Inmiddels bijna drie jaar geleden een MT-07 gekocht (nieuw). Heb 'm elk jaar naar de Yamaha dealer in Meppel gebracht voor een beurt, maar Yamaha biedt slechts twee jaar garantie aan. Is het het waard om de motor dit jaar weer naar Meppel te brengen voor een beurt, of kan ik net zo goed naar de motorport in Leeuwarden?
Dat kon je ook al binnen de garantie. Garantie vereist dat het onderhoud gebeurd, niet waar het onderhoud gebeurd.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
Zaterdag mijn eerste motor opgehaald en meteen kunnen genieten van een prachtig (lang) weekend om te rijden.
@LankHoar Yamaha YZY-R6 2000 Gelderland
An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris
Goed gekleed voor op de motor. Gefeliciteerd
DankjewelDutchgixxer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:02:
Goed gekleed voor op de motor. Gefeliciteerd
Ik kan even niet aflezen of het sarcastisch is (volgens mij niet) maar geen zorgen het is gewoon casual motor kleding. Ja het is minder veilig dan Textiel of leer, maar beter dan echte normale kelding door de kevlar. Het zit super comfortabel en ziet er naar mijn mening leuk uit.
[ Voor 12% gewijzigd door TheProst op 28-04-2026 12:27 ]
An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris
Mooie machine! Proficiat met de aankoop en heel veel plezier en veilige kilometers ermee.TheProst schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:01:
Zaterdag mijn eerste motor opgehaald en meteen kunnen genieten van een prachtig (lang) weekend om te rijden.
[Afbeelding]
Wat betreft kleding, dat begrijp ik wel dat daar opmerkingen over zijn of nog komen. Vaak zien motorjeans uit als reguliere jeans en is zeker een concessie, ik gebruik ze enkel met warmer weer met woon-werk aangezien ik daarbij geen snelweg rij.
Op tour dagen of langere afstanden doe ik toch liever de textiel broek aan met fatsoenlijk schoeisel
De motorjas is alle dagen hetzelfde, 3 laags waarvan uiteraard 2 uitneembaar.
BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS
Mijn sarcasme-meter ging ook even aan toen ik de reactie las.TheProst schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:07:
[...]
Dankjewel![]()
Ik kan even niet aflezen of het sarcastisch is (volgens mij niet) (...)
Wellicht kan @Dutchgixxer dit verduidelijken
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Voor mij was de keuze ook meer om dat ik het echt snel warm heb en dat ik het comforabler vind en amper snelweg ga rijden. Ik kijk nog wel voor te minste 1 leren broek voor als ik toch wel meer snelweg ga rijden maar wat schrok ik van het prijs verschil tussen de jeans en leer.Gringjammer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:00:
[...]
Mooie machine! Proficiat met de aankoop en heel veel plezier en veilige kilometers ermee.![]()
Wat betreft kleding, dat begrijp ik wel dat daar opmerkingen over zijn of nog komen. Vaak zien motorjeans uit als reguliere jeans en is zeker een concessie, ik gebruik ze enkel met warmer weer met woon-werk aangezien ik daarbij geen snelweg rij.
Op tour dagen of langere afstanden doe ik toch liever de textiel broek aan met fatsoenlijk schoeisel![]()
Waarom niet bij de snelweg een motor jeans? Ik heb ook liever textiel of leder maar vandaag heb ik de motor jeans aan bij 25km snelweg.Gringjammer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:00:
Vaak zien motorjeans uit als reguliere jeans en is zeker een concessie, ik gebruik ze enkel met warmer weer met woon-werk aangezien ik daarbij geen snelweg rij.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
FC-moto.deTheProst schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:19:
Ik kijk nog wel voor te minste 1 leren broek voor als ik toch wel meer snelweg ga rijden maar wat schrok ik van het prijs verschil tussen de jeans en leer.
Ik heb een berik pak gekocht voor op mijn SV650S. Ik denk dat ik 350 euro kwijt was en het verschil is enorm.
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 28-04-2026 13:27 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Over het algemeen wordt gesteld dat je voor snelweggebruik (max 120 km/h) minimaal AA nodig hebt.Chevy454 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:25:
[...]
Waarom niet bij de snelweg een motor jeans? Ik heb ook liever textiel of leder maar vandaag heb ik de motor jeans aan bij 25km snelweg.
Motorjeans is A of AA, textielpakken over het algemeen AA, leren pakken zijn AAA.
Hangt dus helemaal af van de rating van de motorjeans.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zojuist even snel gekeken naar mijn motorjeans en die zijn AA gerateJoris748 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:32:
[...]
Over het algemeen wordt gesteld dat je voor snelweggebruik (max 120 km/h) minimaal AA nodig hebt.
Motorjeans is A of AA, textielpakken over het algemeen AA, leren pakken zijn AAA.
De motojeans van John Doe zijn allemaal AAA, de reden dat ik voor dat merk ben gegaan. Kost wat, heb je ook wat. (Hierbij ontken ik verder niet dat leren pakken vaak nog net wat veiliger zijn)Joris748 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:32:
[...]
Over het algemeen wordt gesteld dat je voor snelweggebruik (max 120 km/h) minimaal AA nodig hebt.
En behalve de rating zijn het ook gewoon hele fijne broeken (vind ik). Zou ze iedereen aanbevelen om ze op zijn minst even te proberen.RBH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:34:
[...]
De motojeans van John Doe zijn allemaal AAA, de reden dat ik voor dat merk ben gegaan. Kost wat, heb je ook wat. (Hierbij ontken ik verder niet dat leren pakken vaak nog net wat veiliger zijn)
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Als ik op de site van MKC Moto kijk zijn enkele modelen van John Doe AAA gecertificeerd, de meeste zijn AA. Maar wel weer geleerd dat er ook motojeans met AAA bestaat.RBH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:34:
[...]
De motojeans van John Doe zijn allemaal AAA, de reden dat ik voor dat merk ben gegaan. Kost wat, heb je ook wat. (Hierbij ontken ik verder niet dat leren pakken vaak nog net wat veiliger zijn)
Dit zou zelfs onder een AA textielpak kunnen om de slijtvastheid van leer te benaderen, voor als je echt stevig door gaat rijden
https://www.mkcmoto.com/nl/john-doe-xtm-baselayer-pro-broek/
Edit: of onder een crossbroek voor enduro rijden!
[ Voor 27% gewijzigd door Joris748 op 28-04-2026 14:23 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Goede tip over John Doe. Ga er ook maar eens naar kijken. Mijn huidige motorjeans is een Revit Corona (ja, die had ik al voordat het een wereldwijde trend werd). Nu is dat een prima jeans maar het ding heeft wat last van leeftijdskrimp. De onderste helft van mijn bovenlichaam heeft in de loop van de tijd meer ruimte nodig, dus ik ben me ook aan het oriënteren op een nieuwe motorjeans.
Binnenkort maar eens passen en proberen bij MKC en/of Bikeroutfit.
Want over een paar weken is The Distinguished Gentlemen's Ride weer en moet ik weer posen
Ah, aardig wat keuze bij Bikeroutfit: https://www.bikeroutfit.n...B%5D=935199&min=0&max=350
Binnenkort maar eens passen en proberen bij MKC en/of Bikeroutfit.
Want over een paar weken is The Distinguished Gentlemen's Ride weer en moet ik weer posen
Ah, aardig wat keuze bij Bikeroutfit: https://www.bikeroutfit.n...B%5D=935199&min=0&max=350
[ Voor 13% gewijzigd door Vrijdag op 28-04-2026 14:28 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
I stand corrected, er zijn idd een aantal AA modellen, degene die je wil hebben zijn iig AAA.Joris748 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:14:
[...]
Als ik op de site van MKC Moto kijk zijn enkele modelen van John Doe AAA gecertificeerd, de meeste zijn AA.
Maar wel weer wat geleerd dat er ook motojeans met AAA bestaat.
Dit zou zelfs onder een AA textielpak kunnen om de slijtvastheid van leer te benaderen, voor als je echt stevig door gaat rijden
https://www.mkcmoto.com/nl/john-doe-xtm-baselayer-pro-broek/
Zijn idd hele fijne broeken!
Ik heb mij laten influencen door rocketman (YouTuber) en een Roadskin jeans gekocht. Tevreden over de kwaliteit en pasvorm. Welke rating ze hebben, moet ik eens checken.
Na mijn RevIt Reed jeans een jaar te hebben gedragen heb ik me vorig jaar getrakteerd op een nieuwe John Doe. Eerst wilde ik de Defender Mono online bestellen, maar toch even naar MKC gereden. Daar kwam ik er achter dat die broek toch wel heel stug is (o.a. door de weave) en daar wilde ik juist vanaf.
Toen ben ik uitgekomen bij de John Doe Cargo Stroker, ook Triple A rated en zit lekker door de binnenlaag (dus geen mono). Plus een hoop ruimte in je cargo-zakken & een aparte plek voor de mobiele telefoon. Perfect in warm & koud weer tot nu toe.
Toen ben ik uitgekomen bij de John Doe Cargo Stroker, ook Triple A rated en zit lekker door de binnenlaag (dus geen mono). Plus een hoop ruimte in je cargo-zakken & een aparte plek voor de mobiele telefoon. Perfect in warm & koud weer tot nu toe.
Ik heb motorjeans van PMJ met AAA rating, kevlar zit daarbij door de buitenstof heen geweven. Koste destijds iets van € 150. Enig nadeel is dat ik geen level 2 knieprotectoren erbij kan vinden die nog comfortabel genoeg zijn, heup paste level 2 wel.
En voor mijn über-pak, REV"IT GTX laminated en wat voor krachttermen en hoofdletters nog meer zijn er dan juist weer geen level 2 heupprotectoren beschikbaar.
En voor mijn über-pak, REV"IT GTX laminated en wat voor krachttermen en hoofdletters nog meer zijn er dan juist weer geen level 2 heupprotectoren beschikbaar.
Leren pakken zijn zeker niet altijd AAA, vaak AA, en slecht enkelen AAAJoris748 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:32:
[...]
Gisteren gelukkig wel zn 'sterkte' bewezen en het nut van een goede uitrusting
https://www.gelrenieuws.n...em_hhrPR3SsvVqgiqtaoSzDsw
Kan ik hier uit opmaken dat jij dat was!? Alles goed verder? Geen voorrang gegeven door de Mercedes?Aldusso schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:16:
[...]
Leren pakken zijn zeker niet altijd AAA, vaak AA, en slecht enkelen AAA
Gisteren gelukkig wel zn 'sterkte' bewezen en het nut van een goede uitrusting
https://www.gelrenieuws.n...em_hhrPR3SsvVqgiqtaoSzDsw
Daar lijkt het wel sterk op inderdaad. Een reden waarom ik eigenlijk altijd kruispunten voorzichtig nader, ook al heb ik groen of voorrang. Ik kan en mag er nou eenmaal niet vanuit gaan dat een automobilist goed kijkt of überhaupt kijkt. En ik heb niks aan mijn groene licht of voorrang als ik gewond op straat ligBasvanS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:29:
[...]
Kan ik hier uit opmaken dat jij dat was!? Alles goed verder? Geen voorrang gegeven door de Mercedes?
Dit is overigens niet bedoeld als een oordeel over de motorrijder in kwestie, slechts hoe ik zo'n situatie nader. Wat mij betreft mag de veroorzaker van een ongeval als dit standaard langs het CBR voor een onderzoek naar de rijvaardigheid.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Vrijdag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:18:
Nu is dat een prima jeans maar het ding heeft wat last van leeftijdskrimp.
En een ritje langs een opticienDestruction schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:46:
Wat mij betreft mag de veroorzaker van een ongeval als dit standaard langs het CBR voor een onderzoek naar de rijvaardigheid.
Ik ga helemaal mee met je benadering van een kruispunt/zijweg.
Ik had er gisteren bijna een die me achter bijna aantikte omdat ik op de rem ging voor iemand die een voorrangsweg op wilde komen. Ik kijk altijd naar de bestuurder, als ik deze absoluut niet zie kijken naar mijn kant dan gaat de rem erop als ik te dichtbij ben. En wat denk je op het allerlaatste moment remt die automobilist, en dat was behoorlijk hard t.o.v. hoe normaal gestopt wordt met een auto.
Mijn conclusie, hij had mij niet gezien hoogstens de auto achter mij waar bij voor wilde schieten.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Pando onderjas en legging, allebei tripple A. Gewoon er overheen wat ik wil.
Inderdaad, geen joggingbroek of korte broek, maar een normale jeans.
Inderdaad, geen joggingbroek of korte broek, maar een normale jeans.
Moette doen.
Mjin zoon, redelijk vanaf gekomen, wel wat gebroken en heel veel schade, maar komt weer goed. Wel een engeltje op zn schouder gehadBasvanS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:29:
[...]
Kan ik hier uit opmaken dat jij dat was!? Alles goed verder? Geen voorrang gegeven door de Mercedes?
Idd geen voorrang, auto stond al even stil, en ging toch ineens naar voren..dan doe je niks meer.
Fotootje van de video (genomen vanaf de helm)
Veel sterkte en beterschap voor uw zoon!Aldusso schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:57:
[...]
Mjin zoon, redelijk vanaf gekomen, wel wat gebroken en heel veel schade, maar komt weer goed. Wel een engeltje op zn schouder gehad![]()
Idd geen voorrang, auto stond al even stil, en ging toch ineens naar voren..dan doe je niks meer.
[Afbeelding]
Dit is precies de situatie waar ik toch altijd bang voor ben op zulke wegen. Omdat de auto stilstond denk je 'die heeft me gezien'. Het is makkelijker te anticiperen op een auto die niet lijkt te gaan stoppen, dan dat dit gebeurt.Aldusso schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:57:
[...]
Mjin zoon, redelijk vanaf gekomen, wel wat gebroken en heel veel schade, maar komt weer goed. Wel een engeltje op zn schouder gehad![]()
[Afbeelding]
Anyway, veel sterkte met het herstel van je zoon en met de mentale verwerking. Over de vraag wie schuldig is bestaat in ieder geval geen twijfel, die foto liegt er niet om.
Allereerste, veel sterkte voor je zoon. Dat is toch niet zo mooi. Maar hoe heeft hij deze beelden gemaakt?Aldusso schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:57:
[Afbeelding]
Hij heeft een DJI camera aan zn helm, met een chinmount. Die heeft alles gefilmdChevy454 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:05:
[...]
Allereerste, veel sterkte voor je zoon. Dat is toch niet zo mooi. Maar hoe heeft hij deze beelden gemaakt?
Gefeliciteerd met je R6TheProst schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:01:
[Afbeelding]
Ik zal maar niet vertellen dat ik toen 16 was en alleen een schakelbrommer kon rijden. Bovendien was het op een verjaardag en ik had al een paar biertjes op - ik kreeg het aanbod even te rijden en kon het niet weerstaan
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Of het nu textiel of jeans is maakt geen zak uit, er zijn A textiel broeken en AAA jeans.Gringjammer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:00:
[...]
Mooie machine! Proficiat met de aankoop en heel veel plezier en veilige kilometers ermee.![]()
Op tour dagen of langere afstanden doe ik toch liever de textiel broek aan met fatsoenlijk schoeisel![]()
Zelfde voor het level crash protectie.
Als je nu zou zeggen leer dan snap ik het, dat is VAAK wel de betere keuze.
Zolang je maar AAA motorkleding draagt is dat primaLankHoar schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:41:
[...]
Ik zal maar niet vertellen dat ik toen 16 was en alleen een schakelbrommer kon rijden. Bovendien was het op een verjaardag en ik had al een paar biertjes op - ik kreeg het aanbod even te rijden en kon het niet weerstaan![]()
Pffffff... weer een SMIDSY geval.Aldusso schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:57:
[...]
[Afbeelding]
Sterkte met het herstel. Ik hoop dat hij snel weer op de motor stapt.
Afgelopen dinsdagmiddag kon ik bij Simako in Elst proefrijden op de langverwachte F450GS Trophy.
Zonovergoten en met een heerlijke 18 graden en een fris windje door mijn Revit! zomerjackje heb ik kennis gemaakt met, allicht, mijn volgende motor.
Verkoper Michael was nog druk bezig met een klant dus ik meldde mij even aan de balie en werd meteen vriendelijk geholpen door een medewerkster. Kopietje rijbewijs, proefrit-formuliertje invullen et cetera et cetera.
Ik merkte al op dat de klaarstaande Trophy voorzien was van een eigen kentekenplaat. Mijn vermoeden werd door een verkoper bevestigd dat de motor (later) in de verhuurpool wordt opgenomen.
De verkoopster duwde de motor naar buiten en na een klein praatje met uitleg kon ik vertrekken, ik ben niet bekend in de omgeving maar had me even georiënteerd en sloeg rechts het terrein af op zoek naar het voor mij onbekende maar vermoedelijk uiterst pittoreske Valburg.
“Hoe rijd de F450GS???” hoor ik jullie inmiddels vragen…….ik zal mijn eerste indrukken even in onderdelen uiteenzetten. Let wel, ik ben geen flitsende influencer met een kanaal met 100K subs, ik rijd ook niet als Adam Riemann of Valentino Rossie, ik ben ook maar een normale motorrijder.
De eerste meters
De eerste meters op de GS voelen meteen BMW-waardig……nee…..BMW GS-waardig aan. Dit voelt niet aan als een halfslachtige poging van BMW een stukje marktaandeel te pakken door een opvolger van de G310 ergens uit een land ver weg te laten rollen en mee te willen liften op de parallelle twin-hype-train door als “moetje” een instappertje in de line-up van de GS-familie te zetten.
Formaat
De F450GS is geen grote motor……maar komt absoluut niet iel over. Denk aan de laatste F750GS maar een fractie ranker door de meer enduro-style vormgeving. Klein is het verkeerde woord.
Je ziet natuurlijk wel dat het een kleinere, lichtere GS is, op de velgen liggen smallere wielen dan de overige modellen.
Een KTM390 Adventure (het oude model) of Honda CB500X voelt echt beduidend kleiner aan.
Maar je hebt in geen geval het idee dat je hier met een zware bromfiets onderweg bent.
Geluid
Het 450blok maakt wat meer lawaai dan verwacht. Het motorgeluid komt van de bovenkant weg waar ik dat op mijn boxer natuurlijk niet gewend ben. Het geluid is een mix van wat getik en een licht motorblokje. Dat is wel even wennen maar niet anders dan wat ik gehoord heb op een 800GS, 900XR of een V-Strom8 00, dit past bij de staande twins.
Koppel
Het blok met 420cc bied mij echt wel genoeg koppel. Geen moment het idee gehad (let wel; ik heb geen snelweg/autobahn gereden) dat ik hier om vermogen verlegen zou gaan zitten met deze GS. Gek heb ik het niet kunnen maken in stadsverkeer en buiten de bebouwde kom met een motor die nog geen 100 km heeft gelopen.
Wendbaar
In het verkeer is de 450 een lekker licht sturende en wendbare motor. Het lichte gewicht is duidelijk merkbaar. Stoppen en voetje aan de vloer is geen probleem want de zithoogte is vrij laag met het originele tweedelige zadel. Het Enduro-zadel is 20mm hoger en kan ook nog prima met mijn 1.80m. Ook nu is er géén sprake van dat het aanvoelt alsof je met een 125CC onderweg te zijn of eerst het KNMI moet raadplegen of het niet te hard waait en je beter met de auto kunt gaan.
Bochten neem de 450 lekker vertrouwd. Het 19inch wiel in het vooronder voelt prima. De CFMoto 450MT voelde tijdens de proefrit een stuk zenuwachtiger met het 21inch voorwiel maar, toegegeven, daar lag AFAIK een 50/50 of 70/30 band onder. De BMW is voorzien van 80/20 of zelfs 90/10 banden van Maxxis (de Maxxplore?).
Door de behouden testrit kan ik verder niet echt een zinnig oordeel vellen over de prestatie van die banden.
Quickshifter
Ik had niet eerder met een quickshifter gereden en dat is best geinig. Functioneert prima en heeft geen steek laten vallen. Voor mij persoonlijk is een QS zeker geen must-have, ik vind het een leuke gimmick voor wie dat wil hebben maar ik zou hem niet hoeven. Maak de motor maar goedkoper, dan neem ik in plaats daar van wel een setje softluggage, een topcase of de euro’s gaan naar een Navigator.
Koppelingshendel
Een enkele youtuber merkte in de lawine van “first-ride”-filmpjes op dat de koppelingshendel wat zwaarder zou gaan door de ERC. Ik heb dat geen enkel moment ervaren. De hendel vergt, in mijn beleving, geen extra kracht of voelt opvallend anders aan. Elke motor heeft wel wat verschil in bediening tussen de verschillende merken en/of types motor, maar hier is geen sprake van een opvallende outlier.
ERC
Last but least……de “EasyRideClutch”…..het heetste hangijzer waar jullie natuurlijk op zitten te wachten. I saved the best…..of the worst…….for last!
Bij het wegrijden kun je de 450 in de eerste versnelling zetten en met je linkerhand van het stuur af rustig gas geven tot, inderdaad, zo’n 2700 toeren en dan trekt de motor vanzelf op en kun je zonder door de QS rustig optrekken door de versnellingen heen.
Dat verhoogde toerental is ietwat vreemd om te beleven, je verwacht gewoon dat zo’n blokje met 1000-1500 al gewoon aangrijpt. Het maakt ook ietwat meer lawaai dan je normaliter zou verwachten. Dat wegrijden zonder koppelen en dan kunnen opschakelen door de QS is grappig. Maar ERC is wat dat betreft voor mij, net als een QS, een leuke gimmick die ik niet in de configurator zou aanvinken. But hey, that’s just me.
Maar……..die ERC heeft dus ook een vervelende eigenschap.
Dit volgende stukje vind ik erg lastig te omschrijven maar ik heb mijn best gedaan. Natuurlijk vergt alles gewenning, het is de vraagt in hoeverre je aan iets gewend kunt en wilt raken raken.
In (zeer langzaam) stadsverkeer of bij het langzaam aanrijden op een kruising om achter een kruisende auto de zijstraat in te slaan, wil het dus voorkomen dat je langzaam afremt en dus onder die 2700 toeren komt in, bijvoorbeeld, de 2de versnelling.
Net op het moment dat je dus je bochtje invalt achter de gepasseerde auto aan, doe je dat dus met een compleet ontkoppelde motor.
Niet dat je dus merkt dat je nog met een klein beetje trekkracht nog door de bocht heen gaat en wat gas bij geeft maar je moet dus weer boven die 2700 toeren uitkomen of hem in zijn 1 gooien. Dit is dus compleet anders dan dat je met je conventionele koppeling wat laag in de toeren de bocht pakt.
Als ik hem even echt platsla is de ERC een hele luxe voorziening die ervoor zorgt dat je in het terrein geen “last” meer hebt van een afslaande motor. De ERC zit (helaas) standaard op de Trophy, wil je hem op een andere versie dan kost de ERC 850 euro en dan komen er nog montagekosten bij. Reken op zo’n 1000 euro luxe zodat je niet na een buiteling in de drek de killswitch hoeft te drukken doordat je motor nog loopt en je GS uitgerekend op de linkerzijde ligt met een draaiend achterwiel zodat je die niet in N krijgt gezet.
Wat mij betreft heeft BMW hier echt een vreemde beslissing gemaakt (en ook verkopers die ik spreek snappen een aantal zaken die bij de introductie van deze machine geen ene snars), BMW maakt hier wat vreemde bokkensprongen. Spaakwielen? Die krijg je volgend jaar los erbij geleverd, dus je hebt 2 sets velgen.
Wat nu?
Ik rijd momenteel een 2009 R1200GS nadat ik enkele jaren geleden mijn 2004 1150GSA heb verkocht doordat ik (te) weinig reed.
Mijn motorhistorie bestaat verder uit een Honda VF750F, Suzuki GSX-R750W, Honda CBR 900RR Fireblade en een F650GS voor wat context.
Tussentijds genoeg om me heen gekeken en wat modellen gereden, van Aprilia RSV Mille tot een FJR1300.
De motorkriebel verdween echter nooit echt helemaal. In het verleden heb ik op de 1200 gereden tijdens een leuke offroad-dag in Hechlingen bij het BMW Enduropark. Dus toen ik weer zocht beperkte ik mijn zoektocht tot een 1200GS.
Ik weet nu dat ik sowieso de beschikking wil hebben tot een motor en ik zou graag een wat frissere moderne fiets hebben. Wie wil er nu niet zo’n kek TFT-display?. Een wat lichter modelletje zou ook niet gek zijn, wat manoeuvreer je zo’n 450 lekker makkelijk.
De 450 past mij als volgende motor verder eigenlijk prima. Voor nu gooit de ERC nog even roet in het eten door de (te) korte kennismaking. Ik gaf al even dat de Trophy de verhuur in gaat over een maandje, zodat er voldoende mensen hebben kunnen proefrijden zonder mis te grijpen. Ik ga dan de Trophy minimaal een dag, maar waarschijnlijk een heel weekend, even huren en wat ritten maken. Bij Honda ga ik nog even proefrijden op de NX500, gewoon even ter vergelijk.
Tevens hoop ik dat er een zwarte Basic of rode Sport als demo komt die niet is voorzien van een ERC. Allicht is een non-ERC de heilige graal in de 450line-up, maar ja, die is er niet in de fantastische Trophy-livery (het oog wil natuurlijk ook wat) en je levert nog wel wat meer zaken in, zeker op de zwarte Basic met zijn (AFAIK) niet instelbare vering. En ga je met de Basic los in de configurator kom je niet uit op een aantrekkelijk lage Basic-prijs want de Trophy krijgt een aantal zaken standaard tegen een geringere totaalprijs.
Van wat ik begreep bij Simako hebben de dealers een Trophy demo-machine en een rode Sport toonzaal-fiets als show/voorraadmodel. Op die laatste mag dus niet worden proefgereden dus ik ga maar eens rondbellen of er überhaupt een non-ERC demo-fiets is.
Buiten de ERC is er verder alleen het normale stukje twijfel. Denk hierbij aan het “inleveren” van het boxerblok (oef!) en ik weet natuurlijk nog wel dat zo’n “onderhoudsvrije” cardan ook wel lekker handig is, fuck dat kettingsmeren.
Maar goed, die twijfel kennen we allemaal wel, behalve als je @Bommes heet, als we kijken naar een andere, nieuwe motor.
Zonovergoten en met een heerlijke 18 graden en een fris windje door mijn Revit! zomerjackje heb ik kennis gemaakt met, allicht, mijn volgende motor.
Verkoper Michael was nog druk bezig met een klant dus ik meldde mij even aan de balie en werd meteen vriendelijk geholpen door een medewerkster. Kopietje rijbewijs, proefrit-formuliertje invullen et cetera et cetera.
Ik merkte al op dat de klaarstaande Trophy voorzien was van een eigen kentekenplaat. Mijn vermoeden werd door een verkoper bevestigd dat de motor (later) in de verhuurpool wordt opgenomen.
De verkoopster duwde de motor naar buiten en na een klein praatje met uitleg kon ik vertrekken, ik ben niet bekend in de omgeving maar had me even georiënteerd en sloeg rechts het terrein af op zoek naar het voor mij onbekende maar vermoedelijk uiterst pittoreske Valburg.
“Hoe rijd de F450GS???” hoor ik jullie inmiddels vragen…….ik zal mijn eerste indrukken even in onderdelen uiteenzetten. Let wel, ik ben geen flitsende influencer met een kanaal met 100K subs, ik rijd ook niet als Adam Riemann of Valentino Rossie, ik ben ook maar een normale motorrijder.
De eerste meters
De eerste meters op de GS voelen meteen BMW-waardig……nee…..BMW GS-waardig aan. Dit voelt niet aan als een halfslachtige poging van BMW een stukje marktaandeel te pakken door een opvolger van de G310 ergens uit een land ver weg te laten rollen en mee te willen liften op de parallelle twin-hype-train door als “moetje” een instappertje in de line-up van de GS-familie te zetten.
Formaat
De F450GS is geen grote motor……maar komt absoluut niet iel over. Denk aan de laatste F750GS maar een fractie ranker door de meer enduro-style vormgeving. Klein is het verkeerde woord.
Je ziet natuurlijk wel dat het een kleinere, lichtere GS is, op de velgen liggen smallere wielen dan de overige modellen.
Een KTM390 Adventure (het oude model) of Honda CB500X voelt echt beduidend kleiner aan.
Maar je hebt in geen geval het idee dat je hier met een zware bromfiets onderweg bent.
Geluid
Het 450blok maakt wat meer lawaai dan verwacht. Het motorgeluid komt van de bovenkant weg waar ik dat op mijn boxer natuurlijk niet gewend ben. Het geluid is een mix van wat getik en een licht motorblokje. Dat is wel even wennen maar niet anders dan wat ik gehoord heb op een 800GS, 900XR of een V-Strom8 00, dit past bij de staande twins.
Koppel
Het blok met 420cc bied mij echt wel genoeg koppel. Geen moment het idee gehad (let wel; ik heb geen snelweg/autobahn gereden) dat ik hier om vermogen verlegen zou gaan zitten met deze GS. Gek heb ik het niet kunnen maken in stadsverkeer en buiten de bebouwde kom met een motor die nog geen 100 km heeft gelopen.
Wendbaar
In het verkeer is de 450 een lekker licht sturende en wendbare motor. Het lichte gewicht is duidelijk merkbaar. Stoppen en voetje aan de vloer is geen probleem want de zithoogte is vrij laag met het originele tweedelige zadel. Het Enduro-zadel is 20mm hoger en kan ook nog prima met mijn 1.80m. Ook nu is er géén sprake van dat het aanvoelt alsof je met een 125CC onderweg te zijn of eerst het KNMI moet raadplegen of het niet te hard waait en je beter met de auto kunt gaan.
Bochten neem de 450 lekker vertrouwd. Het 19inch wiel in het vooronder voelt prima. De CFMoto 450MT voelde tijdens de proefrit een stuk zenuwachtiger met het 21inch voorwiel maar, toegegeven, daar lag AFAIK een 50/50 of 70/30 band onder. De BMW is voorzien van 80/20 of zelfs 90/10 banden van Maxxis (de Maxxplore?).
Door de behouden testrit kan ik verder niet echt een zinnig oordeel vellen over de prestatie van die banden.
Quickshifter
Ik had niet eerder met een quickshifter gereden en dat is best geinig. Functioneert prima en heeft geen steek laten vallen. Voor mij persoonlijk is een QS zeker geen must-have, ik vind het een leuke gimmick voor wie dat wil hebben maar ik zou hem niet hoeven. Maak de motor maar goedkoper, dan neem ik in plaats daar van wel een setje softluggage, een topcase of de euro’s gaan naar een Navigator.
Koppelingshendel
Een enkele youtuber merkte in de lawine van “first-ride”-filmpjes op dat de koppelingshendel wat zwaarder zou gaan door de ERC. Ik heb dat geen enkel moment ervaren. De hendel vergt, in mijn beleving, geen extra kracht of voelt opvallend anders aan. Elke motor heeft wel wat verschil in bediening tussen de verschillende merken en/of types motor, maar hier is geen sprake van een opvallende outlier.
ERC
Last but least……de “EasyRideClutch”…..het heetste hangijzer waar jullie natuurlijk op zitten te wachten. I saved the best…..of the worst…….for last!
Bij het wegrijden kun je de 450 in de eerste versnelling zetten en met je linkerhand van het stuur af rustig gas geven tot, inderdaad, zo’n 2700 toeren en dan trekt de motor vanzelf op en kun je zonder door de QS rustig optrekken door de versnellingen heen.
Dat verhoogde toerental is ietwat vreemd om te beleven, je verwacht gewoon dat zo’n blokje met 1000-1500 al gewoon aangrijpt. Het maakt ook ietwat meer lawaai dan je normaliter zou verwachten. Dat wegrijden zonder koppelen en dan kunnen opschakelen door de QS is grappig. Maar ERC is wat dat betreft voor mij, net als een QS, een leuke gimmick die ik niet in de configurator zou aanvinken. But hey, that’s just me.
Maar……..die ERC heeft dus ook een vervelende eigenschap.
Dit volgende stukje vind ik erg lastig te omschrijven maar ik heb mijn best gedaan. Natuurlijk vergt alles gewenning, het is de vraagt in hoeverre je aan iets gewend kunt en wilt raken raken.
In (zeer langzaam) stadsverkeer of bij het langzaam aanrijden op een kruising om achter een kruisende auto de zijstraat in te slaan, wil het dus voorkomen dat je langzaam afremt en dus onder die 2700 toeren komt in, bijvoorbeeld, de 2de versnelling.
Net op het moment dat je dus je bochtje invalt achter de gepasseerde auto aan, doe je dat dus met een compleet ontkoppelde motor.
Niet dat je dus merkt dat je nog met een klein beetje trekkracht nog door de bocht heen gaat en wat gas bij geeft maar je moet dus weer boven die 2700 toeren uitkomen of hem in zijn 1 gooien. Dit is dus compleet anders dan dat je met je conventionele koppeling wat laag in de toeren de bocht pakt.
Als ik hem even echt platsla is de ERC een hele luxe voorziening die ervoor zorgt dat je in het terrein geen “last” meer hebt van een afslaande motor. De ERC zit (helaas) standaard op de Trophy, wil je hem op een andere versie dan kost de ERC 850 euro en dan komen er nog montagekosten bij. Reken op zo’n 1000 euro luxe zodat je niet na een buiteling in de drek de killswitch hoeft te drukken doordat je motor nog loopt en je GS uitgerekend op de linkerzijde ligt met een draaiend achterwiel zodat je die niet in N krijgt gezet.
Wat mij betreft heeft BMW hier echt een vreemde beslissing gemaakt (en ook verkopers die ik spreek snappen een aantal zaken die bij de introductie van deze machine geen ene snars), BMW maakt hier wat vreemde bokkensprongen. Spaakwielen? Die krijg je volgend jaar los erbij geleverd, dus je hebt 2 sets velgen.
Wat nu?
Ik rijd momenteel een 2009 R1200GS nadat ik enkele jaren geleden mijn 2004 1150GSA heb verkocht doordat ik (te) weinig reed.
Mijn motorhistorie bestaat verder uit een Honda VF750F, Suzuki GSX-R750W, Honda CBR 900RR Fireblade en een F650GS voor wat context.
Tussentijds genoeg om me heen gekeken en wat modellen gereden, van Aprilia RSV Mille tot een FJR1300.
De motorkriebel verdween echter nooit echt helemaal. In het verleden heb ik op de 1200 gereden tijdens een leuke offroad-dag in Hechlingen bij het BMW Enduropark. Dus toen ik weer zocht beperkte ik mijn zoektocht tot een 1200GS.
Ik weet nu dat ik sowieso de beschikking wil hebben tot een motor en ik zou graag een wat frissere moderne fiets hebben. Wie wil er nu niet zo’n kek TFT-display?. Een wat lichter modelletje zou ook niet gek zijn, wat manoeuvreer je zo’n 450 lekker makkelijk.
De 450 past mij als volgende motor verder eigenlijk prima. Voor nu gooit de ERC nog even roet in het eten door de (te) korte kennismaking. Ik gaf al even dat de Trophy de verhuur in gaat over een maandje, zodat er voldoende mensen hebben kunnen proefrijden zonder mis te grijpen. Ik ga dan de Trophy minimaal een dag, maar waarschijnlijk een heel weekend, even huren en wat ritten maken. Bij Honda ga ik nog even proefrijden op de NX500, gewoon even ter vergelijk.
Tevens hoop ik dat er een zwarte Basic of rode Sport als demo komt die niet is voorzien van een ERC. Allicht is een non-ERC de heilige graal in de 450line-up, maar ja, die is er niet in de fantastische Trophy-livery (het oog wil natuurlijk ook wat) en je levert nog wel wat meer zaken in, zeker op de zwarte Basic met zijn (AFAIK) niet instelbare vering. En ga je met de Basic los in de configurator kom je niet uit op een aantrekkelijk lage Basic-prijs want de Trophy krijgt een aantal zaken standaard tegen een geringere totaalprijs.
Van wat ik begreep bij Simako hebben de dealers een Trophy demo-machine en een rode Sport toonzaal-fiets als show/voorraadmodel. Op die laatste mag dus niet worden proefgereden dus ik ga maar eens rondbellen of er überhaupt een non-ERC demo-fiets is.
Buiten de ERC is er verder alleen het normale stukje twijfel. Denk hierbij aan het “inleveren” van het boxerblok (oef!) en ik weet natuurlijk nog wel dat zo’n “onderhoudsvrije” cardan ook wel lekker handig is, fuck dat kettingsmeren.
Maar goed, die twijfel kennen we allemaal wel, behalve als je @Bommes heet, als we kijken naar een andere, nieuwe motor.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
ERC is toch in principe gewoon een rekluse, dus neem aan dat die eenvoudig weg te halen is?
Nou, de Twin is weer terug thuis met een nieuwe (gebruikte) radiator.
Daarbij hebben ze wel opgemerkt dat de rechter ventilator compleet verplettert is en dus nooit heeft gewerkt. Nooit gezeik mee gehad of gemerkt omdat het koelsysteem behoorlijk overbemeten is op de Twin, maar dat is dus ook bij de val (bij vorige eigenaar) gebeurd waarbij die rechter valbeugel en de valsensor het te verduren kregen, maar ook iets wat Motorsport Klazienaveen compleet gemist heeft ondanks dat de rechterkant eraf is geweest bij de beurt. Mijn specifieke instructies waren destijds 'fix alles wat gefixt moet worden' - niet gedaan en ze hadden ook de binnenband tussen de velg geklemd...
M.a.w. ga a.u.b. nooit naar die zaak heen wat ze leveren broddelwerk en zijn ook nog eens heel duur.
Koppeling die ik wil kunnen ze hier ook niet leveren dus afgesproken dat ik de onderdelen zelf ga sourcen voor een toekomstige beurt, kan ik gelijk zo'n DRC clutch regelen.
- edit -
dat viel dan gelukkig weer mee. Vervangende rechter Fan geregeld voor 88 euri en een nieuwe DRC offroad clutch kit voor 131.
Daarbij hebben ze wel opgemerkt dat de rechter ventilator compleet verplettert is en dus nooit heeft gewerkt. Nooit gezeik mee gehad of gemerkt omdat het koelsysteem behoorlijk overbemeten is op de Twin, maar dat is dus ook bij de val (bij vorige eigenaar) gebeurd waarbij die rechter valbeugel en de valsensor het te verduren kregen, maar ook iets wat Motorsport Klazienaveen compleet gemist heeft ondanks dat de rechterkant eraf is geweest bij de beurt. Mijn specifieke instructies waren destijds 'fix alles wat gefixt moet worden' - niet gedaan en ze hadden ook de binnenband tussen de velg geklemd...
M.a.w. ga a.u.b. nooit naar die zaak heen wat ze leveren broddelwerk en zijn ook nog eens heel duur.
Koppeling die ik wil kunnen ze hier ook niet leveren dus afgesproken dat ik de onderdelen zelf ga sourcen voor een toekomstige beurt, kan ik gelijk zo'n DRC clutch regelen.
- edit -
dat viel dan gelukkig weer mee. Vervangende rechter Fan geregeld voor 88 euri en een nieuwe DRC offroad clutch kit voor 131.
[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-04-2026 11:20 ]
Mooi verhaal man.Fraggert:
Afgelopen dinsdagmiddag kon ik bij Simako in Elst proefrijden op de langverwachte F450GS Trophy.
En koop die Mille er gewoon bij voor de fun.
Dankjewel. Gaaf, alleen minder verstandig omdat met een paar biertjes op. Daarin tegen boeien meeste 16 jarige ook niet wat verstandig is als het maar hard gaatLankHoar schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:41:
[...]
Gefeliciteerd met je R6Dat is de eerste motor waar ik ooit op gereden heb. Volgens mij ook uit 2000 en hij zag er in ieder geval precies hetzelfde uit.
Ik zal maar niet vertellen dat ik toen 16 was en alleen een schakelbrommer kon rijden. Bovendien was het op een verjaardag en ik had al een paar biertjes op - ik kreeg het aanbod even te rijden en kon het niet weerstaan![]()
Aha Loenen!TheProst schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:01:
[Afbeelding]
En nee, ik heb het bord op de achtergrond niet gebruikt om te spieken. Afgelopen jaar heb ik een rit in die omgeving uitgezet en toevallig bij dit tankstation getankt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Aan de schaduw op de weg te zien kwam de motor ook uit de zon aangereden, dan is hij nog slechter zichtbaar natuurlijk. Ik neem eigenlijk al jaren geen risico meer in dit soort gevallen, rem af en geef signaallicht af om te laten zien dat je er bent. Blikkers zijn niet zo goed in motoren inschatten en wij hebben geen kreukelzones.Aldusso schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:57:
[...]
[Afbeelding]
Met dat signaallicht moet je oppassen dat het niet wordt gezien als een seintje dat je hen voorrang geeft.Bvanham schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:33:
[...]
Aan de schaduw op de weg te zien kwam de motor ook uit de zon aangereden, dan is hij nog slechter zichtbaar natuurlijk. Ik neem eigenlijk al jaren geen risico meer in dit soort gevallen, rem af en geef signaallicht af om te laten zien dat je er bent. Blikkers zijn niet zo goed in motoren inschatten en wij hebben geen kreukelzones.
Een lichtsignaal zou ik juist niet doen, dat kunnen mensen opvatten als "kom maar, ik laat je voor". (wat @Waaj ook net voor mij poste)Bvanham schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:33:
[...]
Aan de schaduw op de weg te zien kwam de motor ook uit de zon aangereden, dan is hij nog slechter zichtbaar natuurlijk. Ik neem eigenlijk al jaren geen risico meer in dit soort gevallen, rem af en geef signaallicht af om te laten zien dat je er bent. Blikkers zijn niet zo goed in motoren inschatten en wij hebben geen kreukelzones.
Ik hoop dat mijn gele mistlampen en mijn gele helm wel gezien worden maar neem ook niet het risico en rem af, eventueel kun je ook rustig naar link en naar rechts sturen (slalommen) om beter opgemerkt te worden.
Als ik een reactie zie weet ik zeker dat ik beter moet opletten dan dat ik al deed. Blijf erop hameren na +35 jaar motorrijden, Blikkers zien je niet, JIJ moet anticiperen.
Wat ik vaak doe in zo'n situatie waar een auto staat te wachten is van links naar rechts op de weg bewegen, zo ben je niet alleen een poppetje op de motor wat recht (verticaal) op hun afkomt en ze je snelheid moeten inschatten op basis van hoe snel je 'groter' wordt. Maar ook horizontaal, dan val je veel meer op. En blijven kijken, vooral naar de wielen als je het niet vertrouwt. Daar kun je het makkelijkste aan zien of ze bewegen, vaak laten mensen hun auto al een klein beetje rollen voordat ze gaan. Maar als zo'n oetlul 20m voor je opeens besluit het gas in te trappen, dan ben je gezien ja. Dan kan je 'm bijna nog beter er tegen aan knallen dan met een schuiver er achterlangs ofzo. Zo is het voor de verzekering tenminste duidelijk wie schuldig is.Waaj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:44:
[...]
Met dat signaallicht moet je oppassen dat het niet wordt gezien als een seintje dat je hen voorrang geeft.
En inderdaad, flitsen met lichten kan juist een signaal voor ze zijn dat je voorrang wilt verlenen. Zou ik nooit doen.
Over gezien worden, het lukt verkeersdeelnemers om 20-25 keer per jaar tegen een pijlwagen aan te rijden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yLa4DLxtIiOs6fHEQgp6uvaD.jpg?f=user_large)
Dus ik heb geen enkele illusie dat ze mij wel waarnemen
[edit] Al kan je inderdaad wel de kans dat je wordt waargenomen vergroten door bijvoorbeeld (licht) van links naar rechts te bewegen op de weg.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yLa4DLxtIiOs6fHEQgp6uvaD.jpg?f=user_large)
Dus ik heb geen enkele illusie dat ze mij wel waarnemen
[edit] Al kan je inderdaad wel de kans dat je wordt waargenomen vergroten door bijvoorbeeld (licht) van links naar rechts te bewegen op de weg.
[ Voor 16% gewijzigd door Waaj op 29-04-2026 13:00 ]
In principe wel, de ERC kan als optie tegen meerprijs op de Basic en de Sport geknutseld worden. Maar het is (IMHO) een rare keuze van BMW om de ERC geen optie maar een verplichting te maken op de Trophy.kneusteun schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:46:
ERC is toch in principe gewoon een rekluse, dus neem aan dat die eenvoudig weg te halen is?
Ik heb Simako Apeldoorn gebeld of er een demo is zonder ERC maar ook zij hebben net als Elst een Trophy. Ik moet nog even terughoren van Van Harten in Amersfoort.
De dealers kunnen niet zien welke motor waar als demo staat. In Elst gingen ze er van uit dat elke dealer een Trophy demo heeft en een rode Sport voor op de showroom-vloer waarmee niet gereden kan worden.
Weet jij of je een Rekluse ook pas fors hoger aangrijpt zoals de 2700 toeren bij de F450 of grijpen die al aan een paar 100 rpm boven stationair, beetje afhankelijk van het type motor die wordt ingebouwd?
Ik rijd altijd met de gedachte dat iedereen me probeert dood te rijden. Al 20 jaar zonder ongelukken gelukkig.Bvanham schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:49:
Als ik een reactie zie weet ik zeker dat ik beter moet opletten dan dat ik al deed. Blijf erop hameren na +35 jaar motorrijden, Blikkers zien je niet, JIJ moet anticiperen.
En zelfs dán kun je zelf ook nog foutjes maken.
Maandagmiddag reed ik op een geasfalteerd achterafweggetje, tussen de velden door. Rechts was een hoge heg. Op het moment dat ik in de gaten krijg dat er van rechts een zijweggetje komt, steekt een auto ook zijn neus de weg op.
Ik ging vol in de ABS. Het is dat ik mijn snelheid al ietsje geminderd had, waardoor ik links van de weg (uitwijkend
) op tijd stil stond, én het feit dat die auto ook voorzichtig was. Maar dat had ook anders af kunnen lopen als een van ons beiden wat roekelozer was geweest.
Wel een goede reminder, dat ondanks de perikelen die ik zondag in de Eifel gezien had, ik zelf óók geen perfecte rijder ben.
Maandagmiddag reed ik op een geasfalteerd achterafweggetje, tussen de velden door. Rechts was een hoge heg. Op het moment dat ik in de gaten krijg dat er van rechts een zijweggetje komt, steekt een auto ook zijn neus de weg op.
Ik ging vol in de ABS. Het is dat ik mijn snelheid al ietsje geminderd had, waardoor ik links van de weg (uitwijkend
Wel een goede reminder, dat ondanks de perikelen die ik zondag in de Eifel gezien had, ik zelf óók geen perfecte rijder ben.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
En dan vraag ik mezelf toch af, hoe kwam jij dan bij deze hit?
Zeg eens wat je nog niet durfde te vertellen
Of was dit bijvangst in de zoektocht naar een zijspan?
Geen idee, maar ik vind het ook een beetje een oplossing die weer nieuwe problemen geeft.Fraggert schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:59:
[...]
In principe wel, de ERC kan als optie tegen meerprijs op de Basic en de Sport geknutseld worden. Maar het is (IMHO) een rare keuze van BMW om de ERC geen optie maar een verplichting te maken op de Trophy.
Ik heb Simako Apeldoorn gebeld of er een demo is zonder ERC maar ook zij hebben net als Elst een Trophy. Ik moet nog even terughoren van Van Harten in Amersfoort.
De dealers kunnen niet zien welke motor waar als demo staat. In Elst gingen ze er van uit dat elke dealer een Trophy demo heeft en een rode Sport voor op de showroom-vloer waarmee niet gereden kan worden.
Weet jij of je een Rekluse ook pas fors hoger aangrijpt zoals de 2700 toeren bij de F450 of grijpen die al aan een paar 100 rpm boven stationair, beetje afhankelijk van het type motor die wordt ingebouwd?
de ERC an sich of het onklaar maken bij een fiets waarbij de ERC er opzit?kneusteun schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[...]
Geen idee, maar ik vind het ook een beetje een oplossing die weer nieuwe problemen geeft.
Voor mijn gevoel zelfs nog iets sterker: een oplossing voor een probleem dat je vóór de oplossing niet eens had.kneusteun schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[...]
Geen idee, maar ik vind het ook een beetje een oplossing die weer nieuwe problemen geeft.
Staat ook nog een hele mooie op MP, dan hoef je niet met barbier te handelen
Hoor echt alleen maar gezeik van die lui,....
Ja precies dat.DrivinUCrazy schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:09:
[...]
Voor mijn gevoel zelfs nog iets sterker: een oplossing voor een probleem dat je vóór de oplossing niet eens had.
Maar als het ook nog echt zo is dat je vermogen inlevert.... ik hoorde meerdere mensen zeggen dat de ERC iets minder oemph lijkt te hebben.
@Fraggert Dus moet je ook een keertje de CFMoto 450 nogwat proefrijden?
CFMoto 450MTBvZwolle schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:14:
@Fraggert Dus moet je ook een keertje de CFMoto 450 nogwat proefrijden?
Daar heb ik al op gereden, niet echt mijn ding met die 21er in het vooronder.
Het tweede, soort van, hij kwam voorbij in mijn MP feed.ollie1965 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:51:
[...]
En dan vraag ik mezelf toch af, hoe kwam jij dan bij deze hit?
Zeg eens wat je nog niet durfde te vertellen![]()
Of was dit bijvangst in de zoektocht naar een zijspan?
Ik zou nu zeker niet meer met meerdere biertjes op, op de motor stappen. Sterker nog, dat was de enige keer dat ik dat heb gedaan. Precies, jong en onbezonnenTheProst schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:15:
[...]
Dankjewel. Gaaf, alleen minder verstandig omdat met een paar biertjes op. Daarin tegen boeien meeste 16 jarige ook niet wat verstandig is als het maar hard gaat
Was wel machtig mooi die eerste motor ervaring en rijden op die R6! Ik heb niet zo heel veel met buikschuivers, maar telkens wanner ik een blauwe R1 of R6 uit die periode zie rijden dan wordt ik toch weer erg blij
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
All hail blame the algorithmHTT-Thalan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:32:
[...]
Het tweede, soort van, hij kwam voorbij in mijn MP feed.
Zeker, ik heb een jaar terug nog wel eens contact met ze gehad over een 125'er die ze al heel erg lang hebben staan voor (nog steeds) teveel geld. Nul historie, geen onderhoud aan gedaan, koud ingeruild van een klant maar wel de hoofdprijs vragen. Was ook puur even een nudge naar Bommes omdat ik het een grappig ding vind.kneusteun schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:11:
[...]
Staat ook nog een hele mooie op MP, dan hoef je niet met barbier te handelen
Hoor echt alleen maar gezeik van die lui,....
Nee ik weet wel welke ik wil:
https://www.uraldnepr.nl/...op/06070226/06070226.html

Maar we zijn al tig boeken, kleding, shirtjes en andere kado's verder en ik heb nog steeds geen groen licht
Heb ik ook hoor.LankHoar schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:33:
[...]
Ik zou nu zeker niet meer met meerdere biertjes op, op de motor stappen. Sterker nog, dat was de enige keer dat ik dat heb gedaan. Precies, jong en onbezonnen
Was wel machtig mooi die eerste motor ervaring en rijden op die R6! Ik heb niet zo heel veel met buikschuivers, maar telkens wanner ik een blauwe R1 of R6 uit die periode zie rijden dan wordt ik toch weer erg blij
Heb niet veel met supersports, maar nog steeds een plekje in mijn hart voor de R6, heb ik echt veel lol mee gehad.
Maar voor mij was de positie wel echt te heftig.
Ik heb maanden lang gekeken naar een R6 dus hij heeft ook bij mij al een speciaal plekje.LankHoar schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:33:
[...]
Ik zou nu zeker niet meer met meerdere biertjes op, op de motor stappen. Sterker nog, dat was de enige keer dat ik dat heb gedaan. Precies, jong en onbezonnen
@kneusteun Ik ben niet zo groot, 1,68 om precies te zijn. Daardoor is voor mij een buischuiver niet zo'n probleem. Ook dat het gewicht meer onderin ligt is voor mij ideaal.
Nee hoor, ik had een KTM 790 Adventure proef gereden, alleen er op wel leuk, met duo er bij te licht/klein naar mijn zin.Fraggert schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:15:
Maar goed, die twijfel kennen we allemaal wel als we kijken naar een andere, nieuwe motor.
Dat hier gepost, toen reageerde iemand iets van: Een Guzzi V85, dat is wel iets voor jou.
Proefrit gemaakt en een nieuwe gekocht.
Ik twijfel langer bij het uitkiezen van een pak melk
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Same here, maar ik zeg het niet hardop. Bijgeloof ofzo._eLMo_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:00:
[...]
Ik rijd altijd met de gedachte dat iedereen me probeert dood te rijden. Al 20 jaar zonder ongelukken gelukkig.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k4QTh7YoZQ3rK9NQW7yiBgaq.jpg?f=user_large)
Jullie hadden nog een overzicht foto'tje tegoed van m'n gewrapte spatborden. Ik vindt het echt goed geslaagd, het voegt wat contrast toe op plekken met anders saai standaard, zonverweerd plastic met lelijke stickeromtrekken. Broertje is nog bezig met de mudguard en het stukje tussen het zadel en de tank gaat ook nog gebeuren.
Nog even lekker rondje gedaan in de Ardennen, wat blijft het toch ook een heerlijk kanon.
Morgen even na de garage ermee en hopelijk -eindelijk- de achterrem fixen met gesinterde blokjes en rbf700 raceremolie + fatsoenlijk ontluchten. En als het weer zich dan een beetje gunstig ontwikkeld komende woensdag richting het zwarte woud!
Edit: helemaal vergeten te vermelden; vandaag ook voor het eerst met de Alpinestars Tech-Air 5 Plasma Airbegvest gereden. Stelde zeker niet teleur, je voelt het zeker zitten, de rugprotector is vrij stevig, maar nooit oncomfortabel. En qua warmte viel het nu ook nog reuze mee, hoewel het net geen 20c was. Eigenlijk is het beste compliment wat je zoiets kunt geven dat je na een tijdje vergeet dat je het aanhebt, en dat is precies wat gebeurde.
[ Voor 20% gewijzigd door Pyr0_ op 29-04-2026 21:34 ]
Hier een kleine meevaller, de CBF mistte het voorspatbord. Ik kon gebruikt alleen een rode en een gele vinden, en een witte... Somehow dacht ik, doe dan die witte maar. Spuit ik die wel zwart, prima.
Dat ding komt vanmiddag binnen, ik bekijk 'm eens van dichtbij... Wat zijn dat voor rare randjes in die lak? Blijkt 't gewoon een folie te zijn
Zooi eraf gepulkt, keurig in de juiste kleur en van de juiste uitvoering kennelijk, want er staat ook gewoon "ABS" op
In plaats van een lawaaikanon heeft 't ding nu een uitlaat en er zitten weer netjes 2 spiegels op.
Ondertussen is het wachten op de brandstofpomp voor de Diversion. Hopelijk rijdt dat ding dan weer goed, kan ik die dicht bouwen en mag de CBF de brug op. Los van de antieke banden wil ik er (nog) niet op rijden voor ik de kans heb gehad het ding goed na te kijken uiteraard.
Dat ding komt vanmiddag binnen, ik bekijk 'm eens van dichtbij... Wat zijn dat voor rare randjes in die lak? Blijkt 't gewoon een folie te zijn
Ondertussen is het wachten op de brandstofpomp voor de Diversion. Hopelijk rijdt dat ding dan weer goed, kan ik die dicht bouwen en mag de CBF de brug op. Los van de antieke banden wil ik er (nog) niet op rijden voor ik de kans heb gehad het ding goed na te kijken uiteraard.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Vrijdag en zaterdag na Hemelvaart wil ik met mijn dochter een rondje rijden, waarbij de ardennen op zich wel trekken.
Omdat het hooguit 1 overnachting wordt en ik nog helemaal niet bekend ben in de ardennen gooi ik de vraag er hier eens in.
Eindhoven - ?
? - Eindhoven.
Iemand tips voor de plek van het vraagteken (en evt hotel of airbnb)
Een uur of 5/6 rijden op de dag vinden we prima te doen.
Omdat het hooguit 1 overnachting wordt en ik nog helemaal niet bekend ben in de ardennen gooi ik de vraag er hier eens in.
Eindhoven - ?
? - Eindhoven.
Ik heb een beginnetje voor je gemaakt (klik gpx linkje via kurviger):Blabla13 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:59:
Vrijdag en zaterdag na Hemelvaart wil ik met mijn dochter een rondje rijden, waarbij de ardennen op zich wel trekken.
Eindhoven - ?
? - Eindhoven.
/f/image/gJXEeYjvRJLxqnG6X5TYynKG.png?f=fotoalbum_medium)
Zo heb je iig de start met een leuke route, tanken bij het beginpunt, en bij Val'Dieu (tussenstop op punt 3) kun je een lekker hapje eten of de abdij bezoeken als je daar zin in hebt. Stukje snelweg om wat minder leuke stukken te skippen en dan genieten van de Ardennen.
Kleine tip; ga met de terugweg via de E25 en dóór Luik, de E42 richting Verviers is op meerdere punten opgebroken en is heel vaak file rijden.
Airbnb's en hotels heb ik geen kaas van gegeten, sorry.
Vandaag een nieuwe MacBook Air gehaald. Nu nog een fijne workflow bedenken voor maken van routes. Online gebruik ik MRA, maar heb nog geen goed werkende offline tool gevonden.
Ben er wel achter gekomen dat de Tread iPad app het heel behoorlijk doet op Apple Silicon! Beter dan pielen op het telefoonscherm.
Ben er wel achter gekomen dat de Tread iPad app het heel behoorlijk doet op Apple Silicon! Beter dan pielen op het telefoonscherm.
ik heb mijn post gefikst, speciaal voor jouBommes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:24:
[...]
Nee hoor, ik had een KTM 790 Adventure proef gereden, alleen er op wel leuk, met duo er bij te licht/klein naar mijn zin.
Dat hier gepost, toen reageerde iemand iets van: Een Guzzi V85, dat is wel iets voor jou.
Proefrit gemaakt en een nieuwe gekocht.
Ik twijfel langer bij het uitkiezen van een pak melk
Sorry maar ik vind het altijd zo intens fout: gewrapte nep carbon en dat in dit geval ook nog eens op een hele dure ducatie.Pyr0_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:29:
[Afbeelding]
Jullie hadden nog een overzicht foto'tje tegoed van m'n gewrapte spatborden. Ik vindt het echt goed geslaagd, het voegt wat contrast toe op plekken met anders saai standaard, zonverweerd plastic met lelijke stickeromtrekken. Broertje is nog bezig met de mudguard en het stukje tussen het zadel en de tank gaat ook nog gebeuren.
Nog even lekker rondje gedaan in de Ardennen, wat blijft het toch ook een heerlijk kanon.![]()
Morgen even na de garage ermee en hopelijk -eindelijk- de achterrem fixen met gesinterde blokjes en rbf700 raceremolie + fatsoenlijk ontluchten. En als het weer zich dan een beetje gunstig ontwikkeld komende woensdag richting het zwarte woud!
Edit: helemaal vergeten te vermelden; vandaag ook voor het eerst met de Alpinestars Tech-Air 5 Plasma Airbegvest gereden. Stelde zeker niet teleur, je voelt het zeker zitten, de rugprotector is vrij stevig, maar nooit oncomfortabel. En qua warmte viel het nu ook nog reuze mee, hoewel het net geen 20c was. Eigenlijk is het beste compliment wat je zoiets kunt geven dat je na een tijdje vergeet dat je het aanhebt, en dat is precies wat gebeurde.
Op mijn BMW gewoon alles omgezet in echt carbon
Die route van @Pyr0_ is tof! Daar pak je een mooi stukje van de Ardennen meeBlabla13 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:59:
Eindhoven - ?
? - Eindhoven.
Wat betreft overnachten; als je 's avonds nog even aan een bar wil zitten en meerdere motorrijders wil ontmoeten, kan ik je Baton Rouge van harte aanbevelen!
Wil je dat niet, pak dan een willekeurige AirBNB in de buurt
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Held, echt carbon!!bakkie1985 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:37:
[...]
Sorry maar ik vind het altijd zo intens fout: gewrapte nep carbon en dat in dit geval ook nog eens op een hele dure ducatie.
Moette doen.
Stort jij me ff 1500e om al die delen in echt carbon te kopen? Dan wissel ik ze met plezier om.bakkie1985 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:37:
[...]
Sorry maar ik vind het altijd zo intens fout: gewrapte nep carbon en dat in dit geval ook nog eens op een hele dure ducatie.
Even snelle vraag, mn achterrem loopt vast. Ik heb hem nu los en schoongemaakt. De zuigers krijg ik wel heen en weer, maar is het handig om er wat wd40 rond te spuiten om t nog wat soepeler te laten gaan?
Volgens mij, en een snelle google zoekopdracht 'bevestigd' dat, tast standaard wd40 rubber aan over tijd. Wellicht een beetje om het schoon te krijgen maar lijkt me niet handig om teveel in de cilinder te krijgen.Aikon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:10:
Even snelle vraag, mn achterrem loopt vast. Ik heb hem nu los en schoongemaakt. De zuigers krijg ik wel heen en weer, maar is het handig om er wat wd40 rond te spuiten om t nog wat soepeler te laten gaan?
https://www.cpbuitensport.be/verblijfindeardennen/blokhut/Blabla13 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:59:
Eindhoven - ?
? - Eindhoven.
Olie in de buurt van de remmen liever niet. Remzuigers moeten gewoon goed schoon zijn, als je verder wil gaan kan je remrevisie doen, dan plaats je nieuwe seals, en eventueel nieuwe zuigers als ze erg gecorrodeerd zijn.Aikon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:10:
Helaas, ik heb alles schoongemaakt, ook de remklauw en dat andere gedeelte tov elkaar beweegt uit elkaar gehaald en ingevet. Maar probleem blijft. Maar even langs een motorzaak. Ben nog op vakantie dus revisie moet even wachten
Het enige dat goed is aan WD-40 is hun marketingbudget, voor de rest moet je er ver vandaan blijven. WD-40 is een ontvetter, géén smeermiddel.Aikon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:10:
Lucky
Zo heb ik eens een hele 70km (enkele reis) woon-werk route teruggereden omdat ik er thuis achterkwam dat er iets geels aan de achterkant van de motor mistte.
En daar lag, op de A5 op de vluchtstrook, een verfrommelde kentekenplaat. Scheelde toch weer een 1-tje op het kenteken
Akrapovic schrijft het voor als onderhoudsmiddel, maar de standaard WD-40 is idd geen smeermiddel. Daarvoor moet je één van de andere middelen hebben https://wd40.nl/product/ want ze hebben meer dan die standaar bussen die je overal ziet liggen. WD-40 is het merk, niet het product.Waaj schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:37:
[...]
Het enige dat goed is aan WD-40 is hun marketingbudget, voor de rest moet je er ver vandaan blijven. WD-40 is een ontvetter, géén smeermiddel.
Nee, WD-40 is een vochtverdringer die een klein vettig filmlaagje achterlaatWaaj schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:37:
[...]
Het enige dat goed is aan WD-40 is hun marketingbudget, voor de rest moet je er ver vandaan blijven. WD-40 is een ontvetter, géén smeermiddel.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Each to his own natuurlijk, ik vond BR een paar jaar terug een beetje opdringerig. Alles "moest" op hun manier. Wij waren zelf al met een groepje, dan heb ik in de basis al aanspraak genoeg en duik ik liever een lokale tent in voor eten/biertje en een goede slaapplek waar ik zelf kan bepalen hoe laat ik ga maffen/ontbijten/vertrekkenKars schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:50:
[...]
Die route van @Pyr0_ is tof! Daar pak je een mooi stukje van de Ardennen mee
Wat betreft overnachten; als je 's avonds nog even aan een bar wil zitten en meerdere motorrijders wil ontmoeten, kan ik je Baton Rouge van harte aanbevelen!
Wil je dat niet, pak dan een willekeurige AirBNB in de buurt
Maar goed, als je "alleen" bent is het allicht leuk(er) om wel met wat andere motorrijders te kunnen babbelen.
Je kon ook de Duc bij elkaar sparen toch? dan moet 1500 carbon geen probleem zijn...Pyr0_ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:59:
[...]
Stort jij me ff 1500e om al die delen in echt carbon te kopen? Dan wissel ik ze met plezier om.
Zonde van het geld aangezien je het gewicht niet merkt en op >2m het verschil niet ziet.
leeg
Nu we het toch over wrappen hebben..... advies gevraagd.
Voor de nieuwe Ténéré World Raid (Icon Blue) wil ik de geel accenten uitbreiden. Nee niet "all show no go"
Eigenlijk wilde ik DIT bestellen van Rtech maar dat geel is niet het "Neon" geel van de Icon Blue kleurstelling maar meer (donker) geel/goud.
Dus dacht ik gisteren avond toen ik dit draadje las, hé is wrappen dan niet iets.
Al Gevonden: 3 grote producenten van wrapfolie die verschillende kleuren geel hebben en tig leveranciers in Nederland die het verkopen en evenveel die het tegen vergoeding willen aanbrengen.
Wat zijn de ervaringen met wrappen?
Wat doet het materiaal over de jaren heen, broos, hard, kleurvervaging?
Hoe makkelijk is het te verwijderen zonder schade/achterblijven van lijm?
Aanbeveling van zaken die het doen, hint ik woon in West-Brabant dus Boertange valt wel degelijk af
Voor de nieuwe Ténéré World Raid (Icon Blue) wil ik de geel accenten uitbreiden. Nee niet "all show no go"
Eigenlijk wilde ik DIT bestellen van Rtech maar dat geel is niet het "Neon" geel van de Icon Blue kleurstelling maar meer (donker) geel/goud.
Dus dacht ik gisteren avond toen ik dit draadje las, hé is wrappen dan niet iets.
Al Gevonden: 3 grote producenten van wrapfolie die verschillende kleuren geel hebben en tig leveranciers in Nederland die het verkopen en evenveel die het tegen vergoeding willen aanbrengen.
Wat zijn de ervaringen met wrappen?
Wat doet het materiaal over de jaren heen, broos, hard, kleurvervaging?
Hoe makkelijk is het te verwijderen zonder schade/achterblijven van lijm?
Aanbeveling van zaken die het doen, hint ik woon in West-Brabant dus Boertange valt wel degelijk af
Ja, ok, ik gebruik nooit wd40. Maar das alles wat er beschikbaar was op de camping. Anyway, motorzaak 1 zag direct dat de rempomp kapot was, stuurde me naar zaak 2, die naar zaak 3 en die zegt dat mn rempomp om 1500 weer werkt. Das toch nie verkeerd dacht ik zo.
Ja maar het is wel premium op een BMW. Denk dat dat het hele punt is. Even laten merken dat we ECHT carbon hebben op onze (te) dure Duitse motorfiets.4x2 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:28:
Zonde van het geld aangezien je het gewicht niet merkt en op >2m het verschil niet ziet.
Als @Pyr0_ had gezegd dat het echt carbon was had je niets gehoord.
Moette doen.
Placebo carbon.
Je hebt het gevoel dat de motor lichter is
Je hebt het gevoel dat de motor lichter is
Gewoon voordat je gaat rijden even goed kakken. Scheelt ook al in gewicht
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Potlood onder het zadel leggen en je kunt met een straight face zeggen dat er op niet-zichtbare plekken carbon is aangebracht op/in je fiets
Personal Fit gedaan voor m'n shoei helm. Maten werden in de computer gedaan. Als resultaat om dingen aan te passen; was het advies om niets aan te passen! Daar liet de verkoper het niet bij zitten en die heeft toch wat wijzigingen gedaan. Binnenkort maar eens testen.Barista schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:53:
[...]
Nou, ik heb mij goed vergist blijkbaar. Hoewel de helm in eerste instantie lekker zit, ging ie toch vrij heftig knellen na +/- 40 minuten. Daarna nog eens drie kwartier gereden maar wel 4x gestopt om de helm op/af te doen... Knelt van oor tot oor redelijk hoog op m'n achterhoofd... Binnenkort maar weer even naar de winkel.
Onder het mom 'het is lekker weer' vandaag even met de VFR gereden 😎.
:strip_exif()/f/image/FVv7jIMorE3Fpx6hP2YjIz1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de nieuwe banden is het een genot om te rijden!
:strip_exif()/f/image/FVv7jIMorE3Fpx6hP2YjIz1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
Mooie locatie en motor ook en inderdaad lekker weer. Nog even en ik kan ook weer een rondje rijden.Slayer schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:17:
Onder het mom 'het is lekker weer' vandaag even met de VFR gereden 😎.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of ik het ga merken met nieuwe banden gisteren een setje Pirelli diablo rosso III besteld. Mijn achterband kwam uit 2004, rubber zag er nog goed uit maar voor mijn gevoel is een nieuwe bandje wel fijner.
Die van mij allebei bij de dokter. Harley nieuwe remleiding, want dat moest nog steeds na de montage van de ape hanger.
De CBF is weer een ander verhaal. Had enorme afwijking in de snelheidsmeter en in de gereden kilometers. Op zich vind ik dat 1e niet erg, maar dan moet het wel consequent zijn en niet lineair met de snelheid oplopen. tot 50 was het 5 kmh, tot de 110 ongeveer 10 en daarboven 20, oplopend tot 30. Afstand was 15% hoger dan wat gps zei.
Wat blijkt, er zat voor een tandwiel met 1 tand minder op. Motor komt uit Italie, waarschijnlijk bergachtig gebied en dan trekt het wat lekkerder op zei de beste man. Ze wilden er eerst een speedhealer tussen zetten, maar dat is voor mij geen goede oplossing. Dus is er een nieuw tandwiel besteld en gemonteerd. Morgen of zaterdag weer ophalen en dan eens kijken. Valt nog binnen de half jaar garantie, ga ik van uit dan.
De CBF is weer een ander verhaal. Had enorme afwijking in de snelheidsmeter en in de gereden kilometers. Op zich vind ik dat 1e niet erg, maar dan moet het wel consequent zijn en niet lineair met de snelheid oplopen. tot 50 was het 5 kmh, tot de 110 ongeveer 10 en daarboven 20, oplopend tot 30. Afstand was 15% hoger dan wat gps zei.
Wat blijkt, er zat voor een tandwiel met 1 tand minder op. Motor komt uit Italie, waarschijnlijk bergachtig gebied en dan trekt het wat lekkerder op zei de beste man. Ze wilden er eerst een speedhealer tussen zetten, maar dat is voor mij geen goede oplossing. Dus is er een nieuw tandwiel besteld en gemonteerd. Morgen of zaterdag weer ophalen en dan eens kijken. Valt nog binnen de half jaar garantie, ga ik van uit dan.
Moette doen.
Uit 2004?? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er dan niets van droogtescheurtjes of iets dergelijks te zien is. Meeste fabrikanten adviseren strikt na 10 jaar de band te vervangen omdat het rubber dan te hard/uitgedroogd raakt. Was je band niet ontzettend glibberig?TheProst schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:31:
[...]
Mooie locatie en motor ook en inderdaad lekker weer. Nog even en ik kan ook weer een rondje rijden.
Ik ben benieuwd of ik het ga merken met nieuwe banden gisteren een setje Pirelli diablo rosso III besteld. Mijn achterband kwam uit 2004, rubber zag er nog goed uit maar voor mijn gevoel is een nieuwe bandje wel fijner.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19