If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik volg haar wel een beetje, ze is volgens mij al een halfjaar terug van Mongolië en ondertussen is de content wat ze daar gefilmd heeft op, dus ze zal 'wat moeten' om haar youtube publiek (cq inkomen) te onderhouden. Ik vindt het ook wel knap van haar wat ze heeft gedaan qua fitness, dat vereist ook behoorlijk wat inzet en dedication. Neemt niet weg dat ik ook heel wat geskipped heb van haar laatste 2 uploadsBommes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:45:
[...]
Heb je haar de laatste paar weken nog gezien??
Ze lijkt ineens wel een fitness vlogger geworden.
418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:28:
Alle motovloggers (of dashcammers) rijden rond om de idioot uit te hangen of anderen het leven zo moeilijk mogelijk te maken voor content. Als ik een helmcamera zie (of "grappige" helmmutsen dan weet ik wel genoeg... 200kmu wheeliend door de bebouwde kom, dan ben je echt niet lekker. En als je aan zijn gofundme doneert trouwens ook niet
(Serieuze types a la itchyboots (waar ik overigens ook niet naar kan kijken om andere redenen) uitgezonderd)
Alle vloggers en dashcammers zijn tuig!
Onee toch niet alle.
Mooi voorbeeld van hoe de wereld op dit moment werkt
Misschien branding? Ik bedoel ik rij met veel oude lui zoals ik laatst aangaf en dat is allemaal beetje het itchy boot fanboi target audience.Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:45:
[...]
Heb je haar de laatste paar weken nog gezien??
Ze lijkt ineens wel een fitness vlogger geworden.
Ik hoorde al dingen als "wordt oud" "ziet er minder uit" "ze vliegt volgens mij gewoon heen en weer"
Ik kijk het zelf niet dus geen idee, maar viel me ineens op dat ze wat minder enthusiast leken.
Ik had ik geen oordeel bedoeld, 100% dedicated is ze met alles, dus natuurlijkook haar fitness uitstapje.Pyr0_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:07:
[...]
Ik volg haar wel een beetje, ze is volgens mij al een halfjaar terug van Mongolië en ondertussen is de content wat ze daar gefilmd heeft op, dus ze zal 'wat moeten' om haar youtube publiek (cq inkomen) te onderhouden. Ik vindt het ook wel knap van haar wat ze heeft gedaan qua fitness, dat vereist ook behoorlijk wat inzet en dedication. Neemt niet weg dat ik ook heel wat geskipped heb van haar laatste 2 uploads
Ze heeft vorig jaar (dacht ik) een ongeluk gehad, waarbij tijdens de operatie aan haar sleutelbeen haar long was beschadigd. Sindsdien had ze weinig lucht en herstelde ze gewoon niet goed.kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:12:
[...]
Misschien branding? Ik bedoel ik rij met veel oude lui zoals ik laatst aangaf en dat is allemaal beetje het itchy boot fanboi target audience.
Ik hoorde al dingen als "wordt oud" "ziet er minder uit" "ze vliegt volgens mij gewoon heen en weer"
Ik kijk het zelf niet dus geen idee, maar viel me ineens op dat ze wat minder enthusiast leken. Ook meer
Daar had ze genoeg van, begrijpelijk. En zoals met alles gaat ze er dan meteen compleet vol voor.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wat een leuk idee! Dank voor de tip.ArjenIsM3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:26:
Vandaag weer de Elfstedentocht gereden. Derde keer voor mij en het was een prachtige editie. Mooie route, alles goed geregeld en fantastisch weer. Nu spierpijn![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Mooi weer dus de Telegraaf besteedt er zelfs aandacht aan.Blomminator schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:26:
Ik reed vandaag met de motor van Lelystad naar Zevenhuizen...
Ingepakt. Oordoppen. Kevlar handschoenen. High visibility vestje. Alles goretex. Waterproof. Winddicht. Stootvast. Laarzen tot mn liezen. Buff. Bivakmuts. Niergordel. Twee zonnebrillen en een mondkapje.
Ik was BULLETPROOF!
En dan wordt je ingehaald door een hufter die met 145 door de linkerbaan knalt. En nouja.. 145... Hmm vooruit. Dat is nog tot daaraan toe...
Maar in nondeju! een tshirt en korte broek. Nog net geen flipflops...
Ik heb vandaag denk ik 25 mensen gezien - op de snelweg - in een shirtje. Eentje met een dame.. Achterop in een topje en hotpants. En ook gewoon 135! Kilo. En dan is een hotpants gewoon een slecht idee.
Op een schaal van 'zacht matras' en 'gloeiende pook door je bilnaad' - hoeveel pijn heb je al je dan op je muil gaat?!
https://www.headliner.nl/item/mag-je-met-dit-warme-weer-lekker-in-korte-broek-op-een-motor-rijden-of-riskeer-je-dan-een-boete-telegraaf-2230847
Je zou denken dat kleding meer doet dan nalopen van motoren, dus ik snap niet dat wij niet gewoon bedekkende kleding verplichten hier in NL.
In Duitsland en Oostenrijk ben je verplicht om jaarlijks je houtkachel te laten onderhouden en te keuren. In het kader van de veiligheid en om stankoverlast bij de buren te voorkomen. In mijn gemeente was de wereld te klein sinds er een stookverbod is op dagen met slechte wind of wanneer de rook zou blijven hangen.
In andere landen is het ook verboden om je robotgrasmaaier 's nachts te laten rijden. Die vreet dan egels en andere nachtdieren op. Dat vinden wij vervelend, die wetgeving, dus doen we het niet.
Wat we wel doen is wetgeving maken waarmee we het eerste land zijn in de EU die Tesla autonoom rijden (ik dacht de Cybertruck) toestaat op de weg. We zijn ook het laatste land in West Europa geweest tijdens Corona die in lockdown gingen. Vuurwerkregels hebben wij ook pas sinds 2025/2026 terwijl iedere buitenlander zich al jaren afvraagt waarom het land veranderd in een compleet slagveld met oud en nieuw.
Geen kleding dragen op de motor idem dito. Ruim baan voor de wil van de burger en voor het bedrijfsleven om hun shit te kunnen verkopen.
Nee, de regels moeten de Nederlander maar niet teveel in de weg zitten...
@badkuip je schoorsteen moet je in Nederland ook jaarlijks laten doen voor je opstalverzekering.
[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 26-05-2026 09:46 ]
Dankzij ons is de tesla uberhaupt te verkopen in EUbadkuip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:44:
Nederlanders vinden alle wetgeving die hen in de weg zit al vrij stel betuttelend. En daarom doen we het niet.
In Duitsland en Oostenrijk ben je verplicht om jaarlijks je houtkachel te laten onderhouden en te keuren. In het kader van de veiligheid en om stankoverlast bij de buren te voorkomen. In mijn gemeente was de wereld te klein sinds er een stookverbod is op dagen met slechte wind of wanneer de rook zou blijven hangen.
In andere landen is het ook verboden om je robotgrasmaaier 's nachts te laten rijden. Die vreet dan egels en andere nachtdieren op. Dat vinden wij vervelend, die wetgeving, dus doen we het niet.
