• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:47
418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:28:
(Serieuze types a la itchyboots (waar ik overigens ook niet naar kan kijken om andere redenen) uitgezonderd)
Heb je haar de laatste paar weken nog gezien??
Ze lijkt ineens wel een fitness vlogger geworden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Ik volg haar wel een beetje, ze is volgens mij al een halfjaar terug van Mongolië en ondertussen is de content wat ze daar gefilmd heeft op, dus ze zal 'wat moeten' om haar youtube publiek (cq inkomen) te onderhouden. Ik vindt het ook wel knap van haar wat ze heeft gedaan qua fitness, dat vereist ook behoorlijk wat inzet en dedication. Neemt niet weg dat ik ook heel wat geskipped heb van haar laatste 2 uploads :+

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:01
418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:28:
Alle motovloggers (of dashcammers) rijden rond om de idioot uit te hangen of anderen het leven zo moeilijk mogelijk te maken voor content. Als ik een helmcamera zie (of "grappige" helmmutsen dan weet ik wel genoeg... 200kmu wheeliend door de bebouwde kom, dan ben je echt niet lekker. En als je aan zijn gofundme doneert trouwens ook niet

(Serieuze types a la itchyboots (waar ik overigens ook niet naar kan kijken om andere redenen) uitgezonderd)
:+

Alle vloggers en dashcammers zijn tuig!

Onee toch niet alle.

Mooi voorbeeld van hoe de wereld op dit moment werkt ;)

• kneusteun
Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Misschien branding? Ik bedoel ik rij met veel oude lui zoals ik laatst aangaf en dat is allemaal beetje het itchy boot fanboi target audience.

Ik hoorde al dingen als "wordt oud" "ziet er minder uit" "ze vliegt volgens mij gewoon heen en weer"

Ik kijk het zelf niet dus geen idee, maar viel me ineens op dat ze wat minder enthusiast leken.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:47
Pyr0_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Ik volg haar wel een beetje, ze is volgens mij al een halfjaar terug van Mongolië en ondertussen is de content wat ze daar gefilmd heeft op, dus ze zal 'wat moeten' om haar youtube publiek (cq inkomen) te onderhouden. Ik vindt het ook wel knap van haar wat ze heeft gedaan qua fitness, dat vereist ook behoorlijk wat inzet en dedication. Neemt niet weg dat ik ook heel wat geskipped heb van haar laatste 2 uploads :+
Ik had ik geen oordeel bedoeld, 100% dedicated is ze met alles, dus natuurlijkook haar fitness uitstapje.
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Misschien branding? Ik bedoel ik rij met veel oude lui zoals ik laatst aangaf en dat is allemaal beetje het itchy boot fanboi target audience.

Ik hoorde al dingen als "wordt oud" "ziet er minder uit" "ze vliegt volgens mij gewoon heen en weer"

Ik kijk het zelf niet dus geen idee, maar viel me ineens op dat ze wat minder enthusiast leken. Ook meer
Ze heeft vorig jaar (dacht ik) een ongeluk gehad, waarbij tijdens de operatie aan haar sleutelbeen haar long was beschadigd. Sindsdien had ze weinig lucht en herstelde ze gewoon niet goed.
Daar had ze genoeg van, begrijpelijk. En zoals met alles gaat ze er dan meteen compleet vol voor.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
Dat klinkt ook wel logisch ja. Maak ik mijzelf ook schuldig aan, en merk ook hoeveel verschil het maakt.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:54
ArjenIsM3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:26:
Vandaag weer de Elfstedentocht gereden. Derde keer voor mij en het was een prachtige editie. Mooie route, alles goed geregeld en fantastisch weer. Nu spierpijn :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een leuk idee! Dank voor de tip.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16
Blomminator schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:26:
Ik reed vandaag met de motor van Lelystad naar Zevenhuizen...

Ingepakt. Oordoppen. Kevlar handschoenen. High visibility vestje. Alles goretex. Waterproof. Winddicht. Stootvast. Laarzen tot mn liezen. Buff. Bivakmuts. Niergordel. Twee zonnebrillen en een mondkapje.

Ik was BULLETPROOF!

En dan wordt je ingehaald door een hufter die met 145 door de linkerbaan knalt. En nouja.. 145... Hmm vooruit. Dat is nog tot daaraan toe...

Maar in nondeju! een tshirt en korte broek. Nog net geen flipflops...

Ik heb vandaag denk ik 25 mensen gezien - op de snelweg - in een shirtje. Eentje met een dame.. Achterop in een topje en hotpants. En ook gewoon 135! Kilo. En dan is een hotpants gewoon een slecht idee.

Op een schaal van 'zacht matras' en 'gloeiende pook door je bilnaad' - hoeveel pijn heb je al je dan op je muil gaat?!
Mooi weer dus de Telegraaf besteedt er zelfs aandacht aan. 8)7

https://www.headliner.nl/item/mag-je-met-dit-warme-weer-lekker-in-korte-broek-op-een-motor-rijden-of-riskeer-je-dan-een-boete-telegraaf-2230847

• kneusteun
Sowieso ze zijn al jaren bezig met APK vanwege de ongelukken die gebeuren en dat willen ze omlaag hebben.

Je zou denken dat kleding meer doet dan nalopen van motoren, dus ik snap niet dat wij niet gewoon bedekkende kleding verplichten hier in NL.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:42
Nederlanders vinden alle wetgeving die hen in de weg zit al vrij stel betuttelend. En daarom doen we het niet.

In Duitsland en Oostenrijk ben je verplicht om jaarlijks je houtkachel te laten onderhouden en te keuren. In het kader van de veiligheid en om stankoverlast bij de buren te voorkomen. In mijn gemeente was de wereld te klein sinds er een stookverbod is op dagen met slechte wind of wanneer de rook zou blijven hangen.

In andere landen is het ook verboden om je robotgrasmaaier 's nachts te laten rijden. Die vreet dan egels en andere nachtdieren op. Dat vinden wij vervelend, die wetgeving, dus doen we het niet.

Wat we wel doen is wetgeving maken waarmee we het eerste land zijn in de EU die Tesla autonoom rijden (ik dacht de Cybertruck) toestaat op de weg. We zijn ook het laatste land in West Europa geweest tijdens Corona die in lockdown gingen. Vuurwerkregels hebben wij ook pas sinds 2025/2026 terwijl iedere buitenlander zich al jaren afvraagt waarom het land veranderd in een compleet slagveld met oud en nieuw.

Geen kleding dragen op de motor idem dito. Ruim baan voor de wil van de burger en voor het bedrijfsleven om hun shit te kunnen verkopen.

Nee, de regels moeten de Nederlander maar niet teveel in de weg zitten...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat is bedekkend en wat is dan veilig genoeg? In een linnen broek met zijde shirt ben je bedekt maar dat beschermd ongeveer 1.5 centimeter. Als je zoiets invoert moet je ook eisen stellen, normen formuleren, daar moeten kledingfabrikanten dan op gaan testen etcetera

@badkuip je schoorsteen moet je in Nederland ook jaarlijks laten doen voor je opstalverzekering.

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 26-05-2026 09:46 ]

• kneusteun
badkuip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:44:
Nederlanders vinden alle wetgeving die hen in de weg zit al vrij stel betuttelend. En daarom doen we het niet.

In Duitsland en Oostenrijk ben je verplicht om jaarlijks je houtkachel te laten onderhouden en te keuren. In het kader van de veiligheid en om stankoverlast bij de buren te voorkomen. In mijn gemeente was de wereld te klein sinds er een stookverbod is op dagen met slechte wind of wanneer de rook zou blijven hangen.

In andere landen is het ook verboden om je robotgrasmaaier 's nachts te laten rijden. Die vreet dan egels en andere nachtdieren op. Dat vinden wij vervelend, die wetgeving, dus doen we het niet.

Wat we wel doen is wetgeving maken waarmee we het eerste land zijn in de EU die Tesla autonoom rijden (ik dacht de Cybertruck) toestaat op de weg. We zijn ook het laatste land in West Europa geweest tijdens Corona die in lockdown gingen. Vuurwerkregels hebben wij ook pas sinds 2025/2026 terwijl iedere buitenlander zich al jaren afvraagt waarom het land veranderd in een compleet slagveld met oud en nieuw.

Geen kleding dragen op de motor idem dito. Ruim baan voor de wil van de burger en voor het bedrijfsleven om hun shit te kunnen verkopen.

Nee, de regels moeten de Nederlander maar niet teveel in de weg zitten...
Dankzij ons is de tesla uberhaupt te verkopen in EU ;)

Leuke docu over en je schrikt je rot.

• kneusteun
418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:45:
Wat is bedekkend en wat is dan veilig genoeg? In een linnen broek met zijde shirt ben je bedekt maar dat beschermd ongeveer 1.5 centimeter. Als je zoiets invoert moet je ook eisen stellen, normen formuleren, daar moeten kledingfabrikanten dan op gaan testen etcetera

@badkuip je schoorsteen moet je in Nederland ook jaarlijks laten doen voor je opstalverzekering.
Ja, denk je dat dat leuk wordt met handhaven?

Doe even al je kleren uit dan kan ik de labels checken, alle 20 graag ik kom 1 voor 1 langs :+ Dat is niet te handhaven. Bedekent is in ieder geval afdoende om korte broek en wifebeater uit te sluiten.

Laat de verzekering maar regelen dat ze na een ongeluk checken of ze gaan uitkeren of niet door labels te vragen.

• badkuip
418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:45:

Ja dat klopt. Voor de opstalverzekering inderdaad. Je slaat de spijker op zijn kop. We volgen braaf de regels wanneer we er zelf baat bij hebben, om ervoor te zorgen dat de verzekering uitkeert. Maar wetgeving introduceren die iets reguleert om met elkaar net iets fijner te kunnen samenleven, dat is een heel ander vers. Dat doen we niet of daar zijn we te eigenwijs voor in zijn algemeenheid.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
badkuip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ja dat klopt. Voor de opstalverzekering inderdaad. Je slaat de spijker op zijn kop. We volgen braaf de regels wanneer we er zelf baat bij hebben, om ervoor te zorgen dat de verzekering uitkeert. Maar wetgeving introduceren die iets reguleert om met elkaar net iets fijner te kunnen samenleven, dat is een heel ander vers. Dat doen we niet of daar zijn we te eigenwijs voor in zijn algemeenheid.
Nou ik ben blij dat we nog zelf mogen nadenken!

Als iemand in zn korte broek wilt motorrijden, lekker doen. Hij/zij heeft alleen zichzelf ermee.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• badkuip
Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Als iemand in zn korte broek wilt motorrijden, lekker doen. Hij/zij heeft alleen zichzelf ermee.
Ik denk dat je wat breder zou kunnen kijken. Ik denk dat diegene er zichzelf niet alleen mee heeft maar ook anderen.

Een ziekenhuisopname en operatie is ook een belasting voor de zorg. Daar betaalt iedereen aan mee. Diegene wordt arbeidsongeschikt. Betaalt iedereen aan mee.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:44

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Sluit ik me wel bij aan. Zolang roken en dik zijn/worden dezelfde behandeling krijgt, mogen dat soort wijzen ook gewoon doen wat ze willen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:47:
[...]

Ja, denk je dat dat leuk wordt met handhaven?

Doe even al je kleren uit dan kan ik de labels checken, alle 20 graag ik kom 1 voor 1 langs :+ Dat is niet te handhaven. Bedekent is in ieder geval afdoende om korte broek en wifebeater uit te sluiten.

Laat de verzekering maar regelen dat ze na een ongeluk checken of ze gaan uitkeren of niet door labels te vragen.
Denk dat we misschien eerst eens moeten kijken naar handhaving op keurmerken voor helmen én leeftijd van de helm. Dat is praktisch beter uitvoerbaar

• kneusteun
Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Ja?, denk je dat echt?

De mensen die ze bij elkaar mogen rapen? (vinden ze niet perse leuk werk) of wij die de premie van de verzekering omhoog zien gaan?

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:24
Je bent misschien fysiek de enige die beschadigd/gewond raakt, maar er zijn genoeg middelen en mensen die nodig zijn om de gevolgen op te vangen. Met als secundair gevolg dat voor iedereen de kosten omhoog gaan. Dezelfde argumenten waren er destijds omtrent de verplichting voor een autogordel.
Uiteindelijk komt het wel neer op de mogelijkheid tot handhaving en misschien kan dat toch alleen maar achteraf.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ja?, denk je dat echt?

De mensen die ze bij elkaar mogen rapen? (vinden ze niet perse leuk werk) of wij die de premie van de verzekering omhoog zien gaan?
Ik denk dat verpleegkundigen complexe wondzorg veel interessanter vinden dan het zoveelste kind wat uit het klimrek is geduikeld!

Maar je hebt inderdaad een argument dat onze gezondheidszorg maar een beperkte capaciteit heeft en geld kost. Ik heb dat er wel voor over dat we niet alles hoeven vast te leggen in regels.

Denk wel dat in een korte broek zitten nog iets doet voor je risico-perceptie op de motor waardoor men misschien voorzichtiger rijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jampot007 op 26-05-2026 10:38 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:57

geert_s

Gamertag: Brulbak

Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Denk wel dat in een korte broek zitten nog iets doet voor je risico-perceptie op de motor waardoor men misschien voorzichtiger rijdt.
Zou je denken he.. maar toch rijden de mensen in korte broek, t-shirt en teenslippers hier gemiddeld genomen aanzienlijk asocialer. Ze nemen het niet zo nauw met hun veiligheid schijnbaar. Als je zorg draagt voor goede bescherming, ben je waarschijnlijk ook sneller het type dat sowieso al veiliger gedrag vertoont.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• geert_s

geert_s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_niEG2r42JeZtE2e2NtLpEIuSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZrRHE6vmfFHiM4S8WAAvXLm.png?f=fotoalbum_large Bijgewerkt aan de hand van alle comments van afgelopen weekend. Ik liep wat achter. Heb ik nog iets gemist?

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:59
Handhaving is 1 oplossing, maar DE oplossing is gewoon educatie van de mensen. Alles moet altijd maar naar the lowest common denominator gaan, terwijl je in mijn ogen veeeeeeel meer haalt met educatie in het onderwijs: verkeerslessen met mensen uit het veld, die vertellen wat er allemaal mis kan gaan, wat de effecten zijn. Je gaat nog altijd een deel hebben die BOEJE zegt, maar er gaat al een heel deel 2 keer nadenken als ze wat foto's van een meat crayon gezien hebben die op slippers en korte broek over de asfalt ging.

Ik heb vroeger 1 les gehad van een ex alcoholicus die kwam vertellen over zijn leven en alles wat verwoest is/was. Dat liet genoeg indruk na om heel mijn leven voorzichtig te zijn met alcohol.

Inzetten op preventie werkt altijd beter dan reactief handelen op de gevolgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Adder28 op 26-05-2026 10:57 ]

• kneusteun
Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat verpleegkundigen complexe wondzorg veel interessanter vinden dan het zoveelste kind wat uit het klimrek is geduikeld!

Maar je hebt inderdaad een argument dat onze gezondheidszorg maar een beperkte capaciteit heeft en geld kost. Ik heb dat er wel voor over dat we niet alles hoeven vast te leggen in regels.

Mijn pa is oud brandweer commandant en motorrijder en kan je vertellen dat hij er echt niet vrolijk van wordt om weer iemand bij elkaar te rapen.

En als die kortebroek iets doet voor risico perceptie vind ik het wel typisch dat de meeste die ik zie op R1,R6 of CBR superbikes rijden, met banden waar je ook een maning over kan hebben.

Kortom, leuk dat je zelf dingen mag bepalen, maar de stomheid van de mens is naast het universum ook oneindig en sommige mensen moeten nu eenmaal tegen hunzelf in bescherming genomen worden.

• kneusteun
418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Denk dat we misschien eerst eens moeten kijken naar handhaving op keurmerken voor helmen én leeftijd van de helm. Dat is praktisch beter uitvoerbaar
Dat is al "geregeld" toch?

Ik ken weinig mensen met een helm zonder keuring, is dat nog een ding?

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:50
Willianv schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:54:
Ik kom hier niet zo maar binnenvallen, ben vooral een lezer.
Maar nu toch een vraag; mijn vrouw heeft afgelopen dagen proefgereden op een 5-tal motoren (Kawa Versys 650, Kawa Z900, Triumph Tiger Sport 660, BMW F800GS en een BMW F900XR nadat ze 20 jaar niet gereden heeft.

Ze is eigenlijk best gecharmeerd geworden van Triumph, maar ikzelf ben niet zo bekend met dit merk.
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit merk? Afwerking vond ik oké, service interval van 16k km ook prima, alleen cockpitje is wat oubollig.
@geert_s

Is deze vraag en alle daaropvolgende reacties het vakje 25 waard?

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Nee… ik geef aan dat de vraag pas is gesteld na meerdere motoren gereden te hebben…

• geert_s

geert_s

WeirdScience schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:16:
[...]

@geert_s

Is deze vraag en alle daaropvolgende reacties het vakje 25 waard?
Nee, ik heb geen advies gelezen om eerst proef te rijden (want dat was al gebeurd). :*)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ja?, denk je dat echt?

Precies dit. Ik ben helemaal voorstander van mensen hun eigen hersenen laten gebruiken. Use it, or lose it immers.

Maar: er moet wel een vangnet komen dat de mensen die dat dus nalaten aangepakt kunnen worden. Hetzij met boetes, hetzij met een zorgverzekeraar die NIET uitkeert, whatever.

Ik kwam gisteren ook zo'n groepje "kijk mij! kijk mij!" motorrijders tegen... Bij het stoplicht continue revven, bij groen er volgas en bij voorkeur op het achterwiel vandoor met open riolen inplaats van uitlaten :/ |:( Wat mij betreft gaan dat soort debielen terug naar het CBR en de motoren naar de Domeinen. Want dat soort stumperds willen we er toch niet bij hebben? :|

Mbt het gebruik van motorkleding, kennen we deze nog?

[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 26-05-2026 11:43 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• badkuip
Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:54:
Handhaving is 1 oplossing, maar DE oplossing is gewoon educatie van de mensen. Alles moet altijd maar naar the lowest common denominator gaan, terwijl je in mijn ogen veeeeeeel meer haalt met educatie in het onderwijs: verkeerslessen met mensen uit het veld, die vertellen wat er allemaal mis kan gaan, wat de effecten zijn. Je gaat nog altijd een deel hebben die BOEJE zegt, maar er gaat al een heel deel 2 keer nadenken als ze wat foto's van een meat crayon gezien hebben die op slippers en korte broek over de asfalt ging.

Ik heb vroeger 1 les gehad van een ex alcoholicus die kwam vertellen over zijn leven en alles wat verwoest is/was. Dat liet genoeg indruk na om heel mijn leven voorzichtig te zijn met alcohol.

Inzetten op preventie werkt altijd beter dan reactief handelen op de gevolgen.
Waarom moet de oplossing gezocht worden in het onderwijs en niet bij de mensen thuis? in het onderwijs besteden ze al aardig wat tijd aan problematiek die voor de voordeur thuis niet wordt opgelost. Ik bedoel taalachterstanden, leesvaardigheid en wat al niet. Dan komt dit er ook nog bij.

Er zou best een wet kunnen komen waardoor men er thuis over na gaat denken in plaats van dat een docent op school het uitlegt. Kan de docent weer iets gaan doen waarvoor ie is aangesteld.

• kneusteun
Zou eerder dan bij CBR en de lessen op gehammerd mogen worden.

Mijn instructeur liet wel wat "oopsie" en gevolgen zien, om even duidelijk te maken hoe fout het kan gaan.

• Adder28
badkuip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Waarom moet de oplossing gezocht worden in het onderwijs en niet bij de mensen thuis? in het onderwijs besteden ze al aardig wat tijd aan problematiek die voor de voordeur thuis niet wordt opgelost. Ik bedoel taalachterstanden, leesvaardigheid en wat al niet. Dan komt dit er ook nog bij.

Er zou best een wet kunnen komen waardoor men er thuis over na gaat denken in plaats van dat een docent op school het uitlegt. Kan de docent weer iets gaan doen waarvoor ie is aangesteld.
Omdat je op school iedereen bereikt (in BE toch) gezien het overgrote deel van de kinderen school volgt, in tegenstelling bij de rijschool. Om maar met een voorbeeld van dit weekend te geven, een racemoto met passagier erop die volle vaart bij het rode licht tegen de autos knalde en een mooie duikvlucht nam. Bij de rijschool neem je enkel de bestuurder mee in het verhaal, op school heb je beide vast. Als het vriendinnetje dan zegt "doe normaal gast", dan heb je weer een ongeluk minder.

Noem het op school een belevingsdag met verkeersslachtoffers/verslaafden/handhavers/...

• kneusteun
Welke school bedoel je?

MBO's en HBO's? of vanaf de middelbare en hopen dat het blijft hangen?

Ik denk dat men onderschat wat de scholen al voor een functies hebben, en wat er allemaal nog naast lessen gebeurd.

• geert_s

geert_s

kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:47:
Zou eerder dan bij CBR en de lessen op gehammerd mogen worden.

Mijn instructeur liet wel wat "oopsie" en gevolgen zien, om even duidelijk te maken hoe fout het kan gaan.
Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden. In België is het dan iets beter bij wet geregeld. Verplicht zijn:
  • handschoenen
  • valhelm
  • jas met lange mouwen
  • lange broek of overall
  • laarzen/bottines die de enkels beschermen
Niet perfect, maar wel te handhaven én hiermee zou een CBR er ook aandacht aan kunnen besteden. Verplichting tot handschoenen vind ik sowieso niet verkeerd, die dingen heb je toch best vaak nodig in je dagelijkse bezigheden.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Rick-Jan

always connected

geert_s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden. In België is het dan iets beter bij wet geregeld. Verplicht zijn:
  • handschoenen
  • valhelm
  • jas met lange mouwen
  • lange broek of overall
Niet perfect, maar wel te handhaven én hiermee zou een CBR er ook aandacht aan kunnen besteden. Verplichting tot handschoenen vind ik sowieso niet verkeerd, die dingen heb je toch best vaak nodig in je dagelijkse bezigheden.
CBR besteed er zeker wel aandacht aan hoor, ik had iemand voor mij die zn examen niet mocht doen omdat hij geen goede schoenen had.

https://www.cbr.nl/nl/service/nl/nl/ce-keurmerk-uitrusting

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Adder28
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:53:
Welke school bedoel je?

MBO's en HBO's? of vanaf de middelbare en hopen dat het blijft hangen?

Ik denk dat men onderschat wat de scholen al voor een functies hebben, en wat er allemaal nog naast lessen gebeurd.
Bij ons was dat in het middelbaar, lijkt mij het best

• Adder28
[...]

• handschoenen
  • valhelm
  • jas met lange mouwen
  • lange broek of overall
Met alle respect, maar als 50€ handschoenen teveel is, wat doe je dan op een motor? De schade zonder loopt op in het tienvoud en mogelijks levenslang.

• kneusteun
Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Bij ons was dat in het middelbaar, lijkt mij het best
Ja dat lijkt mij echt totaal nutteloos, die kids zijn 14/15? dan moeten ze dat onthouden?

Ik gaf les en na een week waren ze theorie en praktijk al vaak kwijt :) beetje bang dat ze echt niet gaan onthouden hoe belangrijk de motorkleding is.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:03
[...]

Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden.
Dat is dus niet waar.

Tijdens een rij examen is de examinator verantwoordelijk en zonder juiste kleding gaat de boel dan niet door, althans, dat vertelde mijn rij instructeur.

• kneusteun
[...]

• handschoenen
  • valhelm
  • jas met lange mouwen
  • lange broek of overall
In onze tijd misschien niet, maar tegenwoordig zijn er zeker wel eisen

Welke kleding moet je aan?

Voor de uitrusting (helm, schoeisel, handschoenen en kleding) geldt dat deze een redelijke mate van bescherming moet bieden, ook tegen en/of rekening houdende met de heersende, dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden. Deze bescherming is zodanig dat bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat) niet direct letsel ontstaat.

Voor motorexamens en -toetsen heb je daarom de volgende uitrusting aan:
  • een goedgekeurde (ECE-keurmerk) en goedpassende motorhelm met vizier en sluiting om deze op het hoofd te bevestigen. Een goedgekeurde helm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen;
  • stevige schoenen, die tenminste de enkels bedekken en beschermen;
  • handschoenen, die de hand en pols volledig bedekken en beschermen;
  • een broek, die de benen volledig bedekt en beschermt;
  • een jas, die het bovenlichaam en de armen volledig bedekt en beschermt.
Voor de beschermende kleding, handschoenen en schoeisel geldt daarnaast dat deze in ieder geval wordt toegelaten als deze aangepast is aan de heersende dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden en:
  1. speciaal bedoeld is voor motorrijders;
  2. voorzien is van knie-, heup-, elleboog- en schouderprotectoren; én
  3. CE gecertificeerd is.
Voldoet de kleding niet (geheel) aan deze drie eisen, dan moet op het eerste gezicht aannemelijk zijn dat de kleding onder de te verwachten (weers)omstandigheden voldoende bescherming kan bieden bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat, of schakel- en rempedaal) zodat niet direct letsel ontstaat. Het CBR kan geen garanties afgeven ten aanzien van deze bescherming. De kandidaat aanvaardt zelf de risico’s van het niet voldoen aan de eisen.

De examinator controleert en bepaalt of je de juiste uitrusting aan hebt om aan het praktijkexamen motor deel te nemen.

Een aantal voorbeelden van niet toegestane uitrusting zijn:
  • Onvoldoende warme kleding bij kou (op basis van de gevoelstemperatuur);
  • Een motorhelm met een zichtbare breuk in de helm of wanneer een helm te groot is en voor de ogen zakt;
  • Een spijkerbroek zonder slijtvast materiaal (zoals kevlar, Cordura of Twaron) en/of heup- en knieprotectoren;
  • Schoeisel gemaakt van onvoldoende slijtvast materiaal, met een uitrekbare band of met onvoldoende bescherming rondom de enkel (zoals Chelsea boots, Allstars of Nike Air Jordans).
Schoeisel dat wel is toegestaan is stevig, enkelbedekkend en gemaakt van voldoende slijtvast materiaal. Dat zijn bijvoorbeeld bergschoenen of Timberlands van stevig leer, of werkschoenen die enkelbedekkend zijn. Sneakers zijn alleen toegestaan als het goedgekeurde motorsneakers zijn of als deze voldoen aan de criteria enkelbedekkend en behoren tot de categorie werkschoen S3 of hoger.

Daarnaast adviseren we om kleding te dragen met retroreflecterende eigenschappen of andere kenmerken die de zichtbaarheid in het verkeer vergroten én om gehoorbescherming te dragen.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Rick-Jan

always connected

@Loei123 @kneusteun

Net wat ik hierboven plaats dus...

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:56
Lieve TS (auteurs), zouden jullie deze twee kleine updates kunnen doen aan de TS?
  • Het plaatje van mij SRS en FJR zijn omgedraaid.
  • Mijn FJR1300 is verkocht, dus die mag eruit.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:32
Recent met de motor naar het buitenland geweest en nu ga ik weer de GPS discussie opstarten omdat ik wat zoekende ben. Heb een Beeline 2 en dat is leuk, maar niet ideaal door het ontbreken van bijvoorbeeld Flitsmeister en een knap overzicht van de omgeving (wat je tijdens het rijden dan kan benaderen). Door wegvallende verbindingen rond de grens was het helemaal alles behalve ideaal en nu ben ik dus toch aan het kijken naar een handiger alternatief.

Ik twijfel even tussen een CarPlay unit of een losse (goedkope) telefoon met iets van een quadlock. Als ik voor deze laatste optie ga, hoe doen mensen dit dan als je bijv. een iPhone hebt en dan een Samsung ernaast houdt voor de navigatie, Flitsmeister etc.? Hotspot via de eigen telefoon (iPhone)? Om nou voor de motor tripjes nog een extra sim aan te schaffen lijkt mij ook zo’n gedoe. CarPlay klinkt heel leuk, maar heb met de auto wel de ervaring dat het best een aanslag op je batterij is en dat is dan niet ideaal als de telefoon in je binnenzak op de motor zit.

• geert_s

geert_s

Oke oke, er wordt wel iets over gezegd. Ik doelde meer op theorievragen e.d.

Of zit dat er tegenwoordig ook in?

• kneusteun
Yes, maar blijkbaar was het klikken op je bron teveel dus had ik de tekst van het CBR maar even geplkaatst ;)

Dus chaupeau voor je bronvermelding, jammer dat het klikken en lezen vaak teveel moeite blijft voor velen ;)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:49
SL65 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
Recent met de motor naar het buitenland geweest en nu ga ik weer de GPS discussie opstarten omdat ik wat zoekende ben. Heb een Beeline 2 en dat is leuk, maar niet ideaal door het ontbreken van bijvoorbeeld Flitsmeister en een knap overzicht van de omgeving (wat je tijdens het rijden dan kan benaderen). Door wegvallende verbindingen rond de grens was het helemaal alles behalve ideaal en nu ben ik dus toch aan het kijken naar een handiger alternatief.

Ik twijfel even tussen een CarPlay unit of een losse (goedkope) telefoon met iets van een quadlock. Als ik voor deze laatste optie ga, hoe doen mensen dit dan als je bijv. een iPhone hebt en dan een Samsung ernaast houdt voor de navigatie, Flitsmeister etc.? Hotspot via de eigen telefoon (iPhone)? Om nou voor de motor tripjes nog een extra sim aan te schaffen lijkt mij ook zo’n gedoe. CarPlay klinkt heel leuk, maar heb met de auto wel de ervaring dat het best een aanslag op je batterij is en dat is dan niet ideaal als de telefoon in je binnenzak op de motor zit.
Specificeer "buitenland". In veel landen mag er niet gewaarschuwd worden voor snelheidscontroles, bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• kneusteun

Mijn Iphone 17pro is de hub, daar connect ik de 11 pro mee die doet dus osmand.

Op de iphone 11 en 17 staan beide mijn apple accounts geactiveerd, omdat ik dan makkelijk tussen beide routes heen en weer kan slingeren. Of andere data of gegevens deel.

Carplay ervaringen zijn kut, en inderdaad dan moet je de telefoon in je zak wel aan een powerbank leggen, want je telefoon wordt echt leeggezogen bij sommigen.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:00
Nieuwe bandjes gemonteerd vandaag, Bridgestone T33, €158 voor en €199 achter. Dit ter referentie aangezien er regelmatig toch de vraag komt hoeveel een setje banden kost.

Heb de wielen zelf los aangeleverd dus 2 maal 18 euro monteren/balanceren erbij.

• kneusteun
Flesdop schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:00:
Nieuwe bandjes gemonteerd vandaag, Bridgestone T33, €158 voor en €199 achter. Dit ter referentie aangezien er regelmatig toch de vraag komt hoeveel een setje banden kost.

Heb de wielen zelf los aangeleverd dus 2 maal 18 euro monteren/balanceren erbij.
Dat is wel een nette prijs voor het monteren zeg!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:32
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Specificeer "buitenland". In veel landen mag er niet gewaarschuwd worden voor snelheidscontroles, bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.
België, Frankrijk en Luxemburg. In al deze landen werkt Flitsmeister gewoon. Los van of het mag…
kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Mijn Iphone 17pro is de hub, daar connect ik de 11 pro mee die doet dus osmand.

Op de iphone 11 en 17 staan beide mijn apple accounts geactiveerd, omdat ik dan makkelijk tussen beide routes heen en weer kan slingeren. Of andere data of gegevens deel.

Carplay ervaringen zijn kut, en inderdaad dan moet je de telefoon in je zak wel aan een powerbank leggen, want je telefoon wordt echt leeggezogen bij sommigen.
Extra iPhone kan ook nog inderdaad, maar die extra iPhone heeft dus geen simkaart?

[ Voor 45% gewijzigd door SL65 op 26-05-2026 14:05 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

4x2

lộn xộn quá

Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Met alle respect, maar als 50€ handschoenen teveel is, wat doe je dan op een motor? De schade zonder loopt op in het tienvoud en mogelijks levenslang.
Chicks dig scars, jeweet 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCo0-74eiJj1gB2EtLhGQ6wtDb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFSe64ffSxddtgeNUq7YAwpL.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, kunnen we dat ook weer afvinken, woon-werk met de elektrische reeszplee, duurt wel 40min langer op een dag en ik moet me echt taai aan de snelheid houden, maar wel voor 1€ op en neer.

leeg

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:08
Val jij onder de fietsen of bromfietsen met dat ding?
Anders mag je vanaf de afrit Budel tussen 7:00 en 9:30 toch niet in noordelijke richting op die parallelweg rijden? B)
offtopic:
Ik gok hierbij dat je van Weert naar Veldhoven rijdt, en eind van de dag weer terug. Andersom klopt mijn uitspraak natuurlijk niet

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

4x2

lộn xộn quá

Tijden staan dr bij ;)

Zie nu trouwens wat je bedoelt, maar die weg pak ik sowieso niet, ik pak de Daasdonken die er parallel aan ligt (en wat minder saai is)
In Leende rijd ik wel over een dergelijk stukje, maar daar mag het ook nog voor 6u

[ Voor 83% gewijzigd door 4x2 op 26-05-2026 15:53 ]

leeg

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@4x2

Goed dat ik die plaatjes zie... Ik moet vrijdagochtend van Retie (BE) naar de Kempervennen en voel er niet veel voor om dat over de snelweg te gaan doen. Eens even kijken of ik van Postel inmiddels weer binnendoor naar Weebosch / Bergeijk kan zonder omleiding over Eersel.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 26-05-2026 16:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Afgelopen dagen in het midden van Duitsland geweest.
De route op de terugweg kwam langs Fuchshofen.

Wat voor bochten ik daar tegenkwam:

https://maps.app.goo.gl/cDgwxvPWUWdpL6Ff8

Daar heb ik die bochtjes draaien 20 jaar geleden dus voor moeten oefenen.

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Ik heb ook voor deze vraag gestaan. Carplay viel voor mij af ivm batterijgebruik en afhankelijkheid van telefoon. Ik heb voor een 2de telefoon gekozen met een groot scherm, daar een goedkope sim in gwn alle apps erop die ik op m'n normale telefoon ook heb. Onderweg connect ik mn cardo voor Spotify en FM. Geen gedoe met eraf halen voor een foto en totaal onafhankelijk van mn main phone. Enige minpuntje is dat FM niet op 2 apparaten tegelijk ingelogd wilt zijn, dus als ik dan mn main phone wil gebruiken dan moet ik daar ff opnieuw inloggen. Voor de rest zie ik alleen maar voordelen.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand een simkaart liet dupliceren via provider. Dacht wel dat dit combinatie was van e-sim en simkaart. Maar de data bundel was dus gedeeld tussen die twee. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een tweede telefoon.

Die CarPlay units lees je, ook in dit topic, toch wisselende ervaring mee. Valt uit, reageert niet, traag, etc, etc,... Of je verkoopt een rib en gaat voor een DMD systeem.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste