YouTube is je vriend in deze... Bekijk dit kanaal maar eens en zoek op 'sag': YouTube: Simple sag trick for better bike handling #suspension #shortBlomminator schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:48:
Ja, met de angst dat ik nu een vakje ga afstrepen.. heb ik toch een vraag.
Ik heb een Enfield Himalayan 411. Niet de grootste motor.. maar ik ga er toch mee op tour in augustus. Kortom, ik ben druk doende met navi, tassen, regenkleding en meer poespas.
Nu was ik enkele weken geleden bij Bartang in Harskamp om de tassen op te halen. En hij zei.. Ja, je moet de vering nog stellen dan wel he! Als ik zo kijk heb je nog wel ruimte. Nou, ik heb de Enfield zo meegenomen.. opgestapt en heb nog nergens ooit naar gekeken.
Ik ben 186 lang en toch een ruime 90 kilo, en er komt dus straks een zut aan rotzooi op de achterkant te hangen. En met hopelijk veel kilometers te gaan. Maar moet ik dan iets met de vering? Of gewoon laten? En dan, als ik iets zou doen, wat merk ik er dan van?
En dan natuurlijk tot slot - wat zou ik dan moeten doen? Kan ik dat uberhaupt zelf?
Maar mijn tip is vooral om de achterkant niet te zwaar te maken en hoe dichter de bagage op jouw rug zit, hoe beter.