Wat we wel doen is wetgeving maken waarmee we het eerste land zijn in de EU die Tesla autonoom rijden (ik dacht de Cybertruck) toestaat op de weg. We zijn ook het laatste land in West Europa geweest tijdens Corona die in lockdown gingen. Vuurwerkregels hebben wij ook pas sinds 2025/2026 terwijl iedere buitenlander zich al jaren afvraagt waarom het land veranderd in een compleet slagveld met oud en nieuw.
Geen kleding dragen op de motor idem dito. Ruim baan voor de wil van de burger en voor het bedrijfsleven om hun shit te kunnen verkopen.
Nee, de regels moeten de Nederlander maar niet teveel in de weg zitten...
Leuke docu over en je schrikt je rot.
Ja, denk je dat dat leuk wordt met handhaven?418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:45:
Wat is bedekkend en wat is dan veilig genoeg? In een linnen broek met zijde shirt ben je bedekt maar dat beschermd ongeveer 1.5 centimeter. Als je zoiets invoert moet je ook eisen stellen, normen formuleren, daar moeten kledingfabrikanten dan op gaan testen etcetera
@badkuip je schoorsteen moet je in Nederland ook jaarlijks laten doen voor je opstalverzekering.
Doe even al je kleren uit dan kan ik de labels checken, alle 20 graag ik kom 1 voor 1 langs
Laat de verzekering maar regelen dat ze na een ongeluk checken of ze gaan uitkeren of niet door labels te vragen.
Ja dat klopt. Voor de opstalverzekering inderdaad. Je slaat de spijker op zijn kop. We volgen braaf de regels wanneer we er zelf baat bij hebben, om ervoor te zorgen dat de verzekering uitkeert. Maar wetgeving introduceren die iets reguleert om met elkaar net iets fijner te kunnen samenleven, dat is een heel ander vers. Dat doen we niet of daar zijn we te eigenwijs voor in zijn algemeenheid.418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:45:
Wat is bedekkend en wat is dan veilig genoeg? In een linnen broek met zijde shirt ben je bedekt maar dat beschermd ongeveer 1.5 centimeter. Als je zoiets invoert moet je ook eisen stellen, normen formuleren, daar moeten kledingfabrikanten dan op gaan testen etcetera
Nou ik ben blij dat we nog zelf mogen nadenken!badkuip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Ja dat klopt. Voor de opstalverzekering inderdaad. Je slaat de spijker op zijn kop. We volgen braaf de regels wanneer we er zelf baat bij hebben, om ervoor te zorgen dat de verzekering uitkeert. Maar wetgeving introduceren die iets reguleert om met elkaar net iets fijner te kunnen samenleven, dat is een heel ander vers. Dat doen we niet of daar zijn we te eigenwijs voor in zijn algemeenheid.
Als iemand in zn korte broek wilt motorrijden, lekker doen. Hij/zij heeft alleen zichzelf ermee.
Ik denk dat je wat breder zou kunnen kijken. Ik denk dat diegene er zichzelf niet alleen mee heeft maar ook anderen.Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Nou ik ben blij dat we nog zelf mogen nadenken!
Als iemand in zn korte broek wilt motorrijden, lekker doen. Hij/zij heeft alleen zichzelf ermee.
Een ziekenhuisopname en operatie is ook een belasting voor de zorg. Daar betaalt iedereen aan mee. Diegene wordt arbeidsongeschikt. Betaalt iedereen aan mee.
Denk dat we misschien eerst eens moeten kijken naar handhaving op keurmerken voor helmen én leeftijd van de helm. Dat is praktisch beter uitvoerbaarkneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:47:
[...]
Ja, denk je dat dat leuk wordt met handhaven?
Doe even al je kleren uit dan kan ik de labels checken, alle 20 graag ik kom 1 voor 1 langsDat is niet te handhaven. Bedekent is in ieder geval afdoende om korte broek en wifebeater uit te sluiten.
Laat de verzekering maar regelen dat ze na een ongeluk checken of ze gaan uitkeren of niet door labels te vragen.
Ja?, denk je dat echt?Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Nou ik ben blij dat we nog zelf mogen nadenken!
De mensen die ze bij elkaar mogen rapen? (vinden ze niet perse leuk werk) of wij die de premie van de verzekering omhoog zien gaan?
Uiteindelijk komt het wel neer op de mogelijkheid tot handhaving en misschien kan dat toch alleen maar achteraf.
Ik denk dat verpleegkundigen complexe wondzorg veel interessanter vinden dan het zoveelste kind wat uit het klimrek is geduikeld!kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:06:
[...]
Ja?, denk je dat echt?
De mensen die ze bij elkaar mogen rapen? (vinden ze niet perse leuk werk) of wij die de premie van de verzekering omhoog zien gaan?
Maar je hebt inderdaad een argument dat onze gezondheidszorg maar een beperkte capaciteit heeft en geld kost. Ik heb dat er wel voor over dat we niet alles hoeven vast te leggen in regels.
Denk wel dat in een korte broek zitten nog iets doet voor je risico-perceptie op de motor waardoor men misschien voorzichtiger rijdt.
[ Voor 5% gewijzigd door Jampot007 op 26-05-2026 10:38 ]
Zou je denken he.. maar toch rijden de mensen in korte broek, t-shirt en teenslippers hier gemiddeld genomen aanzienlijk asocialer. Ze nemen het niet zo nauw met hun veiligheid schijnbaar. Als je zorg draagt voor goede bescherming, ben je waarschijnlijk ook sneller het type dat sowieso al veiliger gedrag vertoont.Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Denk wel dat in een korte broek zitten nog iets doet voor je risico-perceptie op de motor waardoor men misschien voorzichtiger rijdt.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Ik heb vroeger 1 les gehad van een ex alcoholicus die kwam vertellen over zijn leven en alles wat verwoest is/was. Dat liet genoeg indruk na om heel mijn leven voorzichtig te zijn met alcohol.
Inzetten op preventie werkt altijd beter dan reactief handelen op de gevolgen.
[ Voor 20% gewijzigd door Adder28 op 26-05-2026 10:57 ]
Mijn pa is oud brandweer commandant en motorrijder en kan je vertellen dat hij er echt niet vrolijk van wordt om weer iemand bij elkaar te rapen.Jampot007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Ik denk dat verpleegkundigen complexe wondzorg veel interessanter vinden dan het zoveelste kind wat uit het klimrek is geduikeld!
Maar je hebt inderdaad een argument dat onze gezondheidszorg maar een beperkte capaciteit heeft en geld kost. Ik heb dat er wel voor over dat we niet alles hoeven vast te leggen in regels.
En als die kortebroek iets doet voor risico perceptie vind ik het wel typisch dat de meeste die ik zie op R1,R6 of CBR superbikes rijden, met banden waar je ook een maning over kan hebben.
Kortom, leuk dat je zelf dingen mag bepalen, maar de stomheid van de mens is naast het universum ook oneindig en sommige mensen moeten nu eenmaal tegen hunzelf in bescherming genomen worden.
Dat is al "geregeld" toch?418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Denk dat we misschien eerst eens moeten kijken naar handhaving op keurmerken voor helmen én leeftijd van de helm. Dat is praktisch beter uitvoerbaar
Ik ken weinig mensen met een helm zonder keuring, is dat nog een ding?
