• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10
cyntax schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:28:
[...]

Weet iemand hoe dit EURO5 kan zijn trouwens? Dat vroeg ik mij al langer af, ik zie soms volledige systemen aangeboden worden met de certificering maar volgens mij kan dat toch helemaal niet als je de katalysator verwijderd? Dan voldoet het voertuig toch sowieso niet meer aan de milieueisen als het uitstoot wordt getest? Of zitten die bochten vol met monoliet?
Als je foto's bekijkt van het volledige Arrow systeem voor de GSX8 modellen, zul je zien dat er wel degelijk een katalysator onder zit (alleen op een andere plek) en dat ook alle sensoren gewoon worden aangesloten zoals het af fabriek hoort. Daarom is het ding ook zo duur, het is dus een volledig systeem -met- katalysator.

Edit: Ik kan trouwens uit eigen ervaring zeggen dat die Arrow wel iets "voller" klinkt als de standaard uitlaat want ik heb ze weleens back to back gehoord / gereden, maar het is geen schokkend groot verschil. Mijn persoonlijke mening, 1500 euro voor een klein beetje ander geluid en een andere look zou het mij niet waard zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door UTwizard op 24-04-2026 11:09 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Byte als dat systeem ook gekeurd is kan je het er zo onderschroeven, maar verwacht niet veel meer geluid.
Voordat je zo’n systeem aanschaft (toch best prijzig) zou ik eens kijken of je het ergens kan horen.

Verwacht dus niet hetzelfde geluid als de filmpjes van buiten Europa op Youtube, gezien Euro 5+ vaste baffles verplicht (ook op aftermarket systemen) en verwijderbare db-killers niet meer voorkomen.

- Edit
Als ik het zo lees: https://motorfreaks.nl/artikel/test-suzuki-gsx-8r-arrow/
Blijft het Arrow systeem onder circuit normen (en idd vaste baffles), dus zal de straat ook wel goed komen. En hij zegt daar dat het veel scheelt. Ik zou nog eens ergens gaan luisteren, maar klinkt als een goede optie.

[ Voor 58% gewijzigd door _eLMo_ op 24-04-2026 11:11 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Bommes
  • Nu online
UTwizard schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:59:
[...]

Als je foto's bekijkt van het volledige Arrow systeem voor de GSX8 modellen, zul je zien dat er wel degelijk een katalysator onder zit (alleen op een andere plek) en dat ook alle sensoren gewoon worden aangesloten zoals het af fabriek hoort. Daarom is het ding ook zo duur, het is dus een volledig systeem -met- katalysator.
Inderdaad wat er nu door enkele fabrikanten wordt aangeboden ter vervanging van de orginele uitlaten zijn allemaal inclusief catalysator, ruimte voor beide lambda sensoren (voor en achter de cat) en de vaste dempings schotten.
Voor mijn Vespa 300 is er ook eentje te krijgen op die manier, ziet er niet uit want is nog steeds massive, klinkt bijna niet anders, en kost als nog een flinke zak met euro's.

En dat is eigenijk maar goed ook, want luid is echt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 24-04-2026 11:12 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:51
Zou het niet eens een goed idee zijn dat de politie een landelijke preventiedag doet, waarbij je zonder risico je motor kan laten testen om hem zodoende aan te passen. Dat zou al heel veel twijfel wegnemen qua legaliteit en het vermindert hinder en werk voor de blauwe collega's

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Op de Diversion zit gewoon een compleet orogineel systeem met alle E-nummers erop. Vind dat wel prima zo :)

Dat ik er ondertussen zelf uitzie als een nep motor agent, tsja... Mensen letten nu wel beter op lijkt het. Triest dat dat dan nodig is maar men kan geen wegen afsluiten voor motorrijders omdat ze wat meer gele kleding dragen :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Destruction schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:15:
Op de Diversion zit gewoon een compleet orogineel systeem met alle E-nummers erop. Vind dat wel prima zo :)

Dat ik er ondertussen zelf uitzie als een nep motor agent, tsja... Mensen letten nu wel beter op lijkt het. Triest dat dat dan nodig is maar men kan geen wegen afsluiten voor motorrijders omdat ze wat meer gele kleding dragen :+
Dat gevoel heb ik op de Tiger toch ook wel, dat leken snel(ler) aan de kant gaan als ik eraan kom. Hele accenten in de jas, de mistlampen of de witte kleur van de motor, geen idee waar het aan ligt. Of: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :+

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:47:
Wat @DrivinUCrazy zegt. Klagen om het klagen is stom. Maar als je over de grenzen gaat die voor je motor zijn gesteld, dan loop je wel een risico op serieuze boetes. Als je staande wordt gehouden voor je rijgedrag (of in een verkeerscontrole terecht komt) en ze gaan je meten, dan ben je zo 1000+ euro verder (400 euro boete, uitlaat kwijt en wok melding).

Dat gezegd hebbende, ik weet niet of mijn uitlaat (die er onder zat toen ik hem tweedehands kocht bij een garage) aan de regels voldoet en er is geen manier om erachter te komen. Heb het bij een staandehouding gevraagd en hij wou het wel meten, maar als het niet goed was, was ik de sjaak. De staandehouding was een routinecontrole dus er was ook niks aan de hand
Je uitlaat heeft als het goed is een E-nummer ergens geëtst in het staal. Dat nummer is wel te herleiden tot goedgekeurde types. Anders staat er vaak wel ergens 'not for road use' o.i.d. meestal op niet direct zichtbare plekken. (Onderkant, onder de tuit etc.)

Vind overigens de discussie en risico op internet vaak redelijk overtrokken. Ik heb redelijk wat km's gemaakt, door Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, België maar voornamelijk wel Duitsland in alle populaire regio's en ben nog nooit gecontroleerd op geluid. Wel langs fuiken gereden, maar we mochten altijd door zonder te stoppen.

Aandacht trekken is aandacht krijgen denk ik. Met mijn huidige 2-wieler een beetje een compromis gesloten met een aftermarket einddemper maar met een circuit db-killer (kortere en ruimere killer) en originele katalysator. Niet legaal, maar qua geluid prima beschaafd, op het oog in orde (zichtbaar e-nummer en killer) en toch een leuk geluidje. Vind het wel wat bij de beleving horen persoonlijk.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Adder28 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:12:
Zou het niet eens een goed idee zijn dat de politie een landelijke preventiedag doet, waarbij je zonder risico je motor kan laten testen om hem zodoende aan te passen. Dat zou al heel veel twijfel wegnemen qua legaliteit en het vermindert hinder en werk voor de blauwe collega's
Volgens mij heb je wel de Motor Soundcheck, waar je risico vrij je motor op geluid kunt laten testen.

Verder heeft een nieuwe motor een keurmerk op basis van zijn originele staat en is elke wijziging daarop afbreuk aan dat keurmerk tenzij de vervangende onderdelen dat ook hebben (?).

Aanpassingen zijn volgens mij niet toegestaan.

• UTwizard
  • Laatst online: 14:10
U vraagt, zij draaien (al sinds vorig jaar): https://motorsoundcheck.nl/

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:30

Hegeman

Weet van alles wat

(jarig!)
Bezig met het onderhoud van mijn NC750X, de keeringen in het voorwiel wordt door Honda gespecificeerd als 28X47.2X7

Ik kan aan keeringen komen van 28x47x7, zijn er toevallig Honda NC750x eigenaren die hier weet van hebben?

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Loei123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:27:
[...]

Volgens mij heb je wel de Motor Soundcheck, waar je risico vrij je motor op geluid kunt laten testen.

Verder heeft een nieuwe motor een keurmerk op basis van zijn originele staat en is elke wijziging daarop afbreuk aan dat keurmerk tenzij de vervangende onderdelen dat ook hebben (?).

Aanpassingen zijn volgens mij niet toegestaan.
Zijn dat niet de Duitse regels? Ik meen me te herinneren dat het in Nederland alleen belangrijk is dat het geluid overeenkomt met wat op je kentekenbewijs staat plus of min een paar db.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

ozzynator

Nevermind.

Dat heet in de volksmond CE markering, als alles klopt wat je koopt heeft de fabrikant dat voor je geregeld.

Moette doen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Goede

Op mijn GPZ500 zat een Yoshimura kabaalpaal. Dat ding was echt wel heel erg luid, er zat geloof ik niet eens een demper in, of die deed in elk geval niks. De Hawk had een BSM Vampire met demper, die gaf meer een diepere brom. De GSR heeft de standaard pijpjes en dat vind ik helemaal prima. Toch 35db schuimpjes in dus ik hoor er sowieso niks van.

Waar ik wel naar aan het kijken ben is andere spiegels. Persoonlijk vind ik bar ends mooi, maar ik heb geen idee welke zouden passen. Wil ze onder mijn stuur hebben. De huidige spiegels (gewone, af fabriek geloof ik) vind ik niet zo mooi. Daarbij trillen ze ook behoorlijk en da's niet handig.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

ozzynator

Nevermind.

Hegeman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:30:
Bezig met het onderhoud van mijn NC750X, de keeringen in het voorwiel wordt door Honda gespecificeerd als 28X47.2X7

Ik kan aan keeringen komen van 28x47x7, zijn er toevallig Honda NC750x eigenaren die hier weet van hebben?
Met dat koppel van de NC zou ik niet twijfelen en precies pakken wat Honda voorschrijft. Of zelf iets laten maken van Titanium, of beter nog van Wolfraam. Anders blijft het een terugkerend iets ben ik bang.

Moette doen.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:51
UTwizard schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:28:
[...]

U vraagt, zij draaien (al sinds vorig jaar): https://motorsoundcheck.nl/
Aha dat wist ik niet, in belgie doen ze dat wel niet (dacht ik)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Show je ex-motor met lawaaikanon dan maar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN3ft09aEKpX_IL0pn7lBqnH3fQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5dxM0fp2STAKiE6L1eZkgOnX.jpg?f=user_large

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:04
Hegeman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:30:

Binnendiameter is nogal belangrijk voor de afdichting. Heb in de industrie problemen voorbij zien komen, waarbij de afwijking in de honderdste millimeters zat, niet eens in de tienden.

Niet doen dus

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Loei123
  • Nu online
Joris748 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]

Binnendiameter is nogal belangrijk voor de afdichting. Heb in de industrie problemen voorbij zien komen, waarbij de afwijking in de honderdste millimeters zat, niet eens in de tienden.

Niet doen dus
Ik heb nu dus een DB-killer met een binnendiameter van 25mm.
Je kunt ze ook krijgen met 32mm, het lijkt mij dat dat het gewenste effect voor mij gaat geven. :P

Alleen vind ik ze best prijzig voor een stukje staal. :'(

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:02
Byte schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
[...]

Goed om te weten. Ik verwacht ook niet teveel problemen met het Arrow systeem maar toch handig om er rekening mee te houden!
Zelfs een e-keur of volledig systeem gaan je niet helpen als je gewoon teveel lawaai produceert. Dan ga je op de bon en krijg je als je pech hebt gewoon een wok status.

• Stalensnuitje
  • Nu online
Destruction schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:48:

[Afbeelding]
Mijn VFR uit een lang verleden had een mooie Remus, ging me nog meer om het feit dat t een “high mount” was waardoor het zicht op de velg veel beter werd.

Zonder uitlaat klonk ie het lekkerst :P YouTube: Honda VFR750F without exhaust!!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Loei123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:03:
[...]

Ik heb nu dus een DB-killer met een binnendiameter van 25mm.
Je kunt ze ook krijgen met 32mm, het lijkt mij dat dat het gewenste effect voor mij gaat geven. :P

Alleen vind ik ze best prijzig voor een stukje staal. :'(
Volgens mij had @Joris748 het over een keerring, niet over een dB-killer O-)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:32

A13X

Dude

Joris748 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]

Niet doen dus
Gezien de maten gaat het om de buitendiameter die afwijkt. Desalniettemin, ook dat kan ellende opleveren.

Awesome

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:39
Mijn motor doet 100 dB (op kenteken). Alles is origineel, dus zolang ik van die Oostenrijkse wegen weg blijf, zal dit geen probleem zijn, toch?

Het praten over uitlaatlawaai deed me hieraan denken. Dit maakt wel te veel lawaai, maar ik vind het wel erg gaaf: YouTube: Japanese Motorcycle Culture ( Revving )

PVoutput

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:36
Destruction schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:48:

[Afbeelding]
Ha, nice one! Daar heb ik ook wel een keer op gereden, met laser-uitlaatje erop. Tjonge, dat trok een hoop bekijks. Was overigens niet mijn motor trouwens. O-)

• Loei123
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:38:
[...]

Volgens mij had @Joris748 het over een keerring, niet over een dB-killer O-)
Oeps. :>

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:40
A13X schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:37:
[...]

De vraag is natuurlijk, voldoet hij nog aan de wet ook al heeft hij CE. Er zijn namelijk een aantal leveranciers die CE afgeven ondanks dat de uitlaat niet voldoet. Want ja, werd toch niet op gecontroleerd.

Dus ben benieuwd of jouw pijp een meting zou doorstaan.
CE sowieso, maar ook een pas met alle waarden etc. Dat hij dus expliciet is toegestaan om op deze manier te gebruiken op deze fiets.

CE heb je geen zak aan.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste