• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00
cyntax schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:28:
[...]

Weet iemand hoe dit EURO5 kan zijn trouwens? Dat vroeg ik mij al langer af, ik zie soms volledige systemen aangeboden worden met de certificering maar volgens mij kan dat toch helemaal niet als je de katalysator verwijderd? Dan voldoet het voertuig toch sowieso niet meer aan de milieueisen als het uitstoot wordt getest? Of zitten die bochten vol met monoliet?
Als je foto's bekijkt van het volledige Arrow systeem voor de GSX8 modellen, zul je zien dat er wel degelijk een katalysator onder zit (alleen op een andere plek) en dat ook alle sensoren gewoon worden aangesloten zoals het af fabriek hoort. Daarom is het ding ook zo duur, het is dus een volledig systeem -met- katalysator.

Edit: Ik kan trouwens uit eigen ervaring zeggen dat die Arrow wel iets "voller" klinkt als de standaard uitlaat want ik heb ze weleens back to back gehoord / gereden, maar het is geen schokkend groot verschil. Mijn persoonlijke mening, 1500 euro voor een klein beetje ander geluid en een andere look zou het mij niet waard zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door UTwizard op 24-04-2026 11:09 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Byte als dat systeem ook gekeurd is kan je het er zo onderschroeven, maar verwacht niet veel meer geluid.
Voordat je zo’n systeem aanschaft (toch best prijzig) zou ik eens kijken of je het ergens kan horen.

Verwacht dus niet hetzelfde geluid als de filmpjes van buiten Europa op Youtube, gezien Euro 5+ vaste baffles verplicht (ook op aftermarket systemen) en verwijderbare db-killers niet meer voorkomen.

- Edit
Als ik het zo lees: https://motorfreaks.nl/artikel/test-suzuki-gsx-8r-arrow/
Blijft het Arrow systeem onder circuit normen (en idd vaste baffles), dus zal de straat ook wel goed komen. En hij zegt daar dat het veel scheelt. Ik zou nog eens ergens gaan luisteren, maar klinkt als een goede optie.

[ Voor 58% gewijzigd door _eLMo_ op 24-04-2026 11:11 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Bommes
  • Laatst online: 22:52
UTwizard schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:59:
[...]

Als je foto's bekijkt van het volledige Arrow systeem voor de GSX8 modellen, zul je zien dat er wel degelijk een katalysator onder zit (alleen op een andere plek) en dat ook alle sensoren gewoon worden aangesloten zoals het af fabriek hoort. Daarom is het ding ook zo duur, het is dus een volledig systeem -met- katalysator.
Inderdaad wat er nu door enkele fabrikanten wordt aangeboden ter vervanging van de orginele uitlaten zijn allemaal inclusief catalysator, ruimte voor beide lambda sensoren (voor en achter de cat) en de vaste dempings schotten.
Voor mijn Vespa 300 is er ook eentje te krijgen op die manier, ziet er niet uit want is nog steeds massive, klinkt bijna niet anders, en kost als nog een flinke zak met euro's.

En dat is eigenijk maar goed ook, want luid is echt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 24-04-2026 11:12 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:01
Zou het niet eens een goed idee zijn dat de politie een landelijke preventiedag doet, waarbij je zonder risico je motor kan laten testen om hem zodoende aan te passen. Dat zou al heel veel twijfel wegnemen qua legaliteit en het vermindert hinder en werk voor de blauwe collega's

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Op de Diversion zit gewoon een compleet orogineel systeem met alle E-nummers erop. Vind dat wel prima zo :)

Dat ik er ondertussen zelf uitzie als een nep motor agent, tsja... Mensen letten nu wel beter op lijkt het. Triest dat dat dan nodig is maar men kan geen wegen afsluiten voor motorrijders omdat ze wat meer gele kleding dragen :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:57
Destruction schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:15:
Op de Diversion zit gewoon een compleet orogineel systeem met alle E-nummers erop. Vind dat wel prima zo :)

Dat ik er ondertussen zelf uitzie als een nep motor agent, tsja... Mensen letten nu wel beter op lijkt het. Triest dat dat dan nodig is maar men kan geen wegen afsluiten voor motorrijders omdat ze wat meer gele kleding dragen :+
Dat gevoel heb ik op de Tiger toch ook wel, dat leken snel(ler) aan de kant gaan als ik eraan kom. Hele accenten in de jas, de mistlampen of de witte kleur van de motor, geen idee waar het aan ligt. Of: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :+

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:47:
Wat @DrivinUCrazy zegt. Klagen om het klagen is stom. Maar als je over de grenzen gaat die voor je motor zijn gesteld, dan loop je wel een risico op serieuze boetes. Als je staande wordt gehouden voor je rijgedrag (of in een verkeerscontrole terecht komt) en ze gaan je meten, dan ben je zo 1000+ euro verder (400 euro boete, uitlaat kwijt en wok melding).

Dat gezegd hebbende, ik weet niet of mijn uitlaat (die er onder zat toen ik hem tweedehands kocht bij een garage) aan de regels voldoet en er is geen manier om erachter te komen. Heb het bij een staandehouding gevraagd en hij wou het wel meten, maar als het niet goed was, was ik de sjaak. De staandehouding was een routinecontrole dus er was ook niks aan de hand
Je uitlaat heeft als het goed is een E-nummer ergens geëtst in het staal. Dat nummer is wel te herleiden tot goedgekeurde types. Anders staat er vaak wel ergens 'not for road use' o.i.d. meestal op niet direct zichtbare plekken. (Onderkant, onder de tuit etc.)

Vind overigens de discussie en risico op internet vaak redelijk overtrokken. Ik heb redelijk wat km's gemaakt, door Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, België maar voornamelijk wel Duitsland in alle populaire regio's en ben nog nooit gecontroleerd op geluid. Wel langs fuiken gereden, maar we mochten altijd door zonder te stoppen.

Aandacht trekken is aandacht krijgen denk ik. Met mijn huidige 2-wieler een beetje een compromis gesloten met een aftermarket einddemper maar met een circuit db-killer (kortere en ruimere killer) en originele katalysator. Niet legaal, maar qua geluid prima beschaafd, op het oog in orde (zichtbaar e-nummer en killer) en toch een leuk geluidje. Vind het wel wat bij de beleving horen persoonlijk.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:02
Adder28 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:12:
Zou het niet eens een goed idee zijn dat de politie een landelijke preventiedag doet, waarbij je zonder risico je motor kan laten testen om hem zodoende aan te passen. Dat zou al heel veel twijfel wegnemen qua legaliteit en het vermindert hinder en werk voor de blauwe collega's
Volgens mij heb je wel de Motor Soundcheck, waar je risico vrij je motor op geluid kunt laten testen.

Verder heeft een nieuwe motor een keurmerk op basis van zijn originele staat en is elke wijziging daarop afbreuk aan dat keurmerk tenzij de vervangende onderdelen dat ook hebben (?).

Aanpassingen zijn volgens mij niet toegestaan.

• UTwizard
  • Laatst online: 16:00
U vraagt, zij draaien (al sinds vorig jaar): https://motorsoundcheck.nl/

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-07 08:49

Hegeman

Weet van alles wat

Bezig met het onderhoud van mijn NC750X, de keeringen in het voorwiel wordt door Honda gespecificeerd als 28X47.2X7

Ik kan aan keeringen komen van 28x47x7, zijn er toevallig Honda NC750x eigenaren die hier weet van hebben?

• Brazos
  • Niet online
Loei123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:27:
[...]

Volgens mij heb je wel de Motor Soundcheck, waar je risico vrij je motor op geluid kunt laten testen.

Verder heeft een nieuwe motor een keurmerk op basis van zijn originele staat en is elke wijziging daarop afbreuk aan dat keurmerk tenzij de vervangende onderdelen dat ook hebben (?).

Aanpassingen zijn volgens mij niet toegestaan.
Zijn dat niet de Duitse regels? Ik meen me te herinneren dat het in Nederland alleen belangrijk is dat het geluid overeenkomt met wat op je kentekenbewijs staat plus of min een paar db.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:09

ozzynator

Nevermind.

Dat heet in de volksmond CE markering, als alles klopt wat je koopt heeft de fabrikant dat voor je geregeld.

Moette doen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37

Vrijdag

De Goede

Op mijn GPZ500 zat een Yoshimura kabaalpaal. Dat ding was echt wel heel erg luid, er zat geloof ik niet eens een demper in, of die deed in elk geval niks. De Hawk had een BSM Vampire met demper, die gaf meer een diepere brom. De GSR heeft de standaard pijpjes en dat vind ik helemaal prima. Toch 35db schuimpjes in dus ik hoor er sowieso niks van.

Waar ik wel naar aan het kijken ben is andere spiegels. Persoonlijk vind ik bar ends mooi, maar ik heb geen idee welke zouden passen. Wil ze onder mijn stuur hebben. De huidige spiegels (gewone, af fabriek geloof ik) vind ik niet zo mooi. Daarbij trillen ze ook behoorlijk en da's niet handig.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Hegeman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:30:
Bezig met het onderhoud van mijn NC750X, de keeringen in het voorwiel wordt door Honda gespecificeerd als 28X47.2X7

Ik kan aan keeringen komen van 28x47x7, zijn er toevallig Honda NC750x eigenaren die hier weet van hebben?
Met dat koppel van de NC zou ik niet twijfelen en precies pakken wat Honda voorschrijft. Of zelf iets laten maken van Titanium, of beter nog van Wolfraam. Anders blijft het een terugkerend iets ben ik bang.

Moette doen.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:01
UTwizard schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:28:
[...]

U vraagt, zij draaien (al sinds vorig jaar): https://motorsoundcheck.nl/
Aha dat wist ik niet, in belgie doen ze dat wel niet (dacht ik)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Show je ex-motor met lawaaikanon dan maar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN3ft09aEKpX_IL0pn7lBqnH3fQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5dxM0fp2STAKiE6L1eZkgOnX.jpg?f=user_large

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:42
Hegeman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:30:

Binnendiameter is nogal belangrijk voor de afdichting. Heb in de industrie problemen voorbij zien komen, waarbij de afwijking in de honderdste millimeters zat, niet eens in de tienden.

Niet doen dus

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Loei123
Joris748 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]

Binnendiameter is nogal belangrijk voor de afdichting. Heb in de industrie problemen voorbij zien komen, waarbij de afwijking in de honderdste millimeters zat, niet eens in de tienden.

Niet doen dus
Ik heb nu dus een DB-killer met een binnendiameter van 25mm.
Je kunt ze ook krijgen met 32mm, het lijkt mij dat dat het gewenste effect voor mij gaat geven. :P

Alleen vind ik ze best prijzig voor een stukje staal. :'(

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Byte schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
[...]

Goed om te weten. Ik verwacht ook niet teveel problemen met het Arrow systeem maar toch handig om er rekening mee te houden!
Zelfs een e-keur of volledig systeem gaan je niet helpen als je gewoon teveel lawaai produceert. Dan ga je op de bon en krijg je als je pech hebt gewoon een wok status.

• Stalensnuitje
Destruction schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:48:

[Afbeelding]
Mijn VFR uit een lang verleden had een mooie Remus, ging me nog meer om het feit dat t een “high mount” was waardoor het zicht op de velg veel beter werd.

Zonder uitlaat klonk ie het lekkerst :P YouTube: Honda VFR750F without exhaust!!

• Stalensnuitje
Loei123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:03:
[...]

Ik heb nu dus een DB-killer met een binnendiameter van 25mm.
Je kunt ze ook krijgen met 32mm, het lijkt mij dat dat het gewenste effect voor mij gaat geven. :P

Alleen vind ik ze best prijzig voor een stukje staal. :'(
Volgens mij had @Joris748 het over een keerring, niet over een dB-killer O-)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:32

A13X

Dude

Joris748 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]

Niet doen dus
Gezien de maten gaat het om de buitendiameter die afwijkt. Desalniettemin, ook dat kan ellende opleveren.

Awesome

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:17
Mijn motor doet 100 dB (op kenteken). Alles is origineel, dus zolang ik van die Oostenrijkse wegen weg blijf, zal dit geen probleem zijn, toch?

Het praten over uitlaatlawaai deed me hieraan denken. Dit maakt wel te veel lawaai, maar ik vind het wel erg gaaf: YouTube: Japanese Motorcycle Culture ( Revving )

PVoutput

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:44
Destruction schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:48:

[Afbeelding]
Ha, nice one! Daar heb ik ook wel een keer op gereden, met laser-uitlaatje erop. Tjonge, dat trok een hoop bekijks. Was overigens niet mijn motor trouwens. O-)

• Loei123
Stalensnuitje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:38:
[...]

Volgens mij had @Joris748 het over een keerring, niet over een dB-killer O-)
Oeps. :>

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:47
A13X schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:37:
[...]

De vraag is natuurlijk, voldoet hij nog aan de wet ook al heeft hij CE. Er zijn namelijk een aantal leveranciers die CE afgeven ondanks dat de uitlaat niet voldoet. Want ja, werd toch niet op gecontroleerd.

Dus ben benieuwd of jouw pijp een meting zou doorstaan.
CE sowieso, maar ook een pas met alle waarden etc. Dat hij dus expliciet is toegestaan om op deze manier te gebruiken op deze fiets.

CE heb je geen zak aan.
(CE markering kan elke persoon zelf afgeven, daarmee maakt hij zichzelf verantwoordelijk)
(E-keur is een keuring die in geval van een uitlaat vervalt als hij niet gemonteerd zit op de juiste motor, en de juiste onderdelen zijn gebruikt)

Dit is hoe een Duitse KTM monteur mij dit ooit uitlegde, en hij gaf aan dat een reflector onder je kenteken missen je meer problemen gaf dan een "verkeerde" uitlaat. En blijkbaar kijken ze naar een keur en pas als je echt duidelijk te veel herrie maakt nemen ze je mee om te gaan meten.

Zelfde bij fuiken, dan meten ze de dB's en als dat goed is dan is het prima, maar een legale pijp die teveel dB's maakt is dus per definitie al niet legaal. Bij AT heeft bijvoorbeeld zijn originele uitlaat nog uit 1993 en die demper wol is gewoon weg... ding is luid als een malle. Maar ook daarmee in Duitsland nog nooit iets gehad, wel veel duimpjes van agenten die klassiekers waarderen.

[ Voor 45% gewijzigd door kneusteun op 24-04-2026 17:12 ]

• kneusteun
Joris748 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:54:
[...]

Op basis waarvan verwacht je geen problemen? We proberen aan te geven dat je in sommige gevallen met een compleet legaal en origineel uitlaatsysteem, al problemen kunt krijgen.

Ik vind uitlaatgeluid ook geen toegevoegde waarde meer. Zit met mijn snufferd op de luchtinlaat en dat maakt veel goed.
In Duitsland is het echt niet zo erg als iedereen doet lijken, ik heb jaren met een R6 open titanium uitlaat en een ktm 990 met decat, en twee akra's rondgereden.
Ja ook wel eens aan de kant gezet, maar nog nooit heeft iemand mij gewezen op de uitlaten of het geluid.

Dus blijkbaar kan je met legaal spul gezeik krijgen en illegaal spul boeit ze niet :+

En de suzuki is mooi geluid, is gewoon onder het aantal dB wat is toegestaan het is wat dieper en mooier geroffel, dan de natte scheet die het was.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26
kneusteun schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:37:
In Duitsland is het echt niet zo erg als iedereen doet lijken, ik heb jaren met een R6 open titanium uitlaat en een ktm 990 met decat, en twee akra's rondgereden.
Ja ook wel eens aan de kant gezet, maar nog nooit heeft iemand mij gewezen op de uitlaten of het geluid.

Dus blijkbaar kan je met legaal spul gezeik krijgen en illegaal spul boeit ze niet :+

En de suzuki is mooi geluid, is gewoon onder het aantal dB wat is toegestaan het is wat dieper en mooier geroffel, dan de natte scheet die het was.
In de 26 jaar dat ik nu jaarlijks in de Eiffel rijd ben ik 1x aangehouden in Luxemburg, net over de grens bij een controle als samenwerking tussen Luxenburgse en Duitse politie. Kreeg een boete voor het geen e-keur hebben op de uitlaat, toen de Duitse politiebeamte zei dat als we 10km verder over de Duitse grens staande waren gehouden, ik de motor had mogen laten staan :X

Geen dB killer=exit volgens mij.
Rasen ist out. ;) In NL proberen ze het na te doen met 'te luid is uit'.

Overigens gelden overal in Europa dezelfde regels rondom (bijvoorbeel) de dB killer, alleen -is mijn ervaring- wordt er in Nederland minder op gehandhaafd dan in het buitenland. Geen ervaring mee maar heb me laten vertellen dat Zwitserland wat dat betreft de kroon spant, en motorfietsen met teveel dB op kenteken (!) al het land niet in mogen :X

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• kneusteun
Even voor de duidelijkheid, ik ben zeker voor luid is uit.
Ik heb geen luide pijp, ik heb alles goedgekeurd fabrieks af met dus ook niet verwijderbare killers etc.
Alleen die AT is origineel en dus opgebrand, maar die staat momenteel te wachten tot die uit elkaar gaat.

Enige is dat die SV standaard als een natte krant klonk door die brabantia van een demper, die is dus fabrieks af geleverd met een arrow die onder de 95dB van het kenteken zit als max.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Een uitlaatje dat een ietsje ander (vaak omschreven als donkerder) geluid geeft is in principe prima. Zolang de dB's maar binnen de perken blijven. En er gewoon E-keur op zit. * Destruction heeft geen trek meer in dat soort (mogelijk) gezeur.

Toen ik mijn VFR750 nog had vond ik het nog wel grappig, die v4 op 1 open demper. Toen ik de Fazer kocht (alweer 6 jaar geleden, damn) heb ik het lawaai kanon dat daar op hing er eigenlijk meteen vanaf geschopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 24-04-2026 17:49 ]

• Willem
[b]kneusteun in "Hét grote motortopic - Deel 28 (2026)"kneusteun schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:15
…door die brabantia van een demper

😅

• kneusteun
Ja dat is wel echt momenteel bij bijna alle fietsen wel een ding. Uitlaten zijn zo lelijk en groot geworden, en dan gaan ze er vaak allerlei onnodige stukken geperst aluminium (nog net geen folie) omheen plakken om te verbergen dat je gewoon een prullenbak als pannier hebt.

• _eLMo_
  • Niet online
Dat is omdat sommige merken de katalysator in de uitlaat hadden zitten, die wordt loei heet. Dan was het makkelijk te vervangen voor sportief geluid. Daarom moet onder euro 5+ alles niet vervangbaar zijn. :')

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJWq1Q5sWff0vZrBroi4FnLq4LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWjv7xuA6fmqFMWdlKpaQv2t.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag een klein rondje gedaan

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:11
Wow vandaag een nieuwe helm opgehaald (Neotec 3). Qua comfort en luxe is dit wel echt heerlijk. Helm is een stuk stiller dan mijn oude Arai en nu met intercom kan ik ook lekker radio luisteren. Ik heb zin in de komende kilometers.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:06
SL65 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:31:
Wow vandaag een nieuwe helm opgehaald (Neotec 3). Qua comfort en luxe is dit wel echt heerlijk. Helm is een stuk stiller dan mijn oude Arai en nu met intercom kan ik ook lekker radio luisteren. Ik heb zin in de komende kilometers.
Precies de helm die ik ook op het oog heb. Alleen vindt ik de volle mep wel erg duur. Ben aan t wachten tot ie ergens in de aanbieding is. Heb jij wel de volle prijs betaald?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Toevallig vandaag op gehad als mogelijke vervanger van mijn gt air 2. Alleen komt dat kin stuk net ietsje verder naar binnen dan bij de gt air en kom ik er net tegenaan. Verkoper stelde voor dat ik een maat groter kon nemen en dan met padding kon spelen om het goed te krijgen. Tegen de tijd dat de shoei vervangen moet worden maar eens kijken

• Brazos
  • Niet online
Willem schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:12:
[...]

Overigens gelden overal in Europa dezelfde regels rondom (bijvoorbeel) de dB killer, alleen -is mijn ervaring- wordt er in Nederland minder op gehandhaafd dan in het buitenland. Geen ervaring mee maar heb me laten vertellen dat Zwitserland wat dat betreft de kroon spant, en motorfietsen met teveel dB op kenteken (!) al het land niet in mogen :X
Dat klopt volgens mij niet. De regels zijn in Duitsland wel anders dan in Nederland. Het niet hebben van een e-keur is in Nederland op zichzelf geen probleem, het betekent alleen dat er een geluidscontrole uitgevoerd moet worden. Daarbij mag je niet meer dan 2db uitkomen boven wat op je kenteken staat.

Een e-keur is ook verbonden aan bepaalde modellen/bouwjaren, dus ook het hebben van een E-nummer is niet altijd voldoende.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:42
Toevallig ook gisteren opgehaald.

Was van plan vandaag op motorweekend te gaan met vrienden maar m'n dochter (2) kreeg buikgriep vannacht en nu ligt mn zoon (4) ook op de bank... Dus ik zit hier best wel te balen. Maar ja,.. gezondheid van de kinderen is belangrijker.

@Pyr0_ zelf heb ik er 600 voor betaald. Goedkoopste dat ik heb gezien is rond de 550 in de afgelopen maanden. Knotsgekke prijs maar hij zat ook wel erg lekker. Binnenkort hopelijk even testen!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:11
Pyr0_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:47:
[...]

Precies de helm die ik ook op het oog heb. Alleen vindt ik de volle mep wel erg duur. Ben aan t wachten tot ie ergens in de aanbieding is. Heb jij wel de volle prijs betaald?
Tja wat is de volle mep. Kwaliteit kost geld zullen we maar zeggen. Dit was voor de helm zo’n 570, maar met intercom en custom fitting was het 800 plus.
418O2 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:56:
[...]

Toevallig vandaag op gehad als mogelijke vervanger van mijn gt air 2. Alleen komt dat kin stuk net ietsje verder naar binnen dan bij de gt air en kom ik er net tegenaan. Verkoper stelde voor dat ik een maat groter kon nemen en dan met padding kon spelen om het goed te krijgen. Tegen de tijd dat de shoei vervangen moet worden maar eens kijken
Ik had Shoei nog niet eerder geprobeerd, maar na het passen was ik wel overtuigd. Dacht initieel voor een Schuberth te gaan, maar die zat niet zo goed. De personal fitting is inderdaad wel een goeie optie om te kijken wat wel/niet past met extra padding.
Barista schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:16:
[...]

Toevallig ook gisteren opgehaald.
Gefeliciteerd! Hopelijk is iedereen snel beter zodat je een rondje kan doen.

[ Voor 53% gewijzigd door SL65 op 24-04-2026 19:28 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Pyr0_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:47:
[...]

€544 bij motoport, moet je wel je oude inleveren denk ik.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:06

jeroenathome

Een regel tekst

Zo te lezen ben ik niet de enige met een shoei hoofd. 8)

Gelukkig gaat deze helm lang mee (+5 jaar) als je er netjes mee omgaat. Dan is het minder belangrijk dat je de volle pond betaald zoals ik. Waar ik wel last van heb gehad met de neotec 3 is dat de pinlock niet goed zat. Ik had veel last dat het vizier besloeg in de buurt van mijn neus en mond (drakenadem? :?) . Na de pinlock er opnieuw gemonteerd te hebben is dit opgelost.

Minder is de usb aansluiting van de geïntegreerde headset. De usb-c stekker past er niet lekker in vanwege de rubber afdichting. Nog steeds ben ik aan het prutsen om de headset aan of uit te zetten. De knopjes zijn lastig te vinden op gevoel met de handschoenen aan. Het mesh systeem, maar 1 keer gebruikt. Op dat moment werkte het goed in de Dolomieten.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Willem
Brazos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:59:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. De regels zijn in Duitsland wel anders dan in Nederland. Het niet hebben van een e-keur is in Nederland op zichzelf geen probleem, het betekent alleen dat er een geluidscontrole uitgevoerd moet worden. Daarbij mag je niet meer dan 2db uitkomen boven wat op je kenteken staat.

Een e-keur is ook verbonden aan bepaalde modellen/bouwjaren, dus ook het hebben van een E-nummer is niet altijd voldoende.
Geluidsnormen → EU-breed bepaald
E-keur → EU-breed verplicht voor straatgebruik
dB-killer → niet letterlijk verplicht, maar praktisch wel nodig om legaal te blijven
Verschillen → zitten vooral in controle, strengheid en lokale regels

Dat laatste is dus de grap. Regels zijn behoorlijk hetzelfde, maar landen vullen de handhaving zelf in (of doen er nog een schepje bovenop).

En ja, dan heb je inderdaad ook nog oude motorfietsen vs nieuwe. De nieuwe moeten voldoen aan steeds strenger wordende emissie-eisen. Heeft mijn 27 jarige V-twin geen last van :P

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 23:30

iMars

Full time prutser

Ja man, die gast weet hoe je moet rijden op een zware motor!
Wou dat ik zo op mijn 1290 kon rijden :+

Koop hier mijn P1 reader :)

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: doet die het of doet die het niet?

Deze ochtend de ketting in orde gemaakt waarna we naar een begrafenis moesten. Na de koffietafel naar huis en eerst alles laten bezinken.

Toen maar wat gaan klussen om iets positiefs te doen. Achterwiel en ketting slack geregeld. Splitpennen waar nodig. En zou hij gaan starten?

Het antwoord was: niet vanzelf. Eerst brandstof in de carb krijgen. De leidingen vol, de choke op. Drukken op de start knop en geen vonk.

Ik had de leiding terug afgesloten en is er dus geen flow 8)7. Goed, de kraan van het reserve tankje open gezet en hij slaat nagenoeg meteen aan. Het toerental verlaagd door de choke te sluiten en dan wat warm laten draaien en het stationair toerental regelen.

Hij pakt ook lekker op het gas dus erg mooi.

Koelwatersysteem ontluchten, ja das een vreemde eend in de bijt. Normaal laat je de motor warm draaien, de thermostaat opent en het lucht gaat eruit.

Maar met de thermobob mod is het niet zo evident. Ik zie de temperatuur richting H gaan op de meter. Ik pak de infrarood thermometer en ja, het water is 80C wat uit de cilinderkop komt en wat er aan de radiator zit.

Goed. Toch even de motor uitgezet en gecontroleerd. Aan de leidingen geknepen etc maar zit er goed uit maar de motor stond nog op de bok rechtop, misschien ergens nog een bel. Maar met 3000rpm tot 5000rpm razen moet dat toch wel eruit geperst zijn dunkt mij.

Maar de vorige eigenaar beunde aan de ventilator omdat die warm liep. Maar misschien liep die niet warm, misschien is de sensor in de cilinderkop gewoon kapot. En dan zijn de IR metingen wel goed.

Morgen de fiets van de bok halen en opnieuw proberen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Willem
Heb je ook KV in het expansiereservoir op peil?

• Joris748
Chevy454 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:00:
Project 40: doet die het of doet die het niet?

Deze ochtend de ketting in orde gemaakt waarna we naar een begrafenis moesten. Na de koffietafel naar huis en eerst alles laten bezinken.

Toen maar wat gaan klussen om iets positiefs te doen. Achterwiel en ketting slack geregeld. Splitpennen waar nodig. En zou hij gaan starten?

Het antwoord was: niet vanzelf. Eerst brandstof in de carb krijgen. De leidingen vol, de choke op. Drukken op de start knop en geen vonk.

Ik had de leiding terug afgesloten en is er dus geen flow 8)7. Goed, de kraan van het reserve tankje open gezet en hij slaat nagenoeg meteen aan. Het toerental verlaagd door de choke te sluiten en dan wat warm laten draaien en het stationair toerental regelen.

Hij pakt ook lekker op het gas dus erg mooi.

Koelwatersysteem ontluchten, ja das een vreemde eend in de bijt. Normaal laat je de motor warm draaien, de thermostaat opent en het lucht gaat eruit.

Maar met de thermobob mod is het niet zo evident. Ik zie de temperatuur richting H gaan op de meter. Ik pak de infrarood thermometer en ja, het water is 80C wat uit de cilinderkop komt en wat er aan de radiator zit.

Goed. Toch even de motor uitgezet en gecontroleerd. Aan de leidingen geknepen etc maar zit er goed uit maar de motor stond nog op de bok rechtop, misschien ergens nog een bel. Maar met 3000rpm tot 5000rpm razen moet dat toch wel eruit geperst zijn dunkt mij.

Maar de vorige eigenaar beunde aan de ventilator omdat die warm liep. Maar misschien liep die niet warm, misschien is de sensor in de cilinderkop gewoon kapot. En dan zijn de IR metingen wel goed.

Morgen de fiets van de bok halen en opnieuw proberen.
Heb je nog een radiateurdop van de donorfiets om te proberen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: I'm a firestarter baby.

Nou, dat ging bijna even goed mis zeg...

Eerst wakker worden en dan te horen: we hebben ons verslapen, over 25 minuten heeft hij zwemles!!!

* Chevy454 zijn dag was dus al meteen goed begonnen.

Na de zwemles maar aan de KLR650 gewerkt. Dat koelsysteem, de modificatie gebruikt een thermostaat die later open gaat. Dus gisterenavond de oude thermostaat in warm water gemikt en die werkt. Deze ochtend dan koelwater afgelaten en ontbijten :z

Daarna de thermostaat vervangen door de originele terwijl ik wel de bypass mod houd. Is dan iets minder effectief maar dat zien we later wel.

De motor op de zijstand, afvullen en wat laten draaien. De IR thermometer erbij en de leidingen worden warm, de lucht kan eruit maar de meter geeft warm aan maar iets minder als gisteren. Dus de thermostaat was hier de oorzaak met samen een sensor die op zijn einde lijkt te zijn. De meter zelf nog door gemeten en is binnen spec.

Goed, we weten dat alles werkt dus nu rest er nog een proefrit nadat we bij de decathlon wat voor onze zoon hebben gekocht. Een buiten- en binnentrampoline, een nieuwe fiets en een middagmaaltijd later eindelijk naar huis. Rijden we voorbij een motorzaak waar ik al vaker wou stoppen. Nou, dan vandaag maar gestopt.

Die CfMoto CLC is wel grappig.
Waarom koop je die motor niet :?
* Chevy454 hoorde plots wartaal uit de mond van zijn vrouw komen.

Maargoed, naar huis (en geen motor gekocht) om dan de KLR650 terug afwerken. Tank erop, zadel gemonteerd, kappen mooi vast. Koplamp, groot licht doet het niet maar daar kunnen we mee leven.

Rest er nog maar om er benzine in te doen. Euro 98 zonder ethanol van een 5l jerrycan erin gedaan :Y) Hey... Waarom hangt er een druppel benzine aan de voorkant van de tank :? :?

* Chevy454 voelt, zoekt en ziet gewoon benzine uit de tank lekken :o

Das niet goed. DAT IS NIET GOED. Snel denken en wat brandstofleiding aan de tank gehangen en terug in de jerrycan. Want er begon al een mooi plasje te vormen op de grond ;(

Toen er nagenoeg niks meer uitkwam alle ramen en deuren open en laten luchten. Goed dat ik al jaren niet meer rook :z Maar na wat voelen en met een spiegeltje gevonden waar het lekt.

Het onderdeel had ik al gekocht maar vergeten te vervangen :z Het rubber tussen de tankkraan en de tank vond het niet zo leuk om na 20 jaar droog te staan plots weer te moeten afdichten.

Goed, dus die benzinekraan eraf halen en er kwam nog een stroom benzine eruit ;( Gelukkig had ik al doeken gelegd en alles geventileerd. Na wat reinigen met remmenreiniger (euh.. Benzine wast ook jij idioot 8)7) en droog maken een geheel andere benzinekraan en dichting gemonteerd. Deze keer wel maar 2l erin gedaan en het is nu lekvrij.

Dat had een nare ervaring kunnen worden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Willem schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:37:
Heb je ook KV in het expansiereservoir op peil?
Nee want ik was aan het ontluchten. Ik verwachte een grote luchtbel.
Joris748 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:32:
Heb je nog een radiateurdop van de donorfiets om te proberen?
Daar had ik aan gedacht maar zoals ik zei, ik was aan het ontluchten. En dan haal je maar 90C als de thermostaat open gaat. Dus koken doet de motor niet maar volgens de meter dus wel.

Na de test van deze morgen weet ik het wel, de thermostaat van de mod opent later.

• Barista
jeroenathome schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:44:
Zo te lezen ben ik niet de enige met een shoei hoofd. 8)
Nou, ik heb mij goed vergist blijkbaar. Hoewel de helm in eerste instantie lekker zit, ging ie toch vrij heftig knellen na +/- 40 minuten. Daarna nog eens drie kwartier gereden maar wel 4x gestopt om de helm op/af te doen... Knelt van oor tot oor redelijk hoog op m'n achterhoofd... Binnenkort maar weer even naar de winkel.

• Aikon
  • Niet online
Ok, goed en slecht nieuws. De TET Sicilië is prachtig. Eerste kilomters direct hoog en enorm uitzicht. Na 40 km echter meerdere omgevallen bomen die de doorgang volledig belemmeren. Uurtje terug...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oihu8mkQdp4dUBJ_r8hYFPxOJrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX8WUOA7C2rKhuSGvY0lq2RA.jpg?f=fotoalbum_large

En het slechte nieuws. 3 mei gaat er pas een boot naar Sardinië... Fuck... Denk dat t dd boot naar Genua gaat worden. Tis ook te ver om terug te rijden ben ik bang...

• Pyr0_
Barista schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:53:
[...]

Nou, ik heb mij goed vergist blijkbaar. Hoewel de helm in eerste instantie lekker zit, ging ie toch vrij heftig knellen na +/- 40 minuten. Daarna nog eens drie kwartier gereden maar wel 4x gestopt om de helm op/af te doen... Knelt van oor tot oor redelijk hoog op m'n achterhoofd... Binnenkort maar weer even naar de winkel.
Gelukkig voor jou heeft Shoei personal fitment. Kost natuurlijk wel weer wat duiten maarja, alles beter dan een knellende helm toch. ;)

• Pyr0_
Aikon schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:06:
Ok, goed en slecht nieuws. De TET Sicilië is prachtig. Eerste kilomters direct hoog en enorm uitzicht. Na 40 km echter meerdere omgevallen bomen die de doorgang volledig belemmeren. Uurtje terug...

[Afbeelding]

En het slechte nieuws. 3 mei gaat er pas een boot naar Sardinië... Fuck... Denk dat t dd boot naar Genua gaat worden. Tis ook te ver om terug te rijden ben ik bang...
Of nog even een paar dagen terug naar die leuke receptioniste? ;)

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsbgguMz4iaZo71pJq56ejU5uzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhTVl7qoN7APVqFlHccmHEm8.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een lange reis geweest. Ik heb je gemist ;( Morgen de eerste proefrit en kijken wat er nog mis is. De voorrem blijft vreemd maar dat zien we morgen wel.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:06

jeroenathome

Een regel tekst

@Barista De Shoei-dealer kan je helpen met hun personal fitting system. Het is zeker geen pretje als een helm knelt.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Barista
Ja, dat was ik eigenlijk sowieso al van plan maar toch valt het tegen dat het in eerste instantie lekker lijkt te zitten en binnen het uur gaat knellen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59
Maar met knellen wordt het wel lastiger. Dan zou ik eerder denken dat je een maatje groter moet, en dat ze dat dan gaan uitvullen.

Maar je hebt ook iemand nodig met ervaring. Bij mijn personal fitting sessie gaf de computer een voorstel, maar de dame in kwestie zei al dat ze daar haar twijfels bij had met mijn hoofd. Dus de computer gevolgd, en jawel: een drukpunt op mijn voorhoofd. De dunnere vulling om dat te corrigeren had ze al in haar hand toen ik het aangaf. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:33
Het moet niet gekker worden: weekje Moezel/Elzas/Vogezen in het vroege voorjaar, is het de hele week droog en 18 a 20 graden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idj0SUn5ujMCsw5tK0DJsF0b7kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbQfRSGBpEz8lLp17uiGRs07.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ZzlzoABKXvIWq5NoqAr0FqYD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZZIbB5Db9oqDKjbWQyjRkYK.jpg?f=fotoalbum_large

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-07 21:34
Leg tussen de voering en de binnen schaal een pakje papieren zoek doekjes. Dan weer ff testen. Is het klemmen dan weg dan zakt de helm toch wat te diep. Een dikkere binnen pet helpt dan

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: grumpy are we :?

Deze morgen met goede hoop een testrit met de KLR gepland. Eerst het zadel eraf om de batterij goed op te laden uit veiligheid. De skidplate monteren. De koppeling nog eerst wat bevochtigd via de olievuldop.

De bak in versnelling gezet en de koppeling ingetrokken en wat duwen. Na wat weerstand ging die wel los. Niet heel goed maar voldoende om met draaiende motor de versnelling te kunnen inschakelen.

Contact aan: motor niet in neutral 8)7 Dus eerst in neutral gezet en de motor starten. Alles goed en nu de proef op de som: in versnelling zetten. De voorrem ingeknepen en in versnelling zetten. Het pookje staat te hoog dus dat moet worden aangepast. Met het in versnelling zetten duiken we lichtjes in de voorvork maar de motor slaat niet af, de koppeling is dus vrij *O*

Nu uit de keldergarage rijden: gas erop, koppeling laten gaan en we rijden naar buiten. Natuurlijk even remmen om tot stilstand te komen. Hallo remmen? HALLO???? Is iemand thuis :? Goed dat de wagens ruim uit de weg stonden maar dat was niet het plan. Motor uitgezet en even nalopen.

Goed, dan geen ritje maken en wachten op die EBC remschijf van japparts. De motor herstarten om die te laten opwarmen om toch iets met de koppeling te doen. Motor springt aan en 5 seconden later uit.

Oh, gaan we weer moeilijk doen :? Eerst weer wat benzine erin om dat probleem uit te sluiten :+

* Chevy454 doet logisch nadenken en komt de conclusie. De nieuwe benzinekraan moet niet goed werken. Tankontluchting issue zou mogelijk kunnen maar dan zou een open tankdop dat moeten verhelpen. Een vetgeslagen bougie? Nee want hij draaide gewoon goed voorheen.

Even wachten en hij draait weer voor een paar seconden om stil te vallen. Die krijgt dus geen benzine ;(

Dat was een leerrijke 10m maar niet wat ik ervan hoopte :o

Voordeel is wel dat we straks met het gezin een terrasje gaan doen en een biertje gaan drinken :Y)
Gewoon de Brandstoffilter er tussen uitgehaald en er komt benzine uit. Dus er zit een luchtbel vast in het filter. De 25 jaar oude mesh filter is misschien de betere keuze ipv deze Mahle filter.

En de mesh filter er tussen en er stroomt gewoon benzine naar de carb *O*

Nu alleen de voorrem nog ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 26-04-2026 15:37 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Burp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GetTJff3S1-RfZyXif-m2nON7So=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FeEzIHvwltNzPbyTWhJs24Gl.jpg?f=user_large

Brommertje!

Mist hier en daar een kapje, staat op stok oude banden en heeft een lawaai kanon ipv een uitlaat. Maar slechts 41k op de teller en de ABS werkt :) CBF500A, bouwjaar 2006. Eerst de Diversion maar eens in orde maken, die de deur uit, dan hiermee bezig en dan ga ik hier voorlopig op rond scheuren denk :)

Het kan even duren voordat ik hier weer iets over dit ding post, maar de tijdelijke vervanger van de Diversion is dus alvast binnen :+

• Chevy454
  • Niet online
Ja godver... De voorrem wat ontluchten en de ontluchtingsnippel has left the chat :(
De hele klauw los gemaakt en even geïnspecteerd, waar is de schroefdraad gebleven!?

Dus dat is de oorzaak dat we geen remdruk hebben ;(

Op ebay 2 remklauwen gekocht en we gaan nu zeker 2 weken moet wachten.

• DrivinUCrazy
|:( |:( Wat een gekkenhuis vandaag in de Eifel. |:( |:(

- (maar) 2 bijna ongelukken gezien. En dan echt van het niveau een flauwe bocht in gaan, en halverwege de bocht remmen en naar de vangrail kijken waar ze vervolgens op af gaan.
Gewoon doorkijken, niet eens remmen, en er was niets aan de hand geweest.
- 1x de resten van een ongeluk net buiten Schuld, waar meer motoren dan berijders achtergebleven waren dus de ambulance die wegreed voerde daadwerkelijk iemand af. Tijdens mijn lunchpauze zag en hoorde ik de hulpdiensten er al op af gaan, dus ik had al zo'n vermoeden. :|
- een bergtraining van een groep Nederlanders, waarvan er in Hammer eentje bij een krappe bocht rechtdoor ging, waarna die met de neus bergaf stond en met hulp teruggeduwd moest worden. :+ Ik ben ze in de binnenbocht waar ze stonden te klooien maar voorbij gestoken.
- een Duitser die ik in een haarspeldbocht bij Fuchshofen weer overeind heb gezet want die probeerde of het ook lukte met beide wielen omhoog. (Verkeerde versnelling, slecht wegdek, en aan de rem komen zodat die afslaat is een slechte combinatie).
Conclusie: dat bleek toch te lastig. Zijn vrouw die achter op zat was echt pissig, terwijl hij de lol er wel van inzag. :Y) Ik gok dat zijn intercom voor de resterende rit daarna spontaan leeg was. :D
- een vos in het wild gezien, toch een lichtpuntje :)
- een Audi die vlak voor mijn neus om een vluchtheuvel heen probeerde te keren
- een motorrijder die tot 2 keer toe blindelings de weg op draaide. Een keer vlak voor mij, en 300m verder toen hij rechtsaf sloeg. Ja, hij kwam inderdaad 2x van rechts, maar bij het verlaten van een parkeerplaats (dat was bij mij) en bij een stopbord (dat was de 2e keer) zou ik toch verwachten dat je voorrang moet geven.
- op een stuk waar tegenwoordig flink wordt gecontroleerd, en de snelheid van 100 naar 70 verlaagd is, kwamen me 2 R1's tegemoet, en hoe!
Helaas hadden zij de BMW met feestverlichting in de zijweg niet gezien. Die groette me wel vriendelijk terug trouwens, waarna hij er achteraan ging. :Y)
Ik denk dat die twee voorlopig de motor wel even kunnen laten staan.

Maar geloof het of niet, ik heb er van genoten vandaag. Lekker weertje, heel relaxed gedaan. Alleen de volgende keer hoop ik wel iets minder mee te maken zeg. :o

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:55:

- (maar) 2 bijna ongelukken gezien. En dan echt van het niveau een flauwe bocht in gaan, en halverwege de bocht remmen en naar de vangrail kijken waar ze vervolgens op af gaan.
- 1x de resten van een ongeluk net buiten Schuld, waar meer motoren dan berijders achtergebleven waren dus de ambulance die wegreed voerde daadwerkelijk iemand af. Tijdens mijn lunchpauze zag en hoorde ik de hulpdiensten er al op af gaan, dus ik had al zo'n vermoeden. :|
- een bergtraining van een groep Nederlanders, waarvan er in Hammer eentje bij een krappe bocht rechtdoor ging, waarna die met de neus bergaf stond en met hulp teruggeduwd moest worden. :+ Ik ben ze in de binnenbocht waar ze stonden te klooien maar voorbij gestoken.
- een Duitser die ik in een haarspeldbocht bij Fuchshofen weer overeind heb gezet want die probeerde of het ook lukte met beide wielen omhoog. (Verkeerde versnelling, slecht wegdek, en aan de rem komen zodat die afslaat is een slechte combinatie).
Conclusie: dat bleek toch te lastig. Zijn vrouw die achter op zat was echt pissig, terwijl hij de lol er wel van inzag. :Y) Ik gok dat zijn intercom voor de resterende rit daarna spontaan leeg was. :D
- een motorrijder die tot 2 keer toe blindelings de weg op draaide. Een keer vlak voor mij, en 300m verder toen hij rechtsaf sloeg. Ja, hij kwam inderdaad 2x van rechts, maar bij het verlaten van een parkeerplaats (dat was bij mij) en bij een stopbord (dat was de 2e keer) zou ik toch verwachten dat je voorrang moet geven.
- op een stuk waar tegenwoordig flink wordt gecontroleerd, en de snelheid van 100 naar 70 verlaagd is, kwamen me 2 R1's tegemoet, en hoe!
Helaas hadden zij de BMW met feestverlichting in de zijweg niet gezien. Die groette me wel vriendelijk terug trouwens, waarna hij er achteraan ging. :Y)

Maar geloof het of niet, ik heb er van genoten vandaag. Lekker weertje, heel relaxed gedaan. Alleen de volgende keer hoop ik wel iets minder mee te maken zeg. :o
Toch jammer dat ik niet mee kon dan :+

Dit is ook wel deels de reden waarom ik liever niet in het weekend ga touren, de term zondagsrijder is er niet voor niks, dat blijkt wel weer.

Zelf vandaag de hele middag bezig geweest wat dingetjes aan de multi te fixen c.q. doen. Boutje van het windscherm zat los en aangezien die met een heel bijzondere constructie gemonteerd zit (zal jullie de details besparen... kan me er nog aan ergeren als ik eraan denk), heb je daar 2 mensen voor nodig om het vast te krijgen. Dus samen met m'n pa even los gehaald, goed schoongemaakt en weer vastgezet. M'n quadlock wireless charger haperde dus dat kabeltje ook maar even opnieuw gedaan.

En m'n broertje heeft zich vermaakt met wat spatborden te wrappen. Zeker het voorspatbord is er enorm van opgeknapt, zat een lelijke omtrek van een sticker op die me al sinds aanschaf irriteerde...
Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FajkG_to7JrkXHQSsOFq3pdnSXI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xn0QlKhYXUDuUZNBwKkC8ewj.jpg?f=fotoalbum_medium
Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIiRViF0acFsVGZ7uzG_aZAvKLs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdyJyjrC8nMgxO57W2pYPEoB.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWwOdkRuIde3gttjzYHiNhpSTdU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8HTJ12xN3HLfPlXqDzPoftB.jpg?f=fotoalbum_medium

Achter voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KemGPEUfYRNLAV-o8DoBH8axYU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eq6tx2VzUNC9QkBzRsqOKEkt.jpg?f=fotoalbum_medium
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCMiKL3NA6xzglxA9-F9cytnBYI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qntJmy3XjGk46BFyXOmVnUaY.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caXPeLETf82Zja-_xjWfUS8dsHw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7QVWdRNsY6xXa6K10Rl90Il.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik moet zeggen dat het resultaat er echt mag zijn! Heel blij mee.
Hij heeft de mudguard (dat ding wat achter het achterwiel zit, niet op foto) mee na huis genomen om daar te wrappen dus die komt er binnenkort ook weer op. En een stukje plastic bij het zadel wordt ook nog gedaan. Al met al weer een mooie upgrade voor de multi :)

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:55:

Morgen ga ik voor een paar dagen naar de Eifel.
Hopelijk is het dan iets rustiger ;)
Lekker weertje en genieten van de omgeving.

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

• DrivinUCrazy
Natuurlijk iets meer werkverkeer, maar morgen zou het iets bewolkter zijn geloof ik. Dat houdt toch ook veel Nederlanders tegen om die kant op te gaan, ondanks dat alleen de gele kentekens morgen een vrije dag hebben.
De Duitsers hebben met 1 mei volgende week juist een lang weekend. :)

• DrivinUCrazy
Pyr0_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:20:
[...]

Toch jammer dat ik niet mee kon dan :+

Dit is ook wel deels de reden waarom ik liever niet in het weekend ga touren, de term zondagsrijder is er niet voor niks, dat blijkt wel weer.
Die Audi die spontaan besloot om te keren was een echte zondagsrijder, zich echt van niets of niemand bewust.

De rest... Onervaren en/of overmoedig en waarschijnlijk voor het eerst sinds lange tijd weer de weg op. Geef het een paar weken en dan wordt dat ook weer wat beter.

Die Duitser die samen met zijn vrouw omkiepte zei zelf al dat het een klassiekertje was. 2e versnelling, steil haarspeldje naar rechts omhoog... Dan slaat ie af en ben je klaar. Gewoon stom. |:(

Overigens, op dat punt gaat óók een weggetje rechtdoor, op het eerste gezicht loopt de weg daar ook. Maar dan zie je pas het bord dat dat verboden is (al kán het wel en je komt op hetzelfde punt uit ;)) en moet je opeens scherp rechtsaf. Toen we er stonden te kletsen waren er nog een paar die zich daar bijna vergaloppeerden.

[ Voor 17% gewijzigd door DrivinUCrazy op 26-04-2026 23:50 ]

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

@DrivinUCrazy Gisteren waren er schijnbaar 46.000 motorfietsen op de Nurburgring, denk dat die ook even willen stunten, want met 35 per uur over de Noordlus is ook niets aan.

Moette doen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37

Vrijdag

De Goede

46 DUIZEND? Jemig, dan gaat filerijden op de A12 in de spits nog sneller lijkt me 😅

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:02

Rick-Jan

always connected

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg3EDo1MYEwaPAKbgN6iXtdI-qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRfI3nnl4F5MjRQaZ0JlTZV9.jpg?f=fotoalbum_large Gisteren mooi rondje van 200km gemaakt, was qua drukte goed te doen! Veel motorrijders gespot :)

[ Voor 28% gewijzigd door Rick-Jan op 27-04-2026 08:54 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• DrivinUCrazy
@ozzynator was dat gisteren? Kun je nagaan hoe druk het was geweest als die op dat moment óók op de openbare weg rond hadden gereden. :o

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga van de week eens het luchtfilter van mijn vstrom 650 (2012) checken, die is denk ik in augustus vervangen en ik merk dat de motor niet enorm soepel loopt laatste weken. Als je het gas vast houdt lijkt hij een beetje in te houden en daarna harder te gaan, en weer inhouden etc. Meestal rond de 4-5krpm.

Gezien ik de winter heb doorgereden staat er zo'n 10.000km op. Nu twijfel ik , ga ik echt meerwaarde hebben met zo'n relatief duur k&n filter. Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer maar ben niet vies van lekker doorrijden. Het is aan de andere kant sowieso al geen snelheidsmonster.

• _eLMo_
  • Niet online
Een K&N filter moet je regelmatig schoonmaken en olieën, anders laat je troep door. Imho werken papieren filters nog altijd het beste.

• ollie1965
  • Laatst online: 23:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Denk aan ommetje via Laarbrug op de terugweg. Iets met foto

[ Voor 11% gewijzigd door ollie1965 op 27-04-2026 10:48 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat is wel echt een nadeel, dank . Dat gaat hem niet worden :)

• Willem
Heb nog nooit gedoe gehad met K&N filters, gebruik ze zelfs in mijn auto's. Ik ervaar juist het gemak van zelf schoonmaken, opnieuw oliën en weer probleemloos de weg op. Per saldo maakt het niet veel uit onderaan de streep financieel gezien maar het is ook een stuk duurzamer. Wat performance betreft zul je het met standaard setups niet heel snel merken maar op het moment dat je wat meer vraagt van de machine of echt goed co gaat afstellen of met andere mappings en uitlaat werkt is het verschil wel degelijk te meten (en te merken).

• DrivinUCrazy
Voor een woon-werkfiets dus geen echte meerwaarde (imho).

• Bommes
  • Laatst online: 22:52
Willem schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:02:
Heb nog nooit gedoe gehad met K&N filters, gebruik ze zelfs in mijn auto's. Ik ervaar juist het gemak van zelf schoonmaken, opnieuw oliën en weer probleemloos de weg op. Per saldo maakt het niet veel uit onderaan de streep financieel gezien maar het is ook een stuk duurzamer. Wat performance betreft zul je het met standaard setups niet heel snel merken maar op het moment dat je wat meer vraagt van de machine of echt goed co gaat afstellen of met andere mappings en uitlaat werkt is het verschil wel degelijk te meten (en te merken).
Sterker nog, de meeste moderne Euro norm 4 en nieuwer gaan er juist slechter van lopen.
Die lopen al enorm arm, k&n filter is nog meer lucht = nog armer. Non bueno.
Gewoon orgineel er in tenzij je de ecu laat tunen/afstellen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Mag ik even de achterlijke randdebiel vervloeken die de laatste keer "onderhoud" aan de SWM heeft gedaan? En die het makkelijk vond om alle bouten met een slagmoersleutel vast te rammelen. Inclusief bouten die in metalen inserts in kunststof onderdelen vastzitten. Waardoor ik mijn luchtfilterhuis nu niet meer kan openen omdat alle bouten doordraaien |:(

Vervangen van een voorvorkkeerring was ook al op dezelfde "professionele" manier gedaan met niet geschikt gereedschap waardoor er beschadigingen op de binnenpoot zitten. Sommige mensen zouden acuut de hik moeten krijgen als ze met gereedschap binnen 2 meter van een motorvoertuig komen :(

(Dit prutswerk is gedaan voordat ik deze motor kocht dus ik weet niet wie de schuldige is).

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb ondertussen aan mijn laatste aanwinst ook wel wat sporen van Beun de Haas ontdekt. Het is gelukkig nog niet te laat om die zaken te herstellen en de sporen van Beun weer op te ruimen. Als ik er daarna een jaar lol mee heb vind ik het ook wel prima allemaal :)

* Destruction heeft gisteravond alvast wat meuk voor het ding besteld.

• ollie1965
  • Laatst online: 23:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Iets met een brug en een motor erbij.
En nee, het maakt mij niet uit of hij links, rechts, voor, achter, uit of ingekaderd staat. Hij stond er :+
De brug

En dat alles via een omweggetje na wat spulletjes te hebben gekeken in Keulen.
Het lijstje voor de World Raid is weer langer geworden

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Waaj
  • Niet online
Ik heb al wat meer beunsporen gezien maar omdat ik het luchtfilterhuis niet kan verwijderen krijg ik ook de benzinetank er niet af en daarom heb ik nu een probleem.

Ik heb waarschijnlijk water in de tank zitten, erin gekomen omdat de overloop van de benzinedop verstopt was en er daardoor een plas water in de vuldop stond toen ik vorige week de tank openmaakte. Waarschijnlijk is toen ook een flinke scheut water de tank ingelopen. Vorige week (tijdens het eerste ritje met de SWM dit jaar) stilgevallen. Motor slaat wel weer aan, loopt even normaal maar valt dan weer uit.

Ik heb de tank al zover mogelijk leeggepompt, maar kan niet bij de aansluitingen onder de tank om echt de laatste druppels eruit te krijgen. Net 5 liter benzine gehaald en in de tank gegooid maar het probleem is er nog steeds. De motor loop even normaal en slaat dan af. Gelijk herstarten is geen probleem, motor slaat snel aan, loopt even en slaat weer af. Af en toe wel een flinke knal uit de uitlaat vanwege onverbrande benzine.

Kan dit nog steeds water in de benzine zijn Of is er iets anders aan de hand?

[ Voor 3% gewijzigd door Waaj op 27-04-2026 17:16 ]

• Koekstra
  • Niet online
Waaj schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:14:
Ik heb al wat meer beunsporen gezien maar omdat ik het luchtfilterhuis niet kan verwijderen krijg ik ook de benzinetank er niet af en daarom heb ik nu een probleem.

Ik heb waarschijnlijk water in de tank zitten, erin gekomen omdat de overloop van de benzinedop verstopt was en er daardoor een plas water in de vuldop stond toen ik vorige week de tank openmaakte. Waarschijnlijk is toen ook een flinke scheut water de tank ingelopen. Vorige week (tijdens het eerste ritje met de SWM dit jaar) stilgevallen. Motor slaat wel weer aan, loopt even normaal maar valt dan weer uit.

Ik heb de tank al zover mogelijk leeggepompt, maar kan niet bij de aansluitingen onder de tank om echt de laatste druppels eruit te krijgen. Net 5 liter benzine gehaald en in de tank gegooid maar het probleem is er nog steeds. De motor loop even normaal en slaat dan af. Gelijk herstarten is geen probleem, motor slaat snel aan, loopt even en slaat weer af. Af en toe wel een flinke knal uit de uitlaat vanwege onverbrande benzine.

Kan altijd natuurlijk. Wat voor motor is het? Kun je de carbs aftappen toevallig (Als je die hebt)? En wat doet ie als je het had er een beetje op houd?

• Waaj
  • Niet online
Koekstra schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:59:
[...]

Kan altijd natuurlijk. Wat voor motor is het? Kun je de carbs aftappen toevallig (Als je die hebt)? En wat doet ie als je het had er een beetje op houd?
Bedankt voor het meedenken.

SWM Superdual, 600cc ééncilinder die oorspronkelijk van Husqvarna afkomt.
Het blok heeft injectie dus geen mogelijkheid de carbs af te tappen.
Ook als ik het gas er op hou slaat hij af.

• Koekstra
  • Niet online
Waaj schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor het meedenken.

SWM Superdual, 600cc ééncilinder die oorspronkelijk van Husqvarna afkomt.
Het blok heeft injectie dus geen mogelijkheid de carbs af te tappen.
Ook als ik het gas er op hou slaat hij af.
Nou als hij wel loopt krijgt hij toch òòk benzine en zal er dus niet veel water meer in zitten zou je denken.

Ik zou eens een nieuw bougietje proberen (en check even de kleur van je huidige bougie) want issues in de hoek van je ontsteking kunnen ook dit soort uitwerkingen hebben (wel lopen maar afslaan bij gas geven)

Echter zal het me ook niet verbazen als hij uiteindelijk uit zichzelf weer beter gaat lopen als water het probleem is en dit uiteindelijk allemaal weg is.

• Waaj
  • Niet online
Nog even een poging gedaan.

Hij start en loopt dan even normaal. Dan klinkt er een korte blaf uit de uitlaat, en dan weer een en weer een, steeds sneller na elkaar tot hij tenslotte afslaat (bij ca 1-2 "blaffen" per seconde).
Als hij loopt kan ik gewoon gas geven, en ook onder belasting slaat hij niet gelijk uit.

Bougie krijg ik er niet uit zonder de tank te demonteren en dan zijn we weer bij post 1 van vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Waaj op 27-04-2026 18:43 ]

• Koekstra
  • Niet online
Waaj schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:40:

Hij start en loopt dan even normaal. Dan klinkt er een korte blaf uit de uitlaat, en dan weer een en weer een, steeds sneller na elkaar tot hij tenslotte afslaat (bij ca 1-2 "blaffen" per seconde).
Als hij loopt kan ik gewoon gas geven, en ook onder belasting slaat hij niet gelijk uit.

Bougie krijg ik er niet uit zonder de tank te demonteren en dan zijn we weer bij post 1 van vandaag.
Is er een optie om die moeren in je filterhuis vast te houden/lijmen/blokkeren oid? Uiteindelijk zal hij toch een keer open moeten, al is het maar voor een nieuw filter..

• Chevy454
  • Niet online
Hey schat, vergeet je niet dat de auto morgen op onderhoud moet :?
* Chevy454 begint angstzweet te krijgen.

Dus dat betekent de BMW R1150RT even van stal halen. Een maand vroeger als gepland want moet nog de remleidingen vervangen en ik moet nog even de sok met geld aanspreken om een GS911 diagnose tester te kopen. Project 40 heeft echter een groter gat in diezelfde sok gemaakt als gepland :p

Gelukkig staat de KLR650 in elkaar en kunnen we alles opruimen en verplaatsen. Alleen was het wel even penibel met die 2 KLR650 motorblokken die ik heb gekocht. Uiteindelijk wel een plek gevonden na wat organiseren. Heb zelfs nog een kamado bbq gevonden :+

Het verplaatsen van de BMW R1150RT ging verbazingwekkend goed, ik dacht dat ik een kwartier ging liggen steken in de garage maar dat ging vlotjes. Eerst de batterij wat bijladen. De bandjes op druk zetten en een inspectie uitvoeren.

Vorig jaar toen ik die koppeling had vervangen heb ik rijkelijk met lithium vet gewerkt. Er zat een druppel vet, wat vloeibaar is geworden, aan de trekstang van de cardan. Nadat ik de eerste hartkloppingen had verwerkt de klok nagekeken en die was droog. Daarna de trekstang goed geïnspecteerd en die druppel komt van het bovenste scharnierpunt. Niks aan het handje uiteindelijk. Beetje schoonmaken en ook de andere kant bekeken en alles is tip top.

Starten van de R1150RT dan. Bang hartje koppeling in, lucht bypass op max, en starten. Pomp pomp pomp broem broem tok tok tok tok *D
* Chevy454 vindt dat pompend geluid van de boxer voor de injectie toch altijd speciaal.

Daarna meteen naar het tankstation omdat we de tank niet hadden volgetankt want we gingen de remmen nog doen :z

Maar wat rijdt die R1150RT nu toch fenomenaal na al dat onderhoud. Je rijdt in 3de een slakken gang en dan open je het gas en die trekt gewoon zo soepel door. Geen slippende koppeling, geen horten of stoten doordat een bobine niet goed aangesloten was / kleppen zijn gesteld.

Misschien moet ik toch maar wat vaker met het slagschip rijden, daar heb ik die uiteindelijk toch voor gekocht. Het nadeel van het hebben van zoveel motoren.

• Chevy454
  • Niet online
Waaj schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:14:
Motor slaat wel weer aan, loopt even normaal maar valt dan weer uit.

Even normaal lopen en dan uitvallen is een gebrek aan brandstof. Je kan proberen even de tankdop open te houden en dan te starten, dan kan je ontluchting van de tank uit sluiten.

Maar aangezien hij in de uitlaat ploft zal het echt het water zijn. En het nadeel is dat water zwaarder is als benzine dus die zit je nu te verpompen.

Wat je zou kunnen doen, want je kan de tank er niet afkrijgen, zoveel mogelijk eruit zuigen. Verse benzine erin en schudden. Uiteindelijk ontmengt het water zich maar je moet het blijven verdunnen.

Maar een beun fiets is klote, dat heb ik met mijn donor KLR650A1 ook gezien ;(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Willem schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:02:
Compleet standaard setup, en het is ff sleutelen om erbij te komen. Dus ik ga denk ik lekker een gewone kopen :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DrivinUCrazy schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:45:
Voor een woon-werkfiets dus geen echte meerwaarde (imho).
En @Bommes Thanks mannen (y)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIYCbPPpI7EwJYX-dly4Lx_nFTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LS6cnKB6l1rtSjODNaMospYa.jpg?f=user_large

Al iets minder lelijk, zo zonder die valbeugel. Ook wel handig dat ik een paddockstand heb bewaard. Nu wachten op spiegels, originele uitlaat en een voorspatbord (oh en een ketting kast). Ook zoek ik nog een rechter zijkap (die de accu af dekt...). Dan is-ie alweer redelijk compleet en rijd ik hem naar m'n werkplaats, daar staan de banden machines :) Heel erg in principe zou ik er nu ook mee kunnen rijden, maar iets met een lawaai kanon op de plaats waar een uitlaat hoort te zitten.

Brandstofpomp nummer 3 (of 4, ik ben de tel even kwijt...) voor de Diversion is ook onderweg. Een originele deze keer, een duur onding maar hopelijk blijft hij dan gewoon rijden zodat hij verkocht kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 27-04-2026 20:58 ]

• DrivinUCrazy
Waaj schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:40:

Klinkt vergelijkbaar als een paar jaar geleden mijn Super Tenere. 30 seconden goed lopen, en dan ging het toerental schommelen en sloeg die af.
Met gas vol open kon ik naar huis rijden, maar zodra ik het gas dicht draaide om te schakelen sloeg die al af.

Het was een kapotte MAP-sensor. (Luchtmassameting)

Die eerste 30 seconden werd de sensor genegeerd, en daarna begon die op de sensor te regelen. Dat werkte dus juist niet.

• Waaj
  • Niet online
@Koekstra Zover ik kan zien kan ik amper bij de achterkant van het luchtfilterhuis komen. Ik denk dat ik een keer de kop van de bouten probeer af te boren / slijpen / dremelen, afhankelijk van hoe slecht ik erbij kan.

@Chevy454 Tank leeghalen heb ik al zo goed als mogelijk gedaan. Ik hoopte dat eventueel resterend water ondertussen wel uit de leidingen zou zijn maar dat valt nog tegen. Ik heb hier wel nog een bijna volle literfles met een condenswaterbinder staan (goed voor 300 liter benzine), ik zit erover te denken om die in de tank te gooien maar ik heb geen idee van de verhoudingen en hoeveel water er om te beginnen in de tank zat.

@DrivinUCrazy Ik ben nog in de ontkenningsfase dat het iets ingewikkelders (en duurder) kan zijn dan water in de benzine :+

Ik heb nog ergens een verloopstekker voor een OBD2 dongle liggen, en een dongle heb ik ook maar volgens mij uitgeleend aan iemand? Die twee maar eens boven water toveren en dan kijken of ik iets kan uitlezen bij deze motor. Helaas komende week geen tijd hiervoor.

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 00:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Chevy454 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:17:
Hey schat, vergeet je niet dat de auto morgen op onderhoud moet :?
* Chevy454 begint angstzweet te krijgen.

Dus dat betekent de BMW R1150RT even van stal halen. Een maand vroeger als gepland want moet nog de remleidingen vervangen en ik moet nog even de sok met geld aanspreken om een GS911 diagnose tester te kopen. Project 40 heeft echter een groter gat in diezelfde sok gemaakt als gepland :p

....
Heb je ook naar Motoscan gekeken?

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Chevy454
  • Niet online
Jazeker. Geen iOS app helaas.

• Barista
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxyHZvz0ClsJ2KOD_xvTNcCcOOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lWFd8a8SLyinRXxgAEpjxtA.jpg?f=fotoalbum_large

Soms heb je geluk...

• Aikon
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:08:
Iets met een brug en een motor erbij.
En nee, het maakt mij niet uit of hij links, rechts, voor, achter, uit of ingekaderd staat. Hij stond er :+
[Afbeelding: De brug]

En dat alles via een omweggetje na wat spulletjes te hebben gekeken in Keulen.
Het lijstje voor de World Raid is weer langer geworden
Ik ben t weer vergeten... Waar is deze legendarische brug ook al weer?

• Joris748
Gisterenavond een lekker rondje gemaakt op de DesertX. Politie had haar handen vol aan koningsdag dus ik gokte erop dat het rustig was op de weg >:) Ben wel blij met mijn alleskunner. Eerst via TET richting Nijmegen en daarna heerlijk gestuurd op de Waalbanddijk :9

• kneusteun
Aikon schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:17:
[...]

Ik ben t weer vergeten... Waar is deze legendarische brug ook al weer?
https://maps.app.goo.gl/9ZbphpQhzKfdxr8D6
Heb hem opgeslagen in mijn maps voor als ik in de buurt ben :+
Pagina: 1 ... 26 ... 54 Laatste