@geert_sWillianv schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:54:
Ik kom hier niet zo maar binnenvallen, ben vooral een lezer.
Maar nu toch een vraag; mijn vrouw heeft afgelopen dagen proefgereden op een 5-tal motoren (Kawa Versys 650, Kawa Z900, Triumph Tiger Sport 660, BMW F800GS en een BMW F900XR nadat ze 20 jaar niet gereden heeft.
Ze is eigenlijk best gecharmeerd geworden van Triumph, maar ikzelf ben niet zo bekend met dit merk.
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit merk? Afwerking vond ik oké, service interval van 16k km ook prima, alleen cockpitje is wat oubollig.
Is deze vraag en alle daaropvolgende reacties het vakje 25 waard?
I love it when a plan comes together :7
Nee, ik heb geen advies gelezen om eerst proef te rijden (want dat was al gebeurd).WeirdScience schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:16:
[...]
@geert_s
Is deze vraag en alle daaropvolgende reacties het vakje 25 waard?
Precies dit. Ik ben helemaal voorstander van mensen hun eigen hersenen laten gebruiken. Use it, or lose it immers.kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:06:
[...]
Ja?, denk je dat echt?
Maar: er moet wel een vangnet komen dat de mensen die dat dus nalaten aangepakt kunnen worden. Hetzij met boetes, hetzij met een zorgverzekeraar die NIET uitkeert, whatever.
Ik kwam gisteren ook zo'n groepje "kijk mij! kijk mij!" motorrijders tegen... Bij het stoplicht continue revven, bij groen er volgas en bij voorkeur op het achterwiel vandoor met open riolen inplaats van uitlaten
Mbt het gebruik van motorkleding, kennen we deze nog?
[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 26-05-2026 11:43 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Waarom moet de oplossing gezocht worden in het onderwijs en niet bij de mensen thuis? in het onderwijs besteden ze al aardig wat tijd aan problematiek die voor de voordeur thuis niet wordt opgelost. Ik bedoel taalachterstanden, leesvaardigheid en wat al niet. Dan komt dit er ook nog bij.Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:54:
Handhaving is 1 oplossing, maar DE oplossing is gewoon educatie van de mensen. Alles moet altijd maar naar the lowest common denominator gaan, terwijl je in mijn ogen veeeeeeel meer haalt met educatie in het onderwijs: verkeerslessen met mensen uit het veld, die vertellen wat er allemaal mis kan gaan, wat de effecten zijn. Je gaat nog altijd een deel hebben die BOEJE zegt, maar er gaat al een heel deel 2 keer nadenken als ze wat foto's van een meat crayon gezien hebben die op slippers en korte broek over de asfalt ging.
Ik heb vroeger 1 les gehad van een ex alcoholicus die kwam vertellen over zijn leven en alles wat verwoest is/was. Dat liet genoeg indruk na om heel mijn leven voorzichtig te zijn met alcohol.
Er zou best een wet kunnen komen waardoor men er thuis over na gaat denken in plaats van dat een docent op school het uitlegt. Kan de docent weer iets gaan doen waarvoor ie is aangesteld.
Mijn instructeur liet wel wat "oopsie" en gevolgen zien, om even duidelijk te maken hoe fout het kan gaan.
Omdat je op school iedereen bereikt (in BE toch) gezien het overgrote deel van de kinderen school volgt, in tegenstelling bij de rijschool. Om maar met een voorbeeld van dit weekend te geven, een racemoto met passagier erop die volle vaart bij het rode licht tegen de autos knalde en een mooie duikvlucht nam. Bij de rijschool neem je enkel de bestuurder mee in het verhaal, op school heb je beide vast. Als het vriendinnetje dan zegt "doe normaal gast", dan heb je weer een ongeluk minder.badkuip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Waarom moet de oplossing gezocht worden in het onderwijs en niet bij de mensen thuis? in het onderwijs besteden ze al aardig wat tijd aan problematiek die voor de voordeur thuis niet wordt opgelost. Ik bedoel taalachterstanden, leesvaardigheid en wat al niet. Dan komt dit er ook nog bij.
Er zou best een wet kunnen komen waardoor men er thuis over na gaat denken in plaats van dat een docent op school het uitlegt. Kan de docent weer iets gaan doen waarvoor ie is aangesteld.
Noem het op school een belevingsdag met verkeersslachtoffers/verslaafden/handhavers/...
MBO's en HBO's? of vanaf de middelbare en hopen dat het blijft hangen?
Ik denk dat men onderschat wat de scholen al voor een functies hebben, en wat er allemaal nog naast lessen gebeurd.
Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden. In België is het dan iets beter bij wet geregeld. Verplicht zijn:kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:47:
Zou eerder dan bij CBR en de lessen op gehammerd mogen worden.
Mijn instructeur liet wel wat "oopsie" en gevolgen zien, om even duidelijk te maken hoe fout het kan gaan.
- handschoenen
- valhelm
- jas met lange mouwen
- lange broek of overall
- laarzen/bottines die de enkels beschermen
CBR besteed er zeker wel aandacht aan hoor, ik had iemand voor mij die zn examen niet mocht doen omdat hij geen goede schoenen had.geert_s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden. In België is het dan iets beter bij wet geregeld. Verplicht zijn:Niet perfect, maar wel te handhaven én hiermee zou een CBR er ook aandacht aan kunnen besteden. Verplichting tot handschoenen vind ik sowieso niet verkeerd, die dingen heb je toch best vaak nodig in je dagelijkse bezigheden.
- handschoenen
- valhelm
- jas met lange mouwen
- lange broek of overall
https://www.cbr.nl/nl/service/nl/nl/ce-keurmerk-uitrusting
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Bij ons was dat in het middelbaar, lijkt mij het bestkneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:53:
Welke school bedoel je?
MBO's en HBO's? of vanaf de middelbare en hopen dat het blijft hangen?
Ik denk dat men onderschat wat de scholen al voor een functies hebben, en wat er allemaal nog naast lessen gebeurd.
Met alle respect, maar als 50€ handschoenen teveel is, wat doe je dan op een motor? De schade zonder loopt op in het tienvoud en mogelijks levenslang.geert_s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden. In België is het dan iets beter bij wet geregeld. Verplicht zijn:Niet perfect, maar wel te handhaven én hiermee zou een CBR er ook aandacht aan kunnen besteden. Verplichting tot handschoenen vind ik sowieso niet verkeerd, die dingen heb je toch best vaak nodig in je dagelijkse bezigheden.
- handschoenen
- valhelm
- jas met lange mouwen
- lange broek of overall
Ja dat lijkt mij echt totaal nutteloos, die kids zijn 14/15? dan moeten ze dat onthouden?Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Bij ons was dat in het middelbaar, lijkt mij het best
Ik gaf les en na een week waren ze theorie en praktijk al vaak kwijt
Dat is dus niet waar.geert_s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Als er geen wettelijke verplichting is, zal het CBR er ook geen aandacht aan besteden.
Tijdens een rij examen is de examinator verantwoordelijk en zonder juiste kleding gaat de boel dan niet door, althans, dat vertelde mijn rij instructeur.
In onze tijd misschien niet, maar tegenwoordig zijn er zeker wel eisengeert_s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:55:
[...]
- handschoenen
- valhelm
- jas met lange mouwen
- lange broek of overall
Welke kleding moet je aan?
Voor de uitrusting (helm, schoeisel, handschoenen en kleding) geldt dat deze een redelijke mate van bescherming moet bieden, ook tegen en/of rekening houdende met de heersende, dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden. Deze bescherming is zodanig dat bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat) niet direct letsel ontstaat.Voor motorexamens en -toetsen heb je daarom de volgende uitrusting aan:
- een goedgekeurde (ECE-keurmerk) en goedpassende motorhelm met vizier en sluiting om deze op het hoofd te bevestigen. Een goedgekeurde helm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen;
- stevige schoenen, die tenminste de enkels bedekken en beschermen;
- handschoenen, die de hand en pols volledig bedekken en beschermen;
- een broek, die de benen volledig bedekt en beschermt;
- een jas, die het bovenlichaam en de armen volledig bedekt en beschermt.
- speciaal bedoeld is voor motorrijders;
- voorzien is van knie-, heup-, elleboog- en schouderprotectoren; én
- CE gecertificeerd is.
De examinator controleert en bepaalt of je de juiste uitrusting aan hebt om aan het praktijkexamen motor deel te nemen.
Een aantal voorbeelden van niet toegestane uitrusting zijn:
- Onvoldoende warme kleding bij kou (op basis van de gevoelstemperatuur);
- Een motorhelm met een zichtbare breuk in de helm of wanneer een helm te groot is en voor de ogen zakt;
- Een spijkerbroek zonder slijtvast materiaal (zoals kevlar, Cordura of Twaron) en/of heup- en knieprotectoren;
- Schoeisel gemaakt van onvoldoende slijtvast materiaal, met een uitrekbare band of met onvoldoende bescherming rondom de enkel (zoals Chelsea boots, Allstars of Nike Air Jordans).
Daarnaast adviseren we om kleding te dragen met retroreflecterende eigenschappen of andere kenmerken die de zichtbaarheid in het verkeer vergroten én om gehoorbescherming te dragen.
- Het plaatje van mij SRS en FJR zijn omgedraaid.
- Mijn FJR1300 is verkocht, dus die mag eruit.
Ik twijfel even tussen een CarPlay unit of een losse (goedkope) telefoon met iets van een quadlock. Als ik voor deze laatste optie ga, hoe doen mensen dit dan als je bijv. een iPhone hebt en dan een Samsung ernaast houdt voor de navigatie, Flitsmeister etc.? Hotspot via de eigen telefoon (iPhone)? Om nou voor de motor tripjes nog een extra sim aan te schaffen lijkt mij ook zo’n gedoe. CarPlay klinkt heel leuk, maar heb met de auto wel de ervaring dat het best een aanslag op je batterij is en dat is dan niet ideaal als de telefoon in je binnenzak op de motor zit.
Of zit dat er tegenwoordig ook in?
Yes, maar blijkbaar was het klikken op je bron teveel dus had ik de tekst van het CBR maar even geplkaatstRick-Jan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:30:
@Loei123 @kneusteun
Net wat ik hierboven plaats dus...
Dus chaupeau voor je bronvermelding, jammer dat het klikken en lezen vaak teveel moeite blijft voor velen ;)
Specificeer "buitenland". In veel landen mag er niet gewaarschuwd worden voor snelheidscontroles, bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.SL65 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
Recent met de motor naar het buitenland geweest en nu ga ik weer de GPS discussie opstarten omdat ik wat zoekende ben. Heb een Beeline 2 en dat is leuk, maar niet ideaal door het ontbreken van bijvoorbeeld Flitsmeister en een knap overzicht van de omgeving (wat je tijdens het rijden dan kan benaderen). Door wegvallende verbindingen rond de grens was het helemaal alles behalve ideaal en nu ben ik dus toch aan het kijken naar een handiger alternatief.
Ik twijfel even tussen een CarPlay unit of een losse (goedkope) telefoon met iets van een quadlock. Als ik voor deze laatste optie ga, hoe doen mensen dit dan als je bijv. een iPhone hebt en dan een Samsung ernaast houdt voor de navigatie, Flitsmeister etc.? Hotspot via de eigen telefoon (iPhone)? Om nou voor de motor tripjes nog een extra sim aan te schaffen lijkt mij ook zo’n gedoe. CarPlay klinkt heel leuk, maar heb met de auto wel de ervaring dat het best een aanslag op je batterij is en dat is dan niet ideaal als de telefoon in je binnenzak op de motor zit.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mijn Iphone 17pro is de hub, daar connect ik de 11 pro mee die doet dus osmand.SL65 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
Recent met de motor naar het buitenland geweest en nu ga ik weer de GPS discussie opstarten omdat ik wat zoekende ben. Heb een Beeline 2 en dat is leuk, maar niet ideaal door het ontbreken van bijvoorbeeld Flitsmeister en een knap overzicht van de omgeving (wat je tijdens het rijden dan kan benaderen). Door wegvallende verbindingen rond de grens was het helemaal alles behalve ideaal en nu ben ik dus toch aan het kijken naar een handiger alternatief.
Op de iphone 11 en 17 staan beide mijn apple accounts geactiveerd, omdat ik dan makkelijk tussen beide routes heen en weer kan slingeren. Of andere data of gegevens deel.
Carplay ervaringen zijn kut, en inderdaad dan moet je de telefoon in je zak wel aan een powerbank leggen, want je telefoon wordt echt leeggezogen bij sommigen.
Heb de wielen zelf los aangeleverd dus 2 maal 18 euro monteren/balanceren erbij.
Dat is wel een nette prijs voor het monteren zeg!Flesdop schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:00:
Nieuwe bandjes gemonteerd vandaag, Bridgestone T33, €158 voor en €199 achter. Dit ter referentie aangezien er regelmatig toch de vraag komt hoeveel een setje banden kost.
Heb de wielen zelf los aangeleverd dus 2 maal 18 euro monteren/balanceren erbij.
België, Frankrijk en Luxemburg. In al deze landen werkt Flitsmeister gewoon. Los van of het mag…Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Specificeer "buitenland". In veel landen mag er niet gewaarschuwd worden voor snelheidscontroles, bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.
Extra iPhone kan ook nog inderdaad, maar die extra iPhone heeft dus geen simkaart?kneusteun schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Mijn Iphone 17pro is de hub, daar connect ik de 11 pro mee die doet dus osmand.
Op de iphone 11 en 17 staan beide mijn apple accounts geactiveerd, omdat ik dan makkelijk tussen beide routes heen en weer kan slingeren. Of andere data of gegevens deel.
Carplay ervaringen zijn kut, en inderdaad dan moet je de telefoon in je zak wel aan een powerbank leggen, want je telefoon wordt echt leeggezogen bij sommigen.
[ Voor 45% gewijzigd door SL65 op 26-05-2026 14:05 ]
Chicks dig scars, jeweetAdder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Met alle respect, maar als 50€ handschoenen teveel is, wat doe je dan op een motor? De schade zonder loopt op in het tienvoud en mogelijks levenslang.
