The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar de Vespa wilde niet, niks niet starten, geen rond gaande startmotor, niks.
Eerste gedachten: killshwitch is uit elkaar geweest, dus misschien niet goed in elkaar gezet??
Dus ding maar er in de garage, en de auto gepakt.
Geluk bij dit, na nog geen 5 minuten in de auto begon het flink te regenen. Dus wel droog thuis aangekomen.
Net terug thuis maar eens een eerste fail check.Controle lampje van de killshwitch en ook de zijstandaard gaat aan en uit. Dus daar signaal komt wel binnen.
Complete voorkantje rondom de koplamp is los geweest.
Next Check de start knop, die is niet uit elkaar geweest maar misschien toch ergens iets los? Of draadbreuk.
Nadeel: om dat te checken moet het hele stuur met alle kappen weer uit elkaar.
Windscherm, spiegels, en dan pas de voorste kap er af om bij de stekkers te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 25-03-2026 18:16 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ja zeker, alles check behalve startmotor geen sjoege.Willem schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:45:
Gaat de fuel pump wel primen als je het contact aanzet?
Maar de oorzaak gevonden.Die zwarte kapjes zijn nieuw, in plaats gekomen van chrome kapjes, China import spul, Vespa levert ze niet los.
Een of andere Amerikaanse Vespa monteur op youtube heeft ze ook gemonteerd, en kwam daarbij ook met de opmerking dat de dikte niet helemaal jofel is. Lichtschakelaar, grootlicht, is een schuifschakelaar, daarbij kwam hij ook al met de tip deze af te schuren zodat deze vrij kon schuiven.
Nou ja de startknop kan dus ook problemen geven, werd dus gewoon niet helemaal ingedrukt, geen contact dus.
Snel gevonden door even op de juiste plaats te meten, geen doorverbinding bij het indrukken. Met een vijltje de kap bijwerken was het ook weer snel opgelost.It's alive I tell you..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Was het doel van onze hobby niet om juist om on the streets te zijnStalensnuitje schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:45:
Fun thing with hobbies…. At least they keep you off the streets
Een beetje moeten knutselen hoort imo bij de hobbyWaaj schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Was het doel van onze hobby niet om juist om on the streets te zijn
Maar, ja... If it has t*ts or tires it's going to give you trouble
[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 25-03-2026 21:02 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Gister de motor bij de garage hier in de buurt afgeleverd, schijnbaar iemand die veel kennis van Ducati's heeft, er stonden dan ook 2 dikke Panigale en streetfighter v4s in de showroom te shinen. Het was tijd om de timing belts te vervangen, dat durfde ik nog niet alleen aan.
Belt ie vanmiddag op, dat de timing belts zijn vervangen. Maar er is wel een probleem met je startkoppeling of motor. Vreemd, dacht ik, hij start dan wel pas bij 4-5x overslaan maar dat is schijnbaar heel normaal voor Ducati's, iets met veel compressie en eigenlijk af-fabriek te 'dunne' kabels (aftermarket setje voor te krijgen zodat de startmotor meer juice krijgt). Maar hij deed altijd starten. Maar nee volgens hem was er echt iets mis, de startmotor zou wel aanslaan maar niet de motor doen overgaan. Maar goed; als er echt iets mis is, hij zal toch niet een probleem verzinnen wat er niet is. Gelukkig zit ik nog net binnen de 1 jaar garantie van aankoop. Dus Ducati dealer gebeld, die natuurlijk gelijk naar de bekende weg vraagt (accu, compressie etc), of ik ff een filmpje wou maken van het euvel. Garage gevraagd om dat te doen, krijg ik een filmpje van 8seconden.Waar die zo te horen, ff 1x op de startknop duwt, al klinkt het wel een beetje vaag. Ik gevraagd om een langer filmpje waar ie de startknop inhoud (zo moet ik het ook altijd doen), maar dan zou die 'hetzelfde geluid blijven maken, dealer herkent het vast, komt vaker voor'.
Heb de dealer het filmpje doorgestuurd, nog geen reactie gekregen helaas. Morgenvroeg even achteraan bellen. Anders rijdt ik er morgen wel even naartoe om het zelf te ondervinden c.q. filmen. Ik vindt het maar erg toevallig dat ie juist bij de garage de geest geeft, al wil ik 'm nu ook weer niet gelijk van beschuldigen om problemen te verzinnen.
Wordt vervolgd.
Ik moet altijd even een paar pogingen wagen voordat hij aangrijpt en de motor daadwerkelijk rond gaat en aan slaat. Precies dit geluid is dus de startmotor die je wel hoort draaien, maar die niets aandrijft. En dat maakt bij mij niet uit of ik die knop 1 of 10 seconden ingedrukt houd. óf hij grijpt direct aan en start de motor, of hij grijpt niet aan (vanaf indrukken knop al niet) en blijft gewoon draaien met het geluid van het videootje.
Ondertussen wat research aan het doen en schijnt inderdaad wel een Ducati dingetje te zijn. Juist omdat er zoveel compressie is en je altijd een paar omwentelingen nodig hebt om aan te slaan, er veel slijtage komt op de starter (sprag) koppeling. Er is ook een 'service bulletin' uitgegeven door Ducati zelf met verbeterde onderdelen (pdf linkje)
Edit: ondertussen tig keer het filmpje beluisterd, en je hoort inderdaad eigenlijk alleen de startmotor even draaien, en het lijkt alsof ie draait zonder 'weerstand' van de motor.
[ Voor 12% gewijzigd door Pyr0_ op 25-03-2026 22:13 ]
Op vakantie een paar jaar geleden hebben we dit zelfde geluid bij de HD 1250 Panamerica iets te vaak gehoord.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Met de juiste motor is van de weg ook leukWaaj schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Was het doel van onze hobby niet om juist om on the streets te zijn
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Voorvork van de donor gaat naar RA suspension. Hyperpro veren erin en algehele revisie. De poten moeten worden gepolijst maar dat zal voor volgende winter zijn.
Het achterwiel is weg voor nieuw rubber. Dit keer bij mijn autobandenboer want het kan ook gewoon eens ergens anders.
Als achterwiel terug is dan achterrem in orde maken. Dus betekent ook kettingset bestellen.
Voorvork erin dus zou ik eigenlijk ook de 320mm remschijf moeten bestellen en monteren.
Blijft enkel de originele tank nog een vraagteken...
Met wat geluk kan die begin april rijden. (Zal wel medio april worden
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 25-03-2026 22:25 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.