Kuusj schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:22:
Je post krijgt 10 plusjes maar ik ben wel benieuwd wat er dan zo overduidelijk mis is bij een NC750X dat je nek en polsen het blijkbaar moeten ontgelden, aangezien een NC750X ergens ook nog wel op een lijst van me staat

Ik weet het nog als de dag van gisteren, toen ik mijn in mijn 1988 gebouwde, getunede en uitgebouwde Transalp PD06 met 50pk verkocht aan een liefhebber omdat ik teveel reed op jaarbasis (toen nog veel woon-werk) om maar olie in dat blok te blijven gieten. Ik besloot een scheiding aan te brengen tussen road en offroad, dus ik vond ergens een voordelige XR600R en voor het asfalt kwam er een NC700XA bij, van een voormalig politieman geweest die er elke dag mee op en neer reed naar de Haven van Antwerpen waar hij naar verluid invaldienst reed met deze motor als één van de sleepboten het bij het afmeren van containerschepen liet afweten.
De Transalp begon uit pure jaloezie nog meer olie te verbruiken. Er is zo'n leuk feitje over de markeringen op de achterkant van de oren van een tijger: deze zouden bedoeld zijn om roofdieren af te schrikken. Toen ik dat leerde was ik minder bang van tijgers, maar extra bang voor dat onbekende dier dat tijgers voor ontbijt eet.
Daar waar ik gewend was dat mijn trouwe Transalp met gemak de sporen in de modder volgde bij onze toerritten met de TA-club, realiseerde ik me dat er dus ook een machine moest bestaan die deze sporen máákt. En die vond ik dus zomaar nietsvermoedend bij een dealer in Zeeland, afgeprijsd naar 3500 euro omdat er geen onderhoudshistorie bij was en er al redelijk wat kilometers op stonden. Wist die dealer veel...
In de jaren daarna af en aan met het ding gereden. Op een gegeven moment kreeg ik bericht van verkeer en waterstaat en de belastingdienst. Ik moest een speciale vergunning aanvragen om nog de weg op te mogen en er zou een nieuwe belastingklasse voor mij opgetuigd worden omdat het niet verantwoord bleek om met deze motor door te blijven rijden, daar konden ze niet tegenaan asfalteren. Ik bedoel, tanks met rupsbanden worden ook niet voor jan met de korte achternaam op een dieplader vervoerd, natuurlijk.
Uiteindelijk dus maar de moeilijke beslissing gemaakt het ding te verkopen, want ik heb helemaal geen rijbewijs om met een dieplader te mogen rijden. Op kenteken was het een A2 motor, want dat wordt natuurlijk alleen over PK's gemeten en niet over koppel - gelukkig maar, anders hadden ze bij de RDW een nieuwe A+ categorie moeten optuigen om met dit ding te mogen touren. Daardoor heb ik hem aan een student kunnen slijten die er naar verluid nu mee in de regio Eindhoven rondrijdt waar hij een zakcentje bij verdient door met deze motor nieuwe tankbanen in te rijden voor de volgende generatie Leopard 2A8-gevechtstanks die defensie heeft aangeschaft.
Leuk feitje: de LHC in Zwitserland gebruikt het motorblok van een NC700XA om neutronen te versnellen over hun kilometers lange testbaan. Naar het schijnt heeft het ding slechts een halve liter benzine nodig om een functioneel zwart gat te genereren.
En nou even serieus:
Honda heeft ooit het motorblok van een Honda Jazz doormidden gesneden en onder een motorfiets gehannesd. Omdat het ding ontzettend underpowered is lopen die dingen mega veel kilometers (3 ton+ is geen uitzondering) zonder problemen, maar de toerenbegrenzer op ~6500 toeren maakt dat het ding aanvoelt als een dieseltje dus ondanks het laag geplaatste gewicht en de smijtbaarheid zijn veel mensen er na enkele maanden wel weer op uitgekeken. Het model is wel enorm beginners- en onderhoudsvriendelijk, voordelig, praktisch en zuinig.
Ga je zoals hierboven genoemd werd echt 'naar het blok' rijden kun je er echt prima lol mee hebben maar je moet er wel de persoon voor zijn. Het ding is ontzettend stil, offroad lukt niet echt (geen uitschakelbare ABS, laag geplaatste uitlaat, 17" gegoten wielen etc). Verbruik wel lekker laag, 1 op 30 is prima haalbaar en mits je de DCT automaat hebt waarbij schakelen geen factor is kom je er echt dikke prima mee vooruit, ik zou hem dan zelfs vlot noemen - maar je rijbewijs ermee kwijt rijden gaat je op de snelweg moeilijk lukken.
Ik heb hier altijd verdedigd waarom ik op zo'n ding reedt; hij paste bij mijn use case en ik was er zo mee vergroeid dat ik de pk's die er wél in zaten ook altijd kon aanspreken zonder dat de motor er met mij vandoor ging, zogezegd. Ik ben ook van mening dat je pas een snellere motor moet kopen zodra jij sneller bent dan de vorige waar je op reed.
Uiteindelijk ging ik het pad motorinstructeur bewandelen en voor het daartoe benodigde examen moet je met minimaal 70pk op komen dagen. Dat haalt de NC niet dus moest hij het veld ruimen voor wat snellers - anders had hij hier echt nog wel gestaan want ik blijf erbij dat het een leuk ding is.