:strip_exif()/f/image/gFSe64ffSxddtgeNUq7YAwpL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, kunnen we dat ook weer afvinken, woon-werk met de elektrische reeszplee, duurt wel 40min langer op een dag en ik moet me echt taai aan de snelheid houden, maar wel voor 1€ op en neer.
leeg
Anders mag je vanaf de afrit Budel tussen 7:00 en 9:30 toch niet in noordelijke richting op die parallelweg rijden?
Ik gok hierbij dat je van Weert naar Veldhoven rijdt, en eind van de dag weer terug. Andersom klopt mijn uitspraak natuurlijk niet
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Zie nu trouwens wat je bedoelt, maar die weg pak ik sowieso niet, ik pak de Daasdonken die er parallel aan ligt (en wat minder saai is)
In Leende rijd ik wel over een dergelijk stukje, maar daar mag het ook nog voor 6u
[ Voor 83% gewijzigd door 4x2 op 26-05-2026 15:53 ]
leeg
Goed dat ik die plaatjes zie... Ik moet vrijdagochtend van Retie (BE) naar de Kempervennen (Valkenswaard NL) en voel er niet veel voor om dat over de snelweg te gaan doen. Eens even kijken of ik van Postel inmiddels weer binnendoor naar Weebosch / Bergeijk kan zonder omleiding over Eersel.
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 26-05-2026 18:13 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De route op de terugweg kwam langs Fuchshofen.
Wat voor bochten ik daar tegenkwam:
https://maps.app.goo.gl/cDgwxvPWUWdpL6Ff8
Daar heb ik die bochtjes draaien 20 jaar geleden dus voor moeten oefenen.
🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh
Ik heb ook voor deze vraag gestaan. Carplay viel voor mij af ivm batterijgebruik en afhankelijkheid van telefoon. Ik heb voor een 2de telefoon gekozen met een groot scherm, daar een goedkope sim in gwn alle apps erop die ik op m'n normale telefoon ook heb. Onderweg connect ik mn cardo voor Spotify en FM. Geen gedoe met eraf halen voor een foto en totaal onafhankelijk van mn main phone. Enige minpuntje is dat FM niet op 2 apparaten tegelijk ingelogd wilt zijn, dus als ik dan mn main phone wil gebruiken dan moet ik daar ff opnieuw inloggen. Voor de rest zie ik alleen maar voordelen.SL65 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand een simkaart liet dupliceren via provider. Dacht wel dat dit combinatie was van e-sim en simkaart. Maar de data bundel was dus gedeeld tussen die twee. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een tweede telefoon.SL65 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
Die CarPlay units lees je, ook in dit topic, toch wisselende ervaring mee. Valt uit, reageert niet, traag, etc, etc,... Of je verkoopt een rib en gaat voor een DMD systeem.
Dit kan (kon?) bij Vodafone. Ik heb een 2e sim enkel voor data. Gaat uit dezelfde bundel.Barista schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand een simkaart liet dupliceren via provider. Dacht wel dat dit combinatie was van e-sim en simkaart. Maar de data bundel was dus gedeeld tussen die twee.
Ja ik zit in hetzelfde kamp. Ik ga eens nadenken wat een handig toestel is en hoe om te gaan met de data. Anders wordt het een hotspot. Dank!Pyr0_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:08:
[...]
Ik heb ook voor deze vraag gestaan. Carplay viel voor mij af ivm batterijgebruik en afhankelijkheid van telefoon. Ik heb voor een 2de telefoon gekozen met een groot scherm, daar een goedkope sim in gwn alle apps erop die ik op m'n normale telefoon ook heb. Onderweg connect ik mn cardo voor Spotify en FM. Geen gedoe met eraf halen voor een foto en totaal onafhankelijk van mn main phone. Enige minpuntje is dat FM niet op 2 apparaten tegelijk ingelogd wilt zijn, dus als ik dan mn main phone wil gebruiken dan moet ik daar ff opnieuw inloggen. Voor de rest zie ik alleen maar voordelen.
Nu je het zegt, de tijden staan er inderdaad bij. Toch deze4x2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:47:
Tijden staan dr bij
Zie nu trouwens wat je bedoelt, maar die weg pak ik sowieso niet, ik pak de Daasdonken die er parallel aan ligt (en wat minder saai is)
In Leende rijd ik wel over een dergelijk stukje, maar daar mag het ook nog voor 6u
Een paar weken geleden kon ik daar dus een KTM oprapen die vlak voor me in de bocht moe werd.henkNL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:03:
Afgelopen dagen in het midden van Duitsland geweest.
De route op de terugweg kwam langs Fuchshofen.
Wat voor bochten ik daar tegenkwam:
https://maps.app.goo.gl/cDgwxvPWUWdpL6Ff8
Daar heb ik die bochtjes draaien 20 jaar geleden dus voor moeten oefenen.
Wat daar regelmatig fout gaat, zo ook bij hem: bij een van de laatste bochtjes gaat een weg rechtdoor, maar daar mag je (eigenlijk
Ook in de theorie heb ik het wel voorbij zien komen. Je leert over goede uitrusting, en bijvoorbeeld ook over zichtbaarheid (welke kleur kies je, etc.). Vervolgens krijg je vragen over de wetgeving, maar je kunt ook prima een vraag krijgen met een motorrijder in korte mouwen en daarbij de vraag: is het veilig om zo de weg op te gaan (waarbij het antwoord dus nee is).geert_s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
Oke oke, er wordt wel iets over gezegd. Ik doelde meer op theorievragen e.d.
Of zit dat er tegenwoordig ook in?
Dus wettelijk mag het, tijdens je examen niet (vorige week tijdens de AVB kwam ik aan op sneakers want autorijden in motorlaarzen is niet chill, daarover kreeg ik meteen vragen), en je leert over wat slim is
De F800GT is vandaag naar de keuring geweest en afgekeurd op zijn lichten. Niet omdat deze verkeerd stonden afgesteld, nee meneer. Hij is afgekeurd omdat het standlichtje kapot is. En ik had die nog gecontroleerd gisteren
Goed, snel naar oomoto geweest en die hebben het lampje vervangen en ik kon terug naar de keuring.
Dit keer wel goedgekeurd (21,50 euro voor herkeuring
Maar omdat ik plots 2 uur meer bezig was met de F800GT door de keuring te krijgen kon ik mijn R1150RT niet op tijd ophalen. Dus moest ik later dan gepland deze ophalen. Waardoor ik te weinig tijd had om mijn andere zaken te doen alvorens naar de verzekering te gaan om de R1200GS in te schrijven
Dus kan ik mogelijk pas vrijdag ten vroegste met mijn R1200GS gaan rijden. Niet heel erg, ik kan met mijn R1150RT rijden met 136902km welke rijdt alsof die 36880km op de teller heeft. Leuk complimentje maar ik vond dat R1150RT een stuk beter kan ronddraaien hoor. Rijdende is die goed in orde, maar koud is die stationair gewoon KUT.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
hahaha ik vindt dat de overheid gewoon niet zo moet zeiken over 100/130 overdag! En ja kan hem makkelijk nu betalen maar ze wachten maar op hun centen!Bommes schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:19:
[...]
Als je bewust te hard rijd, en daar een boete voor krijgt, gewoon betalen.
Dat maximaal rekken met termijnen, terwijl je wel centen zat hebt voor een nieuwe motor. Rijd dan gewoon niet te hard of zo, en doe je dat toch gaan dan niet klagen op een forum dat je een boete hebt.
Billen branden blaren zitten
Dat zal ze leren jaibothead schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:45:
[...]
hahaha ik vindt dat de overheid gewoon niet zo moet zeiken over 100/130 overdag! En ja kan hem makkelijk nu betalen maar ze wachten maar op hun centen!
We hebben toch allemaal rijles gehad voor het A rijbewijs. (Uitzonderingen zoals die MP3 gevallen daargelaten). Daar leer je als het goed is ook dat je niet met een korte broek aan op de motor stapt om te gaan rijden.Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:54:
Handhaving is 1 oplossing, maar DE oplossing is gewoon educatie van de mensen. Alles moet altijd maar naar the lowest common denominator gaan, terwijl je in mijn ogen veeeeeeel meer haalt met educatie in het onderwijs: verkeerslessen met mensen uit het veld, die vertellen wat er allemaal mis kan gaan, wat de effecten zijn. Je gaat nog altijd een deel hebben die BOEJE zegt, maar er gaat al een heel deel 2 keer nadenken als ze wat foto's van een meat crayon gezien hebben die op slippers en korte broek over de asfalt ging.
Heb het idee dat er groepen motorrijders zijn die na het halen van het rijbewijs alles loslaten en vergeten wat ze geleerd hebben.
Nieuwe steps voorbereid. Wel even wennen, vind het fijn om mijn voeten er te plaatsen maar ze zitten in de weg met wisselen Ik wil een nieuwe helm kopen, en overweeg een Simpson. Vind die dingen best gaaf (en clubstyle natuurlijk he). Iemand enig idee of die dingen ergens te passen zijn in een zaak in Nederand? Ten Kate heeft ze niet, Louis zag ik ook niet. Ik kan er wel 1 bij FC Moto bijvoorbeeld wel kopen maar dan kan ik niet snel even een paar passen en kijken hoe het zit.
[ Voor 33% gewijzigd door LankHoar op 26-05-2026 20:15 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Die hint had ik al wel begrepen voordat ik aan m'n motor rijlessen begon.MichielK71 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:12:
[...]
We hebben toch allemaal rijles gehad voor het A rijbewijs. (Uitzonderingen zoals die MP3 gevallen daargelaten). Daar leer je als het goed is ook dat je niet met een korte broek aan op de motor stapt om te gaan rijden.
Ook als je op je plaat gaat met een "lullig" Tomosje met 25km/u loop je al flinke schaafplekken op. Laat staan als je ~70km/u rijdt (brom scooter waar op de één of andere manier wat begrenzers uit gevallen waren), moet remmen en ineens geen scooter meer onder je hebt. * Destruction been there, done that
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Zou die Youtube video (en wie weet straks op schatkamer.beeldengeluid.nl ) niet ingevoegd moeten worden in de startpost van kleding, voor zij die nog niet overtuigd zijn
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Gooi Simpson Venom ff door Google en je vind zat winkels met voorraad.LankHoar schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:13:
. . . Simpson.
Voor het gewicht hoef je geen nude carbon te nemen, dat is bij dezelfde maat maar 25 gram verschil en een stuk duurder, wel mooier
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Is dat schermpje een beetje af te lezen in de felle zon zoals vandaag? Het is namelijk best wel flink gekanteld vergeleken met een TFT op een reguliere motor. Ik vraag dit omdat we ook naar een Vespa zitten te kijken maar we zijn er nog niet over uit of het een Supertech moet worden of niet.Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:11:
[Afbeelding]
Precies lekker weertje voor een t-shirt en linnen broek![]()
Was alleen mijn man purse vergeten.
Ik stap met dit weer eigenlijk liever niet eens op de motor, zelfs met doorwaai jas&broek. Die multi komt een bak hitte van af waar je niet goed van wordt, althans in stadsverkeer.
De youtube link gaat in ieder geval naar 't kanaal van Leo de Haas zelf, die Blik op de Weg maakte en presenteerde. Houdt hij er (als het goed is....) ook nog een paar knaken aan overollie1965 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:23:
@LankHoar @harley
Zou die Youtube video (en wie weet straks op schatkamer.beeldengeluid.nl ) niet ingevoegd moeten worden in de startpost van kleding, voor zij die nog niet overtuigd zijn![]()
Ja is goed af te lezen, je kunt het ook nog standaard op de nacht/donkere stand zetten.cyntax schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:28:
[...]
Is dat schermpje een beetje af te lezen in de felle zon zoals vandaag? Het is namelijk best wel flink gekanteld vergeleken met een TFT op een reguliere motor. Ik vraag dit omdat we ook naar een Vespa zitten te kijken maar we zijn er nog niet over uit of het een Supertech moet worden of niet.
Ik mis wel de toerenteller en water temperatuur meter van mijn oude GTS250.
Maar goed die zitten al jaren niet meer op de Vespa's.
De ene maatregel is doeltreffender dan de andere, en een aantal zaken begrijp ik wel. Rust voor 9:00 en na 21:00 snap ik zelfs ook nog wel.
Maar ik vrees wel voor de praktische invulling én voor het precedent dat het schept.
https://www.l1nieuws.nl/n...elgeving-voor-toertochten
Het vetgedrukte is de regel waar ik voor vrees. Wat is een landelijke weg? Je kunt er op wachten tot de verbodsborden als paddestoelen uit de grond schieten.Toertochten tussen de 10 en 49 voertuigen moeten zich voortaan van tevoren melden bij de gemeente. Voor een tocht met meer dan 49 voertuigen is vanaf nu een vergunning voor nodig en die wordt maar vier keer per jaar afgegeven. Daarnaast beperkt de gemeente het type voertuig. Toertochten met gemodificeerde motorvoertuigen worden niet vergund, zoals bijvoorbeeld de hotrods, een omgebouwde oldtimer met grote lawaaierige motoren.
Ook worden toertochten gebiedsgebonden. Toeren op landelijke wegen en in stilte- en natuurgebieden is niet meer toegestaan. Als laatste geldt een verbod van toertochten op feestdagen en op doordeweekse dagen voor negen 's ochtends en na zes uur 's avonds.
En wat is een toertocht? Mag ik niet meer naar familie/vrienden en na 21:00 naar huis rijden?
Ze denken ook dat het bestempelen van veel wegen tot 30km/h of andere trucjes tot een andere route berekening van de navigatie leidt. Volgens mij hebben ze niet in de gaten hoe de route makers te werk gaan als ze een route uitzetten...
Ze zijn in Vaals en andere gemeenten overigens ook aan het kijken of ze iets met geluidslimieten kunnen doen. Ik voorzie een gelijkaardige oplossing als in Oostenrijk. Dat wordt straks helemaal feest. (Nu ben ik in Zuid-Limburg al snel bestemmingsverkeer, mogelijk helpt mij dat)
Dit is zeker een 'slippery slope'... Maar een precedent hebben ze ergens in het midden van het land al geschept met die afsluiting op de Lekdijk.. Dit ga je natuurlijk alleen maar meer zien. Persoonlijk zal het mij niet snel raken, ik rij nooit met groepen. Maar stel dat je me een groep van 15 man rijdt, dan split je ff in 2 groepen voordat je dat gebied aan doet ofzo. Waar ik me meer aan erger is de betutteling als het aankomt op arbitraire snelheidslimieten... En dat is niet alleen in NL aan de hand..DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Jawel, zoals verwacht is het er door in Vaals dat ze maatregelen treffen tegen toertochten.
De ene maatregel is doeltreffender dan de andere, en een aantal zaken begrijp ik wel. Rust voor 9:00 en na 21:00 snap ik zelfs ook nog wel.
Maar ik vrees wel voor de praktische invulling én voor het precedent dat het schept.
https://www.l1nieuws.nl/n...elgeving-voor-toertochten
[...]
Het vetgedrukte is de regel waar ik voor vrees. Wat is een landelijke weg? Je kunt er op wachten tot de verbodsborden als paddestoelen uit de grond schieten.
En wat is een toertocht? Mag ik niet meer naar familie/vrienden en na 21:00 naar huis rijden?
Ze denken ook dat het bestempelen van veel wegen tot 30km/h of andere trucjes tot een andere route berekening van de navigatie leidt. Volgens mij hebben ze niet in de gaten hoe de route makers te werk gaan als ze een route uitzetten...
Ze zijn in Vaals en andere gemeenten overigens ook aan het kijken of ze iets met geluidslimieten kunnen doen. Ik voorzie een gelijkaardige oplossing als in Oostenrijk. Dat wordt straks helemaal feest. (Nu ben ik in Zuid-Limburg al snel bestemmingsverkeer, mogelijk helpt mij dat)
In België is trouwens een soortgelijke zaak onlangs in het nieuws geweest, stel je voor dat ze dat in de gehele Ardennen opeens overal en nergens gaan doen (want Belgen...)
Bouillon sluit N865 voor motorrijders
In het Belgische Bouillon is een opvallende maatregel van kracht geworden: motorrijders zijn deze zomer niet welkom op een deel van de N865. Van 1 mei tot en met 30 september geldt er een verbod voor motoren op het traject tussen Dohan en Mortehan.
Nu hangt er nog een groepsgrootte aan, maar ik voorspel nu al dat dat blijkbaar na een jaar toch geen zoden aan de dijk heeft gezet. (Joh! Worden het opeens meerdere kleine groepjes, opgelost!)
Dus wat worden de regels volgend jaar?
Nu rijd ik daar niet eens voor mijn plezier, dus ik merk er niet eens direct de consequenties van. Maar tóch bevalt het me niet vanwege de slippery slope.
Ik mis vooral de nuance in de zogenaamde oplossingen. Pak geluidsoverlast aan, verbied rijden in grote groepen, handhaaf snelheidslimieten. Trek er voor mijn part iedere drukke dag op uit met lasergun en geluidsmeter. Maar laat motorrijders die zich wel weten te gedragen niet de dupe zijn.418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:37:
Ik merk toch wel dat ik iets begripvoller ben voor maatregelen dan vele anderen hier...
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Daar is geen capaciteit voor.Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:53:
[...]
Ik mis vooral de nuance in de zogenaamde oplossingen. Pak geluidsoverlast aan, verbied rijden in grote groepen, handhaaf snelheidslimieten. Trek er voor mijn part iedere drukke dag op uit met lasergun en geluidsmeter. Maar laat motorrijders die zich wel weten te gedragen niet de dupe zijn.
En geen groepen maakt niet uit, als je 1 idioot hebt die constant op en neer rijdt is dat al irritant genoeg. En als je dan gaat zeggen dat meer dan 2 niet kan, dan kent natuurlijk niemand elkaar ineens
Dat is een politieke keuze
Groepen maakt heel veel uit. Rijden als groep zorgt nu eenmaal voor meer overlast door groepsgedrag en door pogingen om de groep bij elkaar te houden.En geen groepen maakt niet uit, als je 1 idioot hebt die constant op en neer rijdt is dat al irritant genoeg. En als je dan gaat zeggen dat meer dan 2 niet kan, dan kent natuurlijk niemand elkaar ineens
En die individuele idioten pak je aan met snelheidscontroles en geluidsmetingen. En misschien wat sneller een WOK-melding doen.
Dan is er ook geen capaciteit voor het handhaven op de regels zoals nu door @DrivinUCrazy gedeeld.
Ja ik heb begrip voor het terug dringen van overlast. Maar zoals die @Joris748 al geschreven: de gene die de overlast veroorzaken gericht aan te pakken, niet de massa is kassa oplossing.
@DrivinUCrazy heb jij als lokale Limburgse motorrijder geen lijntje naar de betreffende gemeenten om eens wat kritische vragen te stellen?
Zoals ik het begrijp zijn de maatregelen vooral gericht tegen toertochten georganiseerd vanuit verenigingen of commerciële partijen. Dat soort partijen zullen meer geneigd zijn om gestelde regels te volgen. Je kunt tenslotte geen zaak draaiende houden op een activiteit die niet mag.Bommes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:06:
[...]
Dan is er ook geen capaciteit voor het handhaven op de regels zoals nu door @DrivinUCrazy gedeeld.
En zo lokaal ben ik zelf niet meer. Ik kom er weliswaar vandaan, maar woon er zelf niet meer. Anderen hier wonen wel een stuk zuidelijker dan ik.
Ik geef overigens ook aan dat ik echt wel begrip heb voor de overlast. Maar de manier waarop ze dit nu tegengaan zie ik niet echt zitten.
Mijn motor is origineel, ik houd me (redelijk) aan de snelheid, en rijd niet onnodig hoog in de toeren. Afgelopen zondag nog een jochie diep teleurgesteld omdat ik op de oprit niet wilde revven, omdat ik zuinig ben op mijn buren. En tóch voel ik me steeds meer een paria. Dát staat me tegen.
Oud vs nieuw:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xWd13glkvr2icmL4e91Lu6kt.jpg?f=user_large)
Hokje 12 van de bingokaart kan ook afgestreept worden
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22 - FJR 1300 '08
Nee, is ook niet echt nodig.SL65 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:03:
[...]
België, Frankrijk en Luxemburg. In al deze landen werkt Flitsmeister gewoon. Los van of het mag…
[...]
Extra iPhone kan ook nog inderdaad, maar die extra iPhone heeft dus geen simkaart?
persoonlijk hotspot erop van de iphone 17 en alles is klaar, ik vind vooral chill dat je zo eenvoudig en snel even wat bestanden over kan zetten.
Ben nu bezig met een pennetje aan de telefoon, omdat de iphone 11 icm handschoenen soms wat kut is heb ik een touchscreen pen waar ik even wat printjes voor wil maken zodat voortaan nooit meer hoef te pielen met handschoenen.
Nee thnx, ik heb besloten dat het blauw niet mooi is en bestel denk ik een zwarte acerbis.LankHoar schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:13:
Veluwe is best mooi rijden. Rondje gedaan gisteren. Heerlijk
[Afbeelding]Nieuwe steps voorbereid. Wel even wennen, vind het fijn om mijn voeten er te plaatsen maar ze zitten in de weg met wisselenDat herinnert me dat ik floorboards bij NiceCNC wil bestellen. @kneusteun wil jij nog meebestellen, of iemand anders?
Ik wil een nieuwe helm kopen, en overweeg een Simpson. Vind die dingen best gaaf (en clubstyle natuurlijk he). Iemand enig idee of die dingen ergens te passen zijn in een zaak in Nederand? Ten Kate heeft ze niet, Louis zag ik ook niet. Ik kan er wel 1 bij FC Moto bijvoorbeeld wel kopen maar dan kan ik niet snel even een paar passen en kijken hoe het zit.
Thnx for het vragen!
Ik zie het een beetje zoals overlast door mensen op fatbikes. Het tuig dat zich eerst niet kon gedragen op een snorfiets maar sinds de helmplicht nu ineens op een niet verzekerde en ongeregistreerde “fatbike” brommer rondscheurt. Men begon over een algehele helmplicht… later een verbod op fietsen met dikke banden… Ik heb een Mountainbike met dikke banden…418O2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:37:
Ik merk toch wel dat ik iets begripvoller ben voor maatregelen dan vele anderen hier...
Dat er geen capaciteit is om overlast aan te pakken, is simpelweg ook de reden dat strengere regels en beperkingen niet werken.
Wanneer ik een tijd geleden een tourtocht zag met een stuk door DE, was er iemand met zijn asociale illegale herriepijp doe dat stukje maar even oversloeg. Blijkbaar is strengere handhaving dus wel zinvol.
Ik ga vrijwel nooit met meer man dan 2-3 op de weg, dus het raakt mij doorgaans niet, maar ook ik betaal wegenbelasting. Mijn motor is stiller dan vele auto’s. Binnen bebouwde kom zijn veel scooters al luidruchtiger. Dus regels die alles over een kam scheren storen mij behoorlijk, ook wanneer ze mij (nog) niet direct raken.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik kom er in het weekend sowieso niet, geen zin in al die wielrenners die 4 dik rijden en over de weg zwalken.
Moette doen.
Ik heb dat dus ook, ik zie allemaal mensen hier op de motor naar werk gaan en ik moet er niet aan denken om nu een fun ritje te doenPyr0_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:30:
Naar aanleiding van de discussie over de kleding hier er ook maar eens opgelet tijdens werken (rondjes rijden in Maastricht in zo'n lelijk blauw geval van 9m lang). En ik heb genoeg motor rijders gezien de afgelopen week en ik denk dat 7 van de 10 niet meer aan had dan een tshirt en korte broek... Zelfs een groep Belgen allemaal op ongeveer dezelfde GS met tshirt en korte broek, onderweg naar de markt om zich daar vet ruig te voelen op het terras ofzo...
Ik stap met dit weer eigenlijk liever niet eens op de motor, zelfs met doorwaai jas&broek. Die multi komt een bak hitte van af waar je niet goed van wordt, althans in stadsverkeer.
Om eerlijk te zijn begint dat al vanaf een graad of 25.. ik ben daar niet voor gemaakt denk ik, bommes zijn voorbeeld is nog wel 100% te begrijpen, voor de helmplicht pakte ik ook de snorfiets in de zwembroek om even snel een duik te nemen in een plas en uit te waaien op de snor.
Maar ik zie er al tegen op met dit weer om mij aan te kleden en dan al bezweet een helm over mijn gezicht te trekken.....
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Volgens mij biedt de huidige wet- en regelgeving al voldoende mogelijkheden om de overlastgevers (motorrijders met open pijpen, Golfjes, etc) aan te pakken. Maar ja, handhaving is een vies woord geworden, mede onder invloed van de law-and-order-vroem-vroem VVD. En dan krijg je dit soort maatregelen.Vrijdag schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:07:
Ach tja, geluid. Gaan ze dan ook die Golfjes en BMW 3 series hier in de stad met hun pops and bangs flink handhaven?
Uiteindelijk was de overheveling van politietaken naar de gemeentes (BOA's) gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Richt weer een gemeentepolitie op, die zich bezig kan houden met het tegengaan van overlast.
Nu, als echte belg zijnde, regels die ze niet kunnen handhaven, worden gewoon genegeerd, hoe jammer ook. Het is gewoon een stok achter de deur als ze toch eens een agent vinden die er een dagje wil staan, dat ze kunnen bekeuren.
Wij betalen allemaal de prijs voor de rotte appels in onze hobby.
Vrijdagochtend bijtijds de deur uit, in tegenstelling tot hoe we het voorheen deden nu een stuk route in de Eifel gepland in plaats van lunchen in Nederland (vaak Malden) en dan rechtstreeks naar het hotel om te zuipen. Echter: aangekomen bij het verzamelpunt, een Total bij Haps, zie ik een bericht dat mijn maat in zijn woonplaats is geschept door een auto. Da's één Triumph Tiger 1200 naar de klote en een boel geluk dat hij alleen wat gekneusd is. En een gigantische deuk in het ego.
Flink ontdaan overlegd en besloten met z'n tweeën door te rijden en de route te doen. Hij zou dan misschien nog aansluiten en rechtstreeks naar het hotel rijden. De rit van Haps naar Salm was vlot, maar behoorlijk zitten vloeken in mijn helm. Wat een begin van het weekend.
Aangekomen bij het startpunt van de route bleek dat mijn maat inderdaad op weg was; hij had zijn bagage inmiddels in de motorkoffers van zijn vrouw gepropt en had de NC 750 de sporen gegeven richting Eifel. Enigszins opgefleurd startten we de route, hij zou inderdaad rechtstreeks naar het hotel rijden.
De rest van het weekend was redelijk zoals gebruikelijk. Veel bochten, veel bier, veel vet vreten en weinig slaap. Nadat ik vorig jaar zowel mijn banden als remmen glad gereden heb tijdens een combinatie Vogezen/Eifel had ik dit jaar bijna nieuwe Michelin Pilot Road 6 laten monteren, en voor de zekerheid een setje remblokken achter in de koffer gegooid.
:strip_exif()/f/image/oij0zR00zA7hO4uoDkqYZYf0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W2TLf1pnxUYg9dCnOW6MRPME.jpg?f=fotoalbum_large)
Slecht idee... Hoe laat?
Dit is mogelijk interessant, hoe ga je dit bevestigen denk je?kneusteun schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:57:
Ben nu bezig met een pennetje aan de telefoon, omdat de iphone 11 icm handschoenen soms wat kut is heb ik een touchscreen pen waar ik even wat printjes voor wil maken zodat voortaan nooit meer hoef te pielen met handschoenen.
Edit: ik moet straks naar het ziekenhuis voor controle. Als de chirurg groen licht geeft ga ik de komende dagen flink wat KM maken/ inhalen. (Duim, duim)
[ Voor 71% gewijzigd door Format-C op 27-05-2026 10:25 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
/f/image/jZrRHE6vmfFHiM4S8WAAvXLm.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aVUwowbRv6ShaodWMEDUvKOA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KJfgtlkXLDHBWAPfd0ZfXrP8.jpg?f=fotoalbum_large)