• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:47
geert_s schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Ja was een beetje flauw natuurlijk. Dit is één van de terugkerende topics/discussies, dus als je op db-killer of uitlaat zoekt in dit forum kom je genoeg tegen.

We hebben een kamp open uitlaten, binnen Tweakers niet heel breed vertegenwoordigd, die vindt dat grote braap hoort bij de hobby. We hebben ook een kamp alles origineel houden en zo stil mogelijk, zodat we met z'n allen minder overlast veroorzaken en er ook zo min mogelijk wegen voor ons worden afgesloten.

Ik zit er een beetje tussenin. Een mooi geluidje hoort erbij, maar ik haal de db-killer er niet (meer) uit. Omdat de buren dat niet leuk vinden, ik soms thuis kom als mijn dochter al slaapt, en ik ook niet rij om overlast te veroorzaken.

Kijk ik even naar de directe omgeving rond mijn werk in Rotterdam, dan is al snel duidelijk dat die overlast niet per se komt van open uitlaten, maar van idioten die bij het tankstation en ieder stoplicht het nodig vinden de rev limiter op te zoeken. Ik tokkel in drukke gebieden of langs de huizen op de dijk gewoon laag in de toeren voorbij. Niemand die er in principe last van heeft, tenzij ze dat zelf graag willen, die heb je er ook altijd bij natuurlijk.
Vorige week twijfelde ik aan de boordspanning van mijn motor (want er ging een raar lampje aan dat niet aan hoorde te gaan).
Op de oprit de multimeter er aan gehangen, en de motor op verschillende toerentallen laten draaien. Er zijn nog geen buren bij me geweest om eens te komen vragen wat dat te betekenen had, maar het was wel LUID.
En dan is mijn motor nog origineel...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
kneusteun schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:33:
https://nieuwsmotor.nl/ni...end-op-experience-island/
Echt de maand April puilt uit van de ADV evenementen.
Er zijn behoorlijk wat weekenden dubbele evenementen, was leuk geweest als er wat spreiding was....
Ziet er leuk uit! Dan helaas onderweg naar Mulhouse... (Op de brommer uiteraard :+ )

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@DRAFTER86 Enduristan is Zwitsers :)

-edit: spuitelf

[ Voor 36% gewijzigd door _eLMo_ op 23-03-2026 13:51 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Vorige week twijfelde ik aan de boordspanning van mijn motor (want er ging een raar lampje aan dat niet aan hoorde te gaan).
Op de oprit de multimeter er aan gehangen, en de motor op verschillende toerentallen laten draaien. Er zijn nog geen buren bij me geweest om eens te komen vragen wat dat te betekenen had, maar het was wel LUID.
En dan is mijn motor nog origineel...
Vervangingsdemper? Er komt een moment dat de helft van de dempingwol uit een absorbtiedemper geblazen is ;)

Kwam daar bij mijn RSV Mille ook achter toen ik hem moest jumpstarten vanwege een probleem met het laadcircuit :X

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• DrivinUCrazy
Mijn volledige motor is origineel, inclusief de demper. Waar geen wol in zit maar plaatjes. ;)

Het probleem heeft zich daarna trouwens vanzelf opgelost. Tijdens het rijden ging het sleutelsymbooltje rood branden. (=startonderbreker) Dat is geen foutmelding op zich die de werking van de motor beïnvloedt, dus ik ben er mee naar huis gereden. Het risico was groter dat de motor na het uitschakelen niet meer wilde starten.

Thuis knipperde dat lampje nog steeds heel vaag. Boordspanning was in orde. Na een kwartiertje stilstand op contact omdat ik met een OBD-tooltje in de weer was, werd het lampje zwakker. En zwakker, en zwakker... En toen was het weg? :?
Sindsdien werkt het weer zoals het hoort. Ik heb voor de zekerheid preventief de accu vervangen, maar eigenlijk is dat alleen voor mijn gemoedsrust. Ik heb geen enkele meetbare reden kunnen vinden om dat te doen. En dát vind ik de engste storingen, iets waar geen aantoonbare reden voor is. :X Misschien was het wel wraak voor het feit dat 'ie een afspraak bij de dealer had in plaats van bij de persoon die de motor normaal voor me vertroetelt. :+

Dat had ik 8 maart al gepost blijkbaar. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:02
@Joris748 Is een tanktas, die meestal enigzins gevormd zijn, achterop geen optie? Zo'n tankring is vast ook achterop te monteren.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:01

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kneusteun schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Bij Honda was een olie probleem bij wat CB's toch? of ook alweer een nieuw probleem?
Ja, de net geleverde CB1000's, de hornets maar ik meen nog wat anders ook nu in 2026 (ben het ff kwijt, kwam langs in één van de tientallen filmpjes die ik kijk :+ ) en een jaar geleden was er ook al wel wat..zelfs dus de TransAlp.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• DrivinUCrazy
Ja, maar die recall van vorig jaar was een ander issue, en deels andere modellen.

Nu is er een probleem op het CB1000 platform (zoals de Hornet en de CB1000GT), vanwege overmatig olieverbruik. Het vreemde (of gewoon stom toeval met een ander type blok) wil dat er net ook een terugroepactie in gang is gezet voor de CBR600RR, óók vanwege overmatig olieverbruik.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Joris748 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:55:
Achterkantje is volgens mij helemaal origineel, maar al behoorlijk clean van zichzelf.

Er zitten nu Pirelli Scorpion Rally ST op. Sowieso een meer dan capabele wegband.
volgens mij ook, kon het op de foto niet goed zien, hij zag er al vrij minimalistisch uit maar juist motoren met zo'n enduro-style bank knappen nog meer op van zo'n tailtidy. Allicht is het wat voor je, kan die op de lijst voor Sinterkerstjaardag. :P

https://evotech-performan...ti-desertx-tail-tidy-2022

Ah okay.....beetje vooruitlopend op de zaken verdwaalde ik al een beetje in bandenland :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DrivinUCrazy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:33:
Ja, maar die recall van vorig jaar was een ander issue, en deels andere modellen.

Nu is er een probleem op het CB1000 platform (zoals de Hornet en de CB1000GT), vanwege overmatig olieverbruik. Het vreemde (of gewoon stom toeval met een ander type blok) wil dat er net ook een terugroepactie in gang is gezet voor de CBR600RR, óók vanwege overmatig olieverbruik.
waar het om ging was dat er spreekwoordelijk "rook" was bij het 457 blok van Aprilia, dat lijkt vooralsnog niet te leiden tot "vuur" , met andere woorden dat er daadwerkelijk iets is met dat blok.

ik gaf slechts even aan het zomaar wel mogelijk is omdat zelfs bij het zeer reputabele Honda de afgelopen jaren wel eens wat mis was......naast de recent geïntroduceerde Hornets blijkt dus ook de 600RR de sjaak.

@kneusteun het is de CBR600RR waar nu ook wat mis mee is.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 23-03-2026 14:39 . Reden: Tiepvaut. ]

• DrivinUCrazy
Aan de ene kant zijn veel terugroepacties geen goed teken. Aan de andere kant, te weinig terugroepacties óók niet. Ik heb liever een fabrikant die snel zijn verantwoordelijkheid neemt, dan een fabrikant die blijft beweren "U bent de eerste met deze klacht. U bent de eerste met dit probleem! Hier hebben wij nog nooit van gehoord"
Pinokkio is er niets bij.

• Joris748
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:33:
[...]

volgens mij ook, kon het op de foto niet goed zien, hij zag er al vrij minimalistisch uit maar juist motoren met zo'n enduro-style bank knappen nog meer op van zo'n tailtidy. Allicht is het wat voor je, kan die op de lijst voor Sinterkerstjaardag. :P

https://evotech-performan...ti-desertx-tail-tidy-2022

Ah okay.....beetje vooruitlopend op de zaken verdwaalde ik al een beetje in bandenland :+
Toegegeven, hij is wel strak :9

Gaat op mijn sinterkerstjaardag verlanglijst!

* Joris748 is op 6 december jarig 8)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DrivinUCrazy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:07:
Aan de ene kant zijn veel terugroepacties geen goed teken. Aan de andere kant, te weinig terugroepacties óók niet. Ik heb liever een fabrikant die snel zijn verantwoordelijkheid neemt, dan een fabrikant die blijft beweren "U bent de eerste met deze klacht. U bent de eerste met dit probleem! Hier hebben wij nog nooit van gehoord"
Pinokkio is er niets bij.
Ja, 100% .....Honda pakt dit overigens gewoon goed op hoor IMHO.

mocht de proefrit met de 450GS bevallen dan komt het er op neer dat ik die ook nieuw bestel en BMW heeft de laatste jaren (AFAIK) niet de meest glansrijke reputatie wat betreft defecten aan/bij nieuwe modellen.

Het lastige is dat je vaak natuurlijk maar 1 kant meekrijgt en de negatieve verhalen ook eerder naar voren komen op een merk-gericht forum.

maar goed.......#YOLO :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Joris748 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Toegegeven, hij is wel strak :9

Gaat op mijn sinterkerstjaardag verlanglijst!

* Joris748 is op 6 december jarig 8)
Thought so 8)

d:)b

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:54
ollie1965 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Jammer AI, het mist meestal de detail dingen.
Materiaal gebruik en veroudering is niet zo strikt als het zo even wordt opgesomd door AI.
De schaal en dempingsmateriaal (EPS) verouderen voornamelijk/sneller door UV en veel minder door "het bestaan" van het materiaal na de productie. Waarbij de EPS van een helm dus meer veroudering (speling door het telkens dragen van) krijgt dan UV op kan komen.
Het schuim (binnenvoering met daarom heen stof) daarin tegen verouderd wel na de productie maar doet er gemiddeld toch iets van 10 jaar over om echt te verpulveren bij goed gebruik.

Gebruik je de helm dagelijks/heel frequent/veel kilometer zou ik zeggen 5-7 jaar voor een gerenommeerd merk.
Het is natuurlijk niet percee waar, en zal ik het geval van veiligheid vaak op een worst-case gebruik worden gegooid. Dus bij intensief gebruik 5-7 jaar en voor de gemiddelde mooi-weer-only-rijder dus wellicht wat langer. Dat neem niet weg dat een helm die al dik 2.5 jaar in het schap ligt wel 'minder' waard zou zijn dan een echt nieuwe.

Overigens heb ik online niks kunden vinden over onderzoek dat aantoont dat die ook echt zo is. Alle informatie komt van sites die baat hebben bij een snelle afschrijving en aanfschaf van een nieuwe...

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:26
_eLMo_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:07:
@Joris748 ik heb deze gekocht nadat ik em zag bij @Bommes, en ben er blij mee voor offroad dagjes, tot nu toe ook nog geen water binnen gehad. Hij is geen 10 liter, dus ligt beetje aan je doel.

https://enduristan.nl/col.../products/tail-pack-large

Goedkopere zijn er vast te vinden :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gGlWzG1pPrbrdeND1yveXUpc4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6LjlZk8J6CnXjPuhumBdiRg.jpg?f=fotoalbum_large
Check, fijn ding, kwam op Marktplaats voorbij voor half geld wat ze nieuw kosten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Bommes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:45:
[...]

[Afbeelding]
Check, fijn ding, kwam op Marktplaats voorbij voor half geld wat ze nieuw kosten.
Indrukwekkende prestatie van de rugtas, zo de motor overeind houden 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:16
YouTube: YAMAHA TENERE WORLD RAID | LAUNCH FIRST RIDE WITH CHRIS!

De world raid test was ook weer met NL platen.
Hadden we hier al keer over dacht ik, dat waarschijnlijk hier een demo meer opbrengt dan een hoop andere landen.

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
kneusteun schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:33:
https://nieuwsmotor.nl/ni...end-op-experience-island/
Echt de maand April puilt uit van de ADV evenementen.
Er zijn behoorlijk wat weekenden dubbele evenementen, was leuk geweest als er wat spreiding was....
Deze en Adventure Challenge (4&5 apr) staan beide op de planning om even te gaan kijken in ieder geval. Sowieso Pol Tarres eens bezig zien in het echt. Adv Challenge is nog wat hoog gegrepen om mee te doen.

Nog andere noemenswaardige ADV-evenementen die maand of komende maanden?

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:16
Ja er zijn weer wat ritten via andere instanties en vanuit groepen.
4 April meppen, maar heb ook 4 april een optie tot groepsrit met kamperen. En inderdaad die challenge.

11 april vanuit mijn garage, en 1 via de Reddit discord, en nog een crossbaan dag dacht ik.

Dan weekend erna nog een Brabant rit georganiseerd door een groepje rijders, en deze van dare het weekend erna.

Dan mis ik er vast nog een paar…

[ Voor 3% gewijzigd door kneusteun op 23-03-2026 16:16 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:26
Vrijdag schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Indrukwekkende prestatie van de rugtas, zo de motor overeind houden 8)
Rugzak werkt overigens niet altijd goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0h7sLifygxZaRN2AVptctgwb38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJqFC1JVywbBRMT8xKQsU3da.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Bommes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Rugzak werkt overigens niet altijd goed
[Afbeelding]
Ja, maar dat is de verkeerde kant. Op rechts valt 'ie gegarandeerd om. Een motor is immers altijd linksdragend 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ozzynator schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:40:
Nou, alvast succes met je nek en polsen.
Je post krijgt 10 plusjes maar ik ben wel benieuwd wat er dan zo overduidelijk mis is bij een NC750X dat je nek en polsen het blijkbaar moeten ontgelden, aangezien een NC750X ergens ook nog wel op een lijst van me staat :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Joris748
  • Nu online
Kuusj schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Je post krijgt 10 plusjes maar ik ben wel benieuwd wat er dan zo overduidelijk mis is bij een NC750X dat je nek en polsen het blijkbaar moeten ontgelden, aangezien een NC750X ergens ook nog wel op een lijst van me staat :)
Wat er mis is? Als Chuck Norris zou reincarneren in een motor, dan zou het de NC750 zijn :+

(check dit topic even op NX750 ;))

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste