Nou, de grote bekendmaking

. Ik kan zo ondertussen mijn eigen (deel van de) startpost gaan beginnen maar heb mijn vrouw plechtig moeten beloven dat het nu écht klaar is met verzamelen. En ik ben blij met elke motorfiets die ik heb en rij. Ik geniet van de kneuterige ritjes op de 125, het legaal straatracen met de 500 en de troon die de 1000cc AT is, maar dit is wel een beetje een jongensdroom die uitkomt.
U ziet hier dus staan in originele staat (voorzover dat gezegd kan worden van een Russisch namaakproduct) een 1990 Ural IMZ zijspan. 650cc Boxer Twin met 2 carburateurs, een speciale voorvork, origineel geveerd span met geremd zijspanwiel, kofferbakje en hij kwam zelfs inclusief gereedschapsset jerrycan en een echt russisch bandenspanningsmetertje.
In tegenstelling tot een 'motor met zijspan' zijn deze dingen ook echt als 3-wieler ontworpen. De motor is in zijn huidige opbouw ook eigenlijk niet los te besturen. Rijden is heel apart, ik zou een analogie kunnen proberen maken maar het is gewoon niet te vergelijken met óf een auto óf een motorfiets. Het is geen van beide.
Starten is een hele andere beleving. Kraantje open, carbs choken, paar keer trappen om benzine erin te pompen, dan trappen met contact aan en gas iets open, in principe start hij dan. Heel iets het gas erop houden en choke er weer af. En dan kun je rijden. 4 versnellingen naar voren toen en, jawel, ééntje naar achteren. Handig voor fileparkeren.
De vering is dan wel weer heel erg goed. Het is dan ook gemaakt voor van het asfalt áf gaan. Het bakje zit verbazingwekkend comfortabel en de kofferbak is ruim. Een wiel wisselen is, eenmaal geoefend, een kwartiertje werk en dus een prima alternatief voor roadside repairs. Het wiel past bovendien op alle 3 de posities dus het maakt niet uit wélke je lek rijdt.
Tja wat kan ik er verder over zeggen. De verlichting heeft een eigen leven, de snelheids indicatie is precies dát, het ruikt en klinkt als een gereedschapskist uit de 2e wereldoorlog en heeft ook ongeveer zoveel finesse. Remmen is slechts een suggestie, ook al heb je er hier 3 (zijspanrem is gekoppeld aan de voetrem). De bandjes zijn speciaal gemaakt voor de Russische wegen (or lack thereof) dus Rijkswaterstaat zal waarschijnlijk eerder het asfalt moeten vervangen dan ik mijn rubber.
Met andere woorden, het is dus helemaal fucking geweldig

.
[
Voor 12% gewijzigd door
HTT-Thalan op 03-06-2026 21:33
]