

Locatie: Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg Generaal Foulkesweg 96, 6703 DS Wageningen
Zouden ze geloven dat een CB 1000R een brommer is? plak ik wel even een stickertje over de laatste 0.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:01
Aikon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:44:
@Bommes @fdees Inmiddels ben ik op vakantie geweest met mijn Enduristan tanktas (Sicilië van laatst dus), en had toch wat lekkage. Die tanktas kan je nog omhoog trekken, en extra volume creeëren, die tail bag niet. Anyway, de rits lijkt hetzelfde. Hebben jullie weleens lekkage gehad door die rits?

Ik had ook weleens water echt in de tas gehad, maar ik denk eigenlijk dat een waterfles het stijgen/dalen en de luchtdruk niet helemaal aan kon. Want als het door de rits lekt, zou het daarna nog over die rand op de foto moeten zijn gegaan, en dat is niet logisch.

Het was ook wat wisselend, de ene keer met flinke regen wel die rand nat, de andere kant. Wat zijn jullie ervaringen?

[Afbeelding]
In alle tassen druk ik altijd nog steeds dingen in drybags.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:28
Joris748 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:32:
[...]
  • Bij gas los gaat hij linksaf en blijft het achterwiel bij de grond
  • Bij gas bij gaat hij rechtsaf (al zal het effect met met 25 pk minder zijn dan met 145 pk) en blijft het zijspanwiel bij de grond
  • Bij sturen naar rechts wil het zijspanwiel omhoog (daarom trekkende motor)
  • Bij (te lomp) sturen naar links komt het achterwiel omhoog (daarom motorrem
Na mijn eerste trip met een zijspan kreeg ik te horen dat 80% van de zijspanrijders iets overkomt tijdens de eerste rit....... Ik als ervaringsdeskundige met n=n+1 8) _/-\o_

Het ging mis bij tip 3, automatisch ga je corrigeren met remmen en dan geld tip 1. Uiteindelijk had ik water in de carburateurs en kroos in de koplamp..... ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Rieverst op 04-06-2026 11:28 ]

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:54
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat alle pk's bij mij niet meer aanwezig zijn na al die jaren en het was al niet veel, hoe erg kan het zijn :+.
Dat scheelt natuurlijk. Dan nog blijft het een assymetrisch voertuig dat je onverwachts kan verassen zelfs in een rechte lijn in condities met weinig grip of andere onverwachte aspecten. De zijspan pakken i.p.v. een normale motor als het glad is lijkt een goed idee maar is het waarschijnlijk niet.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 09:09
Sinds ongeveer 8 maanden rij ik op een Honde NTV650 uit 1996. Ik rij ongeveer 300km per week in 2 dagen, soms meer, voornamelijk om naar m'n werk te rijden. Ik vind het een hele fijne motor, gedraagt zich uitstekend!

Er zijn 2 dingen waar ik tegenaan loop.

Zelf ben ik 183cm lang en na 45-60 minuten krijg ik echt last van m'n benen. Deze moet ik dan een paar keer strekken, maar het is niet fijn om langer dan een uur te rijden. Ik merk ook dat m'n benen een hoek maken van 70-80 graden.

Ook vind ik de wind soms lastig. Ik rij vaak over snelwegen of door flink harde wind. Het is best moeilijk om dan goed en stabiel te rijden. Ik gebruik een windscherm en een verhoger, zie de foto. Dat helpt wel iets maar met harde wind is het nog lastig om stabiel te rijden. Ik heb al eerder tips gekregen door als een zak aardappelen op de motor te gaan zitten, dat helpt ook wel iets maar het blijft toch lastig, zeker bij code geel bijvoorbeeld.

Wat zou ik het beste kunnen doen om dit te verbeteren, wat zijn jullie ervaringen?

- Stuurverhogers?

- Andere voetsteunen, aftermarket?

- Zadelverhoger, iets als een gel-zadel ofzo?

- Hoog windscherm?

- Helemaal geen windscherm?

- Andere motor (Gaat voorlopig niet gebeuren ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuqN-oNyWHUN4ERZl2votsfDk8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNgwOYROAuBhPCy4Pa4OcFbB.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de bekabeling langs de zijkant. Die moet ik nog netjes maken, dat is voor een USB-lader, verwarmde handschoenen en handvatverwarming.

Alvast dank voor jullie tips.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Joris748
Ora et Labora schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:37:
Sinds ongeveer 8 maanden rij ik op een Honde NTV650 uit 1996. Ik rij ongeveer 300km per week in 2 dagen, soms meer, voornamelijk om naar m'n werk te rijden. Ik vind het een hele fijne motor, gedraagt zich uitstekend!

Zelf ben ik 183cm lang en na 45-60 minuten krijg ik echt last van m'n benen. Deze moet ik dan een paar keer strekken, maar het is niet fijn om langer dan een uur te rijden. Ik merk ook dat m'n benen een hoek maken van 70-80 graden.

Ook vind ik de wind soms lastig. Ik rij vaak over snelwegen of door flink harde wind. Het is best moeilijk om dan goed en stabiel te rijden. Ik gebruik een windscherm en een verhoger, zie de foto. Dat helpt wel iets maar met harde wind is het nog lastig om stabiel te rijden. Ik heb al eerder tips gekregen door als een zak aardappelen op de motor te gaan zitten, dat helpt ook wel iets maar het blijft toch lastig, zeker bij code geel bijvoorbeeld.

Wat zou ik het beste kunnen doen om dit te verbeteren, wat zijn jullie ervaringen?

- Stuurverhogers?

- Hoog windscherm?

- Andere motor (Gaat voorlopig niet gebeuren ;)[Afbeelding]

Let niet op de bekabeling langs de zijkant. Die moet ik nog netjes maken, dat is voor een USB-lader, verwarmde handschoenen en handvatverwarming.

Kijken wat de invloed is van die gigatopkoffer achterop. Hoeveel gewicht zit daarin tijdens je woon/werk ritje?
En aangezien die ruit op het stuur zit en niet op het frame: haal om te beginnen die verhoger eraf. En als dat niet helpt, idd de hele ruit.

Je hebt twee gigantische objecten op je motor zitten die allebei veel wind vangen en een grote invloed hebben op het stuurgedrag, omdat ze op de slechts denkbare plekken gemonteerd zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 04-06-2026 12:53 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:03
stabiel rijden in de wind is meestal gewoon je stuur losjes vasthouden zodat hij wat kan bewegen. Het tegenovergestelde gebeurt vaak, meer knijpen waardoor je juist instabiel wordt.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 08:11
Koffer en windscherm(en) er af, dat zijn de grootste windvangers..

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:41

Vrijdag

De Goede

Ora et Labora schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:37:

- Stuurverhogers?

- Hoog windscherm?

- Andere motor (Gaat voorlopig niet gebeuren ;)[Afbeelding]

Haal het windscherm er af. Ik heb zelf de Hawk gehad (Amerikaanse versie) zonder windscherm en had eigenlijk nooit last van de wind.

Niet verkrampt op de motor helpt al heel wat, net als zelf een beetje tegen de wind in leunen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Ora et Labora
Joris748 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Kijken wat de invloed is van die gigatopkoffer achterop. Hoeveel gewicht zit daarin tijdens je woon/werk ritje?
En aangezien die ruit op het stuur zit en niet op het frame: haal om te beginnen die verhoger eraf. En als dat niet helpt, idd de hele ruit.

Je hebt twee gigantische objecten op je motor zitten die allebei veel wind vangen en een grote invloed hebben op het stuurgedrag, omdat ze op de slechts denkbare plekken gemonteerd zijn.
Daar zit m'n rugzak met laptop en kabels en handschoenen in.

Hij is zo groot omdat ik ook graag m'n helm erin wil opbergen als ik ergens parkeer en ik heb een grote kop, maat 64 (xxxl). De helm past hier precies in.

Maar zonder die windschermen zou dus beter kunnen zijn dan met? Zonder die verhoger is het sowieso geen doen, op een of andere manier gaat de windstroom dan zo dat ik, zelfs met Alpine doppen, doof wordt en m'n hoofd alle kanten op gaat. Met die verhoger ging dat beter maar ik heb niet geprobeerd ze beiden eraf te halen.

• Joris748
Ora et Labora schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Daar zit m'n rugzak met laptop en kabels en handschoenen in.

Hij is zo groot omdat ik ook graag m'n helm erin wil opbergen als ik ergens parkeer en ik heb een grote kop, maat 64 (xxxl). De helm past hier precies in.
Het is een heel gevaarte voor zo'n kleine motor, zal altijd wel iets van pendelen veroorzaken omdat het zwaartepunt ver achter de as zit. Maar goed, ik verwacht dat je windscherm de grootste boosdoener is.
Maar zonder die windschermen zou dus beter kunnen zijn dan met? Zonder die verhoger is het sowieso geen doen, op een of andere manier gaat de windstroom dan zo dat ik, zelfs met Alpine doppen, doof wordt en m'n hoofd alle kanten op gaat. Met die verhoger ging dat beter maar ik heb niet geprobeerd ze beiden eraf te halen.
Probleem bij jouw motor is dat je een stuurkuip hebt, dat wil zeggen dat die rechtstreeks op het stuur gemonteerd is. Als gevolg daarvan zal iedere windvlaag op de ruit, doorgegeven worden in het stuur en instabiliteit veroorzaken. Dergelijke grote ruiten werken eigenlijk alleen maar bij montage rechtstreeks op het frame.

Je hebt waarschijnljk ook last van turbulentie rond je helm, dat zorgt voor het oorverdovende geluid. Bij turbulentie heb je twee opties:
  1. Maak de ruit zo hoog dat je met je helm in de luwte van de kuipruit zit.
  2. Maak de ruit zo laag dat turbulentie op je lichaam komt en je helm in een mooie luchtstroom zit.
Ik zou als eerste het hele ruitje eraf halen, kijken wat het effect daarvan is. Zal waarschijnlijk een groot verschil maken. Daarna kun je kijken hoe hoog je ruitje maximaal mag zijn om met de helm in een mooie luchtstroom te zitten.

Daarna zou je eventueel nog kunnen kijken hoe luidruchtig je helm is.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 04-06-2026 13:42 ]

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:32
Zo, de Trident staat op de brug voor z’n 1000km-servicebeurt en het zeikt van de regen hier, dus mooi tijd om even bezig te gaan met de routeplanner: volgende week rijd ik met mijn zwagers voor 4 dagen ergens heen, bestemming nog onbekend. Het eerste idee was (weer eens) naar Maastricht knallen en vandaar binnendoor Ardennen/Luxemburg/Vogezen, kijken hoe ver we komen en hoe lang het leuk is.

Maar nu dachten we eraan om evt dit keer de Harz te pakken, gaan we een keer oost- in plaats van zuidwaarts. Ik las in deel 27 al dat mensen daar mooie routes hadden, iemand hier nog verdere tips? Lijkt me zelf aardig om bij Osnabrückhet Teutoburger Wald in te duiken en vanaf daar binnendoor naar de Harz. Daaronder ri Kassel/Erfurt/Würzburg lijkt volgens de kaart ook wel groen en heuvelachtig. Alle tips, do’s en don’ts zijn welkom! (y)

• Joris748
Stalensnuitje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:40:
Zo, de Trident staat op de brug voor z’n 1000km-servicebeurt en het zeikt van de regen hier, dus mooi tijd om even bezig te gaan met de routeplanner: volgende week rijd ik met mijn zwagers voor 4 dagen ergens heen, bestemming nog onbekend. Het eerste idee was (weer eens) naar Maastricht knallen en vandaar binnendoor Ardennen/Luxemburg/Vogezen, kijken hoe ver we komen en hoe lang het leuk is.

Maar nu dachten we eraan om evt dit keer de Harz te pakken, gaan we een keer oost- in plaats van zuidwaarts. Ik las in deel 27 al dat mensen daar mooie routes hadden, iemand hier nog verdere tips? Lijkt me zelf aardig om bij Osnabrückhet Teutoburger Wald in te duiken en vanaf daar binnendoor naar de Harz. Daaronder ri Kassel/Erfurt/Würzburg lijkt volgens de kaart ook wel groen en heuvelachtig. Alle tips, do’s en don’ts zijn welkom! (y)
Ik had wat routes gemaakt voor de 3-daagse van onze motorclub 1,5 jaar geleden. We hebben overnacht bij Tonenburg in Hoxter:

Zeker de route door de Harz is een echte aanrader!
https://www.myrouteapp.co.../route/9905795?mode=share
https://www.myrouteapp.co.../route/9910750?mode=share

• Stalensnuitje
Seth gut aus! Vergeten te melden trouwens: we doen kamperen, maar leuke motorhotels met bar/eetgelegenheid zijn ook nodig ;)

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:52
Stalensnuitje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:34:
[...]

Eigenlijk niet, ik vond de looks van de 800 met standaard fly screen en belly pan gelijk al mooier. Die kunnen uiteraard ook op de 660, maar dan optioneel. En dan de kleur… O+

Uiteindelijk lag het verschil toen een paar honderd uit elkaar, doe me dan dat laatste beetje extra pit en de mooiere kleur er maar bij. Was na de proefrit ook wel verkocht, dus de 660 überhaupt niet gereden.
Snap ik! Hij is net wat “voller”;

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 08:11
Stalensnuitje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:02:
Seth gut aus! Vergeten te melden trouwens: we doen kamperen, maar leuke motorhotels met bar/eetgelegenheid zijn ook nodig ;)
Wij gaan dit jaar weer eens naar https://www.motorcamping.eu/duitsland/harz/gasthaus-johanning. Schone kamers, goed eten. Niet goedkoop, maar wel een leuke/geschikte plek.

• Stalensnuitje
Eddos schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Wij gaan dit jaar weer eens naar https://www.motorcamping.eu/duitsland/harz/gasthaus-johanning. Schone kamers, goed eten. Niet goedkoop, maar wel een leuke/geschikte plek.
Wel komisch, je website motorcamping.eu noemen en dan 7 hotels en 1 camping erop hebben staan :+

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-07 07:03
@HTT-Thalan gefeliciteerd met je aanschaf. En een ural is en blijft altijd een knutselproject, daarom krijg je er al dat gereedschap bij ;)
Ow en de leeftijd maakt niet uit hoor bij ural.
Zelfs nieuw is er ruimte voor verbetering zie bijvoorbeeld :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J553EtsQ9ydI0QJGxSwE97fQEaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eYzUEDjmMWqyPXv0rHAapTZ.jpg?f=fotoalbum_large
Dit wordt zo nieuw geleverd door ural.
Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Tof ding, veel plezier ermee!

Maar wat is er speciaal aan die voorvork? Ik zie een schommelarm vork, dat soort vork was tot zeker 20 jaar geleden gemeengoed bij zijspannen. Bij remmen duikt die niet, maar komt de motor omhoog. Daardoor blijft het zijspan beter controleerbaar. Los van dat een conventionele telescoopvork vaak niet stijf genoeg is (als in doorbuigen en te zware belasting van de bussen).
Moderne zijspannen van bijvoorbeeld EML hebben een zware telescoopvork met schokbrekers aan de buitenzijde van de vork. De buitenpoten dienen alleen als geleiding.
Ook een schommelvork hoort gewoon iets in te duiken voor druk op je voorwiel. Als die hem optilt (uit zijn veren) dan heb je helemaal niks te vertellen bij een remactie qua stuurgedrag. Ik kan het weten want mijn GL1500 heeft 17 jaar met zo'n "slechte" schommelvork gereden. Inmiddels ook aangepast met remklauwen op de juiste manier waardoor die wel druk heeft op het voorwiel.
Ik kon ermee overweg maar ook wel wat momentjes meegemaakt dat ik achteraf goed wegkwam, je glijdt gewoon naar links bij remmen en te weinig Wieldruk voor grip. Voorband sleet wel nooit... :+

Dus een schommelvork is niet automatisch een goed iets, het ligt echt aan de bouwer, we zijn regelmatig slecht gebouwde. Dus er komt zeker wel meer bij kijken dan alleen een andere vork. (Zelfs gezien met grotere naloop dan origineel dus precies het tegenovergestelde van waarom je een andere voorvork nodig hebt)

Maar de looks zijn ook belangrijk tegenwoordig , dus zijn er ook kroonplaten schetsplaten en andere oplossingen.
Allemaal hetzelfde doel, het is voornamelijk voor de verkorting van de naloop dat er een aanpassing wordt gedaan.
Ook mijn 1800 heeft nog "gewoon" een schommelvork, was een bewuste keuze van mijzelf want is toch het stevigste en stabielste.

[ Voor 17% gewijzigd door harley op 04-06-2026 22:55 ]

.

• Ora et Labora
Joris748 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Het is een heel gevaarte voor zo'n kleine motor, zal altijd wel iets van pendelen veroorzaken omdat het zwaartepunt ver achter de as zit. Maar goed, ik verwacht dat je windscherm de grootste boosdoener is.

[...]

Probleem bij jouw motor is dat je een stuurkuip hebt, dat wil zeggen dat die rechtstreeks op het stuur gemonteerd is. Als gevolg daarvan zal iedere windvlaag op de ruit, doorgegeven worden in het stuur en instabiliteit veroorzaken. Dergelijke grote ruiten werken eigenlijk alleen maar bij montage rechtstreeks op het frame.

Je hebt waarschijnljk ook last van turbulentie rond je helm, dat zorgt voor het oorverdovende geluid. Bij turbulentie heb je twee opties:
  1. Maak de ruit zo hoog dat je met je helm in de luwte van de kuipruit zit.
  2. Maak de ruit zo laag dat turbulentie op je lichaam komt en je helm in een mooie luchtstroom zit.
Ik zou als eerste het hele ruitje eraf halen, kijken wat het effect daarvan is. Zal waarschijnlijk een groot verschil maken. Daarna kun je kijken hoe hoog je ruitje maximaal mag zijn om met de helm in een mooie luchtstroom te zitten.

Daarna zou je eventueel nog kunnen kijken hoe luidruchtig je helm is.
Bedankt voor jullie tips.

Ik heb gisteren het hele windscherm, beiden, eraf gehaald en vandaag een kleine 200km gereden, vol in de regen.

In eerste instantie dacht ik, oei wat een wind maar het is veel meer gecontroleerd. Met name het stuk A1 vanaf Apeldoorn naar Deventer, waar ik dinsdag ook reed met windschermen, waar het aardig open vlakte is en ook de brug over de IJssel, ging best goed. Het voelde veel gecontroleerder, zonder rukwinden en zonder het gevoel van onveiligheid en dat ik steeds moet corrigeren.

Dus nogmaals dank, het lijkt een stuk beter te gaan.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10
Zou ik het merken dat er nieuwe bandjes op liggen? :7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX4us8QmkMqtCXzBI5L2oYirgLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3l7IZZ7tYBKShsXg9gYod8t.jpg?f=fotoalbum_large

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 14:55

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Pyr0_ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:36:
Zou ik het merken dat er nieuwe bandjes op liggen? :7 [Afbeelding]
Met de regen van vandaag zeker wel ;)

• Stalensnuitje
Pyr0_ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:36:
Zou ik het merken dat er nieuwe bandjes op liggen? :7 [Afbeelding]
Flauw vergelijk, neem aan dat die linker van een auto afkomt? :+

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:39
Inderdaad, hoe kun jij met jouw motor en jouw soort ritjes die banden zo vierkant krijgen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag even een rondje rijden om hoofd leeg te maken. Een half uurtje. Ienie mienie mute... Natuurlijk de R1200GS LC, wat dacht je :p

Bij 50 en 70kmh heb ik KFR ;(
Maar dit is een R1200GS LC welke cruise control heeft en dus een closed loop regeling heeft. Even laten bezinken en naar Stefan gereden. Syncen gaat dus niet want closed loop systeem. Enkel adaptiewaarden wissen.

Mogelijk CBC die in de war raakt door de oude benzine. Die zal 8 maanden oud zijn en ook nog eens 95. Dus kan wel de oorzaak zijn. Morgen even de tank verder leeg maken en 98 erin doen en weer rijden. Eens kijken hoe dat gaat.

En rijden in de regen, we moeten het toch maar een keer doen of we willen of niet. Wel niet handig om te doen met een nieuwe motor maar het ging wel goed.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DrivinUCrazy
Zou dat met een alternatieve mapping van de ECU niet eruit te krijgen zijn?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Joris748
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Bedankt voor jullie tips.

Ik heb gisteren het hele windscherm, beiden, eraf gehaald en vandaag een kleine 200km gereden, vol in de regen.

In eerste instantie dacht ik, oei wat een wind maar het is veel meer gecontroleerd. Met name het stuk A1 vanaf Apeldoorn naar Deventer, waar ik dinsdag ook reed met windschermen, waar het aardig open vlakte is en ook de brug over de IJssel, ging best goed. Het voelde veel gecontroleerder, zonder rukwinden en zonder het gevoel van onveiligheid en dat ik steeds moet corrigeren.

Dus nogmaals dank, het lijkt een stuk beter te gaan.
Fijn!

Hoe was het windgeruis in je helm?

• Ora et Labora
Joris748 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Fijn!

Hoe was het windgeruis in je helm?
Dat viel reuze mee. Met alleen het windscherm was het veel erger, ik denk inderdaad turbulentie. Met de verhoger was het prima te doen. Nu zonder windscherm ook prima te doen, ik denk iets meer maar prima te doen. Ik gebruik wel Alpine doppen en heb bijna altijd ook muziek aanstaan via een bluetooth-systeem in de helm van Ali.

• Chevy454
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:33:
Zou dat met een alternatieve mapping van de ECU niet eruit te krijgen zijn?
Wat proberen we te fixen? Eerst zorgen dat de basis in orde is voordat we zulke dingen gaan doen. Er zijn teveel variabelen op dit moment dus eerst zorgen dat we goede benzine hebben en dergelijke. Dan kijken we naar mapping.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ora et Labora
Nog een vraagje:

Ik zoek eigenlijk hoge, waterdichte schoenen voor op de motor. Ik rij vaak naar locaties toe waar ik ook aan het werk moet en wil dan eigenlijk schoenen gebruiken waar ik ook gewoon de hele dag op kan lopen en die ook nog enigszins netjes zijn, netjes als zijnde regulier.
Ik gebruik nu legerkisten maar zoals vandaag, krijg ik toch natte sokken.
Deze heb ik ook maar laten zoals vandaag, ook water door.

https://www.welkoop.nl/grisport-track-wandelschoen-zwart-41_1200479

Hebben jullie ervaring met goede, hoge, waterdichte schoenen?

Bijvoorbeeld zoiets, https://www.decathlon.nl/p/warme-waterdichte-wandelschoenen-nh100-hoog-voor-heren-zwart/143765/c382c382m8367617

Of iets vergelijkbaars?

Ik weet dat echte motorlaarzen het beste zijn maar om daar een hele dag op een kantooromgeving mee rond te lopen is ook zo wat.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alweer even geleden, maar nog geen tijd gehad om de route op te halen.
Met hemelvaart een mooi rondje gereden. 1300km, tot de grens ongeveer snelweg, daarna alleen B en C wegen. Was wel even wennen aan de XT3, maar uiteindelijk krijg je daar ook wel mooie routes uit, met zelfs wat offroad paden. De echte modder maar even over geslagen met m'n Pilot Road 6 die er momenteel onder zitten. Volgende keer maar weer Scorpion Trails of Dunlop Trailmax eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgzjvlYIGwIsEPjkKhWuiQGwhCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hhTUuM6XflHUK2F3gI46FagD.png?f=fotoalbum_large

Helaas toch nog aardig wat regen gehad. Maar gelukkig nergens lekkages. Beter dan 30 graden eerlijk gezegd. Ondanks comfortabele motor aardig naar de kloten. Maar das vooral omdat ik veel te weinig rij.

Allebei op een 1290SA-S. Nog even direct kunnen vergelijken wat de ECU tuning doet. En dat blijft toch een wereld van verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afZWJ6dDI9UqYrBbA5qpnC8tWNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wvccI4BrzQQuLzt1UObjQsP9.png?f=fotoalbum_large

M'n zwager heeft inmiddels ook een 1290. Dus tijd voor een 1390 :P

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-07 06:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Ora et Labora
Ruimte om gewone schoenen mee te nemen?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• DrivinUCrazy
@Ora et Labora
Ik weet het, ongevraagd advies, maar je krijgt hem tóch van me.
Onderstaande linkje is erg verhelderend.
ollie1965 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:23:
@LankHoar @harley
Zou die Youtube video (en wie weet straks op schatkamer.beeldengeluid.nl ) niet ingevoegd moeten worden in de startpost van kleding, voor zij die nog niet overtuigd zijn >:) :+
Ik zou losse schoenen meenemen, of daar laten staan als het om een vaste locatie gaat. :)

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:11
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:38:
Nog een vraagje:

Ik zoek eigenlijk hoge, waterdichte schoenen voor op de motor. Ik rij vaak naar locaties toe waar ik ook aan het werk moet en wil dan eigenlijk schoenen gebruiken waar ik ook gewoon de hele dag op kan lopen en die ook nog enigszins netjes zijn, netjes als zijnde regulier.
Ik gebruik nu legerkisten maar zoals vandaag, krijg ik toch natte sokken.
Deze heb ik ook maar laten zoals vandaag, ook water door.

https://www.welkoop.nl/grisport-track-wandelschoen-zwart-41_1200479

Hebben jullie ervaring met goede, hoge, waterdichte schoenen?

Bijvoorbeeld zoiets, https://www.decathlon.nl/p/warme-waterdichte-wandelschoenen-nh100-hoog-voor-heren-zwart/143765/c382c382m8367617

Of iets vergelijkbaars?

Ik weet dat echte motorlaarzen het beste zijn maar om daar een hele dag op een kantooromgeving mee rond te lopen is ook zo wat.
Waarom geen waterdichte motorsneakers? Bij motorkledingstore vind ik 15 paar mannen sneakers als ik het filter waterdicht aanzet. Dan heb je én schoenen die echt gemaakt zijn voor op de motor, en ze zien er redelijk casual uit.

Motorlaarzen blijven in de meeste gevallen veiliger, maar t is sowieso beter dan met niet motorschoenen op de motor.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:49

Format-C

Tracing Rays

Ik heb ook (half hoge) waterdichte motor schoenen.

Van Alpinestars

Er is genoeg te koop voor op de motor waar je de hele dag op zou kunnen lopen.

Edit; bij Motoport is (er ook) wel wat te koop.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 05-06-2026 17:33 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:17

botoo

💀 too old to die young

Een waterdichte schoen helpt niets als de nattigheid er langs de bovenkant inspettert.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:58
En een waterdichte schoen die van boven volloopt droogt ook niet zomaar meer.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:11
botoo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:35:
Een waterdichte schoen helpt niets als de nattigheid er langs de bovenkant inspettert.
Maar je hebt toch een waterdichte motorbroek aan die over die schoenen valt? Dus dan loopt er als het goed is weinig of geen water van bovenaf in lijkt me (hopelijk).

• Joris748
evil_lemon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Maar je hebt toch een waterdichte motorbroek aan die over die schoenen valt? Dus dan loopt er als het goed is weinig of geen water van bovenaf in lijkt me (hopelijk).
Maar hoe lager die schoen, hoe groter de kans dat er water in komt. Je moet flink wat overlap hebben tussen laars en broek. Zeker als je wat meer opgevouwen op de motor zit. Daarnaast wil water ook wel eens omhoog kruipen.

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:27:
Inderdaad, hoe kun jij met jouw motor en jouw soort ritjes die banden zo vierkant krijgen?
Goede vraag. Ik denk dat het zwz een deel gezichtsbedrog is, de oude band zat nog gemonteerd, en de nieuwe nog niet. (Plaatje nieuwe gemonteerd) Met montage wordt de nieuwe nog wat uit elkaar geduwd en dus 'minder rond'. En het zal ook deels design van de band zijn, als ik een plaatje opzoek van de oude zie je duidelijk dat het redelijk vlak is tussen de strepen in het midden en van daaruit bolt na de buitenkant. De nieuwe Road 6 heeft dat wat minder en is meer 'doorlopend bol'.

Daarnaast zal gebruik ook wel van invloed zijn geweest, de eerste ~1250km van die band was tijdens m'n vakantie vorig jaar, vol beladen touren door de bergen de eerste 2 dagen maar daarna een dag regen gehad en dus relatief rechtop gebleven en toen ~500km snelweg na huis. Wellicht dat dat niet geholpen heeft.

En voor de rest... misschien ben ik wel helemaal niet zo'n bochtenheld als je zou denken :+

Ik hoop trouwens nog ff een uurtje te vinden voor een laatste 'testritje' voordat ik vertrek, maar de eerste dag staat er weer zo'n 370km snelweg op de planning..

Dat laat me denken aan bandenspanning, wat doen jullie hiermee? Op m'n achterbrug staat 36psi voor&achter, maar doen ze dat niet berekenen op de standaard meegeleverde band? Ik zat al te denken 40psi achter erin te doen voor de eerste (snelweg)dag. Benieuwd hoe jullie dit aanpakken?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

evil_lemon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb "hoge" motor schoenen. Die gaan dicht met een rits en vervolgens kan je die met veters strak dicht maken/ trekken tot aan de bovenkant. Zodat ze strak rond je onderbeen zitten. Zo komt er geen water in als het regent.

Eventueel kan je daar dan nog een motor broek overheen doen die waterdicht is.

Idd lage motor schoenen gaan nat worden aan de binnenkant als je daarmee in de regen gaat rijden.

Edit: zoiets als dit, maar dan nog met rits achter de veters;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyHtAGz5OYqlIoaGOwt6hMS3eQk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jxXri41ecz0oRH2JjcRooQbF.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 05-06-2026 21:24 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Joris748
Format-C schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:50:
[...]

Ik heb "hoge" motor schoenen. Die gaan dicht met een rits en vervolgens kan je die met veters strak dicht maken/ trekken tot aan de bovenkant. Zodat ze straks rond je onderbeen zitten. Zo komt er geen water in als het regent.

Eventueel kan je daar dan nog een motor broek overheen doen die waterdicht is.

Idd lage motor schoenen gaan nat worden aan de binnenkant als je daarmee in de regen gaat rijden.

Edit: zoiets als dit, maar dan nog met rits achter de veters;

[Afbeelding]
Kruipt je regenbroek dan niet omhoog, zodat er alsnog water in je schoenen loopt?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik rij nooit in de regen :p

Edit: maar je kan ze zo strak aantrekken dat ze zo aansluiten dat er geen water inloopt.

(Edit: Heb een heel enkele keer wel in een stortbui gereden maar had toen geen kletspoten. Maar was voor de rest helemaal doorzeefd ivm geen regenbroek of jas. O+ )

[ Voor 96% gewijzigd door Format-C op 05-06-2026 21:26 ]

• HTT-Thalan
harley schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:46:
@HTT-Thalan gefeliciteerd met je aanschaf. En een ural is en blijft altijd een knutselproject, daarom krijg je er al dat gereedschap bij ;)
Ow en de leeftijd maakt niet uit hoor bij ural.
Zelfs nieuw is er ruimte voor verbetering zie bijvoorbeeld :
[Afbeelding]
Dit wordt zo nieuw geleverd door ural.

[...]

Ook een schommelvork hoort gewoon iets in te duiken voor druk op je voorwiel. Als die hem optilt (uit zijn veren) dan heb je helemaal niks te vertellen bij een remactie qua stuurgedrag. Ik kan het weten want mijn GL1500 heeft 17 jaar met zo'n "slechte" schommelvork gereden. Inmiddels ook aangepast met remklauwen op de juiste manier waardoor die wel druk heeft op het voorwiel.
Ik kon ermee overweg maar ook wel wat momentjes meegemaakt dat ik achteraf goed wegkwam, je glijdt gewoon naar links bij remmen en te weinig Wieldruk voor grip. Voorband sleet wel nooit... :+

Dus een schommelvork is niet automatisch een goed iets, het ligt echt aan de bouwer, we zijn regelmatig slecht gebouwde. Dus er komt zeker wel meer bij kijken dan alleen een andere vork. (Zelfs gezien met grotere naloop dan origineel dus precies het tegenovergestelde van waarom je een andere voorvork nodig hebt)

Maar de looks zijn ook belangrijk tegenwoordig , dus zijn er ook kroonplaten schetsplaten en andere oplossingen.
Allemaal hetzelfde doel, het is voornamelijk voor de verkorting van de naloop dat er een aanpassing wordt gedaan.
Ook mijn 1800 heeft nog "gewoon" een schommelvork, was een bewuste keuze van mijzelf want is toch het stevigste en stabielste.
Dank allen voor de leuke en enthousiaste reacties :D. Ik vind het allemaal erg spannend. Helaas heeft mijn vrouw onlangs een diagnose gehad die alhoewel niet kritiek wel heel veel extra werk/tijd vraagt qua logistiek, dus ik heb sindsdien eigenlijk helemaal niet meer motor kunnen rijden, zelfs niet naar werk omdat ik nu ook 's morgens mijn dochter naar school breng. Ik sta te popelen dat wel te doen maar de Ural zal als het aan mij ligt nooit (meer) een druppel regen zien. Ding heeft bijna geen roest en wil het liefst zo houden dus het huidige weer is echt niet ideaal.

Ik hoop dus pas zondag aanstaande een eerste (voorzichtig) ritje te kunnen maken. Gewoon even een rondje dorp en een keertje tanken. Daarom dus wel alvast wat voorbereidende werken :P. De motor heeft nieuwe banden gekregen dus daar de boel op spanning gebracht - met 1,25 bar aanwezig mocht dat ook wel, dus alles rondom op 2,6 bar gezet. Reservewiel en zijspan stonden nog op 3 bar dus dat was prima. Ik heb het kentekenbewijs en verzekeringspapieren in plastic gedaan en in een speciale pocket achterin de kofferbak opgeborgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXFOQ4iu_Dl1KVPyrdab_pX1zsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEBhAEz8FGi14uJ0P1vcdaCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qihf0U8jmx_nRp63GAUYj4M51Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPcQK1lrXdHNjJUeUiKHec4o.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een pocket in de 'klep' aanwezig waar al een bestaande gereedschapsset in zit. Die bevat genoeg om in principe de hele motor te kunnen demonteren, inclusief uiteraard de spullen voor het wisselen van een wiel. Daartoe is er ook een bandenpomp aan boord en een drukmeter. Op het ventiel van het reservewiel zit een speciaal dopje om het ventiel zelf ook te kunnen wisselen dus daarvan moet ik nog even een spare regelen.

In de 'front' pocket (achterkant zitting) ruimte voor papieren en dergelijke. Dan resteert de side pocket waar reservespullen in zitten :+. Stukje slang, duct tape, tie rips, bougie, zekeringetje, lampje enzovoort. Daar komt binnenkort nog wat bij zoals een reserve koppelings- en gaskabel, wat boutjes en andere zaken waarmee je snelle roadside repairs kunt doen.

Ik heb het kentekenbewijs binnen, en daar staat op dat het op papier een 3-zitter is. Even speuren leert mij dat mijn 'buddyseat' is vervangen voor een bagagedrager maar de stepjes zitten er nog gewoon. Ik ga dus bijtijds een keer zoeken naar een zadel om dat weer functioneel te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3tLyDu4c0nYbPqU795n4t4bw6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NME1rwoVJt8aaUqyH3YviNDM.jpg?f=fotoalbum_large

Het span is netjes voorzien van een leren dekje tegen de wind, een windscherm en een gordel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HymfWz9n7SrhheYJSXttaDKmj5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K85Wtfljk1OAHKQ9dBRPqZD.jpg?f=fotoalbum_large

De bijpassende Jerrycan bevat zo op het oog maximaal 5 liter benzine. Gezien de reputatie voor dorstigheid ga ik er voorzichtigheidshalve van uit dat dit de 'reserve' van 50 kilometer betreft. De tankkraantje heeft ook wel een reserve maar zeker in het begin better safe than sorry. Wel even opengemaakt en gecheckt, ding zit er ook vanbinnen nog schoon en roestvrij uit. Scharnier moest wel even gesmeerd worden, evenals de sluiting van de kofferbak dus mijn eerste 'onderhoud' maar gelijk even gedaan met muck off kettingspray want dat ruikt lekker :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNjaXzFXKTt8U_cSJF-iTLQycCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv4RjIeX008VKzCfOPr5kNC4.jpg?f=fotoalbum_large

Op het stuur zit een gek draaiding met Ural logo. Een kleine test ontwaart dat dit een demper is - hiermee kun je bepalen hoe zwaar het stuur draait van 'pudding tarzan' naar 'hulk'. Zal wel iets te maken hebben met de stabiliteit (of het gebrek daaraan) op snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZB_j55swkRlwHUja97VWjnglME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ilp4TrAbKP6ggTEM9xwDeRlx.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens dit onderhoud de motor een paar keer heen en weer gerold. En dat gaat onnatuurlijk soepel: Het kost me meer moeite de Africa Twin van zijn plek te duwen (qua rolweerstand) dan deze antieke Ural. Dat verbaast me wel enigzins, want die achteruitversnelling zit er niet voor niks op natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZIeh1D6mu37saGmRTjalY1HS68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7miJn4necANM7xVnnVmu3Run.jpg?f=fotoalbum_large

Op wat sporen in het span na heb ik vrijwel geen roest kunnen vinden. De banden zijn knoerthard maar volgens mij is dat een beetje behorend bij het ontwerp. De spatborden zijn megastevig, je kan er gewoon op zitten en er verbuigt niks. Ook in de bak klimmen is eenvoudig want zo'n beetje alles wat je vastgrijpt is van dik staal gemaakt.

Enige 'mankement' dat ik zo ver heb kunnen ontdekken is dat het knipperlicht links alleen werkt als je iets gas geeft. Rechts geen issues. Omdat dit fenomeen zich voordoet op beide linkse lichten tegelijk vermoed ik een massaprobleem aan de linkerzijde, dus dat word de eerste issue waar ik binnenkort eens in ga duiken door alle stekkers en contactpunten na te lopen. Verder lijkt alles prima te werken en ik hoor geen rare geluiden bij de loop van de machine.

Fingers crossed dat ik een goeie aanschaf heb gedaan... en wordt vervolgd.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Al mooi een beetje voorpret zo :) Beterschap voor Mrs. Thalan. Diagnose klinkt hoe dan ook niet positief.

Mbt rijden in de regen, dat doe ik ook eigenlijk bijna nooit. Althans, met de motor. De PS ziet regelmatig een regenbui en nat wegdek. Again, dan moest 't maar geen scooter worden :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Pyr0_
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Dank allen voor de leuke en enthousiaste reacties :D. Ik vind het allemaal erg spannend. Helaas heeft mijn vrouw onlangs een diagnose gehad die alhoewel niet kritiek wel heel veel extra werk/tijd vraagt qua logistiek, dus ik heb sindsdien eigenlijk helemaal niet meer motor kunnen rijden, zelfs niet naar werk omdat ik nu ook 's morgens mijn dochter naar school breng. Ik sta te popelen dat wel te doen maar de Ural zal als het aan mij ligt nooit (meer) een druppel regen zien. Ding heeft bijna geen roest en wil het liefst zo houden dus het huidige weer is echt niet ideaal.

Ik hoop dus pas zondag aanstaande een eerste (voorzichtig) ritje te kunnen maken. Gewoon even een rondje dorp en een keertje tanken. Daarom dus wel alvast wat voorbereidende werken :P. De motor heeft nieuwe banden gekregen dus daar de boel op spanning gebracht - met 1,25 bar aanwezig mocht dat ook wel, dus alles rondom op 2,6 bar gezet. Reservewiel en zijspan stonden nog op 3 bar dus dat was prima. Ik heb het kentekenbewijs en verzekeringspapieren in plastic gedaan en in een speciale pocket achterin de kofferbak opgeborgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is een pocket in de 'klep' aanwezig waar al een bestaande gereedschapsset in zit. Die bevat genoeg om in principe de hele motor te kunnen demonteren, inclusief uiteraard de spullen voor het wisselen van een wiel. Daartoe is er ook een bandenpomp aan boord en een drukmeter. Op het ventiel van het reservewiel zit een speciaal dopje om het ventiel zelf ook te kunnen wisselen dus daarvan moet ik nog even een spare regelen.

In de 'front' pocket (achterkant zitting) ruimte voor papieren en dergelijke. Dan resteert de side pocket waar reservespullen in zitten :+. Stukje slang, duct tape, tie rips, bougie, zekeringetje, lampje enzovoort. Daar komt binnenkort nog wat bij zoals een reserve koppelings- en gaskabel, wat boutjes en andere zaken waarmee je snelle roadside repairs kunt doen.

Ik heb het kentekenbewijs binnen, en daar staat op dat het op papier een 3-zitter is. Even speuren leert mij dat mijn 'buddyseat' is vervangen voor een bagagedrager maar de stepjes zitten er nog gewoon. Ik ga dus bijtijds een keer zoeken naar een zadel om dat weer functioneel te maken.

[Afbeelding]

Het span is netjes voorzien van een leren dekje tegen de wind, een windscherm en een gordel.

[Afbeelding]

De bijpassende Jerrycan bevat zo op het oog maximaal 5 liter benzine. Gezien de reputatie voor dorstigheid ga ik er voorzichtigheidshalve van uit dat dit de 'reserve' van 50 kilometer betreft. De tankkraantje heeft ook wel een reserve maar zeker in het begin better safe than sorry. Wel even opengemaakt en gecheckt, ding zit er ook vanbinnen nog schoon en roestvrij uit. Scharnier moest wel even gesmeerd worden, evenals de sluiting van de kofferbak dus mijn eerste 'onderhoud' maar gelijk even gedaan met muck off kettingspray want dat ruikt lekker :P.

[Afbeelding]

Op het stuur zit een gek draaiding met Ural logo. Een kleine test ontwaart dat dit een demper is - hiermee kun je bepalen hoe zwaar het stuur draait van 'pudding tarzan' naar 'hulk'. Zal wel iets te maken hebben met de stabiliteit (of het gebrek daaraan) op snelheid.

[Afbeelding]

Tijdens dit onderhoud de motor een paar keer heen en weer gerold. En dat gaat onnatuurlijk soepel: Het kost me meer moeite de Africa Twin van zijn plek te duwen (qua rolweerstand) dan deze antieke Ural. Dat verbaast me wel enigzins, want die achteruitversnelling zit er niet voor niks op natuurlijk.

[Afbeelding]

Op wat sporen in het span na heb ik vrijwel geen roest kunnen vinden. De banden zijn knoerthard maar volgens mij is dat een beetje behorend bij het ontwerp. De spatborden zijn megastevig, je kan er gewoon op zitten en er verbuigt niks. Ook in de bak klimmen is eenvoudig want zo'n beetje alles wat je vastgrijpt is van dik staal gemaakt.

Enige 'mankement' dat ik zo ver heb kunnen ontdekken is dat het knipperlicht links alleen werkt als je iets gas geeft. Rechts geen issues. Omdat dit fenomeen zich voordoet op beide linkse lichten tegelijk vermoed ik een massaprobleem aan de linkerzijde, dus dat word de eerste issue waar ik binnenkort eens in ga duiken door alle stekkers en contactpunten na te lopen. Verder lijkt alles prima te werken en ik hoor geen rare geluiden bij de loop van de machine.

Fingers crossed dat ik een goeie aanschaf heb gedaan... en wordt vervolgd.
Geweldig ding zeg! Hou ons maar mooi up-to-date met alle in&outs hiervan, echt leuk om te lezen!

Vraagje, wat zijn dat voor een banden; speciaal voor een zijspan motor? Waren ze een beetje te betalen?
En hoe zit een passagier nou in zo'n zijspan, kan niet echt een idee krijgen van de grote ervan zonder een echt mens erin. Zit je dan met je benen half opgetrokken 'plat op de grond' of is het wel een beetje een (comfy?) stoel?

Je zult vast heel wat bekijks gaan trekken met dit ding, daar kan het superbike/blérpijp/harley/en dergelijke petjesvolk alleen maar van dromen :+

(En beterschap voor je vrouw gewenst)

• Bommes
@HTT-Thalan hoezo geen motor rijden omdat je je kind naar school moet brengen?
Je hebt nu de ultieme kinder vervoer mobiel in de schuur staan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DrivinUCrazy
Pyr0_ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:48:
[...]

Dat laat me denken aan bandenspanning, wat doen jullie hiermee? Op m'n achterbrug staat 36psi voor&achter, maar doen ze dat niet berekenen op de standaard meegeleverde band? Ik zat al te denken 40psi achter erin te doen voor de eerste (snelweg)dag. Benieuwd hoe jullie dit aanpakken?
Gewoon 2.6 voor, 2.9 achter. Met bepakking of passagier zet ik achter nog wel eens wat harder, maar dat is dan ook maar 3.0 bar.
Belangrijker vind ik het met michelins dat je de spanning niet te ver laat zakken omdat ze zo soepel zijn. Dus regelmatig controleren, wat sowieso een goede gewoonte is.

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Gewoon 2.6 voor, 2.9 achter. Met bepakking of passagier zet ik achter nog wel eens wat harder, maar dat is dan ook maar 3.0 bar.
Belangrijker vind ik het met michelins dat je de spanning niet te ver laat zakken omdat ze zo soepel zijn. Dus regelmatig controleren, wat sowieso een goede gewoonte is.
Ik hield dus altijd 36psi aan (2.4bar) dat is een behoorlijk verschil. Ik ga eens proberen met wat meer.

• HTT-Thalan
Bommes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:15:
@HTT-Thalan hoezo geen motor rijden omdat je je kind naar school moet brengen?
Je hebt nu de ultieme kinder vervoer mobiel in de schuur staan.
Mijn vrouw is enorm terughoudend met onze kids in die antieke doodskist te vervoeren. En totdat ik mezelf vertrouwd en ervaren genoeg voel met de besturing ervan, ga ik niet tegen haar in :P.

@Pyr0_ ik ben 1m80 en kan bijna gestrekt zitten, mijn knieën zijn licht gebogen als ik erin zit. Het zitje is best comfortabel al reikt het niet tot mijn nek natuurlijk. Ik denk dat je er best een paar uurtjes in kan vertoeven terwijl je van de rit geniet. De bandjes heb ik 75e/stuk betaald, ze zijn voorzover ik weet wel voor deze toepassing gemaakt. Er is best een handel in Ural en aanverwante onderdelen zo ik begrijp. Wat is er speciaal aan is, is o.a. dat ze redelijk vierkant zijn ipv rond zoals je bij een gewone motor ziet. Er is ook een soort mix van profiel aanwezig voor semi-offroad gebruik.

Ik heb nog nagedacht over een naam, want zo'n machine heeft er eentje nodig natuurlijk. De dealer heeft een hele mooie Ural: modern, flashy, strak in de verf en voorzien van allerhande upgrades. Hij heeft het ding Iwan genoemd. De mijne is wat ouder, minder snel en waarschijnlijk uit allerhande bij elkaar geschraapte onderdelen gebouwd (want zo ging dat doen). Daarom denk ik aan de naam 'Igor' - doet me ook een beetje aan Frankenstein's monster denken. Wat jullie?

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-06-2026 06:49 ]

• Joris748
HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:46:
[...]

Mijn vrouw is enorm terughoudend met onze kids in die antieke doodskist te vervoeren. En totdat ik mezelf vertrouwd en ervaren genoeg voel met de besturing ervan, ga ik niet tegen haar in :P.
Over doodskisten gesproken: beter om dat gordeltje niet te gebruiken. Als er iets gebeurt kan de passagier er beter uitgeslingerd worden, dan eronder vast komen te zitten.
@Pyr0_ ik ben 1m80 en kan bijna gestrekt zitten, mijn knieën zijn licht gebogen als ik erin zit. Het zitje is best comfortabel al reikt het niet tot mijn nek natuurlijk. Ik denk dat je er best een paar uurtjes in kan vertoeven terwijl je van de rit geniet. De bandjes heb ik 75e/stuk betaald, ze zijn voorzover ik weet wel voor deze toepassing gemaakt. Er is best een handel in Ural en aanverwante onderdelen zo ik begrijp. Wat is er speciaal aan is, is o.a. dat ze redelijk vierkant zijn ipv rond zoals je bij een gewone motor ziet. Er is ook een soort mix van profiel aanwezig voor semi-offroad gebruik.
80/20? :+
Ik heb nog nagedacht over een naam, want zo'n machine heeft er eentje nodig natuurlijk. De dealer heeft een hele mooie Ural: modern, flashy, strak in de verf en voorzien van allerhande upgrades. Hij heeft het ding Iwan genoemd. De mijne is wat ouder, minder snel en waarschijnlijk uit allerhande bij elkaar geschraapte onderdelen gebouwd (want zo ging dat doen). Daarom denk ik aan de naam 'Igor' - doet me ook een beetje aan Frankenstein's monster denken. Wat jullie?
Vladimir … ook niet te vertrouwen :9

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:04:
[...]

Over doodskisten gesproken: beter om dat gordeltje niet te gebruiken. Als er iets gebeurd kan de passagier er beter uitgeslingerd worden, dan eronder vast komen te zitten.

[...]

80/20? :+

[...]

Vladimir … ook niet te vertrouwen :9
Ik denk dat je op een Ural meer kan vertrouwen dan op Vladimir :P.

Wat betreft het gordeltje: Ik denk dat het voor kleine kinderen misschien anders is. Bovendien moeten ze van mij dan wel gewoon motorkleding aan, op zijn minst helm/handschoenen/jas. Sowieso gaat deze machine geen snelweg zien, hij is het meest happy gewoon 60 kneuterend langs de buitenwegen.

• Joris748
HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:18:
[...]

Ik denk dat je op een Ural meer kan vertrouwen dan op Vladimir :P.

Wat betreft het gordeltje: Ik denk dat het voor kleine kinderen misschien anders is. Bovendien moeten ze van mij dan wel gewoon motorkleding aan, op zijn minst helm/handschoenen/jas. Sowieso gaat deze machine geen snelweg zien, hij is het meest happy gewoon 60 kneuterend langs de buitenwegen.
Vladimir is notoir onbetrouwbaar, is misschien ook wel weer een vorm van betrouwbaarheid :P

Ja, is wel een dingetje. De zijspannen waar ik in heb gezeten als kind hadden tenminste nog een valbeugel. Dus daar was een gordel wel zinvol. Daarin hadden we wel altijd een helm op.

Maar gezien open karakter van dat ding zijn helm, jas en handschoenen idd wel aan te raden.

Hoe oud zijn je kinderen? Kunnen ze een tijdje stilzitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 06-06-2026 08:10 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gelukkig kon ik m'n motor eergisteren nog ophalen voor 3 daagjes Eifel :) Niet het beste weer maar goed zat, wel even wennen om niet alleen te rijden en te kamperen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jX7wxbkZH8fg0kwT6A8zuE4n3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nk9dOzoOQdcZ0WbwP2fMxJRs.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard netjes gelopen met de Honda op de camping om alles heel te houden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 06-06-2026 07:48 ]

• Bommes
@HTT-Thalan wat denk je van Voron, Russisch voor raaf.
Of lekker simpel: Boris

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 14:07

4x2

lộn xộn quá

Gewoon Blyat, het geluid wat de eigenaar maakt als de motor geen geluid meer maakt.

leeg

• Stalensnuitje
Sputnik: oud maar iconisch, niet perfect maar (nog) operationeel

• Aikon
  • Niet online
Buran
Wikipedia: Buran (spacecraft)

USSR Space Shuttle, beter maar ja, de Sovjet viel uit elkaar.

• HTT-Thalan
"Comrade Clank" :').

Boris is ook een goeie, beetje trekker vibes.

[ Voor 74% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-06-2026 09:13 ]

• Pyr0_
Ik stem ook voor Boris, bekt wel lekker :)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Boris Zijspanovic :p

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan
Boris Bakfietsowietz _O-.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Ik moet denken aan Pjotr. Betekent (naar mijn weten) iets als steen en/of rots. En laat ik er nu vanuit gaan dat de Ural als een baksteen op de weg ligt.. ;)

EDIT:

The russian stallion

[ Voor 13% gewijzigd door WeirdScience op 06-06-2026 13:25 ]

I love it when a plan comes together :7

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag de R1200GS even de tank leeg gereden tot het reservelampje aanging. Daarna verse 98 benzine erin en hij liep beduidend beter daarna. Het KFR gebeuren is flink verminderd.

De achterrem nog even laten servicen en die pakt nu waar ik verwacht dat die pakt. De ABS pomp moest 2 keer worden aangestuurd. Had ik gezegd dat ik MotoScan heb aangeschaft maar nog niet in gebruik heb genomen :? :z Hoe dan ook, de achterrem is nu in orde maar de olieservice van de BMW dealer was ook maar meh. De 80k beurt was bij 76k uitgevoerd door de vorige eigenaar maar ik denk dat ik die opnieuw laat doen (Ja laat, ik sleutel graag aan motoren maar ik wil ook graag 1 fiets hebben die gewoon werkt).

Op de weg terug ging de motor weer wat KFR vertonen, ja de rotzooi is wat ontmengt natuurlijk dus we moeten rijden, rijden en rijden maar ik wou met de RT en Suzuki rijden de eerste tijd.

De nieuwe HJC i91 is ook binnen en die zit beduidend beter in de maat M als de maat L. Maar deze kan echt niet aan de kwaliteit van de Schubert tippen qua windgeruis. Zelfs met op maat gemaakte oordoppen in. Maargoed, we hebben deze helm gekocht voor het circuit en voor rond de blok te rijden.

De SW update om de volle 125pk hebben nog niet gedaan, eerst het KFR gedoe weg hebben alvorens we meer dingen aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2026 12:34 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik vind Boris ook wel passen :Y

@HTT-Thalan sterkte en beterschap voor je vrouw!

[ Voor 50% gewijzigd door Waaj op 06-06-2026 14:14 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

Zo, KTM testritten overleefd. Wat een bizar apparaat die Superduke 1390, als je opstapt is het net alsof je op een brommer zit :P maar dan met 190pk! Ik heb een paar keer in de 3 doorgetrokken (toen durfde ik enigszins volgas), maar ff knipperen met je ogen en je zit een veel eind richting de 200 km/h 8)7 Dat het ding snel was wist ik wel, maar ik vond de remmen nog imponerender, alsof je gewoon een anker uit gooit.
2e rit was met een 790 adventure, erg fijn blok (veel trekkracht onderin en in het middengebied) en een totaal andere motor :P

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25
Na een jaartje of 2 motorloos te zijn geweest, besloten om vandaag weer een motor aan te schaffen. Vorige motor was een Suzuki GSX-R 750 uit 1992. Deze had nog carburateurs en dat is toch wel onderhouds intensief en zeer gevoelig gebleken. Zeker als de jaren beginnen te tellen. Vond de motor ook altijd aan de kleinere kant en heb me er nooit echt lekker comfortabel op gevoeld.

Dus vandaag een oudje opgehaald ui 1997 met injectie. Ja er zit nog wat werk aan. Maar dat komt wel goed. Nieuwe banden zijn reeds besteld. En groot onderhoud gaat komende winter plaatsvinden. Koppeling begint te slippen als je wat meer vermogen gaat vragen. Maar met normaal rijden heb ik daar nog geen last van. Eerst dit seizoen lekker een paar ritjes maken. En een lijstje opstellen wat er moet gaan gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dwiHQMND0L0cnUqV7z_mDiDVzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ub6bC72PV3hpGELOcbtipSo.jpg?f=fotoalbum_large

De type motor waar ik als 16 jarige ventje mijn eerste ervaring op heb gedaan achterop de motor. Bij een collega achterop dik de 200 aangetikt op de A12. En het grappige is in het onderhoudsboekje zijn beurten afgestempeld bij de dealer waar ik toen werkzaam was in die tijd. Dus wie weet heb ik toen er zelf aan gesleuteld! En zijn afgetekend door mijn oude werkplaats chef waar ik het vak toen van geleerd heb.

PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 11:43
Ok, daar mag ook wel een NSFW-tag op. Da's sex op wielen. Héél vette motor. Ik besef me steeds meer dat ik mij dood heb gestaard op nieuwe motoren toen ik die (nieuwe) van mij kocht.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-07 00:01
Mochten er geïnteresseerden zijn: ik heb een theorieboek VekaBest (de meest recente) incl. online proefexamens, oefenvragen etc. beschikbaar. Die examens zijn nog 30 dagen geldig, want ik was een dag voor mijn examen begonnen. Laat maar weten, dan ga ik even uitzoeken hoe ik e.e.a. kan overdragen (het liefst samen als pakket). Geen kosten vanzelfsprekend (ik bedoel dit niet als verkapt Marktplaats!).

[ Voor 6% gewijzigd door Kanseleur op 07-06-2026 00:17 ]

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:05
Leuke BMW inderdaad.
JL Koppelle schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:10:
Ok, daar mag ook wel een NSFW-tag op. Da's sex op wielen. Héél vette motor. Ik besef me steeds meer dat ik mij dood heb gestaard op nieuwe motoren toen ik die (nieuwe) van mij kocht.
Dat besefte ik mij laatst ook. Ik was zo aan het twijfelen en aan het loeren naar andere fietsen. Maar nu ik de knoop door heb gehakt, interesseert het mij ineens veel minder wat er nog meer op de weg rijd.

• Willem
  • Laatst online: 21:57
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:11:
Na een jaartje of 2 motorloos te zijn geweest, besloten om vandaag weer een motor aan te schaffen. Vorige motor was een Suzuki GSX-R 750 uit 1992. Deze had nog carburateurs en dat is toch wel onderhouds intensief en zeer gevoelig gebleken. Zeker als de jaren beginnen te tellen. Vond de motor ook altijd aan de kleinere kant en heb me er nooit echt lekker comfortabel op gevoeld.

Dus vandaag een oudje opgehaald ui 1997 met injectie. Ja er zit nog wat werk aan. Maar dat komt wel goed. Nieuwe banden zijn reeds besteld. En groot onderhoud gaat komende winter plaatsvinden. Koppeling begint te slippen als je wat meer vermogen gaat vragen. Maar met normaal rijden heb ik daar nog geen last van. Eerst dit seizoen lekker een paar ritjes maken. En een lijstje opstellen wat er moet gaan gebeuren.

[Afbeelding]

De type motor waar ik als 16 jarige ventje mijn eerste ervaring op heb gedaan achterop de motor. Bij een collega achterop dik de 200 aangetikt op de A12. En het grappige is in het onderhoudsboekje zijn beurten afgestempeld bij de dealer waar ik toen werkzaam was in die tijd. Dus wie weet heb ik toen er zelf aan gesleuteld! En zijn afgetekend door mijn oude werkplaats chef waar ik het vak toen van geleerd heb.
Ben niet zo thuis in BMW motoren, is dat een K? Zo ja welk type? :)

Hoeveel km op de teller? Indien veel is een nieuw setje koppelingsplaten (en veren) waarschijnlijk wel op z'n plek als je last hebt van slippende koppeling. Zo te lezen kun je het onderhoud zelf doen. Leuk man, veel plezier ermee!

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Yamy_Daffy
Willem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Ben niet zo thuis in BMW motoren, is dat een K? Zo ja welk type? :)

Hoeveel km op de teller? Indien veel is een nieuw setje koppelingsplaten (en veren) waarschijnlijk wel op z'n plek als je last hebt van slippende koppeling. Zo te lezen kun je het onderhoud zelf doen. Leuk man, veel plezier ermee!
Het is een K1200RS uit 1997. Staat nu 88.000 op de teller. Ben nu bezig om de bedrading weer in orde te krijgen. Oude Red Alert alarm is er nu uit. Bedrading herstellen en zoveel mogelijk weer in originele staat te krijgen.

Na dit seizoen gaat er een nieuwe koppeling in inderdaad. Inclusief drukgroep en dergelijke. Is een pittige klus aangezien de halve motor daarvoor uit elkaar moet.

• Chevy454
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:19:
Na dit seizoen gaat er een nieuwe koppeling in inderdaad. Inclusief drukgroep en dergelijke. Is een pittige klus aangezien de halve motor daarvoor uit elkaar moet.
Een pittige klus als je geen plek hebt / geen motorsteun hebt. Maar het breken van de motor ansich gaat wel redelijk vond ik bij mijn R1150RT en dat na bijna 15 jaar geen steeksleutel vast te hebben gehouden. Ik denk dat de middenbok aan het motorblok zit en alles dus stevig staat? (Bij de R1200GS moet je het blok ondersteunen want de middenbok moet eraf als ik collega hoorde) Je moet dus het blok gaan ondersteunen bij het breken ;(

Maar zo een BMW heeft voor jou toch geen geheimen meer?

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 07-06-2026 15:00 ]

• Yamy_Daffy
Chevy454 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Een pittige klus als je geen plek hebt / geen motorsteun hebt. Maar het breken van de motor ansich gaat wel redelijk vond ik bij mijn R1150RT en dat na bijna 15 jaar steeksleutel vast te hebben gehouden. Ik denk dat de middenbok aan het motorblok zit en alles dus stevig staat? (Bij de R1200GS moet je het blok ondersteunen want de middenbok moet eraf als ik collega hoorde) Je moet dus het blok gaan ondersteunen bij het breken ;(

Maar zo een BMW heeft voor jou toch geen geheimen meer?
Ow gaat wel lukken hoor! Maar na 18 jaar uit de BMW werkplaats te zijn gestapt moet je wel weer even nadenken hoe het ook alweer zat!? :o

• Chevy454
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:49:
Ow gaat wel lukken hoor! Maar na 18 jaar uit de BMW werkplaats te zijn gestapt moet je wel weer even nadenken hoe het ook alweer zat!? :o
Linksom is los. Rechtsom is vast. Als rechtsom los is dan heb je teveel kracht gebruikt :+

Denk alleen dat de slave cylinder een k-ding is. Daar had ik bij mij destijds niet op gerekend en was dus 125 euro extra meer alsook de pushrod a 35 euro denk ik.

Ik heb het WPHB gekocht voor mijn R1150RT voor de aanhaalmomenten en indien ik iets verkeerds zou doen. Maar eigenlijk is het straight forward.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 07-06-2026 15:03 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:15

PeteSplit

ik weet het niet

@Yamy_Daffy Mooie motor K1200RS.
Succes met je motor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0BekQ6KyH0xrnA6cdYyvINNgDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDBjVEKkYD0KtQZxsfcriFqV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even, een aantal jaren geleden, een K1200GT gehad, maar vond hem te zwaar (gewicht).
Vorig jaar een K1300S tegengekomen op internet en toch gekocht (65000 op de teller). De zit is wat sportief, de voetsteunen zitten eigenlijk wat te hoog voor mijn lange benen, maar is een leuke motor, stuurt ook goed.

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• HTT-Thalan
Nou, de 'maiden voyage' zit erop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQBv1XBshzTnuRdl8pQUDWzYiiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWxg8oVENqRYXOQgXEcJvOgr.png?f=fotoalbum_large

Hoe dat was? Dóódeng. En ontzéttend vet _O-. Sturen is echt compleet weird. En je hersens, op een bepaalde manier bedraad na tien jaar op gewone tweewielers, raken compleet van het padje. Want je hebt altijd wel iets aan beweging in je stuur, je hebt het immers vast en zit niet 100% stil. Maar op dit apparaat vertaalt zich dat in een gevoel dat de motor constant een eigen leven wil leiden. Want hij gaat natuurlijk de tegenstelde kant op: de minste duw op rechts maakt dat het ding naar links gaan trekken, en andersom.

Ik heb max 60 gereden ergens op een landweggetje bij het dorp en verder gewoon 30/50 gebieden aangedaan. Het ding heeft genoeg pit om overal vlot weg te zijn, maar het is echt wérken om hiermee te sturen. Uiteraard móest ik een noodstop testen, gewoon voor mijn eigen veiligheid. En ook dat is, net zoals sturen, heel hard werken. Je trekt in feite aan een paar kabels (niks geen remvloeistof) en moet dus op eigen kracht die remtrommels dicht zetten. Gelukkig kan ik melden dat bij een noodstop vanaf 50km/h de boel netjes recht blijft en ook nog een best acceptabele remweg haalt. De uitlijning zal dus wel goed zijn, gok ik.

Wat minder mooi was, was het beeld naar achteren. De aanwezige spiegels rammelen alle kanten op en zijn behoorlijk verweerd. Ik had nog spiegels van een Honda XR600 liggen maar de draad daarvan is te kort om door de hendelhuizen te steken en te apart voor de tapsets die ik heb liggen dus verlengen verder op de schacht was ook geen optie. Dus via Amazon een setje spiegels + houders besteld, dan is dat voorlopig maar even de oplossing - voor 18 euro kan ik me er geen buil aan vallen tot ik een mooiere oplossing heb.

Ook afgetankt. tussen de tank en de jerrycan 20 liter E5 erin gegooid. Volgende zaak wordt de knipperlichten links. Ergens een massaprobleemje denk ik want ze werken wel, maar niet bij stationair.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18
Volgende week ga ik een 4-daagse motortrip doen in Duitsland.
Dan gaat er wat extra bagage dus gewicht mee.
Is het aan te bevelen om de bandendruk hoger te zetten dan de standaar 2,5 bar voor en 2,9 bar achter op een 1300GS?

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Er zijn er dus meer die op het motor forum zitten..😉

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: you got to be kidding me ;(

Nadat ik weken op mijn remschijf aan het wachten ben geweest en eindelijk loctite 222 heb deze week de remschijf in de avond in orde gemaakt. Laat in de avond werken moet je vermijden en als je dan nog moe bent al helemaal |:(

Het voorwiel mooi eruit, boutjes losgehaald, aanlegvlak naaf schoongemaakt. Remschijf erop. Boutjes met loctite 222 en kruislings monteren en op 23Nm aantrekken. Voorwiel er mooi in, snelheidskabel en alles werkt mooi. Even de remklauw met de adapter monteren / afwerken. De nieuwe boutjes die in de kit zaten zijn voor de remklauw, deze met 25Nm aantrekken en dat is goed. Dan de oude bouten die door de adapter gaan even met de 1/2 ratel monteren en righty tighty, leftly loosy.... en righty loosy |:( Dat is aluminium dus heb ik de draad beschadigd terwijl ik nog niet eens zoveel had aangetrokken ;(

De remklauwadapter EBC BRK017 is van aluminium gemaakt en de draad is niet verstevigd met helicoils. Dus daar moeten helicoils in zodat de draad sterker is om dit soort dingen te voorkomen. De adapter van Eagle Mike is namelijk wel voorzien van helicoils maar die verstuurt niet naar Europa. De adapter is nu bij Paul Ritzen om te maken in het hoogseizoen dus dat gaat enkele weken duren.

De KLR650 stelt me wel op de proef qua geduld, dat was met de SV650S en de R1150RT toch wel anders. Gelukkig heb ik nog andere motoren om mee te rijden en moet ik echt nadenken wat ik nu met de KLR650 wil doen. Het "origineel" motorblok wil ik nog wel in orde maken maar veel rijden gaat er niet gebeuren denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 07-06-2026 19:31 ]

• Pyr0_
&#&!Q(#&! hoe genaaid ben ik....

Denk net ff leuk laatste rondje rond de kerk te doen voordat ik donderdag vertrek richting z-frankrijk... afgelopen week nieuwe bandjes gemonteerd en toen viel me al op dat het voorwiel wat stroef draaide en pads wat aanliepen. Maar ik dacht 'joh met wat rijden komt dat wel weer los'. Niet dus. Ik net na een paar km ding maar eens aan de kant gezet voor een inspectie, en ff met m'n hand tegen de schijven en jawel, hartstikke warme, zo niet hete schijven. Nog een paar km gereden en erop gelet niet de voorrem te gebruiken, en alleen met de achterrem tot stilstand gekomen en nog eens gevoeld, tering heet...

Ik heb dus in het voorjaar de remcilinders allemaal zo goed en kwaad als het kon schoon gemaakt en ingevet (met het juiste vet), precies om dit te voorkomen. En nu dit, 4 dagen voor m'n vakantie, nja beter hier dan ergens in z-Frankrijk. Morgen maar eens de motorzaak bellen en kijken wat die zegt, maar ik ben bang dat de conclusie gaat zijn dat die remklauwen uit elkaar moeten en écht schoon gemaakt moeten worden met nieuwe seals. En dat zal dus geen klusje zijn wat ie ff tussendoor doet denk ik zo...

Ik heb met heel wat moeite de scheldwoorden grotendeels uit de tekst weten te laten, maar jullie kunnen je voorstellen hoe ik nu erbij zit...

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Hopelijk kunnen ze dit snel voor je fixen.

Als je vaste klant bent zou het eventueel wel even tussendoor kunnen toch?

Hoop t voor je. Balen.

• Pyr0_
Format-C schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:11:
Hopelijk kunnen ze dit snel voor je fixen.

Als je vaste klant bent zou het eventueel wel even tussendoor kunnen toch?

Hoop t voor je. Balen.
Hoop het ook, maar ik betwijfel het. Zo lang kom ik er nog niet en het is volgens mij best een rotklus, en afhankelijk van de levertijd van die seals. Hoewel het wel Brembo remmen zijn dus niet persé een Ducati specifiek iets hoop ik.

Enigste silver lining hier is dat ik 31 dagen vrij heb geregeld, maar dan nog, wil niet op zondag thuis komen en op maandag weer moeten werken...

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:12
@Pyr0_ Balen man, kan je niet zelf ergens een tweedehands setje scoren en die erop knallen? Dat wisselen en ontluchten zou binnen een uurtje gepiept moeten kunnen zijn en die 100mm brembo klauwen zijn er in overvloed.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00
@vanisher en @Pyr0_ Ik heb de .gpx bestanden beschikbaar. Ik moet wel zeggen dat er, veelal onbedoeld, veel offroad in de routes zitten.

Ik heb het met mijn BMW S1000XR kunnen doen, maar het was geen pretje... Ik zal binnenkort met wat meer plaatjes en ervaringen komen.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

HTT-Thalan schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:16:

[Afbeelding]

Hoe dat was? Dóódeng. En ontzéttend vet _O-. Sturen is echt compleet weird. En je hersens, op een bepaalde manier bedraad na tien jaar op gewone tweewielers, raken compleet van het padje. Want je hebt altijd wel iets aan beweging in je stuur, je hebt het immers vast en zit niet 100% stil. Maar op dit apparaat vertaalt zich dat in een gevoel dat de motor constant een eigen leven wil leiden. Want hij gaat natuurlijk de tegenstelde kant op: de minste duw op rechts maakt dat het ding naar links gaan trekken, en andersom.

Ik heb max 60 gereden ergens op een landweggetje bij het dorp en verder gewoon 30/50 gebieden aangedaan. Het ding heeft genoeg pit om overal vlot weg te zijn, maar het is echt wérken om hiermee te sturen. Uiteraard móest ik een noodstop testen, gewoon voor mijn eigen veiligheid. En ook dat is, net zoals sturen, heel hard werken. Je trekt in feite aan een paar kabels (niks geen remvloeistof) en moet dus op eigen kracht die remtrommels dicht zetten. Gelukkig kan ik melden dat bij een noodstop vanaf 50km/h de boel netjes recht blijft en ook nog een best acceptabele remweg haalt. De uitlijning zal dus wel goed zijn, gok ik.

Wat minder mooi was, was het beeld naar achteren. De aanwezige spiegels rammelen alle kanten op en zijn behoorlijk verweerd. Ik had nog spiegels van een Honda XR600 liggen maar de draad daarvan is te kort om door de hendelhuizen te steken en te apart voor de tapsets die ik heb liggen dus verlengen verder op de schacht was ook geen optie. Dus via Amazon een setje spiegels + houders besteld, dan is dat voorlopig maar even de oplossing - voor 18 euro kan ik me er geen buil aan vallen tot ik een mooiere oplossing heb.

Ook afgetankt. tussen de tank en de jerrycan 20 liter E5 erin gegooid. Volgende zaak wordt de knipperlichten links. Ergens een massaprobleemje denk ik want ze werken wel, maar niet bij stationair.
Vet hoor!
Wat dacht je van Raspoetin? Heeft net zo'n mooie baard als jij (8>
En dan natuurlijk speakers en subwoofer in de bak monteren en Boney M op repeat *O*

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 01:11
Even een kleine update over de R1300GS na de eerste twee weken.

Het eerste onderhoud staat gepland op vrijdag 12/06, dus ik moest ervoor zorgen dat er minstens 800 km op de teller stond tegen dan.

De eerste 600 km waren een gemengd verhaal. Het mooie weer zorgde ervoor dat ik elk vrij moment een ritje kon maken. Minder leuk was het inhouden, voortdurend variëren van de snelheid en veelvuldig manueel schakelen, dus zonder quickshifter. Ik hou me namelijk aan een strikt inrijschema.

Toen sloeg het weer om en begon ik toch wat spanning te voelen om die laatste 200 km nog op de teller te krijgen. Intussen heb ik ervoor gezorgd dat mijn Lone Rider MTL9 en AltRider crashbarset (skidplate, lower en upper) geleverd werden vóór vrijdag bij de dealer.

Maar gisteren was het eindelijk nog eens mooi weer en... daar gingen we weer. Nog eens 240 km erbij op de teller. Ik mocht al wat hoger in de toeren gaan, eens goed doortrekken en dus wat normaler rijden.

Wel, voorlopig heb ik van begin tot einde een glimlach op mijn gezicht wanneer ik met deze motor onderweg ben. En heel belangrijk: ik stap er nog fris af. Hoe graag ik ook met de Speed RS reed, mijn rug en polsen konden dat niet meer aan, zeker niet met de huidige snelheidslimieten, trajectcontroles en camera's overal. De GS is op dat vlak echt een verademing.

Bochtige wegen zijn ook bijzonder aangenaam, al vraagt het wel wat aanpassing. De motor reageert namelijk heel anders dan de Speed RS en je zit ook een stuk hoger. Daardoor wordt het gevoel van snelheid in bochten versterkt als je je lichaamshouding niet aanpast. Dat hoeft voor mij ook niet. Op de openbare weg hoef ik geen knie aan de grond te zetten. Maar het gevoel dat je "sneller" door de bocht gaat, of het "bochtengevoel" is wel duidelijk aanwezig door de hogere zitpositie.

Voor de rest kan ik er nog niet heel veel meer over vertellen. Dat hoop ik na vrijdag wel te kunnen, wanneer ik eindelijk de volledige mogelijkheden van de motor kan ervaren, inclusief Dynamic Pro.

Bottom line: voorlopig ben ik ongelooflijk tevreden met deze aankoop. Zelfs meer dan ik vooraf had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmztg8Kj1iC1re0VixSLHztJe94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBHKGTALX15r2tz0vK7nPccX.jpg?f=fotoalbum_large

Never ever financial advice...

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mooie motor. Vind de wielen ook wel erg mooi. Met de spaken. En dat gouden kleurtje. Wel cool. :) Edit; en de uitlaatdemper met dat vleugje carbon is ook wel mooi. :)

En stressen om kilometers te maken...

Luxeprobleem. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken zeg maar. (Maar snap het wel hoor. ;) ) Haha.

Hoeveel PK heeft zo'n motor?

Leuk verhaal iig. Veel plezier ermee. :) Lijkt mij dat die wel erg lekker zit en rijdt.

Edit: het enige wat ik wat minder vind is dat stuk plastic bij de achterband (wat veel (nieuwe) motoren hebben tegenwoordig), maar daar is natuurlijk makkelijk iets aan te doen. Indien gewenst.

Edit; ik ga nog even weer een stukje rijden op mn Ducje. Net ook even gereden.

Ik moet nog 1700km tot de 24k desmo service, dus ik ben er ook een beetje tegen aan het rijden om die kilometers zsm te maken. Dan is dat ook maar weer achter de rug en kunnen we weer 24k kilometers genieten. :) En de olie die erin zit zit er nu ongeveer 16 maanden in, dus die is ook wel aan vervanging toe. (Degene die mn motor onderhoudt (www.rinketmotorsport.nl) zegt gewoon even doorrijden tot die 24k beurt.)

Zal zo even de ketting laten spannen. :) En ik denk dat ik een ketting en tandwiel set ga bestellen die geen olie nodig heeft. Kost iets van 450 euro ofzo geloof ik. Maar scheelt weer een hoop gesmeer en schoonmaken.

[ Voor 88% gewijzigd door Format-C op 08-06-2026 12:39 ]

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:22
Die laatste generaties GS'en (1250 en 1300) zijn idd erg mooi, ook al ben ik zelf geen GS rijder. Was zaterdag nog even bij Molenaars te IJsselstein en ook daar stonden weer een paar fraaie exemplaren. Heb zelf de 1250GS wel eens een lang weekend meegehad. Mijn vrouw rijdt een R1250RS uit 24 en daar zit ik ook nog wel eens op, zeker voor de snelweg, echt een heerlijk blok.

@Format-C 145 pk en 149 Nm koppel, dus dat komt wel voorruit. Dat plastic stuk pakt wel heel veel vuil en dan is het wel zonde om daar carbon of iets dergelijks voor te gebruiken, zeker offroad.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Als dat plastic functioneel is en er off road mee gereden wordt zou ik het idd ook laten zitten.

En 145pk is lekker. Heul lekker. :D

(Mijn duc 899 heeft ongeveer 160pk dus dat ontloopt elkaar niet heel veel. En mijn motor is ook best vlot. :p )

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 08-06-2026 12:42 ]

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:22
BvZwolle schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:12:
@vanisher en @Pyr0_ Ik heb de .gpx bestanden beschikbaar. Ik moet wel zeggen dat er, veelal onbedoeld, veel offroad in de routes zitten.

Ik heb het met mijn BMW S1000XR kunnen doen, maar het was geen pretje... Ik zal binnenkort met wat meer plaatjes en ervaringen komen.
Dat kan ik mij heel goed voorstellen idd. Ik vind de XR ook eigenlijk gewoon een wegmotor. Heb er wel een paar keer op gereden en vind het een prachtige machine, maar ik sla die bospaatjes liever over, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk :+

• Fraggert
  • Laatst online: 21:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:26:
Even een kleine update over de R1300GS na de eerste twee weken.
Gadverdamme.....wat een mooie fiets _/-\o_

Ik meen te horen dat zwart (triple black) zo'n beetje de meest verkochtte versie is maar ik vind dit wit/blauwe Trophy verhaal er wel veel fraaier uit zien hoor.

Dikke fiets d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Laatst online: 21:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:16:
Geweldig joh dit _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 21:38
Komend weekend naar Luxemburg een weekendje sturen. Heb er ontzettend veel zin in.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie boodschappen meeslepen naar de camping als alle tassen eigenlijk al vol zitten. Meestal drop ik eerst alle spullen op de camping en rijdt dan een half uurtje weer terug naar de supermarkt maar dat kost bij elkaar een uur extra.

Hebben jullie nog tips of 'lifehacks' om het laatste stukkie nog een paar boodschappen mee te nemen op de motor?

• DrivinUCrazy
Ik herken dat eigenlijk niet zo, dat je nog wat ritjes moet maken om de kilometers er op te zetten.
Bij degenen die ik ken is het eerder 'vrijdag ophalen, dinsdag 1000km beurt'. Want maandag is de zaak natuurlijk dicht. :+

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste