Zou er mee stoppen gaat weken durenJdeTuitG schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:32:
Nope…. Zit nog steeds elk uur de app te verversen in spanning 🫣
Oké. Ik heb ASS nog eens getest. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan het namelijk zelfs vanaf 40 meter afstand gebruikenpdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:26:
[...]
Of het is een bug en dat het ongewenst wel nog werkt
Het begint altijd met deze waarschuwing.
/f/image/P1tZX16IrhYRqWnISMlOmShn.png?f=fotoalbum_large)
Maar als ik de knop ingedrukt houd, begint hij te rijden en verschijnt dit bericht. Maar je kunt mijn afstand tot de auto duidelijk bovenaan zien.
![]() | ![]() |
/f/image/hA6uhOTOPyz5t177lWoFaXEo.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de knop loslaat en er weer op druk, rijdt hij verder en komt hij naar me toe vanaf 40 meter afstand.
![]() | ![]() |
Ik zie ook een vergelijkbare gedragsverandering met FSD 14 in TFF: https://tff-forum.de/t/di...ls-herbeirufen/366573/793
Maar de vraag is eigenlijk, wat was er gebeurd wanneer je niet had ingegrepen?GarageGoblin schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:58:
Na het inhalen van 1 wielrenner komt er een auto van een zijstraat aangereden, hij heeft haaientanden, maar komt redelijk hard aangereden waardoor FSD wil uitwijken en hem weer voor de wielrenner wil gooien. Heb voor de zekerheid maar ingegrepen.
Ik wacht eigenlijk op de eerste wijfelende bejaarde e-bike rider die niet zeker weet of hij voorrang heeft, en toch door rijdt op hetzelfde moment dat de auto ook meent door te kunnen rijden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hey, (ex)gamma Beuningen..nry schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:36:
[...]
Oké. Ik heb ASS nog eens getest. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan het namelijk zelfs vanaf 40 meter afstand gebruiken
[Afbeelding]
Maar als ik de knop ingedrukt houd, begint hij te rijden en verschijnt dit bericht. Maar je kunt mijn afstand tot de auto duidelijk bovenaan zien.Hij rijdt tot de afstand tot het startpunt 20 meter is, dan verschijnt deze waarschuwing voor de maximale afstand.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de knop loslaat en er weer op druk, rijdt hij verder en komt hij naar me toe vanaf 40 meter afstand.Het is leuk, maar het rijdt wel heel erg langzaam. Je kunt misschien beter zelf naar de auto lopen
[Afbeelding] [Afbeelding] Ik ben bang dat dit hier voorlopig niet is toegestaan en dat de maximale afstand in een nieuwe update weer wordt beperkt tot 6 meter.
Ik zie ook een vergelijkbare gedragsverandering met FSD 14 in TFF: https://tff-forum.de/t/di...ls-herbeirufen/366573/793
Nja, die bol is nog al karakteristiek. sorry.nry schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:44:
[...]
En ik heb veel te veel tijd besteed aan het verwijderen van straatnamen met behulp van AI
En als je de pin handmatig dropt op de oprit? In de VS kun je parking destination type instellen. Parking lot / driveway / street. Maar dat zullen we hier dan nog niet hebben.HENNESSY schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:09:
Vervolgens terug bij mijn huis ben ik er nog niet achter gekomen hoe ik hem automatisch op mijn oprit kan krijgen, hij wilde ergens ervoor parkeren (ook prima maar niet ideaal).
Wat de BMW van mijn vriendin heel mooi doet: je kunt vanaf een specifieke locatie een "opname" starten op basis van GPS welke hij daarna kan reproduceren op dezelfde locatie. Dus je start zeg 20 meter van je oprit, rijdt 'm er zelf achteruit in. Daarna kun je de sequence dan steeds opnieuw activeren en rijdt de auto 'm zelfstandig op dezelfde manier op de oprit.HENNESSY schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:09:
[Afbeelding]
Vervolgens terug bij mijn huis ben ik er nog niet achter gekomen hoe ik hem automatisch op mijn oprit kan krijgen, hij wilde ergens ervoor parkeren (ook prima maar niet ideaal).
Goed systeem wat mij niet zo moeilijk lijkt na te maken.
Tenzij er patent op is aangevraagd.Maurice- schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:48:
[...]
Wat de BMW van mijn vriendin heel mooi doet: je kunt vanaf een specifieke locatie een "opname" starten op basis van GPS welke hij daarna kan reproduceren op dezelfde locatie. Dus je start zeg 20 meter van je oprit, rijdt 'm er zelf achteruit in. Daarna kun je de sequence dan steeds opnieuw activeren en rijdt de auto 'm zelfstandig op dezelfde manier op de oprit.
Goed systeem wat mij niet zo moeilijk lijkt na te maken.
ja ik begin dit erg verontrustend te vinden. Want als ik het goed begrijp was die mogelijkheid er tot vorige week wel? Ik heb zelf een X (hw4) uit 2023 waarbij ik toen direct FSD heb gekocht. Maar helaas geen update...Baxlash schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:35:
Ik heb in mijn app niet de mogelijkheid om FSD te bestellen. Ik zie enkel enhanced autopilot staan. Iemand enig idee? Betreft een Model X plaid met HW4.
Bovendien heb ik het idee dat Tesla wat voorheen Autopilot heette hebben uitgekleed, ik krijg geen geluidje meer bij het stoplicht zodra deze op groen springt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cMCFT0ZivWfUfRMQZZpNQVwS.jpg?f=user_large)
Oostenrijk is de volgende, dus we kunnen straks iig snel ook rijden met fsd in Frankrijk en Oostenrijk (met enige slagen om de arm natuurlijk) misschien hebben die landen al aangegeven dat ze de RDW goedkeuring gaan overnemen
[ Voor 16% gewijzigd door karel_G_1981 op 12-04-2026 19:02 ]
Dat blijft een goede vraag. Zou Tesla zoiets niet downscalen naar de regio’s waar het opereert? Lijkt me dat de finale approval ook lokaler ligt - ter voorkoming dat er een verkeerde US versie gepusht wordt.R2-D2 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:54:
[...]
Waarschijnlijk worden de updates gepushed vanuit Amerika..
Mijn MY RWD 2026 staat nog steeds op 2026.2.3, Tesla FSD-abbo is al wel actief, ben benieuwd wanneer ik 'm krijg.
Het patroon is in ieder geval het in regionale tijden vaak ‘s avonds / s nachts volgt. Ik gok rond 21 uur vanavond. Dat was volgens mij het moment dat eersten het gisteren kregen.
Was België ook niet van plan te volgen? Las ergens dat die snel wilde aansluiten. Alleen Duitsland lijkt dwars te liggen. Is wel jammer want dat is het enige land dat me naast Nederland boeit.karel_G_1981 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:00:
[Afbeelding]
Oostenrijk is de volgende, dus we kunnen straks iig snel ook rijden met fsd in Frankrijk en Oostenrijk (met enige slagen om de arm natuurlijk) misschien hebben die landen al aangegeven dat ze de RDW goedkeuring gaan overnemen
Ik ook!ybos schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:49:
Zojuist abbo voor FSD geactiveerd, ik ben reu-ze benieuwd
Krijg je aan het einde van de rit nog steeds een score?GarageGoblin schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:04:
[...]
Dat kan, maar dan gaat hij iedereen inhalen die 114 rijdt. Heb je hetzelfde probleem
Ik mis een "range". Minimale waarde waarop ik wil inhalen.
Laat ik het anders formuleren:
Ik heb een offset van 5%. Dus op de autobaan waar je 100 mag, rijdt FSD standaard 105. Alles daaronder wil hij inhalen. En inhalen gaat soms met 1km per uur verschil. Daarnaast gaat het niet goed als iemand te dicht links achter je zit. Vandaar de frustratie hierop.
Nah, is al eerder langs gekomen. Wschl Nederlandse Tesla's die daar nu zijn. De FSD pagina van zowel FR als AU zijn niet aangepast voor FSDskarel_G_1981 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:00:
[Afbeelding]
Ja, heel grappigpdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:19:
[...]
Krijg je aan het einde van de rit nog steeds een score?
Ben benieuwd of de smart-parking en summon nu ook verbetert werkt ipv dat ik op de trekhaak moet zitten alvorens de auto begint te rijden
België en snel in één zin? Heb ik hier nog nooit geziengjcvro schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:07:
[...]
Was België ook niet van plan te volgen? Las ergens dat die snel wilde aansluiten. Alleen Duitsland lijkt dwars te liggen. Is wel jammer want dat is het enige land dat me naast Nederland boeit.
Duitsland zal wel moeilijk doen om hun eigen automerken te beschermen...
Stel je voor dat heel NL zo rijdt, goeiedag zeg hahaha.kaka schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:27:
Heel interessant wat ie hier doet met parkeren lol
edit; timestamp toegevoegd
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Oef. Blind paard met 1 hoef is sneller en beter..kaka schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:27:
Dit lijkt wel alsof de ride-along demo versie erop staat. Daar was t niet mogelijk om te parkeren. Kreeg je ook dit soort twijfel gedrag.kaka schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:27:
De EAP versie die ik heb doet dit niet iig.
[ Voor 5% gewijzigd door Hype op 12-04-2026 19:39 ]
Ik had hem vrijdag ook gekocht vrijdag X hw4.hdejongh schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:50:
[...]
ja ik begin dit erg verontrustend te vinden. Want als ik het goed begrijp was die mogelijkheid er tot vorige week wel? Ik heb zelf een X (hw4) uit 2023 waarbij ik toen direct FSD heb gekocht. Maar helaas geen update...
Toch maar weer gecanceld. En nu inderdaad geen optie om FSD te kopen nog een maand abbonement te nemen.
Volgens mij is FSD geprogrammeerd door een vrouw zo te zien, het parkeerd zich net zo! 😂🤡kaka schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:27:
Even zonder gekheid, de lijnen zijn goed zichtbaar en toch zo beroerd scheef erin zetten.. Software glitch?
Gisteren kreeg de eerste influencer de update om: 20:24
De eerste Tweaker om: 21:03
[ Voor 196% gewijzigd door Maurice- op 12-04-2026 19:48 ]
Ik vind het parkeren ook vreemd. Op mijn ride along parkeerde de oude ook terug bij Tesla, maar het ging ook niet supervlot. Hij lijkt terug te schakelen naar de EAP software of zo.Hype schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:35:
[...]
Dit lijkt wel alsof de ride-along demo versie erop staat. Daar was t niet mogelijk om te parkeren. Kreeg je ook dit soort twijfel gedrag.
De EAP versie die ik heb doet dit niet iig.
FSD kan het nochtans supervlot: YouTube: Tesla FSD V14.3 | First Impressions Drive
(dit is op v14.3, ik vond niet zo direct een v14.2.2.5 voorbeeld maar die is even vlot)
Straks even oefenen met smart summon op een leeg parkeerterrein. Op mijn eigen oprit krijg ik het helaas nog niet voor elkaar. Hij start wel (knipperende lichten en geluid uit de buitenspeaker) maar breekt hem direct af. Maakt niet uit of ik het op mijn persoon of op locatie doe.
Werkt Smart summon bij iemand anders al wel goed?
Nog steeds wat traag, maar acceptabel inderdaad, en in 1x goed! Dat is wat EAP niet echt kan.Fire69 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:44:
[...]
Ik vind het parkeren ook vreemd. Op mijn ride along parkeerde de oude ook terug bij Tesla, maar het ging ook niet supervlot. Hij lijkt terug te schakelen naar de EAP software of zo.
FSD kan het nochtans supervlot: YouTube: Tesla FSD V14.3 | First Impressions Drive
(dit is op v14.3, ik vond niet zo direct een v14.2.2.5 voorbeeld maar die is even vlot)
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dus het duurt niet lang meer voor de volgende ronde?Maurice- schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:42:
Om de boel nog even op te hypen:
🚀
Autootje linksonder ingedrukt houden. Vraag mij af of ze daar iets mee doen, want in polders als die bij volledig zelf rijden flipt omdat er een tegenligger komt, rapporteer ik al sinds 2018 met de 3 en Sinds 2 jaar met de Y, maar er veranderd niets.Hype schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:55:
Is er ook zo’n bugreport knopje? Wellicht goed om dit soort issues meteen te reporten.
Zo deelt het NOS Jeugdjournaal het volgende:
Zelfrijdende auto's van Tesla mogen de weg op
Waarbij er naar mijn idee niet met FSD word gereden.
De UI van de reguliere autosteer wordt getoond, en linksboven zie je geen "FSD (supervised)" in het blauw.
PowNews doet het al helemaal verkeerd:
Nederland heeft Europese primeur met zelfrijdende auto’s: ‘Handen los!’
Hier gebruiken ze een auto met HW3 welke sowieso nog geen FSD supervised actief heeft.
ASS mag niet op de openbare weg, dus wellicht daarom? Alleen op parkeerterreinen werkt het bij mij nu. (Ofja, werken… het wil iets doen)S4b0 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:46:
Op mijn eigen oprit krijg ik het helaas nog niet voor elkaar. Hij start wel (knipperende lichten en geluid uit de buitenspeaker) maar breekt hem direct af. Maakt niet uit of ik het op mijn persoon of op locatie doe.
En ik verwacht dat dat met FSD niet anders is. Of wel?
Hier gebruiken ze een auto met HW3 welke sowieso nog geen FSD supervised actief heeft.
[/quote]
Dat PowNews item was helemaal verschrikkelijk, t is alsof die gozer het verkeerde RDW artikel heeft gelezen
Na de verplichte introductie van 5 minuten met 1 vraag die je moest beantwoorden konden we gaan rijden.
Ik kan niet anders zeggen dat het zeer indrukwekkend was.
Een aantal adressen opgegeven en hij parkeerde overal keurig op de bestemming.
Toen ik opgaf om naar het NS station in het volgende dorp te rijden moest hij over een vrij druk (redelijk smal) dijk traject met veel geparkeerde auto's aan beide kanten en dito verkeer.
Het ging allemaal prima, hij schatte duidelijk goed in wanneer hij moest wachten of kon passeren.
Het ging zeker niet truttig maar vrij dynamisch en soms ook best wel dicht langs geparkeerde auto's
Toen hij bij het NS station aankwam reed hij meteen naar het parkeer terrein en parkeerde auto op een parkeerplaats met laadpaal !
Voorlopige eindconclusie: Het werkt (haast angstwekkend) goed.
Trendwatcher: "Hij doet hetzelfde als ervoor, maar nu is het gewoon goedgekeurd"nicolas1993 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:00:
Dat PowNews item was helemaal verschrikkelijk, t is alsof die gozer het verkeerde RDW artikel heeft gelezen
WTF?
[edit]
Eén van de comments:
Waarom moeten wij deze planeet delen met zo'n hersendode mensen?"Zelfrijdend?? En superviced,en juist dat laatste betekend dat er iemand in een ver anderland die auto aan het besturen is als een drone!!! Dus jouw leven is in handen van iemand in een ver land die geen idee hebben van de Nederlandse verkeers regels!!!"
[ Voor 37% gewijzigd door Fire69 op 12-04-2026 20:11 ]
Er is onlangs UNECE regelgeving aangepast waardoor grotere afstanden mogelijk zijn. Ik ga er vanuit dat tesla hier juist in de laatste update gebruik van maakt. 6 meter is totaal onbruikbaar zoals al vaak gezegd. Ben ook hier erg benieuwd naar.nry schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:36:
[...]
Oké. Ik heb ASS nog eens getest. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan het namelijk zelfs vanaf 40 meter afstand gebruiken
[Afbeelding]
Maar als ik de knop ingedrukt houd, begint hij te rijden en verschijnt dit bericht. Maar je kunt mijn afstand tot de auto duidelijk bovenaan zien.Hij rijdt tot de afstand tot het startpunt 20 meter is, dan verschijnt deze waarschuwing voor de maximale afstand.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de knop loslaat en er weer op druk, rijdt hij verder en komt hij naar me toe vanaf 40 meter afstand.Het is leuk, maar het rijdt wel heel erg langzaam. Je kunt misschien beter zelf naar de auto lopen
[Afbeelding] [Afbeelding] Ik ben bang dat dit hier voorlopig niet is toegestaan en dat de maximale afstand in een nieuwe update weer wordt beperkt tot 6 meter.
Pownieuws is volgens mij een oud artikel over autopilot opnieuw gepubliceerd , dit gaat duidelijk niet over fsd. Ik mag hopen dat Vincent Evers als trendwatcher wel weet hoe het zit. Kunnen we dit niet laten rectificeren? Dit is namelijk gewoon desinformatienicolas1993 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:00:
PowNews doet het al helemaal verkeerd:
[/quote]
Ja! gaan we met z'n alle duimen voor de volgende wave??Maurice- schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:42:
Om de boel nog even op te hypen:
🚀
Hilary Duff 4-Life
Filmpje op youtube flaggen als plagiaat of in strijd met de regelskarel_G_1981 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:10:
[...]
Pownieuws is volgens mij een oud artikel over autopilot opnieuw gepubliceerd , dit gaat duidelijk niet over fsd. Ik mag hopen dat Vincent Evers als trendwatcher wel weet hoe het zit. Kunnen we dit niet laten rectificeren? Dit is namelijk gewoon desinformatie
Vincent Evers was toch ook die grapjas die er een hele heisa van had gemaakt omdat meneer een bon kreeg omdat hij op zijn telefoon zat terwijl de auto op Autopilot stond. Dat vond hij wel kunnen want de auto reed perfect zelf. Aldus Vincent himself.karel_G_1981 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:10:
[...]
Pownieuws is volgens mij een oud artikel over autopilot opnieuw gepubliceerd , dit gaat duidelijk niet over fsd. Ik mag hopen dat Vincent Evers als trendwatcher wel weet hoe het zit. Kunnen we dit niet laten rectificeren? Dit is namelijk gewoon desinformatie
Toen nog met zijn Model S volgens mij. Wat een debiel, de autopilot software was en is absoluut niet geschikt daarvoor.
Wat is er veranderd?
- "RDW heeft een artikel gepubliceerd, er staat in dat er niks meer mag dan hiervoor, handen aan het stuur, je mag nog niet hard naar links of hard naar rechts, dat mag in Amerika of China al wel"
Wat? In het RDW Artikel staat letterlijk dat je je handen niet aan het stuur hoeft te houden. Wat een onzin zeg.
Denk toch die 10 rondjes die je nog om de auto gelopen hebtgrippa schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:14:
Eindelijk de FSD update aan het downloaden op m'n 2024 december Model Y HW4 met FSD abbo dat ik vanochtend besteld heb. Omdat ik de update niet meteen kreeg, heb ik de tesla app opnieuw geïnstalleerd, daarna bij settings de privacy settings maximaal gezet en software-updates op geavanceerd. Daarna de auto van park naar drive, dit 5x herhaald en telkens een klein stukje vooruit en achteruit gereden. Toen ging opeens m'n laadpoort open en heb ik m'n mifi-router daar vlakbij vastgeplakt met een stukje tape. Bluetooth uitgezet op telefoon en de auto met het pasje dichtgedaan. Weggelopen en daarna kreeg ik de melding update beschikbaar. Weet niet wat uiteindelijk de trigger is geweest voor de update.
Ik zou het bijna gaan doen. Bijna… ik moet me best wel tegenhouden
O.a een wegversmalling waarbij de rode pijl voor mij was verliep gewoon perfect(ging er toch wat zenuwachtig in..;-))
Snelweg is simpelweg niets op aan te merken wat ik er nu van gezien heb. De controle op kijken is een stuk strenger dan ik met autopilot gewend was..
1 onzekere situatie gehad waarop ik heb ingegrepen. Ik zat achter een kind op de fiets, auto bleef er netjes achter ivm tegenligger. Nadat deze was gepasseerd gaf de auto aan te willen inhalen(prima). Echter op hetzelfde moment stak het kind zijn hand uit om af te slaan. Ik weet niet zeker wat de auto had gedaan indien ik niks deed maar die situatie vertrouwde ik niet.
Mijn vrouw vond het fijner rijden als bijrijder dan als ik zelf rij. Ik laat in het midden voor wie dat een positief of negatief punt is..🤐
[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen2289 op 12-04-2026 20:21 ]
<insert alu hoedje meme>grippa schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:14:
Eindelijk de FSD update aan het downloaden op m'n 2024 december Model Y HW4 met FSD abbo dat ik vanochtend besteld heb. Omdat ik de update niet meteen kreeg, heb ik de tesla app opnieuw geïnstalleerd, daarna bij settings de privacy settings maximaal gezet en software-updates op geavanceerd. Daarna de auto van park naar drive, dit 5x herhaald en telkens een klein stukje vooruit en achteruit gereden. Toen ging opeens m'n laadpoort open en heb ik m'n mifi-router daar vlakbij vastgeplakt met een stukje tape. Bluetooth uitgezet op telefoon en de auto met het pasje dichtgedaan. Weggelopen en daarna kreeg ik de melding update beschikbaar. Weet niet wat uiteindelijk de trigger is geweest voor de update.
De ritjes met FSD gaan prima, veel positieve geluiden van mijn bijrijders dat het heel natuurlijk aanvoelt en zeker niet langzaam of als een oude oma.
Morgen de wat langere ritten en in de spits, benieuwd hoe dat bevalt met FSD.
yep dat was hij , hij rijdt nog steeds een tesla dus je zou toch verwachten dat hij op de hoogte is van de ontwikkelingen ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd..xFeverr schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:13:
[...]
Vincent Evers was toch ook die grapjas die er een hele heisa van had gemaakt omdat meneer een bon kreeg omdat hij op zijn telefoon zat terwijl de auto op Autopilot stond. Dat vond hij wel kunnen want de auto reed perfect zelf. Aldus Vincent himself.
Toen nog met zijn Model S volgens mij. Wat een debiel, de autopilot software was en is absoluut niet geschikt daarvoor.
Ik kan me heel goed voorstellen dat tesla de boel extreem voorzichtig heeft ingeregeld, om de grootste kans van slagen te hebben. Als eenmaal alles in kannen en kruiken is kunnen ze wel verder gaan kijken waar de grens ligt. Als ze die moeite nog willen gaan nemen.Jeroen2289 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:19:
Hij houdt zich keurig aan alle regels. Misschien soms iets te voorzichtig(vooral met voetgangers en fietsers) voor mijn smaak maar dat kan ook gewenning zijn.
Kan maar zo zijn idd, moet ook zeggen dat ik het niet erg vind dat de ruimte aan hun gelaten wordt ipv dat de auto de grens opzoekt.gjcvro schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:25:
[...]
Ik kan me heel goed voorstellen dat tesla de boel extreem voorzichtig heeft ingeregeld, om de grootste kans van slagen te hebben. Als eenmaal alles in kannen en kruiken is kunnen ze wel verder gaan kijken waar de grens ligt. Als ze die moeite nog willen gaan nemen.
Tussenstand FSD Update Sheet (N=82)
Algemene status:
- N=82 reacties.
- 10 (12%) hebben de update.
- 70 (85%) wachten nog.
- FSD Koop: 32% is geüpdatet (8 op de 25).
- FSD Abonnement: 3,7% is geüpdatet (2 op de 54).
- Conclusie: Tesla geeft actieve kopers voorrang in deze vroege waves.
- 2026: Koploper. 40% heeft 'm al (4/10).
- 2023: Opvallende tweede met 22% (2/9).
- 2024 & 2025: Druppelt langzaam binnen (rond de 8%).
- 2022 en ouder: Nul updates tot nu toe.
- Model 3: 17% voorzien (7/42).
- Model Y: 9% voorzien (3/33).
[ Voor 9% gewijzigd door LtMarx op 12-04-2026 20:28 ]
Precies , volledig logisch , terecht en begrijpelijk omdat een grote groep aasgieren en tesla haters in de startblokken staan om moord en brand te schreeuwen als er iets mis gaat , waarna dit gretig overgenomen wordt door de T en andere media in chocoladekoppen. Kijk eens naar de reacties over dit onderwerp bij autoweek , of X . De ongefundeerde haat zit diep bij sommigen.gjcvro schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:25:
[...]
Ik kan me heel goed voorstellen dat tesla de boel extreem voorzichtig heeft ingeregeld, om de grootste kans van slagen te hebben. Als eenmaal alles in kannen en kruiken is kunnen ze wel verder gaan kijken waar de grens ligt. Als ze die moeite nog willen gaan nemen.
Da’s volgens de cheatsheet precies de volgorde voor een combo. Dat stukje tape wordt weleens over het hoofd gezien, maar is cruciaalgrippa schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:14:
Ik denk dat het een goed punt is om te bedenken dat:Jeroen2289 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:19:
Vandaag ongeveer 100KM FSD gereden door centrum groningen en in Drenthe door de landelijke weggetjes. Tot nu zeker positief. Hij houdt zich keurig aan alle regels. Misschien soms iets te voorzichtig(vooral met voetgangers en fietsers) voor mijn smaak maar dat kan ook gewenning zijn.
O.a een wegversmalling waarbij de rode pijl voor mij was verliep gewoon perfect(ging er toch wat zenuwachtig in..;-))
Snelweg is simpelweg niets op aan te merken wat ik er nu van gezien heb. De controle op kijken is een stuk strenger dan ik met autopilot gewend was..
1 onzekere situatie gehad waarop ik heb ingegrepen. Ik zat achter een kind op de fiets, auto bleef er netjes achter ivm tegenligger. Nadat deze was gepasseerd gaf de auto aan te willen inhalen(prima). Echter op hetzelfde moment stak het kind zijn hand uit om af te slaan. Ik weet niet zeker wat de auto had gedaan indien ik niks deed maar die situatie vertrouwde ik niet.
Mijn vrouw vond het fijner rijden als bijrijder dan als ik zelf rij. Ik laat in het midden voor wie dat een positief of negatief punt is..🤐
a. De RDW heeft heel kritisch gekeken, de parameters zijn dan ook logischerwijs voorzichtig afgesteld en niet in Max Max.
b. De eerste dode door FSD gaat in Europa heel erg breed worden uitgemeten, met wellicht zelfs terugtrekking van FSD tot gevolg. Dit moment wil Tesla zo veel mogelijk uitstellen. Wij hebben hier veel meer zwakkere weggebruikers en wij hebben ook geen 50.000 doden zoals in Amerika waar verkeersdoden iets meer genormaliseerd zijn.
c. Veel mensen rijden echt veel te agressief, onze hersenen zijn niet zo goed in de gevolgen inschatten als er een kind oid uit een zijstraat komt.
Zelf kan ik ook niet meer “de slechtste chauffeur van Nederland kijken”. Ik word er zo boos van hoe verkeersveiligheid echt stuk minder een item is in NL. Dit is vooral cultureel (er zullen nu eenmaal doden vallen in verkeer, dat kan altijd gebeuren).
Hoe dan ook. We maken allemaal wel eens een foutje in het verkeer, ook ik, voor ons zal dan persoonlijk ons leven veranderen, maar voor Tesla is het existentieel voor de uitrol van FSD. Het is ook de eerste versie dus ik heb er helemaal geen problemen mee dat die voorzichtig is, dat is namelijk heel goed voor ons allemaal! Lekker ontspannen, ik denk dat dit voor heel mensen heel erg fijn gaat zijn om minder gehaast te rijden. Ook voor ieders stress in zijn brein!
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Daar had ik net een rant over in het 3/Y topic. Vooral benieuwd naar de A27nosuchuser schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:36:
Zijn er al ervaringen met hoe FSD met dwarsover doorgetrokken lijnen van spitsstroken omgaat?
Ik heb het ook niet als storend ervaren dat het voorzichtig reageert, het valt alleen op omdat ik(en ik rij denk ik vrij normaal) wat scherper zou zijn in sommige situaties. Wat ik me wel afvraag is of mijn eigen scherpte voldoende blijft als ik over 6 maanden hier mee rij en er veel meer op vertrouw. Nu zit je er bovenop omdat het nieuw is maar dat wordt na verloop van tijd wel andersEcological schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:35:
[...]
Ik denk dat het een goed punt is om te bedenken dat:
a. De RDW heeft heel kritisch gekeken, de parameters zijn dan ook logischerwijs voorzichtig afgesteld en niet in Max Max.
b. De eerste dode door FSD gaat in Europa heel erg breed worden uitgemeten, met wellicht zelfs terugtrekking van FSD tot gevolg. Dit moment wil Tesla zo veel mogelijk uitstellen. Wij hebben hier veel meer zwakkere weggebruikers en wij hebben ook geen 50.000 doden zoals in Amerika waar verkeersdoden is iets meer genormaliseerd zijn.
c. Veel rijden echt veel te agressief, onze hersenen zijn niet zo goed in de gevolgen inschatten als er een kind oid uit een zijstraat komt.
Zelf kan ik ook niet meer “de slechtste chauffeur van Nederland kijken”. Ik word er zo boos van hoe verkeersveiligheid echt stuk minder een item is in NL. Dit is vooral cultureel (er zullen nu eenmaal doden vallen in verkeer, dat kan altijd gebeuren).
Hoe dan ook. We maken allemaal wel eens een foutje in het verkeer, ook ik, voor ons zal dan persoonlijk ons leven veranderen, maar voor Tesla is het existentieel voor de uitrol van FSD. Het is ook de eerste versie dus ik heb er helemaal geen problemen mee dat die voorzichtig is, dat is namelijk heel goed voor ons allemaal! Lekker ontspannen, ik denk dat dit voor heel mensen heel erg fijn gaat zijn om minder gehaast te rijden. Ook voor ieders stress in zijn brein!
Ja morgen weer een serie.actiocore schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:35:
Het is behoorlijk stil gedurende de dag. Zal er vanavond laat, of morgenvroeg weer een nieuwe batch volgen?
Ik probeer dit nu ook, maar wij hebben twee pasjes. Welke heb jij gebruikt?grippa schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:14:
En toen je instapte, eerst je rechterbeen of linker? Asking for a friend.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Misschien moet je ook kijken in welke richting de neus staat, want daar heb ik nog niets over gelezen. Moet die richting het westen staan omdat de regie uit Amerika komt?Oekol schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:40:
[...]
Ik probeer dit nu ook, maar wij hebben twee pasjes. Welke heb jij gebruikt?
En toen je instapte, eerst je rechterbeen of linker? Asking for a friend.
Hoe zeker is dat, want heb ook ergens gelezen dat er maar 1100 eerst mochten en de rest pas eind mei. Dat zal toch niet waar zijn... de zenuwen nemen toe nu er weer een dag om is
Ik quotte je maar ik had even moeten zeggen dat het algemeen bedoeld was. Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe FSD het had afgehandeld hah - ik moet nog even 2 maanden wachten tot mijn Model Y Premium AWD er is, maar ik volg Tesla al sinds 2013 (heb toen nog bij Vincent Evers in de auto gezeten). Ik heb al eerder een Model 3 en Model Y geleased maar FSD al iets waar ik al een decennia heel erg gepassioneerd over ben en ik kan niet wachten. Ik ga wellicht nog wel vaker naar kantoor nuJeroen2289 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:40:
[...]
Ik heb het ook niet als storend ervaren dat het voorzichtig reageert, het valt alleen op omdat ik(en ik rij denk ik vrij normaal) wat scherper zou zijn in sommige situaties. Wat ik me wel afvraag is of mijn eigen scherpte voldoende blijft als ik over 6 maanden hier mee rij en er veel meer op vertrouw. Nu zit je er bovenop omdat het nieuw is maar dat wordt na verloop van tijd wel anders
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Hoe zeker? Nou toch wel een beetje enorm. Maar niets is helemaal zeker. Six-Seven zou ik zeggen.actiocore schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:44:
[...]
Hoe zeker is dat, want heb ook ergens gelezen dat er maar 1100 eerst mochten en de rest pas eind mei. Dat zal toch niet waar zijn... de zenuwen nemen toe nu er weer een dag om isMoeilijk om alle desinformatie te filteren want er wordt echt van alles geroepen.
Ik heb een controller aangesloten en : ↑, ↑, ↓, ↓, ←, →, ←, →, B, A gedaannosuchuser schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:32:
[...]
Da’s volgens de cheatsheet precies de volgorde voor een combo. Dat stukje tape wordt weleens over het hoofd gezien, maar is cruciaal
helaas werkt dit niet
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Er zijn dus mensen die enkel het abonnement hebben en toch al rondrijden? Of zijn deze twee personen net degenen die de FSD package hadden (in het verleden) en nu maandabo hebben...LtMarx schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:27:
Koop vs. Abonnement:
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Thanks man, updating now 🫡grippa schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:14:
Is inderdaad opvallend. Zou verwachten dat alles voor 2024 HW3 zou zijnLtMarx schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:27:
Hierbij een korte AI analyse van de resultaten van de google form (die je hier kan invullen of aanpassen als je inmiddels wel de update hebt gehad)
Tussenstand FSD Update Sheet (N=82)
Algemene status:Koop vs. Abonnement:
- N=82 reacties.
- 10 (12%) hebben de update.
- 70 (85%) wachten nog.
Bouwjaar (Nieuwer = Beter):
Model 3 vs. Model Y:
- 2026: Koploper. 40% heeft 'm al (4/10).
- 2023: Opvallende tweede met 22% (2/9).
- 2024 & 2025: Druppelt langzaam binnen (rond de 8%).
- 2022 en ouder: Nul updates tot nu toe.
- Model 3: 17% voorzien (7/42).
- Model Y: 9% voorzien (3/33).
ik heb sentry permanent aan, nooit problemen gehad met updates in het verleden.hansworst1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:13:
ChatGPT / Copilot gaf bij mij het volgende aan, om orio van uitrollen te bepalen:
[Afbeelding]
Je moet waarschijnlijk een combo of cheat code hebben uit een van de favoriete games van Elon Musk.DarkSide schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:56:
[...]
Ik heb een controller aangesloten en : ↑, ↑, ↓, ↓, ←, →, ←, →, B, A gedaan![]()
helaas werkt dit niet
Volgens een door Musk gedeelde lijst en latere samenvattingen zijn zijn vijf meest genoemde favoriete spellen: Mass Effect 2, Deus Ex, Half-Life 2, BioShock, en Fallout 3 / Fallout: New Vegas.
Er is wel wat variatie in bronnen: sommige noemen ook Overwatch, Civilization, Kerbal Space Program, Saints Row IV en The Battle of Polytopia als favorieten of recente favorieten van hem.
Tot nu toe hoor ik er niemand over. Ikzelf heb hem ook niet. Dus momenteel? Nee.baggah schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:17:
Krijgen we ook een FSD proefperiode, zoals in andere landen?
Heb ik normaal ook aan inderdaad. Nu eens uitgezet.aaroenz0r schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:15:
[...]
ik heb sentry permanent aan, nooit problemen gehad met updates in het verleden.
Blijkbaar krijg je voorrang bij de uitrol bij( batterij vol, goede wifi en sentry uit / auto in deel sleep…) Morgen maar kijken of de update er op staat 😀
Niemand op dit forum weet helaas het antwoord op die vraag, voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren in Europa. Tesla gaat eerst aankijken hoe de verkoop cijfers gaan naarmate telkens meer landen het gaan goed keuren.baggah schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:17:
Als je al een automatisch antwoord zou willen krijgen zou de Tesla Assist AI chatbot waarschijnlijk het dichtst bij de waarheid liggen. Dit lijkt mij een combinatie van onzin en open deuren.hansworst1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:13:
ChatGPT / Copilot gaf bij mij het volgende aan, om orio van uitrollen te bepalen:
[Afbeelding]
Het zou wel bij Tesla passen om idd eerst FSD uit te rollen, iedereen laten kopen/abonneren om vervolgens na een aantal dagen met een gratis proef periode te komen voor diegene die nog niet gehapt hebben.baggah schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:17:
Een hoog hallucinatie gehalte. Wifi die “instabiel” is (wat is instabiele wifi?) die corrupte downloads veroorzaakt? Wat. Een. Onzin.hansworst1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:13:
[Afbeelding]
Ik blijf het bizar vinden hoeveel mensen die toch boven gemiddeld technisch onderlegd zijn hier met allemaal AI onzin aankomen alsof zo'n LLM een zinnige bron is. Ook in andere topics.Odie schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:28:
[...]
Een hoog hallucinatie gehalte. Wifi die “instabiel” is (wat is instabiele wifi?) die corrupte downloads veroorzaakt? Wat. Een. Onzin.
M3 SR Premium 2026.
Helaas nog geen update binnen...
MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland
Gezond verstand verliest het van ons geduld hahaNTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:31:
[...]
Ik blijf het bizar vinden hoeveel mensen die toch boven gemiddeld technisch onderlegd zijn hier met allemaal AI onzin aankomen alsof zo'n LLM een zinnige bron is. Ook in andere topics.
Same here met een Model S Plaid... ook ik wacht met smart. Morgen even bellen met Tesla (net als de rest van NLBaxlash schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:35:
Ik heb in mijn app niet de mogelijkheid om FSD te bestellen. Ik zie enkel enhanced autopilot staan. Iemand enig idee? Betreft een Model X plaid met HW4.
Dit heb ik nooit gekregen tot nu toe, hoe lang heb je 'm?Willianv schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:04:
Ik krijg net in de app het verzoek om een serviceafspraak te maken voor het reinigen van de voorruit.
Maar gelijk gedaan, staat nu voor de 20e gepland.
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Ik kreeg deze zo’n maand geleden, mijn auto is nu 2 jaar oud.nicow101 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:52:
[...]
Dit heb ik nooit gekregen tot nu toe, hoe lang heb je 'm?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Dank voor je reactie. Vond het ook al vreemd. Goed om de mogelijkheden en onmogelijkheden van LLM te leren kennen. Grok geeft: rolout op basis van VIN nr. lijkt iig logischer.. 😀NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:31:
[...]
Ik blijf het bizar vinden hoeveel mensen die toch boven gemiddeld technisch onderlegd zijn hier met allemaal AI onzin aankomen alsof zo'n LLM een zinnige bron is. Ook in andere topics.
Is van nov 25nicow101 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:52:
[...]
Dit heb ik nooit gekregen tot nu toe, hoe lang heb je 'm?
Misschien wel. Misschien niet. Ik zeg: six-Seven.baggah schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:17:
Je kan bellen maar die gaan niets doen. Dat hebben er al eerder geprobeerd. Zodra ze wel iets zouden doen en daar krijgt de wereld lucht van, dan staat de telefoon roodgloeiend bij elke update.Nexz schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:47:
[...]
Same here met een Model S Plaid... ook ik wacht met smart. Morgen even bellen met Tesla (net als de rest van NL).
Je zal moeten wachten.
/f/image/UwiUPW7JJM2h1OltdS0qGQsm.png?f=fotoalbum_large)
NIET IN PANIEK RAKEN, IT IS HAPPENING.
Gekochte FSD.
Juniper van 27-09-2025 met een fsd gekocht op 19-01-2026
[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 12-04-2026 22:14 ]
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
/f/image/SgzU09Unv2XHd8KVZqpqMK7G.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/R4HwkHm82qtsbjNwWr9qaYbx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Q0giqSsyeRoWsqyKI2356HDS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DsXOx4UZJkd97gcNzNzKS7qQ.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fdGY7BVXBwMH5eP20fz5vxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wIH4RolsOLufs38C5P9MA9le.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qeDOT7Dd8tV8oXgA2DW02INa.jpg?f=fotoalbum_large)