Jeroen2289 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:19:
Vandaag ongeveer 100KM FSD gereden door centrum groningen en in Drenthe door de landelijke weggetjes. Tot nu zeker positief. Hij houdt zich keurig aan alle regels. Misschien soms iets te voorzichtig(vooral met voetgangers en fietsers) voor mijn smaak maar dat kan ook gewenning zijn.
O.a een wegversmalling waarbij de rode pijl voor mij was verliep gewoon perfect(ging er toch wat zenuwachtig in..;-))
Snelweg is simpelweg niets op aan te merken wat ik er nu van gezien heb. De controle op kijken is een stuk strenger dan ik met autopilot gewend was..
1 onzekere situatie gehad waarop ik heb ingegrepen. Ik zat achter een kind op de fiets, auto bleef er netjes achter ivm tegenligger. Nadat deze was gepasseerd gaf de auto aan te willen inhalen(prima). Echter op hetzelfde moment stak het kind zijn hand uit om af te slaan. Ik weet niet zeker wat de auto had gedaan indien ik niks deed maar die situatie vertrouwde ik niet.
Mijn vrouw vond het fijner rijden als bijrijder dan als ik zelf rij. Ik laat in het midden voor wie dat een positief of negatief punt is..🤐
Ik denk dat het een goed punt is om te bedenken dat:
a. De RDW heeft heel kritisch gekeken, de parameters zijn dan ook logischerwijs voorzichtig afgesteld en niet in Max Max.
b. De eerste dode door FSD gaat in Europa heel erg breed worden uitgemeten, met wellicht zelfs terugtrekking van FSD tot gevolg. Dit moment wil Tesla zo veel mogelijk uitstellen. Wij hebben hier veel meer zwakkere weggebruikers en wij hebben ook geen 50.000 doden zoals in Amerika waar verkeersdoden iets meer genormaliseerd zijn.
c. Veel mensen rijden echt veel te agressief, onze hersenen zijn niet zo goed in de gevolgen inschatten als er een kind oid uit een zijstraat komt.
Zelf kan ik ook niet meer “de slechtste chauffeur van Nederland kijken”. Ik word er zo boos van hoe verkeersveiligheid echt stuk minder een item is in NL. Dit is vooral cultureel (er zullen nu eenmaal doden vallen in verkeer, dat kan altijd gebeuren).
Hoe dan ook. We maken allemaal wel eens een foutje in het verkeer, ook ik, voor ons zal dan persoonlijk ons leven veranderen, maar voor Tesla is het existentieel voor de uitrol van FSD. Het is ook de eerste versie dus ik heb er helemaal geen problemen mee dat die voorzichtig is, dat is namelijk heel goed voor ons allemaal! Lekker ontspannen, ik denk dat dit voor heel mensen heel erg fijn gaat zijn om minder gehaast te rijden. Ook voor ieders stress in zijn brein!