The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar de Vespa wilde niet, niks niet starten, geen rond gaande startmotor, niks.
Eerste gedachten: killshwitch is uit elkaar geweest, dus misschien niet goed in elkaar gezet??
Dus ding maar er in de garage, en de auto gepakt.
Geluk bij dit, na nog geen 5 minuten in de auto begon het flink te regenen. Dus wel droog thuis aangekomen.
Net terug thuis maar eens een eerste fail check.Controle lampje van de killshwitch en ook de zijstandaard gaat aan en uit. Dus daar signaal komt wel binnen.
Complete voorkantje rondom de koplamp is los geweest.
Next Check de start knop, die is niet uit elkaar geweest maar misschien toch ergens iets los? Of draadbreuk.
Nadeel: om dat te checken moet het hele stuur met alle kappen weer uit elkaar.
Windscherm, spiegels, en dan pas de voorste kap er af om bij de stekkers te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 25-03-2026 18:16 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ja zeker, alles check behalve startmotor geen sjoege.Willem schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:45:
Gaat de fuel pump wel primen als je het contact aanzet?
Maar de oorzaak gevonden.Die zwarte kapjes zijn nieuw, in plaats gekomen van chrome kapjes, China import spul, Vespa levert ze niet los.
Een of andere Amerikaanse Vespa monteur op youtube heeft ze ook gemonteerd, en kwam daarbij ook met de opmerking dat de dikte niet helemaal jofel is. Lichtschakelaar, grootlicht, is een schuifschakelaar, daarbij kwam hij ook al met de tip deze af te schuren zodat deze vrij kon schuiven.
Nou ja de startknop kan dus ook problemen geven, werd dus gewoon niet helemaal ingedrukt, geen contact dus.
Snel gevonden door even op de juiste plaats te meten, geen doorverbinding bij het indrukken. Met een vijltje de kap bijwerken was het ook weer snel opgelost.It's alive I tell you..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Was het doel van onze hobby niet om juist om on the streets te zijnStalensnuitje schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:45:
Fun thing with hobbies…. At least they keep you off the streets
Een beetje moeten knutselen hoort imo bij de hobbyWaaj schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Was het doel van onze hobby niet om juist om on the streets te zijn
Maar, ja... If it has t*ts or tires it's going to give you trouble
[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 25-03-2026 21:02 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Gister de motor bij de garage hier in de buurt afgeleverd, schijnbaar iemand die veel kennis van Ducati's heeft, er stonden dan ook 2 dikke Panigale en streetfighter v4s in de showroom te shinen. Het was tijd om de timing belts te vervangen, dat durfde ik nog niet alleen aan.
Belt ie vanmiddag op, dat de timing belts zijn vervangen. Maar er is wel een probleem met je startkoppeling of motor. Vreemd, dacht ik, hij start dan wel pas bij 4-5x overslaan maar dat is schijnbaar heel normaal voor Ducati's, iets met veel compressie en eigenlijk af-fabriek te 'dunne' kabels (aftermarket setje voor te krijgen zodat de startmotor meer juice krijgt). Maar hij deed altijd starten. Maar nee volgens hem was er echt iets mis, de startmotor zou wel aanslaan maar niet de motor doen overgaan. Maar goed; als er echt iets mis is, hij zal toch niet een probleem verzinnen wat er niet is. Gelukkig zit ik nog net binnen de 1 jaar garantie van aankoop. Dus Ducati dealer gebeld, die natuurlijk gelijk naar de bekende weg vraagt (accu, compressie etc), of ik ff een filmpje wou maken van het euvel. Garage gevraagd om dat te doen, krijg ik een filmpje van 8seconden.Waar die zo te horen, ff 1x op de startknop duwt, al klinkt het wel een beetje vaag. Ik gevraagd om een langer filmpje waar ie de startknop inhoud (zo moet ik het ook altijd doen), maar dan zou die 'hetzelfde geluid blijven maken, dealer herkent het vast, komt vaker voor'.
Heb de dealer het filmpje doorgestuurd, nog geen reactie gekregen helaas. Morgenvroeg even achteraan bellen. Anders rijdt ik er morgen wel even naartoe om het zelf te ondervinden c.q. filmen. Ik vindt het maar erg toevallig dat ie juist bij de garage de geest geeft, al wil ik 'm nu ook weer niet gelijk van beschuldigen om problemen te verzinnen.
Wordt vervolgd.
Ik moet altijd even een paar pogingen wagen voordat hij aangrijpt en de motor daadwerkelijk rond gaat en aan slaat. Precies dit geluid is dus de startmotor die je wel hoort draaien, maar die niets aandrijft. En dat maakt bij mij niet uit of ik die knop 1 of 10 seconden ingedrukt houd. óf hij grijpt direct aan en start de motor, of hij grijpt niet aan (vanaf indrukken knop al niet) en blijft gewoon draaien met het geluid van het videootje.
Ondertussen wat research aan het doen en schijnt inderdaad wel een Ducati dingetje te zijn. Juist omdat er zoveel compressie is en je altijd een paar omwentelingen nodig hebt om aan te slaan, er veel slijtage komt op de starter (sprag) koppeling. Er is ook een 'service bulletin' uitgegeven door Ducati zelf met verbeterde onderdelen (pdf linkje)
Edit: ondertussen tig keer het filmpje beluisterd, en je hoort inderdaad eigenlijk alleen de startmotor even draaien, en het lijkt alsof ie draait zonder 'weerstand' van de motor.
[ Voor 12% gewijzigd door Pyr0_ op 25-03-2026 22:13 ]
Op vakantie een paar jaar geleden hebben we dit zelfde geluid bij de HD 1250 Panamerica iets te vaak gehoord.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Met de juiste motor is van de weg ook leukWaaj schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Was het doel van onze hobby niet om juist om on the streets te zijn
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Voorvork van de donor gaat naar RA suspension. Hyperpro veren erin en algehele revisie. De poten moeten worden gepolijst maar dat zal voor volgende winter zijn.
Het achterwiel is weg voor nieuw rubber. Dit keer bij mijn autobandenboer want het kan ook gewoon eens ergens anders.
Als achterwiel terug is dan achterrem in orde maken. Dus betekent ook kettingset bestellen.
Voorvork erin dus zou ik eigenlijk ook de 320mm remschijf moeten bestellen en monteren.
Blijft enkel de originele tank nog een vraagteken...
Met wat geluk kan die begin april rijden. (Zal wel medio april worden
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 25-03-2026 22:25 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Rij idd even langs, kan die even laten zien hoe het wel hoort bij een andere motor wellicht. Stuk duidelijkerPyr0_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:39:
Nou @Bommes je bent niet de enige met startmotorperikelen.
Gister de motor bij de garage hier in de buurt afgeleverd, schijnbaar iemand die veel kennis van Ducati's heeft, er stonden dan ook 2 dikke Panigale en streetfighter v4s in de showroom te shinen. Het was tijd om de timing belts te vervangen, dat durfde ik nog niet alleen aan.
Belt ie vanmiddag op, dat de timing belts zijn vervangen. Maar er is wel een probleem met je startkoppeling of motor. Vreemd, dacht ik, hij start dan wel pas bij 4-5x overslaan maar dat is schijnbaar heel normaal voor Ducati's, iets met veel compressie en eigenlijk af-fabriek te 'dunne' kabels (aftermarket setje voor te krijgen zodat de startmotor meer juice krijgt). Maar hij deed altijd starten. Maar nee volgens hem was er echt iets mis, de startmotor zou wel aanslaan maar niet de motor doen overgaan. Maar goed; als er echt iets mis is, hij zal toch niet een probleem verzinnen wat er niet is. Gelukkig zit ik nog net binnen de 1 jaar garantie van aankoop. Dus Ducati dealer gebeld, die natuurlijk gelijk naar de bekende weg vraagt (accu, compressie etc), of ik ff een filmpje wou maken van het euvel. Garage gevraagd om dat te doen, krijg ik een filmpje van 8seconden.
[YouTube: Ducati start issue?]
Waar die zo te horen, ff 1x op de startknop duwt, al klinkt het wel een beetje vaag. Ik gevraagd om een langer filmpje waar ie de startknop inhoud (zo moet ik het ook altijd doen), maar dan zou die 'hetzelfde geluid blijven maken, dealer herkent het vast, komt vaker voor'.
Heb de dealer het filmpje doorgestuurd, nog geen reactie gekregen helaas. Morgenvroeg even achteraan bellen. Anders rijdt ik er morgen wel even naartoe om het zelf te ondervinden c.q. filmen. Ik vindt het maar erg toevallig dat ie juist bij de garage de geest geeft, al wil ik 'm nu ook weer niet gelijk van beschuldigen om problemen te verzinnen.
Wordt vervolgd.
Vorige week wisten ze bij de dealers nog niet veel maar een Trophy met alles erop en eraan zal het niet zijn, ze verwachten dat het de rode sportversie werd die ook op de motorbeurs stond.
Dat verklaart ook wel de wisselende data van de previews bij alle dealers, ze rijden zich een slag in de rondte met dat ding achter in een bus deze weken denk ik.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
100%kneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:59:
Qua looks vind ik eigenlijk de blauwe met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Een compleet zwarte zou allicht ook wel dik zijn, maar ik weet uit mijn hoofd niet waar die (als basismodel) allemaal nog extra mee kan worden uitgevoerd, zou ik ff moeten kijken als blijkt dat die ERC echt volkomen ruk blijkt te werken.
Zal vanmiddag even vragen in hoeverre die koppeling ontkoppeld is door de ERC als je de motor gewoon uitzet en dan met de jiffy ff iets heuvelop parkeert.
Hopelijk staat die dan gewoon in zijn 1 en niet uiteindelijk nog steeds in zijn vrij onderaan de berg
Klopt, ook inmiddels wat gehoord.kneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:28:
Nog wel even een opmerking, het valt mij op dat trillingen in veel reviews terug komen.
Paar mensen maakte opmerkingen en een paar waren er wel een beetje over aan het klagen.
Wat als consensus bij mij overkomt is ja, trillingen geconstateerd bij/vanaf 120/130kmh bij >7000rpm maar beschaafd en minder als bij enkele concurrenten. Welke motoren dat dan zijn werd niet benoemd.
Ik verwacht in elk geval geen buitensporige trillingen maar binnen acceptabele grenzen.
ik heb proefgereden op een Vstrom 800 (die met 19" vooraan) en die trilde echt vanaf 70/80 al flink irritant. Met als vervelendste daarbij dat ik het ene pedaal veel meer voelde trilde dan de andere........bloedirritant.
De F750GS die ik ook reed trilde echt minimaal daarentegen.
Mooi voorbeeld trouwens vond ik die fortnine over de KLE.
Iedereen op internet was kritisch, want specsheet viel tegen.
Ook ik was wel wat teleurgesteld, maar we moeten gewoon niet vergeten dat iedereen andere wensen heeft, en dat niet alles op een specsheet te lezen is.
Ik zou graag een keer alle mid modellen op een rij op dezelfde dag willen testen, ben namelijk wel heel benieuwd wat ik dan zelf zou ervaren.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, met name ook voor aan boord van een veerboot.Fraggert schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:46:
[...]
100%
Een compleet zwarte zou allicht ook wel dik zijn, maar ik weet uit mijn hoofd niet waar die (als basismodel) allemaal nog extra mee kan worden uitgevoerd, zou ik ff moeten kijken als blijkt dat die ERC echt volkomen ruk blijkt te werken.
Zal vanmiddag even vragen in hoeverre die koppeling ontkoppeld is door de ERC als je de motor gewoon uitzet en dan met de jiffy ff iets heuvelop parkeert.
Hopelijk staat die dan gewoon in zijn 1 en niet uiteindelijk nog steeds in zijn vrij onderaan de berg![]()
[...]
Naar wat ik begreep is de Trophy uitvoering alleen met ERC te krijgen, ik ben bang dat het een dealbreaker wordt voor mij als hij niet "in de versnelling" kan staan als de motor uit is.
De eerste serie S1000XR zou ook last hebben van overmatige trillingen, ik vind het bij de mijne erg meevallen. Dus waarschijnlijk is dat ook persoonlijk.kneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:28:
Nog wel even een opmerking, het valt mij op dat trillingen in veel reviews terug komen.
Paar mensen maakte opmerkingen en een paar waren er wel een beetje over aan het klagen.
Lekker dan. Maar inderdaad, houd die knop eens wat langer ingedrukt. Mijn fiets wilde vorige week ook niet starten. Leek wel alsof ie geen brandstof kreeg in het begin, maar daar kwam snel een heel mechanisch geluid bij, wat al rap de diagnose 'startkoppeling naar de klote' kreeg. Gelukkig is er een goede how-to te vinden oa op motor-forum, dus gaan we die zelf maar proberen te vervangen. Voor het eerst dat ik dat doe, en het meest uitdagende aan die klus is wat mij betreft het vliegwiel eraf trekken zonder de boel te mollen.Pyr0_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:39:
Nou @Bommes je bent niet de enige met startmotorperikelen.
Belt ie vanmiddag op, dat de timing belts zijn vervangen. Maar er is wel een probleem met je startkoppeling of motor. Vreemd, dacht ik, hij start dan wel pas bij 4-5x overslaan maar dat is schijnbaar heel normaal voor Ducati's, iets met veel compressie en eigenlijk af-fabriek te 'dunne' kabels (aftermarket setje voor te krijgen zodat de startmotor meer juice krijgt). Maar hij deed altijd starten. Maar nee volgens hem was er echt iets mis, de startmotor zou wel aanslaan maar niet de motor doen overgaan. Maar goed; als er echt iets mis is, hij zal toch niet een probleem verzinnen wat er niet is. Gelukkig zit ik nog net binnen de 1 jaar garantie van aankoop. Dus Ducati dealer gebeld, die natuurlijk gelijk naar de bekende weg vraagt (accu, compressie etc), of ik ff een filmpje wou maken van het euvel. Garage gevraagd om dat te doen, krijg ik een filmpje van 8seconden.
[YouTube: Ducati start issue?]
Waar die zo te horen, ff 1x op de startknop duwt, al klinkt het wel een beetje vaag. Ik gevraagd om een langer filmpje waar ie de startknop inhoud (zo moet ik het ook altijd doen), maar dan zou die 'hetzelfde geluid blijven maken, dealer herkent het vast, komt vaker voor'.
Wordt vervolgd.
Ook to be continued...
De gegoten wielen zijn vooral lelijk waardoor de blauwe in mijn beleving beter lijkt.kneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:59:
Qua looks vind ik eigenlijk de blauwe met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Als ik de paar reviews die ik bekeken heb goed begrijp is dit inherent aan hoe het ding ontworpen is. Voor mijn gevoel werkt de koppeling een beetje zoals aan variomatic, en zal deze zolang de motor geen toeren maakt altijd in 'vrij' staan. Des te onbegrijpelijker dat er dus geen fysieke 'handrem' aanwezig is.Waaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:59:
[...]
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, met name ook voor aan boord van een veerboot.
Naar wat ik begreep is de Trophy uitvoering alleen met ERC te krijgen, ik ben bang dat het een dealbreaker wordt voor mij als hij niet "in de versnelling" kan staan als de motor uit is.
Xbox
Even the dark has a silver lining | Te koop: Chigee AIO-6 + toebehoren
Ik schaar het gedrag van een telelever of cardanreactie meer onder karakter, zo ook de verschillen tussen een boxerblok, vier-in-lijn, V2/V4 of paralelle twin. Trillingen horen bij elke motor maar inderdaad de vraag in hoeverre dat hinderlijk is.kneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:52:
Ja en trillingen zijn vervelend voor de een en de ander vind het karakter
Mooi voorbeeld trouwens vond ik die fortnine over de KLE.
Iedereen op internet was kritisch, want specsheet viel tegen.
Ook ik was wel wat teleurgesteld, maar we moeten gewoon niet vergeten dat iedereen andere wensen heeft, en dat niet alles op een specsheet te lezen is.
Ik zou graag een keer alle mid modellen op een rij op dezelfde dag willen testen, ben namelijk wel heel benieuwd wat ik dan zelf zou ervaren.
F9 zag ik gister ook langskomen, ik link hem even voor de liefhebbers.Kwestie van hoe is die motor in zijn geheel als "sum of its parts". En natuurlijk weer doorspekt met een lekker stukje humor en wat voorzichtige obsceniteiten....prima mix me dunkt
Ik hoop zelf ook nog even tijd te kunnen spenderen (net verhuist, binnen genoeg klussen en de tuin is chaos) aan wat proefritjes....nou hoef ik niet alles te rijden maar een NX500, TA750 en T700 zou wel even verstandig zijn denk ik.
100% ......daar scoort bijvoorbeeld Triumph wel dik punten zoals met de gietwielen op de kleine scrambler.WilbertNeems schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:23:
[...]
De gegoten wielen zijn vooral lelijk waardoor de blauwe in mijn beleving beter lijkt.
Die zijn gewoon erg fraai, veel gevulder.
ik ga het vanmiddag ff vragen bij SImako hoe ze dat inderdaad in gedachten hadden bij het parkeren van de motor een beetje heuvelop.BM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:25:
[...]
Als ik de paar reviews die ik bekeken heb goed begrijp is dit inherent aan hoe het ding ontworpen is. Voor mijn gevoel werkt de koppeling een beetje zoals aan variomatic, en zal deze zolang de motor geen toeren maakt altijd in 'vrij' staan. Des te onbegrijpelijker dat er dus geen fysieke 'handrem' aanwezig is.
Vooral de contrasterende kleuren. Het witte frame bijvoorbeeld steekt mooi af.WilbertNeems schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:23:
[...]
De gegoten wielen zijn vooral lelijk waardoor de blauwe in mijn beleving beter lijkt.
Zoals ik zei “het is persoonlijk”Waaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:01:
[...]
De eerste serie S1000XR zou ook last hebben van overmatige trillingen, ik vind het bij de mijne erg meevallen. Dus waarschijnlijk is dat ook persoonlijk.
Mijn pa geniet van zijn 800cc 1 pitter, ik vind het vooral lomp. 🤣
Zeg dat maar eens tegen Stroll en Alonso, maar daar is vast een ander topic voorkneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:52:
Ja en trillingen zijn vervelend voor de een en de ander vind het karakter
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Dat zijn vlngs mij ook de trillingen waar je pijn aan je handen krijgt na een uurtje toeren. Laagfrequent kan allicht netzo irritant zijn maar minder ergerlijk qua gevolgen correct me if wrong overigens.Joris748 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:56:
Je hebt trillingen en trillingen. Eerste harmonische en tweede harmonische. Per soort blok (aantal cilinders en onstekingsvolgorde) verschillend. De eerste harmonische trillingen vallen vooral onder karakter. Maar de tweede harmonische trillingen kunnen voorkomen worden met een goed ontwerp en zijn vaak het meest vervelend door de hogere frequentie.
Vroegah......in de bosbouw....had ik een collega die zijn handen helemaal kapot had van zonder handschoenen motorzagen....die voelden bevroren aan.
Hij vind dat geweldig, ik vind het irritant.
Dat zijn waarschijnlijk de eerste harmonische trillingen, dus karakterkneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:04:
Laat ik het zo zeggen, als ik op de DRbig van mij pa zit dan zijn niet alleen de trillingen voelbaar, maar ook "zichtbaar" in de hele wereld achter je via de spiegels.
Hij vind dat geweldig, ik vind het irritant.
En dat is wat ik dus exact bedoel, leuk eerste en tweede harmonie, maar van mij zijn die eerste in het geval van dat ding al zo erg dat ik er niet een zou kopen.
Dus de een vind het karakter de ander trekt het niet, blijft vier overeind staan.
Ik heb even gezocht hoe Rekluse dat doet en daar vond ik dit:
"Your kit includes 2 Velcro-type straps to be used to secure both the clutch lever and front brake lever when the bike is parked. To keep your bike from rolling "
LEVER SAFETY STRAPS
This kit includes 2 Velcro-type straps to be used to secure both the clutch and front brake levers when the bike
is parked. These are intended to reduce the risk of injury or damage that may occur from the bike rolling or
launching unexpectedly with or without a rider on it. Use the straps to pull both levers as tight to the bar as
possible as shown in the photos every time you park or leave the motorcycle. Refer to the Safety Information
document for more information.
en na een heel grote oranje waarschuwingslabel de volgende tekst:
Rekluse auto-clutch-equipped motorcycles may roll back or move suddenly and unexpectedly and
cause riders to lose control.
An auto-clutch-equipped motorcycle will move in gear with the engine off because the clutch is only
engaged when engine RPM is greater than the engagement threshold of the auto-clutch. Engine
compression will not prevent motorcycles from moving while in gear.
A Rekluse auto-clutch can make your motorcycle appear to be in neutral when in gear, even when the
engine is running and clutch lever released.
To avoid death, serious injury, and/or property damage:
• Use the included brake lever strap to secure the front brake lever to the handlebar as a parking
brake.
• Use the included clutch lever strap when the motorcycle is parked to secure the clutch lever to the
handle bar, thereby completely disengaging the clutch

bron : blz 14 van deze PDF https://www.rekluse.com/w...oads/2024/04/RMS-6381.pdf
Heb recent nog een eind gereden op een Ducati. Het schijnt dat je bij die dingen regelmatig ff wat bouten en moeren moet aandraaien, maar ik vond het stiekem wel een geinig dingkneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:17:
Dus de een vind het karakter de ander trekt het niet, blijft vier overeind staan.
[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 26-03-2026 10:35 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik mag toch hopen dat BMW een elegantere oplossing heeft bedacht dan een stukje klittenband.Fraggert schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:28:
Ik heb even gezocht hoe Rekluse dat doet en daar vond ik dit:
"Your kit includes 2 Velcro-type straps to be used to secure both the clutch lever and front brake lever when the bike is parked. To keep your bike from rolling "
LEVER SAFETY STRAPS
This kit includes 2 Velcro-type straps to be used to secure both the clutch and front brake levers when the bike
is parked. These are intended to reduce the risk of injury or damage that may occur from the bike rolling or
launching unexpectedly with or without a rider on it. Use the straps to pull both levers as tight to the bar as
possible as shown in the photos every time you park or leave the motorcycle. Refer to the Safety Information
document for more information.
en na een heel grote oranje waarschuwingslabel de volgende tekst:
Rekluse auto-clutch-equipped motorcycles may roll back or move suddenly and unexpectedly and
cause riders to lose control.
An auto-clutch-equipped motorcycle will move in gear with the engine off because the clutch is only
engaged when engine RPM is greater than the engagement threshold of the auto-clutch. Engine
compression will not prevent motorcycles from moving while in gear.
A Rekluse auto-clutch can make your motorcycle appear to be in neutral when in gear, even when the
engine is running and clutch lever released.
To avoid death, serious injury, and/or property damage:
• Use the included brake lever strap to secure the front brake lever to the handlebar as a parking
brake.
• Use the included clutch lever strap when the motorcycle is parked to secure the clutch lever to the
handle bar, thereby completely disengaging the clutch
[Afbeelding]
bron : blz 14 van deze PDF https://www.rekluse.com/w...oads/2024/04/RMS-6381.pdf
leeg
Als de solenoid niet wordt geactiveerd, gaat de knop langer inhouden niet helpen. De startmotor draait wel (dat is ook hoorbaar), maar die grijpt mechanisch gewoon niet aan. Het verschil in kort op de startknop drukken en langer inhouden is dat je dan langer een zoemend geluid hoort. Meer niet.Willem schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:13:
[...]
Lekker dan. Maar inderdaad, houd die knop eens wat langer ingedrukt. Mijn fiets wilde vorige week ook niet starten. Leek wel alsof ie geen brandstof kreeg in het begin, maar daar kwam snel een heel mechanisch geluid bij, wat al rap de diagnose 'startkoppeling naar de klote' kreeg. Gelukkig is er een goede how-to te vinden oa op motor-forum, dus gaan we die zelf maar proberen te vervangen. Voor het eerst dat ik dat doe, en het meest uitdagende aan die klus is wat mij betreft het vliegwiel eraf trekken zonder de boel te mollen.
Ook to be continued...
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
nou ja, voorlopig lijkt het erop dat er geen oplossing is behalve dat ding alleen vlak parkeren.Waaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Ik mag toch hopen dat BMW een elegantere oplossing heeft bedacht dan een stukje klittenband.
of gewoon in de drek leggen, zo "parkeerde" ik mijn 1150 ook regelmatig.
4x2 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:56:
Hoe hadden ze die openvallende koffers van de 1300GS ook alweer opgelost?
4x2 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:56:
Hoe hadden ze die openvallende koffers van de 1300GS ook alweer opgelost?
Maar dat was een (pruts)oplossing voor een probleem dat pas bekend werd toen de productie al liep. Dit probleem zou iedere motorrijder van tevoren moeten zien aankomen.
Met andere woorden, we weten heel snel hoeveel motorrijders er op de ontwikkelafdeling van BMW-motorrad ziiten.
Als je echt wel wat technisch wil rijden dan is het schijnbaar soms totaal niet praktisch, en blijkbaar lever je ook nog in op koppel en gas response....
Maar dat kwam dan wel van hardcore rijder reviews af, als je gewoon lui wil tokkelen kan het inderdaad best chill zijn.
Ik blijf maar bij m'n SWM
Probleem is dat je geen keuze hebt als je de Trophy versie wil:kneusteun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:11:
Van wat ik tot nu toe heb begrepen is dat je die ERC niet perse wil.
Als je echt wel wat technisch wil rijden dan is het schijnbaar soms totaal niet praktisch, en blijkbaar lever je ook nog in op koppel en gas response....
Maar dat kwam dan wel van hardcore rijder reviews af, als je gewoon lui wil tokkelen kan het inderdaad best chill zijn.
:strip_exif()/f/image/vmgqMJQH4m3BJJ8SlaPCUq7B.png?f=user_large)
En als je denkt dat neem ik wel een andere uitvoering en klik de rest van de uitrusting wel als optie aan, op het moment dat je bijvoorbeeld de bashplate toevoegd dan wordt gelijk weer de trophy uitvoering geselecteerd.
Maar misschien maak ik mij wel druk om niets, maar eens horen wat de ervaringen zijn als hij op de weg verschijnt.
Het geeft mij altijd beperkingen, toen zoiets bij de FJR1300 werd geïntroduceerd 2x mee proef gereden maar hij greep naar mij mening altijd te vroeg in als ik op de motor afremde (en terugschakelen met de flipper naar 1) voordat ik normaal de koppeling zou intrekken/laten slippen.
Ik vind het namelijk altijd leuk om zo af te remmen en zo min mogelijk met de rem. Ook vind ik het leuk om zeer langzaam te rijden (tegen surplace aan) richting een stopmoment/hiermee proberen te vermijden dat ik moet stoppen. En dat lukte dus niet.
Over remmen gesproken, feedback na de kleine (70K) beurt gisteren "remblokken nog iets van 3000km, linker voorschijf onder het minimum rechter er net boven" en dat vond ik wel vreemd. Op de vorige FJR (total los gereden door een automobilist) was bij +85K het nog niet aan het minimum, en op de oude FJ1200 (+300K) is maar 1 set vervangen (tweede bijna aan limiet bij het wegdoen).
Worden de schijven steeds minder hard of moet ik concluderen dat ik toch steeds harder rem als ik echt moet remmen?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Toen ik de eerste lange rit met de mijne had gereden, had ik echt last van tintelballen en -vingers. Bij BMW kon ik nieuwe rubbers voor beugels, waar het stuur in zit, kopen. En ik heb stuureindgewichten erop gedaan. Toen geen last meer van gehad.Waaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:01:
[...]
De eerste serie S1000XR zou ook last hebben van overmatige trillingen, ik vind het bij de mijne erg meevallen. Dus waarschijnlijk is dat ook persoonlijk.
Trillen hoort wel echt bij motorrijden!
De slijtnokken sleten wel heel hard, dus in plaats van die telkens te vervangen had ik een stukje draadeind gepakt, daar 2 moeren op gedraaid, en op het uiteinde een dopmoer.
Voordeel 1: die dopmoer vervangen was zo gebeurd en kostte vrijwel niets.
Voordeel 2: door die extra massa, waren de trillingen zo goed als verdwenen.
Dus hier en daar een gewichtje extra (of weglaten), kan al heel veel verschil maken.
Ook startkoppeling. Kut man. Known issue bij die modellen?Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:33:
Net maar even de auto gepakt en naar de garage gereden om m'n plotseling overleden startkoppeling zelf te beoordelen. Zoals verwacht natuurlijk (zo'n vakman zegt dat niet voor niks) hoor je alleen de startmotor rond gaan. Ze hebben 'm aangeduwd en dan loopt ie wel gewoon goed. Dit maar weer doorspelen na de dealer en hopen dat ze plek hebben.
[YouTube: Ducati start écht niet]
Excuseer het Limburgse gezwets tussen door
Quanta costa?
Balen. Met een beetje geluk hoeft alleen de startmotor eronderuit, dat valt denk ik nog wel mee.Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:33:
Net maar even de auto gepakt en naar de garage gereden om m'n plotseling overleden startkoppeling zelf te beoordelen. Zoals verwacht natuurlijk (zo'n vakman zegt dat niet voor niks) hoor je alleen de startmotor rond gaan. Ze hebben 'm aangeduwd en dan loopt ie wel gewoon goed. Dit maar weer doorspelen na de dealer en hopen dat ze plek hebben.
[YouTube: Ducati start écht niet]
Excuseer het Limburgse gezwets tussen door
Toch maar ff de kickstarter erop zetten?
[ Voor 9% gewijzigd door Willem op 26-03-2026 13:25 ]
Volgens mij is die FJR van midden 2000 ergens? En een gerobotiseerde normale bak.ollie1965 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:28:
Noem mij maar oud en vastgeroest, maar mij bekoort het totaal niet of het nu een ERC, ASA, Y-AMT, DCS, E-Clutch of Whatever is.
Het geeft mij altijd beperkingen, toen zoiets bij de FJR1300 werd geïntroduceerd 2x mee proef gereden maar hij greep naar mij mening altijd te vroeg in als ik op de motor afremde (en terugschakelen met de flipper naar 1) voordat ik normaal de koppeling zou intrekken/laten slippen.
Ik vind het namelijk altijd leuk om zo af te remmen en zo min mogelijk met de rem. Ook vind ik het leuk om zeer langzaam te rijden (tegen surplace aan) richting een stopmoment/hiermee proberen te vermijden dat ik moet stoppen. En dat lukte dus niet.
Ze hebben wel wat meters gemaakt in de tussentijd, ik vind de DCT erg natuurlijk rijden qua koppeling.
Soort blokken wat er gebruikt is kan ook veel schelen, 75K voor een set schijven komt op mij niet vreemd over iig.Worden de schijven steeds minder hard of moet ik concluderen dat ik toch steeds harder rem als ik echt moet remmen?
leeg
Zeker zal er veel verbetert zijn, en mogelijk dat ik ooit nog eens de FJR vervang en dan met een vervanger dat echt wel weer ga uitproberen met een paar proefritten.4x2 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Volgens mij is die FJR van midden 2000 ergens? En een gerobotiseerde normale bak.
Ze hebben wel wat meters gemaakt in de tussentijd, ik vind de DCT erg natuurlijk rijden qua koppeling.
Voor nu ben ik dus maar oud en vastgeroest
Wie weet ligt het ook wel mede aan de rijomstandigheden die verandert zijn. Zo rij ik de laatste jaren meer in het buitengebied, door mijn verhuizing van een stad naar een dorp in het buitengebied, en dat levert best veel vervuiling van zand en modder op (in het oogstseizoen moet ik zeer frequent lichten en kentekenplaat schoonmaken).Soort blokken wat er gebruikt is kan ook veel schelen, 75K voor een set schijven komt op mij niet vreemd over iig.
Wie weet hebben die zandkorrels tussen de blokken en de remschijf ook wel effect hierop.
niks geen rode beursmotor maar de Trophy.

Morgen wat meer info
Alleen dus niet met spaakwielenFraggert schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:05:
Oooeeewwwwwwhhhhh……..dat was een fijne verrassing…
niks geen rode beursmotor maar de Trophy.
[Afbeelding]
Morgen wat meer info
Yup en ook niet het rallye/enduro zadel….dit was het standaard 2delige zadel.
De met alle opties volgehangen fietsen staan nog in sicilie denk ik, binnenkort krijgen alle bmw verkopers hun producttraining in Portugal.
Ik denk eerder dat de Duitse inkopers zo waren van "Jaaaa, dus diese fiets kaufen sie allein wanneer je eine lichte fiets wöllte toch? Ja, nein, dan gaat ja nie mal jemand die schwëre spaak velgen kaufen jah! Kauf erst mal 1000 ein, und dan zien wie mal wieder!" #DuiterlandsFraggert schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Yup en ook niet het rallye/enduro zadel….dit was het standaard 2delige zadel.
De met alle opties volgehangen fietsen staan nog in sicilie denk ik, binnenkort krijgen alle bmw verkopers hun producttraining in Portugal.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
Mijn Vespa staat ook niet geblokkeerd in een versnelling als die uit/stilstaat.Fraggert schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:03:
[...]
nou ja, voorlopig lijkt het erop dat er geen oplossing is behalve dat ding alleen vlak parkeren.
of gewoon in de drek leggen, zo "parkeerde" ik mijn 1150 ook regelmatig.
Gewoon op de zijstandaard of middenbok blijft het ding wel staan hoor.
Ik vind het alleen onhandig als ik er zelf op zit, en even stop voor bijvoorbeeld een foto te maken. Als het dan niet vlak is rolt het ding met mijn er op naar voor of achter.
Die nieuwe GS is toch ook niet zo heel zwaar? Zal wel mee vallen met zomaar weg rollen dus.
Als ik de linker remhendel van de PS zo zie was het ooit de bedoeling dat de achterrem een handrem functie had, maar echt werken doet dat niet meer.Bommes schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Mijn Vespa staat ook niet geblokkeerd in een versnelling als die uit/stilstaat.
Gewoon op de zijstandaard of middenbok blijft het ding wel staan hoor.
Ik vind het alleen onhandig als ik er zelf op zit, en even stop voor bijvoorbeeld een foto te maken. Als het dan niet vlak is rolt het ding met mijn er op naar voor of achter.
Die nieuwe GS is toch ook niet zo heel zwaar? Zal wel mee vallen met zomaar weg rollen dus.
Ik wil sowieso nog wat doen aan de remmen, het is nu nog een gecombineerd remsysteem. Dat klinkt niet per definitie als een nadeel maar ik heb sterk de indruk dat die scooter veel harder zou kunnen remmen als de voor- en achterrem gescheiden zouden zijn.
Ze zijn gecombineerd door een kabel die tussen de linker- en rechter remhendel zit. Ik heb al eens geprobeerd om die kabel los te gooien, maar dan voelt de achterrem meer als een koppeling... Ik denk dat ik er een keer een remhendel op moet zetten die de 2e aansluiting naar de voorrem hendel mist. En misschien moet dat dan een hendel worden waarop de handrem functie wel werkt, want soms kan dat inderdaad wel handig zijn
Je kunt die scooter natuurlijk niet vergelijken met een echte motor, maar als ik kijk hoe hard ik kan remmen met de motor (aanleggen en dan langzaam door knijpen voor maximaal remdruk zonder slippen) dan lijkt dat met de scooter echt totaal onmogelijk. En dan zien de remblokken er prima uit (remschoenen nog niet bekeken, als de achterband eraf gaat wil ik die wel gaan vervangen omdat de boel dan toch al los ligt).
Ik heb er in eerste instantie alleen het hoognodige aan gedaan, omdat ik eens wilde kijken hoe 't zou bevallen. Maar zeker nu de benzine serieus duur is ben ik er wel over uit, dat ding blijft. En als-ie op een dag dood gaat, komt er een andere
[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 26-03-2026 17:48 ]
Nog een geluk dat het nu is gebeurd en niet op vakantie. Dan had je pas echt een probleem. Denk ik.Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:44:
@Willem @s020506 Hoogstwaarschijnlijk de sprag clutch, schijnt een zwak punt te zijn bij veel ducatis. Maar wordt gelukkig onder garantie vervangen, ben em alleen wss een weekje ofwat kwijt. Kom ik ook wel weer overheen.
Moette doen.
De garage is een enorme rotzooi van de andere side quest dus wat opgeruimd en toch maar wat geklust. Mijn originele radiator gemonteerd in een mum van tijd. Mijn originele bobine aangesloten. De koelwaterleidingen van de donor gemonteerd maar eerst de aansluitingen aan de waterpomp met een scotch bright gereinigd. Die was zoals men kan verwachten aangeslagen met afzettingen.
Die zijn er nu mooi af. Maar we moeten nog eerst even de thermobob bypass uitvoeren en dan kunnen we vullen met koelvloeistof. En dan denk ik dat de grootste struikelblok de batterij en start relais gaan worden.
Misschien volgende week starten
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Zo sta ik er ook in, vervelend dat het gebeurt, maar beter nu dan in de zomer in zuid Frankrijk. Bovendien nu zit ik nog in de garantieperiode, gaat ie na de dealer en wordt het opgelost.ozzynator schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:40:
[...]
Nog een geluk dat het nu is gebeurd en niet op vakantie. Dan had je pas echt een probleem. Denk ik.
Ik en al m'n imaginary friendsDrivinUCrazy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:26:Ligt eraan met hoeveel maten je op vakantie gaat.
Ik ga lekker alleen op vakantie, dat was vorig jaar goed bevallen en ik ga er van uit dat het me dit jaar nog steeds bevalt.
Bevalt me al 40 jaar, niet hoeven wachten op anderen na een pauze/pitstop/lunch. Niet 10x overleggen waar te lunchen. Toch de route afkorten/verlengen omdat het slecht/goed gaat met rijden die dag.[b]Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:33:
Ik ga lekker alleen op vakantie, dat was vorig jaar goed bevallen en ik ga er van uit dat het me dit jaar nog steeds bevalt.
Heerlijk!
Ieder zijn ding
Waar gaan jullie heen?
En damn wat heeft Spanje mooie stukken! Zo zie je maar dat er nog genoeg te ontdekken is.
Beter dat je dit nu hebt, dan van de zomer onderweg in de Alpen.Pyr0_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:44:
@Willem @s020506 Hoogstwaarschijnlijk de sprag clutch, schijnt een zwak punt te zijn bij veel ducatis. Maar wordt gelukkig onder garantie vervangen, ben em alleen wss een weekje ofwat kwijt. Kom ik ook wel weer overheen.
Gisteren topcase vor de 750GS gekocht. Slot eringezet en rugsteun erop gezet. Nu ben ik bijna klaar voor de zomer.
185 of 200 kilo...de schuinte van de helling is meer van belang, maar ik heb zo een verhaaltje klaar over mijn eerste indruk mijn volgende mo.... de F450GSBommes schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Is zo'n SH300 beetje geschikt voor korte stuk snelweg? Mijn ww is 35km enkele reis waarvan de helft snelweg. Ik denk er aan om zoiets te kopen ivm de hoge brandstofprijzen, en voor in de buurt.4x2 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:52:
[...]
Daar voldoe ik wel weer aan...
[Afbeelding]
Benzine/diesel zijn zo duur, dan ga je maar aan de andere kant van het land een elektrische scooter ophalen die 2x zo duur is als je SH300, laat de besparing maar beginnen met misschien 3000km/jaar![]()
Owja, iemand SH300 kopen?
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
OK! Mijn bevindingen van de sneak preview van d F450GS bij SImako-Elst. Let's Go!
Lief dagboek........het is sterredatum 1207.3......
Ik arriveerde zo rond 13:00 op een vrijwel verlaten parkeerplaats bij Simako. Ik had expres al even wat overuurtjes genomen om lekker de tijd te hebben voor de F maar ook een rondje showroom en kleding want "when in Rome" zeg maar.
Nadat de toegangsdeuren open schoven liep ik de showroom in........uuhhmmm waar is iedereen?
Handjevol medewerkers zaten gezellig gezamenlijk aan de lunch aan de grote tafel bij de koffiehoek recht vooruit en 2 medewerkers hielpen een echtpaar met de aflevering van hun twee nieuwe F900R's. Een verdwaalde klant liep verder ergens in de showroom.
Plots ontwaarde ik schuin links van mij een tot op heden onbekend silhouette......althans....relatief onbekend. Het kwartje viel toen ik zag dat niet de rode beursmotor als preview voor de F450GS aanwezig was maar, wat mij betreft, de meest gelukte kleurstelling van de huidige line-up....het blauw/wit/rood van de Trophy.
Gauw erop afgelopen en een rondje erom heen gedaan....
Allereerste indruk
Gelukkig, dat is geen kleine fiets geworden.......helaas ontbraken de spaakwielen en was de motor voorzien van het standaard 2-delige zwarte zadel.........maar ik kreeg meteen de indruk dat het een "volwassen" formaat motor is en zeker geen iel ding. k had absoluut niet het idee dat hier een "G310GS 2.0" stond maar echt de nieuwste telg in de GS-line-up.
Deze motor had er eigenlijk al jaren moeten zijn.
BMW zet hier (IMHO) qua "look and feel" een, in motorcapacitiet gedownsizede, kruising neer van de F750GS en de R1300GS. De huidige 750 en 800 zijn nog voorzien van de "oude koplamp" en de F900 wijkt hierin nog verder af.
Ergonomie
Met het standaardzadel kon ik met 1.80m (jeansmaat 32/34, ik kook graag en hou van lange strandwandelingen.. ) heel makkelijk plat. Dat wordt voor dus mij waarschijnlijk het witte enduro-zadel, dat is iets smaller dus dat zal prima passen.
De motor voelt ook gewoon aan als een "echte GS". Dat klinkt allicht wat suf maar net als mijn proefritje vorig jaar op een F750 voelt dit als thuiskomen op een GS. Ik heb voorheen 2 F650's gehad, een 1150GSA en nu een R1200GS. Een F900XR voelt en rijd als toch een fors ander "concept" dan een GS. Zelfs broertjes en zusjes in hetzelfde segment zoals een CF Moto450MT en een V-strom800 rijden niet als een GS. Allicht overbodig: ik heb niet op de 450 gereden.
Stuurpositie is erg prettig, hoewel ik de indruk krijg dat ik de risers prettiger zou vinden om het stuur een tikje hoger te krijgen, maar dat kan ook natuurlijk achteraf.
De F450 voelt aan als een wat lichtere, iets kortere F750GS zonder echt een kleine, iele motor te worden.
Cockpit
Zittend op de motor zit je prettig achter toch een stukje fairing, de kuip is lekker breed aan de voorkant door die 2 grijze plastic kappen. Het scherm is netje qua formaat en past mooi in de lijn van de motor. De werking ervan zal moeten worden bezien natuurlijk.
je hebt alle "bells and whistles" qua bediening als de rest van e GS-en in de line-up. Goeie zet van BMW om je achter het stuur echt geen moment het idee te geven dat je hier op een motor zit die BMW als verplicht nummertje heeft moeten ontwikkelen om een stukje van de taart te krijgen.
De motor zit prettig, de tank is goed gevormd. Voldoende plek voor ook wat langere mensen. Er zat geen middenbok op dus staan was ff blanceren maar ook zo zal dit prima rijden in het Gelände. Ook nu voelde ik wel dat risers geen gek idee zou zijn. Staan op een CB500 voelt een stuk onnatuurlijk aan, waarschijnlijk door positie de voetsteunen.
Koppelingshendel
De koppelingshendel wordt in het bedienen door diverse reviewers als "zwaar" bevonden. Ik heb een flink aantal malen bi het proefzitten zitten klooien met de koppeling. Ook vanwege het checken van die ERC (zie verderop) en ik vind de koppeling ietsje zwaarder in de bediening dan bij de motoren die om de GS heen
stonden (1300GS/900XR/900GS). Ik ben even tussen die motoren heen en weer gegaan om de koppeling te beoordelen op de zwaarte.
Ja, de koppeling gaat dus een tikje zwaarder en het lijkt alsof je iets duidelijker een (kantel)punt in de bediening voelt tussen koppelen en ontkoppelen.
Nee, de bediening is niet lastig of "te zwaar", maar dat zal een ieder even zelf moeten beoordelen. Ik heb handschoenmaat L (motor/werk) en geen beperking in knijpkracht door bijv reuma of kleine handen/korte vingers.
Dashboard
Voor de rijders die al met zo'n kek TFT-scherm rijden krijg je dus wat dashboard betreft ook geen downgrade. Ik zit nog in de analoge hoek met mijn 2009 boxer-GS. Met het omdraaien van de sleutel start het welbekende BMW logo en verschijnt het dashboard. Dit heeft alle functie zoals de 1300GS die ook heeft. Voor mij persoonlijk een gave upgrade.
Gewicht
Dit is een licht ding! Zittende op de motor, en staand ernaast, manoeuvreer je dit nog nét even makkelijke rond dan een F750GS (ik weet overigens niet hoe vol de tank zat).
Gewicht is één ding, maar hoe dat gewicht verdeelt zit is natuurlijk iets totaal anders. De CFMoto450MT voelt beduidend zwaarder doordat die fiets echt een knap stuk hoger is terwijl die ook rijklaar net niet de 200 aantikt met 197 kilogram.
Een F750GS voelt een stuk zwaarder, laat staan de Vstrom800 want die gaan over de 220 kilo heen.
De uitgaande G310GS is niet alleen een heel stuk "ieliger" uitgevoerd dan de F450GS, die is nog ietsje lichter natuurlijk maar met zo'n ruime 170 kilo nog steeds geen 2 takt crosser.
Van proefzitten op de G310 herinner ik mij dat die misschien een tikje lichter aanvoelde dan de F450 maar dat is een kleiner verschil dan de F450 met de rest van de hierboven genoemde motoren. Een CB500X (nu de NX500) voelt een beetje vergelijkbaar met de F450 hoewel die ook bijna 200KG weegt.
Gietwielen
De alu gietwielen zou niet mijn keuze zijn voor de Trophy maar in tegenstelling tot de plaatjes zien die er prima uit. Ik had de indruk dat ze wel heel iel oogden maar dat valt 100% mee.
Ze zijn niet hetzelfde als de G310GS gietwielen maar lijken er wel sterk op overigens. Prima optie voor onder de base of sport, zelf zit ik toch echt in kamp #spaakwielen-horen-bij een-GS.
Spaakwielen
Onvermijdelijk belanden we natuurlijk bij het debacle "spaakwielen-gate". De verkoper waar ik mee stond te praten verwees mij al snel even naar zijn collega toen ik wat "lastige vragen" ging stellen. Ja, ze worden straks gewoon geleverd is wat ze hebben meegekregen vanuit maar op mijn vraag of dat dan de door RallyRaidProducts gefabriceerde velgen waren, gaf hij aan dat toch echt niet te weten. Dat antwoord bleef hetzelfde toen ik aangaf dat dat door een Dusseldorp-collega verteld aan mij was.
ERC
Right......de EasyRideClutch.....knap stukje techniek waarvan ik de kritiek wel snap dat de journalisten op sicilie aangaven dat ze niet snappen dat dit niet ook op de Trophy als optie maar als verplichting aanwezig is. Even buiten de werking van het systeem om. Ik weet bijv. niet of ik mijn volgende motor bijv. wel met keyless ride zou willen hebben, ik mis bij de ERC even de motivatie voor de verplichting.
Ik heb de ERC even getest vanwege het "probleem" dat de motor dus eigenlijk altijd in zijn "vrij" staat. Let op! Dit is beter omschreven als de motor staat in "ontkoppelde toestand" wat een groot verschil lijkt te zijn met in zijn "vrij" wat ik "neutraal" noem (herkenbaar aan het groene lampje op het dashboard!).
*Neutraal (vrij)
als ik de motor in neutraal zet, manoeuvreert de motor net als elke andere motor. De ERC is dan niet merkbaar.
*Ontkoppelde toestand
Zet ik de motor in zijn 1 met de motor uit dan staat de motor in de eerste versnelling maar de ERC "overruled" door de versnellingsbak in de "ontkoppelde toestand" te laten staan.
Dit is merkbaar doordat de motor dan gewoon te verplaatsen is in tegenstelling tot een motor die zonder ERC in de eerste versnelling staat.
Let wel: je moet hierbij de motor dan echt wel fors duwen om deze in beweging te krijgen. De ERC laat de motor gewoon voortbewogen maar geeft behoorlijk frictie. Het is dus absoluut niet zo dat de motor net zo makkelijk rolt alsof deze in neutraal staat.
Ik verwacht ook niet dat met het parkeren van de motor op een hellinkje deze zomaar van de jiffy afrolt, die berg moet dan echt knap steil zijn of de motor moet volbeladen zijn.
Het is echter wel zo dat je je hiervan bewust moet gaan zijn want anders gaat dat een dure les worden.
Vervolg
Even wat losse eindjes aan elkaar knopen.......BMW gaf aan dat rond Hemelsvaart hele drommen verkopers en techneuten op producttraining gaan in Portugal en daarna komen de demo-modellen beschikbaar. Onduidelijk was nog of ze 1 sport krijgen of alle modellen uit de line-up.
Ik sta in elk geval nu in het excelletje op #2 voor een proefrit. Er was me iemand voor om de eerste eer te hebben.
Levertijden waren ook nog een mysterie.
As we speak trouwens stond de showroom in Elst letterlijk en figuurlijk in de steigers omdat BMW een nieuwe huisstijl heeft, het is vooral zwart dat de klok slaat met allerlei nieuwe muebels voor accesoires (uitlaten, koffers) en ook de kleding krijgt nieuwe meubels/rekken. Allicht een draai naar een jonger publiek, samen met de A2 450GS? komt er een F450R? Een F450XR? Wordt de 450 een line-up zoals we gezien hebben bij de R-Nine-T? Met zelfs een heuse Scrambler?
Voor een kekke geel/zwarte Anniversary-bumblebee zullen we écht nog veel meer geduld moeten hebben in elk geval ;-)
Anyway.........als me nog wat te binnenschiet dan zal ik dat toevoegen. Ik hoop jullie wat wijs wijzer gemaakt te hebben en lees graag wat jullie bevindingen zijn van de F450GS.
Resumé.
Zoals verwacht staat de F450GS Trophy met stip op nummer 1 als mijn volgende motor ter vervanging van de R120GS uit 2009. De 450 voelt als een echte GS voor diegene die gewoon willen downsizen voor wat voor reden dan ook zonder meteen het gevoel te hebben om op een crossfiets te zitten.
Ik ben benieuwd hoe het motorblok gaat aanvoelen. Zoals gezegd heb ik op zowel een 800 als 450 cc parallelle twin al gereden en met mijn rijstijl miste ik daarbij geen vermogen. Het gaat allemaal hard zat. Ondanks nog een schepje minder péékáá's en newtonmeters zal het blokje aan mijn wens voldoen om wat te onthaasten op 2 wielen.
Buiten het vermogen en koppel speelt er bij de RXXXXGS motoren natuurlijk ook nog het karakter van de GS......onmiskenbare boxerblok en natuurlijk de cardanreactie. Ik ben heel benieuwd of het 135 graden blok van de 450 wat meer "speels" aan zal voelen dan een standaard parallele twin met 180 of 270 graden krukas met zijn vrij lineaire gedrag.
Hhhhhhmmmmmwie weet ben ik toch meer een "boxer-man" dan ik dacht...toch ook de Urban GS maar op de proefrit-lijst erbij.
To be continued..........
Vragen? Vergeet ik iets? Laat het maar weten
edit: bediening koppeling toegevoegd.
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 27-03-2026 12:21 ]
Ik begrijp het overigens wel hoor die ERC. Mijn vrouw heeft in het begin veel last gehad van een continue uitvallende motor om uit de modder te komen of weg te rijden op een zanderige heuvel. Dit heb ik ook in het begin wel vaak gehad overigens. Dat probleem heb je helemaal niet meer met de ERC. Ben benieuwd of dit meer mainstream gaat worden of niet. De meningen zijn al jaren wat verdeeld over de Rekluse koppeling voor adventure rijden in ieder geval.
Misschien kan die er gewoon uit als de werking kut blijkt in het gebruik. Ik denk dat ik er met mijn rijstijl geen hinder van zal ondervinden.cyntax schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:14:
Die ERC kan je denk ik gewoon uitwisselen met een normale koppeling. Wellicht kan je zelfs de dealer zover krijgen om het voor een zacht prijsje te doen waarmee ze de ERC als reservevoorraad op de plank leggen ofzo.
Ik begrijp het overigens wel hoor die ERC. Mijn vrouw heeft in het begin veel last gehad van een continue uitvallende motor om uit de modder te komen of weg te rijden op een zanderige heuvel. Dit heb ik ook in het begin wel vaak gehad overigens. Dat probleem heb je helemaal niet meer met de ERC. Ben benieuwd of dit meer mainstream gaat worden of niet. De meningen zijn al jaren wat verdeeld over de Rekluse koppeling voor adventure rijden in ieder geval.
jouw omschrijving is ook inderdaad vanuit de reviews het selling point. Veel motoren worden niet alleen met quickshifters geleverd maar inmiddels ook met dit soort koppelingen.
Het nadeel is weer dat als je omgaat en de boel gaat op de kop je motor dus óók rustig blijft doorpruttelen.
Je moet dan wel de motor uitzetten waar in de meeste gevallen (in mijn ervaring in elk geval) de motor al uit is.
Wat dat betreft heeft de ERC dus voordelen en nadelen, blijf je rechtop terwijl je vastzit in het zand is het handig, lig je ondersteboven in de drek 2 meter van je fiets moet je er eerst naar toe om hem uit te zetten.
ik weet niet of je het filmpje van Alan Ritchons gezien hebt maar die pakt na een ruzie op straat zijn motor op en die loopt en staat in de versnelling en door het oppakken whiskey-throttled hij hem zowat de lucht in met hem erachter aan. Volgens mij kan dat met de ERC je ook gebeuren.
maar ook zeker even bedankt voor je reactie, ik heb even een stukje tekst toegevoegd over de bediening van de koppelingshendel
Die zou wat zwaar gaan, maar ik heb vind het gelukkig allezins meevallen, ik had erger verwacht.
pwoh, dat is zeker leuk. Dat wit smoelt goed.FSJerra schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:38:
Ik heb afgelopen woensdag iets leuks gedaan. [Afbeelding]
Het is een Kawasaki Versys 1000 GT uit 2019 geworden, helemaal verliefd op op die fiets!
@TS vermelding zou op mijn naam graag aangepast mogen worden! :-)
ik tag @LankHoar @harley en @Chakotay even voor je wijziging in de OP.
"@TS" gaat 'm niet worden nie
:strip_exif()/f/image/eEnKgh3LoIDlSuNLsnw1GvVE.jpg?f=fotoalbum_large)
Stikkers (oranje lijnen) zitten er op, erg blij met hoe het er uit ziet.
:strip_exif()/f/image/gBPn48CnVDg4PRgkLTKtmATV.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet zo blij met hoe het (niet) plakt.
Erg goed ontvet van te voren, Vespa en stikkers in de zon buiten gezet. Originele Piaggio stikkerset. Maar plakken ging dus niet echt van harte.
Aan de rechter zijkant zitten 2 hele kleine stukjes stikker, onder het rooster, die blijven nog net op de scooter zitten, maar vast zit het echt niet.
Verder wel tevreden met het resultaat tot nu toe. Al het Lime groen er uit/af, behalve nog 2 logotjes waarbij 1 letter nog groen is.
:strip_exif()/f/image/GcClLvLnwpomahiwqwVHBp3b.jpg?f=fotoalbum_large)
.
:strip_exif()/f/image/J88FhwGLPDH7u16t432QZQZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Vespa merk logo plaatjes heb ik ook nog in het zwart klaar liggen, die moeten er nog op.
Maar die slecht vast zittende stikkers.. dat vaak ik dus wel van.
Net even naar OTR Geldrop gereden, Vespa/Piaggio dealer hier in de buurt. En ook een fanatiek aanpasser van Vespa's, staan van allerlei toffe specials in zijn showroom.
Ik begreep van hem dat stikkers op matte verf echt niet makkelijk zijn. Dus het ligt niet aan mij
Wel grappig, ik vond de CF al enorm licht aanvoelen vergeleken met mijn T7.Gewicht
Dit is een licht ding! Zittende op de motor, en staand ernaast, manoeuvreer je dit nog nét even makkelijke rond dan een F750GS (ik weet overigens niet hoe vol de tank zat).
Gewicht is één ding, maar hoe dat gewicht verdeelt zit is natuurlijk iets totaal anders. De CFMoto450MT voelt beduidend zwaarder doordat die fiets echt een knap stuk hoger is terwijl die ook rijklaar net niet de 200 aantikt met 197 kilogram.
Terwijl de BMW de CF en de T7 elkaar niet gek veel ontlopen.
Dan wil ik toch wel heel graag een keer die BMW checken! want de cijfers tussen de t7 en de CF zeggen paar kilo's en het voelt als 40kilo lichter. De plaatsing is zo enorm bepalend...
Ik mis hier iets denk ik. Waarom zou een koppelings systeem ervoor zorgen dat je motor niet afslaat als die ondersteboven ligt? Daar is toch een kantelsensor voor?Fraggert schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:32:
[...]
Misschien kan die er gewoon uit als de werking kut blijkt in het gebruik. Ik denk dat ik er met mijn rijstijl geen hinder van zal ondervinden.
jouw omschrijving is ook inderdaad vanuit de reviews het selling point. Veel motoren worden niet alleen met quickshifters geleverd maar inmiddels ook met dit soort koppelingen.
Het nadeel is weer dat als je omgaat en de boel gaat op de kop je motor dus óók rustig blijft doorpruttelen.
Je moet dan wel de motor uitzetten waar in de meeste gevallen (in mijn ervaring in elk geval) de motor al uit is.
Wat dat betreft heeft de ERC dus voordelen en nadelen, blijf je rechtop terwijl je vastzit in het zand is het handig, lig je ondersteboven in de drek 2 meter van je fiets moet je er eerst naar toe om hem uit te zetten.
ik weet niet of je het filmpje van Alan Ritchons gezien hebt maar die pakt na een ruzie op straat zijn motor op en die loopt en staat in de versnelling en door het oppakken whiskey-throttled hij hem zowat de lucht in met hem erachter aan. Volgens mij kan dat met de ERC je ook gebeuren.
maar ook zeker even bedankt voor je reactie, ik heb even een stukje tekst toegevoegd over de bediening van de koppelingshendel![]()
Die zou wat zwaar gaan, maar ik heb vind het gelukkig allezins meevallen, ik had erger verwacht.
Uhm......die ERC zorgt voor ontkoppeling bij gas los dus de motor slaat niet af. jE kunt gewoon remmend gaan stilstaan en dan staat de motor in welke versnelling dan ook maar wel "ontkoppelt".DrivinUCrazy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Ik mis hier iets denk ik. Waarom zou een koppelings systeem ervoor zorgen dat je motor niet afslaat als die ondersteboven ligt? Daar is toch een kantelsensor voor?
Bij ondonderen gebeurt dan hetzelfde maar correct me if wrong.
Maar voor wat die kantelsensor betreft.......de motoren die ik heb gereden hebben warschijnlijk geen kantelsensor......ik weet niet wanneer dat in geïntroduceerd, weet jij dat?
De meeste motoren slaan niet af bij omkantelen. Tenminste mijn Guzzi en Tuareg deden dat niet. Bij vallen offroad, motor op zijn zij ik er naar in de modder. Dan moest ik eigenijk altijd wel de killshwitch omzetten.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Ik mis hier iets denk ik. Waarom zou een koppelings systeem ervoor zorgen dat je motor niet afslaat als die ondersteboven ligt? Daar is toch een kantelsensor voor?
Dit heeft overgings niks met dat bmw automatische koppeling systeem te maken.
Denk dat er bedoeld wordt dat die ontkoppeld en koppelt voor de rijder. Dus je eigen geklungel met de koppeling als je vast zit in de snierk, zal bij die bmw dus niet nodig zijn.
Heel lang geleden AFAIK. Staat me van lang (echt lang..) geleden een topic op MF bij van iemand die z'n bike niet gestart kreeg na een volledige overhaul... had die sensor verkeerd gemonteerd waardoor het systeem dacht dat ie op de kop lagFraggert schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:25:
[...]
Uhm......die ERC zorgt voor ontkoppeling bij gas los dus de motor slaat niet af. jE kunt gewoon remmend gaan stilstaan en dan staat de motor in welke versnelling dan ook maar wel "ontkoppelt".
Bij ondonderen gebeurt dan hetzelfde maar correct me if wrong.
Maar voor wat die kantelsensor betreft.......de motoren die ik heb gereden hebben warschijnlijk geen kantelsensor......ik weet niet wanneer dat in geïntroduceerd, weet jij dat?
Je riep het eerder terecht al dat het heel erg meespeelt "hoe" dat gewicht verdeelt is.kneusteun schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:17:
[...]
Wel grappig, ik vond de CF al enorm licht aanvoelen vergeleken met mijn T7.
Terwijl de BMW de CF en de T7 elkaar niet gek veel ontlopen.
Dan wil ik toch wel heel graag een keer die BMW checken! want de cijfers tussen de t7 en de CF zeggen paar kilo's en het voelt als 40kilo lichter. De plaatsing is zo enorm bepalend...
ik ben natuurlijk mijn boxer gewend en dat blok ligt heel laag en dat geeft, ondanks een hoog totaalgewicht, een relatief behoorlijk laag zwaartepunt.
Met de oude 1150GS Adventure was dat al terwijl je daar ook nog eens, volgetankt, 36 liter in een zware stalen tank terugvind. De 1200GS (non-adventure) voelt daarnaast nog veel lichtvoetiger aan.
Nou voel ik me verder wat prettiger op een wat lagere motor (mijn 1150GSA was 2cm verlaagd tot 1150GS hoogte).
Maar ondanks dat voelt een F900GS mij wat prettiger aan dan een T7 of 450MT, Die 900 is voelt een pak lichter bovenaan.
De F450 vond ik echt veel prettiger handelen/manouvreren dan de 450MT want die CFMotor is echt wel een pak hoger. Je hebt niet alleen een 21 incher voorin maar heeft ook 200mm veerweg (2 cm bovenop de F450).
ouch.....daar ben je ook niet zo 1,2,3 achter vrees ik danStalensnuitje schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Heel lang geleden AFAIK. Staat me van lang (echt lang..) geleden een topic op MF bij van iemand die z'n bike niet gestart kreeg na een volledige overhaul... had die sensor verkeerd gemonteerd waardoor het systeem dacht dat ie op de kop lag
Alle Suzuki's die injectie hebben (mijn TL1000 uit 1997 dus ook) hebben een omvalschakelaar welke de motor uitschakelt bij omvallen.Bommes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:35:
[...]
De meeste motoren slaan niet af bij omkantelen. Tenminste mijn Guzzi en Tuareg deden dat niet. Bij vallen offroad, motor op zijn zij ik er naar in de modder. Dan moest ik eigenijk altijd wel de killshwitch omzetten.
Dit heeft overgings niks met dat bmw automatische koppeling systeem te maken.
Denk dat er bedoeld wordt dat die ontkoppeld en koppelt voor de rijder. Dus je eigen geklungel met de koppeling als je vast zit in de snierk, zal bij die bmw dus niet nodig zijn.
Je wilt niet je motor hebben lopen zonder oliesmering als ie op zijn kant ligt
[ Voor 5% gewijzigd door f2ride2001 op 27-03-2026 13:21 ]
Been theredone that
[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 27-03-2026 13:50 ]
Nee, dat werkt meestal niet meer bij die dingenDestruction schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Als ik de linker remhendel van de PS zo zie was het ooit de bedoeling dat de achterrem een handrem functie had, maar echt werken doet dat niet meer.
Je moet de kabel die naar de remcilinder loopt blokkeren, anders gebruikt die idd je hele vrije slag.Ik wil sowieso nog wat doen aan de remmen, het is nu nog een gecombineerd remsysteem. Dat klinkt niet per definitie als een nadeel maar ik heb sterk de indruk dat die scooter veel harder zou kunnen remmen als de voor- en achterrem gescheiden zouden zijn.
Ze zijn gecombineerd door een kabel die tussen de linker- en rechter remhendel zit. Ik heb al eens geprobeerd om die kabel los te gooien, maar dan voelt de achterrem meer als een koppeling... Ik denk dat ik er een keer een remhendel op moet zetten die de 2e aansluiting naar de voorrem hendel mist. En misschien moet dat dan een hendel worden waarop de handrem functie wel werkt, want soms kan dat inderdaad wel handig zijn
Moet dr even om liegen hoe dat ook alweer precies zat, maar als je even kijkt en denkt hoe dat dubbele heveltje op de achterremhendel werkt is het redelijk simpel.
Als je tussen 6:00 en 19:00 op de snelweg zit gaat het prima (dus 110-120km/u)Rick-Jan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Is zo'n SH300 beetje geschikt voor korte stuk snelweg? Mijn ww is 35km enkele reis waarvan de helft snelweg. Ik denk er aan om zoiets te kopen ivm de hoge brandstofprijzen, en voor in de buurt.
130 constant voor lange stukken kan opzich wel, maar je merkt wel dat je dan weinig marge hebt en het verbruik schiet omhoog (richting 1:23-24)
Met de 16 inch wielen zijn ze wel net ff wat stabieler dan de scooters met kleinere wielen, maar je levert in op bagageruimte (een normale helm past bv niet onder het zadel)
leeg
Eens, mijne heeft ooit een koprol gemaakt en snorde vrolijk door. Maar op de zijkant ook nooit gehad, tenzij door mijn onkunde.Bommes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:47:
Dat weet ik, en ja die sensor zit er wel in, maar in de praktijk slaat de motor echt niet meteen af.
Been theredone that
Die f900gs vind ik ook ontzettend tof, die zou ik ook wel eens willen testen.Fraggert schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:40:
[...]
Je riep het eerder terecht al dat het heel erg meespeelt "hoe" dat gewicht verdeelt is.
ik ben natuurlijk mijn boxer gewend en dat blok ligt heel laag en dat geeft, ondanks een hoog totaalgewicht, een relatief behoorlijk laag zwaartepunt.
Met de oude 1150GS Adventure was dat al terwijl je daar ook nog eens, volgetankt, 36 liter in een zware stalen tank terugvind. De 1200GS (non-adventure) voelt daarnaast nog veel lichtvoetiger aan.
Nou voel ik me verder wat prettiger op een wat lagere motor (mijn 1150GSA was 2cm verlaagd tot 1150GS hoogte).
Maar ondanks dat voelt een F900GS mij wat prettiger aan dan een T7 of 450MT, Die 900 is voelt een pak lichter bovenaan.
De F450 vond ik echt veel prettiger handelen/manouvreren dan de 450MT want die CFMotor is echt wel een pak hoger. Je hebt niet alleen een 21 incher voorin maar heeft ook 200mm veerweg (2 cm bovenop de F450).
Als ik opnieuw zou shoppen zouden de Tuareg en de 900gs het moeten opnemen tegen de nieuwe T7.
Voor mijn gebruik zouden dat denk ik de beste 3 opties zijn. Nog net teveel op de snelweg om in cc achteruit te gaan.
En de cf800mtx vind ik wel interessant maar ik zou toch voor mijn gemoedsrust een “gerenommeerder merk” willen.
En ik fuck niet meer met ktm (persoonlijk) 😂
Prachtig spul absoluut! Rijdt als een tiet en alles klopt, behalve het financiële plaatje en de dealers.
Dat geloof ik ja
Ik heb toen inderdaad geprobeerd die kabel te klemmen, maar het gaf niet echt het gewenste resultaat. Vandaar dat ik nu een andere remhendel bevestiging overweeg die de 2e aansluiting zogezegd mist[...]
Je moet de kabel die naar de remcilinder loopt blokkeren, anders gebruikt die idd je hele vrije slag.
Moet dr even om liegen hoe dat ook alweer precies zat, maar als je even kijkt en denkt hoe dat dubbele heveltje op de achterremhendel werkt is het redelijk simpel.
Ik weet ook nog dat jouw eerste advies was om dat er gelijk af te slopen
Dat is voor een opvolger van de PS ook wel een wens. Ik kom niet vaak op dat soort wegen (snelweg eigenlijk helemaal niet) maar als je met de PS 100km/u rijdt voel je dat het ding wel aan zijn tax zit. Voor nu wmb prima want buiten de kom rijdt ik toch het meest op 60 of 80 wegen en dat doet hij goed[...]
Als je tussen 6:00 en 19:00 op de snelweg zit gaat het prima (dus 110-120km/u)
130 constant voor lange stukken kan opzich wel, maar je merkt wel dat je dan weinig marge hebt en het verbruik schiet omhoog (richting 1:23-24)
Met de 16 inch wielen zijn ze wel net ff wat stabieler dan de scooters met kleinere wielen, maar je levert in op bagageruimte (een normale helm past bv niet onder het zadel)
:strip_exif()/f/image/c5R3IAYaDHdewnt7pnThOafA.jpg?f=fotoalbum_large)